Ik zeg ook niet dat jij dat zegt. Maar de lucht-temperatuur kan je niet bepalen op basis van de temperatuur van de objecten in die kamer. Zo werkt dat niet. Er is een reden dat temperatuursensors de lucht meten en niet de temperatuur van een referentie-object

. Tenzij deze i-see sensor de lucht kan zien en meten, maar dat betwijfel ik
Je wilt accuraat de temperatuur bepalen. Dat doe je dus niet bij het plafond/de vloer (wat een Airco standaard wel doet). Vandaar mijn pleidooi voor een centralere temperatuurmeting.
Qua instelling bij mij:
- verwarmen of koelen
- temperatuur
- fan snelheid stand: automatisch
- fan richting stand: automatisch op basis van sensor (hier zijn meerdere opties mogelijk)
- sensor kan ook volledig uit of op andere standen gezet worden, maar staat hier gewoon altijd aan
Wat hij doet, zoals ik het gemerkt heb:
- sensor scant ruimte, je ziet hem draaien. ik denk dat hij in ~30-60 seconden de hele ruimte doet
- dan weet hij dus temperaturen en verschillen in de ruimte (zoals filmpje laat zien)
- het lijkt mij logisch dat hij dan een soort gemiddelde bepaald + interne temp meting meeneemt
- bij detectie van persoon/personen op bepaalde plekken past hij richting en als nodig snelheid of temperatuur aan
"Het lijkt mij logisch", dat is dus een aanname. Als het niet expliciet wordt benoemt, zou ik daar mij hand niet voor in het vuur durven steken.
De tekst van ME zelf:
This intelligent sensor continuously takes a thermal scan of the room and splits it into 752 three-dimensional zones, measuring the temperature in each to detect exactly where people are in a room. It’s even clever enough to detect how hot or cold a person is. With the ability to detect the presence and position of people in the room, the 3D i-See Sensor adjusts the temperature and airflow to ensure everyone is comfortable.
Er wordt enkel gesproken over het detecteren van personen. En het aanpassen van temperatuur en airflow op basis van de personen. Nergens word er gesproken over het aanpassen van de regeling op basis van de gemeten waarden. Logisch, zoals ik hiervoor al heb uitgelegd.
Dit is puur voor luchtstroming. Het voorkomen van het "warm hoofd, koude voeten" syndroom

Een handige feature die prima werkt.
PS. de reacties op het filmpje: ze snappen de werking niet of ze hebben het verkeerd ingesteld. Als het niet fijn voor je werkt dan zet je hem uit.
Overigens hier geen last van op de bank.
Tuurlijk is het een functie die je uit kan zetten of verkeerd kan instellen. was ook meer als tongue in cheeck comment.
Maar voor een feature die het "iedereen comfortabel moet maken" en "het lichaam kan meten" is het opvallend dat die dus dat niet doet
Niets tegen de feature overigens. Het zal prima werken! 3D auto van MHI werkt volgens hetzelfde principe en dat werkt ook goed hier. Mijn punt is dat het geen vervanging of aanvulling is van de thermostaatregeling...
[...]
Je hebt vaak ook wifi op de units voor bediening

Alleen Tweakers denken dat WiFi het makkelijker maakt. Mensen willen niet altijd hun telefoon pakken om te kijken wat de temperatuur is, en vervolgens die te verhogen of verlagen via een app met laadtijd etc. Mensen zijn gewend om dit met een draaiknop of display te doen. Niet met een afstandsbediening op IR die je nog moet mikken. Miss Waah draait nog steeds wel eens aan de Nest die hier nog hangt om de temperatuur aan te passen. Het is gewoon een simpelere manier dan met de remote die je moet zoeken waar die ligt.
Ophangen waar we er makkelijk bij zouden kunnen zou hier trouwens betekenen dat er geen line-of-sight naar de airco is. Dus dan doet die niets

nog een reden waarom je dit niet via IR wil doen

Een CV thermostaat hangt vaak op een centrale plek. Niets houd je tegen om de afstandbediening ook op een centrale plek te houden / op te hangen. Bij mij zat er ook een houder bij daarvoor.
Ik snap je punt wel hoor, en er zijn zeker L/L WP's (al dan niet als losse optie) die het hebben.
Je ziet ze vaak in hotelkamers.
Echter snap ik ook wel dat L/L units het niet standaard hebben. Het is namelijk geen CV. De unit hangt op één plek, terwijl Centrale Verwarming vaak voor een grotere en/of meerdere ruimtes is. De naam zegt het al...
Je wilt als airco-bouwer, juist nu, toch van de daken schreeuwen dat een Airco een goede verwarmingsmethode is? Gelijkwaardig of beter als een CV? Die zuinig is en makkelijk in gebruik?
Een ouderwetse (en lelijke, het zijn echt lelijke remotes) IR-remote is gewoon tonen dat er niets veranderd is in de laatste 20 jaar. En houd de mythes over airco's (stroomslurpende koelapparaten) in stand. Ja, je kan hem met een houder ophangen in je woonkamer. En als ik zo lees heb je hem zelf ook niet opgehangen.... waarschijnlijk om dezelfde reden.
Dat een airco op één plek hangt, en de CV het hele huis doet is IMHO geen goed argument om een IR-remote aan te houden. Je kan prima (via wifi, of beter het zigbee protocol) een thermostaat meeleveren die elke kamer bedient. Ik zie ook niet waarom de vorm van de afstandsbediening samen moet hangen met of die één of meerdere ruimtes verwarmt. En heel eerlijk: Een CV regelt en verwarmt ook maar één ruimte. De rest wordt met wat truukjes meeverwarmt (thermostatische kranen)
Een CV kan je júíst als ouderwets zien met een centrale regeling die in 99% van de huishoudens de huiskamer meet, en vervolgens met kunstgrepen (thermosatische knoppen) probeert de rest van het huis ook op een goede temperatuur te krijgen.
Ik zie toch liever zoiets meegeleverd en de unit bedienen (via Zigbee bijvoorbeeld)
Dan wat we nu krijgen:
Ik begrijp dat echt niet. Juist omdat het voor één ruimte is, heb je toch geen afstandsbediening nodig waarmee je door heel het huis kan lopen?
IMHO laat de airco-markt gewoon een enorme kans liggen. Voor een lucht/watersysteem wordt wel zo'n mooie thermostaat meegeleverd. En voor lucht/lucht krijg je zo'n lelijke remote.... Gemiste kans toch?
ik weet de reden wel, kosten. Dit is gewoon goedkoop en iets nieuws bouwen is kostbaar. Maar IMHO is het verkeerd bezuinigen. ander nadeel: je hebt electra nodig wat installatie lastiger maakt. Maar tegenwoordig zou je, zonder display, het gewoon op batterijen kunnen laten werken en dan moet je die misschien 1x per jaar verwisselen. Genoeg manieren of oplossingen te bedenken.
De simpelste manier nog is gewoon de functionaliteit gelijk houden van de remote, maar in een wat andere vorm gieten zodat die wél mooi opgehangen kan worden. Een vierkant doosje ipv een remote bijvoorbeeld. Zelfde scherm, zelfde techniek, maar please gebruik dan RF, Zigbee of voor mijn part Bluetooth voor de communicatie. Niet IR want line of sight is niet altijd een optie.
[
Voor 8% gewijzigd door
Waah op 16-05-2022 10:50
]