Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 247 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.052 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Ik blijf ook het gevoel hebben dat mijn binnenunit enorm veel verbruikt, en dat dit waarschijnlijk een fout is in de app. Zoals al besproken is hier.

Tussen 10u en 12u vandaag een verbruik van 1.6 Kw.
Helaas is de warmtepomp aangesloten rechtstreeks in de zekerkast. Hoe kan ik dan exact meten wat die verbruikt? Terugdraaiende analoge teller hier trouwens (België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:11
IamPeacock schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:37:

Helaas is de warmtepomp aangesloten rechtstreeks in de zekerkast. Hoe kan ik dan exact meten wat die verbruikt? Terugdraaiende analoge teller hier trouwens (België).
Zie hieronder:
Team-RiNo schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:58:
[...]

@whtniels of een Shelly EM als je van de bedrading af wilt blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 14-11-2022 13:42 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:45
Ik blijf ook het gevoel hebben dat mijn binnenunit enorm veel verbruikt, en dat dit waarschijnlijk een fout is in de app. Zoals al besproken is hier.

Hangt erg van de omstandigheden af. Als je de boel op aan het stoken bent (en al helemaal als het een grotere ruimte zoals een woonkamer betreft) vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Hier was het vanochtend 15 graden (airco heeft dit weekend niet gedraaid) en ben het momenteel op aan het stoken naar 20, zit in 2 uur tijd ook op ~1,5kWh verbruik. Als het eenmaal op temperatuur is moduleert hij vanzelf terug en zal het verbruik in de uren erna een stuk lager liggen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Maxwp schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:54:
[...]
heeft de stek monteru gesoldeert of hoefde dat niet en alles zelf geknelt?
hij heeft het systeem 15min gevacumeert of maar 5 min of langer enig idee?
vooraf nog met stikstof op druk gezet om te kijken op lekken bij hoge druk of niet
Ik heb kant en klare leidingen gekocht met wartels. Ik heb ze alleen gelegd en afgewerkt, hij heeft ze binnen en buiten aangesloten. Hij heeft zeker gecontroleerd op lekken maar geen idee hoe. Ik heb een compressor horen lopen voor iets van 10 a 15 minuten denk ik maar ik weet het niet precies meer paar maanden terug, stond er ook niet naast op het dak :)

Ik ga de buiten units verplaatsen omdat er ruimte moet komen voor zonnepanelen dus dat was niet erg handig gekozen van mij, kan ik nog eens kijken hoe ie het doet 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door AirJonn op 14-11-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10 23:04

Ik heb bijvoorbeeld de brede automaat voor een smalle vervangen en dan kan er nog een kWh meter naast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aPa6ezOmPNnoLTEdzXcUexDqrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMZAwxlFFKJCsjETyhqJfUAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-10 13:20
Team-RiNo schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:23:
[...]

Als opstartpiek ja, als ik demand control niet op (40% = max 600 watt hier) heb staan gaat ie nog een stuk hoger wat de kans groter maakt dat de unit in pendelgedrag valt omdat er te snel opgewarmd wordt.

Na die piek heb gaat ie gewoon terug naar 200-300 watt verbruik. Gistermiddag wat pendelgedrag door het warme weer + zon op buitenunit.

[Afbeelding]
nog eens gekeken vandaag niet meer dan 400wat piek en dan constant wel onder de 200
meet met zowel p1 op fase 3 ( waar ik alleen gebruik van maak mbt de verwarming of koeling L/L warmtepomp ) en een zwave power adapter
dus dan doe ik het nog goed zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
IamPeacock schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:33:
[...]

Even alles herlezen, en ik lees dat iemand zijn buitenunit op 40% staan heeft en zijn binnenunits op 60%...

Je kan toch helemaal niets instellen aan je buitenunit zelf? In de app heb ik enkel de binnenunits staan.

Mis ik iets?
ik weet weer alleen dat de buiten units terug gezet kunnen worden mbt de binen units weet ik niks van
heb daiing geen MHI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
Vergeef me als dit al eerder aan bod is gekomen maar ik kon het niet vinden in 985 pagina's:

Wat mij opvalt is dat het vermogen van mijn MHI SRK35 wordt bepaald aan de hand van de ingestelde temperatuur. Ik heb 'm vanmorgen bijvoorbeeld op 20 graden ingesteld (het was 16,9) maar die 20 wordt tot nu toe niet gehaald, hij blijft hangen op 19,2.

Je zou toch verwachten dat ie wat harder gaat werken als de doeltemperatuur nog ver weg is maar zo slim is ie blijkbaar niet?
Dit verklaart meteen het vele pendelen als de doeltemperatuur wél dichtbij is. Hij gaat dan niet zachter draaien maar gewoon veel aan en uit. Valt mij eerlijk gezegd wel een beetje tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
BeeJee78 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:06:
Vergeef me als dit al eerder aan bod is gekomen maar ik kon het niet vinden in 985 pagina's:

Wat mij opvalt is dat het vermogen van mijn MHI SRK35 wordt bepaald aan de hand van de ingestelde temperatuur. Ik heb 'm vanmorgen bijvoorbeeld op 20 graden ingesteld (het was 16,9) maar die 20 wordt tot nu toe niet gehaald, hij blijft hangen op 19,2.

Je zou toch verwachten dat ie wat harder gaat werken als de doeltemperatuur nog ver weg is maar zo slim is ie blijkbaar niet?
Dit verklaart meteen het vele pendelen als de doeltemperatuur wél dichtbij is. Hij gaat dan niet zachter draaien maar gewoon veel aan en uit. Valt mij eerlijk gezegd wel een beetje tegen...
Dat zou je inderdaad wel verwachten. Mijn Daikin Stylish gebruikte vanmorgen duidelijk meer dan gisteren, was nu 16.5 i.p.v. 17.5 binnen bij start 6.30 uur ( schuifpui was op een kier blijven staan). Ik voelde vanmorgen meteen dat hij harder en warmere lucht blies. Meerverbruik valt me nog mee eigenlijk. Nu hij de boel weer rond de 20 heeft gaat hij weer terug naar lager verbruik. Dit is precies ook waarom het op een gegeven moment voordeliger is om hem snachts aan te laten denk ik.
Heb je de fan op Auto en geen andere beperkingen ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orAOtIH4dfZ3GqIqc-z9FC7rTSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC0PUJQSgG9DtlNH1NoKjgKY.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
marcovandam schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:24:
[...]

Dat zou je inderdaad wel verwachten. Mijn Daikin Stylish gebruikte vanmorgen duidelijk meer dan gisteren, was nu 16.5 i.p.v. 17.5 binnen bij start 6.30 uur ( schuifpui was op een kier blijven staan). Ik voelde vanmorgen meteen dat hij harder en warmere lucht blies. Meerverbruik valt me nog mee eigenlijk. Nu hij de boel weer rond de 20 heeft gaat hij weer terug naar lager verbruik. Dit is precies ook waarom het op een gegeven moment voordeliger is om hem snachts aan te laten denk ik.
Heb je de fan op Auto en geen andere beperkingen ingesteld?

[Afbeelding]
Ja fan op auto en geen eco stand of zo.
Ik moet m nu op 22 zetten om de 20 te halen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 21:59
BeeJee78 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:37:
[...]

Ja fan op auto en geen eco stand of zo.
Ik moet m nu op 22 zetten om de 20 te halen…
Denk dat dat bij zowat alle aircos dat wel het geval is dat je m hoger moet instellen dan dat je eigenlijk wil. Hoger tegen plafond is het ook warmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C01zdBILn9Vk676BOmZM8efJDIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPaSghhldwoLi8DDPb1QuEsd.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons staat ie op 22,5. Thermostaat cv geeft 20 aan.
Zigbee sensor 20,7

Pvouput live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
tlam schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:31:
[...]

Hi Niels,

Ik vroeg me af hoe jij die verbruik overzicht ziet. Ik heb hier een Mitsubishi Electric AP35 hangen, en zowel op app telefoon als via webpagina krijg ik dat niet te zien?

[Afbeelding]
Dat was mij eerst ook niet duidelijk, dat komt omdat je je binnenunit niet gelinkt hebt aan de buitenunit.
Als je dat doet dan krijg je een nieuw kopje onder reports met energy usage.

Om dat te doen:
Je klikt op de airco waar je hem kan bedienen (temp veranderen enzo), dan ga je naar actions - edit - en daar kun je je buitenunit toevoegen (en eventueel meerdere binnenunits als het een split systeem is).

Gebruik vandaag:
Woonkamer was afgekoeld van 19 tot 16,9 over een tijdsbestek van 17 uur (22:00 tot volgende dag 15:00). Zo enorm veel warmteverlies is er dus niet.
Tot aan nu alweer behoorlijk veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O-l993hmGD_J-YZOWvlkry3k9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qr10AouiqCpn8PlF2R4anU3x.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de aanbevelingen mbt verbruik meten. Ik snap dat die van mitsubishi zelf niet ideaal is om af te lezen. Maar het totaal plaatje klopt, mijn totale verbruik normaal gesproken is 3-5kwh per dag. Dat is nu dik over de 20 steeds met de airco aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:56
Ik heb mijn MHI SRK35ZS-W (die ik bedien met behulp van de MHI-AC-Ctrl) eens ingesteld op een externe temperatuursensor aan de andere kant van de woonkamer. Het verschil in pendelen in nogal groot :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9uO4nVEmJOGPqKmmWVotMkJwp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RtFqvUlVewmpwWWrMmEHB63A.png?f=fotoalbum_large

(blauw is gisteren, rood is vandaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-10 08:05
Krypt schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:48:
[...]
Denk dat dat bij zowat alle aircos dat wel het geval is dat je m hoger moet instellen dan dat je eigenlijk wil. Hoger tegen plafond is het ook warmer.

Bij ons staat ie op 22,5. Thermostaat cv geeft 20 aan.
Zigbee sensor 20,7
Dat is hier niet het geval, vandaag stond hij netjes op 20, temperatuur op ongeveer 1,5m hoogte is 21, 9 en op twee meter hoogte 23,5 graden. Twee jaar geleden met -15 graden buiten stond de airco (24/7) op 20, gemiddelde temperatuur zat toen op 21 graden hier in huis. Het ligt er maar ook net aan hoeveel capaciteit je hebt met de airco en hoe goed het geïsoleerd is.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dennistd schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:34:
Ik heb mijn MHI SRK35ZS-W (die ik bedien met behulp van de MHI-AC-Ctrl) eens ingesteld op een externe temperatuursensor aan de andere kant van de woonkamer. Het verschil in pendelen in nogal groot :o

[Afbeelding]

Gebruik je home assistant en zo ja zou je kunnen delen hoe je dit voorelkaar heb gekregen, tot dusver is het mij nog niet gelukt om de MHI aan te sturen via van mijn zigbee sensor en automation.

Nu de temp onder de 5c is buiten heb ik met 21c ruimte temperatuur wel lange Compressor runs op 200w maar wel leuk om te kunnen testen met een externe sensor

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 14-11-2022 21:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 06:16
Mooi strak grafiekje vandaag :) Woonkamer sinds 06:45 uur vanochtend op 20 graden (setpoint).

Circa anderhalf uur nodig gehad om van 18 tot 20 graden (gemeten) te verwarmen met circa 300-350 watt en demand control op 50%. Daarna heel constant rond de 190 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZCwQdRDey719qax88rUM_5N82U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82X19eZQf7CVptHJiukO0Lcs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door nMad op 14-11-2022 21:39 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-10 15:14
Ziet er strak uit!

Hier afgelopen nacht ook een mooi verloop. Tot vanmiddag het zonnetje er bij kwam. Vanavond weer lopen prutsen maar hij wou maar niet terug moduleren. Uiteindelijk setpoint even verhoogd naar 23 ipv 21, toen moduleerde hij uiteindelijk terug naar tussen 200 en 300 ergens. Kon hem vervolgens ook terug op 21 zetten.

Buitentemp gedurende avond 7.5 tot 8 graden...dus daar zat het hem niet in. Het is net of hij te haastig verwarmd en dat weer afslaat. Gemeten binnentemp in de MHI liep ook snel op daar 24 waarna hij afslaat. Ondertussen blijft de gemeten temp rond de 23 hangen waardoor hij de hele tijd rustig doorpruttelt......dat zou toch enigszins te forceren moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 15:34
whtniels schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:48:
[...]

Dat was mij eerst ook niet duidelijk, dat komt omdat je je binnenunit niet gelinkt hebt aan de buitenunit.
Als je dat doet dan krijg je een nieuw kopje onder reports met energy usage.

Om dat te doen:
Je klikt op de airco waar je hem kan bedienen (temp veranderen enzo), dan ga je naar actions - edit - en daar kun je je buitenunit toevoegen (en eventueel meerdere binnenunits als het een split systeem is).

Gebruik vandaag:
Woonkamer was afgekoeld van 19 tot 16,9 over een tijdsbestek van 17 uur (22:00 tot volgende dag 15:00). Zo enorm veel warmteverlies is er dus niet.
Tot aan nu alweer behoorlijk veel.

[Afbeelding]

Bedankt voor de aanbevelingen mbt verbruik meten. Ik snap dat die van mitsubishi zelf niet ideaal is om af te lezen. Maar het totaal plaatje klopt, mijn totale verbruik normaal gesproken is 3-5kwh per dag. Dat is nu dik over de 20 steeds met de airco aan.
Helemaal top, dank voor je uitleg! Ga ik morgen proberen/doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nou het gaat voor de winter niet meer lukken, dus ik spreid het geld een beetje zodat ik gewoon voor de zomer een airco boven heb en dus ook volgende winter helemaal zonder gas kan qua verwarming.

Kan ik in ieder geval nog nadenken over vloer of wand, vloer is mooier, heb er ook de perfecte plek voor, alleen kan ik dan nooit meer m'n bed omdraaien. Zie het wel volgend jaar hehe.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn

[Afbeelding]

Dat ziet er mooi uit. Mijn verbruik vandaag is vrijwel exact je blauwe lijn van gister met dezelfde unit. Na lang twijfelen dan toch maar overstappen, kan vast iemand nog wel blij maken met de mhi modules. De app is het sowieso niet waard en ook de grote verschillen in setpoint met wisselende buitentemperaturen zijn irritant. Ook leuk eens met esphome te klooien. Ben benieuwd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
revolution-nl schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:21:
[...]

Gebruik je home assistant en zo ja zou je kunnen delen hoe je dit voorelkaar heb gekregen, tot dusver is het mij nog niet gelukt om de MHI aan te sturen via van mijn zigbee sensor en automation.

Nu de temp onder de 5c is buiten heb ik met 21c ruimte temperatuur wel lange Compressor runs op 200w maar wel leuk om te kunnen testen met een externe sensor
Je moet minimaal versie 2.3 draaien van MHI-AC-Ctrl. Vanuit Home Assistant stuur je dan via MQTT de temperatuur via set/Troom naar je module. Schijnbaar gaat de airco uit van een twee graden hogere temperatuur dan werkelijk als je verwarmd (warme lucht die langs de sensor opstijgt denk ik?) dus geef ik bij verwarmen ook een 2 graden hogere temperatuur door O-)

Deze automation heb ik met wat geleende code gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Airco sensor beneden
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /30
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat
    entity_id:
      - sensor.mhi_ac_ctrl_beneden_mode
condition:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{
      states('sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat')|is_number
      }}
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.mhi_ac_ctrl_beneden_mode
            state: heat
        sequence:
          - service: mqtt.publish
            data:
              topic: MHI-AC-Ctrl-Beneden/set/Troom
              payload_template: >-
                {{ 
                states('sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat')|float+2
                }}

default:
        data:
            {{
            states('sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat')|float
            }}
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
dennistd schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:54:
[...]

Schijnbaar gaat de airco uit van een twee graden hogere temperatuur dan werkelijk als je verwarmd (warme lucht die langs de sensor opstijgt denk ik?) dus geef ik bij verwarmen ook een 2 graden hogere temperatuur door O-)
De +2 offset kan je op de mhi unit disablen, lijk me logisch met een externe sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
AirJonn schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:57:
[...]

De +2 offset kan je op de mhi unit disablen, lijk me logisch met een externe sensor?
Ah, zo ver was ik nog niet. Heb het afgelopen nacht eens even geprobeerd en er in de gauwigheid toen zo omheen gewerkt. Voordeel van deze manier is dat hij ook nog goed werkt mocht Home Assistant een tijd wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
dennistd schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:59:
[...]

Ah, zo ver was ik nog niet. Heb het afgelopen nacht eens even geprobeerd en er in de gauwigheid toen zo omheen gewerkt. Voordeel van deze manier is dat hij ook nog goed werkt mocht Home Assistant een tijd wegvallen.
Ja dat vroeg ik me nog af idd, mocht HA uitvallen tijdelijk gaat ie dus gewoon weer over op de interne sensor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
AirJonn schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:01:
[...]

Ja dat vroeg ik me nog af idd, mocht HA uitvallen tijdelijk gaat ie dus gewoon weer over op de interne sensor?
Yep, dit is de code uit support.h:

code:
1
2
#define ROOM_TEMP_MQTT_SET_TIMEOUT  90              // time in seconds, after this time w/o receiving a valid room temperature
                                                    // via MQTT fallback to IU temperature sensor value

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dennistd schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:54:
[...]

Je moet minimaal versie 2.3 draaien van MHI-AC-Ctrl. Vanuit Home Assistant stuur je dan via MQTT de temperatuur via set/Troom naar je module. Schijnbaar gaat de airco uit van een twee graden hogere temperatuur dan werkelijk als je verwarmd (warme lucht die langs de sensor opstijgt denk ik?) dus geef ik bij verwarmen ook een 2 graden hogere temperatuur door O-)

Deze automation heb ik met wat geleende code gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Airco sensor beneden
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /30
    entity_id:
      - sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat
    entity_id:
      - sensor.mhi_ac_ctrl_beneden_mode
condition:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{
      states('sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat')|is_number
      }}
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.mhi_ac_ctrl_beneden_mode
            state: heat
        sequence:
            data:
                {{ 
                states('sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat')|float+2
                }}

default:
        data:
            {{
            states('sensor.ble_temperature_thermometer_woonkamer_thermostaat')|float
            }}
mode: single
Thanks hier kan ik wat mee! Het aansturen uit ha met de tset ging al goed alleen kreeg ik externe sensor niet gekoppeld maar daar kan ik nu verder mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 14-11-2022 23:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45

[Afbeelding]

Leuk verschil, maar wordt natuurlijk ook veroorzaakt door de verschillende buitentemperaturen. Misschien kun je het nog eens vergelijken op twee qua temperatuur gelijke dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RConsole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 11:00
Afgelopen weekend heb ik een Daikin Stylish 5kw geplaatst in mijn woonkamer.
De woonkamer samen met keuken is 5 x13 meter en heeft 169m3 inhoud.

Midden in de woonkamer heb ik de trap naar boven. Boven aan de trap is een deur.

De Daikin heb ik in het trappengat geplaatst zodat deze centraal in de woonkamer hangt, echter twijfel ik of ik de unit niet te hoog heb geplaatst. Doordat hij zo hoog hangt en de deur boven aan de trap dicht is voor de warmte en geluid ben ik bang dat daar een ophoping is van warme lucht zodat de Daikin denkt dat de ruimte al op temperatuur is.

Voor zover ik kan nazoeken is het helaas niet mogelijk om een externe temperatuur sensor aan te sluiten op een FTX Stylish.

Hieronder wat foto's van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2hJ44sGiIUev3DgzLh3O9G8CyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGNHagvxlOkfrbu6f772Grbu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvQ_WQUph4RlRAxRZW_4eupuuCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yN4jPUWdJF9mIH94hqCK9BPC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNF2nzFRN3zsoE8pKfNju5NE2bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NG1SzdQtWyr5bt42gOupugIK.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee of dit voor problemen gaat geven of dien ik de unit lager te plaatsen naar rechts zodat hij gelijk komt te hangen met het plafond? (foto 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
voor verwarmen lijkt me het minder optimaal
mogelijk een fan plaatsen welke in de winter aan gaat om de warme lucht naar beneden te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
Als hij het red om de warme lucht met 45 graden hoek weg te blazen onder het plafond dan zou het nog wel goed moeten gaan denk ik. Mogelijk moet je dan een wat hogere fanstand aanhouden.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RConsole
marcovandam schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:58:
Als hij het red om de warme lucht met 45 graden hoek weg te blazen onder het plafond dan zou het nog wel goed moeten gaan denk ik. Mogelijk moet je dan een wat hogere fanstand aanhouden.
Met 45 graden blaast hij net tegen de rand van het plafond aan. Ik zie ook in de handleiding dat hij 180 graden dus recht naar de vloer kan uitblazen, zou dat de oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:51

Vos

AFCA

RConsole schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:38:
[...]

Met 45 graden blaast hij net tegen de rand van het plafond aan. Ik zie ook in de handleiding dat hij 180 graden dus recht naar de vloer kan uitblazen, zou dat de oplossing zijn?
Hij hangt al, wat zijn je eigen testresultaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
RConsole schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:33:

Midden in de woonkamer heb ik de trap naar boven. Boven aan de trap is een deur.

De Daikin heb ik in het trappengat geplaatst zodat deze centraal in de woonkamer hangt, echter twijfel ik of ik de unit niet te hoog heb geplaatst. Doordat hij zo hoog hangt en de deur boven aan de trap dicht is voor de warmte en geluid ben ik bang dat daar een ophoping is van warme lucht zodat de Daikin denkt dat de ruimte al op temperatuur is.

Voor zover ik kan nazoeken is het helaas niet mogelijk om een externe temperatuur sensor aan te sluiten op een FTX Stylish.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand enig idee of dit voor problemen gaat geven of dien ik de unit lager te plaatsen naar rechts zodat hij gelijk komt te hangen met het plafond? (foto 3)
Mijn stylish hangt vergelijkbaar maar dan een verdieping hoger. Het idee was de slaapkamers via de overloop te verwarmen. Ook mijn unit blaast net tegen de muur.

- je unit moet hard blazen om de snel opstijgende warme lucht de woonkamer in te krijgen. Door zijn locatie krijgt hij het ook sneller warm waardoor de ventilator snelheid word verlaagd omdat de unit zijn setpoint in no time haalt.
- fan speed vastzetten lost dit niet op. (Pendelen, inefficiënt)
- ik moet een hogere temp instellen voor dezelfde warmte door de bovengenoemde situatie.
- mijn unit boven gebruikt 3/4 meer dan mijn unit beneden en krijgt ook nog eens de kamers niet warm.(geen "warme" luchtstroom)
- binnenkort verplaats ik mijn unit naar elders op de overloop maar dan direct onder het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RConsole
Vos schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 01:06:
[...]

Hij hangt al, wat zijn je eigen testresultaten?
Unit hangt maar is nog niet in bedrijf gesteld door een f-gassen monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RConsole
scoobinoobi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:53:
[...]

Mijn stylish hangt vergelijkbaar maar dan een verdieping hoger. Het idee was de slaapkamers via de overloop te verwarmen. Ook mijn unit blaast net tegen de muur.

- je unit moet hard blazen om de snel opstijgende warme lucht de woonkamer in te krijgen. Door zijn locatie krijgt hij het ook sneller warm waardoor de ventilator snelheid word verlaagd omdat de unit zijn setpoint in no time haalt.
- fan speed vastzetten lost dit niet op. (Pendelen, inefficiënt)
- ik moet een hogere temp instellen voor dezelfde warmte door de bovengenoemde situatie.
- mijn unit boven gebruikt 3/4 meer dan mijn unit beneden en krijgt ook nog eens de kamers niet warm.(geen "warme" luchtstroom)
- binnenkort verplaats ik mijn unit naar elders op de overloop maar dan direct onder het plafond.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Als ik dit zo lees ga ik mijn unit ook verplaatsen.

Ik heb nu nog de mogelijkheid want hij is nog niet aangesloten aan de buitenunit.

Het enige nadeel is dat ik een afvoerpomp dien te plaatsen als ik hem lager naar rechts ga hangen.

Iemand advies wat een goede pomp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

scoobinoobi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:53:
[...]

Met enige afstand ;)

Maar idd, die plek waar de unit van RConsole hangt is alles behalve optimaal.

Aangezien de leidingen er al liggen zou ik hem linksboven de lichtschakelaar hangen, bijna tegen het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QGBTlBC.png

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
Weet iemand of de Streamer functie op Daikin units het verbruik significsnt verhoogt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:36:
Weet iemand of de Streamer functie op Daikin units het verbruik significsnt verhoogt?
Heb het wel eens aan gezet, maar weet niet wat het exact doet, blaast de lucht via andere filters ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:51:
[...]

Heb het wel eens aan gezet, maar weet niet wat het exact doet, blaast de lucht via andere filters ofzo?
Soort ionisatie van de lucht, verwijdert geuren en doodt bacteriën. Volgens Daikin dan toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:52:
[...]

Soort ionisatie van de lucht, verwijdert geuren en doodt bacteriën. Volgens Daikin dan toch :)
Ja het schijnt, maar heb er nog nooit serieuze verhalen over gehoord dat dit werkt of dat het de gezondheid bevordert, het voelt meer aan als een extra verkooppraatje.

Misschien kan je het testen :9

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:59:
[...]

Ja het schijnt, maar heb er nog nooit serieuze verhalen over gehoord dat dit werkt of dat het de gezondheid bevordert, het voelt meer aan als een extra verkooppraatje.

Misschien kan je het testen :9
Voorlopig heb ik nog geen manier om het werkelijk verbruik te meten, daarom dat ik het vroeg of er mensen zijn die dit al eens gemeten hebben.

Hij staat nu wel even aan, maar gezonder voel ike nog niet. ;)

Ik heb wel online gevonden dat dezelfde technologie gebruikt wordt in hun lichtzuiveraar toestellen. Dus het zal volgens mij toch wel iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:09:
[...]

Voorlopig heb ik nog geen manier om het werkelijk verbruik te meten, daarom dat ik het vroeg of er mensen zijn die dit al eens gemeten hebben.

Hij staat nu wel even aan, maar gezonder voel ike nog niet. ;)

Ik heb wel online gevonden dat dezelfde technologie gebruikt wordt in hun lichtzuiveraar toestellen. Dus het zal volgens mij toch wel iets doen.
Heb wel ooit tijdelijk zo'n Dyson gehad, die gaf in de app ook echt precies aan hoeveel zooi er in de lucht zat en ging bij bepaalde waarden aan. Dus het is wel te meten op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
*knip*, laten we het wel een beetje serieus houden hier.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 15:35
RConsole schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:38:
[...]

Persoonlijk vind ik de locatie van de unit te hoog. Ik heb zelf ook de Stylish in mijn woonkamer hangen onder een plafond. Deze blaast de warme lucht in principe recht naar beneden. Maar de kracht van deze unit zit in de thermische sensor. Door middel van deze sensor probeert hij de warme lucht in zijn bereik een constante temperatuur te houden. Het kan dus zijn dat deze naar rechts of links moet blazen. Als ik dit zo zie dan kan de thermische sensor jouw ruimte niet "zien". Het zal allemaal wel werken maar ik vermoed niet dat je zo het beste rendement uit het appraat haalt.

Website Daikin over de sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2JFC2Pacj-FdpzJBVLOUoXS8yk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nCIHV3cGlkMNdImd1ync0RWN.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door robinh op 15-11-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
RConsole schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

dat is natuurlijk echt een hele slechte locatie voor de airco. ook is een opentrapverbinding niet echt gunstig. ik heb zelf ook open trap verbinding (wel met deuren die ik dicht kan doen. maar als ik die deuren niet dicht doe dan gaat er gewoon een heleboel warmte naar plekken waar je het niet wil hebben.

dus nee deze plaats is echt totaal niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:52:
[...]

Op de website van Daikin staat onder andere het volgende vermeld:

De Flash Streamer verwijdert allergenen zoals pollen en schimmelallergenen
en nare geurtjes door met elektronen een chemische reactie met luchtdeeltjes op
te wekken om de luchtkwaliteit te verbeteren en voor schonere lucht te zorgen.

Hier staat de functie streamer ook altijd aan, het enige wat ik merk dan na het koken geurtjes minder lang blijven hangen. Maar dat is echter gevoel, laten we hopen dat mijn gevoel klopt. _/-\o_
Weet ook niet of deze functie meer stroom verbruikt. Al zal dat verwaarloosbaar zijn, maar dat is maar een aanname als het zo is.

[ Voor 41% gewijzigd door robinh op 15-11-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:36:
Dat is gewoon een UV led, druppel op een hete plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Na het nogmaals lezen van alle info omtrent pendelen, blijf ik toch verward hoor met mijn Daikin systeem.

De unit blaast ongeveer een kwartier lucht en daarna valt hij relatief stil. Hij maakt een beetje een mechanisch geluid maar er blijft wel nog zeer lichtjes warme lucht uitkomen.

Is dat nu pendelen door defrost of gewoon omdat hij zijn temperatuur bereikt heeft?
En is dat nu goed of slecht voor het verbruik? De ene slecht goed, de andere slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
[quote]IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:55:

Mag ik vragen wat jouw opstelling is? Welke hardware etc in welke ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Slonzo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:42:
[...]

Dat is gewoon een UV led, druppel op een hete plaat.
volgens mij geen led alleen een ionosator achtig iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:10:
[...]

Met enige afstand ;)

Maar idd, die plek waar de unit van RConsole hangt is alles behalve optimaal.

Aangezien de leidingen er al liggen zou ik hem linksboven de lichtschakelaar hangen, bijna tegen het plafond.

[Afbeelding]
Dat geeft wel het nadeel van de condenspomp. Zou je er geen brede koof omheen kunnen bouwen, zodat je een soort kanaalunit krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:58
IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:55:
Na het nogmaals lezen van alle info omtrent pendelen, blijf ik toch verward hoor met mijn Daikin systeem.

De unit blaast ongeveer een kwartier lucht en daarna valt hij relatief stil. Hij maakt een beetje een mechanisch geluid maar er blijft wel nog zeer lichtjes warme lucht uitkomen.

Is dat nu pendelen door defrost of gewoon omdat hij zijn temperatuur bereikt heeft?
En is dat nu goed of slecht voor het verbruik? De ene slecht goed, de andere slecht.
Kan ook de stille/fluister modus zijn. Die is nog zachter dan fan stand 1. Volgende keer even handmatig de fan harder zetten. Als ie dat doet, dan is ie niet uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
robinh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:56:
[quote]IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:55:

Mag ik vragen wat jouw opstelling is? Welke hardware etc in welke ruimte?
3MXM52N buitenunit
FTXA50AW - wandmodel Stylish Woonkamer
FTXM20R - Perfera Bureau
CTXM15R - Perfera slaapkamer

Ik weet dat ik misschien beter een single split genomen had voor de woonkamer, maar het is helaas te laat nu. :9

Maar momenteel gebruik ik enkel de unit in de woonkamer. Soms zal wel de bureau en de woonkamer samen draaien. Slaapkamer is vooral voor zomer (koelen).

Ik heb nu eens de enkel de fan opgezet in de bureau, en ga eens zien of hij minder pendelt.

Hij pendelt nu in de woonkamer heel vaak, volgens mij omdat hij de temperatuur bereikt heeft. Hij staat op setpoint 16, en het is 19 graden volgens onze thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
[quote]IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:02:
[...]

In mijn opstelling heb ik ook gekeken naar estetisch oogpunt. Ik heb nu maar 1 buitenunit tegen de muur hangen en dat is me meer waard dan iets van performance verliezen. Zelf gebruik ik een 2MXM50A buitenunit, Stylish 5KW voor de woonkamer en Stylish 3.5KW voor de slaapkamer met doel ook voor de overloop etc.

Voor mijn gevoel heeft hij weleens gependeld, maar dit lijkt mij normaal. Ik heb het dan niet over uren achter elkaar. Ik zet mijn setpoint meestal op 20/21 graden zodat de cv thermostaat uitkomt op circa 19.5 graden. Dit alles is natuurlijk afhankelijk waar de cv thermostaat hangt en de opstelling is. De Stylish beneden staat standaard op de stand binnenunit stil, voor mijn gevoel kan hij dan langer de warmte kwijt en voorkom je misschien het pendelen? Daarnaast heb ik grote ramenpartijen waardoor de warmte wellicht sneller verdampt ten op zichte van een andere situatie.

Maar jouw setpoint van 16 graden op de Stylish, dat is toch heel snel bereikt? En valt deze meteen weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
robinh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:15:
[quote]IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:02:
[...]

In mijn opstelling heb ik ook gekeken naar estetisch oogpunt. Ik heb nu maar 1 buitenunit tegen de muur hangen en dat is me meer waard dan iets van performance verliezen. Zelf gebruik ik een 2MXM50A buitenunit, Stylish 5KW voor de woonkamer en Stylish 3.5KW voor de slaapkamer met doel ook voor de overloop etc.

Voor mijn gevoel heeft hij weleens gependeld, maar dit lijkt mij normaal. Ik heb het dan niet over uren achter elkaar. Ik zet mijn setpoint meestal op 20/21 graden zodat de cv thermostaat uitkomt op circa 19.5 graden. Dit alles is natuurlijk afhankelijk waar de cv thermostaat hangt en de opstelling is. De Stylish beneden staat standaard op de stand binnenunit stil, voor mijn gevoel kan hij dan langer de warmte kwijt en voorkom je misschien het pendelen? Daarnaast heb ik grote ramenpartijen waardoor de warmte wellicht sneller verdampt ten op zichte van een andere situatie.

Maar jouw setpoint van 16 graden op de Stylish, dat is toch heel snel bereikt? En valt deze meteen weer uit?
Het is momenteel 19.5 graden hier volgens onze thermostaat.
Dat vind ik soms ook vreemd. De meeste praten hier over een verschil van 2 graden, maar bij mij is dat dus 3.

Goede tip van fluisterstand, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:18:
[...]

Het is momenteel 19.5 graden hier volgens onze thermostaat.
Dat vind ik soms ook vreemd. De meeste praten hier over een verschil van 2 graden, maar bij mij is dat dus 3.

Goede tip van fluisterstand, ga ik proberen.
Maar wat ik vreemd vind, jij geeft aan dat je setpoint van 16 graden instelt op de Stylish. En deze hangt als het goed is dicht tegen een plafond. Dan kan het toch geen 19.5 graden zijn een meter naar beneden? Ik zou eerder andersom verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
robinh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:37:
[...]

Maar wat ik vreemd vind, jij geeft aan dat je setpoint van 16 graden instelt op de Stylish. En deze hangt als het goed is dicht tegen een plafond. Dan kan het toch geen 19.5 graden zijn een meter naar beneden? Ik zou eerder andersom verwachten.
Mijn Stylish hangt volledig tegen het plafond ja.

En toch geeft de thermostaat 19.5 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:49
IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:43:
[...]

Mijn Stylish hangt volledig tegen het plafond ja.

En toch geeft de thermostaat 19.5 aan.
Hier zelfde setup, zelfde verhaal, setpoint 16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Perfera op 17,5 thermostaat zegt 19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dat 24/7 aan is trouwens zo gek nog niet, vannacht op setpoint 15 gehad, 3x0.2 (00-06) gebruikt en vanmorgen naar setpoint 17.5 (06-12) gebruikte ik 3x0.4

De dagen ervoor was het snachts 3x0 en smorgens 3x0.6

Beide dus 1.8kWh in de periode van 00:00 - 12:00 maar wel minder kil vanmorgen en sneller op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:50
Hier nog steeds 24/24. Perfera ingesteld op 16,5gr auto, thermometer toont 19,5gr.

Gisteren was het best een koude dag en iets meer dan 7kWh verbruikt op 24h. Warmtepomp draait constant op 300W.

Ben toch benieuwd wat het zal geven bij een echt koude nacht van pakweg -5,-10gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wozmro schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:48:
Hier nog steeds 24/24. Perfera ingesteld op 16,5gr auto, thermometer toont 19,5gr.

Gisteren was het best een koude dag en iets meer dan 7kWh verbruikt op 24h. Warmtepomp draait constant op 300W.

Ben toch benieuwd wat het zal geven bij een echt koude nacht van pakweg -5,-10gr.
Dat is aardig Watt :9 ik gebruik te de afgelopen 3 dagen 7kWh in totaal, koelkast, vaatwasser, wasmachine, airco, tv, flinke speakers en PC en heb elke dag iets van 3/4 uur zitten gamen met een 3060 Ti.

Heb je denk ik een flinke woonkamer en een 5kW unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21

RnB

Ik kan verkeerd gezocht hebben, maar ik lees nergens ervaringen over het energieverbruik van een l/l warmtepomp over een jaar gemeten.

Is er iemand die minimaal 1 jaar met alleen l/l warmtepomp verwarmt en koelt en wat kan vertellen over het energieverbruik en hoe je dan gekoeld/verwarmt hebt?

Ik heb zelf een SRK50-ZS die een benedenverdieping van 80m2 koelt/verwarmt en een SRK35-ZS die een bovenverdieping van 80m2 koelt/verwarmt. Sinds het echt koud is buiten (<10 graden Celcius), zijn wij op beide verdiepingen aan het verwarmen. Rond de 15 graden Celcius hebben we alleen beneden verwarmt.

Vorige jaar zonder l/l warmtepompen zaten we op net geen 4000 kWh verbruik, ik ben benieuwd wat het nu gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
vinom schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:02:
[...]

Kan ook de stille/fluister modus zijn. Die is nog zachter dan fan stand 1. Volgende keer even handmatig de fan harder zetten. Als ie dat doet, dan is ie niet uit :)
over doe stand 1 gesproken persoonlijk vind ik de fan stans 1 best no wel wat lawaai maken
mijn 10 jaar oude toshiba is in stand 1 stiller maar het enige nadeel is wel dat dit dan ook gelijk zijn stilste stand is dus de daikin kan naar omstandigheden eventueel nog stiller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 22:01
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:28:
[...]

Dat is aardig Watt :9 ik gebruik te de afgelopen 3 dagen 7kWh in totaal, koelkast, vaatwasser, wasmachine, airco, tv, flinke speakers en PC en heb elke dag iets van 3/4 uur zitten gamen met een 3060 Ti.

Heb je denk ik een flinke woonkamer en een 5kW unit?
Dat is best knap naar mijn mening.

Wij hebben gisteren 16.89kWh verbruikt, waarvan 6.53 kWh voor het verwarmen met de airco. Blijft er c.a. 10kWh over voor de rest, de wasmachine en droger zijn beide 1x aangeweest. Daarnaast de TV (LG OLED 65") een uur of 4 aan en ik heb ongeveer 6 uur zitten gamen (gemiddeld 300-350watt verbruik).

Hadden wij maar zo'n laag verbruik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:46:
[...]

Dat is best knap naar mijn mening.

Wij hebben gisteren 16.89kWh verbruikt, waarvan 6.53 kWh voor het verwarmen met de airco. Blijft er c.a. 10kWh over voor de rest, de wasmachine en droger zijn beide 1x aangeweest. Daarnaast de TV (LG OLED 65") een uur of 4 aan en ik heb ongeveer 6 uur zitten gamen (gemiddeld 300-350watt verbruik).

Hadden wij maar zo'n laag verbruik :+
Droger is niet meer van deze tijd met deze prijzen ;)

Gamen kan wel hard gaan, was in mijn geval CS:GO dat trekt niet zo veel.

Van de 7kWh was 4.2 voor verwarmen, maar dan verwarm ik alleen beneden, de luxe van een dedicated gameroom ingeleverd voor een PC in de woonkamer. Scheelt dat ik alleen woon.

Die 300-350W gaat trouwens niet verloren he, wordt ook gewoon warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Eigenlijk als ik lees berichten over power consumptie het hangt af van verschil tussen binnen en buiten temperatuur en COP.

Warmteverlies Q = Power * COP = ΔT x A x U

Als je airco draait 24h en ΔT blijft constant dat je weet ongeveer je warmteverlies. Ook buiten temperatuur van +7 helpt, omdat fabrikanten meten COP bij +7. En als je verdeel warmteverlies over ΔT dan je weet hoe veel vermogen je heeft nodig om 1 graad temperatuur verschil te houden (A x U)

Als ik lees zo een bericht

7kWh met COP van 5 is 35kWh per dag of 1.46kWh per uur warmteverlies met ΔT = 11.
1.46/11 = 0.132kWh warmte nodig voor elke graad verschil.

Dat betekend dat met -10 je heeft 30 graad verschil nodig => 0.132*30~4kWh warmte nodig. Met COP van 3 betekend 1.333kWh stroom.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:08

ricardo246

Life's what you make it!

Voor diegen die op zoek zijn naar de service manual voor Daikin Perfera FTXM-R:

(KLIK)

Er staat o.a. een zinvol stukje in over de offset aanpassing voor je Target temp

6.7.2 To adjust target set temperature in heating operation

INFORMATION
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set
temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.
Example for wall mounted units:

▪ Target temperature = remote controller set temperature + 2.5°C.
Remote controller set temperature = 20°C
Target temperature = 20°C + 2.5°C = 22.5°C
Thermo off temperature = 24.5°C

1 Press TEMP UP, TEMP DOWN and MODE simultaneously.
2 Press TEMP UP.
3 Select SU.
4 Press MODE to confirm.
5 Press TEMP UP.
6 Select 7.
7 Press MODE to confirm.
8 Press TEMP UP.
9 Select the value to set the desired target temperature:
▪ 0 = –2,0°C
▪ 1 = –1,0°C
▪ 2 = 0°C (factory setting)
▪ 3 = +1,0°C
▪ 4 = +2,0°C
10 Press MODE to confirm.

na 10 piept de binnen unit en kun je met cancel (3x drukken) terug naar je normale menu op de afstandsbediening (hij verliest dan wel je originele settings, dus even opnieuw instellen).

Met Econo mode en stille Quiet mode kachelt de mijne nu rustig door en haalt de ruimte de juiste temperatuur. Hiervoor registreerde de binnen unit een te hoge temperatuur en sloeg dus eerder af dan normaal. Zonder Econo en Quiet mode was er veel gependel. (Klein kantoortje).

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
[quote]ricardo246 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:14:

Dit stukje staat ook in de handleiding van de Stylish. Wanneer ik dit echter uitvoer op de afstandsbediening blijft deze hangen. Het enige wat ik vervolgens nog kan is de batterij eruit halen en opnieuw beginnen. Is dit iemand wel al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:53:
[...]

Droger is niet meer van deze tijd met deze prijzen ;)

Gamen kan wel hard gaan, was in mijn geval CS:GO dat trekt niet zo veel.

Van de 7kWh was 4.2 voor verwarmen, maar dan verwarm ik alleen beneden, de luxe van een dedicated gameroom ingeleverd voor een PC in de woonkamer. Scheelt dat ik alleen woon.

Die 300-350W gaat trouwens niet verloren he, wordt ook gewoon warmte.
je gamed ook in de zelfde ruimte toch die pc geeft ook flink wat warmte af en die had je normaal gezien toch aan staan dus hoeft de l/l pomp niet te hard te werken

hier 5 kw gebruikt gisteren was een wat koudere dag dan vandaag

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 15-11-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Wozmro schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:48:

Ik begrijp echt niet hoe jullie aan zulke lage verbruiken komen.
Mijn woonkamer is nu wel niet klein (55 m²), maar ook niet extreem groot.

Ik zit ongeveer aan 0.9 per 2 uur. Demand control op 40%
Dus nu zit ik aan 6 Kw sinds middernacht. Dat zal dus aantikken iets boven de 10 Kw voor vandaag (tot middernacht).

Dit is wel het verbruik dat op de app te lezen valt. In hoeverre dit overeenkomt met het werkelijke vebruik heb ik geen idee.

Wat me wel opvalt, ik heb deze voormiddag de stand aangepast naar fluisterstil, en tussen 12u en 14u geeft hij nu 0.7 aan. Het verbruik zakt precies.

Kan het zijn dat een warmtepomp wat moet roderen de eerste dagen/weken?
Of dat er te weinig koelvloeistof in mijn unit is? (heb ik hier ook ergens gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10 18:09
vraag over MHI 3,5ZS-X unit.

Kan het kloppen dat de compressor on-afhankelijk van de buiten-FAN werkt?

Ik heb wel dat de binnenunit 15 minuten zachtjes draait, ~22°C afgeeft (set~20°C) (140~160W verbruik)
en de buiten-FAN stil staat.. maar kan niet zien/bepalen of de compressor in werking is. Wattage gaat beetje op/neer.

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 15-11-2022 14:23 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:22:
[...]

Dus nu zit ik aan 6 Kw sinds middernacht. Dat zal dus aantikken iets boven de 10 Kw voor vandaag (tot middernacht).

Dit is wel het verbruik dat op de app te lezen valt. In hoeverre dit overeenkomt met het werkelijke vebruik heb ik geen idee.

Wat me wel opvalt, ik heb deze voormiddag de stand aangepast naar fluisterstil, en tussen 12u en 14u geeft hij nu 0.7 aan. Het verbruik zakt precies.

Of dat er te weinig koelvloeistof in mijn unit is? (heb ik hier ook ergens gelezen).
Hier 30m2 hoekhuis, hoogte 2,60 dus 80m3 met een 3,5kW. Het is 19 graden en dat is prima.

Bij een graadje warmer kan het verbruik zo naar 150% gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:22:
[...]

Mag niet veel uit groote van kamer. Als ik heb vroeger geschreven en wat ook in eerste post zit is warmteverlies.
Als je vergelijk vrijstaande woning en tussen woning dan hebt jij 2 keer meer warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
pkrasnop schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:33:
[...]

Mag niet veel uit groote van kamer. Als ik heb vroeger geschreven en wat ook in eerste post zit is warmteverlies.
Als je vergelijk vrijstaande woning en tussen woning dan hebt jij 2 keer meer warmteverlies.
Dat kan wel kloppen. Wij wonen in een vrijstaande woning, landelijk, dus we hebben warmteverlies langs alle 4 zijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
Even een vraagje tussendoor, wil even checken of ik het goed begrijp :)

1M3 staat ongeveer gelijk aan 8kWh toch?

Nu heeft mijn airco gisteren over de hele dag 5kWh verbruikt. Dus om dezelfde ruimte de hele dag warm te stoken met gas, zou de CV dat dan met iets meer dan een halve M3 gas voor elkaar moeten krijgen.

Dat kan een CV toch nooit? Die heeft voordat de radiatoren op temperatuur komen dat er al lang en breed doorheen gestookt.

Ben wel benieuwd hoeveel de airco gaat verbruiken als het echt koud is, maar is het dan zoveel efficienter?

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

robinh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:19:

Dit stukje staat ook in de handleiding van de Stylish. Wanneer ik dit echter uitvoer op de afstandsbediening blijft deze hangen. Het enige wat ik vervolgens nog kan is de batterij eruit halen en opnieuw beginnen. Is dit iemand wel al gelukt?
3 maal op cancel geklikt? na stap 10? Anders blijf je idd in het set-up menu hangen.
Cancel klinkt alsof je de boel annuleert, maar de settings zijn dan al naar je binnen unit gestuurd, en met iedere cancel ga je 1 stap omhoog in je menu, tot je terug bent in het hoofd menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:25:
[...]

Hier 30m2 hoekhuis, hoogte 2,60 dus 80m3 met een 3,5kW. Het is 19 graden en dat is prima.

Bij een graadje warmer kan het verbruik zo naar 150% gaan.
Vergelijkbaar huis hier, ook een hoekwoning maar iets meer inhoud, woonkamer 84m3 plus keuken uitbouw c.a. 25m3.

3.5kW MHI (sinds een maand, voorheen een TCL) welke op 22 graden staat (werkelijke temp rond de 21.5 bij de bank). Volgensmij is 6.5kWh aan verwarmen dan nog best netjes met deze temperatuur.

Huis (b.j. 1948) is wel volledig geïsoleerd zover dat kon in 2021. Boven verwarmen we nog niet, in de slaapkamer blijft het rond de 17 graden schommelen.

Ik ben wel heel benieuwd wat de MHI gaat doen/verbruiken zodra het gaat vriezen, en dan vooral zo rond de -5 a -10 (als dat nog gaat gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:51

Vos

AFCA

robinh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:19:

Even ter info, voor het lezen wel handig als je quotes ook netjes sluit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
ricardo246 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:14:

(KLIK)

Er staat o.a. een zinvol stukje in over de offset aanpassing voor je Target temp

INFORMATION

2 Press TEMP UP.
3 Select SU.
4 Press MODE to confirm.
5 Press TEMP UP.
6 Select 7.
7 Press MODE to confirm.
8 Press TEMP UP.
▪ 0 = –2,0°C
▪ 1 = –1,0°C
▪ 3 = +1,0°C
▪ 4 = +2,0°C

na 10 piept de binnen unit en kun je met cancel (3x drukken) terug naar je normale menu op de afstandsbediening (hij verliest dan wel je originele settings, dus even opnieuw instellen).

Met Econo mode en stille Quiet mode kachelt de mijne nu rustig door en haalt de ruimte de juiste temperatuur. Hiervoor registreerde de binnen unit een te hoge temperatuur en sloeg dus eerder af dan normaal. Zonder Econo en Quiet mode was er veel gependel. (Klein kantoortje).
Tip van de dag! Heel erg bedankt!

Net gelukt met mijn Stylish, want dit staat helemaal niet in de handleiding van de Stylish.
Werkt deze aanpassing dan ook meteen met de app? Of geldt de virtuele verhoging enkel met de remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ZtaaB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:42:

Nu heeft mijn airco gisteren over de hele dag 5kWh verbruikt. Dus om dezelfde ruimte de hele dag warm te stoken met gas, zou de CV dat dan met iets meer dan een halve M3 gas voor elkaar moeten krijgen.

Dat kan een CV toch nooit? Die heeft voordat de radiatoren op temperatuur komen dat er al lang en breed doorheen gestookt.

Ben wel benieuwd hoeveel de airco gaat verbruiken als het echt koud is, maar is het dan zoveel efficienter?
volgens mij is het net geen 10kwh aan energie maar met verliezen e.d haal je daar net 8kw uit.

hier had ik vorig jaar gisteren 2,6kub aan gas ( los van warm water gebruik en zou 26kw zijn? ) gebruikt nu gisteren en 5kw aan stroom voor de l/l pomp alleen met een cop van 4 zou dat 20kw of cop 5 25kw zijn.
dus zal wel ongeveer kloppen dan
al vind ik het tegen vallen want had eigenlijk met maar 2 kamers gedurende de dag en 2 slaapkamers even in de avond minder verwacht dan de cv
dit omdat de verliezen van de koperen leidingen van de cv in kruipruimte en muren er niet waren met de l/l pomp

edit
fout 3,68 dus 36,8kw het was 3,88kub en 0,2 voor warm water dus 3,68kub voor verwarmen.
dan ligt het volgens mij wel weer in lijn met de verwachting en besparing

[ Voor 22% gewijzigd door Maxwp op 15-11-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:43:
[...]

Vergelijkbaar huis hier, ook een hoekwoning maar iets meer inhoud, woonkamer 84m3 plus keuken uitbouw c.a. 25m3.

3.5kW MHI (sinds een maand, voorheen een TCL) welke op 22 graden staat (werkelijke temp rond de 21.5 bij de bank). Volgensmij is 6.5kWh aan verwarmen dan nog best netjes met deze temperatuur.

Huis (b.j. 1948) is wel volledig geïsoleerd zover dat kon in 2021. Boven verwarmen we nog niet, in de slaapkamer blijft het rond de 17 graden schommelen.

Ik ben wel heel benieuwd wat de MHI gaat doen/verbruiken zodra het gaat vriezen, en dan vooral zo rond de -5 a -10 (als dat nog gaat gebeuren).
Ik ga uit van een verdubbeling, wanneer was het echt koud begin dit jaar? Dan kan ik het misschien terugrekenen van maandverbruik naar een gemiddeld dagvebruik.

Het meeste gebruikte ik in januari, dat was 255kWh, tegenover 72 afgelopen oktober, zit nu op 46, maar begin november was nog erg zacht. Die 255 in januari komt dus neer op zo'n 8,5 per dag tegenover 4 nu.

+40m3 aan gas om bij te stoken

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:46:
[...]

Tip van de dag! Heel erg bedankt!

Net gelukt met mijn Stylish, want dit staat helemaal niet in de handleiding van de Stylish.
Werkt deze aanpassing dan ook meteen met de app? Of geldt de virtuele verhoging enkel met de remote?
Dit werkt voor beiden.
Je past als het ware je setpunt vd binnenunit aan, dus AB of app, maakt niets uit.
Het staat ook niet in de handleiding, wel in de service manual, dat zijn 2 verschillende dingen.
De eerste zit bij je unit standaard meegeleverd, de 2e moet je via de krochten vh internet opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
ricardo246 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:49:
[...]

Dit werkt voor beiden.
Je past als het ware je setpunt vd binnenunit aan, dus AB of app, maakt niets uit.
Het staat ook niet in de handleiding, wel in de service manual, dat zijn 2 verschillende dingen.
De eerste zit bij je unit standaard meegeleverd, de 2e moet je via de krochten vh internet opzoeken.
Ik ben misschien niet heel snugger nu, maar moet ik hem nu op +2 (stand 4) of -2 (stand 0) plaatsen?
Het is hier altijd 2 graden warmer in huis dan de setpoint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkrasnop

5kWh*5(COP)=25kWh energie voor verwarming per dag. 3m3 gas dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:48:
[...]

Ik ga uit van een verdubbeling, wanneer was het echt koud begin dit jaar? Dan kan ik het misschien terugrekenen van maandverbruik naar een gemiddeld dagvebruik.
Ik heb even gekeken in Domoticz en ik heb op 11 januari dit jaar 17.9kWh voor het verwarmen verbruikt (alleen beneden, wel met de TCL 3.5), dit is het hoogste verbruik in die maand.

Totaal verbruik in januari was 359kWh. Maar toen hadden we de kunststof voordeur nog niet (oude houten voordeur was scheef en verrot met enkelglas, het ijs zat nog aan de binnenkant :+ )

Maar we verwarmden de keuken in die maand met een elektrische radiator, nu hebben we de deur open staan omdat de airco nu ook die kant op kan blazen (andere locatie aan de muur dan de oude TCL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:54:
[...]

Ik heb even gekeken in Domoticz en ik heb op 11 januari dit jaar 17.9kWh voor het verwarmen verbruikt (alleen beneden, wel met de TCL 3.5), dit is het hoogste verbruik in die maand.

Totaal verbruik in januari was 359kWh. Maar toen hadden we de kunststof voordeur nog niet (oude houten voordeur was scheef en verrot met enkelglas :+ )

Maar we verwarmden de keuken in die maand met een elektrische radiator, nu hebben we de deur open staan omdat de airco nu ook die kant op kan blazen (andere locatie aan de muur dan de oude TCL).
Ja dat scheelt enorm, ik heb nog zo'n oude kromme voordeur, maar daar heb ik nu noppenfolie op het enkelglas, was toch al van dat lelijke geribbelde ondoorzichtig glas en een dik isolerend gordijn voor.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:56
LED-Maniak schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:
Bij de mitsubishi electric airco heb ik de CN111 thermocouple nu uit de behuizing gehaald en steekt 5 centimeter uit de zijkant van de unit. De temperatuur in de app komt nu vrijwel volledig overeen met andere thermometers in huis!

Hopelijk vertaalt dit ook in stabieler regelgedrag. :)
En ben je tevreden? Stabieler regelgedrag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:
[...]
Ik ben misschien niet heel snugger nu, maar moet ik hem nu op +2 (stand 4) of -2 (stand 0) plaatsen?
Het is hier altijd 2 graden warmer in huis dan de setpoint.
+2 betekend dat hij langer gaat verwarmen, dus je target temp verhoogd om ervoor te zorgen dat je temp wel gehaald wordt (de unit stopt eerder dan de target temp)
-2 betekend het tegenover gestelde, (deze setting heb jij dus nodig, want hij overshoot bij jou).
0 = neutraal, standaard fabrieksinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10 15:36

Het is wel zo dat er natuurlijk ook warmte uit de buitenlucht word onttrokken. Als je airco bijvoorbeeld draait met een COP van 3 en je hebt 5 kWh verbruikt, dan heb je eigenlijk 5kWh x 3 = 15kWh aan je binnenunit laten afgeven aan de woonkamer.

Het zou eerlijker zijn om te zeggen dat je dan 15kWh aan energie hebt toegevoegd om je kamer op temperatuur brengen en houden.
Ook moet je niet vergeten dat je CV ook echt grote verliezen kent in de aan en afvoerleidingen alsmede het staal van je radiatoren. Maar ik merk zelf ook wel uit eigen ervaring dat het verbruik technisch gezien wel een wondertje is ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
zonnefreak schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:59:
[...]

Het is wel zo dat er natuurlijk ook warmte uit de buitenlucht word onttrokken. Als je airco bijvoorbeeld draait met een COP van 3 en je hebt 5 kWh verbruikt, dan heb je eigenlijk 5kWh x 3 = 15kWh aan je binnenunit laten afgeven aan de woonkamer.

Het zou eerlijker zijn om te zeggen dat je dan 15kWh aan energie hebt toegevoegd om je kamer op temperatuur brengen en houden.
Ook moet je niet vergeten dat je CV ook echt grote verliezen kent in de aan en afvoerleidingen alsmede het staal van je radiatoren. Maar ik merk zelf ook wel uit eigen ervaring dat het verbruik technisch gezien wel een wondertje is ja :)
Ah, helder. Was vergeten x COP te doen (4 in mijn geval, er van uitgaande dat hij dat ook echt red)
Maar dan nog was hetzelfde mij niet gelukt met 2 a 3 M3.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:49
-

[ Voor 99% gewijzigd door Soullancer op 15-11-2022 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:00
zonnefreak schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:59:
[...]

Wat ik eigenlijk nooit lees dat er ook rekening wordt gehouden met het stroom gebruik van de CV, als mijn CV draait gebruikt hij aan stroom iets van 120Watt als pomp alleen draait 95Watt (10min) en stand-by 5Watt het zal meer zijn dan met de huidige ketels gezien dit een HR ketel is van 30 jaar oud.

Met stroom gebruik van die ketel kan ik bijna nu mijn benedenverdieping verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrasnop
Bij mij sinds 10 dagen 4MXM68 unit blijft 24uur werken met 40% demand control. Ik zie 13.450kWh consumptie per dag, dat betekend 13450/24=0.560kWh per uur. Als ik kijk in de Daikin brochure ik zie daar minimaal opgenomen vermogen van 0.6kW. Geen verrassing dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbuSsJUK5BQ0iA0hi2J-NHqFEtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHJSWdaiTrSgqUTwMDJ3lanQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ricardo246 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:14:

(KLIK)

INFORMATION

2 Press TEMP UP.
3 Select SU.
4 Press MODE to confirm.
5 Press TEMP UP.
6 Select 7.
7 Press MODE to confirm.
8 Press TEMP UP.
▪ 0 = –2,0°C
▪ 1 = –1,0°C
▪ 3 = +1,0°C
▪ 4 = +2,0°C

Dit is wel mooi, ik kwam alleen met cancel nergens, mode lang indrukken kwam ik weer terug in het gewone menu van de afstandsbediening. Denk alleen dat stand 0 te veel is, want heb hem op 19,5 staan en bij 19 blijft hij nu uit, dus standje 1 zal ik straks proberen.

Zat alleen eerst in het SC menu ipv SU menu te frutselen, hoop niet dat ik iets verpest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

pkrasnop schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:13:
Bij mij sinds 10 dagen 4MXM68 unit blijft 24uur werken met 40% demand control. Ik zie 13.450kWh consumptie per dag, dat betekend 13450/24=0.560kWh per uur. Als ik kijk in de Daikin brochure ik zie daar minimaal opgenomen vermogen van 0.6kW. Geen verrassing dus.
[Afbeelding]
Dat is een 6,8kW model? Flinke jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-10 17:29
Bij daikin heb je ook econo mode die volgens de beschrijving de buitenunit op 70% limiteert. Nu vraag ik me af of deze instelling samen met de instelling vraagbesturing op auto kan werken.

Je zou verwachten dat de unit zichzelf dan begint te regelen tussen de 40 en de 50% maar ik heb het idee dat er nog maar bar weinig gebeurt als ik econo mode aan heb samen met vraagbesturing. Iemand hier ervaring mee?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:20:
[...]

Dit is wel mooi, ik kwam alleen met cancel nergens, mode lang indrukken kwam ik weer terug in het gewone menu van de afstandsbediening. Denk alleen dat stand 0 te veel is, want heb hem op 19,5 staan en bij 19 blijft hij nu uit, dus standje 1 zal ik straks proberen.

Zat alleen eerst in het SC menu ipv SU menu te frutselen, hoop niet dat ik iets verpest heb.
Jammer dat ik dit niet vanmorgen al had ingesteld, dan kon ik het mooi testen, rond 1 uur scheen de zon naar binnen en was het zo'n 20-20,5 graden, maar hij bleef door draaien, benieuwd of hij nu wel uit zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrasnop
AtlAntA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:24:
Bij daikin heb je ook econo mode die volgens de beschrijving de buitenunit op 70% limiteert. Nu vraag ik me af of deze instelling samen met de instelling vraagbesturing op auto kan werken.

Je zou verwachten dat de unit zichzelf dan begint te regelen tussen de 40 en de 50% maar ik heb het idee dat er nog maar bar weinig gebeurt als ik econo mode aan heb samen met vraagbesturing. Iemand hier ervaring mee?
Als ik lees over Econo mode ik zie dat airco gaan met 70% van capaciteit werken (zo niet -70% maar 70% :) ). Ik heb geen verbruik verschil gemerkt als ik ga met powerful mode met demand control op 40%. Ik verwacht hetzelfde met econo mode. Ik heb nu op 4 units econo mode ingesteld en ga kijken.
Pagina: 1 ... 247 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic