Ah ja nu herken ik de defrost. Hoor de buitenunit wel door de muur heen brommen (geen rubbetjes door de installateur gedaan

) en er komt een goeie plas water van onder. Is het normaal dat ik 'gerommel' in de binnenunit hoor en dat hier een beetje koude lucht uit komt tijdens de defrost?
Frag1le schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:53:
[...]
Niet helemaal, de lucht in de ruimte is dan 17, niet de vloer, wanden en de meubels. Je kunt dan wellicht beter de unit op 19 instellen zodra dat setpoint is bereikt zul je zien dat de kamerthermostaat vervolgens in korte tijd lager aan zal geven. Wellicht als de vloer, wanden en meubels warmte aan de ruimte hebben onttrokken dat de balans ergens op 17 komt en hierna kun je vervolgens setpoint van 17 hanteren, anders vermoed ik dat het veel te lang duurt voordat de hele ruimte 17 graden is.
Dat dacht ik dus ook, maar hij staat nu al 2 dagen continu aan (is dat wel oké?) en toch wisselt het erg. De ene keer min, de andere keer plus. Nu al de hele dag op 16c en de kamertemp. wisselt tussen 14 en 17, er is geen zonlicht geweest vandaag. Ik heb met een laserthermometer e.e.a. gemeten en alles is netjes op temperatuur. Muur met de buren is zelfs 20c, die stoken er op los. Buitenmuur (hoekwoning) is +- 18c.
AtlAntA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:46:
[...]
Die 2 graden verschil is redelijk normaal denk ik. Ikzelf heb ook 2 graden verschil in dezelfde richting.
Dat de AC na het uitgaan een hogere temperatuur aangeeft is denk ik ook wel normaal en logisch. Het element in de unit zal nog wat warm zijn en dat zal dan richting de temperatuursensor lekken.
Het stoppen met blazen kan ook als oorzaak hebben dat er een defrost aan de gang is. Wat best goed mogelijk is met de huidige temperaturen. Heb je dat al eens gecheckt?
Maar is dat verschil constant bij jou, standaard te veel? Bij mij wisselt het heel erg. Toen het vanochtend vroor, moest ik heel wat anders instellen dan dat het nu 3 graden is. Ik merk wel dat alles het beste werkt als ik de vanes (horizontaal) gelijk zet, evenredig links/rechts verdeeld. Laat ik dat ding meer richting de kamer blazen, dan gaat alles fout. Maar ik kan er toch niet op 'vertrouwen' dat als ik 16c instel, de temp. niet onder de 15 zakt, wat nu het geval is.
Hoe heb jij hem ingesteld? Ik heb alles auto staan, unit op verwarmen en een setpoint van 16c. Kamerthermostaat staat op 14c (mocht er wat mis gaan, dan bevriest het huis niet. Waar ik nu echt gek van word, is gewoon de schommeling in temperatuur. Zet 'm op 16, dan blijft 'ie soms goed laag warm blazen. Soms gaat 'ie uit (ik gok dat 'ie dan niet laag kan moduleren?) en soms blaast 'ie lucht van net geen 20-25c en dat voelt koud aan (zal wel circuleren zijn).
Ik merk het patroon dat de kamerthermostaat "klopt" als de unit verwarmt. Stopt hij met verwarmen of komt er minder warme lucht / circuleert 'ie, dan dropt de kamerthermostaat 2-3 graden. Dan is het gokken of de binnenunit op een gegeven moment weer begint te verwarmen en dan stijgt de temperatuur weer.
Temperatuur in de app van ME blijkt enigsins "stabiel", + of - 0,5c. Ik kan er in ieder geval nu niet van op aan dat ik een constante temperatuur van bijv. 16c hou (als ik weg ben). 's ochtends moest ik een temp van 17c instellen om het 15c in de kamer te krijgen, en soms wordt het warmer dan dat ik instel. Ik heb dus geen vaste offset. Het kan -2 graden setpoint worden, of +2. Dat is gewoon Δ4 en dat is te veel.
++++++++++++++++++++
Wat ik me afvraag, kan dit met de installatie te maken hebben? Of verwacht ik te veel
Voorbeelden van vandaag in de app(s):
Nu het erge, de installatie. Alles is functioneel en veilig en deze meneer beweerde dat goten niet nodig zijn. Dus de leidingen liggen met hun normale isolatie gewoon zo aan de muur. Kan dit invloed hebben? Er zijn nergens errors/reports in de app, dus vgm werkt alles goed.
[
Voor 11% gewijzigd door
Processorkoeler op 20-11-2022 21:38
]