Vraag

• JustinBB7
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05-2022
Ik heb een nieuwe computer gebouwd gisteren. Alles verliep redelijk prima. Na het opstarten eerste keer kreeg ik een melding dat mijn RAM niet in de goeie slots zouden zitten en daarna kon ik gewoon die BIOS in. En alles leek te werken. Toen ik hem opnieuw opstarten kom ik helaas terrecht op niks.

Alle fans draaien, licht op moederbord is aan, GPU fans draaien en GPU LED gaat aan. Maar keyboard en monitor blijven uit.
...

Ryzen 7 5800X
Gigabyte Geforce RTX 3070
MSI B550 A-Pro Motherboard
G.Skill Ripjaws V 32 GB (2 x 16 GB) DDR4-3600 CL16 Memory
Samsung 970 Evo Plus 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Corsair RM (2019) 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case
Scythe Mugen 5 Rev. B 51.17 CFM CPU Cooler
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb de RAM nu in de goeie positie gedaan (2 en 4 als het goed is), kabels nagekeken maar zo ver ik kan zien zit alles goed. Ik heb de flash bios knop geprobeert net (met nieuwe bios update USB in de computer), die knipt een beetje rood maar verder niks.

Hier een album fotos

Weet nu eigenlijk dus niet waar ik moet zoeken omdat alles blijkt te werken, maar toch ook niet. Iemand een idee?

Beste antwoord (via JustinBB7 op 09-11-2020 23:03)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Als je naar de build date kijkt in je screenshot, lijkt dit een ouder bios, dus ik zou zeker gelijk het meest recente bios flashen. Het meest recente bios heeft als het goed is wel degelijk al ondersteuning voor zen3 meen ik.

https://www.msi.com/blog/amd-combo-pi-v2-1100-bios

https://www.msi.com/Motherboard/support/B550-A-PRO#down-bios

ps:
Nadat je het laatste bios hebt geflashed is het sowieso verstandig de bios updates van MSI de komende tijd te volgen.
Zeker nadat er een nieuwe cpu serie uit is worden er vaak nog veel bugs en issues gefixed.

[Voor 109% gewijzigd door Help!!!! op 08-11-2020 13:48]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Alle reacties

• Help!!!!
  • Niet online
Heb je voor die Bios flash eerst clear-cmos gedaan ?

En heb je de flash via bios flashback conform manual gedaan (met alleen voeding aangesloten en geen cpu, memory, videocard installed)? En lang genoeg gewacht totdat led echt gestopt was met knipperen?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• JustinBB7
Help!!!! schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:11:
Heb je voor die Bios flash eerst clear-cmos gedaan ?

En heb je de flash via bios flashback conform manual gedaan (met alleen voeding aangesloten en geen cpu, memory, videocard installed)? En lang genoeg gewacht totdat led echt gestopt was met knipperen?
Ik heb nu net de batterij eruit gehaald en weer terug gedaan. Nu start alles normaal op zelfs na een reboot!

Nu andere SSD's en harde schijven aansluiten en windows installeren en kijken of alles lukt. Als de bios mijn 5800X ziet betekend dat gewoon dat hij het doet zonder dat ik de bios moet updaten trouwens?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:10
JustinBB7 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:28:
Als de bios mijn 5800X ziet betekend dat gewoon dat hij het doet zonder dat ik de bios moet updaten trouwens?
Officieel is er nog geen bios voor dit bord die je CPU ondersteunt: https://www.msi.com/Mothe...rt/B550-A-PRO#support-cpu

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Als je naar de build date kijkt in je screenshot, lijkt dit een ouder bios, dus ik zou zeker gelijk het meest recente bios flashen. Het meest recente bios heeft als het goed is wel degelijk al ondersteuning voor zen3 meen ik.

https://www.msi.com/blog/amd-combo-pi-v2-1100-bios

https://www.msi.com/Motherboard/support/B550-A-PRO#down-bios

ps:
Nadat je het laatste bios hebt geflashed is het sowieso verstandig de bios updates van MSI de komende tijd te volgen.
Zeker nadat er een nieuwe cpu serie uit is worden er vaak nog veel bugs en issues gefixed.

[Voor 109% gewijzigd door Help!!!! op 08-11-2020 13:48]

PC Specs

• JustinBB7
Alle problemen kwamen dus echt omdat die bios de update nodig had ja, nu alles gelukkig goed. Bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee