Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.742 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 13:47
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Geen idee, ik kan me er niet in herkennen, maar goed mijn punt is dat veel gebruikers hier roepen dat je als het even kan altijd singles moet nemen. Niet met het voorbehoud dat dit het beste is voor units die vaak alleen draaien, of met het argument dat er bij bepaalde merken in bepaalde situaties raar regelgedrag kan optreden. Nee, gewoon, "neem geen multi". Zonder dat er überhaupt duidelijk is wat de situatie van de vraagsteller is.
Ik zou gewoon goed kijken naar de combinatietabellen van jouw merk. En dan niet alleen de tabellen van je totale setup. Stel je hebt 3 binnenunits, dan ook even zoeken wat de combinatietabellen aangeven wat de combinatie van binnenunit A+B / A+C / B+C etc allemaal doen.

Heb laatst een vriend van mij proberen te helpen daarmee en toen viel het mij op dat het lijkt alsof bepaalde multiunits beter geschikt zijn dan andere voor een bepaalde combinatie van binnenunits.

Wat ik daarmee bedoel is dat sommige multiunits een minimaal vermogen hebben welke exact overeenkomt met een combinatie van 2 verschillende binnenunits. Terwijl als je een andere multiunit zou kiezen de multi wellicht net weer teveel vermogen levert in zijn minimale vermogen voor diezelfde 2 binnenunits met meer kans op ongewenst pendellen.

Het is misschien even wat werk en wellicht ben ik aan het muggenziften, maar indien je het nauwkeurig wil doen zou ik op die wijze te werk gaan.

- Kies je binnenunits
- Kies dan stuk of 2 multiunits welke jij denkt dat geschikt zijn
- Check in de combinatietabllen hoe jouw binnenunits presteren in combinatie met deze multiunits zowel wanneer alle binnunits tegelijk aan staan en bij bepaalde combinaties van binnenunits (A+B / A+C / B+C).
- Maak gebaseerd daarop je keuze van multiunit of wellicht een aanpassing in je binnenunit combinaties.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Faece schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:18:
Ik heb een offerte voor 2x3.5 beneden en 2x2.5 en een 2 boven. Beneden en boven zullen eigenlijk nooit samen draaien. Alles op 1 buitenunit van 9 kw. (alles daikin)

kies ik niet beter voor 2 buitenunits ? Ik denk zelfs dat de 2x3.5 al wat teveel is (180m3). En hoe zwaar neem ik die buitenunits dan ?
Hier hangen een 2,5 + 2,5 + 2,0 kW op een 3MXM40 en dat gaat prima. Respectievelijk woonkamer 45 m2, slaapkamer 23 m2 en gastenkamer 13 m2. Waarbij de woonkamer en slaapkamer ieder pal op het zuiden een 12 m2 grote glazen pui hebben. Het appartement is ongeveer vijf jaar oud met HR++ glas, goed geïsoleerde muren en buren onder en boven. De reden van de multi-split is de beperking in het splitsingsreglement van de VvE die een enkele buitenunit toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-03 10:51
Ik lees hier diverse reacties van mensen die hun accumulatieverwarming vervangen voor een L/L warmtepomp, met reden dat het stoken met accumulatie duur is.

Nu is dat volgens mij voornamelijk met de gedachte dat het eerder gunstige nachttarief helemaal niet meer zo gunstig is, maar wat nu icm zonnepanelen? Da kan je ze overdag laten opwarmen, om dan 's nachts te profiteren van de opgeslagen warmte.

Reden van vragen is, dat ik onze zolder wil gaan verbouwen (extra isolatie en gedeeltelijk inichten als slaapkamer) en hier lopen nog geen cv leidingen naartoe. Bij voorkeur zou ik om die reden de ruimte elektrisch gaan verwarmen, waarbij ik dan nu de twijfel heb tussen een L/L warmtepomp (airco unit) of van die accumulatie verwarming.

Voordelen airco:
- Kan ook koelen
- Iets voordeliger in aanschaf (maar zal icm installatiewerk, tov zelf plaatsen accumulatie, misschien wel net zo duur/duurder zijn)
Nadelen airco
- De buitenunit komt een verdieping lager, op een plat dak, te staan. Dus best veel leidingwerk.
- Warme lucht heeft geen massa en de airco zal dus ook 's nachts moeten draaien om te verwarmen

Voordelen Accumulatie (denk ik):
- Kan overdag opwarmen met gebruik van zonnepanelen stroom (wordt bij verdwijnen saldering steeds interessanter)
- Makkelijk plaatsen
Nadelen accumulatie:
- Duur
- Gewicht (maar de zoldervloer moet toch verstevigd gaan worden, dus dat is te overzien)
- Kan niet koelen

Bedenk ik nu iets heel raars/ zie ik zaken over het hoofd, of?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Alvast veel dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
@jpandriesse Het energieverbruik. Op de dagen dat je je verwarming het hardste nodig hebt, wek je vaak het minste op. Dan ben je alsnog beter uit om een airco 24/7 te laten draaien, dan welk soort elektrische verwarming dan ook met COP=1.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 10-05-2022 13:19 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 14:30
jpandriesse schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:13:
Ik lees hier diverse reacties van mensen die hun accumulatieverwarming vervangen voor een L/L warmtepomp, met reden dat het stoken met accumulatie duur is.

Nu is dat volgens mij voornamelijk met de gedachte dat het eerder gunstige nachttarief helemaal niet meer zo gunstig is, maar wat nu icm zonnepanelen? Da kan je ze overdag laten opwarmen, om dan 's nachts te profiteren van de opgeslagen warmte.

Reden van vragen is, dat ik onze zolder wil gaan verbouwen (extra isolatie en gedeeltelijk inichten als slaapkamer) en hier lopen nog geen cv leidingen naartoe. Bij voorkeur zou ik om die reden de ruimte elektrisch gaan verwarmen, waarbij ik dan nu de twijfel heb tussen een L/L warmtepomp (airco unit) of van die accumulatie verwarming.

Voordelen airco:
- Kan ook koelen
- Iets voordeliger in aanschaf (maar zal icm installatiewerk, tov zelf plaatsen accumulatie, misschien wel net zo duur/duurder zijn)
Nadelen airco
- De buitenunit komt een verdieping lager, op een plat dak, te staan. Dus best veel leidingwerk.
- Warme lucht heeft geen massa en de airco zal dus ook 's nachts moeten draaien om te verwarmen

- Kan overdag opwarmen met gebruik van zonnepanelen stroom (wordt bij verdwijnen saldering steeds interessanter)
- Makkelijk plaatsen
Nadelen accumulatie:
- Duur
- Gewicht (maar de zoldervloer moet toch verstevigd gaan worden, dus dat is te overzien)
- Kan niet koelen

Het verschil tussen dag en nachttarief is een paar procent.

Met een L/L WP haal je makkelijk een COP van 4, dus 1kWh stroom levert je 4 kWh warmte op. Dat haal je nooit met een accumulatiekachel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe

Voordelen airco:
- Kan ook koelen
Nadelen airco

- Makkelijk plaatsen
Nadelen accumulatie:
- Duur
- Kan niet koelen

Accumulatieverwarming wordt veel toegepast in België en zie je eigenlijk nooit in Nederland. Wanneer je zelf elektriciteit opwekt middels een PV-systeem dan ligt het toepassen van een warmtepomp zeer voor de hand. Door veel te investeren in goede isolatie van de zolder kun je toe met een kleinere airconditioning. Isolatie van rond de 150 mm dik is zeer aan te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
Navi schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:04:
Jullie zijn zo te zien niet echt fan van multi-split? Hoe doe je dat dan in een woning met 6 kamers? Dan staan er 6 buitenunits? Lijkt me niet ideaal.

Ik heb bv 3 slaapkamers vlak bij elkaar, qua koeling behoefte zal dat vrijwel altijd alle 3 gelijk zijn, 1 kamer is ietsjes groter.

Een multi-split met 3 binnen units lijkt me dan mooier toch?
Er zijn meerdere redenen om niet alles achter 1 multisplit(buitenunit) te gooien.

- Als er een defect is heb je gelijk niets meer en het gebeurd altijd tijdens een hittegolf waarbij de monteur geen tijd heeft, dat is bij een CV ketel ook altijd zo ze gaan midden in de winter stuk.
- Vaak gebruik je beneden meer dan boven of op andere tijden dan hoeft niet het hele traject van de units die uit staan mee te doen alhoewel er kleppen in zitten lekt het toch altijd een beetje.
- Single splits hebben lager minimaal vermogen en beter regelgedrag in algemeen.
- Bij Multi split moet er vaak minimaal 2 binnenunits aan of de buitenunit gaat lopen pendelen.

Ik zou altijd kiezen voor minimaal 2 buitenunits, boven en beneden gescheiden, de woonkamer/keuken die het meest aan staat altijd singlesplit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-05 09:43
Goedemiddag - ik ben voornemens twee AC units (split unit) te plaatsen in onze slaapkamers, Daarnaast hebben we een bestaande Toshiba RAS-137SKV-E7 staan (en een lucht/water warmtepomp ter ondersteuning van de CV).

Ik heb een offerte binnengekregen obv Daikin 2MXM50N9 + Comfora FTXP20 + Comfora FTXP35. De buitenunit wordt dan geplaatst naast die van de Toshiba. Hierin wordt uitgegaan van bestaande electra, welke een B16 automaat is, en vervolgens YMVK 1,5mm2 (vrij lang) naar de Toshiba.

Volgens de specs:
Toshiba opstartstroom 5.37A
Daikin minimum circuit ampere 14.93A, maar ook max current bij heating in 2.0+3.5 configuratie: 7.01A

Ik kom er niet helemaal wijs uit of de huidige afzekering en bekabeling geschikt is om de Daikin op aan te sluiten, naast de Toshiba....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
studiostevus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:47:
Goedemiddag - ik ben voornemens twee AC units (split unit) te plaatsen in onze slaapkamers, Daarnaast hebben we een bestaande Toshiba RAS-137SKV-E7 staan (en een lucht/water warmtepomp ter ondersteuning van de CV).

Ik heb een offerte binnengekregen obv Daikin 2MXM50N9 + Comfora FTXP20 + Comfora FTXP35. De buitenunit wordt dan geplaatst naast die van de Toshiba. Hierin wordt uitgegaan van bestaande electra, welke een B16 automaat is, en vervolgens YMVK 1,5mm2 (vrij lang) naar de Toshiba.

Volgens de specs:
Toshiba opstartstroom 5.37A
Daikin minimum circuit ampere 14.93A, maar ook max current bij heating in 2.0+3.5 configuratie: 7.01A

Ik kom er niet helemaal wijs uit of de huidige afzekering en bekabeling geschikt is om de Daikin op aan te sluiten, naast de Toshiba....
Die twee slaapkamers moeten haast balzalen zijn. Wellicht dat een 1,5 kW en 2,5 kW ook volstaan? Wil je voornamelijk verwarmen of koelen? Wat zijn de afmetingen en hoe is goed is de thermische isolatie?

Wat betreft bekabeling is 1,5 mm2 in beginsel ok, hoewel 2,5 mm2 hier doorgaans de standaard is. Over wat voor lengte praten we precies? 15 meter, 50 meter? Beide units kunnen prima samen op een standaard 16 A automaat met B-curve. Waar die 14,93 A precies vandaan komt weet ik niet, dat lijkt mij geen realistische waarde voor een 5 kW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
Tommie12 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:24:
[...]

Het verschil tussen dag en nachttarief is een paar procent.
Ik schrijf dan ook juist dat ik NIET uitga van nacht/dag tarief, maar over het gebruik van energie opgewekt door mn zonnepanelen, overdag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jpandriesse schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Ik schrijf dan ook juist dat ik NIET uitga van nacht/dag tarief, maar over het gebruik van energie opgewekt door mn zonnepanelen, overdag dus.
Ja, je kan dat vermogen dan beter direct gebruiken voor een WP (L/W of L/L)

Dan krijg je nog 4 keer zo veel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
FrankHe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Accumulatieverwarming wordt veel toegepast in België en zie je eigenlijk nooit in Nederland. Wanneer je zelf elektriciteit opwekt middels een PV-systeem dan ligt het toepassen van een warmtepomp zeer voor de hand. Door veel te investeren in goede isolatie van de zolder kun je toe met een kleinere airconditioning. Isolatie van rond de 150 mm dik is zeer aan te raden.
Maar waarom is het gebruik van die warmtepomp dan veel efficienter? Want die moet ook 's nachts draaien (wanneer de panelen geen stroom opwekken), terwijl de accumulatie dus 's nachts geen stroom vraagt.

Goed isoleren is een vanzelfsprekendheid. Ik moet nog bepalen hoe ik uit ga komen, maar dakopbouw gaat dan zijn 5cm pir/pur aan de buitenzijde (in het verleden al eens geisoleerd naar de maatstaven van toen) en aan de binnenkant gaat daar 120-160mm steen-/glaswol bijkomen (icm klimaatfolie om vochtproblemen tegen te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jpandriesse schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Maar waarom is het gebruik van die warmtepomp dan veel efficienter? Want die moet ook 's nachts draaien (wanneer de panelen geen stroom opwekken), terwijl de accumulatie dus 's nachts geen stroom vraagt.

Goed isoleren is een vanzelfsprekendheid. Ik moet nog bepalen hoe ik uit ga komen, maar dakopbouw gaat dan zijn 5cm pir/pur aan de buitenzijde (in het verleden al eens geisoleerd naar de maatstaven van toen) en aan de binnenkant gaat daar 120-160mm steen-/glaswol bijkomen (icm klimaatfolie om vochtproblemen tegen te gaan).
Daarom zet je bij de warmtepomp een buffervat van bijvoorbeeld 500 liter. Overdag warm je dat vat op met wat solar, en snachts verwarm je je huis ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
Navi schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Daarom zet je bij de warmtepomp een buffervat van bijvoorbeeld 500 liter. Overdag warm je dat vat op met wat solar, en snachts verwarm je je huis ermee.
Een buffervat voor wat?
Ik wil alleen maar elektrische verwarming op zolder hangen en zou naar de meest efficiente manier daarvoor, zeker dus geen uitgebreide installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
jpandriesse schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Hoe meer isolatie hoe beter.

Accumulatie warmt juist 's nachts op. België heeft van oudsher veel kernenergie waardoor er in de nachtelijke uren een enorm capaciteitsoverschot is en accumulatieverwarming lange tijd de standaard manier van verwarmen is geweest. Met goede isolatie van de wanden en het dak kan de L/L warmtepomp waarschijnlijk toe met een nachtverlaging van bijvoorbeeld twee graden. Daardoor zult je hoofdzakelijk overdag elektrische energie gebruiken die je waarschijnlijk ook nog eens helemaal zelf opwekt met het PV-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

In het geval van een L/W of W/W warmtepomp. In dit forum topic gaat het uitsluitend over L/L warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Leuk idee maar werkt totaal niet, in de winter doen je zonnepanelen amper iets wanneer de verwarming nodig is en in zomerperiode bufferen je muren/dak etc genoeg waardoor het savonds ook redelijk warm blijft en anders zal de verwarming maar zeer minimaal bijwarmen.

En waarom zou je snachts je huis verwarmen? voor de planten in huis?
Een beetje geïsoleerd huis koelt weinig af.

Alleen voor SWW kan het nuttig zijn doormiddel van een warmtepomp boiler want je wil altijd voldoende warm kunnen douchen ook in de zomer als de verwarming niet meer gebruikt wordt.

Mijn zonnepanelen kunnen nooit voldoende leveren wanneer ik de verwarming serieus nodig ben want bij voldoende zon wordt het huis al opgewarmd via de ramen, bij koeling werkt het dan wel, dit zou mogelijk wel kunnen werken als je huis amper/mini ramen heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 10-05-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
FrankHe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Accumulatie warmt juist 's nachts op. België heeft van oudsher veel kernenergie waardoor er in de nachtelijke uren een enorm capaciteitsoverschot is en accumulatieverwarming lange tijd de standaard manier van verwarmen is geweest.
Dat was inderdaad daar de norm, maar volgens mij hoeft dat dus niet en kan je die dingen ook zo instellen dat ze overdag gaan opwarmen. Dat was wat mij aan het denken zette/ waarom ik de vraag stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
Wat is verder ongeveer het gemiddelde jaarlijkse kwh verbruik van een 2,5kw L/L unit?
Uitgaande van gebruik om zowel te koelen als verwarmen van een redelijk tot goed geisoleerde zolder slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jpandriesse schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Dat was inderdaad daar de norm, maar volgens mij hoeft dat dus niet en kan je die dingen ook zo instellen dat ze overdag gaan opwarmen. Dat was wat mij aan het denken zette/ waarom ik de vraag stelde.
Ja, dat was de norm in de jaren 70. We zijn misschien wat achter, maar niet zo veel.
Trouwens, de huizen die in de jaren 70 uitgerust werden met electrische verwarming werden meestal een pak beter geïsoleerd dan huizen verwarmd op stookolie aan 5c€ per liter. (ja, dat was de prijs toen..., dus waarom zou je isoleren)

Nu is directe electrische verwarming (al dan niet met accumulatie gewoon vloeken in de kerk omdat je COP=1.
Als je electrisch verwarmt, dan met een WP!

En .. waarom 's nachts verwarmen?
Mijn matig geïsoleerd huis koelt van 21 graden af naar 19.5 op een koude winternacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jpandriesse schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:46:
Wat is verder ongeveer het gemiddelde jaarlijkse kwh verbruik van een 2,5kw L/L unit?
Uitgaande van gebruik om zowel te koelen als verwarmen van een redelijk tot goed geisoleerde zolder slaapkamer.
Wat is je jaarverbruik van je auto?

Bij mij is dat ca 950 liter. :o

Alles hangt af van de isolatie, de draaiuren, de aanwezigheid van grote ramen, tocht en wat je verwacht.

Op mijn slaapkamer is het verbruik voor verwarming =0. Ik verwarm mijn slaapkamer niet, en het raam staat op kip van Maart tot September. Ik hou van een frisse slaapkamer.
Er komt een L/L WP om de hittegolven door te komen. Verwarmen zal ik enkel doen als er eens iemand langere tijd bedlegerig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Navi schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:04:
Jullie zijn zo te zien niet echt fan van multi-split? Hoe doe je dat dan in een woning met 6 kamers? Dan staan er 6 buitenunits? Lijkt me niet ideaal.

Ik heb bv 3 slaapkamers vlak bij elkaar, qua koeling behoefte zal dat vrijwel altijd alle 3 gelijk zijn, 1 kamer is ietsjes groter.

Een multi-split met 3 binnen units lijkt me dan mooier toch?
Ik heb een single op zolder en een single op de BGG, wanneer het hoogzomer is koelen we daar het hele huis incl. de eerste verdieping mee terug.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:55
Stel dat ik in een kleine tussenwoning van 90m2 een single split hang in de woonkamer, primair om in de herfst winter het gasverbruik te minimaliseren en secundair voor de enkele hete dagen in de zomer, denken jullie dat op die hete dagen de slaapkamer op de 1e verdieping enigzins profiteert van de draaiende airco in de woonkamer? Ja koude daalt en warmte stijgt maar het mengt wellicht gunstig waar het op elkaar botst? En de luchtvochtigheid eruit halen werkt wellicht gunstig door naar boven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
r0bb schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:33:
Stel dat ik in een kleine tussenwoning van 90m2 een single split hang in de woonkamer, primair om in de herfst winter het gasverbruik te minimaliseren en secundair voor de enkele hete dagen in de zomer, denken jullie dat op die hete dagen de slaapkamer op de 1e verdieping enigzins profiteert van de draaiende airco in de woonkamer? Ja koude daalt en warmte stijgt maar het mengt wellicht gunstig waar het op elkaar botst? En de luchtvochtigheid eruit halen werkt wellicht gunstig door naar boven?
Je zegt het al, koude lucht daalt...
Het enige effect is dat je minder hete lucht hebt die naar boven gaat, maar het zal de slaapkamer niet afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik had eerst ook enkel een unit op de BGG , ik heb hiermee getest. Een airco op de BGG gaat met koelen GEEN effect hebben op het klimaat op verdiepingen boven de bgg.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
De beste oplossing is één of meer airconditioning units op de 1e verdieping te installeren. Wil je dat niet dan zul je de koude lucht geforceerd naar boven moeten brengen of de warme lucht naar beneden forceren. Leg een behoorlijke lengte flexibele ventilatieslang langs de trap naar boven. Ik zou een diameter van ten minste 150 mm nemen. Monteer een passende ventilator met een vermogen van ten minste 50 Watt waarmee je een luchtstroom creëert. Een leuk experimenteel hobbyproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-05 09:43
FrankHe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Die twee slaapkamers moeten haast balzalen zijn. Wellicht dat een 1,5 kW en 2,5 kW ook volstaan? Wil je voornamelijk verwarmen of koelen? Wat zijn de afmetingen en hoe is goed is de thermische isolatie?
  • 16 m2 en 25 m2
  • zowel verwarmen als koelen, in de winter hadden we een nacht dat het 9 graden was op de slaapkamer. Zomer hebben we nog niet meegemaakt in dit huis...
  • slecht geisoleerd... oude aluminium kozijnen (gaan we ook iets aan doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:19
FYI:
Sinds gistermiddag werkt de Airconwithme app weer.
Blijkbaar zijn de problemen met de cloud server opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
studiostevus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:20:
[...]
  • 16 m2 en 25 m2
  • zowel verwarmen als koelen, in de winter hadden we een nacht dat het 9 graden was op de slaapkamer. Zomer hebben we nog niet meegemaakt in dit huis...
  • slecht geisoleerd... oude aluminium kozijnen (gaan we ook iets aan doen)
Dan zou ik als eerste investeren in dubbel glas en nieuwe kozijnen. Indien mogelijk de muurisolatie verbeteren. Pas als dat in orde is zou ik een L/L warmtepomp plaatsen omdat je dan met veel minder vermogen toe kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 08:35

Voordelen airco:
- Kan ook koelen
Nadelen airco

- Makkelijk plaatsen
Nadelen accumulatie:
- Duur
- Kan niet koelen

Toch enkele bedenkingen.
We hebben hier ook accumulatieverwarming, deze zijn aangesloten op een exclusief nachtteller.
Dus overdag opladen kan niet.(misschien dat het door aanpassingen te doen aan de aansluiting wel mogelijk is)
Maar wij hebben na lang twijfelen besloten om de verwarming te vervangen door een L/L warmtepomp.
Vrijdag komen ze een daikin vloermodel van 5kW plaatsen.
De woonkamer is 8x4 .
Hiermee kan ik in het tussenseizoen ook verwarmen met de stroom van de zonnepanelen.
En in de zomer zal ik de woonkamer dan ook fris kunnen houden via de stroom van de zonnepanelen.
De accumulatie moest vroeg of laat vervangen worden door een ander type verwarming.
Aangezien er geen gasaansluiting mogelijk is en andere alternatieven mij niet konden bekoren.
Is de keuze op een L/L warmtepomp gevallen.
Op de slaapkamers hebben we dit al enkele jaren tot grote tevredenheid.
Toen we nog een terugdraaiende teller hadden (voor de nederlandse lezers"salderen") was het nog idealer natuurlijk.
Hoeveel alles uiteindelijk gaat kosten qua verbruik is nog even afwachten natuurlijk.
Maar gebruiksgemak en comfort gaat wel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@toxictooms 5kW voor een kamer van 32m2 is wel heel erg veel of is het zo slecht geisolleerd?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Het is niet geïsoleerd volgens de nieuwste regels. Wel dubbele beglazing, dakisolatie.
Ik redeneer beter een beetje overschot zodat hij op deellast kan draaien. Dan tekort en op hoger vermogen draaien.
Ik weet dat de meningen hierover misschien verschillen.
Maar ik ga er van uit dat mijn installateur er meer van kent dan ik.
In de slaapkamers koelt en verwarmt alles perfect zonder veel verbruik.
Er zijn idd nog wel een aantal dingen die we gaan moeten afwachten.
Ook de manier waarop we hem gaan gebruiken is nog wat onduidelijk. 24/7 of bv enkel wanneer er warmtevraag is. We zullen het zien.

[ Voor 19% gewijzigd door toxictooms op 10-05-2022 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
toxictooms schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:23:
Het is niet geïsoleerd volgens de nieuwste regels. Wel dubbele beglazing, dakisolatie.
Ik redeneer beter een beetje overschot zodat hij op deellast kan draaien. Dan tekort en op hoger vermogen draaien.
Ik weet dat de meningen hierover misschien verschillen.
Maar ik ga er van uit dat mijn installateur er meer van kent dan ik.
In de slaapkamers koelt en verwarmt alles perfect zonder veel verbruik.
Heb je wel spouwmuur isolatie? Weet je hoeveel stroom je kwijt was voor verwarmen alleen?
Dat verhaal dat je installateur……, als je een beetje hebt ingelezen hier, kun je denk ik met korrel(tje) zout nemen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Er is spouwmuurisolatie aanwezig van eind jaren 60. Ik had een verbruik van 3000kWh exclusief nacht voor de verwarming alleen.
Ik heb van mijn installateur geen klachten. Zowel qua service en prijs en alles proper en perfect afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:59
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Een beetje geïsoleerd huis koelt weinig af.
gewoon even uit nieuwsgierigheid... Hoeveel is dat bij jou ? Afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 23:57
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Er zijn meerdere redenen om niet alles achter 1 multisplit(buitenunit) te gooien.

- Als er een defect is heb je gelijk niets meer en het gebeurd altijd tijdens een hittegolf waarbij de monteur geen tijd heeft, dat is bij een CV ketel ook altijd zo ze gaan midden in de winter stuk.
- Vaak gebruik je beneden meer dan boven of op andere tijden dan hoeft niet het hele traject van de units die uit staan mee te doen alhoewel er kleppen in zitten lekt het toch altijd een beetje.
- Single splits hebben lager minimaal vermogen en beter regelgedrag in algemeen.
- Bij Multi split moet er vaak minimaal 2 binnenunits aan of de buitenunit gaat lopen pendelen.

Ik zou altijd kiezen voor minimaal 2 buitenunits, boven en beneden gescheiden, de woonkamer/keuken die het meest aan staat altijd singlesplit.
Houd ook rekening met Noord en Zuid kanten van je woning. Noorden wil verwarmen waar zuiden wil koelen op warme dagen in het voor of najaar. Een multisplit kan maar een ding tegelijk doen...

Voor mijn huis met 7 slaap/werk kamers en een grote woonkamer/keuken ga ik 9 single splits plaatsen, 7x2kW en 2 keer 5kW vloermodel, van MHI. Aan één kant heb ik geen buren, dus dat wordt een mooie fabrieksstraat, en alle units onder handbereik. Komen later nog wel kasten omheen, het oog wil ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:19
Hier ook drie singlesplit units van MHI (1x 3.5 kW voor de woonkamer en twee keer 2.5 kW voor de slaapkamer en werkkamer).

Geen moment spijt van. Een buitenunit staat op een dakkapel achter bij de badkamer, eentje in een nis naast de oprit en de derde staat op het dak van de garage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ramtka schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Houd ook rekening met Noord en Zuid kanten van je woning. Noorden wil verwarmen waar zuiden wil koelen op warme dagen in het voor of najaar. Een multisplit kan maar een ding tegelijk doen...
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Of je moet in een kartonnen doos wonen. Ik gebruik juist in het voor- en najaar de zon om gratis het huis egaal te verwarmen. Alle deuren open en laat maar komen die warmte op zuid.

Hier heeft heel het huis gewoon een egale warmte, zeker na de recent gedane isolatieverbouwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Voor mijn huis met 7 slaap/werk kamers en een grote woonkamer/keuken ga ik 9 single splits plaatsen, 7x2kW en 2 keer 5kW vloermodel, van MHI. Aan één kant heb ik geen buren, dus dat wordt een mooie fabrieksstraat, en alle units onder handbereik. Komen later nog wel kasten omheen, het oog wil ook wel wat.
Huh, je gaat toch niet vertellen dat op de noordkant de airco op verwarmen zet terwijl op de zuidkant hem op koelen zet?
24kW bij elkaar, in welk paleis woon je precies?

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 10-05-2022 19:15 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
MotorBeast schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:09:
[...]

Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Of je moet in een kartonnen doos wonen. Ik gebruik juist in het voor- en najaar de zon om gratis het huis egaal te verwarmen. Alle deuren open en laat maar komen die warmte op zuid.

Hier heeft heel het huis gewoon een egale warmte, zeker na de recent gedane isolatieverbouwingen.
Dat zei de installateur natuurlijk zodat 'ie meer units kon verkopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
HereIsTom schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Huh, je gaat toch niet vertellen dat op de noordkant de airco op verwarmen zet terwijl op de zuidkant hem op koelen zet?
24kW bij elkaar, in welk paleis woon je precies?
Een mooi paleisje, dank je. Mijn uitdaging zat in de kleinste hoeveelheid afgegeven vermogen, en een zeer dynamische gezins samenstelling. Multisplits hadden een te grote minimale afgifte, en prijstechnisch maakt het niet veel uit. Het was hoe dan ook een grote ingreep, dan maar in één keer goed doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
GermanPivo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:18:
[...]

Dat zei de installateur natuurlijk zodat 'ie meer units kon verkopen. :+
Al met al is toch wel triest wat je af en toe voorbij ziet komen. Je kunt tegenwoordig niets meer kopen zonder je in te lezen. Het gaat bij de meeste alleen nog maar om de knikkers. Ik snap dat niet. Ik liet in mijn werk liever iets liggen zodat andere reclame voor me maakte en dan verdiende ik het daar wel weer.

Ben nu bezig met een L/W en ook daar geloof in mijn oren niet als ze al komen. En als ze komen krijg ik geen offerte. Zijn niet gediend blijkbaar van kritische vragen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@MotorBeast Ze verdienen het te gemakkelijk tegenwoordig, heb meegemaakt bij offerte aanvraag dat ze deze wel even telefonisch konden maken, ze hoefden niet langs te komen om het te zien 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@HereIsTom Komt goed. Slechte tijden komen er aan (en voor sommige zijn ze er al) en dan bepaalt de klant weer. Wie betaalt, die bepaalt is mijn credo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Ramtka schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Een mooi paleisje, dank je. Mijn uitdaging zat in de kleinste hoeveelheid afgegeven vermogen, en een zeer dynamische gezins samenstelling. Multisplits hadden een te grote minimale afgifte, en prijstechnisch maakt het niet veel uit. Het was hoe dan ook een grote ingreep, dan maar in één keer goed doen
Is dit wel goed dan :?

Je hoeft niet 1 hele grote multi te gebruiken, 2 of 3 kleinere zou ook werken, maar ik twijfel sterk over of losse airco per ruimte optimaal is. Met zoveel ruimtes denk ik eerder aan multizone systemen, kanaal unit (lucht) of vloerverwarming/koeling (water), beide met een wandthermostaat per ruimte. Zoals 2x 5kW multizone kanaal unit in single split opstelling. Of met water - zie andere thread + vloerverwarming multizone controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramtka
HereIsTom schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:30:
@MotorBeast Ze verdienen het te gemakkelijk tegenwoordig, heb meegemaakt bij offerte aanvraag dat ze deze wel even telefonisch konden maken, ze hoefden niet langs te komen om het te zien 8)7
Hier ook. Als ze al komen. En vervolgens een goed gesprek hebben met daaruit een plan, maar vervolgens een ander plan offreren. Of een prijs afgeven, zonder specificatie van de te leveren apparatuur. Tekenen bij het kruisje. De gekozen leverancier was veruit de goedkoopste van allemaal, ondanks de hoeveelheid MHI apparaten.

Toen ik begon op het L/L pad had ik niet verwacht op deze opstelling uit te komen. Ik begon met 3 multisplits en 8 binnen units. Info op dit forum en verdiepen in de technische details van L/L heeft me van de multisplits doen afzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
w00key schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Is dit wel goed dan :?

Je hoeft niet 1 hele grote multi te gebruiken, 2 of 3 kleinere zou ook werken, maar ik twijfel sterk over of losse airco per ruimte optimaal is. Met zoveel ruimtes denk ik eerder aan multizone systemen, kanaal unit (lucht) of vloerverwarming/koeling (water), beide met een wandthermostaat per ruimte. Zoals 2x 5kW multizone kanaal unit in single split opstelling. Of met water - zie andere thread + vloerverwarming multizone controller.
Het huis is niet geschikt voor luchtkanalen, dit zou grote infra kosten met zich meebrengen. Met samengesteld gezin is vloerverwarming niet handig, ruimtes verwarmen die de helft van de tijd niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 10:13

Processorkoeler

Geen stock koeler

Hoi allemaal. Vraagje waarvan ik denk dat 'ie hier wel past, zonder nieuw topic:

Ik woon nu alleen in een hoekhuis van 120m² uit 1986. Verwarm nu met gas (lage temp, wel nog reguliere radiatoren). Gezien de gasprijs á €2/m³ en mijn overschot van +- 1000kWh per jaar denk ik aan een airco. Vooralsnog eentje beneden, met optie tot uitbreiding.

Met single split heb ik relatief goedkoop een airco in de woonkamer, maar bij uitbreiding zou ik de warmtepomp moeten voor multisplit, óf een tweede/derde unit buiten plaatsen. Dat vind ik niet héél mooi en is volgens mij ook minder zuinig. Bij een multi-split heb ik een relatief duurdere aanschaf maar wel optie tot uitbreiding later.

Wil een Daikin systeem. Woonkamer is voldoende met 3kW, elke andere kamer makkelijk met 1,5kW.

De woonkamer is 80m³ inhoud (27 m² oppervlak). Slaapkamer is 10m² oppervlak met +- 25-30m³ inhoud.
Denk dat de woonkamer voldoet met 3kW en de andere ruimtes met het minimum (1 á 1,5kW). Een multisplit unit is er vanaf €2000 excl. binnenunits. Voor dat geld heb ik wel 1 compleet single split syesteem van 3kW.

Wat raden jullie aan? Qua stroomaansluiting neem ik een aparte groep (er is ruimte en capaciteit). Een 2e idee was een hybride warmtepomp maar die koelt natuurlijk niet. Is dat rendabeler qua kosten afgezet in warmte?

[ Voor 49% gewijzigd door Processorkoeler op 10-05-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
@Ramtka je bent gek als je 9 buitenunits aan je 'mooie paleis' gaat hangen imo. Ik wil niet weten wat voor spinneweb aan kabelgoten dat gaat opleveren. Misschien moet je eens kijken naar Innova monoblocks als je overal een eigen systeem wilt hebben.

@Processorkoeler de SCOP van een warmtepomp gaat richting de 6 waar die van een goede airco rond de 4 zit. Echter is de airco weer wat goedkoper en kan deze koelen. Ik ga voor multisplit airco van LG met hetzelfde doel.

[ Voor 22% gewijzigd door r0bb op 10-05-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
r0bb schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:17:
@Ramtka je bent gek als je 9 buitenunits aan je 'mooie paleis' gaat hangen imo. Ik wil niet weten wat voor spinneweb aan kabelgoten dat gaat opleveren. Misschien moet je eens kijken naar Innova monoblocks als je overal een eigen systeem wilt hebben.

@Processorkoeler de SCOP van een warmtepomp gaat richting de 6 waar die van een goede airco rond de 4 zit. Echter is de airco weer wat goedkoper en kan deze koelen. Ik ga voor multisplit airco van LG met hetzelfde doel.
Die COP van 6 haal je alleen bij hele lage watertemperaturen. Lage temperatuur met radiator is vaak zo’n 45 en dan kan je die COP van 6 wel op je buik schrijven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:22
Ik zou persoonlijk ook geen 6 units aan of rond mijn huis plakken. Wij hebben inmiddels een ruim jaar onze aircos hangen. 1 multispilt van 4 (Daikin) en nog een extra single split voor de zolder. We hebben afgelopen jaar enorm veel harde euros weten te besparen met een heerlijk koel EN heerlijk warm huis. We zijn (zelfs met de huidige prijzen) aanzienlijk veel goedkoper uit. Even wennen met inregelen maar dat is prima te doen. En ja soms pendelen maar dat maakt ons ECHT niet uit. En 1 unit aan op de multi werkt prima. Ze zijn stil, goedkoop en goed te bedienen. En mijn huis ziet er clean uit met 1 grotere unit uit het zicht. Die cleanheid is me ook wat waard. Wonen in een halfvrijstaand huis uit 1995. Ik besef me dat veel factoren van belang zijn en dat mijn ervaring niet die van de ander hoeft te zijn. Maar ik ben kritisch en niet snel tevreden maar wilde toch ook laten weten dat er erg tevreden multisplit gebruikers zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Yamahaa Oftewel je hebt nog geen echte winter meegemaakt. Lees overdag vorst en dan aan de lopende band defrosts en die zijn fors met zoveel units binnen op 1 multi. En dat is echt niet fijn. En nee, ik wil niet meer stoken met mijn ketel.

@Glashelder Ik weet niet beter dat een L/L zelfs een fractie betere (S)COP heeft. Je hoeft immers niet de massa van water op te warmen met verliezen in de leiding. Lucht is zo opgewarmd.

[ Voor 39% gewijzigd door MotorBeast op 10-05-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Onzin echt onzin. Ik heb hier gelezen dat god en alleman defrosts had terwijl wij met onze zwaardere unit er NUL had. Hij stond heerlijk rustig te draaien. Ik monitor alles met domotica. Je maakt de suggestie dat een multisplit eerder in defrosts gaat wat echt volledige onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Yamahaa schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:43:
Onzin echt onzin. Ik heb hier gelezen dat god en alleman defrosts had terwijl wij met onze zwaardere unit er NUL had. Hij stond heerlijk rustig te draaien. Ik monitor alles met domotica. Je maakt de suggestie dat een multisplit eerder in defrosts gaat wat echt volledige onzin is.
Nope geen onzin. Heb zelf goede vergelijking met een single 4,2 en een multi 4,5. NB: het was ook zo koud deze winter. :N

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 10-05-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

Glashelder schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:35:
[...]

Die COP van 6 haal je alleen bij hele lage watertemperaturen. Lage temperatuur met radiator is vaak zo’n 45 en dan kan je die COP van 6 wel op je buik schrijven.
Gaat dit over scop of cop?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Waarom zou een multi eerder in defrost gaan dan single?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamahaa
Alles ligt er aan hoe hard een unit moet werken en zijn conversie moet doen. Het heeft NIETS te maken met singe of multi. Het heeft met capaciteit te maken icm de conversie die moet plaats vinden. Als die te hoog is en de condities van temp en vochtigheid zijn gunstig dan bevriest de boel. Heeft NIETS met singe of multi split te maken. Maar ik wilde alleen maar kenbaar maken dat er ook tevreden multisplit gebruikers zijn. Ik ga weer in de leesmodus :)

[ Voor 14% gewijzigd door Yamahaa op 10-05-2022 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Defrosts heb je altijd single of multi met vrieskou en vochtig weer, dat heeft elke buitenunit. Afhankelijk van plaatsing van de unit en welke provincie waar je woont zal dit zeker meebepalen met welke regelmaat dit gebeurt. Mijn ervaring dat met 24 uur stoken amper defrosts komen in mijn geval, als je veel vraagt van de unit bij lage buitentemperatuur of mist of een combi vriest deze ook harder dicht.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:16
Hier ook tevreden multi-split gebruiker (buiten 6.0kW, binnen 3,5, 2.5 en 2kW, en geen problemen.

Zoals wij het gebruiken nauwelijks pendelen (pendelen verbruikt hier minder dan normaal laag verbruik), en nauwelijks defrosts terwijl ik hier heel andere verhalen las.

Dat het systeem niet de beste keuze is onder alle omstandigheden zal ik onmiddellijk erkennen.
Dat multi-split altijd slecht is tenzij je permanent alle units gebruikt, dat het bij vorst overdag je huis niet warm houdt en dat de defrosts je om de oren vliegen vind ik grote onzin.
Ik denk dat je dan de capaciteit niet juist gekozen hebt, of dat er dan een probleem is met de installatie.

Ook in een minder goed geïsoleerde woning kan het prima werken (bij ons in elk geval), geen probleem. Wederom, dan moet je daarin rekening houden met de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:45:
[...]

[...]

Gaat dit over scop of cop?
Goed punt. Denk inderdaad SCOP, maar ik vraag me af in hoeverre de SCOP van een L/L zich goed laat vergelijken met die van de L/W variant.

MotorBeast schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:39:
@Glashelder Ik weet niet beter dat een L/L zelfs een fractie betere (S)COP heeft. Je hoeft immers niet de massa van water op te warmen met verliezen in de leiding. Lucht is zo opgewarmd.
Ik denk eigenlijk dat afgifte temperatuur belangrijker is dan het medium. Bij mijn weten kan een L/W wel een betere COP halen dan L/L maar alleen met vloerverwarming met een goed geïsoleerd huis waarbij de afgifte temperatuur liefst onder de 30 graden ligt.

Een L/L kan die COP ook halen bij een afgifte van 30 graden lucht, maar hoe vaak zal je zo laag zitten in de winter zonder een hoop lucht te verplaatsen? :)

Maar nogmaals, ik vraag me af in hoeverre de SCOP een op een te vergelijken is tussen L/L en L/W.
Mijn goedkope simpele Haier is geen enkele keer in defrost gegaan deze ‘winter’ :p Heeft 24/7 gedraaid.

Denk dat het punt met de multi discussie gewoon is dat het goed kan gaan, maar ook goed fout. En dan ben je de lul.

[ Voor 79% gewijzigd door Glashelder op 10-05-2022 21:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Goed punt. Denk inderdaad SCOP, maar ik vraag me af in hoeverre de SCOP van een L/L zich goed laat vergelijken met die van de L/W variant.
Helemaal niet, de bron is heel verschillend.

Als bron kan in principe alles gebruikt worden waarin warmte aanwezig is (al dan niet verkregen door de zon). Denk bijvoorbeeld aan bodemwarmte, oppervlaktewater, buitenlucht, ventilatielucht of restwarmte uit de industrie. De warmte wordt opgewaardeerd en afgegeven aan lucht of water voor de inzet van ruimteverwarming of warm tapwater.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:17:
[...]

Helemaal niet, de bron is heel verschillend.

Als bron kan in principe alles gebruikt worden waarin warmte aanwezig is (al dan niet verkregen door de zon). Denk bijvoorbeeld aan bodemwarmte, oppervlaktewater, buitenlucht, ventilatielucht of restwarmte uit de industrie. De warmte wordt opgewaardeerd en afgegeven aan lucht of water voor de inzet van ruimteverwarming of warm tapwater.
De bron is bij beide gewoon lucht?

L/L lucht/lucht (van lucht naar lucht)
L/W lucht/water (van lucht naar water)

Edit: @Servee :+ Kan gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:20:
[...]

De bron is bij beide gewoon lucht?

L/L lucht/lucht (van lucht naar lucht)
L/W lucht/water (van lucht naar water)
Klopt snap ik ;) ik las de vraag niet goed.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-05 09:10
Mag je 2 buitenunits in een hoek van 90 graden bij elkaar zetten? Dat zou mooi uitkomen kwa plaatsing. Zou dan ongeveer met 90 graden tegen de huidige unit in de grindbak gemonteerd worden. Andere oplossing zou op een beugel er boven zijn naar dan lekt er condens vocht van de bovenste op de onderste en dat heb ik in de winter liever niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPYSVU0mXNT4f-RT5KODPIcl4NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StS27Xv9X9xBzKhy7oKLDKLO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 21:02
Zijn er hier mensen met een (nieuwe) Panasonic airco met nanoe x functie? Ik heb er 2 en het vreemde is dat het geluid verschilt van elkaar. Bij de een hoor je het verschil tussen Nanoe uit en aan bijna niet, terwijl op de andere slaapkamer het verschil wel duidelijk hoorbaar wanneer de nanoe x functie aanstaat.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, want ik vermoed dat een van de twee niet goed werkt (de nanoe filter bedoel ik dan), ik weet alleen niet welke van de twee.

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 10-05-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 13:47
rwijnhov schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:27:
Mag je 2 buitenunits in een hoek van 90 graden bij elkaar zetten? Dat zou mooi uitkomen kwa plaatsing. Zou dan ongeveer met 90 graden tegen de huidige unit in de grindbak gemonteerd worden. Andere oplossing zou op een beugel er boven zijn naar dan lekt er condens vocht van de bovenste op de onderste en dat heb ik in de winter liever niet.

[Afbeelding]
M.b.t. stapelen, zou het wellicht een optie zijn om een klein slangetje van een centimeter of 30 aan de bovenste unit te bevestigen? Dat de slang dan net lang genoeg is om hem langs de zijkant van onderste machine te leggen en de condens daardoor niet op deze unit valt maar ernaast?

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 18:22
Glashelder schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:35:
[...]

Nee hoor, eerder richting de 30. Kijk maar eens naar de specs van een goede LWWP bij A7/W35. Volgens mij haalt er geen enkele de 6.

Laatste generatie Panasonic Monoblock Gen J. Heel populair op tweakers hier en één van de meest zuinige. 5kW-model: COP bij 5,08 bij A7/W35. Specs: https://www.aircon.panaso...no-bloc-j-generation-r32/

Het probleem is een klein beetje dat de COP van een L/L lastiger te bepalen is omdat de warmtepomp het zelf ook niet echt weet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 21:37
Waah schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:49:
[...]

Stroom uitlezen lijkt een optie, maar dat doet die in ampère. Niet in watt. Ik heb er een stekker tussen dus ik zal de komende week eens kijken of het verbruik wat de unit meld overeen komt met wat die daadwerkelijk volgens die stekker verbruikt.
Ik heb voor de zekerheid een Shelly Plus 1PM 16A test setup gemaakt en dit werkt.
Hierdoor kan ik een gat door de doos boren en de kabels aansluiten(Wago Micro lasdoppen er bij) en het stopcontact blijven gebruiken.
Kwam er achter dat ik destijds extra diepe bakjes geplaatst had :9

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Bonzo2009 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:31:
[...]

Ik heb voor de zekerheid een Shelly Plus 1PM 16A test setup gemaakt en dit werkt.
Hierdoor kan ik een gat door de doos boren en de kabels aansluiten(Wago Micro lasdoppen er bij) en het stopcontact blijven gebruiken.
Kwam er achter dat ik destijds extra diepe bakjes geplaatst had :9
Dat is met een shelly dus uitlezen? Ja dat kan sowieso lijkt me.

Maar hier lees ik het direct uit vanaf de unit zelf. Het lijkt tot nu toe best accuraat. Maar morgen kan ik makkelijker vergelijken of er een groot verschil zit tussen wat mijn stekker (of een shelly) aangeeft, en wat de MHI Binnenunit zelf aangeeft als verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08

Oekol

waka waka hey hey

Oekol schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:19:
Heb een offerte voor 1 4,2kw unit in de woonkamer. Heb al een buitenunit waar hij op aangesloten kan worden.

Gaat om een FTXM42R, gaat door dak uitbouw heen en komt dan aan de muur te hangen met een condenspomp.

Prijs is €1600 incl btw

Klinkt me duur in de oren?
Wat vinden jullie er van?
Heb de specificatie binnen. Wat er gebeurd is dus 1 binnendeel van 4,2 kW die wordt aangesloten op het buitendeel die via bitumen dak (uitbouw) naar binnen moet en dan moeten ze uiteraard weer dicht maken.

Wat vinden jullie qua prijs? (@Servee)
Prijs wordt afgerond naar beneden

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 11-05-2022 07:51 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Nee hoor, eerder richting de 30. Kijk maar eens naar de specs van een goede LWWP bij A7/W35. Volgens mij haalt er geen enkele de 6.
De poster in kwestie zegt ‘reguliere radiatoren’ te hebben. Ik geloof niet echt dat die nu zijn CV systeem op 30 graden heeft staan. 45 ish lijkt me realistischer.

Dan is de COP dus nog slechter dan de door jou genoemde 5,08 :p

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 11-05-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Oekol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:01:
[...]

Heb de specificatie binnen. Wat er gebeurd is dus 1 binnendeel van 4,2 kW die wordt aangesloten op het buitendeel die via bitumen dak (uitbouw) naar binnen moet en dan moeten ze uiteraard weer dicht maken.

***members only***
Er is wel al €300 euro verdwenen na het aanvragen van de specificatie :+ (of is je specificatie excl btw?)
Originele bedrag is wat aan de hoge kant, maar ik denk dat het nieuwe bedrag niet heel gek is - relatief gezien zit het meeste werk normaal gesproken niet in het ophangen van de buitenunit, maar in de rest van de werkzaamheden.

@Oekol Specificeer ook het exacte type binnendeel even :)

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 11-05-2022 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 18:22
Glashelder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:07:
[...]

De poster in kwestie zegt ‘reguliere radiatoren’ te hebben. Ik geloof niet echt dat die nu zijn CV systeem op 30 graden heeft staan. 45 ish lijkt me realistischer.

Dan is de COP dus nog slechter dan de door jou genoemde 5,08 :p
Nee, ik zeg dat een COP van 6 eerder pas gehaald wordt bij een Ta van 30 en/of een hogere ambient temperature. Aangezien de COP bij A7/W35 dus niet hoger komt dan 5,08. Ik ben het dus met je eens en trek het zelfs nog verder :P. Het lijkt me heel sterk dat de poster een COP van 6 haalt met W45. Misschien als het buiten 18 graden is maar zelfs dat betwijfel ik. Dat gaat tegen alle specs in.

[ Voor 17% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-05-2022 07:20 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-05 21:01

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Goedemorgen, wie kan mij vertellen (ivm schilderwerk) hoe ik deze buitenkap er af kan halen? En blijven de lamellen dan zitten? Dan kan ik mijn schilderwerk netjes uitvoeren. Hoop dat jullie me kunnen helpen

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

GermanPivo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:11:
[...]

Er is wel al €300 euro verdwenen na het aanvragen van de specificatie :+ (of is je specificatie excl btw?)
Originele bedrag is wat aan de hoge kant, maar ik denk dat het nieuwe bedrag niet heel gek is - relatief gezien zit het meeste werk normaal gesproken niet in het ophangen van de buitenunit, maar in de rest van de werkzaamheden.
Het is ex btw inderdaad en er zit geen buitenunit bij. Die is er al aanwezig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-05 21:01

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPzNQKfNsGILxJmU4Y4YIJZCbcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ym34Ka4nqZISZL0p5EoOQ0O.jpg?f=fotoalbum_largeGoedemorgen, wie kan mij vertellen (ivm schilderwerk) hoe ik deze buitenkap er af kan halen? En blijven de lamellen dan zitten? Dan kan ik mijn schilderwerk netjes uitvoeren. Hoop dat jullie me kunnen helpen

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:13:
[...]

Nee, ik zeg dat een COP van 6 eerder pas gehaald wordt bij een Ta van 30 en/of een hogere ambient temperature. Ik ben het dus met je eens en trek het zelfs nog verder :P
Sorry, net wakker, had dat pas laat door :+ Probeerde er nog wat van te maken door te editen :p

Dacht eerst dat je bedoelde dat een COP van 30 haalbaar was :D :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:17:
[Afbeelding]Goedemorgen, wie kan mij vertellen (ivm schilderwerk) hoe ik deze buitenkap er af kan halen? En blijven de lamellen dan zitten? Dan kan ik mijn schilderwerk netjes uitvoeren. Hoop dat jullie me kunnen helpen
Was het nu echt niet online te vinden hoe je de kappen verwijderd?
YouTube: Daikin Online Controller - Ururu Sarara FTXZ-N installation video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 21:37
Waah schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:03:
[...]

Dat is met een shelly dus uitlezen? Ja dat kan sowieso lijkt me.

Maar hier lees ik het direct uit vanaf de unit zelf. Het lijkt tot nu toe best accuraat. Maar morgen kan ik makkelijker vergelijken of er een groot verschil zit tussen wat mijn stekker (of een shelly) aangeeft, en wat de MHI Binnenunit zelf aangeeft als verbruik.
Ja alleen met behoud van stopcontact en geen stekker kabel gat naast je WCD + stekker van je meter.

Ben benieuwd, hoe meer opties hoe beter.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

GermanPivo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:11:
[...]

@Oekol Specificeer ook het exacte type binnendeel even :)
Ik quote mijn vorige bericht bewust waar dat in staat. Maar gaat om een FTXM42R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Oekol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:16:
[...]

Het is ex btw inderdaad en er zit geen buitenunit bij. Die is er al aanwezig.
Ah, helemaal overheen gelezen! Maar het binnendeel is dan wat aan de prijzige kant; die zou max €700 incl. btw moeten kosten. Gevoelsmatig zou de prijs excl. btw de prijs incl. btw moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:01:
[...]

***members only***
De prijs is gewoon hoog, prijs condenspompje lijkt me normaal (afhankelijk van kwaliteit) en 300 arbeidsloon dus 50% van kosten unit lijken me wat hoog, ze moeten wel een dakdoorvoer maken en dichtbranden maar daarentegen geen buitenunit plaatsen. Wel evt mee berekenend maar niet zichtbaar bijvullen van buitenunit, wat zou kunnen indien de buitenunit al paar jaar staat. Dan zou het wel kunnen kloppen.

Edit; als dit een goede installateur is je er tevreden over bent zou ik me er niet al te druk over maken. Goedkoper is niet altijd beter, werkzaamheden kunnen beter goed en secuur uitgevoerd worden dan een haastklus met alle gevolgen van dien voor een beetje minder geld.

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 11-05-2022 08:15 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:09:
[...]

De prijs is gewoon hoog, prijs condenspompje lijkt me normaal (afhankelijk van kwaliteit) en 300 arbeidsloon dus 50% van kosten unit lijken me wat hoog, ze moeten wel een dakdoorvoer maken en dichtbranden maar daarentegen geen buitenunit plaatsen. Wel evt mee berekenend maar niet zichtbaar bijvullen van buitenunit, wat zou kunnen indien de buitenunit al paar jaar staat. Dan zou het wel kunnen kloppen.

Edit; als dit een goede installateur is je er tevreden over bent zou ik me er niet al te druk over maken. Goedkoper is niet altijd beter, werkzaamheden kunnen beter goed en secuur uitgevoerd worden dan een haastklus met alle gevolgen van dien voor een beetje minder geld.
De andere twee airco's staan er net sinds afgelopen najaar. Zijn zeer tevreden over hen en in de offerte vorige keer was de buitenunit een 2MXM50 en er werd een 3MXM52 geplaatst dus dat gezegd hebbende zijn we kosten voor een nieuwe buitenunit wel bespaard gebleven. Geluk bij een ongeluk zeg maar.

Zitten nu een 2,0kw op kantoor, 3,5kw in de gang en komt dan een 4,2kw in de woonkamer te hangen. Zijn nooit alle drie tegelijk aan, dus dan moest 't wel lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 11-05-2022 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Kies een ander merk dan LG. Na elke oil return cycle, verplicht elke 3 uur bij verwarmen, slaat de software op hol en gaat vol gas die 2 minuten even uit inhalen.

Mijn workaround is met de timer in blokken van 2 uur 45 minuten verwarmen, andere merken hebben hier geen last van. LG single werken ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Dat lijkt mij zeer sterk dat je dat in praktijk doet, 1 unit moet koelen en unit 2 verwarmen, vooral in een woning krijg je nooit zulke grote temperatuurverschillen, een bedrijfspand kan ik mij er nog bij voorstellen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Faece schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:39:
[...]
gewoon even uit nieuwsgierigheid... Hoeveel is dat bij jou ? Afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk
In de winter koelt het huis af tot 16 graden en nooit daar onder hoe koud het ook is, deze tijd van het jaar rond 18-19 graden blijft de minimaal temperatuur.

Ik heb aan beide kanten buren zitten.
Als ik temperaturen van meer dan 3 graden moet overbruggen(zeg maar het is 16 graden toen ik hem aanzet) zet ik hem 2 tot 3 uur van tevoren aan met tijdklok of remote, de periode,s wanneer dit weer moet gebeuren zijn simpel, ze komen aardig overeen met de periode,s wanneer de klok verzet wordt.

In de winter verwarm ik van tevoren terwijl er nog niemand thuis is, en richting warmte periode alleen ad-hoc.
In de winter tijdens weekend laat ik de unit vaak wel doordraaien maar dan met een kleine nachtverlaging.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2022 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat tegelijk verwarmen en koel lijkt me overdreven.

Hier staat de verwarming (en koeling) nu uit, het wordt binnen ca 21-22 graden gezien het mooi weer is. Zelfs als dat wat oploopt naar 23 graden vind ik dat nog steeds prima.

De meeste mensen die ik ken met L/L WP (de mijne komen eind deze maand) verwarmen tot 21 graden, en gaan pas koelen bij temperaturen boven de 24 graden.

Als het buiten 30+ is, dan wil je echt niet koelen tot 21 graden, dan wordt je ziek.
In de auto koel ik meestal 4-6 graden onder de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39
rwijnhov schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:27:

[Afbeelding]
Of het mag zal je in de installatiehandleiding van de unit moeten lezen. Vaak staan daar plaatsings instructies.

In principe kan het denk ik wel, maar als ze tegelijk aan staan zal de uitgeblazen lucht van de ene zeker de andere beïnvloeden. Hoeveel is lastig te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
w00key schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Kies een ander merk dan LG. Na elke oil return cycle, verplicht elke 3 uur bij verwarmen, slaat de software op hol en gaat vol gas die 2 minuten even uit inhalen.

Mijn workaround is met de timer in blokken van 2 uur 45 minuten verwarmen, andere merken hebben hier geen last van. LG single werken ook.
Poeh das een beste tip. Hoezo hebben singles dit niet?

En multis van Haier of TCL liever niet?

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 11-05-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Yamahaa schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:50:
Alles ligt er aan hoe hard een unit moet werken en zijn conversie moet doen. Het heeft NIETS te maken met singe of multi. Het heeft met capaciteit te maken icm de conversie die moet plaats vinden. Als die te hoog is en de condities van temp en vochtigheid zijn gunstig dan bevriest de boel. Heeft NIETS met singe of multi split te maken. Maar ik wilde alleen maar kenbaar maken dat er ook tevreden multisplit gebruikers zijn. Ik ga weer in de leesmodus :)
En wat moet een multi met meerdere binnenunits op 1 buitenunit? Precies harder werken. Als het buiten koud is stook ik mijn woonkamer naar 21/22 graden en boven naar 19 graden. De single (4,2) heeft dan een compressor frequentie van zo'n 24 en de multi (4,5) heeft dan 40/50. Oftewel de multi moet harder werken en dus in ongunstige omstandigheden veel eerder in defrost. Maar ik spreek je wel als je een keer een echte winter hebt meegemaakt. Afgelopen winter was geen winter. NB: 2 jaar geleden was het echt winter, schaatsen enzo dus ik weet als ervaringsdeskundige waar ik over praat.

Als je singles kwijt kan altijd doen voor verwarmen. Voor koelen maakt het geen bal uit al maken multi's buiten wel meer geluid en dat is wellicht ook nog een overweging ivm buren.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
r0bb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Poeh das een beste tip. Hoezo hebben singles dit niet?

En multis van Haier of TCL liever niet?
Omdat die geen units hebben waar olie zich kan ophopen.

Binnenunits bij een multi die uit staan zullen doorgaans zo min mogelijk R32 doorlaten (het ventiel zit 'dicht') maar er kan zich blijkbaar toch wat olie ophopen. Ik meen overigens dat bij een multi de ventielen in de buitenunit zitten dus dan zit de olie in de leidingen vlak na de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 21:02
outlandos schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:45:
Zijn er hier mensen met een (nieuwe) Panasonic airco met nanoe x functie? Ik heb er 2 en het vreemde is dat het geluid verschilt van elkaar. Bij de een hoor je het verschil tussen Nanoe uit en aan bijna niet, terwijl op de andere slaapkamer het verschil wel duidelijk hoorbaar wanneer de nanoe x functie aanstaat.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, want ik vermoed dat een van de twee niet goed werkt (de nanoe filter bedoel ik dan), ik weet alleen niet welke van de twee.
Niemand hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Of het mag zal je in de installatiehandleiding van de unit moeten lezen. Vaak staan daar plaatsings instructies.

In principe kan het denk ik wel, maar als ze tegelijk aan staan zal de uitgeblazen lucht van de ene zeker de andere beïnvloeden. Hoeveel is lastig te zeggen.
In de regel word geadviseerd om 2 meter vrij blaasruimte te hebben aan de voorzijde van een buitenunit, indien je een unit haaks op de andere zet en allebei aan staan met name bij hoge belasting krijg je obstructie in de luchtflow met als gevolg dat de buitenunit zijn warmte/koude niet voldoende kwijt kan en zul je problemen gaan krijgen met de temperatuur regeling van je buitenunit. Niet doen dus.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 09:31
Kleine voorgeschiedenis:

Wij hebben vorig jaar een huis uit 1986 gekocht met een Brink direct gestookte heteluchtverwarming (gas gestookt, bj 2006). Had al snel in de gaten dat dit ding op een frisse dag snel 0.8-0,9m3 gas per uur gebruikt. Dat moest anders.

Nu ben ik met het inwinnen van advies en aanvragen van diverse offertes tot de conclusie gekomen dat de meeste bedrijven geen oplossing weten te verzinnen (voor een acceptabele prijs, lees 10k) om dit systeem voor een energiezuinig, elektrisch systeem te vervangen. Sterker nog, de meeste bedrijven hebben gewoon geen flauw idee.

Maar goed, uiteindelijk heb ik de gaskraan dicht gedraaid. Een warmtepomp boiler van 120L opgehangen voor SWW, een 5kW lucht/lucht WP voor de woonkamer/keuken en een elektrische radiator in de douche. Uiteraard het hele huis zoveel mogelijk geïsoleerd met HR++ glas, parels in de kruipruimte, inblaaswol als extra spouwmuur isolatie. Komende maand komt het dak vol te liggen met panelen.

Mijn vraag is, zijn er hier meer die een woonhuis hebben met een gasgestookte heteluchtverwarming en deze wel vervangen door een ander systeem? Bijv iets met een lucht/lucht kanaalairco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
MotorBeast schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:56:
[...]

En wat moet een multi met meerdere binnenunits op 1 buitenunit? Precies harder werken. Als het buiten koud is stook ik mijn woonkamer naar 21/22 graden en boven naar 19 graden. De single (4,2) heeft dan een compressor frequentie van zo'n 24 en de multi (4,5) heeft dan 40/50. Oftewel de multi moet harder werken en dus in ongunstige omstandigheden veel eerder in defrost. Maar ik spreek je wel als je een keer een echte winter hebt meegemaakt. Afgelopen winter was geen winter. NB: 2 jaar geleden was het echt winter, schaatsen enzo dus ik weet als ervaringsdeskundige waar ik over praat.
Je zou verwachten dat een single die 2kW eruit moet pompen dat op ongeveer dezelfde frequentie kan doen als een multi met bijna gelijk vermogen die er 2kW totaal uit moet pompen, maar zo simpel zal het wel weer niet zijn.

Of zou het komen omdat de multi wat vaker op moet toeren omdat je kleinere kamers snel warm hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:17
ok, op google kwam ik een plaatje tegen van iets dat ik ook graag zou willen hebben. Het gaat om de foto hieronder en dan speciek om de stickers (??) op de gootjes (screenshot van google). Helaas kan ik de specifiek post niet vinden in het draadje en de oplossing als zodanig ook niet (online).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuSRZ1yd9ahtHIq04o6KItGTXc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GPk6L5zmq4XKRnh6XPmVYjDW.png?f=fotoalbum_large

Ik zou dus een soortgelijke oplossing voor de (soort van) witte gootjes op de terra cotta bakstenen muur willen kopen gezien de foto bestaat dat al als oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GermanPivo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Je zou verwachten dat een single die 2kW eruit moet pompen dat op ongeveer dezelfde frequentie kan doen als een multi met bijna gelijk vermogen die er 2kW totaal uit moet pompen, maar zo simpel zal het wel weer niet zijn.

Of zou het komen omdat de multi wat vaker op moet toeren omdat je kleinere kamers snel warm hebt?
En dan heb ik nog op een 2 en een 2,5 een 4,5 hangen. Vaak kiest men zelfs een kleinere multi. De multi heeft ook een kleiner oppervlak aan ribben dan de single buiten. Ik heb hier meerdere installateurs gehad en 1 weigerde zelfs een multi te plaatsen maar ik had geen plaats voor 3 singles. En het functioneert ook wel maar blijf erbij dat bij echte koude een single het gewoon beter doet. Die loopt ook gewoon mooi gewoon constant tewijl de multi op en neer gaat in zijn compressor frequentie. Dat laatste is natuurlijk logisch want hij moet reageren in mijn geval op 2 ruimtes maar bij sommige zelfs op 4.

@tcw82 Foto maken van je muur en laten printen op stickerfolie. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
3kes schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:58:
Kleine voorgeschiedenis:

Wij hebben vorig jaar een huis uit 1986 gekocht met een Brink direct gestookte heteluchtverwarming (gas gestookt, bj 2006). Had al snel in de gaten dat dit ding op een frisse dag snel 0.8-0,9m3 gas per uur gebruikt. Dat moest anders.

Nu ben ik met het inwinnen van advies en aanvragen van diverse offertes tot de conclusie gekomen dat de meeste bedrijven geen oplossing weten te verzinnen (voor een acceptabele prijs, lees 10k) om dit systeem voor een energiezuinig, elektrisch systeem te vervangen. Sterker nog, de meeste bedrijven hebben gewoon geen flauw idee.

Maar goed, uiteindelijk heb ik de gaskraan dicht gedraaid. Een warmtepomp boiler van 120L opgehangen voor SWW, een 5kW lucht/lucht WP voor de woonkamer/keuken en een elektrische radiator in de douche. Uiteraard het hele huis zoveel mogelijk geïsoleerd met HR++ glas, parels in de kruipruimte, inblaaswol als extra spouwmuur isolatie. Komende maand komt het dak vol te liggen met panelen.

Mijn vraag is, zijn er hier meer die een woonhuis hebben met een gasgestookte heteluchtverwarming en deze wel vervangen door een ander systeem? Bijv iets met een lucht/lucht kanaalairco?
je kan eens zoeken in het lucht/water wp topic.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 10:13

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:57:
Hoi allemaal. Vraagje waarvan ik denk dat 'ie hier wel past, zonder nieuw topic:

Ik woon nu alleen in een hoekhuis van 120m² uit 1986. Verwarm nu met gas (lage temp, wel nog reguliere radiatoren). Gezien de gasprijs á €2/m³ en mijn overschot van +- 1000kWh per jaar denk ik aan een airco. Vooralsnog eentje beneden, met optie tot uitbreiding.

Met single split heb ik relatief goedkoop een airco in de woonkamer, maar bij uitbreiding zou ik de warmtepomp moeten voor multisplit, óf een tweede/derde unit buiten plaatsen. Dat vind ik niet héél mooi en is volgens mij ook minder zuinig. Bij een multi-split heb ik een relatief duurdere aanschaf maar wel optie tot uitbreiding later.

Wil een Daikin systeem. Woonkamer is voldoende met 3kW, elke andere kamer makkelijk met 1,5kW.

De woonkamer is 80m³ inhoud (27 m² oppervlak). Slaapkamer is 10m² oppervlak met +- 25-30m³ inhoud.
Denk dat de woonkamer voldoet met 3kW en de andere ruimtes met het minimum (1 á 1,5kW). Een multisplit unit is er vanaf €2000 excl. binnenunits. Voor dat geld heb ik wel 1 compleet single split syesteem van 3kW.

Wat raden jullie aan? Qua stroomaansluiting neem ik een aparte groep (er is ruimte en capaciteit). Een 2e idee was een hybride warmtepomp maar die koelt natuurlijk niet. Is dat rendabeler qua kosten afgezet in warmte?
Iemand? De tip over (s)COP van hybride warmtepompen had ik al voorbij zien komen, maar weet niet op welke temperaturen dat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
3kes schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:58:
Kleine voorgeschiedenis:

MarkV6 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Jazeker, het ik heb de luchtbox op de verdieping onder de Brink verwijderd en daar een kanaalunit geplaatst. Zelf met spiroflex buizen daar een aansluiting op gemaakt. Foto's staan in een eerdere post.
De Brink B8 vervangen door een Dakin 7.2Kw dat is normaal meer dan genoeg alleen bij vorst staat het stroomverbruik op maximaal als er ontdooi cycli zijn. Die duren 15..20 minuten.
Dus met een unit van 5Kw zou het prima lukken alleen bij vorst kan ik dat niet inschatten.

Ik had zowel Brink als Daikin om advies gevraagd en die raden het af omdat de kanalen niet geschikt zijn. De meeste spiroflex waren aan de buitenzijde al geïsoleerd en de rest heb ik zelf nog gedaan. Dus koelen gaat ook prima. De condens komt aan de buitenzijde!
Volgens Brink kan het niet omdat de airco een lagetemperatuur verwarming is en lucht een hoge. Ik heb daar een meet probe en de Brink deed 46º en de airco tussen de 30 en 45º.
Het geluid van de luchtstroming in huis is niet hoorbaar veranderd. Wat wel tegenvalt is de buitenunit die haalt inderdaad de 65dB die in de spec staat als die op max vermogen draait.

Maar het is niet helemaal een success verhaal. De compressor is al 2x vastgelopen en onder garantie vervangen. En dan zit je zonder backup een week in de kou. Een monteur van Daikin is er de tweede keer bij geweest. Er moet toch structureel is mis zijn, maar stomweg vervangen is het advies. Dus ik zie geen reden waarom hij niet volgend jaar weer stuk zou zijn.
:)

Pagina: 1 ... 139 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic