Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.408 views

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 11:16

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Wat is je jaarlijkse gasverbruik om de kamer warm te houden? Nadeel van een 5kw is oa het geluid.
Is wat lastig te zeggen omdat we natuurlijk alles nu doen op gas.
verstoken nu 2150m3 gas per jaar
De meeste radiatoren in huis staan altijd uit, behalve in de beide (grote) badkamers en op mijn studeerkamer.
Verder ca. 300m3 gas per jaar voor douchen.
Ik schat dat we ca. 1000m3 gas per jaar gebruiken om de woonkamer te verwarmen.
Minimale geluidsdruk van de 5kW is volgens opgave 22dB vs 19dB voor de 3,5. Inderdaad iets meer maar nog altijd zeer acceptabel. De maximale geluidsdruk is ook 3dB hoger.

Waarschijnlijk kan de 3.5kW het ook wel trekken maar zal harder moeten werken en is wel kleiner dan alle experts adviseren ...

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
2150m3??? Hoe warm stook je dat hok? Ik heb hier een woonkamer van 60m2 en zat op 900m3 hele woning en SWW. Het max van een unit heeft niets met harder of zachter werken te maken. De max gebruik je alleen om adhoc snel op te stoken. Ik doe dat dus nooit en heb nog nooit de max nodig gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 15:54 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:49:
[...]

De meeste radiatoren in huis staan altijd uit, behalve in de beide (grote) badkamers en op mijn studeerkamer.
Minimale geluidsdruk van de 5kW is volgens opgave 22dB vs 19dB voor de 3,5. Inderdaad iets meer maar nog altijd zeer acceptabel. De maximale geluidsdruk is ook 3dB hoger.

Waarschijnlijk kan de 3.5kW het ook wel trekken maar zal harder moeten werken en is wel kleiner dan alle experts adviseren ...
Waarom vraag je dan hier om advies als je zoveel waarde hecht aan het advies van de "experts" ?
Wat vond de expert van de voorgestelde plaatsing in de keuken?

Als 2100m3 verbruikt stook je 24/7 op 22c of is de woning niet zo goed geïsoleerd als je zelf stelt. Ik zou toch een zwaardere unit adviseren, misschien moet je voor een 7kW gaan, de expert gaat hier vast in mee :+

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2022 15:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:21

R-B

Blokkert

[...]

Van die 2150 gaat er degelijk meer in de woonkamer, aangezien daar je thermostaat hangt en de temperatuurvraag dus op gebaseerd wordt. Dat je badkamers e.d. mee verwarmen daardoor staat er dan los van. Of heb je per ruimte aparte thermostaten? :)
Dan nog, is het vrij veel. Ik heb voor 55m2, bij 20 graden, 1200 m3 per jaar waarvan 200 SWW.

Edit:
Staar je niet blind op die 22/19 db, dat is alleen in ultra stille modus (lees snachts bijv) en gebruik je alleen als je de unit gehele dag door aanlaat en hij het alleen "bij hoeft te houden".

[ Voor 8% gewijzigd door R-B op 16-05-2022 16:03 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• dagobert1966

dagobert1966

MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:54:
2150m3??? Hoe warm stook je dat hok? Ik heb hier een woonkamer van 60m2 en zat op 900m3 hele woning en SWW. Het max van een unit heeft niets met harder of zachter werken te maken. De max gebruik je alleen om adhoc snel op te stoken. Ik doe dat dus nooit en heb nog nooit de max nodig gehad.
:) .
Het is een vrijstaande woning en volgens Essent en MIlieuCentraal zitten we daarmee iets aan de hoge kant van het gemiddelde maar zeker niet heel hoog.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Het is een vrijstaande woning en volgens Essent en MIlieuCentraal zitten we daarmee iets aan de hoge kant van het gemiddelde maar zeker niet heel hoog.
Met een vrijstaande woning en de mogelijkheden die dit bied is de plaatsing in de keuken helemaal |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• dagobert1966

dagobert1966

revolution-nl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Waarom vraag je dan hier om advies als je zoveel waarde hecht aan het advies van de "experts" ?
Wat vond de expert van de voorgestelde plaatsing in de keuken?

Als 2100m3 verbruikt stook je 24/7 op 22c of is de woning niet zo goed geïsoleerd als je zelf stelt. Ik zou toch een zwaardere unit adviseren, misschien moet je voor een 7kW gaan, de expert gaat hier vast in mee :+
Man, wat kun jij zuur reageren ..

zoals gezegd: ik luister naar de experts en ervaren gebruikers en neem dan mijn beslissing.
Huis is van 1998, dus redelijk tot goed geïsoleerd.
Stoken ca tot 20 - 21 graden in woonkamer.

Als je alleen zo vervelend reageerd moet je misschien helemaal niet reageren? Kost het je ook geen moeite.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Als je advies vraagt, geef dan alle noodzakelijke info. Als je dit topic goed hebt doorgespit dan snap je het belang hiervan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Man, wat kun jij zuur reageren ..

zoals gezegd: ik luister naar de experts en ervaren gebruikers en neem dan mijn beslissing.
Huis is van 1998, dus redelijk tot goed geïsoleerd.
Stoken ca tot 20 - 21 graden in woonkamer.

Als je alleen zo vervelend reageerd moet je misschien helemaal niet reageren? Kost het je ook geen moeite.
Je komt hier zonder je in te lezen, vraagt om advies en doet er vervolgens niets mee.
Daar mag best wat van gezegd worden.

Succes ermee :)

• MotorBeast
  • Nu online
Ik luister bijna nooit meer naar de zogenaamde experts. Sales, sales, sales en targets weer gehaald voor de bonus. 8)

Ter info: 1 wilde hier 6 kW hangen. Had achteraf een 3 of 3,5 kunnen zijn. Heb een 4,2.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 16:10 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:16
[...]

Misschien is het een heel raar idee, maar heb je al eens overwogen om 2 kleinere units op te hangen? Daarmee zou je pendelen in de tussenseizoenen verminderen door er bijvoorbeeld maar 1 te gebruiken, het geluid van de units is misschien minder? En wanneer het echt koud is heb je dan toch, indien nodig, die 5kW tot je beschikking.
Op de hoeveelheid gas die je verbruikt is dat misschien nog niet zo'n gekke hoeveelheid. Wij verbruikten ongeveer 500m3 gas voor verwarmen.

Wij hebben hier zelf 3,5kW op een woonkamer van ongeveer 50m3 in een woning uit '57 met wat isolatie (isolatie niet optimaal).
Hier werkt het uitstekend, maar ik zou bij hoger in een grotere ruimte zelf denk ik splitsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 16-05-2022 16:13 ]

• R-B

R-B

Blokkert

MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Succes https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Met een 5 kan je bijna een heel regulier huis warm houden als het fatsoenlijk geïsoleerd is. ;)
Als je deze invult alsof je woonkamer een plat dak heeft, met slechte isolatie, dan kom je uit op "maar" 2.8 kW.
Een hele woning ingevuld kom je ergens uit tussen de 5 en 6 inderdaad.

Zo redenerend is een 3.5 meer dan zat voor 50/60/70 m2.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• dagobert1966

dagobert1966

revolution-nl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Je komt hier zonder je in te lezen, vraagt om advies en doet er vervolgens niets mee.
Daar mag best wat van gezegd worden.

Succes ermee :)
Ik mis hier iets denk ik.
Ik heb me juist wel ingelezen op dit topic.
Ik deel juist wel alle informatie (misschien pas nadat het gevraagd wordt omdat ik niet overal aan denk?).
Ik heb de capaciteitsberekening gemaakt volgens de topic starter en vervolgens kan men daar blijkbaar de nodige vraagtekens bij zetten?
Ik doe best wat met de adviezen en reageer daarop, nl. door te zeggen dat ik de topicstarter heb gebruikt en dan op de 5kW unit kom (net als dat geadviseerd wordt).
Jullie trekken dat in twijfel: prima, kan ik over nadenken.

Unit wel / niet in de keuken heb ik ook meningen over gehoord en doe ik wellicht wel wat mee.

Ik begrijp niet wat er fout is aan mijn vragen en waarom jij zo vreemd reageert ..

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:42
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Dat snap ik ook wel. Maar ik weet waar ik over praat. Mijn unit op de slaapkamer hangt welgeteld zo'n 50 cm van mijn raam. In de oude situatie met houten kozijnen moest ik toch echt mijn rooster sluiten omdat anders het verbruik verdubbelde ivm aanzuigen lucht van buiten. Nu is het rooster verplaatst naar het vaste raam en dus ruimer ervandaan en kan nu het rooster wel openlaten. Ik wil wel ventileren zomer en winter maar ga niet overdreven veel koude/warme lucht naar binnen zuigen.
Dan was het rooster knijpen dus ook een oplossing wanneer de unit in bedrijf was.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• R-B

R-B

Blokkert

Sjamo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:10:
[...]

Misschien is het een heel raar idee, maar heb je al eens overwogen om 2 kleinere units op te hangen? Daarmee zou je pendelen in de tussenseizoenen verminderen door er bijvoorbeeld maar 1 te gebruiken, het geluid van de units is misschien minder? En wanneer het echt koud is heb je dan toch, indien nodig, die 5kW tot je beschikking.
Op de hoeveelheid gas die je verbruikt is dat misschien nog niet zo'n gekke hoeveelheid. Wij verbruikten ongeveer 500m3 gas voor verwarmen.

Wij hebben hier zelf 3,5kW op een woonkamer van ongeveer 50m3 in een woning uit '57 met wat isolatie (isolatie niet optimaal).
Hier werkt het uitstekend, maar ik zou bij hoger in een grotere ruimte zelf denk ik splitsen.
50m2 hoop ik? :D

• Sjamo
Nee hoor, 50m3.
Zo'n 20m2.

• Servee
  • Niet online
dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:12:
[...]

Ik mis hier iets denk ik.
Ik heb me juist wel ingelezen op dit topic.
Ik deel juist wel alle informatie (misschien pas nadat het gevraagd wordt omdat ik niet overal aan denk?).
Ik heb de capaciteitsberekening gemaakt volgens de topic starter en vervolgens kan men daar blijkbaar de nodige vraagtekens bij zetten?
Ik doe best wat met de adviezen en reageer daarop, nl. door te zeggen dat ik de topicstarter heb gebruikt en dan op de 5kW unit kom (net als dat geadviseerd wordt).
Jullie trekken dat in twijfel: prima, kan ik over nadenken.

Unit wel / niet in de keuken heb ik ook meningen over gehoord en doe ik wellicht wel wat mee.

Ik begrijp niet wat er fout is aan mijn vragen en waarom jij zo vreemd reageert ..
Als je onderstaand lijstje had ingevuld had je een hoop reacties gescheeld, met halve info krijg je ook half advies gebaseerd op beschikbare informatie.
Er is geen 123 advies klaar met beperkte info, daarbij zijn de ervaringen hier ook verschillend door onderstaande zaken met verschillende setups.

Wat is precies je vraag waar je advies bij nodig hebt?

Hoeveel m3 inhoud?
Raamoppervlakte?
Isolatie waarde ramen?
Ligging ruimte waar de airco komt?
Bouwjaar woning?
Vloerisolatie?
Muurisolatie?
Soort bouw?
Rijtjeshuis. hoekhuis, vrijstaand, appartement ?
Welke provincie woon je?

Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?
Huidige type verwarming?

Wat is je hoofddoel?
Verwarmen/koelen of beide?

Heb je al een merk/type voorkeur?
Heb je dit topic al eens doorgespit naar informatie?

Plattegrond indien mogelijk toevoegen?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• R-B

R-B

Blokkert

Sjamo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Nee hoor, 50m3.
Zo'n 20m2.
Ah oke. Klinkt wat heftig, maar gezien de leeftijd woning en slechte isolatie wel nodig dan :) Als het goed werkt dan heb je goede keuze gemaakt :9

[ Voor 10% gewijzigd door R-B op 16-05-2022 16:18 ]

• Sjamo
R-B schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Ah oke. Klinkt wat heftig, maar gezien de leeftijd woning en slechte isolatie wel nodig dan :) Als het goed werkt dan heb je goede keuze gemaakt :9
Ik weet dat het volledig ingaat tegen bijna alle adviezen hier :)

Maar het past goed bij onze manier van verwarmen, en geeft ons een erg laag energieverbruik. Daarmee voldoet het dus aan onze wensen.

Dit zal niet voor iedereen de beste oplossing zijn.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:34:
Ik snap de twijfel.
Ik ben geen deskundige en ga dus af op adviezen, van deskundigen en (ervaren) gebruikers.
Verschil in aanschaf tussen de 3.5kW en 5kW is ongeveer €300,- .
Maar dan weet ik wel dat de 5kW niet steeds op z'n maximum hoeft te werken en de capaciteit zeker voldoende is ....
Behalve de bezwaren, wat zijn de nadelen van de 5kW?
Zijn minimale vermogen bij verwarmen gaat iets lager dan bij de 3,5kW.
Al met al lijkt de 5kW dus iets veelzijdiger en flexibeler?
Ik ben ook voor 5kW gegaan ondanks dat hier 3.5kW werd geadviseerd. Ik heb 2 partijen langs laten komen en beiden hebben ze berekend dat 3.5kW hier gewoon te krap zou zijn voor de ruimte, zeker icm een grote glaswand van 6 meter breed en 2.7m hoog waar de hele dag de zon in staat. Blij met m'n keuze :)

• MotorBeast
  • Nu online
@Cartman! En vertel mij dan nu eens even wanneer jouw unit 5kW draait. Wedden dat dat nooit is.

• loewie1984
  • Laatst online: 11:51
Wij hebben ons huis al voorzien van 2 units, en twijfel nu over de beneden verdieping. Voor de volledigheid:

Op zolder hangt een 5kw SRK-ZSW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4WrW7-TLFfM8rhBYayu0Ew7M9k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/if6kyrtHD4DgoMX9FOH71KyE.jpg?f=fotoalbum_medium

Op de slaapkamer van ons hangt een 2.5kw SRK-ZSW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAncfyzs3HDrNZ-wCd0tRPRpjws=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PO5lKU1LDblhmiB5ofIfRoK.jpg?f=fotoalbum_medium

Opties beneden, ik wil beginnen met een unit boven de keuken/appliance wand. Zodanig dat ik hem straks in kan bouwen in een bekisting in het geval van een nieuwe keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2PpoDHxC46ntPwCjTdehOUyrzw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP1USgFuoYegy40LO0DRkX6Y.jpg?f=fotoalbum_medium

Op basis van de kubieke meters x de vermenigvuldigingsfactor 40 (ons huis is nu 7 jaar oud en goed geisoleerd) kom ik uit op 7800 watt. Een 5kw gaat dat dus niet alleen trekken.

Ik sluit tevens niet uit dat we tzt een warmtepomp gaan aansluiten voor de vloerverwarming bij een volgende verbouwing. Dus ik heb de keuze nu 1 airco aan te leggen en straks nog 1 of nu toch al 2 doen?

En bij 2 dan de keus, 2 x 3.5 of 1 x 5kw en 1 x 2.5 of 3.5kw.

Totale vermogen van radiatoren wat er hangt zit tegen de 10000 watt. aan

discogs

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Ik weet dat het volledig ingaat tegen bijna alle adviezen hier :)

Maar het past goed bij onze manier van verwarmen, en geeft ons een erg laag energieverbruik. Daarmee voldoet het dus aan onze wensen.

Dit zal niet voor iedereen de beste oplossing zijn.
Hangt die 3,5kw niet aan een 6kw buitenunit? Dan
kan ik me zo voorstellen dat of je woning zo lek is als een mandje of dat je een pendel feest hebt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Cartman!
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:30:
@Cartman! En vertel mij dan nu eens even wanneer jouw unit 5kW draait. Wedden dat dat nooit is.
Geen idee, is er al een hittegolf geweest dit jaar? Gisteren heeft de unit een tijdje behoorlijk staan blazen in Powerful mode iig om de woonkamer af te koelen.

Zonder airco wordt t op n dag als gisteren zo 28 graden binnen en plakken we daarna in bed overal aan vast in de avond. Gisteren heeft die unit totaal 3.6kWh gebruikt en was het lekker. De kleinere units boven pakweg 1kWh verbruikt, met name in de avond. Het actuele verbruik weet ik niet hoe ik die kan terugvinden in de Daikin app.

[ Voor 31% gewijzigd door Cartman! op 16-05-2022 16:35 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@Cartman! En dus gebruik je hem verkeerd. Het adhoc koelen werkt voor geen meter want dan zijn je meubels etc ook warm net als in de winter als het koud is adhoc verwarmen ook niet werkt, lees comfortabel is want dan zijn je muren/meubels nog koud. Lucht is warm/koud, massa niet. Zet dat ding nu eens gewoon op tijd aan voordat je kamer bloedheet is geworden.

• Servee
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Geen idee, is er al een hittegolf geweest dit jaar? Gisteren heeft de unit een tijdje behoorlijk staan blazen in Powerful mode iig om de woonkamer af te koelen.
Dan heb je veel te laat de airco aangezet ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
  • Nu online
@Servee Ik denk dat wij een advies bureau moeten gaan beginnen. Gouden handel.

• Cartman!
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:34:
@Cartman! En dus gebruik je hem verkeerd. Het adhoc koelen werkt voor geen meter want dan zijn je meubels etc ook warm net als in de winter als het koud is adhoc verwarmen ook niet werkt, lees comfortabel is want dan zijn je muren/meubels nog koud. Lucht is warm/koud, massa niet. Zet dat ding nu eens gewoon op tijd aan voordat je kamer bloedheet is geworden.
Stond in de ochtend al aan op de laagste stand dus niet pas aangezet toen het warm was ieder geval. Toen ik t te warm vond worden heb ik t n kwartier/20min op Powerful gezet en toen werd het lekker.
Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Dan heb je veel te laat de airco aangezet ;)
Ik heb de boel 2 maanden hangen en nog niet echt nodig gehad, is niet heel vreemd dat ik even dingen aan het proberen ben. Anyway, het boeit me niet heel veel wat jullie er verder van vinden want jullie kennen de situatie simpelweg niet. Degenen die zijn langsgeweest voor advies wel :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cartman! op 16-05-2022 16:37 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Cartman! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Stond in de ochtend al aan op de laagste stand dus niet pas aangezet toen het warm was ieder geval. Toen ik t te warm vond worden heb ik t n kwartier/20min op Powerful gezet en toen werd het lekker.
Laagste stand? Ventilator? Niet knijpen. Moduleert vanzelf terug en dan pruttelt hij rustig door.

Als het je niet interesseert moet je hier ook niet posten toch? Hebben je adviseurs ook gezegd dat je de boel niet moet knijpen dan?

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 16:40 ]

• Servee
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:36:
[...]
Degenen die zijn langsgeweest voor advies wel :)
Ok man succes verder

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Cartman!
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:37:
[...]
Als het je niet interesseert moet je hier ook niet posten toch?
Ik vroeg dan ook niet om advies, de boel hangt hier al. Ik gaf iemand bijval in z'n gevoel en die kan z'n eigen keuze maken op basis van diverse factoren; hulp op afstand vanuit hier en iemand die fysiek is langs geweest en de situatie heeft bekeken.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-01 14:32
Cartman! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:24:
[...]

Ik ben ook voor 5kW gegaan ondanks dat hier 3.5kW werd geadviseerd. Ik heb 2 partijen langs laten komen en beiden hebben ze berekend dat 3.5kW hier gewoon te krap zou zijn voor de ruimte, zeker icm een grote glaswand van 6 meter breed en 2.7m hoog waar de hele dag de zon in staat. Blij met m'n keuze :)
Op alleen de inhoud van een ruimte kan je ook niet zeggen "3.5 kW is goed genoeg".
Als je zo'n pui op het zuiden hebt in combinatie met een behoorlijke woonkamer dan kan ik me wel voorstellen dat 5 kW beter is.
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:37:
Als het je niet interesseert moet je hier ook niet posten toch?
Volgens mij reageerde hij op iemand, of mag dat ook niet ?

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 11:17
Tommie12 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Zelfde in België.
Ik denk dat het bedrag rond de 300€ per unit zit wat je kan krijgen bij installatie van L/L WP, maar inderdaad op voorwaarde dat de koelfunctie uitgeschakeld wordt.
Dat ga ik echt niet doen....

Ik was tijdens de zomer van 2020 aan het twijfelen om airco te installeren vooral voor de koeling tijdens die hete zomer. Een paar dagen 30 graden kan ik hier wel buiten houden, maar daarna wordt het eerst oncomfortabel, daarna ondraaglijk.
Ik ben pas overstag gegaan toen ik realiseerde dat ik er geld mee kon besparen door ze als verwarming te gebruiken, en dat ga ik ook zo veel mogelijk doen.
Premie is idd 300€ en zelfs 600€ als er geen gasaansluiting mogelijk is.
En die koelfunctie aanzetten is niet moeilijk. Vloeken mag ook niet😉😉😉
Gisteren onze airco in de woonkamer voor het eerst eens getest.
Werkte perfect, woonkamer (8x4 )was snel lekker fris.
Wel ben ik blij dat hij niet direct naast mij staat. Want denk dat het geluid, mij zou storen.
Ook al is hij redelijk stil( Daikin vloermodel)
Nu staat hij aan de andere kant van waar ik zit, en is het perfect.
Als hij even goed gaat verwarmen dan koelen komt het zeker goed.

• MotorBeast
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Op alleen de inhoud van een ruimte kan je ook niet zeggen "3.5 kW is goed genoeg".
Als je zo'n pui op het zuiden hebt in combinatie met een behoorlijke woonkamer dan kan ik me wel voorstellen dat 5 kW beter is.

[...]

Volgens mij reageerde hij op iemand, of mag dat ook niet ?
Ik heb hier een pui op het zuiden en heb nergens last van met eerst dubbel glas met folie aan de buitenkant en nu Thermobel HR++ warmtewerend glas. Ik kan me er dus niets bij voorstellen. :+ Altijd eerst maatregelen nemen tegen de warmte en dan pas airco. Ook ietsjes beter voor het klimaat. Er schijnt iets van een crisis te zijn heb ik gehoord.

• Sjamo
Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Hangt die 3,5kw niet aan een 6kw buitenunit? Dan
kan ik me zo voorstellen dat of je woning zo lek is als een mandje of dat je een pendel feest hebt.
Wij gebruiken raamroosters voor ventilatie :)
We hebben tbv ventilatie soms de kamerdeur iets openstaan.

Maar nee, beslist geen pendelfeest. En toen het even pendelde op een insteltemperatuur van 18graden, viel het verbruik terug van 320W naar zo'n 200W per uur, iets lager zelfs. Dat zonder enig verlies aan comfort. Van het pendelen zelf merkten wij behalve de grafiek voor gebruik eigenlijk niets.

Ik lees telkens wat jullie iedere keer schrijven, en ik denk dat jullie vaak erg goed advies geven. Maar ik denk dat jullie er soms niet voor open staan dat situaties, omstandigheden en voorkeuren kunnen verschillen.

Met ons huidige systeem hebben wij van jan t/m april 141kW verbruikt voor de airco. Nov vorig jaar tot nu is dat 234kW. Dat zijn getallen waar wij blij mee zijn, zeker wanneer we bedenken dat zo'n 30kW daarvan stand by verbruik is.

Om een eerlijk beeld te geven moet ik zeggen dat we daarbij tussen een half en tweederde kuub hout verstookt hebben in onze kachel. Dat doen we andere jaren ook en heeft in die zin geen impact voor ons op de verbruikscijfers. Maar tov mensen zonder overige vorm van verwarming zou een scheef beeld ontstaan zonder het te vermelden.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:40
Ik ben al even aan het twijfelen om een airco te plaatsen, maar de huidige gasprijzen hebben uiteindelijk de doorslag gegeven om een airco te plaatsen.

Ik zou 2 ruimtes willen verwarmen / koelen, voor elke ruimte voorzie ik een aparte buitenunit:
Living 148.9 m3

Slaapkamer 43.74m3

Ik heb voor het merk Mitsubishi gekozen aangezien de vele positieve reacties die ik niet enkel hier lees. Ook de prijs kwaliteit is goed.

Voor de living heb ik het volgende op het oog ( 148.9 m3 ):
Buitenunit ''Mitsubishi SCM 50ZS-S Multi-split buitenunit - 5 kW''
binnenunit(s): Mitsubishi SRK 25ZS-WT Wandmodel binnenunit- 2,5 kW -- deze 2x

Kom ik op een totaal van 2986.44 euro zonder installatiemateriaal.

Voor de slaapkamer( 43.74m3 ):

Mitsubishi SRK/SRC 20ZSX-W Wandmodel - single-split set - 2 kW

€ 1.547,33 zonder installatie materiaal.

Is mijn keuze terecht? Iemand ervaringen met de toestellen die voor ogen heb?

Edit: post aangepast omdat MHI wel degelijk modellen aanbied van minder dan 4KW

[ Voor 20% gewijzigd door Rubberen op 16-05-2022 17:07 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@Sjamo Waarom denk je dat je voor verwarmen een warmteverliesberekening moet maken? Heb die link al een paar keer gepost.

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03-2025
Hallo allemaal, ik ben van plan om lucht/lucht-warmtepompen te gebruiken als de belangrijkste verwarmingsbron in mijn huis. Maar ik weet niet zeker of ik meerdere enkele units of multi-split units moet kiezen?
Mijn huis heeft 5 kamers:
- woonkamer + open keuken: 94,3 m3
- slaapkamer 1: 26,3 m3
- slaapkamer 2: 33,7 m3
- slaapkamer 3: 17,7 m3
- slaapkamer 4: 36,7 m3

- 4 slaapkamers worden 24 uur per dag gebruikt

• R-B

R-B

Blokkert

loewie1984 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:31:
Wij hebben ons huis al voorzien van 2 units, en twijfel nu over de beneden verdieping. Voor de volledigheid:

Op zolder hangt een 5kw SRK-ZSW:
[Afbeelding]

Op de slaapkamer van ons hangt een 2.5kw SRK-ZSW
[Afbeelding]

Opties beneden, ik wil beginnen met een unit boven de keuken/appliance wand. Zodanig dat ik hem straks in kan bouwen in een bekisting in het geval van een nieuwe keuken
[Afbeelding]

Op basis van de kubieke meters x de vermenigvuldigingsfactor 40 (ons huis is nu 7 jaar oud en goed geisoleerd) kom ik uit op 7800 watt. Een 5kw gaat dat dus niet alleen trekken.

Ik sluit tevens niet uit dat we tzt een warmtepomp gaan aansluiten voor de vloerverwarming bij een volgende verbouwing. Dus ik heb de keuze nu 1 airco aan te leggen en straks nog 1 of nu toch al 2 doen?

En bij 2 dan de keus, 2 x 3.5 of 1 x 5kw en 1 x 2.5 of 3.5kw.

Totale vermogen van radiatoren wat er hangt zit tegen de 10000 watt. aan
Je heb een modern huis, goed geïsoleerd dus dan kan je 30 gebruiken lijkt mij?

Dan is de 5 kW meer dan genoeg. wellicht de omvang van de ruimte 2x 2.5 wellicht verstandiger. Eventueel als multisplit op één, aangezien ze altijd gezamelijk dezelfde functie zullen vervullen.

• MotorBeast
  • Nu online
hainv201 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:03:
Hallo allemaal, ik ben van plan om lucht/lucht-warmtepompen te gebruiken als de belangrijkste verwarmingsbron in mijn huis. Maar ik weet niet zeker of ik meerdere enkele units of multi-split units moet kiezen?
Mijn huis heeft 5 kamers:
- woonkamer + open keuken: 94,3 m3
- slaapkamer 1: 26,3 m3
- slaapkamer 2: 33,7 m3
- slaapkamer 3: 17,7 m3
- slaapkamer 4: 36,7 m3

- 4 slaapkamers worden 24 uur per dag gebruikt
Ik stop ermee. De meeste lezen en zoeken gewoon niet in het topic. @Servee Jij hebt vast nog zin om het weer eens neer te pennen. :+

• loewie1984
  • Laatst online: 11:51
R-B schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:05:
[...]

Je heb een modern huis, goed geïsoleerd dus dan kan je 30 gebruiken lijkt mij?

Dan is de 5 kW meer dan genoeg. vellicht de omvang van de ruimte 2x 2.5 wellicht verstandiger. Eventueel als multisplit op één, aangezien ze altijd gezamelijk dezelfde functie zullen vervullen.
Het klopt het is een modern huis, goed geïsoleerd. We hebben wel veel ramen en een flinke schuifpui aan de achterkant. Daarnaast voornemens bij een verbouwing ook nog meer glas toe te voegen aan de zijkant naar de grote tuin.

Esthetisch moet ik ook even kijken of ik ze beide op een multisplit aangesloten krijg, want er zitten wat meters tussen de units en het liefste heb ik de buitenunit uit het zicht. Dan zal de oprit open moeten want ik wil aan die kant van de buitenmuur geen zichtbare leidingen hebben.

discogs

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-01 14:32
Sjamo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:56:

Ik lees telkens wat jullie iedere keer schrijven, en ik denk dat jullie vaak erg goed advies geven. Maar ik denk dat jullie er soms niet voor open staan dat situaties, omstandigheden en voorkeuren kunnen verschillen.
Zo lees ik het ook.
Het is ook lastig op afstand, met soms halve informatie over de sitautie en de wensen.
Maar ik denk dat men het beste de adviezen hier en die van meerdere installateurs kan combineren om tot een eindresultaat te komen :)
@ThaBEN heeft met zijn vragen hier, zijn eigen uitzoekwerk en de reacties hier uiteindelijk de installateur zover gekregen dat er een goed advies en offerte uit kwam.

Zo had ik hier een "installateur" die bij ons op bezoek kwam. Pak aan, grote auto. Was dus een pure verkoper.
Ik gaf onze wensen aan. Hij komt met één advies wat voor een groot deel niet aansloot op onze wensen, maar nee het kon niet anders. Offerte sloeg dus nergens op. ;w

Terwijl de 2 andere installateurs wel luisterden en met een normale adviezen kwamen. Ook deden ze niet moeilijk om meerdere offertes te maken.

• Sjamo
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:01:
@Sjamo Waarom denk je dat je voor verwarmen een warmteverliesberekening moet maken? Heb die link al een paar keer gepost.
Wij hebben diverse berekeningen gedaan om te kijken wat voor ons een goede waarde zou zijn. Zowel voor koelen als verwarmen.

We hebben een keuze gemaakt, en tot nu toe geeft dat hier de situatie dat we precies hebben wat we wensen, tegen een verbruik dat lager is dan verwacht. Over het algemeen wordt aangegeven dat je voor verwacht verbruik mag rekenen met een verdubbeling aan kW, tov het gemiddelde gasverbruik in m3. Ook zo gezien zitten we riant onder de vuistregel, zelfs in het geval van een milde winter.

Volgens mij hebben we een goede situatie voor ons te pakken.

Zoals gezegd denk ik dat jullie erg goed advies geven. Ik snap alleen niet waarom jullie boos worden wanneer mensen besluiten dat advies niet te volgen, om welke reden dan ook. Is dat niet eigen verantwoordelijkheid?

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-01 00:27

Processorkoeler

Geen stock koeler

Wat is een beetje een eerlijk prijs voor een Daikin Perfera single split 3.5kW incl. installatie? Standaardsituatie.
Ik zie de set her en der voor €1300, maar ook €2200. Zelfs €3600 voor installatie erbij, totaal idioot. Heb ergens de set gevonden voor €1300, maar geen enkel F-gassenbedrijf dat installeert als je de units niet bij hen koopt. Een Perfera is wel top of the line, maar €2500 voor een airco is ook weer iets te gek. heb ook al €2000 incl. installatie gezien, maar dat lijkt dan weer een té goeie deal.

Ik wil een Perfera vanwege de hoge COP/SEER en de weektimer optie. De Comfora is stukken goedkoper, maar mist die weektimer volgens mij.

Regio Zuid-Holland. Iemand tips?

[ Voor 14% gewijzigd door Processorkoeler op 16-05-2022 17:23 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:17:
[...]

Zo lees ik het ook.
Het is ook lastig op afstand, met soms halve informatie over de sitautie en de wensen.
Maar ik denk dat men het beste de adviezen hier en die van meerdere installateurs kan combineren om tot een eindresultaat te komen :)
@ThaBEN heeft met zijn vragen hier, zijn eigen uitzoekwerk en de reacties hier uiteindelijk de installateur zover gekregen dat er een goed advies en offerte uit kwam.

Zo had ik hier een "installateur" die bij ons op bezoek kwam. Pak aan, grote auto. Was dus een pure verkoper.
Ik gaf onze wensen aan. Hij komt met één advies wat voor een groot deel niet aansloot op onze wensen, maar nee het kon niet anders. Offerte sloeg dus nergens op. ;w

Terwijl de 2 andere installateurs wel luisterden en met een normale adviezen kwamen. Ook deden ze niet moeilijk om meerdere offertes te maken.
Dan lees je niet goed. Iedere situatie is voor verwarmen heel makkelijk te beoordelen met een warmteverliesberekening. Sterker nog, goede bedrijven doen dit zelfs. En dan heb je ook nog de Koevlaasformule. Verwarmen vraagt altijd veel meer vermogen dan koelen dus als verwarmen snor zit doet hij koelen op zijn sloffen.

@Processorkoeler Climasense. Doet heel NL.

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:23:
Wat is een beetje een eerlijk prijs voor een Daikin Perfera single split 3.5kW incl. installatie? Standaardsituatie.
Ik zie de set her en der voor €1300, maar ook €2200. Zelfs €3600 voor installatie erbij, totaal idioot. Heb ergens de set gevonden voor €1300, maar geen enkel F-gassenbedrijf dat installeert als je de units niet bij hen koopt. Een Perfera is wel top of the line, maar €2500 voor een airco is ook weer iets te gek. heb ook al €2000 incl. installatie gezien, maar dat lijkt dan weer een té goeie deal.

Ik wil een Perfera vanwege de hoge COP/SEER en de weektimer optie. De Comfora is stukken goedkoper, maar mist die weektimer volgens mij.

Het prijsverschil zit denk ik in de FTXM-M of de FTXM-R, ik heb ook €2400,- betaald voor de FTXM35R compleet geïnstalleerd. Zal hier en daar misschien €100,- goedkoper zijn maar zijn altijd verschillen met leiding/ kabelgoot lengte inclusief, de ene doet 3 meter de ander vijf en rekent daar doodleuk €50,- per meter extra voor dus reken uit je winst.

Vwb de comfora geen idee maar de Perfera heeft betere cijfers iig.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Dan lees je niet goed. Iedere situatie is voor verwarmen heel makkelijk te beoordelen met een warmteverliesberekening. Sterker nog, goede bedrijven doen dit zelfs. En dan heb je ook nog de Koevlaasformule. Verwarmen vraagt altijd veel meer vermogen dan koelen dus als verwarmen snor zit doet hij koelen op zijn sloffen.

@Processorkoeler Climasense. Doet heel NL.
Climasense vraagt €1700 voor alleen de hardware. Komen uit Schijndel en installatie á €475 is excl reiskosten. Heb die rekensom van hun gevonden, dat wordt een duur grapje dan (even los van het feit dat al die installateurs een regio pakken en elke klant apart reiskosten rekenen als ze toch al in de buurt zijn, ik spreek uit ervaring).
Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Het prijsverschil zit denk ik in de FTXM-M of de FTXM-R, ik heb ook €2400,- betaald voor de FTXM35R compleet geïnstalleerd. Zal hier en daar misschien €100,- goedkoper zijn maar zijn altijd verschillen met leiding/ kabelgoot lengte inclusief, de ene doet 3 meter de ander vijf en rekent daar doodleuk €50,- per meter voor dus reken uit je winst.

Vwb de comfora geen idee maar de Perfera heeft betere cijfers iig.
Ik heb in de aanvragen echt specifiek een FTXM35R gevraagd, niet de M (oud model). Het is ook idioot dat dus al dat leidinggeld in de installatiekosten zitten, ik heb aan 50 cm genoeg (door de muur, buitenunit recht erachter). Alleen een stroompuntje trekken want die is helaas niet aanwezig. Maargoed, of je nu 0 of 3 meter kabelgoot hebt, je betaalt toch voor de volledige beschikbare lengte.

De FTXM35R set (binnen en buiten) heb ik hier gevonden voor nog geen €1300. Maarja dan dus de installateur nog. En ook gek dat er A++ bij verwarmen staat, want een Perfera (2021-model) heeft A+++.

Vind het geen probleem om te betalen voor een goede installateur, maar bij de meesten heb je de hardware pas vanaf €1700 en dan vragen ze nog honderden euro's installatiekosten. Een inbedrijfstelling is ook al €400 en dan komt er nog een paar 100 bovenop indien de unit niet van hen afkomstig is. Lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door Processorkoeler op 16-05-2022 17:46 ]

• Servee
  • Niet online
@Processorkoeler

Ik heb geselecteerd op kwalitatieve installateur met goede recensies, die vroeg een prijs en dat was deze. De goedkoopste is niet altijd de beste, en de service is vaak naar de prijs :-)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:55:
@Processorkoeler

Ik heb geselecteerd op kwalitatieve installateur met goede recensies, die vroeg een prijs en dat was deze. De goedkoopste is niet altijd de beste, en de service is vaak naar de prijs :-)
Snap ik ook wel, maar voor mij dan te ver uit de buurt. Moet zeggen dat service belangrijk is, maar voor elke installateur is een single split ophangen en één gat boren, niet heel lastig. Dan hoef ik ook geen vijf sterren behandeling voor €500 meer.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Wat betreft warmteverliesberekening, ik heb deze tool gebruikt van onze zuiderburen. Beetje creatief zijn met de materialen, maar simpel te gebruiken. Lijkt hier in ieder geval ook goed te kloppen.
Dit combineren met je gasverbruik en koevlaas en dan weet je aardig goed hoeveel kW op te hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 16-05-2022 17:59 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Snap ik ook wel, maar voor mij dan te ver uit de buurt. Moet zeggen dat service belangrijk is, maar voor elke installateur is een single split ophangen en één gat boren, niet heel lastig. Dan hoef ik ook geen vijf sterren behandeling voor €500 meer.
Het is de service voor de gehele garantie periode en daarna. Niet alleen de installatie ;) Ik wil graag professionele service en wellicht niet nodig maar toch lekker om achter de hand te hebben en niet een of andere zzper die besluit na een jaar om de boel op te doeken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:00:
[...]

Het is de service voor de gehele garantie periode en daarna. Niet alleen de installatie ;) Ik wil graag professionele service en wellicht niet nodig maar toch lekker om achter de hand te hebben en niet een of andere zzper die besluit na een jaar om de boel op te doeken.
True, da's ook weer zo.
Nog andere suggesties die iets dichterbij zijn? :)

En oprecht nog twijfels tussen een Comfora en Perfera. Hogere COP e.d. is leuk, maar als het €500 meer is haal je die er ook niet uit. Enige must is de weektimer (WiFi) zodat ik 'm kan instellen net zoals je klokthermostaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Processorkoeler op 16-05-2022 18:03 ]

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:00:
[...]

True, da's ook weer zo.
Nog andere suggesties die iets dichterbij zijn? :)
Ik woon in midden nl dus geen idee :-) zou op de site van Daikin kijken naar een installateur in de buurt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Zie nu ook een Siesta/Sensira set (3.5kW) voor €700. SEER is geen 8.x maar 6.8. Scheelt 20%, maar wel dik €500 aan apparatuurkosten. Zijn er mensen met ervaring met verschil tussen de Sensira/Comfora/Perfera?

Ik heb deze gevonden en heel het topic met 'Comfora' en 'Perfera' keywords afgezocht. Maar weinig info over het daadwerkelijke verbruik tussen de modellen, of andere elementen die benoemenswaardig zijn.

Als een installatie een vast bedrag van bijv. €500 heeft, dan zou het weer zonde zijn om ook een airco van €700 op te hangen terwijl ze een van €1300 voor hetzelfde installatiebedrag hangen. Behalve dan de unitkosten die worden bespaard. Met zonnepanelen en terugleveren is het SEER-verschil ook minimaal (voor zover dat ding draait in de woonkamer).

Iemand thouhts of suggesties? Mijn eigen zoekwerk leverde op dit vraagstuk wat minder op dan ik had gehoopt.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
toxictooms schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Premie is idd 300€ en zelfs 600€ als er geen gasaansluiting mogelijk is.
En die koelfunctie aanzetten is niet moeilijk. Vloeken mag ook niet😉😉😉
Gisteren onze airco in de woonkamer voor het eerst eens getest.
Werkte perfect, woonkamer (8x4 )was snel lekker fris.
Wel ben ik blij dat hij niet direct naast mij staat. Want denk dat het geluid, mij zou storen.
Ook al is hij redelijk stil( Daikin vloermodel)
Nu staat hij aan de andere kant van waar ik zit, en is het perfect.
Als hij even goed gaat verwarmen dan koelen komt het zeker goed.
300 euro per binnenunit ? Of per buiten unit ?

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:35:
Zie nu ook een Siesta/Sensira set (3.5kW) voor €700. SEER is geen 8.x maar 6.8. Scheelt 20%, maar wel dik €500 aan apparatuurkosten. Zijn er mensen met ervaring met verschil tussen de Sensira/Comfora/Perfera?

Ik heb deze gevonden en heel het topic met 'Comfora' en 'Perfera' keywords afgezocht. Maar weinig info over het daadwerkelijke verbruik tussen de modellen, of andere elementen die benoemenswaardig zijn.

Als een installatie een vast bedrag van bijv. €500 heeft, dan zou het weer zonde zijn om ook een airco van €700 op te hangen terwijl ze een van €1300 voor hetzelfde installatiebedrag hangen. Behalve dan de unitkosten die worden bespaard. Met zonnepanelen en terugleveren is het SEER-verschil ook minimaal (voor zover dat ding draait in de woonkamer).

Iemand thouhts of suggesties? Mijn eigen zoekwerk leverde op dit vraagstuk wat minder op dan ik had gehoopt.
Wat is je doel? Alleen koelen of ook verwarmen ?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Het gemiddelde is al jarenlang achterhaalt, daar zitten dus al die grootverbruikers ook bij die alles altijd >23° stoken.
Of je huis is niet goed geïsoleerd of je stookt verkeerd. Dat krijg je dus ook met een 5kW.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:51:
[...]

Wat is je doel? Alleen koelen of ook verwarmen ?
Beide. Ik heb de thermostaat thuis altijd vrij laag, maar als vriendin langskomt is 20c wel lekker voor haar. Heb sinds een klein jaartje een Remeha Calenta Ace (28C) hangen als cv-ketel, die stookt lekker laar maar de radiatoren zijn nog 'oude' jaren 80 modellen. Merk gewoon dat het beneden dan wel oké warm wordt, maar boven niet. Vandaar een airco, als dat beneden bevalt ga ik dat later boven ook laten hangen. Heb nu 1000kWh aan teruglevering (na saldering) en met de gasprijs ga ik aankomende winter geen +€1000 aan gas verbruiken als dat ook wordt terugverdiend door een airco.

Plus het koelen wat wel fijn is. Heb een zonnescherm en nog oud dubbel glas, het is nu al 21c beneden, maar kan oplopen tot 27.

• MotorBeast
  • Nu online
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Wel eens van de wet van vraag en aanbod gehoord? Altijd anti-cyclisch kopen en niet de massa volgen. Ik was in ieder geval helemaal in mijn nopjes 3 jaar geleden met Climasense.

En €500,- is zo'n 4 uur werk. Is voor een gemiddelde installatie vrij normaal. Mijn partner is ZZP-er en die moet ook dat bedrag halen per uur. Anders kan ze beter in loondienst gaan.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Wel eens van de wet van vraag en aanbod gehoord? Altijd anti-cyclisch kopen en niet de massa volgen. Ik was in ieder geval helemaal in mijn nopjes 3 jaar geleden met Climasense.

En €500,- is zo'n 4 uur werk. Is voor een gemiddelde installatie vrij normaal. Mijn partner is ZZP-er en die moet ook dat bedrag halen per uur. Anders kan ze beter in loondienst gaan.
Oh ja dat zeker hoor, had deze winter voor een cv-ketel en zonnepanelen gekozen, dus airco was nog even geen mogeijkheid. Het kan altijd later toch, midden juni gaan kijken 8)7

€125/uur is een fors tarief hoor, een klusser vraagt de helft en ongetwijfeld kan die ook een airco aansluiten. Het verschil (naar mijn idee) is het stukje elektrokennis en de F-gassen. Dan ondermijn ik zeker beide niet, maar blijft wel dat het een aardige hoop centen is. Die €500 die je nu noemt zie ik her en der alleen al voor inbedrijfsstellingen (dus geen ophang- en leidingwerk).

Alhoewel de markt voor de installatiesector totaal oververhit is en er nergens personeel te krijgen is, dus dan snap ik 'm ook weer wel.

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Beide. Ik heb de thermostaat thuis altijd vrij laag, maar als vriendin langskomt is 20c wel lekker voor haar. Heb sinds een klein jaartje een Remeha Calenta Ace (28C) hangen als cv-ketel, die stookt lekker laar maar de radiatoren zijn nog 'oude' jaren 80 modellen. Merk gewoon dat het beneden dan wel oké warm wordt, maar boven niet. Vandaar een airco, als dat beneden bevalt ga ik dat later boven ook laten hangen. Heb nu 1000kWh aan teruglevering (na saldering) en met de gasprijs ga ik aankomende winter geen +€1000 aan gas verbruiken als dat ook wordt terugverdiend door een airco.

Plus het koelen wat wel fijn is. Heb een zonnescherm en nog oud dubbel glas, het is nu al 21c beneden, maar kan oplopen tot 27.
In dat geval zou ik kiezen tussen de Perfera of de Comfora. De siesta en de sensira zijn perfect voor koelen maar denk ik niet geschikt om als permanente (efficiënte) verwarming te gebruiken, dit zijn ook de “budget” modellen van Daikin. De Comfora is al beter maar de Perfera het meest zuinig van de 4. En of de aanschafkosten opwegen tegen de voordelen en aanwezige opties , seer/scop, geluidproductie, en WiFi module dat zul je echt moeten bekijken of je dat waard vind.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
  • Nu online
Ik was 3 jaar geleden zo'n €5500 kwijt voor 3 units, veel leidingwerk en lastig werken. Gezien de inflatie denk ik dat nu zo'n €1000,- erop normaal is. Tja, alles is duur en materialen/personeel schaars.

• HereIsTom
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:42:
[...]

Climasense vraagt €1700 voor alleen de hardware. Komen uit Schijndel en installatie á €475 is excl reiskosten. Heb die rekensom van hun gevonden, dat wordt een duur grapje dan (even los van het feit dat al die installateurs een regio pakken en elke klant apart reiskosten rekenen als ze toch al in de buurt zijn, ik spreek uit ervaring).

[...]

Ik heb in de aanvragen echt specifiek een FTXM35R gevraagd, niet de M (oud model). Het is ook idioot dat dus al dat leidinggeld in de installatiekosten zitten, ik heb aan 50 cm genoeg (door de muur, buitenunit recht erachter). Alleen een stroompuntje trekken want die is helaas niet aanwezig. Maargoed, of je nu 0 of 3 meter kabelgoot hebt, je betaalt toch voor de volledige beschikbare lengte.

De FTXM35R set (binnen en buiten) heb ik hier gevonden voor nog geen €1300. Maarja dan dus de installateur nog. En ook gek dat er A++ bij verwarmen staat, want een Perfera (2021-model) heeft A+++.

Vind het geen probleem om te betalen voor een goede installateur, maar bij de meesten heb je de hardware pas vanaf €1700 en dan vragen ze nog honderden euro's installatiekosten. Een inbedrijfstelling is ook al €400 en dan komt er nog een paar 100 bovenop indien de unit niet van hen afkomstig is. Lastig.
Wij hebben hier ook € 2600,- euro betaald voor een MHI 3,5kW incl. installatie en dan was nog niet eens de duurste, maar ook niet de goedkoopste, maar wel eentje die de tijd nam, meerdere keren hier is geweest voor de beste oplossing.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:01:
[...]
€125/uur is een fors tarief hoor, een klusser vraagt de helft en ongetwijfeld kan die ook een airco aansluiten. Het verschil (naar mijn idee) is het stukje elektrokennis en de F-gassen. Dan ondermijn ik zeker beide niet, maar blijft wel dat het een aardige hoop centen is. Die €500 die je nu noemt zie ik her en der alleen al voor inbedrijfsstellingen (dus geen ophang- en leidingwerk).
Een klusser wil ik hiervoor echt niet in huis hebben, het moet een STEK gecertificeerd bedrijf zijn, dan heb je ook nog service en garantie!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:02:
[...]

In dat geval zou ik kiezen tussen de Perfera of de Comfora. De siesta en de sensira zijn perfect voor koelen maar denk ik niet geschikt om als permanente (efficiënte) verwarming te gebruiken, dit zijn ook de “budget” modellen van Daikin. De Comfora is al beter maar de Perfera het meest zuinig van de 4. En of de aanschafkosten opwegen tegen de voordelen en aanwezige opties , seer/scop, geluidproductie, en WiFi module dat zul je echt moeten bekijken of je dat waard vind.
Comfora en Perfera inderdaad even vergeleken. WiFi kost €70. Nu je het zo zegt, even rekensommetje gemaakt:

Perfera (FTXM35-R) heeft een SEER van 8,65 en (S)COP van 5,10. Jaarlijkse energieverbruik (koel/verwarm) is 137 / 686 kWh.
Comfora (FTXP35-M9) heeft een SEER 6,62 en (S)COP van 4,64. Jaarlijkse energieverbruik (koel/verwarm) is 186 / 845 kWh.

Scheelt dus (bij 30 cent per kWh terugleververgoeding) €60 tot max. €100 aan "stroomkosten" per jaar. In dit geval 'gemiste terugleververgoeding' per jaar. Perfera set te vinden voor €1250. Installatie gok ik op zo'n €650. Totaal €1900 voor een Perfera. Comfora voor €900-1000. Installatie idem.

Komt wel dichtbij elkaar dan, maar ik denk niet dat ik het koel- en verwarmingsvermogen gebruik zoals in die norm staat voorgeschreven. Kon het aantal uur enz. niet vinden. Neig dan toch naar de Perfera. Heb het zelfde sommetje tussen de Perfera en Sensira gedaan, wel een groot verschil. Maar da's wel echt het 'slechtste' model dan...
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:05:
Ik was 3 jaar geleden zo'n €5500 kwijt voor 3 units, veel leidingwerk en lastig werken. Gezien de inflatie denk ik dat nu zo'n €1000,- erop normaal is. Tja, alles is duur en materialen/personeel schaars.
Ja arbeid is flink duurder en materiaal al helemaal. Ik ken een situatie die 7K kostte met drie comfora's (3,5 en 2x 2) met een 3MXM52N. Ook een complexe situatie met aircopomp en ruim drie dagen werk. Wil niet weten wat dat nu kost.
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:11:
[...]

Wij hebben hier ook € 2600,- euro betaald voor een MHI 3,5kW incl. installatie en dan was nog niet eens de duurste, maar ook niet de goedkoopste, maar wel eentje die de tijd nam, meerdere keren hier is geweest voor de beste oplossing.
Weet even de MHI prijzen niet, maar is ook inderdaad zeker niet super goedkoop denk ik. Ik wil zelf niet op elke euro zitten, maar ook niet onnodig uitgeven (startende op de arbeidsmarkt en nog jong :) ). Voor een installateur is dit echt een easy klusje, de buitenunit komt direct achter de binnenunit en condenswater kan zo omlaag. Garantie heb je toch wel tussen nu en twee jaar.

Misschien een andere beredenering dan dat je verwacht, maar ik denk dan zelf; waarom €500 meer uitgeven? Advies is op Tweakers ook goud waard. Service in de zin van snelle reparaties en goede communicatie is zeker wat waard, maar ergens ligt dan de grens voor mij denk ik.
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Een klusser wil ik hiervoor echt niet in huis hebben, het moet een STEK gecertificeerd bedrijf zijn, dan heb je ook nog service en garantie!
Mijn buurman ZZP't en kan alles als klusser, als die alles doet en een STEK-monteur het afmaakt heb je als 'gebruiker' hetzelfde eindresultaat. STEK-certificering en opleiding kost ook geld, dus snap de kosten wel. Maar als ik dan zie dat een volledige installatie tussen de 500-700 ligt (incl inbedrijfstellen) en een inbedrijfstelling 400-500 is.... :X

____

Ik denk dat het al met al voor een enkele FTXM-35R in mijn geval weinig uitmaakt. Kreeg een offerte voor €3500 en een andere beweert het voor €2000 te kunnen. Vandaar de twijfels O-)

• MotorBeast
  • Nu online
@Processorkoeler Vraag gewoon Climasense eens om een offerte. In mijn geval waren ze destijds veel goedkoper dan een lokale installateur. En niet onbelangrijk......geven eerlijk advies. Maar misschien verzuipen ze ook in het werk. Ben bang van wel.

NB: ik kom bij Climasense voor een 3,5 Perfera op zo'n €2300,- voor jou. Is dat duur of goedkoop? Weet ik niet want ik ben niet meer bezig met de prijzen.

Aircokoning vraagt 2800. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 20:12 ]

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03-2025
@MotorBeast
Help me alstublieft. Ik heb het onderwerp gecontroleerd, maar ik ben geen moedertaalspreker van het Nederlands. Het was moeilijk om een soortgelijke oplossing te vinden met mijn huis. Zoals ik tot nu toe heb gevonden, zullen bij een normale opstelling de woonkamer en open keuken 1 enkele unit hebben en alle andere kamers worden aangesloten op 1 multi-split systeem (dus in mijn geval 3 slaapkamers op de eerste verdieping en de slaapkamer op de zolder wordt aangesloten op 1 multi-split systeem). Ben ik correct?

Kunnen jullie mij daarnaast een vergelijking geven tussen een lucht/lucht-warmtepomp + warmtepompboiler oplossing met een hoge-temperatuur lucht/water-warmtepomp oplossing ("model Daikin Altherma 3 H HT F")?
Mijn huis is gebouwd in 1964, is redelijk goed geïsoleerd en heeft een natuurlijk ventilatie systeem. De lucht/water-warmtepomp heeft geen koelfunctie, klopt dit?

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-11-2025

Rrd

Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:23:

Ik heb beide modellen, ze hebben allebei een week timer.

• HereIsTom
Processorkoeler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:23:
[...]

Weet even de MHI prijzen niet, maar is ook inderdaad zeker niet super goedkoop denk ik. Ik wil zelf niet op elke euro zitten, maar ook niet onnodig uitgeven (startende op de arbeidsmarkt en nog jong :) ). Voor een installateur is dit echt een easy klusje, de buitenunit komt direct achter de binnenunit en condenswater kan zo omlaag. Garantie heb je toch wel tussen nu en twee jaar.

Misschien een andere beredenering dan dat je verwacht, maar ik denk dan zelf; waarom €500 meer uitgeven? Advies is op Tweakers ook goud waard. Service in de zin van snelle reparaties en goede communicatie is zeker wat waard, maar ergens ligt dan de grens voor mij denk ik.

Mijn buurman ZZP't en kan alles als klusser, als die alles doet en een STEK-monteur het afmaakt heb je als 'gebruiker' hetzelfde eindresultaat. STEK-certificering en opleiding kost ook geld, dus snap de kosten wel. Maar als ik dan zie dat een volledige installatie tussen de 500-700 ligt (incl inbedrijfstellen) en een inbedrijfstelling 400-500 is.... :X
MHI is een stuk goedkoper dan Daikin, wij twijfelde tussen Daikin en de MHI, uiteindelijk voor de MHI gekozen omdat die dus goedkoper was en net zo goed als de Daikin, veel installateurs die ook Daikin verkopen adviseerde zelfs MHI. En wij zijn er meer dan tevreden mee!
En zo’n handige buurman is fijn, maar als de Airco niet geïnstalleerd is door een erkend installateur heb je ook geen service en garantie en die krijg je ook niet van de handige buurman.

• MotorBeast
  • Nu online
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:26:
[...]

MHI is een stuk goedkoper dan Daikin, wij twijfelde tussen Daikin en de MHI, uiteindelijk voor de MHI gekozen omdat die dus goedkoper was en net zo goed als de Daikin, veel installateurs die ook Daikin verkopen adviseerde zelfs MHI. En wij zijn er meer dan tevreden mee!
En zo’n handige buurman is fijn, maar als de Airco niet geïnstalleerd is door een erkend installateur heb je ook geen service en garantie en die krijg je ook niet van de handige buurman.
En als je een lekkage krijgt heb je een milieudelict. Grappig voor mij was MHI duurder.

• HereIsTom
hainv201 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:14:
@MotorBeast
Help me alstublieft. Ik heb het onderwerp gecontroleerd, maar ik ben geen moedertaalspreker van het Nederlands. Het was moeilijk om een soortgelijke oplossing te vinden met mijn huis. Zoals ik tot nu toe heb gevonden, zullen bij een normale opstelling de woonkamer en open keuken 1 enkele unit hebben en alle andere kamers worden aangesloten op 1 multi-split systeem (dus in mijn geval 3 slaapkamers op de eerste verdieping en de slaapkamer op de zolder wordt aangesloten op 1 multi-split systeem). Ben ik correct?

Kunnen jullie mij daarnaast een vergelijking geven tussen een lucht/lucht-warmtepomp + warmtepompboiler oplossing met een hoge-temperatuur lucht/water-warmtepomp oplossing ("model Daikin Altherma 3 H HT F")?
Mijn huis is gebouwd in 1964, is redelijk goed geïsoleerd en heeft een natuurlijk ventilatie systeem. De lucht/water-warmtepomp heeft geen koelfunctie, klopt dit?
Wat wil je nu een L/L warmtepomp of een L/W warmtepomp?
Als je je huis makkelijk warm krijgt met 40° CV verwarming, dan kun je het ook ook wel warm krijgen met een L/W warmtepomp. Anders wordt het dus een L/L.

• HereIsTom
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:29:
[...]

En als je een lekkage krijgt heb je een milieudelict. Grappig voor mij was MHI duurder.
Ja das grappig want Daikin komt overal duurder uit de bus omdat je voornamelijk voor de naam betaalt.

• MotorBeast
  • Nu online
hainv201 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:14:
@MotorBeast

Wat is precies je vraag mbt multi? Denk dat daar genoeg over geschreven is hier wbt voor- en nadelen.

En een hoge temperatuur L/W zou ik nooit doen ivm te lage COP. Met L/W moet je met max 40 graden aanvoer je huis warm kunnen houden. Zoniet, geen L/W.

• MotorBeast
  • Nu online
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Ja das grappig want Daikin komt overal duurder uit de bus omdat je voornamelijk voor de naam betaalt.
Een beetje voor de naam, voornamelijk voor het functioneren en daar heb ik echt geen klagen over. >:) En sponsering van het schaatsen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 20:36 ]

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 18:56
Wat betekende nu de settings, sl, ln en l2 in onder de menuknop op de ab van een MHI?
L2 is de led maar die andere twee?
Krijg het niet meer gevonden.

• HereIsTom
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:35:
[...]

Een beetje voor de naam, voornamelijk voor het functioneren en daar heb ik echt geen klagen over. >:) En sponsering van het schaatsen. :+
Volgens de installateurs betaal je bij Daikin het meeste voor de naam, de MHI functioneert namelijk net zo goed, maar is gemiddeld zo’n 300 euro goedkoper!

• MotorBeast
  • Nu online
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Volgens de installateurs betaal je bij Daikin het meeste voor de naam, de MHI functioneert namelijk net zo goed, maar is gemiddeld zo’n 300 euro goedkoper!
Ja maar ik hou van een goede naam. :+ Het zal als je een beetje kan onderhandelen allemaal niet zoveel uitmaken en €300,- over 15 jaar is €1,60 per maand. Het zal wel.

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:32
[...]

hoe is het minimale vermogen van een MHI t.o.v. een daikin en dan beide multi split? (verwaming) (bijvoorbeeld MXM52N en MHI XXXX)

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

• MotorBeast
  • Nu online
buell schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Nou Nou ik vraag wel niks meer aan een ervarings deskundige dan
Veel jonge mensen hier die gewend zijn dat alles via internet komt aanwaaien. Juist dat soort info kan je makkelijk vinden en eventueel in een spreadsheet zetten. Beetje inzet is wel gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 20:46 ]

• HereIsTom
buell schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:42:
[...]

hoe is het minimale vermogen van een MHI t.o.v. een daikin en dan beide multi split? (verwaming) (bijvoorbeeld MXM52N en MHI XXXX)
Minimale verbruik van de MHI 3,5kW is hier 180W. Verwarmingscap. [kW] 0,9/4,0/5,0
@Processorkoeler Hier heb je een MHI 3,5kW voor € 1699,- incl. standaard installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 16-05-2022 20:49 ]

• Servee
  • Niet online
[...]
veel installateurs die ook Daikin verkopen adviseerde zelfs MHI.
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Onzin, wel eens over nagedacht dat er misschien meer marge zit op die MHI units? Goedkoper inkopen en duurder verkopen misschien? Zou ik doen als ik airco boer was.

MHI is in de regel niet slechter of beter dan Daikin en andersom. Waarom hebben Bmw en Mercedes bestaansrecht? Om de opties die geboden worden, de een vind dit uit en de ander dat.
Tis maar net wat je zoekt en is allebei goed. Het ene model/ merk is duurder dan de ander van dezelfde klasse, dat is al honderd jaar zo met alles.

[ Voor 20% gewijzigd door Servee op 16-05-2022 21:08 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• toxictooms
Faece schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:39:
[...]

300 euro per binnenunit ? Of per buiten unit ?
Nee, per volledige installatie.

• HereIsTom
Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:00:
[...]

[...]

Onzin, wel eens over nagedacht dat er misschien meer marge zit op die MHI units? Goedkoper inkopen en duurder verkopen misschien? Zou ik doen als ik airco boer was.

MHI is in de regel niet slechter of beter dan Daikin en andersom. Waarom hebben Bmw en Mercedes bestaansrecht? Om de opties die geboden worden, de een vind dit uit en de ander dat.
Tis maar net wat je zoekt en is allebei goed. Het ene model/ merk is duurder dan de ander van dezelfde klasse, dat is al honderd jaar zo met alles.
Marge op de MHI units? De Daikins zijn veel duurder, daar zit dus duidelijk meer winstmarge op. Ik zeg niet dat Daikin slechter is, ik zeg alleen dat die veel duurder is en waarom zou ik meer betalen als hetzelde ook voor veel minder kan.

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:23:
[...]

Marge op de MHI units? De Daikins zijn veel duurder, daar zit dus duidelijk meer winstmarge op. Ik zeg niet dat Daikin slechter is, ik zeg alleen dat die veel duurder is en waarom zou ik meer betalen als hetzelde ook voor veel minder kan.
Voor Daikin ja wellicht niet voor de installateur :+
Je kunt alleen vergelijken op basis van specs van specifieke modellen naast elkaar te leggen. Lukraak roepen dat bij het ene merk je alleen voor de naam betaald is echt een domme opmerking en onderbouwd helemaal niks. Als jij voor je gevoel een juiste deal hebt prima toch, veel plezier met je systeem maar geen dingen roepen die wal nog kant raken :Y

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat is niet het punt, het punt is dat hier dagelijkse hordes nieuwe users hun vraag droppen met missende informatie zonder dat ze ook maar enig vooronderzoek gedaan hebben of moeite hebben gedaan om het topic door te nemen maar wel verwachten dat ze op hun wenken bediend worden.

Gevolg, een topic wat weinig inhoud meer kent en waar iedere dag dezelfde (aankoop) adviezen gegeven worden. De kwaliteit in dit topic is hierdoor enorm naar beneden gegaan, vaste users hebben geen zin meer om iedere dag hetzelfde praatje te doen en alles voor te kauwen.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2022 07:37 ]

• HereIsTom
Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:30:
[...]

Voor Daikin ja wellicht niet voor de installateur :+
Je kunt alleen vergelijken op basis van specs van specifieke modellen naast elkaar te leggen. Lukraak roepen dat bij het ene merk je alleen voor de naam betaald is echt een domme opmerking en onderbouwd helemaal niks. Als jij voor je gevoel een juiste deal hebt prima toch, veel plezier met je systeem maar geen dingen roepen die wal nog kant raken :Y
Het gaat om ervaringen toch? De buurman heeft zo’n dure Daikin, daarom wilde wij ook eerst een Daikin, maar na de MHI bij ons te hebben gezien en gevoelt en zijn verbruik van ook een 3,5kW had ie ook liever een MHI gehad voor dat geld.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Het gaat om ervaringen toch? De buurman heeft zo’n dure Daikin, daarom wilde wij ook eerst een Daikin, maar na de MHI bij ons te hebben gezien en gevoelt en zijn verbruik van ook een 3,5kW had ie ook liever een MHI gehad voor dat geld.
Er zijn meerdere criteria waarop airco's uitgezocht worden, bij ons was een gerenomeerd A merk, het design van de binnenunit en geluid belangrijk. Had daikin een mooiere binnenunit gemaakt dan waren we daarvoor gegaan. De unit op zolder gekozen omdat de mhi op de Bgg goed beviel en ik hou van standaardisatie, twee verschillende buitenunits op het dak van de garage vind ik ook geen porum.

Zoveel mensen zoveel wensen :)

De product propositie van de verschillende merken en de pricing daar kan je als consument weinig over zeggen, jammer dat er geen yt kanalen zijn met hardware vergelijkingen waar units ook uit elkaar gehaald worden

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2022 21:45 ]

• HereIsTom
revolution-nl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Er zijn meerdere criteria waarop airco's uitgezocht worden, bij ons was een gerenomeerd A merk, het design van de binnenunit en geluid belangrijk. Had daikin een mooiere binnenunit gemaakt dan waren we daarvoor gegaan. De unit op zolder gekozen omdat de mhi op de Bgg goed beviel en ik hou van standaardisatie, twee verschillende buitenunits op het dak van de garage vind ik ook geen porum.

Zoveel mensen zoveel wensen :)
Inderdaad wij dachten ook dus aan een gerenommeerd merk en vooral het binnen- en buitengeluid en het verbruik, na veel info zijn we dus op deze MHI uitgekomen omdat dat dus ook een gerenomeerd merk is en alle alle eisen voldoet en dus ook nog goedkoper was.
En smaken verschillen inderdaad, want de Daikin binnenunits vonden wij ook niet mooi, die van MHI wel.
Wat er buiten staat maakt me niet uit, die staat hier uit zicht, als ie maar geen lawaai maakt ;)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Heb geen prijs voor MHi, maar Daikin gaat me 8000€ kosten voor een 9kW buitenunit en 4 binnenunits van 5, 3,5 en 2 x 2,5 kW.
Leidingen zijn niet lang, maar er komt toch wat complex boorwerk en een dakdoorvoer aan te pas.

Ik vond die prijs niet zo gek, en de plaatser met goede referentie doet alleen Daikin en kon vrij snel plaatsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• toxictooms
Servee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:00:
[...]

[...]

Wat is dan de prijs voor een vergelijkbare mhi installatie.
Ik heb net een Daikin vloermodel van 5kW aangekocht. Deze heeft plaatsing inbegrepen 2920€ gekost.😉

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Rrd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:22:
[...]
Ik heb beide modellen, ze hebben allebei een week timer.
Die Comfora heeft volgens alle specs geen weektimer, heb je die via de app geregeld, of hoe heb je dat gedaan?
[...]

Net ook ff MHI/ME (Mitsubishi Electric) bekeken. Heb ik me daar eens op verkeken zeg. Die SEER/SCOP-waardes zagen er heel netjes uit. Heb toch een beetje tunnelvisie naar Daikin dan. Wat voor mij belangrijk is, is een weektimer (WiFi), zuinig verbruik, degelijk merk met enigszins een prima reputatie en een leuke add-on is integratie voor bijv. Home-Assistant. Thanks!
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Afpersen e.d. wordt door STEK-monteur gedaan hè, ik had het dan puur over de installatie van de units en de slangen trekken. Niet het aansluiten en gassen door de buizen doen.
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:48:
[...]

Minimale verbruik van de MHI 3,5kW is hier 180W. Verwarmingscap. [kW] 0,9/4,0/5,0
@Processorkoeler Hier heb je een MHI 3,5kW voor € 1699,- incl. standaard installatie.
Thanks, ik ga me eens inlezen op MHI en ME. Klinkt toch interessanter dan dat ik dacht.

• MotorBeast
  • Nu online
Ik moet er wel om lachen. Het oude topic was HET Daikin topic en nu is het HET MHI topic. Het is allemaal lood om oud ijzer en er waren maar 2 redenen dat ik Daikin heb. Allereerst zijn de MHI van die glimmende chiny kitch bakken en dat past niet in ons interieur en ten tweede was destijds Daikin vele malen beter te integreren in domotica. Helaas heeft Daikin de lokale api eruit gehaald. Qua prijs was het verschil minimaal voor mij, zeker over de jaren heen. En de installateur van MHI was een l..

Zo zie je je in het L/W topic dat er wordt weggelopen met Panasonic en dat merk zie je hier weer bijna niet terwijl het volgens mij ook hele nette units zijn.

Oef, laat ik me toch weer horen. Lijk Derksen wel. :+

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Vond deze nog, wel handig om te delen gezien alle vragen die ik in dit topic vond:
YouTube: Daikin air conditioners split range: Sensira, Comfora, Perfera, Emur...

@MotorBeast volgens mij is die API nog wel accessible met de pre-2020 modellen las ik ergens. Of er was in ieder geval een of andere complexe workaround.

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 19:16
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:48:
[...]

180W Minimaal vermogen? Oef

Ik ben de afgelopen dagen voor het eerst aan het koelen en kom tot de volgende cijfers:

Minimaal bij verwarmen 242w
Minimaal bij koelen 145w

Dit betreft een 2MXM50N (multisplit, 5kw)

• MotorBeast
  • Nu online
@Processorkoeler Mijn post van 15 mei dus niet gelezen. Daarin gaf ik volgens mij dezelfde link. Waarom neemt niemand de tijd om gewoon eens de tijd te nemen een groot gedeelte van het topic door te nemen. Klopt, kost tijd, maar je leert er heel veel van. Ik doe dat zelf ook met L/W dus de pot verwijt de ketel niet. Ik heb daar nog geen vraag gesteld. Eerst lezen, dan vragen. :Y

Ik heb de api met units van 3 jaar oud. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2022 00:23 ]

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

MotorBeast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:21:
@Processorkoeler Mijn post van 15 mei dus niet gelezen. Daarin gaf ik volgens mij dezelfde link. Waarom neemt niemand de tijd om gewoon eens de tijd te nemen een groot gedeelte van het topic door te nemen. Klopt, kost tijd, maar je leert er heel veel van. Ik doe dat zelf ook met L/W dus de pot verwijt de ketel niet. Ik heb daar nog geen vraag gesteld. Eerst lezen, dan vragen. :Y

Ik heb de api met units van 3 jaar oud. ;)
Toch wel goed gelezen, kijk zelf maar even waar jij naartoe linkt en waar deze naartoe gaat ;)

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Marco Geleijns schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:21:
[...]

Ik ben de afgelopen dagen voor het eerst aan het koelen en kom tot de volgende cijfers:

Minimaal bij koelen 145w

145 W minimaal voor koelen op een multi, dat betwijfel ik. Heb je hier grafieken van dat je hier langere tijd op draait?

Als dat zo zou zijn, dan zouden we allemaal deze unit ophangen. De meeste single splits gaan al niet eens zo ver terug.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• HereIsTom
Marco Geleijns schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:21:
[...]

Minimaal bij koelen 145w

En dat geloof je zelf op een multisplit? Buurman heeft een 3,5kW single split Daikin en komt niet onder de 300W met verwarmen en 250W met koelen.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:11

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Heren iets vriendelijker als t kan :)

Ik denk dat in dit topic al vaak genoeg gesteld is dat het weinig uitmaakt of je Daikin, MHI, ME of Toshiba neemt.

Zie bv deze mooie samenvatting van nog geen 2 weken geleden.

Je keuze kan je dus beter bepalen op;Voor ons scoorde de MHI op al die vlakken het beste (qua prijs was t redelijk gelijk met Daikin, het uiterlijk van de Titanium viel bij vrouwlief in de smaak, MHI-AC-CTRL integreert volledig met HA en de installateur die we gekozen hadden kwam zeer warm aanbevolen), maar dat kan voor iedereen weer anders zijn.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41
Het mag inderdaad wel iets vriendelijker i.p.v. steeds op elkaar zitten te vitten. Ik heb een aantal posts daarom ook verwijderd. Mocht je een post zien waar je je aan stoort, gebruik dan de 'Rapporteer' knop rechtsboven in het bericht zodat wij (de moderators) hier naar kunnen kijken.

En inderdaad zien we op Tweakers graag eigen inzet, dus gebruik de zoekfunctie bovenaan het topic voordat je je vraag post.
Pagina: 1 ... 143 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic