Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Silent mode begrenst de buitenunit zodat de interne druk/interne temperaturen niet te hoog oplopen, als je huis meer energie vraagt zal het huis dus afkoelen.GermanPivo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:13:
[...]
Het is nogal bijzonder dat er in normaal verbruik 600-800 W wordt verstookt en in silent ineens 550 W. Dat is niet hoe silent modus werkt. Vandaar dat ik vroeg of de boel dan op temperatuur bleef - ik zou dan een langzame terugloop verwachten.
Ja dat is bats boem en niet hoger dan dat ter bescherming van je installatie etc.
[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 19-11-2022 11:47 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik hoor geen verschil, mijn vrouw ook niet. Ik heb het op 3D auto staan met fan op auto.Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:39:
[...]
Maar gaan de binnenunits dan niet toevallig ook meer lucht verplaatsen?
1500W lijkt me sowieso vrij hoog. Kan je buiten ook horen of hij dan hard draait?henidde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:06:
* Vraagbesturing uit en de airco verwarmt sowieso tot setpoint maar blijft hoog (1500w+) in verbruik en schakelt niet terug in verbruik.
* Doe ik temperatuur op 31 graden met vraagbesturing aan, dan is het verbruik wel laag maar wordt het niet warmer (soms zelfs 0,1 kouder)
Wat doe ik verkeerd? Op een gegeven moment moet de airco toch minderen in verbruik eenmaal setpoint gehaald?
Jullie starten de airco op, het gaat richting setpoint en op een gegeven moment wordt het verbruik minder? Dit lijkt hij bij mij niet te doen?
Hoe lang duurt dit bij jullie?
Als het setpoint is bereikt stopt de binnenunit met blazen en gaat hier de buitenunit uit.
Dit is het verbruik van mijn binnenunit (Perfera 5.0) op een 4MXM68.
Maarten
[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 19-11-2022 11:53 ]
:strip_exif()/f/image/mftDgZGYXfJLn8CMHcuOjUOz.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is van vandaag. De binnenunits staan beiden uit. Hij gebruikt nu continu 34W, met een kleine rimpel er op. Dit deed hij dus niet vannacht toen het op z'n koudst was, maar nu overdag. Laatst was dit ook al een keer toen het een dag wat kouder was, alleen korter. Heeft dit te maken met defrosts, of is dit de fameuze oil return cycle? Voor beiden lijkt het me iets te constant. Of staat hij iets licht te verwarmen om iets te beschermen? De single-split units doen dit niet (vandaar dat het wellicht iets met die oil return cycle is?).
Na enige andere duurtestjes zal ik ook de silent mode gaan testen en of dit ook invloed heeft op de 35 ZSX.BlazeMuis schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:49:
[...]
Ik hoor geen verschil, mijn vrouw ook niet. Ik heb het op 3D auto staan met fan op auto.
Even terug gelezen heb jij dus een 35 ZS waar je het nu over hebt, de silent modus is voor beide units gelijk.
Vooralsnog verwacht ik wel dat het alleen het verbruik verlaagt omdat de fan en compressor dan gelimiteerd worden. Schijnbaar kan de unit daarmee de warmtevraag nog aan, je zou toch verwachten dat de unit dit dan op normal mode dan ook gewoon zou kiezen.
[ Voor 10% gewijzigd door Frag1le op 19-11-2022 12:14 ]
Kan mij voorstellen dat een cap op de fanspeed buiten een negatieve impact heeft op de COP? Vannochtend zat ik bijv op fanspeed 8 van de buitenunit bij een verbruik van 300-350 watt.Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:11:
[...]
Na enige andere duurtestjes zal ik ook de silent mode gaan testen en of dit ook invloed heeft op de 35 ZSX.
Even terug gelezen heb jij dus een 35 ZS waar je het nu over hebt, de silent modus is voor beide units gelijk.
Vooralsnog verwacht ik wel dat het alleen het verbruik verlaagt omdat de fan en compressor dan gelimiteerd worden. Schijnbaar kan de unit daarmee de warmtevraag nog aan, je zou toch verwachten dat de unit dit dan op normal mode dan ook gewoon zou kiezen.
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
In de nacht aan laten staan, is waarschijnlijk voordeliger qua verbruik.fhwstam schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:52:
Heb op advies hier gekozen voor een MHI SRK35 om de woonkamer te verwarmen (109 m3). Met vloerisolatie, spouwmuurisolatie en hr++ 2-1 kap 1987. 's nachts uitgelaten en het was afgekoeld naar 16.8 graden in woonkamer om 8:00 uur. (20.5 om 22:30 gisteravond). Buitentemperatuur vannacht zo'n -3 en nu -1.
Toch staat hij al vanaf 8 uur vanochtend op vol vermogen te blazen met setpoint 22 3d auto. Gebruikt nu zo'n 1400 watt continu dus zit al op 2.5 kwh verbruik en het is nu 20 graden. Had ik wellicht toch een SRK50 moeten kiezen of is dit normaal gedrag?
Ik neem waarschijnlijk nog een airco op bovenverdieping dus kan deze SRK35 eventueel naar boven verplaatsen en dan beneden toch SRK50 als blijkt dat ie toch te klein is qua capaciteit
Dat is inderdaad wat je zou verwachten, maar als men anders ervaart dan is dat iets om voor je eigen situatie te testen als je dit natuurlijk goed kunt meten.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:18:
[...]
Kan mij voorstellen dat een cap op de fanspeed buiten een negatieve impact heeft op de COP? Vannochtend zat ik bijv op fanspeed 8 van de buitenunit bij een verbruik van 300-350 watt.
* edit:Hansieo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:04:
[...]
Ik ook, bij toeval gezien en gelijk geregistreerd wat ik zag:
MHI 3.5 ZS-X W (die helaas nog even hele huis moet trekken inwendig ~500m3, NO Groningen)
7:15 (-3° buiten) ik zie een vreemde donkere horizontale band op de buiten unit.
Als ik buiten ga kijken blijkt er redelijk ijs-afzetting op de unit te zitten, waarbij de donkere strook juist de níet "bevroren" strook is.
7:26, Unit gaat over naar defrost (dank aan tweaker @BlazeMuis dat het te zien is aan het ledje)
binnenklep gaat bijna helemaal dicht, zachte ventilatie, en de uitstroom temperatuur 28.7°C gaat gestaag naar beneden...20....10....5...0!.... -5!! en als laagste -6.7°C het is dan 7:33.
vervolgens zie ik een "mist/ijs wolk" uit de buitenunit wegstuiven.. (lol, leuk om te zien), en de unit gaat weer over naar de orde van de dag
7:35, de uitstroom temperatuur loopt gestaag op... 0-4-8-11-14-19-21 hier ergens ging de klep weer open, 24-28-31 en er komt een zee van warmte naar binnen om de opgelopen daling weer weg te werken.
De unit laat zich wél duidelijk horen tijdens dit inlopen, maar ok, ik heb de FAN op auto, dus prima.
7:46, alles weer business as usual, en FAN speed is weer redelijk voor deze buiten temperatuur en te verzetten arbeid.
ik zal proberen te laten weten wanneer de volgende Defrost er is, zodat jullie een indicatie hebben hoevaak dit te verwachten is met deze -3°C buiten temperatuur
nu, 12:25 en ~0°C
nog steeds geen volgende Defrost óndanks lage buitentemperatuur, zal denk ik niet meer komen. Is mooi zo.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Als het kon deed ik mee met de test, maar helaas heeft de scm (mhi multisplit) geen silent modeFrag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:11:
[...]
Na enige andere duurtestjes zal ik ook de silent mode gaan testen en of dit ook invloed heeft op de 35 ZSX.
[Afbeelding]
Nee, natuurlijk niet door oa energienatuurwetten en een lagere cop bij kou.nico_09 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:21:
[...]
In de nacht aan laten staan, is waarschijnlijk voordeliger qua verbruik.
u can fool all people some time and fool some people alltime
[ Voor 99% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2022 12:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het meer verbruik zal verhoudingsgewijs wel mee vallen, comfort is ook wat waard, ruim een uur zitten in een ruimte die als een gek staat te blazen om de boel op temperatuur te krijgen is niet heel prettig, daarnaast ook meer kans op defrosts en volgens mij heeft een unit die vol vermogen staat te blazen een lagere COP dan een unit die de boel op laag vermogen warm houdt.digifun schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:27:
[...]
Nee, natuurlijk niet door oa energienatuurwetten en een lagere cop bij kou.
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2022 12:32 ]
Je kan het ook zo instellen dat ie om 06:00 alvast richting de 17 graden gaat.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:31:
[...]
Het meer verbruik zal verhoudingsgewijs wel mee vallen, comfort is ook wat waard, ruim een uur zitten in een ruimte die als een gek staat te blazen om de boel op temperatuur te krijgen is niet heel prettig, daarnaast ook meer kans op defrosts en volgens mij heeft een unit die vol vermogen staat te blazen een lagere COP dan een unit die de boel op laag vermogen warm houdt.
Dan zit je niet te kleumen en dan rond 08:00 richting de 19.
In een blokschema getrapt verwarmen werkt inderdaad erg goedJDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:34:
[...]
Je kan het ook zo instellen dat ie om 06:00 alvast richting de 17 graden gaat.
Dan zit je niet te kleumen en dan rond 08:00 richting de 19.
Ik heb boven een SCM 40 ZS-W met 2x SRK 20 ZS-W, deze heeft gewoon silent mode?Sjamo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:26:
[...]
Als het kon deed ik mee met de test, maar helaas heeft de scm (mhi multisplit) geen silent mode
Nope. De SRK binnenunits hebben die optie omdat ze ook single split gebruikt kunnen worden, maar bij multisplit (SCM) gebruik kun je hem wel activeren op je binnenunit maar doet het simpelweg niets.BlazeMuis schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:37:
[...]
Ik heb boven een SCM 40 ZS-W met 2x SRK 20 ZS-W, deze heeft gewoon silent mode?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Juist minder defrosts door lagere relatieve luchtvochtigheid. Voor de cop is toch het belangrijkste de temperatuur.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:31:
[...]
daarnaast ook meer kans op defrosts en volgens mij heeft een unit die vol vermogen staat te blazen een lagere COP dan een unit die de boel op laag vermogen warm houdt.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Ik wil niet gemakzuchtig overkomen, maar ik ben niet technisch genoeg voor zelfbouw of dingen die echt geprogrammeerd moeten worden.LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:43:
[...]
CN105 connector met een ESP32 en hier een externe temperatuur sensor mee verbinden. Wel zelfbouw, weet niet of dat al kant en klaar te krijgen is.
Zit al een tijdje te twijfelen of ik wat van deze devices moet maken en of daar voldoende animo voor is.
Voor nu heb ik van mijn Mitsubishi electric de temperatuur sensor uit de unit gehaald en die hangt er nu een paar centimeter naast, lijkt ook wel te werken.
Vandaar dat ik iets zoek zoals de sensibo air smart ac control of de tado ac control.
Die hang ik dan aan de andere kant van de kamer op, en die zouden de ac moeten aansturen zodat het wat constanter word.
Misschien is de sensibo of tado precies wat ik zoek? Maar ik dacht misschien zijn er nog wat minder bekende opties die misschien wel beter werken.
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Klinkt wel aannemelijk, minder opjagen van het systeem door een kleine delta te creëren tussen huidige temp en gewenste temp maar daar is inderdaad meer tijd voor nodig. Dus heel gestaag avond/nacht afbouwen en nacht/ochtend weer rustig opbouwen. Dat heeft een lucht/water warmtepomp als voordeel, deze heeft een buffer vat waarover hij meer controle heeft en meer tijd heeft om op temp te houden binnen een kleinere delta. Zou dan zeggen dat door het gestaag op en afbouwen van de binnentemp je in feiten je huis als buffer kan gebruiken. Maar moet je ongeveer wel weten hoe je huis normaal afkoelt wat erg afhankelijk is van het weer om dan ook de delta zo klein mogelijk te houden om niet de hele nacht teveel te stoken.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:36:
[...]
In een blokschema getrapt verwarmen werkt inderdaad erg goed
Systeem aanjagen door van 15-17 graden naar 20-21 te gaan en vervolgens met defrosts krijgt het systeem zijn tijd niet om dit fatsoenlijk te behalen.
Aannemen dat defrosts erger worden door meer vermogen door het systeem te jagen.
[ Voor 25% gewijzigd door ffaccountje op 19-11-2022 13:42 ]
Gisteren gedraaid met de silence modus. Setpoint 19 graden. Je ziet dat hij idd niet boven de 600watt bij het begin gekomen is en gisterenavond was ie zelfs teruggemoduleerd tot 190 watt
:strip_exif()/f/image/xHlUYdFYhALraR5SqgXvWLbJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe regelen jullie die halve grades in als setpoint. Ik zie het niet op de afstandsbediening (heb niet de WiFi module)
[ Voor 7% gewijzigd door siveiro op 19-11-2022 13:33 ]
Kan alleen via de appsiveiro schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:32:
Hier de MHI 3,5 ZsW in de woonkamer draaien. Nu een maand in huis. Moet zeggen dat het me heerlijk bevalt. Nu nog een beetje tweaken.
Gisteren gedraaid met de silence modus. Setpoint 19 graden. Je ziet dat hij idd niet boven de 600watt bij het begin gekomen is en gisterenavond was ie zelfs teruggemoduleerd tot 190 watt[Afbeelding]
Hoe regelen jullie die halve grades in als setpoint. Ik zie het niet op de afstandsbediening (heb niet de WiFi module)
Houd er rekening mee dat wanneer je langere tijd een koude kamer hebt dat je bed/dekbed ook minder goed uitdampenJDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:41:
[...]
Verbruik is hier ook significant gestegen, dat samen met de tariefsverhoging van begin vorige week maakt mijn dagelijkse stroomkosten 8 euro ten opzichte van 2 euro in oktober
Eerste defrost van de ochtend, brrr... schiet weer van 18,5 naar 17,5 graden...
Boven nog steeds geen verwarming aan, want ik wil tot januari zonder gas doen, maar 12,8 is wel bibberrr
Ik volgron36 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:17:
[...]
Ik wil niet gemakzuchtig overkomen, maar ik ben niet technisch genoeg voor zelfbouw of dingen die echt geprogrammeerd moeten worden.
Vandaar dat ik iets zoek zoals de sensibo air smart ac control of de tado ac control.
Die hang ik dan aan de andere kant van de kamer op, en die zouden de ac moeten aansturen zodat het wat constanter word.
Misschien is de sensibo of tado precies wat ik zoek? Maar ik dacht misschien zijn er nog wat minder bekende opties die misschien wel beter werken.
Ook bij ons stijgt de gemeten binnentemperatuur te snel, waardoor het systeem voortijdig afslaat.
24/7 verwarmen nog niet geprobeerd
Naar aanleiding van jouw eerdere opmerking eens gekeken naar Sensibo.
Ik kan hier geen gebruikers-ervaringen over vinden.
Wanneer ik google op externe temperatuurvoeler MHI, vind ik de volgende info :
https://www.coolmark.nl/nl/artnr/7140175
Dit lijkt een simpele oplossing. ( maar veel te duur )
Mhi SCM60Zs-w met 3 units aangesloten en werkend. Het is hier 2 graden met een luchtvochtigheid van 84% volgens google.
Een optie zou ook nog kunnen zijn dat het te maken heeft met de stand waar onze units nu op staan (1x verwarmen 3d auto + 2x fanstand), maar voor nu acht ik die kans niet heel groot. Ik ga het wel in de gaten houden.
Goed, nog 'n update, sinds deze week heb ik de airco aan als verwarming omdat het rond de nul komt. Thermostaat staat hier op 15c (tegen te veel vocht) omdat ik weinig thuis ben en weinig warmtevraag heb. Het gaat om 'n Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B. Nu het hele gat zit dichtgepurd (zie posthistory hierrrrr) werkt dit ding een stuk beter. De thermostaat (app) van de airco is redelijk overeenkomstig met de kamerthermostaat (Remeha E-twist) en ook twee andere (redelijk accurate) analoge meters ter verificatie.
Er zijn nog wel twee dingen die me opvallen:
De kamerthermostaat geeft 15,5c aan maar de airco (uit) geeft 14c aan. Dit was vannacht toen het erg koud was. Afwijking van max +- 2 graden, wel al beter dan voorheen (afwijking 6 graden omdat het gat niet geïsoleerd was). is die afwijking van (max) 2 graden acceptabel? Unit hangt aan de buitenmuur. Goed dik beton bouwjaar 1986.
Als laatst; Kamer is 15c (airco uit). Ik zet de airco op 17 en beide thermostaten geven na een tijdje 17c aan. De airco moduleert/slaat af omdat de ruimte op temperatuur is. Kamerthermostaat zakt naar 15 á 15,5 terwijl de airco nog 17c aangeeft. Lijkt dus niet te kloppen. Temperaturen kloppen wel zolang de airco echt warme lucht blaast, maar dat is ook niet eindig. Nu heb ik 'm niet op 20-22 omdat dat niet nodig is, op bezoek na dan. Ik denk dat 'ie bij 20c niet afschakelt omdat het warmteverschil met buiten dan groter is. Ben het effect even kwijt, maar er is dan veel meer warmteverlies.
Bij huidige buitentemp van 2-4c merk ook dat de unit bij instellen van 16c soms echt stopt met blazen, wellicht is de warmtevraag dan te laag? Is dit slecht voor de unit omdat 'ie aan- en af moet schakelen ipv heel laag moduleert? Lijkt wel alsof de warmtevraag zó laag is dat die onder de minimumafgifte ligt
Vraag ik te veel, of klopt er iets niet, gelet op deze twee situaties hierboven?
[ Voor 9% gewijzigd door Processorkoeler op 19-11-2022 14:33 ]
Wat in vraagbesturing niet klopt is volgens mij de naam. Zoals ik het begrijp is het eigenlijk aanbodbesturing. De vraag is de vraag naar warmte. Het aanbod is wat je installatie produceert. Wat je doet met het inschakelen van “vraagbesturing” is in feite het aanbod besturen, d.w.z. het aanbod aan warmte beperken door de productiecapaciteit van je installatie terug te schroeven. Bekijk het als een softwarematig instellen van een model met een lagere capaciteit. Dat kan heel handig zijn als het niet zo erg koud is, en je pendelgedrag wil vermijden. Maar als het koud genoeg wordt, gaat het aanbod onder je warmtevraag zakken, en warmt je ruimte onvoldoende op.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:01:
Het huis wordt hier gelukkig warm met vraagbesturing uit en relatief hoog verbruik van constant 1500W+. Zodra het huis op 21 graden is en ik zet vraagbesturing weer op automatisch, dan daalt het verbruik aanzienlijk maar tevens schiet de temperatuur omlaag naar 19,6 - 20 graden. Doe ik vraagbesturing weer uit, dan schiet het verbruik weer omhoog en wordt het weer 21 graden.
Er zit iets in die vraagbesturing wat niet klopt, zo lijkt me. Ik wil het stabiel rond 21 graden hebben met lager verbruik. De airco lijkt met vraagbesturing aan niet boven de 19,5 - 20 graden uit te kunnen komen en stabiel te houden.
De term “vraagbesturing” wekt te onrechte de indruk dat de installatie zich zal gedragen om aan jouw ingestelde warmtevraag (setpoint) te voldoen, maar dat doet hij dus niet, en de reden is dat vraagbesturing de foute naam is voor iets wat in feite aanbodbesturing is,waarbij je het aanbod aan geproduceerde warmte beperkt. Als je het kouder wordt, moet aanbodbesturing uit.
Als de hele kamer nog 15 graden is en de lucht door de airco vervolgens 17 graden betekent niet dat de hele ruimte dus al 17 graden is. De wanden/meubels etc zijn wellicht nog 15 terwijl de thermostaat al de warme lucht kan voelen. Het duurt dus wel even voordat de hele kamer naar 17 is opgewarmd en de binnenlucht niet nog snel afkoelt omdat de kamer nog koud is.Processorkoeler schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:31:
Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Goed, nog 'n update, sinds deze week heb ik de airco aan als verwarming omdat het rond de nul komt. Thermostaat staat hier op 15c (tegen te veel vocht) omdat ik weinig thuis ben en weinig warmtevraag heb. Het gaat om 'n Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B. Nu het hele gat zit dichtgepurd (zie posthistory hierrrrr) werkt dit ding een stuk beter. De thermostaat (app) van de airco is redelijk overeenkomstig met de kamerthermostaat (Remeha E-twist) en ook twee andere (redelijk accurate) analoge meters ter verificatie.
De kamerthermostaat geeft 15,5c aan maar de airco (uit) geeft 14c aan. Dit was vannacht toen het erg koud was. Afwijking van max +- 2 graden, wel al beter dan voorheen (afwijking 6 graden omdat het gat niet geïsoleerd was). is die afwijking van (max) 2 graden acceptabel? Unit hangt aan de buitenmuur. Goed dik beton bouwjaar 1986.
Als laatst; Kamer is 15c (airco uit). Ik zet de airco op 17 en beide thermostaten geven na een tijdje 17c aan. De airco moduleert/slaat af omdat de ruimte op temperatuur is. Kamerthermostaat zakt naar 15 á 15,5 terwijl de airco nog 17c aangeeft. Lijkt dus niet te kloppen. Temperaturen kloppen wel zolang de airco echt warme lucht blaast, maar dat is ook niet eindig. Nu heb ik 'm niet op 20-22 omdat dat niet nodig is, op bezoek na dan. Ik denk dat 'ie bij 20c niet afschakelt omdat het warmteverschil met buiten dan groter is. Ben het effect even kwijt, maar er is dan veel meer warmteverlies.
Bij huidige buitentemp van 2-4c merk ook dat de unit bij instellen van 16c soms echt stopt met blazen, wellicht is de warmtevraag dan te laag? Is dit slecht voor de unit omdat 'ie aan- en af moet schakelen ipv heel laag moduleert? Lijkt wel alsof de warmtevraag zó laag is dat die onder de minimumafgifte ligt
Vraag ik te veel, of klopt er iets niet, gelet op deze twee situaties hierboven?
Heeft deze Mitsu Electric geen +2 graden offset? Met setpoint van 17 zou de unit moeten doorverwarmen naar 19 graden als het enigszins lijkt op MHI.
Klopt, maar de kamerthermostaat geft ook 17 aan, dus de ruimte is dan op 17c. Airco geeft dan ook 17c aan en schakelt af / moduleert (geeft minder warmte) en dan zakt de kamerthermostaat weer...Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:44:
[...]
Als de hele kamer nog 15 graden is en de lucht door de airco vervolgens 17 graden betekent niet dat de hele ruimte dus al 17 graden is. De wanden/meubels etc zijn wellicht nog 15 terwijl de thermostaat al de warme lucht kan voelen. Het duurt dus wel even voordat de hele kamer naar 17 is opgewarmd en de binnenlucht niet nog snel afkoelt omdat de kamer nog koud is.
Heeft deze Mitsu Electric geen +2 graden offset? Met setpoint van 17 zou de unit moeten doorverwarmen naar 19 graden als het enigszins lijkt op MHI.
Ik kan geen offset vinden, er was alleen een jumper mocht de temp. 5 graden overshooten aldus de tech manual, maar dat was hier niet van toepassing. Ik verwacht ook niet dat 'ie op .1c gelijk is met de kamerthermostaat, maar dit wobbelt nogal.
Die 2 graden verschil is redelijk normaal denk ik. Ikzelf heb ook 2 graden verschil in dezelfde richting.Processorkoeler schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:31:
Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Dat de AC na het uitgaan een hogere temperatuur aangeeft is denk ik ook wel normaal en logisch. Het element in de unit zal nog wat warm zijn en dat zal dan richting de temperatuursensor lekken.
Het stoppen met blazen kan ook als oorzaak hebben dat er een defrost aan de gang is. Wat best goed mogelijk is met de huidige temperaturen. Heb je dat al eens gecheckt?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Hoe check ik zo'n defrost? Dit ding heeft behalve de app nergens een interface, maar ik zie dat ook nergesn aangegeven.AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:46:
[...]
Die 2 graden verschil is redelijk normaal denk ik. Ikzelf heb ook 2 graden verschil in dezelfde richting.
Dat de AC na het uitgaan een hogere temperatuur aangeeft is denk ik ook wel normaal en logisch. Het element in de unit zal nog wat warm zijn en dat zal dan richting de temperatuursensor lekken.
Het stoppen met blazen kan ook als oorzaak hebben dat er een defrost aan de gang is. Wat best goed mogelijk is met de huidige temperaturen. Heb je dat al eens gecheckt?
Tussen 8-10 0,8 en 10-12 1 kWh met daikin Perfera 3,5. om 7.30 en toen was het net onder de 16 graden wel een defrost gehad. Verbruik was gistreren 3,8 en temp oplopend tot 20 graden. Hoogste per 2 uur is dan 0,6 kWh.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:01:
Er zit iets in die vraagbesturing wat niet klopt, zo lijkt me. Ik wil het stabiel rond 21 graden hebben met lager verbruik. De airco lijkt met vraagbesturing aan niet boven de 19,5 - 20 graden uit te kunnen komen en stabiel te houden.
Tussen 8.00 - 10.00 uur was het verbruik in 2 uurtjes 3,4 kWh. Veel te gortig.
twee onder één kap woning bouwjaar 1970 wel met extra isolatie vloer, ramen en muur is al oud
[ Voor 14% gewijzigd door space-one op 19-11-2022 14:52 ]
Het makkelijkste is om even naar je buitenunit te lopen als de binnenunit weer stopt met blazen om te kijken of er ijs op zit. Vziw kan je dat bij de meeste fabrikanten niet in apps oid nakijken.Processorkoeler schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:47:
[...]
Hoe check ik zo'n defrost? Dit ding heeft behalve de app nergens een interface, maar ik zie dat ook nergesn aangegeven.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Niet helemaal, de lucht in de ruimte is dan 17, niet de vloer, wanden en de meubels. Je kunt dan wellicht beter de unit op 19 instellen zodra dat setpoint is bereikt zul je zien dat de kamerthermostaat vervolgens in korte tijd lager aan zal geven. Wellicht als de vloer, wanden en meubels warmte aan de ruimte hebben onttrokken dat de balans ergens op 17 komt en hierna kun je vervolgens setpoint van 17 hanteren, anders vermoed ik dat het veel te lang duurt voordat de hele ruimte 17 graden is.Processorkoeler schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:46:
[...]
Klopt, maar de kamerthermostaat geft ook 17 aan, dus de ruimte is dan op 17c. Airco geeft dan ook 17c aan en schakelt af / moduleert (geeft minder warmte) en dan zakt de kamerthermostaat weer...
Ik kan geen offset vinden, er was alleen een jumper mocht de temp. 5 graden overshooten aldus de tech manual, maar dat was hier niet van toepassing. Ik verwacht ook niet dat 'ie op .1c gelijk is met de kamerthermostaat, maar dit wobbelt nogal.
Die indruk krijg ik ook. Met setpoint 19.5 wordt de kamer niet warmer dan 18,5 op de thermostaat. Heb nu setpoint verhoogd om te kijken of het dan beter wordt.Count Solar schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:40:
[...]
Wat in vraagbesturing niet klopt is volgens mij de naam. Zoals ik het begrijp is het eigenlijk aanbodbesturing. De vraag is de vraag naar warmte. Het aanbod is wat je installatie produceert. Wat je doet met het inschakelen van “vraagbesturing” is in feite het aanbod besturen, d.w.z. het aanbod aan warmte beperken door de productiecapaciteit van je installatie terug te schroeven. Bekijk het als een softwarematig instellen van een model met een lagere capaciteit. Dat kan heel handig zijn als het niet zo erg koud is, en je pendelgedrag wil vermijden. Maar als het koud genoeg wordt, gaat het aanbod onder je warmtevraag zakken, en warmt je ruimte onvoldoende op.
De term “vraagbesturing” wekt te onrechte de indruk dat de installatie zich zal gedragen om aan jouw ingestelde warmtevraag (setpoint) te voldoen, maar dat doet hij dus niet, en de reden is dat vraagbesturing de foute naam is voor iets wat in feite aanbodbesturing is,waarbij je het aanbod aan geproduceerde warmte beperkt. Als je het kouder wordt, moet aanbodbesturing uit.
Als dat niet werkt dan zet ik hem weer handmatig op een percentage.
Maarten
Ik heb de Perfera 3,5 deze week handmatig laten starten 2,5 - 3 graden onder de temperatuursensor van Perfera (deze is normaal altijd+1). en daarna met de sensor temp oplopend. Hij loopt dan heel rustig. Eigenlijk is een stijging van 1 graad per uur dan goed haalbaar.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:36:
[...]
In een blokschema getrapt verwarmen werkt inderdaad erg goed
De laatste jaren heb ik de CV ook zo laten lopen.
Dat hoeft niet zo te zijn. Ik had zojuist een defrost; er zat geen ijs en er kwam geen druppeltje water uit ondanks de luchtvochtigheid van 81%. Deze unit (MHI 25-ZSX) doet de defrost puur op basis van (warmtewisselaar-)temperatuur en tijd. Dat zal bij andere units niet veel anders zijn vermoed ik.AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:48:
[...]
Het makkelijkste is om even naar je buitenunit te lopen als de binnenunit weer stopt met blazen om te kijken of er ijs op zit. Vziw kan je dat bij de meeste fabrikanten niet in apps oid nakijken.
Ik verbruik nu 1,5 kWh per 2 uur in de Onecta app. Dus lang niet zo zuinig als die van jou. Verbruik blijft hoog en airco blijft doorblazen. Niet het idee dat ie zuiniger gaat draaien.mwk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:50:
[...]
1500W lijkt me sowieso vrij hoog. Kan je buiten ook horen of hij dan hard draait?
Als het setpoint is bereikt stopt de binnenunit met blazen en gaat hier de buitenunit uit.
Dit is het verbruik van mijn binnenunit (Perfera 5.0) op een 4MXM68.
[Afbeelding]
Herken je dit? Heb jij offset gewijzigd?
.
In dat opzicht krijg ik nu voldoende warmte in huis als eenmaal de vraagbesturing uitgesteld is. Toch blijft hij doorblazen en neemt het verbruik niet af.Count Solar schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:40:
[...]
Wat in vraagbesturing niet klopt is volgens mij de naam. Zoals ik het begrijp is het eigenlijk aanbodbesturing. De vraag is de vraag naar warmte. Het aanbod is wat je installatie produceert. Wat je doet met het inschakelen van “vraagbesturing” is in feite het aanbod besturen, d.w.z. het aanbod aan warmte beperken door de productiecapaciteit van je installatie terug te schroeven. Bekijk het als een softwarematig instellen van een model met een lagere capaciteit. Dat kan heel handig zijn als het niet zo erg koud is, en je pendelgedrag wil vermijden. Maar als het koud genoeg wordt, gaat het aanbod onder je warmtevraag zakken, en warmt je ruimte onvoldoende op.
Je zou zeggen op een gegeven moment gaat hij zuiniger draaien.
.
Ik heb niets aan de offset gewijzigd. Mijn verbruik is inmiddels 1,3 Kwh per 2 uur volgens de app. Wel met vraagbesturing aan en het werd niet warmer. Kamer was rond 19 graden en uitgeblazen lucht rond de 27. Nu wat aan het tweaken. Vraagbesturing staat nu op 80%. Temperatuur van de uitgeblazen lucht is nu 34 graden.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:05:
[...]
Ik verbruik nu 1,5 kWh per 2 uur in de Onecta app. Dus lang niet zo zuinig als die van jou. Verbruik blijft hoog en airco blijft doorblazen. Niet het idee dat ie zuiniger gaat draaien.
Herken je dit? Heb jij offset gewijzigd?
Buitentemperatuur is 2 graden. Verbruik zal nu ook wel stijgen.
Jouw verbruik van 1,5KWh in twee uur lijkt me dan niet gek.
Maarten
Vraagbesturing staat hier nu op automatisch.mwk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:10:
[...]
Ik heb niets aan de offset gewijzigd. Mijn verbruik is inmiddels 1,3 Kwh per 2 uur volgens de app. Wel met vraagbesturing aan en het werd niet warmer. Kamer was rond 19 graden en uitgeblazen lucht rond de 27. Nu wat aan het tweaken. Vraagbesturing staat nu op 80%. Temperatuur van de uitgeblazen lucht is nu 34 graden.
Buitentemperatuur is 2 graden. Verbruik zal nu ook wel stijgen.
Jouw verbruik van 1,5KWh in twee uur lijkt me dan niet gek.
Setpoint op 20,5 en het is volgens externe thermostaat al een tijdje 21,8 graden in huis. Onecta geeft 22 graden aan.
Kortom: en vraagbesturing en temperatuur behaald. Toch 1,5 kWh in de 2 uur.
Ding blijft doorblazen
Toevoeging: uit het niets stijgt de temperatuur. Nu op 22.1 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door henidde op 19-11-2022 16:16 ]
.
Wij hebben sinds vandaag idd ook weer last van de fluittoon. We zijn nog steeds in contact met een Toshiba installateur hierover, geregeld via de Toshiba importeur. Van de week weer door ze gebeld, en wat blijkt: er is een Toshiba medewerker die zelf ook de Haori heeft en ook last heeft van deze fluittoon. Toshiba is er dus van op de hoogte en als het goed is gaan ze het onderzoeken. Wij worden binnenkort weer gebeld door de installateur met hopelijk een oplossing. Ik zal een update geven wanneer ik meer weet.cmderks93 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:54:
Hebben @ASW1 en @CyrielCC jullie ook weer last van de fluittoon, of is deze inmiddels opgelost?
Onze nieuwe Haori heeft hier dus helaas ook last van. Ik heb het idee dat het veranderen van de fan snelheid (tijdelijk van auto even naar hoog en weer terug naar auto) het geluid even veranderd, maar een andere persoon in huis hoort hierin geen verschil, dit zorgt helaas voor discussies. Maar irritant is het zeker wel!
edit: Het uit, en wederom aanzetten lost het zeker op, draait nu alweer een half uur probleemloos.
Wij hebben ook de 3.5kW versie.
Bij mij zit er wel een delta van 4 graden tussen setpoint en wat de onecta als temperatuur rapporteer voor hij afslaat. En hij moet sowieso warmteverlies compenseren. Wat je het liefst hebt is dat hij rustig doorpruttelt.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:12:
[...]
Vraagbesturing staat hier nu op automatisch.
Setpoint op 20,5 en het is volgens externe thermostaat al een tijdje 21,8 graden in huis. Onecta geeft 22 graden aan.
Ding blijft doorblazen.
Maarten
Dat verschil van 4 graden is er dus niet. Moet ik offset aanpassen?mwk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:18:
[...]
Bij mij zit er wel een delta van 4 graden tussen setpoint en wat de onecta als temperatuur rapporteer voor hij afslaat. En hij moet sowieso warmteverlies compenseren. Wat je het liefst hebt is dat hij rustig doorpruttelt.
Onecta geeft met setpoint 20 momenteel 22 graden aan en het is met externe thermostaat ook 22 graden.
Op deze manier stopt hij dus nooit.
Hij moet weer gewoon gaan pruttelen.
[ Voor 3% gewijzigd door henidde op 19-11-2022 16:21 ]
.
Als je wil lagere temperatuur dan je kan die in de app verlagen. Maar anders dat is ideale situatie voor de airco - gewoon 24h draaien. Bij mij laatste uuren 0.9kWh per uur (60% demand control, 4MXM68).henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:12:
[...]
Vraagbesturing staat hier nu op automatisch.
Ding blijft doorblazen
Toevoeging: uit het niets stijgt de temperatuur. Nu op 22.1 graden.
Geen idee of je de offset kan aanpassen bij de Perfera. Bij mij zegt de kamerthermostaat nu 18,7 en de Perfera zegt 21. Zal denk ik met het verschil tussen de woningen te maken hebben.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:21:
[...]
Dat verschil van 4 graden is er dus niet. Moet ik offset aanpassen?
Onecta geeft met setpoint 20 momenteel 22 graden aan en het is met externe thermostaat ook 22 graden.
Op deze manier stopt hij dus nooit.
Hij moet weer gewoon gaan pruttelen.
Maar 1,5 KWh in twee uur komt overeen met 750W. Dat is niet verkeerd om met deze buitentemperaturen je huis op temperatuur te houden.
Maarten
En het feit dat het huis 21,8 graden is en temperatuur lichtelijk oploopt naar boven de 22 graden zonder iets gewijzigd te hebben?mwk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:28:
[...]
Geen idee of je de offset kan aanpassen bij de Perfera. Bij mij zegt de kamerthermostaat nu 18,7 en de Perfera zegt 21. Zal denk ik met het verschil tussen de woningen te maken hebben.
Maar 1,5 KWh in twee uur komt overeen met 750W. Dat is niet verkeerd om met deze buitentemperaturen je huis op temperatuur te houden.
Onecta gaf met setpoint 20,5 graden al 22 graden aan. Je zou zeggen dan hoeft er geen warme lucht meer bij.
.
Jij hebt hem 24/7 op dezelfde setpoint? Of verlaag je die?pkrasnop schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:25:
[...]
Als je wil lagere temperatuur dan je kan die in de app verlagen. Maar anders dat is ideale situatie voor de airco - gewoon 24h draaien. Bij mij laatste uuren 0.9kWh per uur (60% demand control, 4MXM68).
.
Heeft iemand dit nog gehad? Ik vrees nu dat hij gaat blijven doordraaien.
Toevoeging: setpoint teruggezet naar 19,5 graden. Temperatuur is nog 0,3 graad gestegen. Vaag.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:41:
[...]
En het feit dat het huis 21,8 graden is en temperatuur lichtelijk oploopt naar boven de 22 graden zonder iets gewijzigd te hebben?
Onecta gaf met setpoint 20,5 graden al 22 graden aan. Je zou zeggen dan hoeft er geen warme lucht meer bij.
.
Airco werkt omdat het kan niet gewenste temperatuur halen. Bij mij mag niet uit of ik 30, 25 of 22 instel. Ik wil eigentlijk niet dat airco gaat stoppen, zo als ik zie dat het gaat gebeuren, dan ik verlaag demand control. Als temperatuur daalt dan ik doe demand control omhoog.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:43:
[...]
Jij hebt hem 24/7 op dezelfde setpoint? Of verlaag je die?
Verwijderd
[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:50 . Reden: Logje erbij. ]
[...]
Ik heb idd ooit wel eens ergens outdoor silent gezien, maar kan het nergens terugvinden.
[/quote
Dit staat in het manual van MHI over Silent mode:
Ik vind daar eerlijk gezegd nog niet heel veel vreemds aan? De discussie is hier al vaak voorbij gekomen, maar er zijn mensen waarbij de offset wel 4 graden is. En ook verwarmen de meeste aircos vrolijk door tot soms wel 3-4 graden boven de setpoint omdat er van uitgegaan wordt dat de lucht rondom de airco warmer is dan in de rest van de kamer. Dit verschilt echt enorm per ruimte en situatie. Ik zet hem bij ons op 17.5 om zo de 19.5-20 in het echt te halen. Dan vindt de airco zelf dat het 21gr is oid.henidde schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:41:
[...]
En het feit dat het huis 21,8 graden is en temperatuur lichtelijk oploopt naar boven de 22 graden zonder iets gewijzigd te hebben?
En dit zal ongetwijfeld weer veranderen als het kouder wordt. Wat je vooral moet doen is veel experimenteren en uitvogelen wat voor jouw ruimte en situatie het prettigst werkt.
Edit: overigens vond ik het zelf in het begin ook vrij irritant dat de airco gewoon leek te doen waar hij zelf zin in had
[ Voor 15% gewijzigd door E-Hoog op 19-11-2022 17:58 ]
Ik hoor het heel graag wanneer je een update hebt, wil je mij dan taggen of een pm sturen?CyrielCC schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:14:
[...]
Wij hebben sinds vandaag idd ook weer last van de fluittoon. We zijn nog steeds in contact met een Toshiba installateur hierover, geregeld via de Toshiba importeur. Van de week weer door ze gebeld, en wat blijkt: er is een Toshiba medewerker die zelf ook de Haori heeft en ook last heeft van deze fluittoon. Toshiba is er dus van op de hoogte en als het goed is gaan ze het onderzoeken. Wij worden binnenkort weer gebeld door de installateur met hopelijk een oplossing. Ik zal een update geven wanneer ik meer weet.
Er wordt in dit topic zo gruwelijk veel gepost dat het anders makkelijk te missen is.
Verbruik zal wel toenemen. Er zijn units met betere COP dan deze 4MXM68. Maar het is nog steeds goedkoper dan de CV.
Maarten
Op mijn thermostaat van de cv +0,5 en op de unit zelf -0,5.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ook te lang zuinig gedaan, niet warm te krijgen, de kabel van de thermostaat helemaal doorgetrokken naar de overloop boven, wel lelijk nog via het trapgat en op 14 gezet en de CV draait nu al 2 uur volop.elektriekert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:47:
[...]
Houd er rekening mee dat wanneer je langere tijd een koude kamer hebt dat je bed/dekbed ook minder goed uitdampen
Nog 1,5 maand af en toe stoken tegen 3,17 euro, dan 1,45 en volgende winter zeker een warmtepomp boven.
Als het om een kleine ruimte gaat dan is een olieradiatortje ook nog een idee. Welliswaar een COP van 1, maar je kan wel vlot de kou uit een kleine ruimte krijgen.JDx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:02:
[...]
Ook te lang zuinig gedaan, niet warm te krijgen, de kabel van de thermostaat helemaal doorgetrokken naar de overloop boven, wel lelijk nog via het trapgat en op 14 gezet en de CV draait nu al 2 uur volop.
Nog 1,5 maand af en toe stoken tegen 3,17 euro, dan 1,45 en volgende winter zeker een warmtepomp boven.
Maarten
Uiteindelijk zal het wel wennen, maar deze week wou hij nooit boven de 19,7 graden uitkomen (ook al zette ik hem op 30 graden en op krachtig). Niks hielp. Snap er nog steeds niks van. Hopelijk komt dit niet weer.E-Hoog schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:40:
[...]
Ik vind daar eerlijk gezegd nog niet heel veel vreemds aan? De discussie is hier al vaak voorbij gekomen, maar er zijn mensen waarbij de offset wel 4 graden is. En ook verwarmen de meeste aircos vrolijk door tot soms wel 3-4 graden boven de setpoint omdat er van uitgegaan wordt dat de lucht rondom de airco warmer is dan in de rest van de kamer. Dit verschilt echt enorm per ruimte en situatie. Ik zet hem bij ons op 17.5 om zo de 19.5-20 in het echt te halen. Dan vindt de airco zelf dat het 21gr is oid.
En dit zal ongetwijfeld weer veranderen als het kouder wordt. Wat je vooral moet doen is veel experimenteren en uitvogelen wat voor jouw ruimte en situatie het prettigst werkt.
Edit: overigens vond ik het zelf in het begin ook vrij irritant dat de airco gewoon leek te doen waar hij zelf zin in had. Maar op een gegeven moment ontdek je wel een patroon.
Na heel wat gepruts schiet hij vandaag met lagere instellingen zomaar de 22 graden voorbij met hoog verbruik. Het was net een sauna haha.
Laat hem vanaf nu 24/7 aanstaan en doe hem voor het op bed gaan naar lagere setting. Even zien wat dat gaat doen.
Eén ding is me nu wel duidelijk: als hij zoals vandaag met 0 graden met gemak 22 graden voorbij vliegt, dan gaat dit met temperaturen onder de nul ook wel lukken.
.
Zo is dat. Gasrekening naar 0 en mijn fikse overschot op zonnepanelen kan mooi de airco in!mwk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:46:
Hier net de vraagsturing uitgezet. Het is buiten inmiddels -2.3 graden. De uitgeblazen lucht zakte alweer naar 26 graden. Na uitschakelen vraagsturing blaast hij nu lucht van 36 graden de kamer in.
Verbruik zal wel toenemen. Er zijn units met betere COP dan deze 4MXM68. Maar het is nog steeds goedkoper dan de CV.
.
Setpoint 31 (max), vraagbesturing uit = 1600w uit de muur.
Vraagbesturing 40% = 370w uit de muur.
Vraagbesturing 100% = 512w uit de muur
Zet ik vraagbesturing vervolgens uit dan gebeurt er in de eerste instantie niets, hij blijft dan doordraaien alsof er niets is veranderd tot ik een andere instelling aanpas, en dan lijkt ie ineens te beseffen dat de vraagbesturing is aangepast.
Ik heb sterk het idee dat dit niet helemaal werkt zoals het hoort bij een multisplit, of er zit een logica in geprogrammeerd die ik totaal niet snap.
Ik ben wat aan het rekenen aan breakeven point tussen gasketel gebruiken of de minisplit, en ik kwam iets tegen in de Eurovent certificatie data dat ik niet helemaal begreep. Ik haal volgende data uit Eurovent (zelf even in een tabelletje samengevat):
:fill(white):strip_exif()/f/image/SWPP8GMkfTVP4XXOTQeT74wq.png?f=user_large)
Waar ik mijn klomp over breek: op bijvoorbeeld -15 graden zou er een heating capacity van 3200W zijn aan een COP van 2.5, wat op 1280W aan input vermogen zou wijzen. Echter, de handleiding & tech specs van de unit geven aan dat ie max 820W trekt. De data points op -10 en -7 graden leveren respectievelijk 1290W en 1000W aan input vermogen op, dus ook boven het verbruik dat de unit maximaal zou mogen trekken.
Ik ga ervan uit dat de Eurovent data correct is, en dat de enige logische conclusie is dat ik het niet helemaal snap/juist interpreteer
Linkje naar de Eurovent certificatie data voor dit systeem
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Vraagbesturing is limit instelling. Bij 100% jij zegt dat buitenunit kan draaien van 40(min) tot 100.TigerXtrm schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:26:
Ik word niet wijs van die Daikin vraagbesturingIk zit er nu een beetje mee te klooien (multisplit, 2 binnenunits, 1 aan), maar er valt echt geen pijl te trekken op het gedrag.
Zet ik vraagbesturing vervolgens uit dan gebeurt er in de eerste instantie niets, hij blijft dan doordraaien alsof er niets is veranderd tot ik een andere instelling aanpas, en dan lijkt ie ineens te beseffen dat de vraagbesturing is aangepast.
Ik heb sterk het idee dat dit niet helemaal werkt zoals het hoort bij een multisplit, of er zit een logica in geprogrammeerd die ik totaal niet snap.
Heb je de vraagbesturing op beide binnenunits ingesteld? Zo niet, dat kunnen de units elkaar gaan tegenwerken. Ze geven immers de opdracht door aan de buitenunit.TigerXtrm schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:26:
Ik word niet wijs van die Daikin vraagbesturingIk zit er nu een beetje mee te klooien (multisplit, 2 binnenunits, 1 aan), maar er valt echt geen pijl te trekken op het gedrag.
Ik heb ze hier ingesteld staan op 40% en hij tuft lekker door op 270w. Compressor op 14Hz.
Ja is goed, ik zal jullie allebei taggen, verwacht er niet al te veel van hoor, ik moet het allemaal nog maar zien. Haha ja dit topic wordt steeds populairderASW1 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:29:
[...]
Ik hoor het heel graag wanneer je een update hebt, wil je mij dan taggen of een pm sturen?
Er wordt in dit topic zo gruwelijk veel gepost dat het anders makkelijk te missen is.
Hier:ron321 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:47:
@Processorkoeler @Frag1le Mijn ME heeft met deze temperaturen geen 2 graden overshoot hoor.
Op mijn thermostaat van de cv +0,5 en op de unit zelf -0,5.
setpoint 19,5
binnenunit 22
kamerthermostaat 20,1
Buitentemp 1,6
Vandaag nog geen onderbreking of dus een defrost gezien.
Bij buitentemp van +- 10 kwam de huiskamer tot 20,6
De overshoot heeft dus 0,5 ingeleverd met deze buitentemp.
(De binnenunit hangt aan een binnenmuur en heel centraal.)
Nou zou ik graag dat het iets behaaglijker word in de verdieping eronder, (kamer van de jongste is het 13 graden en dat zou ik graag iets meer richting de 15 willen).
Ik laat hem zo veel mogelijk naar beneden blazen maar heb niet echt het idee dat het iets doet voor die verdieping. Is het een kwestie van langer aan laten staan of gaat dit nooit werken?
Of andere tips bijv wel/niet swing aan zetten, dan harder etc natuurlijk ook welkom.
Gaat nooit werken.rozuchu schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:55:
Hier ook begonnen met verwarmen met de Daikins, we hebben in de woonkamer een Perfera hangen dat gaat prima met verwarmen. Maar we hebben er ook 1 op zolder boven het trapgat. ( Perfera FTXM 42 R / RXM 42 R )
Nou zou ik graag dat het iets behaaglijker word in de verdieping eronder, (kamer van de jongste is het 13 graden en dat zou ik graag iets meer richting de 15 willen).
Ik laat hem zo veel mogelijk naar beneden blazen maar heb niet echt het idee dat het iets doet voor die verdieping. Is het een kwestie van langer aan laten staan of gaat dit nooit werken?
Of andere tips bijv wel/niet swing aan zetten, dan harder etc natuurlijk ook welkom.
Werkt voor koelen wel, maar je krijgt het de verdieping eronder nooit warm.rozuchu schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:55:
Hier ook begonnen met verwarmen met de Daikins, we hebben in de woonkamer een Perfera hangen dat gaat prima met verwarmen. Maar we hebben er ook 1 op zolder boven het trapgat. ( Perfera FTXM 42 R / RXM 42 R )
Ik zal hier verder mee experimenteren. Wellicht zet ik hem vannacht naar ECO of een enkele graad omlaag op 3D auto. 2 uur lang maximaal vermogen verbruikt zo hetzelfde zo niet meer dan 's nachts aan laten op een rustige pitje. Denk nog steeds dat het de airco qua capaciteit voldoende moet zijn (3.5 ipv 5.0)revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:14:
[...]
In dit geval kan je voor jouw situatie nu dus beter 24/7 verwarmen of een nachtverlaging toepassen van 1 graden beter voor de COP en het comfort.
De MHI draait hier rustig op ECO fanspeed 1 op 300 watt.
Fijn dat er onderzoek zal plaatsvinden. Ik zal me na het weekend ook even melden bij mijn installateur.CyrielCC schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:14:
[...]
Wij hebben sinds vandaag idd ook weer last van de fluittoon. We zijn nog steeds in contact met een Toshiba installateur hierover, geregeld via de Toshiba importeur. Van de week weer door ze gebeld, en wat blijkt: er is een Toshiba medewerker die zelf ook de Haori heeft en ook last heeft van deze fluittoon. Toshiba is er dus van op de hoogte en als het goed is gaan ze het onderzoeken. Wij worden binnenkort weer gebeld door de installateur met hopelijk een oplossing. Ik zal een update geven wanneer ik meer weet.
Kan je aangeven welke installateur je hier nu voor hebt?
Ik ben er wel achter gekomen dat het inderdaad op allebei aan moet staan, zelfs als één van de units uit staat. Maar dan nog blijft het gedrag gek. Kan inderdaad zijn dat het een limit is zoals hierboven ook wordt gezegd. Dat zou het wel redelijk verklaren, maar wel een stuk minder nuttig dan ik hoopte. Alsnog wellicht wel handig om de nacht door te komen zonder pendelen. Ik blijf experimenterenMarco Geleijns schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:42:
[...]
Heb je de vraagbesturing op beide binnenunits ingesteld? Zo niet, dat kunnen de units elkaar gaan tegenwerken. Ze geven immers de opdracht door aan de buitenunit.
Ik heb ze hier ingesteld staan op 40% en hij tuft lekker door op 270w. Compressor op 14Hz.
Dit is niet iets van Daikin, maar Easyzone is een product van Airzone wat voor heel veel kanaalunits gebruikt kan worden. De basis is gelijk en de behuizing wordt aangepast zodat het op de unit past.Wil/kan je geen binnenunit in elke kamer hangen? Overweeg dan de kanaalairco. Deze worden langzaamaan vaker aan consumenten aangeboden. Zo heeft Daikin bijvoorbeeld een systeem met Airzone
Onderaan de site https://www.airzonecontro...ntrol-solutions/easyzone/ kun je een merk en type invullen om te kijken wat geschikt is voor je kanaalunit.
Wel zet Daikin dit bijna al een "eigen" product op de markt waardoor ik eerst ook dacht dat het van Daikin zelf was, maar Airzone is dus een losse partij.
Buitentemp gedaald naar -1 en zojuist de allereerste defrost gehad van paar minuten, ondanks er nog geen ijs op de buitenunit zit.Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:54:
[...]
Hier:
setpoint 19,5
binnenunit 22
kamerthermostaat 20,1
Buitentemp 1,6
Vandaag nog geen onderbreking of dus een defrost gezien.
Bij buitentemp van +- 10 kwam de huiskamer tot 20,6
De overshoot heeft dus 0,5 ingeleverd met deze buitentemp.
(De binnenunit hangt aan een binnenmuur en heel centraal.)
De LED op de binnenunit ging knipperen, de unit maakte vervolgens een boel aparte geluiden.
De binnenfan stond tijdens de defrost uit.
Toen ik me vinger in de unit stak voelde ik een hoop koude.
Na exact een uur was het 4 graden warmer en op temperatuur, voor nog geen 2 kWh aan electra. Mag niet klagen.
Die tabel geeft waarschijnlijk het afgegeven vermogen bij maximale COP. Max. 820W kan niet kloppen, het zou in de buurt van 2000W moeten liggen (4000W / COP 2). Je hebt waarschijnlijk gekeken naar 'system power input'. Bij verwarmen/koelen is dat 800 resp. 820W, maar dat is nominaal vermogen. Voor max. vermogen moet je kijken naar 'system running current'. Die is 9.9A wat overeenkomt met ongeveer 2300W.Capt Waffles schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:27:
We hebben thuis net een MSZ-LN35VG2 binnenunit (Mitsubishi Diamond series) + MUZLN35VG2 buitenunit geinstalleerd. Loopt prima, nu ~24 uur in bedrijf. Ik had me uitgebreid ingelezen, mede dankzij dit en andere topics hier, en de keuze voor deze unit was grotendeels gedreven door de zeer goede SEER & SCOP.
Ik ben wat aan het rekenen aan breakeven point tussen gasketel gebruiken of de minisplit, en ik kwam iets tegen in de Eurovent certificatie data dat ik niet helemaal begreep. Ik haal volgende data uit Eurovent (zelf even in een tabelletje samengevat):
[Afbeelding]
Waar ik mijn klomp over breek: op bijvoorbeeld -15 graden zou er een heating capacity van 3200W zijn aan een COP van 2.5, wat op 1280W aan input vermogen zou wijzen. Echter, de handleiding & tech specs van de unit geven aan dat ie max 820W trekt. De data points op -10 en -7 graden leveren respectievelijk 1290W en 1000W aan input vermogen op, dus ook boven het verbruik dat de unit maximaal zou mogen trekken.
Ik ga ervan uit dat de Eurovent data correct is, en dat de enige logische conclusie is dat ik het niet helemaal snap/juist interpreteer. Waar ga ik mis?
Linkje naar de Eurovent certificatie data voor dit systeem
Qua feedback kwam toen een kanaalunit naar voren als optie voor ons huis (kom ik zo op). En toevallig kwam de laatste partij die een offerte maakte daar ook mee.
Qua huis:
Bouwjaar 2007
Beneden: +- 100m2, bestaat uit:
- Hal
- Slaapkamer (= kantoor)
- Badkamer
- Bijkeuken
- Keuken + Woonkamer
Hier wilden we het kantoor en de woonkamer/keuken kunnen koelen en verwarmen met een airco.
Boven: +- 100m2
- 4x slaapkamer
- Hal
- Badkamer
Hier wilden we de 4 slaapkamers kunnen koelen en verwarmen met een airco. En in de basis ging het dan om verwarmen van 2 slaapkamers in de winter en koelen van 2-4 in de zomer.
Bergzolder +- 100m2 vloeroppervlakte, met erg schuine vlakken door het dak.
Voordeel van de kanaalunit was dat we de leidingen netjes op 1 plek naar buiten kwamen ipv dat we aan 2 kanten leidingen zichtbaar hadden over de gevel. Wel merkte ik dat de leverancier nog weinig/geen ervaring had met een kanaalunit icm het afregelen per ruimte. Met hulp van dit topic heb ik toen zelf de Airzone Easyzone aangedragen en die is geplaatst. In het originele idee zou je handmatig de kleppen moeten verstellen of wilde men werken met afsluiters die je met een kastje kon bedienen maar welke nooit gekoppeld werden aan de airco zelf.
Tijdens de installatie en levering ging er een aantal keer wat mis, een buitenunit bleek verkeerd omdat de leidingen te lang werden en uiteindelijk draait dit nu:
Boven/zolder:
* Toshiba RAV-RM1101BTP binnendeel kanaalmodel
* Toshiba RAV-GM1101AT8P buitendeel kanaalmodel
* Airzone Easyzone IAQ Standard Toshiba 5x200 03L - AZEZ8TOSST03L5
(plenum)
Beneden:
* Toshiba RAS-B10J2KVSG (binnendeel kantoor)
* Toshiba RAS-B16N4KVRG (binnendeel woongedeelte)
* Toshiba RAS-3M18U2AVG (buitendeel multi split)
Beneden draait het best goed en lijkt de unit ook redelijk stabiel te draaien zonder rare pieken.
Boven werkt het op zich ook goed, maar bij de kanaalunit heb je dus 1 aanvoer en 1 uitvoer per ruimte waar je nog iets kunt regelen. Als ik deze aardig dicht draai gaat het redelijk, maar wanneer ik dat niet doe lijkt de unit steeds vol gas te draaien, uit te gaan, vol gas, uit, etc etc. Je ziet dat ook in de temperatuur terug want of het is +1 graad of -1 tov de ingestelde temperatuur wanneer je in de zomer koelt.
En nu het kouder is en we boven 2 slaapkamers willen verwarmen lijk ik een beetje hetzelfde te zien: de unit op de bovenverdieping geeft of vol gas of draait heel rustig.
Met de installatie is/was er dus wat geschoven ivm leveringsproblemen en het bleek dat de koelleidingen te lang zouden worden voor de eerst bestelde unit.
Maar eigenlijk vraag ik mij nu af of we onderaan de streep nu niet een unit hebben voor de bovenverdieping hebben die te groot is. Ik kan wel iets regelen in het easyzone systeem maar qua verbruik en hoe hard er verwarmd wordt lijkt ik niet goed te kunnen afregelen.
Er ligt nog wel een standaard Toshiba bedienunit bij als slave maar ik weet niet wat ik daar nog eventueel mee kan en mag aanpassen als die als slave draait.
Op zich kan ik ook zeker de installateur benaderen maar omdat die ook nog niet veel Easyzone installaties hebben draaien wilde ik ook hier even extra info inwinnen.
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Ook een MHI 35 ZS. Met 5 graden buiten lukt het allemaal prima en hoor je de binnen unit vrijwel niet. Rond de 0 graden moet hij aardig blazen en heb ik hem 's middags niet meer uit gezet. Nu laten we hem ook vannacht maar aan.fhwstam schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:52:
Heb op advies hier gekozen voor een MHI SRK35 om de woonkamer te verwarmen (109 m3). Met vloerisolatie, spouwmuurisolatie en hr++ 2-1 kap 1987. 's nachts uitgelaten en het was afgekoeld naar 16.8 graden in woonkamer om 8:00 uur. (20.5 om 22:30 gisteravond). Buitentemperatuur vannacht zo'n -3 en nu -1.
Toch staat hij al vanaf 8 uur vanochtend op vol vermogen te blazen met setpoint 22 3d auto. Gebruikt nu zo'n 1400 watt continu dus zit al op 2.5 kwh verbruik en het is nu 20 graden. Had ik wellicht toch een SRK50 moeten kiezen of is dit normaal gedrag?
Ik neem waarschijnlijk nog een airco op bovenverdieping dus kan deze SRK35 eventueel naar boven verplaatsen en dan beneden toch SRK50 als blijkt dat ie toch te klein is qua capaciteit
Da's nogal een verschil; eerst alles op z'n dooie gemak bij alleen 's ochtends en begin van de middag. En nu 24u per dag aan en moet hij behoorlijk werken.
Ook hier gelukkig de optie om deze unit nog naar boven de plaatsen en een 5 kw beneden op te hangen. Al heb ik de hele unit wel in de kleur van de muur gespoten
Zijn er ervaringsdeskundigen die ons gerust kunnen stellen?
Ps: ook al hebben we vandaag wat bij moeten verwarmen boven; ons verbruik voor het hele huis was donderdag 8,9 kwh en vandaag 17,2. En sinds gisteren hebben we zonnepanelen die ook nog een deel van het verbruik van vandaag voor hun rekening hebben genomen.
[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_tzr op 19-11-2022 22:21 ]
Sodemekneters 17.2 kWh?Maarten_tzr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:18:
[...]
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Ook een MHI 35 ZS. Met 5 graden buiten lukt het allemaal prima en hoor je de binnen unit vrijwel niet. Rond de 0 graden moet hij aardig blazen en heb ik hem 's middags niet meer uit gezet. Nu laten we hem ook vannacht maar aan.
Da's nogal een verschil; eerst alles op z'n dooie gemak bij alleen 's ochtends en begin van de middag. En nu 24u per dag aan en moet hij behoorlijk werken.
Ook hier gelukkig de optie om deze unit nog naar boven de plaatsen en een 5 kw beneden op te hangen. Al heb ik de hele unit wel in de kleur van de muur gespoten![]()
Ps: ook al hebben we vandaag wat bij moeten verwarmen boven; ons verbruik voor het hele huis was donderdag 8,9 kwh en vandaag 17,2. En sinds gisteren hebben we zonnepanelen die ook nog een deel van het verbruik van vandaag voor hun rekening hebben genomen.
Edit: lees nu dat het voor hele huis was. Ik zou eerst eens kijken hoe de unit morgen draait met 24/7 ik denk dat hij dan al een stuk rustiger loopt en het een stuk beter kan bijbenen
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2022 22:27 ]
Die geruststelling kan ik ook erg goed gebruiken maar toch denk ik dat de 3,5kw genoeg moet zijn. Vandaag had ik setpoint op 19 en vanavond op het 20 (ipv 22) en het bleef rond de 20 graden in huis. Met setpoint 19 zat verbruik tussen 200-400 watt overdag en met 20 vanavond ongeveer 600 watt.Maarten_tzr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:18:
[...]
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Ook een MHI 35 ZS. Met 5 graden buiten lukt het allemaal prima en hoor je de binnen unit vrijwel niet. Rond de 0 graden moet hij aardig blazen en heb ik hem 's middags niet meer uit gezet. Nu laten we hem ook vannacht maar aan.
Ook hier gelukkig de optie om deze unit nog naar boven de plaatsen en een 5 kw beneden op te hangen. Al heb ik de hele unit wel in de kleur van de muur gespoten![]()
Merk nu wel dat de buitenunit nu het buiten vriest erg veel geluid produceert. Dit hoor ik zelf in de woning als de tv zacht staat. Nu maar hopen dat de buren geen overlast ervaren. Wel een defrost gehad toen die ongeveer op z'n hoogtepunt zat qua lawaai.
Geen last van resonantie? Ik vind de MHI juist met verwarmen ook bij hogere last behoorlijk stil.fhwstam schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:26:
[...]
Die geruststelling kan ik ook erg goed gebruiken maar toch denk ik dat de 3,5kw genoeg moet zijn. Vandaag had ik setpoint op 19 en vanavond op het 20 (ipv 22) en het bleef rond de 20 graden in huis. Met setpoint 19 zat verbruik tussen 200-400 watt overdag en met 20 vanavond ongeveer 600 watt.
Merk nu wel dat de buitenunit nu het buiten vriest erg veel geluid produceert. Dit hoor ik zelf in de woning als de tv zacht staat. Nu maar hopen dat de buren geen overlast ervaren. Wel een defrost gehad toen die ongeveer op z'n hoogtepunt zat qua lawaai.
Dat is voor het hele huis. Maar dus wel een stijging die alleen door de verwarming is te verklaren van zo'n 9 kwh. Let wel; daar zit ook zo'n uurtje aan een 2kw convectorkacheltje bijrevolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:24:
[...]
Sodemekneters 17.2 kWh?, dat is niet alleen met de 3.5 mag ik hopen?
Ps. Ik heb de setpoint altijd op 20,5. Dan werd het zo'n 19/19,5. Omdat het vandaag niet warm genoeg werd heb ik hem op 22 gezet, met 20,0 kamertemp. tot gevolg. Voor vannacht staat hij weer op 20 setpoint.
[ Voor 21% gewijzigd door Maarten_tzr op 19-11-2022 22:31 ]
Hier opgeteld al 19. Waarvan 16 voor de woonkamer. Het loopt heel hard op met deze temperaturen.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:24:
[...]
Edit: lees nu dat het voor hele huis was. Ik zou eerst eens kijken hoe de unit morgen draait met 24/7 ik denk dat hij dan al een stuk rustiger loopt en het een stuk beter kan bijbenen
Ja met de power cap liep hij zuiniger, maar daarmee kreeg ik de kamer niet warm.
Maarten
De setpoint wijkt altijd iets verder af met koudere temperaturen dat heeft vaak weinig met de capaciteit te maken. Ik draai vandaag ook op setpoint 23 voor een ruimte temperatuur van 20,5 op ECO. Er is nu 4,9kWh doorheen gegaanMaarten_tzr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:29:
[...]
Dat is voor het hele huis. Maar dus wel een stijging die alleen door de verwarming is te verklaren van zo'n 9 kwh. Let wel; daar zit ook zo'n uurtje aan een 2kw convectorkacheltje bij
Ps. Ik heb de setpoint altijd op 20,5. Dan werd het zo'n 19/19,5. Omdat het vandaag niet warm genoeg werd heb ik hem op 22 gezet, met 20,0 kamertemp. tot gevolg. Voor vannacht staat hij weer op 20 setpoint.
Hij staat op de grond en veel geluid in de luchtstroom (aan kant van ventilator) en achter de unit. Echt compressor geluid. Ook vanaf de oprit aan zijkant goed hoorbaar (unit staat voor het huis en blaast richting oprit). Staat niet 100% waterpas zag ik maar dat kan het volgens mij niet zijn. Leunen/duwen op de unit maakte ook geen verschil. Ik denk zelf dat het komt omdat het een kleinere ventilator is (SRC35) en dus harder werkt maar blijft lastig. Binnenunit pruttelt rustig op 500-600 wattrevolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:29:
[...]
Geen last van resonantie? Ik vind de MHI juist met verwarmen ook bij hogere last behoorlijk stil.
Waar ik met zo'n 5 graden buiten en een heel klein briesje buiten twijfelde of de buitenunit wel aan stond, heb ik nu ook het idee 'als de buren er maar geen last van hebben'. Zelf hoor ik de buitenunit niet binnen, maar buiten hoor je hem best aardig.fhwstam schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:36:
[...]
Hij staat op de grond en veel geluid in de luchtstroom (aan kant van ventilator) en achter de unit. Echt compressor geluid. Ook vanaf de oprit aan zijkant goed hoorbaar (unit staat voor het huis en blaast richting oprit). Staat niet 100% waterpas zag ik maar dat kan het volgens mij niet zijn. Leunen/duwen op de unit maakte ook geen verschil. Ik denk zelf dat het komt omdat het een kleinere ventilator is (SRC35) en dus harder werkt maar blijft lastig. Binnenunit pruttelt rustig op 500-600 watt
Hier vandaag tot nu toe 20 kWh voor het hele huis, een 4.2 beneden en 3.5 boven. Staan de hele dag aan, en ik merk dat ze best wel moeten werken om de boel een beetje warm te houden. Gelukkig lukt dat wel goed.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:24:
[...]
Ik vind het nog best ok, ik stookte ook makkelijk 15 M3 gas met dit soort dagen. Dan is deze stroom van de panelen een stuk goedkoper
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Maar hier is het maar 3 graden geweest moet ik zeggen.
Was wel een pendel festijn; ga er vanuit dat het niet zo veel defrosts zijn. Weet het gedrag niet van een defrost op het energieverbruik.
:strip_exif()/f/image/CgWAnkAatZTGwFB7PhGLzPQh.jpg?f=fotoalbum_large)
Setpoint 21. 2 graden setpoint compensatie uitgeschakeld. Fan op low. Buitentemperatuur gemiddelde 2.
In 16 uur 3kWh verbruikt. 188Wh per uur.
Verbruik is hoger dan eerder. Toen pendelde hij terug naar zo rond de 145W, vandaag zat ie zo rond de 250W als ie draaide.
Grotendeels van de dag zelf weg geweest; dus weet niet wat het geluid of gedrag van de buitenunit is geweest.
[ Voor 12% gewijzigd door Krypt op 19-11-2022 22:44 ]
Onder de nul zat het anders worden denk ik. Waar ik gister mooi stabiel gedrag had begon hij afgelopen nacht toch wat meer watt te nemen en daarna ook weer instabiel draaien helaas (vanavond met name). Toch gek, want hij haalt zn setpoint wel en valt dan uit. Zou net als gister toch ook op lager wattage en constant moete kunne blaze...we prutsen verder hahaKrypt schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:41:
Ik heb het idee dat de 3,5 zsx-w bij ons nog behoorlijk uit zn neus aan het eten is.
Was wel een pendel festijn; ga er vanuit dat het niet zo veel defrosts zijn. Weet het gedrag niet van een defrost op het energieverbruik.
[Afbeelding]
Setpoint 21. 2 graden setpoint compensatie uitgeschakeld. Fan op low. Buitentemperatuur gemiddelde 2.
Gelukkig was het erg zonnig vandaag en alsnog meer terug geleverd dan verbruikt😅
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Volgens mij lees ik meestal dat de setpoint juist een overshoot kent, dus dat hij 2 graden hogere kamertemperatuur bereikt dan de setpoint. Dat heb ik dus niet. Wel zie ik in de all dat hij zelf vaak tot 2 graden hoger meet dan setpoint.revolution-nl schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:36:
[...]
De setpoint wijkt altijd iets verder af met koudere temperaturen dat heeft vaak weinig met de capaciteit te maken. Ik draai vandaag ook op setpoint 23 voor een ruimte temperatuur van 20,5 op ECO. Er is nu 4,9kWh doorheen gegaan
Zolang het warm is buiten, boven de 10, zetten we hem met de hand aan als het koud is. Dan is het toch snel op temperatuur.
Bij kouder weer, onder de 0 in de nacht, en zoals nu overdag onder de 5, draait hij gewoon 24/7.
Momenteel setpoint op 18, want het ding stookt altijd warmer dan je instelt uiteindelijk. Echter, als het kouder wordt lukt dat niet meer goed en moet het setpoint omhoog. Of deze winter wellicht niet, om stroom te sparen.
De demand control staat nu nog doodleuk op 40% (lager kan niet). En het ding houd het met twee vingers in z'n neus op 18,5 a 19 graden binnen, dit afgelezen op een andere thermometer (weerstation). De cmpfreq schommelt de hele dag wat tussen 16 en 24. De truc hiervoor is dus het continu gewoon rustig laten draaien.
Fanstand meestal op 2, eigenlijk zou 3 nog beter zijn maar maakt te veel herrie.
Stroomverbruik vandaag 5 kWh. En omdat het kan een HA-dashboard:
:strip_exif()/f/image/UXYyfwiOABycShxloYXbQV47.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus, in een niet eens zo heel modern geïsoleerd huis: je ziet hoe ver je kunt komen met 3,5 kW, zelfs met de "handrem" er nog op.
Je ziet mooi het effect van de zgn. 'Heating low outdoor temperature protective control' dat onder de 4 °C actief is. Ben benieuwd of pendelen minder wordt als het kouder wordt (minimale compressor snelheid gaat dan nog verder omhoog). Misschien helpt het ook om de binnenunit niet te knijpen en/of een iets hoger setpoint te kiezen.Krypt schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:41:
Ik heb het idee dat de 3,5 zsx-w bij ons nog behoorlijk uit zn neus aan het eten is.
[Afbeelding]
Verbruik is hoger dan eerder. Toen pendelde hij terug naar zo rond de 145W, vandaag zat ie zo rond de 250W als ie draaide.
Grotendeels van de dag zelf weg geweest; dus weet niet wat het geluid of gedrag van de buitenunit is geweest.
Buiten is het rond 0 dus misschien dat het een defrost was (wel al snel dan lijkt me) maar een beetje verbazend is het wel dat hij nu pas na 5-10 minuten weer gaat blazen. Uitblaastemp was zo'n 28-29 graden.
Demand control aan op 100%. Ben benieuwd hoe dit door loopt vannacht (schema tot 6:00).
Wel irritant dat juist de woonkamerunit de enige is waar er alleen van de buitenkant gepurd is. Dat is nu ook wel duidelijk te zien aan de temp wanneer alles uit staat. 20 op de 1e verdieping, 12 in de woonkamer en dat terwijl de 1e verdieping in die kamer niet verwarmd wordt buiten wat er naar binnen lekt van de gang. Ik moest aandringen bij de installateur om het überhaupt te doen want dat deed ie nooit. Er zou zo'n klein gat overblijven met de leidingen en alles.. behalve dat ik gewoon naar buiten kon kijken bij de 2 die een gootje hebben. Alleen de woonkamer steekt direct door de muur dus daar is het lastiger.
Iemand enig idee of ik de kap er makkelijk af kan halen en de doorvoer kan bereiken om het ook van deze kant dicht te purren?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Gaan de leidingen rechts onder door de muur heen? Is het een Daikin? Indien beide ja kun je er zeker bij komen met de kap eraf weet ik uit eigen ervaring. Staan op YouTube wel filmpjes hoe je de kap kunt demonteren.Termy schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:40:
Hier de woonkamer weer aan vanaf 00:00 nadat hij eerst 5 mins op fan only stond om de temp correct te krijgen. Duurde 13 mins voordat er daadwerkelijk warme lucht uit kwam en na een kwartier kapte hij er alweer even mee. Z'n aangegeven temp was toen ook wel hoger dan sp, maar wel slechts een halve graad.
Buiten is het rond 0 dus misschien dat het een defrost was (wel al snel dan lijkt me) maar een beetje verbazend is het wel dat hij nu pas na 5-10 minuten weer gaat blazen. Uitblaastemp was zo'n 28-29 graden.
Demand control aan op 100%. Ben benieuwd hoe dit door loopt vannacht (schema tot 6:00).
Wel irritant dat juist de woonkamerunit de enige is waar er alleen van de buitenkant gepurd is. Dat is nu ook wel duidelijk te zien aan de temp wanneer alles uit staat. 20 op de 1e verdieping, 12 in de woonkamer en dat terwijl de 1e verdieping in die kamer niet verwarmd wordt buiten wat er naar binnen lekt van de gang. Ik moest aandringen bij de installateur om het überhaupt te doen want dat deed ie nooit. Er zou zo'n klein gat overblijven met de leidingen en alles.. behalve dat ik gewoon naar buiten kon kijken bij de 2 die een gootje hebben. Alleen de woonkamer steekt direct door de muur dus daar is het lastiger.
Iemand enig idee of ik de kap er makkelijk af kan halen en de doorvoer kan bereiken om het ook van deze kant dicht te purren?
Ons verbruik gisteren in het koude noorden (Groningen) met maar liefst 8 defrosts:
/f/image/N4lHiPmvyZk1rvC8YgzbBrTH.png?f=fotoalbum_large)
Dit was test met ‘s nachts helemaal uit. ‘s ochtends was het 17 graden in de woonkamer. Afgelopen nacht een graad verlaging toegepast.
[ Voor 14% gewijzigd door nMad op 20-11-2022 07:34 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Zet de fan gewoon eens op auto en kijk wat er dan gebeurd.Krypt schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:41:
[ Voor 48% gewijzigd door GermanPivo op 20-11-2022 07:26 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic