Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 251 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:23
Marco Geleijns schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:52:
[...]

Bij een Daikin in verwamingsmodus 'lekt' er warmte naar de overige binnenunits. Ook als die uit staan. Als je de unit op blazen zet, zou de warmte alsnog afgegeven worden aan de ruimte. Daarom wordt dat softwarematig geblokkeerd.
Dit is precies de reden dat ik mijn (MHI) binnenunits dus op ventileren zet, om de restwarmte mijn huis in te blazen in plaats van het op te sluiten in mijn binnenunit :P

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Marco Geleijns schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:52:
[...]

Bij een Daikin in verwamingsmodus 'lekt' er warmte naar de overige binnenunits. Ook als die uit staan. Als je de unit op blazen zet, zou de warmte alsnog afgegeven worden aan de ruimte. Daarom wordt dat softwarematig geblokkeerd.
Je ziet ook vaak dat de binnentemperatuur van de binnenunit die uit staat enorm oploopt, omdat de warmte niet de ruimte in word geblazen.
Maar dat is toch vreemd dat je dan de optie niet krijgt om die lekkende warmte in de ruimte wil blazen of niet?
Daikin hier en het is inderdaad niet mogelijk om units op verschillende standen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Mijnes heeft moeite om het te verwarmen. Verbruik extreem. Maar dat is al vanaf installatie. Msz ap50 woonkamer, msz ap-35 overloop.

Heb al dagen geleden contact gehad met installateur, er zou actie ondernomen worden. Vandaag einde dag gebeld en de personen die mij zouden bellen waren al naar huis. Erg teleurgesteld, omdat ik specifiek had gezegd dat ik mij zorgen maakte om het verbruik, en omdat het koud zou worden.

Om het met een lach af te sluiten nog mijn verbruik vandaag tot nu toe. Over een aantal dagen kan ik het vergelijken met het verbruik bij de energiemaatschappij, tot nu toe klopt dat aardig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCNOfmqjKizFmHRgcYTXBpvclZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UNUtwrSwT91t2nzelKMZWQn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:22:
[...]

Via p1 meter homewizard.

Verbruik blijft hoog. Wat is het moment wanneer hij normaliter in verbuikt terug zou gaan?
Gebruik je alleen de P1 meter, of heb je een energy socket tussen je airco zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Het vriest dan zo goed als, maar ik had hem net even uit gezet toen ik naar de winkel ging, 20 minuten later thuis en was de temperatuur gezakt van 19 naar 18 graden, in 20 minuten!

Heb dus nog ondanks alle nieuwe isolerende verbeteringen nog enorm veel warmteverlies, het is was wel vrij snel weer op temperatuur, maar ik kijk nu al uit naar de defrost dagen, meteen een graad verlies :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:45
* Vraagbesturing uit en de airco verwarmt sowieso tot setpoint maar blijft hoog (1500w+) in verbruik en schakelt niet terug in verbruik.
* Doe ik temperatuur op 31 graden met vraagbesturing aan, dan is het verbruik wel laag maar wordt het niet warmer (soms zelfs 0,1 kouder)

Wat doe ik verkeerd? Op een gegeven moment moet de airco toch minderen in verbruik eenmaal setpoint gehaald?

Jullie starten de airco op, het gaat richting setpoint en op een gegeven moment wordt het verbruik minder? Dit lijkt hij bij mij niet te doen?

Hoe lang duurt dit bij jullie?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:06:
* Vraagbesturing uit en de airco verwarmt sowieso tot setpoint maar blijft hoog (1500w+) in verbruik en schakelt niet terug in verbruik.
* Doe ik temperatuur op 31 graden met vraagbesturing aan, dan is het verbruik wel laag maar wordt het niet warmer (soms zelfs 0,1 kouder)

Wat doe ik verkeerd? Op een gegeven moment moet de airco toch minderen in verbruik eenmaal setpoint gehaald?

Jullie starten de airco op, het gaat richting setpoint en op een gegeven moment wordt het verbruik minder? Dit lijkt hij bij mij niet te doen?

Ik hou het verbruik niet realtime bij, maar ik zit op 0.6-0.8kWh per 2 uur vandaag (buiten nu 1 graad) en als hij op gewenste temperatuur is hoor ik wel dat hij minder hard gaat blazen.

Alleen omdat ik al zo veel warmteverlies heb moet hij bijna constant doorblazen, anders zakt het zo weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:59
henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:06:

Iets is niet goed met de installatie. Klinkt als de keer bij de buren, verwarmen gaat nauwelijks, blijkt onvoldoende koelmiddel in het systeem te zitten door foutje tijdens onderhoud.

Ik zou lekker met de CV stoken tot het gefixd is, 1.5kW x 24 uur is een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:11
IamPeacock schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:56:
[...]

Maar dat is toch vreemd dat je dan de optie niet krijgt om die lekkende warmte in de ruimte wil blazen of niet?
Daikin hier en het is inderdaad niet mogelijk om units op verschillende standen te plaatsen.
Dat is in theorie dan weer gelijk aan verwarming aanzetten op ±16 graden.
Maar ik snap je zeker wel. Wij hebben een vloermodel, hierbij zet ik de klep handmatig open zodat de warmte naar boven ontsnapt.

In koelmodus kan het wel. Ik ben dan ook van mening dat de huidige generatie L/L-wtp's in basis gemaakt zijn om te koelen. Zelf had ik liever gezien dat ze primair gemaakt zijn om te verwarmen, en dus geen last hadden van lekkende warmte naar andere units.
Door het circuit om te draaien kost het vermoedelijk ook meer stroom, ik die zin, waarom gebruikt de koelstand véél minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Marco Geleijns schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:17:
[...]

Dat is in theorie dan weer gelijk aan verwarming aanzetten op ±16 graden.
Maar ik snap je zeker wel. Wij hebben een vloermodel, hierbij zet ik de klep handmatig open zodat de warmte naar boven ontsnapt.

In koelmodus kan het wel. Ik ben dan ook van mening dat de huidige generatie L/L-wtp's in basis gemaakt zijn om te koelen. Zelf had ik liever gezien dat ze primair gemaakt zijn om te verwarmen, en dus geen last hadden van lekkende warmte naar andere units.
Door het circuit om te draaien kost het vermoedelijk ook meer stroom, ik die zin, waarom gebruikt de koelstand véél minder?
Verbruik je dan meer, omdat je die klep opengezet hebt?
Moet je unit in de woonkamer dan iets harder werken, omdat er warmte weglekt?

Of is die lekkende warmte sowieso verloren, en kan het geen kwaad om de klep open te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-10 22:04
cmderks93 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:54:
Hebben @ASW1 en @CyrielCC jullie ook weer last van de fluittoon, of is deze inmiddels opgelost?

Onze nieuwe Haori heeft hier dus helaas ook last van. Ik heb het idee dat het veranderen van de fan snelheid (tijdelijk van auto even naar hoog en weer terug naar auto) het geluid even veranderd, maar een andere persoon in huis hoort hierin geen verschil, dit zorgt helaas voor discussies. Maar irritant is het zeker wel!
Bij mij doet hij het nog net zo. Uit/aan lost het tijdelijk op.
Het is een prachtapparaat verder maar aangezien de fluittoon blijkbaar een vaker voorkomend probleem is zou ik iedereen afraden een Toshiba Haori te kopen.

Volgend jaar gaat de CV er hier uit en ga ik over naar een L/W warmtepomp.
De Haori zal dan naar verwachting niet meer ingezet gaan worden voor verwarming dus dan heb ik het probleem niet meer.

Het is mijn indruk dat de fan niet de bron van het geluid is maar dat het een soort stromingsgeluid is van vloeistof of gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:50
Ik weet eigenlijk sowieso niet of andere multisplits dan mhi hetzelfde hebben, dat ze minder stroom verbruiken naarmate je meer units aansluit/aanzet. Is dat iets wat je bij combinatietabellen van Daikin of Mitsubishi ook terug kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:11
IamPeacock schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:19:
[...]

Verbruik je dan meer, omdat je die klep opengezet hebt?
Moet je unit in de woonkamer dan iets harder werken, omdat er warmte weglekt?

Of is die lekkende warmte sowieso verloren, en kan het geen kwaad om de klep open te zetten?
Nee, ik zie niet dat het verbruik toeneemt, gemeten met een Sonoff POW Elite (nieuwe aanwinst :) )

Wat ook een goede truc is, is de unit aanzetten op 14 graden. Dan laat hij iedere 5 min z'n ventilator even draaien om zo de werkelijke kamertemperatuur te meten / z'n eigen stralingswarmte af te voeren. Bij die korte actie zie ik ook geen hoger verbruik van de buitenunit. En duwt ie toch de warmte de ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 14:18
ASW1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:23:
[...]

Bij mij doet hij het nog net zo. Uit/aan lost het tijdelijk op.
Hier ook inderdaad, ik zal het eens opnemen met de verkoper. Deze heeft zelf thuis ook een begreep ik, heb er voor een andere locatie nog eentje in bestelling staan, maar vraag me nu even af of ik deze niet moet gaan wisselen met een ander model... Wij hebben de 3,5Kw, de 4,6 staat nog in bestelling. Welke heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoe herken je een defrost cycle?

Er kwam net een vaag geluid uit de indoor unit, de indoor fan stopte en buiten hoorde ik de pomp stoppen en starten. Een minuut of 5~10 later gaat de fan van de indoor unit weer aan.

Het is hier nu buiten een graad of 2. Is dat al genoeg voor een defrost?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23-10 22:04
cmderks93 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:28:
[...]

Hier ook inderdaad, ik zal het eens opnemen met de verkoper. Deze heeft zelf thuis ook een begreep ik, heb er voor een andere locatie nog eentje in bestelling staan, maar vraag me nu even af of ik deze niet moet gaan wisselen met een ander model... Wij hebben de 3,5Kw, de 4,6 staat nog in bestelling. Welke heb jij?
Ook de 3,5
Ik vraag me af of bv wat meer of minder koelgas een oplossing zou kunnen zijn.
De hoop dat Toshiba met een softwarematige oplossing zou komen heb ik wel opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:46:

Er kwam net een vaag geluid uit de indoor unit, de indoor fan stopte en buiten hoorde ik de pomp stoppen en starten. Een minuut of 5~10 later gaat de fan van de indoor unit weer aan.

Daarom zet ik die fluisterstille modus aan. Totaal geen defrosts meer of dat die stilvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-10 12:54

ricardo246

Life's what you make it!

LG?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Sjamo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:24:
Ik weet eigenlijk sowieso niet of andere multisplits dan mhi hetzelfde hebben, dat ze minder stroom verbruiken naarmate je meer units aansluit/aanzet. Is dat iets wat je bij combinatietabellen van Daikin of Mitsubishi ook terug kan vinden?
Dus jij verbruikt in het totaal minder als meerdere units tegelijk aanstaan, dan enkel eentje?

Dat lijkt me zeer vreemd. Ik heb dit in ieder gev nog niet getest met mijn Daikin.

Zet je de setpoint dan op allebei gelijk? Of de ene minder dan de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-10 12:54

ricardo246

Life's what you make it!

Dan heb ik niets gezegd... LG heeft nogal een appart defrost gedrag volgens de eigenaren hier, geen ervaring met ME...

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
IamPeacock schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:15:
[...]

Dus jij verbruikt in het totaal minder als meerdere units tegelijk aanstaan, dan enkel eentje?

Dat lijkt me zeer vreemd. Ik heb dit in ieder gev nog niet getest met mijn Daikin.

Volgens mij, elektriciteit verbruik hangt af alleen van wat buitenunit doet. Als je heeft 40% demand control dan mag niet uit wat binnenunits doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb de eerste defrost te pakken.

Ook meteen van 19,5 naar 18,5 inmiddels...

[ Voor 39% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-10 12:24
Ik draai nu een maandje met een 3,5kw mhi in mijn huiskamer.
Nu wil ik toch graag een externe temperatuur meter eraan gaan koppelen.
De airco gaat nu te vaak even uit, omdat hij vind dat het warm genoeg is. Terwijl de kamer nog niet op temperatuur is.
Nu heb ik niks geen domotica dingen draaien, ik zoek puur een externe temperatuur meter.
Ik zag de Sensibo air pro, leuk ding. Maar zijn er goedkopere opties?
Liefst wel op wifi.
De smart M-air app is ook niet echt geweldig.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Heb ook defrost nu, Daikin Perfera, Zuid-Oost Drenthe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:00
Hoe zie je in Onecta of er een defrost is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:54:
[...]

Daarom zet ik die fluisterstille modus aan. Totaal geen defrosts meer of dat die stilvalt.
Hoe bedoel je, defrost heeft niks met de binnenunit te maken, dat is om de buitenunit te defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:38:
Hoe zie je in Onecta of er een defrost is?
Niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:20

Vos

AFCA

JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:37:
[...]

Heb ook defrost nu, Daikin Perfera, Zuid-Oost Drenthe.
Hier ook ZO Drenthe, maar geen defrost naar mijn weten :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
ron36 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:37:
De airco gaat nu te vaak even uit, omdat hij vind dat het warm genoeg is. Terwijl de kamer nog niet op temperatuur is.
Nu heb ik niks geen domotica dingen draaien, ik zoek puur een externe temperatuur meter.
Liefst wel op wifi.
CN105 connector met een ESP32 en hier een externe temperatuur sensor mee verbinden. Wel zelfbouw, weet niet of dat al kant en klaar te krijgen is.

Zit al een tijdje te twijfelen of ik wat van deze devices moet maken en of daar voldoende animo voor is. :)

Voor nu heb ik van mijn Mitsubishi electric de temperatuur sensor uit de unit gehaald en die hangt er nu een paar centimeter naast, lijkt ook wel te werken.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 18-11-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-10 08:25

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

ron36 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:37:
Liefst wel op wifi.
Ik zou dit ook wel willen weten. Heb zelf ook geen domotica o.i.d.

Dit topic probeer ik dagelijks te volgen en ik lees toch veel gedoe omtrent de setpoint en temperatuursensor bij de MHI units. Ik heb momenteel drie offertes liggen (2x MHI en 1x Toshiba) en het is toch best lastig een keuze te maken.

De Toshiba's hebben prima specs (Kazumi), die van MHI (ZSX) zijn net iets beter. Toch neig ik meer richting de Toshiba's vanwege het gedoe met de temperatuursensor (en dan lees je weer over irritant gefluit bij Toshiba buitenunits). Leuk zo'n topic >:)

De prijs maakt geen zier uit, want het is allemaal even duur :+

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:42:
[...]

Hier ook ZO Drenthe, maar geen defrost naar mijn weten :p
Was echt de eerste dit jaar, hij staat wel op de grond in de tuin, misschien dat die van jou hangt?

Gevoelstemperatuur is al -4 dus weet niet hoe gevoelig die van mij is :9

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 18-11-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:23
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:38:
[...]

Hoe bedoel je, defrost heeft niks met de binnenunit te maken, dat is om de buitenunit te defrosten.
Als je de binnenunit knijpt, dan gaat de buitenunit wat meer stroom trekken om dezelfde warmte te kunnen leveren. Misschien defrost hij dan minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:00
Ik zou niet weten of de mijne al defrosts heeft eigenlijk. Het is wel een 6,8kw buitenunit (die we liefkozend "Big Bertha" hebben gedoopt), ik geloof dat de grotere units minder snel defrosts krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:01:
Ik zou niet weten of de mijne al defrosts heeft eigenlijk. Het is wel een 6,8kw buitenunit (die we liefkozend "Big Bertha" hebben gedoopt), ik geloof dat de grotere units minder snel defrosts krijgen?
Als je een defrost hebt dan merk je dat wel, had 'm nu ook nog niet verwacht maar het is toch ook al zo goed als 0 graden aan de grond zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:02
Gisteren een Shelly Plus 1PM tussen groep en de MHI geplaatst.
Dit om uiteraard ook van die mooie grafiekjes te krijgen maar ook om testen te doen.
Over het verbruik van de airco ben ik nog steeds zeer te spreken bij temperaturen onder de 11 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6dRNUqiwnswUl2vBl5aVt4tT58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XWQgvoF36FwqCZnHLCDcYUN.png?f=fotoalbum_large

Klein verslagje van een korte test vanmiddag vanaf 17:30 toen de setpoint gescheduled omhoog ging van 19 naar 19,5 (op auto-fan stand):
Na een hele korte piek van 550 watt draaide deze vervolgens constant op 260 watt om de ruimte dus op te warmen naar de nieuwe setpoint. Wanneer ik de fanstand vervolgens verhoogde naar max ging het verbruik eerst een paar watt omhoog door de hogere fanstand om vervolgens zo'n 50 watt te zakken en rond 210 uit te komen. Na deze vervolgens weer op autofan stand te zetten, deze koos voor fanstand 1, zakte het verbruik heel kort naar 200 om vervolgens weer te klimmen naar 260.
Dit kon ik een aantal keer herhalen totdat de setpoint van 19,5 was bereikt.
De fanstand had bij deze eerste korte test dus al een flinke invloed op het opgenomen vermogen.

Persoonlijk had ik niet verwacht dat het zo'n verschil zou maken van +- 20%.
Ben benieuwd hoeveel invloed dit gaat hebben met lagere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15

ede

JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:38:
[...]

De fluisterstille optie laat de buitenunit minder hard draaien en dus minder snel bevriezen. Zo werkt het bij mijn MHI tenminste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-10 21:25
Kirretje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:47:
[...]

Komend weekend zien hoe het verder verloopt. Ten tijde van dat bericht liep ie een tijdje mooi constant, maar afhankelijk van tempverschil loopt ie nu ook op naar ~330 (als ik setpoint 22 gebruik ipv 21).

Hier nog twee screenshots van afgelopen dagen.

Eergister snachts uitgehad. smorgens aangezet. na 1 opstart "piek" een mooie lijn van 07:00 tot ~ iets voor 10:00. Daarna pendelen tot 2200 savonds alvorens hij weer "mooi" doorliep. In de avond zelf ook wat lopen prutsen met tempaanvraag verschil om te kijken of ik hem kon sturen op stabiel gedrag.

[Afbeelding]

In de nacht door laten gaan en hele nacht mooi tussen 200 ~ 250 gedraaid. Met kamerdeur naar hal open overigens. Piekje naar 300 ~ 400 was een setpoint aanvraag van 22 ipv 21. Nu weer terug op 21 gezet. De e-thermostaat van essent geeft 19,5 aan in kamer.

na het weekend meer :)

[Afbeelding]

[...]

nja het was 20,5 al. en liep op naar 21,5 (ouders op bezoek die eten kookten etc). veel te warm voor ze, dus uitgezet ;-)
Update 24 uur draaien met de MHI srk 35 ZS-W, setpoint nog altijd 21. Kamerdeur grootste gedeelte van de dag op een kier, anders gaat ie toch pendelen en ben ik het kalme gebruik weer kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKEgIDqdKygXs4KdAiLUMEiPKnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hNn9bNFPHA362DE7RvtAz4z.jpg?f=fotoalbum_large

Piekje in de ochtend was ff kijken wat ie doet als je setpoint verhoogd met 1 graad.

Gehobbel einde middag was kamerdeur te lang dicht.

Dat gependel ontstaat in mijn beleving dus ook als de temp te snel oploopt (wat vlot gebeurd bij de tempsensor vlak bij plafond). Pas als hij binnen zn range rustig en vlak boven setpoint blijft, zonder te overshooten, dan komt hij in een rustig bereik. Althans - dat concludeer ik voor nu

Eens kijke wat de nacht doet met - temperaturen

Kamerthermostaat 19.5 - 20 hele tijd.
1e verdieping nu: 17.6. Maar ook gelucht vanmiddag
Vanavond anderhalf graad buiten, ondertussen 0,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IamPeacock schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:15:
[...]

Ja en nee.

Op zich wordt het lage stabiele verbruik minder, lager, hoe meer units je aan hebt staan. Maar wanneer zo'n unit op een temperatuur wordt gezet heb je kans dat de installatie juist meer gaat verbruiken om die ruimte op temperatuur te krijgen.

Hier hebben we dat eigenlijk altijd, omdat we weinig verwarmen, en boven normaal helemaal niet. Dus dan is de fanstand ideaal. De installatie registreert dat de unit aan staat en het verbruik blijft laag omdat de 2 units buiten de woonkamer geen ingestelde temperatuur hebben vanwege de fanstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUHeBOsUxGo_PD5bBh3VaT7UqKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Spf8L5vydbcSwtfj6Bi7BZWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:57
ricardo246 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:22:
[...]

Dan heb ik niets gezegd... LG heeft nogal een appart defrost gedrag volgens de eigenaren hier, geen ervaring met ME...
Van LG is dat geen defrost maar een oil return cycle die elke x tijd wordt uitgevoerd. Speelt overigens alleen bij de multi's.
rupsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
[...]

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan

[ Voor 35% gewijzigd door GermanPivo op 19-11-2022 00:38 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo

Waarschijnlijk inderdaad een defrost. Komen het vaakst voor bij de temperaturen die we nu hebben i.c.m. een relatief hoge luchtvochtigheid. Als het echt gaan vriezen, wordt de lucht droger en daardoor weer iets minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
IamPeacock schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:54:
[...]

Ook jij krijgt met fluisterstille modus gewoon defrosts straks. Sterker nog, je krijgt ze eerder dan wanneer je in normale stand draait, omdat in stille modus de compressor relatief gezien harder moet werken om dezelfde temperatuur te handhaven (minder luchtflow, dus hogere temperatuur nodig).

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 19-11-2022 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GermanPivo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:42:
[...]

Ook jij krijgt met fluisterstille modus gewoon defrosts straks. Sterker nog, je krijgt ze eerder dan wanneer je in normale stand draait, omdat in stille modus de compressor relatief gezien harder moet werken om dezelfde temperatuur te handhaven (minder luchtflow, dus hogere temperatuur nodig).
Dit was ook mijn idee, maar ik wachtte reacties van anderen af >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:48 . Reden: De juiste Ron erin. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
GermanPivo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:42:
[...]

Maar dat lijkt bij mij niet het geval te zijn. In fluisterstille modus werkt mijn compressor maar aan 14%. Hij is ook sindsdien geen enkele keer meer uitgevallen.

Als het echt koud wordt gaat we zeker defrosts komen, maar ben niet overtuigd dat het meer zal zijn dan gewone ventilatiestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:46:.

Kan heel goed, het ding onttrekt warmte aan de lucht, dus: koelt die af. Bij 2 graden omgeving zit je dan dus snel onder de nul. Zeker bij hoge luchtvochtigheid vormt zich dan ijs tussen de lamellen buiten. En daar zijn de defrosts voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
IamPeacock schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:07:
[...]

Maar dat lijkt bij mij niet het geval te zijn. In fluisterstille modus werkt mijn compressor maar aan 14%. Hij is ook sindsdien geen enkele keer meer uitgevallen.

Als het echt koud wordt gaat we zeker defrosts komen, maar ben niet overtuigd dat het meer zal zijn dan gewone ventilatiestand.
Maar dat komt dan omdat je een goed geisoleerd huis hebt als je nu nog zo laag kan draaien. :)
Dan kan je nog steeds niet algemeen stellen dat de fluisterstille stand leidt tot minder defrosts. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gisteravond laat was de airco uit, toen gaf ie 0 graden aan, toen ging ie aan, gaf ie 1 graad aan, toen deed ik hem uit gaf ie heel even 2 graden aan om toen weer naar 0 te gaan.

Hij staat nu aan en geeft -1 aan, terwijl het volgens de weersites -2 is en -3 aan de grond. Blijkbaar zorgt het feit dat de buitenunit hard aan het werk is (op auto) wel voor enige restwarmte.

Maar of dat alleen zo is bij de sensor of ook tussen de lamellen geen idee. Ik denk dat het sowieso handig dat ie af en toe op defrost schiet bij deze temperaturen, ongeacht je settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:52:
@ron321 Ik gebruikt voor mijn MHI een MHI-AC-Ctrl board die dezelfde connector gebruikt als de WiFi voor de MHI airco. Ik ben meteen voor deze WiFi oplossing gegaan en heb die van Mitsubishi nooit in overweging genomen vanwege de noodzakelijk registratie en cloud opslag.

Ik heb een externe sensor aangesloten via de MHI-AC-Ctrl en die zit aan de andere kant van de kamer via meer dan 10 meter aan kabel.
De aanwezige sensor kun je ook verlengen maar dan moet je die losknippen en er een kabel tussen zetten zoals @LED-Maniak beschreef.

Ben nu in Node Red een webpagina aan het maken met de gegevens van de airco en dat ik hem ook kan regelen. MQTT is niet zo eenvoudig als je de topics en strings moet raden. Gelukkig kan ik die nu zien via Mosquitto die als broker functioneert. Dit is het commando om mee te kijken:

code:
1
mosquitto_sub -h localhost -v -t mhi-ac-ctrl/#

[Afbeelding]

Er zal wel een algemenere pagina en technische pagina komen want alles op één pagina is onoverzichtelijk en de technische gegeven hoef je ook niet dagelijks te zien.

De Capilairy in het midden, is een vreemde sensor en het lijkt wel of die twee verschillende waarden zend. Moet ik nog eens uitzoeken.
Geen idee waarom je mij hierin tagged?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 09:23
is er een manier om een airco los aan te sturen, ipv minimum temperatuur 16 graden wil ik hier de garage op 10 graden houden. Dat kan je echter niet instellen op de airco zelf. Wellicht wel mogelijk door externe sturing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
yuumai schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:25:
is er een manier om een airco los aan te sturen, ipv minimum temperatuur 16 graden wil ik hier de garage op 10 graden houden. Dat kan je echter niet instellen op de airco zelf. Wellicht wel mogelijk door externe sturing?
Ik weet dat de MHI een NIGHT SETBACK stand heeft die 10 graden setpoint heeft.
Daikins kunnen volgens de gebruikers hier vanaf 10 graden worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 21-10 22:01
Rond 7 uur vanmorgen de eerste defrost gehad, sindsdien ook geen enkele defrost meer.

Verbruik is wel hoog zonder silent mode, het zit hier tussen de 600 en 800watt te schommelen met silent mode uit. Zodra ik silent mode inschakel gaat het verbruik terug naar 550watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:35:
Rond 7 uur vanmorgen de eerste defrost gehad, sindsdien ook geen enkele defrost meer.

Verbruik is wel hoog zonder silent mode, het zit hier tussen de 600 en 800watt te schommelen met silent mode uit. Zodra ik silent mode inschakel gaat het verbruik terug naar 550watt.
Verbruik is hier ook significant gestegen, dat samen met de tariefsverhoging van begin vorige week maakt mijn dagelijkse stroomkosten 8 euro ten opzichte van 2 euro in oktober :'(

Eerste defrost van de ochtend, brrr... schiet weer van 18,5 naar 17,5 graden...

Boven nog steeds geen verwarming aan, want ik wil tot januari zonder gas doen, maar 12,8 is wel bibberrr :')

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 19-11-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

JDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:41:
[...]

Verbruik is hier ook significant gestegen, dat samen met de tariefsverhoging van begin vorige week maakt mijn dagelijkse stroomkosten 8 euro ten opzichte van 2 euro in oktober :'(

Eerste defrost van de ochtend, brrr... schiet weer van 18,5 naar 17,5 graden...

Boven nog steeds geen verwarming aan, want ik wil tot januari zonder gas doen, maar 12,8 is wel bibberrr :')
Hier houd ik met de airco op de overloop (3.5) de boel boven op 17/graden. Anders boze vrouw :p

Het verbruik stijgt wel flink met deze temperaturen. Ook de vraagbesturing moet omhoog anders trekt ie het hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junkchaser
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou het niet interessant zijn dat tweakers zelf eens een artikel post met een soort samenvatting van alles wat hier neer staat geschreven. Uiteindelijk vraag ik mij af wat bijvoorbeeld de optimale instellingen zijn om gecombineerd te verwarmen (gas/airco). Wat in combinatie met zonnepanelen of een warmtepomp, etc.
Zijn er tools zoals homeassistant die te gebruiken zijn met bepaalde type toestellen en hoe kunnen we deze configureren? Stof genoeg om over te schrijven... het zou een grote hulp zijn voor tweakers en niet tweakers om eens een deftige samenvatting te zien op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vos schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:48:
[...]

Hier houd ik met de airco op de overloop (3.5) de boel boven op 17/graden. Anders boze vrouw :p

Het verbruik stijgt wel flink met deze temperaturen. Ook de vraagbesturing moet omhoog anders trekt ie het hier niet.
Heb ook idd overal een half graadje bij op gedaan.

Kreeg het financieel niet voor elkaar om nog voor de winter een airco op de overloop te plaatsen, dus die komt nu gewoon voor de zomer om te koelen en volgende winter als verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
BlazeMuis schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:35:
Maar kan je het warm houden op silent? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 19-11-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-10 07:51
Heb op advies hier gekozen voor een MHI SRK35 om de woonkamer te verwarmen (109 m3). Met vloerisolatie, spouwmuurisolatie en hr++ 2-1 kap 1987. 's nachts uitgelaten en het was afgekoeld naar 16.8 graden in woonkamer om 8:00 uur. (20.5 om 22:30 gisteravond). Buitentemperatuur vannacht zo'n -3 en nu -1.

Toch staat hij al vanaf 8 uur vanochtend op vol vermogen te blazen met setpoint 22 3d auto. Gebruikt nu zo'n 1400 watt continu dus zit al op 2.5 kwh verbruik en het is nu 20 graden. Had ik wellicht toch een SRK50 moeten kiezen of is dit normaal gedrag?

Ik neem waarschijnlijk nog een airco op bovenverdieping dus kan deze SRK35 eventueel naar boven verplaatsen en dan beneden toch SRK50 als blijkt dat ie toch te klein is qua capaciteit

[ Voor 3% gewijzigd door fhwstam op 19-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GermanPivo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:50:
[...]

Vraag ik me ook af. Naar mijn idee is silent vooral gemaakt om de slaapkamer 's nachts te blijven koelen, in de winter moet je airco gewoon aan het werk als hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
[...]

Op dit moment wel, althans, afgelopen uur geen graad gedaald binnen, het is hier nu -2 buiten.

Ik merk weinig verschil tussen silent mode aan of uit, behalve het verbruik. Maar dat zal wel anders zijn als het nog kouder is, verwacht ik.

De lucht die uit de unit komt is met silent mode wel iets minder warm (logisch).

Temp staat op 23 (gisteren 22) maar ik moest het wel met 1 graad verhogen, het is nu 21.1 graden in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Het huis wordt hier gelukkig warm met vraagbesturing uit en relatief hoog verbruik van constant 1500W+. Zodra het huis op 21 graden is en ik zet vraagbesturing weer op automatisch, dan daalt het verbruik aanzienlijk maar tevens schiet de temperatuur omlaag naar 19,6 - 20 graden. Doe ik vraagbesturing weer uit, dan schiet het verbruik weer omhoog en wordt het weer 21 graden.

Er zit iets in die vraagbesturing wat niet klopt, zo lijkt me. Ik wil het stabiel rond 21 graden hebben met lager verbruik. De airco lijkt met vraagbesturing aan niet boven de 19,5 - 20 graden uit te kunnen komen en stabiel te houden.

Tussen 8.00 - 10.00 uur was het verbruik in 2 uurtjes 3,4 kWh. Veel te gortig.

[ Voor 15% gewijzigd door henidde op 19-11-2022 10:05 ]

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:17
JDx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:35:
Ik heb de eerste defrost te pakken.

Ook meteen van 19,5 naar 18,5 inmiddels...
Ik ook, bij toeval gezien en gelijk geregistreerd wat ik zag:
MHI 3.5 ZS-X W (die helaas nog even hele huis moet trekken inwendig ~500m3, NO Groningen)

7:15 (-3° buiten) ik zie een vreemde donkere horizontale band op de buiten unit.
Als ik buiten ga kijken blijkt er redelijk ijs-afzetting op de unit te zitten, waarbij de donkere strook juist de níet "bevroren" strook is.

7:26, Unit gaat over naar defrost (dank aan tweaker @BlazeMuis dat het te zien is aan het ledje)
binnenklep gaat bijna helemaal dicht, zachte ventilatie, en de uitstroom temperatuur 28.7°C gaat gestaag naar beneden...20....10....5...0!.... -5!! en als laagste -6.7°C het is dan 7:33.

vervolgens zie ik een "mist/ijs wolk" uit de buitenunit wegstuiven.. (lol, leuk om te zien), en de unit gaat weer over naar de orde van de dag

7:35, de uitstroom temperatuur loopt gestaag op... 0-4-8-11-14-19-21 hier ergens ging de klep weer open, 24-28-31 en er komt een zee van warmte naar binnen om de opgelopen daling weer weg te werken.
De unit laat zich wél duidelijk horen tijdens dit inlopen, maar ok, ik heb de FAN op auto, dus prima.

7:46, alles weer business as usual, en FAN speed is weer redelijk voor deze buiten temperatuur en te verzetten arbeid.

ik zal proberen te laten weten wanneer de volgende Defrost er is, zodat jullie een indicatie hebben hoevaak dit te verwachten is met deze -3°C buiten temperatuur

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:01:
Het huis wordt hier gelukkig warm met vraagbesturing uit en relatief hoog verbruik van constant 1500W+. Zodra het huis op 21 graden is en ik zet vraagbesturing weer op automatisch, dan daalt het verbruik aanzienlijk maar tevens schiet de temperatuur omlaag naar 19,6 - 20 graden. Doe ik vraagbesturing weer uit, dan schiet het verbruik weer omhoog en wordt het weer 21 graden.

Er zit iets in die vraagbesturing wat niet klopt, zo lijkt me. Ik wil het stabiel rond 21 graden hebben met lager verbruik. De airco lijkt met vraagbesturing aan niet boven de 19,5 - 20 graden uit te kunnen komen en stabiel te houden.

Heb je ook gespeeld met de hoeveelheid vraagsturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Vos schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:08:
[...]

Heb je ook gespeeld met de hoeveelheid vraagsturing?
2 weken terug had ik hem van auto naar 40 procent gezet. Na 2 dagen weer op auto gezet, dus verder geen spannende dingen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:09:
[...]

2 weken terug had ik hem van auto naar 40 procent gezet. Na 2 dagen weer op auto gezet, dus verder geen spannende dingen.
Als mhi-bezitter is alles omtrent Daikin en andere merken helemaal duister voor me, maar dat verbruik lijkt me extreem. Staat je fanstand wel op automatisch, of anders voldoende hoog, dat de binnenunit zijn warmte kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
yuumai schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:25:
Bij Daikin je kan Heating mode instellen met 10grad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Sjamo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:14:
[...]

Als mhi-bezitter is alles omtrent Daikin en andere merken helemaal duister voor me, maar dat verbruik lijkt me extreem. Staat je fanstand wel op automatisch, of anders voldoende hoog, dat de binnenunit zijn warmte kwijt kan?
Ja en ja. Alle tips van het forum keurig opgevolgd! Bijzonder allemaal..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Hier staat alles nog steeds op silent te draaien alles 21 graden. De woonkamer airco draait nu op 200w die in de keuken rond de 400. Bij mij blijft het op silent staan tot dat die het niet meer trekt.

[ Voor 20% gewijzigd door rwijnhov op 19-11-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

rwijnhov schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:21:
Hier staat alles nog steeds op silent te draaien alles 21 graden. De woonkamer airco draait nu op 200w die in de keuken rond de 400. Bij mij blijft het op silent staan tot dat die het niet meer trekt.
Dan heb je ook wel hele gunstige omstandigheden, zuiden van het land in een nieuwbouwwoning ofzo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:39
Ik zou toch iedereen aanraden om eens een paar dagen de test te doen met een vaste temperatuurinstelling en volledig op automatisch.

Ik heb hier al weken de afstandsbediening niet aangeraakt en de app gebruik ik ook niet.

De binnenunit blaast heel rustig, onhoorbaar warme lucht. Ook de buitenunit is heel stil.

Binnentemperatuur gemeten met digitale thermometer op meer dan 5m afstand van de binnenunit(vloermodel) schommelt minder dan 1 graad gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-10 17:29
Vanmorgen vanaf half 7 het eerste uurtje rond de 1200watt getrokken (daikin 2mxm40a 3,5kw perfera vloermodel) en daarna is setpoint behaald en draait nu tussen de 400 en 500watt. Nu de zon ook wat door de ramen begint te schijnen wordt dat verbruik ook wat lager. Minimum wat ik tot nu toe gezien heb is 350watt en dat valt me niks tegen van deze multisplit. Heb er op zitten letten maar afaik geen enkele defrost gehad tot nu toe.

Boven op de slaapkamer hebben we een Perfera 2.5kw vloermodel op dezelfde buitenunit aangesloten. Nu heb ik vanmorgen even de bovenste lamel open gezet (aan op alleen ventileren geeft conflict) maar kon er geen merkbare warmte voelen. Kan het zijn dat het concept lekwarmte niet overal en bij alle combinaties een ding is?
henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:01:

Elke keer als je vraagbesturing uit en weer aan zet zal hij opnieuw in moeten leren mits je de auto stand gebruikt. Het is dan op zich ook wel logisch dat hij veel verbruikt aan het begin van dat leer proces omdat het comfortabeler is om iets hoog te beginnen qua temp en verbruik en dan naar beneden toe te leren dan andersom.
Wozmro schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:30:
Ik zou toch iedereen aanraden om eens een paar dagen de test te doen met een vaste temperatuurinstelling en volledig op automatisch.

Ik heb hier al weken de afstandsbediening niet aangeraakt en de app gebruik ik ook niet.

De binnenunit blaast heel rustig, onhoorbaar warme lucht. Ook de buitenunit is heel stil.

Binnentemperatuur gemeten met digitale thermometer op meer dan 5m afstand van de binnenunit(vloermodel) schommelt minder dan 1 graad gedurende de dag.
Dit dus.

[ Voor 13% gewijzigd door AtlAntA op 19-11-2022 10:37 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:53
henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:09:
[...]

Ik zou er dan nog wat meer mee experimenteren. Je hebt terecht een hoop vragen over je systeem, maar auto of uit, of auto of 40% zijn allemaal wel redelijke uitersten. Je kunt het ook op 80% zetten, of 90%, of... Etc :). Ik zou daar eens mee gaan experimenteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
[...]

Dat zal voornamelijk afhangen van de isolatie van de woning/kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Weet er iemand waar je online filters voor Daiking kan kopen?

Ik lees dat je die om de 2 weken moet reinigen en laten drogen, maar dan moet de binnenunit uitgeschakeld worden.
Om de 2 jaar moeten de filters vervangen worden.

Ik zou dan eigenlijk opteren om een tweede set filters te kopen. Dan doe ik 4 jaar ermee en kan ik gewoon de filter meteen vervangen, terwijl ik de andere reinig en laat uitdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Gisterenavond rond 9 uur denk ik, hebben we de airco uitgezet. In de loop van de nacht is de temperatuur hier buiten gedaald tot 2 graden, en de temperatuur in de woonkamer was vanochtend om 10 uur 2,3 graden gedaald. We zijn best blij met wat onze isolatie blijkbaar doet.

Vanochtend om 10 uur ben ik hier begonnen met het aanzetten van de units boven en in het trapgat, beide fanstand. Verbruik ongeveer 15 tot 25W dacht ik. Daarna de unit in onze woonkamer aangezet op dezelfde temperatuur als gisteren, 18 graden. Dat gaf hier gisteren een temperatuur van ongeveer 19,5 graad.

De airco begon zijn run, ging via 1850W naar nu, 3 kwartier later naar ongeveer 880W en dalend. Ik hoor ook dat de unit hier in de woonkamer al wat zachter gaat blazen.

Anders had ik de airco zo vroeg nog niet aangezet, maar ik was nieuwsgierig hoe deze constructie zich zou houden bij een wat lagere temperatuur. Ik ben dus vooral benieuwd waar het verbruik gaat stabiliseren. Ons verbruik tot nu toe vandaag is 0,8kW, waarvan 0,1kW standby verbruik is.

Aan dat verbruik bij het opstarten kan ik zien dat tijdens de nacht doorverwarmen in dit geval niet voordeliger was geweest. Dat had ons zeker 3,5kW verbruik gekost en dat kost onze opstart, ondanks gedaalde temperatuur in huis niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:50:
Weet er iemand waar je online filters voor Daiking kan kopen?

Ik lees dat je die om de 2 weken moet reinigen en laten drogen, maar dan moet de binnenunit uitgeschakeld worden.
Om de 2 jaar moeten de filters vervangen worden.

Ik zou dan eigenlijk opteren om een tweede set filters te kopen. Dan doe ik 4 jaar ermee en kan ik gewoon de filter meteen vervangen, terwijl ik de andere reinig en laat uitdrogen.
Om de 2 weken? Serieus? Ik heb dat in 3 jaar tijd 2x gedaan.

Gewoon afstoffen met een swiffer en terug.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 19-11-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
JDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:02:
[...]

Zo lees ik het toch in de handleiding.
Hoe vuiler hij wordt, hoe slechter hij kan warmen, koelen of filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:06:
[...]

Die 2 gebogen filters bedoel je dan toch?

Toevallig vorige week gedaan, zal het eens wat vaker doen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
IamPeacock schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:06:
[...]

Onze units draaien nu sinds begin oktober en de filters zijn nog hartstikke schoon. Bijna geen stofdeeltje te zien. Ik denk dat het advies van om de 2 weken in de handleiding meer is om worst case scenario's (veel huisideren, ander klimaat, vies huis) af te vangen dan dat het echt een harde eis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:08:
[...]

Onze units draaien nu sinds begin oktober en de filters zijn nog hartstikke schoon. Bijna geen stofdeeltje te zien. Ik denk dat het advies van om de 2 weken in de handleiding meer is om worst case scenario's (veel huisideren, ander klimaat, vies huis) af te vangen dan dat het echt een harde eis is.
Ik zal nog een weekje wachten en dan eens zien hoe de filters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
IamPeacock schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:44:
[...]

Dat zal voornamelijk afhangen van de isolatie van de woning/kamer.
Het is nogal bijzonder dat er in normaal verbruik 600-800 W wordt verstookt en in silent ineens 550 W. Dat is niet hoe silent modus werkt. Vandaar dat ik vroeg of de boel dan op temperatuur bleef - ik zou dan een langzame terugloop verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fhwstam schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:52:
Heb op advies hier gekozen voor een MHI SRK35 om de woonkamer te verwarmen (109 m3). Met vloerisolatie, spouwmuurisolatie en hr++ 2-1 kap 1987. 's nachts uitgelaten en het was afgekoeld naar 16.8 graden in woonkamer om 8:00 uur. (20.5 om 22:30 gisteravond). Buitentemperatuur vannacht zo'n -3 en nu -1.

Toch staat hij al vanaf 8 uur vanochtend op vol vermogen te blazen met setpoint 22 3d auto. Gebruikt nu zo'n 1400 watt continu dus zit al op 2.5 kwh verbruik en het is nu 20 graden. Had ik wellicht toch een SRK50 moeten kiezen of is dit normaal gedrag?

Ik neem waarschijnlijk nog een airco op bovenverdieping dus kan deze SRK35 eventueel naar boven verplaatsen en dan beneden toch SRK50 als blijkt dat ie toch te klein is qua capaciteit
In dit geval kan je voor jouw situatie nu dus beter 24/7 verwarmen of een nachtverlaging toepassen van 1 graden beter voor de COP en het comfort.

De MHI draait hier rustig op ECO fanspeed 1 op 300 watt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
GermanPivo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:13:
[...]

Het is nogal bijzonder dat er in normaal verbruik 600-800 W wordt verstookt en in silent ineens 550 W. Dat is niet hoe silent modus werkt. Vandaar dat ik vroeg of de boel dan op temperatuur bleef - ik zou dan een langzame terugloop verwachten.
Bij mij hetzelfde hoor. Silent verbruikt veel minder.
En voorlopig perfecte temperatuur zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:02:
[...]

Ik spoel de filters ook 1x per maand, scheelt uiteindelijk ook met de interne vervuiling en het is een kleine moeite

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:14:
[...]

In dit geval kan je voor jouw situatie nu dus beter 24/7 verwarmen of een nachtverlaging toepassen van 1 graden beter voor de COP en het comfort.

De MHI draait hier rustig op fanspeed 1 op 300 watt.
Of het setpoint wat lager? Van 16 naar 22 kost wel heel veel, hier gaat het naar 14/15 snachts maar smorgens 17 is lekker en overdag vind ik 18,5 prima, 's avonds 19.

Ik draai hier op auto 400-500 watt momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 19-11-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
[...]

Kan het zijn dat de binnenunits wellicht meer lucht gaan verplaatsen terwijl de buitenunit dus minder gaat verplaatsen (en dus minder geluid)?
Wellicht is dat efficienter dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:15:
[...]

Bij mij hetzelfde hoor. Silent verbruikt veel minder.
En voorlopig perfecte temperatuur zonder probleem.
Het is heel moeilijk te vergelijken of dit echt zo is, maar natuurkundig(?) gezien gaat dit totaal in tegen de logica lijkt me. De binneunit doet minder moeite om warme lucht naar binnen te blazen dus zou de buienunit voor hetzelfde resultaat harder moeten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frag1le
JDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:19:
[...]

Het is heel moeilijk te vergelijken of dit echt zo is, maar natuurkundig(?) gezien gaat dit totaal in tegen de logica lijkt me. De binneunit doet minder moeite om warme lucht naar binnen te blazen dus zou de buienunit voor hetzelfde resultaat harder moeten werken.
Silent modus voor de MHI betekent dat de buitenunit stiller gaat opereren, niet de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfDe1NPiMi81WbLMZdTA1pWeQDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmKoX602PCUfQde1MkQcZ4rA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Frag1le op 19-11-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Bedoel jij te zeggen dat dit technisch gezien alleen zou moeten kunnen als silent een hogere cop heeft dan regulier verwarmen? Of interpreteer ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:20:
[...]

Silent modus voor de MHI betekent dat de buitenunit stiller gaat opereren, niet de binnenunit.
Ahhh duidelijk, dat zijn 2 verschillende dingen, bij Daikin heb je Fan Speed -> Indoor Quiet.

Dus MHI silent mode = Daikin Demand Control 40% zeg maar.

Dan praten wij en een paar anderen al een paar pagina's langs elkaar :+

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 19-11-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-10 12:48
In ons nieuw te bouwen huis willen wij op de begane grond vloerverwarming installeren dat aangestuurd wordt door een lucht/water warmtepomp. Boven willen wij voorbereidingen treffen voor een multi split airco (1 buitenunit en 3 binnenunits), waarbij wij op een later moment, indien nodig, de investering willen doen voor de units. Hiervoor zullen de nodige koelleidingen en stroomtoevoer tijdens de bouw van de woning aangebracht moeten worden. Klopt het dat het leidingwerk, condensafvoer en stroomsturing universeel zijn voor de meest gangbare units?

En kan iemand mij vertellen welke leidingen en kabels ik specifiek moet voorzien?

Overigens betreft het hier een hsb huis waardoor ik flexibel(er) ben in het wegwerken van leidingwerk in wanden en vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
JDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:21:
[...]

Ahhh duidelijk, dat zijn 2 verschillende dingen, bij Daikin heb je Fan Speed -> Indoor Quiet.

In de Onecta app van Daikin kan je bij sommige modellen "Buitenunit geruisloos" aanzetten. Bij de units waar dit niet kan in de app kan dit dan weer via de AB. Volgens de beschrijving beperkt deze instelling de draaisnelheid van de compressor.

Dus wel vergelijkbaar met silent mode van MHI en niet echt vergelijkbaar met Demand Control (vraagbesturing) omdat deze instelling juist het piekvermogen limiteert in plaats van het vermogen vast zet op een bepaalde setting. Bijvoorbeeld demand control op 40% zorgt ervoor dat de unit niet meer zal vragen dan 40% van zijn maximum op te nemen vermogen. Dus zou hij een maximaal opgenomen van 1000watt hebben dan zal er niet meer dan 400watt max worden opgenomen. Mochten de omstandigheden dat toe laten dan zal hij wel lager kunnen.

Laat me graag verbeteren als ik er naast zit maar volgens mij werkt het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
JDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:21:
[...]

Er zitten zoveel kleine verschillen tussen units zelfs binnen hetzelfde merk en serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:33:
[...]

In de Onecta app van Daikin kan je bij sommige modellen "Buitenunit geruisloos" aanzetten. Bij de units waar dit niet kan in de app kan dit dan weer via de AB. Volgens de beschrijving beperkt deze instelling de draaisnelheid van de compressor.

Dus wel vergelijkbaar met silent mode van MHI en niet echt vergelijkbaar met Demand Control (vraagbesturing) omdat deze instelling juist het piekvermogen limiteert in plaats van het vermogen vast zet op een bepaalde setting. Bijvoorbeeld demand control op 40% zorgt ervoor dat de unit niet meer zal vragen dan 40% van zijn maximum op te nemen vermogen. Dus zou hij een maximaal opgenomen van 1000watt hebben dan zal er niet meer dan 400watt max worden opgenomen. Mochten de omstandigheden dat toe laten dan zal hij wel lager kunnen.

Laat me graag verbeteren als ik er naast zit maar volgens mij werkt het zo.
Ik heb idd ooit wel eens ergens outdoor silent gezien, maar kan het nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:39
revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:15:
[...]

Ik spoel de filters ook 1x per maand, scheelt uiteindelijk ook met de interne vervuiling en het is een kleine moeite
Ik ga er om de paar weken eens met de stofzuiger over. Niet dat de filter echt vuil is, gewoon een fijn laagje stof.

Voordeel van een vloermodel, je hebt geen trapje nodig om er bij te kunnen. Een minuutje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
[...]

Zie screenshot. Het is toch echt zo, unit loopt dan ook een stuk beter op hetzelfde vermogen ipv up and down met deze temperaturen.

Je kan zien wanneer ik silent mode heb ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDnX9yh80dyycgXnOCGiT7LA4AM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WLpjsggkTWafQiUBqqz6fLH8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
BlazeMuis schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:37:
[...]

Zie screenshot. Het is toch echt zo, unit loopt dan ook een stuk beter op hetzelfde vermogen ipv up and down met deze temperaturen.

Je kan zien wanneer ik silent mode heb ingeschakeld.

[Afbeelding]
Maar gaan de binnenunits dan niet toevallig ook meer lucht verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Sjamo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:20:
[...]

Bedoel jij te zeggen dat dit technisch gezien alleen zou moeten kunnen als silent een hogere cop heeft dan regulier verwarmen? Of interpreteer ik dat verkeerd?
Ja, daar komt het wel op neer uiteindelijk.

Maar ik zie nu ook dat er twee definities van silent door elkaar gaan, wat @JDx net hierboven zegt.

@BlazeMuis Ik geloof jullie hoor, maar dit is dus een definitieverschil tussen MHI/Daikin 'silent' stand.

Pagina: 1 ... 251 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic