Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.361 views

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 17:14
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 01:07:
[...]

En dat geloof je zelf op een multisplit? Buurman heeft een 3,5kW single split Daikin en komt niet onder de 300W met verwarmen en 250W met koelen.
Weet je dat zeker? Ik denk dat dat aan de hoge kant is.
Bij mijn MHI SRK35ZS is het laagste vermogen waarop hij continu kan draaien bij verwarmen minimaal 185w en bij koelen minimaal 90w.

SRK35ZS-W

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-11-2025

Rrd

[quote]Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:29:
[...]

Die Comfora heeft volgens alle specs geen weektimer, heb je die via de app geregeld, of hoe heb je dat gedaan?

[...]

De afstandsbediening van de comfora is inderdaad eenvoudiger, het zou dus best kunnen dat via de afstandsbediening geen weektimer is in te stellen. Via de app kun je wel gewoon een weektimer instellen.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Scooper schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Bij mijn MHI SRK35ZS is het laagste vermogen waarop hij continu kan draaien bij verwarmen minimaal 185w en bij koelen minimaal 90w.
Mijn 3,5kw Daikin Perfera single split ook zelfs nog lager. Met verwarmen heb ik regelmatig waarden modulerend tussen 130 en 150w en met koelen zelfs 80 w. Alles valt en staat met stookgedrag, indien je bij koud of erg warm weer aan/uit stookt zal de unit niet snel onder minimaal (opgegeven fabrieksvermogen) gaan draaien wat verandert bij 24 uur stoken of na x aantal uren. Wederom een gevalletje halve informatie van @HereIsTom :P

Elke situatie is anders maar als jouw buurman niet onder die waarden uitkomt met een single split @HereIsTom dan gebruikt hij de unit verkeerd of de capaciteit is gewoonweg te klein voor de ruimte waar deze hangt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
ThinkPad schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:39:

En inderdaad zien we op Tweakers graag eigen inzet, dus gebruik de zoekfunctie bovenaan het topic voordat je je vraag post.
Het is niet zo vreemd dat telkens dezelfde vragen voorbij komen; de zoekfunctie is vrij waardeloos. Waar zit b.v. de helpfunctie?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
Martin7182 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Het verbaast me niet, je wordt hier voor gek verklaard met rolluiken.
Over het algemeen is het hier wel de consensus dat het beter is om de warmte buiten te houden door middel van zonwering en daarna pas te gaan koelen ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Het is niet zo vreemd dat telkens dezelfde vragen voorbij komen; de zoekfunctie is vrij waardeloos. Waar zit b.v. de helpfunctie?
offtopic:
Via de knop 'Forum' bovenaan en dan het tabje 'FAQ' kom je bij Forum FAQ :) Verdere vragen passen beter in een ander topic/subforum.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02
GermanPivo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Over het algemeen is het hier wel de consensus dat het beter is om de warmte buiten te houden door middel van zonwering en daarna pas te gaan koelen ;)
Alleen jammer dat de terugverdientijd van zonneschermen, rolluiken en screens zo extreem lang zijn. Met een airco kan je tenminste nog heel wat besparen op je gasrekening.

Ik had het overwogen maar ~4k voor zonwering vs 5k voor 3 binnenunits, 1 per verdieping = doe maar de laatste. 6 zipscreens zijn niet cheap en ze zijn niet voldoende in de hoogzomer.

Beste is beide hebben, misschien wil ik toch iets voor de kamers op "zolder" na dit seizoen, het is daar nu 26 graden volgens de binnenunit. Maar je betaalt wel dik voor dat laatste beetje comfort, 3 stuks voor 2000+ euro (montage op 2e = steigers, opbouwen voor en achter).

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 11:17
w00key schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Alleen jammer dat de terugverdientijd van zonneschermen, rolluiken en screens zo extreem lang zijn. Met een airco kan je tenminste nog heel wat besparen op je gasrekening.

Ik had het overwogen maar ~4k voor zonwering vs 5k voor 3 binnenunits, 1 per verdieping = doe maar de laatste. 6 zipscreens zijn niet cheap en ze zijn niet voldoende in de hoogzomer.

Beste is beide hebben, misschien wil ik toch iets voor de kamers op "zolder" na dit seizoen, het is daar nu 26 graden volgens de binnenunit. Maar je betaalt wel dik voor dat laatste beetje comfort, 3 stuks voor 2000+ euro (montage op 2e = steigers, opbouwen voor en achter).
de prijs van een zipscreen is idd hoog maar het is wel heel goed om de warmte buiten te houden.
Zelf hebben we er één op het raam waar de zon het langst op zit en werkt toch heel goed.
Aan de achterkant van het huis hangt een zonneluifel maar als er veel wind is, is het niet ideaal.
Ik ben nog altijd van het principe om eerst de zon/warmte buiten te houden.
Wat je niet opwarmt moet je nadien niet terug afkoelen.
Ik lees hier regelmatig dat er 1 unit op het verdiep hangt om met de deuren op de slaapkamers te koelen.
Daar heb ik toch mijn twijfels over.
Hier op iedere slaapkamer een binnenunit, wanneer de airco aanstaat gaan de deuren en ramen dicht en is het in no time fris. En blijft de airco gedurende de hele nacht zachtjes koelen. ideaal!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Scooper schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Ja dat is bij mijn MHI SRK35ZS ook, maar ik had het over de Daikin van de buurman.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
Servee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Mijn 3,5kw Daikin Perfera single split ook zelfs nog lager. Met verwarmen heb ik regelmatig waarden modulerend tussen 130 en 150w en met koelen zelfs 80 w. Alles valt en staat met stookgedrag, indien je bij koud of erg warm weer aan/uit stookt zal de unit niet snel onder minimaal (opgegeven fabrieksvermogen) gaan draaien wat verandert bij 24 uur stoken of na x aantal uren. Wederom een gevalletje halve informatie van @HereIsTom :P

Elke situatie is anders maar als jouw buurman niet onder die waarden uitkomt met een single split @HereIsTom dan gebruikt hij de unit verkeerd of de capaciteit is gewoonweg te klein voor de ruimte waar deze hangt.
De buren hebben dezelfde ruimte als wij en heeft ongeveer hetzelfde stookgedrag als wij. Ik heb ook al gekeken of ik iets kon vinden waarop hij zuiniger draait, maar niet gelukt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
[...]

Wij hebben ramen op het zuiden en westen die dus de hele dag in de zon staan, het eerste wat we deden toen we hier kwamen was screens nemen, het verschil met zonnig weer en screens open en dicht is meestal zo’n 10° binnen.
Ok het koste ons ook 4k, maar we zijn er ook erg blij mee en scheelt ons toch aardig wat energiekosten met het koelen. De Airco hoeft nu veel minder snel aan en hoeft minder te koelen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
https://nos.nl/artikel/24...t-bij-vervanging-cv-ketel

Nou sta je dan met je L/L om te verwarmen. Grrrrrrr.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

toxictooms schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:29:
[...]

de prijs van een zipscreen is idd hoog maar het is wel heel goed om de warmte buiten te houden.
Zelf hebben we er één op het raam waar de zon het langst op zit en werkt toch heel goed.
Aan de achterkant van het huis hangt een zonneluifel maar als er veel wind is, is het niet ideaal.
Ik ben nog altijd van het principe om eerst de zon/warmte buiten te houden.
Wat je niet opwarmt moet je nadien niet terug afkoelen.
Ik lees hier regelmatig dat er 1 unit op het verdiep hangt om met de deuren op de slaapkamers te koelen.
Daar heb ik toch mijn twijfels over.
Hier op iedere slaapkamer een binnenunit, wanneer de airco aanstaat gaan de deuren en ramen dicht en is het in no time fris. En blijft de airco gedurende de hele nacht zachtjes koelen. ideaal!
Nooit begrepen waar dat enthousiasme voor rolluiken en/of screens vandaan komt.
Ik heb het beide, ja het haalt de eerste stralingswarmte wel uit huis, maar uiteindelijk warmt het huis net zo hard op. En dan heb je uiteindelijk toch die airco nodig.

Het lijkt mij een stuk efficiënter als huizen eens met veel meer overstek gebouwd zouden worden, er veel minder glas werd gebruikt op het zuiden, en ga zo maar door. Maar zolang we de bouw van huizen niet beter gaan doen blijven het lapmiddelen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• MotorBeast
  • Nu online
@psy Ik gebruik een geweldig lapmiddel en heb het al een paar keer hier gemeld. HR++ Warmtewerend glas. Het is hier nu 21,5 graad zonder airco beneden.

Op zolder heb ik dakramen met aan de buitenkant oprolbare zonwering. Werkt ook top en kost bijna niets.
https://www.fakro.nl/prod...ing-voor-dakramen/screen/

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2022 12:12 ]

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-01 01:03
Is er ergens een verbruik overzichtje van Tweakers die al een unit hebben?

• GermanPivo
Niks aan de hand toch? Ketel eruit, warmtepompboiler erin voor SWW en verwarmen met L/L. Er staat enkel dat je geen 100% gas CV meer geinstalleerd mag worden, maar niet dat je het niet alternatief op mag lossen.

• MotorBeast
  • Nu online
@illya89 Daar heb je vrij weinig aan. Hoe warm stook je? 24/7 of niet? Isolatie? Hoe groot is de ruimte? Etc.

Vooruit dan. Ik heb afgelopen winter 1067 kWh verstookt voor mijn hele woning. 140m2, 3 woonlagen.

[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2022 12:21 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@GermanPivo Moet je wel een boiler kwijt kunnen en dat zal bij velen een groot probleem zijn. Die dingen zijn heeeeeeeeeeeel groot.

• psy

psy

MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:18:
@GermanPivo Moet je wel een boiler kwijt kunnen en dat zal bij velen een groot probleem zijn. Die dingen zijn heeeeeeeeeeeel groot.
Ach wat is groot. Onze L/W met 260 liter boiler neemt dezelfde ruimte in als een flinke vriezer.
Gasketel voorheen nam net zoveel plek in vanaf de grond gezien.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Martin7182
[...]

Dat snap ik niet. Hoezo verdien je iets terug, het zijn b.v. toch geen zonnepanelen? En een airco om te koelen bespaart toch ook geen gas?

Je zou wel je woongenot in geld kunnen uitdrukken, dan kan elke oplossing zichzelf in 1 zomer 'terugverdienen', afhankelijk van persoonlijke beleving. Iets 'verdient' zich alleen maar terug als je de prijs ervoor over hebt.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 11:10

R-B

Blokkert

MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:18:
Mwa, als je zoiets neemt is het wel te doen:

https://electraboiler.nl/...50-liter-warmtepompboiler

CV eruit, dit erin en L/L voor de rest.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:14
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Dat snap ik niet. Hoezo verdien je iets terug, het zijn b.v. toch geen zonnepanelen? En een airco om te koelen bespaart toch ook geen gas?

Je zou wel je woongenot in geld kunnen uitdrukken, dan kan elke oplossing zichzelf in 1 zomer 'terugverdienen', afhankelijk van persoonlijke beleving. Iets 'verdient' zich alleen maar terug als je de prijs ervoor over hebt.
Omdat je met airco's ook kunt verwarmen kun je die als primaire opwarmbron gebruiken en heb je je CV dus (zo goed als) niet nodig. In de combinatie met zonnepanelen stook je dus 'gratis'.

• MotorBeast
  • Nu online
psy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Ach wat is groot. Onze L/W met 260 liter boiler neemt dezelfde ruimte in als een flinke vriezer.
Gasketel voorheen nam net zoveel plek in vanaf de grond gezien.
Waar bij mij de ketel hangt kan ik geen 300 liter boiler kwijt. Ik zal dus beneden in de schuur met veel leidingwerk moeten gaan werken. Zoek al maanden een installateur. Niet te vinden.

• illya89
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:16:
@illya89 Daar heb je vrij weinig aan. Hoe warm stook je? 24/7 of niet? Isolatie? Hoe groot is de ruimte? Etc.

Vooruit dan. Ik heb afgelopen winter 1067 kWh verstookt voor mijn hele woning.
Aah dat mag er allemaal in he :P Zou een mooi overzichtje zijn. Ik ben aan het overwegen om zelf een te intalleren. En ben op zoek naar ervaringen en te bekijken of mijn zonnepanelen wel voldoende opbrengen

• GermanPivo
[...]

Je hebt gelijk wat betreft dat je koelen niet terug kan verdienen. :) Maar je hebt wel een relatieve 'besparing' omdat je met screens minder energie nodig hebt om te koelen dan zonder screens.
illya89 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Aah dat mag er allemaal in he :P Zou een mooi overzichtje zijn. Ik ben aan het overwegen om zelf een te intalleren. En ben op zoek naar ervaringen en te bekijken of mijn zonnepanelen wel voldoende opbrengen
Hele grove vuistregel; gasverbruik x 2 = kWh nodig voor L/L.

[ Voor 30% gewijzigd door GermanPivo op 17-05-2022 12:28 ]

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:57:
[...]

De buren hebben dezelfde ruimte als wij en heeft ongeveer hetzelfde stookgedrag als wij. Ik heb ook al gekeken of ik iets kon vinden waarop hij zuiniger draait, maar niet gelukt.
Welk model hangt daar dan? Hoeveel m3 inhoud?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• psy

psy

MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Waar bij mij de ketel hangt kan ik geen 300 liter boiler kwijt. Ik zal dus beneden in de schuur met veel leidingwerk moeten gaan werken. Zoek al maanden een installateur. Niet te vinden.
Ik vraag me ook af waar "de overheid/de branche" denkt alle monteurs te gaan vinden. Maar goed... dat is onontkoombaar en al langer bekend. De lonen zullen gewoon fors omhoog moeten.

• psy

psy

Kix@$$ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Omdat je met airco's ook kunt verwarmen kun je die als primaire opwarmbron gebruiken en heb je je CV dus (zo goed als) niet nodig. In de combinatie met zonnepanelen stook je dus 'gratis'.
Ja, het is verdomd jammer dat heel veel mensen gewoon nog steeds niet weten dat airco's heel goed (en goedkoper dan gas) kunnen verwarmen. Zelfs al heb je geen zonnepanelen, goedkoper zal het zeker zijn.

• HereIsTom
Servee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Welk model hangt daar dan? Hoeveel m3 inhoud?
Een Daikin Perfera 3,5kW, dezelfde inhoud als bij ons 150m3.

• HereIsTom
psy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Ja, het is verdomd jammer dat heel veel mensen gewoon nog steeds niet weten dat airco's heel goed (en goedkoper dan gas) kunnen verwarmen. Zelfs al heb je geen zonnepanelen, goedkoper zal het zeker zijn.
Ja das inderdaad jammer, hier ook een aantal buren en collega’s die nog steeds denken dat Airco’s alleen om te koelen zijn en dat ze heel veel energie verbruiken.
Als ik mijn ervaring deel, dan geloven ze het vaak niet of zeggen dan stook je het zeker niet warmer dan 18° 8)7

Hier ook nog op zoek naar een oplossing voor warm water, wij vebruiken nu nog maar >50m3 gas daarvoor, dus denk aan een gewone boiler van 50L.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-01 08:59
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Ja das inderdaad jammer, hier ook een aantal buren en collega’s die nog steeds denken dat Airco’s alleen om te koelen zijn en dat ze heel veel energie verbruiken.
Als ik mijn ervaring deel, dan geloven ze het vaak niet of zeggen dan stook je het zeker niet warmer dan 18° 8)7

Hier ook nog op zoek naar een oplossing voor warm water, wij vebruiken nu nog maar >50m3 gas daarvoor, dus denk aan een gewone boiler van 50L.
50m3 per jaar? Wij zitten op 15m3 per maand voor vier personen (alleen douche / geen bad)

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:14
psy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Mja heel stom, maar ik ben er eigenlijk zelf ook pas vorige week of zo achter gekomen. Dus nu zijn er zonnepanelen en airco's hier op komst :) Ik vind het ook vreemd dat zowel aircoboeren als zonnepaneel-boeren hier niet actief op wijzen.

• HereIsTom
cverkooyen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:43:
[...]

50m3 per jaar? Wij zitten op 15m3 per maand voor vier personen (alleen douche / geen bad)
Hier 2 personen, spaardouchekop >5 minuten douchen. Een douchebeurt is hier 0,086 m3.

• psy

psy

Kix@$$ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:48:
[...]
Mja heel stom, maar ik ben er eigenlijk zelf ook pas vorige week of zo achter gekomen. Dus nu zijn er zonnepanelen en airco's hier op komst :) Ik vind het ook vreemd dat zowel aircoboeren als zonnepaneel-boeren hier niet actief op wijzen.
Ja goed de meeste mensen zullen er ook niet in geïnteresseerd zijn, maar als je bijvoorbeeld op nu.nl de reacties zo leest lijkt het zelfs vaak ook gewoon hakken in het zand zetten. Wat de boer niet kent vreet hij niet. En dat is jammer.

• w00key
[...]

Als je het kan terugverdienen is het uiteindelijk dus gratis en kost niks. De airco heeft zichzelf al bewezen, 500 m3 x €2 - 1000 kWh x €0.40 = €600 minder per stookseizoen. ~12% rendement op investering.

Airco om te koelen is een luxe, maar als je die al hebt is het al koel binnen - zonwering daar bovenop is dus een besparingsmaatregel om minder kWh te gebruiken. Een screen is nog fijner dan een airco maar voor die luxe betaal je best veel per raam.

Dus eerst even een seizoen aankijken, met airco, zonder screens, hoe erg dat nodig is in dit huis; ik heb de voorgaande jaren ook overleefd met geen van beide, en later met alleen een mobiele airco.

• MotorBeast
  • Nu online
GermanPivo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:27:

Is gratis koelen. *O*

Hier draaien alle units nu op 22 graden. Zodra de temperaturen buiten nog hoger worden, lees 30 plus gaan ze naar 23/24 graden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
psy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Ja goed de meeste mensen zullen er ook niet in geïnteresseerd zijn, maar als je bijvoorbeeld op nu.nl de reacties zo leest lijkt het zelfs vaak ook gewoon hakken in het zand zetten. Wat de boer niet kent vreet hij niet. En dat is jammer.
Dat is het volgens mij voornamelijk. Ik heb hier ook een buurman die dat ook gewoon hardop zegt: verduurzaming is volgens hem voor 'de volgende generatie'. Hij heeft zijn ding gedaan. Ja, het klimaat naar de klote helpen :p Maar goed, discussieren met dat soort mensen heeft geen enkele zin dus laat ik aan me voorbij gaan. Ieder zo zijn eigen keus.

Ondertussen wel 150k+ in verbouwingen en nieuwe auto's steken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MotorBeast
  • Nu online
@Glashelder Meeste mensen roepen ook alleen maar. Wat is het toch lekker weer. Echt? Al 4 /5 weken geen druppel regen en straks 30 graden in mei. Vroeger was je blij dat het een graad of 18 was 1/2 mei. Drama.

• illya89
[

Dat is wel heel grof berekend :) Want het warme water zal voortaan door een warmtepompboiler gewarmd worden. Ik moet wel zeggen dat dat water een klein percentage is van je gas-verbruik.

De oude ketel was een 30 jaar oude gas-ketel.
Ik denk dat ik dan aan zo een

Maar idd zo een berekening kan je alleen grof maken :) Thx!

• MotorBeast
  • Nu online
illya89 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Dat is wel heel grof berekend :) Want het warme water zal voortaan door een warmtepompboiler gewarmd worden. Ik moet wel zeggen dat dat water een klein percentage is van je gas-verbruik.

De oude ketel was een 30 jaar oude gas-ketel.
Ik denk dat ik dan aan zo een

Maar idd zo een berekening kan je alleen grof maken :) Thx!
Maal 2 klopt hier precies.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:42
Zijn er meer mensen die zitten met een zogenaamde 'nieuwbouw' woning waardoor warmtepomp lastig wordt?
Kwa gebruik kan het juist wel (300m3 gas), maar we kunnen nergens een warmtepomp plaatsen, ook door de geluids regels. Huis is 4,8m breed, geen voortuin, achteruin is 5 m diep. Beide kanten buren.
Dan kan die eigenlijk alleen in het midden van de tuin :+)

Vraag me af hoe ze dat doen als CV 'verboden' wordt. Dan moeten ze ineens flink wat warmtenetten gaan bouwen voor alle wijken met huizen die te smalle/korte percelen hebben voor warmtepompen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 12:19
Iemand bekend met het volgende bij MHI en de Airconwithme wifi module: Stel ik zet de binnenunit aan met afstandbediening en op 3D auto. Wordt deze instelling dan onthouden als ik de binnenunit 1 dag later aanzet met de Airconwithme app of worden dan de instellingen van de app gebruikt die de boel overruled en 3D auto dus niet gebruikt!?

• w00key
Kodess schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:03:
Zijn er meer mensen die zitten met een zogenaamde 'nieuwbouw' woning waardoor warmtepomp lastig wordt?
Kwa gebruik kan het juist wel (300m3 gas), maar we kunnen nergens een warmtepomp plaatsen, ook door de geluids regels. Huis is 4,8m breed, geen voortuin, achteruin is 5 m diep. Beide kanten buren.

Vraag me af hoe ze dat doen als CV 'verboden' wordt. Dan moeten ze ineens flink wat warmtenetten gaan bouwen voor alle wijken met huizen die te smalle/korte percelen hebben voor warmtepompen.
Lucht/water met ventilatielucht, WTW, etc. Je plaatst de buitenunit gewoon binnen.

Maar ook een buitenunit aan de rand van een tuin blijft mogelijk, je hebt dempende kasten die onder de dB norm kunnen komen.

• Kodess
w00key schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Lucht/water met ventilatielucht, WTW, etc. Je plaatst de buitenunit gewoon binnen.

Maar ook een buitenunit aan de rand van een tuin blijft mogelijk, je hebt dempende kasten die onder de dB norm kunnen komen.
Dat neemt dan de helft van de breedte van de tuin in toch? Ik dacht dat die kasten best wel groot waren.

Probleempje: Wij hebben geen WTW, de CV ketel is op de begane grond geplaatst, terwijl de mechanische ventilatie op zolder staat. Daar is ook geen ruimte voor een warmtepomp (zelfs een kleine CV ketel past niet bij de ruimte waar de mechanische ventilatie is geplaatst). Dus om de warmtepomp dan te koppelen aan de mechanische ventilatie wordt lastig :'(

Ik zit te kijken om hem misschien op het dak te plaatsen, maar dat wordt vooralsnog alleen gedaan bij projecten en niet bij bestaande bouw...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• MotorBeast
  • Nu online
Kodess schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Dat neemt dan de helft van de breedte van de tuin in toch? Ik dacht dat die kasten best wel groot waren.

Probleempje: Wij hebben geen WTW, de CV ketel is op de begane grond geplaatst, terwijl de mechanische ventilatie op zolder staat. Daar is ook geen ruimte voor een warmtepomp (zelfs een kleine CV ketel past niet bij de ruimte waar de mechanische ventilatie is geplaatst). Dus om de warmtepomp dan te koppelen aan de mechanische ventilatie wordt lastig :'(

Ik zit te kijken om hem misschien op het dak te plaatsen, maar dat wordt vooralsnog alleen gedaan bij projecten en niet bij bestaande bouw...
Als je hem in de achtertuin tegen de gevel plaatst en in de tuin laat blazen horen jouw buren echt niets. Sowieso maken die dingen als je ze goed gebruikt, lees NIET adhoc, bijna geen geluid. De mijne draaien hier nu op de laagste frequentie op de grens met de buren.

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Een Daikin Perfera 3,5kW, dezelfde inhoud als bij ons 150m3.
Mijn broertje heeft op 162m3 exact zelfde single split unit hangen 2021 model R versie, centraal in de woonkamer en die draait onder de 5 graden 24 uur en de unit komt niet boven de 200w uit.

Nu is dit appels met peren vergelijken, plaatsing unit is echt belangrijk maar ook zeker isolatie en stookgedrag. Als je de unit vaker wisselt van temperatuur op een dag, wil het ook niet. Dus ochtend op 20 en avond op 22 wat je hier wel eens leest of zelfs helemaal uit bij afwezigheid dan ga je dat niet redden met 150m3 en een 3,5kw
Beste is 1 comfort temperatuur zoeken en niet meer aankomen plus is het meest zuinig en vooral rustig qua geluid.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01 09:03
Kodess schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:03:

In dat soort huizen zie je vaak de ventilatiewarmtepompen van bijvoorbeeld Nibe (https://www.nibe.eu/nl-nl...elucht-water-warmtepompen). Of je kiest voor een water/water warmtepomp die de warmte uit de bodem onttrekt.

• MotorBeast
  • Nu online
@Servee Veel stoken er net als met een CV Ketel. Knallen maar. Werkt niet met een warmtepomp. Helemaal met je eens zowel met koelen als verwarmen.

• Kodess
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Als je hem in de achtertuin tegen de gevel plaatst en in de tuin laat blazen horen jouw buren echt niets. Sowieso maken die dingen als je ze goed gebruikt, lees NIET adhoc, bijna geen geluid. De mijne draaien hier nu op de laagste frequentie op de grens met de buren.
Gevel is niet breed genoeg
Huis is 4,8 breed. zit een schuifpui in van 4,0 :+
Dus aan beide kanten ~40 cm ruimte.

Maar goed, er is een uitbouw waar het in theorie op kan, maar baal ervan dat het officieel dan alleen precies in het midden mag door de geluidsnorm en dat ik dan de rest van het dak nauwelijks meer voor zonnepanelen kan gebruiken.
Heronimo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:24:
[...]

In dat soort huizen zie je vaak de ventilatiewarmtepompen van bijvoorbeeld Nibe (https://www.nibe.eu/nl-nl...elucht-water-warmtepompen). Of je kiest voor een water/water warmtepomp die de warmte uit de bodem onttrekt.
Ja het wordt een flinke kostenpost voor die ventilatie variant omdat ze dus de CV ketel op de beganegrond hebben geplaatst en alle ventilatie naar de zolder gaat waar geen ruimte is voor een warmtepomp of ketel.
Alhoewel, besef me nu dat het niet perse hoeft met ventilatie lucht. kan ook buizen naar buiten toe leiden natuurlijk.... hmm

Ik ben gewoon lichtelijk gefrustreerd door die geluids regels als er geen rekening wordt gehouden met dit soort rijtjeshuizen

[ Voor 29% gewijzigd door Kodess op 17-05-2022 15:04 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HereIsTom
Servee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Mijn broertje heeft op 162m3 exact zelfde single split unit hangen 2021 model R versie, centraal in de woonkamer en die draait onder de 5 graden 24 uur en de unit komt niet boven de 200w uit.

Nu is dit appels met peren vergelijken, plaatsing unit is echt belangrijk maar ook zeker isolatie en stookgedrag. Als je de unit vaker wisselt van temperatuur op een dag, wil het ook niet. Dus ochtend op 20 en avond op 22 wat je hier wel eens leest of zelfs helemaal uit bij afwezigheid dan ga je dat niet redden met 150m3 en een 3,5kw
Beste is 1 comfort temperatuur zoeken en niet meer aankomen plus is het meest zuinig en vooral rustig qua geluid.
Ja het blijft denk ik appels met peren vergelijken, buren hadden hem juist altijd op 21° aan staan, maar daardoor was hun verbruik maar liefst 4x zo hoog als hier en wij zetten hem alleen maar aan als we thuis zijn en stoken dus net zoals we met de CV ketel deden, daarom is ons stroomverbruik nu dus 1:1 met het gasverbruik en redden we het met de 3,5kW prima met de 150m3 ruimte.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01 09:03
Kodess schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Gevel is niet breed genoeg
Huis is 4,8 breed. zit een schuifpui in van 4,0 :+
Dus aan beide kanten ~40 cm ruimte.

Maar goed, er is een uitbouw waar het in theorie op kan, maar baal ervan dat het officieel dan alleen precies in het midden mag door de geluidsnorm en dat ik dan de rest van het dak nauwelijks meer voor zonnepanelen kan gebruiken.

[...]

Ja het wordt een flinke kostenpost voor die ventilatie variant omdat ze dus de CV ketel op de beganegrond hebben geplaatst en alle ventilatie naar de zolder gaat waar geen ruimte is voor een warmtepomp of ketel.
Alhoewel, besef me nu dat het niet perse hoeft met ventilatie lucht. kan ook buizen naar buiten toe leiden natuurlijk.... hmm

Ik ben gewoon lichtelijk gefrustreerd door die geluids regels als er geen rekening wordt gehouden met dit soort rijtjeshuizen
Deze zou bijvoorbeeld op de plek van de ketel kunnen met kanalen naar buiten in plaats van een buitenunit:
https://www.enzavu.nl/Warmtepomp/

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:48
-

[ Voor 99% gewijzigd door Baapje327 op 17-05-2022 15:35 . Reden: verkeerde forum - oepsiepoepsie ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Servee
  • Niet online
Wellicht een idee om de discussie over llw met boilers hier te gaan voeren?
Dit draadje gaat over lucht lucht warmtepompen

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

De COP van een airco kan je zeker niet zelf berekenen aan de hand van de nummertjes die er op staan? Dat moet met speciale apparatuur die kan meten hoeveel warmte er in de lucht zit die wordt uitgestoten?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Deldenaar
  • Laatst online: 14:56
Nu na de wintermaanden hebben we bij enige laminaat delen wat kieren gekregen dooor de airco als verwarming te gebruiken, meer mensen hier last van?

• MotorBeast
  • Nu online
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Ja het blijft denk ik appels met peren vergelijken, buren hadden hem juist altijd op 21° aan staan, maar daardoor was hun verbruik maar liefst 4x zo hoog als hier en wij zetten hem alleen maar aan als we thuis zijn en stoken dus net zoals we met de CV ketel deden, daarom is ons stroomverbruik nu dus 1:1 met het gasverbruik en redden we het met de 3,5kW prima met de 150m3 ruimte.
Dan verbruik je nu dus in vergelijking met gas veel. Reken het maar eens door. ;) Of ben ik nu gek?
Je buren 4 x zoveel met dezelfde isolatie? Dat is onmogelijk. Of jij stookt hem veel lager of zij hebben alle ramen open. Ik stook hier een heel huis met een constante temperatuur van zo'n 20 graden met zo'n 1000 kW zonder loeiende hard blazende binnenunit. Jij gaat mij niet vertellen dat jij een winter doorkomt met 250kW.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2022 16:55 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Deldenaar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:21:
Nu na de wintermaanden hebben we bij enige laminaat delen wat kieren gekregen dooor de airco als verwarming te gebruiken, meer mensen hier last van?
Hier een houten parketvloer en nergens last van.

• GermanPivo
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Dan verbruik je nu dus in vergelijking met gas veel. Reken het maar eens door. ;) Of ben ik nu gek?
Ik lees hem als voorheen bijvoorbeeld 1000 m3 gas en nu 1000 kWh. ;) Dus dat zou best netjes zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 17-05-2022 16:55 ]

• MotorBeast
  • Nu online
GermanPivo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Ik lees hem als bijvoorbeeld voorheen 1000 m3 gas en nu 1000 kWh. ;) Dus dat zou best netjes zijn.
Met inleveren van comfort. Koude muren, kasten, meubels en als je dat ding aanzet standje 3 of 4 van de ventilator. Je moet er maar zin in hebben als het buiten kouder is dan 5 graden of bij vorst. Ik blijf erbij het comfort van L/L is altijd minder dan van een cv en zeker als je adhoc gaat stoken.

• Martin7182
Dan kan wel zijn, maar dan verbruikt hij vergeleken met gas dus niet veel. De stroomprijs / kWh is ongeveer een kwart van de gasprijs / m3 :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57
GermanPivo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Ik lees hem als voorheen bijvoorbeeld 1000 m3 gas en nu 1000 kWh. ;) Dus dat zou best netjes zijn.
Dat zou een cop van 9,7 betekenen. Lijkt me erg sterk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:08:
Dan kan wel zijn, maar dan verbruikt hij vergeleken met gas dus niet veel. De stroomprijs / kWh is ongeveer een kwart van de gasprijs / m3 :)
Dat verbruik kan iedereen halen als je zo krenterig zuinig bent dat je op comfort inlevert, ik zit toch liever in een lekker warm huis, met een constante stabiele temperatuur dat het een paar kw meer kost per dag soit!

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
Brent schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Dat zou een cop van 9,7 betekenen. Lijkt me erg sterk.
Nee. Cop zegt iets over de prestatie van het apparaat. Hoeveel warmte hij kan maken met hoeveel energie, bij bepaalde vooraf aangegeven omstandigheden.
Dat staat los van hoe vaak je het apparaat aanzet, en je verbruik.

• Sjamo
Servee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Dat verbruik kan iedereen halen als je zo krenterig zuinig bent dat je op comfort inlevert, ik zit toch liever in een lekker warm huis, met een constante stabiele temperatuur dat het een paar kw meer kost per dag soit!
Ik ben met je eens dat comfort hier een rol in speelt. Maar niet iedereen zoekt dezelfde mate van comfort. Dat kan een keuze zijn die niet perse slechter hoeft te zijn dan 24/7 verwarmen, mogelijk zelfs het hele huis.

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Ik ben met je eens dat comfort hier een rol in speelt. Maar niet iedereen zoekt dezelfde mate van comfort. Dat kan een keuze zijn die niet perse slechter hoeft te zijn dan 24/7 verwarmen, mogelijk zelfs het hele huis.
Hoeft ook niet altijd 24/7, doe ik ook niet maar een warmtepomp en sowieso luchtverwarming warmt pas na uren de massa op bij koud weer. Had al jaren luchtverwarming voordat ik de llwp kocht en daarmee exact hetzelfde, en de warmtepomp geeft nog minder warmte energie overdracht dan cv met heteluchtverwarming pas na uren word de kamer (gevoelstemperatuur) comfortabel warm doordat je massa ook opwarmt en minder koudestraling van je ramen, vloer en meubels. Je kunt mij niet wijsmaken dat je met alleen aanwezigheid stoken wat hij zegt te doen in de winter een comfortabel klimaat creëert in je leefomgeving.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Met inleveren van comfort. Koude muren, kasten, meubels en als je dat ding aanzet standje 3 of 4 van de ventilator. Je moet er maar zin in hebben als het buiten kouder is dan 5 graden of bij vorst. Ik blijf erbij het comfort van L/L is altijd minder dan van een cv en zeker als je adhoc gaat stoken.
Ja dat is ieder z'n keuze natuurlijk. Precies om die reden verwarmen we hier 24/7 in de koudste maanden en daarbuiten alleen in de nacht niet. En net zoals bij jou gasverbruik x 2 in kWh, maar wel met een stuk meer comfort in het hele huis (want CV ging in de nacht wel uit), want overal is alles lekker op temperatuur, en een rustig draaiende unit.

Bij koelen ook gewoon 24/7 tijdens warme periodes; beetje wat jij ook doet. Nu 22-23 graden en als het warmer wordt naar de 24. Zonnepanelen dekken het verbruik toch wel. :)

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 17-05-2022 18:44 ]

• Sjamo
Servee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:40:
[...]

Hoeft ook niet altijd 24/7, doe ik ook niet maar een warmtepomp en sowieso luchtverwarming warmt pas na uren de massa op bij koud weer. Had al jaren luchtverwarming voordat ik de llwp kocht en daarmee exact hetzelfde, en de warmtepomp geeft nog minder warmte energie overdracht dan cv met heteluchtverwarming pas na uren word de kamer (gevoelstemperatuur) comfortabel warm doordat je massa ook opwarmt en minder koudestraling van je ramen, vloer en meubels. Je kunt mij niet wijsmaken dat je met alleen aanwezigheid stoken wat hij zegt te doen in de winter een comfortabel klimaat creëert in je leefomgeving.
De mate van comfort (het is geen aan/uitknop) die je wenst of acceptabel vindt, is persoonlijk.

Ik ben niet opgegroeid in een huis waarin 24/7 gestookt werd, of voldoende om de massa van muren of meubels etc op temperatuur te houden. Dat was destijds normaal voor mij, en dat is eigenlijk zo gebleven. Ik heb al eerder aangegeven dat wij ook in blokken verwarmen.

Wij zijn van 500m3 gas voor verwarmen naar 234,4 kW voor verwarmen gegaan. We hebben besloten ons verbruik komend jaar iets op te schroeven, maar ik verwacht niet dat we naar 1000kW stroom zullen gaan.

Het is niet altijd een kwestie van zuinigheid, laat staan krenterigheid. Was dat het geval, dan zouden we hier andere keuzes kunnen maken. Ik zie het bij ons meer als wat je gewend bent, en wat je prioriteiten zijn.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Deldenaar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:21:
Waarom denk je dat dit door de airco komt?

Een airco die verwarmd ontvochtigt niet.. wat dat betreft is er geen verschil met je CV :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:46
GermanPivo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Ja dat is ieder z'n keuze natuurlijk. Precies om die reden verwarmen we hier 24/7 in de koudste maanden en daarbuiten alleen in de nacht niet. En net zoals bij jou gasverbruik x 2 in kWh, maar wel met een stuk meer comfort in het hele huis (want CV ging in de nacht wel uit), want overal is alles lekker op temperatuur, en een rustig draaiende unit.

Bij koelen ook gewoon 24/7; beetje wat jij ook doet. Nu 22-23 graden en als het warmer wordt naar de 24. Zonnepanelen dekken het verbruik toch wel. :)
Nu is 24/7 koelen nog niet nodig hier. Als ik de airco aan zet op de zachtste stand is het alsnog binnen 10 min op temperatuur.

Staat hier lekker op 21 graden te pruttelen beneden. Boven zet ik het pas aan uurtje voordat mijn zoontje gaat slapen. En gaat weer uit de volgende ochtend.

• Martin7182
Servee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:40:
[...]

Comfort is heel persoonlijk. Bovendien stookt niet iedereen alle vertrekken in huis. Vroeger (oud huis) stookten wij alleen de woonkamer en vroor het wel eens in de keuken. Tegenwoordig stoken we voornamelijk de keuken. Misschien zit @HereIsTom niet veel stil of hecht hij weinig waarde aan opgewarmde muren. Of misschien warmen de buren ook zijn muren op?

Koudestraling bestaat trouwens niet; wat je ervaart is warmtestraling van je lichaam naar koude objecten. Metaal voelt vaak koud aan, maar is net zo warm als plastic. Alleen ontrekt metaal veel warmte aan je lichaam zodra je het vastpakt.

• HereIsTom
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Inleveren van comfort, wat een onzin, het is hier in de winter gewoon 21° en we verbruikte afgelopen winter dus net zoveel elektra als voorheen gemiddeld met gas. Dus 500m3 gas is nu 500kWh stroom.
Het werkt hier prima, als het koud is ‘s morgen even de Airco aan om het van 17 naar 20° te brengen, dat is in een uurtje gelukt en dan draait de MHI op 3D Auto gewoon rustig op zo’n 200W.
Hetzelfde geld voor in de avond, dan gaat hij uur voordat we naar bed gaan weer uit.
Ik kan me voorstellen als je een slecht geïsoleerd huis heb dat het comfort dan een stuk minder is!

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 17-05-2022 19:43 ]

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:41:
[...]

Koudestraling bestaat trouwens niet; wat je ervaart is warmtestraling van je lichaam naar koude objecten. Metaal voelt vaak koud aan, maar is net zo warm als plastic. Alleen ontrekt metaal veel warmte aan je lichaam zodra je het vastpakt.
In theorie klopt dat ja, in praktijk hetzelfde effect :+ Wat dus betekent zodra de massa opgewarmd is dat het comfort niveau aanzienlijk verhoogd word omdat het verschil tussen lichaamsstraling en objecten een aanzienlijk stuk kleiner is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Inleveren van comfort, wat een onzin, het is hier in de winter gewoon 21° en we verbruikte afgelopen winter dus net zoveel elektra als voorheen gemiddeld met gas. Dus 500m3 gas is nu 500kWh stroom.
Het werkt hier prima, als het koud is ‘s morgen even de Airco aan om het van 17 naar 20° te brengen, dat is in een uurtje gelukt en dan draait de MHI op 3D Auto gewoon rustig op zo’n 200W.
Hetzelfde geld voor in de avond, dan gaat hij uur voordat we naar bed gaan weer uit.
Ik kan me voorstellen als je een slecht geïsoleerd huis heb dat het comfort dan een stuk minder is!
Het in blokken stoken heeft hier wel effect op comfort. Ik weet zeker dat niet iedereen onze situatie als comfortabel zou ervaren.
Ondanks dat wij een aantal isolerende maatregelen genomen hebben, is dat hier (nog) niet ideaal.
Maar dan nog kan dat een keuze zijn.

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 19:16
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 01:07:
[...]

En dat geloof je zelf op een multisplit? Buurman heeft een 3,5kW single split Daikin en komt niet onder de 300W met verwarmen en 250W met koelen.
Nee, eerst geloofde ik het zelf ook niet maar na enige metingen lijkt het toch zo te zijn.

-Compressor draait op dat moment op 14hz
-Beide binnenunits staan aan en geven koude lucht af (geen ventilatie)
-Gemeten met een losse verbruiksmeter/stekker
-Meting via de slimmemeter (unit zit in z'n uppie op één fase)
-Indicatie verbruik Daikin app, gedeeld door het aantal draaiuren

Overigens, volgens specificatie heeft verwarmen een minimum van 250w en koelen een minimum van 330w.
Je zou dat juist andersom verwachten... toch?

• MotorBeast
  • Nu online
Marco Geleijns schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Nee, eerst geloofde ik het zelf ook niet maar na enige metingen lijkt het toch zo te zijn.

Overigens, volgens specificatie heeft verwarmen een minimum van 250w en koelen een minimum van 330w.
@HereIsTom Hier een Daikin 2,5 en een 2 op een multi. 200 watt met koelen nu. Vanmiddag op het warmst van de dag ook overigens. Koelen lopen die multi's wel mooi. Verwarmen.......mwoah.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2022 21:08 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Sjamo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:01:
[...]

Het in blokken stoken heeft hier wel effect op comfort. Ik weet zeker dat niet iedereen onze situatie als comfortabel zou ervaren.
Ondanks dat wij een aantal isolerende maatregelen genomen hebben, is dat hier (nog) niet ideaal.
Maar dan nog kan dat een keuze zijn.
Bij echte koude en warmte buiten is het verbruik wel iets meer vanzelfsprekend bij 24/7 stoken maar geen werelds verschil vind ik om het niet te doen. Het comfort is dan gewoon zoveel hoger. En mijn huis is top geisoleerd. Beter dan menig jaren 90 woning na de verbouwingen in mijn jaren 70 hok.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:07:
[...]

@HereIsTom Hier een Daikin 2,5 en een 2 op een multi. 200 watt met koelen nu. Vanmiddag op het warmst van de dag ook overigens. Koelen lopen die multi's wel mooi. Verwarmen.......mwoah.
Mijn 3,5 single split netjes tussen 85 en115w. Gemiddeld 100watt continue met setpoint 22.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
Marco Geleijns schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Nou dan mag je inderdaad blij zijn met zo’n laag verbruik.
Ik dacht ook dat koelen zuiniger was dan verwarmen, hier nog niet gebruikt voor koelen dus ook nog geen verbruiksdata.

• MotorBeast
  • Nu online
Servee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Mijn 3,5 single split netjes tussen 85 en115w. Gemiddeld 100watt continue met setpoint 22.
Idem hier de 4,2 single. Dus alle 3 de units 300 watt. Waaaaaaaat? Zo weinig? :+ Zalig hier in huis. Vannacht lekker doordraaien want koelt buiten voor geen meter af.

• MotorBeast
  • Nu online
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Nou dan mag je inderdaad blij zijn met zo’n laag verbruik.
Dat is normaal voor die goede naam Daikin. _O- Geintje. :+

• HereIsTom
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:18:
[...]

Dat is normaal voor die goede naam Daikin. _O- Geintje. :+
De MHI is minstens zo zuinig, maar wel stuk goedkoper *O*

• Sjamo
MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Bij echte koude en warmte buiten is het verbruik wel iets meer vanzelfsprekend bij 24/7 stoken maar geen werelds verschil vind ik om het niet te doen. Het comfort is dan gewoon zoveel hoger. En mijn huis is top geisoleerd. Beter dan menig jaren 90 woning na de verbouwingen in mijn jaren 70 hok.
Ik weet het nog niet precies voor hier :)
Maar ik heb al wel wat berekeningen gedaan afgelopen winter, en mijn berekeningen gaven beslist andere uitkomsten dan die van HereIsTom. Maar zijn situatie is dan ook anders.

Onze manier van stoken is goedkoper, maar het verschil met 24/7 stoken was niet heel groot. Afhankelijk van het verschil tussen de starttemperatuur en de ingestelde temperatuur heeft de unit hier best een aantal uren nodig om tot een stabiel laag verbruik te komen. Meestal zakt het verbruik hier van een half uurtje met een piek van rond de 2,2kW er in, binnen een uurtje naar rond de 500W, waarna het na een paar uur zakt naar rond de 320W. Van het hogere gedeelte dan 320W kan je natuurlijk ook heel wat uren de unit stabiel laag draaien. Hoe kouder buiten, hoe langer het duurt voor het zakt.

De airco, vooral in combinatie met de verbruiksmeter is hier een verslavend speeltje gebleken :)

Wat isolatie betreft hebben we hier al aardig wat gedaan (vloer, erg "dikke" dak-isolatie, spouwmuur, rolluiken), maar er zijn nog verbeterpunten (oude aluminium-kozijnen met oud hr++ glas beneden en dubbel glas boven vervangen voor andere kozijnen met hopelijk +++, plus handmatige ventilatie in de woonkamer dmv raamroosters, gedeeltelijk open kamerdeur en boven een open raam, vervangen door een goede decentrale wtw-ventilatie in de woonkamer).

We verwachten daarmee in de toekomst ook meer stabilisatie in gebruik aan te brengen.

Dat is toekomst. Voorlopig eerst onze warmtepompboiler installeren binnenkort, gasaansluiting weg, en dan komende winter verder spelen met de mogelijkheden van de airco.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32
Gistermiddag hebben wij voor het eerst de airco aan gezet om te koelen.
We hebben een ME multisplit: 2F53VF3 buitenunit, begane grond een LN35 (wand) binnenunit en in de slaapkamer een vloermodel 2,5 kW binnenunit. Het vloermodel staat zo opgesteld dat die ook de overloop en andere slaapkamers mee kan pikken.

De ervaringen tot nu toe zijn positief.
Het vloermodel op de eerste verdieping heeft ongeveer 3 uur aan gestaan. Onze kleine ging naar bed en zijn wieg staat er vlak langs. In die tijd was de slaapkamer goed afgekoeld, en de andere kant van de verdieping (waar ik een sensor heb liggen) was 1,2 graad afgekoeld. Nadat de unit uit ging steeg de temperatuur weer langzaam. Op de sensor was dit echter maar 0,3 graad. In de slaapkamer zelf (op gevoel) wel meer.

Op de begane grond ben ik een beetje gaan testen wat een fijne blaasrichting is. De automatische stand vonden wij niet prettig. Maar na wat uitproberen lijken we al een goede stand gevonden te hebben. De verdieping koelde in het begin snel af en later ging hij op langzame stand verder om het op temperatuur te houden.

Verbruik: eerste 3 uur ongeveer 2 kWh (totaal).
Daarna, toen hij op langzame stand over ging, was het stabiel 200 Wh (elk uur).
Ik heb hem dus aan gelaten, vanaf ongeveer 03:00 ging hij pendelen. Echter zijn de opstartpieken maar maximaal 350 Watt. Sinds 03:00 verbruikt hij gemiddeld 150 Wh.

Begin van de middag zet ik de unit op de eerste verdieping weer aan, eens zien wat verbruik dan weer doet :)
In de winter, bij het verwarmen, heb ik een minimum (met 1 binnenunit aan) gezien van ongeveer 320 Watt.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is eindelijk zo ver, Demand Control zit eindelijk in de Onecta (Daikin) app voor de nieuwere units met cloud-only controller *O* (naja, in de beta toch)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WzPLQJC.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xPdFZll.png

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 12:19
loyske schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:07:
Iemand bekend met het volgende bij MHI en de Airconwithme wifi module: Stel ik zet de binnenunit aan met afstandbediening en op 3D auto. Wordt deze instelling dan onthouden als ik de binnenunit 1 dag later aanzet met de Airconwithme app of worden dan de instellingen van de app gebruikt die de boel overruled en 3D auto dus niet gebruikt!?
Niemand?

• MotorBeast
  • Nu online
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:54:
Het is eindelijk zo ver, Demand Control zit eindelijk in de Onecta (Daikin) app voor de nieuwere units met cloud-only controller *O* (naja, in de beta toch)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat ik jouw plaatje zie. Lees nu dat als ik ga updaten ik niet meer de oude app kan gebruiken en verplicht wordt via de servers van Daikin te gaan. Als ik ergens een pesthekel aan heb is het via servers van fabrikanten te gaan. Ik wil gewoon lokaal werken. Straks gaan ze nog abbo geld vragen ook. :X

*knip*, offtopic

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2022 13:59 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Fijn dat ik jouw plaatje zie. Lees nu dat als ik ga updaten ik niet meer de oude app kan gebruiken en verplicht wordt via de servers van Daikin te gaan. Als ik ergens een pesthekel aan heb is het via servers van fabrikanten te gaan. Ik wil gewoon lokaal werken. Straks gaan ze nog abbo geld vragen ook. :X
Dat is nog de best-case scenario :+ ze kunnen ook de servers offline halen en de oude lokale bediening niet teruggeven.

Zeker voor iets wat een levensduur van 10+ jaar heeft wil je gewoon lokale controle zolang dat kan.

• MotorBeast
  • Nu online
@Waah De nieuwe Daikins hebben al geen lokale api meer. Belachelijk.

• Harmen
  • Laatst online: 19:33

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben van plan om binnen een paar jaar minder gas te gaan verbruiken. Vooral na het Welkom Energie debacle. Prijzen voor gas zijn bij Vattenfall nog wel redelijk (1,34 per kuub), maar als ze ook richting de 2/3 euro gaan is de keuze makkelijk gemaakt. Wek sinds begin dit jaar energie op. (4kWp, geschatte opbrengst 3500 kWh)
Doorgaans verwarmen we enkel de woonkamer en keuken. (+/- 35m2).
Zie heel wat prijzen voorbij komen, maar wat kost gemiddeld een airco met splitunit welke ik kan linken aan Home Assistant? Iemand recent nog 1 laten plaatsen?

Edit, heb heel wat gelezen in dit topic. :)
Voornemen is om te verwarmen in in het najaar, winter en voorjaar. Koelen is minder belangrijk, onze woonkamer wordt niet extreem warm. We hebben standaard de screen aan de westkant dicht. :)
Zal het topic iig in de gaten houden, bedankt voor jullie antwoorden voor nu. :z

[ Voor 22% gewijzigd door Harmen op 18-05-2022 13:39 ]

Whatever.

• GermanPivo
Harmen schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:26:
Doorgaans verwarmen we enkel de woonkamer en keuken. (+/- 35m2).
Zie heel wat prijzen voorbij komen, maar wat kost gemiddeld een airco met splitunit welke ik kan linken aan Home Assistant? Iemand recent nog 1 laten plaatsen?
We willen je hier best helpen, maar dat vereist wel enige eigen inzet. Je hoeft echt niet alle >500 pagina's van topic door te lezen, maar in de laatste pagina's alleen al komen genoeg systemen en bedragen langs.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 18-05-2022 14:05 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:05
Harmen schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:26:
Tussen de 1000 en 5000 euro.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Even tijdelijk op slot voor wat opruimwerkzaamheden. Het gaat flink offtopic de laatste paar pagina's. Dit topic gaat over warmtepompen, niet over zonwering, isolatie en wat al niet meer.

En weer open. Heb een flink aantal posts naar de prullenbak geschoven. Houd het ontopic a.u.b.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2022 14:02 ]

• toxictooms
LED-Maniak schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Tussen de 1000 en 5000 euro.
Hier daikin FTXM50 vloermodel van 5kW, prijs plaatsing inbegrepen 2920€ ( vorige week geplaatst)
2 Slaapkamers op de bovenverdieping 2 binnenunits van 2.5kW en buitenunit 3700€ ( 3 jaar geleden geplaatst)
Is geen goeedkoop speelgoed maar werkt perfect zoals ik het verwacht en wat een comfort tijdens zwoele nachten.

• Servee
  • Niet online
Hier ook aangemeld voor Beta 3.4.0 heb nu de vraagbesturing in de app. Layout is ook aangepakt bij startscherm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rpKZEFIMBoH_6HsqblUwnlWfUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UsralKbtaJqq3k8778dqTQm9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvCWpx3RSIpm7tdbbIt1EFdMJHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F8I5vTFXtqj2bDONtpzJ4XfX.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
Haha, die buitenunit staat er mooi op; kleiner dan het kussen op de bank, maar in werkelijkheid minimaal 75×50 cm ;)

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:56:
Haha, die buitenunit staat er mooi op; kleiner dan het kussen op de bank, maar in werkelijkheid minimaal 75×50 cm ;)
Less is more :9 #marketingdaikin 8)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
Martin7182 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:56:
Haha… ja ik vond de binnenunit ook al klein, mooi reclameplaatje, totdat ze het komen installeren en het ineens twee keer zo groot blijkt _O-

• toxictooms
HereIsTom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Haha… ja ik vond de binnenunit ook al klein, mooi reclameplaatje, totdat ze het komen installeren en het ineens twee keer zo groot blijkt _O-
Hier hebben we de buitenunit gelukkig toch achter de garage gezet ipv op het terras zoals eerst gepland.
Er kwam wat meer uitbreekwerk bij kijken maar de buitenunit is toch een grote joekel ;)
Nu staat hij niet in de weg en uit het zicht.

• Servee
  • Niet online
[...]

Je gebruikt de app pas als de unit al geplaatst is… :O ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
[...]

Ik denk niet dat ze gefotoshopt hebben, maar een woonkamergedeelte op schaal 1.5:1 hebben gemaakt. Dan lijken de units 1.5 keer zo klein en hoeven ze niet te liegen.
Moraal: altijd de specs lezen en thuis opmeten voordat je bestelt.
Pagina: 1 ... 144 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic