Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 254 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.865 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:52

Vos

AFCA

Stoffa schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:18:
[...]

Anderhalve kuub voor een dag verwarmen bij vriestemperaturen? Dat is veel minder dan ik zou verwachten.
Lijkt me erg weinig.

Ik ga morgen eens de cv weer aanzetten. Redelijk vergelijkbare weersvoorspelling als vandaag. Ben benieuwd naar aantal m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 21:08
[...]

Anderhalve kuub voor een dag verwarmen bij vriestemperaturen? Dat is veel minder dan ik zou verwachten.
Komt ook niet echt overeen met het stroomverbruik van @JDx zijn airco. Anderhalve kuub gas is nu wel zo duur dat het nog steeds duurder is maar ergens loopt hier iets scheef :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:47
Tommie12 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:23:
[...]

Het kost veel vermogen om die aardappelen aan de kook te krijgen, nadien aan het pruttelen houden een pak minder. Hetzelfde met een oven.

Focus je. Iet op die 2.5 kW piek.
Als je jaarverbruik ca 4000 kWh is, dan zal je met een 3.5-4 kW piek neutraal draaien.

Verbruik je nog meer, dan kan je je ook hogere pieken permitteren. Natuurlijk zal het minder zijn als je die pieken kan beperken.
Ok komt wel
Goed dan. Zaten eronder met verbruik. Ondertussen ook investeringen gedaan dmv zonnepanelen en batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Als ik met deze temperaturen wil verwarmen dan gaat het soms wel maar na een tijdje stopt ie ermee en gaat het lampje knipperen. Soms duurt dat een paar minuten maar soms doet ie gewoon een half uur niets meer. Ik hoor dan soms wel geluiden. Waar kan ik zien wat dit betekent? Mitsubishi Heavy Industries. (multisplit)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 22:01
YoshiBignose schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:49:
Als ik met deze temperaturen wil verwarmen dan gaat het soms wel maar na een tijdje stopt ie ermee en gaat het lampje knipperen. Soms duurt dat een paar minuten maar soms doet ie gewoon een half uur niets meer. Ik hoor dan soms wel geluiden. Waar kan ik zien wat dit betekent? Mitsubishi Heavy Industries.
Defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:05
Hansieo schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:25:
vraagje:

Ik heb mijn MHI 3.5 ZS-X nu ~10 dagen draaien, (woonkamer)
en de laatste 2 dagen een paar keer een DEFROST gehad omdat er toch wel wat ijs op zat. Logisch.

Nu schakel ik mijn MHI ZS-X 2.5 in de naast geleken keuken in,(ruimte temperatuur nagenoeg zelfde)
en tot mijn verbazing zie ik echt régelmatig DEFROSTS... zónder dat er echt veel ijs op zit (wel iets, maar niet noemenswaardig)

Kan dit duiden op een probleem? en zo ja, waar moet ik gaan speuren?

tia
Ik heb ook een MHI 3.5 ZS-X hangen in de woonkamer. Gisteren 1x defrost. En vandaag nu net ook weer eentje. Buiten temperatuur is niet meer heel laag. Misschien haalt hij wat vocht uit de lucht wat er bij de platen buiten uit komt en dat die dan in defrost springt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Wel vreemd dat ie dan uren goed verwarmd en daarna defrost doet terwijl het buiten juist warmer wordt. Vanochtend was het zo extreem dat ik toch maar het gas heb aangezet >:) dat werkt toch wel ff lekkerder met deze temperaturen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:20
BvdM91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:02:
Zijn er meer mensen met een 4.2kW Daikin binnenunit die met deze temperaturen merken dat het opgenomen vermogen achterblijft? Wij hebben onze Setpoint inmiddels op 25C gezet, vraagbesturing én Econo uit en ventilatorsnelheid op Automatisch. De binnenunit meet zelf 19C en de Nest thermosstaat 17.5C. Tóch blijft het opgenomen vermogen steken op 600-650W, de binnenunit slaat zelfs ook zo nu en dan nog af terwijl de binnentemperatuur gewoon nog ruim 6 graden ónder de setpoint blijft.

Wat zou hieraan ten grondslag kunnen liggen? Waarom stijgt het opgenomen niet 'gewoon' naar 1300W zoals die ook de eerste paar uur na inschakelen doet? Zou het er nog iets mee te maken kunnen hebben dat de buitenunit is aangesloten op een buitenstopcontact en dat zo'n stopcontact bij lage buitentemperaturen minder vermogen kan afgeven? Wat vreemd is aangezien die vanmorgen vroeg met nóg lagere temperaturen wel gewoon 1300W kan afgeven?
Hier idem, opgelost door vraagbesturing uit te zetten. Het is vandaag ook een stuk kouder dan eerdere dagen, misschien dat de vraagbesturing daardoor niet goed weet wat hij moet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
cverkooyen schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:11:
[...]

Hier idem, opgelost door vraagbesturing uit te zetten. Het is vandaag ook een stuk kouder dan eerdere dagen, misschien dat de vraagbesturing daardoor niet goed weet wat hij moet?
Dit bleek inderdaad het probleem én de oplossing te zijn! Vraagbesturing stond al uit maar bij de andere twee units stond deze nog aan (weliswaar op Auto). Aangezien die units echter volledig uitgeschakeld waren leek het mij dat dit geen rol zou spelen. Maar toch wel. Vraagbesturing van de twee andere uitgeschakelde units uit te zetten zorgde direct voor toename in opgenomen vermogen bij de unit in de woonkamer naar 1300W. Nu de kamer inmiddels goed op temperatuur is (19.5C op de thermostaat) blijft die 'rustig' doorpruttelen op circa 0.9kWh.

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

[...]

Dit was van 11-16 en het was al op temperatuur.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:20:
[...]

Komt ook niet echt overeen met het stroomverbruik van @JDx zijn airco. Anderhalve kuub gas is nu wel zo duur dat het nog steeds duurder is maar ergens loopt hier iets scheef :)
11-16 meest gunstige uren van de dag.

Morgen weet ik meer, vanmorgen uren lang volop aan gestaan.

Edit: exact 2m3 van 11:20 tot 18:20

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 20-11-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

En het is overigens niet om 1 op 1 gas te te vergelijken met airco, maar beneden met airco en boven met gas pakt erg ongunstig uit, maar zo te zien komt het ongeveer gelijk uit bij lage temperaturen.

Alles op airco tegenover alles op gas is sowieso nog steeds flink goedkoper.

Gisteren was het

8.1kWh beneden = 6.50 (80ct/kWh)
3m3 boven = 9.50 (3,17/kWh)

Totaal 16 euro

Vandaag komt naar schatting uit op 5m3 boven en beneden, dat komt neer op 15,85 dus zeg maar 16 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door JDx op 20-11-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
BvdM91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:37:
[...]

Dit bleek inderdaad het probleem én de oplossing te zijn! Vraagbesturing stond al uit maar bij de andere twee units stond deze nog aan (weliswaar op Auto). Aangezien die units echter volledig uitgeschakeld waren leek het mij dat dit geen rol zou spelen. Maar toch wel. Vraagbesturing van de twee andere uitgeschakelde units uit te zetten zorgde direct voor toename in opgenomen vermogen bij de unit in de woonkamer naar 1300W. Nu de kamer inmiddels goed op temperatuur is (19.5C op de thermostaat) blijft die 'rustig' doorpruttelen op circa 0.9kWh.
Laat je de vraagbesturing nu uit of ga je het later weer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:21
JDx schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:56:
En het is overigens niet om 1 op 1 gas te te vergelijken met airco, maar beneden met airco en boven met gas pakt erg ongunstig uit, maar zo te zien komt het ongeveer gelijk uit bij lage temperaturen.

Alles op airco tegenover alles op gas is sowieso nog steeds flink goedkoper.

Gisteren was het

8.1kWh beneden = 6.50 (80ct/kWh)
3m3 boven = 9.50 (3,17/kWh)

Totaal 16 euro

Vandaag komt naar schatting uit op 5m3 boven en beneden, dat komt neer op 15,85 dus zeg maar 16 euro.
Poeh, 16 euro op een dag klinkt mij nog steeds als fors in de oren.... Dus 32 euro in een weekend weggestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
Ik heb vanuit de woonkamer vrij uitzicht op de achterkant van de Daikin buitenunit dus ook mooi het ijs op de unit bij te houden. Heb geen energiemeter eraan hangen, maar heb het idee dat zonder vraagbesturing er veel meer vermogen wordt gevraagd dan normaal.
Zodra ik de vraagbesturing aanzet op 95% verdwijnt het ijs binnen een paar minuten en dus geen defrosts. Zodra ik de vraagbesturing uit heb (zou maar 5% meer vermogen moeten schelen) komt het ijs heel snel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

edjedan schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:30:
[...]

Poeh, 16 euro op een dag klinkt mij nog steeds als fors in de oren.... Dus 32 euro in een weekend weggestookt.
Is het ook, voor de tariefsverhoging en temperatuurdaling was het nog geen 3 euro per dag.

Alleen beneden airco en boven geen verwarming, tarieven halve prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 15:53
Hoe laten jullie de binnenuit uitblazen trouwens bij het verwarmen? (Bij de woonkamer)

Vaste stand qua omhoog/omlaag? En dan zo laag mogelijk? Warmte wil immers omhoog). En laten jullie de unit dan wel zwenken naar links/rechts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Renkie schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:53:
Hoe laten jullie de binnenuit uitblazen trouwens bij het verwarmen? (Bij de woonkamer)

Vaste stand qua omhoog/omlaag? En dan zo laag mogelijk? Warmte wil immers omhoog). En laten jullie de unit dan wel zwenken naar links/rechts?
- 45 graden omlaag
- Maximaal naar de zijkant (rechts in dit geval)
- Automatische fansnelheid

Naar beneden omdat warme lucht inderdaad opstijgt, je wil het dus naar beneden blazen om te voorkomen dat de warme lucht alleen bovenin je kamer blijft hangen. Naar de zijkant om enerzijds niet in de luchtstroom te zitten en anderzijds dat de unit minder snel zijn eigen opgewarmde lucht aanzuigt (dan meet hij een hogere temperatuur dan het daadwerkelijk in de rest van de kamer is en gaat hij sneller pendelen). Automatische fansnelheid omdat dit voor de beste balans zorgt tussen efficiëntie en geluid.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-10 22:31
synx6 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:55:
[...]

Je vergeet de cop. 7,5kWh van de airco opgenomen vermogen is niet 1 kuub gas.
Nee, @Maarten_tzr had het over 7.5 kWh verbruik. Dat is ongeveer gelijk aan de netto energie van een kuub gas. Ook al heb je een COP van 100 :)
Wilke schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:21:
[...]

Dat klopt niet helemaal, want nu haal je thermisch (gas) en elektrisch (airco) door elkaar.

Thermisch klopt het wat je zegt, maar hij had het over verbruik van de airco, elektrisch dus. Met een COP van 4 was dat dus ongeveer 3,75 m3 gas geweest (de helft van kWh elektrisch).

Ah, tenzij je doelde op dat elektrische kacheltje, maar post ging over de airco.
Mee eens dat 7,5 kWh elektrisch overeenkomt met ongeveer 3,75 m3 gas, maar daar gaat het hier niet over. Die 7,5 kWh elektrisch geeft ongeveer 30 kWh warmte en een kwart daarvan (7,5 kWh dus) kan een CV ketel in slechts een kwartier wegstoken (wij hebben een 28 kW ketel die dat kan). Daarom suggereerde ik dat je misschien al na een kwartier 1 m3 gas verbruikt hebt. De overige 2,75 m3 voor de rest van de nacht. Uiteindelijk gebruik je voor de hele nacht; met airco: 7,5 kWh elektrisch (30 kWh thermisch) of met CV: 3,75 m3 (ook 30 kWh thermisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
YoshiBignose schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:59:
Wel vreemd dat ie dan uren goed verwarmd en daarna defrost doet terwijl het buiten juist warmer wordt. Vanochtend was het zo extreem dat ik toch maar het gas heb aangezet >:) dat werkt toch wel ff lekkerder met deze temperaturen.
Dat komt doordat er bij alle consumenten-airco's geen (meerdere) sensoren in zitten die ijs-vorming detecteren o.i.d., het ding gebruikt bij Daikin de buitentemperatuur en compressor-frequentie om te bepalen wanneer een defrost "nodig" is. Hier staat het algoritme voor Daikin in veel detail:

Trebbors in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Omdat de hardware van MHI zeer vergelijkbaar is, zal die zo goed als zeker iets dergelijks doen, de details zoals grenswaarden zullen iets verschillen.

Er zijn mensen die zich genoeg aan onnodige defrosts ergeren om zelf aan het knutselen te slaan: https://harizanov.com/2012/02/defrost/

Maar nodig is dat niet, het kan verder geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
mwk schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:42:
[...]

Hier ook. Was even vergeten dat ik hem bij dit weer op 23 moet zetten. Als ik dat bij zachter weer doet wordt het een sauna.
Maar mist dan toch stukje intelligentie in de software die het verwarmen regelt.
Vind ik ook, klinkt niet al te ingewikkeld om dat te maken.

Ik kreeg het hier vandaag amper warm in de woonkamer met de MHI35ZS-W. Woonkamer was flink koud, 15gr.
Airco op 22 kreeg het niet warm en op 24 last van defrosts. Dus de CV er maar bij aangezet.
Denk dat ik de CV maar op 17 zet om t niet te ver te laten afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Capt Waffles schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:06:
[...]

Oh hee, dat zou het verklaren natuurlijk! Waar heb je dit gevonden?
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/4164

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdM91
cverkooyen schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:14:
[...]

Laat je de vraagbesturing nu uit of ga je het later weer proberen?
Ik wil het (bij ietwat hogere temperaturen) zeker weer opnieuw proberen. Hebben de airco's sowieso pas twee weken hangen dus het sowieso nog dagelijks uitproberen wat/wel niet werkt.

In de eerste week (10-15C buitentemp.) stond vraagbesturing helemaal uit, toen ondervonden we het probleem dat de unit o.i. eindeloos veel vermogen bleef vragen (1700W+), ook als de setpoint ruimschoots was bereikt. Op advies van een aantal hier toen vraagbesturing aangezet op 40%, toen bleef opgenomen vermogen pieken op 600-800W en dat ging ondanks ons relatief forse warmteverlies vrij lang goed. Toen temperaturen deze week langzaamaan daalden heb ik vraagbesturing op Automatisch gezet. Dat maakte dat opgenomen vermogen naar 800-1000W steeg, en dat was ook wel nodig. Vanaf de vorst van gisteren bleek ook dat echter niet meer genoeg. Vandaar dat vraagbesturing nu dus enkele uren volledig uit staat, alleen dan krijgen we binnen een behagelijke temperatuur.

Ik ben alleen nog wat zoekende naar de logica. Toen vraagbesturing vorige week op 40% stond kroop de binnenunit nog regelmatig naar 800W. Terwijl diezelfde unit vandaag met vraagbesturing op Auto of handmatig op 100% niet uitkwam boven 650W terwijl het binnen akelig fris bleef. Alleen vanmorgen vroeg toen we het Setpoint verhoogde van 15C naar 19C ging de unit voor een periode van circa twee uur naar 1100W opgenomen vermogen (met vraagbesturing op Auto). Waarom de unit echter de rest van de dag, terwijl het binnen nog veels te koud was en de Setpoint bij lange na nog niet was bereikt, echter bleef stokken op 650W blijft mij een raadsel. M.a.w. waarom kan die 's ochtends vroeg op vraagbesturing Auto wel 'gewoon' enige tijd flink vermogen trekken om even later (zonder wijzigen van de instellingen en zonder dat ingestelde temperatuur is bereikt) ineens geknepen lijkt te worden. 8)7

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:19
BeeJee78 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:24:
[...]

Ik kreeg het hier vandaag amper warm in de woonkamer met de MHI35ZS-W. Woonkamer was flink koud, 15gr.
Airco op 22 kreeg het niet warm en op 24 last van defrosts. Dus de CV er maar bij aangezet.
Gewoon 24/7 de airco laten draaien dan. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
BvdM91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:33:
[...]

Ik wil het (bij ietwat hogere temperaturen) zeker weer opnieuw proberen. Hebben de airco's sowieso pas twee weken hangen dus het sowieso nog dagelijks uitproberen wat/wel niet werkt.

In de eerste week (10-15C buitentemp.) stond vraagbesturing helemaal uit, toen ondervonden we het probleem dat de unit o.i. eindeloos veel vermogen bleef vragen (1700W+), ook als de setpoint ruimschoots was bereikt. Op advies van een aantal hier toen vraagbesturing aangezet op 40%, toen bleef opgenomen vermogen pieken op 600-800W en dat ging ondanks ons relatief forse warmteverlies vrij lang goed. Toen temperaturen deze week langzaamaan daalden heb ik vraagbesturing op Automatisch gezet. Dat maakte dat opgenomen vermogen naar 800-1000W steeg, en dat was ook wel nodig. Vanaf de vorst van gisteren bleek ook dat echter niet meer genoeg. Vandaar dat vraagbesturing nu dus enkele uren volledig uit staat, alleen dan krijgen we binnen een behagelijke temperatuur.

Ik ben alleen nog wat zoekende naar de logica. Toen vraagbesturing vorige week op 40% stond kroop de binnenunit nog regelmatig naar 800W. Terwijl diezelfde unit vandaag met vraagbesturing op Auto of handmatig op 100% niet uitkwam boven 650W terwijl het binnen akelig fris bleef. Alleen vanmorgen vroeg toen we het Setpoint verhoogde van 15C naar 19C ging de unit voor een periode van circa twee uur naar 1100W opgenomen vermogen (met vraagbesturing op Auto). Waarom de unit echter de rest van de dag, terwijl het binnen nog veels te koud was en de Setpoint bij lange na nog niet was bereikt, echter bleef stokken op 650W blijft mij een raadsel. M.a.w. waarom kan die 's ochtends vroeg op vraagbesturing Auto wel 'gewoon' enige tijd flink vermogen trekken om even later (zonder wijzigen van de instellingen en zonder dat ingestelde temperatuur is bereikt) ineens geknepen lijkt te worden. 8)7
Ik zie hier de logica van de Daikin ook niet helemaal :-|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Die delta is ook wel erg groot. Niet zo heel gek dat de boel dan maar moeizaam warm wordt.

Waarom niet gewoon nachtverlaging toepassen met de MHI?

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 20-11-2022 19:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Laatst online: 22-10 14:31
[...]

Hoe groot is de ruimte die hij moet opwarmen en de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Laatst online: 22-10 20:44
Sebo schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:12:
[...]

Setpoint zegt niet veel als het echt koud wordt moet je hem gewoon hoger zetten. Hier standaard op 22/23 en dan mag je geluk hebben als het 20 graden wordt met -5 buiten aan de andere kant van de kamer. Hij moet er best aan trekken dan, maar alsnog vele malen goedkoper als gas natuurlijk.
Nee daar ben ik nu ook achter inderdaad!
Eerder gaf setpoint 19 een hogere temperatuur (20,5).

Nu het buiten kouder is, staat ie hoger ingesteld, nu staat ie op 20 en is het hier 19,5 graden.

Tot nu toe vandaag 14kWh verstookt beneden.
Dus 0,8kWh per uur, ik vind het prima, scheelt een bult gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
revolution-nl schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:43:
[...]

Die delta is ook wel erg groot. Niet zo heel gek dat de boel dan maar moeizaam warm wordt.

Waarom niet gewoon nachtverlaging toepassen met de MHI?
Ja is ook een optie. Ben wel benieuwd wat voor verbruik dat oplevert trouwens. Ik had ook niet verwacht dat het zo erg zou afkoelen. Voorheen met vloerverwarming kwam het nooit onder de 18. Maar ja, die massa koelt een stuk langzamer af natuurlijk.
ffaccountje schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:44:
[...]

Hoe groot is de ruimte die hij moet opwarmen en de isolatie?
Isolatie goed (label A). Oppervlakte 35m2 (tussenwoning). Dus het vermogen is voldoende lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-10 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zijn er mensen die willen meedenken over het verbeteren van de vindbaarheid L/L tweaks?
Dat kan hier: Proton_ in "DEI feedbacktopic"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

sjurres schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:44:
[...]

Nee daar ben ik nu ook achter inderdaad!
Eerder gaf setpoint 19 een hogere temperatuur (20,5).

Nu het buiten kouder is, staat ie hoger ingesteld, nu staat ie op 20 en is het hier 19,5 graden.

Tot nu toe vandaag 14kWh verstookt beneden.
Dus 0,8kWh per uur, ik vind het prima, scheelt een bult gas!
Hogere temp met eco stand of demand control laag komt op hetzelfde neer als de juiste temp zonder eco en/of demand control gewoon op 100%, weet niet of je dat aan hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlazeMuis
GermanPivo schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:41:
[...]

Gewoon 24/7 de airco laten draaien dan. ;)
Wat veel mensen die met een L/L warmtepomp verwarmen niet (helemaal) snappen, is dat verwarmen met lucht heel wat anders is dan het verwarmen met een radiator.

De airco moet gewoon 24/7 aan blijven staan, niet alleen voor het comfort maar ook om de rest van de woning op te laten warmen (dus niet alleen de lucht), als het koud is.

Voorheen deed ik de airco in de nacht weer uit en dan in de ochtend weer aan, maar hierdoor blijven je meubelen etc koud, waardoor de temperatuur een stuk sneller zal dalen omdat er geen warmte in huis opgeslagen zit. 24/7 verwarmen is dus een stuk comfortabeler omdat alle spullen in de woonkamer dan op temperatuur blijven.

Een radiator straalt nog heel lang na, afhankelijk van water temperatuur.

Uiteindelijk is 24/7 de airco aan ook goedkoper, want je hoeft niet elke keer alles weer opnieuw op te warmen. Dit is echter wel op basis van mijn mening en de resultaten van de afgelopen 2 jaar. YMMV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
BlazeMuis schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:05:
[...]

Wat veel mensen die met een L/L warmtepomp verwarmen niet (helemaal) snappen, is dat verwarmen met lucht heel wat anders is dan het verwarmen met een radiator.

De airco moet gewoon 24/7 aan blijven staan, niet alleen voor het comfort maar ook om de rest van de woning op te laten warmen (dus niet alleen de lucht), als het koud is.

Voorheen deed ik de airco in de nacht weer uit en dan in de ochtend weer aan, maar hierdoor blijven je meubelen etc koud, waardoor de temperatuur een stuk sneller zal dalen omdat er geen warmte in huis opgeslagen zit. 24/7 verwarmen is dus een stuk comfortabeler omdat alle spullen in de woonkamer dan op temperatuur blijven.

Uiteindelijk is 24/7 de airco aan ook goedkoper, want je hoeft niet elke keer alles weer opnieuw op te warmen. Dit is echter wel op basis van mijn mening en de resultaten van de afgelopen 2 jaar. YMMV.
Dit dus! :) Hier precies dezelfde ervaring.

Ook precies waarom vaak te grote units geadviseerd worden, want "lekker snel warm".

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 20-11-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Mbt 24/7 aan, die snap ik. Maar doe je dan nog iets qua temperatuur bij dag vs nacht? Dus bijvoorbeeld overdag op 21 en in de nacht op 19?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GermanPivo
Renkie schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:08:
Mbt 24/7 aan, die snap ik. Maar doe je dan nog iets qua temperatuur bij dag vs nacht? Dus bijvoorbeeld overdag op 21 en in de nacht op 19?
Ik draai bij afwezigheid/in de nacht op een lagere temperatuur + hogere fanstand. In de praktijk blijft de woonkamer daarmee op dezelde temperatuur, maar met een lager gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

GermanPivo schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:10:
[...]

Ik draai bij afwezigheid/in de nacht op een lagere temperatuur + hogere fanstand. In de praktijk blijft de woonkamer daarmee op dezelde temperatuur, maar met een lager gebruik.
Dus geen automatische stand maar handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
[...]

Heb je ‘m dan de hele winter 24/7 aan staan?
Doe je dit ook bij iets hogere buitentemperaturen van bijv. 10 graden? Ik merk dat dat de kamer dan snel op temperatuur is waardoor 24u stoken wat overkill lijkt.
En als je bijv. de dag erna de hele dag van huis bent en pas tegen de avond thuiskomt?

Het is voor mij ook nog even zoeken naar de beste modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Renkie schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:08:
Bij lange periodes van vorst draai ik met 1 graad nachtverlaging 24/7 bij langere periode van strenge vorst 24/7 zonder verlaging zodat het boven ook lekker blijft. ( de tussendeur naar boven gaat in de nacht dan open.

Bij dit soort kortstondige koude gaat hij in de avond nog gewoon uit (tenzij de temp boven hard onderuit gaat)

Gister in de nacht 1,8 graden verloren op de benedenverdieping , ik ging naar bed met 20,5 en in de ochtend was het 18,7. Mijn ervaring is dat max twee graden heel goed te overbruggen is.

Eerste verdieping en zolder verwarmen wij niet, 1ste verdieping is nu 18,5 de zolder is nu 17.8.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 20-11-2022 20:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Vos schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:23:
[...]

Dus geen automatische stand maar handmatig?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
revolution-nl schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:25:
[...]

Bij lange periodes van vorst draai ik met 1 graad nachtverlaging zodat het boven ook lekker blijft. ( de tussendeur naar boven gaat in de nacht dan open.

Bij dit soort kortstondige koude gaat hij in de avond nog gewoon uit (tenzij de temp boven hard onderuit gaat)

Gister in de nacht 1,8 graden verloren, ik ging naar bed met 20,5 en in de ochtend was het 18,7. Mijn ervaring is dat max twee graden heel goed te overbruggen is.

Eerste verdieping en zolder verwarmen wij niet, 1ste verdieping is nu 18,5 de zolder is nu 17.8.
Dan heb jij waarschijnlijk energielabel A++++ of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BeeJee78 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:27:
[...]

Dan heb jij waarschijnlijk energielabel A++++ of niet?
2019 nieuwbouw (hoekwoning) inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renkie
Qua isolatie en constructie van het huis zal het wel flink kunnen schelen hoeveel verval je hebt in een nacht inderdaad.

Wij hebben ook nog vloerverwarming in de woonkamer, die draait nog op de CV (gas dus)
Wat ik nu doe, overdag airco op 21. Die gaat uit als we gaan slapen en dan staat de CV op 19 waardoor de vloerverwarming in de nacht een paar keer bij springt. Gevolg is dat de vloer ook net van het gele koude af is en de airco het de dag erna snel weer op temperatuur heeft.

(Vrijstaande woning uit 2007)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:02
revolution-nl schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:25:
[...]

Bij lange periodes van vorst draai ik met 1 graad nachtverlaging 24/7 bij langere periode van strenge vorst 24/7 zonder verlaging zodat het boven ook lekker blijft. ( de tussendeur naar boven gaat in de nacht dan open.

Gister in de nacht 1,8 graden verloren op de benedenverdieping , ik ging naar bed met 20,5 en in de ochtend was het 18,7. Mijn ervaring is dat max twee graden heel goed te overbruggen is.

Dat klinkt als goede isolatie met de nachttemperatuur van afgelopen nacht.
Nachtverlaging doe ik hier maar 1 graden (zoals met de CV, geen vloerverwarming) omdat anders de WAF vermoedelijk te laag wordt.
Als het een aantal dagen dezelfde buitentemp zal blijven (bijv 8 graden) ga ik ook eens testen tussen doorverwarmen vs uitschakelen en dan op tijd (uurtje voordat we wakker worden bijv) de ruimte opnieuw te verwarmen.
Ben vooral benieuwd naar verschil in verbruik zonder comfort in te leveren/de WAF te verlagen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Count Solar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03-2023
BvdM91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:33:
[...]

De logica (voor zover ik hem zie) is dat vraagbesturing niets te maken heeft met de warmtevraag, maar eigenlijk besturing is van het aanbod. Nu is het aanlokkelijk om te denken dat de instelling Auto je aanbod wel zou regelen in functie van je warmtevraag. Dat is denk ik wat je als gebruiker zou willen en verwachten. Maar dat is niet wat de Daikin Onecta app daarover zegt. Die zegt dat in de automatische stand de functie het stroomgebruik automatisch probeert te verlagen, en wel zo: “het piekstroomverbruik van de vorige dag wordt gebruikt om automatisch een optimale beperking voor het stroomverbruik voor vandaag in te stellen”. Hoe dat precies in zijn werk gaat is mij ook niet geheel duidelijk, maar merk op dat nergens gezegd wordt dat de beperking gebeurt in functie van de warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Dat geldt alleen als het extra warmteverlies 's nachts gecompenseerd wordt door gemiddeld efficienter te draaien (b.v. door niet op hoog toerental te draaien en minder defrosts). Het extra warmteverlies is natuurkundig bepaald, daar heb je geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 14:36

Processorkoeler

Geen stock koeler

AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:48:
[...]

Het makkelijkste is om even naar je buitenunit te lopen als de binnenunit weer stopt met blazen om te kijken of er ijs op zit. Vziw kan je dat bij de meeste fabrikanten niet in apps oid nakijken.
Ah ja nu herken ik de defrost. Hoor de buitenunit wel door de muur heen brommen (geen rubbetjes door de installateur gedaan 8)7 ) en er komt een goeie plas water van onder. Is het normaal dat ik 'gerommel' in de binnenunit hoor en dat hier een beetje koude lucht uit komt tijdens de defrost?
Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:53:
[...]

Niet helemaal, de lucht in de ruimte is dan 17, niet de vloer, wanden en de meubels. Je kunt dan wellicht beter de unit op 19 instellen zodra dat setpoint is bereikt zul je zien dat de kamerthermostaat vervolgens in korte tijd lager aan zal geven. Wellicht als de vloer, wanden en meubels warmte aan de ruimte hebben onttrokken dat de balans ergens op 17 komt en hierna kun je vervolgens setpoint van 17 hanteren, anders vermoed ik dat het veel te lang duurt voordat de hele ruimte 17 graden is.
Dat dacht ik dus ook, maar hij staat nu al 2 dagen continu aan (is dat wel oké?) en toch wisselt het erg. De ene keer min, de andere keer plus. Nu al de hele dag op 16c en de kamertemp. wisselt tussen 14 en 17, er is geen zonlicht geweest vandaag. Ik heb met een laserthermometer e.e.a. gemeten en alles is netjes op temperatuur. Muur met de buren is zelfs 20c, die stoken er op los. Buitenmuur (hoekwoning) is +- 18c.
AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:46:
[...]

Die 2 graden verschil is redelijk normaal denk ik. Ikzelf heb ook 2 graden verschil in dezelfde richting.
Dat de AC na het uitgaan een hogere temperatuur aangeeft is denk ik ook wel normaal en logisch. Het element in de unit zal nog wat warm zijn en dat zal dan richting de temperatuursensor lekken.

Het stoppen met blazen kan ook als oorzaak hebben dat er een defrost aan de gang is. Wat best goed mogelijk is met de huidige temperaturen. Heb je dat al eens gecheckt?
Maar is dat verschil constant bij jou, standaard te veel? Bij mij wisselt het heel erg. Toen het vanochtend vroor, moest ik heel wat anders instellen dan dat het nu 3 graden is. Ik merk wel dat alles het beste werkt als ik de vanes (horizontaal) gelijk zet, evenredig links/rechts verdeeld. Laat ik dat ding meer richting de kamer blazen, dan gaat alles fout. Maar ik kan er toch niet op 'vertrouwen' dat als ik 16c instel, de temp. niet onder de 15 zakt, wat nu het geval is.
ron321 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:47:
@Processorkoeler @Frag1le Mijn ME heeft met deze temperaturen geen 2 graden overshoot hoor.
Op mijn thermostaat van de cv +0,5 en op de unit zelf -0,5.
Hoe heb jij hem ingesteld? Ik heb alles auto staan, unit op verwarmen en een setpoint van 16c. Kamerthermostaat staat op 14c (mocht er wat mis gaan, dan bevriest het huis niet. Waar ik nu echt gek van word, is gewoon de schommeling in temperatuur. Zet 'm op 16, dan blijft 'ie soms goed laag warm blazen. Soms gaat 'ie uit (ik gok dat 'ie dan niet laag kan moduleren?) en soms blaast 'ie lucht van net geen 20-25c en dat voelt koud aan (zal wel circuleren zijn).

Ik merk het patroon dat de kamerthermostaat "klopt" als de unit verwarmt. Stopt hij met verwarmen of komt er minder warme lucht / circuleert 'ie, dan dropt de kamerthermostaat 2-3 graden. Dan is het gokken of de binnenunit op een gegeven moment weer begint te verwarmen en dan stijgt de temperatuur weer.

Temperatuur in de app van ME blijkt enigsins "stabiel", + of - 0,5c. Ik kan er in ieder geval nu niet van op aan dat ik een constante temperatuur van bijv. 16c hou (als ik weg ben). 's ochtends moest ik een temp van 17c instellen om het 15c in de kamer te krijgen, en soms wordt het warmer dan dat ik instel. Ik heb dus geen vaste offset. Het kan -2 graden setpoint worden, of +2. Dat is gewoon Δ4 en dat is te veel.

++++++++++++++++++++
Wat ik me afvraag, kan dit met de installatie te maken hebben? Of verwacht ik te veel
Voorbeelden van vandaag in de app(s):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5QVlx6VaGBTwSoXE1V-Oti8tEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cNekCWWuok6tGyECtm1MKyIm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX0RCw97cgHZBNhfdFYHZXSyL4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pw5YXjoXFyXgdlouYPaYKiRa.png?f=fotoalbum_large

Nu het erge, de installatie. Alles is functioneel en veilig en deze meneer beweerde dat goten niet nodig zijn. Dus de leidingen liggen met hun normale isolatie gewoon zo aan de muur. Kan dit invloed hebben? Er zijn nergens errors/reports in de app, dus vgm werkt alles goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCYQ1ec0bUTq_YQYLhsymcehTXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDMw8FdBQS18d1DAdzmrymXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYHzXRICH8wcKDFZSp_R1I7R6jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7EjkBSI2QMTt0ZXyKDUB7o1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Processorkoeler op 20-11-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Renkie schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:39:
Qua isolatie en constructie van het huis zal het wel flink kunnen schelen hoeveel verval je hebt in een nacht inderdaad.

Wij hebben ook nog vloerverwarming in de woonkamer, die draait nog op de CV (gas dus)
Wat ik nu doe, overdag airco op 21. Die gaat uit als we gaan slapen en dan staat de CV op 19 waardoor de vloerverwarming in de nacht een paar keer bij springt. Gevolg is dat de vloer ook net van het gele koude af is en de airco het de dag erna snel weer op temperatuur heeft.

(Vrijstaande woning uit 2007)
Ja daar zit ik ook aan te denken, ben benieuwd hoeveel gas dit gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BeeJee78 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:35:
[...]

Ja daar zit ik ook aan te denken, ben benieuwd hoeveel gas dit gaat kosten.
Het ging overdag wel lekker, 2m3 voor 8 uurtjes, maar schiet nu al naar bijna een halve m3 per uur. Veel warmteverlies en springt steeds aan (geen vloerverwarming, gewone radiatoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Martin7182 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:50:
[...]

Dat gaat je denk ik tegenvallen. 7.5 kWh is iets minder dan 1 m3 gas. Een CV ketel op vol vermogen verbruikt dat ongeveer per kwartier. Grote kans dat je om 23.15 al aan dat verbruik zit. Daarna wel een heel stuk lager omdat de ruimtes dan op temperatuur zijn.
Na deze post is er natuurlijk wat discussie geweest over hoe je hiermee moet rekenen.

Korte conclusie is dat het gasverbruik wel tegenvalt. Moet wel zeggen dat we nu veel meer comfort hebben doordat de slaapkamers veel behaaglijker zijn. 13 graden is echt te fris, zeker voor de babykamer. En steeds slepen met een elektrisch kacheltje staat me ook wat tegen, net als het blazen van de airco op stand 3.

Dan de rekensom tot nu toe, op twee behoorlijk vergelijkbare dagen.
24u met airco (en andere elektrische kacheltje) reken ik even met 20 kwh. Voor gas zit ik nu al op 8,4 m3 gas. En dan is de opstart vanmorgen al door de airco gedaan, maar aan de andere kant hebben we nu 4 slaapkamers warmer gestookt dan gisteren. Maar we hebben ook pas 13 uur gehad van de 24.

20kwh x €0,40 = €8,-
8,4 m3 x €1,89 = €15,88

Oké, de rekensom klopt niet helemaal, maar het geeft al wel een indicatie. Ik be voorlopig nog niet uit geëxperimenteerd, maar vermoed wel dat ik liever een zwaardere unit had gehad. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-10 20:53
Vandaag hele dag op 21 graden gehad (en die temp het huis ook). deur naar de gang open om de echte kou daar weg te stoken. Slaapkamers zijn 15,6 nu.

18kWh verstookt vandaag. Gisternacht al de hele nacht laten draaien (naar 19 graden met deur open) en overdag 21 graden.

Ben benieuwd hoe het gaat als het langere tijd koud is. Heb nog een elektrisch kacheltje gelukkig just in case. En electrische dekens voor in bed eventueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
Count Solar schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:17:
[...]

De logica (voor zover ik hem zie) is dat vraagbesturing niets te maken heeft met de warmtevraag, maar eigenlijk besturing is van het aanbod. Nu is het aanlokkelijk om te denken dat de instelling Auto je aanbod wel zou regelen in functie van je warmtevraag. Dat is denk ik wat je als gebruiker zou willen en verwachten. Maar dat is niet wat de Daikin Onecta app daarover zegt. Die zegt dat in de automatische stand de functie het stroomgebruik automatisch probeert te verlagen, en wel zo: “het piekstroomverbruik van de vorige dag wordt gebruikt om automatisch een optimale beperking voor het stroomverbruik voor vandaag in te stellen”. Hoe dat precies in zijn werk gaat is mij ook niet geheel duidelijk, maar merk op dat nergens gezegd wordt dat de beperking gebeurt in functie van de warmtevraag.
Dat zijn een paar goede en mogelijk terechte punten, zo had ik er zelf nog niet naar gekeken. Moet zeggen dat ik de beschrijving van wát vraagbesturing precies zou doen ietwat cryptisch vindt. En als ik de vele vragen erover zie i.c.m. de totaal andere lezing die jij geeft denk ik velen met mij.

In dat licht zou het met het oog op een zo evenwichtig, doelmatig en efficiënt energieverbruik wellicht verstandiger zijn om vraagbesturing UIT te laten en alleen Econo (i.g.v. Daikin) ingeschakeld te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-10 07:51
Maarten_tzr schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:55:
[...]

Na deze post is er natuurlijk wat discussie geweest over hoe je hiermee moet rekenen.

Korte conclusie is dat het gasverbruik wel tegenvalt. Moet wel zeggen dat we nu veel meer comfort hebben doordat de slaapkamers veel behaaglijker zijn. 13 graden is echt te fris, zeker voor de babykamer. En steeds slepen met een elektrisch kacheltje staat me ook wat tegen, net als het blazen van de airco op stand 3.

Dan de rekensom tot nu toe, op twee behoorlijk vergelijkbare dagen.
24u met airco (en andere elektrische kacheltje) reken ik even met 20 kwh. Voor gas zit ik nu al op 8,4 m3 gas. En dan is de opstart vanmorgen al door de airco gedaan, maar aan de andere kant hebben we nu 4 slaapkamers warmer gestookt dan gisteren. Maar we hebben ook pas 13 uur gehad van de 24.

20kwh x €0,40 = €8,-
8,4 m3 x €1,89 = €15,88

Oké, de rekensom klopt niet helemaal, maar het geeft al wel een indicatie. Ik be voorlopig nog niet uit geëxperimenteerd, maar vermoed wel dat ik liever een zwaardere unit had gehad. De tijd zal het leren.
Ik heb zelf op elke radiator een tado slimme radiatorknop. Op dit moment kan ik daarmee specifiek de babykamer verwarmen met cv en zijn alle andere radiatoren dicht (ook via tado). Woonkamer gaat via airco. Misschien is dit ook een optie voor je (eventueel kan ik ook de andere ruimtes via cv doen). Mijn gasverbruik is hiermee vandaag bijv. 0.9 m3 om babykamer op 18 graden te houden. En zit op 8 kwh stroom voor airco woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

fhwstam schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:04:
[...]

Ik heb zelf op elke radiator een tado slimme radiatorknop. Op dit moment kan ik daarmee specifiek de babykamer verwarmen met cv en zijn alle andere radiatoren dicht (ook via tado). Woonkamer gaat via airco. Misschien is dit ook een optie voor je (eventueel kan ik ook de andere ruimtes via cv doen). Mijn gasverbruik is hiermee vandaag bijv. 0.9 m3 om babykamer op 18 graden te houden. En zit op 8 kwh stroom voor airco woonkamer.
Dan moet perse iedere radiator (die je evt wilt bedienen) een slimme thermostaat hebben of niet? Klinkt voor onze situatie interessant, even in verdiepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-10 20:53
Vos schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:07:
[...]

Dan moet perse iedere radiator (die je evt wilt bedienen) een slimme thermostaat hebben of niet? Klinkt voor onze situatie interessant, even in verdiepen :)
Let wel dat als je opeens 1 kleine radiator gaat verwarmen en de rest dicht hebt je efficientie erg omlaag gaat en de kans groot is dat je ketel gaat pendelen omdat de retourtemp van het water hoog blijft.

Maar het is een prima oplossing. Slimme knoppen is niet goedkoop. Als je thermostaat-kranen hebt kun je handmatig het nog aardig regelen (die cijfers betekenen een bepaalde gemeten temperatuur).

Maar dat geeft vaak problemen omdat je meet in de woonkamer. als het daar warm genoeg is gaat de kachel niet aan... en als het te koud is blijft die branden omdat er niets gebeurd (denkt de ketel).

Dus als je het geld hebt, slimme knoppen O-) Geld er niet voor over en komt het weinig voor? Ff een half uurtje met de hand de thermostaat hoger instellen, en dan weer verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-10 07:51
Vos schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:07:
[...]

Ja die je slim wilt bedienen wel. Maar je kan natuurlijk ook handmatig bedienen (bijv alles dichtdraaien) en slechts op 1 radiator zo'n knop zetten (icm slimme thermostaat). In de hal heb ik bijv nu geen knop zitten en gewoon open staan. Dus die radiator verwarmt mee als een andere ruimte zorgt dat de cv aanslaat. Idee is dus dat de grootste ruimte (woonkamer) via airco gaat en dat ik daar een groot deel van gas mee bespaar. Maar zie voor meer details ander topic: Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 22-10 21:08
Processorkoeler schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:31:
[...]

Ah ja nu herken ik de defrost. Hoor de buitenunit wel door de muur heen brommen (geen rubbetjes door de installateur gedaan 8)7 ) en er komt een goeie plas water van onder. Is het normaal dat ik 'gerommel' in de binnenunit hoor en dat hier een beetje koude lucht uit komt tijdens de defrost?

[...]

Dat dacht ik dus ook, maar hij staat nu al 2 dagen continu aan (is dat wel oké?) en toch wisselt het erg. De ene keer min, de andere keer plus. Nu al de hele dag op 16c en de kamertemp. wisselt tussen 14 en 17, er is geen zonlicht geweest vandaag. Ik heb met een laserthermometer e.e.a. gemeten en alles is netjes op temperatuur. Muur met de buren is zelfs 20c, die stoken er op los. Buitenmuur (hoekwoning) is +- 18c.

[...]

Maar is dat verschil constant bij jou, standaard te veel? Bij mij wisselt het heel erg. Toen het vanochtend vroor, moest ik heel wat anders instellen dan dat het nu 3 graden is. Ik merk wel dat alles het beste werkt als ik de vanes (horizontaal) gelijk zet, evenredig links/rechts verdeeld. Laat ik dat ding meer richting de kamer blazen, dan gaat alles fout. Maar ik kan er toch niet op 'vertrouwen' dat als ik 16c instel, de temp. niet onder de 15 zakt, wat nu het geval is.

[...]

Hoe heb jij hem ingesteld? Ik heb alles auto staan, unit op verwarmen en een setpoint van 16c. Kamerthermostaat staat op 14c (mocht er wat mis gaan, dan bevriest het huis niet. Waar ik nu echt gek van word, is gewoon de schommeling in temperatuur. Zet 'm op 16, dan blijft 'ie soms goed laag warm blazen. Soms gaat 'ie uit (ik gok dat 'ie dan niet laag kan moduleren?) en soms blaast 'ie lucht van net geen 20-25c en dat voelt koud aan (zal wel circuleren zijn).

Ik merk het patroon dat de kamerthermostaat "klopt" als de unit verwarmt. Stopt hij met verwarmen of komt er minder warme lucht / circuleert 'ie, dan dropt de kamerthermostaat 2-3 graden. Dan is het gokken of de binnenunit op een gegeven moment weer begint te verwarmen en dan stijgt de temperatuur weer.

Temperatuur in de app van ME blijkt enigsins "stabiel", + of - 0,5c. Ik kan er in ieder geval nu niet van op aan dat ik een constante temperatuur van bijv. 16c hou (als ik weg ben). 's ochtends moest ik een temp van 17c instellen om het 15c in de kamer te krijgen, en soms wordt het warmer dan dat ik instel. Ik heb dus geen vaste offset. Het kan -2 graden setpoint worden, of +2. Dat is gewoon Δ4 en dat is te veel.

++++++++++++++++++++
Wat ik me afvraag, kan dit met de installatie te maken hebben? Of verwacht ik te veel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu het erge, de installatie. Alles is functioneel en veilig en deze meneer beweerde dat goten niet nodig zijn. Dus de leidingen liggen met hun normale isolatie gewoon zo aan de muur. Kan dit invloed hebben? Er zijn nergens errors/reports in de app, dus vgm werkt alles goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat er wat koude lucht uit komt is inderdaad best normaal aangezien hij de modus verandert van verwarmen naar koelen en dus in principe het proces omdraait. Eerst werd je binnenunit warm en nu moet je buitenunit even warm worden om te ontdooien.

Antwoord op 2e quote:
Ja bij mij is die 2 graden ongeveer normaal. Vergeet niet dat l/l verwarmen heel anders is dan cv. Cv doet meer massa verwarmen. Warme lucht is zijn warmte erg snel aan de omgeving kwijt. Kortgezegd komt het er op neer dat het wat langer duurt voordat alles zijn equilibrium heeft gevonden. Elk uur je setpoint of instellingen veranderen zal alleen maar een tegenovergesteld resultaat geven. Ik zet de unit via het programma 2 uur voor we van bed gaan aan. En als we dan beneden komen is de setpoint nog net niet gehaald.

Als jouw setpoint echt zo afwijkt alle richtingen op dan kan dat komen omdat hij in bepaalde luchtstromen zit. Tocht? Misschien vlak bij een raam zonder gordijn? Vlakbij een deur die veel open en dicht gaat?

Oh, die leidingen met isolatiemateriaal eromheen? Daar moet echt wel een kap overheen vind ik. Al erg veel foto's gezien van isolatie materiaal (die witte sleeves) wat aangevreten was of door de zon kurkdroog en gaar gemaakt. Dit kan zelfs na 1 jaar al zo zijn. Ik zou er in ieder geval niet akkoord mee gaan.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
fhwstam schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:04:
[...]

Dat klinkt ook wel goed. Heb het even bekeken, maar je zit al snel aan €200,-. Dat vind ik nog wel flink om te investeren in m'n cv, zeker als ik me bedenk dat deze winter de proef moet zijn om alles met airco's te kunnen gaan doen. Als deze winter redelijk succesvol is zonder cv (waar dus helaas niet op lijkt) wilde ik een multisplit voor de slaapkamers installeren. Dan steek ik het geld liever daar in. Maargoed, moet het dus wel even net iets soepeler gaan met de airco.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:08
Even mijn ervaringen van de afgelopen dag, met de MHI SRK35ZS-W in een ±110m³ zeer matig geïsoleerd huis (dubbel glas in de ruiten, enkel glas in ramen en deuren, bouwjaar 1979 en verder nooit iets aan gedaan). Een ouder plaatje met de indeling en de locatie van de thermometers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnGNjiLAt91J7udRsubJPngsVII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OKfCT5dofYcwjmKzR33GWUrO.png?f=fotoalbum_large

Allereerst de temperatuur achterin de kamer, ver van de binnenunit verwijderd. Op deze thermometer wordt de airco ook aangestuurd, de huidige temperatuur wordt +2 graden naar de MHI-AC-Ctrl gestuurd door Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfQpY8810HyCY8NBtmX4aH3oZ_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myD8nvoPJDkAVvvSWP6nipey.png?f=fotoalbum_large

De binnentemperatuur voor in de kamer (schuin onder de airco) wordt ook gemeten, maar hier heeft even de zon op gestaan 's ochtends. De vanes worden aangestuurd door het temperatuurverschil tussen deze sensor en die achter in de kamer: bij een verschil van +0,5 gaat ie op stand 2, bij een verschil van -0,5 naar stand 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-AkD1wcUKKcgXBNr1yMEnCefSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMqdg7BCovVwoJSRhdYh7iDA.png?f=fotoalbum_large

Dan de buitentemperatuur, gemeten buiten onder een overkapping en door de buitenunit van de airco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jaJgz6G0M94oChaFl4TQ8FnuNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79J59XS1912eJFdlwWqm6FCz.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens de compressorfrequentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75fHM7SJMH-WCMoKlWvA04382xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXaE1mR5Czupj1PzRwZMuof3.png?f=fotoalbum_large

Dan is er nog een schemaatje met de defrost en de ventilatorsnelheden van de binnenunit en buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj2QplTAIVnSCQtMtgQfZCVxmz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rd9JeDrh2QsgARB0LYvgsMiY.png?f=fotoalbum_large

En tot slot nog een grafiek van het stroomverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2zPeGmqYUc3Y8_mq__-1vl-tLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GoZMdChj6ghwrScvnnwAe6s4.png?f=fotoalbum_large

In totaal heeft de airco gisteren 14,71kWh verbruikt om bij temperaturen rond het vriespunt een woonkamer van ±110m³ van een vrij matig geïsoleerd huis tussen de 19 en 20 graden te houden. Eerlijk gezegd vind ik dat best wel heel erg netjes eigenlijk *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Termy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:04:
Hier hangt de buitenunit aan de gevel (kon idd niet anders) en vooralsnog nooit gehoord, zelfs midden in de nacht niet. Het zal wellicht helpen dat de muren hier vrij dik zijn. Betreft een Daikin 3MXM40A.

Ik heb nu overigens een schema ingesteld voor de woonkamer om elke nacht te verwarmen op het goedkoopste moment maar kwam er vannacht achter dat als de verbinding verloren gaat (unit offline) het schema uitgezet wordt, ook wanneer de unit weer online komt. Dat is natuurlijk nogal irritant. Iemand enig idee of hier iets aan te doen is en/of hoe te voorkomen dat de unit met enige regelmaat offline gaat?
Nu ik een tijdje verwarm in de nacht en het wat kouder is moet ik hier op terugkomen. Ik hoor een duidelijke brom op verschillende plekken in het huis, maar vooral in de kamer direct onder de unit. Dit met demand control op 100% dus hij gaat niet eens tot de max.

Echt super storend vind ik het niet en de buren hebben nog niet geklaagd dus of het ook bij hen een brom geeft weet ik niet, maar fijn is anders.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:20:
[...]

Het zat niet scheef, de cijfers klopten overdag, maar om het 's morgens op temperatuur te krijgen kostte echt enorm veel gas en 's avonds schoot het ook naar een halve m3 per uur. Zal zo de bevindingen posten, ik zeg alvast don't try this at home :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:17
Processorkoeler schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:31:

Op 21 graden en de ventilator op stand 4.
Raar dat de installateur geen goten geplaatst heeft.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Maarten_tzr schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:55:
[...]

20kwh x €0,40 = €8,-
8,4 m3 x €1,89 = €15,88

De rekensom klopt goed genoeg;
20 kWh elektrisch geeft 80 kWh thermisch bij COP 4. 8,4 m3 geeft ongeveer 67 kWh thermisch. Laten we zeggen dat je op dagen als deze ongeveer 75 kWh thermisch nodig hebt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

De resultaten zijn binnen en holy #%!!@%%

Hele korte samenvatting:
- Alleen beneden verwarmen met airco 9,53
- Beneden verwarmen met airco en boven met gas 16,87
- Beneden en boven verwarmen met alleen gas 31,31(!)

Details:
- Huis uit 1967, 85m2, beneden 31m2/80m3 woonkamer/keuken in L-vorm
- Daikin Perfera 3,5kW
- Stroomtarief: 0,794
- Gastarief: 3,174

Vrijdag, alleen beneden verwarmen met airco.

Temperatuur beneden: 19
Temperatuur boven: 13
Verbruik: 12kWh
Verbruik enkel airco: 12-4 = 8kWh
Kosten: 9,53 euro

Zaterdag, beneden verwarmen met airco, boven op 14+ houden met gas.

Temperatuur boven: 14
Verbruik: 12kWh
Verbruik enkel airco: 12-4 = 8kWh
Gasverbruik: 2,3m3
Kosten: 16,87 euro

Zondag, hele huis verwarmen met gas.

Temperatuur boven: 15
Verbruik: 4kWh
Verbruik enkel airco: 4-4 = 0kWh
Gasverbruik: 8,86m3
Gasverbruik enkel verwarmen: 8,86 - 0,5 (douchen) = 8,36m3
Kosten: 31,31 euro

Dat komt dus neer op een dikke 900 euro per maand als je geen airco hebt, wtf.

En 15 graden boven en 19 beneden is ook nog niet echt comfortabel voor de meeste mensen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjurres
JDx schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:04:
[...]

Hogere temp met eco stand of demand control laag komt op hetzelfde neer als de juiste temp zonder eco en/of demand control gewoon op 100%, weet niet of je dat aan hebt.
Hij staat gewoon op de auto stand qua blaassnelheid overdag. Modus verwarmen.

In de avond stand 5 blaassnelheid, modus verwarmen.

Nu nacht naar 18 graden, overdag 19, kijken of dat nu wel gaat nu het minder afgekoeld is in de nacht.

Anders gaat hij naar 19 graden heeft en 20 graden overdag.

Edit:
Op 18 graden 2,8kWh van 12 tot 7.
Ik zet hem vannacht eens op 19 graden kijken wat dat doet, als een hogere nacht temperatuur betekent dat ie er overdag minder moeite mee heeft doen we dat lekker.

[ Voor 14% gewijzigd door sjurres op 21-11-2022 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

sjurres schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:06:
[...]

Hij staat gewoon op de auto stand qua blaassnelheid overdag. Modus verwarmen.

In de avond stand 5 blaassnelheid, modus verwarmen.

Nu nacht naar 18 graden, overdag 19, kijken of dat nu wel gaat nu het minder afgekoeld is in de nacht.

Anders gaat hij naar 19 graden heeft en 20 graden overdag.
Hier gisteravond om 22:00 alles uit, temperatuur 19,2 graden, vanmorgen 15,1 nu 17,1 na een uur.

Setpoint 17 (offset via AB -1), alles op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
JDx schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:12:
[...]

Hier gisteravond om 22:00 alles uit, temperatuur 19,2 graden, vanmorgen 15,1 nu 17,1 na een uur.

Setpoint 17 (offset via AB -1), alles op auto.
Vrij goed geïsoleerd lijkt mij,!

Hier de voorkant nog drama, ben nu met achter bezig, volgend voorjaar hier de voorkant.

Huis uit 1959, open spouw, houten balken laag zonder isolatie, jaren 80 dubbel glas, plafond wel geïsoleerd a 8cm.

Zoals je zou verwachten, behoorlijk wat warmteverlies, dus in de avond uit komen wij niet mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

MHI srkzsw50, gisteravond de setpoint verlaagd met 1 graad. Daarna verbruikt hij even 0,1kwh minder om vervolgens de nacht op 0,3kwh per uur te verbruiken. Hij gaat zo weer naar 20 setpoint en daar zal ik hem houden voor 24uur. Ben benieuwd hoe het verbruik er dan gaat uitzien.
Maar het lijkt er idd op dat snachts uitschakelen meer energie kost dan 24/7 draaien.
Klikken voor details.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_R4ao5F71ftEOwyx8z9j_yPqzp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTcKSzIlWxKMEfAjQa8fNfmy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuLEfiX5lJ2XkqmlyOzLqXxL4Y4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGhw57aTb74n1gFAXwZXMKcN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door CPM op 21-11-2022 07:30 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
dennistd schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:57:
Even mijn ervaringen van de afgelopen dag, met de MHI SRK35ZS-W in een ±110m³ zeer matig geïsoleerd huis (dubbel glas in de ruiten, enkel glas in ramen en deuren, bouwjaar 1979 en verder nooit iets aan gedaan). Een ouder plaatje met de indeling en de locatie van de thermometers:

[Afbeelding]

Allereerst de temperatuur achterin de kamer, ver van de binnenunit verwijderd. Op deze thermometer wordt de airco ook aangestuurd, de huidige temperatuur wordt +2 graden naar de MHI-AC-Ctrl gestuurd door Home Assistant.

[Afbeelding]

De binnentemperatuur voor in de kamer (schuin onder de airco) wordt ook gemeten, maar hier heeft even de zon op gestaan 's ochtends. De vanes worden aangestuurd door het temperatuurverschil tussen deze sensor en die achter in de kamer: bij een verschil van +0,5 gaat ie op stand 2, bij een verschil van -0,5 naar stand 3.

[Afbeelding]

Dan de buitentemperatuur, gemeten buiten onder een overkapping en door de buitenunit van de airco:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan is er nog een schemaatje met de defrost en de ventilatorsnelheden van de binnenunit en buitenunit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In totaal heeft de airco gisteren 14,71kWh verbruikt om bij temperaturen rond het vriespunt een woonkamer van ±110m³ van een vrij matig geïsoleerd huis tussen de 19 en 20 graden te houden. Eerlijk gezegd vind ik dat best wel heel erg netjes eigenlijk *O*
Mooie en goed uitgewerkte analyse, dank voor het delen! Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of het een (half) vrijstaande, tussenwoning of een geschakelde woning betreft? Dat zou nog wel relevante informatie kunnen zijn i.h.k.v. het aantal muren waar direct warmteverlies naar buiten optreedt.

Alhoewel onze woning nóg circa 100 jaar ouder is komen de overige zaken best veel overeen. Onze woonkamer (incl. aaneengeschakelde keuken) is eveneens circa 110m3, ook onze isolatie is redelijk beperkt (veel glas, allemaal ouderwets dubbelglas zonder HR+ o.i.d., en buitenmuren alleen van binnenuit na-geïsoleerd want géén spouwmuur aanwezig).

Onze binnenunit in de woonkamer/keuken heeft gisteren echt ietwat meer verstookt dan in jouw geval, namelijk een schamele 22kWh. Waarbij de Setpoint tussen 00:00-08:00 en tussen 22:00-00:00 op 15C stond en overdag tussen 08:00-22:00 op 19C. Dat geeft na verloop van tijd een t.h.v. de thermostaat gemeten binnentemperatuur van 20C, wat op zich niet extreem warm maar wel voldoende behaaglijk is.

Daarbij dient wel te worden opgemerkt dat het in ons geval een halfvrijstaande woning betreft, d.w.z. dat drie van de vier muren van de woonkamer direct aan de buitenlucht grenzen met in totaal 13m2 aan raamoppervlak. De vierde muur grenst aan een halletje (oude boeren deur met enkel glas en enkele kieren) evenals een kamertje waar we nu nog aan het klussen zijn (buitengevel ligt bloot en vloer is pas voor de helft gestort), zodoende komt er ook vanuit deze kant nog aardig wat kou binnen. Daarnaast betreft het in ons geval een iets grotere binnenunit (4.2kW) in multisplit configuratie waarbij deze is verbonden met een relatief flinke 6.8kW buitenunit waarvan het over het algemeen bekend is dat deze een relatief hoog minimaal opgenomen vermogen kent. Over de hele dag gemeten kwamen bij gisteren op een gemiddeld verbruik uit van 0.9kWh. Zeker niet weinig, maar het was dan ook behoorlijk fris buiten en op een dergelijke dag zouden wij in het verleden ook een behoorlijke partij gas verstookt hebben. Dát i.c.m. met een enorm lage elektriciteitsprijs (vast contract t/m januari 2025) maakt dat het nog steeds voordeliger is om met de airco te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:28
dennistd schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar hebben jullie toch die mooie grafiekjes vandaan... zelfs ventilator snelheden (y)

In mijn MHI app kan ik dat niet oproepen... HOE doen jullie dat? :S

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-10 04:02
AtlAntA schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:23:
[...]

Oh, die leidingen met isolatiemateriaal eromheen? Daar moet echt wel een kap overheen vind ik. Al erg veel foto's gezien van isolatie materiaal (die witte sleeves) wat aangevreten was of door de zon kurkdroog en gaar gemaakt. Dit kan zelfs na 1 jaar al zo zijn. Ik zou er in ieder geval niet akkoord mee gaan.
Bij ons oude huis was de situatie ook dat een oude airco die leidingen tegen het huis had lopen zonder goot/kap. Daar hebben toen ineens één voorjaar een stel vogels een nest van gemaakt... Die hebben die isolatie vrolijk losgeplukt. Daarna vervangen en toch maar een goot erover ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Hansieo schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:06:
[...]

Waar hebben jullie toch die mooie grafiekjes vandaan... zelfs ventilator snelheden (y)

Denk MHI-ac-ctrl. Zoek daar maar eens op. Maar geen MHI kenner hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Even een vraagje voor de kenners, hebben er meer mensen last van bijgeluiden bij hun Daikin (multi)split?

Wanneer de airco op temperatuur is en de ventilator gaat uit, lijkt het soms wel alsof ik iets hoor koken, het klinkt een beetje als een pan met water dat aan het koken is, na een tijdje is het weer verdwenen, of de ventilator/airco gaat weer aan en dan verdwijnt het ook.

Vanochtend hoorde ik ook geluid alsof er iets in de ventilator zat, alsof er iets rondvloog tegen de ventilatorbladen, maar ook wederom niets gezien.. :?

Betreft een Daikin Duo-Split 4.0 kW Outdoor + 2x 2.5kW FTXP25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:28
jupinator schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb ook een MHI 3.5 ZS-X hangen in de woonkamer. Gisteren 1x defrost. En vandaag nu net ook weer eentje. Buiten temperatuur is niet meer heel laag. Misschien haalt hij wat vocht uit de lucht wat er bij de platen buiten uit komt en dat die dan in defrost springt? :?
Het is niet de 3,5 unit die dit vreemde gedrag heeft... die werkt prima, met slechts af en toe een DEFROST, maar dan zít er ook echt ijs op..

de 2,5 echter, doet gewoon na pakweg 25 minuten (terwijl nagenoeg niets te doen.. ) en minimaal ijsafzetting, gewoon wéér een DEFROST... en dát snap ik niet... :N

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:24

RnB

Vannacht voor het eerst de airco's (SRK50ZS-W en SRK35ZS-W) continu aangehad op 18 graden setpoint.
De woonkamer bleef een aangename 18,8 graden en de slaapkamer een aangename 16,7 graden met een 0 graden buitentemperatuur.

In vergelijking met gisteren zonder verwarming en -1 graden buitentemperatuur waren de temperaturen in de woonkamer en slaapkamer 16,4 graden en 14,2 graden.

Van 22:00 tot 7:30 hebben we nog geen 5kWh verstookt, best netjes denk ik. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2svhQrRXWlmpD68H5i-mSmyz3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTEt5M8NtcEtZnwnmcyO4XO0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door RnB op 21-11-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
FabianGTI schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:23:
Even een vraagje voor de kenners, hebben er meer mensen last van bijgeluiden bij hun Daikin (multi)split?

Wanneer de airco op temperatuur is en de ventilator gaat uit, lijkt het soms wel alsof ik iets hoor koken, het klinkt een beetje als een pan met water dat aan het koken is, na een tijdje is het weer verdwenen, of de ventilator/airco gaat weer aan en dan verdwijnt het ook.

Vanochtend hoorde ik ook geluid alsof er iets in de ventilator zat, alsof er iets rondvloog tegen de ventilatorbladen, maar ook wederom niets gezien.. :?

Dat is een defrost.

Ik ervaar nu ook vrij veel defrosts gedurende de nacht, het heeft hier gesneeuwd gister avond/vannacht. Inmiddels 6 defrosts gehad en zojuist is de 7e bezig.

Ligt ook lekker veel ijs onder de buitenunit.

Er ligt overigens ook nog een halve cm sneeuw overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-10 08:24
Ik ben nog een beetje huiverig om de unit voor de woonkamer in de nacht aan te laten staan, maar zal het binnenkort eens testen wat of het opstarten meer verbruikt dan het de hele nacht aan laten staan.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

sjurres schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:17:
[...]

Vrij goed geïsoleerd lijkt mij,!

Hier de voorkant nog drama, ben nu met achter bezig, volgend voorjaar hier de voorkant.

Huis uit 1959, open spouw, houten balken laag zonder isolatie, jaren 80 dubbel glas, plafond wel geïsoleerd a 8cm.

Zoals je zou verwachten, behoorlijk wat warmteverlies, dus in de avond uit komen wij niet mee weg.
Woonkamer is wel wat compacter (80m3) en het heeft bijna 1kWh gekost om het op 17,1 te krijgen.

Om 08:00 is ie naar setpoint 18 gegaan en het is nu 17,8 en om 09:00 springt ie naar 18,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Laatst online: 22-10 14:31
Ben wel eens benieuwd mensen die last hebben van fan geluid boven standje 1 en andere bijgeluiden, hangt de airco boven de zithoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Katth schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:31:
Ik ben nog een beetje huiverig om de unit voor de woonkamer in de nacht aan te laten staan, maar zal het binnenkort eens testen wat of het opstarten meer verbruikt dan het de hele nacht aan laten staan.
Same here. Het is smorgens wel heel onaangenaam koud in de woonkamer nu.

Afgelopen nacht heb ik de CV op 17,5 gezet (vloerverwarming) om de temp niet te ver te laten dalen, maar dat heeft met 1,7m3 gas gekost. Denk dus dat dat niet de oplossing gaat worden, die hele massa moet eerst verwarmd worden voordat de ruimte wordt opgewarmd.

Dus ik ga ook maar eens de unit een nachtje aan laten... ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
ffaccountje schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:50:
Ben wel eens benieuwd mensen die last hebben van fan geluid boven standje 1 en andere bijgeluiden, hangt de airco boven de zithoek?
Hangt bij mij boven de zithoek ja, ik hoor 'm wel maar echt vervelend is het niet. Alleen als je 'm uitzet merk je dat het ineens erg stil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Ik denk dat het kwa verbruik niet zoveel zal schelen, zeker niet als je die een beetje verlaagd tijdens de nacht.
Het is in ieder geval een pak aangenamer wakker worden als ik in de woonkamer kom. Het is het mij in ieder geval waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:23:

BlazeMuis schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:30:
[...]

Dat is een defrost.

Ik ervaar nu ook vrij veel defrosts gedurende de nacht, het heeft hier gesneeuwd gister avond/vannacht. Inmiddels 6 defrosts gehad en zojuist is de 7e bezig.

Ligt ook lekker veel ijs onder de buitenunit.

Er ligt overigens ook nog een halve cm sneeuw overal.
Ik vermoed eerder het dit het geluid is wat je met 'bleeding' krijgt in een multisplit, dan een defrost. Een defrost is heel specifiek en gaat altijd een bepaald patroon door. Daarbij hoor je 'getintel' uit de unit komen, wat het in en uit zetten van de alu condensor is aan de binnenkant.
De geluiden die hier beschreven worden heb ik zelf ook (en vele met mij) en heb je vaak bij een multisplit systeem.

@FabianGTI Als ik het goed heb, hoor je het geluid als de buitenunit aanslaat en er óf in een andere kamer warmtevraag is, of als de unit in de kamer waar je het hoort ook aan gaat slaan, correct? Hoor je het ook nog heel even kortstondig als de unit binnen uit gaat?

Indien ja; valt niet veel aan te doen helaas en komt vaak voor bij het verwarmen met een multisplit. Ik heb nu al 3 Daikin systemen gehad en alle 3 hadden het. In voorgaande delen of pagina's hebben meer mensen dit gemeld, al dan niet met andere merken.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 10:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgXbf7HpXihtw2kOPf4JwindBtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CujopXzw4G0Mh1mSDvPHbxNj.jpg?f=fotoalbum_large

De airco op de dakkapel hoor je soms binnen een beetje brommen, met andere woorden het resoneert een beetje door.

Nu heb ik deze veren gevonden, is dit de juiste oplossing?

https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
JDx schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:38:
[...]

Woonkamer is wel wat compacter (80m3) en het heeft bijna 1kWh gekost om het op 17,1 te krijgen.

Om 08:00 is ie naar setpoint 18 gegaan en het is nu 17,8 en om 09:00 springt ie naar 18,5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4nfg29b_Dl1IFzPQUiv-VPyglA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nx7qtRpRKAzEQTHJeAAjvPO0.png?f=fotoalbum_large

Zo staat het hier ingesteld, geeft aan 20 graden in huis te zijn, maar dat is gemeten bij de unit, waar tv hangt is het nu 18,5.

Ik laat hem gewoon een tijdje draaien op auto, kijken wat er gebeurd, of het nog warmer wordt of dat dit het is.
Verbruik zit nu op 3,7kWh na 9 uur stoken, in de nacht natuurlijk lager.

Ach, het is even zoeken, maar ik kom er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Zijn er mensen die al testen gedaan hebben met de luchtkwaliteit sinds hun airco een hele dag opstaat?
De laatste dagen heb ik nogal een bedrukt gevoel in mijn hoofd, beetje mistig.

Ik ging er sowieso vanuit dat dit niet ongezond kan zijn, aangezien er 24/7 verse lucht binnenkomt.
Of klopt mijn stelling niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 10:12
IamPeacock schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:58:
Zijn er mensen die al testen gedaan hebben met de luchtkwaliteit sinds hun airco een hele dag opstaat?

Ik ging er sowieso vanuit dat dit niet ongezond kan zijn, aangezien er 24/7 verse lucht binnenkomt.
Airco zuigt toch lucht van binnen aan, dus je lucht circuleert binnen? Nu is een beetje luchtstroom niet ongezond, maar er komt geen lucht van buiten?

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
IamPeacock schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:57:
[...]

Ik denk dat het kwa verbruik niet zoveel zal schelen, zeker niet als je die een beetje verlaagd tijdens de nacht.
Het is in ieder geval een pak aangenamer wakker worden als ik in de woonkamer kom. Het is het mij in ieder geval waard.
Het was vanochtend 17 graden in de woonkamer, dus het viel nog mee. Hele nacht de unit aan hebben zodat het 18 graden is in de ochtend klinkt een beetje zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Er komt geen lucht van buiten.

Wel laat mijn behang op bepaalde muren los, weet niet of dit te maken heeft met de airco of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 21-11-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres

Verwarmen met airco heeft niks met verse lucht te maken, je moet zeker ventileren!
Komt geen verse lucht binnen door de airco ofzo.

Je moet het heel simpel zo zien: je buitenunit levert warmte op die door leidingen naar je binnenunit gaat, die verwarmt een element in je binnenunit, daar gaat je lucht vanaf de bovenkant in, wat door dit element verwarmt wordt en weer uitgeblazen wordt.

Verse lucht zul je op een andere manier binnen moeten krijgen, natuurlijke ventilatie of mechanische, balans ventilatie of wat je dan ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
Ik ga hem toch aan laten in de nacht op 18 graden. Als ik hem uitzet wordt het 15 graden in de kamer, en alles koelt af. Dan moet ik hem in de ochtend vrij hoog zetten om het comfortabel te maken, anders blijft het lang erg fris. Dus zelfs als het wat meer kost om hem aan te laten geeft het wel veel meer comfort. Vannacht 2.8 kWh gebruikt dus dat valt best mee.

Ik moet er nog wel erg aan wennen om 25 kWh per dag te verstoken. Met de cv keek ik er niet naar om, en ik moet zo'n 1500 M3 gas vervangen dus 25 kWh met koude vorst dagen is niet te hoog volgens mij.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

marcovandam schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:03:
[...]

Ik ga hem toch aan laten in de nacht op 18 graden. Als ik hem uitzet wordt het 15 graden in de kamer, en alles koelt af. Dan moet ik hem in de ochtend vrij hoog zetten om het comfortabel te maken, anders blijft het lang erg fris. Dus zelfs als het wat meer kost om hem aan te laten geeft het wel veel meer comfort. Vannacht 2.8 kWh gebruikt dus dat valt best mee.

Ik moet er nog wel erg aan wennen om 25 kWh per dag te verstoken. Met de cv keek ik er niet naar om, en ik moet zo'n 1500 M3 gas vervangen dus 25 kWh met koude vorst dagen is niet te hoog volgens mij.
Het gaat hier nog vrij rap van 15 naar 17, maar daarboven wordt het zwaarder, hij staat nu op 18,5 en de defrost gaat net aan (-2 buiten) en het zakt alweer naar 17,5 binnen.

Overal nog een half graadje bij op om de defrosts op te vangen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 21-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
sjurres schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:03:
[...]

Verwarmen met airco heeft niks met verse lucht te maken, je moet zeker ventileren!
Komt geen verse lucht binnen door de airco ofzo.

Je moet het heel simpel zo zien: je buitenunit levert warmte op dit door leidingen naar je binnenunit gaat, dit verwarmt en element in je binnenunit, daar gaat je lucht vanaf de bovenkant wat door dit element verwarmt wordt en weer uitgeblazen wordt.
Verse lucht zul je op een andere manier binnen moeten krijgen, natuurlijke ventilatie of mechanische, balans ventilatie of wat je dan ook hebt.
Today I Learned...

Oke, even de roosters openzetten dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
IamPeacock schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:04:
[...]

Today I Learned...

Oke, even de roosters openzetten dan nu.
Je hebt door de autocorrectie heen kunnen lezen;)

Betreffende luchtkwaliteit in huis zijn grofweg 2 dingen belangrijk: luchtvochtigheid en C02.
Luchtvochtigheid 40 tot 60% is oke
C02 meet je in ppm, tot 900 is oke, voorbij 1200ppm moet je echt wat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
sjurres schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:11:
[...]

Je hebt door de autocorrectie heen kunnen lezen;)

Betreffende luchtkwaliteit in huis zijn grofweg 2 dingen belangrijk: luchtvochtigheid en C02.
Luchtvochtigheid 40 tot 60% is oke
C02 meet je in ppm, tot 900 is oke, voorbij 1200ppm moet je echt wat gaan doen.
Een CO2 meter heb ik niet, en vind ik ook vrij duur voor wat het 'maar' is.

Eens zien hoe her evolueert nu met het rooster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IamPeacock schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:14:
[...]

Een CO2 meter heb ik niet, en vind ik ook vrij duur voor wat het 'maar' is.

Eens zien hoe her evolueert nu met het rooster
Ik heb ook niet allerlei van die metertjes, maar merkte laatst wel een keer dat nadat ik alles dicht had beneden de gasvlam van mijn fornuis meer oranje dan blauw was, afzuigkap aan en een deur open verhielp dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
BeeJee78 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:53:
[...]

Same here. Het is smorgens wel heel onaangenaam koud in de woonkamer nu.

Afgelopen nacht heb ik de CV op 17,5 gezet (vloerverwarming) om de temp niet te ver te laten dalen, maar dat heeft met 1,7m3 gas gekost. Denk dus dat dat niet de oplossing gaat worden, die hele massa moet eerst verwarmd worden voordat de ruimte wordt opgewarmd.

Dus ik ga ook maar eens de unit een nachtje aan laten... ben benieuwd.
Wij hebben de airco's pas twee weken hangen maar zijn na een paar dagen eigenlijk direct overgaan naar 24/7 ingeschakeld zijn. Niet in de laatste plaats aangezien wij zeker met dit soort lage temperaturen veel warmteverlies hebben en de binnentemperatuur tussen 22:00 en 06:00 makkelijk daalt van 20C naar 15C (of nog lager).

Standaard staat de woonkamer unit (dus ook in de nacht) op 15C setpoint, zodat deze verwarmt tot circa 16-17C gevoelstemperatuur/thermostaat temperatuur. Dit laten wij ook 's ochtends en overdag (als we beiden van huis zijn) zo staan. 16-17C is voor ons ruimschoots voldoende 's ochtends en voor dat ene halfuurtje tussen opstaan en naar werk vertrekken is kortstondig extra verwarmen o.i. zonde van de energie. Vanaf het moment dat we 's middags thuiskomen tot circa 22:00 verhogen we het setpoint naar 18C of 19C. Dit geeft na verloop van tijd een gevoelstemperatuur/thermosstaattemperatuur van 19C à 20C, na 22:00 gaat de setpoint dus weer terug naar 15C.

Tussen 22:00 en 06:00 ligt het verbruik o.b.v. 15C setpoint zo rond de 0.6kWh, oftewel 4.8kWh tijdens de nachtelijke uren in totaal (zie screenshot hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05QMxsux77FYihQ0e5KB8czIVVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1JoFCZ1SENBbvDeONDxcXJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Als we overdag van huis zijn en het setpoint op 15C blijft staan blijft het opgenomen vermogen onveranderd rond de 0.6kWh schommelen (tenzij er fors veel zon is, i.v.m. veel raampartijen rondom de woonkamer kan dit veel binnentemperatuur genereren). Dit komt volgens mij ook redelijk overeen met de specsheet van Daikin o.b.v. onze setup. Vanaf het moment dat we thuis komen en/of de setpoint naar 18/19C verhogen stijgt het opgenomen vermogen naar gemiddeld 0.9kWh.

Dit alles o.b.v. een 4.2kWh Daikin binnenunit in een triple multisplit configuratie. Deze is geschakeld aan een forse 6.8kWh buitenunit waarvan bekend is dat deze een ietwat verhoogd minimaal opgenomen vermogen kent. De twee 2kWh units op de tweede verdieping staan in principe de hele dag uit en zetten wij alleen 30min voor het slapen gaan even kortstondig aan om de slaapkamers op een fijne temperatuur te brengen. Ik sluit echter niet uit dat we ook de units boven binnenkort overzetten naar 24/7 ingeschakeld blijven. Met de lage temperaturen van afgelopen weekend daalde de binnentemperatuur op de slaapkamers overdag naar 9C (brrr _O-). Dit kost 's avonds niet alleen relatief veel energie om in korte tijd op te warmen naar circa 18C, maar is wellicht ook onverstandig voor langere periodes i.v.m. vocht en schimmel ophoping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 11:18

AMDFreak

Intel is zo..

Mijn vrouw en ik waren een nachtje weggeweest zaterdag op zondag.
Vanaf vrijdag de airco niet meer aangehad. Toen ik zondag begin van de middag thuis kwam, krabte ik wel even achter mijn oren, 16,5 graden :O Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien in mijn woning (bj2015).
Dus hoppa airco aan geslingerd, op setpoint 21 graden. Ik merkte al dat de airco behoorlijk moeite had om de temperatuur de verhogen. Begin van de avond gaf de thermostaat 20 graden aan.

Vandaag ook besloten om hem aan te laten staan, setpoint nog steeds op 21 graden. Vanochtend 19,5 graden. Ik had wel de tussendeur op een kiertje laten staan, in de hoop dat er ook wat warmte naar boven ging.. Maar we laten de airco nog lekker aan staan. 21 graden op de thermostaat zou een mooie doelstelling zijn.

Ik besef me nu ook wel, doordat we 1.5 dag niet thuis waren, er een hoop warmte is verloren. En het was natuurlijk ook goed koud :X

[ Voor 8% gewijzigd door AMDFreak op 21-11-2022 09:19 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
BvdM91 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:17:
[...]
Met de lage temperaturen van afgelopen weekend daalde de binnentemperatuur op de slaapkamers overdag naar 9C (brrr _O-).
Ik vond 14C bij ons al koud :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hansieo schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:06:
[...]

Ik ben wel even benieuwd of de WF-RAC module ook in Domoticz is te hangen voor dergelijke zaken. Ik kan echter nog ergens iets vinden.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:48
Valt me op dat niet de gehele warmtewisselaar van onze RXM35R wordt gebruikt. Alsof er een paar heat pipes niet zijn aangesloten. Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdvxZkioeAguqGpfbuWNKQ_2fIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WokpHwPrvXII8psrMksonSJ.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Pagina: 1 ... 254 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic