Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 246 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.995 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:38
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:56:
[...]

Komt misschien door de afronding? Want bijvoorbeeld gisteren had ik 2.7 gebruikt en dat is precies de optelsom van elke 2 uur.

0.4 - 0.4 - 0.2 - 0.2 - 0.3 - 0.4 - 0.4 - 0.4

En neem aan dat je niet exact dat verbruikt in die 2 uur, dus als je elk uur 0.24 gebruikt en hij slaat dat op als 0.2 voor de berekening van de hele dag zit je helemaal scheef. Zelfde geldt voor de afronding de andere kant op natuurlijk. Zal er ook eens zo'n stekkertje tussen gooien.
Het is wel een flinke marge voor alleen afronding, maar wie weet. De komende maanden zal het verbruik omhoog gaan, dus dan is het beter te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-10 17:29
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:29:
[...]

Ik zat ook weer naar mijn totale verbruik te kijken, ik zit dit jaar op 1280kWh in de Daikin app, stel daar komt nog 3-5 per dag bij kom ik op 1500-1600 tegenover 1100m3 (toen ik nog totaal niet op verbruik lette).

Red het dus ruim onder de 2x, wel behoorlijk ingeleverd op comfort. Dat gasverbruik zat natuurlijk wel gewoon dagelijks 5-10 minuten douchen bij, alleen aan verwarmen kan ik niet opsplitsen.

Merk wel dat ie nu het vannacht bijna 0 graden was hij erg veel moeite heeft om op temperatuur te komen, het is nu half 11 en het is nog steeds maar 18 graden.

als je denkt 0 graden, ja ik woon in zuid-oost Drenthe
Je zou je gasverbruik van bijvoorbeeld juli of augustus kunnen nemen en dat x12 doen. Dan heb je grofweg je gasverbruik voor warmwater over het hele jaar. Ik neem aan dat men zelfs in zuid-oost Drenthe in augustus de kachel niet heeft aangehad ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:10:
[...]

Je zou je gasverbruik van bijvoorbeeld juli of augustus kunnen nemen en dat x12 doen. Dan heb je grofweg je gasverbruik voor warmwater over het hele jaar. Ik neem aan dat men zelfs in zuid-oost Drenthe in augustus de kachel niet heeft aangehad ;)
Ja had ik al gedaan, maar dan op een andere manier, dat is ongeveer 200m3 dus dan kom je op 900. Dat betekent 1800, dan zou ik met 1600 nog onder de x2 zitten, dus dat is idd een redelijk gemiddelde.

Baal wel, hij draait nu al een paar uur en het is nog steeds 18 graden, ik ga de winter niet redden op eco.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Gasprijs hier is E 2,15/m3.

Kijkend naar historisch gebruik gaat er op een dag als vandaag een 3 a 4 m3 doorheen. Als ik dan 15kWh afreken tegen E 0,53 of 3,5m3 à E 2,15 dan kom ik op ongeveer hetzelfde bedrag uit.

Zolang ik mijn overschot van 1500kWh niet heb opgebruikt blijf ik met de airco stoken. Dan kost het ‘maar’ 15 x E 0,055 = E 0,83. En straks met het prijsplafond is stoken op gas weer voordeliger voor mij.
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:01:
[...]

Wat is je gasprijs dan dat je op break-even komt met gas bij de volle prijs? Ik zit bij Eneco en betaal 79 cent voor stroom en 3,17 voor gas, een dagje stoken op gas kost me gewoon 20 euro en 5 op elektra.

Of je had sowieso al hele efficiënte radiatoren en een vrij nieuwe ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:01:
[...]

Wat mensen vaak doen is beneden een eigen buitenunit en boven een multisplit/eigen buitenunit.
Dat is met een reden zoals verbruik maar ook als er een defect optreed niet gelijk alles kwijt te zijn.

Multisplit staat bekend om veel energie onzuiniger te zijn.
Ook omdat leidingen over de buitengevel lopen en vaak minimaal geisolleerd zijn?

Hier beneden hangt ook een eigen single split om die reden, boven moet nog wat komen maar gezien daar heel weinig verwarmd wordt is het steeds uitgesteld.
Als een multisplit er om bekend staat veel energie onzuiniger te zijn, dan is dat niet terecht. Alles is afhankelijk van een combinatie van factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:15
Sjamo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:26:
[...]

Als een multisplit er om bekend staat veel energie onzuiniger te zijn, dan is dat niet terecht. Alles is afhankelijk van een combinatie van factoren.
Eens. Maar laten we deze discussie niet opnieuw starten, want daar zijn hier al pagina’s over volgeschreven. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
GermanPivo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:35:
[...]

Eens. Maar laten we deze discussie niet opnieuw starten, want daar zijn hier al pagina’s over volgeschreven. :)
Waar, maar het lijkt me ook niet zinnig hier telkens onwaarheden te blijven verkondigen. Wie is daar bij gebaat?

[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 12-11-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:44
Sjamo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:26:
[...]

Heeft met praktijk te maken.
Mensen hebben vaak niet alle binnenunits tegelijk aan of deze ruimte,s vragen te weinig.
Een multisplit kent een veel hoger minimaal vermogen waardoor deze heel vaak staat te pendelen en kan zijn warmte/kou niet kwijt.

Inverters zijn energie efficienter als ze door blijven draaien ipv steeds aan/uit.
En in de winter tijdens strenge vorst zit je snel tegen het maximaal vermogen aan omdat je dan wel genijgt bent om alle binnenunits aan te zetten.

Ook om die reden altijd boven en beneden gescheiden houden.
De verbruikscijfers van de fabrikant gaat ervan uit dat alle binnenunits aan staan en x warmtevraag hebben.

Dit probleem speelde vroeger ook bij gas CV ketels met radiatoren dichtzetten wat in praktijk veel gebeurd, inmiddels is het daarmee een stuk beter geregeld doordat sommige moderne ketels wel een laag minimaal vermogen hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2022 11:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:12

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:31:
[...]

Ik had het zelf gemeten met een Eastron kWh-meter en die meet kennelijk goed. Na aanleiding van jouw vraag heb ik de stand-by waarden opgezocht in de technische handleiding en ik zit maar 1 watt naast als het om de wame stand gaat en de waarde klopt als het om de koude stand gaat.

[Afbeelding]

Het programmeren van de Wemos D1 mini is eenvoudig en je sluit die via een USB kabel aan op een computer.
@Verwijderd Misschien een idee om hier een apart draadje voor aan te maken? Ik kom er zeker kijken. Verder succes met de aanpassingen want dat gaat mijn pet helaas te boven.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:39:
[...]

Heeft met praktijk te maken.
Mensen hebben vaak niet alle binnenunits tegelijk aan of deze ruimte,s vragen te weinig.
Een multisplit kent een veel hoger minimaal vermogen waardoor deze heel vaak staat te pendelen en kan zijn warmte niet kwijt.

Inverters zijn energie efficienter als ze door blijven draaien ipv steeds aan/uit.
In diezelfde praktijk zijn er grote onderlinge verschillen tussen merken, types, combinaties qua units, combinatie met omgeving en dan ook nog het stookgedrag en gewenste mate van comfort.

Juist bij een airco kom je niet weg met 1 oplossing die het beste is in alle situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:43:
[...]

In diezelfde praktijk zijn er grote onderlinge verschillen tussen merken, types, combinaties qua units, combinatie met omgeving en dan ook nog het stookgedrag en gewenste mate van comfort.

Juist bij een airco kom je niet weg met 1 oplossing die het beste is in alle situaties.
Je begrijpt het niet.
Een multisplit configuratie is altijd een grotere buitenunit dan een single split.
Grotere buitenunits staan er bekend om een hoger minimaal vermogen te hebben.

Het leefgedeelte in huis heeft totaal andere wensen dan een slaapkamer bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbrkrsnm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:49:
[...]

Een multisplit configuratie is altijd een grotere buitenunit dan een single split.
Meestal, maar niet altijd. Zie mijn verhaal over 5kWh buiten met 5 + 3.5 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
gbrkrsnm schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:50:
[...]

Meestal, maar niet altijd. Zie mijn verhaal over 5kWh buiten met 5 + 3.5 binnen.
Een 5kw buitenunit heb je al te maken met het fors hoger minimaal vermogen, dat is al de grote versie en is irrevant wat je daaraan knoopt.
Met de kleine buitenunits kan je niet een heel huis verwarmen terwijl die wel het benodigde minimaal vermogen heeft.

Edit: Kom eens aanzetten met een multi-split die een minimaal vermogen kan leveren van 1,3kw afgifte.

Pendelen ken ik niet, gebeurd pas met volle zon op de ramen dan kan ik hem net zo goed uitzetten want huis blijft dan wel warm.
Hier gaat het minimaal vermogen lager dan in de boeken staat zo rond 0.6kw afgifte, dat ga je echt niet halen met multi-split.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:39
whtniels schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:06:
Bedankt voor reacties.

Mijn radiatoren boven waren allemaal erg slecht en gaven amper warmte af. Alleen beneden had ik nieuwe, grote radiatoren met overcapaciteit. Huis werd dus alleen beneden verwarmt, dag en nacht op minimaal 16 en bij aanwezigheid thuis op 18/19. Vandaar het verbruik van +/- 900m³.

Ik had de aircos laten installeren met de intentie dat mijn cv ketel aan het einde zat, en boven alle radiatoren en voetblokken ook aan vervanging toe waren. Wou niet investeren in weer iets met gas.

Nu ben ik dus wel aan het verwarmen boven en beneden en het heeft geen moeite om de boel warm te krijgen, maar op deze manier ga ik wel heel erg veel stroom gebruiken en dat is ook niet mijn bedoeling.

Vandaag gingen ze om 7 uur sochtends aan (het was afgekoeld van 18 tot 14 graad in de woonkamer, boven iets minder). En om 9 uur heb ik al 7kwh verbruikt. Inmiddels boven uitgezet, kijken of dat helpt.

Ik hoop dat het installatie bedrijf mij snel terugbeld, ik wil advies van hun over het verbruik, dit word wel heel extreem.
Dus dan heeft ie tussen 7-9 op 3,5kW gedraaid? Dat lijkt me wat veel.

Overigens vind ik over het algemeen je verbruik zo heel gek nog niet als je woonkamer weet af te koelen naar 14c, dat betekent dat er enorm veel warmteverlies is en dus ook overdag. Hier is de woonkamer maar 1c afgekoeld terwijl het buiten 2c is geworden vannacht.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:42
whtniels schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:06:
Bedankt voor reacties.

Mijn radiatoren boven waren allemaal erg slecht en gaven amper warmte af. Alleen beneden had ik nieuwe, grote radiatoren met overcapaciteit. Huis werd dus alleen beneden verwarmt, dag en nacht op minimaal 16 en bij aanwezigheid thuis op 18/19. Vandaar het verbruik van +/- 900m³.

Ik had de aircos laten installeren met de intentie dat mijn cv ketel aan het einde zat, en boven alle radiatoren en voetblokken ook aan vervanging toe waren. Wou niet investeren in weer iets met gas.

Nu ben ik dus wel aan het verwarmen boven en beneden en het heeft geen moeite om de boel warm te krijgen, maar op deze manier ga ik wel heel erg veel stroom gebruiken en dat is ook niet mijn bedoeling.

Vandaag gingen ze om 7 uur sochtends aan (het was afgekoeld van 18 tot 14 graad in de woonkamer, boven iets minder). En om 9 uur heb ik al 7kwh verbruikt. Inmiddels boven uitgezet, kijken of dat helpt.

Ik hoop dat het installatie bedrijf mij snel terugbeld, ik wil advies van hun over het verbruik, dit word wel heel extreem.
Donders, jouw temp zakt wel heel erg hard ‘s nachts. Bij mij wordt het op dit movement nooit kouder dan 17,5 graad. Gaan om 23.30 naar bed, dan is het ca 19,5 graad max. Dat is deels de verklaring voor je hoge verbruik lijkt me. Isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:22
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:53:
[...]

Een 5kw buitenunit heb je al te maken met het fors hoger minimaal vermogen, dat is al de grote versie en is irrevant wat je daaraan knoopt.
Met de kleine buitenunits kan je niet een heel huis verwarmen terwijl die wel het benodigde minimaal vermogen heeft.

Edit: Kom eens aanzetten met een multi-split die een minimaal vermogen kan leveren van 1,3kw afgifte.

Pendelen ken ik niet, gebeurd pas met volle zon op de ramen dan kan ik hem net zo goed uitzetten want huis blijft dan wel warm.
Hier gaat het minimaal vermogen lager dan in de boeken staat zo rond 0.6kw afgifte, dat ga je echt niet halen met multi-split.
dit snap ik niet... 0.6kW afgifte??

Als ik er van uit ga dat je cop 6?? is...(nette buiten temperaturen, redelijke binnen temperatuur)

dan is je opgenomen vermogen (niet tijdens stdby of zo maar echt tijdens werking) wel hééél erg laag.. :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 14:36
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:01:
[...]

Wat is je gasprijs dan dat je op break-even komt met gas bij de volle prijs? Ik zit bij Eneco en betaal 79 cent voor stroom en 3,17 voor gas, een dagje stoken op gas kost me gewoon 20 euro en 5 op elektra.

Of je had sowieso al hele efficiënte radiatoren en een vrij nieuwe ketel.
Nondekneiters 3,17 .
Hopen dat voor aankomend jaar dat hele prijsplafond goed is gekeurd, ik meen dat het nog wat problematisch was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
BGFG schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:19:
[...]

Donders, jouw temp zakt wel heel erg hard ‘s nachts. Bij mij wordt het op dit movement nooit kouder dan 17,5 graad. Gaan om 23.30 naar bed, dan is het ca 19,5 graad max. Dat is deels de verklaring voor je hoge verbruik lijkt me. Isolatie?
Spouwisolatie, kan niks bij heb meerdere mensen over de vloer gehad, er zit verankerde steenwol in uit 1974. Nieuwe kozijnen en hr++ in hele huis geinstalleerd in 2019. Onder de vloer liggen hr parels. Enige wat nog kan (wat ik nog ga doen) is extra isolatie in dak (daar zit nu +/- 5cm). Ik weet ook niet hoe dat kan, en of de airco het accuraat uitlees.

Blijkbaar niet,
Ik heb een xiaomi temperatuur meter in de kamer die het trouwens heel anders afleest, het is niet kouder geweest dan 16,9 graad. Dan valt het nog mee vanaf 18graad om 23:00.

Ik had de buurman al gevraagd (hoekhuis), en daar was het ook niet kouder dan 16 geweest vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyzxOYAJ6m12d1a9Vk19qAOT6Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HKNbx2KvwWcVx5BOP3fR1Dk.jpg?f=fotoalbum_large

excuses voor de foute informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:00:
[...]

Nondekneiters 3,17 .
Hopen dat voor aankomend jaar dat hele prijsplafond goed is gekeurd, ik meen dat het nog wat problematisch was.
Ja het was 2,24 maar ging afgelopen maandag (7 november) omhoog bij iedereen.

Maar door de airco heb ik dit jaar nog maar 127m3 gebruikt. Maar denk dat de CV wel bij moet springen.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hansieo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:52:
[...]

dit snap ik niet... 0.6kW afgifte??

Als ik er van uit ga dat je cop 6?? is...(nette buiten temperaturen, redelijke binnen temperatuur)

dan is je opgenomen vermogen (niet tijdens stdby of zo maar echt tijdens werking) wel hééél erg laag.. :?
Opgenomen vermogen kan hier tot 120watt, ja dat is laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
whtniels schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:02:
[...]

Spouwisolatie, kan niks bij heb meerdere mensen over de vloer gehad, er zit verankerde steenwol in uit 1974. Nieuwe kozijnen en hr++ in hele huis geinstalleerd in 2019. Onder de vloer liggen hr parels. Enige wat nog kan (wat ik nog ga doen) is extra isolatie in dak (daar zit nu +/- 5cm). Ik weet ook niet hoe dat kan, en of de airco het accuraat uitlees.

Blijkbaar niet,
Ik heb een xiaomi temperatuur meter in de kamer die het trouwens heel anders afleest, het is niet kouder geweest dan 16,9 graad. Dan valt het nog mee vanaf 18graad om 23:00.

Ik had de buurman al gevraagd (hoekhuis), en daar was het ook niet kouder dan 16 geweest vannacht.

[Afbeelding]

Als je airco dan wel zulke lage temperaturen registreert zou het kunnen betekenen dat je doorvoer naar buiten wellicht niet helemaal goed dicht zit. Dat er door die doorvoer koude lucht naar binnen komt en de temperatuur sensor bereikt. Dit zou het hoge verbruik ook kunnen verklaren want je je units proberen de temperatuur van de tocht te compenseren.

Maar dit zou ook moeten betekenen dat je units het in huis veel warmer maken dan nodig is en dat heb ik niet uit je verhalen op kunnen maken iirc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:16
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:53:
Mijn 4,2 multisplit heeft een minimaal vermogen van 1,0 kW.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whtniels
AtlAntA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:12:
[...]

Als je airco dan wel zulke lage temperaturen registreert zou het kunnen betekenen dat je doorvoer naar buiten wellicht niet helemaal goed dicht zit. Dat er door die doorvoer koude lucht naar binnen komt en de temperatuur sensor bereikt. Dit zou het hoge verbruik ook kunnen verklaren want je je units proberen de temperatuur van de tocht te compenseren.

Maar dit zou ook moeten betekenen dat je units het in huis veel warmer maken dan nodig is en dat heb ik niet uit je verhalen op kunnen maken iirc?
Dat zou ik ook denken, maar die komen wel overeen met elkaar. Misschien als hij uitgaat dat er inderdaad dan wat toch doorkomt waardoor die zo koud registreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:31

Vos

AFCA

whtniels schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:02:
[...]

...

Blijkbaar niet,

[Afbeelding]

Mijn thermostaat meet ook hele andere waardes dan mijn Zigbee sensoren. Overdag warmer dan het is en in de nacht vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
E-Hoog schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:41:
[...]

Mijn ervaring is alleen nog van de laatste twee weken, maar ik merkte dat ik een vrij hevige overshoot kreeg zonder die vraagsturing. Dan ging mijn 3.5kW vloermodel prefera rond de 500-600W de hele dag aan en werd het lomp warm. Dat gezegd hebbende, ik was toen ook nog niet bekend met de grote temperatuur offset die de unit heeft. Ik heb hem nu op 17.5C staan om rond de 19.5-20.5 in daadwerkelijke temperatuur uit te komen (maar die discussie is hier al vaak langsgekomen :) ). Dus dat was natuurlijk ook mede oorzaak van de overshoot. Hoe dan ook, sinds ik hem op 40% heb staan (en 17.5) gaat alles een stuk rustiger en kachelt hij lekker de hele dag op 100-200W. In de nacht zet ik nu alles nog uit.

Overigens staat hier die econo functie uit en heb ik gewoon de fan op auto staan.
Sinds gisteren draait een perfera 3,5 in de woonkamer bij ons. Vraagsturing ook op 40% staan. Vanmorgen de app op 17,5 graden gezet en de temperatuur was om 13.00 tegen rond de 20 graden en toen draaide de perfera nog steeds. Ik kan het huidige verbruik niet zien maar het verbruik in de app is laag t.o.v de Nibe Savent 1,5kw L/W warmtepomp.

Verbruik sinds 7.30 is 1,4 kWh en de savent zou daar 2 kWh voor nodig hebben gehad en dan was het nog geen 20 graden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:40
Een airco 24 uur per dag aan laten staan om te verwarmen, in mijn geval is dat veel goedkoper dan de verwarming aanzetten. Is een airco hiervoor geschikt of zitten er ook risico’s en nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Pino_Helmond schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:26:
Een airco 24 uur per dag aan laten staan om te verwarmen, in mijn geval is dat veel goedkoper dan de verwarming aanzetten. Is een airco hiervoor geschikt of zitten er ook risico’s en nadelen aan?
Ik heb mijn airco ooit alleen gekocht om te koelen en nu dus ook om te verwarmen, het grootste nadeel wat ik kan bedenken is dat de levensduur minder lang is. En het geluid als dat je stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20
Stokertje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:09:
Hier ons verbruik van deze week. Zsx-w 5.0 in woonkamer welke ook keuken en bijkeuken mee verwarmt. Airco staat op 24 uur per dag op18C ingesteld en de daadwerkelijke temperatuur in alle uithoeken woonkamer is 20C. Circa 140m3 / 57m2 wat met deze airco verwarmd word. 2-1 kap circa 1985 met de isolatie van toen maar wel allemaal hr++ glas.

[Afbeelding]

Het jammere van de zsx-w ten opzichte van de zs-w is toch wel dat de unit een soort van aan/uit regeling toepast wanneer het buiten >11C is. Hierbij begint de unit een tijd te blazen op 500/600watt opgenomen vermogen, gaat na een even terug naar 200W en stopt dan. Bij die 500/600w draait de fan behoorlijk hard. Begreep dat de zs dat 11C punt niet had. Dit is hier vorige week ook ter sprake gekomen.

Had de zsx-w juist gekozen vanwege het grotere modulatiebereik en de hogere scop. Helaas wordt dit modulatiebereik boven de 11c maar beperkt gebruikt ipv terug te moduleren naar 0.8 afgegeven vermogen. (180-200w opgenomen) De werking is in de tussenseizoenen dus niet zoals ik gehoopt had. Ben benieuwd hoe het gaat draaien bij <11c.

Baal hier wel wat van, was dan mogelijk beter afgeweest met de zs-w. En dan hoofdzakelijk omdat de fan onnodig hard draait door het nieg terug moduleren.
4 dagen ? dus 3,8kwh per dag ongeveer?

hier zit ik op 2,7khw per dag woon met aanbouw en 2 slaapkamer welke alleen in de avond even de kou er uit word gehaald verdeeld over 4 aircos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:04
Maxwp schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:36:
[...]

hier zit ik op 2,7khw per dag woon met aanbouw en 2 slaapkamer welke alleen in de avond even de kou er uit word gehaald verdeeld over 4 aircos
Voor onze ruimte beneden 58 m² hebben we de airco momenteel op 23 graden ingesteld dan hebben we op onze thermostaat 20.5 graden.

Stond op van deze morgen half 10 tot nu (20:00) momenteel geschatte waarde via app verbruik van 4.2kw op quite mode panasonic etherea 5kw model.

Precies toch wat hoger dan andere.

Morgen eens testen op de automatische stand om het verschil in verbruik te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Philtjens op 12-11-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53
Maxwp schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:36:
[...]

Klopt, gemiddeld 3.8 per dag voor 24 uur per dag de benedenverdieping op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:14
Kirretje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:33:
[...]

Iets vroeg voor keiharde conclusies - maar een eerste test geeft al leuke resultaten. Komende dagen even verder prutsen.

Voor de geïnteresseerden
  • MHI srk 35. de gewone ZS
  • Setpoint 21
  • 90 kuub L-vorm woonkamer (totale binnenmaat inclusief hal = 8.2x5.7 - daarboven 2 verdiepingen met zelfde formaat. Grote zolderverdieping in open connectie met hal beneden).
  • buiten temp ~ 10 graden
  • Kamerthermostaat geeft 20,5 aan. Los thermostaatje digitaal daar vlakbij een halve graad meer.
  • kamerdeur opengelaten sinds gisteravond en afgelopen nacht ook.
  • Hal temp beneden blijft iets boven de 19.
  • overloop temperatuur 1e verdieping zat vanmorgen op 18,8
Verbruik van 00:00 tot 07:25 was 2 kwh (op basis van P1 meter van homewizard)
Normaal zonder airco was mijn standby verbruik tussen de 50 ~ 100 watt constant 's nachts (koelkast, overlooplamp aan en overig apparatuur wat in stopcontact zit dus...)

Dus zeg 2000 - 500 watt standaard verbruik is zo'n 1500 watt over 7.5 uur. Dus zo'n 200 watt constant verbruik van de airco. Airco loopt hierbij ook continu door zonder stops.

Komende dagen even wat meer gegevens verzamelen zoals temp op zolder etc.

Niet ontevreden tot zover :)
Update

Gister even airco uitgehad, wat verschillende dingen proberen. Nu echter al weer constant aan, maar zie dat hij nu NIET meer terugloopt tot zo'n 200 watt en mooi doorpruttelt.

Tis nu ca 470 a 500 watt. En dan gaat ie vervolgens uit. Start daaarna weer tot zo'n 650 a 700 en zakt weer tot 470. Etc etc.

Identieke instellingen als eerder deze week. Buitentemp misschien iets lager nu? Zou dat al verschil kunnen maken waardoor ie niet verder terugmoduleert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42
@Kirretje Temperatuur buiten is zeker relevant voor je verbruik nu. Afgelopen nacht ging het hier al richting het vriespunt en bleef het vrij lang tot einde van de ochtend best fris (5 graden rond 11:00). Afgelopen 24h (airco staat altijd aan) toch 7kWh verbruikt om hey hier op 21-21.5 graden te houden. Vind ik dat aan de hoge kant? Beetje wel maar ik heb zoveel overschot van mijn zonnepanelen dat het geen pijn doet :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Ondetussen een uur verder en hij draait weer in een streep door op laag vermogen. Maar even in de gaten houden wat nou werkt en wat niet.

Misschien maar even paar dagen handjes van de knoppen en puur bijhouden wat ie doet bij welke temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Heb net voor het eerst toch even de CV er bij aan gezet boven, want voor mijn gevoel heeft de airco het er op de beneden verdieping ook zwaarder mee omdat het boven en in de gang ook nog maar 14 graden is.

Begintemp vanmorgen was in de woonkamer overigens ook nog maar 14,5 en het vriest nog net niet eens.

Ga wel even kijken hoe lang een 3,5kW Daikin nou gaat doen om 80m3 het weer op temp te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 13-11-2022 07:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
14.5 graden? Dat is niet al te best imo. Heb je de deuren open gelaten :+

Zonder gekheid, maar dat klinkt als slechte isolatie. Heb je al eens geprobeerd 24/7 te verwarmen? Dat kan gunstiger uitpakken voor je ipv elke dag weer opnieuw de kou uit je huis te verdrijven.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

renzo4000 schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:27:
14.5 graden? Dat is niet al te best imo. Heb je de deuren open gelaten :+

Zonder gekheid, maar dat klinkt als slechte isolatie. Heb je al eens geprobeerd 24/7 te verwarmen? Dat kan gunstiger uitpakken voor je ipv elke dag weer opnieuw de kou uit je huis te verdrijven.
Het is gewoon een oud huis, voor alle isolatie werd het 10-12 overnacht.

Nu is 14 wel echt het echte minimum wat ik heb gezien in de winter. Hij gaat straks ook 24/7 op 17 graden, maar dat was tot nu toe nog niet nodig.

Of nouja setpoint op 17 overdag en 15 snachts, dat komt neer op 18,5 en 16,5 ongeveer.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 13-11-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het gaat overigens nog redelijk snel, na 2 uur en 0.5kWh is het inmiddels 17,5 binnen, voelt al warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:12
Moet de binnenunit ook onderhouden worden?
Ik zie bij de Qlima alleen maar een eenvoudig filter zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 14:36
Ruud888 schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:51:
Moet de binnenunit ook onderhouden worden?
Ik zie bij de Qlima alleen maar een eenvoudig filter zitten!
Af en toe de warmte wisselaar eens doorspoelen meen ik.
Daar zijn vast YouTube filmpjes van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Aangezien mijn Daikin heel af en toe zachtjes tikt heb ik net een afspraak gemaakt voor inspectie/onderhoud.

Dit is ongeveer 2,5 jaar na aanschaf, of is het 3,5 jaar? De tijd gaat zo snel :|

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 13-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Philtjens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:01:
[...]

Voor onze ruimte beneden 58 m² hebben we de airco momenteel op 23 graden ingesteld dan hebben we op onze thermostaat 20.5 graden.

Stond op van deze morgen half 10 tot nu (20:00) momenteel geschatte waarde via app verbruik van 4.2kw op quite mode panasonic etherea 5kw model.

Precies toch wat hoger dan andere.

Morgen eens testen op de automatische stand om het verschil in verbruik te zien.
hier met L/L en staat ingesteld op 18,5 om het 21 graden te krijgen is zn 66m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:21
ymoona schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:49:
[...]

De monteur is langs geweest, hij gaat de fan vervangen. Kwa lagers was er niet veel te doen, want allemaal kunstof op kunstof (teflon?)
En de fan + motor is inmiddels vervagen. Nu het het wel goed.

De oude motor en blowerwheel hebben we goed geinspecteerd. Er lijkt iets tussen te hebben gezeten, kleine krasjes op stator.

De volgende uitdaging is de rest van het huis warm stoken. Ik heb een nieuwe remeha ketel met etwist. Maar de openhaard functie lijkt niet veel te doen als je de ketel verder niet bebruikt heb om het huis warm te stoken. (zijn dit zaken die we ook hier kunnen bespreken? Of beter een eigen topic?)

[ Voor 25% gewijzigd door ymoona op 13-11-2022 10:51 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-10 21:50
Gister met gemiddelde dagtemperatuur van 6,5 graden en Max temp 9,1 graden, begin temp in kamer 17,2 graden om 12:40 MHI SRK25ZSX aangezet op eco stand 19 graden tussen door even weg geweest dan gaat hij mooi op stand-by stand draaien als hij niemand ziet.
Om 18:20 weer thuis en hem op 20 graden gezet om 20:00 op 21 graden gezet en om 22:15 uitgedaan, met
gebruik van 1,9Kwh netjes dacht ik.

Vanmorgen was het weer 17,2 graden in de kamer en binnen een half uur al weer te warm voor ons had hem op 19 graden gezet morgen eerst maar op 18 graden zetten, hij draaide binnen een uur al weer op 130 Watt.

Temperatuur waar ik airco op zet wordt het ook gewoon in kamer geen afwijkingen kwa temperatuur, heb wel zelf het gat waar de leidingen naar buiten gaan pur in de binnenmuur moeten doen buitenmuur hadden ze wel gedaan bij installeren maar er wordt zeker gedacht dat in de spouwmuur geen lucht circuleert.

Gebruik gisteren in grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZgolrH_AnA2bBucr9kqb7iPp88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z4e0I80uRUiBgdMBOyLaWwk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

1kWh verder en het is nog niet op de gewenste temperatuur, gezien de weersvoorspellingen ga ik vandaag maar een 24/7 schema bedenken en eventueel alvast inschakelen.

Ik denk setpoint 17,5 (18,5 werkelijk) van 07:00 - 23:00 en van 23:00 - 07:00 op 15 (16 werkelijk) ofzo.

Hoeveel graden verschil doen jullie 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 21:59
Kirretje schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:26:
[...]

Update

Gister even airco uitgehad, wat verschillende dingen proberen. Nu echter al weer constant aan, maar zie dat hij nu NIET meer terugloopt tot zo'n 200 watt en mooi doorpruttelt.

Tis nu ca 470 a 500 watt. En dan gaat ie vervolgens uit. Start daaarna weer tot zo'n 650 a 700 en zakt weer tot 470. Etc etc.

Identieke instellingen als eerder deze week. Buitentemp misschien iets lager nu? Zou dat al verschil kunnen maken waardoor ie niet verder terugmoduleert?
Dat heb ik zelfs met dezelfde instelling binnen een dag. In de ochtend vs tegen de middag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDmF5dVfpRqTk8DRg5JHrMzmG7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0h7vg85Md5U2lTydpQhNCAY.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop omdat het buiten warmer wordt, en er minder warmte weg lekt. En dus alles dat dichter bij setpoint zit.

Ook een mhi hier, wel de zsx 3,5 kWh variant. Maar heel logisch vind ik het niet dat het lijkt alsof ie harder gaat stoken.

Edit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jnehWBgKrt3hxvfscHr9yU-0sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUVMjr2c8Ia0tmw791qGVpmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zie dat er inderdaad minder warmte weg lekt. Thermostaat van de binnenunit "klappert" ook telkens tegen setpoint aan in dezelfde periode

[ Voor 17% gewijzigd door Krypt op 13-11-2022 12:16 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
JDx schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:12:
1kWh verder en het is nog niet op de gewenste temperatuur, gezien de weersvoorspellingen ga ik vandaag maar een 24/7 schema bedenken en eventueel alvast inschakelen.

Ik denk setpoint 17,5 (18,5 werkelijk) van 07:00 - 23:00 en van 23:00 - 07:00 op 15 (16 werkelijk) ofzo.

Bij mijn LG zet ik hem nu overdag op 23 (zodat het werkelijk 21-21.5 graden is), hij moet hier wat hoger ivm de plaatsing waardoor hij te snel afslaat anders. In de nacht zet ik hem op 20 zodat het niet veel kouder wordt dan 19 graden. Ik wil een comfortabel huis en vooral in de ochtend heb ik een hekel aan een kil huis.

Daarnaast lijkt het erop dat 24/7 voor ons beter lijkt te werken qua verbruik ookal is de LG multi geen toppertje wat betreft verwarmen en bijbehorend verbruik(gisteren 7kWh). Ik vind het overigens geen probleem aangezien we meer dan voldoende buffer qua overschot van de panelen.

Volgend jaar staat er een single split voor beneden op de planning en verhuist de LG naar zolder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

renzo4000 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:08:
[...]

Bij mijn LG zet ik hem nu overdag op 23 (zodat het werkelijk 21-21.5 graden is), hij moet hier wat hoger ivm de plaatsing waardoor hij te snel afslaat anders. In de nacht zet ik hem op 20 zodat het niet veel kouder wordt dan 19 graden. Ik wil een comfortabel huis en vooral in de ochtend heb ik een hekel aan een kil huis.

Daarnaast lijkt het erop dat 24/7 voor ons beter lijkt te werken qua verbruik ookal is de LG multi geen toppertje wat betreft verwarmen en bijbehorend verbruik(gisteren 7kWh). Ik vind het overigens geen probleem aangezien we meer dan voldoende buffer qua overschot van de panelen.

Volgend jaar staat er een single split voor beneden op de planning en verhuist de LG naar zolder.
Oh ik heb dat juist andersom, als ik 's morgens wakker word en van mijn slaapkamer (waar het inmiddels <15 graden is) naar de woonkamer ga heb ik het het eerste uur helemaal niet koud bij 15/16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:12
jordje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:12:
[...]

Met die prijs gaat er zeker €2000,- incl. Btw. naar arbeid. Bij twee dagen werk, of één dag met twee personen is dat ruim €100,- bruto per uur. Ik ga mijn tarief ook maar eens verhogen 7(8)7
Ik vraag me af of het überhaupt zoveel werk is, en dan zitten niet eens alle kosten erbij inbegrepen.

Voor ongeveer diezelfde €2000 is er bij mij vorig jaar iemand twee lange ( >8 uur) dagen bezig geweest voor vier units, en kwam ook nog de betonboorder met twee man sterk gaten boren.
De prijzen van warmtepompen, airco’s en zonnepanelen zijn de afgelopen 10mnd hard gestegen . En de levertijd erg lang.

Een kennis had bij Airco-xtra (Daikin) een offerte opgevraagd. Die had nog een redelijk korte levertijd.
Plaatsen helaas alleen binnen de eigen regio. (20km)
(Onderdeel van zonnepanelen-xtra)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Ruud888 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:45:
[...]

De prijzen van warmtepompen, airco’s en zonnepanelen zijn de afgelopen 10mnd hard gestegen . En de levertijd erg lang.
Als je een klein beetje handig bent kan je de units prima zelf ophangen. Afhankelijk natuurlijk van de situatie en waar ze geplaatst moeten worden. Maar het werk zelf is echt geen rocket science.

Wij hebben 4 single split units geplaatst in 1 dag en hadden het nog nooit gedaan. De spullen besteld bij aircoplazazwolle (direct uit voorraad geleverd) en een stek monteur laten langskomen toen het hing.

Voor 2 units MHI ZSW 35 + ZSW 25 en beide 5 meter aansluit spul met wifi en stek man was ik minder dan 2500 euro kwijt en deze prijzen zijn nog actueel, al kregen we iets korting bij afname van 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Hier ook zelf 2 single splits geplaatst. Enige 'lastige' was materiaal zoals de betonboor en momentsleutel, maar dat kon ik gelukkig lenen. Verder was het een leuke klus :)

De (stek)monteurs 'konden het zelf niet beter', dus tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ruud888 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:45:
[...]

Een kennis had bij Airco-xtra (Daikin) een offerte opgevraagd. Die had nog een redelijk korte levertijd.
Plaatsen helaas alleen binnen de eigen regio. (20km)
(Onderdeel van zonnepanelen-xtra)
Daikin airco's zijn vrijwel direct leverbaar, de montage is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-10 18:17
JDx schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:12:

Als je van 14 af moet komen is een kWh er ook zo doorheen natuurlijk dus dat lijkt me niet zo gek.

Ik draai 24/7 op dezelfde temperatuur (21/21.5) beneden. In de praktijk betekend dit dat tijdens de dag de temperatuur wat oploopt en snachts de boel weer iets afkoelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/indhyW7ozYTWnwakSIG_VqMX9gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcB9pQpSlkYZwGPzJhhBuQG4.jpg?f=fotoalbum_large

Zou hier thuis ook niet aan moeten komen met temperaturen onder de 20 overdag, maar ieder heeft een ander comfort niveau natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Kire88 op 13-11-2022 16:40 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Leuk om alle data te zien van de gebruikers, vorig jaar heb ik minder (HA) gegegens voorbij zien komen.

Hierbij mijn overzicht, de slaapkamer is de zolder. De 1e verdieping moet ik nog voorzien van een sensor, we verwarmen alleen beneden met de MHI, (meestal einde middag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAFmCSBwujsRSBFjWajgVvoheZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ztnvl2aI623pko0SQYgANiSo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swQinlmil37vmUj9VvgZGequhfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ey9HDN9hR1144iuE1VMsHjEG.png?f=fotoalbum_large

Op een of de andere manier blijft mijn draaiuren timer leeg in HA. Heeft iemand dit wel werkend met mhi-ctrl-ac.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 13-11-2022 17:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
revolution-nl schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:21:
Leuk om alle data te zien van de gebruikers, vorig jaar heb ik minder (HA) gegegens voorbij zien komen.

Hierbij mijn overzicht, de slaapkamer is de zolder. De 1e verdieping moet ik nog voorzien van een sensor, we verwarmen alleen beneden met de MHI, (meestal einde middag)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op een of de andere manier blijft mijn draaiuren timer leeg in HA. Heeft iemand dit wel werkend met mhi-ctrl-ac.
Dat is wel erg weinig verbruik. Ideaal!! Ik dacht je eerder schreef dat je 24/7 stookt. Dat pas vanaf bepaalde buitentemp en of langere tijd koude buitentemp? Ik probeer links/rechts wat truukjes af te kijken van degene die al langer de MHI hebben hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kirretje schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:35:
[...]

Dat is wel erg weinig verbruik. Ideaal!! Ik dacht je eerder schreef dat je 24/7 stookt. Dat pas vanaf bepaalde buitentemp en of langere tijd koude buitentemp? Ik probeer links/rechts wat truukjes af te kijken van degene die al langer de MHI hebben hangen :P
Ik draai alleen 24/7 bij vrieskoude. Het warmteverlies is nu laag waardoor hij constant zou staan pendelen. (nu al het geval).

Wat in tussenseizoenen ook goed werkt is getrapt in blokken verwarmen met een delta van Max 2c op ECO, daar krijg je ook optimale runs van (tenminste bij de ZS)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Goeie tip. Zal ik ook eens met testen

Kamerdeur dicht is idd pendelen ook hier. Kamerdeur open hobbelt ie rustig door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-10 11:05
Voor mensen die zich afvragen wat pendelen nou precies is, dit is een mooi voorbeeld van mijn MHI SRK 50 ZS in combinatie met een hoger minimaal vermogen bij een buitentemperatuur boven de 11 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz3LIDMdpn3xYWd2jWi2o4cChLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7488ANdTquZdpHXWX3A7t01.jpg?f=fotoalbum_large

Om 6:00 schakelt de unit in, op 20 graden (voorverwarmen). Om 7 uur gaat het setpoint naar 22 graden en neemt het verbruik weer iets toe.

Rond 10:30 uur is de ruimte behoorlijk opgewarmd en kan de unit terug naar een opgenomen vermogen van ongeveer 275-300 watt.

Om 12:30 uur komt de buitentemperatuur boven de 11 graden en daarom stijgt het minimale vermogen van ongeveer 275 watt naar 375-400 watt. Resultaat: de unit kan zijn warmte niet kwijt en gaat de hele tijd uit en weer aan. Waarom MHI dit idiote regelgedrag bedacht heeft weet niemand.

Om 17:00 uur zakt de buitentemperatuur weer onder de 11 graden waardoor de unit weer mooi op een laag vermogen (275-300w) kan draaien en is het pendelen weer voorbij.

Wil je geen irritant pendelende unit? Neem dan geen MHI. En zeker geen unit met hoog vermogen (>3.5kw) zoals die van mij. Kies dan liever voor 2 kleintjes die op lager vermogen kunnen draaien, of een ander merk.

Ik heb overigens geprobeerd de openhaard-modus in te schakelen zodat de unit door blijft blazen tijdens het pendelen. Dit werkt niet, de ventilator gaat nog steeds elke keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-10 18:17
Sander-B schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:14:
Voor mensen die zich afvragen wat pendelen nou precies is, dit is een mooi voorbeeld van mijn MHI SRK 50 ZS in combinatie met een hoger minimaal vermogen bij een buitentemperatuur boven de 11 graden:
[Afbeelding]

Om 6:00 schakelt de unit in, op 20 graden (voorverwarmen). Om 7 uur gaat het setpoint naar 22 graden en neemt het verbruik weer iets toe.

Rond 10:30 uur is de ruimte behoorlijk opgewarmd en kan de unit terug naar een opgenomen vermogen van ongeveer 275-300 watt.

Om 12:30 uur komt de buitentemperatuur boven de 11 graden en daarom stijgt het minimale vermogen van ongeveer 275 watt naar 375-400 watt. Resultaat: de unit kan zijn warmte niet kwijt en gaat de hele tijd uit en weer aan. Waarom MHI dit idiote regelgedrag bedacht heeft weet niemand.

Om 17:00 uur zakt de buitentemperatuur weer onder de 11 graden waardoor de unit weer mooi op een laag vermogen (275-300w) kan draaien en is het pendelen weer voorbij.

Wil je geen irritant pendelende unit? Neem dan geen MHI. En zeker geen unit met hoog vermogen (>3.5kw) zoals die van mij. Kies dan liever voor 2 kleintjes die op lager vermogen kunnen draaien, of een ander merk.

Ik heb overigens geprobeerd de openhaard-modus in te schakelen zodat de unit door blijft blazen tijdens het pendelen. Dit werkt niet, de ventilator gaat nog steeds elke keer uit.
De vraag is denk ik een beetje of je er ook echt last van hebt (naast het feit dat het geen mooie strakke grafiek is 😉)?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
[Afbeelding]

Het zijn ook vooral bij de 5 kW single en de ZSX die deze regeling hebben. Bij de multi's SCM50/60 zit de 'heating overload protection control' op 17 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10 23:50
Vraagje voor diegene die de ZSX-W hebben. In de verwarmingsstand gaat de grote uitblaasklep af en toe van omlaag naar recht vooruit als hij aan het pendelen is (alleen circuleert). Die actie van de klep verstellen klinkt bij ons vrij mechanisch/hard terwijl de waaier stand tijdens het verwarmen dat niet doet. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Het doet me pijn om die lage verbruiken allemaal te zien. Haha.

Van 9 tot +/- 12/13 was alleen beneden aan op 19, daarna allebei aangehad (boven op 17) de rest van de grafiek. Ik laat ze niet meer 24h aan staan, een halve dag is me haast al te gek.

Ik begin toch echt te denken dat ze veels te zwaar zijn oid. Heeft iemand een idee wat ik tegen de installateur kan zeggen om dit op te lossen, of in ieder geval kan laten controleren? Desnoods ander materiaal / combinatie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhXRHbw_IzbXZmTgpzG0VW8ZgZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVdXlB31s0PelmCbPjj0l14Y.jpg?f=fotoalbum_largeZe gaan ook niet rustig aan t werk maar om de zoveel minuten hoor ik de buitenunit op volle kracht blazen met tussenpauzes van stilstand. Idem dito voor de binnenunits, maar als ze blazen is het niet op volle kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[Afbeelding]

Mijn mitsubishi electric doet hetzelfde(dus koop geen mitsubishi electric!! :P ). Alleen hij gaat nooit helemaal uit. De fan gebruikt zo'n 12Watt en staat op auto. Deze blijft altijd draaien.

Het is een multi-split 5kW buitenunit waarbij eenmaal een 3.5kWh binnenunit aan staat. Verwarmen op onderstaande grafiek van 18 naar 20 graden. Voor 12 uur lang, vind ik het verbruik meevallen: 3.2kWh.

Unit zou officieel naar 160~200Watt terug moeten kunnen schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pdYKW1Zv/Screenshot-2022-11-13-22-25-36-1-31-nl-homewizard-android-energy.jpg

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:36
whtniels schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:21:

Van 9 tot +/- 12/13 was alleen beneden aan op 19, daarna allebei aangehad (boven op 17) de rest van de grafiek. Ik laat ze niet meer 24h aan staan, een halve dag is me haast al te gek.

Ik begin toch echt te denken dat ze veels te zwaar zijn oid. Heeft iemand een idee wat ik tegen de installateur kan zeggen om dit op te lossen, of in ieder geval kan laten controleren? Desnoods ander materiaal / combinatie? [Afbeelding]Ze gaan ook niet rustig aan t werk maar om de zoveel minuten hoor ik de buitenunit op volle kracht blazen met tussenpauzes van stilstand. Idem dito voor de binnenunits, maar als ze blazen is het niet op volle kracht.
Ik weet niet hoe jou stroom van de airco zit aangesloten, Misschien kan hier tussen een
Home Wizzard energy plug er tussen worden geplaatst. Deze meet echt accuraat het vermogen wat je verbruikt en word per seconde doorgegeven. Hiermee kun je al veel betrouwbaarder metingen doen.

Wat ook wel mee speelt nu is dat de avond en nacht temperaturen toch ook al wel een serieus daling laten zien. Wat was je gasverbruik vorig jaar rond deze periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
zonnefreak schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:48:
[...]

Ik weet niet hoe jou stroom van de airco zit aangesloten, Misschien kan hier tussen een
Home Wizzard energy plug er tussen worden geplaatst. Deze meet echt accuraat het vermogen wat je verbruikt en word per seconde doorgegeven. Hiermee kun je al veel betrouwbaarder metingen doen.

Wat ook wel mee speelt nu is dat de avond en nacht temperaturen toch ook al wel een serieus daling laten zien. Wat was je gasverbruik vorig jaar rond deze periode?
Ze zitten direct op de meterkast aangesloten op hun eigen groep. Ik kan er dus niets tussen plaatsen.

Vebruik vorig jaar was 110kuub verwarmen en douchen/koken in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Met alle ECO instellingen probeerde ik deze maand nog onder mijn voorschot van 88 euro te blijven, maar dat gaat niet lukken (vandaag op 59). Maar goed, in de zomer had ik maanden lang een negatieve energie rekening en deze maanden krijg je nog 190 euro, dus eigenlijk kan het best een graadje comfortabeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
whtniels schreef op maandag 14 november 2022 @ 05:58:
[...]

Ze zitten direct op de meterkast aangesloten op hun eigen groep. Ik kan er dus niets tussen plaatsen.
Dat kan prima hoor ;)
Of eentje die je direct in Homewizard kan hangen

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 14-11-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Die laatste gebruiken wij ook, en heeft ons erg geholpen om inzicht te krijgen in het verbruik van de airco op verschillende termijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-10 11:05
Kire88 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:31:
[...]

De vraag is denk ik een beetje of je er ook echt last van hebt (naast het feit dat het geen mooie strakke grafiek is 😉)?
Jazeker, omdat de binnenunit ook steeds uitschakelt merk je duidelijk een verschil in temperatuur en geluid. Al helemaal vlakbij de unit. Ik stook daarom maar handmatig door naar 24-25 graden om de unit daarna een tijd uit te zetten, maar dat is natuurlijk geen echte oplossing. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het behoorlijk hinderlijk en het leidt af tijdens het werk.

We gaan binnenkort verhuizen, en in het volgende huis worden er twee kleine units geplaatst. Of een lucht/waterwarmtepomp + vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Laatst online: 19-10 17:17
Sander-B schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:36:
[...]

Jazeker, omdat de binnenunit ook steeds uitschakelt merk je duidelijk een verschil in temperatuur en geluid. Al helemaal vlakbij de unit. Ik stook daarom maar handmatig door naar 24-25 graden om de unit daarna een tijd uit te zetten, maar dat is natuurlijk geen echte oplossing. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het behoorlijk hinderlijk en het leidt af tijdens het werk.

We gaan binnenkort verhuizen, en in het volgende huis worden er twee kleine units geplaatst. Of een lucht/waterwarmtepomp + vloerverwarming.
Wellicht géén ideale oplossing m.b.t. geluid, maar je kunt proberen de ventilatorsnelheid handmatig wat hoger vast te zetten. Als het goed is zijn de intervallen waartussen hij aan- en uitschakelt dan wat langer.
Reden is dat je de warmte dan sneller rondom de unit zelf wegblaast waardoor de interne temperatuursensor van de binnenunit minder in zijn eigen warmte blijft hangen en dus ook minder snel afslaat.

Een monotoon geluid van de ventilator, zelfs indien het geluid wat harder is, kan soms minder afleidend zijn dan de machine telkens horen in- en uitschakelen met een lager geluidsvolume. Monotoon geluid verdwijnt op een gegeven moment naar de achtergrond.

[ Voor 10% gewijzigd door ThaBEN op 14-11-2022 08:26 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Laatst online: 16-04 15:34
whtniels schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:21:

Ik begin toch echt te denken dat ze veels te zwaar zijn oid. Heeft iemand een idee wat ik tegen de installateur kan zeggen om dit op te lossen, of in ieder geval kan laten controleren? Desnoods ander materiaal / combinatie? [Afbeelding]Ze gaan ook niet rustig aan t werk maar om de zoveel minuten hoor ik de buitenunit op volle kracht blazen met tussenpauzes van stilstand. Idem dito voor de binnenunits, maar als ze blazen is het niet op volle kracht.
Hi Niels,

Ik vroeg me af hoe jij die verbruik overzicht ziet. Ik heb hier een Mitsubishi Electric AP35 hangen, en zowel op app telefoon als via webpagina krijg ik dat niet te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBw4D3EXdjVPaf0RP9xkE9bzBr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruLHi3gifweGS5qRWT5vwOlg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-10 21:50
Rctworld schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:11:
Vraagje voor diegene die de ZSX-W hebben. In de verwarmingsstand gaat de grote uitblaasklep af en toe van omlaag naar recht vooruit als hij aan het pendelen is (alleen circuleert). Die actie van de klep verstellen klinkt bij ons vrij mechanisch/hard terwijl de waaier stand tijdens het verwarmen dat niet doet. Is dit normaal?
Ik heb een MHI SRK25ZSX ook hier geeft deze klep aardig wat lawaai heb af en toe het idee dat hij moet worden gesmeerd.

Dit was mijn grafiek gister van de hele dag bij het pendelen midden in grafiek was buitentemperatuur >11 graden links er van kamertemperatuur op 19 graden rechts er van 20 graden aanvang temperatuur 17,2 graden, thermostaat van CV geeft ook netjes 19 en 20 graden aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUJ2lwUxS9P38Mei09AW67eFffU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1tua6LB1HwWRzeyqbNR93qm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:33
Eerste koudetest vandaag bevalt prima.

Er staan 3 binnenunits aan, en die draaien mooi continu met de fan op een rustig standje.
Ik heb 1 keer een onderbreking gehoord, en toen even gaan kijken naar buiten.

De buitenunit ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAtnH5E8HGiV56HPu1mRmFxRans=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heU4YE0frkrRvCV6fl2YrXut.jpg?f=fotoalbum_large

Compressorfrquentie was eerder 36 en 39, nu gezakt naar 29.
Verbruik sinds 7h ( toen zijn ze opgestart: 2,5 kWh voor 3 ruimtes samen.

Valt me niet tegen.

Edit. Beetje later ziet het er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqwbmT7FsycHZTym2BnBVpf0jH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQLndpwX2pPuBlzWzRxnexQc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat die gedeeltes kan defrosten.
(Daikin MXM 90)

[ Voor 23% gewijzigd door Tommie12 op 14-11-2022 09:23 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Iemand een idee hoe je met de Daikin Residential Controller de 'working hours' kan bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:23:
@Tommie12 Hij is duidelijk aan het ontdooien en vandaar de onderbreking. Blaast de luchtstroom tegen de zonnepanelen aan.

In de zomer zal bij gebruik van de airco om te koelen die extra gaan verwarmen en in de winter koelen met de luchtstroom vanuit de buitenunit.
Op moment van de foto draaide die hoor.
Het lijkt er op dat die stuk per stuk aan het defrosten is. (Heb nog een foto toegevoegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Het zijn onze eerste weken met een warmtepomp en het valt me op dat bijvoorbeeld vandaag de airco al enkele malen 'uitvalt'. Niet helemaal, maar lucht komt er niet meer uit. Daarna start hij weer op en half uurtje later is het weer hetzelfde.

Is dit pendelgedrag?
En hoe voorkom ik best zoiets?

De temperatuur staat nog steeds hoger ingesteld dan wat het in huis is.

EDIT: mijn Daikin staat nog steeds ingesteld op 60% van zijn vermogen. Is dit te laag voor deze temperaturen?

[ Voor 13% gewijzigd door IamPeacock op 14-11-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52
IamPeacock schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:36:
Het zijn onze eerste weken met een warmtepomp en het valt me op dat bijvoorbeeld vandaag de airco al enkele malen 'uitvalt'. Niet helemaal, maar lucht komt er niet meer uit. Daarna start hij weer op en half uurtje later is het weer hetzelfde.

Is dit pendelgedrag?
En hoe voorkom ik best zoiets?

De temperatuur staat nog steeds hoger ingesteld dan wat het in huis is.

EDIT: mijn Daikin staat nog steeds ingesteld op 60% van zijn vermogen. Is dit te laag voor deze temperaturen?
Dat lijkt mij de defrost cyclus. Dat voorkomt dat de buitenunit compleet bevriest. Des te kouder het wordt des te vaker dat gebeurt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:46 . Reden: Link naar posting waar ontdooien te zien is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
En is er dan een manier om dat meer te voorkomen?
Of is daar bitter weinig aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:45:
[...]

Dat gedrag wij net hierboven aangesproken. Op koude dagen waar de luchtvochtigheid (momenteel 95%) hoog is zal de buitenunit sneller "bevriezen". De buitenunit zal dan automatisch ontdooien en dat doet hij door gaan werken als een airco en gaat koelen.

De compressor verwarmt dan de buitenunit en die ontdooit. Nu wil je geen koude lucht de kamer ingeblazen hebben dus gaat de ventilator uit en je zit dan zonder warme lucht totdat de buitenunit ontdooit is.

Hier kun je het ook zien: https://gathering.tweaker...message/73458288#73458288
Hier vandaag ook voor het eerst enkele defrosts gehad met een Daikin 2-mxmx40-a buitenunit. Het duurt ook significant langer voordat de setpoint is behaald. Normaliter gaat de unit om half 7 sóchtends aan en de afgelopen weken was de setpoint met een uurtje wel behaald. Nu is het inmiddels bijna 10 uur en moet er nog 0.4 graad verwarmd worden voor de setpoint is behaald.

Nu vermoed ik dat de vraagbesturing (die sinds afgelopen Donderdag op 40% staat.) hier ook debet aan is en heb deze dus enkele minuten geleden op 'auto' gezet. Het systeem zal zichzelf weer even opnieuw in moeten leren als ik de documentatie mag geloven dus verwacht niet meteen schokkende verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IamPeacock schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:52:
En is er dan een manier om dat meer te voorkomen?
Of is daar bitter weinig aan te doen?
Daar is niks aan te doen. Als je warmte onttrekt uit een vochtige koude omgeving, dan krijg je condensatie die bevriest...
Global warming, daar zullen we maar niet op hopen zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
AtlAntA schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:52:
[...]

Hier vandaag ook voor het eerst enkele defrosts gehad met een Daikin 2-mxmx40-a buitenunit. Het duurt ook significant langer voordat de setpoint is behaald. Normaliter gaat de unit om half 7 sóchtends aan en de afgelopen weken was de setpoint met een uurtje wel behaald. Nu is het inmiddels bijna 10 uur en moet er nog 0.4 graad verwarmd worden voor de setpoint is behaald.

Nu vermoed ik dat de vraagbesturing (die sinds afgelopen Donderdag op 40% staat.) hier ook debet aan is en heb deze dus enkele minuten geleden op 'auto' gezet. Het systeem zal zichzelf weer even opnieuw in moeten leren als ik de documentatie mag geloven dus verwacht niet meteen schokkende verschillen.
ik heb de mijne net verhoogd naar 65%, omdat ik hetzelfde ervaar.
Het duurt langer om de temperatuur te laten stijgen. Op zich stoort het mij niet heel erg, maar 40% lijkt me te weinig voor deze buitentemperatuur. Zeker in de voormiddag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Eigenaars van Daikin warmtepompen, zetten jullie Demand Control op Auto nu, of op een bepaald percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IamPeacock schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:43:
Eigenaars van Daikin warmtepompen, zetten jullie Demand Control op Auto nu, of op een bepaald percentage?
Bij mij auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Vanmorgen op auto gezet. Daarna is er nog niet weer warme lucht uit de units gekomen met een lichte temperatuurdaling tot gevolg. Ik heb maar even een reset (aan/uit) gedaan om te kijken of dat wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
AirJonn schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:27:
[...]

Als je een klein beetje handig bent kan je de units prima zelf ophangen. Afhankelijk natuurlijk van de situatie en waar ze geplaatst moeten worden. Maar het werk zelf is echt geen rocket science.

Wij hebben 4 single split units geplaatst in 1 dag en hadden het nog nooit gedaan. De spullen besteld bij aircoplazazwolle (direct uit voorraad geleverd) en een stek monteur laten langskomen toen het hing.

Voor 2 units MHI ZSW 35 + ZSW 25 en beide 5 meter aansluit spul met wifi en stek man was ik minder dan 2500 euro kwijt en deze prijzen zijn nog actueel, al kregen we iets korting bij afname van 4.
heeft de stek monteru gesoldeert of hoefde dat niet en alles zelf geknelt?
hij heeft het systeem 15min gevacumeert of maar 5 min of langer enig idee?
vooraf nog met stikstof op druk gezet om te kijken op lekken bij hoge druk of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
tot nu toe nog op 40% staan tot op heden nog voldoende warme lucht eruit al duurt het soms voor mijn gevoel wel even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 11:45
Bij mij staat die op auto maar ik weet niet precies waarom.

Er staat bij dat dit energie bespaard. Weet iemand wat dit doet en wat de zuinigste stand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Yellos schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:07:
[...]

Bij mij staat die op auto maar ik weet niet precies waarom.

Er staat bij dat dit energie bespaard. Weet iemand wat dit doet en wat de zuinigste stand is?
Met even zoeken in het topic heb je dat zo gevonden: Demand control in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
40% dus het minimale maar dat is voornamelijk om de opstartpiek te verkleinen, zodra de max van 600W/40% niet meer voldoende is zet ik m omhoog. Momenteel heb ik nog voldoende aan 200-300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Team-RiNo schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:12:
[...]

40% dus het minimale maar dat is voornamelijk om de opstartpiek te verkleinen, zodra de max van 600W/40% niet meer voldoende is zet ik m omhoog. Momenteel heb ik nog voldoende aan 200-300W.
600 watt bij 40%?
de mijne komt niet boven de 300 watt uit mogelijk heel even een min of zo wat meer bij het opstarten maar dat houd wel op dan.
of bedoel je 600 watt warmte? hier zou met een cop 3 a 4 die 300 watt toch 900 of 1200 watt aan warmte moeten zijn .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Maxwp schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:19:
[...]

600 watt bij 40%?
de mijne komt niet boven de 300 watt uit mogelijk heel even een min of zo wat meer bij het opstarten maar dat houd wel op dan.
of bedoel je 600 watt warmte? hier zou met een cop 3 a 4 die 300 watt toch 900 of 1200 watt aan warmte moeten zijn .
Als opstartpiek ja, als ik demand control niet op (40% = max 600 watt hier) heb staan gaat ie nog een stuk hoger wat de kans groter maakt dat de unit in pendelgedrag valt omdat er te snel opgewarmd wordt.

Na die piek heb gaat ie gewoon terug naar 200-300 watt verbruik. Gistermiddag wat pendelgedrag door het warme weer + zon op buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQxzQi4iztFO3kxnvQ2PcfLw04o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lhxecYZXAXbKwIVGVJDnNN3r.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-10 23:22
Ik zie diverse grafieken, is er een redelijk simpele oplossing zodat ik de data van mijn Mitsubishi SRK50ZS-W systeem kan bekijken?
Dit is nu de derde winter dat ik de kamer/keuken verwarm met airco, bevalt wel maar ik denk dat de buiten unit overgedimensioneerd is en dat er vaak gependeld wordt.
Ik zou hier graag beter zicht op krijgen.
Ik heb geen "smart home", ik zou enkel de airco willen kunnen uitlezen, soort van plug and play.....
Ik snap dat ik minimaal een "home assistant" oid. zal moeten installeren, maar ik wil het simpel houden.
Suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 11:45
Nou ik heb alle 6 pagina's doorgelezen en nog niet echt antwoord op mijn vraag dus bij deze:

Is het zuiniger om de vraagbesturing / demand control op 40% zetten? Of gewoon lekker op auto laten staan?

Ik lees dat mensen de instelling omhoog gaan zetten bij lagere temperaturen maar waarom is dat anders dan de auto functie? of is de autofunctie niet goed geprogrammeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Yellos schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:24:
[...]

Nou ik heb alle 6 pagina's doorgelezen en nog niet echt antwoord op mijn vraag dus bij deze:

Is het zuiniger om de vraagbesturing / demand control op 40% zetten? Of gewoon lekker op auto laten staan?

Ik lees dat mensen de instelling omhoog gaan zetten bij lagere temperaturen maar waarom is dat anders dan de auto functie? of is de autofunctie niet goed geprogrammeerd?
Je kan er vanuit gaan dat Auto+Eco het zuinigst is om je setpoint te bereiken, demand control zal er bij een hogere vraag dan het toelaat alleen maar voor zorgen dat je setpoint later bereikt wordt waardoor de unit onnodig lang bezig is om het setpoint te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Even alles herlezen, en ik lees dat iemand zijn buitenunit op 40% staan heeft en zijn binnenunits op 60%...

Je kan toch helemaal niets instellen aan je buitenunit zelf? In de app heb ik enkel de binnenunits staan.

Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
IamPeacock schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:33:
[...]

Even alles herlezen, en ik lees dat iemand zijn buitenunit op 40% staan heeft en zijn binnenunits op 60%...

Je kan toch helemaal niets instellen aan je buitenunit zelf? In de app heb ik enkel de binnenunits staan.

Mis ik iets?
Vraagbesturing (demand control) is het limiteren van het piekvermogen van je buitenunit. Zo staat het tenminste in de Onecta app beschreven. Staat zelfs een mooi grafiekje bij ;)

Pagina: 1 ... 246 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic