Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Cidious
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 25-03 17:26

Cidious

Creative Impulses

Threadripper knowledge. Maar veel gaat ook op voor andere Zen 2 processoren.

https://www.techpowerup.c...us-rog-zenith-ii-extreme/

Creative Impulses Developement

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Mijn zo dacht ik goed functionerende Asrock B450 Pro4, bios 3.90, begint me toch te irriteren. Bij een cold boot kan het zomaar gebeuren dat ie ineens mijn RAM niet meer pakt op de XMP setting. Ding reboot dan en reset alles in het BIOS naar default. Als ik dan vervolgens het XMP profiel weer aanzet doet ie het wel. Betreft Corsair 2x16GB met een XMP profiel op 3200Mhz, CL16 op 1.35v, gecombineerd met een 3700x.

Wat denken jullie? RAM issue of mobo issue?

rodie83 wijzigde deze reactie 17-02-2020 23:28 (3%)

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-03 20:53
@rodie83

Hangt van de productieversie van je geheugenmodules af en met welke Zen CPU je die gecombineerd hebt.
Mijn brakke corsair b-die's krijg ik op xmp niet stabiel. Met de safe waarden uit Ryzen Master wel.

D-dark wijzigde deze reactie 17-02-2020 23:25 (4%)

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
D-dark schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:25:
@rodie83

Hangt van de productieversie van je geheugenmodules af en met welke Zen CPU je die gecombineerd hebt.
Mijn brakke corsair b-die's krijg ik op xmp niet stabiel. Met de safe waarden uit Ryzen Master wel.
Punt is wel dat als het systeem boot het systeem ook stabiel is. Alleen dat booten dus.. :?. Het is trouwens een 3700x die ik gebruik.

Ik heb verder ook helemaal geen ambitie om het geheugen verder te clocken of weet ik wat, ik wil gewoon een stabiel systeem op die XMP setting. Als dat een ander mobo vraagt, vooruit. Maar als dat RAM overal kut op draait kan ik beter een nieuw setje RAM halen die het wel normaal doet op XMP settings. Maarja, welke van de twee is nou de boosdoener?

rodie83 wijzigde deze reactie 17-02-2020 23:37 (27%)

• D-dark
rodie83 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:31:
[...]

Punt is wel dat als het systeem boot het systeem ook stabiel is. Alleen dat booten dus.. :?. Het is trouwens een 3700x die ik gebruik.

Ik heb verder ook helemaal geen ambitie om het geheugen verder te clocken of weet ik wat, ik wil gewoon een stabiel systeem op die XMP setting. Als dat een ander mobo vraagt, vooruit. Maar als dat RAM overal kut op draait kan ik beter een nieuw setje RAM halen die het wel normaal doet op XMP settings. Maarja, welke van de twee is nou de boosdoener?
Ik zou gokken op Ram. Draai zelf een 3700X op een X370 gigabyte gaming K3 moederbord.
Zo heel af en toe vastlopers bij het starten van windows. Moet dan een harde reset geven.
Zal eerlijk zijn en mijn Ram draait al stabieler en sneller dan op mijn oude 1700X

Voor de liefhebbers dit zijn de gegevens: Heb 2 X 8 draaien
Manufacturer
Hynix
Part Number
H5AN8G8NAFR-TFC
Package
Standard Monolithic 78-ball FBGA
Die Density / Count
8 Gb A-die (Deneb / 21 nm) / 1 die

D-dark wijzigde deze reactie 17-02-2020 23:50 (10%)

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10:04

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Ik denk dat de kans groot is dat het met het ram te maken heeft. Deze reepjes zijn berucht vanwege het werkt-kut-met-zen2 gehalte. Beter hou je Amazon in de gaten, daar zijn vaak stunts met Crucial Ballistix E-die welke perfect samen werken met Ryzen.

Tweakriez wijzigde deze reactie 17-02-2020 23:47 (31%)

-->Interessante tekst<--

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03:34

millman

6708Mhz @ -185c

D-dark schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:25:
@rodie83

Brakke B-dies? Waarom heb je ze dan gehouden, niet stabiel op XMP is voor mij -> RMA

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Voor de Unify users onder ons:

Unify A3x bios is uit de beta.

Version
7C35vA3
Release Date
2020-01-16
File Size
14.53 MB

Description
- Improved optical device compatibility.
- Improved TPM function
- Improved NVME device compatibility.

https://www.msi.com/Mothe.../MEG-X570-UNIFY#down-bios

Ik draaide al beta A34 voor een paar weken. A3 lijkt ook stabiel Geen issues gevonden zover in al mijn testen. (CPU, NVME etc)

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Cidious schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:54:
Voor de Unify users onder ons:

Unify A3x bios is uit de beta.

Version
7C35vA3
Release Date
2020-01-16
File Size
14.53 MB

Description
- Improved optical device compatibility.
- Improved TPM function
- Improved NVME device compatibility.

https://www.msi.com/Mothe.../MEG-X570-UNIFY#down-bios

Ik draaide al beta A34 voor een paar weken. A3 lijkt ook stabiel Geen issues gevonden zover in al mijn testen. (CPU, NVME etc)
Thx, maar deze bios voegt verder dus niet iets toe qua verbetering processor gerelateerd? Zal morgen even er op knallen. Is het aan te raden nog een flashback te doen na het installeren van de bios of alle settings te defaulten daarna opnieuw er in te zetten?

-->Interessante tekst<--

• D-dark
millman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:23:
[...]

Brakke B-dies? Waarom heb je ze dan gehouden, niet stabiel op XMP is voor mij -> RMA
Toen Ryzen net uitkwam was de sweetspot voor mijn allereerste 1700X 3200 Mhz.
Daarvoor moest het geheugen wel geoverclocked worden.
Toendertijd waren deze corsairs de enige nog betaalbare modules op 3200 16 Cas tov B-die 14 Cas.
Met diverse Agesa releases wel steeds hoger kunnen clocken en nu met de verbeterde memory controller in de 3700X op 3200 draaiende.

Ben het met je eens dat xmp niet stabiel normaal standaard traject RMA is maar niet als jezelf buiten de specs gaat die de processor ondersteund en memory met de eerste agesa versies niet echt stabiel was.
Risico van eerste gebruikers.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Tweakriez schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:49:
[...]

Thx, maar deze bios voegt verder dus niet iets toe qua verbetering processor gerelateerd? Zal morgen even er op knallen. Is het aan te raden nog een flashback te doen na het installeren van de bios of alle settings te defaulten daarna opnieuw er in te zetten?
Wel kwa NVME. Heb gewoon oude instellingen van A20 en toen A34 geladen. Werkt prima.

NVME drives zijn sneller op deze bios vergeleken met A20. Aanrader

https://tweakers.net/ext/f/jeofBVSNpfmoVaQ9GJPWZyzo/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/lS7WTxL8V9lPm8fZMU3UepQ7/thumb.png

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
D-dark schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Toen Ryzen net uitkwam was de sweetspot voor mijn allereerste 1700X 3200 Mhz.
Daarvoor moest het geheugen wel geoverclocked worden.
Toendertijd waren deze corsairs de enige nog betaalbare modules op 3200 16 Cas tov B-die 14 Cas.
Met diverse Agesa releases wel steeds hoger kunnen clocken en nu met de verbeterde memory controller in de 3700X op 3200 draaiende.

Ben het met je eens dat xmp niet stabiel normaal standaard traject RMA is maar niet als jezelf buiten de specs gaat die de processor ondersteund en memory met de eerste agesa versies niet echt stabiel was.
Risico van eerste gebruikers.
Ryzen 1 was sowieso slecht in geheugen OC, mijn oude 3000 rated dimms met hynix chips draaiden met moeite op 2666.
Ik dacht dat het aan de chips lag, tot ik de 3600x haalde en die zelfde chips zonder enig tweaken stabiel op 3333 draaide.
Nu een set 32 GB e-die rated voor 3000 op 3600 draaien, kan hoger maar ik vind het wel prima. (Mijn bios reset jumper zit onder videokaart...)

Steam - Warzone - PUBG

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

unfor schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:47:
[...]
Ryzen 1 was sowieso slecht in geheugen OC, mijn oude 3000 rated dimms met hynix chips draaiden met moeite op 2666.
Ik dacht dat het aan de chips lag, tot ik de 3600x haalde en die zelfde chips zonder enig tweaken stabiel op 3333 draaide.
Nu een set 32 GB e-die rated voor 3000 op 3600 draaien, kan hoger maar ik vind het wel prima. (Mijn bios reset jumper zit onder videokaart...)
Welk bord is dat? Welke moederbord fabrikant plaatst een jumper zo vreemd?

Je kan er een schakelaar op zetten voor een paar cent. Doe ik op elk bord die geen switch heeft.

Betreft timings. Je kan gewoon de 3800C16 settings van de Ryzen calculator gebruiken. Vrij grote kans dat je niet hoeft te resetten. zijn relatief veilige settings als je processor het aan kan dat is.

De stap van 3600 naar 3800 is er eentje die het wel waard is voor latency.

• unfor
  • Nu online
Ryzen calculator al geprobeerd, was niet stabiel met de safe settings. (chips uitgelezen met die typhoon tool)

Deze: https://www.asus.com/Moth...B450M-PRO-GAMING/gallery/
Niet letterlijk onder de videokaart, maar het is zo krap in mijn kast dat ik toch de hele GPU er uit moet hebben. Ja, ik weet, ik kan er gewoon een kabeltje op aansluiten en de draadjes verbinden, ben alleen iets te fanatiek geweest met opruimen tijdens mijn verhuizing :)

unfor wijzigde deze reactie 18-02-2020 12:24 (21%)

Steam - Warzone - PUBG

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ok door een tip van een overclock.net gebruik in het MEG X570 Unify topic toch op iets vreemds gestuit. Dacht er al wel eerder over gelezen te hebben maar nu zelf geconfirmeerd.

SATA werkt niet zoals het hoort op X570 en zeker niet op de MEG X570 Unify.

Helaas heb ik de Pro Wifi net verkocht, maar gelukkig had ik nog wat oude benchmarks opgeslagen.

Samsung 860 EVO 1TB

Default preset

MSI B450M Mortar MAX:
https://tweakers.net/ext/f/taobQBo1aGiHjhv7CF2cgE5b/thumb.png

MSI MEG X570 Unify:
https://tweakers.net/ext/f/NkpfAIX5ZpYTXRjSJrgM0adr/thumb.png

Real preset

Gigabyte X570 Aorus Pro Wifi:
https://tweakers.net/ext/f/nrJJ5GQOYy2fKcWxNBzwvkug/thumb.jpg

MSI MEG X570 Unify:
https://tweakers.net/ext/f/SrosKmHkivYrrKL4r2AhqfsF/thumb.png

Helaas zijn dit de enige bewaarde benchmarks die ik kan vergelijken, maar het brengt pijnlijk maar voren dat X570 een probleem heeft met SATA (of bepaalde SATA controllers) en dat MSI er nog meer last van heeft dan Gigabyte, maar dit kan ook te maken hebben met andere factoren.

Wel is duidelijk dat er tussen B450 en X570 een enorm verschil zit. Vooral met 4k random Read.

Hier is een thread op het MSI forum:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=329939.0

Volgens mij is dit hier eerder besproken? Ben niet geheel zeker. Een search haalde weinig naar boven.

Ik zou graag jullie mening en ervaring horen.

On a side note. Persoonlijk heb ik net een 5e NVME besteld om de 860 EVO te vervangen. 860 EVO 1tb gaat in de en externe USB 3.1 gen 2 behuizing. En de nieuwe Corsair MP510 960Gb also documenten schijf backuppen. 'Probleem' opgelost voor mij..

Wel nog even interessant gaat zijn of de EVO beter presteert via USB 3.1 gen 2 10gbps dan via SATA op de X570 chipset. Zal ook nog even andere SATA poorten proberen.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Cidious schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:13:
Ok door een tip van een overclock.net gebruik in het MEG X570 Unify topic toch op iets vreemds gestuit. Dacht er al wel eerder over gelezen te hebben maar nu zelf geconfirmeerd.

Helaas heb ik de Pro Wifi net verkocht maar gelukkig had ik nog wat oude benchmarks opgeslagen.

Samsung 860 EVO 1TB

Default preset

MSI B450M Mortar MAX:
[Afbeelding]

MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]

Real preset

[Afbeelding]

MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]

Helaas zijn dit de enige bewaarde benchmarks die ik kan vergelijken maar het brengt pijnlijk maar oren dat X570 een probleem heeft met SATA (of bepaalde SATA controllers) en dat MSI er nog meer last van heeft dan Gigabyte maar dit kan ook te maken hebben met andere factoren.

Wel is duidelijkst er tussen B450 en X570 een enorm verschil zit. Vooral met random Read.

Hier is een thread op hey MSI forum:

Volgens mij is dit hier eerder besproken? Ben niet geheel zeker. Een search haalde weinig naar boven.

On a side note. Persoonlijk heb ik net een 5e NVME besteld om de 860 EVO te vervangen. 860 EVO 1tb gaat in de en externe USB 3.1 gen 2 behuizing. En de nieuwe Corsair MP510 960Gb also documenten schijf backuppen. 'Probleem' opgelost voor mij..

Wel nog even interessant gaat zijn of de EVO beter presteert via USB 3.1 gen 2 10gbps dan via SATA op de X570 chipset. Zal ook nog even andere SATA poorten proberen.
In mijn situatie zal het geen issue zijn. Ik heb enkel een 860EVO naast 2 M.2. schijven voor wat games dus zal er in de praktijk geen hinder van ondervinden. Kan me voorstellen dat het in sommige situaties vervelend is.

-->Interessante tekst<--

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:25

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Cidious schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:13:

Helaas heb ik de Pro Wifi net verkocht maar gelukkig had ik nog wat oude benchmarks opgeslagen.

Samsung 860 EVO 1TB

Default preset

MSI B450M Mortar MAX:
[Afbeelding]

MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]

Real preset

[Afbeelding]

MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]

Helaas zijn dit de enige bewaarde benchmarks die ik kan vergelijken maar het brengt pijnlijk maar oren dat X570 een probleem heeft met SATA (of bepaalde SATA controllers) en dat MSI er nog meer last van heeft dan Gigabyte maar dit kan ook te maken hebben met andere factoren.

Wel is duidelijkst er tussen B450 en X570 een enorm verschil zit. Vooral met random Read.

Hier is een thread op hey MSI forum:

Hmm. Ik zal dit even testen op mijn steam box.

Daar zit een Crucial MX500 2TB in dus het zou merkbaar kunnen zijn. Er staat in dat topic wat je linkt echter wel dat de Crucial controller geen last heeft van dit probleem.

Ik laat het weten.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Tweakriez schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:33:
[...]

In mijn situatie zal het geen issue zijn. Ik heb enkel een 860EVO naast 2 M.2. schijven voor wat games dus zal er in de praktijk geen hinder van ondervinden. Kan me voorstellen dat het in sommige situaties vervelend is.
Wel Ik had allemaal al NVME drives en de 860 EVO was de laatste SATA. Echt last ondervind ik er niet van maar het is wel zuur dat je schijf geknepen wordt door puur de chipset en/of moederbord bios. Ding moet gewoon voluit kunnen draaien op random 4k read verlies je toch zowat 50% performance. Hoe dit vertaald naar real world usage is lastig te zeggen voor mij. Ik heb games getest vanaf mijn Sabrent Rocket 4.0 tegenover de 860 Evo en laadtijden waren praktisch gezien bijna gelijk. Ik ben geen mega groot verbruiker van opslag bandbreedte en ik draai ook geen wetenchappelijke berekeningen etc. Dus in mijn geval net als jouw situatie zal het verschil tussen NVME en SATA te verwaarlozen zijn.

Ben zelf gewoon een upgrade freak en NVMEs kosten hier hetzelfde als SATA schijven dus geen reden voor mij om bij SATA te blijven, helemaal met de huidige X570 SATA bug. Mijn 2TB HDD Backup drive was aan vervanging aangezien die mechanisch begint te tikken. De EVO zal hier prima voor voldoen.

Tip: Voor draagbare opslag gebruik ik Intel 660p nvme's in externe USB 3.1 gen 2 10gbps behuizingen. Goedkope razendsnelle opslag. Heb een 512GB en een 1TB versie gemaakt. Trekt volledige USB bandbreedte vol tenzij je uiteraard hele grote bestanden achter elkaar wilt kopieren dan zou een goedkope TLC NVME aangeraden zijn. Daar heb ik een 128GB Samsung SM951 voor. Die is vrij consistent en als draagbare 128GB drive ideaal.

https://tweakers.net/ext/f/CBPoCrVMHI6l5FBy6ARXnavu/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/FX3JEulrK4ADeUgLIHOtWDay/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/MiVzNQtQA4yRmf7NXGqqv6xo/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/gn3UNKsRwMMfEzggHebffxm2/thumb.png

En de Samsung:
https://tweakers.net/ext/f/vZHqaWIGq6i0rzwwirBFyZ4W/thumb.png

Cidious wijzigde deze reactie 20-02-2020 11:48 (3%)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
^
Hi, je schrijft "huidige X570 SATA bug". Had hier nog niet van gehoord, kun je iets meer vertellen wat er aan de hand is?

Thx.

PC Specs-Gallery

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Help!!!! schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:51:
^
Hi, je schrijft "huidige X570 SATA bug". Had hier nog niet van gehoord, kun je iets meer vertellen wat er aan de hand is?

Thx.
Cidious in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic"

Letterlijk 3 posts erboven haha

Cidious wijzigde deze reactie 20-02-2020 11:53 (4%)

• paragon
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:40
Onder het mom van de aanhouder wint. Eindelijk m'n ram op 3600 gekregen. De bottleneck was tRCDRD welke op 18 ongeacht voltage verhoging voor instabiliteit zorgde. Simpel een verhoging naar 19 laat m'n ram op 3600 lopen. Daarna timing wat strakker gezet en later ook nog eens de nselheid verhoogd naar 3666. Dram voltage op 1.375 voor de rest alle voltages op auto.

Dit alles naar aanleiding van dit draadje

Zo maar eens kijken of de snelheid nog verder omhoog kan.

Edit: loopt nu op 3800/1900 đŸ¤“

• GTTC
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 22:23
Zijn er meer mensen die trage opstart tijden constateren met Ryzen?

-Mijn bios opstarttijd is ruim 20seconden. Dit was voorheen met mijn intel setup onder de 8seconden.

SETUP
-crosshair viii hero wifi
-3900x
-4x 8gb 3600mhz G-skill ( F4-3600C16D-16GTZR )

-970 pro 1Tb m.2 ( windows clean install )
-3x losse ssd’s

Fast Boot staat aan. Primaire boot alleen op de m2 en rest uitgeschakeld. CSM staat ook uit.

-unpluggen van alle USB poorten geeft hetzelfde trage opstart resultaat. Dus daar ligt het ook niet aan.

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

• Titus
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:30
GTTC schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:24:
Zijn er meer mensen die trage opstart tijden constateren met Ryzen?

-Mijn bios opstarttijd is ruim 20seconden. Dit was voorheen met mijn intel setup onder de 8seconden.

SETUP
-crosshair viii hero wifi
-3900x
-4x 8gb 3600mhz G-skill ( F4-3600C16D-16GTZR )

-970 pro 1Tb m.2 ( windows clean install )
-3x losse ssd’s

Fast Boot staat aan. Primaire boot alleen op de m2 en rest uitgeschakeld. CSM staat ook uit.

-unpluggen van alle USB poorten geeft hetzelfde trage opstart resultaat. Dus daar ligt het ook niet aan.
Same maar dan met een VI, non wifi.
Verder terug in het topic opperde iemand dat het aan de NVMe zou kunnen liggen, dat ie zonder wel snel zou booten. Maar niet getest ivm NVMe main OS hier.

• TheTeek
  • Laatst online: 27-03 22:48

TheTeek

TheTeek

rodie83 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:31:
[...]

Precies dit heb ik met mijn Asus X570 Strix bord in combinatie met een Ryzen 3600 en 32GB Corsair vengeance RGB Pro 3200Mhz met DOCP (XMP) profiel ingeschakeld.
Bijna nooit start het systeem bij een cold boot door. DRAM LED op MB blijft branden en Qled geeft een errorcode "8d".
Direct uitzetten en weer aan werkt 9/10 keer.
Vriend van mij heeft exact hetzelfde met Corsair vengeance LPX 32GB 3200Mhz in combi met ditzelfde bord en een 3900X.

Voor de X570 had ik een Asus strix B450-E, daar speelde dit probleem niet in combi met ditzelfde geheugen en CPU.
Een andere vriend van mij heeft het ASUS Strix B450-E bord in combinatie met ditzelfde geheugen en een 3700X ook zonder problemen.

Ik lees ontzettend veel problemen rond deze combi met boot problemen, X570 Ryzen 3xxx en 3200Mhz RAM. Dus ook alle combi's moederbord fabrikanten en geheugen merken.

De Corsair modules, Vengeance en RGB Pro, hebben volgens mij dezelfde micron chips, misschien werken die niet goed met Ryzen 3 (ZEN2) en X570, maar gek genoeg wel met (mijn geteste) B450.

Eenmaal geboot is het systeem rete stabiel, benchmarks, games, overclocks, niks brengt het systeem aan het wankelen. het is enkel een Boot issue.

No one knows what TheTeek is

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

TheTeek schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Precies dit heb ik met mijn Asus X570 Strix bord in combinatie met een Ryzen 3600 en 32GB Corsair vengeance RGB Pro 3200Mhz met DOCP (XMP) profiel ingeschakeld.
Bijna nooit start het systeem bij een cold boot door. DRAM LED op MB blijft branden en Qled geeft een errorcode "8d".
Vriend van mij heeft exact hetzelfde met Corsair vengeance LPX 32GB 3200Mhz in combi met ditzelfde bord en een 3900X.

Voor de X570 had ik een Asus strix B450-E, daar speelde dit probleem niet in combi met ditzelfde geheugen en CPU.
Een andere vriend van mij heeft het ASUS Strix B450-E bord in combinatie met ditzelfde geheugen en een 3700X ook zonder problemen.

Ik lees ontzettend veel problemen rond deze combi met boot problemen, X570 Ryzen 3xxx en 3200Mhz RAM. Dus ook alle combi's moederbord fabrikanten en geheugen merken.

De Corsair modules, Vengeance en RGB Pro, hebben volgens mij dezelfde micron chips, misschien werken die niet goed met Ryzen 3 (ZEN2) en X570, maar gek genoeg wel met (mijn geteste) B450.

Eenmaal geboot is het systeem rete stabiel, benchmarks, games, overclocks, niks brengt het systeem aan het wankelen. het is enkel een Boot issue.
Mijn micron E-die met Ballistix heeft geen issues ivm mijn x570 bord. Echter toen ik nog Corsair geheugen had was het altijd ellende. Corsair heeft veel slechte reepjes er tussen zitten naar mijn idee. Je leest veel ellende online met Corsair geheugen icm x-570.

-->Interessante tekst<--

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Crucial gebruikt vziw alleen eigen chips (is een Micron-dochter) waar Corsair gewoon overal wat inkoopt zoals Kingston bv. Dan krijg je heel wat variatie.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Ik begon m'n build met een ASUS strix B450-e bord, exchter deze heb ik geruild voor een Asus strix X570-e.
Met dezelfde componenten had ik geen problemen op het B450 bord, nu op het X570 bord wel.
En het vreemde is dat het systeem in Windows verder ontzettend stabiel is.

Volgens Thaiphoon burner zijn het Micron D-Die chips, geen idee of dat een problematische combi is met de X570.
Met wat research zijn er veel meldingen over geheugen problemen met x570 en 3200mhz ram waar het xmp profiel is ingeschakeld.
Overigens werkt het ook niet als ik de xmp settings er handmatig in zet.
Ik twijfel wat te doen, of het geheugen retourneren of wachten op een bios update van Asus.

• paragon
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:40
Als je het nog kan retourneren zou ik dat doen. Heb niet het idee dat er snel een bios update aan zit te komen.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Ik zou idd het geheugen retourneren en lekker voor Crucial Ballistix gaan. Deze werken prima en zijn goed overclockbaar.

-->Interessante tekst<--

• McGryphon
  • Laatst online: 11:16

McGryphon

Moderator General Chat

Brothers of the mine rejoice!

Zonder Ryzen Master en HWInfo aan scoor ik 10100. Meer volts krijg ik de hitte van niet deftig meer weg met mijn Dark Rock Pro 4.

Denk dat ik toch terugga naar mijn eerder ingestelde PBO profile, die scoort singlecore een stukje beter, zelfs al komt ie bij allcore loads niet boven de 4,1.

Verder raar dat EDC capt op 230A. Vermoed dat dat een setting ergens in het BIOS is die dwars ligt.

McGryphon wijzigde deze reactie 24-02-2020 09:29 (12%)

Just like Jesus I'm a carpenter
Forging shelves with the hammer of Thor
Gloria patri furnituribus
In nomine IKEA!

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-03 16:31

onsgeluk

Beroepsprutser

McGryphon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:35:
[Afbeelding]

Zonder Ryzen Master en HWInfo aan scoor ik 10100. Meer volts krijg ik de hitte van niet deftig meer weg met mijn Dark Rock Pro 4.

Denk dat ik toch terugga naar mijn eerder ingestelde PBO profile, die scoort singlecore een stukje beter, zelfs al komt ie bij allcore loads niet boven de 4,1.

Verder raar dat TDC capt op 230A. Vermoed dat dat een setting ergens in het BIOS is die dwars ligt.
Buildzoid heeft recent 2 video’s op YT gezet die ik nog moet uitpluizen, maar 1 statement over statisch overclocken van een 3950 is me bijgebleven.
Men koopt niet een 3950 voor de singlecore performance, dus waarom zou je je hierom druk maken?

Hoe dan ook, ik moet de video’s nogmaals kijken. Misschien heb ik de context waarin hij dit zegt wel verkeerd begrepen.

YouTube: Precision Boost Overdrive limits don't make any sense.

YouTube: The easy way to get a bit more performance out of Ryzen 3000 CPUs on...

iR Profiel

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

onsgeluk schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Buildzoid heeft recent 2 video’s op YT gezet die ik nog moet uitpluizen, maar 1 statement over statisch overclocken van een 3950 is me bijgebleven.
Men koopt niet een 3950 voor de singlecore performance, dus waarom zou je je hierom druk maken?
Ik heb mijn 3950 niet voor Ă©Ă©n workload gekocht, dus wat Buildzoid in de lucht praat is niet altijd even relevant voor me :)

Ik heb beide videos bekeken en er van geleerd, maar ik volg niet klakkeloos alles wat hij zegt en doet.

In nomine IKEA!

• pannalicour
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 28-03 20:20
McGryphon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:35:
[Afbeelding]

Verder raar dat EDC capt op 230A. Vermoed dat dat een setting ergens in het BIOS is die dwars ligt.
Goede score hoor zeker in verhouding met cpu package power 173 watts. Er staat 1.3 volts klopt dat? Want 1.3 volt zou meer watts moeten vrijgeven dacht ik.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

McGryphon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:20:
[...]
Ik heb mijn 3950 niet voor Ă©Ă©n workload gekocht, dus wat Buildzoid in de lucht praat is niet altijd even relevant voor me :)

Ik heb beide videos bekeken en er van geleerd, maar ik volg niet klakkeloos alles wat hij zegt en doet.
Ik waardeer hem enorm omdat hij vrij uniek meer technische details probeert uit te leggen met veel van zijn videos waar andere reviewers erg aan de oppervlakte blijven. De meeste vertellen je hoe mooi de koeler is. Nexus Gaming gaat dan ietsje dieper maar nog steeds niet diep genoeg. Buildzoid gaat nog iets dieper maar je kan heel makkelijk opmaken dat zijn kennis betreft veel dingen zeer beperkt is. Hij is goed voorzien in VRM kennis en dat soort componenten maar met veel andere dingen loopt hij achter de feiten aan soms.

Ben wel erg gecharmeerd van zijn frisse wind door youtube land.. jammer dat het niet met iets gestructureerdere videos kan met minder "the thing is..." haha.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

pannalicour schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:36:
[...]

Goede score hoor zeker in verhouding met cpu package power 173 watts. Er staat 1.3 volts klopt dat? Want 1.3 volt zou meer watts moeten vrijgeven dacht ik.
1.3V VID, dat zakt onder allcore load in tot 1,2-1,22V Vcore. LLC heb ik nog niet aan gezeten.
Cidious schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Ik waardeer hem enorm omdat hij vrij uniek meer technische details probeert uit te leggen met veel van zijn videos waar andere reviewers erg aan de oppervlakte blijven. De meeste vertellen je hoe mooi de koeler is. Nexus Gaming gaat dan ietsje dieper maar nog steeds niet diep genoeg. Buildzoid gaat nog iets dieper maar je kan heel makkelijk opmaken dat zijn kennis betreft veel dingen zeer beperkt is. Hij is goed voorzien in VRM kennis en dat soort componenten maar met veel andere dingen loopt hij achter de feiten aan soms.

Ben wel erg gecharmeerd van zijn frisse wind door youtube land.. jammer dat het niet met iets gestructureerdere videos kan met minder "the thing is..." haha.
Buildzoid weet enorm veel maar inderdaad, het is niet altijd gestructureerd; mijn punt is echter eerder dat een deel van wat hij zegt ook gewoon speculatie is, en ik mijn usecase niet laat dicteren door iemand die zijn main PC op een testbench draait zodat ie er met zijn voltage probes overal bij kan :P

In nomine IKEA!

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

@ andere Unify gebruikers kan ik een derde nvme plaatsen zonder dat ik iets anders bottleneck of ergens snelheid verlies? Wil mijn sata vervangen door een derde 500gb nvme namelijk. Bij een vorige moederbord werd de extra nvme namelijk gedeeld met ik meen een gpu slot en ging deze op lagere snelheid draaien.

-->Interessante tekst<--

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

McGryphon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:42:
[...]

1.3V VID, dat zakt onder allcore load in tot 1,2-1,22V Vcore. LLC heb ik nog niet aan gezeten.

[...]

Buildzoid weet enorm veel maar inderdaad, het is niet altijd gestructureerd; mijn punt is echter eerder dat een deel van wat hij zegt ook gewoon speculatie is, en ik mijn usecase niet laat dicteren door iemand die zijn main PC op een testbench draait zodat ie er met zijn voltage probes overal bij kan :P
Haha yep. Soms praat hij alsof hij het echt allemaal weet. Maar het is toch ietwat ongeverifieerd. Ben het hier compleet met je eens. Hij is erg makkelijk met voltages waar hij speelt met hardware moet ons systeem gewoon werken en dit op lange termijn ook blijven doen. Wat hij bestempeld als 'veilig' is zijn speelveld van 'veilig'.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Tweakriez schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:48:
@ andere Unify gebruikers kan ik een derde nvme plaatsen zonder dat ik iets anders bottleneck of ergens snelheid verlies? Wil mijn sata vervangen door een derde 500gb nvme namelijk. Bij een vorige moederbord werd de extra nvme namelijk gedeeld met ik meen een gpu slot en ging deze op lagere snelheid draaien.
Afgaand op de users manual geef je er niks mee op. Op mijn Gigabyte board is ie bijvoorbeeld gedeeld met SATA4/5, maar die heeft een Unify gewoon niet.

Lijkt er dus op dat je die gewoon kan gebruiken.
Cidious schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Haha yep. Soms praat hij alsof hij het echt allemaal weet. Maar het is toch ietwat ongeverifieerd. Ben het hier compleet met je eens. Hij is erg makkelijk met voltages waar hij speelt met hardware moet ons systeem gewoon werken en dit op lange termijn ook blijven doen. Wat hij bestempeld als 'veilig' is zijn speelveld van 'veilig'.
Zoid heeft zijn 3950X gekocht om mee te spelen, van Patreon moneys. Ik heb de mijne gekocht voor dagelijks gebruik, van mijn eigen geld. Ik denk dat ik iets meer motivatie heb om hem heel te houden.

In nomine IKEA!

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Tweakriez schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:48:
Ik draai momenteel met 5 NVME drives en heb x4 lanes op het x8 slot. En ik kon het niet laten om daar de MSI Xpander-Z voor te bestellen met 2 NVME slots. Dan zou ik theoretisch gezien 6 NVME drives kunnen draaien en alle PCIE lanes benut hebben. Ik laat je weten hoe dat gaat.

5 NVME drives werkt zonder problemen volle snelheid.

Sabrent Rocket 4.0 1TB
Corsair MP510 960GB
Hikvision C2000 Pro 2TB
Samsung 950 Pro 512GB
Intel 660p 1TB

https://tweakers.net/ext/f/Au6SWQsZSOJZP6Uccqr8WEkt/thumb.png https://tweakers.net/ext/f/SUDwQOsbbqFvRaRomiXroUd9/thumb.png

Overmorgen komt mijn Xpander binnen en dan ga ik kijken of de dual nvme kaart iets van de performance afsnoept op het x8 slot of niet. Heb nog een Intel 660p 512GB liggen om erbij te prikken ook en te verifieren of 6 NVME drives een probleem is.

Cidious wijzigde deze reactie 24-02-2020 10:58 (8%)

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Ik heb besloten een van mijn 500 GB nvme's ook te verkopen en er een 1tb voor in de plaats te nemen zo heb ik 1 game schijf ipv 2 zometeen en kan ik altijd als ik nog eens iets leuks tegenkom uitbreiden.

-->Interessante tekst<--

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Tweakriez schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:01:
Ik heb besloten een van mijn 500 GB nvme's ook te verkopen en er een 1tb voor in de plaats te nemen zo heb ik 1 game schijf ipv 2 zometeen en kan ik altijd als ik nog eens iets leuks tegenkom uitbreiden.
Verdiep je eens in FuzeDrive van Enmotus. Dit is de betaalde variant van AMD StoreMi. Waar StoreMi slechts 256GB als 'fast drive' accepteerd kan de betaalde versie met 1TB 'fast drives' overweg.

Ik gebruik het alsvolgt: Sabrent Rocket 4.0 1TB + Intel 660p 1TB tiered met FuzeDrive als een gamedisk. De virtuele schijf doet zijn werk met de snelheid van de Sabrent doormiddle van een zelflerend alogaritme wordt bepaald waar de bestanden vervolgens neer te zetten voor langdurig gebruik. Het leerst hoe vaak je de bestanden gebruikt en op wat voor manier. Je merkt hier niks van en het heeft vrijwel geen impact op de systeem resources. Wel kan je 2 of 4 GB intern geheugen toewijzen als een cache. Wat read snelheden aanzienlijk verhoogt. Heb dit ook geprobeerd met Sabrent Rocket 4.0 en Samsung 860 EVO en ondervond geen verschil.

Sabrent Rocket 4.0 1TB + Intel 660p 1TB (left: 4GB RAM cache, middle: no cache, right: sabrent standalone)
https://tweakers.net/ext/f/OK4c8ygR2TVMp9o88ApzWJj6/thumb.jpg

Ik draai er nu 2 maand mee en heb geen spijt van mijn aankoop. Het werkt zoals geadverteerd en ik kan geen minpunten vinden. Heb moederbord gewisseld, Windows opnieuw geinstalleerd, zodra je de software weer installeerd werkt alles weer naar behoren zonder fratsen. Geen instabiliteit ondervonden ook na 2 maand intensief gebruik.

Dit werkt in alle mogelijke combinaties:

SATA SSD + SATA HDD (De gehele virtuele drive werkt dan op SATA snelheden)
NVME SSD + SATA HDD (idem maar dan NVME snelheden)
NVME SSD + SATA SSD (you get the point)
FAST NVME + SLOW NVME (etc etc etc)

Voor mijn PC gebruik ik Sabrent Rocket 4.0 + Corsair MP510 nu om te proberen. Voor mijn laptop draai ik 660p + 2TB Samsung HDD. Werkt op de snelheden van de Intel 660p en alles is snappy.

Hier de betaalde versie
https://www.enmotus.com/fuzedrive

En hier de gratis AMD variant to 256GB
https://www.amd.com/en/technologies/store-mi

Cidious wijzigde deze reactie 24-02-2020 11:34 (6%)

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

McGryphon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:05:

Zoid heeft zijn 3950X gekocht om mee te spelen, van Patreon moneys. Ik heb de mijne gekocht voor dagelijks gebruik, van mijn eigen geld. Ik denk dat ik iets meer motivatie heb om hem heel te houden.
Valide punt, even geen rekening mee gehouden.
Cidious schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Ik waardeer hem enorm omdat hij vrij uniek meer technische details probeert uit te leggen met veel van zijn videos waar andere reviewers erg aan de oppervlakte blijven. De meeste vertellen je hoe mooi de koeler is. Nexus Gaming gaat dan ietsje dieper maar nog steeds niet diep genoeg. Buildzoid gaat nog iets dieper maar je kan heel makkelijk opmaken dat zijn kennis betreft veel dingen zeer beperkt is
naast buildzoid en nexus volg ik nog wat gasten waarvan heel duidelijk is dat ze gesponsord worden. Welke reviewers raden jullie dan aan om ook te volgen?

iR Profiel

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

[...]

naast buildzoid en nexus volg ik nog wat gasten waarvan heel duidelijk is dat ze gesponsord worden. Welke reviewers raden jullie dan aan om ook te volgen?
Allemaal natuurlijk ;) Gesponsored wil niet vaak zeggen dat de reviews 'biased' zijn, althans niet om die reden. Elke reviewer heeft stiekem vast wel zn eigen voorkeuren op het moment, wat onbewust of bewust kan doorschemeren in een review. Hoe meer reviews je van producten leest en kijkt hoe neutraler beeld je voor jezelf kan krijgen. Uiteindelijk gaat het om het kunnen filteren wat feiten (cijfertjes) zijn en wat mening is.

Al met al, Servethehome heeft voor de 'pro's' een hoop relevante informatie over Epyc en Xeon, iets wat ik noodzakelijkerwijs helemaal aan het doorspitten ben. Het is allemaal veel serieuzer en dat vind ik ook wel eens fijn naast al het overclock en subzero geweld van andere kanalen.

millman wijzigde deze reactie 24-02-2020 22:04 (8%)

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ga ik opzoeken, al verwacht ik gezien jouw omschrijving er niet veel wijzer van te worden :+

iR Profiel

• Joep Gelissen
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 12:23
Ik ben opzoek naar een goed betaalbaar moederbord voor de 3600x of 3700x. In dit verband vraag ik me af of het in de DBBG opgenomen moederbord voor een mainstream systeem voor beide processoren geschikt is pricewatch: MSI B450-A Pro Max?. Of zijn er mogelijk betere andere/betere opties?

iRacing Profiel

• unfor
  • Nu online
Prima, overigens zijn alle b450 inmiddels wel geschikt.
Oude voorraad met ongeschikte bios is nu wel eens op, als je bij een van de grotere shops bestelt tenminste.

Steam - Warzone - PUBG

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 28-03 18:07
onsgeluk schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:52:
[...]

Valide punt, even geen rekening mee gehouden.

[...]

Ben zelf een fan van Hardware Unboxed/Techspot, altijd zeer uitgebreide en consistente benchmarks. Daarbij komen ze vaak genoeg naar buiten met kritiek op leveranciers als zij er een zooitje van maken. Gamers Nexus is inderdaad ook een goeie, verder dan dat kijk ik niet meer tegenwoordig.

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

• LopendeVogel
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 28-03 10:36
TheTeek schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Hm ik gebruik sinds release zo'n beetje een gigabyte x570 plank met de ryzen 3600 en 16GB van corsair. Opstartproces (aanzetten tot inlogscherm) zal om 2-4 seconde gaan, XMP uiteraard uitgeschakeld. Gigabyte logo staat ongeveer 2-3 sec in beeld, windows laadpagina circa 1 seconde en dan kan ik mijn pincode invoeren.

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

LopendeVogel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Hm ik gebruik sinds release zo'n beetje een gigabyte x570 plank met de ryzen 3600 en 16GB van corsair. Opstartproces (aanzetten tot inlogscherm) zal om 2-4 seconde gaan, XMP uiteraard uitgeschakeld. Gigabyte logo staat ongeveer 2-3 sec in beeld, windows laadpagina circa 1 seconde en dan kan ik mijn pincode invoeren.
Dank voor je reactie, maar mijn probleem is niet dat m'n systeem langzaam opstart.
Als het systeem door de POST heen komt start deze ook binnen enkele seconden op.
En niet onaardig om te vermelden is deze ook stabiel van licht tot zeer zwaar gebruik.
Geen hiccups.. niks...

Enige probleem is de post, soms komt de UEFI (voorheen BIOS) niet door de post heen en stopt met een DRAM melding. Uit/aan helpt dan soms.

Inmiddels wel wat testen en aanpassingen gedaan, waardoor het systeem dagen ineens start.
Vooral performance enhancer op level 1 leek de oplossing.
Maar na een weekend afwezig... helaas weer geen boot in 1 keer...
Gisteren heb ik mijn bios gereset en vooralsnog start het systeem weer in een keer op 8)7

TheTeek wijzigde deze reactie 03-03-2020 13:21 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Joep Gelissen schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:43:
Ik ben opzoek naar een goed betaalbaar moederbord voor de 3600x of 3700x. In dit verband vraag ik me af of het in de DBBG opgenomen moederbord voor een mainstream systeem voor beide processoren geschikt is pricewatch: MSI B450-A Pro Max?. Of zijn er mogelijk betere andere/betere opties?
Kijk vooral naar de VRM prestaties en als je een NVME SSD wilt gebruiken of deze dan geen PCIe lanes van het 1e PCIe slot van je GPU wordt afgesnoept.
Op ASUS B450 borden is dat wel het geval op de B450 F en E.

Overigens, als je een "goedkoop" maar goed bord zoekt is de X470 Prime van ASUS wel een goed bord.
Dat is "bijna" een veel duurder strix bord.

TheTeek wijzigde deze reactie 03-03-2020 13:27 (14%)

• unfor
  • Nu online
TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Kijk vooral naar de VRM prestaties en als je een NVME SSD wilt gebruiken of deze dan geen PCIe lanes van het 1e PCIe slot van je GPU wordt afgesnoept.
Op ASUS B450 borden is dat wel het geval op de B450 F en E.

Overigens, als je een "goedkoop" maar goed bord zoekt is de X470 Prime van ASUS wel een goed bord.
Dat is "bijna" een veel duurder strix bord.
Eh, dit is op alle B450's zo.
Er is 1 M2 slot dat op PCIe 3.0 draait, en de ander draait dan op Sata speed.
Als je iets anders bedoelt, dan klopt die info niet. Ik heb hier een asus b450 die de volle 16 lanes beschikbaar heeft, en daarnaast een NVME drive.

Edit: De borden die jij noemt delen het 2e M2 slot met de 16 lanes van PCI-E slot 1.
Als alleen het 1e M2 slot gebruikt is zijn alle lanes beschikbaar.
Dan kun je iig 2 NVME drives gebruiken als je dat wenst, ik zit op mijn bord vast aan 1x NVME en 1x m2 Sata speed.

unfor wijzigde deze reactie 03-03-2020 14:18 (26%)

Steam - Warzone - PUBG

• LopendeVogel
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 28-03 10:36
TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Dank voor je reactie, maar mijn probleem is niet dat m'n systeem langzaam opstart.
Als het systeem door de POST heen komt start deze ook binnen enkele seconden op.
En niet onaardig om te vermelden is deze ook stabiel van licht tot zeer zwaar gebruik.
Geen hiccups.. niks...

Enige probleem is de post, soms komt de UEFI (voorheen BIOS) niet door de post heen en stopt met een DRAM melding. Uit/aan helpt dan soms.

Inmiddels wel wat testen en aanpassingen gedaan, waardoor het systeem dagen ineens start.
Gisteren heb ik mijn bios gereset en vooralsnog start het systeem weer in een keer op 8)7
Ik had het over het post screen, deze duurt 1 a 2 sec, daarna windows is ook binnen 1 a 2 sec geladen.
Bij mij was dit opgelost nadat ik geen gebruik meer maakte van XMP. Geheugen handmatig ingesteld en vervolgens starten het systeem snel op.

• Exar
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-03 20:26
Ik krijg mijn Crossshair VI Hero met Ryzen 3600 maar niet stabiel zeg.
Soms krijg ik elke dag een BSOD, soms een week niet. Het zijn steeds verschillende BSODs (IRQL NOT LESS OR EQUAL, SYSTEM SERVICE EXCEPTION en dergelijke), maar ze wijzen altijd naar ntoskrnl.exe of ntkrnlmp.exe.
Mijn Crucial Ballistix Sport geheugen draait op XMP (3200mhz) en 1.35V. Doorstaat een nacht lang memtest86 en HCI memtest tot 1000%, dus geheugen lijkt in orde te zijn.
Als test heb ik eens clear CMOS gedaan, dus geen XMP meer, maar dan crasht de pc altijd bij uit slaapstand komen. :?
Overigens, die BSODs komen niet onder zware belasting, maar juist als ik alleen maar wat zit te browsen of zelfs even niets met de pc doe, wijst dat op idle voltage dat niet goed is?
Ik hoop echt ooit deze setup stabiel te krijgen, want tot nu toe is het echt een teleurstelling door die vervelende BSODs. Alle hardware is onder garantie, maar geen idee welk onderdeel hier nu niet goed zou zijn.
Zijn er medetweakers die deze problemen kennen en misschien zelfs al opgelost hebben? Zijn er medegebruikers van de C6H die helemaal geen BSODs hebben? Moet ik de bios downgraden (ik zit op de laaste BIOS)? Ik heb al zoveel geprobeerd, ik type dit vanaf een compleet schone Windows installatie met nog steeds de twee genoemde problemen (BSODS en bij geen XMP crash na slaapstand).

Signature

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:22:
Soms krijg ik elke dag een BSOD, soms een week niet. Het zijn steeds verschillende BSODs (IRQL NOT LESS OR EQUAL, SYSTEM SERVICE EXCEPTION en dergelijke), maar ze wijzen altijd naar ntoskrnl.exe of ntkrnlmp.exe.
Mijn Crucial Ballistix Sport geheugen draait op XMP (3200mhz) en 1.35V. Doorstaat een nacht lang memtest86 en HCI memtest tot 1000%, dus geheugen lijkt in orde te zijn.
Als test heb ik eens clear CMOS gedaan, dus geen XMP meer, maar dan crasht de pc altijd bij uit slaapstand komen. :?
Overigens, die BSODs komen niet onder zware belasting, maar juist als ik alleen maar wat zit te browsen of zelfs even niets met de pc doe, wijst dat op idle voltage dat niet goed is?
Ik hoop echt ooit deze setup stabiel te krijgen, want tot nu toe is het echt een teleurstelling door die vervelende BSODs. Alle hardware is onder garantie, maar geen idee welk onderdeel hier nu niet goed zou zijn.
Zijn er medetweakers die deze problemen kennen en misschien zelfs al opgelost hebben? Zijn er medegebruikers van de C6H die helemaal geen BSODs hebben? Moet ik de bios downgraden (ik zit op de laaste BIOS)? Ik heb al zoveel geprobeerd, ik type dit vanaf een compleet schone Windows installatie met nog steeds de twee genoemde problemen (BSODS en bij geen XMP crash na slaapstand).
Vriend van mij had ook een buggy 3600, via een support request bij AMD nederland heeft hij een nieuwe ontvangen (wel eerst zijn oude moeten opsturen).
Was ook niet stabiel te krijgen en had vergelijkbare issues als jou, maar wel na het EGESA bios. Boost issues.

• HMC
  • Laatst online: 28-03 21:28

HMC

Pluviophile

@Exar Lijkt me niet dat er iets mis is met de hardware. Misschien nog eens een nieuwe Win install?
Klinkt lullig en als veel werk, ik weet het.

Buggy 3xx0 geloof ik niet.

BIOS downgrade zou ik ook niet doen. Is er niet al een nieuwere?
Heb je na nieuwste BIOS al een nieuwe Win install geprobeerd?
Draai je standaard Win drivers, of drivers van AMD? (chipset)

Betaalde Kremlin-troll

• Exar
HMC schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:04:
@Exar Lijkt me niet dat er iets mis is met de hardware. Misschien nog eens een nieuwe Win install?
Klinkt lullig en als veel werk, ik weet het.

Buggy 3xx0 geloof ik niet.

BIOS downgrade zou ik ook niet doen. Is er niet al een nieuwere?
Heb je na nieuwste BIOS al een nieuwe Win install geprobeerd?
Draai je standaard Win drivers, of drivers van AMD? (chipset)
Heb net twee dagen geleden Windows opnieuw geinstalleerd. Bios is de "7704" van 27 December.
Kreeg vlak na de Windows install eergisteren meteen twee BSODS, maar dacht toen nog van ach ik heb nog geen chipset drivers enzo geĂ¯nstalleerd, dus misschien is dat nog geen probleem.
Daarna wel laatste AMD chipset drivers erop gezet (power plan AMD Ryzen balanced staat ie daarna vanzelf op).
Ook onboard Intel LAN drivers en USB drivers van de Asus site gehaald (https://www.asus.com/us/M...HERO/HelpDesk_Download/).
Daarna ook nieuwe nvidia drivers want Windows installeert met Windows Update een wat oudere versie.
Maar na install van al die drivers kreeg ik gisteren weer een blue screen, tijdens het browsen…

Uiteraard kan ik nog weer opnieuw Windows installeren, maar zou ik dan iets verkeerd hebben gedaan met de Winsows installatie?

Signature

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

LopendeVogel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Ik had het over het post screen, deze duurt 1 a 2 sec, daarna windows is ook binnen 1 a 2 sec geladen.
Bij mij was dit opgelost nadat ik geen gebruik meer maakte van XMP. Geheugen handmatig ingesteld en vervolgens starten het systeem snel op.
DOCP (XMP) uitzetten en handmatig de waardes configureren had ik volgens mij al geprobeerd.
Maar thanks iig voor de tip.
Ik hoop nu dat het is opgelost na de UEFI reset.
Ik las ook verschillende problemen na een UEFI update zonder reset...

hier wordt het volgens mij ook gemeld en ook nog wat uitleg met betrekking tot de boost fix.
YouTube: How To Find & FIX Ryzen 3000 Boost Problems

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:16:
[...]

Heb net twee dagen geleden Windows opnieuw geinstalleerd. Bios is de "7704" van 27 December.
Kreeg vlak na de Windows install eergisteren meteen twee BSODS, maar dacht toen nog van ach ik heb nog geen chipset drivers enzo geĂ¯nstalleerd, dus misschien is dat nog geen probleem.
Daarna wel laatste AMD chipset drivers erop gezet (power plan AMD Ryzen balanced staat ie daarna vanzelf op).
Collega had EXACT dit, na bios upgrade problemen, downgrade loste zijn probleem voor dan op, maar uiteindelijk heeft de CPU omruil alles opgelost.
Nu stabiel met een nieuwe CPU op hetzelfde bord met nieuw UEFI.

Of zoals ik in mijn post hiervoor schreef, na de UEFI upgrade de CMOS clearen!!

TheTeek wijzigde deze reactie 03-03-2020 18:23 (5%)

• Exar
Ik probeerde net het how to find and fix Ryzen 3000 boost problems filmpje van hierboven te kijken en kreeg toen een KERNEL_AUTO_BOOST_LOCK_ACQUISITION_WITH_RAISED_IRQL.

CMOS clearen heb ik inmiddels een paar keer gedaan om uit te sluiten of het aan mijn BIOS settings lag.
Of zou ik de bios opnieuw moeten flashen, dan clear cmos en dan Windows nog eens installeren? Zou dat iets toevoegen?

Signature

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Geen hiccups.. niks...

Heb zelf een Asus Prime X570-PRO in combinatie met Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M, de set is DOCP op 3600 CL18 maar heb hem zelf draaien op 3600CL16 met wat aangepaste subtimings om het stabiel te krijgen (op CL18 draait het als een speer). De boot issues herken ik niet, start gewoon op. Vermoed dat het dus op chip niveau zit bij de 32GB setjes.
TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:20:
[...]

DOCP (XMP) uitzetten en handmatig de waardes configureren had ik volgens mij al geprobeerd.
Maar thanks iig voor de tip.
Ik hoop nu dat het is opgelost na de UEFI reset.
Ik las ook verschillende problemen na een UEFI update zonder reset...

hier wordt het volgens mij ook gemeld en ook nog wat uitleg met betrekking tot de boost fix.
YouTube: How To Find & FIX Ryzen 3000 Boost Problems
Na update van Firmware is een full clean/UEFI reset wel aan te raden. Had zelf het probleem dat mijn systeem dood was nadat ik settings importeerde. Update Firmware is dus weer handmatig settings maken.

Gelukkig kan je bij ASUS een tekst file op USB zetten met de settings.

Wim-Bart wijzigde deze reactie 03-03-2020 19:01 (25%)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

@Exar Wellicht een zinloze suggestie, maar zet het powerplan eens op AMD high performance ipv AMD balanced

iR Profiel

• Help!!!!
  • Niet online
@Exar Eigenlijk is dit meer iets voor een eigen topic.

Hoe oud was het bios wat erop stond voordat je naar de meest recente versie flashte ?

Alhoewel mijn onderbuik denkt dat dit geen bios issue is, zou je wel kunnen proberen om op de meest 'zuivere' manier te flashen:

- Clear CMOS met knop achterop je mobo..
- Haal stroom van je PC af
- Haal je cmos batterij eruit voor 15 minuten.
- Doe hem weer terug.
- Clear CMOS met knop achterop je mobo.
- Flash laatste bios via USB bios flashback. Dus via USB stick achterop je mobo.
- Clear CMOS met knop achterop je mobo.

Ook zou je nog je CPU eruit kunnen halen en opnieuw in de socket doen. Misschien zit hij er niet goed in of is 1 vd pinnen verbogen.

PC Specs-Gallery

• Exar
@Help!!!! Dank je, ik ga dat 'zuiver' flashen nog eens proberen en als het niet helpt zal ik een eigen topic openen (ik dacht ik probeer het eerst hier omdat hier ook relatief veel C6H gebruikers komen).

Edit: ik heb de pc in september in elkaar gezet en alleen de eerste bios-update met USB stick erop gezet. Daarna steeds update gedaan in het bios zelf. Vorige bios was dus niet heel oud. De bios waar het mobo mee werd geleverd wellicht wel, dat kon ik niet zien want die werkte niet met Zen2.

Exar wijzigde deze reactie 03-03-2020 19:58 (41%)

Signature

• Help!!!!
  • Niet online
Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:49:
@Help!!!! Dank je, ik ga dat 'zuiver' flashen nog eens proberen en als het niet helpt zal ik een eigen topic openen (ik dacht ik probeer het eerst hier omdat hier ook relatief veel C6H gebruikers komen).

Edit: ik heb de pc in september in elkaar gezet en alleen de eerste bios-update met USB stick erop gezet. Daarna steeds update gedaan in het bios zelf. Vorige bios was dus niet heel oud. De bios waar het mobo mee werd geleverd wellicht wel, dat kon ik niet zien want die werkte niet met Zen2.
Wil je niet wegjagen hoor en ben natuurlijk ook geen mod :) Alleen zulke issues horen wat minder thuis in een ervaringen & OC topic, m.n. als het wat langer gaat duren.

Bij problemen is de USB flashmethode aan de achterkant van je kast in doortoe aangewezen USB poort dmv indrukken knopje achterop de kast de aanbevolen manier.
Door de batterij te verwijderen zouden er geen enkele resten achter moeten blijven van het oude bios.
Ben niet zeker of dat laatste echt zo werkt maar goed, soort van baat het niet schaadt het niet.

De reden dat ik vroeg hoe oud je mobo / bios is, heeft ermee te maken dat in de maanden na release van de C6H er biossen zijn geweest die bepaalde specifieke onderdelen updaten die minder vaak geupdate worden. Later is dat gelocked omdat er problemen ontstonden waardoor er paar verschillende combinaties zijn.

Omdat dat alweer 2 jaar geleden is weet ik niet meer helemaal precies hoe dit zat maar zeer kleine kans dat dat nog invloed heeft.

Het had iets met de EC versies te maken meen ik. Hierbij mijn EC versies. Die zouden ok moeten zijn dus als je die ook hebt kan je dat zeker negeren.

Help!!!! wijzigde deze reactie 03-03-2020 20:28 (12%)

PC Specs-Gallery

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Wim-Bart schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:58:

Na update van Firmware is een full clean/UEFI reset wel aan te raden. Had zelf het probleem dat mijn systeem dood was nadat ik settings importeerde. Update Firmware is dus weer handmatig settings maken.

Gelukkig kan je bij ASUS een tekst file op USB zetten met de settings.
Normaliter wordt de UEFI al gecleared na een upgrade, maar een extra clear kan geen kwaad.
Helaas heeft deze optie mij nog niet geholpen.
In eerste instantie ging het systeem meteen door z'n POST, maar een tweede poging strande alweer.

Fout status:
ASUS DRAM Q LED brand en Q Code LED "8d" verschijnt.

harde reset lost het probleem vaak weer op. |:(

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:49:

Ik zie niet in hoe je hier niet welkom bent met je 'Ryzen Zen 2 eravring' al dan niet een slechte ervaring. daar is dit topic volgens mij voor.

Heb jouw problemen even doorgelezen. Ik had hetzelfde met mijn Gigabyte X570 Pro Wifi telkens een BSOD bij lage load, en dit bleek uiteindelijk op te lossen door alleen LLC voor VSOC omhoog te gooien. Maar voordat ik hier kwam waren er meerdere opties die zouden kunnen helpen.

Er moeten opties in de bios zijn voor low load configurations. Het kan namelijk je PSU zijn die faalt bij lage load en er staan vaak opties in de bios die je aan kan zetten zodat je moederbord een schijnload naar de PSU stuurt. In de MSI Unify heet dat low load idl of typical load idle in de Gigabyte heette dit dummy load en om eerlijk te zijn weet ik niet hoe dit op de Asus heet. Dit zou het proberen waard zijn.

Ook hebben we hier een zeer ervaren X370 user M-Spec. En ondanks dat hij al een paar pagina's stil, is hij normaliter enorm behulpzaam en je zou hem even een berichtje kunnen sturen.

• badluckboy
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 11:59
Vraagje;

Ik heb een Ryzen 3600 met een MSI B450 Tomahawk MAX moederbord.

Wanneer ik Cinebench R20 draai heb ik op single core een cpu voltage van 1.45 en multicore 1.39. Zijn deze waardes te hoog? Heb als koeler een Scythe Mugen 5 PCGH editie en 2 140mm casefans die de kast koel houden. Ik heb de laatste drivers, bios en windows 10. Ik haal de als single core 4.2 ghz en multicore 3.970 ghz.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:29
Ik zit even met een uitdaging, mijn AIO koeler voor mijn Ryzen 3200 vertoonde af en toe een stilstaande pomp. Hierop heb ik een kraken x62 aangeschaft.
Vanaf dat moment wilde mijn pc niet meer opstarten, foutcode d0 op het MB, wat te maken heeft met het geheugen, voor het vervangen van de koeler werkte onderstaande set probleemloos, A2 en B2 in gebruik en zodoende dual channel. Trial&Error wees uit dat de combinatie B1 en B2 nog wel werkt(maar geen dual channel meer dan). Iemand enig idee waar dit in kan zitten.
Bios upgrade/downgrade, cmos reset al gedaan.

De 1e geleverde kraken was gebruikt en beschadigt, daarop heb ik een nieuwe ontvangen, uiteindelijk dus 2x een nieuwe koeler gemonteerd, temperaturen zijn dikke prima <40graden.

Geheugen is/was ook compatible omdat het wel gewerkt heeft voor de vervanging. Verdenk toch zeker het moederbord, helaas heb ik van het MB geen factuur meer, zou niet weten hoe ik dat evt bij asus gerepareerd krijg.

Betreft een:
Asus ROG Crosshair Hero Vii
AMD Ryzen 2700
G.Skill Trident Z F4-3600C16D-16GTZKW

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:22:
Ik had een tijdje terug gepost dat de laatste Crosshair VI bios een bug heeft met slaapstand. Memclk en Flck ratio bleef niet 1:1 uit slaapstand bij mij. Kwam ik toevallig tegen na wijzigen van een powerplan en ik vergeten was slaapstand op 'nooit' te zetten icm Boinc. Niet aan te raden om te gebruiken met de laatste bios.

Wat je beschrijft met idle crashes komt mij wel bekend voor na experimenteren van PBO / EDC tweaks. Alleen bios reflash, chipset driver reinstall verhelpt dat. Komt door te hoge idle boost spanning die ergens achterblijft van een eerdere setting, LLC van een preset oid. 1.52V ipv 1.47/1.49. Te zien in Hwinfo. En dan crasht de cpu na korte tijd idle.

M-spec wijzigde deze reactie 04-03-2020 13:16 (8%)

R7 3800X | 5531 CB20 | Hifiman Arya & Asus Essence III powermod.

• Exar
M-spec schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Ik had een tijdje terug gepost dat de laatste Crosshair VI bios een bug heeft met slaapstand. Memclk en Flck ratio bleef niet 1:1 uit slaapstand bij mij. Kwam ik toevallig tegen na wijzigen van een powerplan en ik vergeten was slaapstand op 'nooit' te zetten icm Boinc. Niet aan te raden om te gebruiken met de laatste bios.
Dat is wel een interessante bug, want met het geheugen op DOCP/XMP is die bug bij mij opgelost. Misschien logisch voor iemand die meer inzicht heeft in hoe dit werkt? Of moet ik dit aan Asus doorgeven zodat ze dit beter kunnen oplossen?
Maar wel goed om te weten dat dat waarschijnlijk los staat van mijn BSOD problemen.
Maar eigenlijk zeg je dus sleep niet gebruiken? :/

Overigens heb ik de 'zuivere BIOS flash' zoals door @Help!!!! aangeraden gisteravond toegepast en daarna Windows opnieuw geĂ¯nstalleerd. Vlak na installatie dacht ik ik laat Windows even rustig dingen updaten, maar kreeg dus alweer een eerste IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSDOD. Toen meteen de AMD chipset drivers er op gezet en sindsdien nog geen BSODs, maarja die zijn ook niet echt te forceren ofzo.
Kan die eerste BSOD vĂ³Ă³r de chipset drivers 'normaal' zijn of zou dat weer mijn probleem zijn?

@Cidious LLC voor VSOC omhoog gooien zal ik eens naar gaan zoeken hoe dat moet, hopelijk is hier op internet een guide ofzo voor te vinden.

Signature

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Fout status:
ASUS DRAM Q LED brand en Q Code LED "8d" verschijnt.

harde reset lost het probleem vaak weer op. |:(
https://rog.asus.com/foru...quot-8d-quot-intermittent

Iemand met hetzelfde probleem en aan de reacties te zien dus ook niet de enige.
Overigens heeft ASUS vandaag een nieuw UEFI vrijgegeven...
In mijn geval "1407".
Vanavond eens testen

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Exar schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Overigens heb ik de 'zuivere BIOS flash' zoals door @Help!!!! aangeraden gisteravond toegepast en daarna Windows opnieuw geĂ¯nstalleerd. Vlak na installatie dacht ik ik laat Windows even rustig dingen updaten, maar kreeg dus alweer een eerste IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSDOD. Toen meteen de AMD chipset drivers er op gezet en sindsdien nog geen BSODs, maarja die zijn ook niet echt te forceren ofzo.
Kan die eerste BSOD vĂ³Ă³r de chipset drivers 'normaal' zijn of zou dat weer mijn probleem zijn?
al eerder gezegt, maar probeer een support verzoek bij AMD.
Vriend van mij had dit ook... het lijkt erop dat in de vroege badges (3600) fouten zitten.

• Exar
TheTeek schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:06:
[...]

al eerder gezegt, maar probeer een support verzoek bij AMD.
Vriend van mij had dit ook... het lijkt erop dat in de vroege badges (3600) fouten zitten.
Dank je, dat is zeker iets om in gedachten te houden. Echter, hoe weet AMD of het niet aan mijn voeding, mobo of RAM ligt? Of aan de Asus bios? Hebben ze software om dat uit te sluiten of is het gewoon een andere CPU proberen en dan maar hopen dat het probleem verdwenen is?

Signature

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Je hebt een situatie van voor de bios update dat het wel werkte toch? En daarbij zal AMD je ook wel de juiste vragen stellen. En bij ontvangst zullen ze je cpu ook eerst testen. Als blijkt dat deze geen fouten heeft gok ik op een moederbord probleem.

• M-spec
  • Niet online
Exar schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Dat is wel een interessante bug, want met het geheugen op DOCP/XMP is die bug bij mij opgelost. Misschien logisch voor iemand die meer inzicht heeft in hoe dit werkt? Of moet ik dit aan Asus doorgeven zodat ze dit beter kunnen oplossen?
Maar wel goed om te weten dat dat waarschijnlijk los staat van mijn BSOD problemen.
Maar eigenlijk zeg je dus sleep niet gebruiken? :/

@Cidious LLC voor VSOC omhoog gooien zal ik eens naar gaan zoeken hoe dat moet, hopelijk is hier op internet een guide ofzo voor te vinden.
De laatste 7704 bios met agesa 1.0.0.4 is voornamelijk bug gevoelig als je afwijkt van standaard CPU instellingen (PBO/AutoOC/EDC). Wil je veel tweaken pak dan de 7501. Of 7601 als je geheugen met de voorgaande niet optimaal werkt. Ryzen powerplan altijd op High performance.

Met 7704 de CPU gaan tweaken kan het zo zijn dat zijn dat de single core boost spanning ineens 1.5V+ aangeeft en de boel idle crasht. Dit geeft echter geen BSOD maar reboot en code 8 (CPU). Windows opnieuw installeren was tot dusver niet nodig om het te verhelpen. Zit m in de combinatie van bios en chipsetdriver. Net als het gedoe met slaapstand en 7704. (Met 3800X in mijn geval). Geheugen kan ik alles wel van wijzigen zonder problemen. Dat geeft ook 9 van de 10 keer een BSOD als daar iets niet goed staat of gaat. Ik heb met de C6H niet heel vaak een BSOD gezien vanwege de CPU tenzij ik de Vcore te laag had met booten icm een vaste multiplier. In windows is het vaak een reboot of soms een freeze.

VSoC zou ik met de C6H op 1.100V zetten en LLC op 1 ipv Auto. Net als de CPU LLC, ook op 1 en niet meer naar om kijken. Daar zijn OC's ook niet van afhankelijk en sommige OC presets gooien de LLC op 5; kans op overshoot en dat kan schadelijk zijn.
LLC is soms wenselijk als je met een vaste Mulitiplier (en undervolts) gaat werken voor 24/7 loads, voor de rest zou ik er afblijven. Met standaard instellingen en OC's niet nodig om aan te passen.

M-spec wijzigde deze reactie 04-03-2020 18:10 (6%)

• Exar
@M-spec Het enige dat ik aan 'overklocking' heb gedaan is DOCP/XMP aangezet (staat nu uit, maar die ga ik wel weer aanzetten zodat sleep weer buikbaar wordt). Raad je VSoC 1.100V, VSoC LLC op 1 en CPU LLC op 1 aan voor iemand die niet gaat overclocken en alleen XMP aan wil zetten?

Signature

• M-spec
  • Niet online
@Exar Ja, dat zijn default instellingen voor DDR3200(+) en die forceer je op die manier.

Je kan eventueel CLDO VDDG nog op 950mV zetten en CLDO VDDP op 900mV. PLL handmatig op 1.8V.

Op Auto heb ik VDDP wel op 1.15V gezien, PPL wel eens op 2.1V. Te hoge waarden dus. Let wel; sommige instellingen zijn in Volt, andere weer in milliVolt. Als deze waarden nu niet te hoog zijn kan je deze wel op Auto laten.

M-spec wijzigde deze reactie 04-03-2020 18:36 (9%)

• BlackBarryNL
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 05:59
Ik denk dat ik hier een goed exemplaar van de 3800x heb :p komt met prime95 niet boven de 65 graden met alle cores op 4.3ghz en dit met een mugen pcgh5 (met andere fans). Of is dit een beetje de standaard?

• M-spec
  • Niet online
BlackBarryNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:14:
Ik denk dat ik hier een goed exemplaar van de 3800x heb :p komt met prime95 niet boven de 65 graden met alle cores op 4.3ghz en dit met een mugen pcgh5 (met andere fans). Of is dit een beetje de standaard?
En nu mét AVX vinkje aan. ;) Of meteen een crash of over temperature error. Nee, al zou je dat lukken met die of een andere luchtkoeler moet je dat ook niet willen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ryzen met DDR4 4600 @ 4400MHz getest bij onze buren: https://www.computerbase....eance-lpx-ddr4-4600-test/

De verschillen tussen 3800 CL14 en CL16 en de invloed van ongelijke Mem/Fclk met 4400MHz geheugen.

En nog eerdere lijst aanbevelingen voor geheugen icm moederboard layout etc: https://www.computerbase....und_ohne_ramoc_ambitionen

M-spec wijzigde deze reactie 04-03-2020 21:52 (28%)

• badluckboy
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 11:59
Heren een vraagje;

Mijn Ryzen 3600 draait tijdens Cinebench R20 op single core op 1.46 en multicore op 1.39 volt. Zijn de waardes te hoog?

Mijn moederbord is een MSI B450 Tomahawk MAX en mijn cpu cooler een Mugen 5 PCGH editie.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:42
Ik ben waarschijnlijk toe aan een nieuwe case :+

Ik ben eruit waarom mijn 3700X in BFV 72 graden wordt. De GTX1080 die er onder hangt wordt best warm en dat straalt af op de koeler die er maar 5cm vanaf hangt. Als ik cinebench draai dan wordt de cpu bv 61/63 graden (met een Scyth ninja5)

• Bassbounce
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-03 08:09
Heb net een nieuwe ryzen 3600 icm tomahawk max.
Echter alle cores boosten maar tot 3.9?"
Soms loopt het terug naar 3.8500.

Is dit normaal?

Huidige Pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
@Bassbounce Je zit nu niet in het goede topic.

Je moet hier zijn met een 3600: AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

PC Specs-Gallery

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:29
En dat is niet raar inderdaad, de minimale all core boost is 3.6GHz maar meestal zie je waardes van 3900-4100.
Waarmee belast je de cores?
Eventueel nog een nieuwe(re) bios proberen?
Koeling wel op orde?

• Bassbounce
mitsumark schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:37:
En dat is niet raar inderdaad, de minimale all core boost is 3.6GHz maar meestal zie je waardes van 3900-4100.
Waarmee belast je de cores?
Eventueel nog een nieuwe(re) bios proberen?
Koeling wel op orde?
Ik heb de standaard koeler die bij de 3600 geleverd word, de cpu is na een half uurtje open data blender benchmark ongeveer 84 graden.
Het moederbord heeft de meest recente bios.

Bassbounce wijzigde deze reactie 16-03-2020 14:11 (4%)

Huidige Pc

• Ewivis
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:47
Bassbounce schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:09:
[...]

Ik heb de standaard koeler die bij de 3600 geleverd word, de cpu is na een half uurtje open data blender benchmark ongeveer 84 graden.
Het moederbord heeft de meest recente bios.
Hij gaat vanzelf downclocken wanneer hij warmer wordt. Dus klinkt allemaal logisch.Mijne wordt rond de 70 graden met custom koeler. Misschien dat eens overwegen? Mijne blijft rond de 4.0 steken ongeveer.

AMD Ryzen 5 3600@stock / 32GB@3600mhz / Gigabyte 5700 XT Gaming OC 8GB

• Bassbounce
Ewivis schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Hij gaat vanzelf downclocken wanneer hij warmer wordt. Dus klinkt allemaal logisch.Mijne wordt rond de 70 graden met custom koeler. Misschien dat eens overwegen? Mijne blijft rond de 4.0 steken ongeveer.
Ja kan ik proberen, misschien van het weekend iets proberen te undervolten.
70 graden tijdens een benchmark?

Update:

Heb de Coolermaster evo 212 black edition gemonteerd en alle problemen zijn opgelost..
70 graden tijdens stress testen enz. 59 graden tijdens battlefield v of cod.

Bassbounce wijzigde deze reactie 22-03-2020 08:14 (17%)

Huidige Pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:47
Bassbounce schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:58:
[...]

Ja kan ik proberen, misschien van het weekend iets proberen te undervolten.
70 graden tijdens een benchmark?
Gamen/benchmark

Edit: Net nog even gekeken, 74 graden max.

Ewivis wijzigde deze reactie 16-03-2020 20:44 (8%)

AMD Ryzen 5 3600@stock / 32GB@3600mhz / Gigabyte 5700 XT Gaming OC 8GB

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Nu ik folding@home ingezet heb kwam ik erachter dat mn cpu (ryzen 5 3600) tegen de 90 graden oploopt met de standaard koeler, vaak ook 95 graden. Nu beschikte de de standaard koeler al over thermalpaste en de montage is netjes gegaan als in, koeler op de cpu, koelblok beetje heen en weer draaien zodat de pasta verspreid en kruislings aandraaien.

Zijn er betere prestaties te verwachten van de standaard koeler? Anders moet ik toch kijken naar een andere koeler want 90 graden vind ik niet echt fijn.

Heeft iemand nog een mooie suggestie wat betreft aftermarket koeler die laag in kosten is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

F@H op stock koeler is gewoon pittig. Een leuke Mugen cooler of CM 212 is voldoende voor betere koelprestaties.

• Waterkoker
  • Niet online
@millman thanks, ik ga maar voor deze pricewatch: Gelid Solutions Phantom :) mooie prijs en prima prestaties wat ik heb mogen lezen

• Solotov
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 28-03 18:44
Ik ben nieuw op het overclock gebied mbt Ryzen processors (voorheen ervaring met Intel processors). Momenteel staat mijn Ryzen 3600 te pruttelen op 4.4ghz all-core op 1.337 VID voltage. Cinebench score van 3920 en temp komt nooit boven de 80 graden op de heetste core of CPU package.
Zijn er mensen hier die nog adviezen hebben om het te verbeteren?

• Bombaclat
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Solotov schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:34:
Ik ben nieuw op het overclock gebied mbt Ryzen processors (voorheen ervaring met Intel processors). Momenteel staat mijn Ryzen 3600 te pruttelen op 4.4ghz all-core op 1.337 VID voltage. Cinebench score van 3920 en temp komt nooit boven de 80 graden op de heetste core of CPU package.
Zijn er mensen hier die nog adviezen hebben om het te verbeteren?
Zie topic start. Als je met een 3600 all core op 4.4 draait, zit je volgens mij al op je max

• Waterkoker
  • Niet online
Onlangs dus deze koeler gekocht pricewatch: Gelid Solutions Phantom

maar m'n ryzen5 3600 wordt met folding@home +-82 graden @ 3900mhz. Zijn dit normale temperaturen met zo'n grote koeler? Ik heb een erwt qua koelkasta gebruik en het geheel netjes gemonteerd volgens de handleiding. Dus wat betreft kan ik geen afweikingen bedenken die de temperatuur kan verklaren.

Waterkoker wijzigde deze reactie 26-03-2020 22:37 (30%)

• unfor
  • Nu online
Waterkoker schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:07:
Onlangs dus deze koeler gekocht pricewatch: Gelid Solutions Phantom

maar m'n ryzen5 3600 wordt met folding@home +-82 graden @ 3900mhz. Zijn dit normale temperaturen met zo'n grote koeler? Ik heb een erwt qua koelkasta gebruik en het geheel netjes gemonteerd volgens de handleiding. Dus wat betreft kan ik geen afweikingen bedenken die de temperatuur kan verklaren.
Ja, is normaal.
Ik hoop dat je realiseert wat folding met je stroomrekening doet, want als je dit soort vragen stelt betwijfel ik dat. :)

Steam - Warzone - PUBG

• Waterkoker
  • Niet online
@unfor thanks voor het geruststellen. Ben zelf nog niet zeer bekend met deze processer. Met de stockcooler kwam ik uit op 95 dus was in de verwachting dat zo'n grote blok met 2 120mm ventilatoren de temperatuur wat lager zouden krijgen. Helemaal omdat ik in deze thread mensen zie die met verschillende benchmarks max 70 graden halen :) maar wellicht is folding@home zwaarder dan de gemiddele benchtool?

stroomrekening ben ik bewust van. Ik laat de cv uitstaan en zit dicht tegen mijn pc, lekker warm :+ en met curecoin icm folding@home verdien ik nog enkele minicenten terug

Waterkoker wijzigde deze reactie 26-03-2020 23:00 (4%)

• unfor
  • Nu online
Een cooler van 27 euro mag je geen wonderen van verwachten, folding is afaik zwaarder dan benchmarken. Je moet het vergelijken met prime95 denk ik.
Overigens nog best netjes voor zo'n budget coolertje, is hij redelijk stil? Zou dan best leuk zijn voor budget systemen.

unfor wijzigde deze reactie 26-03-2020 23:09 (14%)

Steam - Warzone - PUBG

• Waterkoker
  • Niet online
De koeler doet qua massa/heatpipes en dergelijke niet onder ten opzichte van duurdere merken. De techniek is verder hetzelfde als bij elk ander merk. De ventilator(en) is denk ik het meest van belang

Inmiddels heb ik de chipset drivers geinstalleerd van AMD, ook de powerplan in Windows op Ryzen gezet, ook zag ik dat er een BIOS update was voor mijn moederbord (asrock b450 pro4) en nu blijft de temperatuur op 73/75 graden hangen (fan draait @ 1200rpm en 1400rpm is max).

Qua geluid, lastig oordelen. Ja je hoort hem als het stil is in huis. Als ik muziek aanzet, zachter dan mijn stemgeluid, dan hoor ik de ventilator al niet meer.
Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True