Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.255 views

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01 13:16
Screens die natuurlijk niet op je openslaande deuren kunnen, rolluiken alsof je in de bak zit. Beide voor een vermogen. Beide om het toch maar niet te warm te krijgen, en de airco niet vol gas te hoeven laten koelen.
Misschien ouderwets, maar wat is hier mis mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8AcF2D-QPSJhAZaqyAMiXpw8DI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ZFqUPliy1K7Nq3XgBbZMt8w.jpg?f=user_large
Kan je zelf ook nog lekker onder zitten buiten, terwijl je airco binnen rustig aan kan doen, omdat jij lekker in de frisse wind in de schaduw zit.

*op de verdieping lijken die screens mij ook wel wat, maar met een hoekhuis met de vrije kant op noord niet echt nodig.

Ontopic vraag: Ik heb een mini slaapkamer van 13-14 m3 voor dochterlief, de enige slaapkamer die 's nachts nog wel eens verwarmd wordt (tado). Is dat te doen met een airco, of is dat simpelweg te klein? De kleinste binnenunits zijn tot 60m3, dat is als snel en factor 4 groter.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:35
Voila, de L/L warmtepomp is juist geplaatst.
Laat de hete zomers en frisse winters maar komen ;)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:57
HereIsTom schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Fijn hoor om altijd in het donker te zitten als de zon schijnt, daarom hebben wij juist screens genomen dan is het toch nog licht binnen.
Maar goed het nemen van wel of geen zonwering op het zuiden scheelt je zo een scop op je energieverbruik.
Ja, dat is zeker fijn! Als tijdens een hittegolf de zon 's ochtends staat te branden op ons slaapkamerraam, draai ik me nog een keer om ;) In de woonkamer en op zolder gaan de luiken alleen dicht bij extreme warmte en in de winter omdat ze zo goed isoleren. Met een airco erbij gaat het alleen in de winter iets schelen. In de zomer blijft hij waarschijnlijk uit. De warmte die na verloop van tijd toch ophoopt op zolder wil ik straks opeten met een WPB.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
robkrekel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:33:
Screens die natuurlijk niet op je openslaande deuren kunnen, rolluiken alsof je in de bak zit. Beide voor een vermogen. Beide om het toch maar niet te warm te krijgen, en de airco niet vol gas te hoeven laten koelen.
Kan je zelf ook nog lekker onder zitten buiten, terwijl je airco binnen rustig aan kan doen, omdat jij lekker in de frisse wind in de schaduw zit.
We hebben hier ook zo'n zonnescherm, maar met veel wind is het toch niet heel ideaal. Het is een flink oppervlak wat de wind te pakken kan krijgen. Daar heb je met screens dan weer een stuk minder last van, maar zijn beetje lastig te monteren op een schuifpui helaas. :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

Waah schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Zonwering is als isolatie: het helpt de eerste paar dagen/weken. Maar als de warmte binnen is, is die binnen.

Daarom hebben wij nu ook airco. De screens werkten prima. Maar als je dan echt 3 weken lang +25 graden hebt, dan helpen die ook niet echt meer.
Ja, dat, plus de luchtvochtigheid, heeft ook ons doen besluiten om voor airco te gaan (plus de hoge prijs van zonwering dus).
En 7000/9000 is fors. Wij hebben het hele huis in de elektrische screens voor dat bedrag (als het niet minder is). Wel zelf installatie gedaan maar als je nauwkeurig werkt is dat ook geen rocket science. Gewoon goed meten en nadenken waar je naar binnen kan om de stekker in een stopcontact te steken. :+

Zelf goede ervaring met Solano voor screens. Niet duur en prima service. Huismerk motoren zijn wat lawaaiiger dan de echt merk motoren (heb beide dus kan het verschil horen). Verder geen verschil IMHO. En bij levering zat er een heel klein gaatje in het doek. Ze kwamen de hele cassette ophalen, en paar weken later een nieuwe terug. En kon hun steiger lenen omdat ik die niet meer had staan.

Op de site kan je ze samenstellen. Dus geen geouwehoer met offertes etc. Gewoon meteen zien wat je kwijt bent _/-\o_
De offerte van 7000 euro is van Solano (huismerk solar motor, met montage van zon 1600 euro, ik ga het niet zelf doen op 1e/2e verdieping)... ik vermoed dat de huidige tijden de prijzen danig hebben veranderd.
Mocht je het halen een tip: dat verduisterende dat je niet naar binnen kunt kijken? Dat is alleen overdag :+ dat wisten de overburen niet, en die dachten elkaar, met de screens omlaag, wel naakt achterna te kunnen rennen in huis. Zij zagen ons dus niet (want licht naar donker) maar wij hun wel _O-
Ja dit wist ik al ;).

@MotorBeast In dat geval laat ik het liever zo want in de winter kunnen we elke J warmte van de zon gebruiken. Die kosten zijn veel hoger dan koelen in de zomer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Ontopic vraag: Ik heb een mini slaapkamer van 13-14 m3 voor dochterlief, de enige slaapkamer die 's nachts nog wel eens verwarmd wordt (tado). Is dat te doen met een airco, of is dat simpelweg te klein? De kleinste binnenunits zijn tot 60m3, dat is als snel en factor 4 groter.
Als je kijkt voor een 1,5kw met laagste minimaal vermogen zal het niet perfect werken en meer pendelen maar met deur open wel een lekkere koele/ warme kamer. Zal niet 24 uur aan hoeven staan toch?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
[Afbeelding]

*op de verdieping lijken die screens mij ook wel wat, maar met een hoekhuis met de vrije kant op noord niet echt nodig.
Voordeel is windvast (windkracht 8 is niet aangeraden maar werkt prima, en klappert niet dankzij de rits _/-\o_

Voor huis kan zo'n zonnescherm niet eens, want boompjes :+

En wij hebben ook screens voor de openslaande deuren trouwens :+ De zon staat er vooral in de ochtend op, dus dan kan die mooi omlaag _/-\o_ als de zon eraf is, is het vaak 11 uur en dan gaan we wel naar buiten. O-)
Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Ja, dat, plus de luchtvochtigheid, heeft ook ons doen besluiten om voor airco te gaan (plus de hoge prijs van zonwering dus).

[...]

De offerte van 7000 euro is van Solano (huismerk solar motor, met montage van zon 1600 euro, ik ga het niet zelf doen op 1e/2e verdieping)... ik vermoed dat de huidige tijden de prijzen danig hebben veranderd.

[...]

Ja dit wist ik al ;).

@MotorBeast In dat geval laat ik het liever zo want in de winter kunnen we elke J warmte van de zon gebruiken. Die kosten zijn veel hoger dan koelen in de zomer.
Oef das toch wel duurder geworden dan.
Montage kan prima zelf. Het is misschien 15 gaatjes boren, ophangen en kabel doorvoeren. Ik heb een steiger gehuurd en 1400 euro in mijn zak gehouden :+ Kon weer richting de airco zeg maar :D
En ik heb ze alleen opgehangen, Miss Waah heeft alleen bij het inhangen geholpen, 5 minuutjes.

Maar ik snap dat het voor sommigen beter is om het te laten doen. Klustechnisch (al is het écht een simpel klusje, zo klustechnisch ben ik zelf ook niet) of financieel (zelf werken levert meer op dan dat het bespaard om zelf te doen).
Martin7182 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:03:
Screens vs. airco om het huis koel te houden; ik doe geen van beide en heb rolluiken. Goedkoper, geen last van wind, laat absoluut geen licht door en isoleert omdat de lamellen gevuld zijn met schuim. Het hangt hier al 20 jaar zonder enige motorstoring o.i.d. En helpt ook nog tegen inbraak :)
Tja het blijft isolatie :+ Dus als de warmte eenmaal binnen is/rolluiken zijn warm.... achter een zipscreen heb je ook stilstaande lucht (als je hem goed afsteld), dus ook dat isoleert enigzins.

Maar waarom wij geen rolluiken hebben? Zit je overdag in het donker in huis :+ Nee rolluiken maken het net íéts te donker voor een woonkamer. Slaapkamer zou nog kunnen, maar dat vind ik dan weer lelijk. Alsof je in een bunker woont. :D

Airco is de enige oplossing als het langere tijd warm is. Dus snachts boven de 18 graden, en overdag boven de 25+

• Termy

Termy

Ja, ach, misschien zou ik het zelf kunnen maar op een steiger op 2 hoog gaan spelen is het me niet waard.

Anyway, de grote vraag (voor hier in het L/L warmtepomp topic :P) is uiteraard waar de units te plaatsen. De standaardoptie zou dus gewoon aan de binnenkant van de achtergevel zijn in slaapkamer 2 en de uitbouw, maar zijn er alternatieven die misschien beter zouden werken voor de toepassing van koeling of verwarming?

Ook qua vermogen vraag ik me af of het redelijk is om met een multisplit te verwarmen in de woonkamer zonder al te veel last van pendelen gezien de kleine vermogens die ik volgens de rekenhulp nodig zou hebben. Bij voorkeur kom ik dus toe met ergens tussen minimaal en 50% vermogen of zo om zo efficient mogelijk te zijn zonder te pendelen. Als het echt ondoenlijk is met een multi om te verwarmen in de woonkamer dan kan die komen te vervallen. Verwarmen zal echt de voornaamste usecase van een airco in de woonkamer zijn, verwacht ik, aangezien koude lucht van boven zal zakken. Zoals gezegd is de begane grond nu al een stuk koeler dan de 1e en 2e.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 16:52
Bij mijn ouders hadden we ook rolluiken.
Hele hete dagen werden draaglijk, maar in 1976 zaten we wel 2 weken of zo in het donker.

Zelf heb ik geen rolluiken, maar een groot knikarmscherm, en we hebben gekozen voor zonnewerend glas.
Ik vind het niet leuk om in de zomer in het donker te zitten en niet buiten te kunnen door de achterdeur.

Nu ben ik het wel eens dat je om het koel te houden binnen moet combineren:
- zon buiten houden
- ramen dicht overdag, en 's nachts open als dat kan om af te koelen
- en als laatste... airco,

Een serre maken, en dan koud houden met airco vind ik nogal zinloos.
Maar ook met de passieve maatregelen krijg je overhitting na een paar dagen 30+ temperaturen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 24-11-2025
[..]

Dat is wel heel mini inderdaad. Ik denk dat geen enkel systeem, laat staan een gasgestookt CV-systeem niet zal gaan pendelen. Dat minimumvermogen is inderdaad iets waar je naar moet kijken, maar om het even in het perspectief te plaatsen, een lucht/lucht heeft vaak het laagste minimumvermogen van alle typen systemen. Een goede gasketel komt niet lager dan 5kW, en een L/W zit vaak rond de 2,5kW ofzo. Dan is een min van laten we zeggen 0,8kW erg respectabel.

Maar goed, in zo'n ruimte zal álles gaan pendelen. De enige manier om het te voorkomen is om hem op een multi te zetten met (een) andere ruimte(s) waarvan de binnenunit ook meestal op hetzelfde moment aan staat (bijvoorbeeld jullie slaapkamer), zodat de buitenunit daar de energie voldoende kwijt kan. Dat geldt ook voor een radiatorsysteem. Dik pendelfeest, tenzij je ook de woonkamer mee aan hebt staan en/of een flinke anti-pendelbuffer in de vorm van een buffervat in je CV hebt ingebouwd.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Weegschaal
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2024
;)

[ Voor 99% gewijzigd door Weegschaal op 13-05-2022 20:01 . Reden: Niet relevant ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:22
Tommie12 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:53:
Bij mijn ouders hadden we ook rolluiken.
Hele hete dagen werden draaglijk, maar in 1976 zaten we wel 2 weken of zo in het donker.

Zelf heb ik geen rolluiken, maar een groot knikarmscherm, en we hebben gekozen voor zonnewerend glas.
Ik vind het niet leuk om in de zomer in het donker te zitten en niet buiten te kunnen door de achterdeur.

Nu ben ik het wel eens dat je om het koel te houden binnen moet combineren:
- zon buiten houden
- ramen dicht overdag, en 's nachts open als dat kan om af te koelen
- en als laatste... airco,

Een serre maken, en dan koud houden met airco vind ik nogal zinloos.
Maar ook met de passieve maatregelen krijg je overhitting na een paar dagen 30+ temperaturen.
Bij mijn ouders en grootouders vroeger ook.

Ik wordt er zelfs nostalgisch van als ik denk aan die hele warme zomers met de rolluiken net niet helemaal naar beneden :)

• Servee
  • Niet online
Weegschaal schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:15:
Dit is de situatie, aanschaf van een airco, voornamelijk voor verwarmen, alleen de woonkamer.
Vrijstaande woning, bouwjaar 1993, geen extra isolatie, veel ramen, 67 m2, 140 m3., zuid-west gelegen.
[Afbeelding]
Eerder gepost maar nu heb ik de andere offerte gekregen, nu is de keuze NOG lastiger!
Wat vinden jullie, welke zou ik qua prijs, prestaties en behoefte (alleen verwarmen, eventueel bij stevige vorst cv aan) het beste kunnen kiezen?
[Afbeelding]
Zoals eerder aangegeven zou ik niet voor een 3,5kw gaan maar maatje groter op basis van vrijstaand en veel ramen en niet nageisoleerd. Met een tussenwoning of appartement had je dat wel gered met een 3,5kw.
Persoonlijk zou ik voor de stylish gaan, de MHI clan zal je dat adviseren ;) Beide goed maar ik vind Daikin beter.
En tja prijs dat is maar net wat je ervoor over hebt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Laatst online: 23:13
Koelseizoen is begonnen. Pendelen valt me mee, een 5.3 kW LG Multi i.c.m. 1x 3.5 kW unit aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/djPfPVB.png

~200W minimaal opgenomen vermogen x 8.5 SEER ~= 1.7 kW koeling. Elektrisch valt het me zwaar mee, alleen jammer dat het toch moet pendelen. First world problem, het blijft zo wel lekker koel voor minder dan wat een koelkast kost aan stroom.

En stom dat die zichzelf niet vast zet in de 200W stand i.p.v. hard koelen op 3-400W en oh het is te koud, ff pauze. Prima hardware, shitty software 😅

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:47:
Koelseizoen is begonnen. Pendelen valt me mee, een 5.3 kW LG Multi i.c.m. 1x 3.5 kW unit aan:

[Afbeelding]

~200W minimaal opgenomen vermogen x 8.5 SEER ~= 1.7 kW koeling. Elektrisch valt het me zwaar mee, alleen jammer dat het toch moet pendelen. First world problem, het blijft zo wel lekker koel voor minder dan wat een koelkast kost aan stroom.

En stom dat die zichzelf niet vast zet in de 200W stand i.p.v. hard koelen op 3-400W en oh het is te koud, ff pauze. Prima hardware, shitty software 😅
De bewezen versie van een aan/uit inverter :9

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
  • Nu online
Weegschaal schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:15:
Dit is de situatie, aanschaf van een airco, voornamelijk voor verwarmen, alleen de woonkamer.
Vrijstaande woning, bouwjaar 1993, geen extra isolatie, veel ramen, 67 m2, 140 m3., zuid-west gelegen.
[Afbeelding]
Eerder gepost maar nu heb ik de andere offerte gekregen, nu is de keuze NOG lastiger!
Wat vinden jullie, welke zou ik qua prijs, prestaties en behoefte (alleen verwarmen, eventueel bij stevige vorst cv aan) het beste kunnen kiezen?
[Afbeelding]
Ik zou ook voor een 5kW gaan inderdaad. Als je voor MHI gaat, pak dan wel de ZS-X. Maar Daikin is net zo prima, dus dat is ook persoonlijke voorkeur. En ook net welke binnnenunit je mooier vindt.

• Martin7182
200W gemiddeld is 4 keer zoveel als wat onze 30 jaar oude koelkast verbruikt ;)

• w00key
  • Laatst online: 23:13
Martin7182 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:57:
200W gemiddeld is 4 keer zoveel als wat onze 30 jaar oude koelkast verbruikt ;)
Ja en nee, mijn rammelende koelkast gebruikt meer en de duty cycle is hoger. Met 100% glas tot op de vloer op het westen hoef ik alleen echt te koelen tussen 3 en 6 in de middag. Ik schat 200 kWh koelkast vs 1 kWh x 100 dagen zon voor airco, tot nu toe gebruik ik 0.2 kWh - 0.5 kWh, 2 keer per week, dat wordt wel meer in de zomer. Een nieuwe 2022 model inbouwkoelkast komt er wel dichter bij, die kunnen het doen voor 101 kWh zonder vriesvak, 147 kWh/jaar met.

• Martin7182
Tja op die fiets gebruikt mijn gasoven minder dan wat ik stook met de CV ;)
Het is een vergelijking van niets.

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:49
@Oekol
Let op als je een condenspompje gebruikt, deze niet geheel geluidloos zijn. In de woonkamer kan het zelfs storend zijn.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
Waah schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:03:
[...]

COP is leuk, maar SCOP zou ik mee rekenen (correct me if i'm wrong).

Want die is daadwerkelijk gecorrigeerd naar het seizoen én ons klimaat O-) Ipv een berekening op één bepaalde temperatuur
Nee, niet echt naar ons klimaat maar naar het midden klimaat van europa (whatever that is) en dat wijkt af van ons klimaat. Verder gaat de SCOP definitie van -10oC tot 15oC buiten temperatuur en wordt er dus vanuit gegaan dat je daarbuiten niet verwarmd...
MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:46:
SCOP slaat eigenlijk helemaal nergens op. Het klimaat hier in Zuid-Nederland is al anders dan in Noord-Nederland. Wedden dat het hier gemiddeld warmer en zonniger is.
Het is in heel Nederland al gemiddeld warmer dan de SCOP definitie van het midden klimaat.

---
Ik heb in het verleden om het eens te vergelijken de historische KNMI data geparsed van alle weerstations voor alle jaren dat er data beschikbaar was en een gemiddelde voor Nederland gemaakt.

In het grafiekje zie je de temperatuurs distributie door het jaar heen, die van de SCOP definitie in blauw, de gemiddelde etmaal temperatuur van het KNMI in groen, en de per minuut geinterpoleerde KNMI temperatuurdata (op basis van de min, max en de bijbehorende tijdstippen) in oranje.

Je ziet duidelijk dat de SCOP definitie met te veel uren lage en te weinig uren hogere temperaturen berekend wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnnJW2E7yOpsOfPwAwMCP2P7i5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RxAcVcFsL5JYYJ8COOjnT382.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
w00key schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:47:

[Afbeelding]

Nu al, hier wordt het 21° binnen, paar ramen open en het tocht lekker door.
En als ik die grafiek zo zie ben ik blij dat ik voor MHI heb gekozen i.p.v. LG.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-01 12:11
in mijn zoektocht naar een warmtepomp ben ik op het merk mitsubische electic of mitsubische heavy duty uitgekomen. Echter als ik opzoek wat het verschil tussen die 2 is, kom ik op gigantische artikels uit waar er uiteindelijk niet veel inhoud in zit..

Is er iemand met kennis van zaken die het verschil tussen de 2 kent?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:55
toxictooms schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:35:
Voila, de L/L warmtepomp is juist geplaatst.
Laat de hete zomers en frisse winters maar komen ;)
Je bedoelt veel te warme winters, veel te warm voorjaar en achterlijk hete zomers. :'( Volgende week 28 graden in mei. 8)7

• MotorBeast
Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Als het echt koud is buiten eind nov, dec, januari en begin feb doet de zon geen ene moer. Bewijs, opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik zweer bij mijn warmtewerend HR++ glas.

• MotorBeast
Rubberen schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:27:
in mijn zoektocht naar een warmtepomp ben ik op het merk mitsubische electic of mitsubische heavy duty uitgekomen. Echter als ik opzoek wat het verschil tussen die 2 is, kom ik op gigantische artikels uit waar er uiteindelijk niet veel inhoud in zit..

Wordt maar zo'n tien keer genoemd in dit topic. MHI is kwalitatief net iets beter. Gelijk aan Daikin. En ook iets duurder.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat is vooral de mening hier.

Ik ken geen enkele installateur die MHI beter vind dan ME, eerder andersom :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HereIsTom
Rubberen schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:27:

Zoals de naam al zegt was MHI vroeger vooral voor de industrie, maar tegenwoordig dus ook voor de consument, volgens de ‘deskundigen’ is MHI net iets beter dan electric, ze zijn ook iets duurder, maar dus betere kwaliteit, iets stiller en zuiniger in gebruik.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Als het echt koud is buiten eind nov, dec, januari en begin feb doet de zon geen ene moer. Bewijs, opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik zweer bij mijn warmtewerend HR++ glas.
Huh? Als de zon hier in de winter naar binnen komt, dan wordt het hier echt wel een paar graden warmer binnen, maar ja wij hebben gewoon HR+++ glas en expres niet warmtewerend gekozen!

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 13-05-2022 20:50 ]

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Die panelen zullen dan wel niet schuin op zuid staan. Mijn zuidelijke zolderkamer (plat dak) met 3x2,40 m raampartij wordt gewoon warm in de winter terwijl m'n platte oost/west panelen idd bedroevend weinig doen.

• HereIsTom
P.S. Weet iemand toevallig waar je Luchtreinigingsfilters voor een MHI SRK kan kopen?

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Zoals de naam al zegt was MHI vroeger vooral voor de industrie, maar tegenwoordig dus ook voor de consument, volgens de ‘deskundigen’ is MHI net iets beter dan electric, ze zijn ook iets duurder, maar dus betere kwaliteit, iets stiller en zuiniger in gebruik.
MHI en Electric heten allebei Mitsubishi maar ze hebben niks met elkaar te maken, sterker nog het zijn concurrenten van elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Servee op 13-05-2022 21:22 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
  • Nu online
@HereIsTom
GermanPivo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:13:
[...]

Hebben ze niet; het zijn twee volledig aparte bedrijven. ;)

It all started in 1870 with the founding of the Mitsubishi Shipbuilding Company. Then, by 1921, the ship builders decided to spin off a separate electric company called Mitsubishi Electric Corporation. They mostly built electric motors for use in large ships.

A few years later, the shipbuilding company changed its name to Mitsubishi Heavy Industries, at which point Mitsubishi Electric became its own, free-standing entity. Ever since then, MHI and ME have been rivals in several product markets, notably heating and air conditioning. So, even though they originated from the same parent corporation, today they are completely separate rivals.

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:46:

Is dat zo? Op basis van welke feiten? Ben wel benieuwd wat de beweegredenen zijn. Hier zijn de ervaringen en installateurs plaatsen ze vooral.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 13-05-2022 21:46 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Die panelen zullen dan wel niet schuin op zuid staan. Mijn zuidelijke zolderkamer (plat dak) met 3x2,40 m raampartij wordt gewoon warm in de winter terwijl m'n platte oost/west panelen idd bedroevend weinig doen.
Wel of niet? 8) Wel dus. Netjes op zuid. Edit; Excuus, lichtelijk zuid west.

Feb 22 99.500kWh 1.421kWh/kW
Jan 22 39.760kWh 0.589kWh/kW
Dec 21 35.270kWh 0.455kWh/kW
Nov 21 60.380kWh 0.805kWh/kW

Daar gaat mijn woonkamer van 60m2 echt niet van naar 21 graden. :N Maar daar heb ik dan weer een L/L voor.

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:46:

Okee. Ik heb naar alle drie gekeken en heb uiteindelijk op de looks binnenunit besloten en installateur.

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-01 17:26
Mijn beide MHI SRK's gaan naar setpoint 24°C en modus op auto zodra ik ze aanzet middels de fysieke knop op de binnenunit. Is dat normaal, of zou hij op z'n laatste instellingen moeten gaan werken?

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
zzattack schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:23:
Mijn beide MHI SRK's gaan naar setpoint 24°C en modus op auto zodra ik ze aanzet middels de fysieke knop op de binnenunit. Is dat normaal, of zou hij op z'n laatste instellingen moeten gaan werken?
Dat is de default instelling idd

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-01 17:26
Valt dat aan te passen? (Je bedoelt dat het correct is dat ie naar 24 + auto mode gaat, toch?)

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Eigenlijk zouden multisplits een manier moeten hebben om de warmte uit één ruimte te verplaatsen naar een andere :P Ik zit nu in de situatie waarbij mijn slaapkamer (op het zuiden) overdag de 23 graden aantikt, en mijn woonkamer (op het noorden) eigenlijk nog een graadje te koud is zodra de zon weg is. Eigenlijk zonde om al die warmte uit de slaapkamer nou naar buiten te blazen terwijl ik hier beneden 'in de kou' zit ;(

• Servee
  • Niet online
TigerXtrm schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:36:
Eigenlijk zouden multisplits een manier moeten hebben om de warmte uit één ruimte te verplaatsen naar een andere :P Ik zit nu in de situatie waarbij mijn slaapkamer (op het zuiden) overdag de 23 graden aantikt, en mijn woonkamer (op het noorden) eigenlijk nog een graadje te koud is zodra de zon weg is. Eigenlijk zonde om al die warmte uit de slaapkamer nou naar buiten te blazen terwijl ik hier beneden 'in de kou' zit ;(
Je zou in blokken kunnen koelen en verwarmen :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
TigerXtrm schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:36:
Meen dat VRF systemen dat kunnen.
Servee schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Is dat zo? Op basis van welke feiten? Ben wel benieuwd wat de beweegredenen zijn. Hier zijn de ervaringen en installateurs plaatsen ze vooral.
Waarschijnlijk persoonlijke voorkeur, net zoals dat het hier ook voor een groot deel persoonlijke voorkeur is. Want laten we eerlijk zijn: wij hebben helemaal geen data om te kunnen claimen dat het een beter is dan de ander :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
GermanPivo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Ik zou ook voor een 5kW gaan inderdaad. Als je voor MHI gaat, pak dan wel de ZS-X. Maar Daikin is net zo prima, dus dat is ook persoonlijke voorkeur. En ook net welke binnnenunit je mooier vindt.
Is de ZS-X het topmodel van MHI? Wat zijn de verschillen?

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:46:
[...]
Waarschijnlijk persoonlijke voorkeur, net zoals dat het hier ook voor een groot deel persoonlijke voorkeur is. Want laten we eerlijk zijn: wij hebben helemaal geen data om te kunnen claimen dat het een beter is dan de ander :)
Ja dat zal wel maar je zegt net wel dat je geen enkele installateur kent die MHI beter vind dan ME, ik zou gevraagd hebben waarom dan? Dat zou een logische vraag zijn. “persoonlijke voorkeur” zegt dus helemaal niks over kwaliteit in welke zin dan ook. De technische kwaliteit op termijn is niet bekend, de ervaringen daarentegen wel, feiten genoeg te vinden hier. Dus met alle respect is de mening van jouw installateurs met een flinke korrel zout te nemen.

zit ik hier nou serieus Mitsubishi te verdedigen? >:)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Wel of niet? 8) Wel dus. Netjes op zuid. Edit; Excuus, lichtelijk zuid west.

Feb 22 99.500kWh 1.421kWh/kW
Jan 22 39.760kWh 0.589kWh/kW
Dec 21 35.270kWh 0.455kWh/kW
Nov 21 60.380kWh 0.805kWh/kW

Daar gaat mijn woonkamer van 60m2 echt niet van naar 21 graden. :N Maar daar heb ik dan weer een L/L voor.
Er is natuurlijk nogal een verschil tussen "doet meer in de winter dan in de zomer" en "haalt 21 graden puur met de zon". Het gaat erom dat verwarmen duurder is dan koelen omdat de delta T veel groter is. Een kleine kamer van 15 m2 (afgesloten) wordt hier gewoon voelbaar warm, 20+ oC, in de winter met zon. Dat je woonkamer met groter verlies dat niet wordt lijkt me niet gek. Dan kan het alsnog meer stookkosten schelen in de winter dan het je aan extra koeling in de zomer kost.

Maar goed, ik weet niet wat je hebt liggen maar als dat < 2 kWh/kWp haalt in die maanden dan is er iets goed mis want zelfs mijn platte panelen halen dan 10+ in december. Dat jouw set op (bijna) zuid ligt is al beter dan oost/west zoals hier, maar als het plat is, zal het alsnog niet veel soeps zijn. Zelfs niet plat is niet fantastisch met alle bewolking en korte dagen.

• HereIsTom
@Servee @GermanPivo Huh? Zeg ik ergens dat het één en hetzelfde bedrijf is? ;)

Maar mijn vraag staat nog open of iemand weet waar je de luchreinigingsfilters kan krijgen voor MHI?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:29

Oekol

waka waka hey hey

fmrama schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:57:
@Oekol
Let op als je een condenspompje gebruikt, deze niet geheel geluidloos zijn. In de woonkamer kan het zelfs storend zijn.
Klopt maar vooral met koelen. Wij gaan hem in principe vooral voor verwarmen gebruiken. We denken dat t mee gaat vallen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• GermanPivo
  • Nu online
Navi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:58:
[...]

Is de ZS-X het topmodel van MHI? Wat zijn de verschillen?
Voornamelijk stiller, efficiënter en een lager minimaal vermogen dan de ZS-W lijn.

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:59
Eergisteren voor het eerst de hele avond de airco aan gehad. Paar keer wakker geworden van de condenspomp (aspen silent) en de unit maakt ook een raar irritant geluid in indoor quiet mode. Hebben meer mensen hier last van? Gaat om een stylish unit.

[ Voor 3% gewijzigd door weebeast op 14-05-2022 08:21 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Ja dat zal wel maar je zegt net wel dat je geen enkele installateur kent die MHI beter vind dan ME, ik zou gevraagd hebben waarom dan? Dat zou een logische vraag zijn. “persoonlijke voorkeur” zegt dus helemaal niks over kwaliteit in welke zin dan ook. De technische kwaliteit op termijn is niet bekend, de ervaringen daarentegen wel, feiten genoeg te vinden hier. Dus met alle respect is de mening van jouw installateurs met een flinke korrel zout te nemen.

zit ik hier nou serieus Mitsubishi te verdedigen? >:)
Dit is zo langzamerhand gewoon het grote MHI fan topic aan het worden volgens mij.

Wat voor ervaringen hebben we hier dan over MHI vs ME? Ja, er hebben hier heel veel mensen MHI, maar wat zegt dat over ME<>MHI dan? Helemaal niks ;). Terwijl hier wel consequent stellig beweerd wordt dat MHI beter is dan ME. Ik stel dat aan de kaak - want feitelijk is het allemaal niet onderbouwd, en dan moet ik gaan uitleggen waarom de installateurs die ik ken ME beter vinden terwijl het exact hetzelfde is als wat er in dit topic gebeurd ;)

Ik heb verder niet direct paraat waarom men ME prefereert boven MHI. Er loopt hier een monteur rond die er wel eens wat over gezegd heeft: betere doorontwikkelde technieken schijnbaar.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 15:32
Er zijn ook genoeg tweakers met ME. Waaronder ikzelf. Ik maakte de keuze vooral op installateur en prijs. Want ik denk dat de A merken elkaar weinig ontlopen.

Ik weet niet of iemand beide heeft, MHI & ME ?

• Servee
  • Niet online
@Glashelder

Je draait de boel om, jij geeft aan dat installateurs (die jij kent) er daar niet 1 van MHI beter vind dan ME. Zonder enige vorm van onderbouwing en op basis van persoonlijke voorkeur. Met deze opmerking wel jij de indruk dat MHI dus niet beter is dan ME maar geeft niet aan waarom, je refereert naar installateurs en niet op eigen ervaringen. Ik heb geen Mitsubishi producten en bewust voor Daikin gekozen maar om nou lukraak te zeggen dat iets minder goed is terwijl je er zelf geen gebruikerservaring mee hebt op basis van verwijzingen naar installateurs is uit de lucht gegrepen onzin.

Vwb het topic: heb je helemaal gelijk, er is al vaker aangegeven dat splitsing een betere optie is. Dus wellicht aparte gesplitste topics openen voor ervaringen met de bekende merken en ook een apart advies topic dat zou eea wel overzichtelijker maken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• toxictooms
MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:30:
[...]

Je bedoelt veel te warme winters, veel te warm voorjaar en achterlijk hete zomers. :'( Volgende week 28 graden in mei. 8)7
Geen probleem toch... De airco zal zijn werk wel doen. 😋

• MotorBeast
toxictooms schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Geen probleem toch... De airco zal zijn werk wel doen. 😋
Voor de airco niet, klopt. Maar ik kijk verder dan mijn neus lang is en zie ook de consequenties die het verder heeft en problemen die het oplevert. En daar kan ik niet om lachen.

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 24-11-2025
Men is vrij om een specifiek MHI-draadje te openen voor zover ik weet. Het zou inderdaad kunnen helpen om wat clutter te vermijden. Dan zouden we dit draadje voor algemeen advies kunnen houden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:18:
@Glashelder

Je draait de boel om, jij geeft aan dat installateurs (die jij kent) er daar niet 1 van MHI beter vind dan ME. Zonder enige vorm van onderbouwing en op basis van persoonlijke voorkeur. Met deze opmerking wel jij de indruk dat MHI dus niet beter is dan ME maar geeft niet aan waarom, je refereert naar installateurs en niet op eigen ervaringen. Ik heb geen Mitsubishi producten en bewust voor Daikin gekozen maar om nou lukraak te zeggen dat iets minder goed is terwijl je er zelf geen gebruikerservaring mee hebt op basis van verwijzingen naar installateurs is uit de lucht gegrepen onzin.

Vwb het topic: heb je helemaal gelijk, er is al vaker aangegeven dat splitsing een betere optie is. Dus wellicht aparte gesplitste topics openen voor ervaringen met de bekende merken en ook een apart advies topic dat zou eea wel overzichtelijker maken.
Ik draai helemaal niks om. Ik reageerde simpelweg hierop:
MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Wordt maar zo'n tien keer genoemd in dit topic. MHI is kwalitatief net iets beter. Gelijk aan Daikin. En ook iets duurder.
Want dit is iets wat je héél vaak ziet in dit topic. Dit is gewoon een mening, niets meer, niets minder. Ik geef daarop aan dat ik geen installateurs ken die die mening delen. Dat zijn ook allemaal maar meningen, net als hier ;)

Blijkbaar mag hier dus keer op keer verkondigd worden dat MHI beter is dan ME, maar als je op dezelfde wijze daar tegenin gaat dan moet dat ineens onderbouwd worden.

Ik heb verder geen negatieve ervaringen met MHI, wel positieve ervaringen met ME dus ik kan niet zeggen dat het een beter is dan het andere. Vermoedelijk zijn beide kwalitatief redelijk aan elkaar gelijk.

• MotorBeast
@Glashelder Het is over 15 jaar wel duidelijk.......We gaan het zien toch? En nu allemaal genieten van het voorjaar en achter die pc weg. NB: ik heb Daikin. Ik papegaaide gewoon na wat hier veel geroepen wordt. 8)

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2022 10:41 ]

• weebeast
FrankHe schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:52:
[...]

Op de volgende pagina zie ik maximaal 10 meter verticaal staan:
https://www.mhi.com/group...er-single-split/zs_series

Dus dan zou het wel moeten kunnen. Dit is op basis van R410A. Wellicht dat je een model met R32 koelmiddel geïnstalleerd krijgt, in beginsel zouden de waardes niet ver uit elkaar moeten liggen.

Je zult de installatiehandleiding van de buitenunit er altijd even op na moeten slaan. Over het algemeen geldt verticaal 7 meter als een standaardregel voor kleine consumenten systemen. Sommige modellen kunnen meer dan zeven meter aan.

Aanvulling:

Mocht je de buitenunit(s) toch beneden ophangen dan zou je ze wellicht met beugels aan het plafond kunnen hangen zoals ingetekend in de afbeelding. Mocht je de carport later ombouwen naar een garage dan bouw je er een koof omheen waarbij de buitenunits buiten blijven.

[Afbeelding]
Bedankt voor jouw hulp. Uiteindelijk is een andere installateur gekomen en die zag optie 1 wel zitten, dit gaat hem dan ook worden. Ik ben benieuwd:D

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:40:
@Glashelder Het is over 15 jaar wel duidelijk.......We gaan het zien toch? En nu allemaal genieten van het voorjaar en achter die pc weg. NB: ik heb Daikin. Ik papegaaide gewoon na wat hier veel geroepen wordt. 8)
En zo is het d:)b

• weebeast
weebeast schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:17:
Eergisteren voor het eerst de hele avond de airco aan gehad. Paar keer wakker geworden van de condenspomp (aspen silent) en de unit maakt ook een raar irritant geluid in indoor quiet mode. Hebben meer mensen hier last van? Gaat om een stylish unit.
Hierbij dan het geluid. In het begin hoor je het geluid dat alleen optreed als de airco staat ingesteld in indoor quiet mode. Aan het einde van het fragment hoor je nog de condenspomp aan gaan.

https://soundcloud.com/us...m_campaign=social_sharing

• HereIsTom
weebeast schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Hierbij dan het geluid. In het begin hoor je het geluid dat alleen optreed als de airco staat ingesteld in indoor quiet mode. Aan het einde van het fragment hoor je nog de condenspomp aan gaan.

Nou ik weet niet wat daar silent aan is, maar het tweede geluid lijkt wel of er een generator aan gaat, zou dit aan de installateur laten horen!

• Servee
  • Niet online
[...]

Normaal geluid, pompje zuigt eerst paar keer aan, totdat vlottertje omhoog komt en als dat vol is voert dan op om water kwijt te raken. Lijkt me voor beneden niet heel erg als je niet anders kan maar op je slaapkamer hangt wel storend lijkt me. Tweede geluid kan zijn dan het vlottertje niet helemaal lekker loopt of afvoer ergens verstopt zit dan loopt pompje beetje droog geluid is lastig te beoordelen op afstand.

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 14-05-2022 12:41 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
[...]

Ik begrijp nu iets beter waarom mijn installateur speciale ingrepen wil doen om die condenspomp te vermijden.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:46
Van de week is onze 35ZS-X geleverd; waren wat levering problemen. Maar eindelijk binnen; nu plannen met installateur om m op te hangen.

In ieder geval al erg blij met de 35ZS-W op zolder en 25ZS-W op de slaapkamer.
Zolder heeft afgelopen week een paar dagen eventjes staan pruttelen. Rustig 200-250W op een 40ZS-W buitenunit.

Ben erg content ermee. Als er komende week wat langer warm is, zullen we het merken hoe ie de zolder wat aangenamer kan maken.

. Vind het alleen jammer dat er op de binnenunit geen display zit met de temperatuur; maar als die erop zat, zou ik daar vast niet vaak naar kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Krypt op 14-05-2022 16:48 ]

Pvouput live

• MotorBeast
[...]

Waarom heb je hem sowieso heel de nacht aan? Betere strategie is met de huidige temperaturen om vanaf zo'n 17 uur de unit aan te zetten (zon zakt dan al behoorlijk weg), koel de kamer naar zo'n 19/20 graden en om 21.00 uur ramen open. De nachten zijn echt nog koud en de wind houdt je kamer dan wel koel. Scheelt je ook nog eens stroom. Als de nachten niet meer koel zijn dan ramen dicht in de nacht en door laten draaien (ook overdag). Heb je in ieder geval nu een rustige nacht en op laten lossen voordat je echt in de nacht moet door laten draaien.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
MotorBeast schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:00:
[...]

Waarom heb je hem sowieso heel de nacht aan? Betere strategie is met de huidige temperaturen om vanaf zo'n 17 uur de unit aan te zetten (zon zakt dan al behoorlijk weg), koel de kamer naar zo'n 19/20 graden en om 21.00 uur ramen open. De nachten zijn echt nog koud en de wind houdt je kamer dan wel koel. Scheelt je ook nog eens stroom. Als de nachten niet meer koel zijn dan ramen dicht in de nacht en door laten draaien (ook overdag). Heb je in ieder geval nu een rustige nacht en op laten lossen voordat je echt in de nacht moet door laten draaien.
Ja zo ongeveer doe ik het ook. Ik heb op mijn domoticz een scriptje lopen die de buitentemperatuurmeter vergelijkt met de binnentemperatuurmeter, als ze gelijk zijn stuurt domoticz een appje zodat ik weet of de deuren en/of ramen open/dicht kunnen ;)

• Tommie12
[...]

Met de huidige temperaturen is het bij ons simpel.
Dakraam staat gewoon een paar cm open, de hele dag en nacht.
Kamer zit onder een geïsoleerd dak, en het is daar binnen ca 20 graden. Echt nog geen nood aan airco (en gelukkig maar, want die komt pas op 25/5. ).

• MotorBeast
Tommie12 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Met de huidige temperaturen is het bij ons simpel.
Dakraam staat gewoon een paar cm open, de hele dag en nacht.
Kamer zit onder een geïsoleerd dak, en het is daar binnen ca 20 graden. Echt nog geen nood aan airco (en gelukkig maar, want die komt pas op 25/5. ).
Het is hier nu nog 21 graden buiten. Met een raam open wordt het dus echt niet koeler. Vanmiddag was het hier 24 graden. Ramen dicht dus. Ach ja 0,4 kWh het afgelopen uur voor 2 verdiepingen. Daar lig ik niet van wakker met zonnepanelen. ;)

• toxictooms
Als het warm is laten wij hier ook airco's de hele nacht aan staan. Het verbruik is echt niet veel voor koeling. Deze week mag deze in de woonkamer ook laten zien wat hij kan 😆😉

• Waah
Ben ik blij dat ik noordelijk woon. Airco? Zat deze week nog te verwarmen :+

• toxictooms
Waah schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:39:
Ben ik blij dat ik noordelijk woon. Airco? Zat deze week nog te verwarmen :+
Liever nu de airco aan dan mijn stroom gratis weg te geven. Wij kunnen namelijk niet salderen

• Waah
toxictooms schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Liever nu de airco aan dan mijn stroom gratis weg te geven. Wij kunnen namelijk niet salderen
Was ook niet specifiek voor jou. Zag al meer mensen het over koelen hebben :+

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
Nou hier staat de airco ook gewoon lekker de hele dag te pruttelen om de woonkamer op 21 graden te houden. De 23.5 werd al aangetikt namelijk. Ook belangrijk is de luchtvochtigheid wat naar beneden te trekken en dat lukt prima zo. Verbruik is prima(0.6kWh) en wordt allemaal uit de zonnepanelen gehaald. Zelfs nu op dit tijdstip nog leveren de paneeltjes een behoorlijke overschot.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• HereIsTom
Haha… grappenmakers, wat zijn we toch verwend, nu al de Airco aan. 24° is een normale temperatuur en je wend er ook aan, maar niet als je nu al de airco aan zet.
Hier gaan gewoon de ramen open en de zonwering naar beneden, ook goed voor de ventilatie, als het buiten 30+ wordt gaat ie misschien aan. Binnen 22° met 39%

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 14-05-2022 19:52 ]

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
HereIsTom schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:50:
Haha… grappenmakers, wat zijn we toch verwend, nu al de Airco aan. 24° is een normale temperatuur en je wend er ook aan, maar niet als je nu al de airco aan zet.
Hier gaan gewoon de ramen open en de zonwering naar beneden, ook goed voor de ventilatie, als het buiten 30+ wordt gaat ie misschien aan. Binnen 22° met 39%
Oh waar staat dat dan? Dat moet iedereen toch lekker zelf weten? Ik kies er liever voor om het huis nu op peil te houden ipv reactief. Komende week zijn er temperaturen richting 30 graden voorspeld en heb ik liever de massa in huis stabiel qua temperatuur. Uiteraard hoeft het bij die temperaturen niet 21 graden te zijn binnen maar een 2 graden verschil met buiten is dan toch wel lekker.

Ik zou iig niet gaan wachten tot het 30 graden is voordat ik mijn airco ga gebruiken, grappenmaker :+

Iedereen lekker laten doen waar hij/zij zich prettig bij voelt zou ik zeggen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De airco staat hier al een maand aan, we slapen graag met 18c, nieuwbouw dus warmte hoopt op en een raampje open is niet voldoende. Sterker nog, we koelen terug naar 18 voor een periode van 3 uur, raam gaat bij slapen gaan open en in de ochtend is het (ondanks de buiten Temp ) toch weer 21c.

KWh'S heb ik genoeg dus comfort gaat voor. Gezien de komende warme periode gaat het aantal draai uren wat omhoog en blijft de tussendeur op onze slaapkamer op zolder langer open zodat de eerste verdieping ook op temperatuur blijft

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Hier is het in huis 25 graden. 's nachts. Al een maand.
Overdag alle rolluiken / zonwering dicht, in de nacht alles open om te ventileren.

Het lastigste is juist dat je eraan went. 3 weken geleden gingen we naar mijn schoonouders. Bij ons was het dus 24 graden in huis. Bij hen 17...... zit je dan in je tshirt en korte broek.

De airco is er nog niet, anders zou het geen 25 graden zijn ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01 21:49
Toch grappig om te zien dat eerder in dit topic en zijn voorganger door de meeste mensen met kennis ME als beter werd bestempeld, en dit nu ineens zonder onderbouwing niet meer zo is. De mening lijkt dus vooral veranderd te zijn omdat heel veel mensen MHI hebben.

Welke van de 2 beter is? maakt het uit MHI, ME Daikin is allemaal aan elkaar gewaagt, de keuze zou dan ook moeten zijn op basis van installateur, prijs, usecase, en design.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

medal schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:36:
Toch grappig om te zien dat eerder in dit topic en zijn voorganger door de meeste mensen met kennis ME als beter werd bestempeld, en dit nu ineens zonder onderbouwing niet meer zo is. De mening lijkt dus vooral veranderd te zijn omdat heel veel mensen MHI hebben.

Welke van de 2 beter is? maakt het uit MHI, ME Daikin is allemaal aan elkaar gewaagt, de keuze zou dan ook moeten zijn op basis van installateur, prijs, usecase, en design.
Zoveel mensen zoveel wensen.

In andere woorden; elke installateur geeft zijn persoonlijke mening en ervaring. Is een ander merk beduidend slechter, ja en nee… Uiteindelijk doen ze allemaal hun werk; Koelen en/of verwarmen.

De ene is alleen iets stiller, + de bekende merken hebben een beter onderdelen garantie plan. Dus stel iets gaat stuk; je hoeft niet bang te zijn dat het onderdeel niet te repareren is.
+ Stroomverbruik is op de lange termijn ook iets waarna je moet kijken. Je oude koelkast werkt ook nog heel goed van 20 jaar oud, maar de energieverbruik.

De hoofdcomponenten worden echt niet door 100e verschillende fabrikanten gemaakt, veelal zijn het een aantal fabrikanten welke ook OEM onderdelen of speciale types leveren voor fabrikanten, dat is werkelijk in heel de HVAC/klimaattechniek niet echt anders. (Uitzondering daar gelaten dan)

Dat zie ik ook terug bij kennissen, die hebben echt de meest kansloze bouwmarkt onbekende merken geplaatst, met snelkoppelingen en weet ik veel wat voor rare aansluitingen. En deze werken na 10-15 jaar nog als een zonnetje… (Hierbij wel goed afgeperst en gevacumeerd indien mogelijk.)

Neemt trouwens niet weg dat het bij onbekende merken altijd gokken is!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als je een doorzonwoning hebt welke goed geïsoleerd is praat je wel anders! Overdag zon erop en het wordt gewoon 27-28 graden.
Vorige zomer werd het zelfs 34-36 graden binnen, afkoelen ho maar! |:(

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:50
revolution-nl schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:29:
[...]

De airco staat hier al een maand aan, we slapen graag met 18c, nieuwbouw dus warmte hoopt op en een raampje open is niet voldoende. Sterker nog, we koelen terug naar 18 voor een periode van 3 uur, raam gaat bij slapen gaan open en in de ochtend is het (ondanks de buiten Temp ) toch weer 21c.

KWh'S heb ik genoeg dus comfort gaat voor. Gezien de komende warme periode gaat het aantal draai uren wat omhoog en blijft de tussendeur op onze slaapkamer op zolder langer open zodat de eerste verdieping ook op temperatuur blijft
Hier idem. Vanavond gekoeld naar 19 graden voordat mannetjes gingen slapen. Nu 1,5 uur alweer 20,5 graden.

En ook hier geldt sowieso: comfort gaat voor die paar cent besparing.

• weebeast
Servee schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Normaal geluid, pompje zuigt eerst paar keer aan, totdat vlottertje omhoog komt en als dat vol is voert dan op om water kwijt te raken. Lijkt me voor beneden niet heel erg als je niet anders kan maar op je slaapkamer hangt wel storend lijkt me. Tweede geluid kan zijn dan het vlottertje niet helemaal lekker loopt of afvoer ergens verstopt zit dan loopt pompje beetje droog geluid is lastig te beoordelen op afstand.
Ben er achtergekomen dat het eerste geluid wordt veroorzaakt door het naar links/rechts en boven/beneden verschuiven van de ventilatie rooster. Door dit uit te zetten, is de unit tenminste stil totdat de pomp gaat werken en dat is het tweede geluid.

• weebeast
[...]

Wij hebben helaas veel last van spinnen, op dit moment valt het nog mee. Ben nog bezig met het kopen van horren, daarom zet ik liever even de airco aan.

• MotorBeast
VidaR-9 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:20:
[...]

Hier idem. Vanavond gekoeld naar 19 graden voordat mannetjes gingen slapen. Nu 1,5 uur alweer 20,5 graden.

En ook hier geldt sowieso: comfort gaat voor die paar cent besparing.
Ik ben het daar alleen mee eens als je je stroom opwekt met zonnepanelen. Zo niet ben je ernstig bezig het klimaat nog verder naar de donder te werken. En van zo'n instelling kan ik behoorlijk pissig worden. En nee, ik ben geen Groen Linkser maar wel bewust dat we alles naar de donder helpen.

• VidaR-9
MotorBeast schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:44:
[...]

Ik ben het daar alleen mee eens als je je stroom opwekt met zonnepanelen. Zo niet ben je ernstig bezig het klimaat nog verder naar de donder te werken. En van zo'n instelling kan ik behoorlijk pissig worden. En nee, ik ben geen Groen Linkser maar wel bewust dat we alles naar de donder helpen.
Nog geen zonnepanelen hier, nog maandje.
Wel groene stroom. 🤓
En 2 EV’s. 🤓

• Maxwp
  • Laatst online: 12-01 17:14
lees eigenlijk voornamelijk daikin of MHI maar weinig toshiba
ben nu een lijstje aan het maken en de toshiba komt er vaak toch als beste uit qua eff verwarmen en koelen

ook kan ik die lijst niet meer vinden in dit topic deel 1. dan als ik daarop zoek/google dan kom ik bij een fout pagina uit.
is dat topic verdwenen? daarin stond een hele lijst met merken en hun seer en scope vermeld.

• Servee
  • Niet online
weebeast schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:39:
[...]

Ben er achtergekomen dat het eerste geluid wordt veroorzaakt door het naar links/rechts en boven/beneden verschuiven van de ventilatie rooster. Door dit uit te zetten, is de unit tenminste stil totdat de pomp gaat werken en dat is het tweede geluid.
Dat zou kunnen, en hoort natuurlijk niet maar nogmaals lastig om op afstand via geluidsfragment te horen tis maar net hoe dichtbij en waar je het opneemt. Maar iig wel een klein beetje minder geluid al een hele vooruitgang en hopelijk betere nachtrust.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
VidaR-9 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:46:
[...]

Nog geen zonnepanelen hier, nog maandje.
Wel groene stroom. 🤓
En 2 EV’s. 🤓
Tja. Ik heb die dingen al 10 jaar. Jammer dat iedereen nu pas, als de prijzen van stroom door het dak gaan pas gaat leggen. Maar goed, je hebt het licht gezien. Rest my case.

• MotorBeast
Maxwp schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:48:
ben nu een lijstje aan het maken en de toshiba komt er vaak toch als beste uit qua eff verwarmen en koelen

ook kan ik die lijst niet meer vinden in dit topic deel 1. dan als ik daarop zoek/google dan kom ik bij een fout pagina uit.
is dat topic verdwenen? daarin stond een hele lijst met merken en hun seer en scope vermeld.
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

• VidaR-9
MotorBeast schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Tja. Ik heb die dingen al 10 jaar. Jammer dat iedereen nu pas, als de prijzen van stroom door het dak gaan pas gaat leggen. Maar goed, je hebt het licht gezien. Rest my case.
Goed zo. Ik ben trots op je.

• HereIsTom
DutchWing schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Als je een doorzonwoning hebt welke goed geïsoleerd is praat je wel anders! Overdag zon erop en het wordt gewoon 27-28 graden.
Vorige zomer werd het zelfs 34-36 graden binnen, afkoelen ho maar! |:(
Ik heb een goed geïsoleerde doorzonwoning op het zuiden, op terras gaf de thermometer al boven de 30°, maar binnen met de screens naar beneden is het maar 22°.
Nu staan alle ramen open en is het binnen al gezakt naar onder de 21°.
Met die hittegolf van 46° was het hier binnen ook maar net iets onder de 30°.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Er waren hier wel wat mensen met een vage fluittoon met hun Toshiba. Wel iets om je even in te lezen :)

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het slecht spul is.. :p
ASW1 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:00:
[...]

Ik heb dezelfde unit, en dezelfde ervaring als jij.
Spijt als haren op m'n hoofd om voor deze (dure!) premium unit gekozen te hebben vanwege dit geluid.
Hier precies hetzelfde; niet heel hard maar heel irritante hoge toon die de hele tijd van frequentie verandert waardoor je er ook niet aan went en je het niet negeren kunt.
Het zit niet in de ventilator, als je hem alleen op ventileren zet dan is de unit stil zoals je zou verwachten. Maar met de verwarmingsfunctie erbij minstens de helft van de tijd dat gefluit of hoe je het ook wilt noemen.
Ben verder erg tevreden mee maar dit specifieke geluid is echt een deal breaker, ik zou hem nooit gekocht hebben had ik dit geweten. Had ik maar voor de helft van het geld een simpele Panasonic gekocht. |:(

[ Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 14-05-2022 22:14 ]

• Servee
  • Niet online

In deze post vind je die lijst. Zijn wel oude gegevens dus zijn hoop dingen niet meer actueel oa prijzen/modellen enz

Daikin FTXM35R/RXM35R

• weebeast
Servee schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Dat zou kunnen, en hoort natuurlijk niet maar nogmaals lastig om op afstand via geluidsfragment te horen tis maar net hoe dichtbij en waar je het opneemt. Maar iig wel een klein beetje minder geluid al een hele vooruitgang en hopelijk betere nachtrust.
Ja klopt dat is ook zo. Ben al blij dat het nu minder geluid maakt maar ik ga toch de installateur benaderen.

• Tommie12
HereIsTom schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:58:
[...]

Ik heb een goed geïsoleerde doorzonwoning op het zuiden, op terras gaf de thermometer al boven de 30°, maar binnen met de screens naar beneden is het maar 22°.
Nu staan alle ramen open en is het binnen al gezakt naar onder de 21°.
Met die hittegolf van 46° was het hier binnen ook maar net iets boven de 30°.
46 graden?
In Quatar overleef je amper zonder airco, dat begrijp ik wel. :o

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
HereIsTom schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:58:
[...]
Met die hittegolf van 46° was het hier binnen ook maar net iets boven de 30°.
Nah, 46° lijkt me wat veel ;)
https://www.knmi.nl/over-...istorische-grens-van-40-c

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
toxictooms schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Dan ben je belg, maar dan snap ik nog niet je redenatie:
Stroom die je s'avonds gebruikt, moet je nog steeds aan de huidige stroomprijzen betalen (geen opbrengst - en een batterij zul je ook wel onzin vinden)
Stroom die je opwekt (en niet nutteloos verbruikt), kan je momenteel verkopen aan 20 eurocent per kwh.

Maar puur qua gevoel zet je dus liever je airco op, terwijl het hoogstwaarschijnlijk nog niet nodig is, je kan s'avonds gerust nog koelen door een raam open te zetten, omdat je in gat gebeten bent door geen terugdraaiende teller.. Dus je betaalt liever meer, wilt minder terugkrijgen, dan dat je 'goedkoop' energie op het net zet.

Het klinkt misschien raar, maar qua terugverdientijd verschilt er niet veel met een terugdraaiende teller, zolang je nu maar je volledig dak vol legt (ipv enkel te leggen op basis van je eigen verbruik)

• HereIsTom
@Tommie12 @Jef61 Ok graadje teveel, maar het was in juli 2019 hier buiten 45°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_l0ZS3eL_hXacRf2aDmbi8jyjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AAqO8lkCbItafbqFrhntnRJ.jpg?f=fotoalbum_large

• toxictooms
bottom line schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:31:
[...]

Dan ben je belg, maar dan snap ik nog niet je redenatie:
Stroom die je s'avonds gebruikt, moet je nog steeds aan de huidige stroomprijzen betalen (geen opbrengst - en een batterij zul je ook wel onzin vinden)
Stroom die je opwekt (en niet nutteloos verbruikt), kan je momenteel verkopen aan 20 eurocent per kwh.

Maar puur qua gevoel zet je dus liever je airco op, terwijl het hoogstwaarschijnlijk nog niet nodig is, je kan s'avonds gerust nog koelen door een raam open te zetten, omdat je in gat gebeten bent door geen terugdraaiende teller.. Dus je betaalt liever meer, wilt minder terugkrijgen, dan dat je 'goedkoop' energie op het net zet.

Het klinkt misschien raar, maar qua terugverdientijd verschilt er niet veel met een terugdraaiende teller, zolang je nu maar je volledig dak vol legt (ipv enkel te leggen op basis van je eigen verbruik)
Wat is er niet aan te snappen?
Wij verwarmden tot gisteren met accumulatie, die moest vroeg of laat plaats maken voor een ander type verwarming.
Andere alternatieven zoals een pelletkachel konden mij niet bekoren.
En ik ben zeker niet tegen een batterij maar ik heb ook geen boom in de tuin staan waar het geld aan groeit😉
Ons dak ligt langs beide kanten vol (oost/West)
Ik heb nog een vast contract van 3 jaar voor mijn elektriciteit (18 cent piek, 9 cent dal en 6 cent terugleververgoeding)
En inderdaad, toen mijn teller nog kon terugdraaien was de airco "gratis" nu idd helaas niet meer.
Als je zelf airco hebt zul je wel al gemerkt hebben dat het verbruik om te koelen niet veel is.
Ik volg mijn verbruik op via een P1 meter die in mijn DM zit.
Het weinige verbruik weegt niet op tegen het comfort op warme dagen. En voor de volledigheid, al ons ramen zijn voorzien van fixscreens tegen de zon 😉
Sinds gisteren staat de airco in de woonkamer er. En deze zal tijdens de warme dagen zeker constant draaien op de stroom van ons panelen.
En alstublieft,kom nu niet zeggen dat ik beter af ben met mijn DM. Toen hij nog "virtueel" achteruit draaide had ik op jaarbasis een nul verbruik. Nu ga ik 2400kWh moeten aankopen.Ook al doen we bijna alles terwijl de zon er is, het is onmogelijk om alles op te gebruiken, wanneer je het opwekt.

[ Voor 15% gewijzigd door toxictooms op 15-05-2022 00:27 ]

• Martin7182
HereIsTom schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:38:
@Tommie12 @Jef61 Ok graadje teveel, maar het was in juli 2019 hier buiten 45°

[Afbeelding]
De sensor was 45°C, dat is de lokale buitentemperatuur (misschien beschut hoekje indirect in de zon). Ik heb ook zo'n weerstation en die gaf vanochtend rond 08:00 ~30°C aan.
Pagina: 1 ... 141 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic