ja, dat had ik ook bedacht. Maar..... voor ik al een repeteer geweer allerlei sticker boeren ga mailen of, zoals net op een online tooltje 500 euro voorgeschoteld krijg voor een reepje plakvel dacht ik hier eens te polsen of er niet al mensen zijn die dit gedaan hebben zodat ik daar van kan leren/meeliften.MotorBeast schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:19:
[...]
En dan heb ik nog op een 2 en een 2,5 een 4,5 hangen. Vaak kiest men zelfs een kleinere multi. De multi heeft ook een kleiner oppervlak aan ribben dan de single buiten. Ik heb hier meerdere installateurs gehad en 1 weigerde zelfs een multi te plaatsen maar ik had geen plaats voor 3 singles. En het functioneert ook wel maar blijf erbij dat bij echte koude een single het gewoon beter doet. Die loopt ook gewoon mooi gewoon constant tewijl de multi op en neer gaat in zijn compressor frequentie. Dat laatste is natuurlijk logisch want hij moet reageren in mijn geval op 2 ruimtes maar bij sommige zelfs op 4.
@tcw82 Foto maken van je muur en laten printen op stickerfolie.
https://www.plakfoliewebshop.nl/Plakfolie-muur-zand-(45cm)tcw82 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:16:
ok, op google kwam ik een plaatje tegen van iets dat ik ook graag zou willen hebben. Het gaat om de foto hieronder en dan speciek om de stickers (??) op de gootjes (screenshot van google). Helaas kan ik de specifiek post niet vinden in het draadje en de oplossing als zodanig ook niet (online).
[Afbeelding]
Ik zou dus een soortgelijke oplossing voor de (soort van) witte gootjes op de terra cotta bakstenen muur willen kopen gezien de foto bestaat dat al als oplossing.
Andere optie die ik heb gezien, kunststof kabelgoot vervangen door metalen buizen die ook voor hemelwater worden gebruikt. Geeft een heel andere uitstraling dan een plastic goot
[ Voor 9% gewijzigd door Ramtka op 11-05-2022 13:55 ]
ja, dat lijkt er al meer op.
Het liefst een soort "foto-sticker-print-service" met afwijkende maat (20 cm breed dan zowel horizontaal als vertikaal meters lang). Iets wat in de initieel geplakte foto zo lijkt te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 11-05-2022 13:57 ]
Dit vind ik wel interessant (geen idee of het iets zegt overigens).MotorBeast schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:19:
[...]
De multi heeft ook een kleiner oppervlak aan ribben dan de single buiten.
Als je de afmetingen van een RXM42R vergelijkt met die van een 2MXM50, dan is de multi een stuk kleiner (!). Maar bij MHI is een multi weer groter dan de single (zoals je zou verwachten).
[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 11-05-2022 14:09 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
deel twee, door buizen vervangen kan, maar de opstelling hier is zo (ik zal vanmiddag eens een plaatje posten) dat er 2 meter vertikaal is, en dan 2,5 meter horizontaal de ene en 2 meter horizontaal de andere kant op (die lengtes gok ik even nu) maar het vormt een enorme T.Ramtka schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:52:
[...]
https://www.plakfoliewebshop.nl/Plakfolie-muur-zand-(45cm)
Andere optie die ik heb gezien, kunststof kabelgoot vervangen door metalen buizen die ook voor hemelwater worden gebruikt. Geeft een heel andere uitstraling dan een plastic goot
Niet goed gekeken haha. Maar dank voor dit antwoord. Dat van de ongeschiktheid van de kanalen heb ik ook horen vallen. Voor hier zou dat geen probleem zijn, koelen doe ik er toch niet mee. Gezien de klus die je geklaard hebt ben ik achteraf enigszins blij met de L/L airco in de woonkamer. Het zou hier een ingreep van jewelste zijn, zou al niet weten waar ik de buitenunit zou moeten laten.
Dat moet in beginsel kunnen mits je ze niet strak tegen elkaar zet. Houdt diagonaal ten minste 20 cm ruimte en je zit denk ik wel goed.rwijnhov schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:27:
Mag je 2 buitenunits in een hoek van 90 graden bij elkaar zetten? Dat zou mooi uitkomen kwa plaatsing. Zou dan ongeveer met 90 graden tegen de huidige unit in de grindbak gemonteerd worden. Andere oplossing zou op een beugel er boven zijn naar dan lekt er condens vocht van de bovenste op de onderste en dat heb ik in de winter liever niet.
[Afbeelding]
Komen de drie binnenunits samen op de 3MXM52 buitenunit of is die 4,2 kW een aparte single-split?Oekol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:43:
[...]
De andere twee airco's staan er net sinds afgelopen najaar. Zijn zeer tevreden over hen en in de offerte vorige keer was de buitenunit een 2MXM50 en er werd een 3MXM52 geplaatst dus dat gezegd hebbende zijn we kosten voor een nieuwe buitenunit wel bespaard gebleven. Geluk bij een ongeluk zeg maar.
Zitten nu een 2,0kw op kantoor, 3,5kw in de gang en komt dan een 4,2kw in de woonkamer te hangen. Zijn nooit alle drie tegelijk aan, dus dan moest 't wel lukken.
Klopt hier ook.Tommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:02:
[...]
De meeste mensen die ik ken met L/L WP (de mijne komen eind deze maand) verwarmen tot 21 graden, en gaan pas koelen bij temperaturen boven de 24 graden.
Koeling gaat pas aan als het 25 graden wordt of nog warmer, in praktijk pas bij een hittegolf.
Huis precies op 20-21 graden bijvoorbeeld houden (koeling of verwarming) wordt hier ook niet gedaan, ik vind airco (koeling) lucht niet zo prettig, eerst gaan de ramen open en als het echt te warm wordt dan pas airco, de periode ervoor staat al lange tijd de verwarming uit.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2022 16:32 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Idd, hier is er ook een groot zonnescherm aan de achtergevel.mr_evil08 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:31:
[...]
Klopt hier ook.
Koeling gaat pas aan als het 25 graden wordt of nog warmer, in praktijk pas bij een hittegolf.
Huis precies op 20-21 graden bijvoorbeeld houden (koeling of verwarming) wordt hier ook niet gedaan, ik vind airco (koeling) lucht niet zo prettig, eerst gaan de ramen open en als het echt te warm wordt dan pas airco, de periode ervoor staat al lange tijd de verwarming uit.
Dat gaat eerst naar buiten met de deuren open.
Dan krijg je wat luchtstroom, een lekker buitengevoel en geen zon die binnenschijnt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je het zolang mogelijk koel wil houden binnen zonder airco juist geen ramen en deuren open. Het is de warme wind die je huis opwarmt. In de avond als het buiten kouder dan 17/18 graden is dan pas weer open.Tommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:47:
[...]
Idd, hier is er ook een groot zonnescherm aan de achtergevel.
Dat gaat eerst naar buiten met de deuren open.
Dan krijg je wat luchtstroom, een lekker buitengevoel en geen zon die binnenschijnt.
@rupsen legt het hier mooi uit wat een oil return cycle is: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71385084r0bb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:43:
[...]
Poeh das een beste tip. Hoezo hebben singles dit niet?
En multis van Haier of TCL liever niet?
En waarom je het niet ziet op andere multi's: puur software. LG doet alsof het binnen dan in 1 keer heel koud wordt en slaat op hol.

Dit zag je bij mij eerder dit jaar, rode cirkels: na oil return cycle piekt het naar max vermogen en slaat dan af omdat de binnenunits setpoint +3 graden meten => extreem pendelen en temperatuurschommeling.
Zelf uitzetten zoals ik het deed later in de avond werkt beter, maar voorkomen met een ander merk* is nog beter
(*: uit de mooie grafieken die hier langskomen zie ik dat het bij MHI en Daikin goed gaan, maar TCL/Haier, daar kan ik niks over zeggen, heb ze niet voorbij zien komen hier...)
[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 11-05-2022 17:31 ]
Ja, maar bij temperaturen van 20-25 graden vind ik het behoorlijk aangenaam om alles open te houden.MotorBeast schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:06:
[...]
Als je het zolang mogelijk koel wil houden binnen zonder airco juist geen ramen en deuren open. Het is de warme wind die je huis opwarmt. In de avond als het buiten kouder dan 17/18 graden is dan pas weer open.
Als het daarboven gaat, alles dicht overdag en 's ochtends alles goed open zetten. Althans, dat was de strategie voor we airco hadden.
@MotorBeast Wat jij aandraagt gaat alleen op als op korte termijn echt warm weer voorspelt wordt dan wil je het zo lang mogelijk buiten houden de warmte door de zaak gesloten te houden.
Dit soort temperaturen staan hier ook ramen/deuren altijd open ipv airco (voordat ik airco had ook al) om het heerlijke buitengevoel in huis te hebben, je huis warmt niet zo snel op.
Dit soort temperaturen staan hier ook ramen/deuren altijd open ipv airco (voordat ik airco had ook al) om het heerlijke buitengevoel in huis te hebben, je huis warmt niet zo snel op.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Daar moet je sowieso van wegblijven als je wilt verwarmenw00key schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:29:
TCL/Haier, daar kan ik niks over zeggen, heb ze niet voorbij zien komen hier...)
[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 11-05-2022 18:28 ]
Haier is prima spul als je een goedkope installatie wilt om te koelen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Huh, bij BCC verkopen ze ook al Airco’s van MHI inclusief installatie!
https://www.bcc.nl/huisho...-airco-srk35-src35/313259
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Waarschijnlijk met een landelijke beun de haas installateur, zou ik nooit voor kiezen. Mijn erkende installateur doet alleen Daikin en verder helemaal niks anders, kost meer maar wel kwaliteit.HereIsTom schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:31:
Huh, bij BCC verkopen ze ook al Airco’s van MHI inclusief installatie!
Daikin FTXM35R/RXM35R
Sinds ik mijn MHI SRK aircos weer af en toe aanzet nu het warmer wordt merk ik dat deze beide warme lucht blazen wanneer ik ze met de fysieke knop op de binnenunit aanzet. Voor zover ik mij herinner was dit voorheen anders, toen gingen ze gewoon verder op de stand waarop ze daarvoor uitgezet waren. Vrij irritant eigenlijk.
Nu zitten er airconwithme wifi modules in, en wanneer ik hierop meekijk terwijl ik ze met de fysieke knop aanzet reset de setpoint naar 24°C en modus naar auto. Hebben anderen hier ook last van? Zou dit veranderd kunnen zijn door een (stille) fw update van de wifi modules?
Nu zitten er airconwithme wifi modules in, en wanneer ik hierop meekijk terwijl ik ze met de fysieke knop aanzet reset de setpoint naar 24°C en modus naar auto. Hebben anderen hier ook last van? Zou dit veranderd kunnen zijn door een (stille) fw update van de wifi modules?
Ik heb me de afgelopen dagen ingelezen in het topic en inmiddels de eerste offertes opgevraagd bij 3 verschillende installateurs.
1x MHI/Samsung
1x Panasonic/Daikin
1x Daikin/Toshiba
De situatie is als volgt:
Jaren '30 woning, twee-onder-een-kap, deels nageisoleerd (2021-2022).
Zolder: Dak RD 6,25, U=0,9 Triple glas (wel roosters), 2 kamers; 30m3 per stuk.
1e Etage: Wand ongeisoleerd, 4 cm spouw, U=1,1 HR++-glas, 2 kamers, 35 m3 en 40 m3 (wel brede dakoverstek die in de zomer ca. 50% van het raamoppervlak in schaduw werpt).
Warmteverliesberekening voor -10 (zeer zeldzaam in de bollenstreek) levert voor alle bovengenoemde kamers ca. 1.0-1.3 kW warmteverlies op.
Doel van de opstelling is volwaardige verwarming op de 1e en 2e etage in de winter, koeling in de zomer (vooral de werkkamer die op zolder is gelegen). Ik heb me ingelezen in het single split/multi verhaal, maar aangezien ik verwacht minimaal 2 ruimtes gelijktijdig te verwarmen/koelen en niet heel veel ruimte aan de buitengevel heb, denk ik dat ik wegkom met een multi mits deze ver genoeg terug kan moduleren. Als de woonkamer ooit nog airco krijgt wordt dat in ieder geval een aparte single split (is nu niet aan de orde).
Idee is dat de buitenunit op de eerste etage aan de buitengevel komt te hangen, de zolderkamers hun condensafvoer via de onderliggende slaapkamers naar buiten lopen (geen pompjes) en het leidingwerk van de zolder, via het balkenplafond op de 1e etage naar de buitenunit wordt gebracht (qua leidinglengte is dat ongeveer 6 m voor iedere unit op de 1e etage en ca. 8m voor iedere unit op zolder (wel allemaal binnenshuis).
Huidige offerte:
4x MHI SRK-ZS25-W
1x MHI SCM80ZS-W
9.6k exclusief aanleggen nieuwe groep meterkast
Even los van de prijs (ik denk vrij stevig, maar goed, veel leidingwerk); zouden jullie voor deze gaan of voor een MHI SRK-ZS20 (al dan niet de ZSX) met een SCM71ZS buitenunit? Zowel de 25 als de 20 kunnen even ver terug, maar de scop is 0,1 in het voordeel van de 25 (uiteraard op papier).
Qua vermogen scheelt het weinig vwb de SCM71 en 80. Het vermogen bij -10 is gelijk (6,7 kW dus op het oog ruim genoeg) en het minimum vermogen van 1,1 ook. Op papier is de SCM71ZS 50 ipv 54 db(a) op max vermogen.
Morgen de Daikin/Toshiba installateur vragen voor nieuwe perfera v3, stylish en een haori,
vrijdag de Daikin/Panasonic voor perfera v3, stylish, tz compact en etherea nanoe x.
1x MHI/Samsung
1x Panasonic/Daikin
1x Daikin/Toshiba
De situatie is als volgt:
Jaren '30 woning, twee-onder-een-kap, deels nageisoleerd (2021-2022).
Zolder: Dak RD 6,25, U=0,9 Triple glas (wel roosters), 2 kamers; 30m3 per stuk.
1e Etage: Wand ongeisoleerd, 4 cm spouw, U=1,1 HR++-glas, 2 kamers, 35 m3 en 40 m3 (wel brede dakoverstek die in de zomer ca. 50% van het raamoppervlak in schaduw werpt).
Warmteverliesberekening voor -10 (zeer zeldzaam in de bollenstreek) levert voor alle bovengenoemde kamers ca. 1.0-1.3 kW warmteverlies op.
Doel van de opstelling is volwaardige verwarming op de 1e en 2e etage in de winter, koeling in de zomer (vooral de werkkamer die op zolder is gelegen). Ik heb me ingelezen in het single split/multi verhaal, maar aangezien ik verwacht minimaal 2 ruimtes gelijktijdig te verwarmen/koelen en niet heel veel ruimte aan de buitengevel heb, denk ik dat ik wegkom met een multi mits deze ver genoeg terug kan moduleren. Als de woonkamer ooit nog airco krijgt wordt dat in ieder geval een aparte single split (is nu niet aan de orde).
Idee is dat de buitenunit op de eerste etage aan de buitengevel komt te hangen, de zolderkamers hun condensafvoer via de onderliggende slaapkamers naar buiten lopen (geen pompjes) en het leidingwerk van de zolder, via het balkenplafond op de 1e etage naar de buitenunit wordt gebracht (qua leidinglengte is dat ongeveer 6 m voor iedere unit op de 1e etage en ca. 8m voor iedere unit op zolder (wel allemaal binnenshuis).
Huidige offerte:
4x MHI SRK-ZS25-W
1x MHI SCM80ZS-W
9.6k exclusief aanleggen nieuwe groep meterkast
Even los van de prijs (ik denk vrij stevig, maar goed, veel leidingwerk); zouden jullie voor deze gaan of voor een MHI SRK-ZS20 (al dan niet de ZSX) met een SCM71ZS buitenunit? Zowel de 25 als de 20 kunnen even ver terug, maar de scop is 0,1 in het voordeel van de 25 (uiteraard op papier).
Qua vermogen scheelt het weinig vwb de SCM71 en 80. Het vermogen bij -10 is gelijk (6,7 kW dus op het oog ruim genoeg) en het minimum vermogen van 1,1 ook. Op papier is de SCM71ZS 50 ipv 54 db(a) op max vermogen.
Morgen de Daikin/Toshiba installateur vragen voor nieuwe perfera v3, stylish en een haori,
vrijdag de Daikin/Panasonic voor perfera v3, stylish, tz compact en etherea nanoe x.
[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 11-05-2022 20:13 ]
Eerste dagje energie meten met stekker vs wat MHI zelf rapporteert.
Stekker: 1,26kWh
MHI: 1,06 kWh
:strip_exif()/f/image/y6DsSVe7Yws6zAgUUqF6bh8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Een deel zal te verklaren zijn doordst de MHI 0 watt rapporteert als die uit staat (is 2 watt) en ook als die aan staat maar niet verwarmt (12 watt). En de rest zal meettoleraties zijn.
Al met al lijkt het prima dus. Maar het is even wachten op warmer of kouder weer voor we echt een conclusie kunnen trekken want 1,26kWh is niet echt veel
Stekker: 1,26kWh
MHI: 1,06 kWh
:strip_exif()/f/image/y6DsSVe7Yws6zAgUUqF6bh8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Een deel zal te verklaren zijn doordst de MHI 0 watt rapporteert als die uit staat (is 2 watt) en ook als die aan staat maar niet verwarmt (12 watt). En de rest zal meettoleraties zijn.
Al met al lijkt het prima dus. Maar het is even wachten op warmer of kouder weer voor we echt een conclusie kunnen trekken want 1,26kWh is niet echt veel
Het is hier nu op zolder 22,5, verdieping lager en begane vloer 21,5 graad. Met alles dicht. Lang leven goede isolatie.mr_evil08 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:45:
@MotorBeast Wat jij aandraagt gaat alleen op als op korte termijn echt warm weer voorspelt wordt dan wil je het zo lang mogelijk buiten houden de warmte door de zaak gesloten te houden.
NB; ik hoef in huis geen buitengevoel. Ik ga gewoon naar buiten.
PS heb zelfs de units boven al aan gehad. Zaaaaaaaaalig.
@PVPaneel Ik verwarm/koel met 1 unit de gehele bovenverdieping en met 1 unit de zolder. Ideetje? Scheelt je behoorlijk wat knaken. En -10 Waar, hoe en waarom? Dat is het nooit meer (helaas).
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2022 19:59 ]
Meh, met veel glas en te goede isolatie is het hier ondertussen 23+ graden, de unit meet zelfs 25 graden op de 2e verdieping. De airco heeft al de eerste 2 kWhs verbruikt in koelmodus.
Ik moet 's avonds meer ramen en deuren open zetten maar als je geen zin hebt kan je dus 0.2 kWh er tegen aan gooien voor een koele kamer binnen 5 minuten + 1 uur nalopen om het koel te houden.
Ik moet 's avonds meer ramen en deuren open zetten maar als je geen zin hebt kan je dus 0.2 kWh er tegen aan gooien voor een koele kamer binnen 5 minuten + 1 uur nalopen om het koel te houden.
Kwam een leuk grafiekje tegen over (gevoel) temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Al veel besproken en wat vele hier wel weten dat met verwarmen dmv ll je vocht moet toevoegen, ook met koelen kun je door te ontvochtigen met een relatief hogere temperatuur toch een behaaglijk gevoel creëren. Dit zou kunnen helpen bij het juiste setpoint vinden en het meeste comfort.
[ Voor 23% gewijzigd door Servee op 11-05-2022 21:33 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
@w00key Ik heb sinds de verbouwing AGC Thermobel warmtewerend glas. Werkt echt top en merk nu reeds verschil.
Moet wel lachen om je nickname. Zo heet onze kat. Star Wars fan?
Moet wel lachen om je nickname. Zo heet onze kat. Star Wars fan?
[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2022 20:03 ]
@MotorBeast Dank voor je reactie.
De -10 is simpelweg waarop de warmteverliesberekening is uitgevoerd (was voor een andere situatie, maar laat wel zien wat het maximale verlies per ruimte is). Eens dat ik daar niet per ce op hoef te dimensioneren, maar het betekent niet meer of minder dan dat ik in vrijwel alles simpelweg de kleinste binnenunit kan pakken.
Voor wat betreft je andere opmerking: ik wil graag per kamer kunnen verwarmen, dus zonder open deuren. De zolder is iig onderverdeeld in een werk- en slaapkamer, waarvan ik niet wil dat de slaapkamerdeur open moet om het warm te krijgen in die ruimte. Heb al eerder andere installateurs gevraagd om kanaalmodel airco met kanaal naar zolder en iedere kamer, maar niemand die er aan wilde..
De -10 is simpelweg waarop de warmteverliesberekening is uitgevoerd (was voor een andere situatie, maar laat wel zien wat het maximale verlies per ruimte is). Eens dat ik daar niet per ce op hoef te dimensioneren, maar het betekent niet meer of minder dan dat ik in vrijwel alles simpelweg de kleinste binnenunit kan pakken.
Voor wat betreft je andere opmerking: ik wil graag per kamer kunnen verwarmen, dus zonder open deuren. De zolder is iig onderverdeeld in een werk- en slaapkamer, waarvan ik niet wil dat de slaapkamerdeur open moet om het warm te krijgen in die ruimte. Heb al eerder andere installateurs gevraagd om kanaalmodel airco met kanaal naar zolder en iedere kamer, maar niemand die er aan wilde..
Je hebt dat ding niet voor niks toch? Als het te warm word ga je koelen. De prijs van super isolatie is met je zwembroek aan op de bank zitten in de zomerw00key schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:59:
Meh, met veel glas en te goede isolatie is het hier ondertussen 23+ graden, de unit meet zelfs 25 graden op de 2e verdieping. De airco heeft al de eerste 2 kWhs verbruikt in koelmodus.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hallo Allemaal,
Ik ben me op dit moment aan het orenteren om het huis te voozien van L/L verwarming/koeling. Het eerste idee was een warmtepomp waarvan we wisten dat we vloerverwarming aan moeten leggen maar dat blijkt in ons geval even niet eenvoudig te kunnen. Daarnaast wist ik al dat ik met deze oplossing op de slaapkamers (3) en zolder kamer een alternatieve verwarming moest gaan plaatsen en daarvoor had ik al bedacht een airco te gaan plaatsen. slapen we ook eindelijk eens koel in de zomer.
Nu zal de woonkamer in de regel niet gekoeld gaan worden in de zomer maanden. we hebben meestal de deur open staan naar de tuin. Maar als het kouder gaat worden wil ik wel dit systeem gaan gebruiken om de woonkamer te verwarmen en hopenlijk zo onze CV niet meer nodig te hebben (tot het te koud wordt)
Nu heb ik me zitten orienteren in de systemen en er is van alles wel wat te zeggen. Lijkt er op dat het Daikin gaat worden (multi split). vandaag een rondje langs verschillende adressen gedaan en het blijkt dat de daikin het stilste was. (MHI ook erg stil, Panasonic etherium wat minder)
Nu zit ik met het plaatsen van de woonkamer. ik kan voor 1 unit gaan. woning is gebouwd in 1986. 160m3 x factor 4 komen we uit op 6,4kw. Nu heb ik al een keertje zitten rekenen aan wat voor vermogen ik nodig heb voor een warmptepomp en kwam toen uit op 6,6Kw.bij -10 graden. Wat ik zo zie storten de meeste merken wel in onder de 0 graden en heb de CV nog achter de hand. (en een gas haard) dus voor een natte vinger werk zeg ik dat een module die dicht bij de 6Kw zit voldoende moet zijn.
echter zegt mijn gevoel dat ik beter kan gaan voor 2 losse en kleinere modules aangezien we aan beide kanten ramen hebben en dat je daar altijd de kou val hebt. in dat geval zit ik te denken om 2 FTXM35R units te plaatsen. Voordeel is ook nog eens dat de kleinere units stiller zijn volgens de documentatie als de grotere.
Nu mijn vraag wat adviseren jullie ? tekening is ter illustratie. Optie A is 1 unitin en optie B is 2 units en de 2 buiten units staan zo omdat op die 2 punten omhoog gaan naar de boven verdieping en zolder de makkelijkste weg is. Zelf zat ik te denken aan 2 stuks 3MXM52N. op de slaapkamers volstaat makkelijk een FTM20R om te koelen.
wellicht handig te vermelden ook dat ik het zelf ga bestellen en installeren.
Ik ben me op dit moment aan het orenteren om het huis te voozien van L/L verwarming/koeling. Het eerste idee was een warmtepomp waarvan we wisten dat we vloerverwarming aan moeten leggen maar dat blijkt in ons geval even niet eenvoudig te kunnen. Daarnaast wist ik al dat ik met deze oplossing op de slaapkamers (3) en zolder kamer een alternatieve verwarming moest gaan plaatsen en daarvoor had ik al bedacht een airco te gaan plaatsen. slapen we ook eindelijk eens koel in de zomer.
Nu zal de woonkamer in de regel niet gekoeld gaan worden in de zomer maanden. we hebben meestal de deur open staan naar de tuin. Maar als het kouder gaat worden wil ik wel dit systeem gaan gebruiken om de woonkamer te verwarmen en hopenlijk zo onze CV niet meer nodig te hebben (tot het te koud wordt)
Nu heb ik me zitten orienteren in de systemen en er is van alles wel wat te zeggen. Lijkt er op dat het Daikin gaat worden (multi split). vandaag een rondje langs verschillende adressen gedaan en het blijkt dat de daikin het stilste was. (MHI ook erg stil, Panasonic etherium wat minder)
Nu zit ik met het plaatsen van de woonkamer. ik kan voor 1 unit gaan. woning is gebouwd in 1986. 160m3 x factor 4 komen we uit op 6,4kw. Nu heb ik al een keertje zitten rekenen aan wat voor vermogen ik nodig heb voor een warmptepomp en kwam toen uit op 6,6Kw.bij -10 graden. Wat ik zo zie storten de meeste merken wel in onder de 0 graden en heb de CV nog achter de hand. (en een gas haard) dus voor een natte vinger werk zeg ik dat een module die dicht bij de 6Kw zit voldoende moet zijn.
echter zegt mijn gevoel dat ik beter kan gaan voor 2 losse en kleinere modules aangezien we aan beide kanten ramen hebben en dat je daar altijd de kou val hebt. in dat geval zit ik te denken om 2 FTXM35R units te plaatsen. Voordeel is ook nog eens dat de kleinere units stiller zijn volgens de documentatie als de grotere.
Nu mijn vraag wat adviseren jullie ? tekening is ter illustratie. Optie A is 1 unitin en optie B is 2 units en de 2 buiten units staan zo omdat op die 2 punten omhoog gaan naar de boven verdieping en zolder de makkelijkste weg is. Zelf zat ik te denken aan 2 stuks 3MXM52N. op de slaapkamers volstaat makkelijk een FTM20R om te koelen.
wellicht handig te vermelden ook dat ik het zelf ga bestellen en installeren.
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Yup.Servee schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:13:
[...]
Je hebt dat ding niet voor niks toch? Als het te warm word ga je koelen. De prijs van super isolatie is met je zwembroek aan op de bank zitten in de zomer……of gewoon de airco aan.
Dit is een 2004 A-label huis, toen deden ze wel isoleren maar niet uitrekenen of het oververhit raakt in de zomer, Bouwbesluit 2021 heeft dit eindelijk gefixd in de regelgeving, maar ook in de jaren daarvoor hebben we steeds meer door dat het wel erg heet werd binnen; warmtewerend glas helpt daar zeker bij.
Als gevolg van de warmere zomers blijkt dat er ook bij nieuwe woningen steeds vaker sprake is van ongewenste oververhitting. Om die reden wordt vanaf 2021 het risico op oververhitting gedurende de zomer bij nieuwbouw woningen beperkt door een grenswaarde te stellen aan de indicator TOjuli
Hmm, dus mogelijk is het geen slecht idee om een luchtbevochtiger te gebruiken i.c.m. met de airco's in de winter?Servee schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:01:
Kwam een leuk grafiekje tegen over (gevoel) temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Al veel besproken en wat vele hier wel weten dat met verwarmen dmv ll je vocht moet toevoegen, ook met koelen kun je door te ontvochtigen met een relatief hogere temperatuur toch een behaaglijk gevoel creëren. Dit zou kunnen helpen bij het juiste setpoint vinden en het meeste comfort.
[Afbeelding]
Ik heb eentje tijdje terug voor mijn zoontje een luchtbevochtiger gekocht, welke ook een digitaal schermpje heeft waarmee je de luchtvochtigheid kan aflezen en instellen.
Daar gaan we mee experimenteren
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Ook met de CV is dat fijn. Ik hou het hier graag boven 50% RV.ThaBEN schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:40:
[...]
Hmm, dus mogelijk is het geen slecht idee om een luchtbevochtiger te gebruiken i.c.m. met de airco's in de winter?
Ik heb eentje tijdje terug voor mijn zoontje een luchtbevochtiger gekocht, welke ook een digitaal schermpje heeft waarmee je de luchtvochtigheid kan aflezen en instellen.
Daar gaan we mee experimenteren![]()
Hier een vergelijkbare situatie, jaren 30 woning na geïsoleerd net zoals jij beschrijft, L/L warmtepompen op 1e verdieping en zolder ( slaapkamer en werkkamer) om per kamer te verwarmen en te koelen. Daar ik de ruimte heb gekozen voor 5 single splits, zolder slaapkamer 2,5kw, werkkamer zolder 2.0kw. Beide slaapkamers 1e verdieping 2.0kw. Woonkamer 6.3kw (te gebruiken als bijverwarming). Dit alles voor €8475.PVPaneel schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:08:
@MotorBeast Dank voor je reactie.
:strip_exif()/f/image/LjMPVOI9oomHkvoUI79UT8oW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tq30jgq8RfZhINIBpbyrTkhM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GxvD9wI3lQzPKnXwx5jSwOpO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier eerder ter discussie gesteld, wat was jouw overweging om voor single splits te gaan ipv multisplits?john n schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Hier een vergelijkbare situatie, jaren 30 woning na geïsoleerd net zoals jij beschrijft, L/L warmtepompen op 1e verdieping en zolder ( slaapkamer en werkkamer) om per kamer te verwarmen en te koelen. Daar ik de ruimte heb gekozen voor 5 single splits, zolder slaapkamer 2,5kw, werkkamer zolder 2.0kw. Beide slaapkamers 1e verdieping 2.0kw. Woonkamer 6.3kw (te gebruiken als bijverwarming). Dit alles voor €8475.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voornamelijk de prijsRamtka schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:33:
[...]
Hier eerder ter discussie gesteld, wat was jouw overweging om voor single splits te gaan ipv multisplits?
Veel glas zal de oorzaak wel zijn van de overhitting, isolatie is juist gunstig om warmtedoorslag vanuit het dak of de muren te vermijden.w00key schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:59:
Hier is de verwarming al een tijdje uit, en binnen is het nu 21 graden zonder airco.
De zonnepanelen draaien overuren.
Mitsubishi Heavy Industries (MHI) zijn premium systemen, gelijk aan Daikin en Toshiba. Een airconditioning mag tegenwoordig alleen nog worden verkocht als is vastgesteld welke firma deze in bedrijf gaat stellen. Anders kan de verkoper een boete tegemoet zien.Servee schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:36:
[...]
Waarschijnlijk met een landelijke beun de haas installateur, zou ik nooit voor kiezen. Mijn erkende installateur doet alleen Daikin en verder helemaal niks anders, kost meer maar wel kwaliteit.
Een goede installateur is wel prettig.
Alledrie samen op de buitenunit, maar nooit tegelijk aan. Hadden in 't boekje gekeken van daikin en als er twee tegelijk aan staan kan 't prima. Zal echt uitzonderingen zijn als er twee tegelijk aan staan.FrankHe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:55:
[...]
Komen de drie binnenunits samen op de 3MXM52 buitenunit of is die 4,2 kW een aparte single-split?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Niet helemaal relevant denk ikFrankHe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:35:
[...]
Mitsubishi Heavy Industries (MHI) zijn premium systemen, gelijk aan Daikin en Toshiba. Een airconditioning mag tegenwoordig alleen nog worden verkocht als is vastgesteld welke firma deze in bedrijf gaat stellen. Anders kan de verkoper een boete tegemoet zien.
Een f-gassen papiertje maakt je nog geen goede installateur, zijn legio aanbieders. Grote partijen als BCC maken vaak afspraken met landelijke bedrijven die weer zzp’ers inhuren wel met een papiertje hebben maar te weinig werk, je kunt je afvragen hoe dat komtEen goede installateur is wel prettig.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Precies, isolatie is het probleem niet, instraling wel. Als de mussen van het dak vallen, is het hier max. 25°C. Mede door rolluiken op praktisch alle ramen op zuid. Er komt een airco aan, maar niet om te koelen. Ik zet nu overdag juist de keukendeur open om wat warmte naar binnen te laten en de winterkou te verdrijvenTommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Veel glas zal de oorzaak wel zijn van de overhitting, isolatie is juist gunstig om warmtedoorslag vanuit het dak of de muren te vermijden.
Hier is de verwarming al een tijdje uit, en binnen is het nu 21 graden zonder airco.
Shitty isolatie betekent dat je minder last heb nu het nog 10 graden 's nachts is. Niet in dit huis, het was 22.6 graden om 16:00 uur en 22.5 graden nu. Verwarming staat al weken uit.Tommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Veel glas zal de oorzaak wel zijn van de overhitting, isolatie is juist gunstig om warmtedoorslag vanuit het dak of de muren te vermijden.
Dit is wat er gebeurt met A label rijtjeshuis anno 2004, zonder de nieuwe regels tegen oververhitting van bouwbesluit 2021 en verbeteringen zoals zonwerend glas, zelfs met een zonnescherm die uit staat in de middag.
Warmtedoorslag is alleen van toepassing als het buiten warmer is dan binnen, dat is nog niet gebeurd, maar in de zomer blijft het relatief koel binnen als het buiten wel ineens 30+ graden is, isolatie werkt beide kanten op. Het was vanmiddag max 17 graden buiten en binnen 25 graden op de 2e verdieping, isolatie houdt vandaag ongewenste warmte binnen.
Tussen de hittegolven door vanaf mei tot en met september moet je in dit huis blijven koelen met een airco of een windtunnel van maken door alle ramen en deuren open te zetten. Dat is de #1 reden dat er nu een triple split hangt, verwarmen was een bijzaak bij aanschaf een jaar geleden. Het is super efficiënt vergeleken met de mobiele airco, die vrat stroom en houdt 1 kamer met moeite gekoeld.
Instraling is niet hét probleem maar kan het wel zijn, rolluiken zijn daarvoor prima oplossing maar je steen warmt net zo goed op en uiteindelijk ook je isolatie, zal langer duren maar als de warmte eenmaal binnen zit dan heb je nog maar 2 opties: koelen of zweten.Martin7182 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:07:
[...]
Precies, isolatie is het probleem niet, instraling wel. Als de mussen van het dak vallen, is het hier max. 25°C. Mede door rolluiken op praktisch alle ramen op zuid. Er komt een airco aan, maar niet om te koelen. Ik zet nu overdag juist de keukendeur open om wat warmte naar binnen te laten en de winterkou te verdrijven
Woon hier met tuin op N/O, voorjaar altijd lang koel en later kachel uit en zomers relatief koel t/o huizen op zuid en najaar eerder kachel aan. Op zonnige dagen zoals afgelopen week hier geen zon aan achterzijde tegen gevel, en zonnescherm aan voorzijde maar warmt hier door buitenlucht net zo goed 1 /1,5 graad op met schuifpui open.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier is de situatie precies andersom, een appartement met twee enorme 12 m3 glazen puien pal op het zuiden in de woonkamer en slaapkamer. In iedere ruimte heb ik een 2,5 kW binnenunit opgehangen die samen op een 4 kW multi-split buitenunit zitten. Het is prettig om in de zomer net even dat beetje te kunnen koelen wanneer je vanuit huis werkt. De kosten voor verwarming vallen mij erg mee.
Heel herkenbaar. Bij mij is het nu zo’n 20,5 graden beneden en boven graadje meer. Met de huidige dagen en nachten koelt dit al niet meer af. Is nu nog prima, maar met het uitzicht op komende week moeten dan toch echt de airco’s aan, voor de eerste keer koelen..w00key schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:19:
[...]
Shitty isolatie betekent dat je minder last heb nu het nog 10 graden 's nachts is. Niet in dit huis, het was 22.6 graden om 16:00 uur en 22.5 graden nu. Verwarming staat al weken uit.
Dit is wat er gebeurt met A label rijtjeshuis anno 2004, zonder de nieuwe regels tegen oververhitting van bouwbesluit 2021 en verbeteringen zoals zonwerend glas, zelfs met een zonnescherm die uit staat in de middag.
Warmtedoorslag is alleen van toepassing als het buiten warmer is dan binnen, dat is nog niet gebeurd, maar in de zomer blijft het relatief koel binnen als het buiten wel ineens 30+ graden is, isolatie werkt beide kanten op. Het was vanmiddag max 17 graden buiten en binnen 25 graden op de 2e verdieping, isolatie houdt vandaag ongewenste warmte binnen.
Tussen de hittegolven door vanaf mei tot en met september moet je in dit huis blijven koelen met een airco of een windtunnel van maken door alle ramen en deuren open te zetten. Dat is de #1 reden dat er nu een triple split hangt, verwarmen was een bijzaak bij aanschaf een jaar geleden. Het is super efficiënt vergeleken met de mobiele airco, die vrat stroom en houdt 1 kamer met moeite gekoeld.
Hallo,
Na de winter weer de Daikin binnen unit van de slaapkamer klaar gemaakt voor de zomer. Filters , condenspompje…Nu valt me op dat het in bedrijf lampje (groen) niet brand als de airco aan staat. Hij werkt dus wel normaal. Ik heb de handleiding bekeken, maar daar staat niks over het uit of inschakelen van het lampje.
Het betreft een FTXM perifera .
Zie ik iets over het hoofd, of is het lampje gewoon stuk?
Na de winter weer de Daikin binnen unit van de slaapkamer klaar gemaakt voor de zomer. Filters , condenspompje…Nu valt me op dat het in bedrijf lampje (groen) niet brand als de airco aan staat. Hij werkt dus wel normaal. Ik heb de handleiding bekeken, maar daar staat niks over het uit of inschakelen van het lampje.
Lampje is via de afstandsbediening te regelen. Als je het knopje met het klokje (onder het klepje) ingedrukt houdt op de AB wisselt de stand (hoog/middel/laag)fmrama schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:04:
Hallo,
Ok! Dank voor de snelle reactie.
Kan kloppen, ik heb nl op dat knopje zitten drukken om de tijd weer in te stellen.
😀
Kan kloppen, ik heb nl op dat knopje zitten drukken om de tijd weer in te stellen.
😀
Editfmrama schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:04:
Hallo,
[ Voor 21% gewijzigd door Servee op 12-05-2022 13:55 . Reden: Antwoord al gegeven ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Iemand ergens toevallig de info gevonden wat de daikin multi split modellen (3MXM52N) bij -7 nog levert aan vermogen? Heb bij andere merken wel gevonden wat ze bij -7 of -10 nog presteren
daarnaast heb ik hier boven gevraagd of iemand toevallig advies kan geven of ik 1 of 2 units in een ruimte moet plaatsen voor een goede warmte verdeling Heb nog geen ervaring met dit type verwarming dus probeer er achter te komen of dit uberhaupt zinvol is.
daarnaast heb ik hier boven gevraagd of iemand toevallig advies kan geven of ik 1 of 2 units in een ruimte moet plaatsen voor een goede warmte verdeling Heb nog geen ervaring met dit type verwarming dus probeer er achter te komen of dit uberhaupt zinvol is.
Maar snachts is het toch nog steeds een minimumtemperatuur tussen de 8 en 13 graden? Krijg je het dan, met de ramen open, echt niet koel in huis?VidaR-9 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:08:
[...]
Heel herkenbaar. Bij mij is het nu zo’n 20,5 graden beneden en boven graadje meer. Met de huidige dagen en nachten koelt dit al niet meer af. Is nu nog prima, maar met het uitzicht op komende week moeten dan toch echt de airco’s aan, voor de eerste keer koelen..
Ramen staan op de kiepstand gedurende de avond (vanaf thuiskomst van werk). En achter op de kiepstand tijdens de nacht. Dit zorgt nauwelijks voor verlaging van de binnentemperatuur, misschien 0,5-1 Max.Waah schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:52:
[...]
Maar snachts is het toch nog steeds een minimumtemperatuur tussen de 8 en 13 graden? Krijg je het dan, met de ramen open, echt niet koel in huis?
Je hebt gelijk wat betreft de twee units, dus zeker doen als je dat kwijt kan.buell schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:37:
ZSW 3.5 voor 2k inclusief wifi module.
ZSX 3.5 voor 2,4k inclusief wifi module.
ZSX lijkt vooral iets zuiniger, maar daar betaal je dan ook 400 euro extra voor. Iemand die wat zinnigs kan zeggen over of je die extra investering enigzins terugverdient? Of is dat euro werk op jaarbasis.
Ik wil trouwens ook proberen ermee te verwarmen.
ZSX lijkt vooral iets zuiniger, maar daar betaal je dan ook 400 euro extra voor. Iemand die wat zinnigs kan zeggen over of je die extra investering enigzins terugverdient? Of is dat euro werk op jaarbasis.
[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 12-05-2022 14:06 ]
Kunnen jullie wellicht richtlijnen geven voor een onderhoudscontract?
Gewoon zelf doen...dagobert1966 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:46:
Kunnen jullie wellicht richtlijnen geven voor een onderhoudscontract?
Je vindt de instructies wel op youtube.
Ok, maar gaszijdig kan en mag natuurlijk niet zelf.Tommie12 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:12:
[...]
Gewoon zelf doen...
Je vindt de instructies wel op youtube.
Daarnaast is de 5 jaar fabrieksgarantie pas zonder arbeids- en voorrijkosten bij een onderhoudscontract.
Het aanbod voor onderhoud dat ik ontving (en daarmee dus ook de verlenging van garantie) vond ik met €250 per jaar echt veel te hoog.
Tijdens echt vieze periodes (rondom 0 graden of er iets onder, mistig) is een defrost echt een bak water die niet meer door het slangetje wordt weggewerkt. Hoogstwaarschijnlijk is het slangetje dan ook al vastgevroren. Maar die plens water wil je niet op de onderste unit hebben...ThaBEN schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:48:
[...]
M.b.t. stapelen, zou het wellicht een optie zijn om een klein slangetje van een centimeter of 30 aan de bovenste unit te bevestigen? Dat de slang dan net lang genoeg is om hem langs de zijkant van onderste machine te leggen en de condens daardoor niet op deze unit valt maar ernaast?
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
Ondertussen hangen er bij ons al 2 van de 3 airco's;
Duosplit voor zolder en slaapkamer; heeft wat moeite gekost om de leidingen op een afgetimmerde zolder te krijgen, maar het is uiteindelijk gelukt.
Gisteren is de 3e airco geleverd; de MHI zsx-w units hadden wat extra levertijd.
Wat er nu hangt zin: SCM40ZS-W buitenunit met 2,5 en 3,5 binnenunits. Rustig bekijken wat de meeste handige instellingen zijn, en waarmee ik de zolder behaaglijk kan houden (wordt langzaamaan steeds warmer).
Vraag me wel af wat echt de max vermogen is van dat ding. Specs geven 2.1kW als max aan. Vraag me af of ie dat ook daadwerkelijk gaat slurpen als in hoogzomer hij moet gaan stampen.
Duosplit voor zolder en slaapkamer; heeft wat moeite gekost om de leidingen op een afgetimmerde zolder te krijgen, maar het is uiteindelijk gelukt.
Gisteren is de 3e airco geleverd; de MHI zsx-w units hadden wat extra levertijd.
Wat er nu hangt zin: SCM40ZS-W buitenunit met 2,5 en 3,5 binnenunits. Rustig bekijken wat de meeste handige instellingen zijn, en waarmee ik de zolder behaaglijk kan houden (wordt langzaamaan steeds warmer).
Vraag me wel af wat echt de max vermogen is van dat ding. Specs geven 2.1kW als max aan. Vraag me af of ie dat ook daadwerkelijk gaat slurpen als in hoogzomer hij moet gaan stampen.
:strip_exif()/f/image/FxzVKWdnDNEpQ3U1GonCXI50.jpg?f=fotoalbum_large)
Links van de radiator zou de binnenunit dan komen te hangen een daikin perfera 4,2kw. We kunnen niet via de muur hier helaas dus moeten omhoog bitumen dak door. Kan een daikin recht omhoog of moet die kabelgoot dan stuk links of rechts eerst alvorens omhoog te kunnen?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
COP 5 is op papier 20% zuiniger dan COP 4. Het hangt van je verbruik en kWh tarief af hoeveel je bespaart. Als je b.v. rekent met 1000 kWh/j en een stroomprijs van €0.30/kWh, dan praat je over 20% van €300/j = €60/j. Daarnaast draait de ZSX natuurlijk ook iets rustiger dan de ZS bij gelijk uitgangsvermogen.MagniArtistique schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:05:
ZSW 3.5 voor 2k inclusief wifi module.
Als de installatie goed is, en er is geen beschadiging, dan blijft dat gas wel zitten. Een koelkast draait 20 jaar zonder onderhoud.dagobert1966 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:40:
[...]
Ok, maar gaszijdig kan en mag natuurlijk niet zelf.
Daarnaast is de 5 jaar fabrieksgarantie pas zonder arbeids- en voorrijkosten bij een onderhoudscontract.
Het aanbod voor onderhoud dat ik ontving (en daarmee dus ook de verlenging van garantie) vond ik met €250 per jaar echt veel te hoog.
Dit zijn de afmetingen van mijn woonkamer met open keuken.
De ruimtes zitten aan elkaar vast en is L-vormig.
Woonkamer: 5.41 x 4.41 x 2.60 = 62 m3
Keuken: 3 x 4 x 2.60 = 31.2 m3
Totaal: 62 + 31.2 = 93.2 m3
Ik wil graag koelen en verwarmen. (radiatoren wil ik vanaf)
Zojuist krijg ik onderstaande prijzen door en het advies is een 5 kw:
Haier tundra 1600,-
Daikin sensira 1860,-
Daikin comfora 2195,-
Mitsubishi electric 1859,-
Mitsubishi heavy 1999,-
Prijzen zijn voor standaard montage max 3 meter leiding, 1 x gat boren door hout of steen.
Stroom binnen 2 meter van buiten unit.
Is een 5 kw niet veel te hoog voor deze ruimte?
Ik heb namelijk van een partij een prijs gekregen met een 3.5 kw
Andere vraag, welke van bovenstaande modellen kan ik het beste kiezen.
Ik ben op zoek wat niet teveel lawaai maakt en met app te verbinden is zou helemaal mooi zijn.
Haier tundra 1600,-
Daikin sensira 1860,-
Daikin comfora 2195,-
Mitsubishi heavy 1999,-
Prijzen zijn voor standaard montage max 3 meter leiding, 1 x gat boren door hout of steen.
Ik ben op zoek wat niet teveel lawaai maakt en met app te verbinden is zou helemaal mooi zijn.
Meestal kunnen pompjes zo’n 2 meter aanzuigen en rond de 7/8 meter opvoeren. Even afhankelijk van welk type pomp er gekozen is. Goot komt links aan onderzijde van de unit richting raam. Mooiste zou zijn als je meteen naar je plafond kan vanaf de airco en dan met een goot langs je plafond naar je dakdoorvoer, weet alleen niet helemaal zeker of dat goed gaat werken met een dubbele bocht bij de airco en dan nog een naar buiten toe.Oekol schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:08:
[Afbeelding]
Links van de radiator zou de binnenunit dan komen te hangen een daikin perfera 4,2kw. We kunnen niet via de muur hier helaas dus moeten omhoog bitumen dak door. Kan een daikin recht omhoog of moet die kabelgoot dan stuk links of rechts eerst alvorens omhoog te kunnen?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als je van plan bent om het huis van de buren erbij te kopen dan is de 5kw een prima keuze. Mits je in een kartonnen doos woont dus zonder isolatie.qwasd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:40:
Haier tundra 1600,-
Daikin sensira 1860,-
Daikin comfora 2195,-
Mitsubishi heavy 1999,-
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als je een unit goed gebruikt hoeft hij nooit te stampen. Oftewel probeer zowel zomer als winter de temperatuur zo constant mogelijk te houden. Ik heb 2 zomers geleden, toen het echt bloedheet was (40 graden) zo'n 2,5 maand met 3 units een compleet huis koel gehouden voor zo'n €80,-. In essentie heb je als je units goed gebruikt ook heb je geen moer aan het maximum vermogen. Het belangrijkste is dat hij met een lekker gematigd toerental draait om de zaak op niveau te houden wat je instelt. Als je dus een te lichte unit kiest moet hij stampen. Of denkt in een uur een comfortabel huis te hebben.Krypt schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:55:
.
@rwijnhov Damned wat een hoeveelheid roest. De mijne (Daikin) zien er na 3 jaar van binnen nog als nieuw uit. Hoop niet dat de mijne over 3 jaar er ook zo uitzien.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2022 21:25 ]
Ik ben echt geheel teleurgesteld dat is wel veel roest na 6 jaar voor een zo'n gerenomeerd merk.
Snap ik. Ik zou toch eens even naar je installateur bellen.
Morgen maar eens doen. Helaas net buiten garantie met 6 jaar. garantie is 5 jaar.
Wanneer was laatste onderhoud?rwijnhov schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:29:
Morgen maar eens doen. Helaas net buiten garantie met 6 jaar. garantie is 5 jaar.
Daikin FTXM35R/RXM35R
vorig jaar. Ieder jaar onderhoud volgens contract
Je kunt op den duur roestvorming krijgen in een airco, door allerlei oorzaken. Dit zal door je installateur op tijd opgemerkt moeten worden zodat hij dit kan behandelen. 6 jaar en er zo uitzien dat lijkt me niet normaal, dit is niet van een paar maanden en ineens ontstaan. Zou idd je installateur eens bellen.rwijnhov schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:57:
vorig jaar. Ieder jaar onderhoud volgens contract
Daikin FTXM35R/RXM35R
De binnenunit wordt gevoed vanuit de buitenunit, via hetzelfde gat zou dan ook de condenspomp lopen lijkt me? Vraag me alleen af of we recht naar boven kunnen met een daikin of dat de kabelgoot van de zijkant wegloopt. Boven op de twee verdiepingen gaat het via een gat aan de achterkant beide weg, dus geen idee eigenlijk.Servee schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:44:
[...]
Meestal kunnen pompjes zo’n 2 meter aanzuigen en rond de 7/8 meter opvoeren. Even afhankelijk van welk type pomp er gekozen is. Goot komt links aan onderzijde van de unit richting raam. Mooiste zou zijn als je meteen naar je plafond kan vanaf de airco en dan met een goot langs je plafond naar je dakdoorvoer, weet alleen niet helemaal zeker of dat goed gaat werken met een dubbele bocht bij de airco en dan nog een naar buiten toe.
Ja standaard smeren ze graag een grote aan, ik zou gaan voor een MHI 3,5kW, hebben wij ook voor ongeveer dezelfde ruimte.qwasd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:40:
Haier tundra 1600,-
Daikin sensira 1860,-
Daikin comfora 2195,-
Mitsubishi heavy 1999,-
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
En dat onderhoudt doet je installateur, lijkt wel of hij altijd in een vochtige ruimte heeft gehangen.rwijnhov schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:17:
Trek net de kap van mijn srk src 50 zm-s uit 2016 open. Dacht even een wifi module in te bouwen maar dat past volgens mij niet. Kom ik in ieder geval dit tegen. Airco krijgt ieder jaar keurig onderhoud.
[Afbeelding]
Ja zelfde gat.Oekol schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:09:
[...]
De binnenunit wordt gevoed vanuit de buitenunit, via hetzelfde gat zou dan ook de condenspomp lopen lijkt me? Vraag me alleen af of we recht naar boven kunnen met een daikin of dat de kabelgoot van de zijkant wegloopt. Boven op de twee verdiepingen gaat het via een gat aan de achterkant beide weg, dus geen idee eigenlijk.
Ik begreep je verkeerd. Je gaat direct naast de unit naar buiten aan de onderzijde/zijkant en dan omhoog als je niet door de muur kan. Ik dacht dat de buitenunit paar meter verder stond.
Edit:
Ik vond een foto op internet zoiets gaat het dan worden.
[ Voor 25% gewijzigd door Servee op 12-05-2022 22:22 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Exact dit inderdaad, door t plafond omhoog zit de buitenunit. Mooi is anders maarja, nog maar niet aan de vrouw laten zien dan maar. Ze vind 't al verschrikkelijk, omdat de verticale radiator er ook nog naast hangt. Te druk etc.Servee schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:16:
[...]
Ja zelfde gat.
Ik begreep je verkeerd. Je gaat direct naast de unit naar buiten aan de onderzijde/zijkant en dan omhoog als je niet door de muur kan. Ik dacht dat de buitenunit paar meter verder stond.
Edit:
Ik vond een foto op internet zoiets gaat het dan worden.
[Afbeelding]
Prima toch, met de winst van besparing op je gasrekening kun je een paar hele mooie bossen bloemen kopen om t goed te maken na de plaatsingOekol schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:27:
[...]
Exact dit inderdaad, door t plafond omhoog zit de buitenunit. Mooi is anders maarja, nog maar niet aan de vrouw laten zien dan maar. Ze vind 't al verschrikkelijk, omdat de verticale radiator er ook nog naast hangt. Te druk etc.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ongeveer een jaar geleden heb ik hier eerder gepost, maar de uitbouw heeft beduidend langer geduurd dan gedacht. Nu is het echter helemaal af en kan er serieus gekeken worden naar airco. In 1e instantie wilden we eerst zonwering plaatsen maar gezien de kosten daarvan en de ervaringen hier van mensen met airco zonder zonwering, lijkt het zinniger om voor airco te gaan. Het is een hoekhuis (alleen buren ten oosten) met op zich wel veel ramen op het zuiden maar de gedachte is nu dat als het toch te gek zou worden zonder zonwering, dan kan het altijd nog. Voornaamste doel is dus ook koelen, maar als verwarmen een redelijke optie is dan is dat ook interessant. Dit zou dus betekenen dat we gaan voor óf 2 binnenunits (1e en 2e verdieping 1) als het alleen voor koelen is óf 3 binnenunits waarbij er dus ook 1 op de begane grond zal zijn. Het is nu al beduidend koeler in de woonkamer/keuken dan 1e en 2e verdieping dus airco voor puur koelen zal beneden niet nodig zijn. Het huis heeft type C+ (CO2/vocht) ventilatie.
De begane grond is zo'n 122 m3 woonkamer + open keuken en halletje (wel afsluitbaar met deur), de 1e verdieping zijn 3 kamers van zo'n 88 m3 en de 3e verdieping ook weer 3 kamers van zo'n 98 m3. Ik ga er hier van uit dat de badkamer op de 1e verdieping de deur altijd dicht zal hebben zoals nu het geval is dus die heb ik niet meegeteld. Het is ook mogelijk dat we ivm comfort de badkamer sowieso op de vloerverwarming willen laten werken in het stookseizoen. De zolderkamer aan de voorkant van het huis is op de tekening als 'opslag' gemarkeerd maar is nu een spelkamer met 2 game PCs dus daar is wel enige warmteontwikkeling als die gebruikt worden.
Volgens de berekening heb ik zo'n 3.5, 2.5 en 3 kW binnenunits nodig, waarvan ik verwacht dat we de temperatuur zo stabiel mogelijk zullen houden (nieuwbouw van 2020 qua isolatie) en dus geen enorm vermogen nodig hebben voor snel koelen of verwarmen. Zie de plattegronden (achtergevel boven in de figuren op het zuiden:
/f/image/ANRd3pmTWyKzydvWH4wnmhte.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/UXVNbIaAU9Rcjwkvnlk4S3ay.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/q2anS9BlZVIBv6EL58rTh2uH.png?f=fotoalbum_medium)
We dachten in 1e instantie aan de buitenunit op het dak maar dat ligt ondertussen vol met zonnepanelen wat me zinvoller leek. We hebben ook een vergunning verkregen voor het plaatsen aan de achtergevel dus dat heeft onze voorkeur, tenzij dat echt een slechte optie zou zijn om een of andere reden. Gezien de beperkte ruimte aan de gevel vermoed ik dat het sowieso een multi-split moet worden.
Maar goed, waar we vooral mee zitten is waar de binnenunits te plaatsen. In hoeverre is het redelijk om ze ergens anders te plaatsen dan direct aan de achtergevel? Het zou wat onhandig zijn als we voor het koelen van de 1e verdieping de binnenunit in slaapkamer 2 hangen (wat een kinderkamer gaat worden zodra ze oud genoeg is/zijn) en dat die deur dus open moet blijven om de rest ook te kunnen koelen. Of is dat niet waarschijnlijk een probleem?
Of misschien de betere vraag: hoe zouden jullie het opzetten voor zowel verwarmen + koelen als alleen koelen?
Alvast dank
.
De begane grond is zo'n 122 m3 woonkamer + open keuken en halletje (wel afsluitbaar met deur), de 1e verdieping zijn 3 kamers van zo'n 88 m3 en de 3e verdieping ook weer 3 kamers van zo'n 98 m3. Ik ga er hier van uit dat de badkamer op de 1e verdieping de deur altijd dicht zal hebben zoals nu het geval is dus die heb ik niet meegeteld. Het is ook mogelijk dat we ivm comfort de badkamer sowieso op de vloerverwarming willen laten werken in het stookseizoen. De zolderkamer aan de voorkant van het huis is op de tekening als 'opslag' gemarkeerd maar is nu een spelkamer met 2 game PCs dus daar is wel enige warmteontwikkeling als die gebruikt worden.
Volgens de berekening heb ik zo'n 3.5, 2.5 en 3 kW binnenunits nodig, waarvan ik verwacht dat we de temperatuur zo stabiel mogelijk zullen houden (nieuwbouw van 2020 qua isolatie) en dus geen enorm vermogen nodig hebben voor snel koelen of verwarmen. Zie de plattegronden (achtergevel boven in de figuren op het zuiden:
/f/image/ANRd3pmTWyKzydvWH4wnmhte.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/UXVNbIaAU9Rcjwkvnlk4S3ay.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/q2anS9BlZVIBv6EL58rTh2uH.png?f=fotoalbum_medium)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
We dachten in 1e instantie aan de buitenunit op het dak maar dat ligt ondertussen vol met zonnepanelen wat me zinvoller leek. We hebben ook een vergunning verkregen voor het plaatsen aan de achtergevel dus dat heeft onze voorkeur, tenzij dat echt een slechte optie zou zijn om een of andere reden. Gezien de beperkte ruimte aan de gevel vermoed ik dat het sowieso een multi-split moet worden.
Maar goed, waar we vooral mee zitten is waar de binnenunits te plaatsen. In hoeverre is het redelijk om ze ergens anders te plaatsen dan direct aan de achtergevel? Het zou wat onhandig zijn als we voor het koelen van de 1e verdieping de binnenunit in slaapkamer 2 hangen (wat een kinderkamer gaat worden zodra ze oud genoeg is/zijn) en dat die deur dus open moet blijven om de rest ook te kunnen koelen. Of is dat niet waarschijnlijk een probleem?
Of misschien de betere vraag: hoe zouden jullie het opzetten voor zowel verwarmen + koelen als alleen koelen?
Alvast dank
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Termy Een Airco kopen met veel ramen op het zuiden waar de zon op staat is als een koelkast die je open laat staan, waarschijnlijk wordt het wel koel, maar je wilt na een warme zomer niet de energierekening zien!
Ik voel een zaakje rechtsbijstand aankomen en aansprakelijkheidsstelling. Succes.rwijnhov schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:29:
@Termy Ik zou je glas vervangen voor AGC Thermobel warmtewerend glas en airco. Heb ik ook en werkt top. Wil je je glas niet vervangen kan je aan de buitenkant warmtewerende folie laten plakken. Iets goedkoper, maar werkt iets minder (ik ben ervaringsdeskundige).
[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2022 23:53 ]
Dit dacht ik ook maar dat lijkt ruim mee te vallen als ik het verbruik zie van iemand in deze situatie (ander topic hier op DEI). We hebben nu een paar offertes voor zonwering (ritsscreens) van tussen de 7 en 9 duizend euro. Daar kan ik behoorlijk lang de airco voor laten draaien. Ik twijfel dan ook sterk of zonwering financieel uit kan ook al is het de logische optie.HereIsTom schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:47:
@Termy Een Airco kopen met veel ramen op het zuiden waar de zon op staat is als een koelkast die je open laat staan, waarschijnlijk wordt het wel koel, maar je wilt na een warme zomer niet de energierekening zien!
@MotorBeast Hoe is dat glas in de winter/het stookseizoen? Er zit nu HR++ glas in, is dat een groot verschil?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nou dat zijn dan wel erg dure screens, wij hebben hier voor alle ramen elektrische screens laten installeren voor zo’n € 4000,- en dat houdt bij zonnig warm weer de temperatuur al ruim 10-15° lager binnen.Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:45:
[...]
Dit dacht ik ook maar dat lijkt ruim mee te vallen als ik het verbruik zie van iemand in deze situatie (ander topic hier op DEI). We hebben nu een paar offertes voor zonwering (ritsscreens) van tussen de 7 en 9 duizend euro. Daar kan ik behoorlijk lang de airco voor laten draaien. Ik twijfel dan ook sterk of zonwering financieel uit kan ook al is het de logische optie.
@MotorBeast Hoe is dat glas in de winter/het stookseizoen? Er zit nu HR++ glas in, is dat een groot verschil?
Dat is inderdaad vrij prijzig. Wij hadden een pui van 7m en kostte iets van 3500 euro. Echter.. het was een appartement met balkon op z/w op de bovenste verdieping. Die screens hielpen wel wat maar waren absoluut niet zaligmakend, scheelde misschien een paar graden. De airco deed veel meer en was een betere investering.Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:45:
[...]
Dit dacht ik ook maar dat lijkt ruim mee te vallen als ik het verbruik zie van iemand in deze situatie (ander topic hier op DEI). We hebben nu een paar offertes voor zonwering (ritsscreens) van tussen de 7 en 9 duizend euro. Daar kan ik behoorlijk lang de airco voor laten draaien. Ik twijfel dan ook sterk of zonwering financieel uit kan ook al is het de logische optie.
Ik ben in de beslissingsfase voor het installeren van een L-L warmtepomp.
Verwarmen is het hoofddoel. Koelen zal nagenoeg niet gebeuren.
Is voor een woonkamer/keuken van 55m2 (140m3, bouwjaar huis 1998, redelijk/goed geïsoleerd) en bedoelt om de radiatoren geheel te vervangen.
Ik twijfel tussen:
- Mitsubishi SRK/SRC 50 ZSX-W
- Mitsubishi SRK/SRC 50 ZS-W
Verschil in kosten zijn ca. €650,- (inclusief installatie).
De ZSX is iets efficienter bij verwarmen.,
Verdien ik dat ooit terug?
Wat zijn nog andere overwegingen om voor de ZSX te gaan?
Is voor een woonkamer/keuken van 55m2 (140m3, bouwjaar huis 1998, redelijk/goed geïsoleerd) en bedoelt om de radiatoren geheel te vervangen.
Ik twijfel tussen:
[ Voor 14% gewijzigd door dagobert1966 op 13-05-2022 10:32 ]
De ZSX kan iets lager dacht ik, dus minder pendelen.dagobert1966 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:30:
Ik ben in de beslissingsfase voor het installeren van een L-L warmtepomp.
Ik twijfel tussen:
Of je het terugverdient? Geen idee eigenlijk.
4,6 vs 4,7. Een theoretisch verschil van ~2%
Hoeveel gas verbruik je nu?
Dan kun je dat x 9kWh doen (~9kWh aan warmte uit 1m3 gas in een cv). Delen door de SCOP en je weet hoeveel electra je gaat verbruiken (ongeveer). Warm water er wel ff aftrekken natuurlijk
Voor mezelf: 1250m3 gas * 9kWh= 11.250 kWh warmte
ZS: 11.250 kWh warmte / SCOP 4.6 = 2.445.6 kWh electra
ZSX: 11.250 kWh warmte / SCOP 4.7 = 2393.6 kWh electra
Een verschil van 52 kWh. Als je 60ct per kWh betaald, dan zal het momenteel niet uitkunnen (31 euro per jaar) Zelf betaal ik 0.18 ct/kwh de komende 3 jaar
En toch heb ik de ZS-X gekozen voor mijn 3.5 kWh model. Maar daar is het verschil 4,7 vs 5,1. Das een iets groter verschil. En de meerprijs was bij mij ook lager. Daarmee scheelt het met 0,18ct/kw 33 euro op jaarbasis. in 10 jaar is dat 330 euro, en dan heb ik het verschil bijna goed gemaakt. Maar ik verwacht niet dat ik de komende jaar een electraprijs houd van 0,18 cent
Met 140m3 is je kamer denk ik net te groot voor de ZSX-35
[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 13-05-2022 10:53 ]
Volgens mijn specsheet heeft de 50ZSX een COP 4.41 en 50ZS een COP 3.72 voor verwarmen en scheelt dus zo'n 15%. Dat is heel wat meer dan 2%.
COP is leuk, maar SCOP zou ik mee rekenen (correct me if i'm wrong).Martin7182 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:57:
Volgens mijn specsheet heeft de 50ZSX een COP 4.41 en 50ZS een COP 3.72 voor verwarmen en scheelt dus zo'n 15%. Dat is heel wat meer dan 2%.
Want die is daadwerkelijk gecorrigeerd naar het seizoen én ons klimaat
Zonwering is als isolatie: het helpt de eerste paar dagen/weken. Maar als de warmte binnen is, is die binnen.Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:45:
[...]
Daarom hebben wij nu ook airco. De screens werkten prima. Maar als je dan echt 3 weken lang +25 graden hebt, dan helpen die ook niet echt meer.
En 7000/9000 is fors. Wij hebben het hele huis in de elektrische screens voor dat bedrag (als het niet minder is). Wel zelf installatie gedaan maar als je nauwkeurig werkt is dat ook geen rocket science. Gewoon goed meten en nadenken waar je naar binnen kan om de stekker in een stopcontact te steken.
Zelf goede ervaring met Solano voor screens. Niet duur en prima service. Huismerk motoren zijn wat lawaaiiger dan de echt merk motoren (heb beide dus kan het verschil horen). Verder geen verschil IMHO. En bij levering zat er een heel klein gaatje in het doek. Ze kwamen de hele cassette ophalen, en paar weken later een nieuwe terug. En kon hun steiger lenen omdat ik die niet meer had staan.
Op de site kan je ze samenstellen. Dus geen geouwehoer met offertes etc. Gewoon meteen zien wat je kwijt bent
Mocht je het halen een tip: dat verduisterende dat je niet naar binnen kunt kijken? Dat is alleen overdag
[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 13-05-2022 11:33 ]
Ik heb HR++ warmtewerend op Zuid. De isolatiewerking in de winter is identiek maar nu de zon hard schijnt heb ik alleen op zolder nu de unit 2 keer aan gehad om te koelen (een zwart dak is nu eenmaal killing). Ik ben er echt blij mee want ik moet op mijn dure aluminium kozijnen geen screens en zeker geen rolluiken. Ik wil ook gewoon zonder belemmeringen naar buiten kunnen kijken en mijn huis blijft zonder screens ook gewoon lekker licht binnen.Termy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:45:
[...]
Maar als je al HR++ hebt zou ik https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie laten plakken aan de buitenkant. Dit had ik hiervoor op mijn standaard dubbelglas.
Dat is nog maar de vraag; SCOP telt alleen als je de unit het hele stookseizoen op 20°C instelt. Dat zou ik zeker niet doen, maar misschien ben ik niet representatief.Waah schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:03:
[...]
COP is leuk, maar SCOP zou ik mee rekenen (correct me if i'm wrong).
Want die is daadwerkelijk gecorrigeerd naar het seizoen én ons klimaatIpv een berekening op één bepaalde temperatuur
Maar waarom zijn de verschillen tussen de ZS en ZSX eigenlijk zo groot bij verschillende temperaturen? Ik zou verwachten dat ZSX over het hele bereik een redelijk vast percentage zuiniger zou zijn.
SCOP slaat eigenlijk helemaal nergens op. Het klimaat hier in Zuid-Nederland is al anders dan in Noord-Nederland. Wedden dat het hier gemiddeld warmer en zonniger is.
Is het niet voornamelijk bedoeld om units onderling te kunnen vergelijken?MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:46:
SCOP slaat eigenlijk helemaal nergens op. Het klimaat hier in Zuid-Nederland is al anders dan in Noord-Nederland. Wedden dat het hier gemiddeld warmer en zonniger is.
Dan is het toch prima.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nvt
[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 13-05-2022 12:11 ]
@Glashelder Klopt maar gebaseerd op klimaatomstandigheden.
Ik neem die cijfers toch allemaal niet zo serieus. Kijk maar eens naar elektrische auto's en hun range. In de praktijk vallen die allemaal tegen. Wordt allemaal onder optimale condities getest.
Ik neem die cijfers toch allemaal niet zo serieus. Kijk maar eens naar elektrische auto's en hun range. In de praktijk vallen die allemaal tegen. Wordt allemaal onder optimale condities getest.
[ Voor 62% gewijzigd door MotorBeast op 13-05-2022 11:52 ]
Gemiddeld scheelt dat 0,9 graden tussen de warmste en koudste provincieMotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:46:
Ook logisch, want uitschieters omhoog is vaak ook uitschieters de andere richting op.
https://www.weeronline.nl...e-provincie-van-nederland
Voor een schatting is het IMHO prima. Beter dan COP die helemaal geen rekening houd met klimaat namelijk.MotorBeast schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:46:
Het is een indicatie van hoe zuinig een unit is, gecorrigeerd voor het lokale klimaat. Dat lokale klimaat is heel grof opgedeeld inderdaad. Maar het is meer opgedeeld dan een COP
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 13-05-2022 11:51 ]
De COP is onder nog veel specifiekere omstandigheden. Dat is bij een bepaalde ambient temperature en een bepaalde afgiftetemperatuur. Beter de SCOP dan een COP die alleen geldt bij een bepaalde buitentemperatuur, die dan vaak nog niet eens gespecificeerd is.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
@Waah Wij hebben hier in Zuidwest de meeste zonuren van Nederland. Oftewel mijn huis wordt echt wel warmer dan in de rest van NL. Hebben ook wel weer meer opbrengst zonnepanelen.
Screens vs. airco om het huis koel te houden; ik doe geen van beide en heb rolluiken. Goedkoper, geen last van wind, laat absoluut geen licht door en isoleert omdat de lamellen gevuld zijn met schuim. Het hangt hier al 20 jaar zonder enige motorstoring o.i.d. En helpt ook nog tegen inbraak
[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 13-05-2022 12:07 ]
Fijn hoor om altijd in het donker te zitten als de zon schijnt, daarom hebben wij juist screens genomen dan is het toch nog licht binnen.Martin7182 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:03:
Screens vs. airco om het huis koel te houden; ik doe geen van beide en heb rolluiken. Goedkoper, geen last van wind, laat absoluut geen licht door en isoleert omdat de lamellen gevuld zijn met schuim. Het hangt hier al 20 jaar zonder enige motorstoring o.i.d. En helpt ook nog tegen inbraak
Maar goed het nemen van wel of geen zonwering op het zuiden scheelt je zo een scop op je energieverbruik.
weet iemand toevallig het verschil van tussen daikin 3MXM52N en de 3MXM52A ik krijg niet gevonden waar het verschil in zit tussen de N of de A. (dit ivm buitenlandse bestelling die de A aanbieden)
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:strip_exif()/f/image/cMtWFc374prl70dbaV1YDQfO.jpg?f=fotoalbum_large)