Wij willen een airco plaatsen op zolder om deze ruimte in de zomer te kunnen verkoelen en in de winter te kunnen bijwarmen. We gebruiken de zolder als slaapkamer / werkruimte (bureau met 1 pc en 1 beeldscherm).
We hebben geen verwarming op zolder, maar dankzij dakisolatie blijft het boven goed warm in de winter. Het zou vooral fijn zijn om op echt koude dagen wat extra te kunnen bijwarmen en op echt hete dagen wat te kunnen koelen.
Ik heb alleen totaal geen verstand van airconditioners. Ik heb op internet al gezocht naar informatie, tips en adviezen over het aanschaffen van een airco, maar ik hoopte dat iemand hier misschien wat extra advies zou kunnen geven.
De informatie op een rijtje:
- Inhoud zolder: 63m3
- Jaren 80 woning
- Schuin dak op het noorden/zuiden
- Zijmuur op het oosten
- Dakkapel met plat dak op het noorden (4.5m breed)
- Dakisolatie met R-waarde van 5.0
- HR++ glas, 4 ramen op het noorden (in de dakkapel), 1 raam op het oosten en 1 dakraam op het zuiden
Vraag 1:
Voor het berekenen van de benodigde capaciteit in kW, welke vermenigvuldigingsfactor zouden jullie gebruiken? 40 of 50?
Op internet zie ik namelijk staat dat je factor 40 kan gebruiken bij een redelijk geïsoleerde ruimte, maar ook dat je factor 50 kan gebruiken als het om een zolderverdieping gaat.
Bij factor 40 zou een 2,5 kW airco moeten volstaan, maar bij factor 50 kom je op minstens 3,15 kW uit.
Wij hebben offertes opgevraagd bij een installateur. De adviseur in de winkel raadde eerst 2,5 kW aan, maar de persoon die kwam inmeten raadde 3,5 kW aan.
De opties die wij uiteindelijk aangeboden hebben gekregen zijn:
- DAIKIN PERFERA WANDMODEL 2.5 KW (FTXM25R / RXM25R): €2375
- DAIKIN COMFORA WANDMODEL 3.5 KW (FTXP-35M / RXP-35M): €2295
- MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES WANDMODEL 2.5 KW (SRK25ZS-W / SRC25ZS-W): €1850
- MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES WANDMODEL 3.5 KW (SRK35ZS-W / SRC35ZS-W): €1999
Hierbij is de Daikin Perfera het meest energiezuinig (A+++ t.o.v. A++ bij de rest) en heeft een ingebouwde wifi module, maar is wel "maar" 2.5 kW. De 3.5 kW versie van de Perfera is meteen 450 euro duurder bij deze verkoper.
Vraag 2:
Heeft iemand hier ervaring met bovenstaande modellen en op basis van de eerder genoemde informatie, welke zou je persoonlijk kiezen?
Vraag 3:
Waar zouden jullie de buitenunit plaatsen voor het geluid? Op de dakkapel of aan de zijwand? Ik lees op internet gemengde verhalen over welk van de twee opties voor meer trilgeluid zorgt.
En maakt het veel uit voor de efficiëntie van de buitenunit dat de buitenmuur op het oosten een groot deel van de dag in de schaduw staat ten opzichte van bovenop de dakkapel?
Alvast bedankt voor als iemand wat antwoorden of tips zou hebben.