Ah kijk, gelijk al aan de slag ^^.
Ik heb de Reddit post gelezen, maar man het is wel een hele zure pruim zeg.
Veel dingen die hij aanhaalt, kloppen wel.
Maar zonder deze tool zullen veel mensen er niet eens aan beginnen om zelf het geheugen in te stellen / over te klokken.
Het alternatief is om te vertrouwen op de auto settings van het moederbord en dat is in de meeste gevallen erger / schadelijker.
Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat de geheugencontroller absurde spanningen kreeg toegewezen.
Bij een 8350k cpu bijvoorbeeld, deed heet moederbord er doodleuk 1.3V op bij 3600mHz, terwijl 1.15V al gezien werd als bovengrens (>1.2V gaf daar een grote kans op degradatie van de controller).
XMP profielen zijn ook niet betrouwbaar, want regelmatig gebeurt het dat instellingen niet goed door het moederbord worden overgenomen.
Persoonlijk heb ik al tig keer meegemaakt dat de werkspanning doodleuk op de JEDEC standaard van 1.2V bleef staan met als gevolg dat alles onstabiel was.
En tja, dan vertrouwt men er op dat alles ok is...
Maar zelfs handmatig overtikken van het XMP profiel, geeft geen zekerheid.
Het zijn maar algemene instellingen met marges, die in de meeste gevallen stabiel werken.
Voordat ik zelf aan overklokken begon, vertrouwde ik dus daarop en heb ik altijd last gehad van hele vage reboots of sporadische game crashes (met een geheugen foutmelding).
Daar kon soms een half jaar tussen zitten en bij warm weer was het vaak raak.
Meer dan een simpele memtest (zoals in de Dram calculator) deed ik ook niet en die haalde deze zeldzame fouten er helaas niet uit.
Stabiliteit is iets dat je altijd naderhand moet controleren, daar zal een overklok tool niet bij helpen.
De Dram calculator moet dan ook gezien worden als opstap en basis om vanuit verder te werken.
Dat men het als waarheid gaat beschouwen is niet te wijten aan deze tool.
Het argument over Thaiphoon burner is wel belangrijk, maar daarom is het uit elkaar halen van de geheugen reep ook als 1e optie genoemd.
Maar om deze software nou "woefully inaccurate" te noemen, is ook weer zo overdreven.
Het zit vaker goed dan fout. Maar net als de Ryzen Dram Calculator, moet het gewoon niet als waarheid beschouwt worden.
Maar om even terug te komen op jouw post.
Ik zie dat je Zen1 bij de 'spreadsheet' hebt geselecteerd, maar had je geen 3600 CPU?
Dat is namelijk een Zen2 model.
Persoonlijk zou ik ook de werkspanning van het geheugen eerst aan de lage kant houden, dus niet boven de 1.35V instellen. Voor mij is dat ook de bovengrens trouwens, aangezien geheugen ook behoorlijk warm kan worden (rond 50-60 graden).
Het is ook bruut force manier om dingen stabiel te krijgen, en beter is het om individueel de timings stap voor stap aan te passen om te kijken of het verbeterd.
De normale gang van zaken is om eerst de primaire / hoofd timings aan te draaien en de secundaire / tertiaire timings los te houden (evt. op auto wanneer dat onbekend is).
De aanbevolen instellingen die aan de rechterkant vermeld worden, zou ik overnemen.
De enige uitzonderingen zijn: power down mode en werkspanning voor het geheugen.
- Power down mode = uit (stroombesparing is nou niet echt een must en heeft nagenoeg geen effect op de stabiliteit.
- Werkspanning geheugen = 1.3V. Meer spanning geven is een brute manier om stabiliteit te krijgen, vaak is het een kwestie van een timing of andere instelling die niet lekker zit
Is dat onstabiel, dan ook de hoofdtimings los zetten en langzaam 1 voor 1 aandraaien.
Er zijn wat algemene vuistregeltjes in omloop:
- rRas heeft geen echte formule, naar verluid is het de tijd van tCL + tRCD + tRTP, maar vaak werkt tCL + tRCD ook prima.
- tRP + tRas = min. voor rRC (doe daar + 4-8 bij om een marge aan te houden)
- rRRDS*4 = min. voor tFAW (+2-4 voor marge)
- tCWL niet lager dan tCL
Sleutelen aan de tertiaire timings heeft over het algemeen geen zin / baat. Bij de secundaire timings kan het redelijk wat winst op leveren, maar of je daar in de praktijk wat van merkt is ook maar de vraag.
Wel kan het zo zijn dat bepaalde instellingen het geheugen gewoon onstabiel maakt, ongeacht wat je ook probeert. Het is dus wel iets om eventueel naar te kijken.
tRFC is ook een belangrijke timing en zou ik aanvankelijk wat hoger nemen dan aanbevolen.
Werkt alles goed, dan is dit een van de timings waar redelijk winst uit te halen valt.
Hierbij zou ik ook een 'hottest' doen waar het geheugen tijdens het stresstesen langdurig 50-60 graden blijft.
Ik heb voor mijn B550 bord gewoon de timings overgenomen van de B450 chip en dat werkte prima.
Over het algemeen zijn de B550 borden ook van hogere kwaliteit, dus het kan best zijn dat de SoC spanningen en spanning voor het werkgeheugen wat lager kunnen!
Heb je eenmaal alle timings aangedraaid naar wens, dan kan je nog kijken of de werkspanning van het geheugen nog lager kan. Eenmaal de grens gevonden, weer +50mV erbij doen.
Afhankelijk van de gebruikte chips, moet je wel een beetje oppassen met de bovengrens.
Met Samsung B-die ga ik niet hoger dan 1.4V en met Micron rev. E, niet hoger dan 1.35V.
Andere chips zijn mij onbekend en zou ik dus voorzichtig mee zijn. Misschien dat iemand anders daar ervaring over kan delen?
Ter vergelijking, ik heb deze geheugenkit:
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3000C14Q-32GTZ met de oude samsung B-die chips, stabiel draaien op 3800mHz, 16-16-16-32-48-304 (tCL - tCD - tRP - tRAS - tRC - tRFC), 1T GD=aan, met slechts 1.35Vdram (1.3V was de ondergrens) en slechts 1.05 Vsoc.
Dit in combinatie met een 5800X cpu en MSI B550 Tomawawk moederbord.
Veel lager dan aanbevolen en daarom is het altijd de moeite waard om zelf de ondergrens op te zoeken. i.p.v. spanning erbij te plempen.
Hier is nog een erg fijne tool waarmee je alle geheugeninstellingen en spanningen kunt controleren:
https://zentimings.protonrom.com/
Het is weer een (te) lange post geworden, maar hopelijk helpt deze informatie.
Al is het maar om de drempel te verlagen. Veel succes ermee!