Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:02:
[...]
In dat geval zou ik kiezen tussen de Perfera of de Comfora. De siesta en de sensira zijn perfect voor koelen maar denk ik niet geschikt om als permanente (efficiënte) verwarming te gebruiken, dit zijn ook de “budget” modellen van Daikin. De Comfora is al beter maar de Perfera het meest zuinig van de 4. En of de aanschafkosten opwegen tegen de voordelen en aanwezige opties , seer/scop, geluidproductie, en WiFi module dat zul je echt moeten bekijken of je dat waard vind.
Comfora en Perfera inderdaad even vergeleken. WiFi kost €70. Nu je het zo zegt, even rekensommetje gemaakt:
Perfera (FTXM35-R) heeft een SEER van 8,65 en (S)COP van 5,10. Jaarlijkse energieverbruik (koel/verwarm) is 137 / 686 kWh.
Comfora (FTXP35-M9) heeft een SEER 6,62 en (S)COP van 4,64. Jaarlijkse energieverbruik (koel/verwarm) is 186 / 845 kWh.
Scheelt dus (bij 30 cent per kWh terugleververgoeding) €60 tot max. €100 aan "stroomkosten" per jaar. In dit geval 'gemiste terugleververgoeding' per jaar. Perfera set te vinden voor €1250. Installatie gok ik op zo'n €650. Totaal €1900 voor een Perfera. Comfora voor €900-1000. Installatie idem.
Komt wel dichtbij elkaar dan, maar ik denk niet dat ik het koel- en verwarmingsvermogen gebruik zoals in die norm staat voorgeschreven. Kon het aantal uur enz. niet vinden. Neig dan toch naar de Perfera. Heb het zelfde sommetje tussen de Perfera en Sensira gedaan, wel een groot verschil. Maar da's wel echt het 'slechtste' model dan...
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:05:
Ik was 3 jaar geleden zo'n €5500 kwijt voor 3 units, veel leidingwerk en lastig werken. Gezien de inflatie denk ik dat nu zo'n €1000,- erop normaal is. Tja, alles is duur en materialen/personeel schaars.
Ja arbeid is flink duurder en materiaal al helemaal. Ik ken een situatie die 7K kostte met drie comfora's (3,5 en 2x 2) met een 3MXM52N. Ook een complexe situatie met aircopomp en ruim drie dagen werk. Wil niet weten wat dat nu kost.
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:11:
[...]
Wij hebben hier ook € 2600,- euro betaald voor een MHI 3,5kW incl. installatie en dan was nog niet eens de duurste, maar ook niet de goedkoopste, maar wel eentje die de tijd nam, meerdere keren hier is geweest voor de beste oplossing.
Weet even de MHI prijzen niet, maar is ook inderdaad zeker niet super goedkoop denk ik. Ik wil zelf niet op elke euro zitten, maar ook niet onnodig uitgeven (startende op de arbeidsmarkt en nog jong

). Voor een installateur is dit echt een easy klusje, de buitenunit komt direct achter de binnenunit en condenswater kan zo omlaag. Garantie heb je toch wel tussen nu en twee jaar.
Misschien een andere beredenering dan dat je verwacht, maar ik denk dan zelf; waarom €500 meer uitgeven? Advies is op Tweakers ook goud waard. Service in de zin van snelle reparaties en goede communicatie is zeker wat waard, maar ergens ligt dan de grens voor mij denk ik.
Mijn buurman ZZP't en kan alles als klusser, als die alles doet en een STEK-monteur het afmaakt heb je als 'gebruiker' hetzelfde eindresultaat. STEK-certificering en opleiding kost ook geld, dus snap de kosten wel. Maar als ik dan zie dat een volledige installatie tussen de 500-700 ligt (incl inbedrijfstellen) en een inbedrijfstelling 400-500 is....
____
Ik denk dat het al met al voor een enkele FTXM-35R in mijn geval weinig uitmaakt. Kreeg een offerte voor €3500 en een andere beweert het voor €2000 te kunnen. Vandaar de twijfels