Acties:
  • +15 Henk 'm!
Dit topic is bedoeld voor ervaringen met de AMD Ryzen CPU's en APU's uit de ZEN1 en ZEN1+ generaties. Iets specifieker:
  • Ryzen 1000 en 2000 CPU's (Zen1 en Zen1+ generatie)
  • Ryzen APU's 2000G en 3000G (Zen1 en Zen1+ generatie)
  • AM4 socket moederborden icm met bovengenoemde Ryzens
Voor ervaringen met de AMD Ryzen CPU's en APU's uit de ZEN2 generatie kun je hier terecht.

Dus je tips, klachten, problemen, ervaringen bij het gebruik etc.

Dit zodat het AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 topic niet vervuild raakt. In voornoemde topic (start!) kun je uitgebreide informatie en nieuwsdiscussie over AMD (inclusief Ryzen en AM4) vinden.

.
Memory

Edit 20 maart 2019: Als je nog struggled met je memory dan is dit interessant:

Techpowerup: AMD Ryzen Memory Tweaking & Overclocking Guide by 1usmus

Bij launch is m.n. het geheugen en de compatibiliteit een hot topic. AMD geeft zelf het volgende aan over momenteel ondersteunde snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YiAUTvYqGdNtVHtjSHUv6dSj/full.jpg

De BIOS geheugenprofiles gaan steeds met stapjes van 266 omhoog:
1866
2133
2400
2666
2933
3200
Voor bijv 3000mhz moet je de baseclock (mits je moederbord dit voldoende ondersteunt) aanpassen omdat er geen profiel is.

Lang niet alle geheugenfabrikanten geven aan of hun geheugen Single of Dual rank is. Hopelijk komt hier snel verbetering in.
Stappen om hier nu al wel achter te komen zijn:
  1. Check website fabrikant
  2. Check Memory QVL lijsten van Mobofabrikanten. Gigabyte vermeldt dit bijvoorbeeld wel. _/-\o_
  3. Last resort: Sommige mobo fabrikanten vermelden in hun QVL alleen Single Sided en Dual Sided: SS/DS. Dit is technisch gezien niet hetzelfde als Single Rank en Dual Rank maar komt in de praktijk vrijwel altijd overeen.
    Dit heb ik zelf ook getest door de Gigabyte QVL door te nemen. In de 13 pagina’s met een 600+ modules kon ik maar 4 modules te vinden waar Single Sided=Single Rank niet geldt. <0.66% kans dat het niet op gaat.
Thaiphoon Burner is een programma waarmee je je SPD zeer uitgebreid kunt uitlezen. Hierin staat ook Single Rank of Dual Rank vermeldt.

Onderstaande voorbeeld is dit geheugen: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
O.a. bij het gearceerde deel staat 2R, dit betekent 2 ranks=dual rank. Heb je Single Rank dan staat daar als het goed is 1R. In dezelfde kolom onder "Organization" staat het ook (2 ranks).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JfXK4FVCnkjaVSxN6c3yRd0c/full.png

Op deze site kun je zowel op moederbord als op geheugen zoeken naar info over de behaalde maximumsnelheden.

Reddit topic: Clearing up any Samsung B-Die confusion (e.g. on G.Skill Flare X 3200 MHz CL14)

Met het Asus tooltje MemTweakIt (werkt misschien ook wel op andere merken) kun je makkelijk al je memory timings uitlezen.

Bij Ryzen mobo's kun je tot nu toe regelmatig maar beperkt of zelfs niet de secondaire en tertiaire timings instellen. Dit lijkt momenteel 1 van de oorzaken van memory incompatibliteit te zijn danwel het niet halen van (bijv.) 3200speed.

Het zou op zich interessant zijn om te zien wat de timings van wel gevalideerd geheugen zijn zoals pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX (Mocht iemand hiervan een MemTweakIt screenshot hebben dan ontvang ik die graag zodat we kunnen vergelijken met ongevalideerd geheugen.

Zie voorbeeld hieronder voor pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSW
Dit is Samsung B-die 1 rank geheugen maar niet specifiek gevalideerd voor AM4 door G.Skill.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4cJSQDf1D8oVDigjUXCf4E1f/full.png

Gskill Trident Z RGB memory:
Tweakers met Gskill Trident Z RGB sticks kunnen beter ook even opletten. Die sticks kunnen onder bepaalde omstandigheden door het gebruik van de Gskill lightning software maar ook (icm?) de ASUS aura software de SPD corrupten.

Zie hieronder. M.n. de posts van Mumak (developer van HWiNFO tool) zijn erg nuttig.
http://www.overclock.net/...by_user/id/277025/page/10
http://www.overclock.net/...d/11200_100#post_26042921
http://www.overclock.net/...d/12200_100#post_26052872

We Got Inside AMD’s Texas Home - & Learned How To Overclock RAM on Ryzen

Ryzen: Strictly technical by The Stilt

Ryzen Essential Info-with-link-to-owners-info

De Asus Crosshair VI mobo guide bevat ook hoop interessante info.

Test memoryscaling

Een kleine catalogus welke vrm's er op de AM4 moederborden zitten.

Via HardOCP de Ryzen 1700X, 1800X Reviewers Guide en Ryzen Press Deck.

Anandtech: AMD Announces Ryzen AGESA 1.0.0.6 Update: Enables Memory Clocks Up To DDR4-4000

Ook interessant zijn de community updates van AMD (Links klikbaar):
AMD Ryzen™ Community Update 1
AMD Ryzen - Community Update 2
AMD Ryzen™ Community Update #3
AMD Ryzen™ Community Update #4 - Let's talk dram
AMD Blog: Memory OC Showdown: Frequency vs. Memory Timings

TomsHardware: AMD Outlines New AGESA Memory OC Settings For Gaming, Explores Frequency Versus Timings

Goed om te weten is bijv. dat de temperatuur van de 1700X en 1800X ongeveer 20C te hoog wordt aangegeven.
Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature.
In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor. No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700.
Long term, we expect temperature monitoring software to better understand our tCTL offsets to report the junction temperature automatically.
Tips for Building a Better AMD Ryzen™ System

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IVxIEXQabb4eEamT0ZyIZ3GS/thumb.png

DRAM Calculator for Ryzen v1.4.0 by 1usmus Released: Memory Settings Made Easy

Is the Ryzen Balanced power plan still relevant for 2nd generation Ryzen?
AMD_Robert (Robert Hallock) Technical Marketing164 points ·

The original AMD Ryzen Balanced power plan was primarily intended to disable core parking. Waking a parked core has a latency penalty that costs performance, especially in gaming.

At the time this plan was conceived, the out-of-box "Balanced" plan that comes with Win10 (AKA "OEM Balanced") disabled core parking for Intel processors, but not AMD processors. Ergo, an artificial performance disadvantage was being applied to AMD processors.

Beginning with Win10 RS4 (IIRC), the OEM Balanced plan also disabled core parking for AMD processors.

3a) At the time Win10 RS4 was released, you may have seen chatter about RS4 improving game performance on Ryzen. These people almost certainly had not installed the AMD chipset drivers with the plan, because the disabling of Core Parking in the OEM Balanced plan was giving them the performance uplift the Ryzen Balanced plan would have given them.

4) Now that Ryzen Balanced and OEM Balanced both disable Core Parking, the need for Ryzen Balanced is diminished. 99% of the time, these plans will offer equal performance.

4a) However, the Ryzen Balanced plan still sets a minimum clockspeed of 90% on a core that is actively under load. This eliminates some small latency penalties that occur when ramping a CPU from low clock to high clock. This will give the Ryzen Balanced plan a small edge in select cases. It's a few percent, and I've only seen it measured in synthetic workloads.

5) In all cases, Ryzen depends on core C-states (e.g. cc6 sleep) for power management rather than winding down the clockspeed. This is why Ryzen has a "high" p2 of approx. 2.2GHz. It's much more efficient just to sleep the core at an extremely low clockspeed and voltage, rather than running it awake at a low clock.

5a) The good news is that Balanced/Ryzen Balanced/High Performance all have approximately the same power consumption as a result of this decision.

5b) The bad news is that Windows cannot probe the clock (only a VID) when a core is in cc6, as a probe would wake the core and kill the power savings. So Task Manager and 3rd party utilities just report the last active clockspeed that was observed before the core went to sleep. So your core might jump right from 4GHz to sleep, and Windows will still report 4GHz on the core.

That's the complete story.

tl;dr: use balanced or ryzen balanced for Ryzen, 2nd Gen Ryzen, Threadripper, etc. It's fine.
toon volledige bericht
Met dank aan medetweakers die ook nuttige items voor de TS hebben aangedragen.

[ Voor 255% gewijzigd door Help!!!! op 03-07-2019 21:25 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:15

Hoogie2004

Whohooooo

Nou dan zal ik maar aftrappen :)

Ik heb een 1700X met een Asus Prime B350M-A moederbord, gecombineerd met GSkill DDR4 16GB (3000MHz)

Inmiddels 3 dagen het systeem draaien, en het draait eigenlijk als een zonnetje. Het enige puntje dat ik niet krijg opgelost is de geheugensnelheid. Volgens alle plaatjes zou 2 DIMM / Single Rank moeten draaien op 2400MHz, maar ik krijg mijn geheugen niet boven de 2133. Maar ik hoop dat een bios update dat nog wel verhelpt :)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zelf ben ik nog wachtende op een X370 moederbord, een 1800X heb ik sinds deze week wel binnen. Oorspronkelijk zat mijn interesse bij de Asus Prime X370-Pro maar de Gigabyte X370 borden lijken minder problemen te hebben (anecdotisch). Verder heb ik Corsair 16GB DDR4-3200 ervoor gekozen, zonder gamery gedoe. De Memory QVL is gisteren nog geupdate voor dat Asus bord trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik zit in dezelfde situatie, nog steeds aan het wachten op een moederbord, rest van de spullen zijn onderhand al gereserveerd.
Ram heb ik al binnen, was een mooie deal toen ik het kocht, alleen doordat alles zo onzeker is qua ram/moederbord is het wellicht niet het beste.... Waarschijnljik is mijn ram DS ipv SS en doordat het 4 latjes zijn is de impact nog wat groter.

Plan is om het eerst een weekje te testen en mocht het niet op 3200 cl14 kunnen lopen (waarop het gespecificeerd is) dan zet ik het op V&A en zoek ik wel iets wat beter compatible is :(.

Edit:
Na heel wat moederbord QVL's doorspitten heb ik eindelijk kunnen vaststellen dat het SS is :D :+ .
G.SKILL F4-3200C14Q-32GVK 32GB(8GB*4) SS 14-14-14-34 1.35V
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/MAXIMUS_IX_EXTREME/Z270_ROG_QVL.pdf

Voor mensen die niet zeker weten of hun geheugen dual rank of single rank is. Als het niet op de website van de geheugen fabrikant staat dan kan je het volgende doen. Vaak staat erbij welke moederborden het geheugen ondersteunen, als je die moederborden afgaat en de QVL checked dan vind je het uiteindelijk. Truc is wel even om te kijken of je highend of midend geheugen hebt, als je bij de lager geprijsde moederborden gaat zoeken dan heb je vaak niet het highend geheugen ertussen.
Asus heeft vaak goede en uitgebreide lijsten!

Waarom het single rank/dual rank verhaal belangrijk is:
Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2017/03/ddr4-memory-support-645x364.jpg
Wellicht leuk voor de TS:
http://www.legitreviews.c...kit-amd-ryzen-cpus_192259

Edit2:
Prijsfoutje bij azerty, let op wel DS.
https://tweakers.net/pricewatch/572533/g-punt-skill-trident-z-f4-3200c15d-32gtzkw.html

[ Voor 57% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-03-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoogie2004 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:31:
Nou dan zal ik maar aftrappen :)

Ik heb een 1700X met een Asus Prime B350M-A moederbord, gecombineerd met GSkill DDR4 16GB (3000MHz)

Inmiddels 3 dagen het systeem draaien, en het draait eigenlijk als een zonnetje. Het enige puntje dat ik niet krijg opgelost is de geheugensnelheid. Volgens alle plaatjes zou 2 DIMM / Single Rank moeten draaien op 2400MHz, maar ik krijg mijn geheugen niet boven de 2133. Maar ik hoop dat een bios update dat nog wel verhelpt :)
Geheugen in de juiste twee sloten?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

-The_Mask- schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:11:
[...]

Geheugen in de juiste twee sloten?
Jep :) Als ik de handleiding moet geloven wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoogie2004 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 19:59:
[...]

Jep :) Als ik de handleiding moet geloven wel :+
Dan zal je moeten wachten op biosupdates. Het lijkt er op dat het per type ramlatjes al behoorlijk kan verschillen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 20:18:
[...]

Dan zal je moeten wachten op biosupdates. Het lijkt er op dat het per type ramlatjes al behoorlijk kan verschillen...
Ja, het is ook niet dat het nu niet performed hoor. Maar het zou 2666 moeten zijn (dual channel / single rank / 2 dimms), en volgens het OC profiel dat de bios wel herkent zelfs 3000...

Komt wel goed, geduld is een schone zaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Heb nu al een paar dagen een Ryzen 1700X in combinatie met MSI B350 Tomahawk en Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15.

Werkt als een raket. Een wereld van verschil met een I7-920, Phenom X6 en I7-4770K. Heb vandaag Memtest gedraait en binnen 1 uur had het 1700X al twee keer het geheugen getest. Op een Phenom X6 duurt dit meerdere uren voor 1 test. Resultaat was dat het goed geheugen was.

Op dit moment nog geen stabiliteits problemen gemerkt, behalve dat het geheugen op mijn moederbord op een maximaal snelheid werkt van 2133mhz. Maar MSI heeft al weten dat ze aan met een nieuwe Bios bezig zijn en er is al een beta in omloop.

ASUS en Gigabyte zijn op dit moment de enigste leveranciers die het geheugen op 3000mhz of hoger hebben gekregen.

[ Voor 9% gewijzigd door polli_ op 11-03-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-06 23:28
Voorbeeld van iemand die door meerdere bios versies ging en elke keer is anders voor CPU en geheugen.
https://www.reddit.com/r/...nd_b350_tomahawk/desyb83/

and

https://www.reddit.com/r/...h_1700_and_b350_tomahawk/

[ Voor 19% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 11-03-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 10:43
Ik krijg mijn geheugehn ook nog niet boven de 2133 MHz. Heb hetzelfde setje "Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15" op een ASUS Prime B350-PLUS met laatste BIOS versie.

Ik krijg ook de Ryzen Master Utility niet werkende. Krijg deze melding. http://i.imgur.com/j6AadVU.png Er zit een .bat file in the root schijnbaar om de driver te installeren maar die sluit zichzelf zodra ik hem aanklik.

Dan maar in de BIOS overclocked. Ik haal 3.8 GHz op 1.3 volt. (Ryzen 1700)

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

iTiamo schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:35:
Ik krijg ook de Ryzen Master Utility niet werkende. Krijg deze melding. http://i.imgur.com/j6AadVU.png Er zit een .bat file in the root schijnbaar om de driver te installeren maar die sluit zichzelf zodra ik hem aanklik.
1. Open cmd als Administrator:
Start --> typ "cmd" zonder de " ", op de Command Prompt snelkoppeling rechtsklikken en "open als Administrator" klikken
2. Sleep de .bat file in dat venster en druk op Enter

Enerzijds voer je het uit als Administrator en zal het mogelijk wél lukken. Anderzijds zie je dan enige foutmelding als het niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermvdb
  • Laatst online: 01-06 11:12

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Ben zelf de gelukkige eigenaar van een Ryzen 1700 icm een Gigabyte AB350-Gaming 3 en 16 gb Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 en moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben. Vooral het stroomverbruik lijkt erg laag te zijn want zelfs als de 8 cores belast worden hoor ik nog bijna niks :)

Ik ben niet van plan om de cpu te gaan overklokken omdat dan dit stroomverbruik direct een stuk groter wordt.

Geheugen draait nu op 2133 en dit moet natuurlijk sneller maar ik wacht eerst een aantal bios updates af. Er is ook al een nieuwere bios beschikbaar (F5, ik draai F4) maar waarschijnlijk komen er binnenkort nog wel een paar updates bij. (F3, F4 en F5 waren in 2 weken tijd gereleased :P)

Systeem is erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35
Zo te horen is corsair geheugen op dit moment niet echt de way to go.
Ik wilde 3200 MHz CL16 gaan gebruiken. Dacht gelezen te hebben dat dat single rank is maar zeker weet ik het niet.
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:21:
Ik zit in dezelfde situatie, nog steeds aan het wachten op een moederbord, rest van de spullen zijn onderhand al gereserveerd.
Ram heb ik al binnen, was een mooie deal toen ik het kocht, alleen doordat alles zo onzeker is qua ram/moederbord is het wellicht niet het beste.... Waarschijnljik is mijn ram DS ipv SS en doordat het 4 latjes zijn is de impact nog wat groter.

Plan is om het eerst een weekje te testen en mocht het niet op 3200 cl14 kunnen lopen (waarop het gespecificeerd is) dan zet ik het op V&A en zoek ik wel iets wat beter compatible is :(.

Edit:
Na heel wat moederbord QVL's doorspitten heb ik eindelijk kunnen vaststellen dat het SS is :D :+ .
G.SKILL F4-3200C14Q-32GVK 32GB(8GB*4) SS 14-14-14-34 1.35V
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/MAXIMUS_IX_EXTREME/Z270_ROG_QVL.pdf
Ik heb dat dus ook gedaan. Maar dan de Gigabyte QVL. Weet niet of die daar tussen stond.
Ik dacht dat 4 modules op dit moment ook niet aan te raden waren en dat je beter max 2 kan gebruiken.

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen. En anders toch maar wachten op dat Gskill Flare X geheugen.
Sandermvdb schreef op zondag 12 maart 2017 @ 08:31:
Ben zelf de gelukkige eigenaar van een Ryzen 1700 icm een Gigabyte AB350-Gaming 3 en 16 gb Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 en moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben. Vooral het stroomverbruik lijkt erg laag te zijn want zelfs als de 8 cores belast worden hoor ik nog bijna niks :)

Ik ben niet van plan om de cpu te gaan overklokken omdat dan dit stroomverbruik direct een stuk groter wordt.

Geheugen draait nu op 2133 en dit moet natuurlijk sneller maar ik wacht eerst een aantal bios updates af. Er is ook al een nieuwere bios beschikbaar (F5, ik draai F4) maar waarschijnlijk komen er binnenkort nog wel een paar updates bij. (F3, F4 en F5 waren in 2 weken tijd gereleased :P)

Systeem is erg stabiel.
Ik zie net dat deze bios niet op Gigabyte's NL site staat maar wel op de US site. NL heeft alleen de F2 versie.
De AB350M zit nog steeds op F2 :( hierdoor ga ik twijfelen of ik wel voor dat bord moet gaan als ze die niet goed updaten maar het grotere broertje wel. Bios updates zijn op dit moment super belangrijk omdat het platform nog zo nieuw is.

Er zijn helaas nog geen high end X370 mATX borden. Bij High end borden zijn de bios updates toch wat frequenter.

[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 12-03-2017 10:02 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Astennu schreef op zondag 12 maart 2017 @ 09:57:
Ik wilde 3200 MHz CL16 gaan gebruiken. Dacht gelezen te hebben dat dat single rank is maar zeker weet ik het niet.
Ik heb dit geheugen besteld zelf: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

In de Memory QVL van de Asus Prime X370 haal ik het volgende:

Eerste revisie QVL:
CORSAIR CMK16GX4M2B3000C15
16GB (2*8GB) --- DS --- 15-17-17-35 --- 1.35V --- 2133 --- 4 DIMM supported

Vermoedelijk later toegevoegd:
CORSAIR CMK32GX4M2B3000C15
32GB (2*16GB) --- DS --- 15-17-17-35 --- 1.35V --- DOCP2666 --- 2 DIMM supported

Recent toegevoegd:
CORSAIR CMK16GX4M2B3600C18
16GB(2*8GB) --- SS --- 18-19-19-39 --- 1.35V --- DOCP3200 --- 2 DIMM supported

Dus ik ga ervan uit dat het 2x 8GB geheugen 3200MHz wat ik heb besteld, double-sided en single-ranked is. Hier is gewoon niets van te vinden op Corsair.com trouwens. Ik vermoed dat het op 2666 of misschien 3200MHz kan werken op dat moederbord nu en ik verwacht dat 3200MHz sowieso kan met een toekomstige BIOS update.

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 12-03-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Enig idee waar DOCP voor staat :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Help!!!! schreef op zondag 12 maart 2017 @ 11:09:
^
Enig idee waar DOCP voor staat :?
Direct OC Profiles, iets wat Asus in z'n Intel 170 / 270 series heeft verzonnen en wat dus nu ook naar de X350 / 370's komt.

Het doet JEDEC, gaat met je huidige instelling steeds één profiel omhoog, als het goed is tot XMP en daarna probeert het (veelal slecht) de timings nog te verbeteren.

Komt vooral doordat Asus de royalties voor XMP niet meer wilde betalen in 2017. Ze mogen dus niet meer de term XMP gebruiken, dus hebben ze deze ongein maar verzonnen. Werkt in de praktijk wel, maar je kan veelal net zo goed zelf even de gewenste instellingen in Manual mode inkloppen.

==

Nog steeds in afwachting van m'n Asus PRIME bordje.

Wat mij trouwens opvalt, is dat de AM4 Socket wel heel erg dicht op de Ram banken staat. Nog maar hopen dat er RAM is die netjes onder m'n Dark Rock 3 Pro gaat passen is...
(Die koeler is iets groter dan de Noctua 15)

[ Voor 16% gewijzigd door djunicron op 12-03-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phuncz schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:23:
[...]

Ik heb dit geheugen besteld zelf: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

In de Memory QVL van de Asus Prime X370 haal ik het volgende:

Eerste revisie QVL:
CORSAIR CMK16GX4M2B3000C15
16GB (2*8GB) --- DS --- 15-17-17-35 --- 1.35V --- 2133 --- 4 DIMM supported

Vermoedelijk later toegevoegd:
CORSAIR CMK32GX4M2B3000C15
32GB (2*16GB) --- DS --- 15-17-17-35 --- 1.35V --- DOCP2666 --- 2 DIMM supported

Recent toegevoegd:
CORSAIR CMK16GX4M2B3600C18
16GB(2*8GB) --- SS --- 18-19-19-39 --- 1.35V --- DOCP3200 --- 2 DIMM supported

Dus ik ga ervan uit dat het 2x 8GB geheugen 3200MHz wat ik heb besteld, double-sided en single-ranked is. Hier is gewoon niets van te vinden op Corsair.com trouwens. Ik vermoed dat het op 2666 of misschien 3200MHz kan werken op dat moederbord nu en ik verwacht dat 3200MHz sowieso kan met een toekomstige BIOS update.
toon volledige bericht
Wel opvallend dat de SS modules het aanzienlijk beter doen. Wellicht toch nog maar even een maand de kat uit de boom kijken en afwachten welke modules goed ondersteund worden door het bord wat ik ga kopen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

djunicron schreef op zondag 12 maart 2017 @ 11:16:
[...]
Wat mij trouwens opvalt, is dat de AM4 Socket wel heel erg dicht op de Ram banken staat. Nog maar hopen dat er RAM is die netjes onder m'n Dark Rock 3 Pro gaat passen is...
(Die koeler is iets groter dan de Noctua 15)
Met DDR3 had je VLP (Very Low Profile) memory hiervoor, zoals deze van Crucial:

Afbeeldingslocatie: https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/Crucial_Ballistix_Sport_VLP_001.jpg

Maar voor DDR4 zijn er enkel ECC latjes in VLP-formaat te krijgen en zeer lastig om te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ja ik heb nu ook 4x8GB DDR3 LP Ballistics van Crucial erin zitten.

Vind het wel opvallend dat men in DDR3 wél 1 rank SS low profile kon maken, maar dat dat in DDR4 format nog niet verkrijgbaar is.

Om trouwens te roepen dat dit AMD's fout is met AM4... Intel kon met Haswell ook niet goed tegen OC's als je 4 channel 32GB erin zette.

Ik heb me er al bij neergelegd dat ik geen super hoge RAM clocks ga halen, ik heb voor deze bak echt meer dan 16GB nodig.

Inmiddels ook maar een Corsair 32GB 3000 cl15 setje besteld, die zou op de Asus Prime 2666mhz moeten kunnen halen.

In dat plaatje is het trouwens een Dark Rock 2.
De 3 ging verder dan dat, en de Pro al helemaal ;)

https://www.bit-tech.net/...-dark-rock-pro-3-review/3

Hoop trouwens dat ik op tijd de AM4 mounting set ook binnen krijg. Verassend weinig feedback na het invullen van je gegevens / factuur op die site van BQ.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockingmadeinfrance.com/wp-content/uploads/2016/05/be-quiet-Dark-Rock-Pro-3-Installation-Intel-6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 12:40
Vandaag voor het eerst mijn Ryzen build aangezet. Draait als een malle, maar de geheugensnelheid is nog niet goed. Nou had ik dat ook nog niet verwacht, maar het is wel jammer. Ik heb dit geheugen: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ
Oftewel 2x16GB 3200 CAS 14 geheugen. Ze draaien nu op 2133 en CAS 15, dus dat is wel erg weinig. Ik hoop dat dit in de komende weken wel ondersteund gaat worden op mij Asus Prime X370 Pro. Heb ook de laatste BIOS al geïnstalleerd die meer geheugen ondersteuning moet bieden, maar helaas werkt het nog niet op volle snelheid.
Ik heb geen schone installatie gedaan, maar mijn 'oude' Samsung 850 EVO 500GB SSD gecloned naar een Samsung 960 Pro 512GB nvme SSD. In principe zonder problemen, behalve dat Windows 10 nu wil dat ik opnieuw ga activeren. Weet iemand hier een handige truc voor?

Haalde een multicore Cinebench 15R score van 1499 met een Ryzen 1700X.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Snap dat je niet happy bent maar ze draaien in lijn met wat vanuit AMD zelf momenteel ondersteund is: 4Dimms @ single rank = 2133

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Help!!!! schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:27:
^
Snap dat je niet happy bent maar ze draaien in lijn met wat vanuit AMD zelf momenteel ondersteund is: 4Dimms @ single rank = 2133
Ik heb 2 Dimms, maargoed, ik wist dat het wel even zou duren voordat het allemaal 100% werkt.
Test nu een LIghtroom export van 428 RAW foto's naar JPG, dat zou flink sneller moeten gaan nu :)

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Who Am I? schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:13:In principe zonder problemen, behalve dat Windows 10 nu wil dat ik opnieuw ga activeren. Weet iemand hier een handige truc voor?
Bellen naar MS en doen alsof je neus bloedt - of betalen voor een nieuwe licentie, want in de ogen van MS heb je een nieuw systeem.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op zondag 12 maart 2017 @ 09:57:

[...]

Ik heb dat dus ook gedaan. Maar dan de Gigabyte QVL. Weet niet of die daar tussen stond.
Ik dacht dat 4 modules op dit moment ook niet aan te raden waren en dat je beter max 2 kan gebruiken.

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen. En anders toch maar wachten op dat Gskill Flare X geheugen.

[...]

Ik zie net dat deze bios niet op Gigabyte's NL site staat maar wel op de US site. NL heeft alleen de F2 versie.
De AB350M zit nog steeds op F2 :( hierdoor ga ik twijfelen of ik wel voor dat bord moet gaan als ze die niet goed updaten maar het grotere broertje wel. Bios updates zijn op dit moment super belangrijk omdat het platform nog zo nieuw is.

Er zijn helaas nog geen high end X370 mATX borden. Bij High end borden zijn de bios updates toch wat frequenter.
toon volledige bericht
Dat heb je goed, alleen zag ik dat geheugen staan voor een mooie prijs. Als ik een Intel systeem had dan waren het hele mooie reepjes. Moet even kijken of ik inderdaad een setje van 2 ga bestellen ipv dit, wacht nu toch nog op mobo.
Als iemand ze wil overnemen ze staan op de V&A :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Who Am I? schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:30:
[...]

Ik heb 2 Dimms, maargoed, ik wist dat het wel even zou duren voordat het allemaal 100% werkt.
Test nu een LIghtroom export van 428 RAW foto's naar JPG, dat zou flink sneller moeten gaan nu :)
Ah, dan heb ik verkeerd gekeken. :o Heb het even opgezocht in Gigabyte QVL maar is toch Dual Rank dus zou je inderdaad meer verwachten (2400)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Who Am I? schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:13:
Vandaag voor het eerst mijn Ryzen build aangezet. Draait als een malle, maar de geheugensnelheid is nog niet goed. Nou had ik dat ook nog niet verwacht, maar het is wel jammer. Ik heb dit geheugen: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ
Oftewel 2x16GB 3200 CAS 14 geheugen. Ze draaien nu op 2133 en CAS 15, dus dat is wel erg weinig. Ik hoop dat dit in de komende weken wel ondersteund gaat worden op mij Asus Prime X370 Pro. Heb ook de laatste BIOS al geïnstalleerd die meer geheugen ondersteuning moet bieden, maar helaas werkt het nog niet op volle snelheid.
Ik heb geen schone installatie gedaan, maar mijn 'oude' Samsung 850 EVO 500GB SSD gecloned naar een Samsung 960 Pro 512GB nvme SSD. In principe zonder problemen, behalve dat Windows 10 nu wil dat ik opnieuw ga activeren. Weet iemand hier een handige truc voor?

Haalde een multicore Cinebench 15R score van 1499 met een Ryzen 1700X.
Inloggen met je windows live account:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
Hebben jullie al getweaked enzo? Dit is wat ik uit mijn build kan halen op het moment met een Ryzen 7 1700:

http://www.passmark.com/b...isplay.php?id=79404743475
http://www.userbenchmark.com/UserRun/3085123
Specs: http://valid.x86.fr/4knsj6

Ben alleen niet tevreden over het geheugen. Voor de rest is alles prima. Kan het draaien op max 2133 MHz met een CAS van 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Who Am I? schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:13:
In principe zonder problemen, behalve dat Windows 10 nu wil dat ik opnieuw ga activeren. Weet iemand hier een handige truc voor?
Ja. MS heeft windows gekoppeld aan je account en niet je hardware. ;)
https://www.howtogeek.com...ur-pc%E2%80%99s-hardware/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

iTiamo schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:45:
Hebben jullie al getweaked enzo? Dit is wat ik uit mijn build kan halen op het moment met een Ryzen 7 1700:

http://www.passmark.com/b...isplay.php?id=79404743475
http://www.userbenchmark.com/UserRun/3085123
Specs: http://valid.x86.fr/4knsj6

Ben alleen niet tevreden over het geheugen. Voor de rest is alles prima. Kan het draaien op max 2133 MHz met een CAS van 11.
1.9 vcore?! Mag hopen dat dat een bugje is ;)

Mja, het ligt voor een 350 chipset niet heel erg uit de verwachting? Ze lijken veelal een fractie onder de 370's te overclocken. Wat is eigenlijk je limiterende factor? Hitte, stabliteit bij hoger pushen, of juist het geheugen issue?

Daargelaten dat ik ook niet helemaal happy zou zijn als m'n nog te leveren 1700 écht niet voor bij 3.8 komt en m'n 3000 rated mem niet tenminste 2400mhz cl15 zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
Oh, hij komt wel voorbij de 3.8 hoor. Maar bij de 3.9 kan hij sommige Physics tests niet runnen en crasht hij soms. Ik denk dat het iets met het geheugen te maken heeft, want de BSOD zeggen vaak "MEMORY MANAGEMENT". Dus ik hoop dat het met BIOS updates beter zal worden. Eveneens kan mijn geheugen ook wel 2400 MHz CL15 doen maar dan haalt hij de memtest niet na een paar uur. (Ik heb hem zelfs een keer op 2933 MHz CAS15 weten te booten en dat hield ie een half uur vol. :+ )

En dat is inderdaad een bug. Ik draai op 1.3 volt, haha.

[ Voor 10% gewijzigd door iTiamo op 12-03-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

DaniëlWW2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:48:
[...]

Ja. MS heeft windows gekoppeld aan je account en niet je hardware. ;)
https://www.howtogeek.com...ur-pc%E2%80%99s-hardware/
Shiiit..Bij min wil de anniversary update niet installeren. Vermoedelijk door stuk geheugen bankje.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dit kan misschien nog in de topic start, was al eerder in het nieuwsdiscussie topic geplaatst. Een kleine catalogus welke vrm's er op de AM4 moederborden zitten.
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

Alleen echt interessant voor de echte overclockers :D (ik dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:42:
Dit kan misschien nog in de topic start, was al eerder in het nieuwsdiscussie topic geplaatst. Een kleine catalogus welke vrm's er op de AM4 moederborden zitten.
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

Alleen echt interessant voor de echte overclockers :D (ik dus niet).
Ik vond het idd interessant, alleen wel wat vaag.

Bijvoorbeeld t moederbord wat ik op de bestellijst heb staan is de Fatal1ty X370 Gaming K4, die volgens die link 4+2 echte phases heeft en 4+2 doublers. terwijl ASRock aangeeft dat de CPU een 12 phase powerdesign heeft.

dan kom je voor alleen de CPU toch uit op 8? Of is het SoC gedeelte ook onderdeel van de "CPU" en die 12 phases?

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelunox schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:00:
[...]

Ik vond het idd interessant, alleen wel wat vaag.

Bijvoorbeeld t moederbord wat ik op de bestellijst heb staan is de Fatal1ty X370 Gaming K4, die volgens die link 4+2 echte phases heeft en 4+2 doublers. terwijl ASRock aangeeft dat de CPU een 12 phase powerdesign heeft.

dan kom je voor alleen de CPU toch uit op 8? Of is het SoC gedeelte ook onderdeel van de "CPU" en die 12 phases?
Dat van ASRock klopt waarschijnlijk wel. Voor zover ik weet bestaan er namelijk geen PWM chips die meer dan acht echte fasen hebben. ASRock is dus doublers, zeker voor die prijs. Daarnaast zullen er nog een paar fasen zijn voor de RAM en andere componenten die ook lage voltages vragen.

Er kloppen verder wel dingen niet. De Gigabyte B350 bordjes hebben nog een extra VRM voor de RAM apart. Die hebben dus acht fasen in totaal. Overgens betwijfel ik of meer dan vier voor de CPU strikt noodzakelijk is tenzij je echt het laatste beetje eruit wil halen. De meeste Ryzen chips lopen toch vast op 4ghz.

Overgens ben ik wel blij dat ik besloten heb te wachten. Ik heb echt geen zin in gedoe met RAM hoewel de upgrade voor mij ook wel nodig is. Het verschil tussen alles minimaal of maximaal in CiV 6 is zo'n twee frames. Alleen AA uitzetten doet echt iets substantieels met de framerate. Gok dat ik een lichte CPU bottleneck heb. :P

Overgens had ik vrijdag de 1700, mobo, ram en koeler al in een winkelmandje zitten bij Azerty. Toch maar besloten te wachten. Toen betaalde je nog €359 voor de CPU, nu meer dan €400. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb nu deze combinatie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 359,-€ 359,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 128,-€ 128,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R€ 129,91€ 129,91

Het is me tot op heden nog niet gelukt om het geheugen boven de 2133mhz te krijgen. }:O
2 reepjes dus dan zou ik verwachten dat het op minimaal 2400 moet kunnen draaien?

[ Voor 13% gewijzigd door mstx op 13-03-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Windows 10 weer activeren is inmiddels gelukt. Helaas begin ik nu tegen vage vastlopers aan te lopen. Na een paar minuten blijft Windows hangen en krijg ik een bsod met als melding dat er een geheugenprobleem is... Nu een geheugenbankje er uitgehaald en even kijken of het nu beter gaat. Ik hoop niet dat er een kapot is.
En terwijl ik dit aan het typen ben, weer een bsod. Nu dus het andere geheugenbankje er in...
Krijg twee verschillende meldingen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en MEMORY_MANAGEMENT.

Het lijkt te zijn begonnen nadat ik de Ryzen Master software geïnstalleerd heb, maar ik heb steeds te weinig tijd om het te deïnstalleren...

[ Voor 21% gewijzigd door Who Am I? op 13-03-2017 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
Who Am I? schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:08:
Windows 10 weer activeren is inmiddels gelukt. Helaas begin ik nu tegen vage vastlopers aan te lopen. Na een paar minuten blijft Windows hangen en krijg ik een bsod met als melding dat er een geheugenprobleem is... Nu een geheugenbankje er uitgehaald en even kijken of het nu beter gaat. Ik hoop niet dat er een kapot is.
En terwijl ik dit aan het typen ben, weer een bsod. Nu dus het andere geheugenbankje er in...
Krijg twee verschillende meldingen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en MEMORY_MANAGEMENT.

Het lijkt te zijn begonnen nadat ik de Ryzen Master software geïnstalleerd heb, maar ik heb steeds te weinig tijd om het te deïnstalleren...
Heb je MEMtest 86+ gedraait voor een aantal uren.

http://www.memtest.org/

Even in veilige modus opstarten en de Ryzen applicatie verwijderen. Waarschijnlijk zet de applicatie je geheugen verkeerd bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Nee, veel gemakkelijker! Ik heb mijn 'oude' ssd gepakt om vanaf op te starten en dat ging zonder problemen. Ik had nog bijna niets nieuws gedaan dus ik zet die ssd gewoon weer over op m'n nieuwe. Geen kapotte geheugenreepjes dus, maar pas wel op met dat Ryzen Master programma! Maak eerst een backup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Hmm geen idee waarom het nu ineens welk werkt maar na een BIOS update, een reset en handmatig het voltage in het BIOS op 1.35v zetten draait het geheugen op 2933mhz

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uH9Ig/a7585aba86.png

http://valid.x86.fr/4fqt76

edit: hij is inmiddels weer teruggesprongen :')

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uHd5c/8394d1cf0a.png

[ Voor 24% gewijzigd door mstx op 13-03-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:17

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm... net een systeempje met een Ryzen 7 1800X in elkaar gezet dit weekend. Maar ik heb temperatuurproblemen...

Ik heb een Thermaltake Core G3 slimline ATX behuizing (kan niet anders gezien de locatie waar ik de PC wil hebben) met een Noctua NH-L9x65 SE-AM4 cooler. Het lijkt me niet goed dat ik idle rond de 60 graden zit.... stressed ga ik richting de 90 graden wat weleens de oorzaak kan zijn dat ik geen x264 encoding kan doen (twee keer de dag begonnen met een systeem dat gereboot was door een BSOD).

Ik heb de koeler al een keer opnieuw aangebracht (met natuurlijk eerst de koelpasta goed verwijderd, via ArctiClean). Methode van een druppeltje koelpasta in het midden van de CPU ter grootte van ongeveer een rijstkorrel. Ook al een keer geprobeerd met de koelpasta als een heel dunne laag uitgesmeerd. Maakte allemaal geen verschil.

Ik heb vandaag Memtest86+ laten draaien, na acht uur en acht passes geen errors. Dat is dan Corsair 2x4GB DDR4-2666 RAM, maar draaiende op 2133 Mhz ook problemen.

Noctua gemailed over deze kwestie:
High temperatures are to be expected with such a small cooler and the top-end CPU model, which can dissipate quite a bit more than the stated TDP of 95W, especially with Turbo Mode enabled.
Moet ik dan toch maar naar waterkoeling gaan uitkijken? Alhoewel daar momenteel nog niet echt keus in is gezien de AM4 bracket...

Specs:

- Thermaltake Core G3 slimline ATX behuizing
- Asrock AB350 Pro4 moederbord met BIOS 1.42
- AMD Ryzen 7 1800X
- Noctua NH-L9x65 SE-AM4 CPU cooler
- Corsair 2x4GB DDR4-2666 RAM (ook op 2133 Mhz. getest dus)
- BeQuiet! SFX Power 2 300W PSU (de Thermaltake slimline ATX behuizing gebruikt een SFX PSU)
- Mushkin Atlas Vital 120GB M.2 SSD
- ASUS Radeon R5-230 1GB videokaart

Oh ja... qua drivers. Voor AMD de meest recente chipsetdrivers opgehaald bij AMD dit weekend. Hetzelfde geldt voor de LAN bij Realtek en VGA bij nVidia.

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 13-03-2017 21:17 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mstx schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:42:
Ik heb nu deze combinatie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 359,-€ 359,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 128,-€ 128,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R€ 129,91€ 129,91

Het is me tot op heden nog niet gelukt om het geheugen boven de 2133mhz te krijgen. }:O
2 reepjes dus dan zou ik verwachten dat het op minimaal 2400 moet kunnen draaien?
Ik zat dus ook naar precies deze combinatie te kijken een paar dagen geleden maar toch even afgewacht. Ga waarschijnlijk wel voor dit moederbord tenzij er nog wat beters uitkomt. Hoe is de BIOS eigenlijk? Redelijk wat opties of echt heel weinig? :)

Dat de RAM niet werkt, tja, dat wisten we al. Wel opvallend want dit was dus precies het setje dat alle reviewers kregen. Dan ga je toch denken wat AMD dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Wildfire schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:07:
Hmmm... net een systeempje met een Ryzen 7 1800X in elkaar gezet dit weekend. Maar ik heb temperatuurproblemen...

Ik heb een Thermaltake Core G3 slimline ATX behuizing (kan niet anders gezien de locatie waar ik de PC wil hebben) met een Noctua NH-L9x65 SE-AM4 cooler. Het lijkt me niet goed dat ik idle rond de 60 graden zit.... stressed ga ik richting de 90 graden wat weleens de oorzaak kan zijn dat ik geen x264 encoding kan doen (twee keer de dag begonnen met een systeem dat gereboot was door een BSOD).

Ik heb de koeler al een keer opnieuw aangebracht (met natuurlijk eerst de koelpasta goed verwijderd, via ArctiClean). Methode van een druppeltje koelpasta in het midden van de CPU ter grootte van ongeveer een rijstkorrel. Ook al een keer geprobeerd met de koelpasta als een heel dunne laag uitgesmeerd. Maakte allemaal geen verschil.

Ik heb vandaag Memtest86+ laten draaien, na acht uur en acht passes geen errors. Dat is dan Corsair 2x4GB DDR4-2666 RAM, maar draaiende op 2133 Mhz ook problemen.

Noctua gemailed over deze kwestie:

[...]

Moet ik dan toch maar naar waterkoeling gaan uitkijken? Alhoewel daar momenteel nog niet echt keus in is gezien de AM4 bracket...

Specs:

- Thermaltake Core G3 slimline ATX behuizing
- Asrock AB350 Pro4 moederbord met BIOS 1.42
- AMD Ryzen 7 1800X
- Noctua NH-L9x65 SE-AM4 CPU cooler
- Corsair 2x4GB DDR4-2666 RAM (ook op 2133 Mhz. getest dus)
- BeQuiet! SFX Power 2 300W PSU (de Thermaltake slimline ATX behuizing gebruikt een SFX PSU)
- Mushkin Atlas Vital 120GB M.2 SSD
- ASUS Radeon R5-230 1GB videokaart

Oh ja... qua drivers. Voor AMD de meest recente chipsetdrivers opgehaald bij AMD dit weekend. Hetzelfde geldt voor de LAN bij Realtek en VGA bij nVidia.
toon volledige bericht
Nou ik kan je vertellen dat meerdere moederboard fabrikanten melden dat er een bug in het BIOS zit, waardoor de tempratuur niet goed gemeten wordt. Ik heb er zelf ook last van en heb begrepen dat verschil minimaal 20 graden is. Ik heb zelf mijn vinger op de CPU-koeler gezeten en kan op gevoel zeggen dat het niet meer dan 30 a 40 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

polli_ schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:28:
[...]

Nou ik kan je vertellen dat meerdere moederboard fabrikanten melden dat er een bug in het BIOS zit, waardoor de tempratuur niet goed gemeten wordt. Ik heb er zelf ook last van en heb begrepen dat verschil minimaal 20 graden is. Ik heb zelf mijn vinger op de CPU-koeler gezeten en kan op gevoel zeggen dat het niet meer dan 30 a 40 graden is.
Dus Ryzen Master wat ik gebruikte om de temperatuur uit te lezen is ook niet betrouwbaar?

Ik wil iig eerst potentiële temperatuurproblemen gegarandeerd uitsluiten voordat ik verder kan met het verhelpen van de vastlopers/reboots...

-- Edit: vandaag alweer een nieuw BIOS voor dit mobo...
1.Add DRAM timing item in OC Tweaker.
2.Add CPU Voltage item in OC Tweaker.
Heeft niet echt iets met mijn issue te maken, maar ik ga 'm er toch maar opzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 13-03-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Wildfire schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:29:
[...]

Dus Ryzen Master wat ik gebruikte om de temperatuur uit te lezen is ook niet betrouwbaar?

Ik wil iig eerst potentiële temperatuurproblemen gegarandeerd uitsluiten voordat ik verder kan met het verhelpen van de vastlopers/reboots...
Ja, waarschijnlijk wel. Er zit een aantal temperatuursensoren in de CPU en waarschijnlijk ergens op het moederboard. Als die een verkeerde waarde aangeven in hardware dat zaI de software het ook verkeerd aangeven.

Ik zie dat je BIOS 1.42 gebruikt en dat is een BETA. Waarschijnlijk heb je daarom last van bluescreens en andere gekkigheid. Raad het je niet aan om een Beta Bios te gebruiken, voornamelijk vanwege de kans om je moederboard om zeep te helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:23:
[...]

Ik zat dus ook naar precies deze combinatie te kijken een paar dagen geleden maar toch even afgewacht. Ga waarschijnlijk wel voor dit moederbord tenzij er nog wat beters uitkomt. Hoe is de BIOS eigenlijk? Redelijk wat opties of echt heel weinig? :)

Dat de RAM niet werkt, tja, dat wisten we al. Wel opvallend want dit was dus precies het setje dat alle reviewers kregen. Dan ga je toch denken wat AMD dacht...
Ik heb nog even met Thaiphoon Burner gekeken en deze reepjes zijn zelfs single rank, zoals op de screenshot hierboven te zien heb ik het even aan de praat gekregen dus het kan wel, ik weet alleen niet meer hoe ik het moet reproduceren. :)

Het bios is qua overclocking redelijk basic. Onder chapter 2 van de manual staan alle opties opgesomd: http://www.gigabyte.us/Mo...g-3-rev-10#support-manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:10

Thandor

SilverStreak

Inmiddels heb ik BIOS v1.15 van op de MSI Tomahawk 350 geflashed. Met versie 1.0 duurde de P.O.S.T. boot gevoelsmatig een stuk langer. Uiteindelijk mag het voor de feeling allemaal nog wel wat vlotter door de P.O.S.T. heen.

Benchmarks lijken wel een stuk consistenter te zijn. Met de oude BIOS had ik met het geheugen op 1335MHz (DDR2667) met de 7-Zip Compression test vrij consistent rond de 26xxx MIPS, terwijl met het geheugen op 1498MHz (DDR2996) de eerste paar runs op 28xxx uitkwamen maar uiteindelijk bij de 4e run (en verder) zakte het naar 26xxx. Ook het ouderwetse CPUMark '99 (die ik in mijn collectie vanaf de Pentium 100, die overigens 5.96 punten scoort, tot 'nu' gebruik) toonde grote schommelingen: op DDR2667 554 punten en op DDR2996 slechts 528. Met het v1.15 BIOS zit ik nu met 1200Mz (DDR2400) consistent op 28xxx voor 7-Zip en 559 voor CPUMark '99 :).

Ook het probleem met 'USB device over current status detected' wat ik in het begin bij een koude boot steeds had (en initieel dacht dat het door de USB-hub in de Dell 3000WFP kwam, maar dat was niet zo) is na de flash niet meer voor gekomen. Ben benieuwd of de PC morgen na een langere down-time ook zonder de 'over current'-melding gaat booten.

Het nieuwe BIOS voor de Tomahawk B350 ziet er dus goed uit. Boot-times mogen nog wat vlotter, maar ik hoop dat MSI daar nog hard mee aan het werk is ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

polli_ schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:37:
[...]

Ja, waarschijnlijk wel. Er zit een aantal temperatuursensoren in de CPU en waarschijnlijk ergens op het moederboard. Als die een verkeerde waarde aangeven in hardware dat zaI de software het ook verkeerd aangeven.

Ik zie dat je BIOS 1.42 gebruikt en dat is een BETA. Waarschijnlijk heb je daarom last van bluescreens en andere gekkigheid. Raad het je niet aan om een Beta Bios te gebruiken, voornamelijk vanwege de kans om je moederboard om zeep te helpen.
Om temperatuurproblemen uit de wereld te helpen heb ik zojuist een Cooler Master Masterliquid 240 waterkoeler besteld. Gedeeltelijk nerderigheid want heb nog nooit een waterkoeler gehad en gedeeltelijk gewoon echt nuttig. :P

Fijn dat de Thermaltake Core G3 slimline ATX behuizing wel ruim genoeg plek heeft voor waterkoelers. :)

Kan daarna verder neuzen als de problemen zich nog voordoen, maar temperatuur is dan gegarandeerd niet het probleem. Heb ik weer een oorzaak kunnen uitsluiten. :)

Denk dat met BIOS-updates en Windows-updates een groot gedeelte van de issues die er (nog) zijn wel worden opgelost hoor. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 13-03-2017 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
Dit weekend hebben wij (vriendin en ik) onze Ryzen 1700X systemen in elkaar gezet met watercooling (een custom loop, opgebouwd met Alphacool onderdelen). Alles loopt tot nu toe lekker en met weinig problemen. Behalve dat het bios opstart gebeuren/gedeelte best "traag" gaat (in verhouding) en als de CPU 100% loopt is een zachte "zoom/brom" hoorbaar (bij beide systemen, welke dus lekker stil zijn) in de buurt van de socket.

De GPU (een RX480, meegekomen uit het oude systeem) blijft op 100% netjes rond de 45-50 graden zitten waar de CPU in CPU-Z bij een "Stress CPU" op ca. 81 graden zou zitten.

Nu hoor je van alles over de sensoren die gebruikt zijn maar die 81 graden (op dat moment) klopt voor geen meter. Mijn hand op mijn waterblok houden heeft niet veel zin/nut maar als ik mijn vingers in de buurt van de socket/cpu probeer te houden heb ik echt niet het idee dat het maar in de buurt van de 81 graden kan zijn. Dit is ook de reden dat ik hierboven "zou zitten" en ook het water voelt niet erg warm/heet aan.

Het volgende stuk:
AMD Ryzen™ Community Update
maakt ook duidelijk wat ik ook ondervond.
[...]
Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature. In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor. No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700. Long term, we expect temperature monitoring software to better understand our tCTL offsets to report the junction temperature automatically.
[...]
Zelf heb ik het idee dat het weleens meer (dan +20) kan zijn. Al is rond de 60 graden niet heel slecht bij een "Stress CPU" test en alle cores op 3,77Ghz. heb alleen het geheugen op/naar 2400Mhz gezet (gekregen) en in het bios bij EZ system tuning op "Asus performence" (hoe het ook heet) aangezet.

[ Voor 4% gewijzigd door NINjak op 14-03-2017 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Nou, de aap is dus uit de mouw m.b.t. mijn temp issues :)

Ik heb het koelblok al 5x opnieuw gemonteerd, met 3 verschillende koelpasta's op zoek naar de oorzaak dat de CPU 50 graden Idle was, en de GPU 27 graden (in dezelfde custom waterloop)...

De fan-profielen staan al zo laag als ze gaan, en onder load wordt de GPU niet meer als 44 graden, maar de CPU rapporteerd dan vrolijk 65 graden, waardoor de fans willen gaan blazen. Ik hoop echt dat die 20 graden offset nog eraf gehaald wordt, of dat iig de Asus software hem kan negeren (desnoods via een optie) zodat mijn fans lekker rustig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 17:00
offtopic:
Kan iemand mij helpen een 4k resolutie foto te vinden van een ASUS Crosshair VI Hero? Zodat ik goed de moederbord kan bekijken.. Mijn google skills suck en ik kan enkel 1080p's vinden.\

Main rede waarom ik het vraag is waar de fan connectors zijn.

Mijn pc zal 3 fans aan de voorkant, 1 All in one Watercooler en 1 back fan, dus 4 fans, en 1 AIO. Asaik heeft de moederbord

1 x CPU Fan connector(s)
1 x CPU OPT Fan connector(s)
3 x Chassis Fan connector(s)
1 x W_PUMP+ connector
1 x AIO_PUMP connector

Dus, ik kom er 1 tekort? Of can ik de CPU fan connectors gebruiken. Liefst wil ik 40 euro besparen om geen fan controller te kopen

[ Voor 57% gewijzigd door JinShepard op 14-03-2017 11:52 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JinShepard schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:26:
offtopic:
Kan iemand mij helpen een 4k resolutie foto te vinden van een ASUS Crosshair VI Hero? Zodat ik goed de moederbord kan bekijken.. Mijn google skills suck en ik kan enkel 1080p's vinden.\

Mijn pc zal 3 fans aan de voorkant, 1 All in one Watercooler en 1 back fan, dus 4 fans, en 1 AIO. Asaik heeft de moederbord

1 x CPU Fan connector(s)
1 x W_PUMP+ connector
1 x AIO_PUMP connector

Dus, ik kom er 1 tekort? Of can ik de CPU fan connectors gebruiken. Liefst wil ik 40 euro besparen om geen fan controller te kopen
toon volledige bericht
Denk dat je sneller bent als je even de manual download vd support site. Daar staat het keurig in aangegeven met alle details die je nodig hebt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34
Aangezien het een noob is met google. >:) Hier de link http://dlcdnet.asus.com/p...AIR_VI_HERO_UM_V3_WEB.pdf

Pagina 1-24 staat alles

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Niet zo'n noob, er staat niet specifiek in of het kan wat ik wil, we zullen het zien. (zoiezo waarom leren ze nou niet alle chassis fans connectors op de bovenkant en rechterkant ipv onder 1 en dan links onder 1 etc )

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
JinShepard schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:26:
offtopic:

1 x CPU Fan connector(s)
1 x W_PUMP+ connector
1 x AIO_PUMP connector

toon volledige bericht
Ik heb op mijn setup, met een Asus PRIME x370 PRO, 4 fans aangesloten. Drie fans voor mijn waterkoeling (360mm radiator) en 1 case fan (uit) in de achterkant van mijn kast.

Op het moederbord zitten maar 2 aansluitingen voor fans op de kast (case fans). Ik heb de/alle aansluitingen en ook die van de cpu_fan en cpu_opt er gewoon bij betrokken en het werkt goed ;) In de bios zijn de instellingen van alle 4 fans te zien en te regelen.

Ik denk dat je geen (niet echt) een fan controller nodig heb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het helpt ook als je meldt of je fans PWM zijn of niet.

Zo ja, dan kun je ze allemaal heel makkelijk een profiel geven in het bios.

En ja je kunt de CPU (opt) header gebruiken.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik wacht al sinds 2 maart op een 1700 en een asus prime b350 bij azerty ,Helaas kan ik nu nog niet meespelen met jullie :(

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Help!!!! schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:43:

Ik denk dat je die van de AIO ook zonder probleem kan gebruiken daar zit mijn verlichting van mijn cpublok nu op aangesloten (gebruik dus alleen de spanning van de aansluiting). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Speedy-J schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:46:
Ik wacht al sinds 2 maart op een 1700 en een asus prime b350 bij azerty ,Helaas kan ik nu nog niet meespelen met jullie :(
Dat is flink balen! Je kan kijken of ze bij andere winkels wel leverbaar zijn. Er is niets mis met je bestelling annuleren. Ik heb dat zelfs 2x gedaan voor mijn moederbord omdat de winkels waar ik heb besteld had niet konden leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ga het idd overwegen om te annuleren ,ik ben wel specifiek op zoek naar dat asus prime b350 moederbord. Omdat die ook cf ondersteund als een van de enige.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:43:

Ze zijn allemaal PWM's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Waarom niet gewoon een 3-weg PWM splittertje ofzo? Alleen even controleren dat je mobo-poort genoeg power kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top. Werkt wel heel mooi bij ASUS hoor. In het bios simpelweg in een grafiek de fancurve met de muis verslepen voor een custom profiel per fan. Uiteraard kan het ook in software onder windows.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Nou... ik had voor de gein een mailtje gestuurd naar ASRock of zij me misschien iets konden vertellen over de levering van hun borden. Maar zoals deels al verwacht 0 informatie. Je zou toch denken dat er op z'n minst iemand ergens duidelijkheid kan geven over hoe lang we nog moeten wachten?
Dear Tom,

Thanks for your email
Kindly please check with our partners for availability

http://www.asrock.com/gen...t=All&Country=Netherlands

As you know, the boards are very good and in huge demand
We are trying to cope with them market demand so we will try to fulfill it ASAP
Thanks

Tim Hioe
ASRock Europe B.V.
meest opvallende vind ik nog dat ik mijn mailtje in het nederlands heb opgesteld (sales@asrock.nl is immers een nederlands adres), maar vervolgens een engels antwoord terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:11
Komt omdat er vrijwel alleen engelstalig personeel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bij mij is me moederbordje onderweg :)
Asus prime b350 om mee te beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Speedy-J schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:06:
Ik ga het idd overwegen om te annuleren ,ik ben wel specifiek op zoek naar dat asus prime b350 moederbord. Omdat die ook cf ondersteund als een van de enige.
Ik had de Asus Prime B350M-A in pre-order bij Azerty besteld samen met de 1800X. Die laatste stond al meer dan een week op 'gereserveerd'. Azerty heeft nu juist alles verzonden *O*

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Eindelijk weer aan de praat gekregen, 3.6ghz en geheugen op 2933mhz op een GB AB350-G3 :)
Wel grappig dat de Gigabyte SIV app nu zegt dat het geheugen op 2133 draait. Eerst was dat andersom: SIV zei 2933 en CPU-Z zei 2133.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uIGc6/c2879577d0.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uIGcI/c2c824f707.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

https://community.amd.com...a-better-amd-ryzen-system

We have internally observed good results from 2933, 3200, and 3500 MT/s rates with 16GB kits based on Samsung “B-die” memory chips. Potential kits include:

Geil EVO X - GEX416GB3200C16DC [16-16-16-36 @ 1.35v]
G.Skill Trident Z - F4-3200C16D-16GTZR [16-18-18-36 @ 1.35v]
Corsair CMK16GX4M2B3200C16 VERSION 5.39 [16-18-18-36 @ 1.35v]

Het ziet er dus naar uit dat het Corsair kitje dat ik besteld heb door AMD aangeraden wordt, zouden er nog twijfels zijn over welk geheugen aan te raden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Borromini schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:09:
[...]

Ik had de Asus Prime B350M-A in pre-order bij Azerty besteld samen met de 1800X. Die laatste stond al meer dan een week op 'gereserveerd'. Azerty heeft nu juist alles verzonden *O*
Ik heb de Prime B350 Plus van azerty en is ook sinds net verzonden ,nu me Ryzen 1700 nog en ik kan gaan.
Als geheugen heb ik de Kingston hyperX fury 2666MHz ,staat op de QVL dus ik hoop ook dat het gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06 00:41

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Ik laat deze zelfgemaakte meme maar hier achter. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GghMXk7mbnM25RVefiHs2bix/full.jpg

Mijn excuses voor de vingerafdrukken op de stickers.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante threads voor (potentiele) ASUS Crosshair VI bezitters.

Post inzake CH6 bios bricks:

ROG Crosshair VI series topic by Elmor incl. OC guide

[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 14-03-2017 19:02 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ram-G-maN schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:47:
Ik laat deze zelfgemaakte meme maar hier achter. :+

[afbeelding]

Mijn excuses voor de vingerafdrukken op de stickers.
Er zit een blauwe rand aan de Ryzen sticker? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34
Saturnus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Lijkt me eerder over een Intel sticker heen geplakt

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Saturnus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Nee dat was mijn oude Intel Core i5 (Skylake) stickertje. Onder AMD Radeon Graphics stickertje zit dus een Nvidia GeForce stickertje. Ik heb deze bewust "quasi-nonchalant" erop geplakt om iets te suggereren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
O, wat dan? Ja, nu moet je wel kleur bekennen (rood misschien) :+

[ Voor 6% gewijzigd door NINjak op 15-03-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

NINjak schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:10:
O, wat dan? Ja, nu moet je wel kleur bekennen (rood misschien) :+
:P Als het nog roodkleuriger moet dan zal ik mijn WD Green eruit moeten trekken en een nieuwe in plaatsen. ;)
Trouwens ik stoor mij wel aan die USB-connectoren aan de voorzijde, want die zijn dus blauw. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ram-G-maN op 15-03-2017 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
winwiz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:13:
[...]

Lijkt me eerder over een Intel sticker heen geplakt
Ram-G-maN schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Nee dat was mijn oude Intel Core i5 (Skylake) stickertje. Onder AMD Radeon Graphics stickertje zit dus een Nvidia GeForce stickertje. Ik heb deze bewust "quasi-nonchalant" erop geplakt om iets te suggereren. ;)
Ah nu zie ik het beter. Haha wel mooi. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gstoffers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-04 14:57
Maakt het veel uit of ik de drivers gebruik van de moederbord fabrikant of gewoon de drivers van windows 10 zelf gebruik? Met name de chipset driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik gebruik indien mogelijk altijd die van de chipset fabrikanten zelf. Dus voor de AMD B350 chipset pak ik de meest recente drivers bij AMD zelf. Voor de Realtek LAN shop ik bij Realtek zelf. Et cetera. :)

Ze zijn namelijk vaak recenter dan die je moederbordfabrikant aanbiedt. Alhoewel dat op dit moment nog niet veel zal verschillen :P

---

Ziezo... de CoolerMaster MasterLiquid 240 is gearriveerd. Zometeen eens op m'n gemak inbouwen en daarna kijken wat voor verbetering het brengt t.o.v. de Noctua NH-L9x65 SE-AM4 die er nu op zit.

Zie al wel dat ik de AMD brackets terug moet plaatsen omdat de MasterLiquid daar gebruik van maakt. Geen eigen backplate voor de waterkoeler, beetje jammer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Wildfire schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:37:
Ik gebruik indien mogelijk altijd die van de chipset fabrikanten zelf. Dus voor de AMD B350 chipset pak ik de meest recente drivers bij AMD zelf. Voor de Realtek LAN shop ik bij Realtek zelf. Et cetera. :)

Ze zijn namelijk vaak recenter dan die je moederbordfabrikant aanbiedt. Alhoewel dat op dit moment nog niet veel zal verschillen :P
Goede tip, Gigabyte zit nog op 16.50. Maar... nu ga ik hier naartoe: http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064
Ik heb dus 17.3.1 gedownload, maar na installatie staat er bij "Driver Packaging Version" dat 16.60 is geinstalleerd en bij "Radeon Software Version" 17.2.1. Hoort dat? :?

[ Voor 4% gewijzigd door mstx op 15-03-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wildfire schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:37:
Ziezo... de CoolerMaster MasterLiquid 240 is gearriveerd. Zometeen eens op m'n gemak inbouwen en daarna kijken wat voor verbetering het brengt t.o.v. de Noctua NH-L9x65 SE-AM4 die er nu op zit.
Had je het al meegekregen dat de 1700X en 1800X (niet de gewone 1700) een 20°C offset hebben, waar veel van de huidige software geen rekening mee houdt ? Hierdoor geven ze dus bv. 79°C aan terwijl de CPU maar 59°C is. Misschien was dat jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

mstx schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:59:
[...]

Goede tip, Gigabyte zit nog op 16.50. Maar... nu ga ik hier naartoe: http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064
Ik heb dus 17.3.1 gedownload, maar na installatie staat er bij "Driver Packaging Version" dat 16.60 is geinstalleerd en bij "Radeon Software Version" 17.2.1. Hoort dat? :?
Die radeon software drivers doen wat gaar kwa driver versienummers, moet je niet al te scherp naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 897027

I am having difficulties to POST.

I used the following corsair memory: CMK16GX4M2A2133C13R. Apparently it's not supported by the motherboard [GIGABYTE AB350M GAMING 3]. Anyone perhaps tested these memory modules? Just wondering what's the chance of it actually not working because of the memory. All fans spin-up when I power-on but get no HDMI/DVI signal.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 897027 op 15-03-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Phuncz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:14:
[...]

Had je het al meegekregen dat de 1700X en 1800X (niet de gewone 1700) een 20°C offset hebben, waar veel van de huidige software geen rekening mee houdt ? Hierdoor geven ze dus bv. 79°C aan terwijl de CPU maar 59°C is. Misschien was dat jouw probleem.
Ik had het gelezen ja. Zou wel stom zijn dat Ryzen Master van AMD zelf het dus ook fout uitleest...

In ieder geval komt ik met de MasterLiquid 240 onder Prime95 small FFT op zo'n 72 graden uit met de pomp op full en de fans op standard mode. Da's in ieder geval bijna 20 graden lager dan met de Noctua luchtkoeler toen ik de stresstest afkapte omdat ik de temperatuur te hoog vond worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zijn er hier al mensen met Ryzen aan het overclocken geweest?
Hebben jullie al opties gezien om het Infinity Fabric te overclocken?

Daar zit op dit moment het performance probleem van Ryzen. Als je van CCX 1 naar 2 moet heb je met veel latency te maken. Hetzelfde geld voor de L3 cache. Als je die link kan versnellen zou je de bottelnek kleiner kunnen maken.

Al vrees ik dat je daar de bus voor moet overclocken. En dan was er volgens mij een bug dat je systeemklok niet meer in sync blijft.

Zo ver ik weet is er niets zo iets als een Nothbrige clock waar je die IF en L3 cache dan mee overclockt.

(ik heb zelf nog geen Ryzen systeem dus heb er zelf nog niet echt in kunnen duiken)

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 15-03-2017 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Astennu schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:36:
Zijn er hier al mensen met Ryzen aan het overclocken geweest?
Hebben jullie al opties gezien om het Infinity Fabric te overclocken?
als ik me niet vergis zat de Infinity Fabric vast aan de RAM speeds, vandaar al die berichten dat Ryzen vrolijk wordt van snel ramgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Gelunox schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 23:16:
[...]

als ik me niet vergis zat de Infinity Fabric vast aan de RAM speeds, vandaar al die berichten dat Ryzen vrolijk wordt van snel ramgeheugen.
Als dat zo is moet je idd je ram zo hoog mogelijk clocken. Dan is 2400 MHz lang niet genoeg en wil je minmaal 3200 Mhz draaien.

Een maat van mij krijgt dit weekend zijn setup. Alleen twijfel ik over zijn geheugen keuze. Maar ik kan daar wel een keer wat testjes gaan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 15-03-2017 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt er wel op ja.
https://www.reddit.com/r/...cked_12_ram_speed_faster/

3200mhz it is, accept no substitutes. :)
Oh en gefeliciteerd. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-03-2017 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 00:49:
Lijkt er wel op ja.

Oh en gefeliciteerd. ;)
Eigenlijk niet eens zo verassend, dit is natuurlijk AMD waar we het over hebben. Hardware nog niet binnen of de hoofdpijn begint al een beetje.

Maar goed, ik hoef niet weer een nieuw vormpje te 3D printen om de lijm uit de CPU te slopen en om er een exotische metaalpasta in te smeren zeg maar.

Ben ik even blij dat ik niet voor 2133mhz 64GB ben gegaan...
Het 2 stick 2 rank 3000 kitje wordt tenminste 2600mhz gedraait. Maar als dat tientallen ns extra opleverd bij core communicatie moet ik toch even afwachten hoe dat gaat verbeteren.

Maar zoals daar op Reddit ook gepost wordt -> Betere EUFI's naar mate de fabrikanten eindelijk wel tijd hebben dingen op orde te krijgen voor AMD, des te sneller de systemen met Ryzen erin gaan worden.

Verwacht ergens ook nog steeds dat we iets hogere clocks gaan zien met betere EUFI's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 00:49:
Lijkt er wel op ja.

Oh en gefeliciteerd. ;)
Lijkt er inderdaad op. Ze hebben het er over dat het een 1:2 ratio is.

AMD is zelf ook aan het testen:
YouTube: AMD Ryzen™ 5 Desktop Processor Sneak Peek

Bij de min FPS zie je (F1 2016)
MHZ 2133 vs 2933
AVG 112 vs 128
Min 84 vs 93
Max 129 vs 150

De meeste reviews hebben met 2400MHz getest. En zoals je hier boven ziet is er genoeg winst te halen. Nu is het wel de vraag hoe groot het verschil tussen 2400 en 2933 is en tussen 2933 en bv 3200 en 3600 maar het is in ieder geval slim om zo snel mogelijk geheugen te nemen en minimaal voor 3200 te gaan.

Bij voorkeur overclocken naar 3600. Ik ben nu wel blij dat ik mijn build uitgesteld heb. Ga nu eerst wachten tot duidelijk is welk geheugen goed overclockt met Ryzen CPU's en welk mATX moedebord je dan moet hebben. Want tot nu toe lijken de midrange mATX borden al minder bios updates te krijgen dan de atx (was bij Intel ook al zo :'()

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

djunicron schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 02:27:
[...]Verwacht ergens ook nog steeds dat we iets hogere clocks gaan zien met betere EUFI's.
UEFI or EUFI ;)

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:35
Iemand die de 1700 met MSI Tomahawk heeft die trouwens ook de led op de wraith spire kan veranderen?
Bij gaming app kan ik niet kleur wisselen gaat ie alleen auto naar paars toe.

Daarnaast iemand zijn geheugens(Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15) wel op 3000 mhz geclocked of moeten we gewoon wachten op betere ondersteuning via de bios? Denk dat ik mijn cpu deze week ga proberen te overclocken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Fordius schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:50:
Iemand die de 1700 met MSI Tomahawk heeft die trouwens ook de led op de wraith spire kan veranderen?
Bij gaming app kan ik niet kleur wisselen gaat ie alleen auto naar paars toe.

Daarnaast iemand zijn geheugens(Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15) wel op 3000 mhz geclocked of moeten we gewoon wachten op betere ondersteuning via de bios? Denk dat ik mijn cpu deze week ga proberen te overclocken ook.
Je hebt de RGB kabel wel aangesloten? :P

Dat geheugen heeft er ook moeite mee op mijn Gigabyte mobo dus ik vrees dat we op een bios update moeten wachten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:35
mstx schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:51:
[...]

Je hebt de RGB kabel wel aangesloten? :P

Dat geheugen heeft er ook moeite mee op mijn Gigabyte mobo dus ik vrees dat we op een bios update moeten wachten. :Y)
Jah heb die aangesloten, met de pijl richting de achterkant van de kast ( dus waar de shield zit )
Mag hopen dat dat de juiste kant is, maar enige wat die doet is enkel paaars ( als ik gaming app ) opnieuw installeer word ie rood, maar zodra ik kleur probeer te veranderen is het enige dat ie selecteert paars :P

Tenzij ik de pijl andere kant op moet hebben :P Hmm dan maar even wachten dat de geheugens wat beter ondersteund worden op de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fordius schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:50:
Ryzen lijkt 3000mhz helemaal niet te gaan ondersteunen. 2933mhz is het beste wat je kan doen of zelf overclocken naar 3200mhz als je dat stabiel krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Frank morgen krijg ik CPU en geheugen binnen ,zodra alles draait ga ik hem overklokken met tot nu toe de stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Ik heb nu een stuk of 20 keer onderstaande stappen herhaald:
Opstarten -> Naar BIOS -> Save&exit -> (computer reboot) -> Naar BIOS -> Save&exit -> (computer reboot) -> Naar BIOS -> etc......

Met steeds het XMP 2933 profiel geselecteerd. 2/3e van de keren springt hij terug naar 2133mhz (computer gaat dan enkele seconden helemaal uit) en 1/3e van de keren blijft hij op 2933 draaien. Wanneer ik dan naar Windows ga blijft hij het perfect doen en kan ik gewoon gamen en dergelijke dus aan de stabiliteit ligt het niet. 8)7
Ook met elk reepje apart geprobeerd maar steeds het zelfde gedrag, dus aan het geheugen ligt het ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door mstx op 16-03-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

@mstx, CLR CMOS jumpertje op de verkeerde plek op het bord zitten?

Pagina: 1 2 ... 66 Laatste