Demand control = begrenzing compressorfrequentie. Ik heb het over het verhogen van de ventilatorsnelheid van de buitenunit in verhouding tot de hoeveelheid energie die wordt overgedragen dankzij de compressor. Als je dat doet, daalt de dT, waardoor de RH van de buitenlucht hoger kan zijn zonder dat dit leidt tot ijsvorming op de vinnen.
Geldt dat de temperatuur van de vinnen namelijk onder de natteboltemperatuur is, EN onder 0, dan krijg je ijsvorming. Hoe snel dit gebeurt, is afhankelijk van hoeveel water er in absolutie waarden teveel in de lucht zit. Dat is waarom ijsvorming vooral net boven 0 graden buitenlucht en mist een probleem is. Dan is er in absolute waarden de meeste hoeveelheid water die vanuit gas naar vaste vorm omgezet wordt.
Is de RH 100% bij 0,1 graad buitenlucht, dan maakt het niet uit, maar bij alle andere waarden kan het wel een verschil maken.
@
Martin7182 Als jij dat zegt. Ik meende me te herrineren dat Daikin meet of er ijsvorming is. Dat is natuurlijk prima te doen door op 2mm van de vinnen een contactor te maken -> als de weerstand ineens flink zakt, dan heb je ijsgroei van 2mm.
De buitenunit kan natuurlijk prima lange tijd <-5 zijn zonder ijsvorming, zolang de RH op het moment dat de lucht afkoelt maar altijd onder de 95/100% blijft.
@
de Peer Excuses, ik dacht dat je op een andere post reageerde. Maar nee, ik bedoel het volgende scenario: De unit draait op een vaste demand control, zeg 50%, +/-600w. Afhankelijk van omstandigheden, zoals binnentemperatuur, buitentemperatuur, en blaassnelheid betekent dat dat er een bepaalde temperatuur uitstroom is van de binnenunit. Zolang deze nog geen 32-ish is, wordt de binnenunit begrensd op blaasstand 1/5. En ik vind het onzin om dat te hanteren, als de woonkamer bijvoorbeeld 17 graden is. Als de uitgeblazen lucht koeler is, dan kan de airco met dezelfde hoeveelheid energie meer warmte overpompen. (Of, met een vaste compressorfrequentie minder stroom gebruiken, want minder weerstand voor de electromotor vanwege lager drukverschil.)
[
Voor 32% gewijzigd door
scoobs op 21-11-2022 12:15
]