Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Mede-auteurs:
  • Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Saturnus

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qWhEfESS7nNHNgcK3H9qL8zn/full.jpg

AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

Dit topic is bedoeld voor ervaringen en overklokken met de AMD Ryzen CPU's uit de ZEN2 generatie die op 07.07.2019 verkrijgbaar zal zijn.
(Voor ervaringen met de AMD Ryzen CPU's en APU's uit de ZEN1/1+ generatie kun je hier terecht.)
(Voor overklokken met de AMD Ryzen CPU's en APU's uit de ZEN1/1+ generatie kun je hier terecht.)
(Nieuwe ZEN2 CPU gekocht of weten welke winkelier voorraad heeft? Dan kun je hier terecht.)

Iets specifieker:
  • Ryzen 3000 CPU's (Behalve de 3xxxGx CPU's. Dit zijn APU's obv ZEN1+)
  • AM4 socket moederborden icm met bovengenoemde Ryzens
Dus je tips, klachten, problemen, ervaringen bij het gebruik etc.

Dit zodat het AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 topic niet vervuild raakt. In voornoemde topic (start!) kun je uitgebreide informatie en nieuwsdiscussie over AMD (inclusief Ryzen en AM4) vinden.

NB: Deze topicstart is (nog) work in progress.
NB: Gebruik info topicstart op eigen risico.

Met dank aan medetweakers die ook nuttige items voor de TS hebben aangedragen.

INHOUDSOPGAVE

AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic
Inhoudsopgave
Processoren
Precision Boost (Overdrive)
Geheugen
Moederborden
Zen 2 op X470, X370, B450 en B350
Biossen, Voltages & Powerplans, Boosts en Overklokken
Miscellaneous
Changelog

PROCESSOREN

Ryzen 3000-serie
De volgende tabel geeft de derde generatie instaplijn (Ryzen 5), gaminglijn (Ryzen 7) en prestatielijn (Ryzen 9) weer. Dit is de eerste generatie die chiplets gebruikt: De processorkernen zijn gescheiden van I/O-activiteiten zoals de geheugencontroler, die in een aparte I/O-die zit. De chiplets zijn gegroepeerd in twee groepen van maximaal 8 kernen en zijn geproduceerd met TSMC's '7nm'-techniek. De I/O-die is gemaakt door GlobalFoundries op 14nm. Verder hebben de processoren weer hogere snelheden dan de voorgaande generatie en is Precision Boost Overdrive aanwezig. Dit laatst zorgt bij ideale omstandigheden voor 200MHz extra.

SerieModelKernenSMTBasisklokBoostklokL1 cacheL2 cacheL3 cacheTDPPW
Ryzen 331004Ja3,6 GHz3,9 GHz256 KB2 MB16 MB65 WX
Ryzen 33300X4Ja3,8 GHz4,3 GHz256 KB2 MB16 MB65 WX
Ryzen 536006Ja3,6 GHz4,2 GHz384 KB3 MB32 MB65 WX
Ryzen 53600X6Ja3,8 GHz4,4 GHz384 KB3 MB32 MB95 WX
Ryzen 53600XT6Ja3,8 GHz4,5 GHz384 KB3 MB32 MB95 WX
Ryzen 73700X8Ja3,6 GHz4,4 GHz512 KB4 MB32 MB65 WX
Ryzen 73800X8Ja3,9 GHz4,5 GHz512 KB4 MB32 MB105 WX
Ryzen 73800XT8Ja3,9 GHz4,7 GHz512 KB4 MB32 MB105 WX
Ryzen 93900X12Ja3,8 GHz4,6 GHz768 KB6 MB64 MB105 WX
Ryzen 93900XT12Ja3,8 GHz4,7 GHz768 KB6 MB64 MB105 WX
Ryzen 93950X16Ja3,5 GHz4,7 GHz1024 KB8 MB64 MB105 WX

Ryzen Threadripper 3000-serie
De volgende tabel geeft de derde generatie Ryzen Threadripper weer. Dezelfde technologie als in de Ryzen 3000-serie wordt gebruikt. Helaas past de CPU niet in de oude TR socket. TRX40 socket moederborden zijn vereist.

SerieModelKernenSMTBasisklokBoostklokL1 cacheL2 cacheL3 cacheTDPPW
Ryzen TR3960X24Ja3,8 GHz4,5 GHz2,3 MB12 MB128 MB280 WX
Ryzen TR3970X32Ja3,7 GHz4,4 GHz3,1 MB16 MB128 MB280 WX
Ryzen TR3990X64Ja2,9 GHz4,3 GHz6,1 MB32 MB256 MB280 WX

Precision Boost (Overdrive)

Een belangrijke feature van Zen is het boostmechanisme, Precision Boost. Precision Boost is een turbo die aan de hand van temperaturen, verbruikslimieten, belasting CPU, kwaliteit van het moederbord en andere beperkingen, de CPU zo hoog mogelijk laat clocken. Precision Boost past constant de clockspeed aan in stapjes van 25MHz, per core. Precision Boost Overdrive schakelt in feite de meeste beperkingen uit, waarna de CPU zo hoog mogelijk zal proberen te clocken. Nieuw voor Ryzen 3000 is dat er maximaal 200MHz boven de normale boostclock mogelijk is. Dit werkt voor alle moederborden die PBO ondersteunen, ongeacht chipset generatie. Hou er rekening mee dat je hiervoor waarschijnlijk een aftermarket koeler en X470 moederbord nodig hebt.

Geheugen

Zen 2 heeft een nieuwe geheugencontroller gekregen. Dat was ook hard nodig, want die van Zen1/+ was verre van ideaal. Deze was niet alleen beperkt in maximale clock frequentie, maar vaak ook erg kieskeurig in het soort geheugenchips dat optimaal draaide. Hierbij sprong het dure Samsung B-die geheugen er systematisch, positief uit. Inmiddels zijn deze chips EOL gegaan en zijn er alternatieven in opkomst.

AMD raadt 3600MT/s C16 aan als het prijs/prestatie optimum. Dergelijke setjes komen op het moment alleen als Samsung B-die of als Micron E-die worden gevonden. Uiteraard is het optimum waarschijnlijk goed voor hooguit enkele frames. Er is niks mis met een 3200MT/s C16 setje gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5t0Msa0WcimRwlA4efGNWZHh/full.jpg

Qua selectie is het potentieel interessant om een relatief goedkoop Micron E-die setje te kopen en je geluk te beproeven met een handmatige overclock. In ieder geval bevatten de setjes van Crucial, de naam waaronder Micron zelf haar geheugenchips verkoopt, E-die geheugenchips. Heb je geen geluk? Dan heb je nauwelijks meer betaald dan een ander 3200MT/s C16 setje zou kosten. Je verliest dus niks.
Micron E-die

AMD's Robert Hallock heeft stukje uitleg geplaatst over de geheugen keuze (icm Zen2)

YouTube: 3rd Gen Ryzen DDR4 Memory Performance, XMP vs. Manual Timings

Moederborden

Selectie voor moederborden kan voor Ryzen 3000 een complexe puzzel blijken. In principe zullen alle B350/B450, X370/X470 en sommige A320 moederborden, voorzien worden van Ryzen 3000 ondersteuning. De primaire functie van een moederbord is om de CPU te bevatten en te laten functioneren en communiceren met andere onderdelen. Dat is een potentieel vraagstuk omdat Ryzen 3000 met relatief zuinige 6c/12t cpu's komt, maar ook met extreem krachtige 12c/24t en zelfs een 16c/32t CPU in de Ryzen 3950X.

Dergelijke CPU's zullen beduidend meer energie verbruiken dan een Ryzen 3600. De verwachting is dat deze CPU's maximaal, dus met een overclock, ongeveer zoveel zullen verbruiken:

3600/3600X = 75A. Elk half fatsoenlijk B450 moederbord kan dit makkelijk aan.
3700X/3800X = 100A. De betere B450 en de meeste X470 moederborden kunnen dit aan.
3900X = 125A. Hier heb je een goed X470 moederbord nodig of tenminste een van de allerbeste B450 moederborden.
3950X = 150A. Hier heb je een high end X470 moederbord nodig, maar kan je net zo goed een X570 moederbord halen. Als je zestien cores nodig hebt, dan kan een beter X570 moederbord ook geen kwaad.

Een ander probleem is dat X570-gebaseerde moederborden zeer kostbaar zijn. Veel mensen hebben alleen niks aan de extra features van X570, en kunnen beter een B450 of X470 moederbord kopen. Aan te raden is een moederbord te kopen dat voorzien is van een biosflash functie zonder een CPU. Zo kan je als je moederbord een oudere biosversie heeft, alsnog je systeem laten opstarten.

Een aantal borden die hierover beschikken zijn:
pricewatch: MSI B450M Gaming Plus
pricewatch: MSI B450M Mortar
pricewatch: MSI B450-A PRO
pricewatch: MSI B450 Gaming Plus
pricewatch: MSI B450 Tomahawk
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero

Andere potentiële aanraders zonder deze functie zijn:
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO (Alleen voor 3600-3800X)
pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING
pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi
pricewatch: MSI X470 Gaming PRO CARBON

Ook moet niet vergeten worden wat je nog meer wil hebben voor een moederbord. Betere audiochip of meer USB poorten? Intel LAN chip of andere features zoals afdoende PWM aansluitingen, moeten ook niet vergeten worden.

Zen 2 op X470, X370, B450 en B350

MSI
ASUS
Gigabyte
Asrock

VRMs: In hoeverre je mobo diverse ZEN2 CPU's kan benutten. Gebruik op eigen risico.
Plaatje
Live versie

Uitgebreid Mobo overzicht. - Gebruik op eigen risico

Biossen, Voltages & Powerplans, Boosts en Overklokken

Onderstaande is obv de eerste reviews en ervaringen. Gebruik vooral je gezond verstand, het is zonde als je je dure nieuwe CPU sloopt of degradeert.

Must read 1: AMD Community Update #5: Let’s Talk Clocks, Voltages, and Destiny 2

Must read 2: Reddit: Reviewing Voltage Recommendations for Zen 2

Handig: Ultimative AM4 UEFI/BIOS/AGESA Übersicht (22.05.20)

Biossen
De biossen zijn bij launch/momenteel bij alle chipsets nog behoorlijk immature. De aandacht vd fabrikanten ligt in principe eerst bij X570 en daarna bij X470, X370 etc.

Het lijkt erop dat bij sommige biossen de boost functie nog niet optimaal werkt en wellicht zelfs dat de ‘load vs voltage’ tabel niet helemaal klopt waardoor er soms teveel voltage wordt gegeven.
Daarom is het verstandig om voorlopig rustig aan te doen met overklokken, goed te kijken wat je aan het doen bent, voltages en temperaturen te monitoren en regelmatig op nieuwe biossen checken bij de fabrikant. In ieder geval tot het stof is neergedaald en er meer duidelijkheid is.

Voltages & Powerplans

Robert Hallock - The final word on idle voltages for 3rd Gen ryzen

Zen 2 gedraagt zich redelijk vergelijkbaar met zijn voorgangers.
Bij lichte loads en lage CPU temperatuur kan het best voorkomen dat je je vcore naar waarden boven 1.4 of misschien zelfs naar 1.5 ziet schieten. Dat is geen probleem.
Echter bij all core full load wil je geen hogere sustained vcore dan 1.325v zien.

The Stilt:
Beyond ~3.8GHz the V/F curve becomes extremely steep. According to FIT, the safe voltage levels for the silicon are around 1.325V in high-current loads
and up to 1.47V in low-current loads (i.e ST), depending on the silicon characteristics.
Robert Hallock (Let op dit is nog obv ZEN1/1+ maar voor ZEN2 zou dit redelijk vergelijkbaar moeten zijn):
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/w84lb89l51211.png

Robert Hallock: 3900x being overvolted on AMD Ryzen Power Plans

Corsair iCUE is locking new Ryzen 3000-series CPU's to 1.45v-1.5v, not monitoring tools (testing in description)

Boosts
Robert Hallock:
[Twitter: https://twitter.com/Thracks/status/1138789078986502145]
[Twitter]

MUST READ:
I'm not sure what you're asking. Our boost formula is opportunistic based on VRM current, socket power, temperatures. Therefore: light workloads will have a higher boost, and heavier workloads will have a lower boost. This is the basic behavior of Precision Boost 2 we described in November 2017. This is the same boost formula used for all Ryzen 2000 Series CPUs as well: 4.3GHz peak for light threading, to around 4GHz for all-cores. No change year-over-year in how the boost behaves.

If you're asking whether or not all cores will hit the max boost clock: no. It will not do that, nor have we ever promised or implied that. We've been very clear for 1.5 years that the Precision Boost 2 behavior is a "curve" that tries to get the loaded cores to the highest possible frequency with respect to the aforementioned limits. Even with all cores loaded, the CPU can maintain frequencies that are hundreds of MHz higher than base.

The other goal of our engineering effort is to absolutely maximize the performance of the product out of the box.

//EDIT: By designing algorithms that extract the maximum silicon performance automatically (e.g. Precision Boost 2) without asking the user to tinker or risk their warranty. So, no, you're not going to see a whole lot of manual OC headroom. That's just performance an average person--who doesn't know how to OC--can't access. Why would we do that? It is not our intent to leave anything on the table.

It's more beneficial to enable PBO, overclock the fabric, overclock the memory. But that's true of Ryzen 2000 Series, too.
Overklokken
Net als bij de voorgaande Ryzens geldt het volgende. AMD bint haar chips heel erg goed. Tezamen met de technologie in de chip zorgt dit ervoor dat het maximale van de chip eigenlijk al vanuit de fabriek gerealiseerd is. Er is dus helaas weinig ruimte om over te klokken. Wat wel zin heeft is je geheugen op de sweetspot hebben.

Een manual OC leidt vaak tot een (veel) hoger verbruik, hogere voltages, gevaar van degradatie en amper snelheidswinst. Voor de meesten is het dit niet waard. Enerzijds jammer, de tijd van zelf heel veel value extra creeeren is een beetje voorbij, iig bij AMD. Anderzijds, is het plug en play en je krijgt meteen maximale prestaties zonder dat er iets op de tafel blijft liggen.

Miscellaneous

Must read met achtergrond info van Roger "The Stilt" Tolppola:
The Stilt: Strictly technical: Matisse (Not really)

Elmor:
Ryzen 3000 Memory / Fabric (X370/X470/X570)

WHEA errors on Ryzen 3000 / X570 chipset + response Robert Hallock

GamersNexus: Explaining AMD Ryzen Precision Boost Overdrive (PBO), AutoOC, & Benchmarks

Changelog

03-07-2019: DaniëlWW2
- Paragrafen over moederborden, PB(O) en RAM toevoegd.

07-07-2019: Saturnus
- Processorentabel
- Skin (rood/zwart)

08-07-2019: Help!!!!
- Miscellaneous toegevoegd.
- Diverse kleine items.
- Biossen, Voltages & Powerplans, Boosts en Overklokken.

28-11-2019: Saturnus
- Ryzen Threadripper 3000-serie toegevoegd.

25-05-2020: Saturnus
- Ryzen 3 processors toegevoegd.

16-06-2020: Saturnus
- Ryzen XT processors toegevoegd.

[ Voor 255% gewijzigd door Saturnus op 07-11-2020 16:56 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 16:21
Mooie topicopener, bedankt jongens!

Zal er (vermoedelijk) veel prestatieverlies zijn als ik mijn DDR4-3000 RAM overdraag naar een nieuw bordje met een 3700X? Iemand zicht op?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:52
Tricolores schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:52:
Mooie topicopener, bedankt jongens!

Zal er (vermoedelijk) veel prestatieverlies zijn als ik mijn DDR4-3000 RAM overdraag naar een nieuw bordje met een 3700X? Iemand zicht op?
Als je de geekbench scores van de verschillende exemplaren bekijkt, dan zit er toch een "aardig" verschil tussen 3000 en 3600. Of het echt merkbaar zal zijn? Geen idee. Ik heb een setje Crucial 32GB 3000C15 gekocht in de hoop dat ik het naar 3733 kan opschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-05 17:42
Ik was in de race voor een I7-7700, maar de 2e hands prijzen vallen me best tegen. Ik wacht de reviews af en maak dan de keuze tussen Intel of AMD.

Heeft iemand ervaring met een setje Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 en Ryzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

@Saturnus @Help!!!! @DaniëlWW2 @Paprika Beste heren, Aangezien overclocken ook een ervaring is en er door de overlap al jaren weinig gebeurd in het tweak gedeelte van tweakers. Is het misschien niet handig om OC en ervaringen een beetje samen te pakken? Dat maakt het voor iedereen laagdrempelig en voel ik me vrij om ook in dit topic over OC te discussieren :D

Anders zou een vers Zen 2 OC topic mij ook wel bekoren. De info van saturnus op gebied van overclocken is zeer uitgebreid in het OC topic, maar mist door de grote lap tekst ook een beetje zn doel ben ik bang. Nu Zen 2 wat beter lijkt te klokken dan voorgaande generaties zou het misschien goed zijn om een verse start te maken? Een plek waar resultaten weer bijgehouden worden. Ik denk dat '5u linx' stabiliteit tegenwoordig meer uitzondering is dan regel, dus wellicht moeten we maar eens de discussie starten wat we tegenwoorig als stabiel ervaren?

Ik wil best meedenken en meeschrijven waar nodig (al denk ik dat met wat aanpassingen het zen OC topic best als basis gebruikt kan worden). Voor mij is Zen OC te nieuw om direct een toegevoegde waarde te zijn, maar roep maar als ik iets kan doen. Los van OC 101 is het voor mij het wiel opnieuw uitvinden, ben zeer benieuwd.

Edit: Fijne TS alvast heren!

@kwdtje Tot nu was het het beste om Samsung B-die reepjes te halen voor Ryzen. Er lijkt een nieuwe chip die meekan met de B-die, de Micron E-die, maar hoe Ram ondersteuning gaat zijn met de nieuwe ryzen, dat weten we nog maar mondjesmaat. AMD geeft aan dat de sweetspot 3733c17 is, maar welke reepjes wat doen hangt heel erg af of de nieuwe geheugencontroller 'picky' is of niet. Dat gezegd hebbende, het lijkt mij wel enige faal als een 3200c16 reepje het niet zou doen met deze iteratie ZEN.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik ben nog niet zo zeker dat alle fabrikanten wel Zen2 ondersteuning klaar hebben bij release. Mijn MSI X370 bord had een beta BIOS met “future cpu” support, maar die is weer verdwenen. Meer mensen die dat is opgevallen? Hopelijk komt er eerdaags een nieuwe BIOS uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
millman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:08:
@Saturnus @Help!!!! @DaniëlWW2 @Paprika Beste heren, Aangezien overclocken ook een ervaring is en er door de overlap al jaren weinig gebeurd in het tweak gedeelte van tweakers. Is het misschien niet handig om OC en ervaringen een beetje samen te pakken? Dat maakt het voor iedereen laagdrempelig en voel ik me vrij om ook in dit topic over OC te discussieren :D
Doordat er voor Zen (1) in het algemene topic al veel over overklokken gesproken is, voornamelijk vanuit het perspectief van geheugen compatibiliteit, is er nu besloten om het bij één topic te houden. Er komt dus geen overkloktopic.
Een plek waar resultaten weer bijgehouden worden.
Goed idee. Doen we.

Weet iemand of stepping nog geldt? Dat een (verzonnen, plus codering is nu anders) BPWE 1812 beter blijkt te overklokken dan een BPWF 1903. Dan gaan we ook dat weer noteren. Maak dus een foto van de bovenkant van je Zen 2 processor, voordat hij onder de koeling gaat.
Ik denk dat '5u linx' stabiliteit tegenwoordig meer uitzondering is dan regel, dus wellicht moeten we maar eens de discussie starten wat we tegenwoorig als stabiel ervaren?
De laatste jaren ben ik wel fan van OCCT, maar de onlangs uitgebrachte versie 5 (andere eigenaar denk ik) heeft een irritante betaalmelding voor de test. Suggesties welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Saturnus in dat geval zou t nice zijn om een simpele OC tutorial en extra info in deze TS te zetten. Verder kan je om laagdrempeligheid te bevorderen ervoor kiezen per validatie aan te geven welke load er gebruikt is. Dan kan iedereen zelf de OC op waarde schatten en kan iedereen meedoen met eigen 'stabiliteit'.. dus zoiets als dit:

3600x @ 4700mhz PBO | batch 'A' | giby X470 G7 | B-die 3733-15-15-15-35| 1 uur Aida64 |

3800X @ 4600mhz allcore| batch 'B' | Asus CH6 x370 | Micron E-die 3600-16-17-17-36 | 8u P95 v27.7

Het hoeft verder geen wedstrijd te zijn, maar meer zoals een 'owners thread' waar je alle info kan vinden mbt Ryzen 3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45

JoSchaap

Had a life, got a modem..

millman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:08:
[..]

@kwdtje Tot nu was het het beste om Samsung B-die reepjes te halen voor Ryzen. Er lijkt een nieuwe chip die meekan met de B-die, de Micron E-die, maar hoe Ram ondersteuning gaat zijn met de nieuwe ryzen, dat weten we nog maar mondjesmaat. AMD geeft aan dat de sweetspot 3733c17 is, maar welke reepjes wat doen hangt heel erg af of de nieuwe geheugencontroller 'picky' is of niet. Dat gezegd hebbende, het lijkt mij wel enige faal als een 3200c16 reepje het niet zou doen met deze iteratie ZEN.
Ik heb hier op ingezet voor mijn build in progress, dus hopelijk weet ik dinsdag meer! :)
ik heb 2x de Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESC besteld en heb momenteel de x570 Taichi in gedachte om de reepjes in T-Topology te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door JoSchaap op 04-07-2019 14:20 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 23:07
Zelf heb ik de corsair-vengeance-lpx-cmk32gx4m2b3000c15
Deze zijn wel de moeite om up te graden. als ik het zo lees.

Gaat een dure grap worden lees ik al!

Nieuwe CPU 400+
Nieuw moederbord 300
Nieuw ram 300

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

wijthoef schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:21:

Nieuwe CPU 400+
Nieuw moederbord 300
Nieuw ram 300

Ik had deze upgrade al een half jaar in gedachte en daar gewoon een budget voor gemaakt. werkt best goed. en tot nu toe ben ik er redelijk binnen gebleven. (al hoort de iFixit-kit er eigenlijk niet bij (meebesteld)) :+

Ik hoop dat de Asrock Taichi dalijk niet ineens 800 euro blijkt te kosten though :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:32
Mooi topic, ik ga vooral in de gaten houden of ik mijn ASrock X370 Taichi kan blijven gebruiken bij een 3700-3800 of dat ik die ook moet omruilen. (ik gebruik nu een 1700x)

Zover ik even snel kijk met power gebruik moet dit lukken, want de 2700x staat op de Asus site als 105A en in de lijst hierboven de 3700-3800 op 100A.

We wachten alle reviews en benchmarks maar even af, heb hem in iedergeval gebookmarked. _/-\o_

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ithric schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:54:
Mooi topic, ik ga vooral in de gaten houden of ik mijn ASrock X370 Taichi kan blijven gebruiken bij een 3700-3800 of dat ik die ook moet omruilen. (ik gebruik nu een 1700x)

Zover ik even snel kijk met power gebruik moet dit lukken, want de 2700x staat op de Asus site als 105A en in de lijst hierboven de 3700-3800 op 100A.

We wachten alle reviews en benchmarks maar even af, heb hem in iedergeval gebookmarked. _/-\o_
Dat bord zou absoluut geen problemen moeten hebben met een 3900X, laat staan een 3700X of 3800X. ;)

Dit gaat ook offtopic, dus ik reageer hier. :)
Lekiame schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Neem aan dat er dus een updated qvl komt voor de 3 serie?
Het enige dat een QVL certificering potentieel doet zijn subtimings ligt verbeteren. Een RAM DIMM heeft simpelweg niet alle settings opgeslagen staan op de DIMM zelf. Nee, alleen de primaire timings staan erop. Die activeer je zodra je het geheugenprofiel aanzet in je bios. Vervolgens bepaalt het moederbord alle subtimings automatisch. Dat is memory training en daarom kan je moederbord even de tijd nemen om op te starten als je een nieuw setje RAM hebt. Potentieel kan bij QVL testing, het specifieke setje verder zijn getest door de fabrikant. Dan zouden bepaalde subtimings, handmatig verbeterd kunnen zijn en deze informatie opgeslagen in de bios. Plaats je dan specifiek dat setje in een moederbord, dan kan het net iets sneller zijn. Denk hierbij aan potentieel een frame, met een 1080p/144Hz overkill systeem. Het zal volstrekt irrelevant zijn voor 99,99% van de eindgebruikers.

Het enige dat telt is dat je setje opstart op de gewenste timings en stabiel is. Tenzij je handmatig wil gaan RAM overclocken, is het zinloos om zelfs maar naar subtimings te kijken. Ga je handmatig RAM overclocken, zorg er dan voor dat je zeker weet dat je dit leuk vind om te doen. Het is ongelofelijk frustrerend en tijdrovend voor vaak weinig extra. ;)

Ik zelf heb dan een leuk setje B-die en ik ga kijken wat ik kan als ik mijn 3700X binnen heb. Ik ga alleen absoluut niet alle subtimings aanpassen. Nee, ik gebruik mijn systeem liever voor leukere diingen. :P

[ Voor 57% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-07-2019 17:54 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Ik heb er zin in! Begint nu echt dichtbij te komen / spannend te worden haha

Ik heb m'n aankoopstrategie redelijk uitgestippeld. Het lijkt erop dat zondagochtend om 0600 lokale tijd hier de hele boel losgaat dus mijn plan is om op dat moment Amazon continu te F5en en gelijk een one click buy te doen op een 3900 en een 3800, alsmede een of meerdere moederborden 8)7 Vervolgens heb ik minstens 30 minuten waarin ik nog vrijelijk delen daarvan kan cancelen dus als op hetzelfde moment alle reviews online donderen kan ik nog hier en daar wat sorteren/beslissen en weer delen cancelen. Mocht dat niet op tijd lukken dan is er altijd nog een gratis return/refund optie naderhand.

Vervolgens gaat om 11u een retail chain open met twee vestigingen in de buurt die aan de telefoon aangaf dat ze als het goed is wel dingen gaan hebben maar nog niet precies weten wat. Ik zat te twijfelen over welke van de twee ik dan heen wil, toen kwam mijn vrouw vrijwillig met het plan dat zij naar de een kan gaan en ik naar de ander, zolang ik haar maar duidelijke instructies geef haha.

Tegen die tijd hopelijk nog wat meer tijd gehad voor een review analyse en definitieve "wishlist". Kijken/hopen of ze dat in stock hebben, zo ja, kopen zodat ik zondagmiddag al lekker aan het bouwen kan en dan Amazon cancelen. Tenzij de lokale store een hogere markup op de prijs doet, dan eventueel de CPU die van Amazon binnenkomt ongeopend returnen voor een refund bij de electronicaketen? Ik vraag me af of retailers hun verkochte CPU echt op serienummers tracken en dus zouden kunnen zien "dat is niet degene die je hier gekocht hebt, die komt van Amazon" of dat het met zelfde doos niet uitmaakt.

Kortom het wordt een ingewikkelde zondag, niet in de laatste plaats omdat ik dus ten eerste nog steeds niet weet of een 3800 of een 3900 (of misschien wel een 3700?!) nou de beste keus gaat zijn qua prestaties, overclocken etc en ik dus wat reviews zou willen zien en ten tweede omdat ik nog echt ontzettend in dubio zit over welk moederbord ik nou wil nemen.

Het wordt een zwart witte build in een Phanteks Eclipse P600S en ga een Noctua D15S gebruiken voor koeling. Ik heb besloten om te gaan voor een X570. Ik heb sinds 2013 niet geupgrade (en het is mijn eerste AMD sinds ik op 13 september 2005 een AMD Athlon 64 4000+ besteld heb bij 4Launch (even in de mail archieven opgezocht haha)) dus heb gespaard en het mag weer een tijdje meegaan. Maar ja, welke dan?

Momenteel twijfel ik tussen:
- MSI X570 Gaming Pro Carbon WiFi (die Creation lijkt me ook mooi maar gaat volgens de geruchten over de 500 dollar heen en dat vind ik ECHT te gortig)
- ASUS Prime X570-Pro
- 1 van de Gigabyte Aorus borden (een Ultra of misschien een Master?)

Meer dan 350 $ wil ik niet uitgeven (en dat is eigenlijk al aan de bizarre kant, maar vooruit, je leeft maar 1 keer).

MSI geeft aan dat hun borden de chipset fan alleen laten draaien indien nodig, heeft iemand al bij andere fabrikanten gezien of die dat ook zo doen of dat hun fans continu draaien, ongeacht de belasting?
Wat ik dan bij de MSI weer niet leuk vind is dat er volgens mij geen front header voor het Type C USB 3.2 port op zit (die ik wel in m'n kast heb). Verder weet ik ook niet hoe goed de VRMs zijn alhoewel ik er vanuit ga dat het vast goed genoeg is voor een 3900 met potentieel milde overclock?

Blijf het maar lastig vinden hoor, had echt gehoopt dat reviews beschikbaar zouden zijn voor launch. Nu wordt het een soort halve gok met bestellen want ik wil ook niet het risico lopen dat ik alles rustig bestudeer en dat dan de eerste lading gelijk uitverkocht is... Hoe staan jullie erin momenteel? :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit is nou ook weer een beetje extreem. :P
Ik koop gewoon mijn CPU na de reviews en wacht totdat die arriveert. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ik wacht ook alle reviews af: van de cpu's, de mobo's, de candybars en de aankomende gfz cards.
Daarnaast wil ik liefst zoveel mogelijk cores (WCG wu's), dus ik vraag me eigenlijk af of ik niet op de nieuwe Threadrippers moet wachten. Een Epyc Rome cpu vind ik wel wat te veel van het goede voor
m'n portemonnee ;)
Ben ook geinteresseerd wat de nieuwe cpu's qua verbruik gaan slurpen. Mijn 2 pc's staan 24/7 aan, dus dat blijft een afweging.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcat84
DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:10:
Dit is nou ook weer een beetje extreem. :P
Dus jouw advies voor mij is een Aorus Extreme? ;) Die is me toch echt te duur haha

Tsja het is wat aan de enthousiaste kant ja maar ik zit echt al maanden te wachten om te upgraden en heb er gewoon zo'n zin in haha. Alles ligt/staat ook al klaar behalve mobo/cpu.

Verder heb ik op zondag de hele dag de tijd om te bouwen maar heb ik de week erna een ontzettend drukke week op het werk. Doordeweeks gaat het daarom zeker niet lukken en dan wordt het weer wachten tot het weekend erna. Als ik dus nu al op zondag aan de slag kan gaan dan word ik erg blij :)

Het verstand heeft bij mij niet de overhand dit keer, normaal meestal wel :+

[ Voor 10% gewijzigd door Tomcat84 op 04-07-2019 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Tomcat84 lol, er heeft hier iemand tickets gekocht voor de hypetrain.. heerlijk XD.

Voor mij was het allemaal al duidelijk wat ik wilde uitgeven en met de keus voor x470 ligt het al een weekje thuis mij aan te gapen.. moet eerlijk zeggen dat ik in geen jaren zo uitkijk naar een upgrade. Bij alternate in ieder geval bevestiging van mijn 3800X bestelling. Heb speciaal voor dit project een tripple rad gehaald. Aan koeling zal t niet liggen in ieder geval.

Zijn er meerdere die zich aan een handmatige allcore OC gaan wagen? Of wordt het een PBO fest ;) Ik vraag me af of het maximaal 'veilige voltage' met 7nm ook omlaag gaat. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:23
Flying schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:56:
[...]

Als je de geekbench scores van de verschillende exemplaren bekijkt, dan zit er toch een "aardig" verschil tussen 3000 en 3600. Of het echt merkbaar zal zijn? Geen idee. Ik heb een setje Crucial 32GB 3000C15 gekocht in de hoop dat ik het naar 3733 kan opschroeven.
Help!!!! schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:12:
RAM
Zen 2 heeft een nieuwe geheugencontroller gekregen. Dat was ook hard nodig, want die van Zen1/+ was verre van ideaal. Deze was niet alleen beperkt in maximale clock frequentie, maar vaak ook erg kieskeurig in het soort geheugenchips dat optimaal draaide. Hierbij sprong het dure Samsung B-die geheugen er systematisch, positief uit. Inmiddels zijn deze chips EOL gegaan en zijn er alternatieven in opkomst.

AMD zelf raad 3600MT/s C16 aan als het prijs/prestatie optimum. Dergelijke setjes komen op het moment alleen als Samsung B-die of als Micron E-die worden gevonden. Uiteraard is het optimum waarschijnlijk goed voor hooguit enkele frames. Er is niks mis met een 3200MT/s C16 setje gebruiken.
[Afbeelding]

Qua selectie is het potentieel interessant om een relatief goedkoop Micron E-die setje te kopen en je geluk te beproeven met een handmatige overclock. In ieder geval bevatten de setjes van Crucial, de naam waaronder Micron zelf haar geheugenchips verkoopt, E-die geheugenchips. Heb je geen geluk? Dan heb je nauwelijks meer betaald dan een ander 3200MT/s C16 setje zou kosten. Je verliest dus niks.
Micron E-die
Ja dit wil ik ook heel graag weten. Verder is wel bekend dat de Pinnacle Ridge (en daarvoor gaande series ook) nogal kieskeurig zijn met het geheugen, in mijn geval draait (volgens de fabrikant) gecertificeerd 3200 Mhz geheugen op 2933 Mhz i.c.m. een 2700X.
Zou Zen2 (Matisse) ditzelfde setje mogelijk probleemloos op 3200 Mhz kunnen draaien?

Mijn Asrock X470 Taichi Ultimate heb ik vandaag een firmware update naar versie 3.20 gegeven, met ondersteuning voor Zen2 :)
Even de reviews afwachten nog of een mogelijke upgrade loont.

EDIT: plus dat een grote vraag is hoe de nieuwe processors op de X470 chipset draaien, of anders: hoeveel prestatieverlies er optreedt op de oudere chipsets t.o.v. de X570 chipset.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorn1986 op 04-07-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
millman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:14:
@Tomcat84 lol, er heeft hier iemand tickets gekocht voor de hypetrain.. heerlijk XD.
Yup ik laat me lekker meeslepen en ik vind het prima haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

Ik zit ook al aan boord hoor. 3900x staat al in preorder en 7/7 ga ik gewoon kijken waar ik zsm een taichi x570 vandaan kan halen.

En de rest heb ik al binnen. wat niet helpt, want nu wil ik m nu al bouwen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-05 15:29
Ik dacht ik al ver ging met mijn wenslijstje , maar jullie gaan nog een stapje verder door alles al te hebben, lekker heren!

De Nederlander in me hoopt toch altijd dat er nog wat eurotjes afgaan in de tussen tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asateo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 10:07
Ik plan ook een aankoop van een volledig nieuwe pc op basis van de nieuwe ryzen (waarschijnlijk 3800x, maar ik wacht ook de reviews af).

Vraagje bij het moederbord: is de x570 het waard?
Ik wil wel overclocken, maar als ik het goed begrijp is eigenlijk de hogere clocksnelheid van het geheugen het enige wat een meerwaarde biedt voor een gewone gamer? Daarvoor wil ik op zich wel iets meer neertellen, maar de prijzen die de ronde doen momenteel 8)7 .

Klopt dit? Of is die nieuwe PCI-E Gen 4 toch ook iets waard voor games?

OC gegevens delen: ik ben al helemaal aan het hypen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Laatst online: 25-05 13:22
Volgen is dit setje: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 toch wel prijs/performance technisch het meest interessant toch?
3600Mhz waarbij je wellicht nog wel de 'sweetspot' van 3766Mhz kan krijgen met een klein beetje overklok.
Goed C18 is niet bijzonder snel, maar welicht loopt ie ook wel op c17..

Wat is overigens beter c17 op 3600Mhz of C18 op 3766Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 22:59
Tmaster schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:26:
Volgen is dit setje: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 toch wel prijs/performance technisch het meest interessant toch?
3600Mhz waarbij je wellicht nog wel de 'sweetspot' van 3766Mhz kan krijgen met een klein beetje overklok.
Goed C18 is niet bijzonder snel, maar welicht loopt ie ook wel op c17..

Wat is overigens beter c17 op 3600Mhz of C18 op 3766Mhz?
Zelf heb ik deze pricewatch: Patriot Viper 4 PV416G373C7K voor 2,15 meer 3733C17

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Asateo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:02:
Ik plan ook een aankoop van een volledig nieuwe pc op basis van de nieuwe ryzen (waarschijnlijk 3800x, maar ik wacht ook de reviews af).

Vraagje bij het moederbord: is de x570 het waard?
Ik wil wel overclocken, maar als ik het goed begrijp is eigenlijk de hogere clocksnelheid van het geheugen het enige wat een meerwaarde biedt voor een gewone gamer? Daarvoor wil ik op zich wel iets meer neertellen, maar de prijzen die de ronde doen momenteel 8)7 .

Klopt dit? Of is die nieuwe PCI-E Gen 4 toch ook iets waard voor games?

OC gegevens delen: ik ben al helemaal aan het hypen. :+
Zolang je geen extreme OC wilt doen op een 3900X of 3950X ben je beter (als in betere prijs/prestatieverhouding) af met een goed X470 bord.
Kijk eens naar dit filmpje van Buildzoid:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
wijthoef schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:21:

Nieuwe CPU 400+
Nieuw moederbord 300
Nieuw ram 300

Werkt die een beetje op een X370 en wat haal je daar? Ik heb nu een dit setje pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ.
nelizmastr schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 06:31:
Ik ben nog niet zo zeker dat alle fabrikanten wel Zen2 ondersteuning klaar hebben bij release. Mijn MSI X370 bord had een beta BIOS met “future cpu” support, maar die is weer verdwenen. Meer mensen die dat is opgevallen? Hopelijk komt er eerdaags een nieuwe BIOS uit.
Viel me gister ook op toen ik even keek op die pagina. Ik wacht ook even benchmarks af wat betreft 3000 serie op X370. Eigenlijk wil ik gewoon een volledige upgrade doen na Zen 2 in plaats van rondom X370 van alles te veranderen. Ik draai nu 2700X.

[ Voor 30% gewijzigd door Recon24 op 05-07-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Recon24
Asus heeft voor de meeste boards al ZEN2 biossen klaar staan. Neem aan dat MSI dat uiteindelijk ook regelt of al heeft geregeld.

Hier lijst MSI: https://www.msi.com/news/...58f4de12ed2cab9bcb9ec0ba0

Asus: https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV

(Heb links naar fabrikanten inzake mobo compatiblity toegevoegd aan TS)

Heb gisteren mijn C6H ook alvast geflashed naar bios 7003 en hier zit ook gewoon PBO in. Als er geen grote nadelen blijken te zijn ga ik toch eerst met mijn huidige x370 board aan de gang. Mocht dat tegenvallen dan kan ik altijd nog een x570 board aanschaffen. Daarnaast scheelt het ook veel werk, een cpu wisselen is stuk sneller dan mobo in en uit bouwen.

Had gehoopt dat AMD de 12core op het oude 8c prijspunt zou zetten en de 8c op het 6c prijspunt, maar helaas. Dus heb nu een 3700x in gedachten, mooie upgrade van een 2600x zonder de bank te breken. Heb veel zin om zondag de reviews te lezen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 05-07-2019 10:00 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Recon24 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:28:
[...]
Viel me gister ook op toen ik even keek op die pagina. Ik wacht ook even benchmarks af wat betreft 3000 serie op X370. Eigenlijk wil ik gewoon een volledige upgrade doen na Zen 2 in plaats van rondom X370 van alles te veranderen. Ik draai nu 2700X.
Ik draai zelf ook een 2700X op X370, werkt op zich prima. Draait op 4.1GHz op 1.275v. Het is echter wel een heethoofd. Alleen daarom zou ik al bereid zijn om Zen2 te nemen. Betere IPC, en de tegenhanger heeft een lager TDP dus minder koeling nodig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

AMD_Robert heeft nog een mooi stukje uitleg geplaatst over de keuze in geheugen icm Zen2

Allicht handig voor in de FiPo :)

https://www.reddit.com/r/...yzen_3000_series/esvgh9w/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat vooral belangrijk is, is dat de IF speed los ingesteld kan worden van je DRAM clock rate. Dat betekent dat je minder aandacht hoeft te besteden aan de XMP clock rate van je gekozen geheugenkit en je beter kan focussen op lage true latency.

De verdere uitleg in die post is geen nieuws, dit is identiek aan hoe je er bij Intel tegen aan moet kijken.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Help!!!! schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:42:
@Recon24
Asus heeft voor de meeste boards al ZEN2 biossen klaar staan. Neem aan dat MSI dat uiteindelijk ook regelt of al heeft geregeld.

Hier lijst MSI: https://www.msi.com/news/...58f4de12ed2cab9bcb9ec0ba0

Asus: https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV

(Heb links naar fabrikanten inzake mobo compatiblity toegevoegd aan TS)

Heb gisteren mijn C6H ook alvast geflashed naar bios 7003 en hier zit ook gewoon PBO in. Als er geen grote nadelen blijken te zijn ga ik toch eerst met mijn huidige x370 board aan de gang. Mocht dat tegenvallen dan kan ik altijd nog een x570 board aanschaffen. Daarnaast scheelt het ook veel werk, een cpu wisselen is stuk sneller dan mobo in en uit bouwen.

Had gehoopt dat AMD de 12core op het oude 8c prijspunt zou zetten en de 8c op het 6c prijspunt, maar helaas. Dus heb nu een 3700x in gedachten, mooie upgrade van een 2600x zonder de bank te breken. Heb veel zin om zondag de reviews te lezen :)
Er was een beta bios maar die is nu uit de lijst verdwenen. Kan zijn omdat ze nu de officiële versie gaan releasen. Ik wacht het nog wat weken af om te kijken hoe elke van die CPU's draait op de MSI X370 Gaming Pro Carbon. Zelf wil ik al een tijdje richting 32GB upgraden want ik draai nu 16GB op 3200 mhz van G skill. Misschien moet ik de gok gewoon nemen en dat setje kopen van Corsair en kijken hoe hoog hij draait met XMP aan. Aan de andere kant denk ik dat ik meer performance winst haal uit een Zen 2 CPU en mijn huidige geheugen houden dan 32GB op een lagere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-05 22:43
Msi had eerst een beta bios die is nu weg .
Ze hebben nu een andere uitgebracht ik gebruik de mortar b450 .
Al mijn borden zijn nu ge update ook de asus x370 gaming i dus ik ben er klaar voor .
Ben benieuwd hoe het draait .
Dit staat bij hwi

AMD Ryzen 5 3600X duikt op in UserBenchmark: 6-core passeert achtkoppige Core i7 9700K
Gaat de goede kant op

[ Voor 22% gewijzigd door Beaudog op 05-07-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeptoeter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:32
Ik kwam deze benchmarks van Ryzen 3800x tegen. Ik weet niet of die al eerder gepost zijn:

https://wccftech.com/amd-...lti-threaded-performance/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ik koop na mijn vakantie wel rustig een 3900X, k ga er vanuit dat in augustus de verkrijgbaarheid wel goed zal zijn.

Mijn Aorus Ultra Gaming heeft niet de beste VRMs, maar aangezien ik een 2700X all core 4300MHz overclock stabiel had*, ga ik er vanuit dat dit voor een 3900X ook voldoende moet zijn.

* Dat was ook de limiet van wat ik haalde, om een beetje marge te houden draai ik nu 4200MHz all core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 22:28
De embargo’s vervallen vandaag toch?

Ben beetje ongedurig 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 22:01
Smeldor schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:26:

Ben beetje ongedurig 🙈
Om 15:00 pas, nog even geduld hebben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik moet nu snel weg maar volgens mij is dit wel iets... Versta er niks van maar beelden snap ik des te beter in deze...

YouTube: AMD esta na FRENTE! Review RYZEN 5 3600 vs I7 8700K 20 GAMES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asateo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 10:07
Smeldor schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:26:

Ben beetje ongedurig 🙈
Idem. Ik was wakker om 06.00 en dacht de benchmarks te checken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Hier nog 1 die naar benchmarks en reviews op zoek was.

Weet iedereen al welk moederbord en geheugen ze gaan nemen?
Ik zelf ben er nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archerjs2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-05 23:33
Oban606 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:36:
Ik moet nu snel weg maar volgens mij is dit wel iets... Versta er niks van maar beelden snap ik des te beter in deze...

YouTube: AMD esta na FRENTE! Review RYZEN 5 3600 vs I7 8700K 20 GAMES
Toch mooi dat de i7 8700K volgens de video door TSMC gemaakt word. (2 minuut 05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
wijthoef schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:29:
Hier nog 1 die naar benchmarks en reviews op zoek was.

Weet iedereen al welk moederbord en geheugen ze gaan nemen?
Ik zelf ben er nog niet over uit.
Ik weet niet of ik daadwerkelijk iets ga vervangen.

Dit is wat ik nu draai:

- MSI X370 Gaming Pro carbon (ga ik niet vervangen nu)

- Ryzen 2700X (misschien upgraden, ligt eraan hoe de nieuwe CPU presteren op X370)

- G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ (ik wil naar 32GB gaan. Ik zag dit setje pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16)

Geheugen vindt ik altijd zo lastig uit te kiezen, sinds je wel weet dat alles draait, maar niet op welke OC frequentie. Zoals ik lees draait die Corsair set redelijk goed op iedergeval 3000 mhz. Hopelijk dat hij de 3200mhz ook gewoon haalt zonder handmatige OC.

[ Voor 15% gewijzigd door Recon24 op 07-07-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Recon24 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet of ik daadwerkelijk iets ga vervangen.

Dit is wat ik nu draai:

- MSI X370 Gaming Pro carbon (ga ik niet vervangen nu)

- Ryzen 2700X (misschien upgraden, ligt eraan hoe de nieuwe CPU presteren op X370)

- G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ (ik wil naar 32GB gaan. Ik zag dit setje pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16)

Geheugen vindt ik altijd zo lastig uit te kiezen, sinds je wel weet dat alles draait, maar niet op welke OC frequentie. Zoals ik lees draait die Corsair set redelijk goed op iedergeval 3000 mhz. Hopelijk dat hij de 3200mhz ook gewoon haalt zonder handmatige OC.
Volgende setjes zijn Micron e-die en overclocken naar het schijnt ontzettend goed. Ik heb zelf de 32GB 3000C15 kit hier liggen om straks in te bouwen. Zowel de 3000 als de 3200 zouden de 3600 moeten kunnen halen.

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESC
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Lees nu regelmatig dat tweakers naar 32Gb willen. Maar vraag me af waarom ?
Hebben jullie de use case voor zoveel RAM :?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Help!!!! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:55:
^
Ik heb een 2700x met 32gb ram ja. Met 16 liep ik regelmatig tegen de limieten aan. Ik doe veel content multimedia alles wat cpu en ram intensief is ja. :) 32 gaat de nieuwe standaard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 21:06

DataGhost

iPL dev

Flying schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:47:
[...]

Volgende setjes zijn Micron e-die en overclocken naar het schijnt ontzettend goed. Ik heb zelf de 32GB 3000C15 kit hier liggen om straks in te bouwen. Zowel de 3000 als de 3200 zouden de 3600 moeten kunnen halen.

Ik heb nu 4 setjes van de BLS2K16G4D32AESE (want de prijs ging een paar uur na het bestellen van de eerste twee met 30 euro omlaag naar 134 :+) dus ik kan gaan cherrypicken welke 3600 of zelfs 3733 halen en de andere twee terugsturen :P en dat wil ik dan gaan doen op een GB X570 Master met een 3900X. Het zal me benieuwen
^
Ik heb een paar weken geleden m'n laptop geupgraded naar van 16GB naar 32GB omdat ik echt te weinig had, en voor m'n nieuwe desktop wil ik beginnen met 64GB. Het hangt natuurlijk helemaal van je workload af. Als je alleen maar gamet is het niet zo boeiend, maar ik dev ook, heb zo min of meer standaard een Linux-VM ernaast draaien met Xpra zodat ik Linux-programma's "native" kan draaien onder Windows, en daarnaast een of meerdere test-VM's die ik snel kan restoren naar het laatste snapshot als ik ze sloop. Dat kost gewoon een hele bult geheugen en het is fijn als je dat gewoon kan doen zonder dat het krakend tot stilstand komt. Zeker als je cores over hebt ga ik er eigenlijk vanuit dat ik straks gewoon kan gamen zonder dat ik m'n permanente VM uit hoef te zetten.

Oh, en, geheugen is goedkoop nu. Beter heb je nu genoeg zodat je niet bij hoeft te kopen als de prijzen weer hoog zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 07-07-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 58485 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:57:
[...]

Ik heb een 2700x met 32gb ram ja. Met 16 liep ik regelmatig tegen de limieten aan. Ik doe veel content multimedia alles wat cpu en ram intensief is ja. :) 32 gaat de nieuwe standaard worden.
64 ook en 128 ook (ooit) :P ;)

Als je inderdaad veel van dat soort werk doet is het natuurlijk wel logisch.

Maar voor gewoon gamen, browsen, office etc kun je denk ik nog wel tijdje door met 16 lijkt me.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
^
Op het moment dat Photoshop je eruit gooit met een melding dat je RAM vol zit dan weet je dat het tijd is om af te stappen van 16GB :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:29
JoSchaap schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:56:
AMD_Robert heeft nog een mooi stukje uitleg geplaatst over de keuze in geheugen icm Zen2

Allicht handig voor in de FiPo :)

https://www.reddit.com/r/...yzen_3000_series/esvgh9w/
Die berekening is trouwens wel echt belabberd en complexer dan strikt noodzakelijk.

1. CL?? rating x2000
2. Delen door mhz van ram

klaar.

Waarom hij daar 2 extra stappen voor nodig heeft... Zo vergroot je alleen de kans op fouten door nutteloze stappen toe te voegen waarin mensen fouten kunnen maken.

Daarnaast is er natuurlijk nog het deel van de applicaties die bandbreedte net iets belangrijker vind als 1 nanoseconde lager.
Denk hierbij aan games die bandbreedte belangrijker vinden dat het verschil tussen cl14 en cl16.
De cl 16 3600 mhz geeft een hogere true latency maar toch een behoorlijke sprong in prestatie.

Als deze IF speeds met sneller dan 3733 geheugen dus echt een prestatie dip geven heeft ryzen 3xxx dus nog altijd een limitatie in game prestaties als je sneller geheugen gebruikt.

Al zal dit voor velen niet uit maken omdat er niet veel mensen zijn die het extra geld voor hoger geclockt ram neer willen tellen.

Maarja nog een paar uurtjes wachten en dan zijn er hopelijk keiharde resultaten die dit laten zien of tegen spreken.

Excited times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Excited? :+

Ik vraag me af hoeveel mensen die grafiek zien maar dat deel missen dat spreekt over de "2:1 mode" bij de nog hogere geheugensnelheden.
Ik vraag me ook af hoeveel dat echt gaat uitmaken.
Ik vraag me een heleboel af, eigenlijk :D en kan niet wachten op de bootladingen reviews. oOo

Helaas is het dan al laat hier, dus of ik moet weer eens een nachtje doorhalen, of ik wacht tot morgen. -O-

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 22:01
Alle Amerikaanse shops hebben alles online, vraag me af wanneer wij in Nederland eindelijk iets kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-04 12:57
DataGhost schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Ik heb nu 4 setjes van de BLS2K16G4D32AESE (want de prijs ging een paar uur na het bestellen van de eerste twee met 30 euro omlaag naar 134 :+) dus ik kan gaan cherrypicken welke 3600 of zelfs 3733 halen en de andere twee terugsturen :P en dat wil ik dan gaan doen op een GB X570 Master met een 3900X. Het zal me benieuwen

[...]

Ik heb een paar weken geleden m'n laptop geupgraded naar van 16GB naar 32GB omdat ik echt te weinig had, en voor m'n nieuwe desktop wil ik beginnen met 64GB. Het hangt natuurlijk helemaal van je workload af. Als je alleen maar gamet is het niet zo boeiend, maar ik dev ook, heb zo min of meer standaard een Linux-VM ernaast draaien met Xpra zodat ik Linux-programma's "native" kan draaien onder Windows, en daarnaast een of meerdere test-VM's die ik snel kan restoren naar het laatste snapshot als ik ze sloop. Dat kost gewoon een hele bult geheugen en het is fijn als je dat gewoon kan doen zonder dat het krakend tot stilstand komt. Zeker als je cores over hebt ga ik er eigenlijk vanuit dat ik straks gewoon kan gamen zonder dat ik m'n permanente VM uit hoef te zetten.

Oh, en, geheugen is goedkoop nu. Beter heb je nu genoeg zodat je niet bij hoeft te kopen als de prijzen weer hoog zijn.
Als je de verpakking van dat Crucial geheugen opent dan zitten er gaten in (aan de bovenkant) en is ook de seal aan de zijkanten verbroken. Denk niet dat ze daar heel blij mee zijn als je dat terugstuurt.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

HMC schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:04:

Ik vraag me af hoeveel mensen die grafiek zien maar dat deel missen dat spreekt over de "2:1 mode" bij de nog hogere geheugensnelheden.
Ik vraag me een heleboel af, eigenlijk :D en kan niet wachten op de bootladingen reviews. oOo

Helaas is het dan al laat hier, dus of ik moet weer eens een nachtje doorhalen, of ik wacht tot morgen. -O-
Op 3866 draait je IF nog maar op 966 MHz tegenover 1866 voor 3733. Dat is 900MHz verschil, ongeveer 50%. Om weer op dezelfde IF snelheid te komen heb je DDR4-7466 nodig 8)7 Je IF gaat niet alleen over je geheugenprestaties maar ook over core-core communicatie en volgens mij ook een paar andere aspecten. Ik ga het niet 2:1 draaien in ieder geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

DataGhost schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:11:
[...]

Op 3866 draait je IF nog maar op 966 MHz tegenover 1866 voor 3733. Dat is 900MHz verschil, ongeveer 50%. Om weer op dezelfde IF snelheid te komen heb je DDR4-7466 nodig 8)7 Je IF gaat niet alleen over je geheugenprestaties maar ook over core-core communicatie en volgens mij ook een paar andere aspecten. Ik ga het niet 2:1 draaien in ieder geval :+
Dat weet ik en dat snap ik, vandaar dat ik dat ook meldde. :)
Ik blijf ook zeker onder die "magische grens".
Toch ben ik benieuwd naar hoe het zich in de praktijk houdt.
De cijfertjes spreken boekdelen, maar als het per definitie zo slecht uitpakt bij slechts een iets hoger geklokt setje, dan zouden ze die optie niet eens inbouwen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat ze het vooral hebben gedaan om het los te kunnen koppelen en hoge bandwidth te kunnen halen. Het is niet helemaal zo zwart-wit als ik stelde, je krijgt al ruim voor die 7466 een break-even waarbij je totale performance hoger is dan 3733 1:1 (of misschien al eerder, voor een specifieke workload).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DataGhost schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat een revieuwer Echtwel gaat testen wat het effect en verschil is.

Ik ga eerdaags mijn if proberen op te krikken. Ik kan nog veel winst halen ermee op een 2700x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 11:18
^
Als je een memory intensieve game draait en daarbij logging en overlays aan hebt staan dan kun je al vrij eenvoudig 14GB aan geheugen gebruiken.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 00:48

Nox

Noxiuz

Dionamuh schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:10:
[...]

Als je de verpakking van dat Crucial geheugen opent dan zitten er gaten in (aan de bovenkant) en is ook de seal aan de zijkanten verbroken. Denk niet dat ze daar heel blij mee zijn als je dat terugstuurt.
Het is helaas de harde realiteit van hoe mensen de weet koop op afstand interpreteren... Maar het mag strikt genomen wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 16:21
^
Cities:Skylines :p

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
[...]

Op mijn X370 bordje? Dan is het wel de moeite waard om te bestellen namelijk. Op het moment heb ik niet veel zin om mijn moederbord ook te vervangen. Zijn deze Micron e-die's beter dan de Samsung b-die's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
^
Ik zit al sinds eind 2015 op 32 GB RAM, toen ik freelance werk ging doen voor een game dev project en op m'n eerste dag meerdere malen Unity crashte met "out of memory" errors. Vanaf dat moment zou 16 GB niet meer voldoen voor mij. Daarnaast is het fijn om meerdere virtual machines te kunnen draaien met 8 GB RAM zonder in de problemen te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 11:02
Help!!!! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:02:
[...]

64 ook en 128 ook (ooit) :P ;)

Als je inderdaad veel van dat soort werk doet is het natuurlijk wel logisch.

Maar voor gewoon gamen, browsen, office etc kun je denk ik nog wel tijdje door met 16 lijkt me.
En ik irriteer me al aan de beperkingen van 32 GB... Zelfs m'n 2600K en 3770K systemen die hier nog beide staan hebben 32GB.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 07-07-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Touché. :P
Maar om slechts voor dat spel, al is het het enige spel eigenlijk dat ik speel, m'n mem WEER te upgraden? :D
Maar ik denk dat als ik m'n Zen2 systeem samen ga stellen ik ook wel voor 32GB ga.
Beter teveel dan te weinig. Hangt ook van de prijzen af, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 00:29
HMC schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:04:

Fine: exciting times*

Ik ga toch echt tour de france kijken dus het moet wachten tot na het eten. oh nee dan krijg ik visite dus dat word na 10en...
weekend launches....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Recon24 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Op mijn X370 bordje? Dan is het wel de moeite waard om te bestellen namelijk. Op het moment heb ik niet veel zin om mijn moederbord ook te vervangen. Zijn deze Micron e-die's beter dan de Samsung b-die's?
Het moederbord is niet bepalend voor de geheugensnelheid omdat de IMC (memory controller) in de processor ingebouwd is. De processor zal de doorslaggevende factor zijn. Als je dit geheugen opzoekt via Google en naar de reddit-links doorklikt dan ga je zien dat er veel mensen met de vorige generatie processoren ook heel goede resultaten boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Nu online

ikt

Hopelijk zeggen de reviews die straks uitkomen ook iets over welke RAM je erbij kunt halen. Hopelijk is *elk* snel setje prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Volgens mij zit echt de HELE (tweaker community-) wereld te wachten. :P
Beetje zoals op de F1-topics op GoT, voor de race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

ikt schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:32:
Hopelijk zeggen de reviews die straks uitkomen ook iets over welke RAM je erbij kunt halen. Hopelijk is *elk* snel setje prima :)
Waarschijnlijk 3200+, sweet spot rond 3600 mhz (voor enthusiasts) en de rest is leuk voor overclockers :+

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24

Flying schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:06:
[...]

Het moederbord is niet bepalend voor de geheugensnelheid omdat de IMC (memory controller) in de processor ingebouwd is. De processor zal de doorslaggevende factor zijn. Als je dit geheugen opzoekt via Google en naar de reddit-links doorklikt dan ga je zien dat er veel mensen met de vorige generatie processoren ook heel goede resultaten boeken.
Klopt ik was dat even vergeten. Wel een prijzig setje. Eens kijken wat ik voor mijn huidige nog kan krijgen, al is die Corsair die ik eerder aangaf ook wel interessant. Kies je puur voor deze vanwege de hogere OC mogelijkheden?

[ Voor 58% gewijzigd door Recon24 op 07-07-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Oi, op HWi doet de 3700x sample maximaal 4300Mhz @ 1,5v allcore. Dat is toch wel even schrikken.. Ik mag toch hopen dat de 3800x dan de betere bin heeft, ik kom tot nu nog geen 3800x reviews tegen, alleen van de 3700 en 3900. Maar ik verwacht een goede 3800 dan net 4500 te doen en een matige ook gewoon 4300.. Dan kan je waterkoeling hebben of niet, de gehoopte 4700Mhz is een droom.. er lijkt voor de echte tweaker dus weinig te halen wederom.

Nu hopen dat Gigabyte zn geheugenzaken beter voor elkaar heeft dan ASUS op 470, anders wordt het allemaal wel even slikken.. Ik houd best van klooien, maar dan doorgaans om een systeem sneller te laten draaien dan stock, niet om uberhaubt onder stock te draaien op he geheugen. Anders toch maar wat geld bijleggen voor een 570..

Verder ziet de raw performance er toch prima uit. daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Qu gaming, tja Op 1440 scoort het allemaal prima. en op 1080 loop je nog enkele procenten achter. Niet heel erg raar.

Is het verder mogelijk om een 4-core boost OC te doen? dus op 8-core 4400mhz, 6-core 4500Mhz, 4-core 4600Mhz en dan 1-core 4700Mhz? Zoiets? Of is het bij amd BPO OC of handmatig ALL core? iemand?
Flying schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:06:
[...]

Dat is niet geheel waar, je bent heel erg afhankelijk van de ondersteuning vanuit het bios. Het is niet voor niets dat er op dit moment problemen zijn op asus x470 borden nu problemen zijn om met een 300 chip boven de 2933 te komen (!)

[ Voor 22% gewijzigd door millman op 07-07-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

millman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:47:
Oi, op HWi doet de 3700x sample maximaal 4300Mhz @ 1,5v allcore. Dat is toch wel even schrikken.. Ik mag toch hopen dat de 3800x dan de betere bin heeft, ik kom tot nu nog geen 3800x reviews tegen, alleen van de 3700 en 3900. Maar ik verwacht een goede 3800 dan net 4500 te doen en een matige ook gewoon 4300.. Dan kan je waterkoeling hebben of niet, de gehoopte 4700Mhz is een droom.. er lijkt voor de echte tweaker dus weinig te halen wederom.

Nu hopen dat Gigabyte zn geheugenzaken beter voor elkaar heeft dan ASUS op 470, anders wordt het allemaal wel even slikken.. Ik houd best van klooien, maar dan doorgaans om een systeem sneller te laten draaien dan stock, niet om uberhaubt onder stock te draaien op he geheugen. Anders toch maar wat geld bijleggen voor een 570..

Verder ziet de raw performance er toch prima uit. daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Qu gaming, tja Op 1440 scoort het allemaal prima. en op 1080 loop je nog enkele procenten achter. Niet heel erg raar.

Is het verder mogelijk om een 4-core boost OC te doen? dus op 8-core 4400mhz, 6-core 4500Mhz, 4-core 4600Mhz en dan 1-core 4700Mhz? Zoiets? Of is het bij amd BPO OC of handmatig ALL core? iemand?

[...]

Dat is niet geheel waar, je bent heel erg afhankelijk van de ondersteuning vanuit het bios. Het is niet voor niets dat er op dit moment problemen zijn op asus x470 borden nu problemen zijn om met een 300 chip boven de 2933 te komen (!)
Op basis van de video van Der Bauer zijn de genoemde max. clocks dan ook de theoretische max:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKlkJCS.png

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Vidra schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Op basis van de video van Der Bauer zijn de genoemde max. clocks dan ook de theoretische max:

[Afbeelding]
De geadverteerde maximale kloksnelheden zijn dan ook singlecore maximum snelheid, dat heeft AMD zelf ergens gezegd. Niemand bij AMD heeft gezegd dat de cpu's een allcore max. klok hebben van bijv 4.5GHz, bij de 3800X ;) (net zoals Intel btw).

Edit:

Wel jammer dat er nog maar weinig overklokruimte is, hopelijk wordt dat, tesamen met algehele kloksnelheid, volgend jaar bij Zen 2+ 3 aangepakt.

[ Voor 14% gewijzigd door DaLoona op 07-07-2019 16:22 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Xfr haalt al het beste eruit, zo blijkt weer :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@DaLoona @Vidra

In hetzelfde filmpje van der 8auer geeft ie aan dat dit single core clocks zijn die niet boosten naar de geadverteerde clocks. Dus single clock corespeed is 4400-4500 Max!! En allcore doet geen enkele CPU meer dan 4350Mhz?? 50mV geeft je 25Mhz meer.. wtf? Ok, dan mag het 'OC gedeelte meteen weer uit de titel. Mijn tweakerhart breekt serieus een beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Nu online

ikt

YouTube: #RIPINTEL? AMD Ryzen 5 3600 & 3600X Gaming Benchmarks

Die 3600X lijkt me een slechtere koop dan de 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamer12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-02-2020
[...]

@Flying hoe weet je of die micron e-die zijn?
Ik ben zelf namelijk op zoek naar een goed setje 16gb 3000+MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

streamer12 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:13:
[...]

Ik heb er 2 setjes van (32AESE), en 2 andere setjes van gezien (32AESC), die zijn alle 8 (reepjes) E-die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Op basis van de video van Gamers Nexus (YouTube: AMD Ryzen 5 3600 CPU Review & Benchmarks: Strong Recommendation) geeft ook aan dat de 3600 overgeklokt kan worden tot 3600X waarden... met deze beperkte OC headroom kan je stellen dat voor de niet-overklokkers de 3600X heeft een toegevoegde waarde, voor de (ervaren) overklokkers kunnen aan de bak met de 3600 :P (welke EUR 50 goedkoper is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
DataGhost schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:19:
[...]

Ik heb er 2 setjes van (32AESE), en 2 andere setjes van gezien (32AESC), die zijn alle 8 (reepjes) E-die.
Ik ga deze nu bestellen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESE

Dat witte zou niet echt passen op de rest van mijn moederbord als ik de AESC had genomen.
Razkin schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:28:
[...]

Het valt me ook tegen. Ik twijfel behoorlijk of ik m'n 2700X al vervangen wil of dat ik wacht dat die het loodje legt @1,4650V en 4,4GHz gaming loads.
Die twijfels had ik ook, maar ik heb er toch even over nagedacht en ik hou mijn 2700X voorlopig om op een later moment een grotere upgrade te doen (case, Mobo en CPU) kan zomaar zijn dat ik Zen 2 gewoon oversla.

[ Voor 42% gewijzigd door Recon24 op 07-07-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05:45
millman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:29:
@DaLoona @Vidra

In hetzelfde filmpje van der 8auer geeft ie aan dat dit single core clocks zijn die niet boosten naar de geadverteerde clocks. Dus single clock corespeed is 4400-4500 Max!! En allcore doet geen enkele CPU meer dan 4350Mhz?? 50mV geeft je 25Mhz meer.. wtf? Ok, dan mag het 'OC gedeelte meteen weer uit de titel. Mijn tweakerhart breekt serieus een beetje..
Het valt me ook tegen. Ik twijfel behoorlijk of ik m'n 2700X al vervangen wil of dat ik wacht dat die het loodje legt @1,4650V en 4,4GHz gaming loads.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
AMD maakt en 'programmeert' die processoren nu zo om maximaal te presteren. Toyota is ook al 25 jaren geleden gestopt met het 'over-engineeren' van motoren enzo. Super cool, maar voor een bedrijf het weggooien van geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

slecht excuus wel.. binnen 1,45v doet geen enkele CPU dus allcore 4400mhz onder top waterkoeling en een 500 euro bord. geadverteerde boostclocks worden nooit gehaald, bij geen enkele reviewer. NOOIT! Dat is toch frappant te noemen. Al die '5ghz' en 4700Mhz haalbaar geruchten ten spijt. Gemiddeld clocken ze even slecht als een 2000 serie. Clock voor clock nog iets minder zelfs.

Mijn conclusie:

- Voor jan en alleman is een 3700x-3800 een perfecte processor
- Overclocken is nutteloos
- Dure borden zijn dus zinloos.
- Ingame staat intel nogsteeds bovenaan
- Overclocked is er geen AMD die Intel single core om de oren slaat.

Dat is een mooi gegeven voor de algemene consument. Maar voor mij als tweaker erg saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

millman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:56:
slecht excuus wel.. binnen 1,45v doet geen enkele CPU dus allcore 4400mhz onder top waterkoeling en een 500 euro bord. geadverteerde boostclocks worden nooit gehaald, bij geen enkele reviewer. NOOIT! Dat is toch frappant te noemen. Al die '5ghz' en 4700Mhz haalbaar geruchten ten spijt. Gemiddeld clocken ze even slecht als een 2000 serie. Clock voor clock nog iets minder zelfs.

Mijn conclusie:

Dat is een mooi gegeven voor de algemene consument. Maar voor mij als tweaker erg saai.
Hmm ik deel je mening. Ik heb hier een r1700 met een fantastische custom loop staan. De winst en plezier die een 3000 serie gaat geven is minimaal. Ik stap over op de 9900ks ... Gaat mij toch puur om gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Help!!!! op 07-07-2019 18:15 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:56:

Mijn conclusie:

Ik heb nog weinig kunnen lezen maar dat er helaas weinig over te klokken lijkt te zijn anders dan misschien memory lag wel in de lijn der verwachtingen. Zo was het ook bij Zen 1(+).

Voor de echte tweaker balen en geen extra value te unlocken maar verder eigenlijk wel goed als je als consument gelijk de maximale prestaties uit een chip krijgt.

Die moederborden zijn echt bizar duur. Een Asus Hero kocht ik voorheen voor 240-280 ofzo. Kost nu 425 !!!!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Help!!!! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:10:
[...]

Die moederborden zijn echt bizar duur. Een Asus Hero kocht ik voorheen voor 240-280 ofzo. Kost nu 425 !!!!
Dat wel, opzich wel goeie featuresets (maar ik ben er jaren uit geweest). De C8H vind ik nou juist geen goed voorbeeld, zelfs de C8F vind ik minder goed uitgerust dan de GB Aorus Master, die ik voor 389 gehaald heb. De bouwkwaliteit zou in ieder geval across the board beter moeten zijn, en je bent niet verplicht een x570-board te kopen natuurlijk. Dus zie het gewoon als een nieuwe high-end serie, misschien is het dan minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
streamer12 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:13:
[...]

Er wordt gezegd dat de nieuwste kitjes van Crucial type Ballistix Sport LT allemaal E-die zijn indien er in de sku "AES" voorkomt. Ik heb ze besteld op goed geluk, maar nog nergens meldingen gezien van mensen die aangeven dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamer12
Flying schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:23:
[...]

Er wordt gezegd dat de nieuwste kitjes van Crucial type Ballistix Sport LT allemaal E-die zijn indien er in de sku "AES" voorkomt. Ik heb ze besteld op goed geluk, maar nog nergens meldingen gezien van mensen die aangeven dat het niet zo is.
Hier zit ook AES in is dit dan ook e-die?
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Zijn er echt tweakers hier die gamen over wifi? Ik zie veel x570 nu met onboard wifi controller, maar serieus je gaat toch niet gamen via wifi? Ik bedoel kom dan niet aan met het feit dat je een 100 euro muis heb gekocht omdat deze minder lag en een hogere response heeft... :)

(ok een sim kan nog wel, maar COD of PUBG...)

[ Voor 8% gewijzigd door Tmaster op 07-07-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Alle nieuwere kitjes met "AES" dus ik denk het wel. Eerste prijsvermelding was begin dit jaar. De 16GB kitjes hebben het voordeel single rank te zijn terwijl de 3GB kitjes dual rank zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tmaster schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:40:
Zijn er echt tweakers hier die gamen over wifi? Ik zie veel x570 nu met onboard wifi controller, maar serieus je gaat toch niet gamen via wifi? Ik bedoel kom dan niet aan met het feit dat je een 100 euro muis heb gekocht omdat deze minder lag en een hogere response heeft... :)
Ik persoonlijk niet, maar het is wel makkelijk als access point, en voor LANs waar je misschien niet direct bekabeld hebt (of alleen maar bekabeld, om dan een AP op te zetten voor je telefoon). Ik heb de komende tijd nog geen goede mogelijkheid om 'm bedraad aan te sluiten dus dan is het wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-05 22:32
Hmm zit nu nog op een 3570k die met pension moet dus besloten te wachten op Ryzen 3000.

Zojuist snel een 3600 besteld (3700x was al uitverkocht).

Nu nog een mainboard en ram.......... Na veel leeswerk was ik vastberaden een X470-strix te nemen icm LPX 3200 C16 Ram.

Na het verschijning van verschillende X570 boards in dezelfde pricerange ben ik toch weer gaan twijfelen.

Wat denken jullie? Een Asrock extreme 4 ziet er ook aardig uit...

[ Voor 5% gewijzigd door Milan57 op 07-07-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
DataGhost schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:42:
[...]

Ik persoonlijk niet, maar het is wel makkelijk als access point, en voor LANs waar je misschien niet direct wifi hebt (of wederom, om dan een AP op te zetten voor je telefoon). Ik heb de komende tijd nog geen goede mogelijkheid om 'm bedraad aan te sluiten dus dan is het wel makkelijk.
Ok met een verhuizing even snel op wifi ofzo, daar kan ik wel inkomen ja. Maar het gekke is dat bijvoorbeeld de Gigabyte Aorus Pro 275 kost en de Aorus Pro Wifi 245...

En dan de powerconsumptions van deze borden;
YouTube: The ULTIMATE AMD X570 Motherboard Roundup Review [11 Motherboards BE...
Wow gewoon boven de 400Watt! en idle nog steeds ver boven de 100Watt. Die Z390 zitten onder de 50Watt gemiddeld. Poeh, das wel iets om rekening mee te houden. Alvast mn maandelijke energie bedrag verhogen.. :(

Power consumption x570

[ Voor 16% gewijzigd door Tmaster op 07-07-2019 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamer12
Flying schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Alle nieuwere kitjes met "AES" dus ik denk het wel. Eerste prijsvermelding was begin dit jaar. De 16GB kitjes hebben het voordeel single rank te zijn terwijl de 3GB kitjes dual rank zijn.
De prijsvermelding van dat 32 gb kitje was op dezelfde datum als degene die ik had gelinkt dus er is inderdaad een heel grote kans dat dit e-die is. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
streamer12 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:46:
[...]

De prijsvermelding van dat 32 gb kitje was op dezelfde datum als degene die ik had gelinkt dus er is inderdaad een heel grote kans dat dit e-die is. Bedankt
https://www.reddit.com/r/...0mhz_for_126_for_ryzen_3/

Ik heb deze net een uurtje geleden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
Iemand ergens in moederbord reviews al iets gezien over hoe luid de chipset fans zijn en in hoeverre daar verschil in zit bij de verschillende fabrikanten?

Mijn hele plan is trouwens niet doorgegaan, locale winkels hebben niks en Amazon staat ook nog steeds op 0. Newegg ging om 1 uur 's nachts plots in de verkoop en toen lag ik lekker te slapen, kwartier later waren ze uitverkocht. Gaat dus geen zondagmiddag build worden hier helaas, dan maar volgend weekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Tomcat84 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:09:
Iemand ergens in moederbord reviews al iets gezien over hoe luid de chipset fans zijn en in hoeverre daar verschil in zit bij de verschillende fabrikanten?

Mijn hele plan is trouwens niet doorgegaan, locale winkels hebben niks en Amazon staat ook nog steeds op 0. Newegg ging om 1 uur 's nachts plots in de verkoop en toen lag ik lekker te slapen, kwartier later waren ze uitverkocht. Gaat dus geen zondagmiddag build worden hier helaas, dan maar volgend weekend...
Denk niet dat je ze echt gaat horen. Althans niet het eerste jaar. :)
Ik zou vooral op letten naar de garantie termijn van de moederborden. Sommige hebben maar 2 jaar sommige 3 of 4 (na registratie) met in het achterhoofd houdend dat zo'n fannetje wel kapot kan gaan na 2 jaar is het fijn om te weten dat je nog garantie hebt. En hopelijk zijn de fabrikanten dan zo vriendelijk om zo'n fannetje op te sturen.
Zo'n moederbord eruit bouwen, opsturen voor zo'n fannetje van 2 tientjes, daar zit natuurlijk ook niemand op te wachten.
Dus ik hoop dat ze makkelijk te vervangen zijn ALS ze lawaai gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Heeft het zin om voor een 3900x te gaan als je vooral gamed?

Ik wil ook wel eens extra applicaties aangooien tijdens het gamen zoals netflix

[ Voor 14% gewijzigd door wijthoef op 07-07-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
Tmaster schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:32:
[...]

Denk niet dat je ze echt gaat horen. Althans niet het eerste jaar. :)
Op Reddit iemand met een Aorus Master die z'n fan omschrijft als een handstofzuiger:

YouTube: Aorus X570 Master Fan Whine

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ca7ito/x570_fan_whine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Ai... Dat is het bordje dat ik heb besteld. Even aankijken wat ermee gebeurt qua verzending. In het slechtste geval bel ik om te ruilen met de Taichi, hoeweel die uiteraard ook luidruchtig zou kunnen zijn.
Pagina: 1 2 ... 68 Laatste