Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 250 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Met de eerste koude dagen op komst, de volgende vraag :
Ik weet dat bij auto’s de airco niet werkt bij temperaturen onder de 4 graden. Natuurkundig is het verloop van druk gerelateerd aan temperatuur. Om de olie circulatie te kunnen waarborgen, wordt daarom de airco bij lage temperaturen uitgeschakeld. ( lage temperatuuur = lage koudemiddeldruk )

Hoe zit dat bij onze airco-warmtepompen ?
Is de defrost-funktie voldoende om eventuele compressor-schade te voorkomen ? Ook bij langdurige lage temperaturen ?

[ Voor 5% gewijzigd door pjotter1965 op 18-11-2022 06:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
vangoghnl schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:05:
[...]

Hier horen we hem af en toe ook binnen. Heb je de originele dempers er nog extra onder of alleen de nieuwe. En komt de airco veel hoger wat kabels betreft?
Als je de originele dempers er onderuit haalt komt hij echt maar een centimeter hoger.
Ik heb de originele dempers er nog onder, maar eigenlijk alleen omdat ze behoorlijk vast zitten aan de beugel en ik niet goed bij de achterste beugel kon ik ze te verwijderen.

Het was wel iets tricky bij mij omdat hij niet spanningsvrij gemonteerd was. Ik heb eerst links, toen rechts losgemaakt, en toen ik rechts loste terwijl links vast zat duwde (de leiding) de unit toch wel wat naar voren.

Ik heb het zo voorzichtig mogelijk gedaan. Originele bout eruit, voet opzij duwen terwijl hij op de originele hoogte bleef, steunend op wat stenen.

Terug was lastiger omdat deze nieuwe rubbers vaste bouten hebben, dus ik moest de unit 3-5 centimeter optillen. Helemaal comfortabel vond ik het niet. Hangt wel af van je beugel / voet natuurlijk en hoeveel vrije speling je hebt.
Dus overweeg zelf even of je van klussen houd of niet ;P

Met -5 dit weekend niet de beste timing om je leidingen te beschadigen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:34
Nieuwe update voor mhi ac ctrl esp module getest de afgelopen tijd, automodus werkt prima. Als je een beetje oplet is handmatig stand 2 rustiger naar mijn mening met geluid.
Moet je wel op de binnen/buiten unit fan speeds letten ivm stroom verbruik.

MHI 3.5 ZSX
24/7 aanstaan geen zin om te schakelen.
31okt- nov 6 9.9 kWh
7nov - 13 nov 22.6 kWh
14nov -18 nov 18.7 kWh
1x een defrost gehad.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kijk eens in de handleiding van je omvormer.
Hoogstwaarschijnlijk staat daar in dat deze vrij op de muur moet hangen met bepaalde afstanden omdat deze warmte kwijt moet raken.

Mocht je binnenunit van de zomer keer dichtvriezen vanwege storing of condens water gaan lekken dan heb je ook feest.

Zo zou ik het thuis nooit willen hebben zoals het nu gemaakt is bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-10 17:29
bgrr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:20:
Kijk eens in de handleiding van je omvormer.
Hoogstwaarschijnlijk staat daar in dat deze vrij op de muur moet hangen met bepaalde afstanden omdat deze warmte kwijt moet raken.

Mocht je binnenuit van de zomer keer dichtvriezen vanwege storing of condens water gaan lekken dan heb je ook feest.

Zo zou ik het thuis nooit willen hebben zoals het nu gemaakt is bij jou.
Buiten dat om worden omvormers best warm als ze aan het werk zijn. De temperatuur sensor in de binnenunit zal deze warmte deels gaan meten/voelen.

Ik heb met mijn MHI 1 maal gehad dat de afvoerleiding verstopt zat met wat zaagsel na de plaatsing en toen die begon over te lopen met condenswater was het toch meer water dan je zou verwachten. Was blij dat deze niet boven electronische apparatuur hing maar gewoon boven een deur. Na het loskoppelen van de slang en het bakje legen lag er toch bijna 1 liter water in de emmer plus dat wat op de grond gevallen was.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:01
Stokertje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:47:
[...]

Heb jij er ook last van dat de daadwerkelijke stand van de lamellen niet overeenkomt met wat je in de app instelt? En dan bedoel ik de lamellen om de uitstroom links/rechts te regelen.
Ik denk dat dit komt door je "offset" .
Zit je unit L of Rechts in de kamer geplaatst?

bv:
R geplaatst en dus R de offset? dan kunnen de lamellen NIET naar rechts blazen (muur)
en als je de app dan naar Rechts instelt... gaat het naar....voren.

Even wennen maar wel logisch. omhoog/laag zou dit niet zo moeten zijn.

edit: oeps, zie na verder scrollen dat iemand anders dit ook aangeeft..

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 18-11-2022 08:49 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-10 15:14
Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:22:
[...]

ok ik zet hem hier op 18,5 en dan is het bijna 21 graden in de kamer zou ik hem op 21 zetten word het hier een sauna
je hebt nu continue 200 watt? ik neem aan dan in de avond niet maar wel overdag gedurende 8 uur?
dat is aardig was.
Komend weekend zien hoe het verder verloopt. Ten tijde van dat bericht liep ie een tijdje mooi constant, maar afhankelijk van tempverschil loopt ie nu ook op naar ~330 (als ik setpoint 22 gebruik ipv 21).

Hier nog twee screenshots van afgelopen dagen.

Eergister snachts uitgehad. smorgens aangezet. na 1 opstart "piek" een mooie lijn van 07:00 tot ~ iets voor 10:00. Daarna pendelen tot 2200 savonds alvorens hij weer "mooi" doorliep. In de avond zelf ook wat lopen prutsen met tempaanvraag verschil om te kijken of ik hem kon sturen op stabiel gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxZcYOIKpVwHl8ICd7dy15Bh8IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIYawfnjr0UwHusd4HZzwy55.jpg?f=fotoalbum_large

In de nacht door laten gaan en hele nacht mooi tussen 200 ~ 250 gedraaid. Met kamerdeur naar hal open overigens. Piekje naar 300 ~ 400 was een setpoint aanvraag van 22 ipv 21. Nu weer terug op 21 gezet. De e-thermostaat van essent geeft 19,5 aan in kamer.

na het weekend meer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6ttWy6DMmYQMJgGS647MGPd-ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIzjmue37p42u0g3FxNxf2Ja.jpg?f=fotoalbum_large
Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:23:
[...]

te warm alleen door koken en wat mensen in huis?
dan is je huis erg goed geisoleerd en tegelijk hoe zit het met veste lucht? dat haalt het toch ook wat naar beneden?
nja het was 20,5 al. en liep op naar 21,5 (ouders op bezoek die eten kookten etc). veel te warm voor ze, dus uitgezet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-10 15:03
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:26:
Een MHI 35ZS-W en de 50ZS-W beschikken over een vochtigheidssensor en ik weet niet of ik de juiste senser uitlees. Ik lees de THI-R2 en die geeft een waarde in de 50-60.

Ik gebruik dezelfde vermenigvuldiging als bij de andere twee sensoren (waarde * 0.32-11,4):

code:
1
thi_r2_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f)

C++ en zend ook meteen de waarde naar buiten. Zoveel nieuwe dingen dat ik het nog maar net kan volgen. Werkt overigens wel super want geen extra code nodig in YAML.

Volgens de documentatie zou dat dat de "Indoor heat exchanger sensor (on Capillary)" zijn. R1 zit op de U-bocht en R3 zou op de "Indoor heat exchanger sensor (on suction header) " zitten.
Ik snap je uitleg niet helemaal.. Als het vochtigheidssensoren zijn, meten ze dan de relatieve luchtvochtigheid?

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:31:
Onze Mitsubishi SRK50ZS dreunt teveel door, met name de compressor. De standaard ophanging waarmee hij geïnstalleerd is laat ook te wensen over.
Enkel rubber strak aangedraaid, en bout zit onder en boven op metaal.
De beugel zit op de buitenmuur van onze woonkamer.

[Afbeelding]

Online zag ik dat deze aangeraden werden, en die winkel zit in de buurt, dus ik haal ze vandaag even en laat ik weten of het veel hielp :)
Zojuist gecontroleerd en zie dat ik exact dezelfde opstelling heb.
Heb dan ook maar gelijk 3 setjes besteld voor mijn 3 buitenunits. Bedankt voor de tip :)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Termy schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 01:20:
[...]

Uh, condens zal niet gebeuren. Daarvoor heb je een koud oppervlak met warme lucht nodig.

Hoe dan ook is de plaatsing wat curieus..
Je hebt inderdaad gelijk, het is precies andersom. Desalniettemin is dit geen handige plaatsing.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:22
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:31:
Onze Mitsubishi SRK50ZS dreunt teveel door, met name de compressor. De standaard ophanging waarmee hij geïnstalleerd is laat ook te wensen over.
Enkel rubber strak aangedraaid, en bout zit onder en boven op metaal.
De beugel zit op de buitenmuur van onze woonkamer.

[Afbeelding]

Online zag ik dat deze aangeraden werden, en die winkel zit in de buurt, dus ik haal ze vandaag even en laat ik weten of het veel hielp :)
Resonantie is altijd lastig. Vaak wordt het minder als je demping toepast, maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de 'brom' binnen in huis juist harder werd na het toepassen van dempers tussen de buitenunit en de beugel. Je hebt harde en zachte dempers, daarmee experimenteren kan ook helpen. Wat je ook nog kan proberen, na dempers tussen de buitenunit en de beugel te hebben geplaatst, is om demping tussen de beugel en de muur toe te passen. De rails die aan de muur geschroefd zit die ga je waarschijnlijk niet meer loshalen, maar de beugels die aan de rails hangen, hebben vaak aan de onderkant een nylon stelschroef waarmee de afstand tot de muur ingesteld kan worden. Het doel hiervan is om de zorgen dat de unit recht staat. Je kan proberen om iets dempends tussen die plug en de muur te stoppen. Paar lapjes van een binnenband van een fiets, een stukje van een deurbuffer, etc. Soms helpt het, soms niet, soms wordt het alleen maar erger. Gewoon trial-and-error.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirretje
Voor de liefhebbers. hier ook de standaard "rubbers/plastic" gewijzigd naar deze units
https://www.aircosuper.nl/trillingsdempers-cylindrisch

Grote verbetering voor € 12,50.
Een lichte resonantie hoorbaar nog mits het echt stil in huis is en ik op de bank zit (met name bij opstarten of terugtoeren langs de 650 watt zegmaar). Maar veel beter dan voorheen. Voor mij prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVqSMQLBmV-i9p6ld_cpnimMfXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klDEDjG8TfYJSItjjgChIk8M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95O-Q-7NHOn2m93rtVP6arziS2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IaqCzuwyQRD6xjL0nfFie0tb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-10 16:27
marcovandam schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:54:
[...]

Hier gaat dat tot nu toe prima. Ik heb een Daikin Perfera 3.5 op de overloop ingesteld op 19 graden, en het wordt in alle 4 de kamers wel 18.5 a 19 graden. Dat is voor ons warm genoeg.
Om een kamer die een beetje achter de airco ligt wat beter mee te nemen zet ik de badkamerdeur open in de luchtstroom zodat de warme lucht terugkaatst, dat werkt prima.
Ook de badkamer is voor ons warm genoeg zo.
Het duurt wel wat langer voor alles een beetje opgewarmd is, beneden gaat dat wel veel sneller in de woonkamer. Dus ik denk dat als het wat kouder wordt hij wel wat langer aan gaat en misschien een graadje hoger.
Kost op dit moment ongeveer 3.5 kWh per dag, hij staat in de ochtend even een half uurtje aan bij het opstaan en dan van 15.00 tot 22.00.
Wij gebruiken hem met name om tijdens het werk te verwarmen dus dan is het vaak wel 20/21 graden. Dit is dan van zeg 8 tot 18 uur. Dan blijft de warmte wel aardig hangen. Verbruik voor 2 airco's (split unit).

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbrkrsnm
  • Laatst online: 16-04-2024
jordje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:12:
[...]

Met die prijs gaat er zeker €2000,- incl. Btw. naar arbeid. Bij twee dagen werk, of één dag met twee personen is dat ruim €100,- bruto per uur. Ik ga mijn tarief ook maar eens verhogen 7(8)7
Ik vraag me af of het überhaupt zoveel werk is, en dan zitten niet eens alle kosten erbij inbegrepen.

Voor ongeveer diezelfde €2000 is er bij mij vorig jaar iemand twee lange ( >8 uur) dagen bezig geweest voor vier units, en kwam ook nog de betonboorder met twee man sterk gaten boren.
Nou, met iedere nieuwe offerte die binnenkomt wordt het alleen maar duurder, dus of ik heb een heel andere situatie dan jij, of dit is gewoon het nieuwe normaal. Kan ook haast niet anders, met alles wat er dit jaar is gebeurd. Het begint erop te lijken dat rond de €4500 voor 2x binnen en 1-2x buiten vrij gemiddeld is. Of iemand met meer marktkennis moet me corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-10 09:44
pjotter1965 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:38:
Met de eerste koude dagen op komst, de volgende vraag :
Ik weet dat bij auto’s de airco niet werkt bij temperaturen onder de 4 graden. Natuurkundig is het verloop van druk gerelateerd aan temperatuur. Om de olie circulatie te kunnen waarborgen, wordt daarom de airco bij lage temperaturen uitgeschakeld. ( lage temperatuuur = lage koudemiddeldruk )

Hoe zit dat bij onze airco-warmtepompen ?
Is de defrost-funktie voldoende om eventuele compressor-schade te voorkomen ? Ook bij langdurige lage temperaturen ?
Dat heeft te maken met vorstbeveiliging waardoor het bij auto,s uitgeschakeld wordt.
De lucht/lucht warmtepompen kunnen probleemloos tot -15 functioneren en sommige nog verder.

Ze hebben vorstbeveiliging/carter verwarming en dat functioneerd zolang je de stekker er niet uit haalt.
Bij een auto kan dat niet want dan trek je de accu leeg of je moet de heledag de motor aan laten.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2022 10:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:22
gbrkrsnm schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:58:
[...]

Nou, met iedere nieuwe offerte die binnenkomt wordt het alleen maar duurder, dus of ik heb een heel andere situatie dan jij, of dit is gewoon het nieuwe normaal. Kan ook haast niet anders, met alles wat er dit jaar is gebeurd. Het begint erop te lijken dat rond de €4500 voor 2x binnen en 1-2x buiten vrij gemiddeld is. Of iemand met meer marktkennis moet me corrigeren.
Dat is inderdaad op dit moment wel marktconform.
jordje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:12:
[...]

Met die prijs gaat er zeker €2000,- incl. Btw. naar arbeid. Bij twee dagen werk, of één dag met twee personen is dat ruim €100,- bruto per uur. Ik ga mijn tarief ook maar eens verhogen 7(8)7
Ik vraag me af of het überhaupt zoveel werk is, en dan zitten niet eens alle kosten erbij inbegrepen.

Voor ongeveer diezelfde €2000 is er bij mij vorig jaar iemand twee lange ( >8 uur) dagen bezig geweest voor vier units, en kwam ook nog de betonboorder met twee man sterk gaten boren.
Het staat je natuurlijk vrij om zelf je STEK-certificaat te behalen, > €15.000 aan gereedschap aan te schaffen, busje aanschaffen, inschrijven bij de KvK, je onderneming laten certificeren conform BRL100, jaarlijkse herhaalaudit hiervoor, jaarlijks je gereedschap kalibreren. Vergeet ook niet je verzekeringen, pensioenopbouw, tijd voor administratie, je voorraadbeheer, inkoopprocedures, afvoeren bedrijfsafval, etc. :+
Vind je dat toch wat omslachtig? Dan zal je een ander moeten betalen voor al het bovengenoemde, en meer.

Ja beetje flauw natuurlijk, maar besef dat er in het tarief voor de monteur zo ontzettend veel meer zit dan alleen de twee handjes ter plaatse.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10 13:57
De volgende situatie doet zich al 2 dagen voor.

06.30 uur = 18 graden (externe thermostaat)
06.30 uur airco aangezet op setpoint 23,5 graden
08.30 uur = 19,7 graden (externe thermostaat)
10.20 uur = 19,7 graden

Gisteren eenzelfde situatie en was het 's middags rond 15.00 uur nog steeds rond de 19,7 graden.

Het is alsof hij nu niet verder stookt. We willen het huis rond de 21 graden krijgen. Vorige weken ging dit wel goed.

Enig idee hoe dit kan? Setpoint nog hoger zetten (wat me gek lijkt aangezien de setpoint 23,5 nog lang niet is behaald). Is dit normaal vanwege het koudere weer?

Er hangt een 5 kWh Daikin die de ruimte aan moet kunnen (voldoende vermogen).

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:24:

10.20 uur = 19,7 graden

Gisteren eenzelfde situatie en was het 's middags rond 15.00 uur nog steeds rond de 19,7 graden.

Het is alsof hij nu niet verder stookt. We willen het huis rond de 21 graden krijgen. Vorige weken ging dit wel goed.

Enig idee hoe dit kan? Setpoint nog hoger zetten (wat me gek lijkt aangezien de setpoint 23,5 nog lang niet is behaald). Is dit normaal vanwege het koudere weer?

Omdat het kouder is buiten, mijn airco trekt het ook niet alleen en als het dit weekend 's nachts -6 wordt en overdag amper boven de 0 dan zeker niet op ECO of demand <70%

Heb 3,5kW Daikin op 31m2/80m3 woonkamer met open keuken. Vannacht 16, setpoint 18,5 en al hele ochtend aan het blazen, maar het blijft 18.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 10:38 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wat een onzin, een 5kW die een ruimte niet warm zou krijgen omdat het onder de 10 graden is buiten 8)7

Heb je toevallig de fan stand of het vermogen beperkt? Iets meer info is wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
Slonzo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:42:
[...]

Wat een onzin, een 5kW die een ruimte niet warm zou krijgen omdat het onder de 10 graden is buiten 8)7

[...]

Heb je toevallig de fan stand of het vermogen beperkt? Iets meer info is wel handig.
Vraagbesturing automatisch
Ventilatiestand op automatisch of binnenunit stil (beetje uitproberen, vandaag en gisteren volledig op automatisch dus dat kan het niet zijn denk ik)
Geen eco modus
45 graden verticaal en blaasrichting recht naar voren zeg maar

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 17:50

10.20 uur = 19,7 graden

Kan je eens bekijken of zien te achterhalen wat het verbruik is? Als een airco bezig blijft en nog 4 graden onder de setpoint is moet hij toch best wat vermogen trekken.
Nergens beperkingen ingesteld van het vermogen?
Wat is de blaasrichting? Schuin vooruit en niet de laagste fanstand?

Edit: ondertussen geplaatst.

vaak heb je nog zat verwarmingsvermogen als je nog een stuk boven het vriespunt zit. Een 5kW is meer dan genoeg voor een grote woonkamer. Of je hebt hele slechte isolatie of tocht.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Headshot_NL schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:55:
[...]

Kan je eens bekijken of zien te achterhalen wat het verbruik is? Als een airco bezig blijft en nog 4 graden onder de setpoint is moet hij toch best wat vermogen trekken.
Nergens beperkingen ingesteld van het vermogen?
Wat is de blaasrichting? Schuin vooruit en niet de laagste fanstand?

Edit: ondertussen geplaatst.

vaak heb je nog zat verwarmingsvermogen als je nog een stuk boven het vriespunt zit. Een 5kW is meer dan genoeg voor een grote woonkamer. Of je hebt hele slechte isolatie of tocht.
De Daikin app geeft in principe de hele dag 500W per uur aan. Dus per 2 uur 1 kWh verbruik (onecta app).

Zelfs nog even de stand krachtig 2x gebruikt. Ook dat helpt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door henidde op 18-11-2022 10:58 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Slonzo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:42:
[...]

Hoezo onzin, je weet niet welke settings hij heeft, hoe groot de te verwarmen ruimte is, het is hier 5 graden, vorige week 12. Als hij het toen redde en nu niet komt dat omdat het een stuk kouder is.

Of andere settings wellicht.

Ik heb demand control helemaal uit gezet en het was binnen een half uur 18,5 graden.

nu weer aan op auto, kijken of hij het op 18,5 kan houden en vanavond naar 19

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10 23:45
henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:55:
[...]

Vraagbesturing automatisch
Ventilatiestand op automatisch of binnenunit stil (beetje uitproberen, vandaag en gisteren volledig op automatisch dus dat kan het niet zijn denk ik)
Geen eco modus
45 graden verticaal en blaasrichting recht naar voren zeg maar
Blijft hij wel gewoon mooi constant doorhobbelen zonder pendelen? Ik heb mijn blaasrichting juist naar de zijkant staan bij al mijn units. Enerzijds om niet in de luchtstroom te zitten, maar ook omdat hij op die manier minder snel reeds verwarmde lucht aanzuigt (en dan een hogere temperatuur meet dan het in de rest van de ruimte is) waardoor hij sneller gaat pendelen. Ik gebruik tevens een verticale hoek van 45 graden overigens.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 22:01
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:59:
[...]

Hoezo onzin, je weet niet welke settings hij heeft, hoe groot de te verwarmen ruimte is, het is hier 5 graden, vorige week 12. Als hij het toen redde en nu niet komt dat omdat het een stuk kouder is.

Of andere settings wellicht.

Ik heb demand control helemaal uit gezet en het was binnen een half uur 18,5 graden.
Als je met een 5kW unit de boel niet warm krijgt (rond de 21 graden zoals @henidde zegt) dan is er wel iets mis. Of met de isolatie (behoorlijk warmteverlies), of met de unit.

De MHI 3.5 in de woonkamer is al sinds 7 uur vanmorgen lekker rond de 237 Watt aan het pruttelen en het is hier 21.5 graad (staat op 22).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:06:
[...]

Als je met een 5kW unit de boel niet warm krijgt (rond de 21 graden zoals @henidde zegt) dan is er wel iets mis. Of met de isolatie (behoorlijk warmteverlies), of met de unit.

De MHI 3.5 in de woonkamer is al sinds 7 uur vanmorgen lekker rond de 237 Watt aan het pruttelen en het is hier 21.5 graad (staat op 22).
Misschien woont ie wel in een oude boerderij met een woonkamer van 100m2, dat is niet aangegeven, je kan dus niet zomaar stellen dat een 5kW dat moet redden.

Het zal veel mensen nog wel tegenvallen hoe moeilijk de airco het krijgt onder het vriespunt, misschien niet in nieuwbouw, maar oudere woningen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maar hij geeft al aan de silent mode te gebruiken en vorige week niet, dus dat is al een aanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
MiBe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:05:
[...]

Blijft hij wel gewoon mooi constant doorhobbelen zonder pendelen? Ik heb mijn blaasrichting juist naar de zijkant staan bij al mijn units. Enerzijds om niet in de luchtstroom te zitten, maar ook omdat hij op die manier minder snel reeds verwarmde lucht aanzuigt (en dan een hogere temperatuur meet dan het in de rest van de ruimte is) waardoor hij sneller gaat pendelen. Ik gebruik tevens een verticale hoek van 45 graden overigens.
Hij pendelt niet en blaast de hele dag door.

We hebben een L vorm woning. Aan de andere kant hangt nog een perfera 2,5 kWh. Voor de zekerheid laten plaatsen ivm echt koude dagen. Deze heb ik ook al de hele dag aan gehad omdat ik dacht daar kan wel kou vandaan komen.

Dit maakt geen verschil voor het gedrag van de 5 kWh. Als ik de 2,5 wel of niet aan heb: het gedrag van de 5 kWh wordt niet anders.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Toevoeging: zowel de 5 kWh als 2,5 kWh staan nu aan en de temperatuur is zelfs gezakt naar 19,6 graden (-0,1).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
Toevoeging: zowel de 5 kWh als 2,5 kWh staan nu aan en de temperatuur is zelfs gezakt naar 19,6 graden (-0,1).
Oppervlakte/inhoud te verwarmen ruimte? En nog steeds beide op silent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:08:
[...]

Misschien woont ie wel in een oude boerderij met een woonkamer van 100m2, dat is niet aangegeven, je kan dus niet zomaar stellen dat een 5kW dat moet redden.

Het zal veel mensen nog wel tegenvallen hoe moeilijk de airco het krijgt onder het vriespunt, misschien niet in nieuwbouw, maar oudere woningen wel.
Nu begin ik dan wel benieuwd te worden wat de MHI doet bij -5 (bj 1948).

@henidde wat voor woning heb je? Bouwjaar, inhoud.

Ik heb ook een L vormige woning, maar dan met een uitbouw keuken er nog bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:15:
[...]

Oppervlakte/inhoud te verwarmen ruimte? En nog steeds beide op silent?
Bouwjaar 1990. Woonkamer 130m3. Keuken en kantoor 30m3 (hangt voor de zekerheid nog een 2,5 kWh perfera).

Is een L-vorm open ruimte.

Ik gebruik geen silent modus meer sinds 2 dagen juist omdat ik dacht dit zou de oorzaak wel eens kunnen zijn..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:15:
[...]

Nu begin ik dan wel benieuwd te worden wat de MHI doet bij -5 (bj 1948).

@henidde wat voor woning heb je? Bouwjaar, inhoud.

Ik heb ook een L vormige woning, maar dan met een uitbouw keuken er nog bij aan.
Je krijgt dan ook defrosts van 10-15 minuten, bij mij zakt het dan zo weer een halve graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:17:
[...]

Je krijgt dan ook defrosts van 10-15 minuten, bij mij zakt het dan zo weer een halve graad.
Volgensmij heb jij een vergelijkbare woning (hoekwoning, 80 of 90m3?) als ik heb. Welk bouwjaar?

Kunnen we eens vergelijken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:20:
[...]

Volgensmij heb jij een vergelijkbare woning (hoekwoning, 80 of 90m3?) als ik heb. Welk bouwjaar?

Kunnen we eens vergelijken :9
Het is een geschakelde hoekwoning 1964, zit nog met de wc vast aan de buren, woonkamer is volledig hoek.

Heb wel ergens een 3D model, even zoeken. Oppervlakte woonkamer/keuken is 31m2, totaal 85m2 idd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iDsJhsm.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w96MJON.png

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nou staat de airco er niet in lol, even bijgevoegd, rode blok

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XysgS0Y.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Misschien dat het aan mij ligt, is wel vaker zo, maar ik vind bovenstaande wel een heel rare plek voor de Airco. Glas geeft volgens mij nog steeds het grootste warmte verlies. Bovendien zou hij rechts uitblazen dan voelt het systeem continue zijn eigen warmte. Ik had zelf, indien bouwtechnisch mogelijk, hem direct naast de klok gehangen. Op die manier kan hij links en rechts uitblazen en verwarmd dan meteen de woonkamer en keuken. Zo hebben wij het hier thuis sinds 3 weken ook en dat lijkt de ideale plaatsing.

[ Voor 20% gewijzigd door SneezyThunder91 op 18-11-2022 11:33 . Reden: Typo + aanvulling eigen situatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

SneezyThunder91 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:30:
Misschien dat het aan mij ligt, is wel vaker zo, maar ik vind bovenstaande wel een heel rare plek voor de Airco. Glas geeft volgens mij nog steeds het grootste warmte verlies. Bovendien zou hij rechts uitblazen dan voelt het systeem continue zijn eigen warmte. Ik had zelf, indien bouwtechnisch mogelijk, hem direct naast de klok gehangen.
Begin 2019 gekocht om vooral het zitgedeelte te koelen, nooit gedacht dat ik er ook mee zou verwarmen.

Raampartij zit exact op het zuiden, kon hier wel rond de 40 graden worden op hete dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:32:
[...]

Begin 2019 gekocht om vooral het zitgedeelte te koelen, nooit gedacht dat ik er ook mee zou verwarmen.

Raampartij zit exact op het zuiden, kon hier wel rond de 40 graden worden op hete dagen.
Dat klinkt wel logisch al lijkt het me ook om te koelen niet de meest ideale plek. Dan zou ik eerder screens nemen aan de buitenzijde (scheelt zo 70% warmte) en de Airco toch naar links opschuiven. Dan heeft de airco het ook een stuk makkelijker volgens mij omdat hij niet de directe stralingswarmte van de zon meet.

Maar ik wil je niet afvallen. Excuses als het zo overkomt alvast.

[ Voor 7% gewijzigd door SneezyThunder91 op 18-11-2022 11:37 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

SneezyThunder91 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:36:
[...]

Dat klinkt wel logisch al lijkt het me ook om te koelen niet de meest ideale plek. Dan zou ik eerder screens nemen aan de buitenzijde (scheelt zo 70% warmte). Dan heeft de airco het ook een stuk makkelijker volgens mij.

Maar ik wil je niet afvallen. Excuses als het zo overkomt alvast.
Heb ook wel zonwering, al 16 jaar en dan nog zo warm.

Als ik hem nu zou kopen/plaatsen, werd het waarschijnlijk een vloermodel onder de klok, dat tafeltje staat er al meer dan 10 jaar niet meer, grote eettafel staat nu voor het raam onder de airco zeg maar.

Bovenste ramen zijn geen ramen meer, maar geisoleerd en multiplex. Zie eerdere nieuwe foto.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/orxf3Rul.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/05bBPjCl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:21
M_AW schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:18:
Het staat je natuurlijk vrij om zelf je STEK-certificaat te behalen, > €15.000 aan gereedschap aan te schaffen, busje aanschaffen, inschrijven bij de KvK, je onderneming laten certificeren conform BRL100, jaarlijkse herhaalaudit hiervoor, jaarlijks je gereedschap kalibreren. Vergeet ook niet je verzekeringen, pensioenopbouw, tijd voor administratie, je voorraadbeheer, inkoopprocedures, afvoeren bedrijfsafval, etc. :+
Vind je dat toch wat omslachtig? Dan zal je een ander moeten betalen voor al het bovengenoemde, en meer.

Ja beetje flauw natuurlijk, maar besef dat er in het tarief voor de monteur zo ontzettend veel meer zit dan alleen de twee handjes ter plaatse.
Die kosten die je noemt heb ik in mijn eenmanszaak ook, behalve dan de STEK certificering. Echter verlangen mijn opdrachtgevers vaak andere certificaten of erkenningen. Misschien ligt het helemaal aan mij en moet ik ook gewoon €100 ex. btw per uur gaan vragen. En natuurlijk ook nog marge op materiaal. Ga het bij het volgende bestek gewoon eens proberen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Laatst online: 23-10 18:22
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:38:
[...]

Heb ook wel zonwering, al 16 jaar en dan nog zo warm.

Als ik hem nu zou kopen/plaatsen, werd het waarschijnlijk een vloermodel onder de klok, dat tafeltje staat er al meer dan 10 jaar niet meer, grote eettafel staat nu voor het raam onder de airco zeg maar.
Had ook gekeken naar een vloermodel omdat mijn hoofddoel is om te verwarmen maar er bestaan amper vloermodellen waardoor de prijs ook niet echt geweldig is. Features wrs ook niet mede daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ffaccountje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:49:
[...]

Had ook gekeken naar een vloermodel omdat mijn hoofddoel is om te verwarmen maar er bestaan amper vloermodellen waardoor de prijs ook niet echt geweldig is. Features wrs ook niet mede daardoor.
Qua inkoop scheelt het maar 200 euro bij Daikin, maar blijkbaar rekenen ze veel meer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:36:
[...]

Omdat het kouder is buiten, mijn airco trekt het ook niet alleen en als het dit weekend 's nachts -6 wordt en overdag amper boven de 0 dan zeker niet op ECO of demand <70%

Heb 3,5kW Daikin op 31m2/80m3 woonkamer met open keuken. Vannacht 16, setpoint 18,5 en al hele ochtend aan het blazen, maar het blijft 18.
Je hebt een vergelijkbare situatie als ik, vlak naast het gordijn geplaatst en daar reageert die op bij verwarmen, de voeler zit naast de uitblaas aan de rechterkant, gordijn wegtrekken maakt uit er vormt zich daar een luchtbel in de hoek zodra de airco meer warmte gaat leveren.

Vergelijkbare ruimte en ook 3,5kw hier, geen enkel probleem om door te racen naar 22c.
Hier zit de voeler om die reden niet meer in de airco, wat je ook kan doen is de setpoint op 25c zetten en kijken wat er gebeurd.

Ik kan tot -12 buitentemperaturen nog zelfstandig ermee verwarmen met een kamertemp van 21-22c.
Op dit moment gebruik ik nog 50% vraagbesturing ofwel gelimiteerd tot 50%.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 20:12
Kleine update vanuit mijn kant (let op dit gaat over een lucht/water warmtepomp, excuus ik dacht dat ik in het lucht/water topic zat)

Ik heb een warmtepomp zelf besteld en zelf een installateur gevonden, en ik kom netto alles bij elkaar uit op minder dan EUR 5.000 netto voor all-electric 7.5kW wp.

Hier is het desbetreffende topic en uitsplitsing kosten
radeoxx in "Warmtepomp voor hoekwoning uit 1992"

Geef de moed niet op als je op zoek bent naar een warmtepomp voor een eerlijke prijs!

[ Voor 10% gewijzigd door radeoxx op 18-11-2022 12:40 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:53:
[...]

Qua inkoop scheelt het maar 200 euro bij Daikin, maar blijkbaar rekenen ze veel meer door.
Snel gezocht Daikin vloermodel alleen binnenunit al 1900 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:11:
[Afbeelding]

Dat de moeite niet genomen is om de demper niet helemaal onder de voet schuiven. De voet kreeg zo ook meer kracht te verduren dan nodig was.

Alles is voor elkaar gemaakt en dan momteren ze het ook nog eens verkeerd.
echt met beleid ging het inderdaad niet....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 15:35
Dankzij dit forum heb ik inmiddels zelf de airco's in huis operationeel. En omdat ik het leuk vind om andere projecten te bekijken deel ik die van mezelf even voor andere.

Gekozen voor een Daikin 2MXM50A multi split opstelling met voornaamste reden dat er maar 1 buitenunit zichtbaar is. Wel gekozen voor de licht mogelijke multi buitenunit om het pendelen waar zoveel over gesproken wordt tegen te gaan. Omdat deze buitenunit een laag opgenomen vermogen heeft, 1.2KW verwarmen en 1.8KW koelen besloten voor deze te gaan en toch nog voldoende capaciteit om beide te gebruiken in mijn situatie.

In de woonkamer met open keuken en 3 grote raampartijen van 135m3 hangt een Daikin Stylish FTXA-50AW. In de slaapkamer van 28m3 hangt een Daikin Stylish FTXA-35AW.

Huis uit 1968 met alles volledig nageisoleerd, kruipruimte, spouw en nieuw Unidek dak van RC5. In de oude regeling nog een definitief 10 jarig energielabel A kunnen aanvragen. Helaas met een niet te veranderen rode steen maar dat terzijde. Ik wek door middel van zonnepanelen gemiddeld 4.75Mw op per jaar middels 12 x Sunpower Maxeon 3 375Wp in combinatie met 12 x Enphase IQ7X micro-omvormers.

Het stookseizoen is nog vroeg, maar na de zomer van dit jaar de CV niet meer gebruikt voor te verwarmen. Ik gebruik de 5KW in de woonkamer op stand fluisterstil met af en toe de gangdeur open om de warmte te verdelen. Het is snel en blijft lekker op een comfortabele temperatuur. De 3.5KW op de slaapkamer gebruik ik momenteel op stand automatisch om de 1e en zolder-verdieping te verwarmen. Momenteel een houtje-touwtje oplossing maar het werkt. Momenteel ben ik aan het expermimenteren met een programma, 7 uur de woonkamer op 20 graden en automatisch en vanaf 07:30 uur weer naar 20 graden fluisterstil om de ruimte smorgens te verwarmen. Aangezien ik veel thuis werk staat deze verder de hele dag aan.

Omdat ik zeer tevreden ben over de resultaten ben ik voornemens nog een Daikin 2MXM50A multi split aan te kopen en hiermee de zolder en badkamer te voorzien van een airco. Over het verwarmen van de badkamer met een airco plaats ik later nog een oproep of iemand hier ervaring mee heeft.

Totale kostenplaatje bestaat uit alle Daikin onderdelen gekocht via een webshop, zelf zoveel mogelijk arbeid verricht door alles in de muren te frezen en geen gebruik te maken van gootjes buiten of binnen, en enkel de F-gassen werkzaamheden door een vakman te laten uitvoeren. Vanwege de afwatering ook nog 2 condenspompjes moeten plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcL1eM3qfnNpeHY2zWdPWe4z6Pw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tJWGCK7hjoqeorDiATTqTbOd.jpg?f=user_large

In totaal: €3371,83.-

Bijgaand enkele fotos van het project, voor vragen schroom niet me een bericht te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svrKCW8WA8J7jpNtc-h57u0RVUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMBbG8FMucedZ6lTtgTjFPDc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y77bjgolDMU50O9InJRLesb8NYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl4expEnbYHE6XklCWKzpB0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-0eK1sTBxn35zjFSROTEs5KSo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sufNHO2TsSLr1p2M5BeVJhOq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np55HdxuhG2gihKCa7tnmhImxO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpfRWvWfavh3mONFy0kApdUE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRLYOIqygDn6aDeDMNQPq5Z5zbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YX8JLEkdeahIkjwvvLGpWoT3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j0C00idMJ24zwh-HnTBSrmYXdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjOPLDBJcCOVSdXN8lGeRsYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ffaccountje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:15:
[...]

Snel gezocht Daikin vloermodel alleen binnenunit al 1900 euro
FVXM35A 1PC NET PRICE 650,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Nog steeds 19,7 graden. Ik snap er helemaal niks van.

Gisteren werd het rond 17.00 uur pas warmer terwijl hij al circa 12u aanstond.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:53:

19.5 en je temperatuur staat op 23.5? Is het altijd een exacte 4 graden verschil? Dat lijkt namelijk heel erg op de thermal off offset die Daikin hanteert. Maar meestal gaat het in de andere richting (warmt 4 graden te ver door). Heb je daar iets aan veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 17:50

De 500watt per uur (0.5kWh) die hij verbruikt zegt mij toch dat hij niet vol aan het verwarmen is. Hij moet gewoon meer kunnen trekken uit het net.
De krachtigste modus had je getest en maakt dus geen verschil?
Misschien toch te weinig koelmiddel?
Nog niet gelezen, maar zijn de filters schoon? Een filter vol stof kan veel invloed hebben op de capaciteit.

Check de filters eens. zet hem eens op de hoogste temperatuur of een soort powerfull modus.

[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 18-11-2022 12:58 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis

Zet de unit eens uit voor 10 minuten o.i.d. Met de TCL die hier eerst hing had ik ook zulke rare problemen, vaak opgelost door de unit uit en aan te zetten. Leek soms wel alsof het "vastliep" en op een bepaalde stand bleef doordraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:29:
[...]

Wou net zeggen inderdaad. Heb geloof ik net iets meer dan €800 voor mijn vloermodellen per stuk betaald. Iirc was dat toen ongeveer 200 per stuk goedkoper dan de wandmodellen.

Voor mij een no brainer. Qua installatie was dit een stuk mooier vanwege het leidingwerk. Op onze slaapkamer heb ik een radiator vervangen door een vloermodel wat natuurlijk super is voor de WAF.

Smaak is persoonlijk natuurlijk maar vind de vloermodellen van Daikin stukken mooier dan de wandmodellen.

Iets wat als nadeel kan worden beschreven is dat je de lamellen (onder en boven) handmatig van links naar rechts moet verstellen. De bovenste (op en neer) kan je via de app instellen en hebben ook een swing functie. Mijn ervaring met andere systemen is dat je het toch zo instelt dat je op de plaatsen waar je zit niet rechtstreeks in de luchtstroom zit. Dus je stelt het eenmaal in en blijft er daarna toch af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
BlazeMuis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:58:
[...]

Zet de unit eens uit voor 10 minuten o.i.d. Met de TCL die hier eerst hing had ik ook zulke rare problemen, vaak opgelost door de unit uit en aan te zetten. Leek soms wel alsof het "vastliep" en op een bepaalde stand bleef doordraaien.
Heb hem zostraks 5 minuten uit gehad en nu weer aan. Er verandert in die zin niks.

Tevens staat hij 's nachts uit.

Probeer het nog wel een keer.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:01:
[...]

Heb hem zostraks 5 minuten uit gehad en nu weer aan. Er verandert in die zin niks.

Tevens staat hij 's nachts uit.

Probeer het nog wel een keer.
Heb je alle beperkingen uit gezet in de app? Vraagbesturing op 100%. Econo mode uit. Stille modus uit. Zet ook je ventilator op auto. Geef de unit daarna minstens een half uurtje om dit toe te passen en uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Slonzo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:57:
[...]

19.5 en je temperatuur staat op 23.5? Is het altijd een exacte 4 graden verschil? Dat lijkt namelijk heel erg op de thermal off offset die Daikin hanteert. Maar meestal gaat het in de andere richting (warmt 4 graden te ver door). Heb je daar iets aan veranderd?
Ik heb dat 2 weken terug gewijzigd maar uiteindelijk weer terug gezet naar default.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
AtlAntA schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:03:
[...]

Heb je alle beperkingen uit gezet in de app? Vraagbesturing op 100%. Econo mode uit. Stille modus uit. Zet ook je ventilator op auto. Geef de unit daarna minstens een half uurtje om dit toe te passen en uit te voeren.
Ja. Ik heb nu alle beperkingen uit, ventilator op auto en vraagbesturing even uit gezet. Airco laat ik nu even 5 minuten uit en zet hem zometeen wel even op 25 graden. Kijken wat ie dan doet.

Gekke is dat hij gisteren rond 17u wel ineens richting de 21 graden ging. Waarom, geen idee?

Te weinig koelmiddel of vieze filters zal het dan wel niet zijn?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:29:
[...]

Toevallig een link? want kan nergens iets vinden, 910 excl. buitenunit is het beste wat ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Headshot_NL schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:58:
[...]

De 500watt per uur (0.5kWh) die hij verbruikt zegt mij toch dat hij niet vol aan het verwarmen is. Hij moet gewoon meer kunnen trekken uit het net.
De krachtigste modus had je getest en maakt dus geen verschil?
Misschien toch te weinig koelmiddel?
Nog niet gelezen, maar zijn de filters schoon? Een filter vol stof kan veel invloed hebben op de capaciteit.

Check de filters eens. zet hem eens op de hoogste temperatuur of een soort powerfull modus.
Ik ga het checken, maar airco is 3 weken oud dus verwacht geen viezigheid qua filters.

Gekke is dat hij gisteren rond 17u wel ineens richting de 21 graden ging. Waarom, geen idee?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ffaccountje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:08:
[...]

Toevallig een link? want kan nergens iets vinden, 910 excl. buitenunit is het beste wat ik zie.
Dit is inkoop. Ter vergelijking.

FTXM35R 1PC NET PRICE 374,85

Scheelt dus slechts 275 euro ex btw met een vloermodel, was om aan te geven dat ze niet veel duurder zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:08:
[...]

Ja. Ik heb nu alle beperkingen uit, ventilator op auto en vraagbesturing even uit gezet. Airco laat ik nu even 5 minuten uit en zet hem zometeen wel even op 25 graden. Kijken wat ie dan doet.

Lijkt me sterk. Als je het niet voor elkaar krijgt om dat ding zijn maximum vermogen af te geven moet er toch iets aan de hand zijn zou je zeggen.

Als het straks nog niet werkt dan zou je ook nog eens kunnen proberen om alle settings via de AB even te togglen (even heen en weer naar de gewenste settings) om te checken of Daikin cloud niet iets tegen houdt. Zo had ik eerst de grootste moeite om fanstand te veranderen via de app. De rest werkte wel goed. Daarna via de AB op auto gezet en nooit weer aan gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:58
Heb ik ook gehad met Daikin:wilde niet op volle vermogen draaien, zelfs niet als 30°C gevraagd werd.
Na het afstoffen van de 2 uitgenomen filters was het probleem verholpen.Sindsdien kuis ik de filters maandelijks en werkt alles prima.
Wanneer het buiten kouder wordt, moet ik wel de gevraagde temp verhogen; wanneer het buiten vb-5°C is,moet ik 25°C vragen om 21°C binnen te bekomen, maar dit doet hij dan ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-10 20:51

Vos

AFCA

Hier had ik zoiets gisteren met de Daikin, Power mode en 30 graden maakten weinig verschil t.o.v. de 20 waar ie eerder op stond. De airco uit- en weer aangezet en hij werkte zoals verwacht. Wel irritant en hopelijk komt dat niet te vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:33
https://www.amazon.nl/tad...ef_=ast_sto_dp&th=1&psc=1
Slimme Aircobediening V3+ van Tado isin de aanbieding, onder andere bij Amazon (90 euro IPV 110 euro bij Tado normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik meld me ook even in dit topic.
Ik heb een Mitsubishi SRK-ZSW50 in mijn woonkamer en ik vraag mij af of hij soms wel het juiste doet m.b.t. verwarmen.

Om onnodige airflow te voorkomen heb ik via het menu de functie F1 ingeschakeld.
The indoor fan starts and stops the operation at regular intervals in order to avoid cold draft during heating thermo - OFF.

Daarmee zie je de lamellen soms dicht gaan als de temperatuur lijkt te zijn bereikt. Er is dan een minimale luchtstroom (lager dan de laagste stand). Deze stroom is noodzakelijk om de temperatuur te kunnen meten.

Toch valt het mij op dat ondanks dat de temperatuur is bereikt (22,x of hoger) in de app (ingesteld op 20c) de airco blijft blazen op de minimale luchtstroom stand en dus niet of nauwelijks in de F1 stand gaat.
Dit gebeurt zowel bij de fan op de minimale stand als op de auto stand.
Ook springt dan regelmatig de compressor aan terwijl de ruimte al op temperatuur is.
De airco verbruikt in die stand ongeveer 250watt VS 8watt in de F1 stand.
De ruimte koelt menteel nauwelijks af als de airco niet aan staat, ongeveer graden 0,5c per 45-60min.

Ander voorbeeld: de ruimte via de turbo stand 20 graden ingesteld en de airco gaat dan maximaal vermogen leveren. De ruimte is binnen 30min 20,5 graden en de airco meet op dat moment 28,2 graden (prima). Zet ik vervolgens de airco op automatisch 20 graden sluiten de lamellen een paar minuten (F1 stand). Om vervolgens binnen 10 minuten weer te gaan blazen en 250watt te gaan verbruiken.

Ik zou verwachten dat de airco vaker en langer in de F1 stand zou gaan aangezien de ruimte op temperatuur is en niet/nauwelijks afkoelt en zo dus uiteindelijk zuiniger is.

Kan iemand mij vertellen hoe dit gedrag ontstaat bij Mitsubishi?

Wat ik als experiment wil proberen is om een temperatuur meter te plaatsen (tuya) en een IR remote. En zodra de ruimte op temperatuur is de temperatuur instelling van de airco met 2 graden te verlagen, todat de ruimte weer iets is afgekoeld (0,5-1 graad) en dan weer naar 20 graden te verhogen.
Iemand die misschien al weet wat het effect hiervan is op de airco?

Plaatjes als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8B56BZOwdhpKWVdUH7kQoOJtQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZOk8aSqjJm3c45cyOW48T85.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waQ-TSxiND69J3KYKmfC0kyAkXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKHHadWvuVIzwStVjCJHjUFz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 18-11-2022 13:54 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:09:
Je hebt per ongeluk toch geen schema's ingesteld die je setpoint overschrijven?
Als je airco maar 3 weken oud is, zou ik de installateur contacteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:58
@robinh
Hoe is de condens aangelegd? Condenspompje, of ergens een andere leiding in gestuct?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:07:
@robinh
Hoe is de condens aangelegd? Condenspompje, of ergens een andere leiding in gestuct?
robinh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:28:
Vanwege de afwatering ook nog 2 condenspompjes moeten plaatsen.
:)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Druk eens powerfull in op de AB die kereltje met spierballen dan moet het warmer worden.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
renzo4000 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:50:
[...]

Wat hangt er onder je airco? Een omvormer? Weet niet of dit zo slimme locatie is. Enerzijds in de winter kan het extra warm worden in die omvormer en anderzijds heb je een hele grote kans op condensvorming in de zomer (want zeer koude lucht op een warme omvormer is vragen om problemen). Ik zou die omvormer asap verplaatsen.
Slimme, nooit over na gedacht. Al heeft die ook een tijd afgeplakt gezeten hartje zomer en is dit ook allemaal goed gegaan. Ik zal eens in de gaten houden op een dag dat de zon flink schijnt wat hij doet. Anders even tijdelijk oplossen met een ventilatortje.

In Maart/april komt er een nieuwe omvormer en nieuwe panelen bij. Deze installateur kan denk wel deze omvormer iets naar beneden plaatsen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-10 22:03
renzo4000 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:50:
[...]

Wat hangt er onder je airco? Een omvormer? Weet niet of dit zo slimme locatie is. Enerzijds in de winter kan het extra warm worden in die omvormer en anderzijds heb je een hele grote kans op condensvorming in de zomer (want zeer koude lucht op een warme omvormer is vragen om problemen). Ik zou die omvormer asap verplaatsen.
In de zomer zie ik geen probleem, dit is afgekoelde lucht uit de ruimte, en bevat dus in absolute zin minder vocht (die is eruit gecondenseerd nl.] Het is juist omgekeerd, zeer warme lucht op een koude omvormer is vragen om problemen. Issue is alleen mogelijke lekkage van condenswater uit de unit, dat moet natuurlijk niet op de omvormer komen. Het andere probleem zie ik op een koude zonnige dag in april, als de omvormer midden op de dag op vol vermogen draait en tegelijk van boven wordt verwarmd zodat hij zijn warmte minder goed kwijtraakt. Zou eerst eens kijken met een thermometer op de omvormer of dat echt zo n probleem is.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 18-11-2022 16:02 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Leanderr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:46:
[...]

Slimme, nooit over na gedacht. Al heeft die ook een tijd afgeplakt gezeten hartje zomer en is dit ook allemaal goed gegaan. Ik zal eens in de gaten houden op een dag dat de zon flink schijnt wat hij doet. Anders even tijdelijk oplossen met een ventilatortje.

In Maart/april komt er een nieuwe omvormer en nieuwe panelen bij. Deze installateur kan denk wel deze omvormer iets naar beneden plaatsen.
Zou hem in jouw geval toch ook naar links of rechts verplaatsen zodat hij in ieder geval niet onder je AC hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat de airco installateur dit niet heeft afgeraden, ook de plaatsing van de andere unit lijkt me (minder problematisch maar) onhandig. Zelf zou ik ze in ieder geval nooit op dat soort plekken hebben gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
-

[ Voor 100% gewijzigd door robinh op 18-11-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
Tommie12 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:07:
@robinh
De 2 pompjes zitten verstopt achter de unit waar ik een uitsparing heb gemaakt in de muur. Omdat de Daikin Stylisch wat krap is in ruimte was dit noodzakelijk zonder gebruik te maken van een goot.

Beide 6mm slangen komen buiten uit via dezelfde route als de leidingen, om precies te zijn onder de unit buiten. De lengte blijft nog ruim binnen de gestelde norm van Aspen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
MiBe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:04:
Ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat de airco installateur dit niet heeft afgeraden, ook de plaatsing van de andere unit lijkt me (minder problematisch maar) onhandig. Zelf zou ik ze in ieder geval nooit op dat soort plekken hebben gehangen.
Tweede unit lijkt in de loop van de trap te hangen maar daar heb je totaal geen last van. Trap is vrij stijl en de airco relatief compact.

De airco installateur vond het wel mooi strak passen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
JBtL schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:59:
[...]

In de zomer zie ik geen probleem, dit is afgekoelde lucht uit de ruimte, en bevat dus in absolute zin minder vocht (die is eruit gecondenseerd nl.] Het is juist omgekeerd, zeer warme lucht op een koude omvormer is vragen om problemen. Issue is alleen mogelijke lekkage van condenswater uit de unit, dat moet natuurlijk niet op de omvormer komen. Het andere probleem zie ik op een koude zonnige dag in april, als de omvormer midden op de dag op vol vermogen draait en tegelijk van boven wordt verwarmd zodat hij zijn warmte minder goed kwijtraakt. Zou eerst eens kijken met een thermometer op de omvormer of dat echt zo n probleem is.
Voor vocht ben ik niet zo heel bang, de condens slang gaat na 20 cm naar links recht naar beneden naar de afwatering van de ketel.

Het is wel verstandig om elke 2 maanden even kijken of er geen vuil in de condens bak zit. Maar we zijn in ieder geval niet afhankelijk van een pompje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Even een update naar aanleiding van enkele tips op het forum.

- Filters schoongemaakt.
- Even aan het toggelen geweest met de afstandsbediening en de airco via de afstandsbediening ingesteld en aan-uitgezet.
- Via de afstandsbediening de knop krachtig gebruikt.
- Beperkende modus uitgesteld (stond het al, maar voor de zekerheid nog even gecontroleerd). Dit betekent binnenunit niet op stil maar op auto en eco modus uit.
- temperatuur ingesteld op 25 graden.

Resultaat: niks werkt. Zelfs met krachtig schiet de temperatuur niet omhoog en blijft het rond de 19,5 graden.

Wat ik op 16.53 uur heb gedaan: vraagbesturing niet meer op automatisch maar op uit gezet. De temperatuur was op dat moment 19,6 graden.

Resultaat om 17.30 uur = 20,8 graden en de airco blijft nu nog doorgaan. Het verbruik van de airco schiet ook ruim de 500w voorbij. Gelukkig!

Wellicht dat dit het euvel was, maar dat zou betekenen dat ik vraagbesturing automatisch niet kan gebruiken en dat die te allen tijde op uit moet staan. Tenzij hij op een gegeven moment bij leert zodra ik hem zometeen aanzet als het 21 graden is.

Vaag vind ik het wel. Zou het kunnen dat de airco vraagbesturing heeft gekoppeld/onthouden met de optie binnenunit stil de afgelopen dagen?

Eigenlijk wil ik vraagbesturing wel aan..

Aan de andere kant. Gisteren is de airco ook 12 uur lang niet boven de 19,7 graden uitgekomen en rond 17 uur schoot hij ineens omhoog. Vaag.

[ Voor 5% gewijzigd door henidde op 18-11-2022 17:40 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:35:
Even een update naar aanleiding van enkele tips op het forum.

- Filters schoongemaakt.
- Even aan het toggelen geweest met de afstandsbediening en de airco via de afstandsbediening ingesteld en aan-uitgezet.
- Via de afstandsbediening de knop krachtig gebruikt.
- Beperkende modus uitgesteld (stond het al, maar voor de zekerheid nog even gecontroleerd). Dit betekent binnenunit niet op stil maar op auto en eco modus uit.
- temperatuur ingesteld op 25 graden.

Resultaat: niks werkt. Zelfs met krachtig schiet de temperatuur niet omhoog en blijft het rond de 19,5 graden.

Wat ik op 16.53 uur heb gedaan: vraagbesturing niet meer op automatisch maar op uit gezet. De temperatuur was op dat moment 19,6 graden.

Resultaat om 17.30 uur = 20,8 graden en de airco blijft nu nog doorgaan. Het verbruik van de airco schiet ook ruim de 500w voorbij. Gelukkig!

Wellicht dat dit het euvel was, maar dat zou betekenen dat ik vraagbesturing automatisch niet kan gebruiken en dat die te allen tijde op uit moet staan. Tenzij hij op een gegeven moment bij leert zodra ik hem zometeen aanzet als het 21 graden is.

Vaag vind ik het wel. Zou het kunnen dat de airco vraagbesturing heeft gekoppeld/onthouden met de optie binnenunit stil de afgelopen dagen?

Eigenlijk wil ik vraagbesturing wel aan..

Aan de andere kant. Gisteren is de airco ook 12 uur lang niet boven de 19,7 graden uitgekomen en rond 17 uur schoot hij ineens omhoog. Vaag.
Ik heb de vraagbesturing ook op auto gezet en ook hier wordt het minder snel warm. Wel meer verbruikt dan gister maar dat kan aan de temperatuur liggen. Lijkt vandaag wel of hij nog minder snel stookt dan toen hij op 40% stond. Ik kijk het nog een paar dagen aan. Hij zoekt denk ik naar de laagste delta T waarbij nog binnen redelijke tijd het setpoint bereikt. Maar misschien schat ik de software te slim in.

Setpoint is 19.5. Unit meldt 22 graden (ging eerder vrij vlot naar 24). Nefit zegt 20,2. Die stond afgelopen dagen op 20,8 als de binnenunit vond dat 19,5 bereikt was.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
mwk schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:51:
[...]

Ik heb de vraagbesturing ook op auto gezet en ook hier wordt het minder snel warm. Wel meer verbruikt dan gister maar dat kan aan de temperatuur liggen. Lijkt vandaag wel of hij nog minder snel stookt dan toen hij op 40% stond. Ik kijk het nog een paar dagen aan. Hij zoekt denk ik naar de laagste delta T waarbij nog binnen redelijke tijd het setpoint bereikt. Maar misschien schat ik de software te slim in.

Setpoint is 19.5. Unit meldt 22 graden (ging eerder vrij vlot naar 24). Nefit zegt 20,2. Die stond afgelopen dagen op 20,8 als de binnenunit vond dat 19,5 bereikt was.
Bijzonder allemaal. De airco stookt nu ook al een uur lang 1500W terwijl het nu 20,9 graden in huis is. Setpoint naar beneden bijgesteld (20). Hoe ik het verbruik nu weer naar beneden laat gaan, geen idee.

Tips?

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:21
Een tijdje geleden las ik hier dat iemand zijn multi-split draaiende hield met verwarmen op de hoofdunit en fanstand in de overige units. Sinds ik dat las wilde ik dat hier al uitproberen, en vandaag kon dat eindelijk omdat we voor het eerst de airco gebruikt hebben.

Wij hebben een mhi multisplit, SCM60Zs-w (verwarmend vermogen 6,8kW), met een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW binnenunit.

Ik heb de unit in de woonkamer aangezet. Die ging in een heel rustige boog via ongeveer 1100 naar schommelend om de 320 zoals we gewend waren. Daarna de unit op de slaapkamer in de fanstand gezet. Verbruik liep terug naar schommelend om de 290W. Daarna de unit in het trapgat bijgeschakeld op fanstand, en nu schommelen we om de 270, exact volgens de combinatietabel voor de mhi- multisplits.
De units op fanstand blazen weinig maar toch, warme lucht. Dat betekent dat we met minder verbruik, meer warm houden in huis.

Mijn dank voor deze super-tip :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwEE28_C0jbPBREUI_Dd25wJvcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ielN2o0jWoyiLAkpI94K5gGg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 18-11-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Waar hebben de Daikin mensen vandaag met wat kouder weer de vraagsturing op staan? Mijn 4.2 bleef op 40% vraagsturing hangen op maximaal 480 watt ofzo. Hij wilde niet (heel) warm worden (getest met 25+) of naar stand 5 met blazen.

Zelf de vraagsturing op 100% gezet en toen wilde hij wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Vos op 18-11-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:55:
[...]

Bijzonder allemaal. De airco stookt nu ook al een uur lang 1500W terwijl het nu 20,9 graden in huis is. Setpoint naar beneden bijgesteld (20). Hoe ik het verbruik nu weer naar beneden laat gaan, geen idee.

Tips?
Setpoint lager zetten. De meeste units schieten hun setpoint met enkele graden voorbij. Hier staat de setpoint op 18.5 en de gemiddelde kamertemperatuur is 19.8.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
Sjamo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:08:
Een tijdje geleden las ik hier dat iemand zijn multi-split draaiende hield met verwarmen op de hoofdunit en fanstand in de overige units. Sinds ik dat las wilde ik dat hier al uitproberen, en vandaag kon dat eindelijk omdat we voor het eerst de airco gebruikt hebben.

Wij hebben een mhi multisplit, SCM60Zs-w (verwarmend vermogen 6,8kW), met een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW binnenunit.

Ik heb de unit in de woonkamer aangezet. Die ging in een heel rustige boog via ongeveer 1100 naar schommelend om de 320 zoals we gewend waren. Daarna de unit op de slaapkamer in de fanstand gezet. Verbruik liep terug naar schommelend om de 290W. Daarna de unit in het trapgat bijgeschakeld op fanstand, en nu schommelen we om de 270, exact volgens de combinatietabel voor de mhi- multisplits.
De units op fanstand blazen weinig maar toch, warme lucht. Dat betekent dat we met minder verbruik, meer warm houden in huis.

[Afbeelding]
Dat zal ik waarschijnlijk geweest zijn :)

Goed om te horen dat het voor jou ook zo goed werkt! Na een hoop trial en error is dit mijn go-to manier van verwarmen geworden (heb nog geen idee of het ook voor koelen goed werkt overigens, dat wil ik van de zomer ook gaan testen). Draai mijn units normaalgesproken alleen overdag en in de avond (tenzij ik van huis ben). Nu het komend weekend zo koud wordt ben ik van plan hem dit weekend ook 's nachts door te laten draaien, ben ook benieuwd hoe dat er qua totaalverbruik uit gaat zien. Vooralsnog ziet het er echter hoopgevend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:11
Vos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:20:
Waar hebben de Daikin mensen vandaag met wat kouder weer de vraagsturing op staan? Mijn 4.2 bleef op 40% vraagsturing hangen op maximaal 480 watt ofzo. Hij wilde niet (heel) warm worden (getest met 25+) of naar stand 5 met blazen.

Vraagsturing staat bij mij uit, maar draait al de hele dag al op 14% cmpfreq op +-280watt, dat is het laagste wat hij kan. Hier ook een Daikin 4.2 singlesplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
AtlAntA schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:22:
[...]

Setpoint lager zetten. De meeste units schieten hun setpoint met enkele graden voorbij. Hier staat de setpoint op 18.5 en de gemiddelde kamertemperatuur is 19.8.
Setpoint teruggezet naar 20 graden, maar de kamer koelt ook gelijk af van 21 naar 20 graden. Tevens blijft het verbruik erg hoog. 2000w+.

Ik snap er helemaal niks meer van..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA

Vraagbesturing staat op auto en econo staat aan. Theorie daar achter is dat vraagbesturing gaat moduleren tussen 40 en 70% ipv 100%. Of dat ook echt zo werkt weet ik jammer genoeg niet.

Spul staat nu net 12 uur aan en heeft 6.5kwh verbruikt wat neer komt op iets meer dan 500watt. Gaat om een 2mxm40a buitenunit. Weet zo niet exact uit mijn hoofd wat het maximaal opgenomen vermogen van die unit is maar ik geloof ~1200 watt. Dus nog lang geen 70%.

Setpoint was vanmorgen binnen een uurtje gehaald en ook de hele dag zo gebleven. Ben benieuwd hoe het er morgen uit zal zien. Wil eigenlijk zo lang mogelijk met deze settings blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:04:
[...]

Setpoint teruggezet naar 20 graden, maar de kamer koelt ook gelijk af van 21 naar 20 graden. Tevens blijft het verbruik erg hoog. 2000w+.

Ik snap er helemaal niks meer van..
Zie je dat verbruik ook op je slimme meter? De unit kan defect zijn en het defect kan ook in de meting zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Martin7182 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:19:
[...]

Zie je dat verbruik ook op je slimme meter? De unit kan defect zijn en het defect kan ook in de meting zitten.
Via p1 meter homewizard.

Airco op setpoint 20 gezet en de kamertemperatuur werd 19,9 graden.

Vervolgens airco op 20,5 gezet en hij stookt nu weer omhoog.

Verbruik blijft hoog. Wat is het moment wanneer hij normaliter in verbuikt terug zou gaan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Geen idee, maar ik zou in ieder geval met twee aparte metingen vaststellen dat het verbruik inderdaad zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

vinom schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:42:
[...]

Vraagsturing staat bij mij uit, maar draait al de hele dag al op 14% cmpfreq op +-280watt, dat is het laagste wat hij kan. Hier ook een Daikin 4.2 singlesplit.
Ik krijg met de Daikin Residential Controller geen compressor frequentie terug in HA. Hoe zie jij de frequentie?

Gaat hier om een Perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:11
Vos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:27:
[...]

Ik krijg met de Daikin Residential Controller geen compressor frequentie terug in HA. Hoe zie jij de frequentie?

Gaat hier om een Perfera.
Waarschijnlijk heb jij de laatste/nieuwste WiFi module, die is cloud only en niet lokaal benaderbaar meer. Ik kan op basis van het IP adres de cmpfreq uitlezen via
http://192.168.178.xx/aircon/get_sensor_info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
Sjamo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:08:

[Afbeelding]
Ben toch wel benieuwd of (en zo ja hoe) mensen met Daikin units deze veelgehoorde en ogenschijnlijk effectieve tip werkend krijgen. Bij ons resulteert de situatie waarbij één unit verwarmt en de andere(n) op ventilatiestand staat steevast in een 'conflicterende bedrijfsstand foutmelding. De zgn. ventilerende units blijven in dit geval dan ook gesloten, doen verder niks en ook qua opgenomen vermorgen blijft alles hetzelfde.

Of zou dit puur en alleen iets zijn dat op MHI units werkt?

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
BvdM91 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:35:
[...]

Ben toch wel benieuwd of (en zo ja hoe) mensen met Daikin units deze veelgehoorde en ogenschijnlijk effectieve tip werkend krijgen. Bij ons resulteert de situatie waarbij één unit verwarmt en de andere(n) op ventilatiestand staat steevast in een 'conflicterende bedrijfsstand foutmelding. De zgn. ventilerende units blijven in dit geval dan ook gesloten, doen verder niks en ook qua opgenomen vermorgen blijft alles hetzelfde.

Of zou dit puur en alleen iets zijn dat op MHI units werkt?
Of het alleen op Mitsubishi Heavy Industries units werkt weet ik niet, maar ik heb inderdaad vaker gelezen dat gebruikers van Daikin (en volgens mij ook Mitsubishi Electric) dit niet werkend kregen. Ik denk dat het bij hen een softwarematig dingetje is dat alle units echt in dezelfde stand moeten staan om niet in storing te schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03

Vraagbesturing nog steeds op 40%, hier in Oost-Vlaanderen.
Hele dag rond de 20° in de woonkamer. Verbruik tussennde 300 a 600 watt per 2 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:11
MiBe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:43:
[...]

Of het alleen op Mitsubishi Heavy Industries units werkt weet ik niet, maar ik heb inderdaad vaker gelezen dat gebruikers van Daikin (en volgens mij ook Mitsubishi Electric) dit niet werkend kregen. Ik denk dat het bij hen een softwarematig dingetje is dat alle units echt in dezelfde stand moeten staan om niet in storing te schieten.
Bij een Daikin in verwamingsmodus 'lekt' er warmte naar de overige binnenunits. Ook als die uit staan. Als je de unit op blazen zet, zou de warmte alsnog afgegeven worden aan de ruimte. Daarom wordt dat softwarematig geblokkeerd.
Je ziet ook vaak dat de binnentemperatuur van de binnenunit die uit staat enorm oploopt, omdat de warmte niet de ruimte in word geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 14:18
Hebben @ASW1 en @CyrielCC jullie ook weer last van de fluittoon, of is deze inmiddels opgelost?

Onze nieuwe Haori heeft hier dus helaas ook last van. Ik heb het idee dat het veranderen van de fan snelheid (tijdelijk van auto even naar hoog en weer terug naar auto) het geluid even veranderd, maar een andere persoon in huis hoort hierin geen verschil, dit zorgt helaas voor discussies. Maar irritant is het zeker wel!

edit: Het uit, en wederom aanzetten lost het zeker op, draait nu alweer een half uur probleemloos.

[ Voor 10% gewijzigd door cmderks93 op 18-11-2022 20:26 ]

Pagina: 1 ... 250 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic