Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cazzie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:55:
Als je idd garantie op je RAM hebt dan zou ik de RMA route kiezen.
Wou kijken of er nog iets te proberen was. Maar niet dus?
Heb eerlijk gezegd na het bouwen geen memtest gedaan. Al jaren geen geheugenproblemen meer gezien.

Vervelende van RMA is natuurlijk dat m’n systeem een tijdje uit de running is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb, geloof het of niet, mijn ram staan bakken in de oven B)

Ik had precies hetzelfde probleem. Dat liet zich pas eerst zien in overklokken en ik had het er maar bij gelaten dat het geheugen gewoon niet sneller wou ofzo. Een kleine 9 maanden later krijg ik random reboots, lockups, denk ff memtesten. Komt erop neer dat zelfs op 2133Mhz dezelfde fouten op dezelfde row uit bleven komen, ook met hoger voltage etc. Het is een kit van 3200Mhz volgens mij.

Dus terwijl ik het kapotte stickje in m'n handen had, dacht ik, waarom niet bakken op 7 min ~ 200 graden? Diegene die weten wat bakken is, is in het kort het stickje, GPU of zelfs moederbord kortstondig op 200 graden verhitten en dan af laten koelen. Wat er gebeurd is dat potentieel slechte soldering opnieuw z'n 'weg' vindt en met geluk het stukje hardware weer "werkt" . Dit was vooral vaak van toepassing bij laptops omdat die vaak met oppakken en dragen veel krachten te verduren krijgen op het bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9N9ONAECiw53giRzkGm5aN0kn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haTyC8VVk9WHQhgYiyzudVeq.jpg?f=fotoalbum_large

Zo gezegd, zo gedaan. Geheugen ontdaan van z'n heatsink en toestanden, 7 min op exact 200 graden in de oven. Erna af laten koelen (raak het niet aan, je chips kunnen er vanaf donderen 8)7 )

Heatsink er weer terug op, en voila. Alle errors verdwenen. Ik zeg het je. Ik snap het ook niet, ik heb er een thread op https://www.techpowerup.c...sfully-baked-ddr4.288143/ aangemaakt toen vorig jaar, en het zaakje werkt nog steeds perfect.

Ik had alles uitgesloten ook; van bankjes gewisseld, van slot, het bleef terugkomen op 1 stick met een dezelfde adress range onder memtest. Als je garantie verlopen is, waarom niet. Ik heb het gedaan en het werkt. :+

Men zegt dat het niet lang zal duren, maar ik betwijfel het. Dit kan jaren goed blijven gaan omdat de temperaturen ten opzichte van een GPU of CPU in dat geval nooit zo wisselend is als met ram, wat amper maar een paar watt verbruiken kan.

Als je dit doet, ventileer wel dan even tijdens en na het bakken. Er kunnen bepaalde dampen vanaf komen welk niet echt gezond voor ons zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd Volgens mij hebben deze repen levenslange garantie. Dus als er niks anders op zit gaan ze gewoon terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RMA kan weken duren soms.

Nja er zit een computer winkel om de hoek dat ook gewoon DDR4 verkoopt als het echt niet werkte. In mijn geval nam ik die gok graag. En het werkt gewoon ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:55
MikeyMan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:11:
Heb sinds een jaar of anderhalf een Ryzen 3600 draaien op een B550m.
Dacht dat het stabiel draaide out of the box, maar de laatste tijd toch wat random hangs.

Dus maar eens ouderwets aan de slag met een memtestje en jahoor; dit leverde de nodige errors op.
Heb destijds de keuze gemaakt voor een leverbare set geheugen, wat geen sinecure was. Ben via de wederzijdse (mobo en ram) QVL lijsten op de volgende set gekomen:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Na de errors een poging gedaan om de BIOS te upgraden. Liep inderdaad achter, maar zit nu op de nieuwste. Tevens met/zonder XMP geprobeerd. Mocht niet baten.
Voltage een beetje opgekrikt naar 1,35 volt, zoals eigenlijk standaard zou moeten. Nog steeds errors.
Reepjes zitten ook in de juiste (A2, B2) slots.

Heeft het nog zin om de settings na te lopen verder? Of wordt het tijd voor een RMA?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let wel, ik ben niet van het OverClocken. Wil gewoon stabiel draaien ;)
Heb je na de bios update, ook 'load optimized defaults' gedaan en opnieuw opgestart?
Een verkeerde geheugeninstelling of een waarde dat niet lekker zit kan een verschil van dag en nacht geven.
Mijn ervaring met Ryzen is dat het geheugen over het algemeen stabieler loopt op even timings + geardown mode aan (i.p.v. 1T).
Maar in principe hoort het met zo'n lage snelheid en losse timings, zonder gemekker te werken.
Probeer eens de hoofdtimings te veranderen naar 16-16-16-38-62 en i.p.v '1T' GDM=aan.
Voor alle zekerheid, ook handmatig de FSB op 133MHz instellen.
Soms wil dat rare problemen geven wanneer het op auto wordt gelaten.
Blijkt niet meer relevant te zijn en ik bedoel daar absoluut niet de BLCK mee!
Wanneer je de BLCK handmatig wilt instellen, dan precies op 100MHz zetten.

Wat zijn verder de SoC spanningen? Vsoc, Vddg (ccd en io), Vddp?

Maar het kan ook heel goed zijn dat het geheugen gewoon brak is geworden.
Heb je al geprobeerd om te kijken of het met slechts 1 reep in gebruik, de fouten ook voorkomen?
De kans is een stuk kleiner dat met beide repen wat aan de hand is.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 05-01-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

133Mhz FSB gaat niet op een AM4 platform. Dan loop je zwaar out of spec, je CPU in een dikke OC en de timings ook helemaal vernaggeld.

Slecht advies... De FSB oftewel BCLK is 100MHz. Vanaf 104Mhz gaan de timings anders staan waardoor het performance kost. Ook SSD's booten niet meer boven de 105Mhz zelfs.

Als je een bios update overigens uitvoert, wordt alles al gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Hoezo niet? Er zijn genoeg mensen die het geheugen stabiel op 3733MHz hebben.
Dat kan alleen wanneer de FSB 133MHz is (133x28).
BLCK is niet gelijk aan FSB, want zo ver ik weet heeft het laatst genoemde alleen effect op de geheugenbus.

Inderdaad moet je van de BLCK af blijven. Deze is standaard 100MHz en een hele kleine verandering heeft effect op alles in het systeem, dus ook de CPU klok multiplier.
Het ergste is dat het mogelijk datacorruptie kan veroorzaken en/of hardware kapot maken, wanneer daar aan gerommeld wordt.
Ik heb het zelf handmatig op 100MHz gezet om er zeker van te zijn dat het niet veranderd of door een bug o.i.d. verkeerd staat.

Ik zal voor de zekerheid mijn opmerking aanpassen, ik bedoel daar absoluut niet mee om de BLCK op 133MHz te zetten.
En ik was vergeten dat de multiplier tegenwoordig automatisch geselecteerd wordt bij het kiezen van de ram DDR snelheid.

[ Voor 17% gewijzigd door CMT op 05-01-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdietger
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 14:14
Zijn er hier mensen die een 3960x tray hebben gekocht? Is dit enkel de box die ontbreekt of ook alle accessoires?

Het lijkt er nu op dat ik een 3960x tray heb gekocht ondanks er box in de titel stond. Ik wou deze gaan voorzien van waterkoeling, maar de bracket hiervoor zit in de doos van de cpu en ik weet nu niet of deze meegeleverd gaat worden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMT heb inmiddels de set ge-rma'd en een nieuwe set binnen.
Deze loopt zonde XMP in ieder geval stabiel.

Maar dan wel fors traag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_Vr-LB_QpIf8owZB9R8G6cE-EY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mf7qahQufJQx6rZxHmJuO9Om.png?f=user_large

Met XMP heb ik gelijk errors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dBmcF_ZItMVgTE7lwiaV5ODtOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87ILe2L8kCbe3DCNvWmjbm69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfmlAjJZZFpNGsiRXrKQPM0swuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3twgYmaiUkf6ebj47UATohUO.jpg?f=fotoalbum_large

Bios is geupdate naar de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XMP is primair bedoeld voor Intel. Bij AMD werkt het altijd anders. Zeker als je micron hebt. Micron staat erom bekend gewoon niet de XMP speeds te accepteren of je bord is gewoon niet helemaal goed.

Ik heb dat probleem ook gehad; 2x 32B op een 2700X. XMP lukte voor geen meter. Uiteindelijk timings handmatig ingesteld volgens specificatie, voltage ook, en dan memory speed net onder de specificatie. Dus 3133Mhz werkt wel maar 3200Mhz niet.

Op een asus X470F werkte het out of the box, zelfs op 3466MHz, maar op een Gigabyte x570 aorus elite weer niet. Ligt aan de traces. Blijf dan ook altijd bij QVL list wil je 100% garante werking.

Edit: Wat je nog kunt doen; is het DRAM voltage instellen op waar het voor gespecificeerd is. Het komt voor dat je probeert te booten op de XMP speeds terwijl het voltage op nog 1.2V staat ipv 1.35V.

1.45 handmatig instellen kan ook nog wel, maar als het probleem blijft dan is het zo goed als je bord. QVL matched niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd verbaas me wel over de uitspraak mbt xmp vs intel. Het is een AMD processor met bijbehorend bord, waarom zouden ze die instelling dan überhaupt geven?

De qvl is wederzijds gechecked overigens. Zowel gigabyte als g.skill geven aan dat het spul compatible is op 3200. Voltage iets verhogen kan ik nog proberen. De XMP settings zijn conform verpakking op 1,35v.

Worden er behalve timings en voltage nog stiekem meer settings aangepast met xmp? :?

edit: handmatig de settings geprobeerd. Voltage verhoogd in stappen tot 1.4.
1,38 gaf meer errors dan 1,37. Daarboven werd het nog erger.

Nu de multiplier op 30 gezet ipv 32. En dat lijkt zonder problemen te draaien.

Viel me overigens wel op dat ie niet netjes op 3200 draaide toen ik dat instelde, maar iets hoger.

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is je bord. Ik heb hetzelfde gehad. Het wou niet op spec 3200Mhz draaien maar wel op 3133Mhz. Meerdere gebruikers kampen ermee; het heeft gewoon met signalling quality te maken. Sommige bordjes doen het uitstekend, sommige minder. Dit kitje werkte wel gewoon naar behoren op een Asus X470F op zelfs 3466Mhz op een 2700x ; de 2700x kon dat dus prima aan. Echter op een Gigabyte X570 werkt het weer niet op stock laat staan in OC modus. Meer dan 3133Mhz krijg ik er niet uit.

Als je meer errors op een hogere voltage krijgt dan ligt het niet aan je reepjes, maar aan je bord. Eventueel kan je nog slot 1 en 3 of 2 en 4 gebruiken.

Edit: En als dat niet lukt, ga er maar vanuit dat het met dat bordje en dat kitje "nooit" zal gaan lukken. Heb toen echt alles geprobeerd wat maar kon, het is gewoon een issue met combi geheugen + bord.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:32:
Het probleem is je bord. Ik heb hetzelfde gehad. Het wou niet op spec 3200Mhz draaien maar wel op 3133Mhz. Meerdere gebruikers kampen ermee; het heeft gewoon met signalling quality te maken. Sommige bordjes doen het uitstekend, sommige minder. Dit kitje werkte wel gewoon naar behoren op een Asus X470F op zelfs 3466Mhz op een 2700x ; de 2700x kon dat dus prima aan. Echter op een Gigabyte X570 werkt het weer niet op stock laat staan in OC modus. Meer dan 3133Mhz krijg ik er niet uit.

Als je meer errors op een hogere voltage krijgt dan ligt het niet aan je reepjes, maar aan je bord. Eventueel kan je nog slot 1 en 3 of 2 en 4 gebruiken.

Edit: En als dat niet lukt, ga er maar vanuit dat het met dat bordje en dat kitje "nooit" zal gaan lukken. Heb toen echt alles geprobeerd wat maar kon, het is gewoon een issue met combi geheugen + bord.
Wel top als je dan nog je best doet om eens een keer volledig de QVL te volgen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
@MikeyMan
Wat rot dat het nog niet goed voor je werkt.
XMP is iets wat je gewoon moet negeren, want het is geïntroduceerd door Intel om een 1-klik overklok mogelijk te maken van het werkgeheugen.
Het is niets anders dan een profiel met instellingen die voor het gros van de Intel cpu's zal werken.
In die tijd had AMD niets te bieden, dus zijn de geheugen timings getuned voor Intel cpu's.

AMD heeft met Ryzen wel een alternatief geïntroduceerd onder de naam van D.O.C.P (Direct Over Clock Profile), en is exact hetzelfde als XMP, namelijk een voorgeprogrammeerde overklok profiel.

Ik zie aan de foto's dat je veel op auto settings hebt gelaten.
Volgens het plaatje van de bios staat XMP aan met een 1.2V op het werkgeheugen.
Heb je geverifieerd dat de spanning echt 1.35V was met die instellingen?
HWinfo is daar een fantastisch programmaatje voor, mocht je daar niet bekend mee zijn.

Het is verder echt af te raden om instellingen op auto te laten, want dan vertrouw je op de voorprogrammering van het moederbord.
Het komt heel vaak voor dat daardoor gekke instellingen gedaan worden en nog erger dat gevaarlijke / schadelijke spanningen worden gekozen.
Met name bij de SoC voltage is het een must om dat handmatig in te stellen.
Voor een Zen2 cpu en 3200Mhz heb je genoeg aan 1.00-1.05V.

Mijn ervaring met Gigabyte moederborden is heel slecht wat betreft geheugen overklokken.
Ik heb de X470 Gaming Wifi en B450 Gaming Ultra i.c.m. een 2700X gehad en beide waren verschrikkelijk.
G.Skill geheugen (met A-kwaliteit B-die chips) gewaardeerd voor 3600Mhz CL15 @1.35V wilde voor geen meter werken.
Het is mij toen niet gelukt om 3200MHz stabiel te krijgen (iets wat voor Zen1 wel goed mogelijk is).
Maar veel instellingen waren ook niet beschikbaar in de bios, dus mogelijk was het een kwestie van slechte voorprogrammering en niet zo zeer de hardware kwaliteit.

In ieder geval moet dat voor de Gigabyte B550 serie wel een stuk beter zijn. Met de X570 zijn er genoeg die 3800MHz CL16 stabiel draaien, zij het met wat aanpassingen aan de SoC.
Een iemand moest bijvoorbeeld de SoC LLC iets verhogen.
Maar met 3800MHz spelen voor Zen2 / Zen3, is vergelijkbaar met koorddansen wat betreft stabiliteit.

Aan QVL heb je trouwens ook niet veel aan. Je moet dan net mazzel hebben om exact hetzelfde geheugen te vinden (met hetzelfde type geheugenchips).
Aan laat Corsair nou een merk zijn dat bekend is om dat regelmatig stilzwijgend te veranderen.
Je beperkt daardoor heel erg de keuze en dat is eigenlijk niet nodig wanneer je met de timings kunt & wilt experimenteren.

Gelukkig is er voor Zen 1 / 2 daar een zekere 1Usmus (uit Oekraïne) geweest die daar een hele tool voor ontwikkeld heeft. Je kan daarmee de CPU/moederbord generatie kiezen en type geheugen (met bord / PCB revisie) en de gewenste snelheid.
Zie: https://www.guru3d.com/fi...yzen-dram-calculator.html

Aan de hand daarvan zal het de aanbevolen instellingen geven die als basis kunnen dienen om alles stabiel te krijgen. Soms moet er wat aangepast worden, maar meestal zit je wel goed!
Ik moest zelf bijvoorbeeld de Rtp iets verhogen om een 3200G APU (Zen1) met 3200MHz CL16 @1.35V, foutloos te krijgen op een MSI B450 Tomahawk max.

Dus geef niet op, ik geloof zeker dat het stabiel te krijgen is op 3200MHz. Het enige lastige is misschien om te achterhalen welk type geheugenchips in de G.Skill ripjaw verwerkt zitten.
Om er zeker van te zijn is het beste de geheugenreep even uit elkaar te halen.
Maar een redelijk alternatief dat niet zo destructief is, is Thaiphoonburner.
Met dat programma is de SPD informatie uit te lezen en daar staat vaak de gebruikte geheugenchips bij.
http://www.softnology.biz/

Ik kan wel aanraden om wat guides of youtube filmpjes te zoeken om het gebruik daarvan onder de knie te krijgen. Je wilt absoluut geen SPD programmeren (daarmee zou je in theorie ook zelf een 'XMP' achtig profiel mee kunnen maken), maar alleen uitlezen.

Edit:
Nog vergeten erbij te zetten!
Memtest86 is een redelijk oud programma en naar mijn ervaring haalt het veel fouten er niet uit.
Testmem5 met het anta777 profiel is daar echt veel beter in en het beste wat ik tot nu toe ben tegengekomen.
https://www.overclock.net...h-custom-configs.1751608/
Wanneer je daarmee 10 passes succesvol kunt afronden met geheugen dat lekker warm is geworden, dan ben je 99% verzekerd van goede stabiliteit.
Memtest86 gebruik ik alleen nog maar voor de "Hammer Test" (Test13), waarbij het de werkgeheugen test of deze een waarde voor langere tijd kan vasthouden.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 27-02-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMT Dank voor je zeer uitgebreide antwoord, heel stuk helderder nu.
Ik heb hem nu op 3133mhz draaien, dat lijkt stabiel. Dit dan bij 1,37v.

Heb inderdaad al uitgevonden dat deze G.Skil reepjes geleverd zijn geweest met Hynix chips. Inmiddels zitten er Samsung Chips op. Dat zal nog wel verschil maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma9f9C9lw7VUp64Gb6jg60yb0lg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v3FcIXyFjcVf5pwGHSqCCfsF.png?f=fotoalbum_large

De calculator laat het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkRIMDNgeMwQ-yV0yLU2OeysVko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTW2EuuA6KrfK4rDY7BYvdIc.png?f=fotoalbum_large
1.37v is zo te zien een beetje max.

B550 staat er helaas niet in, dus voor X570 gekozen.
Op het oog op alle vlakke strakkere timings dan ik heb ingesteld. Das vreemd toch?

Ook niet iedereen is heel enthousiast over de tool :P
https://www.reddit.com/r/...sing_the_dram_calculator/

[ Voor 85% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
Ah kijk, gelijk al aan de slag ^^.

Ik heb de Reddit post gelezen, maar man het is wel een hele zure pruim zeg.
Veel dingen die hij aanhaalt, kloppen wel.
Maar zonder deze tool zullen veel mensen er niet eens aan beginnen om zelf het geheugen in te stellen / over te klokken.
Het alternatief is om te vertrouwen op de auto settings van het moederbord en dat is in de meeste gevallen erger / schadelijker.
Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat de geheugencontroller absurde spanningen kreeg toegewezen.
Bij een 8350k cpu bijvoorbeeld, deed heet moederbord er doodleuk 1.3V op bij 3600mHz, terwijl 1.15V al gezien werd als bovengrens (>1.2V gaf daar een grote kans op degradatie van de controller).

XMP profielen zijn ook niet betrouwbaar, want regelmatig gebeurt het dat instellingen niet goed door het moederbord worden overgenomen.
Persoonlijk heb ik al tig keer meegemaakt dat de werkspanning doodleuk op de JEDEC standaard van 1.2V bleef staan met als gevolg dat alles onstabiel was.
En tja, dan vertrouwt men er op dat alles ok is...

Maar zelfs handmatig overtikken van het XMP profiel, geeft geen zekerheid.
Het zijn maar algemene instellingen met marges, die in de meeste gevallen stabiel werken.
Voordat ik zelf aan overklokken begon, vertrouwde ik dus daarop en heb ik altijd last gehad van hele vage reboots of sporadische game crashes (met een geheugen foutmelding).
Daar kon soms een half jaar tussen zitten en bij warm weer was het vaak raak.
Meer dan een simpele memtest (zoals in de Dram calculator) deed ik ook niet en die haalde deze zeldzame fouten er helaas niet uit.

Stabiliteit is iets dat je altijd naderhand moet controleren, daar zal een overklok tool niet bij helpen.
De Dram calculator moet dan ook gezien worden als opstap en basis om vanuit verder te werken.
Dat men het als waarheid gaat beschouwen is niet te wijten aan deze tool.
Het argument over Thaiphoon burner is wel belangrijk, maar daarom is het uit elkaar halen van de geheugen reep ook als 1e optie genoemd.
Maar om deze software nou "woefully inaccurate" te noemen, is ook weer zo overdreven.
Het zit vaker goed dan fout. Maar net als de Ryzen Dram Calculator, moet het gewoon niet als waarheid beschouwt worden.

Maar om even terug te komen op jouw post.
Ik zie dat je Zen1 bij de 'spreadsheet' hebt geselecteerd, maar had je geen 3600 CPU?
Dat is namelijk een Zen2 model.
Persoonlijk zou ik ook de werkspanning van het geheugen eerst aan de lage kant houden, dus niet boven de 1.35V instellen. Voor mij is dat ook de bovengrens trouwens, aangezien geheugen ook behoorlijk warm kan worden (rond 50-60 graden).
Het is ook bruut force manier om dingen stabiel te krijgen, en beter is het om individueel de timings stap voor stap aan te passen om te kijken of het verbeterd.

De normale gang van zaken is om eerst de primaire / hoofd timings aan te draaien en de secundaire / tertiaire timings los te houden (evt. op auto wanneer dat onbekend is).
De aanbevolen instellingen die aan de rechterkant vermeld worden, zou ik overnemen.
De enige uitzonderingen zijn: power down mode en werkspanning voor het geheugen.
  • Power down mode = uit (stroombesparing is nou niet echt een must en heeft nagenoeg geen effect op de stabiliteit.
  • Werkspanning geheugen = 1.3V. Meer spanning geven is een brute manier om stabiliteit te krijgen, vaak is het een kwestie van een timing of andere instelling die niet lekker zit
Is dat onstabiel, dan ook de hoofdtimings los zetten en langzaam 1 voor 1 aandraaien.
Er zijn wat algemene vuistregeltjes in omloop:
  • rRas heeft geen echte formule, naar verluid is het de tijd van tCL + tRCD + tRTP, maar vaak werkt tCL + tRCD ook prima.
  • tRP + tRas = min. voor rRC (doe daar + 4-8 bij om een marge aan te houden)
  • rRRDS*4 = min. voor tFAW (+2-4 voor marge)
  • tCWL niet lager dan tCL
Sleutelen aan de tertiaire timings heeft over het algemeen geen zin / baat. Bij de secundaire timings kan het redelijk wat winst op leveren, maar of je daar in de praktijk wat van merkt is ook maar de vraag.
Wel kan het zo zijn dat bepaalde instellingen het geheugen gewoon onstabiel maakt, ongeacht wat je ook probeert. Het is dus wel iets om eventueel naar te kijken.

tRFC is ook een belangrijke timing en zou ik aanvankelijk wat hoger nemen dan aanbevolen.
Werkt alles goed, dan is dit een van de timings waar redelijk winst uit te halen valt.
Hierbij zou ik ook een 'hottest' doen waar het geheugen tijdens het stresstesen langdurig 50-60 graden blijft.

Ik heb voor mijn B550 bord gewoon de timings overgenomen van de B450 chip en dat werkte prima.
Over het algemeen zijn de B550 borden ook van hogere kwaliteit, dus het kan best zijn dat de SoC spanningen en spanning voor het werkgeheugen wat lager kunnen!

Heb je eenmaal alle timings aangedraaid naar wens, dan kan je nog kijken of de werkspanning van het geheugen nog lager kan. Eenmaal de grens gevonden, weer +50mV erbij doen.
Afhankelijk van de gebruikte chips, moet je wel een beetje oppassen met de bovengrens.
Met Samsung B-die ga ik niet hoger dan 1.4V en met Micron rev. E, niet hoger dan 1.35V.
Andere chips zijn mij onbekend en zou ik dus voorzichtig mee zijn. Misschien dat iemand anders daar ervaring over kan delen?

Ter vergelijking, ik heb deze geheugenkit: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3000C14Q-32GTZ met de oude samsung B-die chips, stabiel draaien op 3800mHz, 16-16-16-32-48-304 (tCL - tCD - tRP - tRAS - tRC - tRFC), 1T GD=aan, met slechts 1.35Vdram (1.3V was de ondergrens) en slechts 1.05 Vsoc.
Dit in combinatie met een 5800X cpu en MSI B550 Tomawawk moederbord.

Veel lager dan aanbevolen en daarom is het altijd de moeite waard om zelf de ondergrens op te zoeken. i.p.v. spanning erbij te plempen.

Hier is nog een erg fijne tool waarmee je alle geheugeninstellingen en spanningen kunt controleren:
https://zentimings.protonrom.com/

Het is weer een (te) lange post geworden, maar hopelijk helpt deze informatie.
Al is het maar om de drempel te verlagen. Veel succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DDR4 en zelfs DDR5 is ook een stuk complexer dan voorheen DDR/DDR2/DDR3. Daar had je puur 4 waardes die het belangrijkst waren en een handvol kleinere timings. Met DDR4 is het gewoon complex geworden, iedere goed functionerende setting moet je opslaan in het bios en 1 timing al net ff een tandje verkeerd zorgt voor een niet bootend systeem. Dit soort dingen kan je gerust een nacht en een pot koffie kosten.

Het is gewoon tijdrovend en de winst is "klein".

Vroeger was OC'en ook gewoon leuk, een FX ofzo dat 1800Mhz OC pakte. Nu zit je echt met marges te rommelen en zonder exotische koeling kom je er gewoon niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2022 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Dat is ook mijn ervaring inderdaad :) .

Persoonlijk heb ik er toch wel plezier uit gehaald. Ik denk dat je maar ook moet houden van het optimaliseren.
Ik ga zelfs zo ver dat ik de luchtstroom in de kast uit balanceer met aparte fan curves voor de in- & uitgang. Zodat, ten alle tijden, er slechts een kleine overdruk overblijft.

Een paar procent hier, een paar procent daar en samen geeft dat toch wel een aardige winst.
De grootste winst hierbij is echter dat je zelf grip krijgt op de stabiliteit.

Het pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3000C14Q-32GTZ geheugen dat ik ik momenteel in mijn systeem heb, heeft mij destijds echt verrast ^^.
Het doet gewoon 3800CL16 met een normale 1.35V spanning voor B-die.
Waarschijnlijk zit er nog meer in met een beter geheugencontroller, maar die +800mHz was echt een cadeau.
Idem voor de oudere Micron Ballistix reepjes van 3000MHzCL15 met de rev. E chips.
Die zijn ook zwaar over te klokken, en doen zonder problemen 3800MHz @1.35V, met timings die dicht bij B-die komen. Ik hoop dat zulke pareltjes nog te vinden zijn in de toekomst.

Overklokken is dus nog niet dood ^^.

Met de CPU's is de kous wel af helaas (wat betreft Ryzen i.i.g.).
De Curve Optimizer is bij mij ook afgeregeld, maar dat heeft haast geen prestatiewinst gegeven.
In de praktijk niet merkbaar. Wel is het verbruik en de temperatuur daardoor een stuk lager geworden, dus het is toch wel de moeite waard geweest.

Het is dat dit een hobby voor mij is, want anders zou ik nooit zo ver gaan i.v.m. de tijd die voor dit alles nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Is het de moeite om op mijn B450 bord ( met laatste BIOS versie ) waar nu een Ryzen5 2600 op staat een Ryzen7 3700X te plaatsen ? Ik ga wellicht binnenkort een RTX2060 kopen en heb nu nog een GTX970.
Voor mijn PC zie mijn 'inventaris'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@WiLLoW_TieN ja dat is geen probleem, echter zou ik eerder voor een 5600x gaan in dit geval. Die is nog 15% sneller per clocktick en is volgens mij ongeveer gelijk geprijsd als een 3800x.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
millman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:22:
@WiLLoW_TieN ja dat is geen probleem, echter zou ik eerder voor een 5600x gaan in dit geval. Die is nog 15% sneller per clocktick en is volgens mij ongeveer gelijk geprijsd als een 3800x.
Duidelijk ik kan echter een 2de hands 3700X ( 8-Core & 65 watt ) kopen voor €150 🤔

De 5600x kost momenteel €236.

En mijn B450 mobo ondersteund toch geen PCIe 4.0 :/

[ Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-03-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:55
Voor de mensen die een 5800X3D nu al willen aanschaffen ...

https://www.2compute.net/AMD/100-100000651WOF

control alt oeps deleted

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste