Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 249 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.374.124 views

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-01 14:54
tlam schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:42:
[...]

8)7

_/-\o_

Ahum..dank dus.
Scheelt desalwelteplus alsnog wel behoorlijk qua meting in vergelijk met smartplug. Plug meet nu 1.27 kw, airco app meet voor vandaag 2.9 kw
Dat gevoel heb ik ook een beetje dat het niet 100% klopt. Ik wil nog wel een shelly em een dezer dagen bestellen.
Toch komt het aardig overeen met mijn verbruik bij de energieleverancier. Ik kan daar per kwartier zien wat ik verbruikt heb en als ik 4 kwartieren optel en dat vergelijk met een uur in de app dan komt dat redelijk overeen met wat de app weergeeft (minus normale verbruik).

Je kunt precies de dagen zien dat hij aan staat: mijn normale verbruik schommelt tussen de 4-6 kwh per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuRIjyayGWsuRQGq8jbFwTPfhPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GI6wbBZZK5xzVWq3ajebHsob.jpg?f=user_large

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:15
Krijg er nog geen vat op. Vanmiddag airco even uitgehad, want te warm - mensen in huis + eten koken. 1830 weer aan, nu met homewizard socket ertussen :-). Maar van 1830 tot kwartier geleden pendelen...aan op rond de 470 tot 500 watt..dan weer uit etc. Nu springt ie net weer aan en hobbelt nu op 190 watt. Wat zou hem in die tijd uren daarvoor weerhouden van terugtoeren?

Mhi srk 35 zsw

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 14:50
Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:06:
Krijg er nog geen vat op. Vanmiddag airco even uitgehad, want te warm - mensen in huis + eten koken. 1830 weer aan, nu met homewizard socket ertussen :-). Maar van 1830 tot kwartier geleden pendelen...aan op rond de 470 tot 500 watt..dan weer uit etc. Nu springt ie net weer aan en hobbelt nu op 190 watt. Wat zou hem in die tijd uren daarvoor weerhouden van terugtoeren?

Mhi srk 35 zsw
Vreemd. Welke settings gebruikte je?

Hier juist een hele mooie strakke run gehad vandaag. Van 12:00 tot 22:00 gedraaid, één lange run zonder pendelen met een constant verbruik van ~350 watt waarbij hij vier ruimtes op temperatuur hield (woonkamer actief verwarmd op 20 graden eco-stand, overige drie units in kleinere ruimtes op ventileren waarbij de lekwarmte genoeg is om ze op temperatuur te krijgen / houden). Ben van plan om deze settings ook dit weekend als het kouder wordt uit te gaan proberen maar dan ook 's nachts met een nachtverlaging naar 18 graden en overdag 20 graden.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:15
Setpoint 21
Eco mode
Auto fanspeed
Schuin omlaag
Hij zal nu ook gewoon non stop op ~ 200 watt draaien waarschijnlijk. Het is net alsof ie nadat een tijd uitgeweest is weer moet inleren ofzo.
Kamertemp is hele tijd 20.5 - nu, maar ook tijdens pendel gedrag na opnieuw opstarten

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:02
Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:06:
Setpoint 21
Eco mode
Auto fanspeed
Schuin omlaag
Hij zal nu ook gewoon non stop op ~ 200 watt draaien waarschijnlijk. Het is net alsof ie nadat een tijd uitgeweest is weer moet inleren ofzo.
Kamertemp is hele tijd 20.5 - nu, maar ook tijdens pendel gedrag na opnieuw opstarten
Ik herken dit wel enigszins, niet dat hoge verbruik, maar dat het geheel veel mooier draait na een aantal uur.

Ons huis heeft ook wel behoorlijk warmteverlies m.a.w. slecht geïsoleerd, wellicht dat dat er ook wat mee van doen heeft.

Nu ik hem gewoon dag en nacht laat draaien merk ik wel dat het geheel al mooier begint te werken.

Ook is het veel comfortabeler dan ad hoc stoken.

Ook staat hij hier ingesteld op 19 graden, dan is het behoorlijk zuiniger dan op 21.
In de nacht laat ik hem terug lopen naar 16.
Dat zijn de setpoints, in de praktijk is de temperatuur hoger.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-01 23:36
Kirretje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:06:
Setpoint 21
Eco mode
Auto fanspeed
Schuin omlaag
ok ik zet hem hier op 18,5 en dan is het bijna 21 graden in de kamer zou ik hem op 21 zetten word het hier een sauna
je hebt nu continue 200 watt? ik neem aan dan in de avond niet maar wel overdag gedurende 8 uur?
dat is aardig was.

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-12-2025
Ben zelf aan het oriënteren om de woonkamer te verwarmen met een airco en hoor hier de meeste praten over het inregelen van een stabiele regeling geënt op een zo laag mogelijk constant verbruik. Maar blijft dit wel werken als de buiten temperatuur/luchtvochtigheid sterk veranderen dan waar deze nu op is afgesteld?

Najaar en voorjaar kan ik zeker de voordelen zien van het verwarmen met airco maar wat bij temperaturen rond de 0 of lager daar waar ook het meeste gas wordt gebruikt? Dan kom je niet weg met een constant verbruik van 190-300 watt lijkt mij?

• Maxwp

Mhi srk 35 zsw
te warm alleen door koken en wat mensen in huis?
dan is je huis erg goed geisoleerd en tegelijk hoe zit het met veste lucht? dat haalt het toch ook wat naar beneden?

• sjurres
  • Laatst online: 14:02
ffaccountje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:22:
Ben zelf aan het oriënteren om de woonkamer te verwarmen met een airco en hoor hier de meeste praten over het inregelen van een stabiele regeling geënt op een zo laag mogelijk constant verbruik. Maar blijft dit wel werken als de buiten temperatuur/luchtvochtigheid sterk veranderen dan waar deze nu op is afgesteld?

Najaar en voorjaar kan ik zeker de voordelen zien van het verwarmen met airco maar wat bij temperaturen rond de 0 of lager daar waar ook het meeste gas wordt gebruikt? Dan kom je niet weg met een constant verbruik van 190-300 watt lijkt mij?
Nee, maar in het voor en na seizoen verbruik je toch ook minder gas dan bij temperaturen rond de 0 graden....

Ikzelf zie dit zelf meer als iets wat je kunt vergelijken met waterzijdig inregelen van je radiatoren (blaas stand en richting) en het inregelen van je cv ketel zoals het terugschroeven van het vermogen (welke graden als set point rond welke tijdstippen).

Het is dan fijn om met anderen te vergelijken en te horen wat die beter/anders doen.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Het ligt er ook aan of en hoeveel je zonnepanelen hebt, tot een bepaalde datum verwarm je dan nog gratis en met salderen sowieso. Daar kan gas van 3 euro/m3 niet tegen op.

Toevoeging voor 2023; als je geen zonnepanelen hebt dan zou je misschien over het prijsplafond kunnen komen en is het verstandiger om misschien pak 'm beet de koudste 2 maanden met gas te stoken.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 17-11-2022 07:36 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• BlazeMuis
  • Laatst online: 12:00
De MHI is hier flink aan het pendelen, ook veel kleine defrosts. Zal dit door de wind komen?

Overigens zeer benieuwd wat het gaat doen in het weekend.

• tlam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04-2025
whtniels schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:47:
[...]

Dat gevoel heb ik ook een beetje dat het niet 100% klopt. Ik wil nog wel een shelly em een dezer dagen bestellen.
Toch komt het aardig overeen met mijn verbruik bij de energieleverancier. Ik kan daar per kwartier zien wat ik verbruikt heb en als ik 4 kwartieren optel en dat vergelijk met een uur in de app dan komt dat redelijk overeen met wat de app weergeeft (minus normale verbruik).

Je kunt precies de dagen zien dat hij aan staat: mijn normale verbruik schommelt tussen de 4-6 kwh per dag.

[Afbeelding]
Benieuwd naar je bevindingen voor langere duur. Als ik nu wat dagen terugkijk scheelt het zowat de helft, dat de Mitsu App dus 2x zoveel aangeeft tov hombli stekker. Ga het iig ook eens wat langer bijhouden. Heb ook nog de P1, dus kan daar ook nog wat mee vergelijken. (minus normaal gebruik andere verbruikers).

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

Met het uitzoeken van een nieuw airco-systeem voor verwarmen is dat denk ik altijd de balans die gezocht moet worden.

Lager minimaal vermogen geeft lager verbruik wanneer je van plan bent de airco veel (vaak lange runs en vaak 24 uur per dag) te gaan gebruiken, ook in voor en najaar. Dit geeft doorgaans redelijk wat comfort met een, mits goed uitgezocht, gemiddeld verbruik. Dit lagere minimale vermogen kan je oa vinden door te kijken naar merk, en single-split / multi-split (afhankelijk van gebruik). Doel is hierbij voor de meesten om het pendelen in voor- en najaar te voorkomen.

Wat hoger minimaal vermogen (tov aantal m3) kan handig zijn wanneer je vooral in kortere runs verwarmt en minder in voor en najaar.
Wij hebben dat zelf en we hebben dit najaar, op 1 avond na, nog niet verwarmd. Voordeel van ons systeem is wat ons betreft dat we ons huis snel en comfortabel warm kunnen krijgen wanneer we dat willen, ondanks gemiddelde isolatie, en dat we voldoende power hebben om ook bij lagere temperaturen in veel gevallen op het minimaal opgenomen vermogen te draaien. Dat houdt bij ons in een verbruik bij verwarmen tussen 220W (zelden) en 320W (meestal) per uur. Dat is het stabiele verbruik. Uiteraard hebben we hier ook een hoger verbruik (meestal de eerste 0,5-2 uur) en bij heel lage temperaturen loopt ons stabiele verbruik ook wat op. We hebben door het relatief hogere vermogen zelden defrosts, en wanneer we ze hebben dan merken we het eigenlijk nooit (behalve op de homewizzard energy-app).

Het hogere minimale vermogen dat ik hier noem is natuurlijk niet het doel op zich, maar meestal een bijkomstigheid wanneer je meer vermogen zoekt. Het loont altijd de moeite om goed te zoeken naar de beste combinatie van scop en laag en hoog vermogen. Daarbij kom je soms tot vreemde conclusies. Wij moesten kiezen tussen een multi-split buitenunit Mhi (scm) 5kW en 6kW (beide voor 3 binnenunits). De 5kW heeft een 0,1kW lager minimaal vermogen en zou op het eerste gezicht dus gunstiger zijn, maar het verschil in kracht bij - 7 was significant, en de scop van de 6kW was beter. Ook was het minimaal opgenomen vermogen voor beide buitenunits gelijk, en dus hebben we voor de 6kW unit gekozen waar we aan de 5kW unit ook genoeg hadden gehad.

De slechtste combinaties zijn denk ik hoog minimaal vermogen in combinatie met vaak en veel stoken voor hoog comfort (hoog verbruik en dus kosten) en laag vermogen in combinatie met weinig stoken omdat je juist wanneer je het nodig hebt wellicht power tekort komt (minder comfort).

[ Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 17-11-2022 08:41 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:57
BlazeMuis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:00:
De MHI is hier flink aan het pendelen, ook veel kleine defrosts. Zal dit door de wind komen?

Overigens zeer benieuwd wat het gaat doen in het weekend.
Hoe zie je of het defrosts zijn? ga je naar de buitenunit om te kijken? :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• BlazeMuis
Hansieo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:46:
[...]

Hoe zie je of het defrosts zijn? ga je naar de buitenunit om te kijken? :?
1. Het lampje op de binnenunit gaat dan knipperen
2. Je hoort het letterlijk, soort van stromend en sissend geluid :P

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:57
Ga ik eens op letten... dank _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 20:07
BlazeMuis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:48:
[...]

1. Het lampje op de binnenunit gaat dan knipperen
2. Je hoort het letterlijk, soort van stromend en sissend geluid :P
Defrosts bij buitentemperatuur van 10 graden zou je niet verwachten. Of woon je in kouder gebied?

SRK35ZS-W

• AtlAntA
  • Laatst online: 15:18
Scooper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:55:
[...]

Defrosts bij buitentemperatuur van 10 graden zou je niet verwachten. Of woon je in kouder gebied?
Ook met de hardere wind die relatief warm is zou ik juist geen defrosts verwachten?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Scooper
Knipperende led op binnenunit kan ook een storing betekenen. Dan is het aantal knippers de foutcode.

SRK35ZS-W

• BlazeMuis
Scooper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:55:
[...]

Twente. Echter geen defrosts meer gehad sinds mijn post. Het waait hier wel flink, de wind is best koud vergeleken met de temperatuur buiten zelf.

• BlazeMuis
Scooper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:58:
Knipperende led op binnenunit kan ook een storing betekenen. Dan is het aantal knippers de foutcode.
Het knippert net zo lang als dat ik de stroming/sissend geluid hoor. Doet de unit op de slaapkamers ook (vorig jaar en begin dit jaar, nu nog niet aan).

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-01 07:03

Mhi srk 35 zsw
Heeft dit niet met de overheating protection te maken?
Dit voorkomt dat de unit ver terug moduleert wanneer het buiten 11 graden of warmer is.

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 17-11-2022 09:37 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:38

RnB

Scooper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:55:
Tot nu toe wel erg tevreden met mijn instellingen dit jaar. Ik heb een MHI SRK35ZS-W voor in de woonkamer. De buitenunit staat op de silent-instelling, waardoor het verbruik maximaal 600 watt is en dus lekker rustig zonder lompe pieken en dalen zijn warmte afgeeft.

Gisteren 2,9kWh verbruikt. Mooi rustig verloop.
[Afbeelding]

Vandaag ook weer eerst even op temperatuur komen en daarna zo laag mogelijk idlen (~180watt):
[Afbeelding]

Zoals te zien draai ik nog geen 24 uur per dag. Voor mij is dit véél zuiniger dan 24 uur lang op 180w draaien.

In Domoticz heb ik nu een script draaien die 's avonds de airco uitzet en 's ochtends de airco weer op 19 graden aanzet, tenzij het in huis kouder wordt dan 18 graden, dan gaat hij alvast eerder aan om het op 18 graden te houden. Dit om de verschillen niet te groot te laten worden.

Ik zou wel nog graag de overshoot in temperatuur 's ochtends weg willen scripten, dat kost me nu nog wat onnodig stroom. Door de ingestelde temperatuur 1 graad te verlagen zodra de doeltemperatuur is bereikt en dan even later weer 1 graad bij te plussen is zo'n overshoot volgens mij te voorkomen.
Ik was benieuwd naar die Silent mode, omdat mijn SRK35ZS-W ook rustig 1400 Watt pakt met het opwarmen van een koude bovenverdieping. Helaas pakt ie dit ook met de Silent mode geactiveerd. :P
Die max van 600 Watt bij jou, dat was zonder Silent mode dus ook hoger?

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01 12:43
jobr schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:08:
[...]

Bij mij (ZS) komt de kabel aan de rechterkant uit de unit. Deze kun je gewoon tussen de muur en de airco drukken en dan zie je er niets meer van.
Overigens is er ook een kans dat je het nieuwe model krijgt waar de wifi module al ingebouwd zit. Gebruikt dezelfde app als WF-RAC.
Ik denk het niet, hij noemde van zn inkoopsite op dat er een losse module bij moest. De zsx heeft hem wel ingebouwd, zs-w naar mijn weten niet, ook geen nieuwe zs-w, maar correct me if im wrong.
Maar goed om te weten dat het kabeltje weggewerkt kan worden. Dan ga ik dat ook doen, druk ik hem zoveel mogelijk achterlangs en leg de wifi unit bovenop

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• ThaBEN
  • Laatst online: 19-10-2025
Scooper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:55:
Tot nu toe wel erg tevreden met mijn instellingen dit jaar. Ik heb een MHI SRK35ZS-W voor in de woonkamer. De buitenunit staat op de silent-instelling, waardoor het verbruik maximaal 600 watt is en dus lekker rustig zonder lompe pieken en dalen zijn warmte afgeeft.

Gisteren 2,9kWh verbruikt. Mooi rustig verloop.
[Afbeelding]

Vandaag ook weer eerst even op temperatuur komen en daarna zo laag mogelijk idlen (~180watt):
[Afbeelding]

Zoals te zien draai ik nog geen 24 uur per dag. Voor mij is dit véél zuiniger dan 24 uur lang op 180w draaien.

In Domoticz heb ik nu een script draaien die 's avonds de airco uitzet en 's ochtends de airco weer op 19 graden aanzet, tenzij het in huis kouder wordt dan 18 graden, dan gaat hij alvast eerder aan om het op 18 graden te houden. Dit om de verschillen niet te groot te laten worden.

Ik zou wel nog graag de overshoot in temperatuur 's ochtends weg willen scripten, dat kost me nu nog wat onnodig stroom. Door de ingestelde temperatuur 1 graad te verlagen zodra de doeltemperatuur is bereikt en dan even later weer 1 graad bij te plussen is zo'n overshoot volgens mij te voorkomen.
Interessant! Gezien "Silent mode" gericht is op minder geluid van de buitenunit en de MHI ook een aparte "ECO Modus" heeft welke gericht op minder verbruik, ben ik best wel benieuwd naar de vergelijking tussen die 2 opties. Zou welk grappig zijn indien "Silent Mode" zuiniger blijkt te zijn dan "ECO Modus".

In beide gevallen is het effect dat het langer zal duren voordat het setpoint is bereikt, dus daar zal mogelijk niet veel verschil in zitten m.b.t. temperatuurervaring in de kamer(s).

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:41
KoningPaulus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:46:
[...]

Ik denk het niet, hij noemde van zn inkoopsite op dat er een losse module bij moest. De zsx heeft hem wel ingebouwd, zs-w naar mijn weten niet, ook geen nieuwe zs-w, maar correct me if im wrong.
Maar goed om te weten dat het kabeltje weggewerkt kan worden. Dan ga ik dat ook doen, druk ik hem zoveel mogelijk achterlangs en leg de wifi unit bovenop
Er is een nieuwe zs-wf waar ie wel ingebouwd zit. Is meteen ook het enige verschil met de zs-w, verdere specs allemaal gelijk. Nou ja, en het logo is een stuk kleiner en minder prominent aanwezig op de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oCxDDH3-SNMikfc8QCpciZ5pOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUN2gC0ad9TLhwGfF26b0uHi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door dennistd op 17-11-2022 09:51 ]

• ThaBEN
KoningPaulus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:46:
[...]

Mocht je een kabelgoot hebben bij de airco, dan kun je de Wi-Fi module ook in de goot verstoppen. Dat heb ik bij de airco boven gedaan. Zie je niets van en zover ik kan inschatten heeft het géén invloed op het bereik van de module.

• JDx

JDx

Ben ik ^

ThaBEN schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:48:
[...]

Interessant! Gezien "Silent mode" gericht is op minder geluid van de buitenunit en de MHI ook een aparte "ECO Modus" heeft welke gericht op minder verbruik, ben ik best wel benieuwd naar de vergelijking tussen die 2 opties. Zou welk grappig zijn indien "Silent Mode" zuiniger blijkt te zijn dan "ECO Modus".

In beide gevallen is het effect dat het langer zal duren voordat het setpoint is bereikt, dus daar zal mogelijk niet veel verschil in zitten m.b.t. temperatuurervaring in de kamer(s).
Toevallig vannacht geprobeerd, beide ongeveer zelfde temp 's nachts, ene nacht 15 graden silent, vorige nacht 16 graden auto, beide 0.7kWh.

Wel vreemd dat ie zo veel gebruikt nog, want zelfs in de kamers zonder verwarming kwam het niet onder de 15 graden, dus waarom er dan 0.7kWh is gebruikt is me een raadsel.

Vannacht maar weer off.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 17-11-2022 09:52 ]

• TSquares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03-2025
Zijn er hier gebruikers die een airco met ondercapaciteit hebben gekocht om de woonkamer te verwarmen?

Volgens de standaard berekeningen hebben wij 4,6 kW verwarmingsvermogen nodig voor onze woonkamer. Vanwege de hoge prijzen zitten wij eraan te denken een 3,5kW unit te kopen. Wij willen graag een stijlvol model in de woonkamer met goede functionaliteiten en daarom is ons oog gevallen op de Daikin Stylish. Deze is ook nog de meest energiezuinige unit die ik tot nu toe ben tegengekomen (SCOP 5,51, A+++). Deze kan bij normale omstandigheden 4kW verwarmen.

Nu vinden wij het geen probleem om op de echte koude dagen nog de CV te gebruiken. en ook niet als bijvoorbeeld de (open) keuken wat koeler blijft dan de woonkamer. We willen de airco vooral gebruiken om de ruimte een boost te geven voordat we opstaan en thuiskomen. We hebben overal triple glas, dus de warmte zou de kamer relatief goed vast moeten kunnen houden.

Wat adviseren jullie hierin? Is dit een goede optie of zouden we toch meer moeten investeren?

• Scooper
RnB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:10:
[...]

Ik was benieuwd naar die Silent mode, omdat mijn SRK35ZS-W ook rustig 1400 Watt pakt met het opwarmen van een koude bovenverdieping. Helaas pakt ie dit ook met de Silent mode geactiveerd. :P
Die max van 600 Watt bij jou, dat was zonder Silent mode dus ook hoger?
Dat is wel apart, bij mij is hij met deze stand geactiveerd nooit meer boven de 600watt geweest. Daarvoor een max van 1450 watt ofzo.

Niet toevallig een 35ZS-W binnenunit op een multipslit? Op multisplits werkt deze functie schijnbaar niet.
Misschien dat als het te dichten gat qua temperatuur te hoog oploopt hij alsnog gebruik van zijn vermogen gaat maken?

SRK35ZS-W

• Scooper
JDx schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:51:
[...]

Toevallig vannacht geprobeerd, beide ongeveer zelfde temp 's nachts, ene nacht 15 graden silent, vorige nacht 16 graden auto, beide 0.7kWh.

Wel vreemd dat ie zo veel gebruikt nog, want zelfs in de kamers zonder verwarming kwam het niet onder de 15 graden, dus waarom er dan 0.7kWh is gebruikt is me een raadsel.

Vannacht maar weer off.
Silent mode zet alleen een limiet op het maximaal te verbruiken vermogen. Als je 0,7kWh in een nacht verstookt is de kans klein dat je tegen het limiet van 600 watt hebt gezeten. 0,7Kwh is ook maar 4 uur op minimaal vermogen. Hij is dus waarschijnlijk gaan pendelen.

Silent mode is niet direct om zuinig te zijn, maar meer om rustige stooklijnen te krijgen.
Van Eco-mode zou je dan weer wel een verhoogde zuinigheid (en waarschijnlijk verlaagde temperatuur/comfort) verwachten.

SRK35ZS-W

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:36
TSquares schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:13:
Zijn er hier gebruikers die een airco met ondercapaciteit hebben gekocht om de woonkamer te verwarmen?

Volgens de standaard berekeningen hebben wij 4,6 kW verwarmingsvermogen nodig voor onze woonkamer. Vanwege de hoge prijzen zitten wij eraan te denken een 3,5kW unit te kopen. Wij willen graag een stijlvol model in de woonkamer met goede functionaliteiten en daarom is ons oog gevallen op de Daikin Stylish. Deze is ook nog de meest energiezuinige unit die ik tot nu toe ben tegengekomen (SCOP 5,51, A+++). Deze kan bij normale omstandigheden 4kW verwarmen.

Nu vinden wij het geen probleem om op de echte koude dagen nog de CV te gebruiken. en ook niet als bijvoorbeeld de (open) keuken wat koeler blijft dan de woonkamer. We willen de airco vooral gebruiken om de ruimte een boost te geven voordat we opstaan en thuiskomen. We hebben overal triple glas, dus de warmte zou de kamer relatief goed vast moeten kunnen houden.

Wat adviseren jullie hierin? Is dit een goede optie of zouden we toch meer moeten investeren?
Op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kan je ook de koudste temperatuur veranderen. Hun voorbeeld huis heeft 6 kW nodig bij -8, 4.6 kW bij 0 en 3.76 kW bij +5 graden.

Zoek op https://weerstatistieken.nl/rotterdam/2022/november op hoe koud het was de afgelopen paar jaren voor je woonplaats, hier zijn maar een paar dagen geweest met een daggemiddelde onder de vriespunt, dus ik kan voor 0 graden gaan en 25% kleiner kopen dan vermogen op -8. Als het echt de hele dag onder nul blijft wordt het iets frisser in huis of ik kan de CV voor die 3 dagen afgelopen stookseizoen aanzetten.

Ik heb nu een LG MU3R19 dat bij -10C nog 5 kW levert om 3 verdiepingen warm te houden, hij heeft sinds de installatie nog nooit hard moeten werken, ik zit eerder te vechten tegen minimumvermogen dan maximum.

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 13:37

Ik zou persoonlijk geen unit kopen met ondercapaciteit. Mijn woonkamer kwam ook ongeveer uit op een 4.6KW behoefte. Ik heb gekozen voor de Daikin Stylisch 5KW unit. Deze krijgt de ruimte prima op temperatuur en ook zo houden. Echter ik heb pas 1 vorstdag gehad en dus kan ik niet op de lange koudere termijn spreken. Maar vooralsnog zeer tevreden. Voordeel van de Stylisch is dat alle modellen even groot zijn dus daar hoef je het niet voor te laten.

Op de slaapkamer heb ik maar een energiebehoefte van 1.2KW. Echter heb ik hier gekozen voor een 3.5KW. Hierin meegenomen dat er slechts een klein prijsverschil zat tussen het 2.5KW en 3.5KW model. Tevens gebruik ik deze airco om de bovenverdieping mee te verwarmen. En dat werkt tot nu toe helemaal prima.

Wel in acht genomen dat ik een 2MXM50A buitenunit heb. Hier heb ik voor gekozen omdat ik het estetisch mooier vind slechts 1 buitenunit. En beide units nooit op vol vermogen hoeven te draaien. Wel zet ik ze voornamelijk op de binnenunit stil modus zodat ze langer hun warmte kwijt kunnen voor mijn gevoel. De vraagbesturing staat op auto.

• MiBe

Als je op de echt koude dagen bij moet stoken met de CV is het (economische) voordeel van een model met een heel hoge COP ook weer snel verdwenen. Het probleem met ondercapaciteit zit hem trouwens niet in de 'normale omstandigheden' maar juist bij de koudere dagen (dan heb ik het niet over extreme vrieskou, want dat komt in Nederland niet heel veel meer voor, maar wel om een paar graden vorst). Niet alleen is de warmtevraag van je huis dan groter, ook het maximale vermogen van je airco gaat omlaag.

Dit was voor mij de doorslaggevende reden om juist voor een wat zwaardere multisplit te kiezen, mijn 8 kW buitenunit gaat ook als het koud wordt nog relatief eenvoudig 5 kW kunnen leveren aan de woonkamerunit (wat we op dat soort dagen ook wel echt nodig hebben daar). Zeker omdat ik 20 zonnepanelen op het dak heb liggen die in ons geval voor een redelijke overproductie zorgen neem ik een iets lagere (maar nog steeds relatief hoge) COP-waarde eerder voor lief dan op (in verhouding duur) gas bij moeten stoken. Als je veel voor elektriciteit betaalt (of juist weinig voor gas) is de rekensom uiteraard anders, maar ik ga ervan uit dat de verhouding steeds meer in het voordeel van elektriciteit gaat verschuiven als het om kosten gaat.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• w00key
robinh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:36:
[...]

Ik zou persoonlijk geen unit kopen met ondercapaciteit. Mijn woonkamer kwam ook ongeveer uit op een 4.6KW behoefte. Ik heb gekozen voor de Daikin Stylisch 5KW unit. Deze krijgt de ruimte prima op temperatuur en ook zo houden. Echter ik heb pas 1 vorstdag gehad en dus kan ik niet op de lange koudere termijn spreken. Maar vooralsnog zeer tevreden. Voordeel van de Stylisch is dat alle modellen even groot zijn dus daar hoef je het niet voor te laten.
De Stylish zijn inderdaad allemaal even groot, maar grotere units vanaf 4.2 kW hebben slechtere SEER/SCOP en gaan 1 "+" achteruit in energielabel. Daarnaast zijn ze luider.

Ik zou nooit te groot kopen aangezien iedereen hier klaagt over pendelen en niet rustig lopen. Tegenovergestelde, het te koud hebben in de winter, heb ik in de afgelopen paar honderd paginas van de discussie niet gezien.

Zelfs een 3.5 kW is te groot in deze benedenverdieping, tussenwoning van 2004 met gewone HR++ glas, maar goed, het warmt wel heel erg snel op als het moet.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
Mijn inziens bestaat over- en ondercapaciteit niet echt. Gaat meer over temperatuurgrens. Hoe kouder het wordt hoe meer warmteverlies en tegelijk minder thermisch vermogen van een L/.. WP.

Dus wil je 90%, 95% of 99% van de dagen "afdekken" per jaar? En dit is uiteraard een schatting, want we weten niet wat het klimaat gaat doen ;)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• MiBe
w00key schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:50:
[...]

De Stylish zijn inderdaad allemaal even groot, maar grotere units vanaf 4.2 kW hebben slechtere SEER/SCOP en gaan 1 "+" achteruit in energielabel. Daarnaast zijn ze luider.

Ik zou nooit te groot kopen aangezien iedereen hier klaagt over pendelen en niet rustig lopen. Tegenovergestelde, het te koud hebben in de winter, heb ik in de afgelopen paar honderd paginas van de discussie niet gezien.

Zelfs een 3.5 kW is te groot in deze benedenverdieping, tussenwoning van 2004 met gewone HR++ glas, maar goed, het warmt wel heel erg snel op als het moet.
Dit ben ik niet helemaal met je eens, ik zie nog aardig wat mensen in dit topic die toch nog wat bijstoken met de CV bijvoorbeeld om de ruimte 's ochtends eerst op temperatuur te brengen. Dat probeer ik zelf juist te voorkomen omdat ik (zeker met mijn zonnepanelen) in verhouding veel meer voor gas betaal dan voor elektriciteit. Ik heb een vrij ruime hoekwoning uit '93 met gedeeltelijk 'ouderwets' dubbelglas (originele gedeelte) en gedeeltelijk HR++ (uitbouw / aanbouw) en hoewel mijn 5kW binnenunit het doorgaans relatief rustig op temperatuur kan houden als het eenmaal warm is moet hij behoorlijk doorstampen om de ruimte op temperatuur te brengen. Een tussenwoning uit 2004 met overal HR++ heeft natuurlijk een in verhouding erg beperkte warmtevraag vergeleken met de gemiddelde woning in Nederland.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

De 4.2kW is wel nog in dezelfde categorie als de modellen met minder capaciteit. Ten minste bij mijn FTX-R units is dat zo. Bewust niet voor de 5KW unit gekozen omdat deze inderdaad fysiek een stuk groter is, qua verwarmingsvermogen praktisch gelijk is aan de 4.2kW unit, minder efficient is en meer lawaai maakt.. En een stuk duurder is.

En ja, wat je voor je eigen huis nodig hebt hoeft niet te betekenen dat iemand anders ook af kan met de 3.5kW unit. Er zit best een groot verschil in verwarmingscapaciteit tussen de 3.5 en 4.2.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• TSquares
De meningen zijn verdeeld, de keuze wordt zo niet makkelijker :)

Uiteraard is een tussenoplossing ook nog een optie. Nadeel is natuurlijk wel de flink grotere buitenunit van de Daikin Stylish 4,2 kW ten opzichte van de 3,5 kW. Dit staat in ieder geval zo aangegeven in de brochure @Kuusj . En de SCOP gaat achteruit van 5,15 naar 4,60. Daarnaast het prijsverschil natuurlijk.

Eigenlijk is de Daikin Stylish gewoon peperduur, helemaal na de prijsverhoging van 5% sinds 1 oktober. Dus alles moet wel echt kloppen.

@w00key : Hoe groot is jouw woonkamer?

Wij hebben een woonkamer van ~ 60m² maar wel overal triple glas. Daarnaast is het officieel een 2-onder-1 kap maar beneden zitten er geen vrije buitenmuren. Daar wordt volgens mij geen rekening mee gehouden in berekeningen van leveranciers.

[ Voor 17% gewijzigd door TSquares op 17-11-2022 12:22 ]

• MiBe
TSquares schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:17:

Uiteraard is een tussenoplossing ook nog een optie. Nadeel is natuurlijk wel de flink grotere buitenunit van de Daikin Stylish 4,2 kW ten opzichte van de 3,5 kW. Dit staat in ieder geval zo aangegeven in de brochure @Kuusj . En de SCOP gaat achteruit van 5,15 naar 4,60. Daarnaast het prijsverschil natuurlijk.

Eigenlijk is de Daikin Stylish gewoon peperduur, helemaal na de prijsverhoging van 5% sinds 1 oktober. Dus alles moet wel echt kloppen.

Heb je ook al naar de SRC35ZSX + SRK35ZSX van MHI gekeken? Die heeft in verhouding een erg hoge verwarmingscapaciteit voor een 3,5kW. Sommige gebruikers in dit topic klagen er echter wel over dat hij bij een wat hogere buitentemperatuur (ik meen boven de 11 graden Celsius) niet lekker meer terugmoduleert.

• AtlAntA

Present! Bij -10 buiten en een gevraagde binnentemp van 20 graden binnen zou ik hier in huis net wat te kort komen qua verwarmingsvermogen om die 20 graden ook te halen. Zoals ik het toen heb uitgerekend zou ik bij een buitentemp van -10 het hier in huis rond de 18 graden krijgen. Dat is wat mij betreft warm genoeg en dan laat ik de zeldzaamheid van -10 (overdag want dan wil je het 20 graden in huis hebben, snachts niet lijkt me) nog buiten beschouwing.

Dus alhoewel ik nog geen absolute praktijkervaring heb ben ik er vrij zeker van dat we comfortabel met L/L verwarming door de winter komen en zo fiks gaan besparen op de gas rekening. Met de huidige gas prijzen van Vattenfall (prijsplafond dus niet meegenomen) zouden we de installatie al binnen anderhalve winter terug verdient hebben :9
MiBe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:57:
[...]

Dit ben ik niet helemaal met je eens, ik zie nog aardig wat mensen in dit topic die toch nog wat bijstoken met de CV bijvoorbeeld om de ruimte 's ochtends eerst op temperatuur te brengen. Dat probeer ik zelf juist te voorkomen omdat ik (zeker met mijn zonnepanelen) in verhouding veel meer voor gas betaal dan voor elektriciteit. Ik heb een vrij ruime hoekwoning uit '93 met gedeeltelijk 'ouderwets' dubbelglas (originele gedeelte) en gedeeltelijk HR++ (uitbouw / aanbouw) en hoewel mijn 5kW binnenunit het doorgaans relatief rustig op temperatuur kan houden als het eenmaal warm is moet hij behoorlijk doorstampen om de ruimte op temperatuur te brengen. Een tussenwoning uit 2004 met overal HR++ heeft natuurlijk een in verhouding erg beperkte warmtevraag vergeleken met de gemiddelde woning in Nederland.
Zijn dit ook niet grotendeels mensen die nog niet het voor hun meest ideale gebruiksscenario hebben gevonden? Dus niet de AC aan laten staan snachts oid?

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-01 12:40
Vanochtend om half 7 de Daikin aangezet op setpoint 23 graden. Het was op dat moment (externe thermostaat) 18,5 graden. Met ruim een uur later was het 19,5 graden. Instellingen Daikin: automatisch, vraagbesturing aan en verder geen andere gekkigheden ingesteld.

Temperatuur blijft echter maar 19,5 graden. Daikin vervolgens ingesteld op 24 graden en de functie krachtig 2x gebruikt. Temperatuur blijft rond de 19,5 graden schommelen.

5kw aan de wand die de ruimte prima aan zou kunnen. Heeft dit met het koudere weer te maken wellicht?

Iemand enig idee hoe dit kan? We zijn inmiddels het middaguur voorbij.

Of is dit normaal dat het zo lang duurt? Ik vind de overbrugging in het aantal uur voor +/- 1 graad vrij lang duren.

[ Voor 8% gewijzigd door henidde op 17-11-2022 13:10 ]

.

• w00key
@MiBe / @Kuusj Daarom is mijn eerste antwoord naar @TSquares: vul even de warmteverliesberekening in met realistische temperatuur voor je eigen regio. In Rotterdam, dus redelijk zuid en dichtbij de kust, is 0 graden zeldzaam.

Ik lees in de vraag ook dat er triple glas is, dat moet dan gaan om een woning die beter geïsoleerd is dan de mijne en veel beter dan een gemiddelde woning in Nederland. Groter dan 3.5 kW lijkt dan erg onnodig behalve als er iets bijzonders aan de hand is - heel groot of erg veel glas / serre / slecht geïsoleerd uitbouw.

@TSquares Overigens zijn de "3.5" modellen niet allemaal hetzelfde. Voor de Stylish 3.5 geldt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qZLJ6-R9Fc7s3ZN8LR6JULOUD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y9H7z9fDnAOy3NvVyk6iYQc1.png?f=fotoalbum_large

Dus op een dag met 0 graden gemiddeld kan je rekenen op ongeveer 3 kW capaciteit, niet 4 kW, tegen een verbruik van 940W stroom.

De RXA42A kan heeft meer vermogen als het koud is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCI1xMUb_hjsHEgyJ3xuJLYTxI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U6HrygDnYUYXM4bJWHWBzMje.png?f=user_large

Dit was mijn record in 2022, voor 3 binnenunits op 1 buiten. 460W gemiddeld over de hele dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J08iTR7DNdwyjPoS0N9kjKYOjIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9BfNEmmxCm69wG0QJvSnkaPC.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt mij erg bijzonder als de 3.5 kW Daikin Stylish single split dat niet beter kan, met minder verbruik. Het zit ruim binnen zijn vermogensgrens van ongeveer 1kW max. Op 22 december 2021 heb ik ook de 11 kW aangetikt, toen vroor het ook 2 dagen achter elkaar met -5 in de nacht.

LG multi kan niet langer dan 3 uur achter elkaar rustig stoken, anders heb ik 24/7 met nachtverlaging gestookt op deze dagen. Ik heb nu een aan/uit schema ingesteld dat na 3 uur een pauze neemt.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:07
[...]

Eens. Bij MHI tot 3.5 kW is er hardwarematig geen verschil tussen een 'grote' en 'kleine' unit. Maar de grote unit loopt harder als je veel warmte vraagt. Daarom is een kleine unit bij gelijk minimumvermogen gemiddeld toch iets zuiniger denk ik. In stille modus heeft een kleine unit ook een lager maximum dan een grote unit. Het verschil tussen groot en klein is dat klein niet kan stampen. Ik stook 3 verdiepingen met een 2,5 kW en toen we gisteren het huis voor het eerst goed opgestookt hadden, zaten we te puffen van de warmte. Misschien trekt ie het niet bij flinke kou, dan ga ik die paar dagen per jaar wel zitten waar de unit hangt :)

• w00key
TSquares schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:17:

Wij hebben een woonkamer van ~ 60m² maar wel overal triple glas. Daarnaast is het officieel een 2-onder-1 kap maar beneden zitten er geen vrije buitenmuren. Daar wordt volgens mij geen rekening mee gehouden in berekeningen van leveranciers.
De woonkamer met open keuken is ~45 m2, maar ik stook eigenlijk de hele benedenverdieping naar 20+ graden en 1e verdieping met badkamer, slaapkamer en vide/werkkamer naar 19 met die installatie. Dan gaat het om 100m2 plus open trap naar 2e verdieping. Daar zijn nog 2 kamers waarvan 1 met de binnenunit #3, nu onverwarmd, maar nog steeds op 18 graden.

Ik heb wel een WTW/ERV, dat scheelt ~1 kW in de warmteverliesberekening. 11 kWh max voor 150 m3 warm houden is best te doen. Voor heel januari 2022 zit ik op 229 kWh of 7.4 kWh per dag; de Stylish 3.5 kW kan 24 kWh per dag door de compressor jagen en ik zie dat gewoon niet gebeuren voor 60 m3 met goede isolatie.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verschilt blijkbaar heel erg, ik verwarm alleen de beneden verdieping, woonkamer met open keuken van 31m2 en de 3,5kW Daikin Perfera heeft het onder het vriespunt wel lastig, vorige winter was wel te doen, maar die winter ervoor vaak nog gas erbij gebruikt.

Daarom ook erg benieuwd hoe hij het dit weekend gaat doen met de nieuwe instellingen, wil proberen om het de airco helemaal alleen te laten doen.

• ffaccountje
Black friday zit eraan te komen en jaag nu op een goeie deal voor de mhi srk35zs-w. Maar wat zeggen jullie van AUX bijvoorbeeld? Zie hier met name Daikin, LG en HMI voorbij komen.

Puur kijkend maar de specs is een AUX q-smart best aantrekkelijk.

• Maxwp
w00key schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:28:
@MiBe / @Kuusj Daarom is mijn eerste antwoord naar @TSquares: vul even de warmteverliesberekening in met realistische temperatuur voor je eigen regio. In Rotterdam, dus redelijk zuid en dichtbij de kust, is 0 graden zeldzaam.

Ik lees in de vraag ook dat er triple glas is, dat moet dan gaan om een woning die beter geïsoleerd is dan de mijne en veel beter dan een gemiddelde woning in Nederland. Groter dan 3.5 kW lijkt dan erg onnodig behalve als er iets bijzonders aan de hand is - heel groot of erg veel glas / serre / slecht geïsoleerd uitbouw.

@TSquares Overigens zijn de "3.5" modellen niet allemaal hetzelfde. Voor de Stylish 3.5 geldt:

[Afbeelding]

Dus op een dag met 0 graden gemiddeld kan je rekenen op ongeveer 3 kW capaciteit, niet 4 kW, tegen een verbruik van 940W stroom.

De RXA42A kan heeft meer vermogen als het koud is:

[Afbeelding]

Dit was mijn record in 2022, voor 3 binnenunits op 1 buiten. 460W gemiddeld over de hele dag:

[Afbeelding]

Het lijkt mij erg bijzonder als de 3.5 kW Daikin Stylish single split dat niet beter kan, met minder verbruik. Het zit ruim binnen zijn vermogensgrens van ongeveer 1kW max. Op 22 december 2021 heb ik ook de 11 kW aangetikt, toen vroor het ook 2 dagen achter elkaar met -5 in de nacht.

LG multi kan niet langer dan 3 uur achter elkaar rustig stoken, anders heb ik 24/7 met nachtverlaging gestookt op deze dagen. Ik heb nu een aan/uit schema ingesteld dat na 3 uur een pauze neemt.
bij het eerste plaatje staat bij -15 660 watt aan verbruik?
dus de COP zakt en het opgewekte warmte zakt 1,79 maar het verbruik zakt ook?

dacht dat het verbruik het zelfde zou blijven en alleen het opgewerkte warmte vermogen zou zakken
lijkt me logisch dat de warmte zakt als ook het wattage zakt?

waarom zakt het wattage van de input?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:17:
[...]
bij het eerste plaatje staat bij -15 660 watt aan verbruik?
dus de COP zakt en het opgewekte warmte zakt 1,79 maar het verbruik zakt ook?

dacht dat het verbruik het zelfde zou blijven en alleen het opgewerkte warmte vermogen zou zakken
lijkt me logisch dat de warmte zakt als ook het wattage zakt?

waarom zakt het wattage van de input?
Omdat 'ie fysiek niet meer uit de lucht getrokken krijgen en dat vermogen dus geen zin heeft?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• TSquares
MiBe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:22:
[...]

Heb je ook al naar de SRC35ZSX + SRK35ZSX van MHI gekeken? Die heeft in verhouding een erg hoge verwarmingscapaciteit voor een 3,5kW. Sommige gebruikers in dit topic klagen er echter wel over dat hij bij een wat hogere buitentemperatuur (ik meen boven de 11 graden Celsius) niet lekker meer terugmoduleert.
Bedankt voor de tip. Is zeker een optie. Bij dat model zou ik misschien ook eerder voor de 5 kW uitvoering kiezen vanwege de lagere prijs t.o.v. Daikin.

• Maxwp
Kuusj schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:20:
[...]

Omdat 'ie fysiek niet meer uit de lucht getrokken krijgen en dat vermogen dus geen zin heeft?
is dit een gok of weet je dit zeker?

ok dus gezien de lage temp en het niet grotere worden opppervlakte van de buiten unit kan hij niet meer eruit halen.
dus heef 1000 watt input op dat moment geen zin maar is 660watt het maximale opgenomen vermogen dat nodig is.

• AtlAntA
ffaccountje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:08:
Black friday zit eraan te komen en jaag nu op een goeie deal voor de mhi srk35zs-w. Maar wat zeggen jullie van AUX bijvoorbeeld? Zie hier met name Daikin, LG en HMI voorbij komen.

Puur kijkend maar de specs is een AUX q-smart best aantrekkelijk.
Mijn ouders hebben sinds kort een AUX. Het exacte model weet ik niet maar het was zeker niet 1 van de duurste. Het schijnt buiten de EU om best wel een groot merk te zijn. De buitenunit is wel een stuk luider dan de spec sheet laat vermoeden en ik geloof dat de COP en SEER ook ietwat lager zijn dan de gangbare modellen die hier het meest worden genoemd.

Maar het prijsverschil met de MHI, ME en Daikin was ook significant. Vooralsnog schijnt het hun erg goed te bevallen. Op het geluid na dan.

Heb verder geen exacte cijfers en bedragen omdat ik die simpelweg niet weet. :)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Onze Mitsubishi SRK50ZS dreunt teveel door, met name de compressor. De standaard ophanging waarmee hij geïnstalleerd is laat ook te wensen over.
Enkel rubber strak aangedraaid, en bout zit onder en boven op metaal.
De beugel zit op de buitenmuur van onze woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EscqChokVYoM9iS-0STvhPgUZfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixBBBl0YS7gV6ViUcbCwfHGl.jpg?f=fotoalbum_large

Online zag ik dat deze aangeraden werden, en die winkel zit in de buurt, dus ik haal ze vandaag even en laat ik weten of het veel hielp :)

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 17-11-2022 14:31 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• KoningPaulus
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:31:
Onze Mitsubishi SRK50ZS dreunt teveel door, met name de compressor. De standaard ophanging waarmee hij geïnstalleerd is laat ook te wensen over.

[Afbeelding]

Online zag ik dat deze aangeraden werden, en die winkel zit in de buurt, dus ik haal ze vandaag even en laat ik weten of het veel hielp :)
Ben benieuwd. Ik heb hier ook naar gevraagd, maar de installateur gaf aan dat de standaard ophanging 'prima' zou moeten zijn bij wandmontage...

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 13:37

[Afbeelding]

De standaard "dempers" heb ik ook meteen weggegooid. Dat kun je inderdaad geen dempers noemen. Ik heb exact dezelfde Anti trilling demperset soft rubber (4 stuks) eronder gemonteerd. Zorgen dat de draadstang in de demper de beugel en buitenunit niet raak. En verder heel zachtjes vastgedraaid zodat er maximaal demper overblijft. En oja ze zijn lichtgrijs maar worden na een regenbui en enige tijd vanzelf donker. Het oog wil ook wat op een zwarte beugel ;)

Exact te zijn heb ik de mijne hier gekocht:
https://www.cvkoopjes.nl/..._query=trilling&results=2

• _eLMo_
  • Niet online
Ja, de nieuwe rubbers zijn volledig ontkoppeld, zou veel beter moeten zijn. Ik ga ze vanavond installeren.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kan ie niet gewoon op de grond? Ik heb zoiets vlak voor de muur

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2016/06/IMG_3757-e1589195415351-1024x725.jpg?resize=616%2C436&ssl=1

Niet zulke lange trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 17-11-2022 15:38 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005

RnB

Scooper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:18:
[...]

Dat is wel apart, bij mij is hij met deze stand geactiveerd nooit meer boven de 600watt geweest. Daarvoor een max van 1450 watt ofzo.

Niet toevallig een 35ZS-W binnenunit op een multipslit? Op multisplits werkt deze functie schijnbaar niet.
Misschien dat als het te dichten gat qua temperatuur te hoog oploopt hij alsnog gebruik van zijn vermogen gaat maken?
Nee, het is een single-split.
Maar ik zie nu dat ie in het begin een aantal minuten heeft gepiekt en daarna naar om en nabij de 600 Watt gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UdfCgw8myhqVoPzGHmiihAL0bY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwp0ENClmJSgVGyCX2khtiDk.png?f=fotoalbum_large

Dus door de silent mode toch een cap van rond de 600 Watt. :)

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
JDx schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:38:

[Afbeelding]

mijn MHi staat ook op silent blocks, maar ik hoor hem nog best..zal ook wel komen omdat hij op de carport staat..

Ik heb die grijze rubbers nu ook besteld, ben benieuwd...

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik kan het je misschien vertellen na deze winter :P. Ik heb een 3.5 kW perfera (zie sig) in de woonkamer van zo'n 40 m2 met dichte trap en deur naar de hal. Nieuwbouw 2020 dus goede isolatie maar de warmteverliesberekening suggereert dat ik iets van 3 kW nodig heb rond het vriespunt terwijl deze perfera met zulke temperaturen net wat minder kan geven.
Vooralsnog hou ik het makkelijk op ~19-20 graden met alleen stoken tussen 0-6 uur (dynamische tarieven, dus goedkoopste moment stoken) plus wat we aan koken meepakken. Op de 1e verdieping gebruik ik wel de vloerverwarming voor de badkamer en babykamer aangezien de airco op die etage niet makkelijk daar iets doet (die hangt er meer voor koeling) en dat zorgt ook nog voor een beetje verwarming in de woonkamer omdat de leiding naar boven een stukje onder de woonkamervloer en door de muur loopt.

Volgens de app gebruik ik nu zo'n 2.5 kWh per dag om te stoken in de woonkamer dus dat is nog niet erg indrukwekkend.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• JDx

JDx

Ben ik ^

dutchblade schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:55:
[...]

mijn MHi staat ook op silent blocks, maar ik hoor hem nog best..zal ook wel komen omdat hij op de carport staat..

Ik heb die grijze rubbers nu ook besteld, ben benieuwd...
Ja dat is nog wel wat anders ja, bij mij gewoon op het "terras" zeg maar.

• AtlAntA
JDx schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:38:

[Afbeelding]

Heb mijn MHI aan de muur hangen van de garage omdat ik niet beter wist en had verwacht dat het wel wat mee zou vallen.

Nu dus de Daikin naast het huis op de grond geplaatst. Wat mij betreft zou het aan de muur hangen/op het dak plaatsen advies op dezelfde manier moeten worden gegeven als het condenspompje advies. Alleen doen als het echt niet anders kan. :)

• Termy

Termy

Hier hangt de buitenunit aan de gevel (kon idd niet anders) en vooralsnog nooit gehoord, zelfs midden in de nacht niet. Het zal wellicht helpen dat de muren hier vrij dik zijn. Betreft een Daikin 3MXM40A.

Ik heb nu overigens een schema ingesteld voor de woonkamer om elke nacht te verwarmen op het goedkoopste moment maar kwam er vannacht achter dat als de verbinding verloren gaat (unit offline) het schema uitgezet wordt, ook wanneer de unit weer online komt. Dat is natuurlijk nogal irritant. Iemand enig idee of hier iets aan te doen is en/of hoe te voorkomen dat de unit met enige regelmaat offline gaat?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ffaccountje
AtlAntA schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:01:
[...]

Heb mijn MHI aan de muur hangen van de garage omdat ik niet beter wist en had verwacht dat het wel wat mee zou vallen.

Nu dus de Daikin naast het huis op de grond geplaatst. Wat mij betreft zou het aan de muur hangen/op het dak plaatsen advies op dezelfde manier moeten worden gegeven als het condenspompje advies. Alleen doen als het echt niet anders kan. :)
Bij ons zou hij aan de gevel komen tegen ter hoogte van de verdiepingsvloer, dus deels woonkamer deels slaapkamer, recht boven de carport. Dus zou eerder zeggen zet hem op blokken?

• AtlAntA
ffaccountje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:06:
[...]

Bij ons zou hij aan de gevel komen tegen ter hoogte van de verdiepingsvloer, dus deels woonkamer deels slaapkamer, recht boven de carport. Dus zou eerder zeggen zet hem op blokken?
Ja zou ik wel doen maar het is natuurlijk niet echt zwart/wit en wel afhankelijk van enkele factoren. Als je erg dikke muren hebt zoals @Termy hierboven zegt dan kan het best zo zijn dat je niks hoort. Mijn MHI hangt aan een enkel steens garage muur. En die hoor ik dus wel duidelijk. Ook niet iedereen stoort zich even snel aan bepaalde geluiden en ook niet iedereen heeft hetzelfde gehoor.

Maar als je zeker wilt zijn en je hebt de ruimte om de unit op de grond te plaatsen dan zou ik het zeker doen. In jouw geval zou ik dan de unit op de carport plaatsen op die dikke blokken.

[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 17-11-2022 16:15 ]

• KoningPaulus
AtlAntA schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:01:
[...]

Interessant. Mijn alternatief zou zijn op het dakterras, maar dan krijg je nog veel meer trillingen volgens mij. Aangezien de flonderplanken ook weer op rubbers staan etc.
Beste optie is dan toch aan de muur, en dan maar gelijk preventief die andere rubbers er onder laten zetten door de installateur

• Maxwp

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4Dyv-H4jOxLCS_wCWzoRMCxfIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3pxvGqKL8xENvE8BkvtMjP4.jpg?f=fotoalbum_large
heb deze er onder zitten
scheelt een hoop maar nog niet helemaal weg
volgens mij tilt de kast zelf ook nog aardig wat

bij het opstarten of een vrij laag toerental dan hoor je hem trillen door het huis heen

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 17-11-2022 16:25 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

KoningPaulus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:18:
[...]

Interessant. Mijn alternatief zou zijn op het dakterras, maar dan krijg je nog veel meer trillingen volgens mij. Aangezien de flonderplanken ook weer op rubbers staan etc.
Beste optie is dan toch aan de muur, en dan maar gelijk preventief die andere rubbers er onder laten zetten door de installateur
Ja op de grond is denk ik alleen handig buiten of echt op een plat dak.

Bij mij staat ie echt in de tuin. Ik kom verder ook nooit in de tuin en zit er nooit, dus ook geen last van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e2IZiJal.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 17-11-2022 16:24 ]

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 21:09
Ik heb 2 single split units aan de muur van de woonkamer hangen en hoor of voel er binnen helemaal niets van.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• JDx

JDx

Ben ik ^

marcovandam schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:23:
Ik heb 2 single split units aan de muur van de woonkamer hangen en hoor of voel er binnen helemaal niets van.
Als ik hem bij mij aan de muur zou hangen breekt de hele muur af :D

• _eLMo_
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]
heb deze er onder zitten
scheelt een hoop maar nog niet helemaal weg
volgens mij tilt de kast zelf ook nog aardig wat

bij het opstarten of een vrij laag toerental dan hoor je hem trillen door het huis heen
Dit werkt dus niet, omdat je bout bovenop tegen het ijzer zit en aan de onderkant van de voet ook tegen het ijzer. Je wil compleet ontkoppelen. De rubbers die ik heb gehaald hebben dus een draadeind aan de bovenkant die niet vastzit aan het draadeind aan de onderkant. Dat is ontkoppeld.

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05-2025
Mijn Daikin FTXM-R / 35R heeft vandaag tot nog toe een verbruik op de Home Wizard app van 2,2 kWh.
en op de ONECT app van DAIKIN 2,8 kWh. Een verschil van 0,6 kWh.

En voor de hele week deze cijfers:

Home Wizard 12,3 kWh
Daikin app 16,8 kWh

Heeft iemand dit eerder opgemerkt, c.q. meegemaakt 8)7 ?

• AtlAntA
KoningPaulus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:18:
[...]

Interessant vraagtsuk dan ja. In theorie zou je kunnen zeggen dat als je terras planken ook op rubbers staan dat je dan dubbele demping hebt wat win/win zou kunnen zijn maar durf dat niet met enige zekerheid te zeggen. Die van mij die dus buiten op die dikke blokken staat is sowieso al erg stil en veel meer dan een lichte brom en het geruis van de ventilator hoor ik niet. Ook als ik even mijn hand op de unit leg dan voel ik zo goed als geen trillingen. Dit in tegenstelling tot mijn MHI die duidelijk meer vibraties opwekt.

Dit hoeft niet per se aan het merk te liggen trouwens. Mijn MHI wou ik toen zo goedkoop mogelijk en is gedaan (wel STEK) door een beunhaas die het allemaal niet zo nauw nam. De Daikin is geplaatst door iemand die bijna OCD-achtig met de installatie aan de gang is geweest (wat voor mij trouwens een fantastische ervaring was) en pas laat in de avond is weg gegaan nadat hij alles 100% aan zijn hoge eisen had voldaan.

Wat ik probeer te zeggen/vragen is dat de vibraties die een buitenunit opwekt misschien ook wel aan de installatie kunnen liggen? Net een gram meer of minder koudemiddel? Waterpas? Noem het maar op.
M.B.te L. schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:31:
Mijn Daikin FTXM-R / 35R heeft vandaag tot nog toe een verbruik op de Home Wizard app van 2,2 kWh.

Home Wizard 12,3 kWh
Daikin app 16,8 kWh

Toevallig vanmorgen een Xiaomi plug ertussen gezet omdat ik ook wel benieuwd was. Volgens Onecta vandaag: 3.1kwh. Volgens de plug 2.4kwh. Verbruik is wat hoog omdat de auto settings van demand control (vraagbesturing) nog weer even opnieuw in moeten leren. Toch wel een redelijk verschil. Ik laat de plug wel even een weekje zitten om dan nog een keer de balans op te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door AtlAntA op 17-11-2022 16:41 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

M.B.te L. schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:31:

Home Wizard 12,3 kWh
Daikin app 16,8 kWh

Meerdere mensen, mijn idee is dat het door de afronding komt in de app elke 2 uur.

Het dagtotaal is elke keer een optelling van alle blokken van 2 uur, dat is natuurlijk nooit exact 0.3 of 0.4 ofzo.

• Maxwp
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:28:
[...]

Dit werkt dus niet, omdat je bout bovenop tegen het ijzer zit en aan de onderkant van de voet ook tegen het ijzer. Je wil compleet ontkoppelen. De rubbers die ik heb gehaald hebben dus een draadeind aan de bovenkant die niet vastzit aan het draadeind aan de onderkant. Dat is ontkoppeld.
dat snap ik niet

er zit intern een veer en de bout boven en onder zitten niet aan elkaar vast als het goed is.

er zit dus een andere bout boven en een andere bout onder.

zie wat betrekking op bout op metaal geen verschil met de jouwe
https://www.klimate.nl/trillingsdemper-set-soft-rubber.html

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 17-11-2022 16:46 ]

• MiBe

[Afbeelding]

Op je foto (maar is een beetje moeilijk te zien) ziet het eruit alsof hij daar ook gewoon op blokken op de grond gezet kan worden, is dat dan geen betere oplossing?

Ik heb mijn unit ook op de grond staan om resonantie tegen te gaan. Is nog een grotere unit dan die SRC50ZS-W (SRK is de binnenunit ;) ) en heb hem binnen letterlijk nog nooit gehoord / gevoeld op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/tXKJWmC75c12FJR0R8suL190.jpg

• _eLMo_
  • Niet online
MiBe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:46:
[...]

Op je foto (maar is een beetje moeilijk te zien) ziet het eruit alsof hij daar ook gewoon op blokken op de grond gezet kan worden, is dat dan geen betere oplossing?

Ik heb mijn unit ook op de grond staan om resonantie tegen te gaan. Is nog een grotere unit dan die SRC50ZS-W (SRK is de binnenunit ;) ) en heb hem binnen letterlijk nog nooit gehoord / gevoeld op deze manier.

[Afbeelding]
Ja je hebt gelijk. We wilden em eigenlijk hoger maar uiteindelijk had de monteur hem hier neer gehangen “want leiding moet minimaal 2-3 meter zijn”.

Ach ja ….

Rubbers erop net. Wauw! Mega verschil!
Binnen -helemaal niks- meer en buiten ook zachter. Alles trilt gewoon minder mee. Mega aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc9zbxhbhHsfjzoGBJWMMiA9gLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3vX6oHBCSh11NAZt3L9zzRv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ap2P5Thn73CINiHeeZHq3RPsqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5vRMhm4evLCY3pYlEOHl50R.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik knijp hier zo hard als ik kan, die zwarte dingen waren nog _net_ geen hard plastic.

Ik edit zo videos hierin.

[Vimeo: https://vimeo.com/manage/videos/772081303]
[Vimeo: https://vimeo.com/manage/videos/772081252] (na 5 minuten)

Edit: Nu 3 uur verder, het is echt heerlijk stil, echt definitief geen gedreun meer. Dikke aanrader. Ook om te proberen als je unit op blokken op de dakkapel of uitbouw staat ofzo en je hoort em dreunen zou ik dit proberen voor een tientje!
Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:43:
[...]

dat snap ik niet

er zit intern een veer en de bout boven en onder zitten niet aan elkaar vast als het goed is.

er zit dus een andere bout boven en een andere bout onder.

zie wat betrekking op bout op metaal geen verschil met de jouwe
https://www.klimate.nl/trillingsdemper-set-soft-rubber.html
Mijn originele dempers hadden gewoon 1 grote bout er doorheen zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 17-11-2022 20:29 ]

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
Wij hebben sinds dinsdag twee airco's boven hangen. Eentje op zolder waar de werkkamer van mijn vriendin is en eentje op de overloop waar mijn werkkamer en de slaapkamer zich bevinden. Volgende week komt als het goed is de Daikin Stylish beneden te hangen. Dan kunnen we zo goed als het hele huis volledig elektrisch verwarmen.

Wij hebben een tussenwoning uit 1934 met ongeveer 90 m 2 oppervlakte.

Op zolder hangt een SRK-25-ZS-W met WiFi
Op de overloop een SRK-35-ZS-W met WiFi
Deze zitten beide op een SCM-40-ZS-W Deze staat op de dakkapel van de slaapkamer. Beide staan nu op standje eco met thuis werken, die van mijn vriendin iets warmer dan die van mij maar het verbruik zit zo rond de 400 w, wat mij erg mee valt. Het oude elektrische kachteltje van mijn vriendin verbruikte het dubbele!

In de woonkamer komt een FTXA35BB in combinatie met RXA35A9. Deze is om onze woonkamer mee te kunnen verwarmen en op hete dagen koelen.

Wij hebben gekozen voor deze opstelling omdat wij eigenlijk geen leidingwerk zichtbaar in huis wilde hebben en vanwege het schuine dak het achter een grote uitdaging werd om 3 binnen units op een buitenunit aan te sluiten.

Om verder ons verbruik te beperken wordt het glas in lood in dubbel glas geplaatst en de spouwmuren geïsoleerd. Daarnaast komen er 9 extra zonnepanelen bij aan de achterzijde van de woning.

Ben benieuwd of de besparing daadwerkelijk zo groot is als dat ik heb berekend.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Airco
  • Laatst online: 17-11-2022
Wij willen een airco plaatsen op zolder om deze ruimte in de zomer te kunnen verkoelen en in de winter te kunnen bijwarmen. We gebruiken de zolder als slaapkamer / werkruimte (bureau met 1 pc en 1 beeldscherm).

We hebben geen verwarming op zolder, maar dankzij dakisolatie blijft het boven goed warm in de winter. Het zou vooral fijn zijn om op echt koude dagen wat extra te kunnen bijwarmen en op echt hete dagen wat te kunnen koelen.

Ik heb alleen totaal geen verstand van airconditioners. Ik heb op internet al gezocht naar informatie, tips en adviezen over het aanschaffen van een airco, maar ik hoopte dat iemand hier misschien wat extra advies zou kunnen geven.

De informatie op een rijtje:
  • Inhoud zolder: 63m3
  • Jaren 80 woning
  • Schuin dak op het noorden/zuiden
  • Zijmuur op het oosten
  • Dakkapel met plat dak op het noorden (4.5m breed)
  • Dakisolatie met R-waarde van 5.0
  • HR++ glas, 4 ramen op het noorden (in de dakkapel), 1 raam op het oosten en 1 dakraam op het zuiden
Vraag 1:
Voor het berekenen van de benodigde capaciteit in kW, welke vermenigvuldigingsfactor zouden jullie gebruiken? 40 of 50?

Op internet zie ik namelijk staat dat je factor 40 kan gebruiken bij een redelijk geïsoleerde ruimte, maar ook dat je factor 50 kan gebruiken als het om een zolderverdieping gaat.

Bij factor 40 zou een 2,5 kW airco moeten volstaan, maar bij factor 50 kom je op minstens 3,15 kW uit.

Wij hebben offertes opgevraagd bij een installateur. De adviseur in de winkel raadde eerst 2,5 kW aan, maar de persoon die kwam inmeten raadde 3,5 kW aan.

De opties die wij uiteindelijk aangeboden hebben gekregen zijn:
  1. DAIKIN PERFERA WANDMODEL 2.5 KW (FTXM25R / RXM25R): €2375
  2. DAIKIN COMFORA WANDMODEL 3.5 KW (FTXP-35M / RXP-35M): €2295
  3. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES WANDMODEL 2.5 KW (SRK25ZS-W / SRC25ZS-W): €1850
  4. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES WANDMODEL 3.5 KW (SRK35ZS-W / SRC35ZS-W): €1999
Hierbij is de Daikin Perfera het meest energiezuinig (A+++ t.o.v. A++ bij de rest) en heeft een ingebouwde wifi module, maar is wel "maar" 2.5 kW. De 3.5 kW versie van de Perfera is meteen 450 euro duurder bij deze verkoper.

Vraag 2:
Heeft iemand hier ervaring met bovenstaande modellen en op basis van de eerder genoemde informatie, welke zou je persoonlijk kiezen?

Vraag 3:
Waar zouden jullie de buitenunit plaatsen voor het geluid? Op de dakkapel of aan de zijwand? Ik lees op internet gemengde verhalen over welk van de twee opties voor meer trilgeluid zorgt.
En maakt het veel uit voor de efficiëntie van de buitenunit dat de buitenmuur op het oosten een groot deel van de dag in de schaduw staat ten opzichte van bovenop de dakkapel?

Alvast bedankt voor als iemand wat antwoorden of tips zou hebben.

• Leanderr
Airco schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:37:
Wij willen een airco plaatsen op zolder om deze ruimte in de zomer te kunnen verkoelen en in de winter te kunnen bijwarmen. We gebruiken de zolder als slaapkamer / werkruimte (bureau met 1 pc en 1 beeldscherm).

We hebben geen verwarming op zolder, maar dankzij dakisolatie blijft het boven goed warm in de winter. Het zou vooral fijn zijn om op echt koude dagen wat extra te kunnen bijwarmen en op echt hete dagen wat te kunnen koelen.

Ik heb alleen totaal geen verstand van airconditioners. Ik heb op internet al gezocht naar informatie, tips en adviezen over het aanschaffen van een airco, maar ik hoopte dat iemand hier misschien wat extra advies zou kunnen geven.

De informatie op een rijtje:
  • Inhoud zolder: 63m3
  • Jaren 80 woning
  • Schuin dak op het noorden/zuiden
  • Zijmuur op het oosten
  • Dakkapel met plat dak op het noorden (4.5m breed)
  • Dakisolatie met R-waarde van 5.0
  • HR++ glas, 4 ramen op het noorden (in de dakkapel), 1 raam op het oosten en 1 dakraam op het zuiden
Vraag 1:
Voor het berekenen van de benodigde capaciteit in kW, welke vermenigvuldigingsfactor zouden jullie gebruiken? 40 of 50?

Op internet zie ik namelijk staat dat je factor 40 kan gebruiken bij een redelijk geïsoleerde ruimte, maar ook dat je factor 50 kan gebruiken als het om een zolderverdieping gaat.

Bij factor 40 zou een 2,5 kW airco moeten volstaan, maar bij factor 50 kom je op minstens 3,15 kW uit.

Wij hebben offertes opgevraagd bij een installateur. De adviseur in de winkel raadde eerst 2,5 kW aan, maar de persoon die kwam inmeten raadde 3,5 kW aan.

De opties die wij uiteindelijk aangeboden hebben gekregen zijn:
  1. DAIKIN PERFERA WANDMODEL 2.5 KW (FTXM25R / RXM25R): €2375
  2. DAIKIN COMFORA WANDMODEL 3.5 KW (FTXP-35M / RXP-35M): €2295
  3. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES WANDMODEL 2.5 KW (SRK25ZS-W / SRC25ZS-W): €1850
  4. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES WANDMODEL 3.5 KW (SRK35ZS-W / SRC35ZS-W): €1999
Hierbij is de Daikin Perfera het meest energiezuinig (A+++ t.o.v. A++ bij de rest) en heeft een ingebouwde wifi module, maar is wel "maar" 2.5 kW. De 3.5 kW versie van de Perfera is meteen 450 euro duurder bij deze verkoper.

Vraag 2:
Heeft iemand hier ervaring met bovenstaande modellen en op basis van de eerder genoemde informatie, welke zou je persoonlijk kiezen?

Vraag 3:
Waar zouden jullie de buitenunit plaatsen voor het geluid? Op de dakkapel of aan de zijwand? Ik lees op internet gemengde verhalen over welk van de twee opties voor meer trilgeluid zorgt.
En maakt het veel uit voor de efficiëntie van de buitenunit dat de buitenmuur op het oosten een groot deel van de dag in de schaduw staat ten opzichte van bovenop de dakkapel?

Alvast bedankt voor als iemand wat antwoorden of tips zou hebben.
Zowel Diakin als Mitsubishi zijn vrij stil. Zelf heb ik de Mitsubishi op de dakkapel staat en die hoor je niet. Zitten wel hele dikke rubber blokken onder.

Verder zou ik eerder zou ik zelf eerder een iets te zwaar model nemen. Het is zonde als je zo een grote investering doet die dan net niet doet wat je zou willen. Voor de zolderruimte zou ik een Mitsubishi doen, als het wat beter gestyld moet zijn een daikin.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

Soullancer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:01:
3mxm52n met 5kw stylish en 2x 2 kw perfera..

Staan nu 19 uur aan, slaapkamers 17,5 c woonkamer tussen 18 en 20,5

De slaapkamers 1,6 kwh
Woonkamer 2,7kwh

Maakt 310w per uur

De truuc? Of je stelt inderdaad vraagbesturing zelf in. Of je zet hem op auto en met een paar dagen geduld leert hij het uit zichzelf en valt hij drastisch terug in verbruik. Geduld is de doorslag
Gister alle vraagbesturing op auto gezet. Na een dag nog niets van te zeggen. Wat vreemd was is dat de woonkamer net heel zachtjes blies en het afkoelde in de woonkamer. Is dat onderdeel van het leerproces of was de binnenunit in slaap gevallen tijdens de les?
Toen ik setpoint even halfje omhoog en omlaag deed begon hij weer met verwarmen.

Maarten

• mwk

mwk

MiBe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:57:
[...]

Ik heb dat vorig jaar ook gedaan. Heel even de ketel aan om de eerste kou te verdrijven. De CV temp had ik al verlaagd naar 55. Het was met name om de vloerverwarming in de serre even aan te krijgen. Was hier niet efficiënt. Toch nog behoorlijk veel gas verbruikt op die twee momenten. Die ketels zijn daar natuurlijk ook niet voor ontworpen. En hij moet steeds een behoorlijk volume water verwarmen om die warmte naar beneden te krijgen (ketel hangt op zolder).
Als het niet heel bar en boos wordt blijft de CV deze winter uit.

Maarten

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
MHI:
Bijzonder dat de app 4 lamellen standen kent voor up-down en de afstandsbediening 5.
De echte middenstand (45 graden) krijg je wel met de AB maar niet met de app voor elkaar.
Wie dat weer bedacht heeft .....

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-01 15:06
jobr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:36:
MHI:
Bijzonder dat de app 4 lamellen standen kent voor up-down en de afstandsbediening 5.
De echte middenstand (45 graden) krijg je wel met de AB maar niet met de app voor elkaar.
Wie dat weer bedacht heeft .....
Heb jij er ook last van dat de daadwerkelijke stand van de lamellen niet overeenkomt met wat je in de app instelt? En dan bedoel ik de lamellen om de uitstroom links/rechts te regelen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Stokertje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:47:
[...]

Heb jij er ook last van dat de daadwerkelijke stand van de lamellen niet overeenkomt met wat je in de app instelt? En dan bedoel ik de lamellen om de uitstroom links/rechts te regelen.
Nee, als ik in de app de lamellen horizontaal verstel dan zie ik dat overeenkomen met hoe ze op de airco worden ingesteld.

• Stokertje
Okay, zal ik later nog eens naar kijken hoe dat nou kan.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Leanderr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:44:
[...]

Zowel Diakin als Mitsubishi zijn vrij stil. Zelf heb ik de Mitsubishi op de dakkapel staat en die hoor je niet. Zitten wel hele dikke rubber blokken onder.

Verder zou ik eerder zou ik zelf eerder een iets te zwaar model nemen. Het is zonde als je zo een grote investering doet die dan net niet doet wat je zou willen. Voor de zolderruimte zou ik een Mitsubishi doen, als het wat beter gestyld moet zijn een daikin.
Hoe gaat het met meerdere kamers verwarmen met de unit op de overloop? Ik twijfel nog steeds slaapkamer of overloop, heb gelukkig nog wel even om na te denken.

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 21:09
JDx schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:44:
[...]

Hoe gaat het met meerdere kamers verwarmen met de unit op de overloop? Ik twijfel nog steeds slaapkamer of overloop, heb gelukkig nog wel even om na te denken.
Hier gaat dat tot nu toe prima. Ik heb een Daikin Perfera 3.5 op de overloop ingesteld op 19 graden, en het wordt in alle 4 de kamers wel 18.5 a 19 graden. Dat is voor ons warm genoeg.
Om een kamer die een beetje achter de airco ligt wat beter mee te nemen zet ik de badkamerdeur open in de luchtstroom zodat de warme lucht terugkaatst, dat werkt prima.
Ook de badkamer is voor ons warm genoeg zo.
Het duurt wel wat langer voor alles een beetje opgewarmd is, beneden gaat dat wel veel sneller in de woonkamer. Dus ik denk dat als het wat kouder wordt hij wel wat langer aan gaat en misschien een graadje hoger.
Kost op dit moment ongeveer 3.5 kWh per dag, hij staat in de ochtend even een half uurtje aan bij het opstaan en dan van 15.00 tot 22.00.

[ Voor 34% gewijzigd door marcovandam op 17-11-2022 19:56 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• JDx

JDx

Ben ik ^

marcovandam schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:54:
[...]

Hier gaat dat tot nu toe prima. Ik heb een Daikin Perfera 3.5 op de overloop ingesteld op 19 graden, en het wordt in alle 4 de kamers wel 18.5 a 19 graden. Dat is voor ons warm genoeg.
Om een kamer die een beetje achter de airco ligt wat beter mee te nemen zet ik de badkamerdeur open in de luchtstroom zodat de warme lucht terugkaatst, dat werkt prima.
Ook de badkamer is voor ons warm genoeg zo.
Het duurt wel wat langer voor alles een beetje opgewarmd is, beneden gaat dat wel veel sneller in de woonkamer. Dus ik denk dat als het wat kouder wordt hij wel wat langer aan gaat en misschien een graadje hoger.
Kost op dit moment ongeveer 3.5 kWh per dag, hij staat in de ochtend even een half uurtje aan bij het opstaan en dan van 15.00 tot 22.00.
Oh mooi, ik wilde een 2,5 vloer in de slaapkamer, maar een 3,5 wand is even duur, minder mooi maar maakt op de overloop niets uit, op de vrij kleine slaapkamer met laag plafond is het meteen zo'n blok.

• ThaBEN
Stokertje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:47:
[...]

Heb je wellicht de linker- of rechterkant installatie optie actief staan? Dat zorgt ervoor dat de lamellen altijd in een bepaalde offset staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKLCdcs-z59wfjFMh9m2Fqg2JvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDMIV5Ie729y5eD4BUCSFUWq.jpg?f=fotoalbum_large

• ThaBEN
robinh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:44:
[...]

De standaard "dempers" heb ik ook meteen weggegooid. Dat kun je inderdaad geen dempers noemen. Ik heb exact dezelfde Anti trilling demperset soft rubber (4 stuks) eronder gemonteerd. Zorgen dat de draadstang in de demper de beugel en buitenunit niet raak. En verder heel zachtjes vastgedraaid zodat er maximaal demper overblijft. En oja ze zijn lichtgrijs maar worden na een regenbui en enige tijd vanzelf donker. Het oog wil ook wat op een zwarte beugel ;)

Exact te zijn heb ik de mijne hier gekocht:
https://www.cvkoopjes.nl/..._query=trilling&results=2
Ik zit er ook aan te denken om deze te kopen. Momenteel niet echt last van het geluid. Alleen als ik in de garage sta hoor ik een unit wel eens geluid maken tijdens opstarten/afschakelen. Die zit dan ook recht boven het garagedak.
Maar hoe kouder het wordt, hoe meer de airco aan zal staan. Dus mogelijk beter nu al kopen en bevestigen onder mijn 3 buitenunits dan wachten totdat het kouder is en de airco's intensiever gebruikt gaan worden en mogelijk 24/7 gaan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 17-11-2022 20:29 ]

• Stokertje
ThaBEN schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:14:
[...]

Heb je wellicht de linker- of rechterkant installatie optie actief staan? Dat zorgt ervoor dat de lamellen altijd in een bepaalde offset staat.

[Afbeelding]
Daar zou ik eens naar moeten kijken, maar volgens mij staat alles nog standaard. Eerstkomende weken ben ik niet thuis, kan er dus niet naar kijken nu, maar zal dit wel onthouden, bedankt 👍

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:45
mwk schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:35:
[...]

Ik heb dat vorig jaar ook gedaan. Heel even de ketel aan om de eerste kou te verdrijven. De CV temp had ik al verlaagd naar 55. Het was met name om de vloerverwarming in de serre even aan te krijgen. Was hier niet efficiënt. Toch nog behoorlijk veel gas verbruikt op die twee momenten. Die ketels zijn daar natuurlijk ook niet voor ontworpen. En hij moet steeds een behoorlijk volume water verwarmen om die warmte naar beneden te krijgen (ketel hangt op zolder).
Als het niet heel bar en boos wordt blijft de CV deze winter uit.
Heuh wat, dat is geen probleem als een CV op zolder staat het warme water is in een poep en een scheet beneden en kost amper wat.

Als je vloerverwarming opstart kost het inderdaad veel energie en is normaal doordat eerst je vloer wordt opgewarmd en dan pas wordt de ruimte.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:47 . Reden: Toch een temperatuur sensor. ]

• mwk

mwk

mr_evil08 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:58:
[...]

Heuh wat, dat is geen probleem als een CV op zolder staat het warme water is in een poep en een scheet beneden en kost amper wat.

Als je vloerverwarming opstart kost het inderdaad veel energie en is normaal doordat eerst je vloer wordt opgewarmd en dan pas wordt de ruimte.
Wat ik vergat te melden dat alleen de serre vloerverwarming heeft en de rest niet. De radiatoren in de woonkamer had ik ook open. De radiatoren in de rest van het huis had ik dicht. Dus het volume aan water zou mee moeten vallen. Maar elk huis is anders.
Ik ben nog steeds blij met de airco om te verwarmen. Ondanks dat mijn units op papier niet de hoogste COP hebben. Ik heb een 4MXM68 en een 3MXM40 met twee binnenunits.

Wat ik prettig vind is dat veel tweakers iets vertellen over hun huis en hun ervaring. Dan vind je ook af en toe huizen die met je eigen situatie overeen komen.

Maarten

• Leanderr
JDx schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:44:
[...]

Die twee dagen die wij hem hebben hangen gaat het prima. Nu moet ik wel zeggen dat ik enkel mijn werkkamer verwarm en niet onze slaapkamer. Heerlijk als het daar wat kouder is.

Airco is wel zo gehangen dat hij recht op de deur van mijn werkkamer staat, daarnaast zit de deur naar de slaapkamer (die in de zomer goed heet kan worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgXbf7HpXihtw2kOPf4JwindBtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CujopXzw4G0Mh1mSDvPHbxNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF6oxDH8mVDxF50CbyBbATgh0JE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aWfQ9G4Ff6Vhn4KwUN1DDo7S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rlyHwEv8rXQAJLtoi6Ntm4pbrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzsPXlz3wAhYLJlcvLHYxW4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-v59MP4HatUa0mTXkX_C8iuILk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5SCOHWnOOlgVpCfbeziVssM.jpg?f=fotoalbum_large

• Maxwp
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:20:
[...]

Ja je hebt gelijk. We wilden em eigenlijk hoger maar uiteindelijk had de monteur hem hier neer gehangen “want leiding moet minimaal 2-3 meter zijn”.

Ach ja ….

Binnen -helemaal niks- meer en buiten ook zachter. Alles trilt gewoon minder mee. Mega aanrader!

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik knijp hier zo hard als ik kan, die zwarte dingen waren nog _net_ geen hard plastic.

[Vimeo]
[Vimeo] (na 5 minuten)

Edit: Nu 3 uur verder, het is echt heerlijk stil, echt definitief geen gedreun meer. Dikke aanrader. Ook om te proberen als je unit op blokken op de dakkapel of uitbouw staat ofzo en je hoort em dreunen zou ik dit proberen voor een tientje!

[...]

dat bedoel ik deze van mijn foto hebben ook 2
1 boven en 1 onder het zijn vrij dure dempers trouwens
denk dat ik die goedkopere rubberen ook eens ga uit proberen.

• renzo4000
  • Laatst online: 13:42
Leanderr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:19:
[...]

Die twee dagen die wij hem hebben hangen gaat het prima. Nu moet ik wel zeggen dat ik enkel mijn werkkamer verwarm en niet onze slaapkamer. Heerlijk als het daar wat kouder is.

Airco is wel zo gehangen dat hij recht op de deur van mijn werkkamer staat, daarnaast zit de deur naar de slaapkamer (die in de zomer goed heet kan worden).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat hangt er onder je airco? Een omvormer? Weet niet of dit zo slimme locatie is. Enerzijds in de winter kan het extra warm worden in die omvormer en anderzijds heb je een hele grote kans op condensvorming in de zomer (want zeer koude lucht op een warme omvormer is vragen om problemen). Ik zou die omvormer asap verplaatsen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:35
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:20:
[...]

Ach ja ….

[Afbeelding][Afbeelding]

[Vimeo]
[Vimeo] (na 5 minuten)

[...]

Hier horen we hem af en toe ook binnen. Heb je de originele dempers er nog extra onder of alleen de nieuwe. En komt de airco veel hoger wat kabels betreft?

• Termy

Termy

renzo4000 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:50:
[...]

Wat hangt er onder je airco? Een omvormer? Weet niet of dit zo slimme locatie is. Enerzijds in de winter kan het extra warm worden in die omvormer en anderzijds heb je een hele grote kans op condensvorming in de zomer (want zeer koude lucht op een warme omvormer is vragen om problemen). Ik zou die omvormer asap verplaatsen.
Uh, condens zal niet gebeuren. Daarvoor heb je een koud oppervlak met warme lucht nodig.

Hoe dan ook is de plaatsing wat curieus..

Pagina: 1 ... 249 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic