Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.360 views

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:04
HereIsTom schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:38:
@Tommie12 @Jef61 Ok graadje teveel, maar het was in juli 2019 hier buiten 45°

[Afbeelding]
Volgend het KNMI:
Temperatuur meten
Op meteorologische stations wordt de temperatuur van de lucht volgens internationale afspraak gemeten. Dit gebeurt in graden Celsius op een hoogte van anderhalve meter boven een open grasvlakte.

De thermometer of de sensor staat in een wit kastje met wanden die de vorm hebben van een open jaloezie. Daardoor heeft de wind vrij spel, maar zon en neerslag kunnen niet tot de instrumenten doordringen.

(Als ik mijn thermometer in de zon hang komt hij ook wel aan de 50 graden ;) )

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Martin7182 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:19:
[...]

De sensor was 45°C, dat is de lokale buitentemperatuur (misschien beschut hoekje indirect in de zon). Ik heb ook zo'n weerstation en die gaf vanochtend rond 08:00 ~30°C aan.
Staat in de schaduw in de wind op het terras. Maar goed is wel de zon die op het huis staat en daar gaat het om en het ging om de onzin om nu al de airco te laten draaien!
@Jef61 Je dacht dat ik dat niet wist? Het ging om de temperatuur die ik hier meet!

[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 15-05-2022 00:43 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:04
HereIsTom schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:33:
[...]
Je dacht dat ik dat niet wist? Het ging om de temperatuur die ik hier meet!
Maar dat heeft geen betekenis, als ik mijn thermometer op een muur hang die de hele dag in de zon hangt geeft die ook veel te veel aan. Ik heb hem hier wel in een weerhut hangen maar niet op voldoende afstand van eventueel opgewarmde objecten, dus ook weinig betekenis.

Maar ik zal er verder ophouden, is idd allemaal offtopic.

• HereIsTom
Jef61 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:42:
[...]

Maar dat heeft geen betekenis, als ik mijn thermometer op een muur hang die de hele dag in de zon hangt geeft die ook veel te veel aan. Ik heb hem hier wel in een weerhut hangen maar niet op voldoende afstand van eventueel opgewarmde objecten, dus ook weinig betekenis.

Maar ik zal er verder idd ophouden, is idd allemaal offtopic.
Ja daar ging het toch om, je huis staat toch ook niet in een wit kastje ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
toxictooms schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:50:
[...]

Wat is er niet aan te snappen?
Wij verwarmden tot gisteren met accumulatie, die moest vroeg of laat plaats maken voor een ander type verwarming.
Andere alternatieven zoals een pelletkachel konden mij niet bekoren.
En ik ben zeker niet tegen een batterij maar ik heb ook geen boom in de tuin staan waar het geld aan groeit😉
Ons dak ligt langs beide kanten vol (oost/West)
Ik heb nog een vast contract van 3 jaar voor mijn elektriciteit (18 cent piek, 9 cent dal en 6 cent terugleververgoeding)
En inderdaad, toen mijn teller nog kon terugdraaien was de airco "gratis" nu idd helaas niet meer.
Als je zelf airco hebt zul je wel al gemerkt hebben dat het verbruik om te koelen niet veel is.
Ik volg mijn verbruik op via een P1 meter die in mijn DM zit.
Het weinige verbruik weegt niet op tegen het comfort op warme dagen. En voor de volledigheid, al ons ramen zijn voorzien van fixscreens tegen de zon 😉
Sinds gisteren staat de airco in de woonkamer er. En deze zal tijdens de warme dagen zeker constant draaien op de stroom van ons panelen.
En alstublieft,kom nu niet zeggen dat ik beter af ben met mijn DM. Toen hij nog "virtueel" achteruit draaide had ik op jaarbasis een nul verbruik. Nu ga ik 2400kWh moeten aankopen.Ook al doen we bijna alles terwijl de zon er is, het is onmogelijk om alles op te gebruiken, wanneer je het opwekt.
Ik heb airco.
Alleen nog geen zonnepanelen (ik wacht nog op mijn omvormer voordat ik ze kan leggen). Maar wel een digitale teller.

Maar het is en blijft een feit, als je je airco enkel laat draaien, wanneer je die echt nodig hebt, krijg je nog steeds 6 cent terug betaald voor elk 'dood' moment. Als je zorgt dat je zo voor 7200 kan op het net zetten, dan moet je uiteindelijk niets betalen voor die 2400kWh.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
HereIsTom schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:38:
@Tommie12 @Jef61 Ok graadje teveel, maar het was in juli 2019 hier buiten 45°

[Afbeelding]
Dan hangt de sensor in de zon, dat betekent niks.

De juiste manier om temperaturen te meten is op 1 meter hoogte onder de zogenaamde thermometerhut.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 11:17
bottom line schreef op zondag 15 mei 2022 @ 01:07:
[...]

Ik heb airco.
Alleen nog geen zonnepanelen (ik wacht nog op mijn omvormer voordat ik ze kan leggen). Maar wel een digitale teller.

Maar het is en blijft een feit, als je je airco enkel laat draaien, wanneer je die echt nodig hebt, krijg je nog steeds 6 cent terug betaald voor elk 'dood' moment. Als je zorgt dat je zo voor 7200 kan op het net zetten, dan moet je uiteindelijk niets betalen voor die 2400kWh.
Ik steek met mijn installatie gemiddeld 2000kWh per jaar terug op het net.
Dus die 7200 is een heel pak meer.denk dat je ook niet mag vergeten dat in de meeste gevallen de prijs die je krijgt voor je injectie, variabel is.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32
Kunnen we allemaal stoppen met off topic posts ?
Over gemeten temperatuur, over wanneer je gaat koelen met airco(dat is persoonlijke voorkeur), over zonnepanelen etc.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De temperatuur meting van mijn Daikin Perfera binnenunits klopt niet met de werkelijkheid.

Via de Onecta app zie ik vast 26 graden. De buitentemperatuur is wel gewoon goed.

Ik las in dit topic dat de metingen van de binnenunits nooit accuraat is. Maar alsnog zou je dan een lagere temperatuur verwachten snachts zonder verwarming.

Is dit een bekend probleem?

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
sloth schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:38:
De temperatuur meting van mijn Daikin Perfera binnenunits klopt niet met de werkelijkheid.

Via de Onecta app zie ik vast 26 graden. De buitentemperatuur is wel gewoon goed.

Ik las in dit topic dat de metingen van de binnenunits nooit accuraat is. Maar alsnog zou je dan een lagere temperatuur verwachten snachts zonder verwarming.

Is dit een bekend probleem?
Hier geen last van staat al dagen op 22 graden en staat uit/stand-by. Zet je ventilator (fan only) maar eens aan dan zou de waarde moeten wijzigen. Anders even unit resetten dmv werkschakelaar.

Edit: de temperatuur in je unit is idd meestal hoger of lager dan kamertemperatuur, deze zit tegen het plafond of laag op de vloer afhankelijk van model. Dus de normaal gemeten waarden op gemiddeld 1,50 meter van een cv kamerthermostaat zal daarom altijd afwijken met die van je unit.

[ Voor 17% gewijzigd door Servee op 15-05-2022 10:45 . Reden: Toevoeging ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Plenkske schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:11:
Kunnen we allemaal stoppen met off topic posts ?
Over gemeten temperatuur, over wanneer je gaat koelen met airco(dat is persoonlijke voorkeur), over zonnepanelen etc.
Wanneer je al dan niet gaat koelen met een airco is off-topic in een airco topic... right.. in de winter wordt veelvuldig gesproken over verwarmingsschema's, waarom zou dit voor koelen anders zijn. Het valt mij sowieso op dat rond koelen nog een soort van stigma hangt in de verschillende gesprekken /discussies, het wordt vaak nog als luxe en/of onnodig gelabeld.

Maar maak gewoon een TR je doet nu zelf mee aan het volbaggeren van een topic.

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2022 09:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Plenkske
revolution-nl schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Wanneer je al dan niet gaat koelen met een airco is off-topic in een airco topic... right..

Maak gewoon een TR je doet nu zelf mee aan het volbaggeren van een topic.
Heb je alles gelezen daarover de afgelopen pagina's ? Komt neer op persoonlijke voorkeur. Is toch een non discussie. Wanneer iemand begint met koelen moet die zelf weten.

TR heb ik opgegeven hier op tweakers, je krijgt nooit feedback. In de zin van "we hebben er iets/niets mee gedaan".

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Plenkske schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:49:
[...]

Heb je alles gelezen daarover de afgelopen pagina's ? Komt neer op persoonlijke voorkeur. Is toch een non discussie. Wanneer iemand begint met koelen moet die zelf weten.

TR heb ik opgegeven hier op tweakers, je krijgt nooit feedback. In de zin van "we hebben er iets/niets mee gedaan".
Zie edit: in de winter gaat het constant over verwarmingschema's

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Servee
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:49:
[...]

De kern is dat alle huizen (kamers), zoninval, isolatie en liggingen anders zijn, wel leuk om te lezen dat de een de moord stikt terwijl de ander de verwarming nog aan heeft dus in die zin wel nuttig. Dus het moment van koelen is voor iedereen anders en idd moet iedereen dat zelf weten, tenslotte betaal je zelf de rekening. Het hoeft niet altijd een discussie te zijn maar ervaringen zijn soms ook nuttig om te lezen omdat een ander hier wellicht ook iets mee kan.

Off-topic gelul over temperatuur wel niet of hele verhalen over zonnepanelen kunnen ergens anders.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Plenkske
Ervaringen omtrent verbruik, gedrag en prestatie van een merk/model vind ik wel nuttig. Dat is dan ook geen discussie maar meer tips en eigen ervaringen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:27
Plenkske schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:16:
Ervaringen omtrent verbruik, gedrag en prestatie van een merk/model vind ik wel nuttig. Dat is dan ook geen discussie maar meer tips en eigen ervaringen.
En verbruik en gedrag is dan weer afhankelijk van je koelgedrag. En dan is de cirkel weer rond. 8)

• Plenkske
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:27:
[...]

En verbruik en gedrag is dan weer afhankelijk van je koelgedrag. En dan is de cirkel weer rond. 8)
Je vermeld dan in ieder geval meer dan alleen "ik koel nu al want het is 26 graden in huis", of "ik wil het graag 18 hebben dus ik koel al".

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:36
Goedemorgen. In de Daikin Onecta app is een tijd geleden onder geavanceerd de functie drooghouden toegevoegd (bij koelen ventilator laten draaien als unit stopt met koelen) ipv ventilator uit als setpoint bereikt is.

Bij de FTXM-R roept de app dat je deze functie niet met de app kan bedienen maar dat dat op de afstandsbediening moet. Ik kan echter nergens vinden hoe dat dan werkt. Iemand hier dat al uitgevonden?

DankAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHruEApj1HXvIDD_WT6jrelSe-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NTmEspwRl36FJAiSCNFLn9mI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 116% gewijzigd door Yamahaa op 15-05-2022 10:45 ]

• MotorBeast
Plenkske schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Je vermeld dan in ieder geval meer dan alleen "ik koel nu al want het is 26 graden in huis", of "ik wil het graag 18 hebben dus ik koel al".
Dus de discussie hoe zo zuinig en comfortabel mogelijk te koelen is geen zinloze (net als verwarmen). ;)

Heeft iedereen nu zijn ramen en deuren dicht nu? Het is hier reeds 22 graden buiten en dus warmt de wind je huis binnen reeds op. Het briesje voelt misschien koel, maar is het niet. :N

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Dus de discussie hoe zo zuinig en comfortabel mogelijk te koelen is geen zinloze (net als verwarmen). ;)

Heeft iedereen nu zijn ramen en deuren dicht nu? Het is hier reeds 22 graden buiten en dus warmt de wind je huis binnen reeds op. Het briesje voelt misschien koel, maar is het niet. :N
Nee, laatst een CO2 meter gekocht en damn :+ Het is meteen duidelijk hoe belangrijk ventileren is :D

Ik heb mijn stinkende Fujitsu op zolder laatst uitgekuist met een stoomreiniger. Dat stinken komt omdat de ventilator stopt als bij koelen de temperatuur bereikt is. Net gevonden in de handleiding hoe je dat kan aanpassen :) Nu blijft de fan draaien ook al staat de buitenunit uit *O*

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Ik heb hier een Daikin FTXF25C op een slaapkamer van 12m2 die aan het westen ligt. Buitenunit is 12m verderop aan de oostkant van het huis dus in de schaduw na 12 uur 's middags. Nu ik met de unit aan het koelen ben had ik best wat interessant gedrag gezien en ben even nieuwsgierig na wat andere mensen denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4UkoxRcsfYmP7YwzKTfgjIgFZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LG5wj649D3AIrQZ0IVM0bQ8A.png?f=fotoalbum_large

Zoals hier te zien daalt het verbruik langzamerhand naarmate dat de avond vordert, vrijwel de hele tijd bleef de compressor frequency stabiel op 16Hz behalve gedurende de kleine piek. Hoewel dit niet zo'n dramatische daling is over een paar uur, was er een dag dat de unit 150w verbruikte op het warmste moment van de dag terwijl de compressor op dat moment vrolijk op 16Hz pruttelde. Het kan eigenlijk alleen maar de condensor ventilator zijn die terugmoduleert naarmate dat de last op het systeem afneemt gedurende de avond en dus de vloeistofdrukken, maar is een verschil van ~40w ook echt normaal voor een simpele motor of ben ik gek? :+

Nogmaals ik zie het niet als een defect of wat dan ook, maar gewoon even uit nieuwsgierigheid!

• MotorBeast
Glashelder schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Nee, laatst een CO2 meter gekocht en damn :+ Het is meteen duidelijk hoe belangrijk ventileren is :D
Ik zei toch niet dat je je ventilatieroosters dicht moest doen? :N Dus in de winter zet jij ook je ramen open heel de dag om te ventileren? :+

• Servee
  • Niet online
Yamahaa schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:42:
Goedemorgen. In de Daikin Onecta app is een tijd geleden onder geavanceerd de functie drooghouden toegevoegd (bij koelen ventilator laten draaien als unit stopt met koelen) ipv ventilator uit als setpoint bereikt is.

Bij de FTXM-R roept de app dat je deze functie niet met de app kan bedienen maar dat dat op de afstandsbediening moet. Ik kan echter nergens vinden hoe dat dan werkt. Iemand hier dat al uitgevonden?

Dank[Afbeelding]
Zoals in in de technical manual beschreven staat moet dit de setting zijn;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZebKfQoN5Ex1gR4Cc--vUi2uzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObRy3cm94vP3dwZY9UzQJoxm.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Yamahaa
[quote]Servee schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Owwe wat goed dank je wel. Ik had die manual niet ik ga vanavond proberen. Super dank!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Ik zei toch niet dat je je ventilatieroosters dicht moest doen? :N Dus in de winter zet jij ook je ramen open heel de dag om te ventileren? :+
In de slaapkamer wel ja ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
[...]

Dan heb je duidelijk Miss Waah nog niet ontmoet :+

Maar met enkel de ventilatieroosters red ik het niet hoor als we allemaal thuis zijn. De CO2 meter laat dat vrij duidelijk zien. Laat staan als er gekookt word. Volgens mij lukt dat alleen als je (de)centrale ventilatie hebt. En das niet goedkoop als je daar de buizen nog niet voor hebt liggen :X

• Servee
  • Niet online
Yamahaa schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Owwe wat goed dank je wel. Ik had die manual niet ik ga vanavond proberen. Super dank!
De reden dat deze setting erin zit is om te voorkomen dan vocht opnieuw de kamer in word geblazen tijdens koelen. Als je het puur als unit drogen wilt gebruiken om bijvoorbeeld schimmel of stank te voorkomen kun je wellicht beter direct na einde koel cyclus de ventilator programmeren in de app voor een uurtje ofzo met een wat hogere fanstand.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Waah schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Dan heb je duidelijk Miss Waah nog niet ontmoet :+

Maar met enkel de ventilatieroosters red ik het niet hoor als we allemaal thuis zijn. De CO2 meter laat dat vrij duidelijk zien. Laat staan als er gekookt word. Volgens mij lukt dat alleen als je (de)centrale ventilatie hebt. En das niet goedkoop als je daar de buizen nog niet voor hebt liggen :X
Ik wel. Heb bij het plaatsen van mijn nieuwe kozijnen berekend hoe groot die moeten zijn en hoeveel doorstroming die moeten hebben. En dan schrik je wel even ja als je ziet hoe klein de originele waren in mijn houten kozijnen. Heb nu roosters op de vaste delen in het raam en de kleinste boven is ruim 1 meter lang. Helaas geen WTW mogelijkheden hier. Dus eens ventileren is belangrijk maar ramen open en waaien in huis is wat anders en niet wenselijk.

1 tip. Zorg bij plaatsen van je binnenunit dat hij niet te dichtbij een rooster hangt want dan zuigt hij warme of koude lucht aan van buiten en klopt je regeling niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2022 11:48 ]

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 19:16
Servee schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:33:
[...]

De reden dat deze setting erin zit is om te voorkomen dan vocht opnieuw de kamer in word geblazen tijdens koelen. Als je het puur als unit drogen wilt gebruiken om bijvoorbeeld schimmel of stank te voorkomen kun je wellicht beter direct na einde koel cyclus de ventilator programmeren in de app voor een uurtje ofzo met een wat hogere fanstand.
Vooral dat, stank/schimmel.
Of natuurlijk je domotica dat laten regelen :)

Binnenkort ga ik experimenteren met UVC leds.
Kijken of de rol dan schoner blijft...

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
[...]

Wel type D graag, met een WTW installatie. Zie andere topic op Tweakers. Moderne huizen met afzuiging hebben vaak te weinig ventilatie capaciteit.

• MotorBeast
Marco Geleijns schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Vooral dat, stank/schimmel.
Of natuurlijk je domotica dat laten regelen :)

Binnenkort ga ik experimenteren met UVC leds.
Kijken of de rol dan schoner blijft...
Je gaat alleen met dat blazen helaas niet je lekbak droog krijgen als het van de zomer warm is met een hoge luchtvochtigheid. Daar blijft altijd een laagje water in staan. En daar krijg je dus alsnog algvorming en kans op verstopping van je afvoer leiding. Mijn condensor stinkt na 3 jaar niet.

• MotorBeast
Ramtka schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Wel type D graag, met een WTW installatie. Zie andere topic op Tweakers. Moderne huizen met afzuiging hebben vaak te weinig ventilatie capaciteit.
Type D is top, maar dan moet het wel kunnen (en betaalbaar blijven). Hier dus niet helaas.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:03
Hoi,

Ik heb ongetwijfeld een heel domme vraag maar ik kan op internet niet echt het antwoord vinden. ik wil een daikin sensira voor op de slaapkamer met wifi, maar de wifi ontvangen wordt deze in het apparaat zelf weggewerkt of komt die er los naast te hangen?

Als hij niet intern zou kunnen worden weggewerkt denk ik toch om de perfera te kopen. als de sensira wifi intern zit dan zou ik liever die willen omdat het enkel voor de slaapkamer te koelen is op te warme dagen en dan vind ik het prijsverschil tussen beide wel fors voor waar wij hem voor gaan gebruiken.

Tenzij iemand een punt heeft wat ik mist wat echt zou pleiten voor de perfera.

thnx alvast

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 19:24
Hoi Allemaal, een tijdje terug heb ik zelf een Haier Tundra plus airco gemonteerd. Deze is toen door een bedrijf afgeperst en gevacumeerd. Ik gebruik deze vooral om mee te verwarmen. Ik heb vanaf 26 april 9,3kWh verbruikt en in mei 15,84kWh om te verwarmen. De CV heeft in die tijd niets hoeven te verwarmen. Dat werkt dus echt wel goed en ik ben dik tevreden ermee.
Waar ik nu wel mee aan het stoeien ben is om de weergegeven temperatuur van de binnenunit anders afgesteld te krijgen. Onze woonkamer thermostaat zegt dat het bijvoorbeeld 19 graden binnen is. De binnenunit echter zegt dat het soms 16 a 17 graden is. Ik heb gelezen in dit leuke topic dat het bij andere merken los in te stellen is, maar kan dit van de Haier niet terug vinden. In ieder geval niet in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing. Weet iemand of dit bij de Haier Tundra Plus ook mogelijk is?

Dank alvast voor de reactie's :)

• MotorBeast
Fantastic_fox schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:20:
Hoi,

Ik heb ongetwijfeld een heel domme vraag maar ik kan op internet niet echt het antwoord vinden. ik wil een daikin sensira voor op de slaapkamer met wifi, maar de wifi ontvangen wordt deze in het apparaat zelf weggewerkt of komt die er los naast te hangen?

Als hij niet intern zou kunnen worden weggewerkt denk ik toch om de perfera te kopen. als de sensira wifi intern zit dan zou ik liever die willen omdat het enkel voor de slaapkamer te koelen is op te warme dagen en dan vind ik het prijsverschil tussen beide wel fors voor waar wij hem voor gaan gebruiken.

Tenzij iemand een punt heeft wat ik mist wat echt zou pleiten voor de perfera.

thnx alvast
Zit altijd in de units. Hier leuk filmpje over de verschillen. YouTube: Daikin Sensira FTXC vs. Comfora FTXP vs. Perfera FTXM | Benefits and...

NB: dat soort vragen kan je installateur je toch wel beantwoorden?

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2022 16:37 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:46
Ik geniet vandaag voor het eerst écht van m’n airco om te koelen. Zo fijn! Ik kan slecht tegen warmte en het was in huis toch al wel opgelopen naar minimaal 22-23 graden zonder airco. Achter in de tuin is t al totaal niet te doen, zelfs niet onder zonnescherm in de “schaduw” (tuin op westen). Nu comfortabel op 20,5 graden ingesteld beneden en boven.

Ook kom ik er net achter dat ik mijn Mitsubishi Electric via de app op een halve graad kan instellen, maar via de afstandsbediening kan dit alleen op hele graden. Wel vreemd imo. Hebben meer merken die?

Ik vind het wel fijner om t op halve graden te doen, dit ben ik ook gewend van mij gewone thermostaat.
zonnefreak schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:13:
Hoi Allemaal, een tijdje terug heb ik zelf een Haier Tundra plus airco gemonteerd. Deze is toen door een bedrijf afgeperst en gevacumeerd. Ik gebruik deze vooral om mee te verwarmen. Ik heb vanaf 26 april 9,3kWh verbruikt en in mei 15,84kWh om te verwarmen. De CV heeft in die tijd niets hoeven te verwarmen. Dat werkt dus echt wel goed en ik ben dik tevreden ermee.
Waar ik nu wel mee aan het stoeien ben is om de weergegeven temperatuur van de binnenunit anders afgesteld te krijgen. Onze woonkamer thermostaat zegt dat het bijvoorbeeld 19 graden binnen is. De binnenunit echter zegt dat het soms 16 a 17 graden is. Ik heb gelezen in dit leuke topic dat het bij andere merken los in te stellen is, maar kan dit van de Haier niet terug vinden. In ieder geval niet in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing. Weet iemand of dit bij de Haier Tundra Plus ook mogelijk is?

Dank alvast voor de reactie's :)
Ik heb helaas hetzelfde met mijn Mitsubishi Electric. Alleen geeft hij bij mij soms wel zelfde temperatuur aan, maar andere keer zit er 1,5 graad tussen. Ik denk zelf dat het met de locatie te maken heeft. De gewone thermostaat staat 2 meter lager.

Zou dit bij jou niet kunnen meespelen?

Geen antwoord op je vraag, I know..

[ Voor 20% gewijzigd door VidaR-9 op 15-05-2022 16:46 ]

• MotorBeast
VidaR-9 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:39:
Ik kom er net achter dat ik mijn Mitsubishi Electric via de app op een halve graad kan instellen, maar via de afstandsbediening kan dit alleen op hele graden. Wel vreemd imo. Hebben meer merken die?

Ik vind het wel fijner om t op halve graden te doen, dit ben ik ook gewend van mij gewone thermostaat.

[...]

Ik heb helaas hetzelfde met mijn Mitsubishi Electric. Alleen geeft hij bij mij soms wel zelfde temperatuur aan, maar andere keer zit er 1,5 graad tussen. Ik denk zelf dat het met de locatie te maken heeft. De gewone thermostaat staat 2 meter lager.

Zou dit bij jou niet kunnen meespelen?

Geen antwoord op je vraag, I know..
Zoninval, luchtstromen? Bij mij hangt de unit in de slaapkamer kort van het gordijn af. Als ik mijn unit daar aanzet trek ik het gordijn iets van de muur af. Doe ik dit niet meet hij de warmte achter het gordijn. Sowieso is het aan het plafond vanzelfsprekend warmer dan 2 meter lager. Warmte stijgt nu eenmaal op.

Welkom in de club van verwende mensen. Zalig een koel huis. Moet zeggen dat ik dan weer blij ben met mijn warmtewerend glas. Beneden nu 22 graden en eerste verdieping 21,3 zonder airco. Zolder was uur geleden 22,2. Heb nu alleen op die verdiepingen de boel aangezet op 21 en vannacht ga ik doordraaien want de nacht temperaturen worden niet laag genoeg.

Ik zou alleen je app gebruiken want beide communiceren niet met elkaar. Bij Daikin is het precies andersom. Halve graad alleen met afstandsbedieningen. Ik gebruik overigens alleen Domoticz. En daar kan het per 1/2 graad al doen die halve graden weinig.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2022 16:53 ]

• Plenkske
Die temperatuur bij de binnenunit zal nooit precies hetzelfde zijn als de ruimtetemperatuur. Ik merk in standby de grootste afwijking. Als hij draait trekt het bij en dan is het verschil meestal hooguit een halve graad. Merk: ME met een LN binnenunit(wand) en een vloermodel.

• MotorBeast
Plenkske schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:53:
Die temperatuur bij de binnenunit zal nooit precies hetzelfde zijn als de ruimtetemperatuur. Ik merk in standby de grootste afwijking. Als hij draait trekt het bij en dan is het verschil meestal hooguit een halve graad. Merk: ME met een LN binnenunit(wand) en een vloermodel.
Klopt. Komt door de stilstaande lucht als hij niet draait. Vandaar dat ik ook al een paar keer heb geroepen aan de nieuwe kopers. Zorg dat de unit zo vrij mogelijk hangt.

• VidaR-9
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:46:
[...]
Ik zou alleen je app gebruiken want beide communiceren niet met elkaar. Bij Daikin is het precies andersom. Halve graad alleen met afstandsbedieningen. Ik gebruik overigens alleen Domoticz. En daar kan het per 1/2 graad al doen die halve graden weinig.
Ja had die tip hier paar pagina’s terug gelezen, miss wel van jou, maar gebruik nu ook alleen maar de app.

• Servee
  • Niet online
[...]
Bij Daikin is het precies andersom. Halve graad alleen met afstandsbedieningen. Ik gebruik overigens alleen Domoticz. En daar kan het per 1/2 graad al doen die halve graden weinig.
Ik kan met de Onecta app gewoon per halve graad instellen ook met de afstandsbediening.

[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 15-05-2022 17:24 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Yamahaa
[...]

Werkt erg bedankt!!!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:44:
[...]
1 tip. Zorg bij plaatsen van je binnenunit dat hij niet te dichtbij een rooster hangt want dan zuigt hij warme of koude lucht aan van buiten en klopt je regeling niet meer.
Dat werkt hier juist heel goed door de rooster bij de unit open te zetten en de rest dicht, daarbij wordt de ventilatielucht opgewarmd en fors minder tocht gevoel, ik heb hier ook nog ventilatie C zitten.

co2 blijft netjes.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-01 11:37

ricardo246

Life's what you make it!

[...]

Zoninval, luchtstromen? Bij mij hangt de unit in de slaapkamer kort van het gordijn af. Als ik mijn unit daar aanzet trek ik het gordijn iets van de muur af. Doe ik dit niet meet hij de warmte achter het gordijn. Sowieso is het aan het plafond vanzelfsprekend warmer dan 2 meter lager. Warmte stijgt nu eenmaal op.

Welkom in de club van verwende mensen. Zalig een koel huis. Moet zeggen dat ik dan weer blij ben met mijn warmtewerend glas. Beneden nu 22 graden en eerste verdieping 21,3 zonder airco. Zolder was uur geleden 22,2. Heb nu alleen op die verdiepingen de boel aangezet op 21 en vannacht ga ik doordraaien want de nacht temperaturen worden niet laag genoeg.

Met de Onecta app (Daikin) kun je wel met halve graden sturen. Zojuist nog even getest . Ook de afstandsbediening werkt met halve graden.

Edit; commentaar hierboven gemist

I have no special talent. I am only passionately curious.

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:08:
[...]

Ik kan met de Onecta app gewoon per halve graad instellen ook met de afstandsbediening.
Gebruik ik niet. Privacy enzo.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:55:
[...]

Dat werkt hier juist heel goed door de rooster bij de unit open te zetten en de rest dicht, daarbij wordt de ventilatielucht opgewarmd en fors minder tocht gevoel, ik heb hier ook nog ventilatie C zitten.

co2 blijft netjes.
Ik ga geen lucht van 30 graden of 5 graden (winter) aanzuigen. Vliegt verbruik omhoog.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Ik ga geen lucht van 30 graden of 5 graden (winter) aanzuigen. Vliegt verbruik omhoog.
Die lucht komt sowieso binnen met ventilatie C alleen dan comfortabeler.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Die lucht komt sowieso binnen met ventilatie C alleen dan comfortabeler.
Dat snap ik ook wel. Maar ik weet waar ik over praat. Mijn unit op de slaapkamer hangt welgeteld zo'n 50 cm van mijn raam. In de oude situatie met houten kozijnen moest ik toch echt mijn rooster sluiten omdat anders het verbruik verdubbelde ivm aanzuigen lucht van buiten. Nu is het rooster verplaatst naar het vaste raam en dus ruimer ervandaan en kan nu het rooster wel openlaten. Ik wil wel ventileren zomer en winter maar ga niet overdreven veel koude/warme lucht naar binnen zuigen.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:48
Beste mede-Tweakers,
Net zoals veel mensen was het vorig jaar best warm in ons huis in de Bollenstreek.
Het gaat om een nieuwbouwhuis uit 2019. Zoals bij ieder nieuwbouwhuis; isoleren is in de winter leuk, maar in de zomer niet koel te krijgen. Enige manier om het huis koel te krijgen is te gaan kijken naar actieve koeling; oftewel een airco.

Even wat cijfertjes:
- Huis is 132m2
- 2 volwassenen + 2 kinderen
- Beneden vloerverwarming
- Boven radiatoren (staan nooit aan; zelfs in de winter niet)
- Jaarlijks gasverbruik: 466m2
- Zonnepanelen: Ja en jaarlijkse teruglevering van +/- 3800kWh

Het idee is nu om op de bovenverdieping 3 airco's te plaatsen; in elke slaapkamer één.
Wij slapen zelf ook boven; net als de kids. Het zijn maar kleine kamertjes, maar ik ben een beetje klaar met de plaknachten.

Er word momenteel een offerte opgemaakt door een lokale airco boer. Die is vorige week langs geweest en die gaf aan dat het lastig word om de tweede slaapkamer 'door te lussen' naar de achterkant van het huis. Daar heb ik een uitbouw van 2.4m en daar is ruimte zat. Het zou kunnen maar hij had het erover dat men dan 40cm onder het plafond leidingwerk moet verrichten; wat er uiteindelijk ook niet fraai uitziet. Hij ziet als enige optie om voor slaapkamer twee een aparte unit te plaatsen maar dan bijna op de grond; en aan de voorkant van het huis.

Persoonlijk vind ik dit niet zo'n mooie oplossing. Wat denken jullie hiervan?
Het zijn maar echt kleine slaapkamertjes dus ik denk dat een kleine airco ook voldoende moet zijn.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om alle drie de kamertjes op 1 unit aan te sluiten op de uitbouw; maar dat word volgens deze airco boer dus lastig. Wat denken jullie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWGriJ8lFe_zj7Q9Xl0qcQAIuSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PodAqu1dxrLu4irDRYBkpzHj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CSDB0-ggei9TwOxUUWde1NcMWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM8gHdBYVORwkFTfQTxK4K1x.jpg?f=fotoalbum_large

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• VidaR-9
@Space21 ik heb een redelijk vergelijkbaar huis op de bovenverdieping. Ook qua gas verbruik. Ik heb 1 unit op de overloop gehangen (4,2) welke op een dag als vandaag echt moeiteloos de hele verdieping koel houdt op de laagste stand.

Ik denk zelfs dat als dat een mogelijkheid is je er beneden ook nog profijt van hebt wat betreft koelen. Zelf heb ik beneden ook nog een unit hangen omdat ik er ook mee verwarm.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb hem ook al een beetje laten koelen. Slaapkamer op 25C is niet chill.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Slaapkamer niet nee, maar op mijn werkkamer is het nu 24 graden en daar heb ik het nu koud :+ Krijg je met die warme dagen 8)7

• Waah
MotorBeast schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Dat snap ik ook wel. Maar ik weet waar ik over praat. Mijn unit op de slaapkamer hangt welgeteld zo'n 50 cm van mijn raam. In de oude situatie met houten kozijnen moest ik toch echt mijn rooster sluiten omdat anders het verbruik verdubbelde ivm aanzuigen lucht van buiten. Nu is het rooster verplaatst naar het vaste raam en dus ruimer ervandaan en kan nu het rooster wel openlaten. Ik wil wel ventileren zomer en winter maar ga niet overdreven veel koude/warme lucht naar binnen zuigen.
Dat lijkt me dan vooral te komen door de regeling (hij zuigt koude lucht aan, dus denk dat het nog niet warm genoeg is) waardoor die veel meer verwarmt dan nodig. Juist met koude lucht kan je airco makkelijker zijn opgeslagen warmte kwijt aan de koudere lucht, want een grotere delta tussen invoer en gastemperatuur.

Wat IMHO nog altijd de zwakte van veel aircosystemen aangeeft: Waarom niet de ruimtetemperatuur meten met een thermostaat?

Het hele systeem met een IR afstandsbediening en interne meting is gewoon hartstikke achterhaalt IMHO... Waarom niet een standaard systeem à la Google Nest waarbij je centraal de temperatuur meet, en met een draaiknop aan de muur de temperatuur instelt met een draadloze verbinding met de unit (Zigbee bijvoorbeeld, er zijn zoveel betere systemen dan IR 8)7 )

• Waah
Glashelder schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:19:
Slaapkamer niet nee, maar op mijn werkkamer is het nu 24 graden en daar heb ik het nu koud :+ Krijg je met die warme dagen 8)7
Voordeel van thuiswerken? :+ Naakt achter je PC? :+

Lang leve het Noorden van NL. Nog geen problemen met hitte... behalve in de auto O-)

• Plenkske
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:51:

Wat IMHO nog altijd de zwakte van veel aircosystemen aangeeft: Waarom niet de ruimtetemperatuur meten met een thermostaat?
Er zijn merken/modellen die dat wel hebben of kunnen toevoegen. Ik ken ze zo niet uit mijn hoofd.
Verder heeft de ME LN serie een zogenaamde "i-see sensor", die meet de ruimte en zorgt voor een juiste gewenste blaasrichting (je hebt een paar standen) en ook voor een juiste temperatuur.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:57

3raser

⚜️ Premium member

Ik zie dat er een firmware update is voor mijn Daikin FTXM-R. Hij gaat dan van versie 1_12_30 naar 1_12_51. Weet iemand waar ik de changelogs in kan zien? En zijn er bekende problemen met deze nieuwe versie?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqXCbqGe003qb4RH2oL00vXZgxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aAVL0FRSYCrn12Wd6mwuz2H.jpg?f=fotoalbum_large
Code geel, en ik heb nog geen airco |:( _O-

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gisteren weer 5kWh verstookt met koelen :P, van 10:00 - 23:00 gekoeld op 18c ruimte temperatuur op zolder, eerste verdieping bleef zo 19c.

Met de MHI op de BGG einde middag de boel nog even teruggekoeld van 22.5 naar 20.5
Space21 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:34:
Beste mede-Tweakers,
Net zoals veel mensen was het vorig jaar best warm in ons huis in de Bollenstreek.
Het gaat om een nieuwbouwhuis uit 2019. Zoals bij ieder nieuwbouwhuis; isoleren is in de winter leuk, maar in de zomer niet koel te krijgen. Enige manier om het huis koel te krijgen is te gaan kijken naar actieve koeling; oftewel een airco.

Even wat cijfertjes:
- Huis is 132m2
- 2 volwassenen + 2 kinderen
- Beneden vloerverwarming
- Boven radiatoren (staan nooit aan; zelfs in de winter niet)
- Jaarlijks gasverbruik: 466m2
- Zonnepanelen: Ja en jaarlijkse teruglevering van +/- 3800kWh

Het idee is nu om op de bovenverdieping 3 airco's te plaatsen; in elke slaapkamer één.
Wij slapen zelf ook boven; net als de kids. Het zijn maar kleine kamertjes, maar ik ben een beetje klaar met de plaknachten.

Er word momenteel een offerte opgemaakt door een lokale airco boer. Die is vorige week langs geweest en die gaf aan dat het lastig word om de tweede slaapkamer 'door te lussen' naar de achterkant van het huis. Daar heb ik een uitbouw van 2.4m en daar is ruimte zat. Het zou kunnen maar hij had het erover dat men dan 40cm onder het plafond leidingwerk moet verrichten; wat er uiteindelijk ook niet fraai uitziet. Hij ziet als enige optie om voor slaapkamer twee een aparte unit te plaatsen maar dan bijna op de grond; en aan de voorkant van het huis.

Persoonlijk vind ik dit niet zo'n mooie oplossing. Wat denken jullie hiervan?
Het zijn maar echt kleine slaapkamertjes dus ik denk dat een kleine airco ook voldoende moet zijn.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om alle drie de kamertjes op 1 unit aan te sluiten op de uitbouw; maar dat word volgens deze airco boer dus lastig. Wat denken jullie?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Drie binnenunits lijkt mij een redelijk overdreven in een dergelijke woning, wij hebben ook een 2019 woning (hoek), met de 3.5kW op zolder koel ik de eerste verdieping mee, in jouw geval moet één unit op de overloop volstaan. Nadeel is dat de deuren dan wel open moeten blijven.

• Waah
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Er zijn merken/modellen die dat wel hebben of kunnen toevoegen. Ik ken ze zo niet uit mijn hoofd.
Verder heeft de ME LN serie een zogenaamde "i-see sensor", die meet de ruimte en zorgt voor een juiste gewenste blaasrichting (je hebt een paar standen) en ook voor een juiste temperatuur.
Blaasrichting kan MHI ook op basis van een (volgens mij) PIR sensor.

Maar wat ik zie van ME is dat die i-see dus vooral kijkt naar "heat signatures" (oftewel, mensen) en dan de blaasrichting aanpast. Het wordt dus niet gebruikt om de daadwerkelijke temperatuur te beinvloeden.

Wat ook logisch is. want een bank heeft een andere temperatuur als een betonnen muur. Dus de ruimtetemperatuur bepalen op basis van de temperatuur van de muren is niet echt een geweldig plan :+

Dat het niet standaard is verbaast me vooral.... Als je meer mensen (zeker in NL) aan verwarmen wil hebben met een airco, voeg dat een "thermostaat" toe. Dat zijn ze gewend en dan heeft het meer weg van een daadwerkelijke verwarmingsoplossing.

De MHI energiemeter en de stekker hadden gister exact dezelfde waarde!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_inkTrfL_HFyqgj7y5WvblisqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67FIEFFLy4OoEqFJpB6wdl5U.png?f=fotoalbum_large

Testen gaat wat langer duren. want momenteel geen warmte of koelte nodig hier....

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 16-05-2022 09:43 ]

• Plenkske
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Blaasrichting kan MHI ook op basis van een (volgens mij) PIR sensor.

Maar wat ik zie van ME is dat die i-see dus vooral kijkt naar "heat signatures" (oftewel, mensen) en dan de blaasrichting aanpast. Het wordt dus niet gebruikt om de daadwerkelijke temperatuur te beinvloeden.

Wat ook logisch is. want een bank heeft een andere temperatuur als een betonnen muur. Dus de ruimtetemperatuur bepalen op basis van de temperatuur van de muren is niet echt een geweldig plan :+

Dit filmpje legt het goed uit: YouTube: 3D i-See Sensor Technology
Het gaat om blaasrichting én temperatuur.

Ik denk dat hij inderdaad niet per se de ruimtetemperatuur ermee bepaald (want veel verschillen), maar hij gebruikt het wel om te bepalen hoe hard en hoe warm/koud hij moet blazen om de ingestelde temperatuur te bereiken.

• Waah
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Dit filmpje legt het goed uit: YouTube: 3D i-See Sensor Technology
Het gaat om blaasrichting én temperatuur.

Ik denk dat hij inderdaad niet per se de ruimtetemperatuur ermee bepaald (want veel verschillen), maar hij gebruikt het wel om te bepalen hoe hard en hoe warm/koud hij moet blazen om de ingestelde temperatuur te bereiken.
Heb je de reacties onder de video ook gelezen? :+ Klinkt toch alsof die dat dus niet doet. :+

En ook wel logisch. Een betonnen muur via de lucht opwarmen duurt dagen. Daar wil je je blaas snelheid niet op bepalen. Een stalen object is echter veel sneller op temperatuur.

Ze laten die temperatuurmeting wel zien, maar nergens zeggen ze expliciet dat die daar ook iets mee doet. Enkel het detecteren van mensen (op basis van temperatuur). Wat ook logisch is.

Maar goed, het blijft nog steeds een unit die met een afstandsbediening werkt op IR. Wat gewoon hopeloos ouderwets is. Kan je je voorstellen dat je CV ook zo zou werken? Een losse afstandsbediening die ergens door huis slingert? :+

Lijkt mij een makkelijke manier om op te vallen tussen alle andere airco's.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:48
revolution-nl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:37:
Gisteren weer 5kWh verstookt met koelen :P, van 10:00 - 23:00 gekoeld op 18c ruimte temperatuur op zolder, eerste verdieping bleef zo 19c.

Met de MHI op de BGG einde middag de boel nog even teruggekoeld van 22.5 naar 20.5

[...]

Drie binnenunits lijkt mij een redelijk overdreven in een dergelijke woning, wij hebben ook een 2019 woning (hoek), met de 3.5kW op zolder koel ik de eerste verdieping mee, in jouw geval moet één unit op de overloop volstaan. Nadeel is dat de deuren dan wel open moeten blijven.
Goed om nog even toe te voegen dat we ook een erg ruime zolder hebben. dat zou misschien ook nog een optie zijn.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• Plenkske
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:58:

Heb je de reacties onze de video ook gelezen? :+

Klinkt toch alsof die dat dus niet doet. :+

En ook wel logisch. Een betonnen muur via de lucht opwarmen duurt dagen. Daar wil je je blaas snelheid niet op bepalen. Een stalen object is echter veel sneller op temperatuur.

Ze late. Die temperatuurmeting wel zien, maar nergens zeggen ze expliciet dat die daar ook iets mee doet. Enkel het detecteren van mensen (op basis van temperatuur). Wat ook logisch is.
Ik zeg toch ook niet dat hij de betonnen muur moet gaan opwarmen ?
En dat zegt het filmpje ook niet.

Qua instelling bij mij:
- verwarmen of koelen
- temperatuur
- fan snelheid stand: automatisch
- fan richting stand: automatisch op basis van sensor (hier zijn meerdere opties mogelijk)
- sensor kan ook volledig uit of op andere standen gezet worden, maar staat hier gewoon altijd aan

Wat hij doet, zoals ik het gemerkt heb:
- sensor scant ruimte, je ziet hem draaien. ik denk dat hij in ~30-60 seconden de hele ruimte doet
- dan weet hij dus temperaturen en verschillen in de ruimte (zoals filmpje laat zien)
- het lijkt mij logisch dat hij dan een soort gemiddelde bepaald + interne temp meting meeneemt
- bij detectie van persoon/personen op bepaalde plekken past hij richting en als nodig snelheid of temperatuur aan

PS. de reacties op het filmpje: ze snappen de werking niet of ze hebben het verkeerd ingesteld. Als het niet fijn voor je werkt dan zet je hem uit.
Overigens hier geen last van op de bank.
Maar goed, het blijft nog steeds een unit die met een afstandsbediening werkt op IR. Wat gewoon hopeloos ouderwets is. Kan je je voorstellen dat je CV ook zo zou werken? Een losse afstandsbediening die ergens door huis slingert? :+

Je hebt vaak ook wifi op de units voor bediening :P
Een CV thermostaat hangt vaak op een centrale plek. Niets houd je tegen om de afstandbediening ook op een centrale plek te houden / op te hangen. Bij mij zat er ook een houder bij daarvoor.

Ik snap je punt wel hoor, en er zijn zeker L/L WP's (al dan niet als losse optie) die het hebben.
Je ziet ze vaak in hotelkamers.

Echter snap ik ook wel dat L/L units het niet standaard hebben. Het is namelijk geen CV. De unit hangt op één plek, terwijl Centrale Verwarming vaak voor een grotere en/of meerdere ruimtes is. De naam zegt het al...

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 16-05-2022 10:16 ]

• Waah
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat hij de betonnen muur moet gaan opwarmen ?
En dat zegt het filmpje ook niet.
Ik zeg ook niet dat jij dat zegt. Maar de lucht-temperatuur kan je niet bepalen op basis van de temperatuur van de objecten in die kamer. Zo werkt dat niet. Er is een reden dat temperatuursensors de lucht meten en niet de temperatuur van een referentie-object :+ . Tenzij deze i-see sensor de lucht kan zien en meten, maar dat betwijfel ik :+

Je wilt accuraat de temperatuur bepalen. Dat doe je dus niet bij het plafond/de vloer (wat een Airco standaard wel doet). Vandaar mijn pleidooi voor een centralere temperatuurmeting.
Qua instelling bij mij:
- verwarmen of koelen
- temperatuur
- fan snelheid stand: automatisch
- fan richting stand: automatisch op basis van sensor (hier zijn meerdere opties mogelijk)
- sensor kan ook volledig uit of op andere standen gezet worden, maar staat hier gewoon altijd aan

Wat hij doet, zoals ik het gemerkt heb:
- sensor scant ruimte, je ziet hem draaien. ik denk dat hij in ~30-60 seconden de hele ruimte doet
- dan weet hij dus temperaturen en verschillen in de ruimte (zoals filmpje laat zien)
- het lijkt mij logisch dat hij dan een soort gemiddelde bepaald + interne temp meting meeneemt
- bij detectie van persoon/personen op bepaalde plekken past hij richting en als nodig snelheid of temperatuur aan
"Het lijkt mij logisch", dat is dus een aanname. Als het niet expliciet wordt benoemt, zou ik daar mij hand niet voor in het vuur durven steken.

De tekst van ME zelf:
This intelligent sensor continuously takes a thermal scan of the room and splits it into 752 three-dimensional zones, measuring the temperature in each to detect exactly where people are in a room. It’s even clever enough to detect how hot or cold a person is. With the ability to detect the presence and position of people in the room, the 3D i-See Sensor adjusts the temperature and airflow to ensure everyone is comfortable.
Er wordt enkel gesproken over het detecteren van personen. En het aanpassen van temperatuur en airflow op basis van de personen. Nergens word er gesproken over het aanpassen van de regeling op basis van de gemeten waarden. Logisch, zoals ik hiervoor al heb uitgelegd.

Dit is puur voor luchtstroming. Het voorkomen van het "warm hoofd, koude voeten" syndroom O-) Een handige feature die prima werkt.
PS. de reacties op het filmpje: ze snappen de werking niet of ze hebben het verkeerd ingesteld. Als het niet fijn voor je werkt dan zet je hem uit.
Overigens hier geen last van op de bank.
Tuurlijk is het een functie die je uit kan zetten of verkeerd kan instellen. was ook meer als tongue in cheeck comment. :+
Maar voor een feature die het "iedereen comfortabel moet maken" en "het lichaam kan meten" is het opvallend dat die dus dat niet doet :+

Niets tegen de feature overigens. Het zal prima werken! 3D auto van MHI werkt volgens hetzelfde principe en dat werkt ook goed hier. Mijn punt is dat het geen vervanging of aanvulling is van de thermostaatregeling...
[...]

Je hebt vaak ook wifi op de units voor bediening :P
Alleen Tweakers denken dat WiFi het makkelijker maakt. Mensen willen niet altijd hun telefoon pakken om te kijken wat de temperatuur is, en vervolgens die te verhogen of verlagen via een app met laadtijd etc. Mensen zijn gewend om dit met een draaiknop of display te doen. Niet met een afstandsbediening op IR die je nog moet mikken. Miss Waah draait nog steeds wel eens aan de Nest die hier nog hangt om de temperatuur aan te passen. Het is gewoon een simpelere manier dan met de remote die je moet zoeken waar die ligt.

Ophangen waar we er makkelijk bij zouden kunnen zou hier trouwens betekenen dat er geen line-of-sight naar de airco is. Dus dan doet die niets :+ nog een reden waarom je dit niet via IR wil doen :+
Een CV thermostaat hangt vaak op een centrale plek. Niets houd je tegen om de afstandbediening ook op een centrale plek te houden / op te hangen. Bij mij zat er ook een houder bij daarvoor.

Ik snap je punt wel hoor, en er zijn zeker L/L WP's (al dan niet als losse optie) die het hebben.
Je ziet ze vaak in hotelkamers.

Echter snap ik ook wel dat L/L units het niet standaard hebben. Het is namelijk geen CV. De unit hangt op één plek, terwijl Centrale Verwarming vaak voor een grotere en/of meerdere ruimtes is. De naam zegt het al...
Je wilt als airco-bouwer, juist nu, toch van de daken schreeuwen dat een Airco een goede verwarmingsmethode is? Gelijkwaardig of beter als een CV? Die zuinig is en makkelijk in gebruik?

Een ouderwetse (en lelijke, het zijn echt lelijke remotes) IR-remote is gewoon tonen dat er niets veranderd is in de laatste 20 jaar. En houd de mythes over airco's (stroomslurpende koelapparaten) in stand. Ja, je kan hem met een houder ophangen in je woonkamer. En als ik zo lees heb je hem zelf ook niet opgehangen.... waarschijnlijk om dezelfde reden.

Dat een airco op één plek hangt, en de CV het hele huis doet is IMHO geen goed argument om een IR-remote aan te houden. Je kan prima (via wifi, of beter het zigbee protocol) een thermostaat meeleveren die elke kamer bedient. Ik zie ook niet waarom de vorm van de afstandsbediening samen moet hangen met of die één of meerdere ruimtes verwarmt. En heel eerlijk: Een CV regelt en verwarmt ook maar één ruimte. De rest wordt met wat truukjes meeverwarmt (thermostatische kranen)

Een CV kan je júíst als ouderwets zien met een centrale regeling die in 99% van de huishoudens de huiskamer meet, en vervolgens met kunstgrepen (thermosatische knoppen) probeert de rest van het huis ook op een goede temperatuur te krijgen.

Ik zie toch liever zoiets meegeleverd en de unit bedienen (via Zigbee bijvoorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzgo52i-tJmn0UE9wYd6BqtAFHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nKjwXwf1BTwGMa1cxo5mEMve.png?f=fotoalbum_large

Dan wat we nu krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_r0uunyXbEa4_I4xqEIhCVbJ3hU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLbEo4lIN66C0RFAHvKdzeT8.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat echt niet. Juist omdat het voor één ruimte is, heb je toch geen afstandsbediening nodig waarmee je door heel het huis kan lopen? :D

IMHO laat de airco-markt gewoon een enorme kans liggen. Voor een lucht/watersysteem wordt wel zo'n mooie thermostaat meegeleverd. En voor lucht/lucht krijg je zo'n lelijke remote.... Gemiste kans toch?

ik weet de reden wel, kosten. Dit is gewoon goedkoop en iets nieuws bouwen is kostbaar. Maar IMHO is het verkeerd bezuinigen. ander nadeel: je hebt electra nodig wat installatie lastiger maakt. Maar tegenwoordig zou je, zonder display, het gewoon op batterijen kunnen laten werken en dan moet je die misschien 1x per jaar verwisselen. Genoeg manieren of oplossingen te bedenken.

De simpelste manier nog is gewoon de functionaliteit gelijk houden van de remote, maar in een wat andere vorm gieten zodat die wél mooi opgehangen kan worden. Een vierkant doosje ipv een remote bijvoorbeeld. Zelfde scherm, zelfde techniek, maar please gebruik dan RF, Zigbee of voor mijn part Bluetooth voor de communicatie. Niet IR want line of sight is niet altijd een optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 16-05-2022 10:50 ]

• Plenkske
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:41:

De tekst van ME zelf:

Er wordt enkel gesproken over het detecteren van personen. En het aanpassen van temperatuur en airflow op basis van de personen. Nergens word er gesproken over het aanpassen van de regeling op basis van de gemeten waarden. Logisch, zoals ik hiervoor al heb uitgelegd.
This intelligent sensor continuously takes a thermal scan of the room and splits it into 752 three-dimensional zones, measuring the temperature in each to detect exactly where people are in a room. It’s even clever enough to detect how hot or cold a person is. With the ability to detect the presence and position of people in the room, the 3D i-See Sensor adjusts the temperature and airflow to ensure everyone is comfortable.
Aanpassen van temperatuur en airflow doet hij op basis van de sensor. Dat is wat ik steeds al zeg.
Wat bedoel jij met "aanpassen van de regeling" ? Want in mijn ogen is het aanpassen van temperatuur en airflow precies dat.

Tuurlijk is het een functie die je uit kan zetten of verkeerd kan instellen. was ook meer als tongue in cheeck comment. :+
Maar voor een feature die het "iedereen comfortabel moet maken" en "het lichaam kan meten" is het opvallend dat die dus dat niet doet :+

Niets tegen de feature overigens. Het zal prima werken! 3D auto van MHI werkt volgens hetzelfde principe en dat werkt ook goed hier. Mijn punt is dat het geen vervanging of aanvulling is van de thermostaatregeling...
Dat doet hij wel, en het is in mijn ogen wel een aanvulling op de standaard manier hoe L/L WP's het doen. Want hij past zaken aan op basis van de scan.
Het is inderdaad geen centrale thermostaat.
Alleen Tweakers denken dat WiFi het makkelijker maakt. Mensen willen niet altijd hun telefoon pakken om te kijken wat de temperatuur is, en vervolgens die te verhogen of verlagen via een app met laadtijd etc. Mensen zijn gewend om dit met een draaiknop of display te doen. Niet met een afstandsbediening op IR die je nog moet mikken.
Ik wil ook niet altijd de telefoon pakken, daarom gebruiken we de AB ook gewoon. En die ligt altijd op dezelfde plek (hangt niet, vind ik ook lelijk).
Ik gebruik de wifi optie vooral om in domoticz met een timer een start / eindtijd in te stellen.
Of om de unit alvast aan te zetten als je onderweg bent naar huis.
Je kan prima (via wifi, of beter het zigbee protocol) een thermostaat meeleveren die elke kamer bedient.
Wat ik al zeg, ze bestaan wel. Alleen niet standaard en je moet er wat naar zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 16-05-2022 10:57 ]

• Waah
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:55:
[...]

[...]

Aanpassen van temperatuur en airflow doet hij op basis van de sensor. Dat is wat ik steeds al zeg.
Wat bedoel jij met "aanpassen van de regeling" ? Want in mijn ogen is het aanpassen van temperatuur en airflow precies dat.
Je quote nu heel selectief die temperatuur en airflow.... maar waarop past hij die aan? De personen in de ruimte. Dat staat in die tekst.

Dit begint wat te voelen als het uitleggen van werkwoorden en onderwerpen voor de Nederlanse les :+
Werkwoord: Aanpassen temperatuur airflow
Onderwerp: Op basis van personen.

Jij neemt aan dat het kijkt naar de ruimte-temperatuur en dan de temperatuur regelt. Nogmaals: die i-see sensor kan níét de "ruimtetemperatuur" zien. De ruimte-temperatuur is de temperatuur in de ruimte zelf. De lucht -temperatuur dus... En die kan een visuele warmtesensor niet zien. Die ziet alleen de objecten die de luchttemperatuur overnemen.

En zoals al gezegd: Je wil de temperatuur niet regelen (regelen is meer of minder warmte, meer of minder luchtstroom en de richting) op basis van objecten in een ruimte. Dit doe je op basis van de lucht-temperatuur.

Het ENIGE wat die sensor doet, is kijken waar de mensen zijn en hoe warm ze zijn. Hij kijkt NIET naar de ruimte-temperatuur. dus GEEN regeling op basis van de gemeten temperaturen buiten hoe 'warm' de mensen zijn.
[...]

Dat doet hij wel, en het is in mijn ogen wel een aanvulling op de standaard manier hoe L/L WP's het doen. Want hij past zaken aan op basis van de scan.
Het is inderdaad geen centrale thermostaat.
Volgens die 3 video-reacties deed die dat niet. Maar een grapje op een (tech)forum is nooit zo handig. Zoals gezegd: Het werkt prima.

Op basis van de scan past die de richting en snelheid luchtstroom aan om personen wel/niet direct te verwarmen. Maar de doeltemperatuur van de ruimte doet die gewoon op basis van de temperatuursensor. En die zit meestal gewoon ín de airco, bij de instroom van de aangezogen lucht. En die zit vaak dicht bij het plafond (tenzij je een staande unit hebt, maar dan zit die weer dicht bij de grond volgens mij).
[...]

Ik wil ook niet altijd de telefoon pakken, daarom gebruiken we de AB ook gewoon. En die ligt altijd op dezelfde plek (hangt niet, vind ik ook lelijk).
Ik gebruik de wifi optie vooral om in domoticz met een timer een start / eindtijd in te stellen.
Of om de unit alvast aan te zetten als je onderweg bent naar huis.
Zo doe ik het zelf ook. Maar eerlijk: Dat je Domoticz gebruikt om een timer of start/eindtijd in te stellen geeft toch wel aan dat de huidige remote gewoon ruk is? Ik kan op de remote ook tijdschema's inplannen... Maar als je ziet hóé dat dan moet 8)7 Dat doet een (slimme) thermostaat veel handiger.

ik schrijf nog liever een script in Home Assistant voor de temperatuur-regeling.... dan dat ik op de afstandsbediening een tijdschema probeer te programmeren O-)
Wat ik al zeg, ze bestaan wel. Alleen niet standaard en je moet er wat naar zoeken.
En dat is, vind ik, een gemiste kans voor de industrie. Het moet gewoon simpeler. Zo'n i-see sensor is al een goede stap! Maar volgens mij kan het allemaal een stuk handiger en slimmer. En als je de consument wil overhalen én als je serieus genomen wil worden... Kan je gewoon slecht aankomen met zo'n lelijke remote _O- Waar je vervolgens een 4 jarige universitaire opleiding voor moet volgen om een tijdschema in te stellen. oude CV-thermostaten waren trouwens net zo erg..... Maar dat is nu wel een stuk beter!

ME heeft trouwens met de Diamond-lijn dit al een béétje begrepen. De remote heeft in ieder geval dezelfde kleur wat het al héél anders doet lijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGYBk2uqsdu6BciK6d90mujqgFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qkiPZ2BJlIlDNHv7bMGZQMPN.png?f=user_large

Daar kan MHI nog wat van leren :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8fXM51HpRvBXa6RIibQmgPXkvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mm92UIZCW02ulRZc8EYP3vPV.png?f=user_large
Waarom die witte remote 8)7

Anyway, ik snap dat ze er zijn als je goed zoekt. Maar ik begrijp echt niet waarom een afstandsbediening nog atlijd de standaard is voor zoiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 16-05-2022 11:18 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
[...]

Ik zeg ook niet dat jij dat zegt. Maar de lucht-temperatuur kan je niet bepalen op basis van de temperatuur van de objecten in die kamer. Zo werkt dat niet. Er is een reden dat temperatuursensors de lucht meten en niet de temperatuur van een referentie-object :+ . Tenzij deze i-see sensor de lucht kan zien en meten, maar dat betwijfel ik :+

Je wilt accuraat de temperatuur bepalen. Dat doe je dus niet bij het plafond/de vloer (wat een Airco standaard wel doet). Vandaar mijn pleidooi voor een centralere temperatuurmeting.

[...]

"Het lijkt mij logisch", dat is dus een aanname. Als het niet expliciet wordt benoemt, zou ik daar mij hand niet voor in het vuur durven steken.

De tekst van ME zelf:

[...]

Dit is puur voor luchtstroming. Het voorkomen van het "warm hoofd, koude voeten" syndroom O-) Een handige feature die prima werkt.

[...]

[...]

Alleen Tweakers denken dat WiFi het makkelijker maakt. Mensen willen niet altijd hun telefoon pakken om te kijken wat de temperatuur is, en vervolgens die te verhogen of verlagen via een app met laadtijd etc. Mensen zijn gewend om dit met een draaiknop of display te doen. Niet met een afstandsbediening op IR die je nog moet mikken. Miss Waah draait nog steeds wel eens aan de Nest die hier nog hangt om de temperatuur aan te passen. Het is gewoon een simpelere manier dan met de remote die je moet zoeken waar die ligt.

Ophangen waar we er makkelijk bij zouden kunnen zou hier trouwens betekenen dat er geen line-of-sight naar de airco is. Dus dan doet die niets :+ nog een reden waarom je dit niet via IR wil doen :+

[...]

Je wilt als airco-bouwer, juist nu, toch van de daken schreeuwen dat een Airco een goede verwarmingsmethode is? Gelijkwaardig of beter als een CV? Die zuinig is en makkelijk in gebruik?

Een ouderwetse (en lelijke, het zijn echt lelijke remotes) IR-remote is gewoon tonen dat er niets veranderd is in de laatste 20 jaar. En houd de mythes over airco's (stroomslurpende koelapparaten) in stand. Ja, je kan hem met een houder ophangen in je woonkamer. En als ik zo lees heb je hem zelf ook niet opgehangen.... waarschijnlijk om dezelfde reden.

Dat een airco op één plek hangt, en de CV het hele huis doet is IMHO geen goed argument om een IR-remote aan te houden. Je kan prima (via wifi, of beter het zigbee protocol) een thermostaat meeleveren die elke kamer bedient. Ik zie ook niet waarom de vorm van de afstandsbediening samen moet hangen met of die één of meerdere ruimtes verwarmt. En heel eerlijk: Een CV regelt en verwarmt ook maar één ruimte. De rest wordt met wat truukjes meeverwarmt (thermostatische kranen)

Een CV kan je júíst als ouderwets zien met een centrale regeling die in 99% van de huishoudens de huiskamer meet, en vervolgens met kunstgrepen (thermosatische knoppen) probeert de rest van het huis ook op een goede temperatuur te krijgen.

Ik zie toch liever zoiets meegeleverd en de unit bedienen (via Zigbee bijvoorbeeld)
[Afbeelding]

Dan wat we nu krijgen:
[Afbeelding]

Ik begrijp dat echt niet. Juist omdat het voor één ruimte is, heb je toch geen afstandsbediening nodig waarmee je door heel het huis kan lopen? :D

IMHO laat de airco-markt gewoon een enorme kans liggen. Voor een lucht/watersysteem wordt wel zo'n mooie thermostaat meegeleverd. En voor lucht/lucht krijg je zo'n lelijke remote.... Gemiste kans toch?

ik weet de reden wel, kosten. Dit is gewoon goedkoop en iets nieuws bouwen is kostbaar. Maar IMHO is het verkeerd bezuinigen. ander nadeel: je hebt electra nodig wat installatie lastiger maakt. Maar tegenwoordig zou je, zonder display, het gewoon op batterijen kunnen laten werken en dan moet je die misschien 1x per jaar verwisselen. Genoeg manieren of oplossingen te bedenken.

De simpelste manier nog is gewoon de functionaliteit gelijk houden van de remote, maar in een wat andere vorm gieten zodat die wél mooi opgehangen kan worden. Een vierkant doosje ipv een remote bijvoorbeeld. Zelfde scherm, zelfde techniek, maar please gebruik dan RF, Zigbee of voor mijn part Bluetooth voor de communicatie. Niet IR want line of sight is niet altijd een optie.
Wat betreft thermostaat/afstandbediening.

Ik vind de afstandbediening een pluspunt in de bediening van de airco. Net als ik de afstandbediening een positieve ontwikkeling vond voor bijvoorbeeld het bedienen van de tv.

Vergelijking met cv gaat wat mij betreft mank omdat een airco juist individueel in verschillende ruimtes bediend kan worden, in tegenstelling tot de cv. Daarvoor heb je lokaal een instrument voor bediening nodig.

Wanneer dat in alle ruimtes zou gebeuren middels een vaste thermostaat, zou ik in al die ruimtes zo'n ding aan de muur moeten maken. Vanuit de aard van de airco is niet te volstaan met 1 draaiknop, alle knoppen van een afstandbediening wordt groot en lelijk, en dus zou je afhankelijk zijn van een ingewikkelde menu-structuur. Dat vind ik niks.

Daarnaast kan ik een afstandbediening makkelijk bij de hand houden, even bij mijn man leggen voor bedienen of in de la leggen wanneer we het niet willen zien. Wij stoken met een airco anders dan met een cv, waardoor wij een stuk goedkoper uit zijn. Daarvoor is het handig de afstandbediening bij de hand te hebben.

In mijn beleving is airco niet te vergelijken met een cv. Beiden hebben hun unieke eigenschappen en voor/na-delen. Wij proberen de airco niet in de rol van cv te duwen, en accepteren de unieke eigenschappen, waarvoor bij ons de afstandbediening erg welkom is.

Daarnaast vind ik het makkelijk dat we met 1 afstandbediening alle airco's kunnen bedienen. Zou bij 1 de batterij leeg zijn is er geen paniek, pakken we 1 van de anderen.

Ik zeg hier niet mee dat jij dat ook zo moet ervaren :)
Ik zeg alleen dat er dus blijkbaar mensen zijn, die dit niet een nadeel vinden. Daarmee is de afstandbediening van de airco geen zwak punt, maar een punt waar niet iedereen gelukkig mee is. Wij ervaren het dus juist als voordeel, als sterk punt.

En trouwens, niet iedereen zit te wachten op een systeem dat alles zelf bepaalt, een systeem in huis dat alles automatisch stuurt etc. Ik moet er niet aan denken.
Misschien ook reden dat wij nog handbediening hebben op onze nieuwe rolluiken :) Misschien ben ik gewoon ouderwets.

• Plenkske
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Je quote nu heel selectief die temperatuur en airflow.... maar waarop past hij die aan? De personen in de ruimte. Dat staat in die tekst.

Jij neemt aan dat het kijkt naar de ruimte-temperatuur en dan de temperatuur regelt. Nogmaals: die i-see sensor kan níét de "ruimtetemperatuur" zien. De ruimte-temperatuur is de temperatuur in de ruimte zelf. De lucht -temperatuur dus... En die kan een visuele warmtesensor niet zien. Die ziet alleen de objecten die de luchttemperatuur overnemen.

En zoals al gezegd: Je wil de temperatuur niet regelen (regelen is meer of minder warmte, meer of minder luchtstroom en de richting) op basis van objecten in een ruimte. Dit doe je op basis van de lucht-temperatuur.

Het ENIGE wat die sensor doet, is kijken waar de mensen zijn en hoe warm ze zijn. Hij kijkt NIET naar de ruimte-temperatuur. dus GEEN regeling op basis van de gemeten temperaturen buiten hoe 'warm' de mensen zijn.

Op basis van de scan past die de richting en snelheid luchtstroom aan om personen wel/niet direct te verwarmen. Maar de doeltemperatuur van de ruimte doet die gewoon op basis van de temperatuursensor. En die zit meestal gewoon ín de airco, bij de instroom van de aangezogen lucht. En die zit vaak dicht bij het plafond (tenzij je een staande unit hebt, maar dan zit die weer dicht bij de grond volgens mij).
Oké, mijn laatste reactie hierover. Ofwel je leest niet goed wat ik schrijf, ofwel het komt niet over zoals ik bedoel, ofwel je bent erg aan het mierenneuken.

Ik quote niet selectief. Ik zet alleen dikgedrukt wat het belangrijkste is wat de sensor doet.
Hij past airflow en temperatuur aan op basis van de scan. Heel veel meer aan regeling heb je niet bij L/L (fan en temp).
Natuurlijk begrijp ik dat dit op basis van personen is. Naast dat de ruimte een fijne temperatuur moet krijgen, wil je het juist als persoon warm (of koel) genoeg hebben. Dus dat hij zich daarop aanpast lijkt me handig en slim. Eerst de personen warm/koud en dan de rest.
Mits de personen dat willen, anders zetten die de regeling uit.

Objecten die de luchttemperatuur overnemen: oftewel, ze worden (nagenoeg) gelijk aan de luchttemperatuur. Dan meet hij uiteindelijk alsnog hetzelfde, of nagenoeg hetzelfde :+

Overigens is de richting stand die ik gebruik niet "direct verwarmen" maar een combinatie van direct en indirect. Nogmaals, er zijn meerdere standen mogelijk.

Dus nog even kort praktijk situatie in de winter:
Unit staat op automatisch qua fan stand/snelheid icm sensor. Temperatuur zetten wij meestal op 20 tot 21.
Hij verwarmd netjes de ruimte. Dat merk je duidelijk als je bv. van 1e verdieping naar begane grond loopt. En als wij ons bijvoorbeeld van keuken naar bank verplaatsen, past hij de richting aan. Als het nodig is gaat hij harder/warmer blazen (lang niet altijd het geval).

• MotorBeast
[...]

Heb je de reacties onder de video ook gelezen? :+ Klinkt toch alsof die dat dus niet doet. :+

Ze laten die temperatuurmeting wel zien, maar nergens zeggen ze expliciet dat die daar ook iets mee doet. Enkel het detecteren van mensen (op basis van temperatuur). Wat ook logisch is.

Als je er echt zo meezit, hier de oplossing (je bent toch een Tweaker?). Men nemen een externe thermometer die je uitleest in Domoticz of HA. Men bepaalt daarmee de offset tussen gemeten temperatuur en ingestelde temperatuur en je schrijft een script dat dit met interval corrigeert en stuurt hiermee je unit aan. Ik begin er niet aan want bij klopt de meting gewoon met mijn Daikins. >:)

@Sjamo Jij bent ouderwets ja. :+ Bij mij gaan zelfs de lampen bij zonsondergang automatisch aan, zonnescherm automatisch op zonkracht, wind, regen etc en heb een pest hekel aan al die afstandsbedieningen voor alle apparaten in huis. Dan weer kwijt, dan weer batterijen leeg, dan weer heeft iemand de instellingen veranderd etc etc.

Hier staat nu de Arko (alle ramen kunnen open) aan. 17 graden buiten. oOo

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 11:45 ]

• Waah
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Oké, mijn laatste reactie hierover. Ofwel je leest niet goed wat ik schrijf, ofwel het komt niet over zoals ik bedoel, ofwel je bent erg aan het mierenneuken.
Ja laten we maar "agree to disagree. En voor je opties "jij leest niet goed, het komt niet bij jou over of jij mierenneukt", misschien ligt het niet per sé bij de tegenpartij :+

Zoals ik het lees (correct me if i'm wrong) blijf je volhouden dat die méér doet dan enkel kijken of er iemand aanwezig is, en daar de luchtflow op aanpassen en de unit aan of uit zetten. en dat doet die gewoon niet. De kamertemperatuur wordt gewoon geregeld op basis van de interne temperatuursensor. NIET de i-see sensor. Dat is mijn enige punt.

De uitleg over objecten in de ruimte laat ik maar voor wat het is. :+ Beton duurt dagen om af te koelen of op te warmen. Als jij daar je regeling op wil doen, be my guest maar dan zit je bij elke weersomslag in een veel te warm/koud huis O-) . Het overdragen van warmte via een gas is gewoon erg traag....
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Als je er echt zo meezit, hier de oplossing (je bent toch een Tweaker?). Men nemen een externe thermometer die je uitleest in Domoticz of HA. Men bepaalt daarmee de offset tussen gemeten temperatuur en ingestelde temperatuur en je schrijft een script dat dit met interval corrigeert en stuurt hiermee je unit aan. Ik begin er niet aan want bij klopt de meting gewoon met mijn Daikins. >:)
Persoonlijk zit ik er niet mee. Want ik heb de regeling al via Home Assistant geregeld :+ precies zoals je beschrijft en dat ga ik nog verder uitbreiden want het is mij nog láng niet slim genoeg.

Ik wil zelf bepalen wanneer de unit start en stopt op basis van de externe sensor, om regelmatig pendelen te voorkomen. Of de verwarming s'ochtends aan gaat doe ik op basis van onze agenda's (als we s'ochtends beide werken, gaat de verwarming ook niet aan mits het niet kouder is als 18 graden in huis, anders gaat die wel aan).

Het was meer een punt dat voor de gemiddelde consument het gewoon nog niet slim werkt. En dat lucht/water en CV systemen hier een stapje verder in zijn. Als producent lijkt het mij dat je daar niet achter wil lopen, want anders heeft straks de hele wereld lucht/water draaien en dan zit je met je airco's :+ boot gemist. Zolang de standaard reactie is: "Je kan toch niet verwarmen met een airco? Oh kan dat? Dat zal wel heel onzuinig zijn want airco's vreten stroom!" is er nog genoeg aan het imago te doen. O-)

• Plenkske
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:48:
Zoals ik het lees (correct me if i'm wrong) blijf je volhouden dat die méér doet dan enkel kijken of er iemand aanwezig is, en daar de luchtflow op aanpassen en de unit aan of uit zetten. en dat doet die gewoon niet. De kamertemperatuur wordt gewoon geregeld op basis van de interne temperatuursensor. NIET de i-see sensor. Dat is mijn enige punt.
Flow, richting en temperatuur (dat zegt ME ook, je quote het zelf). En ik denk dat dit altijd in combinatie met de interne temperatuursensor zal zijn. Want je wil niet dat het te veel gaat afwijken van elkaar. Dat is niet efficient.

• MotorBeast
@Waah De gemiddelde consument maak ik met niet druk om. Ik werd 10 jaar geleden ook uitgelachen toen ik zonnepanelen legde en mijn dak extra isoleerde. Mensen zijn veelal kuddevolk en denken korte termijn. Hun probleem toch en ze zijn zelf niet slim. Maak je niet druk en geniet van je speeltje.

En een pendelde unit? Hoe meer mijn unit pendelt, hoe meer ik weet dat ik mijn huis top geisoleerd heb. :Y

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 11:54 ]

• Waah
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Flow, richting en temperatuur (dat zegt ME ook, je quote het zelf). En ik denk dat dit altijd in combinatie met de interne temperatuursensor zal zijn. Want je wil niet dat het te veel gaat afwijken van elkaar. Dat is niet efficient.
Adjust temperature kan ook gewoon on/off zijn O-)

• Waah
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:52:
@Waah De gemiddelde consument maak ik met niet druk om. Ik werd 10 jaar geleden ook uitgelachen toen ik zonnepanelen legde en mijn dak extra isoleerde. Mensen zijn veelal kuddevolk en denken korte termijn. Hun probleem toch en ze zijn zelf niet slim. Maak je niet druk en geniet van je speeltje.

En een pendelde unit? Hoe meer mijn unit pendelt, hoe meer ik weet dat ik mijn huis top geisoleerd heb. :Y
Ik maak me wel druk over de gemiddelde consument. Ik heb namelijk liever zo snel mogelijk, zoveel mogelijk mensen op groene energie en van het gas af. Ik heb namelijk kinderen en die gun ik ook een fijnere toekomst zonder russische bemoeienis en global warming O-)

Verder geniet ik gewoon van de airco hoor. Was meer een rant richting de fabrikanten van dingen die me opvallen en die ik persoonlijk niet zo goed begrijp. Ik snap ook wel hóé het komt verder. Ik verbaas me er alleen over. Alleen verzandde ik wat in een discussie over i-see technologie.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:39:
[...]

@Sjamo Jij bent ouderwets ja. :+ Bij mij gaan zelfs de lampen bij zonsondergang automatisch aan, zonnescherm automatisch op zonkracht, wind, regen etc en heb een pest hekel aan al die afstandsbedieningen voor alle apparaten in huis. Dan weer kwijt, dan weer batterijen leeg, dan weer heeft iemand de instellingen veranderd etc etc.

Hier staat nu de Arko (alle ramen kunnen open) aan. 17 graden buiten. oOo
Off topic:
Wanneer je ouderwets genoeg bent heb je, in ons geval, maar 2 afstandbedieningen :) Waarvan ik er 1 zelden gebruik omdat ik liever lees dan dat ik tv kijk.
Bovendien zijn we hier maar samen, en hebben dus geen last van "veel personen" die zich met de afstandbediening willen bemoeien.

Zoals ik zei, ik denk niet dat iedereen mijn gedachte of voorkeuren moet volgen. Zoals altijd hebben verschillende omstandigheden en voorkeuren impact op de beleving van zaken.

Maar ik blijf er bij dat ik de afstandbediening bij een airco geen zwak of ouderwets punt vind. Ik kan me wel voorstellen dat andere mensen andere voorkeuren hebben en daarvoor is het goed dat er alternatieven zijn denk ik.

Hier hebben we trouwens de airco in april nauwelijks nog gebruikt en in mei niet. En ik verwacht dat voorlopig ook niet.

Mij verbazen de berichten hier dat mensen met nieuwere, goed/beter geïsoleerde huizen, zo snel zoveel last hebben van warmte in huis.

Isolatie helpt toch ook tegen warmte? Sinds wij hier (rijtjeshuis bj '57, Zuid-Holland) een aantal dingen geïsoleerd hebben merken we zowel in de winter als in de zomer een significante stabilisering van de temperatuur. Zelfs terwijl we de raamroosters nog gebruiken voor ventilatie. Misschien is dat ook het voordeel van de rolluiken. Maar hier in de woonkamer is het nog niet warmer geweest dan 22 graden. Momenteel 21.

Doorgaans gebruik ik, ongeveer vanaf 24 a 25 graden de plafondventilator, en mocht het warmer worden dan ga ik de airco gebruiken (in blokken, zoals bij verwarmen en terug naar ongeveer 24graden). Maar dat hebben we hier, met overdag eigenlijk alles dicht, en in koelere nachten wat open, meestal pas na weken van echt warmer weer. En vaak komt het hier zover niet eens.

• MotorBeast
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Ik maak me wel druk over de gemiddelde consument. Ik heb namelijk liever zo snel mogelijk, zoveel mogelijk mensen op groene energie en van het gas af. Ik heb namelijk kinderen en die gun ik ook een fijnere toekomst zonder russische bemoeienis en global warming O-)

Verder geniet ik gewoon van de airco hoor. Was meer een rant richting de fabrikanten van dingen die me opvallen en die ik persoonlijk niet zo goed begrijp. Ik snap ook wel hóé het komt verder. Ik verbaas me er alleen over. Alleen verzandde ik wat in een discussie over i-see technologie.
Daar hadden we ons 40 jaar geleden helaas al druk over moeten maken. Toen was Global Warming al bekend. Ik deel je mening, maar ben meer en meer overtuigt dat we al te laat zijn. En de meerderheid van de consumenten denkt, het zal mijn tijd wel duren getuige alleen al weer de rijen op Schiphol, hier in mijn straat bijna niemand nog iets heeft gedaan aan isolatie, zonnepanelen, de wegen weer vol files staan etc. Triest maar waar. Ik kan mezelf in ieder geval niets kwalijk nemen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:52:

Ja, mooi is dat, de mensen die mij de afgelopen jaren altijd voor gekkie wegzette bij verjaardagen (te duur, te onpraktisch, is nog te onrendabel, kinderen in congo, niet comfortabel) zijn nu ineens heel erg geïnteresseerd nu mijn energierekening (incl. met energie voor vervoer) nog steeds negatief is terwijl zij incl. benzine iedere maand meer dan 500 euro weg pissen.

Veel plezier met je nieuwe plofauto en karakteristieke jaren 30 woning :X :D

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2022 12:06 ]

• MotorBeast
@revolution-nl En niet te vergeten met die mooie gashaard die bijna geen warmte geeft. :'( Jammer is wel dat er geen subsidie is op L/L al snap ik dat wel. Dan gaan al die luxepaarden weer alleen koelen met zo'n ding.

• Waah
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:10:
@revolution-nl En niet te vergeten met die mooie gashaard die bijna geen warmte geeft. :'( Jammer is wel dat er geen subsidie is op L/L al snap ik dat wel. Dan gaan al die luxepaarden weer alleen koelen met zo'n ding.
In de UK is het volgens mij mogelijk om subsidie te krijgen, mits je de koel-functie uitschakelt. En dat kan bij veel units door een hardwarematige wijziging te doen waardoor je het hele koel-gedeelte onklaar maakt. Dit moet je ook bewijzen (of de monteur).

Dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Misschien komt dat nog wel als blijkt dat lucht/water voor veel oudere huizen niet rendabel is. lucht/water is immers ook heel efficient, maar vooral als je lage-temperatuur-radiatoren hebt of beter vloerverwarming. Maar dat is voor genoeg oude huizen veel te duur.

• Tommie12
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:18:
[...]

In de UK is het volgens mij mogelijk om subsidie te krijgen, mits je de koel-functie uitschakelt. En dat kan bij veel units door een hardwarematige wijziging te doen waardoor je het hele koel-gedeelte onklaar maakt. Dit moet je ook bewijzen (of de monteur).

Dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Misschien komt dat nog wel als blijkt dat lucht/water voor veel oudere huizen niet rendabel is. lucht/water is immers ook heel efficient, maar vooral als je lage-temperatuur-radiatoren hebt of beter vloerverwarming. Maar dat is voor genoeg oude huizen veel te duur.
Zelfde in België.
Ik denk dat het bedrag rond de 300€ per unit zit wat je kan krijgen bij installatie van L/L WP, maar inderdaad op voorwaarde dat de koelfunctie uitgeschakeld wordt.
Dat ga ik echt niet doen....

Ik was tijdens de zomer van 2020 aan het twijfelen om airco te installeren vooral voor de koeling tijdens die hete zomer. Een paar dagen 30 graden kan ik hier wel buiten houden, maar daarna wordt het eerst oncomfortabel, daarna ondraaglijk.
Ik ben pas overstag gegaan toen ik realiseerde dat ik er geld mee kon besparen door ze als verwarming te gebruiken, en dat ga ik ook zo veel mogelijk doen.

• MotorBeast
@Tommie12 Hier ook aangeschaft als verwarming met als bijzaak, luxe, koeling. Ik ga geen ruim 5 mille neerleggen om een paar weken te koelen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
Sjamo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:03:
[...]
Mij verbazen de berichten hier dat mensen met nieuwere, goed/beter geïsoleerde huizen, zo snel zoveel last hebben van warmte in huis.
Isolatie helpt toch ook tegen warmte? Sinds wij hier (rijtjeshuis bj '57, Zuid-Holland) een aantal dingen geïsoleerd hebben merken we zowel in de winter als in de zomer een significante stabilisering van de temperatuur. Zelfs terwijl we de raamroosters nog gebruiken voor ventilatie. Misschien is dat ook het voordeel van de rolluiken. Maar hier in de woonkamer is het nog niet warmer geweest dan 22 graden. Momenteel 21.
Het verbaast me niet, je wordt hier voor gek verklaard met rolluiken. Mijn huis hangt ermee vol. Misschien niet zo mooi maar wel effectief. Ik heb ze nog niet echt nodig gehad tegen de warmte terwijl we veel glas op het zuid hebben. Laatste restje winterkou moet er nog uit :)

• Waah
[...]

Isolatie werkt inderdaad goed. Alleen instralingswarmte van de zon? Dan heb je inderdaad iets van "warmtewerend" glas of rolluiken nodig (of minder effectief maar IMHO mooier: verticale screens).

De straling gaat anders dwars door je raam, verwarmt je huis, en die warmte kan door de goede isolatie niet je huis uit, waardoor het binnen warmer kan zijn dan buiten en je dus moet koelen terwijl het buiten 18 graden is :+
Tommie12 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Zelfde in België.
Ik denk dat het bedrag rond de 300€ per unit zit wat je kan krijgen bij installatie van L/L WP, maar inderdaad op voorwaarde dat de koelfunctie uitgeschakeld wordt.
Dat ga ik echt niet doen....

Ik was tijdens de zomer van 2020 aan het twijfelen om airco te installeren vooral voor de koeling tijdens die hete zomer. Een paar dagen 30 graden kan ik hier wel buiten houden, maar daarna wordt het eerst oncomfortabel, daarna ondraaglijk.
Ik ben pas overstag gegaan toen ik realiseerde dat ik er geld mee kon besparen door ze als verwarming te gebruiken, en dat ga ik ook zo veel mogelijk doen.
Hier dezelfde logica gevolgd. 2020 was volgens mij 3 maanden zon en 25+ en geen regen. De screens hier werkten toen meer als uitstel van executie dan als oplossing.

Eind 2021 geleerd dat Airco wel degelijk zuinig is, én dat het kan verwarmen. Tja dan is de rekensom snel gemaakt.

IMHO zijn mensen ook niet dom, maar weet men gewoon niet dat je energiezuinig kan verwarmen met een airco O-) dat zijn 2 verschillende dingen.

Zie net ook dat mijn vader zijn airco heeft hangen. Gekocht voor de hond 8)7 want newfoundlanders hebben het vrij warm in de zomer :+ Maar na een proefberekening wat zijn gas kost en wat een airco kost om te verwarmen wil die toch gaan proberen te verwarmen. Wel zonde dat die net vloerverwarming en een nieuwe CV ketel heeft gekost (lucht water had die nooit aan gedacht 8)7 )

Is een Haier. Op aanraden van zijn klus-mannetje. Ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 16-05-2022 12:56 ]

• HereIsTom
[...]
Hier hebben we trouwens de airco in april nauwelijks nog gebruikt en in mei niet. En ik verwacht dat voorlopig ook niet.

Doorgaans gebruik ik, ongeveer vanaf 24 a 25 graden de plafondventilator, en mocht het warmer worden dan ga ik de airco gebruiken (in blokken, zoals bij verwarmen en terug naar ongeveer 24graden). Maar dat hebben we hier, met overdag eigenlijk alles dicht, en in koelere nachten wat open, meestal pas na weken van echt warmer weer. En vaak komt het hier zover niet eens.
Ja verbaast ons ook, wij hebben ook een goed geïsoleerd huis en we hebben screens voor de ramen, daarmee is het hier binnen nog niet boven de 22° geweest, ‘s avonds de ramen open en het is zo onder de 20°
Hier is begin april nog een keer de Airco aan geweest voor een beetje verwarming en daarna niet meer.
Als ik dan lees dat er nu al kW’s worden verstookt om te koelen zijn wij wel blij met ons huis _/-\o_

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
FrankHe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Je zou inderdaad verwachten dat het gedrag consistent is maar dat is het blijkbaar niet. Wanneer het zich uitsluitend voordoet bij koelen dan vermoed ik dat een NTC thermistor (inrush limiter) in het voedingsgedeelte van de ventilator te koud wordt waardoor de weerstand oploopt en de voeding eventjes terug wordt gezet in opstartmodus. Een thermistor is een klein component van 50 cent maar je moet deze maar net weten te lokaliseren op de printplaat.
Ik denk dat ik het probleem al weet, ik begin te verdenken dat het toch een lek is die nog steeds ergens gaande is, het probleem met de ventilator speelt zich nu weer op en koelingsprestaties zijn zacht uigedrukt k*t te noemen :(

Ik denk dat de interne logica bepaalde temperaturen van beide warmtewisselaren verwacht onder specifieke omstandigheden, deze niet behaalt en daardoor continue de ventilatorsnelheid blijft reguleren. Nu is het namelijk zo dat ik bij een setpoint van 18c en gemeten kamertemperatuur van 21.3c een zielige 10c uitblaastemperatuur krijg op een compressor frequency op 26Hz en is de uitgeblazen lucht buiten amper warmer dan de omgevingstemperatuur. Daarbij loopt de compressor frequency zeer langzaam op ondanks een grote vraag naar koeling onder deze omstandigheden. Denk dat het weer een gevalletje van 'de monteur lief aankijken' wordt, hoewel ik niet begrijp waarom het toerental van die ventilator zo door blijft schommelen als ik hem overschakel van koelen naar ventileren. Ik dacht aan een probleem met spanningen oid, maar zowel binnen- als buitenunit lijken netjes te zijn geaard en de wisselspanning is gewoon stabiel. Ik snap er inmiddels geen jota meer van.

[ Voor 10% gewijzigd door VikeeVeekie op 16-05-2022 13:37 ]

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Het verbaast me niet, je wordt hier voor gek verklaard met rolluiken. Mijn huis hangt ermee vol. Misschien niet zo mooi maar wel effectief. Ik heb ze nog niet echt nodig gehad tegen de warmte terwijl we veel glas op het zuid hebben. Laatste restje winterkou moet er nog uit :)
Geef mij mijn warmtewerend glas dan maar. Ga echt niet overdag in een donker huis zitten. Warmste moment gisteren begane vloer 22,3 graden. Hoeft voor mij de airco niet voor aan.

• Servee
  • Niet online
[...]

Dat ligt aan zoooooveeeel factoren, dat je niet zomaar kan vergelijken.
Zo een aantal factoren;
Ligging woning
Welke regio woonachtig
Type zonwering / überhaupt zonwering
Type glas / hoeveelheid glas
Bij warmte ramen/deuren/schuifpui gesloten
Ventilatie systeem
Kookgedrag
Aantal bewoners
Hoogte woning (appartement)
Plat dak/schuin dak
Vrijstaand /rijtjes woning / hoekhuis

Isolatie alleen zegt niks over de woning, en hoe goed ook geïsoleerd als de warmte eenmaal binnen is ben je aan de beurt met zeker nieuwbouw. Thank god for the airco :Y

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat ik het probleem al weet, ik begin te verdenken dat het toch een lek is die nog steeds ergens gaande is, het probleem met de ventilator speelt zich nu weer op en koelingsprestaties zijn zacht uigedrukt k*t te noemen :(

Ik denk dat de interne logica bepaalde temperaturen van beide warmtewisselaren verwacht onder specifieke omstandigheden, deze niet behaalt en daardoor continue de ventilatorsnelheid blijft reguleren. Nu is het namelijk zo dat ik bij een setpoint van 18c en gemeten kamertemperatuur van 21.3c een zielige 10c uitblaastemperatuur krijg op een compressor frequency op 26Hz en is de uitgeblazen lucht buiten amper warmer dan de omgevingstemperatuur. Daarbij loopt de compressor frequency zeer langzaam op ondanks een grote vraag naar koeling onder deze omstandigheden. Denk dat het weer een gevalletje van 'de monteur lief aankijken' wordt, hoewel ik niet begrijp waarom het toerental van die ventilator zo door blijft schommelen als ik hem overschakel van koelen naar ventileren. Ik dacht aan een probleem met spanningen oid, maar zowel binnen- als buitenunit lijken netjes te zijn geaard en de wisselspanning is gewoon stabiel. Ik snap er inmiddels geen jota meer van.
Heb je de koppelingen gecontroleerd? Als er een lek zou zitten zouden de koppelingen vettig moeten aanvoelen als ik me niet vergis.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dit is een bekend probleem bij nieuwbouw.

In de winter bij -5 houdt mijn MHI 3.5 met gemak onze hoekwoning geheel warm. De warmtevraag is dus enorm laag. In tussenseizoenen krijg je dus al het probleem dat de warmte van apparatuur /koken etc. al veel te hoog is waardoor de temperatuur oploopt. Door de isolatie en het gebrek aan koude bruggen vind er ook ook onvoldoende afkoeling plaatst in de avond met als gevolg dat de massa langzaam maar zeker opwarmt. Als dan ook nog eens de zon de hele dag op de zijgevel staat te bakken dan wordt daar ook nog eens warmte gebufferd wat in de nacht indirect wordt afgegeven. Die opgewarmde massa ga je niet afgekoeld krijgen met een raampje open.

Gisteren van 10:00 - 23:00 tot 18c gekoeld, in de nacht raam open, in de ochtend was het weer 21c.
In een moderne woning is een airco echt geen overbodige luxe.

Isoleren zorgt voor een stabiele temperatuur maar als er over een etmaal meer warmte wordt gebufferd dan (passief) wordt afgegeven dan overhit de boel.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2022 14:03 ]

• dagobert1966
  • Laatst online: 08-01 11:16

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Wij gaan een splitunit airco plaatsen in onze woon/keuken ruimte.
Primair voor verwarmen.
Bouwjaar huis 1998.
Redelijk goed geïsoleerd.
Wij plannen de airco te hangen in de keuken (rood aangegeven).
Dit vanwege het feit wij de binnen unit altijd buitengewoon lelijk vinden en deze hier het minst in het oog springt.
Denken jullie dat dit verwarming technisch zal werken?
Of denken jullie dat er vervelende luchtstromen kunnen ontstaan?
Of dat het zit gedeelte misschien niet voldoende verwarmd wordt?
Unit wordt een SRK/SRC 50 ZSX-W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyKFBeuJNgJxvtjj8ReXNBXtHd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LL8owXoTU4W5cVXxlRF4cnAq.png?f=fotoalbum_large

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:04:
Wij gaan een splitunit airco plaatsen in onze woon/keuken ruimte.
Primair voor verwarmen.
Bouwjaar huis 1998.
Redelijk goed geïsoleerd.
Wij plannen de airco te hangen in de keuken (rood aangegeven).
Dit vanwege het feit wij de binnen unit altijd buitengewoon lelijk vinden en deze hier het minst in het oog springt.
Denken jullie dat dit verwarming technisch zal werken?
Of denken jullie dat er vervelende luchtstromen kunnen ontstaan?
Of dat het zit gedeelte misschien niet voldoende verwarmd wordt?
Unit wordt een SRK/SRC 50 ZSX-W
[Afbeelding]
Wat denk je dat het antwoord gaat zijn? Dit onderwerp is de afgelopen periode namelijk meermaals besproken.

• HereIsTom
revolution-nl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Wat denk je dat het antwoord gaat zijn? Dit onderwerp is de afgelopen periode namelijk meermaals besproken.
Dat een 5kW wel erg groot is voor die ruimte? ;)

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 16:05
@dagobert1966 In de topicstart staat beschreven hoe je de capaciteit moet berekenen. In jouw geval is 5kw wellicht wat veel. Vervelende luchtstromen zal je waarschijnlijk niet hebben. Wel zou ik de unit bij voorkeur wat centraler hangen. Boven je keuken is ook niet echt handig ivm vettigheid van het koken dat in de unit kan komen. Ook bestaat er de kans dat de binnenunit kookgeuren door de hele ruimte gaat verspreiden.

• dagobert1966

dagobert1966

Chatslet schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:16:
@dagobert1966 In de topicstart staat beschreven hoe je de capaciteit moet berekenen. In jouw geval is 5kw wellicht wat veel. Vervelende luchtstromen zal je waarschijnlijk niet hebben. Wel zou ik de unit bij voorkeur wat centraler hangen. Boven je keuken is ook niet echt handig ivm vettigheid van het koken dat in de unit kan komen. Ook bestaat er de kans dat de binnenunit kookgeuren door de hele ruimte gaat verspreiden.
Hartelijk dank voor dit antwoord.
Ik kom op de 5kW unit juist vanwege de rekensom:
oppervlakte = ca. 65m2, inhoud dus ca. 160m3
Goed geisoleerd dus factor 30.
Kom dan op 4.800W dus ca. 5kW.
Een stap kleiner is een 3,5kW en dat lijkt mij veel te klein.(MHI adviseert tot ruimtes van 105m3)
De fabrikant (MHI) geeft zelf aan dat de unit (bij goede isolatie) voldoende is voor ca. 70m2 (175m3).
Verwarmingsbereik is 0,6 ~ 8,17 kW, leek mij dus perfect.

Ik zou hem liever ook wat centraler in de kamer hebben en uit de keuken weg maar dat levert problemen op om de leidingen buiten de woning netjes weg te werken en, zoals eerder gezegd, het blijft een lelijk ding ...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:38:
[...]

Een stap kleiner is een 3,5kW en dat lijkt mij veel te klein.(MHI adviseert tot ruimtes van 105m3)
De fabrikant (MHI) geeft zelf aan dat de unit (bij goede isolatie) voldoende is voor ca. 70m2 (175m3).

Ik zou hem liever ook wat centraler in de kamer hebben en uit de keuken weg maar dat levert problemen op om de leidingen buiten de woning netjes weg te werken en, zoals eerder gezegd, het blijft een lelijk ding ...
Omrekenfactor is al vaker weerlegd, genoeg users (waaronder ondergetekende) die naar tevredenheid een of twee maatjes kleiner draaien.

De unit kan je het beste plaatsen midden op de 11 meter muur, esthetisch zijn er wel wat oplossingen te verzinnen. Tja.. over de buitenleidingen.. ik zou mij eerder zorgen maken over het comfort en de werking van de unit dan een leiding over de buitengevel. Ook deze kan je spuiten /wrappen in de juiste klaar..

Ik plaats hem nog maar een keer :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxIvzRTx1YsIyeAiuLQ1oWMUAz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj8S7m3gOssmnMTnCbLDDyJa.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
Zowat alle installateurs hebben angst om te klein te gaan.

Stel je voor dat hij zegt: 3.5 is méér dan genoeg.
En dan heb je een koude winterweek, en krijgt hij 20 telefoontjes van klanten die hij niet verstaat omdat ze met hun tanden liggen te klapperen van de kou.
Dat is een boel discussie en miserie die hij wil vermijden.

Het antwoord: ja de unit pendelt een beetje, maar dat is zuinig, het draait alleen als het nodig is. Dat wordt door veel mensen makkelijker aanvaardt dan "volgende week is het buiten warmer, dan krijg jij het ook warm".

...

Met CV ketels gebeurde exact hetzelfde. Overal dikke zware ketels, om toch maar zeker te zijn dat ze geen klachten krijgen.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 11:10

R-B

Blokkert

dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:38:
[...]

Heb iets vergelijkbaars, alleen één grote rechthoek en 130 m3. Ik zit ook sterk te denken om 3.5 ipv 5 op te hangen. Want nominaal haalt de 3.5 al 4.3 met verwarmen, met piek tot 6.8. Dat is dan al te veel!

Moet je nagaan hoeveel capaciteit die 5 erin kan rammen .. (met zijn nomimaal 6..) dat wordt te veel voor me gevoel..

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• dagobert1966

dagobert1966

Ik snap de twijfel.
Ik ben geen deskundige en ga dus af op adviezen, van deskundigen en (ervaren) gebruikers.
Verschil in aanschaf tussen de 3.5kW en 5kW is ongeveer €300,- .
Maar dan weet ik wel dat de 5kW niet steeds op z'n maximum hoeft te werken en de capaciteit zeker voldoende is ....
Behalve de bezwaren, wat zijn de nadelen van de 5kW?
Zijn minimale vermogen bij verwarmen gaat iets lager dan bij de 3,5kW.
Al met al lijkt de 5kW dus iets veelzijdiger en flexibeler?

• Servee
  • Niet online
dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:34:
Ik snap de twijfel.
Ik ben geen deskundige en ga dus af op adviezen, van deskundigen en (ervaren) gebruikers.
Maar dan weet ik wel dat de 5kW niet steeds op z'n maximum hoeft te werken en de capaciteit zeker voldoende is ....
Wat is je jaarlijkse gasverbruik om de kamer warm te houden? Nadeel van een 5kw is oa het geluid.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
dagobert1966 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:34:
Ik snap de twijfel.
Succes https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Met een 5 kan je bijna een heel regulier huis warm houden als het fatsoenlijk geisoleerd is. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2022 15:48 ]

Pagina: 1 ... 142 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic