Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 248 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.128 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:34
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:28:
[...]

Dat is aardig Watt :9 ik gebruik te de afgelopen 3 dagen 7kWh in totaal, koelkast, vaatwasser, wasmachine, airco, tv, flinke speakers en PC en heb elke dag iets van 3/4 uur zitten gamen met een 3060 Ti.

Heb je denk ik een flinke woonkamer en een 5kW unit?
Inderdaad een 5kW in een flinke woonkamer. Woning op zich is niet groot maar wel redelijk open , met vide naar de bovenverdieping, open hal tussen voordeur en woonkamer.

Mijn ultieme doel is 600kWh nodig hebben om te verwarmen per stookseizoen, op gas hadden we vorig jaar een 300m³ nodig.. Stookseizoen reken ik van 1 oktober tot 31 maart. Op dit moment zitten we aan 80kWh voor verwarmen sedert 1 oktober :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Lol, draai dan gewoon constant op 500W ipv dit gedrag. Het is ook niet dat hij z'n warmte niet kwijt kan, anders zou hij niet vlak voor het uitgaan nog eens op 1000W gaan pompen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPRo_COcNXsFF_WB5_NiXOzZBw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9eIca9Er5oM3uEm4suFq2Gv.png?f=fotoalbum_large
Heb in de Daikin app wel al de Econo optie aangevinkt maar dat lijkt niet te helpen. De optie om de compressor langzamer te laten draaien heb ik even gehad in de app maar nu niet meer (dat met 'limiteren' op 40% geloof ik?). Sowieso vaag hoe die dingen er soms wel zijn en soms niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Kuusj schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:37:
Lol, draai dan gewoon constant op 500W ipv dit gedrag. Het is ook niet dat hij z'n warmte niet kwijt kan, anders zou hij niet vlak voor het uitgaan nog eens op 1000W gaan pompen...
[Afbeelding]
Heb in de Daikin app wel al de Econo optie aangevinkt maar dat lijkt niet te helpen. De optie om de compressor langzamer te laten draaien heb ik even gehad in de app maar nu niet meer (dat met 'limiteren' op 40% geloof ik?). Sowieso vaag hoe die dingen er soms wel zijn en soms niet.
Vooral proberen de warmte zo ver mogelijk van je unit weg te blazen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:39:
[...]

Vooral proberen de warmte zo ver mogelijk van je unit weg te blazen.
Heb de binnenunits eens handmatig op 3/5 gezet. Dat is wel net iets minder prettig qua geluid, maar we gaan snel genoeg zien of het iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Laatst online: 16-10 23:03
Sinds ik de ventilator van mijn Daikin binnenunit op fluisterstil geplaatst heb, heb ik nu maar een verbruik van 500 Watt op 2 uur tijd. Volgens de app toch...

Het blijft ook aangenaam warm en de temperatuur zakt niet. En geen of amper gependel.

Als het verbruik effectief klopt,dan blijft deze zo ingesteld staan 24/7.

[ Voor 4% gewijzigd door IamPeacock op 15-11-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb hem na die SU instellingen via de AB nu op 19,5 staan en volgens de thermostaat is het ook exact 19,5 graden in de woonkamer, nu blaast ie bijna geruisloos om het op temperatuur te houden, alles op auto.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/69387Erl.png

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

IamPeacock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:46:
Sinds ik de ventilator van mijn Daikin binnenunit op fluisterstil geplaatst heb, heb ik nu maar een verbruik van 500 Watt op 2 uur tijd. Volgens de app toch...

Het blijft ook aangenaam warm en de temperatuur zakt niet. En geen of amper gependel.

Als het verbruik effectief klopt,dan blijft deze zo ingesteld staan 24/7.
Tja uiteindelijk gaat er gewoon x-joule per uur aan warmte verloren, en die zal links of rechtsom gecompenseerd moeten worden. Dus je wint wellicht aan efficiëntie maar het lijkt mij niet dat je opeens netto minder energie nodig gaat hebben. Lijkt mij dan hé ;)

-------------
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXH8HHrUOyd0H_gQFR-nsF71yZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nqv5BO6Q0rwdcJpP1Mjb3SFM.png?f=fotoalbum_large
@JDx Theorie lijkt dus te werken ja. Nu begin ik het alleen veel te warm te krijgen haha. Ach, maar eens wat mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kuusj schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:58:
[...]

Tja uiteindelijk gaat er gewoon x-joule per uur aan warmte verloren, en die zal links of rechtsom gecompenseerd moeten worden. Dus je wint wellicht aan efficiëntie maar het lijkt mij niet dat je opeens netto minder energie nodig gaat hebben. Lijkt mij dan hé ;)

-------------
[Afbeelding]
@JDx Theorie lijkt dus te werken ja. Nu begin ik het alleen veel te warm te krijgen haha. Ach, maar eens wat mee spelen.
Ik heb ook veel gekloot, maar heb nu wel comfy instellingen, vannacht mag ie naar 15, morgenvroeg naar 17 en richting de avond naar 19,5 zoiets, moet het nog instellen.

Erg handig dat de temp in de app nu ook de echte temp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Kuusj schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:58:
[...]

-------------
Ik kom van 900 watt per 2 uur zowel gisteren s deze voormiddag, dus klagen ga ik nu niet doen. Als het zo blijft ben ik zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:00
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:54:
Ik heb hem na die SU instellingen via de AB nu op 19,5 staan en volgens de thermostaat is het ook exact 19,5 graden in de woonkamer, nu blaast ie bijna geruisloos om het op temperatuur te houden, alles op auto.

[Afbeelding]
SU instellingen? Heb ik iets gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:13:
[...]

SU instellingen? Heb ik iets gemist?
Ja afwijking tussen je instelling en werkelijke temperatuur, kan je aanpassen.

Even iets teruglezen, volgens mij nog op deze pagina of ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Heb gesproken met het installatiebureau en hij is info aan het inwinnen over de samenstelling van apparaten die ik heb en waarom het zo enorm veel energie verbruikt. Volgens hem was dat ook niet normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOESaj59hEAKZ7KZXDXo7JpA_Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQC6Sa4TSkocv2ZXOtZKVaPr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

whtniels schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:46:
Heb gesproken met het installatiebureau en hij is info aan het inwinnen over de samenstelling van apparaten die ik heb en waarom het zo enorm veel energie verbruikt. Volgens hem was dat ook niet normaal.

[Afbeelding]
Poeh in 1 uur meer dan ik tot nu toe de hele dag. Ergens gaat er flink wat energie verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11

[Afbeelding]
Volgens mij is het maximum opgenomen vermogen van MXZ-3F68F 1.91 kW, dus sowieso heel bizar dat je 4 kWh verbruikt om 19:00. Dat zou niet eens moeten kunnen (en de rest van de dag ook al niet bijna).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-10 20:51

Vos

AFCA

[Afbeelding]
Heb je geen andere manier van meten? Via een plug of shelly? Er moet iets mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Lijkt wel alsof de app dubbel telt ofzo, hangen zo veel units aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
AtlAntA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:24:
Bij daikin heb je ook econo mode die volgens de beschrijving de buitenunit op 70% limiteert. Nu vraag ik me af of deze instelling samen met de instelling vraagbesturing op auto kan werken.

Je zou verwachten dat de unit zichzelf dan begint te regelen tussen de 40 en de 50% maar ik heb het idee dat er nog maar bar weinig gebeurt als ik econo mode aan heb samen met vraagbesturing. Iemand hier ervaring mee?
gebruik eco en demand op 40%\dus wat zou het uitmaken je kan de eco mode nog altijd in schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:52
Weerman2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:01:
[...]

Wat ik eigenlijk nooit lees dat er ook rekening wordt gehouden met het stroom gebruik van de CV, als mijn CV draait gebruikt hij aan stroom iets van 120Watt als pomp alleen draait 95Watt (10min) en stand-by 5Watt het zal meer zijn dan met de huidige ketels gezien dit een HR ketel is van 30 jaar oud.

Met stroom gebruik van die ketel kan ik bijna nu mijn benedenverdieping verwarmen.
Helemaal met je eens. Jouw ketel is dan 30 jaar jaar oud, maar mijn HR Nefit van 10 jaar doet het niet veel anders. Heb het verbruik een tijdje geleden gemeten met een socket van Homewizard. Het ding verbruikt ook 5 wat per uur in standby en 95 tijdens branden.
Belachelijk dat zo'n ding zo veel moet gebruiken. Zou de stroom er ook af kunnen, als de ketel niet wordt gebruikt, en in mijn situatie alleen voor douchen weer aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Aloysxda schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:11:
[...]

Helemaal met je eens. Jouw ketel is dan 30 jaar jaar oud, maar mijn HR Nefit van 10 jaar doet het niet veel anders. Heb het verbruik een tijdje geleden gemeten met een socket van Homewizard. Het ding verbruikt ook 5 wat per uur in standby en 95 tijdens branden.
Belachelijk dat zo'n ding zo veel moet gebruiken. Zou de stroom er ook af kunnen, als de ketel niet wordt gebruikt, en in mijn situatie alleen voor douchen weer aan te zetten?
Ik had vroeger zo'n ding in m'n sociale huurwoning, zat een soort kookwekker draaiknop op, aan voor douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vetwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 08:02
Het wordt hier te koud om nog ad-hoc bij te stoken, wil niet teveel comfort inleveren om maar te besparen, dus een programme erin geklopt.

16 graden in de nacht en op de momenten overdag dat we te werk zijn.
19 graden op de momenten dat er iemand thuis is.

Even kijken hoe dit uitpakt de komende dagen, de unit stookt het toch even warmer dan de opgegeven temperatuur, even mee spelen voordat het echte koude weer eraan komt zodat ik weet welke grades ik aan moet houden om het comfortabel te hebben.

Zijn er al meer mensen continu aan het stoken, of zijn wij vroeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:59
sjurres schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:14:

Dat denk ik wel. Ik wel iig in de woonkamer. Ik zet hem 's nachts wel lager, maar verder staat hij continue aan. Daarmee is het in de ochtend zo'n 18 als we beneden komen en dan loopt hij wat op naar ca. 19.5 in de ochtend. De unit in de keuken heb ik nog niet 24/7 aanstaan. Die gebruikt ik nog wat meer ad hoc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:32
sjurres schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:14:

Hier staat ie nu ongeveer 2 weken op 18 graden continu en als de vrouw het koud heeft gaat ie naar 20 graden das pas 2x gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Vannacht heeft hij hier de hele nacht op 19 gestaan.
Waren hem vergeten uit te zetten.

Dat ik beneden kwam was het 20,5 graad.

Totaal 1.9 kWh voor die 7 uurtjes stoken, niet gek met een budget Daikin 5kw versie.

Die 19 graden is dus te hoog, vandaar dat ik eerst terug naar 16 ga ik de nacht, als het dan rond de 17,5 a 18 is als je beneden komt is dat natuurlijk prima.
Wellicht dat dat ook nog wat scheelt in verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

sjurres schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:03:

Totaal 1.9 kWh voor die 7 uurtjes stoken, niet gek met een budget Daikin 5kw versie.

Die 19 graden is dus te hoog, vandaar dat ik eerst terug naar 16 ga ik de nacht, als het dan rond de 17,5 a 18 is als je beneden komt is dat natuurlijk prima.
En vannacht was het ook nog extreem zacht vergeleken met de komende dagen.

Ik heb hem vannacht op 16 gehad voor 0.1/uur en toen ik beneden kwam was het 17, heb het nog steeds warm dus hij gaat pas om 08:00 ofzo naar 17 graden (hij blaast nu niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
sjurres schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:03:

Ik heb hem deze nacht op 17 gezet, wat dan ook ongeveer 17.5, max 18 is (door aanpassing via de remote).

Verbruik tussen 23u en 6u: 0.8

Na veel gepruts en gezoek de voorbije weken laat ik hem 24/7 draaien op fluisterstille modus. Dat zorgt (althans bij mij toch) voor het laagste verbruik.

Liever om de 2 uur een 300 watt tijdens de nacht dan smorgens hem weer volle bak moeten laten blazen om het op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Hier snachts 19 graden overdag 21 savonds 22. Alles met externe sensor dus regelt op de graad nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kan je die namen van Custom Schedule 1 ook aanpassen in Onecta?

Heb het maar alvast ingesteld, vaak vergeet ik 's avonds voordat ik naar bed ga hem al lager te zetten en denk ik er pas aan als ik in bed lig. Als het om 11 uur omlaag gaat, ga ik misschien ook eerder naar bed :9

Heb nu:
- 23:00 op 15 graden fluisterstil (vannacht)
- 06:00 op 17 graden fluisterstil
- 08:00 op 18 graden auto
- 10:00 op 18,5 graden auto
- 23:00 op 15 graden fluisterstil

And so on, zou dit schedule wel "Winterschema" ofzo willen noemen.

Wellicht voeg ik nog een item toe om 18:00 naar 19 graden auto, even de dag aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:48
Inmiddels met een andere partij in gesprek om toch de MHI 3,5 zs-w's te laten installeren. Andere plek dan initieel gedacht voor de 2e verdieping, maar niet onmogelijk. Ze kunnen (gelukkig) aangesloten dmv een stekker, zodat ik er makkelijk een homewizard plug tussen kan drukken om het verbruik en evt pendelen te monitoren.
Toch nog een vraag; ondanks dat er veel over geschreven is twijfel ik toch nog over de standaard wifi modules die erbij komen. Kost me 100 euro extra per unit. Voorheen was dat airconwithme en nu gaat het dmv de smart m-air app als ik me niet vergis. Is dit +200 euro het waard is concreet de vraag? De afstandsbediening heeft (vooralsnog?) meer opties, dus waar gebruik je de app/wifi dan concreet voor?
(en voordat men er naar vraagt; niet bekend/actief met home assistant etc, dus de zelfgeknutselde modules zou ik niet zo snel doen zonder hulp van een mede-tweaker ;-) )

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
KoningPaulus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:44:
Inmiddels met een andere partij in gesprek om toch de MHI 3,5 zs-w's te laten installeren. Andere plek dan initieel gedacht voor de 2e verdieping, maar niet onmogelijk. Ze kunnen (gelukkig) aangesloten dmv een stekker, zodat ik er makkelijk een homewizard plug tussen kan drukken om het verbruik en evt pendelen te monitoren.
Toch nog een vraag; ondanks dat er veel over geschreven is twijfel ik toch nog over de standaard wifi modules die erbij komen. Kost me 100 euro extra per unit. Voorheen was dat airconwithme en nu gaat het dmv de smart m-air app als ik me niet vergis. Is dit +200 euro het waard is concreet de vraag? De afstandsbediening heeft (vooralsnog?) meer opties, dus waar gebruik je de app/wifi dan concreet voor?
(en voordat men er naar vraagt; niet bekend/actief met home assistant etc, dus de zelfgeknutselde modules zou ik niet zo snel doen zonder hulp van een mede-tweaker ;-) )
Heb zelf een GREE Fairy waar standaard een wifi app ingebouwd zit, gebruik die app alleen maar. Afstandsbediening vanaf dag 1 in de la terecht gekomen en nooit meer eruit gepakt. Afentoe gaan we naar bed en vergeten we de airco uit te zetten, doe je het boven even via je smartphone. Zou het zeker adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
GermanPivo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:03:
[...]

Volgens mij is het maximum opgenomen vermogen van MXZ-3F68F 1.91 kW, dus sowieso heel bizar dat je 4 kWh verbruikt om 19:00. Dat zou niet eens moeten kunnen (en de rest van de dag ook al niet bijna).
Dit is een manier om het ook te zien. Je ziet een stuk verbruik zonder airco en dan wanneer hij aan gaat. Dit is via de energiemaatschappij app.

Dat komt overeen. Dit is dan wel een andere dag maar een voorbeeld van wanneer de airco's aan gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S38xx0fItUaj5kYPLmWVF-Pgl6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kp0to0GhR2eRqL7cXm3zpjWa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

whtniels schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:51:
[...]

Dit is een manier om het ook te zien. Je ziet een stuk verbruik zonder airco en dan wanneer hij aan gaat. Dit is via de energiemaatschappij app.

Dat komt overeen. Dit is dan wel een andere dag maar een voorbeeld van wanneer de airco's aan gaan.[Afbeelding]
Je hebt er een aantal aan hangen, probeer eens alles uit te zetten en 1 voor 1 een uurtje aan, dan kan je misschien al nagaan waar het meeste verloren gaat. Dit is een interessante case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:52:
@Aloysxda Hier een DECT 210 van AVM op de combiketel. Als er binnen een uur geen warm water of verwarming gebruikt wordt dan gaat de stroom eraf.

Als ik warm water nodig heb dan pak ik de DECT telefoon en zet de combiketel aan. Voor het stroomverbruik hoef ik het niet te doen want die is 2,3 Watt. Ik doe het voor steeds aanslaan om een warm water voorraad te houden. Gas is duur.
is dat verstandig om de cv steeds aan en uit te zetten qua kleppen of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:52:
@Aloysxda Hier een DECT 210 van AVM op de combiketel. Als er binnen een uur geen warm water of verwarming gebruikt wordt dan gaat de stroom eraf.

Als ik warm water nodig heb dan pak ik de DECT telefoon en zet de combiketel aan. Voor het stroomverbruik hoef ik het niet te doen want die is 2,3 Watt. Ik doe het voor steeds aanslaan om een warm water voorraad te houden. Gas is duur.
Heb je op je ketel geen optie om de comfortstand voor warm water uit te zetten?
Dan warmt je ketel niet meer om het uur water op en hoef je de ketel niet handmatig aan/uit te zetten

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ZtaaB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:00:
[...]

Heb je op je ketel geen optie om de comfortstand voor warm water uit te zetten?
Dan warmt je ketel niet meer om het uur water op en hoef je de ketel niet handmatig aan/uit te zetten
dat nmoet standaard uit staan eigenlijk dat verbruikt veel en onnodig gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
Maxwp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:01:
[...]

klopt, maar zoals @Verwijderd het omschrijft lijkt dit bij hem nog aan te staan. Alleen werkt hij er met een work-around omheen

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:40
De discussie over gas/stroom besparen zijn twee prachtige andere topics voor ;)

- Gas besparen door middel van CV tuning deel III
- Serieus elektriciteit besparen

Nu weer ontopic graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maxwp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:01:
[...]

Ja vind ik ook, raar dat dit standaard aan staat, maar ja, dat komt nog uit de tijd dat gas niks kostte natuurlijk, lekker meteen warm water uit de kraan, wat is er mis met 30 seconden wachten :+

Edit: knipze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:54
Mijn Qlima begint met 980w bij verwarmen en zakt uiteindelijk maar tot 560w ! ( Na circa 20min)
Zijn dat normale waardes? Of halen de topmerken allemaal 260w?
Of zijn dat uitzonderingen.

Luchtwarmte is 46graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:36
Dat ligt aan de ruimte die je aan het verwarmen bent. Misschien heb je zoveel verlies van warmte dat je die 560 watt nodig hebt. Wat doet hij daarna? Gaat hij dan uit of loopt de temperatuur alsnog op? Welk type Clima heb je?

De meeste merken (single splits) gaan echt wel een stukje lager dan dat.
Onze 2 LG units (en dat is niet perse een A-merk) gaan terug tot 170 watt verwarmen, in koelen nog wat lager.
Als de warmtevraag dan nog minder is gaat hij pendelen.

Stukje van gistermiddag/avond. Setpoint 19 graden, temperatuur in huis was 20.5 constant. Die rare piekjes hebben er altijd in gezeten. Geen idee wat dat precies is. Het is niet merkbaar aan de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jos94PPK3J-UlKP70fi_JFBg2dI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NFXSjABj11Q5BeGXxV2lPDja.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Headshot_NL op 16-11-2022 10:31 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Headshot_NL schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:24:
Dat ligt aan de ruimte die je aan het verwarmen bent. Misschien heb je zoveel verlies van warmte dat je die 560 watt nodig hebt. Wat doet hij daarna? Gaat hij dan uit of loopt de temperatuur alsnog op?

De meeste merken (single splits) gaan echt wel een stukje lager dan dat.
Onze 2 LG units (en dat is niet perse een A-merk) gaan terug tot 170 watt verwarmen, in koelen nog wat lager.
Als de warmtevraag dan nog minder is gaat hij pendelen.

Stukje van gistermiddag/avond. Setpoint 19 graden, temperatuur in huis was 20.5 constant. Die rare piekjes hebben er altijd in gezeten. Geen idee wat dat precies is. Het is niet merkbaar aan de binnenunit.
[Afbeelding]
De afstandsbediening heeft een ingebouwde thermostaat. Dus deze fungeert dus ook als thermostaat.

Nu ingesteld op 19graden.
Maar geeft al uren 20graden kamertemperatuur aan.

De airco blijft constant op circa 560w draaien.

Ik heb wel een oud huis met een gemiddelde isolatie. (30m2)

Inmiddels ook ff een mailtje naar Qlima gestuurd of ik iets verkeerd doe.
Misschien is er een Ecostand of zo.

Qlima
SC5232

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ruud888 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:34:
[...]

De afstandsbediening heeft een ingebouwde thermostaat. Dus deze fungeert dus ook als thermostaat.
Dat er een temperatuursensor in de AB zit, betekend niet automatisch dat deze fungeert als thermostaat. Staat er ergens in de handleiding dat de afstandsbediening continu de temperatuur verstuurd aan de airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
GermanPivo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:36:
[...]

Dat er een temperatuursensor in de AB zit, betekend niet automatisch dat deze fungeert als thermostaat. Staat er ergens in de handleiding dat de afstandsbediening continu de temperatuur verstuurd aan de airco?
De afstandsbediening verstuurd om de 2min de kamertemperatuur naar de airco.
Dit heb ik uitgevonden dankzij de klantenservice van Qlima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-10 15:14
Ik heb daar ook even over lopen twijfelen (besteld bij aircoplazazwolle). De reviews van de "Smart M-Air" app zijn niet veelbeloved, maar e.e.a. werkt redelijk ok is mijn mening. Plus je hebt de mogelijkheid om per halve graad je temperatuur te kiezen. eventuele dag/weekschema kun je ook via de app instellen (in dat geval NIET meer mogelijk via AB). Voor mij was het vooral van belang dat ik de unit kan bedienen wanneer ik niet in de buurt van de AB ben. Op dit moment ligt de AB stof te happen zegmaar.

De app is niet foutloos. Tempweergave met wifi aan of uit blijkt verschillend te zijn en zo nog wat rare dingen. Ik heb stiekem iets hoop op dat een toko als MHI nog wel wat updates uitvoert aan de app.

PS. De wifi RAC module niet in de airco unit zelf plaatsen - die wordt warm en verstoort je temp.meting. Enkele pagina's terug kwam dit aan bod. Mocht je dat gemist hebben, dan weet je er nu van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ruud888 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:22:
Mijn Qlima begint met 980w bij verwarmen en zakt uiteindelijk maar tot 560w ! ( Na circa 20min)

Luchtwarmte is 46graden.
Nu de zon in de woning schijnt is de kamertemperatuur naar 21 graden gegaan .
De airco is nu van 560w teruggegaan naar 30w en blaast zeer zacht normale lucht.

Ingestelde temperatuur is 19graden.

Het lijkt er op dat de airco geen standje meer heeft tussen de 560w en 30w.
Is een aantal dagen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:36
[...]

Qlima
SC5232
Ik zie in de specifcaties dat hij een minimum vermogen heeft van 1280 watt bij verwarmen. Als je dat door 4 deelt (de COP waarde) kom je op 320 watt aan opgenomen vermogen. Echter denk ik niet dat hij nu een COP van 4 haalt maar ietsje minder.
De buitentemperatuur heeft ook invloed op het minimumvermogen, dat zie je bij verschillende merken terug.

Aan de andere kant... als je kamer nu op temperatuur blijft (20 graden) heeft de unit dus wel zoveel vermogen nodig om alles warm te houden. Minder opgenomen vermogen zorgt natuurlijk voor minder afgegeven warmte en uiteindelijk daling van je kamertemperatuur.
Uiteraard kan er wel technisch iets mis zijn.

Mijn screenshot is van een wat betere isolatie. voorgaande jaren (met oude isolatie) was het verbruik ook iets hoger.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 16-11-2022 10:50 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ruud888 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:48:
[...]

Nu de zon in de woning schijnt is de kamertemperatuur naar 21 graden gegaan .
De airco is nu van 560w teruggegaan naar 30w en blaast zeer zacht normale lucht.

Ingestelde temperatuur is 19graden.

Het lijkt er op dat de airco geen standje meer heeft tussen de 560w en 30w.
Is een aantal dagen monitoren.
Misschien zit er softwarematig gewoon een afwijking. Wat gebeurt er als je 18 graden instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ruud888 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:38:
[...]

De afstandsbediening verstuurd om de 2min de kamertemperatuur naar de airco.
Dit heb ik uitgevonden dankzij de klantenservice van Qlima.
Hebben die afstandsbedieningen dan bluetooth ofzo? Dat is wel handig dan, maar zal wel veel batterij gebruiken lijkt me, zou mooi zijn als ze dit allemaal hebben en dat ie in een soort basisstation kan.

Is er eigenlijk ook een soort pauze functie op een Daikin? Dat je zeg maar een uurtje af kan wijken van het schedule en dat ie daarna weer terug gaat op schedule? Zoals de powerfunctie, die blaast volgens mij 20 minuten op max en gaat dan terug naar normaal.

Is wel handig als je even de deur uit gaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:46:
[...]

Ik heb daar ook even over lopen twijfelen (besteld bij aircoplazazwolle). De reviews van de "Smart M-Air" app zijn niet veelbeloved, maar e.e.a. werkt redelijk ok is mijn mening. Plus je hebt de mogelijkheid om per halve graad je temperatuur te kiezen. eventuele dag/weekschema kun je ook via de app instellen (in dat geval NIET meer mogelijk via AB). Voor mij was het vooral van belang dat ik de unit kan bedienen wanneer ik niet in de buurt van de AB ben. Op dit moment ligt de AB stof te happen zegmaar.

De app is niet foutloos. Tempweergave met wifi aan of uit blijkt verschillend te zijn en zo nog wat rare dingen. Ik heb stiekem iets hoop op dat een toko als MHI nog wel wat updates uitvoert aan de app.

PS. De wifi RAC module niet in de airco unit zelf plaatsen - die wordt warm en verstoort je temp.meting. Enkele pagina's terug kwam dit aan bod. Mocht je dat gemist hebben, dan weet je er nu van :P
Dank! De wifi rac module had ik begrepen idd. Die legt men vaak bovenop de binnenunit? Zie je daar iets van, kabeltjes oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
KoningPaulus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:31:
[...]

Dank! De wifi rac module had ik begrepen idd. Die legt men vaak bovenop de binnenunit? Zie je daar iets van, kabeltjes oid?
Ik heb heb niet heel erg deftig neergelegd, maar zijn wel oplossingen voor te bedenken. Bij mij komen de leidingen links van de unit eruit. via die uitsparing heb ik ook de kabel van de wifimodule laten open en de module gewoon bovenop de unit liggen. Bij mij hangt daarnaast een gordijn, dus zie je weinig tot niks van.

iemand anders van dit forum heeft het zo gedaan:
AirJonn in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:37:
[...]

Ik heb heb niet heel erg deftig neergelegd, maar zijn wel oplossingen voor te bedenken. Bij mij komen de leidingen links van de unit eruit. via die uitsparing heb ik ook de kabel van de wifimodule laten open en de module gewoon bovenop de unit liggen. Bij mij hangt daarnaast een gordijn, dus zie je weinig tot niks van.

iemand anders van dit forum heeft het zo gedaan:
AirJonn in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Ah juist. Ik laat de leidingen buitenom lopen ipv via het dak, dus heb geen leidingen in huis. Denk dat, als ik er voor ga, het kabeltje achterlangs (dat kan blijkbaar?) laat lopen en bovenop leg. Heb geen gordijnen of iets ernaast hangen dus bij mij ga je het anders echt zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 15:16
Tot nu toe wel erg tevreden met mijn instellingen dit jaar. Ik heb een MHI SRK35ZS-W voor in de woonkamer. De buitenunit staat op de silent-instelling, waardoor het verbruik maximaal 600 watt is en dus lekker rustig zonder lompe pieken en dalen zijn warmte afgeeft.

Gisteren 2,9kWh verbruikt. Mooi rustig verloop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8M4alwvksVMPpX5ch8kaOwIxms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQgbIa2Os3Pv5hRDWIzBnX51.png?f=fotoalbum_large

Vandaag ook weer eerst even op temperatuur komen en daarna zo laag mogelijk idlen (~180watt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJMj0zyRv3T3C-Hjh_BEoTcb8b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVqWDB8wPRgLM02gu3rxHL7n.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien draai ik nog geen 24 uur per dag. Voor mij is dit véél zuiniger dan 24 uur lang op 180w draaien.

In Domoticz heb ik nu een script draaien die 's avonds de airco uitzet en 's ochtends de airco weer op 19 graden aanzet, tenzij het in huis kouder wordt dan 18 graden, dan gaat hij alvast eerder aan om het op 18 graden te houden. Dit om de verschillen niet te groot te laten worden.

Ik zou wel nog graag de overshoot in temperatuur 's ochtends weg willen scripten, dat kost me nu nog wat onnodig stroom. Door de ingestelde temperatuur 1 graad te verlagen zodra de doeltemperatuur is bereikt en dan even later weer 1 graad bij te plussen is zo'n overshoot volgens mij te voorkomen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Scooper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:55:
Tot nu toe wel erg tevreden met mijn instellingen dit jaar. Ik heb een MHI SRK35ZS-W voor in de woonkamer. De buitenunit staat op de silent-instelling, waardoor het verbruik maximaal 600 watt is en dus lekker rustig zonder lompe pieken en dalen zijn warmte afgeeft.

Dit ziet er top uit m.i.. Vraagje over die silent mode; ik heb al eens eerder gelezen hier dat de airco op die stand het meest rustigste draait in de winter. Heb je geen verhoogde kans op pendelen omdat de airco wordt geknepen? Over het algemeen zegt iedereen hier alles op auto laten staan.
(En je noemt de buitenunit op silent zetten; maar dit gaat via de afstandsbediening op silent, of werkt dat anders?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:00
Nu drie weken met de airco verwarmd en voor het eerst de filters gereinigd. Er zat echt nauwelijks stof op, die eens per twee weken die de handleiding zegt lijkt me zwaar overdreven. Misschien nuttig als je drie honden hebt, een langharige punker bent, rookt als een ketter en nooit je huis stofzuigt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:31
Ik heb een bijzonder probleem

3 Daikin units op 1 multisplit
Alle 3 zelfde programma om minimum tenp te bewakwn
2 draaien prima en gaan in standby (flap naar voren) als de temp bereikt is met opwarmeen.

Degene in de slaapkamer gat na enige tijd uit? Echt helemaal uit ook in de app ipv op de standby aan mode als temp bereikt is.

Snap er niks van? Deze moet ik dus handmatig weer aanzetten waarna hij vrij vlot weer uit gaat

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje

[Afbeelding]

Vandaag ook weer eerst even op temperatuur komen en daarna zo laag mogelijk idlen (~180watt):
[Afbeelding]

Zoals te zien draai ik nog geen 24 uur per dag. Voor mij is dit véél zuiniger dan 24 uur lang op 180w draaien.

In Domoticz heb ik nu een script draaien die 's avonds de airco uitzet en 's ochtends de airco weer op 19 graden aanzet, tenzij het in huis kouder wordt dan 18 graden, dan gaat hij alvast eerder aan om het op 18 graden te houden. Dit om de verschillen niet te groot te laten worden.

Ik zou wel nog graag de overshoot in temperatuur 's ochtends weg willen scripten, dat kost me nu nog wat onnodig stroom. Door de ingestelde temperatuur 1 graad te verlagen zodra de doeltemperatuur is bereikt en dan even later weer 1 graad bij te plussen is zo'n overshoot volgens mij te voorkomen.
das wel een interessante. Heb je naast siltenmode ook eco mode aan? (als dat kan...weet ik eigenlijk niet).
ik heb vanaf vanmiddag mn homewizard plug, dus kan dan ook de airco specifiek in de gaten houden ipv de hele tijd het verbruik van andere apparatuur er af te schatten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi hoor! Ik zie veel inspiratie voor een nieuw dashboard :)
Lees je die daily consumption uit via de mhi-ah-ctrl integratie of met een eigen meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zaterdag kan het wel -5 worden (hier tenminste), leuke test voor velen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:10
Wij gebruiken 3 binnenunits (multisplit), woonkamer, trapgat en slaapkamer, en hebben sinds deze zomer wifi op de unit op de slaapkamer. Het is prettig dat we de unit op de slaapkamer een uurtje voor het slapen gaan kunnen aanzetten op deze manier. Voor de andere 2 units werken de afstandbedieningen erg goed voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
[...]

Qlima
SC5232
Inmiddels de airco ook al 330w zien verwarmen. Dus lijkt prima te werken.
Dankje voor jullie tips en meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirretje
JDx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:44:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jTvLUmmouPIDrPDR302W-EZPqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e3w9SpuMTtq4XGxuD58JpNDb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-10 14:05

Y10

RnB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:43:
Ik kan verkeerd gezocht hebben, maar ik lees nergens ervaringen over het energieverbruik van een l/l warmtepomp over een jaar gemeten.

Is er iemand die minimaal 1 jaar met alleen l/l warmtepomp verwarmt en koelt en wat kan vertellen over het energieverbruik en hoe je dan gekoeld/verwarmt hebt?

Ik heb zelf een SRK50-ZS die een benedenverdieping van 80m2 koelt/verwarmt en een SRK35-ZS die een bovenverdieping van 80m2 koelt/verwarmt. Sinds het echt koud is buiten (<10 graden Celcius), zijn wij op beide verdiepingen aan het verwarmen. Rond de 15 graden Celcius hebben we alleen beneden verwarmt.

Vorige jaar zonder l/l warmtepompen zaten we op net geen 4000 kWh verbruik, ik ben benieuwd wat het nu gaat worden.
Ik heb 2x de MHI SRK35ZS-W single split hangen, ons gasverbruik zat voorheen tussen de 1250 en 1650m3 per jaar.
Sinds we volledig met de airco's verwarmen zijn we in 2021 naar 226m3 gas gegaan. (alleen SWW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_CAUVpn4jYWX65kKJmWqqTaEQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7itqwKWS4YjdN1suFso1J5L.jpg?f=fotoalbum_large
De airco's hebben in 21 totaal 1800kWh verbruikt waarvan zo'n 150kWh voor koelen.
Netto dus 1650kWh voor verwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_Hq-dr0yuzEZeUeNgllW0Z9kH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbN9AfMFIBqfkcyFNszqrQim.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Y10 op 16-11-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
KoningPaulus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:04:
[...]

Dit ziet er top uit m.i.. Vraagje over die silent mode; ik heb al eens eerder gelezen hier dat de airco op die stand het meest rustigste draait in de winter. Heb je geen verhoogde kans op pendelen omdat de airco wordt geknepen? Over het algemeen zegt iedereen hier alles op auto laten staan.
(En je noemt de buitenunit op silent zetten; maar dit gaat via de afstandsbediening op silent, of werkt dat anders?)
Volgens mij is de kans op pendelen juist kleiner. De kans op een temperatuurovershoot wordt kleiner als je minder warmte de kamer in blaast. De kans dat hij dan terug naar 0 warmtevraag moet wordt daarmee kleiner.

Met de afstandsbediening kun je de buitenunit in silent-mode zetten. Je krijgt dan een icoontje in je display van je remote te zien. Het mooie is dat die instelling ook actief blijft als je vervolgens via MHI-Ac-Ctrl de airco gaat bedienen.
Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:15:
[...]

das wel een interessante. Heb je naast siltenmode ook eco mode aan? (als dat kan...weet ik eigenlijk niet).
ik heb vanaf vanmiddag mn homewizard plug, dus kan dan ook de airco specifiek in de gaten houden ipv de hele tijd het verbruik van andere apparatuur er af te schatten :*)
Nee, ik gebruik geen eco-mode. Wat ik zie met de eco-mode is dat de temperatuur waar de unit op mikt (de lijn in donker oranje) een graad dichter bij de de IR-temperatuur komt te liggen. In eco-modus ligt die 1 graad hoger dan de IR-temperatuur, in normale modus 2 graden hoger.
Of de aansturing qua maximum vermogen ook veranderd in eco-modus weet ik niet.
[...]

Je kan wel eco-mode erbij aanzetten, maar dan moet ik mijn offsets van mijn externe tempsensor gaan aanpassen. Misschien nog wel leuk om een keer te proberen. Misschien raak ik daar ook mijn temperatuur overshoots 's ochtends mee kwijt.
AirJonn schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:17:
[...]

Mooi hoor! Ik zie veel inspiratie voor een nieuw dashboard :)
Lees je die daily consumption uit via de mhi-ah-ctrl integratie of met een eigen meter?
Ik gebruik een Shelly 1PM om het verbruik uit te lezen en in Domoticz beschikbaar te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Scooper op 16-11-2022 13:12 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Laatst online: 19-10 17:17
Leuke video met enkele gebruikerservaring over verschillende methoden van verwarmen via de airco

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Y10 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:09:
[...]

Ik heb 2x de MHI SRK35ZS-W single split hangen, ons gasverbruik zat voorheen tussen de 1250 en 1650m3 per jaar.
Sinds we volledig met de airco's verwarmen zijn we in 2021 naar 226m3 gas gegaan. (alleen SWW)
[Afbeelding]
De airco's hebben in 21 totaal 1800kWh verbruikt waarvan zo'n 150kWh voor koelen.
Netto dus 1550kWh voor verwarming.
[Afbeelding]
Mooie info :-) ziet er goed uit. Hanteer je nog een bepaald programma qua verwarmen op bepaalde tijden of 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Waar vind je dat terug van die silent setting?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
rwijnhov schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:52:
Waar vind je dat terug van die silent setting?

[...]
knop op je AB onder het kleppie "silent"
of bedoel je de 600 watt max :+

[ Voor 7% gewijzigd door Kirretje op 16-11-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Nee ik bedoel max 600watt :) maar heb het al gevonden compressor gaat naar 40%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 16:32
KoningPaulus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:04:
[...]

Dit ziet er top uit m.i.. Vraagje over die silent mode; ik heb al eens eerder gelezen hier dat de airco op die stand het meest rustigste draait in de winter. Heb je geen verhoogde kans op pendelen omdat de airco wordt geknepen?
Stille modus is knijpen van de buitenunit. De binnenunit knijpen d.mv. lage fanstand is iets heel anders; dan gaat de buitenunit juist harder werken omdat hij zijn energie minder goed kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Scooper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:10:
[...]

Volgens mij is de kans op pendelen juist kleiner. De kans op een temperatuurovershoot wordt kleiner als je minder warmte de kamer in blaast. De kans dat hij dan terug naar 0 warmtevraag moet wordt daarmee kleiner.

Met de afstandsbediening kun je de buitenunit in silent-mode zetten. Je krijgt dan een icoontje in je display van je remote te zien. Het mooie is dat die instelling ook actief blijft als je vervolgens via MHI-Ac-Ctrl de airco gaat bedienen.

[...]

Nee, ik gebruik geen eco-mode. Wat ik zie met de eco-mode is dat de temperatuur waar de unit op mikt (de lijn in donker oranje) een graad dichter bij de de IR-temperatuur komt te liggen. In eco-modus ligt die 1 graad hoger dan de IR-temperatuur, in normale modus 2 graden hoger.
Of de aansturing qua maximum vermogen ook veranderd in eco-modus weet ik niet.

[...]

Je kan wel eco-mode erbij aanzetten, maar dan moet ik mijn offsets van mijn externe tempsensor gaan aanpassen. Misschien nog wel leuk om een keer te proberen. Misschien raak ik daar ook mijn temperatuur overshoots 's ochtends mee kwijt.

[...]

Ik gebruik een Shelly 1PM om het verbruik uit te lezen en in Domoticz beschikbaar te krijgen.
heb dan een daikin maar als ik het goed zie hebben ze allemaal een ecomodusm het terug regelen van het buiten vermogen en ook nog een silent mode

en je kan ze ook nog allemaal aanzetten?

de slilent mode : zorgt ervoor dat de buiten unit minder hard gaat draaien maar hoeveel?
terug regelen vermogen van de buiten unit heb ik nu op 40% staan
wat de eco modus daar nog aan toevoegt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Maxwp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:42:
[...]

heb dan een daikin maar als ik het goed zie hebben ze allemaal een ecomodusm het terug regelen van het buiten vermogen en ook nog een silent mode

de slilent mode : zorgt ervoor dat de buiten unit minder hard gaat draaien maar hoeveel?
Volgens mij, als je bij Daikin Demand Control op 40% heeft ingesteld dan fan speed of modes van binnenunits hebben geen invloed op energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pkrasnop schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:46:
[...]

Volgens mij, als je bij Daikin Demand Control op 40% heeft ingesteld dan fan speed of modes van binnenunits hebben geen invloed op energie verbruik.
met andere woorden ( las net ook de tekst bij de app mbt slient mode ) dat als de buiten unit al op 40% staat hij nietr verder terug regeld en dus silent mode eigenlijk niet zoveel effect meer heeft.

wel kan je met de powerfull modus dit even overrulen een ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Ruud888 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:22:

Luchtwarmte is 46graden.
hier ook allemaal onder de 200
zelfs mijn toshiba van 10 jaar oud doet nog onder of op de 200 soms 300 als hij eenmaal is gezakt
heeft ook een ecomodus erop zitten
geen idee wat die toen heeft gekost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Maxwp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:49:
[...]

met andere woorden ( las net ook de tekst bij de app mbt slient mode ) dat als de buiten unit al op 40% staat hij nietr verder terug regeld en dus silent mode eigenlijk niet zoveel effect meer heeft.

wel kan je met de powerfull modus dit even overrulen een ik aan
Volgens mijn meting Demand Control heeft hogere prioriteit als andere instellingen. Zo, bij demand control van 40% powerful mode invloed alleen fan speed van binnen unit en dat heeft minimaal/geen invloed op energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Maxwp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZbcA4KJsNE-7mp9fsAqcVAgb8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cg8sftJORdRiJbVBkdiw5MX1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pkrasnop schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:55:
[...]

Volgens mijn meting Demand Control heeft hogere prioriteit als andere instellingen. Zo, bij demand control van 40% powerful mode invloed alleen fan speed van binnen unit en dat heeft minimaal/geen invloed op energieverbruik.
ok het leek me hier dat bij powefull mode de lucht echt warmer werd maar kan ook zijn dat hij daarvoor met 200 watt bezig was en met powerful dan wel zijn max van de 40% gaat draaien en dus alsnmog warmer aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Dit is in ieder geval voor de MHI…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
[...]

Ik heb een homewizard p1 meter, moet het verbruik van onze MHI dus ook schatten. Gebruik jij de HomeWizard Wi-Fi Energy Socket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-09 19:33
Soullancer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:11:
Ik heb een bijzonder probleem

3 Daikin units op 1 multisplit
Alle 3 zelfde programma om minimum tenp te bewakwn
2 draaien prima en gaan in standby (flap naar voren) als de temp bereikt is met opwarmeen.

Degene in de slaapkamer gat na enige tijd uit? Echt helemaal uit ook in de app ipv op de standby aan mode als temp bereikt is.

Snap er niks van? Deze moet ik dus handmatig weer aanzetten waarna hij vrij vlot weer uit gaat

Iemand een idee?
Herkenbaar, bij ons is dat de unit in de voorkamer. Ook Daikin multi met 3 binnen units.

Al eerder hier op het forum gevraagd, vermoeden problemen met server. Het gaat de laatste weken wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
sjonniepanelen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:20:
[...]

Ik heb een homewizard p1 meter, moet het verbruik van onze MHI dus ook schatten. Gebruik jij de HomeWizard Wi-Fi Energy Socket?
Ook de P1 meter.
Die wifi socket als het goed is vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:31:
[...]

Ook de P1 meter.
Die wifi socket als het goed is vanavond
Okay, ik kan bij onze installatie de stekker niet vinden. Volgens mij kan ik die dus helaas niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Laatst online: 11:05
Weet je toevallig of de Silent instelling behouden blijft wanneer je deze met de afstandsbediening inschakelde en vervolgens de airco met de Smart
M-air app gaat bedienen?

Als ik de handleiding lees lijkt het of de Silent modus niet werkt bij een multisplit systeem. Klopt dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Luminatus op 16-11-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het zonnetje schijnt hier lekker naar binnen en hij staat al de hele middag niks te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Helaas heb ik geen overzicht van wanneer de unit veel verbruikt heeft, heb dan die China pluggen waarmee ik de energie monitor.

Van 7.00 tot nu +-16.00 1,75kWh verbruikt op 16 graden, laatste uurtje op 18.

Oftewel nog geen 200 watt per uur en het is hier beneden gewoon 19 a 19,5 graden.

Expres de gordijnen dicht gedaan, dus de zon heeft geen invloed gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y10
  • Laatst online: 19-10 14:05

Y10

Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:36:
[...]

Mooie info :-) ziet er goed uit. Hanteer je nog een bepaald programma qua verwarmen op bepaalde tijden of 24/7?
Dat is een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur, ik ben er nog een beetje mee aan het experimenteren.

Ik heb voor de winter als het langere tijd onder de 7 graden is een 24 uurs programma met een kleine nachtverlaging.
Bij temperaturen onder 5 graden gaat de unit boven ook aan op 18 graden continu.

Ik ben nu in het tussenseizoen aan het kijken hoe het gaat als ik de deur naar de hal (en daarmee ook naar boven) 's nachts open laat.
Dat lijkt behoorlijk goed te werken, en blijft het boven rond de 17 graden wat wij warm genoeg vinden.

O ja, elke situatie is uiteraard anders.
Wij een hoekwoning uit 1960 zonder spouwisolatie, met kunststof kozijnen en HR++ glas hebben een woonkamer met open keuken van 120 m3 waar een unit hangt en een bovenverdieping van 120m3 waar er een centraal op de overloop hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
KoningPaulus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:31:
De wifi rac module had ik begrepen idd. Die legt men vaak bovenop de binnenunit? Zie je daar iets van, kabeltjes oid?
Bij mij (ZS) komt de kabel aan de rechterkant uit de unit. Deze kun je gewoon tussen de muur en de airco drukken en dan zie je er niets meer van.
Overigens is er ook een kans dat je het nieuwe model krijgt waar de wifi module al ingebouwd zit. Gebruikt dezelfde app als WF-RAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Hansjoh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:25:
[...]

Herkenbaar, bij ons is dat de unit in de voorkamer. Ook Daikin multi met 3 binnen units.

Al eerder hier op het forum gevraagd, vermoeden problemen met server. Het gaat de laatste weken wel goed.
Om je op weg te helpen, ik had hiernaast ook dat deze specifieke unit soms in de koelmode "uit" stond en dat leverde een conflicterende bedrijfsstand op.

Weet dat de unit op magische wijze op uit schoot als ik me vinger op de uit/in laat van de temp sensor deed onder bij de kap en dat de "stroombox" als ik hierop drukte ervoor zorgde dat de unit ineens aan ging op mode automatisch.

Raar maar waar:
De junction box zit vast met een boutje en een moertje wat voor druk zorgt. Die los gehad, de lasdoos opnieuw gemonteerd en de bout goed aangedraaid.
Denk dat dit misschien een soort aardlek functie heeft aangezien de hele lasdoos van metaal is.

En even de in/uitgang van de tempsensor doorgeblazen.

Alles lijkt nu weer goed te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:21
Wat is jullie advies/tip met verwarmen, gebruik van swing of beter vastzetten richting vloer in de winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:07
Deldenaar schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:17:
Wat is jullie advies/tip met verwarmen, gebruik van swing of beter vastzetten richting vloer in de winter
Ik vind de swing-functie ronduit verschrikkelijk, het creëert luchtstromen door de kamer die zowel mijn vriendin als ikzelf als tocht ervaren. Hier staat hij op 45 graden naar beneden gericht met de verticale lamellen naar de zijkant zodat de luchtstroom niet in onze zithoek komt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
3mxm52n met 5kw stylish en 2x 2 kw perfera..

Staan nu 19 uur aan, slaapkamers 17,5 c woonkamer tussen 18 en 20,5

De slaapkamers 1,6 kwh
Woonkamer 2,7kwh

Maakt 310w per uur

De truuc? Of je stelt inderdaad vraagbesturing zelf in. Of je zet hem op auto en met een paar dagen geduld leert hij het uit zichzelf en valt hij drastisch terug in verbruik. Geduld is de doorslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-10 20:51

Vos

AFCA

Soullancer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:01:
3mxm52n met 5kw stylish en 2x 2 kw perfera..

Staan nu 19 uur aan, slaapkamers 17,5 c woonkamer tussen 18 en 20,5

De slaapkamers 1,6 kwh
Woonkamer 2,7kwh

Maakt 310w per uur

De truuc? Of je stelt inderdaad vraagbesturing zelf in. Of je zet hem op auto en met een paar dagen geduld leert hij het uit zichzelf en valt hij drastisch terug in verbruik. Geduld is de doorslag
19x310w is iets meer kWh? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:51
Vos schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:32:
[...]

19x310w is iets meer kWh? :)
Slaapkamers hebben beide dat verbruik, dan klopt het wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooper
Luminatus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:37:
[...]

Weet je toevallig of de Silent instelling behouden blijft wanneer je deze met de afstandsbediening inschakelde en vervolgens de airco met de Smart
M-air app gaat bedienen?

Als ik de handleiding lees lijkt het of de Silent modus niet werkt bij een multisplit systeem. Klopt dit?
Ik heb geen app, maar MHI-Ac-Ctrl maakt gebruik van dezelfde poort op de airco als de standaard wifi-module. Lijkt me dus dat ook bij gebruik van de app de silent mode aan blijft staan.

Ik heb geen ervaring of dit werkt bij de multisplit. Als de handleiding zegt van niet, dan zal het wel niet dunkt me. (Zie screenshot paar posts terug)

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Laatst online: 16-04 15:34
whtniels schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:48:
[...]

Dat was mij eerst ook niet duidelijk, dat komt omdat je je binnenunit niet gelinkt hebt aan de buitenunit.
Als je dat doet dan krijg je een nieuw kopje onder reports met energy usage.

Om dat te doen:
Je klikt op de airco waar je hem kan bedienen (temp veranderen enzo), dan ga je naar actions - edit - en daar kun je je buitenunit toevoegen (en eventueel meerdere binnenunits als het een split systeem is).

Gebruik vandaag:
Woonkamer was afgekoeld van 19 tot 16,9 over een tijdsbestek van 17 uur (22:00 tot volgende dag 15:00). Zo enorm veel warmteverlies is er dus niet.
Tot aan nu alweer behoorlijk veel.

[Afbeelding]

Bedankt voor de aanbevelingen mbt verbruik meten. Ik snap dat die van mitsubishi zelf niet ideaal is om af te lezen. Maar het totaal plaatje klopt, mijn totale verbruik normaal gesproken is 3-5kwh per dag. Dat is nu dik over de 20 steeds met de airco aan.
Heb gedaan wat je aangaf, en er is idd een kopje verbruik bij gekomen. Zie alleen dat jij per dag/uur een tabel zie, terwijl het bij mij alleen maar maand is, ondanks dat ik bv enkel vandaag instel als ' range' .
Verbuik totaal in cirkel diagram klopt ook zeker niet met 1 dag. Meet ook nog via aparte slimme stekken, en vandaag bv tot nu toe 1.17kw..

Hoe heb je dag/uur voor elkaar gekregen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7it6YbkjiAh3-s9Plm9JFpApaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXmzXckjkAVVlCzpWLkXgCm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGvshpOs46s6UTicP9n-iKqLaPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9gj19UMhp7nlfNZymRJxtxk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:17
JDx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:44:
Handig als je ons ook verrast waar dat dan wel mag zijn?
Dag of nacht temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

dinandus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:28:
[...]

In Drenthe, max 2 overdag en min -5 's nachts

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e2SckVG.png

Tenminste zoals het nu lijkt, verandert met de dag tegenwoordig. Benieuwd naar het verbruik die dag.

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 16-11-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
tlam schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:04:
[...]

Heb gedaan wat je aangaf, en er is idd een kopje verbruik bij gekomen. Zie alleen dat jij per dag/uur een tabel zie, terwijl het bij mij alleen maar maand is, ondanks dat ik bv enkel vandaag instel als ' range' .
Verbuik totaal in cirkel diagram klopt ook zeker niet met 1 dag. Meet ook nog via aparte slimme stekken, en vandaag bv tot nu toe 1.17kw..

Hoe heb je dag/uur voor elkaar gekregen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet wel beide jaren veranderen naar 2022.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Q-Riu0fjA1qrLjV1rY991GJqPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p2Tgow2WxfatZyp9ltKVmwOU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

dinandus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:28:
[...]

Tja, als er nou een soort bron was waar je dergelijke informatie kon nazoeken... >:)

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Laatst online: 16-04 15:34
whtniels schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:31:
[...]

Je moet wel beide jaren veranderen naar 2022.

[Afbeelding]
8)7

_/-\o_

Ahum..dank dus.
Scheelt desalwelteplus alsnog wel behoorlijk qua meting in vergelijk met smartplug. Plug meet nu 1.27 kw, airco app meet voor vandaag 2.9 kw

[ Voor 16% gewijzigd door tlam op 16-11-2022 20:47 ]

Pagina: 1 ... 248 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic