Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 253 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:25
E-Hoog schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:53:
Vraagje voor de LG kenners. Ik heb boven 4 binnenunits van LG en 3 buitenunits. Ik heb dus één duosplit en die bediend de slaapkamers van onze dochters (daar zit bij beiden een 2kW wandunit op). Deze units heb ik laten hangen voordat ik dit topic kende, maar inmiddels heb ik de meeste bekende vormen in het energieverbruik wel zien langskomen (dat de unit bijv. altijd op max vermogen lijkt te starten en dan snel inkakt, een tijdje stabiel draait en dan max vermogen gaat draaien en dan uitgaat, om dit mooi te herhalen; zoals het hand icoontje met pink en wijsvinger omhoog die iemand hier een tijdje geleden zo mooi postte), maar nu heb ik een voor mij nieuwe:

[Afbeelding]

Deze is van vandaag. De binnenunits staan beiden uit. Hij gebruikt nu continu 34W, met een kleine rimpel er op. Dit deed hij dus niet vannacht toen het op z'n koudst was, maar nu overdag. Laatst was dit ook al een keer toen het een dag wat kouder was, alleen korter. Heeft dit te maken met defrosts, of is dit de fameuze oil return cycle? Voor beiden lijkt het me iets te constant. Of staat hij iets licht te verwarmen om iets te beschermen? De single-split units doen dit niet (vandaar dat het wellicht iets met die oil return cycle is?).
Iemand die hier toevallig iets over weet? Inmiddels staat hij dus vrolijk al 24u op 30W "iets" te doen (met beide binnenunits gewoon uit) terwijl de andere LG units (de single splits) gewoon op een paar W standby draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:56
E-Hoog schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:01:
[...]

Iemand die hier toevallig iets over weet? Inmiddels staat hij dus vrolijk al 24u op 30W "iets" te doen (met beide binnenunits gewoon uit) terwijl de andere LG units (de single splits) gewoon op een paar W standby draaien.
Sowieso geen oil return cycle. Geen LG kenner hier, maar denk eerder iets van verwarming om te voorkomen dat de olie te koud wordt (carterverwarming).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Maarten_tzr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:29:
[...]

Dat is voor het hele huis. Maar dus wel een stijging die alleen door de verwarming is te verklaren van zo'n 9 kwh. Let wel; daar zit ook zo'n uurtje aan een 2kw convectorkacheltje bij

Ps. Ik heb de setpoint altijd op 20,5. Dan werd het zo'n 19/19,5. Omdat het vandaag niet warm genoeg werd heb ik hem op 22 gezet, met 20,0 kamertemp. tot gevolg. Voor vannacht staat hij weer op 20 setpoint.
Tussen 23.00u en 07.00u heeft de airco volgens de MHI app 7,5 kwh verbruikt. Best fors lijkt me?

Daarnaast is het op de slaapkamers inmiddels nog 13 graden. Toch wel de moeite waard om morgen eens met de CV te testen hoeveel dat nu eigenlijk kost. Scheelt ook de babykamer verwarmen met een 2kw kacheltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:00
E-Hoog schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:01:
[...]

Zelfde hier maar met een General. Normaal 10W verbruik maar deze nacht van 3h30 plots 30W verbruik. 3 binnen units stonden ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Maarten_tzr schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:09:
[...]

Tussen 23.00u en 07.00u heeft de airco volgens de MHI app 7,5 kwh verbruikt. Best fors lijkt me?

Daarnaast is het op de slaapkamers inmiddels nog 13 graden. Toch wel de moeite waard om morgen eens met de CV te testen hoeveel dat nu eigenlijk kost. Scheelt ook de babykamer verwarmen met een 2kw kacheltje.
Ik heb gisteren 8 euro aan stroom gebruikt voor beneden maar ook 8 euro aan gas voor eigenlijk alleen de slaapkamer (van 12 naar 14 graden en houden).

Vraag me af hoeveel gas ik verbruik als ik de slaapkamer op 14 hou en tegelijkertijd ook de woonkamer verwarm met gas met deze temperaturen, als die ketel toch draait voor alleen boven.

Zal me wel 30 euro aan gas kosten vandaag, maar ik ga even 24 uur zonder airco doen, beneden op 19 houden en boven op 14/15 ongeveer, beetje spelen met de radiatoren.

Het was vannacht ook -7 ofzo he, dus dan heeft een airco het wel zwaar.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-10 20:44
[...]

Hier eenzelfde situatie, echter 4,3kWh verbruikt van 00.00 - 8.30.

Bovenverdieping met kacheltjes op elektra, hoeft niet gek warm te zijn boven, maar wel normaal.

In de "dreumes"kamer een 2kw kachel van de Action, voor als het te koud wordt. Staat op 15 a 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:23
JDx schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:32:
[...]

Ik heb gisteren 8 euro aan stroom gebruikt voor beneden maar ook 8 euro aan gas voor eigenlijk alleen de slaapkamer (van 12 naar 14 graden en houden).

Vraag me af hoeveel gas ik verbruik als ik de slaapkamer op 14 hou en tegelijkertijd ook de woonkamer verwarm met gas met deze temperaturen, als die ketel toch draait voor alleen boven.

Zal me wel 30 euro aan gas kosten vandaag, maar ik ga even 24 uur zonder airco doen, beneden op 19 houden en boven op 14/15 ongeveer, beetje spelen met de radiatoren.

Het was vannacht ook -7 ofzo he, dus dan heeft een airco het wel zwaar.
Ben benieuwd! Met een gasprijs van € 3,00 m3 kan de airco hier te allen tijde goedkoper draaien dan een kachel op gas. Tevens dekken de zonnepanelen met overschot het verbruik.

Zijn er Tweakers die de airco's gebruiken maar geen zonnepanelen hebben?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:29
Hier vannacht voor het eerst de ac aangehouden om te kijken of het efficiënter is tov het smorgens aanzetten.

Conclusie is nee. De gehele nacht is het verbruik rond de 500 wh geweest wat neer komt op 4.5kwh totaal. Gistermorgen heeft het maar 1.5kwh bovenop het gemiddelde verbruik gekost om op setpoint te komen.

Erg blij dat ons huis goed geïsoleerd is!
oOo

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
[...]

Mwah, dat ligt eraan. Beter kijk je hoeveel m3 je op een vergelijkbare dag in het verleden hebt verstookt. Dat x2 zou grofweg te verwachten zijn in kWh.

Voorheen verstookten we op zulke dagen gerust 10m3 gas op een dag, dus ik kijk niet op van een eindtotaal voor verwarmen van 20 kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 20-11-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Hier maar even de handdoek in de ring gegooid en de CV er bij aan. Airco is van 6.00 tot 8.30 bezig geweest om van 17,5 op 18,1 te komen. En al twee defrosts. Volgens de klimalogg is het buiten -6,3 en 95%.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
henidde schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:34:
[...]

Ben benieuwd! Met een gasprijs van € 3,00 m3 kan de airco hier te allen tijde goedkoper draaien dan een kachel op gas. Tevens dekken de zonnepanelen met overschot het verbruik.

Yep 👋. Panelen zijn helaas ook geen optie i.v.m. asbest in het dakbeschot. Het feit dat we nog tot januari 2025 een vast elektriciteitscontract (nu €22ct/kWh all-in) hebben i.c.m. een variabel gascontract dat binnenkort naar €3/m3 gaat maakt dat het nog steeds uitkomt. Het feit dat we de gasaansluiting/-contract verplicht moeten delen en daardoor maar zeer minimaal aanspraak kunnen maken op het gasprijsplafond helpt ook zeker mee.

Overigens is verbruik van de airco's wel fors in ons geval, dus panelen op termijn zouden zeer wenselijk zijn (wellicht op de toekomstig te plaatsen overkapping). Betreft een halfvrijstaande dijkwoning uit 1880 met rondom veel oud dubbelglas (nergens HR+, op enkele plekken zelfs nog enkel glas), en minimaal na-geïsoleerde muren (enkelsteens, dus geen spouwmuurisolatie mogelijk) en idem wat het dak betreft. Alleen de unit in de woonkamer heeft gisteren 15kW gebruikt terwijl we niet eens thuis waren en deze de hele dag op 15C ingesteld heeft gestaan. Daar gaan we vandaag makkelijk overeen, sinds 00:00 zit hij al op 6kW opgenomen vermogen en aangezien we vandaag wel thuis zijn en de unit op 19C zal blijven staan verwacht ik wel boven de 25kW voor alleen die unit/kamer uit te komen.

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

sjurres schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:33:
[...]

Hier eenzelfde situatie, echter 4,3kWh verbruikt van 00.00 - 8.30.

Bovenverdieping met kacheltjes op elektra, hoeft niet gek warm te zijn boven, maar wel normaal.

In de "dreumes"kamer een 2kw kachel van de Action, voor als het te koud wordt. Staat op 15 a 16 graden.
Ja het ging hier naar 12 boven en dalende... moet geen armoe worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-10 23:48
[...]

Babykamer verwarm ik met een infraroodpaneeltje naast het bed van 150 watt.

Wat ik niet goed begrijp is waarom veel mensen hier de hele nacht de airco aanhouden. Kan iemand dat toelichten? Vanmorgen was het steenkoud beneden (de unit hangt bovenin de serre en daar was het 10 graden, rest kamer veel warmer denk zo'n 14 a 15). Maar ik zet boven alvast de airco aan, douche kort en de woonkamer is al weer behaaglijk warm.

De PC18SQ staat inderdaad wel even een driekwartier op bijna 2 kW te blazen maar daarna zakt het terug naar ongeveer 1 kW en ik verwacht nog minder later op de dag.

Hieronder mijn verbruik van vandaag, inclusief dat paneeltje en de airco op zolder bij kind 2 die de hele nacht op 16 graden stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k81Nhw6M9QXoGPrhLGlhja_0MgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUstZDBiFEZ1obeF3qyGXCoG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door vaurits op 20-11-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Gasprijs zegt niks, ligt ook aan de stroomprijs natuurlijk. Ik betaalde een jaar geleden nog 16 cent en 80 cent en nu 80 cent en 3,17 dus het omslagpunt is in feite alleen maar sneller. Gas kostte eerst x5, nu x4.

Vanaf 2023 gaat dat naar 40 cent en 1,45 en is het dus x3,6.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 20-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
vaurits schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:49:

Wat ik niet goed begrijp is waarom veel mensen hier de hele nacht de airco aanhouden. Kan iemand dat toelichten? Vanmorgen was het steenkoud beneden (de unit hangt bovenin de serre en daar was het 10 graden, rest kamer veel warmer denk zo'n 14 a 15). Maar ik zet boven alvast de airco aan, douche kort en de woonkamer is al weer behaaglijk warm.
Zie hieronder hoe het voor ons werkt. Daar komt nog bij dat een warmtepomp een traag systeem is en vaak het beste functioneert bij 24/7 draaien. Dat het iets minder efficiënt is bij hele koude nachten, wordt ruimschoots gecompenseerd door de hogere efficiëntie bij de hogere temperaturen.
GermanPivo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:16:
[...]

Het is inderdaad hoe je ermee omgaat, maar ook per huis verschilt het weer wat beter werkt.

Voorheen met gas 0.68 m3/graaddag terwijl we niet stookten tussen 2100-1500 (uitgezonderd werkkamer) en afkoeling van de woonkamer naar 16-17 graden. Met de l/l warmtepomp zitten we op 1.24 kWh/graaddag en stoken we 24/7 op (woonkamer 20, andere kamers 18-20). Dus een stuk meer comfort en een rustig draaiende airco.

We zijn dus meer gaan stoken, maar hebben per graaddag wel ruim 30% minder kosten. :o (Nog even afgezien dat we genoeg PV overschot hebben om het complete verbruik af te dekken). Heb ook met de ketel eens 24/7 proberen te stoken, maar daar werd ik qua verbruik niet zo vrolijk van :+

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 20-11-2022 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Lekker laten draaien. Hier vandaag al 7 m3 gas er doorheen gejaagd (eur 23,50) om de vloerverwarming de benedenverdieping op 19 graden te houden. Zou willen dat ik al airco had :-)

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Montalbano schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:50:
[...]

Lekker laten draaien. Hier vandaag al 7 m3 gas er doorheen gejaagd (eur 23,50) om de vloerverwarming de benedenverdieping op 19 graden te houden. Zou willen dat ik al airco had :-)
Ik wil niet weten hoeveel gas er deze winter doorheen gaat in mijn (achterstands)wijk, dat is een grote ongeïsoleerde jaren 60 bende. En de helft zat al op de armoedegrens gok ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 20-11-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Hier best tevreden met het elektrische verbruik van de airco’s(2 single splits beneden, MHI ZS 2.5 en 3.5kw, oppervlak 75m2). Heb om 00.30 de timer op 2.5 aan laten zetten op setpoint 18 graden. Meerdere defrosts gehad. Toen we vanochtend beneden kwamen was de temp van de thermostaat 18.4( zo’n 8 meter verderop hangt hij). Toen toch maar de 3.5 erbij aangezet. Nu is deze 1 keer gaan pendelen, dus hier de setpoint een graadje hoger gezet op 20.
Verder staat bij beide de Silent mode uit(gisteren maar gedaan voor de zekerheid), fan op auto en uitblaas op 45 graden.
Gezamelijk verbruik tot nu toen 5.6 kwh.
Edit: temp in de Achterhoek was rond de -7.

Ik verwacht iets boven de 10 kwh uit te komen vandaag. In de namiddag zal de houtkachel het weer even overnemen.
Tot nu toen blijft de cv nog uit voor verwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFfvLhtosJfeoiy1jENt6s_Dtk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUQyoUzn05AOoyeYYwJij2cI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-w1I-SCFYLtCo3WqgKu8JdIMFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oLqz4eg1hfrvkciy7VE3CXN4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Jorrit79 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:12:
Hier best tevreden met het elektrische verbruik van de airco’s(2 single splits beneden, MHI ZS 2.5 en 3.5kw, oppervlak 75m2). Heb om 00.30 de timer op 2.5 aan laten zetten op setpoint 18 graden. Meerdere defrosts gehad. Toen we vanochtend beneden kwamen was de temp van de thermostaat 18.4( zo’n 8 meter verderop hangt hij). Toen toch maar de 3.5 erbij aangezet. Nu is deze 1 keer gaan pendelen, dus hier de setpoint een graadje hoger gezet op 20.
Verder staat bij beide de Silent mode uit(gisteren maar gedaan voor de zekerheid), fan op auto en uitblaas op 45 graden.
Gezamelijk verbruik tot nu toen 5.6 kwh.
Edit: temp in de Achterhoek was rond de -7.

Ik verwacht iets boven de 10 kwh uit te komen vandaag. In de namiddag zal de houtkachel het weer even overnemen.
Tot nu toen blijft de cv nog uit voor verwarming.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En boven niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:12
Hier draait sinds gisteren de airco.
De hele dag was de CV niet aan geweest dus toen laat in de middag de boel aan ging moest ie behoorlijk aan het werk.
2MXM50A gecombineerd met een 4,2 perfera (woonkamer) en een 2,5 (slaapkamer)

Vannacht silent modus aan gehad op 17 graden en volgens Onecta was het binnen 20 graden.
Toen ik beneden kwam was de unit nog doodleuk aan het verwarmen.
Ik had begrepen dat de target SP +2 graden was maar deze doet het doodleuk +3 en gaat door.

Hier wordt het ook rommelen met de target offset :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:29
vaurits schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:49:
[...]

Babykamer verwarm ik met een infraroodpaneeltje naast het bed van 150 watt.

De PC18SQ staat inderdaad wel even een driekwartier op bijna 2 kW te blazen maar daarna zakt het terug naar ongeveer 1 kW en ik verwacht nog minder later op de dag.

Hieronder mijn verbruik van vandaag, inclusief dat paneeltje en de airco op zolder bij kind 2 die de hele nacht op 16 graden stond.

[Afbeelding]
Als je veel massa hebt in huis zoals een bank/kasten etcetera dan kunnen die als een soort van opslag van temperatuur gaan werken. Dus het kan best zijn dat je sochtends de lucht aan het verwarmen bent en je temperatuur meters geven netjes 20 graden aan maar je meubels hebben nog veel kou in zich opgeslagen. Dit kan alsnog ietwat oncomfortabel overkomen en het kan ervoor zorgen dat je luchttemperatuur weer snel zakt.

24/7 verwarmen kan er voor zorgen dat je warmte gaat opslaan in de massa in huis wat dus het tegenovergestelde kan gaan doen dan bovenstaande. Natuurlijk is dit allemaal erg afhankelijk van gigantisch veel factoren en verschilt dit erg per huis. Dus het is een kwestie van testen zijn wat voor jou zou werken.

Hier voor het eerst de hele nacht door verwarmt. Heeft 4.4kwh extra gekost en qua comfort merk ik amper verschil. Nu hebben we dan ook maar erg weinig warmteverlies. De nacht van vrijdag op zaterdag slechts 1.7 graad.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
Gisteren rond de 7kWh gestookt met de LG, heeft de hele dag op 20 graden gedraaid.
Vannacht uitgezet en schrok wel even toen ik de temperatuur beneden zag. 14 graden!

Huis uit 1951, alles na geïsoleerd maar de temperatuur daalt wel behoorlijk.

Airco staat nu een uurtje te stampen en vind zelf dat het nu 20 graden is en draait nu rond de 700 watt. (Was rond de 1000 bij aanzetten)
Is nog niet helemaal met verwarmen want de toon vind het 17 graden.

De LG schiet overigens altijd over zijn zelf gemeten temperatuur heen. Wat dan weer overeenkomt wat de toon uiteindelijk meet.

Gisteravond lag het continu rond de 500watt dus zo lang opnieuw opstarten minder dan 4kWh kost is dat in mijn geval voordeliger dan de nacht door laten lopen. Denk ik

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
Zeker wel ;-). Voor boven is er voor de slaapkamers een multisplit MHI 5 kw. Met 1 x 2.5 en 2 x een 2.0 kw binnenunit. Deze zijn nog niet aangeweest voor het verwarmen dit seizoen. Misschien dat dat vandaag wel even nodig is, we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaurits
Vannacht heeft de airco aangestaan op de zolderkamer van mijn zoon op 16 graden. Dat kostte anderhalf kWh. Vermoedelijk had het voordeliger geweest om de stadsverwarming op de nachtstand te zetten maar ik vind het een leuk experiment om geheel elektrisch te gaan.

De zonnepanelen zagen er erg bevroren uit. Benieuwd of ze nog wat opwekken.

De PC18SQ in de woonkamer hangt in de serre. Altijd schrikken wat de temperatuursensor aangeeft. Vanmorgen begonnen bij 10 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wvfcSiWPs5_hX_GWxWkhuDYy6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87lFtxqiEpU6LZCVjcshoT89.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door vaurits op 20-11-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
GermanPivo schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:40:
[...]

Mwah, dat ligt eraan. Beter kijk je hoeveel m3 je op een vergelijkbare dag in het verleden hebt verstookt. Dat x2 zou grofweg te verwachten zijn in kWh.

Voorheen verstookten we op zulke dagen gerust 10m3 gas op een dag, dus ik kijk niet op van een eindtotaal voor verwarmen van 20 kWh.
Ik ga er vandaag achter komen wat het aan gas kost. Het zal niet helemaal vergelijkbaar zijn want de opstart heeft de airco gedaan. Wel is het voor ons inmiddels te koud boven en moeten we flink bijverwarmen met elektrische kachels. En daarbij staat de airco beneden toch behoorlijk storend (op stand 3) te blazen de hele tijd.

Wat het vorig jaar was kannik helaas niets over zeggen. We wonen hier nu 1,5 jaar en hebben vorig jaar vrijwel nergens op gelet qua verbruik, dat is nu wel anders. En ik heb geen hostorische gegevens beschikbaar (andere leverancier, en KAKU gaat niet zo ver terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
vaurits schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:22:

De zonnepanelen zagen er erg bevroren uit. Benieuwd of ze nog wat opwekken.
Hier zijn ze ook bevroren, maar ze leveren nu al 204wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
@GermanPivo en @khorions : bedankt! Zal dan idd wel iets zijn als een verwarming. Maar toch vreemd sat de singles het dan niet hebben. Achja, ik zal me er bij neerleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
JDx schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:47:
[...]

Ja het ging hier naar 12 boven en dalende... moet geen armoe worden :9
Snap je, besparen is leuk, vandaag is een goede dag voor een test met deze temperaturen, maar als die het niet red, dan gaat de ketel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Is het verstandig om ergens tijdens de winterperiode de kachel/cv toch nog een keer/af en toe aan te doen in verband met vocht e.d.?

Of kan de hele winter met airco stoken geen kwaad voor het huis?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
[...]

Ik heb (nog) geen zonnepanelen. Verhuist begin deze jaar in huis met gas luchtverwarming. Ik heb mijn goedkope langdurige elektracontract meegenomen en had geen gas contract i.v.m. stadsverwarming. Alle opties overlegt en heb voor aircos gekozen. Huis is (nog) niet goed geïsoleerd. Ik heb alleen vloerisolatie gedaan. Dak en muuren zij met r-waarde van 1.3.

Gisteren gebruikt 37kWh aan verwarming met aircos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Vannacht de 5 kWh perfera en de 2,5 kWh perfera aan gehad. Inmiddels draait de combinatie 36+ uur onafgebroken.

Het is een grote L-vormige ruimte met de 5 kWh die het grootste gedeelte pakt en de 2,5 kWh het kantoor en de keuken.

Verbruik 5 kWh valt toch lager uit dan de 2,5 kWh. Dit had ik niet verwacht. De 2,5 kWh is eigenlijk overkill voor die bestemde ruimte en ik had hem nog lager ingesteld dan de 5 kWh ook.

[ Voor 6% gewijzigd door henidde op 20-11-2022 09:34 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
henidde schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:29:
Is het verstandig om ergens tijdens de winterperiode de kachel/cv toch nog een keer/af en toe aan te doen in verband met vocht e.d.?

Ik denk niet dat dat veel met je vochthuishouding doet. Goed ventileren is daarvoor het belangrijkst (liefst met wtw). Ik zou in ieder geval de cv lekker uitlaten als het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:02
Betreft het 24/24 verwarmen. In België wordt volgend jaar het capaciteitstarief ingevoerd. Piekvermogens van meer dan 2,5kW die langer dan 15min duren worden geregistreerd en daarop betaal je extra netkosten.

Als net je airco volle bak aan het geven is aan +1000W en er zijn nog wat andere grote verbruikers ook net bezig dan zit je snel boven de 2,5kW.

Hier was het ook koud deze morgen maar maximum opgenomen vermogen komt (nog) niet boven de 300W wegens het 24/24 ingeschakeld. Dan is er toch wat meer marge.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 20-11-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:04
henidde schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:29:

Als je blijft stoken en continue ventileert met bijv. Mechanische ventilatie hoef je je geen zorgen te maken over vochtproblemen of schimmel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
banaliteit schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:39:
[...]

Als je blijft stoken en continue ventileert met bijv. Mechanische ventilatie hoef je je geen zorgen te maken over vochtproblemen of schimmel problemen.
Mechanische ventilatie hebben we niet. Wel roosters boven de ruiten die we open kunnen laten staan.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:51
Ik zie dat mijn panasonic nog best wel wat verbruikt om warm te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF9EpfAQPXjhEJNwqzngl9OMDkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3ccSjC2zknMduQ8Hz4nIPKm.jpg?f=fotoalbum_large

Wel toevallig dat hij elke keer presies met het hele uur af inschakelt.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

redbullwaning schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:42:
Ik zie dat mijn panasonic nog best wel wat verbruikt om warm te blijven.

[Afbeelding]

Wel toevallig dat hij elke keer presies met het hele uur af inschakelt.
50 watt om wat warm te blijven, de unit? Of binnen warm te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
banaliteit schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:39:
[...]

Heb net wel met enige tegenzin besloten om de ventilatieluiken in de woonkamer iets verder open te zetten én de mechanische ventilatie in basisstand iets hoger te zetten. Rond de serre vind ik de mate van vorming van schimmel te hoog alsook de hoeveelheid vocht. Is altijd al een dingetje geweest daar maar met twee jonge kids die alles aanraken toch wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:51
JDx schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:56:
[...]

50 watt om wat warm te blijven, de unit? Of binnen warm te houden?
de unit.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 21-10 22:01
Inmiddels 6.4kWh verbruikt beneden. 2x een defrost gehad vandaag, loopt allemaal best goed.

Tijdens een defrost daalde de temperatuur met c.a. 0.8 graden in de nacht (-5.7), maar dit ging ook weer snel omhoog na de defrost.

Nu nog een keer -15, ben benieuwd wat het dan zal doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
edit - nvt temp sensor verkeerde plek, opnieuw testen

[ Voor 101% gewijzigd door AirJonn op 20-11-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
fhwstam schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:36:
[...]

Hij staat op de grond en veel geluid in de luchtstroom (aan kant van ventilator) en achter de unit. Echt compressor geluid. Ook vanaf de oprit aan zijkant goed hoorbaar (unit staat voor het huis en blaast richting oprit). Staat niet 100% waterpas zag ik maar dat kan het volgens mij niet zijn. Leunen/duwen op de unit maakte ook geen verschil. Ik denk zelf dat het komt omdat het een kleinere ventilator is (SRC35) en dus harder werkt maar blijft lastig. Binnenunit pruttelt rustig op 500-600 watt
Is het een ratelend geluid?

Ik heb daar namelijk last van bij de buitenunit van de woonkamer, als ik een beetje op de buitenunit druk is de ratel weg. Nog geen idee wat het is, al een en ander van de behuizing aangeschroefd maar helaas geen resultaat, iemand hier misschien een idee? Het lijkt bij de bovenkant weg te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
Wozmro schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:38:
Betreft het 24/24 verwarmen. In België wordt volgend jaar het capaciteitstarief ingevoerd. Piekvermogens van meer dan 2,5kW die langer dan 15min duren worden geregistreerd en daarop betaal je extra netkosten.

Als net je airco volle bak aan het geven is aan +1000W en er zijn nog wat andere grote verbruikers ook net bezig dan zit je snel boven de 2,5kW.

Hier was het ook koud deze morgen maar maximum opgenomen vermogen komt (nog) niet boven de 300W wegens het 24/24 ingeschakeld. Dan is er toch wat meer marge.
Als je elektrisch kookt kom je eender hoe al snel boven de 2,5kW en dan mag er nog niks anders aan het werken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
BlazeMuis schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:08:
Inmiddels 6.4kWh verbruikt beneden. 2x een defrost gehad vandaag, loopt allemaal best goed.

Tijdens een defrost daalde de temperatuur met c.a. 0.8 graden in de nacht (-5.7), maar dit ging ook weer snel omhoog na de defrost.

Nu nog een keer -15, ben benieuwd wat het dan zal doen :+
Hoe herken je concreet een defrost en hoe lang duurt zoiets ongeveer?

Onze unit van de woonkamer is om 08:00 vanmorgen ingeschakeld met Setpoint op 19C. Binnentemperatuur was toen 14C. Unit heeft twee uur op 1200W gedraaid waarbij binnentemperatuur toenaam tot circa 18C (gemeten door airco zelf) dan wel 17.5C o.b.v. aflezen van de Nest thermosstaat.

Zowel de Setpoint als de gebruikelijke 3-4 graden overshoot is bij lange na nog niet gebruikt, toch is de unit vrijwel gestopt met (hard) blazen. Opgenomen vermogen blijft daarentegen wel zo rond de 600-800W schommelen maar hoeveelheid warmte uit de unit (zowel qua temperatuur als volume) blijft m.i. beperkt. Econo al uitgezet, vraagbesturing naar Auto/100% gezet en zelfs al even de Powerful en de maximale fan-stand geprobeerd. Maar de unit blijft zeer langzaam doorpruttelen en binnentemperatuur zoals gemeten door thermostaat is inmiddels alweer iets gezakt naar 17C.

Dit duurt inmiddels al 30-45 minuten, zou dit een defrost kunnen zijn?

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
BvdM91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:27:
[...]

Onze unit van de woonkamer is om 08:00 vanmorgen ingeschakeld met Setpoint op 19C. Binnentemperatuur was toen 14C. Unit heeft twee uur op 1200W gedraaid waarbij binnentemperatuur toenaam tot circa 18C (gemeten door airco zelf) dan wel 17.5C o.b.v. aflezen van de Nest thermosstaat.

Dit duurt inmiddels al 30-45 minuten, zou dit een defrost kunnen zijn?
Ik vind het wel een lange periode. Bij de LG duurt het denk ik een minuut of 5.

Ik herken het doordat de binnenunit een zuchtend geluid gemaakt, gevolgd door het bijna sluiten van de opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
BvdM91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:27:
[...]

Bij de MHI gaat het lampje knipperen en hoor je een stromend/sissend geluid. Dit duurt vaak rond de 10 minuten (vannacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:02
-4,5 graden geweest vannacht.
4,35 kWh tot nu toe. (setpoint 18,5 tijdens de nacht en 19 om 7:00 uur)

Wel mooi om te zien dat de stijgende buitentemperatuur onder nul nu gelijk veel invloed heeft op het verbruik.

De 3,5 kW unit houdt het vooralsnog warm hier en de CV is nog niet aan geweest.
Onder de buitenunit liggen in de tuin 2 plakkaten ijs, die inmiddels weer aan het ontdooien zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2rL6scY1wLzz80yZ1FU7MnFGBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrvoTrztopETO6saFkeS1OCM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
De melcloud app geeft een storing als ik energy usage wil opvragen, cannot connect to melcloud, andere reports kan ik wel opvragen.

Maandag ga ik een shelly em bestellen.

Om t verbruik te zien moet ik dus wachten op de energiemaatschappij app, die +/- 2 dagen achterloopt.

Vrijdags is de vrouw vrij, dus de airco ging beneden om 9 uur aan. Later op de dag rond 14:00 boven aangezet, het was er ongeveer 15.5 graad.

Sindsdien heb ik ze niet meer uitgezet, ik draai dus 24/7 nu met setpoint 18.5. Dit op t advies van de installateur.
(Bu mitsubishi mxz 3f68vf3, woonkamer msz-ap50 overloop msz-ap35).

Nu was t verbruik van de airco's alleen vrijdag al rond de 32kwh (normale verbruik huishouden is 5-6kwh/dag).

Dit zal dus over t weekend met 24/7 naar de 60-80kwh per etmaal gaan is mijn voorspelling.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is? Ik vind ook dat ze wel heel erg veel stroom trekken per uur. Mijn gasverbruik normaal was +/-3 kuub per dag(totaal), met dit koude weer waarschijnlijk richting de 7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1geeAr5cKfyRpnc4fL4loUi5xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJF1PaIuRlC47tL1UHc7TTEm.jpg?f=fotoalbum_large

Wijziging:Gasverbruik aangepast.

Gasverbruik 2021 in koude maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ngj5WO82mXW6NNUO4K3lLvFs3aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHCnMn6TQwUw4v8uoN7ckHWH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl7pGoVj0uPBw4hKHo-LVHzeowI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3YgDGIV8ZH2qNvPINZWoxf7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door whtniels op 20-11-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:23
[...]

Dat gaat je denk ik tegenvallen. 7.5 kWh is iets minder dan 1 m3 gas. Een CV ketel op vol vermogen verbruikt dat ongeveer per kwartier. Grote kans dat je om 23.15 al aan dat verbruik zit. Daarna wel een heel stuk lager omdat de ruimtes dan op temperatuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:49
Martin7182 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:50:
[...]

Dat gaat je denk ik tegenvallen. 7.5 kWh is iets minder dan 1 m3 gas. Een CV ketel op vol vermogen verbruikt dat ongeveer per kwartier. Grote kans dat je om 23.15 al aan dat verbruik zit. Daarna wel een heel stuk lager omdat de ruimtes dan op temperatuur zijn.
Je vergeet de cop. 7,5kWh van de airco opgenomen vermogen is niet 1 kuub gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
whtniels schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:49:
De melcloud app geeft een storing als ik energy usage wil opvragen, cannot connect to melcloud, andere reports kan ik wel opvragen.

Om t verbruik te zien moet ik dus wachten op de energiemaatschappij app, die +/- 2 dagen achterloopt.

Vrijdags is de vrouw vrij, dus de airco ging beneden om 9 uur aan. Later op de dag rond 14:00 boven aangezet, het was er ongeveer 15.5 graad.

Sindsdien heb ik ze niet meer uitgezet, ik draai dus 24/7 nu met setpoint 18.5. Dit op t advies van de installateur.

Nu was t verbruik van de airco's alleen vrijdag al rond de 32kwh (normale verbruik huishouden is 5-6kwh/dag).

Dit zal dus over t weekend met 24/7 naar de 60-80kwh per etmaal gaan is mijn voorspelling.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is? Ik vind ook dat ze wel heel erg veel stroom trekken per uur. Mijn gasverbruik normaal was +/-3 kuub per dag(totaal), met dit koude weer waarschijnlijk richting de 7.

[Afbeelding]

Dat klinkt als een heel erg hoog verbruik, als dit juist is heb je een enorm warmteverlies.
Multisplits verbruiken over het algemeen iets meer dan single splits maar 60-80 kwh per etmaal is echt excessief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
LG 5kw buitentemp -2 verbruikt ongeveer 800watt en setpoint op 23 graden, andere kant kamer wordt ongeveer 20 graden op zithoogte na 1,5 uur (ligt aan de echte buitentemp). Kamer 70m2 jaren 60 wel spouwisolatie.

Werkt goed en nog weinig defrosts, nu al 2 uur aan het draaien en 1 gehad na opstarten verder niet.

Gedacht om snachts door te draaien maar ik denk dat effect niet echt merkbaar of efficient genoeg is.
Misschien proberen vanacht maar iedere nacht is anders dus je kan het niet echt vergelijken met elkaar , -2 windstil of -1 met wind is toch weer een ander effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:17:
[...]

Buitentemp gedaald naar -1 en zojuist de allereerste defrost gehad van paar minuten, ondanks er nog geen ijs op de buitenunit zit.
De LED op de binnenunit ging knipperen, de unit maakte vervolgens een boel aparte geluiden.
De binnenfan stond tijdens de defrost uit.
Toen ik me vinger in de unit stak voelde ik een hoop koude.
Mijn binnenunit deed hetzelfde.
Was de eerste keer dat ik dit meemaakte.
Had de instelling op silent gezet, volgens de shelly gebruikte ik rond de 500w.
Silent is bij mi niet de beste instelling met deze buiten temperaturen

Mhi SRF35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebo
Defrost bij LG 5kw duurt ongeveer 9/10 minuten en is te horen aan een zucht van de binnenventilator en daarna het pauzeren van blazen voor bovengenoemde tijd. Wannee hij defrost is niet echt te pijlen , bij -3 deed hij 4 uur lang achter elkaar blazen en bij 0 graden meer defrosts lijkt het. Kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:35
Sebo schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:04:
Defrost bij LG 5kw duurt ongeveer 9/10 minuten en is te horen aan een zucht van de binnenventilator en daarna het pauzeren van blazen voor bovengenoemde tijd. Wannee hij defrost is niet echt te pijlen , bij -3 deed hij 4 uur lang achter elkaar blazen en bij 0 graden meer defrosts lijkt het. Kan dit kloppen?
Kan kloppen. Ligt niet alleen aan de temperatuur maar ook de vochtigheid en de warmtevraag binnen.

Hier een 3.5 en een 2.5 LG en die hebben ook een defrost van bijna 10 minuten. Afgelopen nacht 1 gehad en vanmorgen ook 1 bij wat meer warmtevraag.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:16
Boven hangt bij mij een Daikin airco welke aangesloten is op de wifi (single-split).
Sinds gisteren hangt er in de woonkamer beneden een Haier airco (ook een single-split) welke ook via wifi is verbonden in hetzelfde netwerk.

Beide airco's hebben hun eigen app maar bestaat er ook een (universele) app die beide airco's kan bedienen?
Kan dit überhaupt of heb je voor beide airco's hun eigen app nodig?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vanaf 8:30 de woonkamer moeten verwarmen van 18,5 naar 20,5. Verbruik 3.2kwH en zojuist een tweede defrost te pakken. Gisteren rond de 0,4kwh per uur om de ruimte op temperatuur te houden. Vannacht de airco eens aanhouden om te zien wat ie dan doet. Maar volgens mij kan ik hem snachts beter aanhouden.

Wel irritant dat de offset flink omhoog moest in de airco te laten "presteren" en dat hij zelf 27,5 meet terwijl de ruimte 20,5 was.

MHI srkzsw50

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-10 07:51
BlazeMuis schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:15:
[...]

Is het een ratelend geluid?

Ik heb daar namelijk last van bij de buitenunit van de woonkamer, als ik een beetje op de buitenunit druk is de ratel weg. Nog geen idee wat het is, al een en ander van de behuizing aangeschroefd maar helaas geen resultaat, iemand hier misschien een idee? Het lijkt bij de bovenkant weg te komen
Nee niet ratelen meer een lage brom. Alsof ze een paar km verderop met wegwerkzaamheden bezig zijn. Heb wel gemerkt dat meer buitenunits in de wijk veel geluid produceren nu het koud is buiten. Dus denk dat het er toch bij hoort. Een ratelend geluid lijkt mij meer dat iets inderdaad niet helemaal lekker loopt of vastzit. Misschien proberen op een of andere manier meer gewicht te creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:40
Ik zie hier regelmatig de "compressor frequentie" voorbij komen
en ik denk(?) dat dit de compressor toerental is?

Maar HOE zien / weten jullie dat? speciale uitlees apparatuur?
want in mijn MSI 3,5 en 2,5 App zie ik dat niet.. :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
Heb wel een beetje spijt dat ik m hier vannacht helemaal heb uitgezet en de temperatuur te ver heb laten teruglopen. Opwarmen duurt een beetje lang en de defrost hielp daar niet echt bij :P

Bedacht mij net dat ik met de cv ook altijd een min temp van 17 aan hield, dus dat ga ik nu ook maar doen

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Frag1le schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:59:
[...]

Dat klinkt als een heel erg hoog verbruik, als dit juist is heb je een enorm warmteverlies.
Multisplits verbruiken over het algemeen iets meer dan single splits maar 60-80 kwh per etmaal is echt excessief.
Zo slecht is het huis niet, tussenwoning bj 1974 met spouwisolatie (kan niks bij), kruipruimte isolatie, nieuwe kozijnen met hr++ ramen hele huis 2019. Alleen de zolder kan nog extra isolatie bij. Er is ook geen tocht. Hield de woonkamer warm met 2 nieuwe radiatoren met 50c water. Boven deden de radiatoren amper wat (oude meuk met slecht doorlatende voetblokken) maar nooit kouder dan 15 boven (zolder 13) bij koud weer. Zat ook regelmatig met een oliegevulde radiator op zolder waar pc staat te gamen, en die kreeg t snel en prima warm daar met weinig verbruik (in de zin van slaat af als hij op warmte is).

Het rare is dat hij 4kwh per uur verbruikt (ik wist niet dat dat zo hoog kon zijn). dan zal hij bij een cop van 3(uitgaan met dit weer) 12kw warmteafgift moeten hebben, dan zou het hele huis een sauna moeten zijn, en dat is niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:05
vaurits schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:57:
[...]

Heb net wel met enige tegenzin besloten om de ventilatieluiken in de woonkamer iets verder open te zetten én de mechanische ventilatie in basisstand iets hoger te zetten. Rond de serre vind ik de mate van vorming van schimmel te hoog alsook de hoeveelheid vocht. Is altijd al een dingetje geweest daar maar met twee jonge kids die alles aanraken toch wel belangrijk.
Je komt over alsof het alleen om de kinderen gaat en de gezondheid van jezelf en partner niet uitmaakt... 8)7
Ventileren doe je niet alleen om vocht afdrijven maar ook voor andere gassen zoals radon of te hoge co2 waardes waardoor je gezondheidsklachten krijgt.

Is de schimmel eenmaal zichtbaar ga je dat er niet meer uitkrijgen door te ventileren en zul je met middelen aan de gang moeten.
Schimmel zit ook in de lucht en adem je in als het zichtbaar is ergens.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
vaurits schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:31:
[...]

Ik vind het wel een lange periode. Bij de LG duurt het denk ik een minuut of 5.

Ik herken het doordat de binnenunit een zuchtend geluid gemaakt, gevolgd door het bijna sluiten van de opening.
Dan zal het in ons geval geen defrost zijn verwacht ik. Unit blijft namelijk wel gewoon (zachtjes) blazen en van gekke geluiden en/of tijdelijk bijna sluiten van de opening is immers ook geen sprake.

Neemt niet weg dat ik me dan nog wel afvraag waarom onze unit dan wél zo fors terugschakelt terwijl noch de setpoint noch de temperatuur t.h.v. thermostaat noch de temperatuur t.h.v. airco unit zelf nog bij lange na niet is gehaald.

Een capaciteitsissue zou het niet kunnen zijn. Niet in de laatste plaats aangezien het een 4.2kW binnenunit en een forse 6.8Kw buitenunit betreft voor een woonkamer van slechts 110m3. Diverse installateurs suggereerden zelfs nog dat een 3.5kW mogelijk nog zou kunnen volstaan, dus capaciteit zou geen issue mogen zijn. Het gegeven dat de unit nu continu op 800W draait terwijl deze in het verleden al meermalen 1700W heeft aangetikt doet mij vermoeden dat de unit eenvoudig een paar tandjes erbij zou kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:16

Vos

AFCA

groxgrox schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:09:
Boven hangt bij mij een Daikin airco welke aangesloten is op de wifi (single-split).
Sinds gisteren hangt er in de woonkamer beneden een Haier airco (ook een single-split) welke ook via wifi is verbonden in hetzelfde netwerk.

Beide airco's hebben hun eigen app maar bestaat er ook een (universele) app die beide airco's kan bedienen?
Kan dit überhaupt of heb je voor beide airco's hun eigen app nodig?
Domotica is een oplossing, geen idee of het ook 'simpel' via een enkele app kan. Denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:21
AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:48:
[...]

Het makkelijkste is om even naar je buitenunit te lopen als de binnenunit weer stopt met blazen om te kijken of er ijs op zit. Vziw kan je dat bij de meeste fabrikanten niet in apps oid nakijken.
Hier staat het wel netjes op het display, Samsung Luzon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rN4H707jUYoWd6QFuM9fW1XVLPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kky6bzNE1Ljt5RmA4g5njDB0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:09
Sebo schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:04:
Ja hier ook LG 5 kw en meer defrost rond het vriespunt heeft met vochtgehalte in de buitenlucht te maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
whtniels schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:49:

[Afbeelding]

Gasverbruik 2021 in koude maanden:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb hier een Homewizard kWh meter op de airco groep en die meet 40 procent minder dan aangegeven in de Melcloud app, gemeten over een week van Ma14 nov tot zojuist. Verbruik volgens Mc. 25.1kWh verbruik volgens Hw 17.7kWh welke volgens Hw een geijkte kWh meter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
florijn11 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:29:
[...]

Ja hier ook LG 5 kw en meer defrost rond het vriespunt heeft met vochtgehalte in de buitenlucht te maken toch?
Ja klopt, nu alweer 1,5 uur aan het draaien zonder defrost. 2 gehad vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Vince Watson schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:29:
[...]

Ik heb hier een Homewizard kWh meter op de airco groep en die meet 40 procent minder dan aangegeven in de Melcloud app, gemeten over een week van Ma14 nov tot zojuist. Verbruik volgens Mc. 25.1kWh verbruik volgens Hw 17.7kWh welke volgens Hw een geijkte kWh meter is.
Ja ik las meerdere reacties dat het niet helemaal klopt inderdaad. Maar ik neem aan dat de energiemaatschappij geen grapjes maakt over het gebruikte netto kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16
Maarten_tzr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:18:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Ook een MHI 35 ZS. Met 5 graden buiten lukt het allemaal prima en hoor je de binnen unit vrijwel niet. Rond de 0 graden moet hij aardig blazen en heb ik hem 's middags niet meer uit gezet. Nu laten we hem ook vannacht maar aan.

Da's nogal een verschil; eerst alles op z'n dooie gemak bij alleen 's ochtends en begin van de middag. En nu 24u per dag aan en moet hij behoorlijk werken.

Ook hier gelukkig de optie om deze unit nog naar boven de plaatsen en een 5 kw beneden op te hangen. Al heb ik de hele unit wel in de kleur van de muur gespoten -O-

Zijn er ervaringsdeskundigen die ons gerust kunnen stellen?

Ps: ook al hebben we vandaag wat bij moeten verwarmen boven; ons verbruik voor het hele huis was donderdag 8,9 kwh en vandaag 17,2. En sinds gisteren hebben we zonnepanelen die ook nog een deel van het verbruik van vandaag voor hun rekening hebben genomen.
@fhwstam

Ik heb een MHI 2.5kw in een ruimte van 4 bij 4 en 2.5 hoog. Dat is eigenlijk al te zwaar voor de ruimte.

Hij staat ingesteld op 18 en de buitenunit staat ook volop te stampen/blazen maar dat is redelijk normaal, hij moet veel lucht verplaatsen om daaraan warmte te ontdekken.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:55
Nou even balen op dit moment. De cv ketel staat op dit moment de lopen omdat de airco weigert.

Dit is het probleem:

Tot gisterenavond werkte hij probleemloos. Uitgezet en naar bed gegaan. Vanochtend zet ik hem aan en kreeg ik melding PC04. Na meerdere malen aan/uit te zetten, stroom eraf en erop geen verandering. De PC04 melding krijg ik niet meer, de ventilator op de buitenunit draait af en toe een beetje, maar de compressor heb ik nog niet aan horen slaan.

Het gaan om een Samsung Air conditioner AR35 2,5KW. met een AR09TXHQASIXEU buitenunit en een AR09TXHQASINEU binnenunit.

Op dit moment staat hij "aan". display op staat op ingestelde temperatuur (die hoger is dan de ruimte) maar doet helemaal niks.

Iemand een idee? Lees her en der over dat er misschien koelmiddel gelekt zou zijn, maar lijkt mij heel stug dat hij in een paar uur tijd van prima naar niet meer functioneren gaat. Hij draait al sinds de zomer probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:09
Sebo schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:31:
[...]

Ja klopt, nu alweer 1,5 uur aan het draaien zonder defrost. 2 gehad vanmorgen.
Vandaag vanaf nu 3 maal nu Fan stand 5 setpoint 23 grd 1,23 kw totaal tot nu 5,9 Kwh.
Vrijstaand huis 1997 6o m2 kamer en aansluitende keuken met deur open
Kamer 21 grd keuken 19,8 grd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
whtniels schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:34:
[...]

Ja ik las meerdere reacties dat het niet helemaal klopt inderdaad. Maar ik neem aan dat de energiemaatschappij geen grapjes maakt over het gebruikte netto kwh.
Ik hoop het voor je. Ook slimme meters kunnen grapjes maken. Het schijnt dat een zeer klein percentage niet goed meet. Een bizar verbruik is het wel. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Weet iemand of de silent modus behouden blijft bij MHI als je via de app de temperatuur aanpast? Silent kan alleen via de AB ingesteld worden op hele graden terwijl ik een setpoint wil hebben op 20,5.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Ik red het niet meer op setpoint 19.

Staat hier nu op 21 ingesteld, woonkamer is lekker 20 graden en de deur naar boven staat af en toe open zodat ie blijft blazen.

Tot nu toe ff ruim 8 kWh verbruikt vandaag.
Alsnog prima bij een dag waar het vriest, tenminste dat lijkt mij?

Vannacht laat ik hem terug zakken naar 19 en gaat hij overdag weer naar 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-10 14:13
Hallo,

Sinds 1 1/2 jaar hebben wij deze airco:
https://www.bostools.nl/a...dairco-1-x-70m3-1-x-125m3
Boven in de slaapkamer en in de hobbykamer beneden -> 1 binnenunit.
Nu gebruik ik de unit in de hobbykamer ook voor verwarmen in deze periode.
De buitenunit zit tegen de stenen buiten wand gemonteerd.
Hij maakt bij verwarmen soms erg veel lawaai, vooral als de inverter op zo'n 114Hz (vol vermogen?) draait.
Als de inverter op zo'n 40Hz draait is het een stuk aangenamer qua geluidsniveau.

Kan ik hier wat regelen (Silent mode?) met deze airco unit ?
Is er een software update misschien die niet zo hoog in frequentie gaat ?
In COOL mode is de buitenunit mooi stil overigens.
Ik vermoed dat de buitenunit verder OK is.

[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2022 14:30 . Reden: Onnodige enters verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:00
Martin7182 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:37:
[...]

Die tabel geeft waarschijnlijk het afgegeven vermogen bij maximale COP. Max. 820W kan niet kloppen, het zou in de buurt van 2000W moeten liggen (4000W / COP 2). Je hebt waarschijnlijk gekeken naar 'system power input'. Bij verwarmen/koelen is dat 800 resp. 820W, maar dat is nominaal vermogen. Voor max. vermogen moet je kijken naar 'system running current'. Die is 9.9A wat overeenkomt met ongeveer 2300W.
[Afbeelding]
Oh hee, dat zou het verklaren natuurlijk! Waar heb je dit gevonden? Ik heb in de volgende bronnen gekeken, en geen van alle vermelden ze de 'system running current', het enige dat vermeld wordt is die 820W:
  • Tech specs in installatie handleiding die meegeleverd was
  • bedieningshandleiding die meegeleverd was
  • Nameplate badge op de buitenunit zelf
  • Productbrochure MSZ-LN serie
  • Productcatalogus Mitsubishi airconditioning, verwarming, en ventilatie
  • Uitgebreidere installatie en onderhouds manual buitenunit die ik online gevonden had
In de installatie instructies wordt overigens een zekering van 10A voorgeschreven, dat is dan ook wat op het randje als het ding 9.9A kan trekken in normaal bedrijf? (ok, dat zal vast wel kortstondig zijn)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
sjurres schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:51:
Ik red het niet meer op setpoint 19.

Staat hier nu op 21 ingesteld, woonkamer is lekker 20 graden en de deur naar boven staat af en toe open zodat ie blijft blazen.

Tot nu toe ff ruim 8 kWh verbruikt vandaag.
Alsnog prima bij een dag waar het vriest, tenminste dat lijkt mij?

Vannacht laat ik hem terug zakken naar 19 en gaat hij overdag weer naar 21.
Setpoint zegt niet veel als het echt koud wordt moet je hem gewoon hoger zetten. Hier standaard op 22/23 en dan mag je geluk hebben als het 20 graden wordt met -5 buiten aan de andere kant van de kamer. Hij moet er best aan trekken dan, maar alsnog vele malen goedkoper als gas natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:54
vaurits schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:22:
Vannacht heeft de airco aangestaan op de zolderkamer van mijn zoon op 16 graden. Dat kostte anderhalf kWh. Vermoedelijk had het voordeliger geweest om de stadsverwarming op de nachtstand te zetten maar ik vind het een leuk experiment om geheel elektrisch te gaan.
Stadsverwarming is vrijwel zeker duurder. 1GJ kost dit jaar bijna €50 toch?

1GJ is 277 kWh aan warmte, met COP van 4 is dat 70 kWh elektrisch. Dus tenzij je een net nieuw modelcontract hebt van €0,80 kWh, zal het vermoedelijk een stuk goedkoper zijn. Met een nu redelijk gangbare €0,40 scheelt het de helft. Pas als de COP onder de 2 komt, rond -10 graden buiten, is het even duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
CPM schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:49:

Weet iemand of de silent modus behouden blijft bij MHI als je via de app de temperatuur aanpast? Silent kan alleen via de AB ingesteld worden op hele graden terwijl ik een setpoint wil hebben op 20,5.
Ik hoop dat alle opties die via de remote zijn in te stellen uiteindelijk ook in de app zullen verschijnen.
Het gaat nergens over dat je bijv via de M-Air app zaken als Nightsetback, Economy operation, Boost modus niet kunt bereiken en dus niet kan schedulen.
Andersom ook dat je opties in de app hebt zoals halve graden die dan niet via de remote zijn in te stellen.

Heb je deze belemmeringen ook met MHI-AC-Ctrl of kun je daar ook zaken zoals bijv 19,7 graden instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:54
Martin7182 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:50:

Dat gaat je denk ik tegenvallen. 7.5 kWh is iets minder dan 1 m3 gas.
Dat klopt niet helemaal, want nu haal je thermisch (gas) en elektrisch (airco) door elkaar.

Thermisch klopt het wat je zegt, maar hij had het over verbruik van de airco, elektrisch dus. Met een COP van 4 was dat dus ongeveer 3,75 m3 gas geweest (de helft van kWh elektrisch).

Ah, tenzij je doelde op dat elektrische kacheltje, maar post ging over de airco.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 20-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 15:34
[...]

Nuttige info, dank!
Ik gebruik een cheap-ass hombi stekker voor mijn airco, en die geeft ongeveer de helft aan verbruik aan in vergelijk met MelCloud..
Ook heb ik de P1, en die lijkt ook meer in de buurt te komen van de hombli gegevens (minus andere verbruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:39
[...]

Bij mij overdrijft Melcloud zo'n 10% t.o.v. HWE.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Sebo schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:12:
[...]

Setpoint zegt niet veel als het echt koud wordt moet je hem gewoon hoger zetten. Hier standaard op 22/23 en dan mag je geluk hebben als het 20 graden wordt met -5 buiten aan de andere kant van de kamer. Hij moet er best aan trekken dan, maar alsnog vele malen goedkoper als gas natuurlijk.
Hier ook. Was even vergeten dat ik hem bij dit weer op 23 moet zetten. Als ik dat bij zachter weer doet wordt het een sauna.
Maar mist dan toch stukje intelligentie in de software die het verwarmen regelt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:49
khorions schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:26:
[...]

Als je elektrisch kookt kom je eender hoe al snel boven de 2,5kW en dan mag er nog niks anders aan het werken zijn.
Dat capaciteitstarief wordt door velen aangewend als paniekzaaierij.

Het gaat telkens om de kwartuurpiek.
Een pot aardappelen aan de kook brengen duurt op een goede inductieplaat minder dan 5 minuten, en draagt dus maar in beperkte mate bij.
De oven opwarmen levert mij een kwartuurpiek van minder ca 1,5 kW, gewoon omdat het niet lang duurt.

Wat wel een grote invloed zal hebben is een electrische auto. Als je die met 11 kW gaat laden, dan speelt dat wel een grote rol.

En wat de paniekzaaiers steevast vergeten is dat er dan minder kosten in elke kWh verrekend worden. Dus voor een grote verbruiker is het niet direct nadelig als er eens een paar pieken gehaald worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
Zijn er meer mensen met een 4.2kW Daikin binnenunit die met deze temperaturen merken dat het opgenomen vermogen achterblijft? Wij hebben onze Setpoint inmiddels op 25C gezet, vraagbesturing én Econo uit en ventilatorsnelheid op Automatisch. De binnenunit meet zelf 19C en de Nest thermosstaat 17.5C. Tóch blijft het opgenomen vermogen steken op 600-650W, de binnenunit slaat zelfs ook zo nu en dan nog af terwijl de binnentemperatuur gewoon nog ruim 6 graden ónder de setpoint blijft.

Wat zou hieraan ten grondslag kunnen liggen? Waarom stijgt het opgenomen niet 'gewoon' naar 1300W zoals die ook de eerste paar uur na inschakelen doet? Zou het er nog iets mee te maken kunnen hebben dat de buitenunit is aangesloten op een buitenstopcontact en dat zo'n stopcontact bij lage buitentemperaturen minder vermogen kan afgeven? Wat vreemd is aangezien die vanmorgen vroeg met nóg lagere temperaturen wel gewoon 1300W kan afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
BvdM91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:02:
Zijn er meer mensen met een 4.2kW Daikin binnenunit die met deze temperaturen merken dat het opgenomen vermogen achterblijft? Wij hebben onze Setpoint inmiddels op 25C gezet, vraagbesturing én Econo uit en ventilatorsnelheid op Automatisch. De binnenunit meet zelf 19C en de Nest thermosstaat 17.5C. Tóch blijft het opgenomen vermogen steken op 600-700W, de binnenunit slaat zelfs ook zo nu en dan nog af terwijl de binnentemperatuur gewoon nog ruim 6 graden ónder de setpoint blijft.

Wat zou hieraan ten grondslag kunnen liggen? Waarom stijgt het opgenomen niet 'gewoon' naar 1300W zoals die ook de eerste paar uur na inschakelen doet? Zou het er nog iets mee te maken kunnen hebben dat de buitenunit is aangesloten op een buitenstopcontact en dat zo'n stopcontact bij lage buitentemperaturen minder vermogen kan afgeven? Wat vreemd is aangezien die vanmorgen vroeg met nóg lagere temperaturen wel gewoon 1300W kan afgeven?
Ik heb een Daikin 4.2, maar kan mij niet vinden hierin. Hij geeft gas als het nodig is, maar draait hier juist rustig nu het op temperatuur is. Lijkt me toch iets niet helemaal in orde bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
mwk schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:42:
[...]

Hier ook. Was even vergeten dat ik hem bij dit weer op 23 moet zetten. Als ik dat bij zachter weer doet wordt het een sauna.
Maar mist dan toch stukje intelligentie in de software die het verwarmen regelt.
Ja klopt, dat zou fijn zijn. Een vaste setpoint/binnentemperatuur instelling ipv alleen setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Vraag:

Ik heb 2 units naast elkaar staan , single split beide.
5kw beneden en 2.5 kw voor bovenverdieping. Je kan de achterkant bekijken vanuit de slaapkamer en de 5kw bevriest eigenlijk constant terwijl de 2,5 kw niet bevriest.

Heeft dit te maken met de power die hij moet leveren ? de 2,5 draait rustiger omdat hij de temperatuur van de setpoint haalt en de 5kw hangt een graad onder setpoint dus die zal er meer aan trekken in verhouding. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

nMad schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:20:
[...]

Gaan de leidingen rechts onder door de muur heen? Is het een Daikin? Indien beide ja kun je er zeker bij komen met de kap eraf weet ik uit eigen ervaring. Staan op YouTube wel filmpjes hoe je de kap kunt demonteren.

Ons verbruik gisteren in het koude noorden (Groningen) met maar liefst 8 defrosts:
[Afbeelding]

Dit was test met ‘s nachts helemaal uit. ‘s ochtends was het 17 graden in de woonkamer. Afgelopen nacht een graad verlaging toegepast.
Ja, dat is hier exact het geval. Bedankt, ik ga even zoeken naar die filmpjes :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count Solar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03-2023
Zijn er meer mensen met een 4.2kW Daikin binnenunit die met deze temperaturen merken dat het opgenomen vermogen achterblijft? Wij hebben onze Setpoint inmiddels op 25C gezet, vraagbesturing én Econo uit en ventilatorsnelheid op Automatisch. De binnenunit meet zelf 19C en de Nest thermosstaat 17.5C. Tóch blijft het opgenomen vermogen steken op 600-700W, de binnenunit slaat zelfs ook zo nu en dan nog af terwijl de binnentemperatuur gewoon nog ruim 6 graden ónder de setpoint blijft.

Je zegt niet echt of er een probleem is van onvoldoende warmte in je woning. Indien niet, dan is je huis misschien gewoon goed geïsoleerd, of je binnenunit wat overgedimensioneerd, en is er niets om je zorgen over te maken (integendeel).

Als het inderdaad niet warm genoeg wordt, dan is er wel wat aan de hand. Heb je een multisplit? Als dat zo is: heb je de vraagbesturing op alle binnenunits uitgezet? Ook op degene die uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:11
Zijn er meer mensen met een 4.2kW Daikin binnenunit die met deze temperaturen merken dat het opgenomen vermogen achterblijft? Wij hebben onze Setpoint inmiddels op 25C gezet, vraagbesturing én Econo uit en ventilatorsnelheid op Automatisch. De binnenunit meet zelf 19C en de Nest thermosstaat 17.5C. Tóch blijft het opgenomen vermogen steken op 600-650W, de binnenunit slaat zelfs ook zo nu en dan nog af terwijl de binnentemperatuur gewoon nog ruim 6 graden ónder de setpoint blijft.

Ja, herkenbaar icm de automatisch stand.

De warmte blijft (vermoedelijk ook bij jou) als een warme wolk om de binnenunit hangen.
De interne temp-sensor ziet dat de temperatuur oploopt en besluit minder hard te gaan blazen omdat de boel volgens hém op temperatuur is.
Vervolgens blijft er nóg meer warmte hangen, enzovoort, enzovoort. Kan zelfs leiden tot een pendel.

Bij mij staat hij zo ingesteld dat hij op stand twee blijft blazen.
Niet om 'm te knijpen, maar om de lucht van zich af te blijven duwen.
Klep staat maximaal omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
Count Solar schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:30:
[...]

Je zegt niet echt of er een probleem is van onvoldoende warmte in je woning. Indien niet, dan is je huis misschien gewoon goed geïsoleerd, of je binnenunit wat overgedimensioneerd, en is er niets om je zorgen over te maken (integendeel).

Als het inderdaad niet warm genoeg wordt, dan is er wel wat aan de hand. Heb je een multisplit? Als dat zo is: heb je de vraagbesturing op alle binnenunits uitgezet? Ook op degene die uit staan?
De thermosstaat meet 17.5C en het is ook gewoon fris in huis, wat dat betreft is er m.i. onvoldoende warmte. Voor dit koude weekend haalde we nog 19.5C thermosstaat temperatuur (en 24C gemeten bij de binnenunit). Nu komt de thermosstaat temperatuur niet boven de 17.5C uit en de temperatuur zoals gemeten bij de binnenunit niet boven de 19C. Setpoint staat ingesteld op 25C maar binnenunit pruttelt veels te langzaam en lijkt geenszins een poging te doen om meer warmte de kamer in te blazen.

Goede isolatie is zeker geen sprake van (getuige ook de 10C binnentemperatuur op de 2de verdieping). Betreft een oude woning uit 1880, met aan drie van de vier zijdes veel raampartijen met oud dubbel glas (geen HR+). Muren zijn minimaal na-geïsoleerd, er is geen sprake van spouwmuurisolatie daar we geen spouwmuren hebben. M.a.w. hebben we relatief veel warmteverlies, vandaar ook onze verbazing dat de binnenunit qua opgenomen vermogen zo laag achterblijft i.p.v. dat deze gewoon op max. vermogen warmte de ruimte in blaast.

De vraagbesturing van de bovenunits staat nog wel aan (op Auto), maar deze units staan uitgeschakeld dus nam aan dat het dan geen rol zou spelen. Zal vraagbesturing van de uitgeschakelde bovenunits even uitzetten om te zien of dat verschil maakt!

[ Voor 9% gewijzigd door BvdM91 op 20-11-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
Tommie12 schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:45:
[...]

Dat capaciteitstarief wordt door velen aangewend als paniekzaaierij.

Het gaat telkens om de kwartuurpiek.
Een pot aardappelen aan de kook brengen duurt op een goede inductieplaat minder dan 5 minuten, en draagt dus maar in beperkte mate bij.
De oven opwarmen levert mij een kwartuurpiek van minder ca 1,5 kW, gewoon omdat het niet lang duurt.

Wat wel een grote invloed zal hebben is een electrische auto. Als je die met 11 kW gaat laden, dan speelt dat wel een grote rol.

En wat de paniekzaaiers steevast vergeten is dat er dan minder kosten in elke kWh verrekend worden. Dus voor een grote verbruiker is het niet direct nadelig als er eens een paar pieken gehaald worden.
Het gaat mij hier niet over paniekzaaierij hoor en heb er ook gaan angst voor. Ik stel alleen vast met de huidige toestellen (warmtepomp, keramische kookplaat, combi oven, droogkast, wasmachine) in mijn woning dat ik daar makkelijk over ga en langer dan een kwartier en mijn aardappelen koken toch wel langer dan 5 minuten (keramische kookplaat). En die toestellen staan niet noodzakelijk allemaal tegelijk op maar als werkende mensen gebeurd het inderdaad wel dat er zaken tegelijk draaien.

Voor de elektrische wagen treed ik je bij maar dat probleem heb ik niet, gaan mogelijkheid tot opladen aan de woning.

Ach we zullen het volgend jaar wel zien zeker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
mr_evil08 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:54:
[...]

Je komt over alsof het alleen om de kinderen gaat en de gezondheid van jezelf en partner niet uitmaakt... 8)7
Ventileren doe je niet alleen om vocht afdrijven maar ook voor andere gassen zoals radon of te hoge co2 waardes waardoor je gezondheidsklachten krijgt.

Is de schimmel eenmaal zichtbaar ga je dat er niet meer uitkrijgen door te ventileren en zul je met middelen aan de gang moeten.
Schimmel zit ook in de lucht en adem je in als het zichtbaar is ergens.
Relarief gezien geef ik daar inderdaad minder om. Steek ook graag eens in de paar dagen een sigaret op en neem graag wat alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:49
khorions schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:41:
[...]

Het gaat mij hier niet over paniekzaaierij hoor en heb er ook gaan angst voor. Ik stel alleen vast met de huidige toestellen (warmtepomp, keramische kookplaat, combi oven, droogkast, wasmachine) in mijn woning dat ik daar makkelijk over ga en langer dan een kwartier en mijn aardappelen koken toch wel langer dan 5 minuten (keramische kookplaat). En die toestellen staan niet noodzakelijk allemaal tegelijk op maar als werkende mensen gebeurd het inderdaad wel dat er zaken tegelijk draaien.

Voor de elektrische wagen treed ik je bij maar dat probleem heb ik niet, gaan mogelijkheid tot opladen aan de woning.

Ach we zullen het volgend jaar wel zien zeker....
Het kost veel vermogen om die aardappelen aan de kook te krijgen, nadien aan het pruttelen houden een pak minder. Hetzelfde met een oven.

Focus je. Iet op die 2.5 kW piek.
Als je jaarverbruik ca 4000 kWh is, dan zal je met een 3.5-4 kW piek neutraal draaien.

Verbruik je nog meer, dan kan je je ook hogere pieken permitteren. Natuurlijk zal het minder zijn als je die pieken kan beperken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:40
vraagje:

Ik heb mijn MHI 3.5 ZS-X nu ~10 dagen draaien, (woonkamer)
en de laatste 2 dagen een paar keer een DEFROST gehad omdat er toch wel wat ijs op zat. Logisch.

Nu schakel ik mijn MHI ZS-X 2.5 in de naast geleken keuken in,(ruimte temperatuur nagenoeg zelfde)
en tot mijn verbazing zie ik echt régelmatig DEFROSTS... zónder dat er echt veel ijs op zit (wel iets, maar niet noemenswaardig)

Kan dit duiden op een probleem? en zo ja, waar moet ik gaan speuren?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
Wilke schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:13:
[...]

Stadsverwarming is vrijwel zeker duurder. 1GJ kost dit jaar bijna €50 toch?

1GJ is 277 kWh aan warmte, met COP van 4 is dat 70 kWh elektrisch. Dus tenzij je een net nieuw modelcontract hebt van €0,80 kWh, zal het vermoedelijk een stuk goedkoper zijn. Met een nu redelijk gangbare €0,40 scheelt het de helft. Pas als de COP onder de 2 komt, rond -10 graden buiten, is het even duur.
Had het al eens eerder uitgezocht maar het komt overeen met hetgeen wat jij schrijft. Betaal hier tot juni nog 19 eurocent per kWh en 44 euro per gJ stadsverwarming (en €50 vastrecht per maand) dus stroom is vrijwel altijd of altijd goedkoper. Plus nog 4000 Wp solar.

Afgelopen 31 dagen 0,77 gJ verbruikt voor het douchen, kachel is nog niet aan geweest.
165 kWh opgewekt en 200 uit kWh uit het net getrokken.

[ Voor 10% gewijzigd door vaurits op 20-11-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het ging vanmorgen als een speer omdat de kou goed in de muren zat al boven, maar heb nu zo'n 1,5m3 gas gebruikt sinds 11 uur vanmorgen (airco uit). Scheelt maar weinig met alleen boven verwarmen.

Weet niet of het wel goedkoper is om half half te doen, het enige wat er veranderd is, is dat het hete water ook nog door de radiator in de woonkamer gaat in plaats van alleen naar de overloop en slaapkamer.

Temp boven 15
Temp woonkamer/keuken 19

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 20-11-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
JDx schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:12:
Het ging vanmorgen als een speer omdat de kou goed in de muren zat al boven, maar heb nu zo'n 1,5m3 gas gebruikt sinds 11 uur vanmorgen (airco uit). Scheelt maar weinig met alleen boven verwarmen.

Weet niet of het wel goedkoper is om half half te doen, het enige wat er veranderd is, is dat het hete water ook nog door de radiator in de woonkamer gaat in plaats van alleen naar de overloop en slaapkamer.

Temp boven 15
Temp woonkamer/keuken 19
Anderhalve kuub voor een dag verwarmen bij vriestemperaturen? Dat is veel minder dan ik zou verwachten.
Pagina: 1 ... 253 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic