• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Mede-auteurs:
  • Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Saturnus

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic

Dit topic is bedoeld voor ervaringen en overklokken met de AMD Ryzen CPU's uit de ZEN 3 generatie die op 08.10.2020 geïntroduceerd werden en op 05.11.2020 verkrijgbaar in de winkel.

Voor ervaringen met de AMD Ryzen CPU's en APU's uit de ZEN1/1+ generatie kun je hier terecht.
Voor overklokken met de AMD Ryzen CPU's en APU's uit de ZEN1/1+ generatie kun je hier terecht.
Voor ervaringen & overklokken met de AMD Ryzen CPU's en APU's uit de ZEN2 generatie kun je hier terecht.

Nieuwe ZEN 3 CPU gekocht of weten welke winkelier voorraad heeft? Dan kun je hier terecht.

Iets specifieker:
  • Ryzen 5000 CPU's
  • AM4 socket moederborden icm met bovengenoemde Ryzens
Dus je tips, klachten, problemen, ervaringen bij het gebruik etc.

Dit zodat het AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 topic niet vervuild raakt. In voornoemde topic (start!) kun je uitgebreide informatie en nieuwsdiscussie over AMD (inclusief Ryzen en AM4) vinden.

NB: Deze topicstart is (nog) work in progress.
NB: Gebruik info topicstart op eigen risico.

Met dank aan medetweakers die ook nuttige items voor de TS hebben aangedragen.

INHOUDSOPGAVE

AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic
Inhoudsopgave
Processoren
Precision Boost (Overdrive)
Geheugen
Moederborden
Zen 2 op X470, X370, B450 en B350
Biossen, Voltages & Powerplans, Boosts en Overklokken
Miscellaneous
Changelog

PROCESSOREN

Ryzen 5000-serie
De volgende tabel geeft de vierde generatie instaplijn (Ryzen 5), gaminglijn (Ryzen 7) en prestatielijn (Ryzen 9) weer. Dit is de tweede generatie die chiplets gebruikt in die zin dat: De processorkernen zijn gescheiden van I/O-activiteiten zoals de geheugencontroler, die in een aparte I/O-die zit. De chiplets zijn gegroepeerd in twee groepen van maximaal 8 kernen en zijn geproduceerd met TSMC's '7nm'-techniek. De I/O-die is gemaakt door GlobalFoundries op 14nm.
De belangrijkste verbetering bij ZEN3 is dat op een chiplet (CCD) 8 cores zitten waarbij deze allemaal toegang hebben tot dezelfde L3 cache van 32MB. Bij ZEN2 waren binnen een CCD de cores opgesplitst in twee clusters van elk 4 cores met ieder cluster zijn eigen L3 cache van 16MB. Indien cores uit cluster 1 met cluster 2 wilden 'praten' moest dat via de IO-die wat extra latency meebracht.
Verder hebben de processoren weer hogere boostsnelheden dan de voorgaande generatie en is Precision Boost Overdrive aanwezig. Dit laatst zorgt bij ideale omstandigheden voor 200MHz extra. Bijna vanzelfsprekend, alle (hieronder) genoemde modellen hebben SMT. Ook zijn alle modellen geschikt voor overklokken, op de 5800X3D na. Kies hiervoor dan wel een B- of X-serie moederbord.
Let op: Alleen de modellen 5500, 5600, 5600X, 5600G en 5700G worden met een koeler (Wraith Stealth) geleverd in de boxed uitvoering!

SerieModelKernenBasisklokBoostklokL1 cacheL2 cacheL3 cacheTDPPW
Ryzen 5550063,6 GHz4,2 GHz384 KB3 MB16 MB65 WX
Ryzen 5560063,5 GHz4,4 GHz384 KB3 MB32 MB65 WX
Ryzen 55600X63,7 GHz4,6 GHz384 KB3 MB32 MB65 WX
Ryzen 55600G63,9 GHz4,4 GHz384 KB3 MB32 MB65 WX
Ryzen 75700X83,4 GHz4,6 GHz512 KB4 MB32 MB65 WX
Ryzen 75700G83,8 GHz4,6 GHz512 KB4 MB32 MB65 WX
Ryzen 75800X83,8 GHz4,7 GHz512 KB4 MB32 MB105 WX
Ryzen 75800X3D83,4 GHz4,5 GHz512 KB4 MB96 MB105 WX
Ryzen 95900X123,7 GHz4,8 GHz768 KB6 MB64 MB105 WX
Ryzen 95950X163,4 GHz4,9 GHz1024 KB8 MB64 MB105 WX

Precision Boost (Overdrive)

Een belangrijke feature van Zen is het boostmechanisme, Precision Boost. Precision Boost is een turbo die aan de hand van temperaturen, verbruikslimieten, belasting CPU, kwaliteit van het moederbord en andere beperkingen, de CPU zo hoog mogelijk laat clocken. Precision Boost past constant de clockspeed aan in stapjes van 25MHz, per core. Precision Boost Overdrive schakelt in feite de meeste beperkingen uit, waarna de CPU zo hoog mogelijk zal proberen te clocken. Nieuw voor Ryzen 3000 is dat er maximaal 200MHz boven de normale boostclock mogelijk is. Dit werkt voor alle moederborden die PBO ondersteunen, ongeacht chipset generatie. Hou er rekening mee dat je hiervoor waarschijnlijk een aftermarket koeler en X470 moederbord nodig hebt.

Geheugen

Zen 2 heeft een nieuwe geheugencontroller gekregen. Dat was ook hard nodig, want die van Zen1/+ was verre van ideaal. Deze was niet alleen beperkt in maximale clock frequentie, maar vaak ook erg kieskeurig in het soort geheugenchips dat optimaal draaide. Hierbij sprong het dure Samsung B-die geheugen er systematisch, positief uit. Inmiddels zijn deze chips EOL gegaan en zijn er alternatieven in opkomst.

AMD raadt 3600MT/s C16 aan als het prijs/prestatie optimum. Dergelijke setjes komen op het moment alleen als Samsung B-die of als Micron E-die worden gevonden. Uiteraard is het optimum waarschijnlijk goed voor hooguit enkele frames. Er is niks mis met een 3200MT/s C16 setje gebruiken.

Qua selectie is het potentieel interessant om een relatief goedkoop Micron E-die setje te kopen en je geluk te beproeven met een handmatige overclock. In ieder geval bevatten de setjes van Crucial, de naam waaronder Micron zelf haar geheugenchips verkoopt, E-die geheugenchips. Heb je geen geluk? Dan heb je nauwelijks meer betaald dan een ander 3200MT/s C16 setje zou kosten. Je verliest dus niks.
Micron E-die

AMD's Robert Hallock heeft stukje uitleg geplaatst over de geheugen keuze (icm Zen2)

YouTube: 3rd Gen Ryzen DDR4 Memory Performance, XMP vs. Manual Timings

Moederborden

Met de 500 serie is er een duidelijke verandering in de kwaliteit van moederborden opgetreden. Niet langer zijn er maar een paar goede opties tussen heel wat matige keuzes. Nee, inmiddels lijkt AM4 betere moederborden te krijgen dan Intel socket 1200.

Het aanschaffen van een 400 serie moederbord is eigenlijk niet interesant meer. Dit komt omdat de ondersteuning van Zen 3/Ryzen 5000 niet officieel zal worden maar in "beta" status zal blijven. Belangrijker is dat de meeste 400 serie moederborden simpelweg niet opkunnen tegen de B550 tegenhangers. Voor de mensen die het echt nodig hebben is er X570, maar verreweg de meeste hebben genoeg aan een B550 moederbord. Let op, onderstaande is voornamelijk geschreven voor normaal gebruik en gaming doeleinden. Voor zwaar produciviteitsgebruik kunnen deze keuzes iets minder geschikt zijn en zal je zelf moeten kijken of een van deze borden aan je wensen voldoet of je toch iets anders nodig hebt.

Daarin is eigenlijk voor het eerst in de levensduur van AM4, echte keuze in meerdere prijscategorieen.
Tot €100 is er eigenlijk niet zoveel. B550 is een duurder platform dan B450. Als dit echt je maximum is, dan zou ik kijken naar de pricewatch: ASRock B550M Pro4. Ik zou alleen eerder aanraden om iets meer uit te geven want de kwaliteit gaat vanaf dit punt flink omhoog.

Voor circa €110 kan je namelijk al een pricewatch: Gigabyte B550M Aorus Pro of pricewatch: MSI B550M PRO-VDH WIFI krijgen. Dit zijn niet het soort moederborden die je zal combineren met een 5900X, laat staan een 5950X, maar ze bieden erg veel voor hun kostprijs. Het verschil zit voornamelijk in features. Zo biedt de MSI ingebouwde WiFi en een USB-C header en heeft de Gigabyte veel meer back pannel I/O.

De sweetspot zit alleen rond de €130. Hier heb je namelijk de pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite, pricewatch: MSI B550-A PRO en de pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS. Deze moederborden kunnen allemaal indien nodig een 5950X met PBO aan. Het gaat hier wederom om gewenste features. MSI heeft wederom wel een USB-C header, maar heeft ook een mindere audiochip dan de Gigabyte of ASUS opties. Zo verschillen I/O features per bord. Denk aan fan headers, LED headers, USB headers, USB poorten achterin, M.2 slots en lay out. Allen hebben wel bios flashback. Voor de meeste mensen die een Ryzen 5600X zullen komen om mee te gamen, zijn dit de borden om naar te kijken. Doe dit rustig want de verschillen zijn subtiel, maar zeker aanwezig. ASUS heeft bijvoorbeeld dan weer wat softwareprogramma's die daadwerkelijk het overwegen waard kunnen zijn.

Voor (A)RGB wensen is het beter om de Gigabyte te negeren omdat Gigabyte haar RGB software, notoire slecht is voor zelfs de toch al lage software RGB standaarden. Zorg er ook voor dat andere componenten compatibel zijn met ASUS of MSI hun RGB ecosysteem.

De laatste stap in de B550 klasse zijn de premium B550 borden rond de circa €160-€180. Hier betaal je voornamelijk meer voor wat luxe naast een extra verbetering in VRM kwaliteit. Hier krijg je voornamelijk meer connectiviteit en daar betaal je voor. Met name de pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro geeft je echt veel meer aansluitingsmogelijkheden. Er moet bijgezegd worden dat op moment van schrijven, dit bord afgesprijst lijkt te zijn omdat er een 2.0 revisie in aantocht is met USB-C header. Dit kan dus veranderen. Het maakt de andere twee opties niet slecht, maar op het moment is de Gigabyte net beter in veel gevallen. De pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk heeft al een USB-C header. De pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming lijkt het beste afgewerkt te zijn en is waarschijnlijk de mooiste keuze voor systemen met glazen deuren.

Los hiervan is er voor circa €140 nog een goede mATX optie in de pricewatch: MSI MAG B550M Mortar.

Moet het allemaal nog beter en/of luxieuzer, dan kijk je naar X570. Doe dit alleen als je werkelijk al die extra PCI-E 4.0 slots nodig hebt. Je betaalt namelijk al snel fors meer voor die functionaliteit. Een goede instappen hier is de pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE. Deze laat het probleem alleen meteen al zien want de B550 Auros Pro bied eigenlijk veel conneciviteit meer voor minder. Een stap duurder is er de pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi die eigenlijk met hetzelfde probleem kampt. Je betaalt voornamelijk voor extra PCI-E 4.0 lanes. En zo gaat het eigenlijk vrij hard met de prijzen omhoog. Daarom is het niet snel aan te raden om naar X570 te kijken, tenzij je echt iets nodig hebt.

07-11-2020: DaniëlWW2
- Paragraaf over moederborden herschreven.

Biossen, Voltages & Powerplans, Boosts en Overklokken

Onderstaande is obv de eerste reviews en ervaringen. Gebruik vooral je gezond verstand, het is zonde als je je dure nieuwe CPU sloopt of degradeert.

Must read 1: AMD Community Update #5: Let’s Talk Clocks, Voltages, and Destiny 2

Must read 2: Reddit: Reviewing Voltage Recommendations for Zen 2

Handig: Ultimative AM4 UEFI/BIOS/AGESA Übersicht (22.05.20)

Biossen
De biossen zijn bij launch/momenteel bij alle chipsets nog behoorlijk immature. De aandacht vd fabrikanten ligt in principe eerst bij X570 en daarna bij X470, X370 etc.

Het lijkt erop dat bij sommige biossen de boost functie nog niet optimaal werkt en wellicht zelfs dat de ‘load vs voltage’ tabel niet helemaal klopt waardoor er soms teveel voltage wordt gegeven.
Daarom is het verstandig om voorlopig rustig aan te doen met overklokken, goed te kijken wat je aan het doen bent, voltages en temperaturen te monitoren en regelmatig op nieuwe biossen checken bij de fabrikant. In ieder geval tot het stof is neergedaald en er meer duidelijkheid is.

Voltages & Powerplans

Robert Hallock - The final word on idle voltages for 3rd Gen ryzen

Zen 2 gedraagt zich redelijk vergelijkbaar met zijn voorgangers.
Bij lichte loads en lage CPU temperatuur kan het best voorkomen dat je je vcore naar waarden boven 1.4 of misschien zelfs naar 1.5 ziet schieten. Dat is geen probleem.
Echter bij all core full load wil je geen hogere sustained vcore dan 1.325v zien.

The Stilt:
Beyond ~3.8GHz the V/F curve becomes extremely steep. According to FIT, the safe voltage levels for the silicon are around 1.325V in high-current loads
and up to 1.47V in low-current loads (i.e ST), depending on the silicon characteristics.
Robert Hallock (Let op dit is nog obv ZEN1/1+ maar voor ZEN2 zou dit redelijk vergelijkbaar moeten zijn):

Robert Hallock: 3900x being overvolted on AMD Ryzen Power Plans

Corsair iCUE is locking new Ryzen 3000-series CPU's to 1.45v-1.5v, not monitoring tools (testing in description)

Boosts
Robert Hallock:
[Twitter: https://twitter.com/Thracks/status/1138789078986502145]
[Twitter]

MUST READ:
I'm not sure what you're asking. Our boost formula is opportunistic based on VRM current, socket power, temperatures. Therefore: light workloads will have a higher boost, and heavier workloads will have a lower boost. This is the basic behavior of Precision Boost 2 we described in November 2017. This is the same boost formula used for all Ryzen 2000 Series CPUs as well: 4.3GHz peak for light threading, to around 4GHz for all-cores. No change year-over-year in how the boost behaves.

If you're asking whether or not all cores will hit the max boost clock: no. It will not do that, nor have we ever promised or implied that. We've been very clear for 1.5 years that the Precision Boost 2 behavior is a "curve" that tries to get the loaded cores to the highest possible frequency with respect to the aforementioned limits. Even with all cores loaded, the CPU can maintain frequencies that are hundreds of MHz higher than base.

The other goal of our engineering effort is to absolutely maximize the performance of the product out of the box.

//EDIT: By designing algorithms that extract the maximum silicon performance automatically (e.g. Precision Boost 2) without asking the user to tinker or risk their warranty. So, no, you're not going to see a whole lot of manual OC headroom. That's just performance an average person--who doesn't know how to OC--can't access. Why would we do that? It is not our intent to leave anything on the table.

It's more beneficial to enable PBO, overclock the fabric, overclock the memory. But that's true of Ryzen 2000 Series, too.
Overklokken
Net als bij de voorgaande Ryzens geldt het volgende. AMD bint haar chips heel erg goed. Tezamen met de technologie in de chip zorgt dit ervoor dat het maximale van de chip eigenlijk al vanuit de fabriek gerealiseerd is. Er is dus helaas weinig ruimte om over te klokken. Wat wel zin heeft is je geheugen op de sweetspot hebben.

Een manual OC leidt vaak tot een (veel) hoger verbruik, hogere voltages, gevaar van degradatie en amper snelheidswinst. Voor de meesten is het dit niet waard. Enerzijds jammer, de tijd van zelf heel veel value extra creeeren is een beetje voorbij, iig bij AMD. Anderzijds, is het plug en play en je krijgt meteen maximale prestaties zonder dat er iets op de tafel blijft liggen.

Miscellaneous

Must read met achtergrond info van Roger "The Stilt" Tolppola:
The Stilt: Strictly technical: Matisse (Not really)

Elmor:
Ryzen 3000 Memory / Fabric (X370/X470/X570)

WHEA errors on Ryzen 3000 / X570 chipset + response Robert Hallock

GamersNexus: Explaining AMD Ryzen Precision Boost Overdrive (PBO), AutoOC, & Benchmarks

Changelog

07-11-2020: Help!!!!
- Topic gestart + Update Intro en andere kleine zaken.
- Processoren tabel bijgwerkt

07-11-2020: Saturnus
- Layout en Skin (rood/zwart)

07-11-2020: DaniëlWW2
- Paragraaf over moederborden herschreven.

03-07-2019: DaniëlWW2
- Paragrafen over moederborden, PB(O) en RAM toevoegd.

08-07-2019: Help!!!!
- Miscellaneous toegevoegd.
- Diverse kleine items.
- Biossen, Voltages & Powerplans, Boosts en Overklokken.

[Voor 127% gewijzigd door Saturnus op 25-01-2023 16:40]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

.

[Voor 100% gewijzigd door Help!!!! op 07-11-2020 10:59]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Reserved.

Topic is nog onder construction.

In ieder geval wens ik iedereen hier alvast veel plezier met hun nieuwe Zen 3 processor!

PC Specs

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-03 17:32
Ik merk dat mijn voltage richting de 1.38-1.39 schoot op full-load (4.5-4.6 allcore) tijdens cinebench en gister avond had ik tijdens het gamen een spontane reboot, zou dat hiermee te maken kunnen hebben?

gear:

Gigabyte Aorus x570
G.Skill 16GB ram - 3766CL16 coupled
Ryzen 5800x stock

Ik ben nog niet naar de nieuwe windows update 20H2 gegaan, ik las ergens geloof ik dat die nieuwe powerplan/handling had.
Merkte dat mijn eigen powerlan ook nog op die van 1usmus stond voor Zen2, dus nu even terug gezet en kijken hoe het gaat.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:18
Vraagje :

Gezien de 5800x redelijk warm word en bij boost ook best in voltage doorschiet ( net geen 1,5v) wil ik proberen iets te undervolten.

Max bij boost 1,35v en zonder boost lager.

Ik heb een Gigabyte X570 Aorus Pro : in BIOS welke settings moet ik dan hebben om dit in te voeren :?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:12
@Zinvol Mijn 5950X met wat ruimere TDP instellingen doet 1,3V bij 16 cores ingeschakeld en ook 1.4V met slechts 8 cores ingeschakeld. Lijkt typisch Zen 3 gedrag.

@dierkx36 1.5V als max heb ik ook bij ST boosts.

iRacing Profiel

Zinvol schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:59:
Ik merk dat mijn voltage richting de 1.38-1.39 schoot op full-load (4.5-4.6 allcore) tijdens cinebench en gister avond had ik tijdens het gamen een spontane reboot, zou dat hiermee te maken kunnen hebben?

gear:

Gigabyte Aorus x570
G.Skill 16GB ram - 3766CL16 coupled
Ryzen 5800x stock

Ik ben nog niet naar de nieuwe windows update 20H2 gegaan, ik las ergens geloof ik dat die nieuwe powerplan/handling had.
Merkte dat mijn eigen powerlan ook nog op die van 1usmus stond voor Zen2, dus nu even terug gezet en kijken hoe het gaat.
Volgens Robert Hallock is een speciaal powerplan niet meer nodig inderdaad.

https://videocardz.com/ne...ng-with-new-functionality

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:19

DataGhost

iPL dev

...maar ik zou dan wel zorgen dat alle drivers en apps ook up-to-date zijn natuurlijk. Ook al heb je alleen de CPU vervangen en is de rest van het systeem gelijk gebleven, net als de BIOS-updates zijn andere zaken ook gewijzigd en nieuw uitgebracht.

Ik heb nu een 5950X en qua OC nog niks aan gedaan, maar daar kan ik natuurlijk wel eens naar gaan kijken nu ik een custom loop heb. Mijn geheugen draait op 3733c16 (4x16GB Crucial E-die 3200c16) met IF 1866 1:1:1 helemaal stabiel en zonder problemen, maar de 2000MHz IF ziet er momenteel nog niet bereikbaar uit. Op 1900MHz 1:1:1 en het geheugen nog op dezelfde timings (of alle belangrijke timings een clock langzamer) lijkt de boel memtest-stabiel te draaien, maar merk ik wel timing-issues (stotterende audio, random USB disconnects). Vanaf 1933MHz IF boot 'ie helemaal niet meer helaas. Hopelijk wordt dat met een nieuwe AGESA makkelijker (daar is naar gehint in ieder geval), en ik zal vast nog ergens een voltage een offset moeten geven om dat te halen, maar daar heb ik nog niet voldoende voor uitgezocht.

• Zinvol
DataGhost schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:06:
...maar ik zou dan wel zorgen dat alle drivers en apps ook up-to-date zijn natuurlijk. Ook al heb je alleen de CPU vervangen en is de rest van het systeem gelijk gebleven, net als de BIOS-updates zijn andere zaken ook gewijzigd en nieuw uitgebracht.

Ik heb nu een 5950X en qua OC nog niks aan gedaan, maar daar kan ik natuurlijk wel eens naar gaan kijken nu ik een custom loop heb. Mijn geheugen draait op 3733c16 (4x16GB Crucial E-die 3200c16) met IF 1866 1:1:1 helemaal stabiel en zonder problemen, maar de 2000MHz IF ziet er momenteel nog niet bereikbaar uit. Op 1900MHz 1:1:1 en het geheugen nog op dezelfde timings (of alle belangrijke timings een clock langzamer) lijkt de boel memtest-stabiel te draaien, maar merk ik wel timing-issues (stotterende audio, random USB disconnects). Vanaf 1933MHz IF boot 'ie helemaal niet meer helaas. Hopelijk wordt dat met een nieuwe AGESA makkelijker (daar is naar gehint in ieder geval), en ik zal vast nog ergens een voltage een offset moeten geven om dat te halen, maar daar heb ik nog niet voldoende voor uitgezocht.
Dat is precies wat er bij mij gebeurt op 1900, die rare audio latency issues :x
Voor degenen die me kennen uit Zen 2 welkom terug haha. Ben blij te mogen melden dat ik ook een Zen 3 op de kop heb kunnen tikken. Helaas was de 5900X per direct uitverkocht vanaf het moment dat de link online ging (China officiele AMD JD store)

Morgen 5800X binnen. Custom loop 240x30 + 280x30 + 280x45 + Raystorm Pro AM4. GPU nog niet op water. Dus 5800X gaat het rijk voor zichzelf hebben tot eind november/december tenminste (6800XT + waterblok)

Rig 1 Mister X:
AMD Ryzen 7 5800X (vervangt 3800X)
MSI MEG Unify X570
32GB Crucial Ballistix 3200CL16 Edie (3800CL16)
Gigabyte Geforce RTX 2070 Super Gaming OC (->RX6800XT)
Sabrent Rocket 4.0 1TB NVME - Windows & Documents
HIKVision C2000 Pro 2TB NVME - Downloads
HIKVision C2000 Pro 2TB NVME - Games
Fractal Design R6 (gemodificeerd met Define 7 onderdelen)
Seasonic Prime TX-750W
Arctic P14 + P12 fans
Custom loop: Alphacool NexXxos V.2 XT 280x45 + ST 280x30 + ST 240x30 + Raystorm Pro AM4 + Alphacool VPP755 V.3

Rig 2 Missus X:
AMD Ryzen 7 3800X
MSI MAG B550M Mortar
32GB Crucial Ballistix 3200 CL16 Edie (3800CL16)
- (->Gigabyte Geforce RTX 2070 Super Gaming OC)
Intel 660p 1TB NVME - Windows & Documents
Corsair MP510 960GB NVME - Games
Corsair 275Q (-> Lian Li O11 Dynamic)
Corsair RM650x
Custom AIO: Corsair H100i (CoolIt) + Alphacool NexXxos V.2 ST30 360x30 rad

2e rig wacht op nieuwe onderdelen voor eerste rig om donaties te accepteren.

Ik hoop hier met iedereen mijn bevindingen te kunnen delen betreft memory OC etc.

R9 5800X3D + MEG X570s Unify-X MAX + RX 6900XT + 32GB Crucial 3800cl16

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:19

DataGhost

iPL dev

Zinvol schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:19:
[...]

Dat is precies wat er bij mij gebeurt op 1900, die rare audio latency issues :x
Dat is "fijn" want dan heeft mijn geheugen waarschijnlijk nog wel wat ruimte voor verdere OC :P Ik wacht eerst even rustig de nieuwe AGESA af als dat niet te lang duurt, anders ga ik zelf wel kijken welke voltage-settings enz hiervoor mee omhoog moeten.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-03 14:21
even een stomme vraag...wat is een normale temperatuur voor een 5900x onder idle en full load?

iRacing Profiel

• Razkin
Ik heb Ryzen Master voor het laatst gebruikt rondom de launch van Zen 2, maar had er teveel gezeik mee en het bood niets extra's tov bios aanpassingen. Het scheelt echter wel enorm veel tijd om te tweaken.

Tot mijn verbazing kan je nu met Ryzen Master handmatig overklokken, waarbij je en multiplier en spanning aanpassingen kan doen zonder dat de CPU continue loopt op die snelheden + spanning. Zelfs de energie bespaar functies door cores te parkeren werkt.

Is dit een Zen 3 dingetje of heeft AMD Ryzen Master eindelijk software matig iets goeds voor elkaar?

iRacing Profiel

Razkin schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:47:
Ik heb Ryzen Master voor het laatst gebruikt rondom de launch van Zen 2, maar had er teveel gezeik mee en het bood niets extra's tov bios aanpassingen. Het scheelt echter wel enorm veel tijd om te tweaken.

Tot mijn verbazing kan je nu met Ryzen Master handmatig overklokken, waarbij je en multiplier en spanning aanpassingen kan doen zonder dat de CPU continue loopt op die snelheden + spanning. Zelfs de energie bespaar functies door cores te parkeren werkt.

Is dit een Zen 3 dingetje of heeft AMD Ryzen Master eindelijk software matig iets goeds voor elkaar?
Master is erg vooruit gegaan. Zen 2 kan dit ook.

• Razkin
Vermoedelijke bug in de MSI X570 Tomahawk Wifi bios versie 7C84v14

Vanaf het moment dat je de baseclock aanpast werkt de boost niet langer zoals het hoort. Bij de 5950X zit ik dan op max 4850MHz ipv ~5000MHz, ook duidelijk terug te zien in R20 St ~620 vs ~642.

De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden om dit te herstellen is "load optimal defaults".

iRacing Profiel

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-03 18:39
Hay! Wellicht kunnen en willen jullie me helpen. Ik moet mijn informatie echt hebben van wat ik lees op tweakers en mee krijg op youtube (gamers nexus). Ik wilde een 5900x kopen, omdat het kan, maar heb mis gegrepen. Ben alle wachtrijen zat en heb wel geluk gehad met een 5600x op coolblue. Twijfel om de 5900x te annuleren en genoegen te nemen met de 5600x.

Ga hem koppelen met een 3080 of 6800xt. Is dit een prima keuze of ga ik hier spijt van krijgen? Naast gamen vraag ik niet veel van mn pc..

• Zinvol
StefanKelevra schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:07:
Hay! Wellicht kunnen en willen jullie me helpen. Ik moet mijn informatie echt hebben van wat ik lees op tweakers en mee krijg op youtube (gamers nexus). Ik wilde een 5900x kopen, omdat het kan, maar heb mis gegrepen. Ben alle wachtrijen zat en heb wel geluk gehad met een 5600x op coolblue. Twijfel om de 5900x te annuleren en genoegen te nemen met de 5600x.

Ga hem koppelen met een 3080 of 6800xt. Is dit een prima keuze of ga ik hier spijt van krijgen? Naast gamen vraag ik niet veel van mn pc..
Eerlijk gezegd lijkt de 5600x echt prima voor gaming, de verschillen zijn minimaal op een paar specifieke games na.
Als je niet veel van plan bent om rendering e.d. te doen, lijkt het me de beste bang voor buck right now.

[Voor 6% gewijzigd door Zinvol op 07-11-2020 16:22]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tja, dan lees je reviews ,en kom je er achter dat Intel 'i7-10700F' voor veel nog steeds beter is dan 5600X. Ook geen nut om de R3600 build te upgraden naar 5600X voor E349,- Lees dus eerst reviews of het voor jouw wensen(Wolfenstein ll) wel loont om een 5600X te kiezen. (i5-10400F is nog prima voor veel gevallen, en stuk goedkoper)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
Aan te raden om PBO aan te zetten voor een 5600X? Zeg maar onder de noemer veilige, gratis performance boost? Ik hoef niet het maximale eruit te halen, maar gratis een beetje extra performance is natuurlijk niet verkeerd.

MSI MAG B550 Tomahawk
G.skill 3200 MHz 2x16

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 19:58
Razkin schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:57:
Vermoedelijke bug in de MSI X570 Tomahawk Wifi bios versie 7C84v14

Vanaf het moment dat je de baseclock aanpast werkt de boost niet langer zoals het hoort. Bij de 5950X zit ik dan op max 4850MHz ipv ~5000MHz, ook duidelijk terug te zien in R20 St ~620 vs ~642.

De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden om dit te herstellen is "load optimal defaults".
Is je effectieve boost ~5000MHz tijdens Cinebench? Ik heb wel pieken, maar ik haal die 642 echt niet en ik vraag me af of mijn installatie te 'dirty' is.

• Razkin
@Paprika Ik heb net een log gedraaid en als ik de core pak die min of meer een bench run lang hoge clocks draait kom ik op een effectieve kloksnelheid van 4964MHz. Toeval wil dat het m'n hoogste score is tot nu toe 645 :)

iRacing Profiel

• Powerray2
  • Laatst online: 18-03 22:13
een vraagje voor wie ook een nieuwe ryzen gekocht heeft en een Asus B550-F Gaming, hebben jullie eerst het bios ge-update vooraleer cpu te plaatsen of is die direct compatibel ?
Kan het kwaad om alles al te plaatsen en dan pas bios up te daten ? (lees bios erkent 5600x niet)

thx

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29
@Powerray2 als het goed is kan je de bios flashen via bios flashback.

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:43
Geen idee of het goed is maar zonder iets te doen aan de instellingen zit ik in Cinebench op 623 sc met een 5900x. Kan alleen nergens zien wat dan de kloksnelheid is geweest van die ene core. Zou dit nog omhoog kunnen met PBO aan?

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

@Powerray2
Mobo is helaas niet gelijk compatibel. Als het goed is kun je zonder cpu en memory het juiste bios flashen via bios flashback.

PC Specs

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
5600X doet het hier prima, kom van een 3770k.

Cinebench R20 scores:
Single: 600
Multi: 4319

Belangrijk is om wel PBO aan te zetten in de bios, anders zijn de scores wat lager.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij mij doet de 5600X met PBO en 3200 memory

SC: 598
MC: 4518

Gekoeld onder een Mugen 5 wordt ie ook niet warmer dan 77 graden.

• Ernemmer
  • Niet online
3clectic schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:00:
Geen idee of het goed is maar zonder iets te doen aan de instellingen zit ik in Cinebench op 623 sc met een 5900x. Kan alleen nergens zien wat dan de kloksnelheid is geweest van die ene core. Zou dit nog omhoog kunnen met PBO aan?
PBO is een kleine overclock, dus als je die aanzet ga je nog wat meer punten krijgen.

• Gameplayer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11-2022
Wil een systeem met een 5800X bouwen, geen ambities qua overclocken of tweaken.
Welk geheugen (ga voor 2x16gb) koop ik dan best? 3200MHz of toch hoger?
Heb dit op het oog:
https://www.megekko.nl/pr...M2B3200C16-Geheugenmodule

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:42

ParaWM

Pro Prutser

Dat geheugen zal het prima doen. Het is wel erg laag spec. Als je bereid bent een paar tientjes meer uit te geven zou ik voor 3600 gaan, zie hieronder. De Crucials zijn nog iets strakker qua timing op XMP (dus zonder tweaken verder).

Je ziet de voorraad en beschikbaarheid van 3600 setjes wel veranderen deze week :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4R€ 153,23€ 153,23
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 168,-€ 168,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,23

Sinterklaas wil bier !

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-03 16:19
Ik heb mijn nieuwe 5600X systeem nu in elkaar zitten.
Heb de 3600 + MSI B450 AC Carbon gewisseld voor een 5600X + MSI B550 Gaming Wifi.

Net even wat snelle testjes gedaan:

Super Position Ryzen 3600 4.3GHz All core @ 3666MHz RAM met Tweaked timings:

Ryzen 5600X Stock alleen XMP aan:

De winst qua punten was 32%. Ik heb met de 3600 ook wel eens richting de 33xxx Punten gehaald met 3733MHz ram en nog iets hogere clocks. En 3200 is ook wel te doen als je netjes alle processen afsluit maar de 5600X blaast er overheen

Starcraft II 5min aan Direct Strike gameplay:

Avg FPS was 38% hoger
1% FPS was 13% hoger maar hij zit ook 2,5% minder lang in die lage FPS range
0.1% FPS was 20% hoger hier zit hij 5% minder lang in die lage range.

En dit allemaal stock. Ik ben echt heel erg benieuwd wat ik er uit kan halen als ik het de geheugen timing tweaks terug ga zetten en de Dram clocks ook richting de 3666-3733 ga pushen.

Ik was juist benieuwd naar SC2 omdat dat een spel ik wat ik nog veel speel en daar was mijn oude 8600K @ 5.1GHz soms nipt sneller en bij super position kon ik 35xxx punten halen. Overall was de 3600 setup veel beter maar sommige oudere games die weinig threads gebruikte waren nog wel sneller op de 8600K. De 5600X gaat daar zonder tweaks al heel dik overheen.

Ik ben echt heel erg happy en benieuwd naar de tweak resultaten. Hopelijk kan ik over een paar weken ook een 5900X te pakken te krijgen om daar nog wat tests mee te doen. Vooral omdat die nog hoger kan boosten. Wil met zo'n CPU weer bclk OC gaan doen kijken of ik 5.1-5.2GHz boost kan halen.

Edit:
Even een 5600X quick tweak update.
Dit is met 3744MHz memory met tweaked CL16 timings. En een base clock van 104MHz. Daardoor kan de CPU tot 4836MHz boosten:

Hij is nu 40% sneller dan de tweaked 3600.

[Voor 9% gewijzigd door Astennu op 08-11-2020 00:19]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Nickvl15
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-03 15:02
Ik ga binnenkort een PC bouwen zodra ik mijn 5600x binnen heb. Hoe is het updaten van de bios bij jullie gegaan? Kan ik straks alles in elkaar zetten, booten naar de bios voor een flashback update en dan booten naar windows? Of moet ik eerst zonder cpu de bios updaten?

• Astennu
Nickvl15 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:14:
Ik ga binnenkort een PC bouwen zodra ik mijn 5600x binnen heb. Hoe is het updaten van de bios bij jullie gegaan? Kan ik straks alles in elkaar zetten, booten naar de bios voor een flashback update en dan booten naar windows? Of moet ik eerst zonder cpu de bios updaten?
Ligt heel erg aan het bord wat je hebt.
Bij mijn msi board was het super easy. USB stick er in met de bios er op (wel de file even rename naar MSI.rom) en dan de one flash button in drukken paar min later boote het systeem en had ik beeld.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Zuur.Pruim
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Opvallend, Zen3 gedraagt vergelijkbaar als een videokaart als het om temperatuur vs. frequentie gaat.
Hij schiet in SmallFFT's zowat direct naar zijn Tjmax van 90*C en blijft daar, vervolgens gaat hij met de V/F curve spelen om op die 90*C te blijven, zolang de stresstest loopt.

PBO werkt overigens prima en geeft hem een aardige boost in multi core, zie Cinebench R20:

Prestaties van de IMC/IF vallen tegen, G.Skill F4-3800C14Q-32GTZN op XMP, 1:1 met IF:

[Voor 68% gewijzigd door Zuur.Pruim op 07-11-2020 23:42]

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:16
ik had een gigabyte b550m aorus pro gekocht die heeft q flash het grappige is dat je alleen het moederbord,
aansluit op de voeding zonder cpu,geheugen,videokaart ssd etc.
usb stick gemaakt met de laatste bios update file rename naar GIGABYTE.bin en gaan werkt goed.

• Zuur.Pruim
  • Niet online
Dat had mijn X570 Tomahawk ook nodig, bij MSI kun je gerust de PC helemaal in elkaar zetten, met RAM, CPU, SSD etc. en alsnog je BIOS updaten via BIOS Flashback. Het bord startte in ieder geval niet op met de oudere BIOS en 5950X.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned
Wat mogelijk interessante zaken voor dit topic:

Zen 3 voltages:

Cooler Guidance:

Asus heeft schijnbaar een leuke nieuwe OC optie, waarbij je eindelijk Zen cpu's (schijnbaar niet Zen 3 exclusief) kan overklokken voor all-core loads, terwijl je de single core boost niet 'verliest'.

Op dit moment schijnbaar Asus exclusief en alleen op de Darkhero helaas zo lijkt het, geen idee of andere fabrikanten dit makkelijk kunnen implementeren of dat er daadwerkelijk aanpassingen voor nodig zijn op het bord.

[Voor 9% gewijzigd door Dennism op 08-11-2020 00:25]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Astennu
Zuur.Pruim schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:32:
Opvallend, Zen3 gedraagt vergelijkbaar als een videokaart als het om temperatuur vs. frequentie gaat.
Hij schiet in SmallFFT's zowat direct naar zijn Tjmax van 90*C en blijft daar, vervolgens gaat hij met de V/F curve spelen om op die 90*C te blijven, zolang de stresstest loopt.
[Afbeelding]

PBO werkt overigens prima en geeft hem een aardige boost in multi core, zie Cinebench R20:
[Afbeelding]

Prestaties van de IMC/IF vallen tegen, G.Skill F4-3800C14Q-32GTZN op XMP, 1:1 met IF:
[Afbeelding]
In welk opzicht valt de IMC/IF tegen? dat hij niet hoger dan 3800MHz wil?
Het is immers dezelfde IO die.

Die van mij draait nu ook 3800MHz moet nog testen hoe stabiel dat is. Maar voorheen heb ik het nooit zo stabiel gekregen als nu en heb toen wel 5-6 CPU's getest echter is dit wel een ander moederbord dus dat kan ook nog verschil maken.

Dat van het gedrag bij hoge temps is inderdaad wel interessant. Maar opzich ook niet raar. Dat verklaart wel waarom AMD de tmax van die CPU's op 90c ipv 95C heeft gezet. Je wilt dat ze dat ipv dag in dag uit vol kunnen houden en met zo veel cores ga je daar makkelijker aan komen. Bij een 5600X ga je dat niet snel voor elkaar krijgen (die heeft een tmax van 95c) of je moet wel een hele slechte cooler hebben. Met die boxed cooler zou dat nog niet moeten gebeuren.

[Voor 13% gewijzigd door Astennu op 08-11-2020 00:24]

• Razkin
Dat gedrag bij hoge temps zit er als sinds Zen+ in, met Zen 2 is het wat verfijnd. Ik heb nog geen verschil gemerkt tussen Zen 2 en 3 qua gedrag, misschien dat 3 minder aggressief terug lijkt te klokken tov Zen 2.
Dat verschil kan ook zitten in de AGESA of zelfs simpelweg mobo(heb zowel een X470 als X570 setup).

iRacing Profiel

• Zuur.Pruim
  • Niet online
Ik heb mijn TR ooit op 95-100*C gezien hoor, met een Asetek koeler - die was ronduit bagger voor TR4. Wat met Zen3 opvallend is, is dat hij tegen een muur aanloopt qua temperatuur ~90*C en that's it, daarna stelt hij hij vanzelf de V/F curve bij. Bij Intel krijg je nog temp piekjes erbovenop, Zen3 is opvallend stabiel wat dat betreft.
Maargoed, de temperatuursensoren zijn bij AMD altijd vreemd gekalibreerd, zodra je de test stopt zakt hij in 3-4 seconden terug naar 36*C volgens Ryzen Master.

@Astennu
Vooral die 60ns latency valt zwaar tegen, Zen3 zou de hoge latency juist moeten hebben aangepakt - niet dus. Dezelfde resultaten kun je scoren met een Zen2 en goed getweakte B-Die.

[Voor 66% gewijzigd door Zuur.Pruim op 08-11-2020 00:59]

• Astennu
Razkin schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:34:
Dat gedrag bij hoge temps zit er als sinds Zen+ in, met Zen 2 is het wat verfijnd. Ik heb nog geen verschil gemerkt tussen Zen 2 en 3 qua gedrag, misschien dat 3 minder aggressief terug lijkt te klokken tov Zen 2.
Dat verschil kan ook zitten in de AGESA of zelfs simpelweg mobo(heb zowel een X470 als X570 setup).
Nee klopt dat is identiek. Ik heb zelf alleen nooit die temp limiet gehaald met een 3900X.

• Astennu
Astennu schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:16:

[Afbeelding]

Avg FPS was 38% hoger
Even een SC2 Update:
I

Performance gain is nu 50-55%! _/-\o_
0.1% fps is met tweakes van 36 naar 48 gegaan en de 3600 haalde tweaked maar 30.
Ook de AVG FPS is veel hoger.

Dit is wel echt een gigantisch verschil en doet heel veel voor de speelbaarheid in stuaties met veel units. Ik ben heel erg onder de indruk van deze nieuwe CPU's.

• Astennu
Zuur.Pruim schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:55:

@Astennu
Vooral die 60ns latency valt zwaar tegen, Zen3 zou de hoge latency juist moeten hebben aangepakt - niet dus. Dezelfde resultaten kun je scoren met een Zen2 en goed getweakte B-Die.
Nee de core to core latency als je van de 4e naar 5e core gaat zou aangepakt moeten zijn en dat is het zeker!
Zie hier het verschil:

3600- 3733MHz CL16 Tweaked:

5600X 3200 CL16 Tweaked (heb nog geen screenshot van mijn hogere memory clocks:

En dan zie je dat de Random latency toch al een stukje lager is. maar vooral die Custom latency en de Inter CCX latency veel lager zijn. Vooral die Inner CCX latency's waren een probleem.
Ben benieuwd hoe dat er met een 5900X of 5950X uit ziet als hij naar de 2e CCD gaat maar ik gok dat je dan met die 57-60ns + een beetje te maken hebt omdat je naar de IO die moet.

Zal zo de foto even updaten met een 3744MHz resultaat voor Ryzen 5000.

Edit:
Het resultaat met 3744MHz (komt door de bclk van 104MHz)

[Voor 19% gewijzigd door Astennu op 08-11-2020 01:17]

• Astennu
Heb op mijn B450 AC Carbon PBO in combinatie met Ryzen 3000 nooit werkend gekregen maar nu werkt het wel lekker:

Niet slecht voor een 5600X

• paragon
4 vs 2 ram sticks op zen3

https://youtu.be/-UkGu6A-6sQ

• Ernemmer
  • Niet online
Gameplayer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:10:
Wil een systeem met een 5800X bouwen, geen ambities qua overclocken of tweaken.
Welk geheugen (ga voor 2x16gb) koop ik dan best? 3200MHz of toch hoger?
Heb dit op het oog:
https://www.megekko.nl/pr...M2B3200C16-Geheugenmodule
de 5900X schijnt koeler te zijn en je hebt voor 100 euro 150 euro extra, 50% meer cores.

• seezung
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:36
5600x: 4,7 ghz allcore (1,275v)
memory:3800 14-14-14-28

Cinebench R20 Multi 4715
Cinebench R20 Single 604

Verlies waarschijnlijk iets Singlecore score door de allcore OC, maar lijkt me prima.

Dit draaide eigenlijk zonder enig verder tweaken gelijk stabie, max temp 65c onder heavy load. Vanmiddag kijken of we naar 4,8ghz kunnen en 3800c12.

[Voor 17% gewijzigd door seezung op 08-11-2020 08:50]

www.twitch.tv/seezung77

• paragon
Zo strakke timings

• Ernemmer
  • Niet online
Zou je misschien ook een SC willen draaiene zonder all-core OC?

Ik gebruik voornamelijk SC en ben beetje aan het kijken of een upgrade van mijn ram 3200 naar 3600 wel de moeite waard is.

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Good stuff ! 4x8 dus duidelijk voordeel over 2x8 (soms, of eigenlijk; vaak). Kan niet wachten op hun video over mem timings op Zen3 dan. Hij noemt al dat hun 3600 en 3800 timings wat losser waren, wat logisch is, maar misschien (hopelijk) relatief iets te los. Mijn 2 setjes Patriot 4400 C19 staan te trappelen :) (kan zelf komende week pas bouwen, dus moet mijn honger stillen met video's en geschreven reviews)

Sinterklaas wil bier !

• issepower
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-03 17:14
Astennu schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:16:
Ik heb mijn nieuwe 5600X systeem nu in elkaar zitten.
Heb de 3600 + MSI B450 AC Carbon gewisseld voor een 5600X + MSI B550 Gaming Wifi.

Net even wat snelle testjes gedaan:

Super Position Ryzen 3600 4.3GHz All core @ 3666MHz RAM met Tweaked timings:
[Afbeelding]

Ryzen 5600X Stock alleen XMP aan:
[Afbeelding]

De winst qua punten was 32%. Ik heb met de 3600 ook wel eens richting de 33xxx Punten gehaald met 3733MHz ram en nog iets hogere clocks. En 3200 is ook wel te doen als je netjes alle processen afsluit maar de 5600X blaast er overheen

[Afbeelding]

Avg FPS was 38% hoger

En dit allemaal stock. Ik ben echt heel erg benieuwd wat ik er uit kan halen als ik het de geheugen timing tweaks terug ga zetten en de Dram clocks ook richting de 3666-3733 ga pushen.

Ik was juist benieuwd naar SC2 omdat dat een spel ik wat ik nog veel speel en daar was mijn oude 8600K @ 5.1GHz soms nipt sneller en bij super position kon ik 35xxx punten halen. Overall was de 3600 setup veel beter maar sommige oudere games die weinig threads gebruikte waren nog wel sneller op de 8600K. De 5600X gaat daar zonder tweaks al heel dik overheen.

Ik ben echt heel erg happy en benieuwd naar de tweak resultaten. Hopelijk kan ik over een paar weken ook een 5900X te pakken te krijgen om daar nog wat tests mee te doen. Vooral omdat die nog hoger kan boosten. Wil met zo'n CPU weer bclk OC gaan doen kijken of ik 5.1-5.2GHz boost kan halen.

Edit:
Even een 5600X quick tweak update.
Dit is met 3744MHz memory met tweaked CL16 timings. En een base clock van 104MHz. Daardoor kan de CPU tot 4836MHz boosten:
[Afbeelding]

Hij is nu 40% sneller dan de tweaked 3600.
720p low, wie speelt er op zo een resolutie bij echte games... ?

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-03 18:47
Astennu schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:27:
[...]

Ligt heel erg aan het bord wat je hebt.
Bij mijn msi board was het super easy. USB stick er in met de bios er op (wel de file even rename naar MSI.rom) en dan de one flash button in drukken paar min later boote het systeem en had ik beeld.
Had je al wel de nieuwe cpu er in gestopt of heb je dat gedaan na de bios flash ?

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

@Astennu Hoe test je SC2 daar, is dat een realistisch game scenario of ook iets van low res, low detail?

• Astennu
issepower schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:17:
[...]

Het gaat er om dat het een cpu test is en ik niet wil dat de gpu de limiet vormt. Dat is bij super position snel als je de quality omhoog gooit.
Sc2 is overigens met 2560x1440 getest alle details Max.
MrDucky schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:31:
[...]

Had je al wel de nieuwe cpu er in gestopt of heb je dat gedaan na de bios flash ?
Ja had alles er in zitten.
Msi zelf laat in het filmpje zien dat ze er nog niets op hebben zitten.
Ik zou dat doen. Maar had alles al in gebouwd en er toen niet aan gedacht.

• Astennu
Dennism schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:35:
@Astennu Hoe test je SC2 daar, is dat een realistisch game scenario of ook iets van low res, low detail?
Ja 2560x1440 alles max.
Superposition 720p low is alleen om in snel 2 min een cpu test te kunnen doen om te zien of cpu / ram. Oc winst oplevert. Die sc2 test is veel meer werk. Als je Dst iedere keer moet doen ben je veel te lang bezig met testen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
issepower schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:17:
[...]

Tja, datzelfde geldt natuurlijk voor de vele 1080p benchmarks in low graphic settings die ook nog wel gedaan worden. Behoudens enkele personen die competitive spelen is dit ook niet iets dat op grote schaal gedaan wordt. 1080p ultra is toch wat velen zullen pakken.

Ook voor wat betreft 1080p benchmarking met dit soort hardware is de toegevoegde waarde bovendien natuurlijk al twijfelachtig. Wie er op dit soort hardware op 1080p gamed, doet zichzelf toch echt tekort. In veel titels zit je ruim boven de 120 fps en soms nodeloos tegen de bijna 200 fps of meer. Je hebt de ruimte om toch echt op zijn minst 1440p, super ultrawide of 4K te gaan.

Als je uitstekend 1080p wilt gamen dan kun je tegenwoordig al af met een budget bak en nog steeds in veel titels 100+ fps behalen.

Game je bijvoorbeeld enkel 4K, dan zijn dit soort CPU's gewoon onzinnig indien je de computer niet voor andere toepassingen gebruikt of selecte CPU bound games zoals bijvoorbeeld Flight Simulator draait.

Zoals je kunt zien, die 185 Euro 2700x geeft in dit soort 4K benchmarks gelijke performance aan de aanzienlijk duurdere 5900x.

Enkel bij oude games waar je op 4K de GPU niet langer volledig benut wordt de CPU pas weer relevant, maar zit je zoals bij CS:GO in de orde van 300+ fps en is iedere vorm van winst toch al compleet nutteloos als je het mij vraagt.

De combinaties die je soms dan ook al voorbij ziet komen, bijvoorbeeld 5900x en 3070, snap ik dan ook totaal niet. Je had veel beter een 3080 kunnen scoren en een Ryzen CPU van de vorige generatie kunnen pakken in dat geval.

Voor puur gaming op hoge resoluties is de enige mogelijke motivatie om 5000 serie CPU's nu aan te schaffen de mogelijke snelheidswinst met de aankomende AMD GPU's. Maar vooralsnog zonder echte benchmarks is en blijft dat een beetje een gamble. De all-round CPU performance zou meer de reden moeten zijn. Of gewoon het leuk voor de snelste hardware.

• issepower
  • Laatst online: 31-03 17:14
psychodude schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:28:
[...]

Tja, datzelfde geldt natuurlijk voor de vele 1080p benchmarks in low graphic settings die ook nog wel gedaan worden. Behoudens enkele personen die competitive spelen is dit ook niet iets dat op grote schaal gedaan wordt. 1080p ultra is toch wat velen zullen pakken.

Ook voor wat betreft 1080p benchmarking met dit soort hardware is de toegevoegde waarde bovendien natuurlijk al twijfelachtig. Wie er op dit soort hardware op 1080p gamed, doet zichzelf toch echt tekort. In veel titels zit je ruim boven de 120 fps en soms nodeloos tegen de bijna 200 fps of meer. Je hebt de ruimte om toch echt op zijn minst 1440p, super ultrawide of 4K te gaan.

Als je uitstekend 1080p wilt gamen dan kun je tegenwoordig al af met een budget bak en nog steeds in veel titels 100+ fps behalen.

Game je bijvoorbeeld enkel 4K, dan zijn dit soort CPU's gewoon onzinnig indien je de computer niet voor andere toepassingen gebruikt of selecte CPU bound games zoals bijvoorbeeld Flight Simulator draait.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zoals je kunt zien, die 185 Euro 2700x geeft in dit soort 4K benchmarks gelijke performance aan de aanzienlijk duurdere 5900x.

Enkel bij oude games waar je op 4K de GPU niet langer volledig benut wordt de CPU pas weer relevant, maar zit je zoals bij CS:GO in de orde van 300+ fps en is iedere vorm van winst toch al compleet nutteloos als je het mij vraagt.

De combinaties die je soms dan ook al voorbij ziet komen, bijvoorbeeld 5900x en 3070, snap ik dan ook totaal niet. Je had veel beter een 3080 kunnen scoren en een Ryzen CPU van de vorige generatie kunnen pakken in dat geval.

Voor puur gaming op hoge resoluties is de enige mogelijke motivatie om 5000 serie CPU's nu aan te schaffen de mogelijke snelheidswinst met de aankomende AMD GPU's. Maar vooralsnog zonder echte benchmarks is en blijft dat een beetje een gamble. De all-round CPU performance zou meer de reden moeten zijn. Of gewoon het leuk voor de snelste hardware.
Volledig mee akkoord, zo veel useless benchmarks tegenwoordig. Voor next gen games op 4K zullen deze nieuwere cpu's nog steeds niet hun geld waard zijn ... Achja, hype tegenwoordig ...

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-03 20:23

Melkaz

Melkazar

Mijn Asus B550M met 5600x start niet op helaas, het enige dat brand is de RGB led. Betekend dit een DOA of is dit normaal gedrag als de bios nog niet goed ge-update is? Ik heb namelijk eerst alles aangesloten en proberen te booten en bios flashback uitgevoerd met een usb stick. Dit lijkt gelukt te zijn maar ik heb nog steeds geen output, fans of wat dan ook.

Nu draait alles in Breadboard standje zonder CPU of wat dan ook aangesloten en ik krijg nog steeds niks meer dan de RGB ledjes.

Al geprobeerd: Andere memory, memory on andere slots, geen memory, andere voeding, wel en geen videokaart.

PSN: Melkazar | Xbox Live: Melkaz

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:31
YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

Interessant video, ben benieuwd hoever gebeugen mhz en cl gaan uitmaken in fps/percentage met huidige generatie.

• Razkin
@psychodude @issepower

Het is maar net wat je belangrijk vind, wat je budget is en welke games je speelt/verwacht te spelen al dan niet in VR.

https://www.igorslab.de/e...neration-jetzt-obsolet-2/

Kijk naar het verschil in frame time variance in 4K max setting, dat is er over duidelijk. Ik ben van 4K afgestapt omdat ik niet kon voorkomen dat er drops waren naar <54 fps wat voor mij duidelijk merkbaar en storend was. Maakt het een slechte speel ervaring? Nee, 95%+ van de tijd was het prima. Zijn de duurdere CPU's objectief het geld waard? Nee.
Het is maar net wat iemand een bepaald prestatie niveau waard vind. Een 2700X + 1080Ti ervaar ik als beduidend minder dan een 3900X + 1080Ti qua speel ervaring, zelfs op 1440p. Doe je daarnaast Iracing VR dan is zelfs een naar 5GHz piekende 5950X niet overbemeten en dat met slechts een Rift CV1. Dat is vnl een Iracing iets, maar er zullen meer games zijn die nog steeds leunen op sterke ST prestaties om lage dips te minimaliseren.

iRacing Profiel

• JustinBB7
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05-2022
Melkaz schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:30:
Mijn Asus B550M met 5600x start niet op helaas, het enige dat brand is de RGB led. Betekend dit een DOA of is dit normaal gedrag als de bios nog niet goed ge-update is? Ik heb namelijk eerst alles aangesloten en proberen te booten en bios flashback uitgevoerd met een usb stick. Dit lijkt gelukt te zijn maar ik heb nog steeds geen output, fans of wat dan ook.

Nu draait alles in Breadboard standje zonder CPU of wat dan ook aangesloten en ik krijg nog steeds niks meer dan de RGB ledjes.

Al geprobeerd: Andere memory, memory on andere slots, geen memory, andere voeding, wel en geen videokaart.
Ik heb precies hetzelfde probleem, althans, iets in die trend, hier een topic voor met meer info: Nieuwe computer komt bios niet in, na eerste keer wel

Heb jij ongeveer hetzelfde dus?

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

JustinBB7 schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:54:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem, althans, iets in die trend, hier een topic voor met meer info: Nieuwe computer komt bios niet in, na eerste keer wel

Heb jij ongeveer hetzelfde dus?
Niet helemaal hetzelfde, hier werkt echt gewoon niks: geen GPU fan, geen cpu fan, geen case fans. Het lijkt net alsof allen de 24 pin stroom geeft (leds aan) en de 8 pin niet. Ik ga hem maar inpakken en RMA sturen. Helaas nog even geduld voor mij ben ik bang.

• Ernemmer
  • Niet online
Alleen voeding aansluiten, usb er in, en op het kleine knopje drukken, je hebt geen echte powerbutton nodig voor usb flash

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Ernemmer schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:59:
Alleen voeding aansluiten, usb er in, en op het kleine knopje drukken, je hebt geen echte powerbutton nodig voor usb flash
Dat heb ik helaas al geprobeerd. De eerste pogingen gisternacht ging het Flashback lampje na 5 sec niet meer uit. Andere USB gepakt en met deze krijg ik wel resultaat, het flasback lampje brand 5+ minuten en gaat dan uit. Maar zelfs daarna geeft de MOBO geen teken van leven. :'( Ik zie echt 0,0 schade, de cpu is in tact, moederbord geen stofjes etc. Ben toch echt bang dat het een maandag ochtend modeltje is. De q-led ledjes die problemen zouden moeten aangeven branden overigens ook niet.

Net ook even een speaker aangesloten op met moederbord: 0,0 output :'(

En alles weer losgekoppeld en de PSU aangesloten op mijn oude intel moederbord. Hier heb ik gelijk power en PSU en CPU fans die spinnen. Bij het inpakken van de moederbord valt me op dat er een flinke deuk zit in hoek van de doos, zou hij gevallen zijn bij PostNL :(

[Voor 17% gewijzigd door Melkaz op 08-11-2020 13:49]

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:58
Melkaz schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:05:
[...]

Dat heb ik helaas al geprobeerd. De eerste pogingen gisternacht ging het Flashback lampje na 5 sec niet meer uit. Andere USB gepakt en met deze krijg ik wel resultaat, het flasback lampje brand 5+ minuten en gaat dan uit. Maar zelfs daarna geeft de MOBO geen teken van leven. :'( Ik zie echt 0,0 schade, de cpu is in tact, moederbord geen stofjes etc. Ben toch echt bang dat het een maandag ochtend modeltje is. De q-led ledjes die problemen zouden moeten aangeven branden overigens ook niet.

Net ook even een speaker aangesloten op met moederbord: 0,0 output :'(

En alles weer losgekoppeld en de PSU aangesloten op mijn oude intel moederbord. Hier heb ik gelijk power en PSU en CPU fans die spinnen. Bij het inpakken van de moederbord valt me op dat er een flinke deuk zit in hoek van de doos, zou hij gevallen zijn bij PostNL :(
Bij werkte flashback ook niet na alles te hebben geprobeerd. Ik heb er uiteindelijk een ryzen 3100 in gedaan en de bios kunnen updaten. Heb je nog een andere cpu tot je beschikking?

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

jwtje schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:10:
[...]

Bij werkte flashback ook niet na alles te hebben geprobeerd. Ik heb er uiteindelijk een ryzen 3100 in gedaan en de bios kunnen updaten. Heb je nog een andere cpu tot je beschikking?
Nee helaas niet maar zelfs zonder CPU zou je toch minimaal verwachten dat je fan headers stroom geven en dat de psu fans even draaien? Er is echt geen teken van leven.

Edit: maar je brengt me wel aan het twijfelen, misschien mislukt het flashback wel en doen de fans niks vanwege onbekende of geen cpu. Maar dan had ik wel lampjes verwacht van cpu error of een beep op de speaker. Iemand in omgeving Breda een zen 3 cpu liggen die ik even kan lenen ?😇

[Voor 23% gewijzigd door Melkaz op 08-11-2020 14:36]

• Wobin77
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09-2022

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-03 00:04
@Melkaz Wellicht overbodig maar misschien toch een tip ivm met de rename van de bios CAP file met USB flashback

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Habana schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:00:
@Melkaz Wellicht overbodig maar misschien toch een tip ivm met de rename van de bios CAP file met USB flashback
Dat zou ik nog eens kunnen proberen, thanks! Echter realiseer ik me zojuist dat mijn gskill RGB ook niet aan gaat. Dat lijkt me weinig met firmware, drivers of bios versies te maken hebben maar een indicatie dat er gewoon geen stroom flow is? Het liefste zou ik er gewoon even een Ryzen 3 3100 ingooien maar dat zal helaas dan 100 euro kosten :X

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-03 19:29
Melkaz schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:04:
Het liefste zou ik er gewoon even een Ryzen 3 3100 ingooien maar dat zal helaas dan 100 euro kosten :X
Er zijn ook tweakers die hun cpu verhuren in vraag en aanbod.

Is de usb stick Fat32 trouwens? Dat kan ook uitmaken.

[Updated spec's]

• DennisD1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-03 18:07
Melkaz schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:04:
[...]

Dat zou ik nog eens kunnen proberen, thanks! Echter realiseer ik me zojuist dat mijn gskill RGB ook niet aan gaat. Dat lijkt me weinig met firmware, drivers of bios versies te maken hebben maar een indicatie dat er gewoon geen stroom flow is? Het liefste zou ik er gewoon even een Ryzen 3 3100 ingooien maar dat zal helaas dan 100 euro kosten :X
Klinkt als een issue met de voeding...

Alleen cpu vervangen in deze build?

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Gaming247 schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:12:
[...]

Er zijn ook tweakers die hun cpu verhuren in vraag en aanbod.

Is de usb stick Fat32 trouwens? Dat kan ook uitmaken.
Uiteraard Fat32. Het proces duurt ongeveer 5 minuten, in die tijd knippert het Bios flashback ledje en als klaar is gaat het lampje compleet uit. Daarna nog steeds geen systeem die opstart.

Het is tenslotte geen compleet nieuwe build, alleen een nieuw moederbordje en CPU. De rest komt mee van mijn Intel setup. Overigens werkt alles op het oude moederbordje prima. Dus de voeding is het niet (heb ook met een oude 550watt voeding getest, same outcome).

Dus behave een zen2 CPU proberen zie ik weinig opties nog :'(

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-03 21:47

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

Hackus schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:22:
Tja, dan lees je reviews ,en kom je er achter dat Intel 'i7-10700F' voor veel nog steeds beter is dan 5600X. Ook geen nut om de R3600 build te upgraden naar 5600X voor E349,- Lees dus eerst reviews of het voor jouw wensen(Wolfenstein ll) wel loont om een 5600X te kiezen. (i5-10400F is nog prima voor veel gevallen, en stuk goedkoper)
Nee TPU heeft verkeerd zitten benchen. Check de laatste vid van Gamers Nexus.

Ryzen blijkt sneller te lopen/worden met 4x8gb sticks op 3200/3600hz CL14. Heeft single sided en double sided ram. Moet het filmpje nog even afkijken. Helaas gaan de kosten van je AMD systeem omhoog...

Edit: Men is op de hoogte van GN. Nvm.

• Astennu
Erazher schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:40:
YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

Interessant video, ben benieuwd hoever gebeugen mhz en cl gaan uitmaken in fps/percentage met huidige generatie.
Ik zag hem vanmorgen idd ook even snel testje gedaan en inderdaad zelfs met xmp 3200mhz kom ik dan heel dicht in de buurt van 2 modules op 3733MHz met tweaked timings.

Echter vind mijn bord 2x8gb en 2x16 gb bdie niet leuk. Denk door het verschil in memory ranks
Ben nu een 2e kitje micron-E aan het ophalen. Zodat ik morgen met 4x8GB kan testen. Hopelijk kan ik dan wel strakke timings draaien en 3733MHz.

Ben benieuwd of dat nog veel scheelt.

• Erazher
Gamers Nexus daarintegen ziet dat er verschil is in gebruik van 2 of 4 RAM sticks.
Daar is het verschil al 5%, kosten wijs gezien zou je dan 4x8 kunnen gaan dan 2x16 en erop vooruit gaan tegen over een paar euro.

Optimum tech weten we niet hoevel sticks hij gebruikt bij de tests.
Wat het niet waard is voor die paar procent is ram kopen van 400 euro 32GB 4000mhz 16CL.

• Smeldor
  • Laatst online: 30-03 22:55
Ga je veel verliezen als je 4x8 3200 cl16 hebt ipv 3600 cl16?

• Powerray2
  • Laatst online: 18-03 22:13
Vandaag ook mijn Asus B550-F Gaming geïnstalleerd (komende van intel i7 4790k)
Ook eerst bios file op usb gezet (let wel fat 32)
24 pin en optionele cpu pin's aagesoten, usb stick in bios usb poort en power on
3 sec bios flashback ingeduwd, begon ook te flikkeren en daarna blijven branden
na 5 min eens opnieuw gedaan en dan flikkerde die meer en ging na 2-3 minuten uit zoals het moet zijn
alles op mobo gepropt en herkende direct cpu

heb ook 4000mhz ram (ingesteld in bios) maar haal cinebench scores niet zoals hier :p
singlecore op 590 ofzo

• Ernemmer
  • Niet online
Smeldor schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:08:
Ga je veel verliezen als je 4x8 3200 cl16 hebt ipv 3600 cl16?
Volgens het filmpje hierboven 1 procent.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fusion_XT schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:17:
[...]

Ryzen blijkt sneller te lopen/worden met 4x8gb sticks op 3200/3600hz CL14. Heeft single sided en double sided ram. Moet het filmpje nog even afkijken. Helaas gaan de kosten van je AMD systeem omhoog...

Edit: Men is op de hoogte van GN. Nvm.
Ik gebruik al 32GB (2x16) waar je al meer fps mee haalt op krachtige gpu.
(zie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mijn cinebench score

ramsticks komen vd week

[Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 08-11-2020 19:30]

Ontwikkelaar van Gleamy

• Gameplayer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11-2022
Ernemmer schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:43:
[...]

de 5900X schijnt koeler te zijn en je hebt voor 100 euro 150 euro extra, 50% meer cores.
vriendelijk maar donderdag al een 5800x op de kop kunnen tikken ;)

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-03 07:46
Na een paar uurtjes tweaken en gamen kan ik wel iets zeggen over mijn systeempje:
Gigabyte X570 master (Rev 1.1 Bios: F31e)
Ryzen 7 5800X
F4-3600C16Q-32GTZNC
Dark Rock Slim

Met PDO en XMP enabled en voor de rest vrijwel alles op standaard haal ik de volgende scores:
CinebenchR20 single core: 620 (ca. 4.85 Ghz)
CinebenchR20 cpu: 5828 (ca. 4.55 Ghz)
Na een 15 minuten loop tikt mijn Dark Rock Slim 85 graden aan. Tijdens 1,5 uur gamen zit ik laag in de 70 graden.
Aida64 memory read: 50.420 (66.4 ns)
An sich lijken me dit normale scores of niet?

Ga ik wat prutsen met de instellingen dan krijg ik op 1.35v (vcore) 4.7ghz all core stabiel wat betreft Cinebench en haal ik een cpu score van 6204, maar single core in de 590... Prime95 SmallFFTs is vrijwel direct hard freeze (zag nog net 101 graden voorbij komen :))... dit is dus verre van stabiel. Met PDO heb ik tijdens SmallFFTs zo 4.4Ghz all core en draait die stabiel (in ieder geval voor even.. heb niet langer getest).

In het verleden had ik altijd intel processors gehad en clockte ik AVX wat lager om het systeem stabiel te krijgen, maar dit kan volgens mij niet bij Ryzen 3000? Tevens scoort mijn single core lager met een manual overclock. Ik kan niet zo snel vinden waar ik de single core frequentie kan instellen. Kan dat uberhaupt? Toegegeven.. ik heb me er nog niet echt in verdiept. Ik ben sowieso voornemens om een overclock guide af te wachten, maar ik vraag me wel af of dit veel gaat opleveren. PDO lijkt zijn werk goed te doen... als dat laatste zo is weet ik niet wat ik er echt van moet vinden... wel net zo gemakkelijk... maar wel minder uitdaging:)
Ik volg dit topic in ieder geval de komende periode en zal, indien ik handmatig met de instellingen ga prutsen, nog wel van mij laten horen. :)
Fusion_XT schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:17:
[...]

Wat heeft TPU verkeerd getest dan? Als ik kijk naar de test verantwoording van TPU valt hun systeem gewoon binnen de door AMP supported specs, daar lijkt op het eerste oog dus niets mis mee.

Uiteraard kun je met andere geheugen layouts meer performance halen, echter is sneller geheugen dan DDR 4 3200MT/s gebruiken bij Ryzen gewoon overklokken en dat zou dus niet in een standaard review setup gebruikt moeten worden, zoals GN doet met een losse test is natuurlijk wel prima.

5800X + MSI X570 Unify + 32gb (2x16) Crucial Ballistix 3200 CL16 Edie

Drama met mijn MSI borden (en die van anderen) MSI heeft zijn zaakjes niet op orde met de launch bios versies. Geheugen wil NIET posten boven 3200 op mijn X570 Unify. Op mijn B550M Mortar post het op 3600 maar instabiel met WHEA errors. Heb 3 verschillende kits geprobeerd. Allemaal zelfde ellende.

Hier meerdere mensen die er last van hebben.
https://www.reddit.com/r/...for_zen_3_is_being_under/
https://www.reddit.com/r/...ef_source=embed&ref=share
https://forum-en.msi.com/...ith-a-ryzen-5800x.349509/

Temperaturen zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Mijn 3800X deed 69 max Cinebench (met custom loop en 3 radiatoren zonder GPU).. dat is nu 79 geworden. OUCH. 3800X IHS had ik lichtelijk afgelvlakt en gepolijst om beter contact te laten maken met mijn waterblok. Denk dat ik dat weer moeten doen.

Ik dacht echt dat Zen inmiddels volwassen was geworden. Maar helaas blijft AMD rommelige launches houden. En dat is jammer. We kunnen zeggen van Intel wat we willen maar zover ik me kan herinneren was dat altijd gewoon plug&play met launch...

[Voor 41% gewijzigd door Cidious op 08-11-2020 19:57]

Erazher schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:54:
[...]

Gamers Nexus daarintegen ziet dat er verschil is in gebruik van 2 of 4 RAM sticks.
Daar is het verschil al 5%, kosten wijs gezien zou je dan 4x8 kunnen gaan dan 2x16 en erop vooruit gaan tegen over een paar euro.

Optimum tech weten we niet hoevel sticks hij gebruikt bij de tests.
Wat het niet waard is voor die paar procent is ram kopen van 400 euro 32GB 4000mhz 16CL.
Let wel dat Steve op het einde van het filmpje zegt dat Wendell van Level1tech zegt dat 2x16gb nog beter zou zijn dan 4x8gb. Dat konden ze zelf niet testen omdat ze geen 16gb bankjes hadden liggen maar voordat iedereen hier meteen 4x8gb bankjes gaat kopen is het misschien beter om heel even af te wachten waar ze mee komen.

Ik kan zelf niet echt bedenken waarom de capaciteit in dit verhaal verschil zou maken maar ik hoop wel dat Wendell gelijk heeft aangezien ik hier 2x16gb klaar heb liggen voor als de 5950x binnen komt. :P

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54
Cidious schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:53:
5800X + MSI X570 Unify + 32gb (2x16) Crucial Ballistix 3200 CL16 Edie

Drama met mijn MSI borden (en die van anderen) MSI heeft zijn zaakjes niet op orde met de launch bios versies. Geheugen wil NIET posten boven 3200 op mijn X570 Unify. Op mijn B550M Mortar post het op 3600 maar instabiel met WHEA errors. Heb 3 verschillende kits geprobeerd. Allemaal zelfde ellende.

Hier meerdere mensen die er last van hebben.
https://www.reddit.com/r/...for_zen_3_is_being_under/
https://www.reddit.com/r/...ef_source=embed&ref=share
https://forum-en.msi.com/...ith-a-ryzen-5800x.349509/

Temperaturen zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Mijn 3800X deed 69 max Cinebench (met custom loop en 3 radiatoren zonder GPU).. dat is nu 79 geworden. OUCH. 3800X IHS had ik lichtelijk afgelvlakt en gepolijst om beter contact te laten maken met mijn waterblok. Denk dat ik dat weer moeten doen.

Ik dacht echt dat Zen inmiddels volwassen was geworden. Maar helaas blijft AMD rommelige launches houden. En dat is jammer. We kunnen zeggen van Intel wat we willen maar zover ik me kan herinneren was dat altijd gewoon plug&play met launch...
Tjah, dat MSI problemen heeft maakt het geen rommelige launch voor AMD.

En dat van je temps zegt helemaal niks? Kan gewoon zijn dat de boost lekker zijn werk doet. Dus als je echt wilt weten hoe het zit vergelijk je het met iemand zonder custom loop die ook die temps haalt en wat zijn average clock is, hoe lang boost wordt gehouden etc.

On a road of changes....

• Erazher
AtlAntA schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:16:
[...]

Let wel dat Steve op het einde van het filmpje zegt dat Wendell van Level1tech zegt dat 2x16gb nog beter zou zijn dan 4x8gb. Dat konden ze zelf niet testen omdat ze geen 16gb bankjes hadden liggen maar voordat iedereen hier meteen 4x8gb bankjes gaat kopen is het misschien beter om heel even af te wachten waar ze mee komen.

Ik kan zelf niet echt bedenken waarom de capaciteit in dit verhaal verschil zou maken maar ik hoop wel dat Wendell gelijk heeft aangezien ik hier 2x16gb klaar heb liggen voor als de 5950x binnen komt. :P
Ah, dat had ik gemist. Gelukkig heb ik ook 2x16gb er nu in zitten.
Hoop dat ze 16GB sticks kunnen regelen voor de test.

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54
https://www.reddit.com/r/...ory_bandwith_explanation/
Wat meer info omtrent de ram speeds. Meest optimale voor de mensen die 64gb willen hebben = 4x single sided ram hebben. Wat blijkbaar alleen de Ballistix max heeft.
Geen idee of het klopt, misschien iemand hier die er wat over kan zeggen.

[Voor 12% gewijzigd door Jumpiefox op 08-11-2020 20:31]

On a road of changes....

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 22:19
Het kan aan mij liggen, waarom doet iedereen ineens alsof het onverwacht is dat Ryzen 5000 beter presteert met meer DIMMs en/of ranks? Ervanuitgaande dat het dezelfde I/O die is als op de 3000 is dit al meermaals aangetoond zoals hier: https://www.guru3d.com/ar...ng-effect-in-games,9.html

Goed dat GamersNexus het nogmaals test op de 5000 serie. Maar het resultaat kan toch niet echt als een verrassing komen?
Jumpiefox schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:23:
[...]

Dat ben ik niet geheel met je eens, AMD behoort daar gewoon controle op te hebben. Het straalt immers, zoals je ziet, ook gewoon af op AMD, of ze daar nu direct of indirect of zelfs helemaal geen "schuld" aan hebben.

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-11-2022
B550 Msi gaming plus met de 5600x en 2x 16 gb 3600c16 gskill. Draait allemaal top. Flashen vond ik wat spannend, maar geen enkele klacht hier.
Komende week eens wat testen.

Dus ik herken jouw ervaringen niet @Cidious
kerath schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:09:
B550 Msi gaming plus met de 5600x en 2x 16 gb 3600c16 gskill. Draait allemaal top. Flashen vond ik wat spannend, maar geen enkele klacht hier.
Komende week eens wat testen.

Dus ik herken jouw ervaringen niet @Cidious
Lijkt een mogelijk issue te zijn met bepaalde X570 borden, met een B550 moederbord kan dat dus anders zijn :)

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is niet nieuw dat een setje 32GB DDR4 een voordeel kan laten zien in prestaties ten opzichte van 2x8GB single rank. Dat heeft te maken met extra ranks. Of het nu 2x16GB dual rank of 4x8GB single rank is, dat maakt niet echt uit. Bij dual rank zijn er aan beide zijden van de module geheugenchips geplaatst voor dubbele capaciteit.

Voor zover mijn kennis gaat een korte uitleg:
De dual channel geheugencontroller van een Ryzen CPU kan met elk kanaal een rank van 64-bit per keer aanspreken. Elk geheugenkanaal heeft op zich dus voldoende aan één rank. Een extra rank van 64-bit, of een rank van een tweede module is toch niet in een keer (volledig) te benaderen. Nu heeft het geheugen ook een Refresh Cycle om de data integriteit te bewaren want er lekt telkens spanning weg van de beschreven cellen. Met timings zoals Trfc en Trefi wordt de spanning behouden zodat de data niet corrupt of verloren gaat. De eerste is de lengte van de refresh en de tweede is de interval tussen deze refresh. Ten tijde van de Trefresh is een row of deel van het geheugen even niet te benaderen door de geheugencontroller maar dankzij memory interleaving kan data wel over de geheugenchips worden verdeeld wat de prestaties ten goede komt. Het voordeel van twee extra ranks laat zich misschien raden; Data kan nu parallel over meerdere ranks worden verdeeld want er zijn meer adressen. Een eerste byte naar de 1e rank, volgende naar de 2e rank, 3e etc. zodat er een grotere kans is op een 'hit' op een open rij als een andere rij een refresh nodig heeft. Het is nog steeds geen quad channel maar het kan op deze manier toch een aantal procenten prestatiewinst opleveren.

Nu denk je misschien ik ga die Trfc meteen een stuk verlagen en de latency gaat mooi omlaag. Dat klopt maar de spanning moet daarbij vaak flink omhoog en is er goede airflow nodig. Een hoge geheugentemperatuur werkt namelijk averechts op korte refresh en een lange interval (wanneer Trefi al instelbaar is). Met B-die geheugen (vanaf 3200 CL14) is <300 Trfc met en OC bijvoorbeeld geen probleem icm een spanning richting 1,4/1,5V maar richting 50°C+ kan dit soms instabiel worden en weet je dat je op het randje zit met de timings. Deze modules zijn vaak single rank dus kan het voordeliger zijn om 2x16GB dual rank van bijvoorbeeld E-die aan te schaffen met een betere prijs/prestatie verhouding.
Wat betreft max overclock: De meeste moederborden hebben een Daisy-chain layout van de geheugensloten en is daarbij is de kans op stabiliteit richting een 4000MHz OC en strakke timings groter met twee modules. Vier ranks is sowieso al iets zwaarder voor de memory controller en met ongelijke (wel kortere) lengte banen naar de dimmsloten kan het plaatsen van 4x single (of zelfs 4x dual) modules eerder problemen geven met timings op hoge snelheid. Hoeft niet maar verschilt per moederbord.

Het blijft in ieder geval aan te raden om Fclk : Uclk : Memclk op 1:1:1 te laten staan (bijvoorbeeld 1800:1800:1800voor DoubleDataRate 3600MHz) voor de beste prestaties.

Memory interleaving example with 4 banks. Red banks are refreshing and can't be used.

R9 3950X | RTX 3090 | C6H X370 | 32GB FlareX | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid

M-spec schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:51:
Het is niet nieuw dat een setje 32GB DDR4 een voordeel kan laten zien in prestaties ten opzichte van 2x8GB single rank. Dat heeft te maken met extra ranks. Of het nu 2x16GB dual rank of 4x8GB single rank is, dat maakt niet echt uit. Bij dual rank zijn er aan beide zijden van de module geheugenchips geplaatst voor dubbele capaciteit.

Voor zover mijn kennis gaat een korte uitleg:
De dual channel geheugencontroller van een Ryzen CPU kan met elk kanaal een rank van 64-bit per keer aanspreken. Elk geheugenkanaal heeft op zich dus voldoende aan één rank. Een extra rank van 64-bit, of een rank van een tweede module is toch niet in een keer (volledig) te benaderen. Nu heeft het geheugen ook een Refresh Cycle om de data integriteit te bewaren want er lekt telkens spanning weg van de beschreven cellen. Met timings zoals Trfc en Trefi wordt de spanning behouden zodat de data niet corrupt of verloren gaat. De eerste is de lengte van de refresh en de tweede is de interval tussen deze refresh. Ten tijde van de Trefresh is een row of deel van het geheugen even niet te benaderen door de geheugencontroller maar dankzij memory interleaving kan data wel over de geheugenchips worden verdeeld wat de prestaties ten goede komt. Het voordeel van twee extra ranks laat zich misschien raden; Data kan nu parallel over meerdere ranks worden verdeeld want er zijn meer adressen. Een eerste byte naar de 1e rank, volgende naar de 2e rank, 3e etc. zodat er een grotere kans is op een 'hit' op een open rij als een andere rij een refresh nodig heeft. Het is nog steeds geen quad channel maar het kan op deze manier toch een aantal procenten prestatiewinst opleveren.

Nu denk je misschien ik ga die Trfc meteen een stuk verlagen en de latency gaat mooi omlaag. Dat klopt maar de spanning moet daarbij vaak flink omhoog en is er goede airflow nodig. Een hoge geheugentemperatuur werkt namelijk averechts op korte refresh en een lange interval (wanneer Trefi al instelbaar is). Met B-die geheugen (vanaf 3200 CL14) is <300 Trfc met en OC bijvoorbeeld geen probleem icm een spanning richting 1,4/1,5V maar richting 50°C+ kan dit soms instabiel worden en weet je dat je op het randje zit met de timings. Deze modules zijn vaak single rank dus kan het voordeliger zijn om 2x16GB dual rank van bijvoorbeeld E-die aan te schaffen met een betere prijs/prestatie verhouding.
Wat betreft max overclock: De meeste moederborden hebben een Daisy-chain layout van de geheugensloten en is daarbij is de kans op stabiliteit richting een 4000MHz OC en strakke timings groter met twee modules. Vier ranks is sowieso al iets zwaarder voor de memory controller en met ongelijke (wel kortere) lengte banen naar de dimmsloten kan het plaatsen van 4x single (of zelfs 4x dual) modules eerder problemen geven met timings op hoge snelheid. Hoeft niet maar verschilt per moederbord.

Het blijft in ieder geval aan te raden om Fclk : Uclk : Memclk op 1:1:1 te laten staan (bijvoorbeeld 1800:1800:1800voor DoubleDataRate 3600MHz) voor de beste prestaties.

Memory interleaving example with 4 banks. Red banks are refreshing and can't be used.
[Afbeelding]
Dank voor de heldere uitleg! Je was me voor. Ik wilde zelf gaan typen na het lezen van alle verwarring op Reddit, Tweakers, overclock.net.. GamersNexus is een beste vent naar net als met zijn AIO video vergeet hij de helft van de info te vertellen of snapt hij het gewoon niet helemaal. Hij praat over dimms maar eigenlijk bedoeld hij ranks! Ik heb 2x dual rank Edie dimms (2x16gb) en die geven mij een performance boost over de 2 single rank (2x8gb) single rank kit die ik heb maar ik heb ook nog een setje Edie dual rank edie. 4x dual rank (4x16gb) heeft geen performance voordeel ten opzichte van 2x dual rank!

32GB (2x16GB Dual Rank)

64GB (4x16GB Dual Rank)

Sorry dat je in de screenshot niet kan zien hoeveel GB is geinstalleerd. Dit was een snelle test gisteravond die ik wilde delen om all malle ideeen te kalmeren. Ik kom hier nog uitgebreider op terug.

Dit gaat trouwens ook op voor games. Heb TimeSpy, Shadow of The Tombraider en Superposition vergeleken op 1440p (Niemand gamed op 1080p met premium hardware)

[Voor 9% gewijzigd door Cidious op 09-11-2020 04:57]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Leuke moraal booster voor de 5800X owners. Ja, geen value king, maar voor de rest alleen maar mooie grafiekjes! Brian van Tech Yes City for president :p

YouTube: The BEST (and Worst) AMD Gaming CPU yet? 5800X Review

Sinterklaas wil bier !

ParaWM schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:40:
Leuke moraal booster voor de 5800X owners. Ja, geen value king, maar voor de rest alleen maar mooie grafiekjes! Brian van Tech Yes City for president :p

YouTube: The BEST (and Worst) AMD Gaming CPU yet? 5800X Review
Het is lastig om echt van deze chip te houden. Ben er nu 2 dagen zelf mee aan de gang.. ding is echt een heethoofd... En de bios van mijn X570 Unify laat nog geen Memory OC toe... En dat drukt de pret een beetje..

Maar dan als ik kijk naar waar hij allemaal doorheen kauwt.. Is het toch een hele imposante chip. Ik kan echt duidelijk het verschil merken tussen mijn 3800X en 5800X in dagelijkse taken (7-zip, videos encoden etc) En dat had ik dus niet verwacht. De eerste indruk was dus zeer matig maar de chip doet alles heel vlot. En na wat dieper erin te duiken blijkt dan ook gewoon dat de multicore prestaties meer richting 3900X zijn gegaan en dat voel ik met de dingen die ik persoonlijk doe.

Al met all is het een hele imposante chip maar wel doormiddel van bruteforcing. Meer voltage en meer hitte. De 5900X is gewoon beter uitgedokterd en de betere chip als je het mij vraagt.

betreft de termals van de 5800X heb ik een poging gedaan om de IHS verder af te vlakken omdat ik hiermee mooie resultaten met mijn 3800X heb behaald. Maar dit mag met de 5800X niks baten. Af te raden.

Jumpiefox schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:23:
[...]

En dat van je temps zegt helemaal niks? Kan gewoon zijn dat de boost lekker zijn werk doet. Dus als je echt wilt weten hoe het zit vergelijk je het met iemand zonder custom loop die ook die temps haalt en wat zijn average clock is, hoe lang boost wordt gehouden etc.
Dank voor de tip. Helaas hebben Asus en Gigabyte nu ook problemen en is het dus WEL een AMD probleem. Elke Zen launch hebben gelijksoortige problemen zich voorgedaan waar Zen 1 ronduit dramatisch was.

Betreft temperaturen. heb ik gelukkig een paar vrienden hier die ook een 5800X op de kop hebben getikt en temperaturen zijn gewoon over het algemeen 10 graden hoger dan 3700X-3800X. Je krijgt daar wel flinke performance voor terug maar het is wel bruteforcen van de chip met hoge voltages. De volgende Agesa gaat nieuwe undervolting opties bieden en dat kan dus zeer interessant uitpakken in het bijzonder voor de 5800X.

• paidur
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-02 11:37
Als ik dit topic wat eerder had gecheckt had het me veel tijd kunnen schelen. Ik had alles al netjes opgebouwd en kabels gemanaged in mijn nieuwe systeem, in afwachting van de 5600x. Na onvangst deze ingebouwd en geen post. Alle componenten op DOA gecheckt in een ander systeem, alles weer los getrokken om verder te troubleshooten om dan pas op het idee te komen om de BIOS te updaten :+ Nu draait gelukkig alles, tot zover geen issues met RAM en mobo in volgende build:

MSI MAG B550M Mortar
GSkill 2x16GB 3200 C16
5600x
RTX3080

Fuma 2 koeler houdt hem rond de 70 graden onder load, op het moment nog zonder case fans dus ga er van uit dat dat nog wat verbetering brengt.

• PakoeDIEP
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03 23:38
Cidious schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:05:
[...]

Dank voor de tip. Helaas hebben Asus en Gigabyte nu ook problemen en is het dus WEL een AMD probleem. Elke Zen launch hebben gelijksoortige problemen zich voorgedaan waar Zen 1 ronduit dramatisch was.

Betreft temperaturen. heb ik gelukkig een paar vrienden hier die ook een 5800X op de kop hebben getikt en temperaturen zijn gewoon over het algemeen 10 graden hoger dan 3700X-3800X. Je krijgt daar wel flinke performance voor terug maar het is wel bruteforcen van de chip met hoge voltages. De volgende Agesa gaat nieuwe undervolting opties bieden en dat kan dus zeer interessant uitpakken in het bijzonder voor de 5800X.
Ik heb een Gigabyte Aorus X570 ELITE en 0 problemen met een 5800x.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:18
Cidious schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:00:
[...]

...Ik kan echt duidelijk het verschil merken tussen mijn 3800X en 5800X in dagelijkse taken (7-zip, videos encoden etc) En dat had ik dus niet verwacht.
De grens waarbij mensen daadwerkelijk een verbetering merken ligt rond de 20% prestatietoename (geldt voor een cpu maar ook voor b.v. vermogen van een auto). Aangezien Zen 3 tot 20% beter kan presteren t.o.v. Zen 2 is het dus niet zo gek dat je het daadwerkelijk kunt merken :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1 2 3 ... 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee