Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 20:53
Gaat die vraagbesturing iets opleveren? Ik heb het hier ook aangezet op de automatische stand, maar het koelseizoen start bij ons in huis pas net, dus echt vergelijken is lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:45:
Hier ook aangemeld voor Beta 3.4.0 heb nu de vraagbesturing in de app. Layout is ook aangepakt bij startscherm. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagbesturing is volgens mij hetzelfde als het beperken van het maximaal vermogen in de oude app. Met koelen doet dit helemaal niets (compressor draait hier 14 hz en dat kan niet lager) en ik gebruik het na ervaring ook niet meer met verwarmen. Resultaat was 0,0 besparing en bij echte koude buiten kreeg ik het niet meer warm oftewel meer verbruik want de unit bleef maar stampen om het op temperatuur te krijgen en als je hem dan teveel beperkt haalt hij zijn setpoint niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ThinkPad schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:57:
[mbr]Even tijdelijk op slot voor wat opruimwerkzaamheden. Het gaat flink offtopic de laatste paar pagina's. Dit topic gaat over warmtepompen, niet over zonwering, isolatie en wat al niet meer.

En weer open. Heb een flink aantal posts naar de prullenbak geschoven. Houd het ontopic a.u.b.
[/mbr]
Sorry. Zal niet meer gebeuren. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kn66ONRW_BPfNi3qsxK2pgDXDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f2RfAwRQLYqbE4GT5mvexSwa.png?f=fotoalbum_large
Na een uur of twee te kloten met de Panasonic Comfort app eindelijk gelukt om te connecten maar dan opeens wordt er om een wachtwoord gevraagd. Volgens de manual mag ik zelf een wachtwoord kiezen, maar wat ik ook probeer ik krijg telkens wachtwoord onjuist ... Wie oh wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen wat ik verkeerd doe. Of heb ik een 2e hands airco gekregen?

[ Voor 79% gewijzigd door outlandos op 18-05-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@outlandos Allereerst leuk dat er een Pana fan is. Weer eens wat anders dan Daikin en MHI. Proficiat!
Heb je je installateur al even gebeld? Lijkt me toch dat die kennis heeft hieromtrent.

Weet niet of je hier al hebt gekeken maar er worden meer mensen niet echt blij van die app
https://play.google.com/s...gl=US&showAllReviews=true

[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:15:
@outlandos Allereerst leuk dat er een Pana fan is. Weer eens wat anders dan Daikin en MHI. Proficiat!
Heb je je installateur al even gebeld? Lijkt me toch dat die kennis heeft hieromtrent.

Weet niet of je hier al hebt gekeken maar er worden meer mensen niet echt blij van die app
https://play.google.com/s...gl=US&showAllReviews=true
De installateur weet het ook niet ...

Maar inderdaad, de app is zo verschrikkelijk dat het voelt als digitale aids. Als er ooit een volgende keer komt koop ik een ander merk. De nanoeX filter maakt met de fans op quiet een irritant hoog geluid waardoor ik eigenlijk altijd die functie uit zet, dan werkt de airco heerlijk stil moet gezegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Vandaag is hier de airco weer even aan gegaan. Nu viel het me ineens op wat voor standby gebruik die dingen hebben.

Over de winter is een continue verbruik van bijna 10 Watt gemeten (dus 0.8 kWh/week)

Het gaat om een Daikin 3mxm68 buitenunit met twee binnenunits (5 en 4 kW met wifi).

In de handleiding staat wel iets over standby gebruik, maar alleen voor kleinere units.

Iemand een idee om dit omlaag te krijgen (anders dan 'de stekker er uit')

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
outlandos schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Maar inderdaad, de app is zo verschrikkelijk dat het voelt als digitale aids. Als er ooit een volgende keer komt koop ik een ander merk. De nanoeX filter maakt met de fans op quiet een irritant hoog geluid waardoor ik eigenlijk altijd die functie uit zet, dan werkt de airco heerlijk stil moet gezegd zijn.
Zou alles resetten en opnieuw beginnen, wel je Panasonic ID geverifieerd? Moet je die niet daar invullen? ff snel filmpje gekeken maar wel hoop toestanden om werkend te krijgen. Bij welke stap gaat het fout? Account, WiFi module of wat?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:36:
Vandaag is hier de airco weer even aan gegaan. Nu viel het me ineens op wat voor standby gebruik die dingen hebben.

Over de winter is een continue verbruik van bijna 10 Watt gemeten (dus 0.8 kWh/week)

Het gaat om een Daikin 3mxm68 buitenunit met twee binnenunits (5 en 4 kW met wifi).

In de handleiding staat wel iets over standby gebruik, maar alleen voor kleinere units.

Stand-by bij mijn single split unit is 6w, verminderen kan alleen door stekker eruit of werkschakelaar uit te zetten. Stand-by verbruik komt voor uit WiFi module, temperatuur sensor en IR oog die constant paraat staan en meten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:37:
[...]

Zou alles resetten en opnieuw beginnen, wel je Panasonic ID geverifieerd? Moet je die niet daar invullen? ff snel filmpje gekeken maar wel hoop toestanden om werkend te krijgen. Bij welke stap gaat het fout? Account, WiFi module of wat?
Sympathiek dat je wilt helpen.

Ik heb mijn Panasonic ID wachtwoord al geprobeerd maar dat werkt niet. (En ja ik ben geverifieerd)

https://www.google.com/ur...Vaw1QTLGIFhIirUYmOTr5KwiX

Dit is een link naar de manuel. Ik ben heel ver gekomen, min of meer de laatste stap.

Op pagina 11 onderaan, daar loop ik dus vast. Ik zal ook nog even foto van die pagina toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnZOEeQr613JvZt4iQBRck3CncI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZR1zZQSZo39V8orxUtHxgUlg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 20:25

BTS

@outlandos dus Welkom123 werkt niet? Ik geloof dat er geen speciale tekens in mogen. Dit is voor mij al even geleden.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
BTS schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:46:
@outlandos dus Welkom123 werkt niet? Ik geloof dat er geen speciale tekens in mogen. Dit is voor mij al even geleden.
Klopt, als ik een wachtwoord met speciale tekens doe krijg ik de melding: "Wachtwoord niet toegestaan, gebruik enkel letters en getallen."

Als ik Welkom123 doe krijg ik de melding: wachtwoord incorrect.

Alsof er al ooit een wachtwoord voor is ingevoerd (maar dat kan haast niet).

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 18-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:36:

Standby van de MHI is hier 3 Watt, maar ik heb er een Energy Socket tussen waarmee ik de stroom uitschakel bij geen gebruik en de Energy Socket meet ook gelijk het verbruik van de Airco.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

StarC schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:46:
Gaat die vraagbesturing iets opleveren? Ik heb het hier ook aangezet op de automatische stand, maar het koelseizoen start bij ons in huis pas net, dus echt vergelijken is lastig...
Ik hoop mijn domme 3MXM68N daarmee zodanig in te kunnen perken dat 'ie niet steeds veel te hoge [start]vermogens pakt bij verwarmen, om daarna meteen te gaan pendelen. Voor koelen zal het vermoedelijk weinig/minder uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:28
HereIsTom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Standby van de MHI is hier 3 Watt, maar ik heb er een Energy Socket tussen waarmee ik de stroom uitschakel bij geen gebruik en de Energy Socket meet ook gelijk het verbruik van de Airco.
Dat is wel nice! Helaas gaat dat bij mij niet, want niet aangesloten via stopcontact. Anders had ik ook wel zoiets gewild.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
VidaR-9 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Dat is wel nice! Helaas gaat dat bij mij niet, want niet aangesloten via stopcontact. Anders had ik ook wel zoiets gewild.
Ja das jammer, dan ben ik bang dat de standby uitschakelen alleen kan als je de schakelaar uit zet.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54

Oekol

waka waka hey hey

Als jullie willen koelen, gebruik je dan de stand auto de hele dag door of standje koelen en dan X graden? Gaat om daikin maar wellicht is het voor elk merk 't zelfde. Ben al zelf wat aan 't kloten geweest, hebben ze tot nu toe alleen nog maar laten verwarmen

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
@Oekol Auto stand zou ik niet gebruiken, dan kan hij ineens gaan verwarmen als het iets is afgekoeld, dat deed de ventilatie hier op het werk ook, als je ‘s morgens vroeg binnen kwam was hij aan het verwarmen.
In de middag ging hij ineens koelen.
Dus op koelen of verwarmen zetten met bijv. 21°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:32
Oekol schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:29:
Als jullie willen koelen, gebruik je dan de stand auto de hele dag door of standje koelen en dan X graden? Gaat om daikin maar wellicht is het voor elk merk 't zelfde. Ben al zelf wat aan 't kloten geweest, hebben ze tot nu toe alleen nog maar laten verwarmen
Ik stel de gewenste temperatuur in en fanstand op auto - dat werkt hier prima met koelen. Laat hem daarna wel gewoon 24/7 aanstaan tot het echt niet meer nodig is. In de nacht doet 'ie dan lekker niks en gaat weer vrolijk verder als de kamers weer dreigen op te warmen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54

Oekol

waka waka hey hey

HereIsTom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:33:
@Oekol Auto stand zou ik niet gebruiken, dan kan hij ineens gaan verwarmen als het iets is afgekoeld, dat deed de ventilatie hier op het werk ook, als je ‘s morgens vroeg binnen kwam was hij aan het verwarmen.
In de middag ging hij ineens koelen.
Dus op koelen of verwarmen zetten met bijv. 21°.
Oké top. Was namelijk beide standen aan het proberen op m'n kantoor met de zon vol naar binnen aan 't schijnen (op 't zuiden). Bleef vrij lang 25 graden en vond nou niet dat het zo bijster snel afkoelde. Behalve als ik krachtig aanzette in de app. Wellicht temperatuur wat lager doen of zo.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Maar zo'n socket verbruikt dan ook weer stroom toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Oekol schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Oké top. Was namelijk beide standen aan het proberen op m'n kantoor met de zon vol naar binnen aan 't schijnen (op 't zuiden). Bleef vrij lang 25 graden en vond nou niet dat het zo bijster snel afkoelde. Behalve als ik krachtig aanzette in de app. Wellicht temperatuur wat lager doen of zo.
Altijd de functie kiezen, koelen of verwarmen en die niet op auto zetten. Fan op auto zetten en niet te koud zetten. 22/23 graden is koud zat en je moet ook niet verwachten als het al 25 graden binnen is dat het echt lekker aanvoelt na 5 minuten. Ik heb ze hier vanmiddag om 15.30 uur aangezet op 23 (monitor het hele huis met Domoticz) en het hele huis is nu constant 22 graden. Morgen wordt echt een drama dag met hoge luchtvochtigheid en bizarre temperaturen en dan gaan ze veel eerder aan en als het buiten plus 30 is draaien ze 24/7. Ik weet het, niet het zuinigst, wel het comfortabelst en het scheelt qua verbruik peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
outlandos schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Aansturen met een IR Blaster die je dan weer bedient met Domoticz of HA. Genoeg over te vinden. Ben je van die app af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:40:
[...]

Maar zo'n socket verbruikt dan ook weer stroom toch?
Ja, maar verbruik is minder dan 1 Watt. Dus als het standbij verbruik maar 1 Watt is heeft het niet veel zin, maar ik meet ook meteen het verbruik van het aangesloten apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:50:
[...]

Ja, maar verbruik is minder dan 1 Watt. Dus als het standbij verbruik maar 1 Watt is heeft het niet veel zin, maar ik meet ook meteen het verbruik van het aangesloten apparaat.
Snap ik maar was benieuwd of het killen dan voordeel had. Al lig ik ook weer niet wakker van die ene watt. Dan moet ik alles gaan killen. Router, hue, NAS, modem etc. Tja we zijn te gewend geworden aan onze speeltjes. We besparen al genoeg in de winter met verwarmen toch? Dat maakt het dan weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
[...]

Ik heb geen stopcontact aan de airco zitten, die gaat gewoon rechtstreeks van de meterkast naar de buitenunit. Daarbij houd ik niet zo van cloud oplossingen die mijn data naar een of andere willekeurige cloud sturen.

Maar goed, ik begrijp dus dat er weinig aan te doen is. Jammer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Snap ik maar was benieuwd of het killen dan voordeel had. Al lig ik ook weer niet wakker van die ene watt. Dan moet ik alles gaan killen. Router, hue, NAS, modem etc. Tja we zijn te gewend geworden aan onze speeltjes. We besparen al genoeg in de winter met verwarmen toch? Dat maakt het dan weer goed.
Wat een geneuzel weer, stel dat ik de unit een dag niet zou gebruiken voor koelen of verwarmen.
6w x 24= 144w per dag, dat is 1 hele kwh per week nou pfoee daar loop je op leeg. :F
De game pc van mijn zoon gebruikt 450w per uur, hij heeft er plezier van en met als voordeel amper verwarming nodig op zijn kamer dus wel een ongevraagd energie besparing indirect maar maakt mij echt geen bal uit.
Gelukkig maak ik me om dit soort dingen niet druk, maakt het leven een stuk makkelijker dan te mierenneuken over stand-by verbruik en de minimale besparing wat dit oplevert

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Ik heb geen stopcontact aan de airco zitten, die gaat gewoon rechtstreeks van de meterkast naar de buitenunit. Daarbij houd ik niet zo van cloud oplossingen die mijn data naar een of andere willekeurige cloud sturen.

Maar goed, ik begrijp dus dat er weinig aan te doen is. Jammer.
Zit neem ik aan toch een werkschakelaar op neem ik aan? Of staat de unit buiten bereik?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
outlandos schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:51:
[...]

Klopt, als ik een wachtwoord met speciale tekens doe krijg ik de melding: "Wachtwoord niet toegestaan, gebruik enkel letters en getallen."

Als ik Welkom123 doe krijg ik de melding: wachtwoord incorrect.

Alsof er al ooit een wachtwoord voor is ingevoerd (maar dat kan haast niet).
Je zou kunnen proberen nieuw account aanmaken, WiFi module resetten en opnieuw beginnen althans dat zou ik doen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 20:25

BTS

@outlandos dan blijft resetten over. Mogelijk dus al eens iets ingezet (door een ander)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFhFqLbq-GXtd1OcrByJmf-lJik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OkHF0vFiFlCftDEjGDLsuoA.jpg?f=fotoalbum_large

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Wat een geneuzel weer, stel dat ik de unit een dag niet zou gebruiken voor koelen of verwarmen.
6w x 24= 144w per dag, dat is 1 hele kwh per week nou pfoee daar loop je op leeg. :F
De game pc van mijn zoon gebruikt 450w per uur, hij heeft er plezier van en met als voordeel amper verwarming nodig op zijn kamer dus wel een ongevraagd energie besparing indirect maar maakt mij echt geen bal uit.
Gelukkig maak ik me om dit soort dingen niet druk, maakt het leven een stuk makkelijker dan te mierenneuken over stand-by verbruik en de minimale besparing wat dit oplevert
Misschien geneuzel, maar de Airco staat hier minstens 6 maanden uit, dan is het wel 26 kWh.
Hier gaat alles van de stroom bij geen gebruik en niet nodig, dat scheel ons ruim 250 kWh per jaar, dat scheelt weer ruim 1 zonnepaneel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Misschien geneuzel, maar de Airco staat hier minstens 6 maanden uit, dan is het wel 26 kWh.
Hier gaat alles van de stroom bij geen gebruik en niet nodig, dat scheel ons ruim 250 kWh per jaar, dat scheelt weer ruim 1 zonnepaneel ;)
Als je alleen voor verwarmen gebruikt…ja dan zou ik dat ook doen maar niet zozeer om te besparen op verbruik maar meer om de electronica te sparen dat zou mijn doel zijn, maar hier gaat ook lekker de airco aan dus nvt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Ik hoop mijn domme 3MXM68N daarmee zodanig in te kunnen perken dat 'ie niet steeds veel te hoge [start]vermogens pakt bij verwarmen, om daarna meteen te gaan pendelen. Voor koelen zal het vermoedelijk weinig/minder uitmaken.
Ik hoor dat vaker met de multisplit, en dat gedrag krijg ik ook met mijn single split als ik de offset temperatuur op 0 zet dus op -2℃ wijzig dan gaat deze twee keer hoog op, dan uit en de derde keer gaat die wel verder. In geval van defrost frustrerend echt. Mijn unit werkt het beste op stand 2 dus 0℃ kwam ik achter dan gaat deze in 1 haal door zonder te pendelen ongeacht buitentemperatuur of defrost.

Wellicht zou het in geval van de multi juist kunnen helpen mogelijk door de settings precies andersom in te stellen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzyIVQIXfS-YdQubNZ2rPESints=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLT47rv5e46n1qedm7L0gDki.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 18-05-2022 20:11 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 22:03
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Hier een goede ervaring met demand control bij verwarmen.
Als de buitentemperatuur onder de 5 graden komt zet ik 'm op 60%
Boven de 5 graden zet ik 'm op 40% (maximaal geknepen)
Ik verwacht/hoop dat je hetzelfde mag gaan ervaren...

Bij koeling heeft het idd weinig/geen effect omdat de koude lucht niet rond de unit blijft hangen maar naar beneden valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:20:
[...]

En als je heel de winter je winterjas aan houdt, snowboots aan en muts op binnen kan hij heel het jaar de airco uitblijven. :+ En weer over naar echte nuttige besparingen die echt zoden aan de dijk zetten met de L/L. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Ik hoor dat vaker met de multisplit, en dat gedrag krijg ik ook met mijn single split als ik de offset temperatuur op 0 zet dus op -2℃ wijzig dan gaat deze twee keer hoog op, dan uit en de derde keer gaat die wel verder. In geval van defrost frustrerend echt. Mijn unit werkt het beste op stand 2 dus 0℃ kwam ik achter dan gaat deze in 1 haal door zonder te pendelen ongeacht buitentemperatuur of defrost.

Wellicht zou het in geval van de multi juist kunnen helpen mogelijk door de settings precies andersom in te stellen? [Afbeelding]
Werkt die offset met alle units van Daikin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:16:
[...]

Werkt die offset met alle units van Daikin?
Neem ik aan van wel, die zou in de technische handleiding moeten staan zou per model kunnen afwijken qua settings maar voor de FTXM en de FTXM-R iig wel.

Edit: net bij de stylish gekeken in de manual daar staat die ook in.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 18-05-2022 20:28 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:29:

Wellicht zou het in geval van de multi juist kunnen helpen mogelijk door de settings precies andersom in te stellen? [Afbeelding]
Ik heb al wat geexperimenteerd met de setpoints en fan speeds, mij heeft het weinig geholpen. In mijn geval is het probleem gewoon echt dat het minimumvermogen (relatief gezien) al erg hoog ligt, en dat het helemaal een verloren zaak is wanneer dat minimumvermogen nog eens omhoog getrokken wordt omdat het 'te koud' is buiten... Dat lijkt al te gebeuren ergens tussen de 10 a 15 graden? Dus als demand control niet (genoeg) helpt, ga ik de buitentemperatuur sensor van die multisplit gewoon ook voor de gek houden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Ik heb al wat geexperimenteerd met de setpoints en fan speeds, mij heeft het weinig geholpen. In mijn geval is het probleem gewoon echt dat het minimumvermogen (relatief gezien) al erg hoog ligt, en dat het helemaal een verloren zaak is wanneer dat minimumvermogen nog eens omhoog getrokken wordt omdat het 'te koud' is buiten... Dat lijkt al te gebeuren ergens tussen de 10 a 15 graden? Dus als demand control niet (genoeg) helpt, ga ik de buitentemperatuur sensor van die multisplit gewoon ook voor de gek houden :*)
Denk niet dat die sensor buiten iets doet, behalve in je app laten zien hoe de temperatuur buiten is. Hoe staat je klep bij verwarmen? Recht naar beneden? Kansloos. Sowieso jojoën die multi's met verwarmen als een malle. Daarom is met verwarmen een single altijd beter, ook hier.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Neem ik aan van wel, die zou in de technische handleiding moeten staan zou per model kunnen afwijken qua settings maar voor de FTXM en de FTXM-R iig wel.

Edit: net bij de stylish gekeken in de manual daar staat die ook in.
Knap dat je die hebt gevonden want ik weet niet anders dat met een Perfera het niet kan. Ga ik eens mee spelen. Tnkx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:08:
[...]

Zit neem ik aan toch een werkschakelaar op neem ik aan? Of staat de unit buiten bereik?
Nee, geen werkschakelaar. Unit staat op het dak en heeft een rechtstreekse voeding vanuit de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Ja snap ik, maar per toeval kwam ik erachter dat juist door die offset eenzelfde soort gedrag vertoont als volgens mij van @Team-RiNo als ik me niet vergis vanuit een grafiek hetzelfde gedrag zag. Na pendelen eerst twee keer hoog op en dan rustig weer verder zowel bij opstarten als bij defrost.
De binnenunit reageert dus scherp op de ingestelde offset, in mijn geval op -2 ging de binnenunit dus uit 2 graden lager dan default.

Ik kan me zo voorstellen dat met die bak aan warmte die opgewekt word dat je met de offset dus zou kunnen voorkomen of verminderen dat je binnenunit dus zou gaan flippen door z’n eindpunt in jouw geval te verhogen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:34:
[...]

Knap dat je die hebt gevonden want ik weet niet anders dat met een Perfera het niet kan. Ga ik eens mee spelen. Tnkx!
Hier de technical manual, helemaal onderaan vind je die instellingen. Is wel de R versie maar zal in grote lijnen niet veel verschillen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Hier de technical manual, helemaal onderaan vind je die instellingen. Is wel de R versie maar zal in grote lijnen niet veel verschillen.
Ik heb wel een "oude" bak van drie jaar geleden. Zal mij benieuwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:06:
[...]

De game pc van mijn zoon gebruikt 450w per uur
Nee, die gebruikt 450 Watt. Als ie een uur aan staat is dat 450 Wh, of 0.45 kWh.
, hij heeft er plezier van en met als voordeel amper verwarming nodig op zijn kamer dus wel een ongevraagd energie besparing indirect maar maakt mij echt geen bal uit.
Je mag het mierenneuken noemen, ieder zijn ding. 40 kWh per jaar aan standbyverbruik kost niet de wereld (met de huidige tarieven zo'n 24 euro), maar elke euro is er een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Ik heb wel een "oude" bak van drie jaar geleden. Zal mij benieuwen.
Bij @mr_evil08 werkt het ook, die heeft ook de FTXM versie, althans of het voordelen heeft in zijn geval weet ik niet maar werkt wel. In mijn geval werkte het dus averechts.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Nee, die gebruikt 450 Watt. Als ie een uur aan staat is dat 450 Wh, of 0.45 kWh.
Klopt

[...]

Je mag het mierenneuken noemen, ieder zijn ding. 40 kWh per jaar aan standbyverbruik kost niet de wereld (met de huidige tarieven zo'n 24 euro), maar elke euro is er een.
Zijn toch drie biertjes op het terras tegenwoordig :P

[ Voor 23% gewijzigd door Servee op 18-05-2022 20:43 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[...]

Je geld op een spaarrekening zetten kost je 10% negatief. Zou me daar drukker over maken. En weer over naar L/L zoals beloofd. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:42:
[...]

Zijn toch drie biertjes op het terras tegenwoordig :P
3 kratten bij de Aldi jongen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kan zien aan het verbruik dat het vochtiger is dan gisteren. Verbruik is hoger dan gisteren. Er loopt nu ook voor het eerst water uit de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:46:
Kan zien aan het verbruik dat het vochtiger is dan gisteren. Verbruik is hoger dan gisteren. Er loopt nu ook voor het eerst water uit de afvoer.
Staat hier uit nu (midden nl) , 19 graden buiten en 21 binnen. Vanmiddag hier piekverbruik van jawel 244w. En net even de fan aangehad om de boel te drogen, was ik vergeten vanmiddag |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNqoYnKhlt-En3gJW2Q3Bh2DPbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8xSrlhgPCOZXNM5IPp5SRhX.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:14:
[...]

En als je heel de winter je winterjas aan houdt, snowboots aan en muts op binnen kan hij heel het jaar de airco uitblijven. :+ En weer over naar echte nuttige besparingen die echt zoden aan de dijk zetten met de L/L. ;)
Een beetje flauw, het kost echt geen moeite om 250 kWh te besparen, waar ik bijna een week kan verwarmen met de Airco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Staat hier uit nu (midden nl) , 19 graden buiten en 21 binnen. Vanmiddag hier piekverbruik van jawel 244w. En net even de fan aangehad om de boel te drogen, was ik vergeten vanmiddag |:(
[Afbeelding]
Zuid Nederland. 22 graden buiten. Groot verschil. Bij mij draaien ze nog. Ik zet ze niet eeder uit dan dat het buiten zo'n 16 graden is. Verschil is me anders te klein en dan loopt de temperatuur in de slaapkamers gewoon weer op. Begane vloer is wel uit.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
BTS schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:12:
@outlandos dan blijft resetten over. Mogelijk dus al eens iets ingezet (door een ander)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-184-KJZMD8Gf3h_Bz8c5zz-iIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UHosZbG0XjIYAqlmGSRl5DnQ.png?f=fotoalbum_large

Nu haal ik stap 3 niet eens... Blijf telkens deze melding krijgen bij stap 2. Had ik vanmiddag ook en toen opeens na een uur prutsen lukte het (totdat ik bij stap 3 een wachtwoord moest invoeren). Inferieure rotzooi, dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Zuid Nederland. 22 graden buiten. Groot verschil. Bij mij draaien ze nog. Ik zet ze niet eeder uit dan dat het buiten zo'n 16 graden is. Verschil is me anders te klein en dan loopt de temperatuur in de slaapkamers gewoon weer op. Begane vloer is wel uit.
Voordeel hier woonkamer met woning brede schuifpui en slaapkamer op N/O rond 12:00 is zon praktisch over het huis dus gaat hier minder snel, op de slaapkamer houd ik het nu nog 20,5 met verluchten s’avonds. Voorheen zonder airco was de woonkamer nu echt geen 21 graden na paar dagen warmte, mede door dak veranda die geeft best wat hitte als de zon volop schijnt met hoge temperaturen. Dus de massa koelen werkt echt perfect (y)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
outlandos schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:23:
[...]

[Afbeelding]

Nu haal ik stap 3 niet eens... Blijf telkens deze melding krijgen bij stap 2. Had ik vanmiddag ook en toen opeens na een uur prutsen lukte het (totdat ik bij stap 3 een wachtwoord moest invoeren). Inferieure rotzooi, dat is het.
Kan het zijn dat je router te ver weg staat? Bij mijn installatie moest ik echt praktisch de router vlakbij de airco (WiFi module) hebben om een goede verbinding te creëren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:27:
[...]

Kan het zijn dat je router te ver weg staat? Bij mijn installatie moest ik echt praktisch de router vlakbij de airco (WiFi module) hebben om een goede verbinding te creëren.
Nee dat kan het niet zijn, heb een super strak mesh netwerk, tot in alle hoekjes maximaal bereik. Heb zelfs m'n mesh 2.4 en 5ghz uit elkaar getrokken zodat ik op alleen 2.4 zat (want de airco ondersteunt geen 5). Maar helaas, krijg het niet voor elkaar. Morgen maar eens via de iPad proberen. Wie weet ligt het aan die gammele Android app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
outlandos schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:33:
[...]

Nee dat kan het niet zijn, heb een super strak mesh netwerk, tot in alle hoekjes maximaal bereik. Heb zelfs m'n mesh 2.4 en 5ghz uit elkaar getrokken zodat ik op alleen 2.4 zat (want de airco ondersteunt geen 5). Maar helaas, krijg het niet voor elkaar. Morgen maar eens via de iPad proberen. Wie weet ligt het aan die gammele Android app.
Ja in dat geval lijkt dat niet de oorzaak, wellicht idd de app die half in elkaar zit :S wel frustrerend kan ik me zo voorstellen..

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Vandaag de L/L voor het eerst eens aangezet om te koelen. Blijft mooi om te zien dat je met 100watt de kamer stilletjes lekker koel kunt houden. Daar kunnen die lompe luide dingen met zo'n slang toch nooit tegenop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FznYhT1M4H7TMQulMTzyQTdrOCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gJEjvo2aamWiHhEVGPXp79G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Wellicht is dat mesh netwerk je probleem. Er zijn wel meer apparaten die daar problemen mee hebben. Ik zou eens een enkel AP een SSID uit laten zenden om te kijken of het dan wel wil werken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
Vandaag eens getest wat het verschil is tussen bijna heel de dag (10:00 - 22:00) koelen met 3,5 (zolder, deur open) + 2,5 (slaapkamer, deur open) vergeleken met gisteren waarbij pas rond 14:00 de airco’s aangingen. Beide airco’s op 20 graden
Vandaag: 8,2 kWh totaal
Gisteren: 7,9 kWh totaal

Ook nog eens testen met 21 graden, want 20 is eigenlijk te koud uiteindelijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:22
Martinusz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:35:
Vandaag eens getest wat het verschil is tussen bijna heel de dag (10:00 - 22:00) koelen met 3,5 (zolder, deur open) + 2,5 (slaapkamer, deur open) vergeleken met gisteren waarbij pas rond 14:00 de airco’s aangingen. Beide airco’s op 20 graden
Vandaag: 8,2 kWh totaal
Gisteren: 7,9 kWh totaal

Ook nog eens testen met 21 graden, want 20 is eigenlijk te koud uiteindelijk.
Oh dat is wel erg fris. Ik heb het nu op 23-24 staan om te voorkomen dat het een enorme shock wordt als je in een t-shirt of polo naar binnen loop.

8 kWh is wat ik stook op een vrij koude dag, moet er niet aan denken voor koelen, record (vandaag) is 1.7 kWh, voornamelijk in de woonkamer die tussen de 23 en 24 graden wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
w00key schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:41:
[...]

Oh dat is wel erg fris. Ik heb het nu op 23-24 staan om te voorkomen dat het een enorme shock wordt als je in een t-shirt of polo naar binnen loop.

8 kWh is wat ik stook op een vrij koude dag, moet er niet aan denken voor koelen, record (vandaag) is 1.7 kWh, voornamelijk in de woonkamer die tussen de 23 en 24 graden wordt gehouden.
Ik ben nog zoekende inderdaad, misschien is 22-23 graden inderdaad ook prima.
Meting van airco zelf zegt vaak dat het bijv. 21 graden is, maar afstandsbediening zegt room temp is 17 graden, 4 graden verschil.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:31:
Denk niet dat die sensor buiten iets doet, behalve in je app laten zien hoe de temperatuur buiten is.
Toch wel: het is een van de belangrijkste inputs voor defrosts. Ik zou daar zelf niet te veel mee klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
[...]

Weet jij misschien of dat die Energy Socket ook de terug levering van een zonnepaneel omvormer kan meten? Omdat de stroom tegen gesteld is kunnen niet alle energie meters dit. Bijvoorbeeld Voltcraft SEM6000 kan dit dus niet.

Weet jij dit misschien?
Alvast bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
zonnefreak schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:07:
Weet jij misschien of dat die Energy Socket ook de terug levering van een zonnepaneel omvormer kan meten?
Beetje offtopic maar de spullen van Shelly (bv. 1 PM voor inbouw, bv. achter een wandcontactdoos) kunnen dat zeker, ik doe dat hier thuis. Zonnepanelen horen overigens niet meer in te voeden via een stekker-verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Weet jij misschien of dat die Energy Socket ook de terug levering van een zonnepaneel omvormer kan meten? Omdat de stroom tegen gesteld is kunnen niet alle energie meters dit. Bijvoorbeeld Voltcraft SEM6000 kan dit dus niet.

Weet jij dit misschien?
Ja de Energy Socket meet ook de teruglevering van zonnepanelen, als je ook nog de P1 meter erbij neemt krijgt je een uitgebreid overzicht van verbruik en levering. Als er geen stekker aan de zonnepanelen zit hebben ze ook nog een kWh meter voor in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
HereIsTom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:26:
[...]

Ja de Energy Socket meet ook de teruglevering van zonnepanelen, als je ook nog de P1 meter erbij neemt krijgt je een uitgebreid overzicht van verbruik en levering. Als er geen stekker aan de zonnepanelen zit hebben ze ook nog een kWh meter voor in de meterkast.
Super, ik heb al even zitten kijken bij die site. Ik ga er morgen gelijk een paar bestellen. Dank je wel voor je hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wilke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:04:
[...]

Toch wel: het is een van de belangrijkste inputs voor defrosts. Ik zou daar zelf niet te veel mee klooien.
Dat lijkt me stug want dan zou de mijne bij zonnig weer bijna nooit in defrost gaan. Staat altijd in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:42:
Dat lijkt me stug want dan zou de mijne bij zonnig weer bijna nooit in defrost gaan. Staat altijd in de zon.
Voor Daikin RXM buitenunits, zie hier:

Trebbors in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:07
[...]

Met mesh kan het wel eens het probleem zijn dat als je device waar je je installatie mee doet ( bv je telefoon) EN de unit die je wil installeren NIET op hetzelfde meshpunt verbinding heeft de installatie ( of updates) niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Waar kan ik bij Daikin zien hoeveel M3 bv een 2,5 of 3,5 aankan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:32
Faece schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:54:
Waar kan ik bij Daikin zien hoeveel M3 bv een 2,5 of 3,5 aankan ?
Ik heb vooral de indruk dat m3 ruimte echt iets is wat aanbieders gebruiken om je een bepaalde keuze te laten maken. Voor een FTXM25R bijvoorbeeld zegt de ene partij 65m3 en de ander 83m3.

Het aantal m3 alleen zegt namelijk vrijwel helemaal niks over wat je nodig hebt, daar komen wat meer factoren bij kijken.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
zonnefreak schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Super, ik heb al even zitten kijken bij die site. Ik ga er morgen gelijk een paar bestellen. Dank je wel voor je hulp. :)
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Wilke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Beetje offtopic maar de spullen van Shelly (bv. 1 PM voor inbouw, bv. achter een wandcontactdoos) kunnen dat zeker, ik doe dat hier thuis. Zonnepanelen horen overigens niet meer in te voeden via een stekker-verbinding.
Shelly, geweldige apparaten voor dit. Die 1PM is de perfecte oplossing voor dit inderdaad. Lekker in de doos plaatsen en dan richting de Airco. Kan je ze ook eenvoudig spanningsloos maken om je standby verbruik te minimaliseren.
[...]

Weet jij dit misschien?
Ikzelf heb er een Shelly EM op aangesloten, met meet klauwen. Perfect.

Nu snel weer on-topic

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:59
Goedemorgen,

Ik overweeg een MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES SRK35ZS-W (3,5kw dus) voor mij woonkamer, die we ook als verwarming willen gebruiken.
Gaat om een tussenwoning, goed geïsoleerd, woonkamer is 33m2, 2,45m hoog.

Voor koelen is dit ruim voldoende, maar zou deze voor verwarmen voldoende capaciteit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

BeeJee78 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:09:
Goedemorgen,

Ik overweeg een MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES SRK35ZS-W (3,5kw dus) voor mij woonkamer, die we ook als verwarming willen gebruiken.

Voor koelen is dit ruim voldoende, maar zou deze voor verwarmen voldoende capaciteit hebben?
Gemakkelijk. Zeker, niet groter nemen. Lees maar eens wat pagina's terug, vergelijkbare scenario's.

Topicstart: m3 x 30 = 2400W. Als dusdanig goed geïsoleerd, tachtisch opgehangen, is zou een 2.5 ook kunnen :D

[ Voor 4% gewijzigd door R-B op 19-05-2022 09:13 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:30
Meer dan ruim voldoende. Het verwarmingsvermogen van die unit is waarschijnlijk ook over de 4kW. Ik zit hier in een tussenwoning uit 94 met een 3,5 in de woonkamer die iets groter is en dat gaat prima.

[ Voor 24% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-05-2022 09:15 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:59
R-B schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Gemakkelijk. Zeker, niet groter nemen. Lees maar eens wat pagina's terug, vergelijkbare scenario's.

Topicstart: m3 x 30 = 2400W. Als dusdanig goed geïsoleerd, tachtisch opgehangen, is zou een 2.5 ook kunnen :D
HarmoniousVibe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:14:
Meer dan ruim voldoende. Het verwarmingsvermogen van die unit is waarschijnlijk ook over de 4kW. Ik zit hier in een tussenwoning uit 94 met een 3,5 in de woonkamer die iets groter is en dat gaat prima.
Dank voor de snelle reacties!

Tactisch ophangen kan helaas niet, er is maar 1 plek mogelijk in de hoek van de woonkamer.
Dus ik denk dat ik met deze goed zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
Dank je wel voor de link :) Ik heb de eerste paar weken weer wat door te lezen.
Ik heb trouwers 3 energy sockets besteld, was een aanbieding bij Home Wizard Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23
MotorBeast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:42:
[...]

Bij MHI zeker wel. Wanneer de buiten sensor <2 graden meet en de warmtewisselaar -5 is begint het defrost feest al.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
BeeJee78 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:09:
Goedemorgen,

Deze hebben wij ook in een ruimte van 50m2 hangen, kamer en open keuken en dat gaat perfect met verwarmen, afgelopen winter helemaal geen gas meer verbruikt om te verwarmen, dus dan moet dat bij jou ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 23:16
Gisteren is de eerste aircoboer langs gekomen voor advies/offerte.
Ik wil de woonkamer kunnen verwarmen en koelen, slaapkamer alleen koelen.
Met een multi split. Ze zullen nooit tegelijk aan staan. Ik wil de CV ketel helemaal weg hebben dus alleen met L/L verwarmen. De woonkamer zit aan een open keuken vast en daar aan vast zit te eetkamer, zonder deuren of iets.

Appartement uit 2010, energielabel A.
Afmetingen woonkamer: 5,6 m x 4,1 m
Afmetingen keuken: 1,9 m x 4,1 m
Afmetingen eetkamer: 4,1 m x 3,2 m
Hoogte is 2,6 meter.
Totale inhoud zou dan 60 m3 + 21 m3 + 34 m3 = 115 m3 zijn.

Kan er van uit gaan dat als ik de binnenunit in de woonkamer ophang dat daar de temperatuur goed blijft. Of trekt de warmte of kou teveel naar de keuken/eetkamer? Volgens de berekening uit de OP is 3,5 kW goed. De aircoboer adviseerde voor de woonkamer een 3,5 kW en slaapkamer een 2,5 kW. Buitenunit SCM 40 van Mitsubishi Heavy.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@OneTimer Het ligt een beetje aan de indeling, maar met die m2 moet het lukken, waar hij hangt blijft het wel warm, de andere ruimtes worden dan ook wel warm als het redelijk geïsoleerd is en de lucht er makkelijk in en uit kan stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Zonet reply van Daikin ontvangen. Zij zeggen dat multisplits zuiniger zijn. Hier lees ik andersom, single split is zuiniger. Is dit een gevalletje slecht klantenservice antwoord? Vind nu niet echt onderbouwing..

Bedankt voor uw bericht !
Op een multisplit buitendeel dient minimaal 2 units aangesloten te worden, een multisplit zal zuiniger in gebruik zijn. De Sensira en Siesta zijn actie modellen, die zo nu en dan verkocht worden vandaar deze niet in de brochure staat. Bij sommige modellen zitten de wifi adapters ingebouwd en voor de overige modellen zijn daar wifi modules voor. De installateur zal dit voor u in orde kunnen maken.[/quote]
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@HereIsTom De unit komt sowieso in de woonkamer te hangen. Isolatie is goed en de kamers worden doormiddel van een wtw geventileerd.

Ik zit ook te kijken voor een warmtepompboiler voor het tapwater, maar of dat gaat passen in de berging is nog even puzzelen. Het doel is om de cv ketel helemaal weg te doen en het gas af te sluiten.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@OneTimer Ok een wtw zou de lucht in de andere kamers dan ook moeten opwarmen als die in de woonkamer ook afzuigt.

Hier ook nog naar een oplossing aan het zoeken voor warm water, wij gebruiken nu nog maar <50m3 gas voor warm water, dus een 50L boiler zou dan genoeg moeten zijn, maar Warmtepompboilers zijn te groot en te duur daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@HereIsTom Afzuigen doet de wtw alleen in de keuken in dit geval.
Maar dan zit het met de 3,5 kW dus iig goed. Bedankt!

Warmtepompboiler gaat hier denk ik ook niet passen. De kleinste is 80 liter en dat is een wandmodel, dat gaat m niet worden. Een staand model is te groot wat ik zo kan vinden. De atlanctic explorer heeft ook weer specifieke afmetingen nodig voor het aanzuigen van de lucht uit de ruimte etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@OneTimer Ja het lastig om een oplossing voor warm water te vinden als je maar een kleine boiler nodig hebt of geen plaats hebt voor een grote Warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Processorkoeler schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:51:
Zonet reply van Daikin ontvangen. Zij zeggen dat multisplits zuiniger zijn. Hier lees ik andersom, single split is zuiniger. Is dit een gevalletje slecht klantenservice antwoord? Vind nu niet echt onderbouwing..

Bedankt voor uw bericht !
Op een multisplit buitendeel dient minimaal 2 units aangesloten te worden, een multisplit zal zuiniger in gebruik zijn. De Sensira en Siesta zijn actie modellen, die zo nu en dan verkocht worden vandaar deze niet in de brochure staat. Bij sommige modellen zitten de wifi adapters ingebouwd en voor de overige modellen zijn daar wifi modules voor. De installateur zal dit voor u in orde kunnen maken.[/quote]
[quote]
Een single is niet zuiniger of onzuiniger en ook een multi niet. Alleen als je een zware multi koopt en je verwarmt maar met 1 binnenunit zal hij meer gaan pendelen en dan is iets onzuiniger. Draai je alles tegelijk maakt het geen bal uit. Overigens met koelen maakt het helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:58:
@OneTimer Ok een wtw zou de lucht in de andere kamers dan ook moeten opwarmen als die in de woonkamer ook afzuigt.

Hier ook nog naar een oplossing aan het zoeken voor warm water, wij gebruiken nu nog maar <50m3 gas voor warm water, dus een 50L boiler zou dan genoeg moeten zijn, maar Warmtepompboilers zijn te groot en te duur daarvoor.
Met zo'n laag verbruik (waarschijnlijk douchen) neem je toch gewoon een doorstroomverwarmer. Opgelost.
Ik wil een boiler van 300 liter want wij houden nu eenmaal van badderen. Zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Met zo'n laag verbruik (waarschijnlijk douchen) neem je toch gewoon een doorstroomverwarmer. Opgelost.
Inderdaad daar kijk ik ook naar, maar ook daar te veel keuze, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Unieke situatie hier in het Zuiden. Airco aan terwijl het met bakken uit de lucht valt. Fijn zo goed geisoleerd huis zodat de warmte binnen blijft. _O-

Eindelijk regen! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:47:
Unieke situatie hier in het Zuiden. Airco aan terwijl het met bakken uit de lucht valt. Fijn zo goed geisoleerd huis zodat de warmte binnen blijft. _O-

Eindelijk regen! *O*
Dan zet je na de regen toch alle deuren en ramen open....
Het heeft hier ook even goed hard geregend, en vannacht is er ook een kleine 10mm gevallen. Was hard nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Airco's staan hier nu op dry modus, moet zeggen een verademing. Dat benauwende is nu helemaal weg.

[ Voor 21% gewijzigd door outlandos op 19-05-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:28
Je bedoelt ontvochtigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Ja, lijkt me dat dry modus dat doet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Dat had ik ook in gedachte. Dan zou ik echter naar een 3x25A aansluiting moeten. Zal vast kunnen in het appartement, maar dat moet ik eerst uitzoeken. Zijn er ook doorstroomwarmers die net als inductie kookplaten op een kookgroep kunnen en daardoor 7,2 kW kunnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
OneTimer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Dat had ik ook in gedachte. Dan zou ik echter naar een 3x25A aansluiting moeten. Zal vast kunnen in het appartement, maar dat moet ik eerst uitzoeken. Zijn er ook doorstroomwarmers die net als inductie kookplaten op een kookgroep kunnen en daardoor 7,2 kW kunnen trekken?
In theorie wel, maar je debiet is dan erg beperkt, en meestal net niet genoeg om te douchen, zeker in de winter als het binnenkomende water erg koud is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Die dry functie bij Daikin werkt echt super goed, als je op de grens zit van net niet actief koelen maar met wel een hoge luchtvochtigheid dan is dat een prima comfortabel alternatief.
Note: als de unit in een relatief kleine ruimte hangt heb je sneller kans op pendelen omdat de unit dus wel koelt en dan redelijk snel naar thermo-off temperatuur gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egIuouXNggsMj_pAsjRc8BjmtHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rov5GI7u32hR1Z6ooWUpEfPP.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 145 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic