Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:05:
Ik denk dat ik zelf bij mijn Prime X370-Pro zal blijven. De CPU zal waarschijnlijk de 3700X gaan worden. Als de 3700X en 3800X een beetje zoals de 1700 en 1800X gaan worden, dan neem ik het geringe OC potentieel denk ik voor lief. Het gaat al duur genoeg worden voor mij.
Ik ben wel benieuwd waarom iemand een eerste generatie Ryzen zou upgraden?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:41:
[...]

Omdat ik met 1080p/144Hz zit en ik makkelijk een sprong in framerates ga zien in vrijwel elke game die ik speel. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 11:14
XWB schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:41:
[...]

Niet omdat het moet maar omdat het kan. ;)
Ik ben zo iemand die elke 6 maanden een andere GPU neemt, absoluut niet nodig maar ik denk dat dat het verschil is tussen de fanatieke hobbyist en de gewone gebruiker is.
Ik vind het leuk om met nieuwe hardware te prutsen en dat te tweaken, ervaring leert mij dat er hier veel zo zijn. :)

P.S. Ik ga waarschijnlijk voor de gewone 3600, puur om zo veel mogelijk uit overclocken te behalen.
Ik heb geen baat bij meer dan 12 threads momenteel.

[ Voor 24% gewijzigd door unfor op 08-06-2019 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik vraag me eigenlijk af wat mensen hier gaan doen. Uiteraard ga ik er vanuit dat iedereen over gaat naar Ryzen 3000. :+
Ik twijfel nog. Zelf heb ik ook een Prime X370-Pro gecombineerd met een 1800X die ik liever zou gebruiken in een NAS/server-projectje binnenkort, maar dan zou de vervanger de 2700X of 3x00X worden. Echter ben ik nog niet zeker dat de 3000-series een goed idee is op dit bordje, aangezien ik ervan uit ga dat ik er niet alle prestaties ga uit krijgen. PBO liep al niet optimaal met de combo 2000-series op een X370 bordje, kwam ik wel eens tegen. Dus ik verwacht dat de 3000-series nog minder tot zijn recht komt op een X370 bordje.

Maar de vraag is dan: ga ik dan voor een tweede 1800X, een 2700X, een 3700-3900X of een combinatie met een nieuw moederbord ? Zeker de prijs zal bepalend zijn voor de 3000-series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ga waarschijnlijk upgraden vooral omdat het hobby is. CPU en mogelijk mobo. Maar zoals altijd wil ik eerst reviews zien en hangt het ook af van het totaalplaatje incl. prijzen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 07:28:
[...]

Ik twijfel nog. Zelf heb ik ook een Prime X370-Pro gecombineerd met een 1800X die ik liever zou gebruiken in een NAS/server-projectje binnenkort, maar dan zou de vervanger de 2700X of 3x00X worden. Echter ben ik nog niet zeker dat de 3000-series een goed idee is op dit bordje, aangezien ik ervan uit ga dat ik er niet alle prestaties ga uit krijgen. PBO liep al niet optimaal met de combo 2000-series op een X370 bordje, kwam ik wel eens tegen. Dus ik verwacht dat de 3000-series nog minder tot zijn recht komt op een X370 bordje.

Maar de vraag is dan: ga ik dan voor een tweede 1800X, een 2700X, een 3700-3900X of een combinatie met een nieuw moederbord ? Zeker de prijs zal bepalend zijn voor de 3000-series.
Ik heb zelf in principe ook nog de optie om mijn X370 door te schuiven. Ik bouw ondertussen ook nog een goedkope tweedehands PC voor mijn moeder die echt iets beters nodig heeft dan een 8+ jaar oude laptop zonder SSD die constant blijft hangen. Aangezien het mijn moeder is loop ik ook regelmatig zelf alles op te lossen en dan gaat die laptop me mateloos irriteren. Ik schuif mijn 1700 en wat ander spul dat ik nog heb liggen gewoon door en koop de rest. :P

Verder maak ik me dus meer zorgen over RAM dan PBO. Ik vermoed namelijk dat AMD weet dat Intel geen schijn van kans maakt en daarom hebben ze de chips nog relatief laag geclockt. Als we zagen dat ES chips op Chipshell al 4,8GHz of zelfs met moeite 5GHz deden, dan weet je eigenlijk al dat de chips inclusief boostclocks is gebinned voor yields, niet optimale prestaties. Klopt dit, dan is Ryzen 3000 vergelijkbaar met Ryzen 1000, niet 2000. Dan kan je PBO net zo goed negeren en handmatig een offset vcore instellen, correcte LLC instelling vinden en kijken waar de limiet ligt.

Een andere zorg zou zijn of het klopt dat we IF clock controle krijgen. Daar wordt sterk op gehint. Wordt dat ook goed geïmplementeerd op X370? Ik zie als ultieme back up ook al dat de X470 Prime enorm in prijs aan het dalen is. Ik denk ook niet dat een 3700X of 3800X meer zal verbruiken dan een 2700X. Dan is die perfect adequaat. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als er grote verbeteringen te halen zijn in gaming (1440p 144Hz) dan upgrade ik mijn 2700x wel denk ik. Er zit nog wat meer potentieel in mijn 2080 dan ik er nu uit krijg met een allcore 4.2GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor diegenen die zich het nog afvragen:

Is the Ryzen Balanced power plan still relevant for 2nd generation Ryzen? Answered by AMD's Robert Hallock

PS:
In vervolg op mijn oproep Help!!!! in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic" zal ik vlak voor launch zo rond 5 juli een nieuw topic openen en de mensen die zich aanboden toevoegen als mede TS.

Idee is dat dit topic dan onder andere titel blijft doorlopen voor de Zen 1 en Zen 1+ generatie.

[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 19-06-2019 08:58 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 06:28
Edit: Dubbele post*

[ Voor 97% gewijzigd door swoutr op 20-06-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:50:

PS:
In vervolg op mijn oproep Help!!!! in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic" zal ik vlak voor launch zo rond 5 juli een nieuw topic openen en de mensen die zich aanboden toevoegen als mede TS.

Idee is dat dit topic dan onder andere titel blijft doorlopen voor de Zen 1 en Zen 1+ generatie.
Ik had altijd AMD Zen Overklok Topic lopen voor overklokervaringen, wat wel iets anders is dan algemenere platformervaringen, alhoewel met Zen waar alleen geheugencompatibiliteit al een groot ding was, de overlap wel flink was toegenomen. In ieder geval, voor mijn gevoel is dat topic gefaald. Ik zou delen kunnen aanleveren als medeauteur. De processortabellen zijn bijvoorbeeld wel mooi. Dan zou je dus een topic krijgen waar elke vorm van ervaring met Ryzen 3000 / Threadripper 3000 in samen komt, maar aangezien dat nu ook al gebeurt, zou dat geen verrassing moeten zijn. Het hele 'Overclocking & Tweaking' forumdeel kan ook wel dicht, dat interesseert De Persgroep toch geen bal en Tweakersleden zo te zien ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
swoutr schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:50:

Is de 3700 de extra centen waard voor gaming? Of kan ik beter de 3600X gaan en deze OC'en.
Even de benchmarks afwachten.. niemand kan hierop antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:34:
[...]

Ik had altijd AMD Zen Overklok Topic lopen voor overklokervaringen, wat wel iets anders is dan algemenere platformervaringen, alhoewel met Zen waar alleen geheugencompatibiliteit al een groot ding was, de overlap wel flink was toegenomen. In ieder geval, voor mijn gevoel is dat topic gefaald. Ik zou delen kunnen aanleveren als medeauteur. De processortabellen zijn bijvoorbeeld wel mooi. Dan zou je dus een topic krijgen waar elke vorm van ervaring met Ryzen 3000 / Threadripper 3000 in samen komt, maar aangezien dat nu ook al gebeurt, zou dat geen verrassing moeten zijn. Het hele 'Overclocking & Tweaking' forumdeel kan ook wel dicht, dat interesseert De Persgroep toch geen bal en Tweakersleden zo te zien ook niet.
Complimenten voor je TS en dank voor je aanbod. In het ervaringen topic ging het inderdaad ook regelmatig over (memory) OC naar bijv 3200. Er is zeker overlap en een harde scheidslijn is m.i. niet altijd even goed te trekken / handhaven.

Apart ervaringen topic en apart oc topic of meer gecombineerd, er is voor allebei wat te zeggen.
Bestaande situatie is voor mij ok maar vind het ook prima als oc en ervaringen gecombineerd worden. Ik zal je tzt toevoegen als mede TS. Als er veel behoefte blijkt aan een apart oc topic dan kan dat natuurlijk altijd ook nog.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Complimenten voor je TS en dank voor je aanbod. In het ervaringen topic ging het inderdaad ook regelmatig over (memory) OC naar bijv 3200. Er is zeker overlap en een harde scheidslijn is m.i. niet altijd even goed te trekken / handhaven.

Apart ervaringen topic en apart oc topic of meer gecombineerd, er is voor allebei wat te zeggen.
Bestaande situatie is voor mij ok maar vind het ook prima als oc en ervaringen gecombineerd worden. Ik zal je tzt toevoegen als mede TS. Als er veel behoefte blijkt aan een apart oc topic dan kan dat natuurlijk altijd ook nog.
Ja ik beschouw het als een natuurlijk verloop, gelukkig hebben we überhaupt een community. :)
Prima en bedankt. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Saturnus schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:34:
[...]
Het hele 'Overclocking & Tweaking' forumdeel kan ook wel dicht, dat interesseert De Persgroep toch geen bal en Tweakersleden zo te zien ook niet.
Het ouderwetse overclocken waarbij je met een S939 Opteron 170 50% hogere frequenties kon behalen (2.0GHz naar 3.0GHz en dus effectief een heel goedkope X2 6000+ had) of met een E6600 zelfs zo'n 67% (2.4GHz naar 4.0GHz) zijn al lang voorbij. Tegenwoordig zijn het kleine optimalisaties aan het geheugen en dan houdt het eigenlijk al op. Dat geldt zowel voor GPUs als CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 16:24
Ik vraag me eigenlijk af wat mensen hier gaan doen. Uiteraard ga ik er vanuit dat iedereen over gaat naar Ryzen 3000. :+

Ik denk dat ik zelf bij mijn Prime X370-Pro zal blijven. De CPU zal waarschijnlijk de 3700X gaan worden. Als de 3700X en 3800X een beetje zoals de 1700 en 1800X gaan worden, dan neem ik het geringe OC potentieel denk ik voor lief. Het gaat al duur genoeg worden voor mij.

Ik weet al dat mijn bord minstens 3333MT/s gewoon kan booten. Zeer instabiel, maar het moederbord is daar geen harde barrière. Dat is dan de ASUS Prime X370-Pro die met T-topology zit en dan alsnog niet echt lekker wil bij eigenlijk niemand. Het lijkt voor dit bord ook slechter te zijn geworden met Ryzen 1000 en B-die nadat 3803 uitkwam met AGESA voor Ryzen 2000. ASUS lijkt het in haar bios verprutst te hebben want de traces zullen niet magisch slechter zijn geworden. Helaas kwam ik daar te laat achter en is terugflashen heel wat gedoe. Met mijn geluk verander ik mijn bordje dan gegarandeerd in een baksteen. Toch maar niet. :P

Hier en daar ben ik wel eens tegengekomen dat 3400MT/s gehaald is met een Ryzen 2000. Het lijkt dus ook niet helemaal dramatisch te zijn. Ik zit ook met een extreem vroege productie 1700 die echt geen goede IMC heeft. Deze lijkt op zich redelijk clockspeed tolerant te zijn, maar lijkt ook erg snel instabiel te worden. Dat verklaard waarschijnlijk waarom ik in de donkere dagen van de Ryzen 1000 launch, gewoon 3200MT/s kon booten, maar dat het nooit lang stabiel bleef en na een paar reboots altijd resette. Dat kon opeens niet meer na de eerste AGESA update. Was overigens ook een ander bord.

Ik hoop dat ik er misschien nog wat meer uit zal kunnen persen met een Ryzen 3000 met een hopelijk veel betere IMC. Anders 3333MT/s maar stabiel krijgen met strakke timings. Mocht het alsnog absoluut dramatisch zijn tot het punt dat ik niet eens de XMP van 3200MT/s 14-14-14-34 stabiel krijg, dan gaat het waarschijnlijk wel kriebelen en ga ik kijken naar een X470 Prime Pro, ROG Strix of als de prijzen hopelijk zakken de C7H. :)
Still on the fence.

Ik leun naar intel 9900k puur omdat ik weet dat ik daar zonder problemen 4266 mhz ram op kan prikken en er weer 5 jaar mee kan doen.
De prestatie,geheugen support en totaalprijs en en of ik me over die verrekte MB fan kan zetten of een x470 goed genoeg vind gaat de doorslag geven betreft 3800x en 9900k.
Anders word het een msi pro carbon met 9900k, dark rock pro 4 en 16 gb ddr4 4266.
Gelukkig heb ik geen haast. de upgrade was al 2 a 3 jaar geleden in de planning maar met alleen een gpu upgrade naar 1070 haal ik in de meeste games nog altijd de 75 hz refresh rate van mijn scherm of dicht in de buurt daarvan.
En gezien de geheugen support die toch deels afhankelijk is van het moedebord is voor mijn ijs x570 toch wel een verijsde.
En dat brengt weer kosten met zich mee over intel. hoe cpu+ moederbord onder de streep word blijft een vraag.
En bij x470 heb je nog de issue bios support en flash wat bij veel borden toch wel een probleem kan zijn.
Daarnaast had je nog de verhalen dat bij snel ram geheugen de UClk gehalveerd word en de vraag hoe dit impact heeft op de prestatie van duurder ram en het systeem als geheel.
We willen natuurlijk niet een situatie waar ddr4 3200 interessanter word dan een 4000+ setje.
Ik ben erg beniewd hoe en of dit een impact gaat hebben.

We gaan het zien. ik heb geen haast.
Het zijn interessante tijden en frustrerende tijden.
Net als je denkt alles te weten word er weet een handvol onbekende zaken in de groep gegooid en ik ben een persoon die ieder detail boven water wil hebben dus het word lastig.

Zo ben ik ook nog altijd niet uit over de koeling wat zeker biji ryzen exytra belangrijk is want meer koeling = betere prestaties zonder iets te doen.

en gezien de volgende afbeeldingen :

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/14407/Ryzen9_3800X_Car_678x452.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/14406/IMG_20190526_111541.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/images/products/2018/cooling/cooling/org/2018-04-27-product.png

Kan je zien dat de chiplets in het zuiden komen en de koeler de heatpipes in een andere directie georiënteerd zijn en dat de setup qua contact niet optimaal is.
Misschien krijgen we ryzen 3000 coolers of worden AIO de betere keuze in dit geval.
Youtubers en reviewers hebben genoeg te testen in ieder geval.

Koeler op de afbeelding is een dark rock pro 4 trouwens en de noctua heeft dezelfde oriëntatie voor degene die het willen weten.
7/7 kan me niet snel genoeg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
De koeler z'n heat pipes liggen juist ideaal gepositioneerd. De chiplets komen dus "beneden" te liggen. Dat betekent dat iedere kant van de koeler 1 chiplet kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarboven komt nog dat het punt van een IHS het verspreiden van hitte van de CPU over de gehele oppervlakte van de IHS is. Het punt van een IHS is om deze heet te laten worden waarna de hitte via het koelblok en de ventilatoren uit de kast geblazen zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 15:00

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Grapjassen. Dit is precies waar een IHS voor is uitgevonden. De orientatie van je koeler t.o.v de chiplets zal ongeveer net zoveel effect hebben als de stroomrichting van koelwater (niks dus). :P

Edit: @DaniëlWW2 was me net voor. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 19-06-2019 15:35 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Voor mij gaat de keuze gelukkig best makkelijk zijn :+.

- x470 ITX (met de 2700X er nog in) eruit, X570 DTX erin.

Als ik ongeduldig ben:
Juli:
- 3900X erin. (x570)
September:
- 3900X eruit. (x570)
- 3950X erin. (x570)
- 2700X eruit. (x470)
- 3900X erin (x470)
- 2700X eventueel op Tweakers rond laten gaan zodat anderen nog eventuele BIOS updates kunnen uitvoeren :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:39:
Voor mij gaat de keuze gelukkig best makkelijk zijn :+.

- x470 ITX (met de 2700X er nog in) eruit, X570 DTX erin.

Als ik ongeduldig ben:
Juli:
- 3900X erin. (x570)
September:
- 3900X eruit. (x570)
- 3950X erin. (x570)
- 2700X eruit. (x470)
- 3900X erin (x470)
- 2700X eventueel op Tweakers rond laten gaan zodat anderen nog eventuele BIOS updates kunnen uitvoeren :+.
Dus over drie weken een 3900X en dan in september een 3950X. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Ik ga dadelijk upgraden van een 2600k die mijn systeem enorm bottlenecked icm oud ram en een oud moederbord.

Ik twijfel tussen de 3600X of de 3700, dit in combinatie met nieuw ddr4 geheugen, heb nu nog ddr3 1333 mhz ram.

De switch naar ddr4 op 3200mhz icm met een van de 2 bovenstaande cpu's en mijn R9 Fury gaan een enorm verschil maken verwacht ik.

Ondanks dat er nog geen benchmarks beschikbaar zijn, is een 8 core cpu nodig voor alleen gaming? Of voldoet de 3600 met 6 cores meer dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:00:
[...]
Dus over drie weken een 3900X en dan in september een 3950X. :Y)
30 september is nog zo lang. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:39:
Zo ben ik ook nog altijd niet uit over de koeling wat zeker biji ryzen exytra belangrijk is want meer koeling = betere prestaties zonder iets te doen.

en gezien de volgende afbeeldingen :

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kan je zien dat de chiplets in het zuiden komen en de koeler de heatpipes in een andere directie georiënteerd zijn en dat de setup qua contact niet optimaal is.
Misschien krijgen we ryzen 3000 coolers of worden AIO de betere keuze in dit geval.
Youtubers en reviewers hebben genoeg te testen in ieder geval.

Koeler op de afbeelding is een dark rock pro 4 trouwens en de noctua heeft dezelfde oriëntatie voor degene die het willen weten.
7/7 kan me niet snel genoeg komen.
Noctua heeft verschillende orientaties. Bij de D15 is het hetzelfde als bij jouw plaatje van de Dark Rock Pro 4. Bij een U14 of U12 is het zoals in mijn plaatje hieronder waarbij de rode strepen de heatpipes zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AprpIsmxDB2jibGW6csiNw1C/full.png

Maar in de praktijk maakt het volgensmij echt geen bal uit.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:39:
[...]

30 september is nog zo lang. ;w
We nemen het je niet kwalijk. :(:)
Dit topic is er uiteindelijk mede zodat we elkaar moreel kunnen ondersteunen in onze voorliefde voor dure computerhardware. :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 18:44
swoutr schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:19:
....
Ondanks dat er nog geen benchmarks beschikbaar zijn, is een 8 core cpu nodig voor alleen gaming? Of voldoet de 3600 met 6 cores meer dan genoeg?
Een 8 core lijkt me voorlopig alleen meerwaarde bieden bij gaming als er extra taken naast lopen zoals gaming + streaming misschien.
3600 lijkt me prima. ;)

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
swoutr schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:19:
Ik ga dadelijk upgraden van een 2600k die mijn systeem enorm bottlenecked icm oud ram en een oud moederbord.

Ik twijfel tussen de 3600X of de 3700, dit in combinatie met nieuw ddr4 geheugen, heb nu nog ddr3 1333 mhz ram.

De switch naar ddr4 op 3200mhz icm met een van de 2 bovenstaande cpu's en mijn R9 Fury gaan een enorm verschil maken verwacht ik.

Ik zou zeggen dat een 6 core met SMT normaal gesproken voldoende is voor de komende jaren voor puur gamen. Doe je zaken tegelijkertijd ernaast zoals streaming dan is een 8core + SMT wel een betere optie.

Sowieso altijd eerst benchmarks en ervaringen afwachten.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 16:24
Paprika schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:32:
De koeler z'n heat pipes liggen juist ideaal gepositioneerd. De chiplets komen dus "beneden" te liggen. Dat betekent dat iedere kant van de koeler 1 chiplet kan koelen.
Ja en nee.

De helft van iedere kant van de koeler zal chiplets koelen omdat van de andere kant van het koelelement de heatpipes niet in contact zullen komen met de chiplet warmte doordat de temperatuur aan 1 kant gelokaliseerd is.
Als de heat pipes de andere kant op zouden lopen dan worden alle pipes benut voor transport naar de ribs.

Daarnaast word de warmere lucht van de rechter chiplet hergebruikt voor de linker wat groterecore temp verschillen met zich mee kan brengen wat dan weer effect kan hebben op de automatische overclock omdat die de hoogste core temp in acht neemt voor de XFR triangle.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:34:
Daarboven komt nog dat het punt van een IHS het verspreiden van hitte van de CPU over de gehele oppervlakte van de IHS is. Het punt van een IHS is om deze heet te laten worden waarna de hitte via het koelblok en de ventilatoren uit de kast geblazen zal worden.
Blaat schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:34:
Grapjassen. Dit is precies waar een IHS voor is uitgevonden. De orientatie van je koeler t.o.v de chiplets zal ongeveer net zoveel effect hebben als de stroomrichting van koelwater (niks dus). :P

Edit: @DaniëlWW2 was me net voor. :)

Flir disagrees. De spread is er wel maar is gewoon ver van optimaal en te traag.
En dit is een center core dus een optimalere heatspreader spreiding als chiplets aan de rand.
Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:39:
[...]

Noctua heeft verschillende orientaties. Bij de D15 is het hetzelfde als bij jouw plaatje. Bij een U14 of U12 is het zoals in mijn plaatje hieronder waarbij de rode strepen de heatpipes zijn:

[Afbeelding]

Maar in de praktijk maakt het volgensmij echt geen bal uit.
Ik nam die 2 als voorbeeld omdat dat DE high end coolers van het moment zijn op air. De andere opties hebben toch een significant lagere tdp rating en prestatie.
Of het uit maakt moet iemand gaan testen maar met een goede orientatie hebben alle heatpipes effect met een 90 graden gedraaide orientatie maar 2 a 3 van de 5-7.
Lijkt mij dus weel een relatief groot verschil in het zo snel mogelijk af voeren van de hitte maar ja dat is een mooie voor serieuze tweakers met de mogelijkheden om te testen.
Helaas hebben veel consumenten die optie niet qua geld.

Cooler Master MasterAir
Scythe Mugen 5 PCGH Edition

die 2 zijn andere higher end coolers en ook die hebben dezeelfde orientatie.

en die andere noctua coolers zijn of niet compatible of hebben een bottom> top orentatie wat in veel kasten minder dan ideaal is. front to back blijft het beste volgens verschillende tests.
D2DM schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:49:
[...]

Een 8 core lijkt me voorlopig alleen meerwaarde bieden bij gaming als er extra taken naast lopen zoals gaming + streaming misschien.
3600 lijkt me prima. ;)
Je koopt met een 8 core vooral future proofing.
J wil niet dan over 3 jaar je ineens weer moet upgraden.
Dan ben je onder de streep namelijk duurder uit dan direct een betere cpu kopen en je heb er ook nog nu al profijt van.
Daarom snap ik ook niet dat mensen vaak mid ragen of budget kopen en dan over 2 jaar weer upgraden voor een marginale upgrade naar het nivo dat ze al hadden kunnen hebben als ze meteen een higher end cpu gekocht hadden.
een 189 + 329 cpu kost immers meer als in 1 keer 450 euro.
Maar mensen lijken vaak te kijken naar de prijs nu en niet de totale long term kosten.
Prima want op dat soort consumenten draait de economie ;) geld moet rollen.

[ Voor 29% gewijzigd door computerjunky op 19-06-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:56:

[YouTube: Processor on circuit board heating up]

Flir disagrees. De spread is er wel maar is gewoon ver van optimaal en te traag.
En dit is een center core dus een optimalere heatspreader spreiding als chiplets aan de rand.
Het punt van de IHS is om de hitte gestaag te verspreiden over de gehele oppervlakte. Dat gebeurd dan ook. ;)
Een IHS is niks meer dan een stukje metaal dat bewust heet moet worden en zo de hitte van de CPU moet absorberen. Een koeler hoort via geleiding die hitte over te nemen, te absorberen en vervolgens te ventileren.

Nota bene is Ryzen 3000 ook gesoldeerd. Ik verwacht echt geen heethoofd toestanden. Sterker nog, ik denk er serieus over na om dit te halen i.p.v wat MX4, NT-H2, Kryonaut etc. Het zal waarschijnlijk een of twee graden schelen ten opzichte van de voorgenoemde high end pastes, maar ik verwacht dat een 3700X niet eens in de buurt van een thermal limit zal komen. Het lijkt me alleen wel zeer handig om eenmaal een pad te hoeven kopen en dan niet meer met thermal paste te hoeven werken. Kan je gewoon je koeler van je CPU halen halen als het moet.

Een 3950X kan lastiger zijn als je daar de 300W op gaat zoeken. Daar is een AIO misschien geen vreemd idee of zelfs een custom loop. Wederom gaat daar het probleem het afvoeren van hitte van de IHS zijn, niet hoe de IHS warm word. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 18:44
computerjunky schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:56:
[...]

Je koopt met een 8 core vooral future proofing.
J wil niet dan over 3 jaar je ineens weer moet upgraden.
Dan ben je onder de streep namelijk duurder uit dan direct een betere cpu kopen en je heb er ook nog nu al profijt van.
Daarom snap ik ook niet dat mensen vaak mid ragen of budget kopen en dan over 2 jaar weer upgraden voor een marginale upgrade naar het nivo dat ze al hadden kunnen hebben als ze meteen een higher end cpu gekocht hadden.
een 189 + 329 cpu kost immers meer als in 1 keer 450 euro.
Maar mensen lijken vaak te kijken naar de prijs nu en niet de totale long term kosten.
Prima want op dat soort consumenten draait de economie ;) geld moet rollen.
Ik zeg ook voorlopig. Aanbevolen spel vereisten zouden in 3 jaar al naar 8 cores kunnen verschuiven, beetje koffiedik kijken. Tegen die tijd zou je vast nog wel goedkoop een 3700 op de kop kunnen tikken.

Ik kijk zelf uit naar de 3700/3800 reviews.
Maar niet voor puur gamen.
Ik hoop m'n DDR4 daarmee wel op de 3200 spec te kunnen draaien, met 4 slots. :z

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:18
@DaniëlWW2 Toen er enkel nog IHS CPU's waren met een gecentraliseerde core(cores) was er een duidelijke voordeel voor waterblokken met een centrale aanvoer van water tov zij aanvoer. Voor lichte OC's zal het allemaal wel loslopen, maar ik verwacht dat als je gaat pushen je baat gaat hebben met "geoptimaliseerde" raakvlakken tussen koeler en CPU.

M'n 2700X @1,465V doet onder full load ook ruim 200W, krijg het niet goed genoeg gekoeld met custom LC en heat throttle dan ook bij AVX loads en langdurige non AVX loads en het is niet de mount of gebrek aan radiateur oppervlakte/water temp. Voor Ryzen 3 verwacht ik meer thermische uitdagingen en hoop een blok te vinden dat niet optimaliseerd voor het centrum.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
D2DM schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:49:
[...]

3600 lijkt me prima. ;)
Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:51:
[...]

Ik zou zeggen dat een 6 core met SMT normaal gesproken voldoende is voor de komende jaren voor puur gamen. Doe je zaken tegelijkertijd ernaast zoals streaming dan is een 8core + SMT wel een betere optie.

Sowieso altijd eerst benchmarks en ervaringen afwachten.
Thnx beide, streamen boeit me allerminst, de 3600 serie lijkt me dan idd meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Jaja, x470 gaming 7 onderweg, en een mooi setje Samsung B-die 3600mhz c17. Moet zeggen dat een betaalbaar setje B-die nog best lastig was, nu voor de trident z gegaan. @DaniëlWW2 wat had jij ook alweer aan B-die binnen getrokken?

@Saturnus ik lees iets over het opdoeken van de OC sectie, omdat er veel overlap is en niemand de OC sectie wat boeit. Op zich snap ik wat je zegt, maar juist met de komende generatie verwacht ik meer actie in de OC sectie. En deze man interesseert zich zeker voor een losse OC sectie en zou t zonde vinden als de OC sectie dicht gaat.

We moeten juist zorgen dat er minder overlap is en dat OC vragen gaan waar ze horen. Maar ja, wie ben ik..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:53:
@DaniëlWW2 Toen er enkel nog IHS CPU's waren met een gecentraliseerde core(cores) was er een duidelijke voordeel voor waterblokken met een centrale aanvoer van water tov zij aanvoer. Voor lichte OC's zal het allemaal wel loslopen, maar ik verwacht dat als je gaat pushen je baat gaat hebben met "geoptimaliseerde" raakvlakken tussen koeler en CPU.

M'n 2700X @1,465V doet onder full load ook ruim 200W, krijg het niet goed genoeg gekoeld met custom LC en heat throttle dan ook bij AVX loads en langdurige non AVX loads en het is niet de mount of gebrek aan radiateur oppervlakte/water temp. Voor Ryzen 3 verwacht ik meer thermische uitdagingen en hoop een blok te vinden dat niet optimaliseerd voor het centrum.
Hoe is je CPU precies nog niet morsdood? :P
Kennelijk is het veilige maximum voor een Ryzen 2000, 1,375v. Daarboven zou je degradatie moeten krijgen.
millman schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:26:
Jaja, x470 gaming 7 onderweg, en een mooi setje Samsung B-die 3600mhz c17. Moet zeggen dat een betaalbaar setje B-die nog best lastig was, nu voor de trident z gegaan. @DaniëlWW2 wat had jij ook alweer aan B-die binnen getrokken?
Ik heb een 3200MT/s C14 Flare X setje gehaald. Die stond destijds op €155, maar nu op iets meer dan €140. pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
Die 3200C14 setjes zijn in principe ook beter gebinned dan bijvoorbeeld 3400MT/s C16 of 3600MT/s C17 want lagere true lantency. Het enige dat nog beter is zonder een echt extreme meerprijzen is een 3600C15 setje. Verder is het voor sommige bins zoals 3400C16 niet helemaal zeker meer of het B-die is. Ben dus veilig gegaan want 3200C14 is altijd B-die. :)

Was ook een geniale ingeving want clocken doet het niet. Ik ben gestopt bij 3133MT/s 14-14-14-34, de rest auto met 1,395v. Alsnog kreeg ik na 650% een error met memtest. Heb het maar gelaten zo tot er een 3700X is. De IMC van mijn 1700 is gewoon super bagger. :')

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-06-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:40:
[...]

Hoe is je CPU precies nog niet morsdood? :P
Kennelijk is het veilige maximum voor een Ryzen 2000, 1,375v. Daarboven zou je degradatie moeten krijgen.
Ik lees in tutorials 1,4v? Mits goede koeling lijkt me dat geen probleem? Laten throttlen lijkt mij dan weer een slecht idee, maar als dat zonder fouten gaat is er weinig aan de hand.
[...]

Ik heb een 3200MT/s C14 Flare X setje gehaald. Die stond destijds op €155, maar nu op iets meer dan €140. pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
Die 3200C14 setjes zijn in principe ook beter gebinned dan bijvoorbeeld 3400MT/s C16 of 3600MT/s C17 want lagere true lantency. Het enige dat nog beter is zonder een echt extreme meerprijzen is een 3600C15 setje. Verder is het voor sommige bins zoals 3400C16 niet helemaal zeker meer of het B-die is. Ben dus veilig gegaan want 3200C14 is altijd B-die. :)

Was ook een geniale ingeving want clocken doet het niet. Ik ben gestopt bij 3133MT/s 14-14-14-34, de rest auto met 1,395v. Alsnog kreeg ik na 650% een error met memtest. Heb het maar gelaten zo tot er een 3700X is. De IMC van mijn 1700 is gewoon super bagger. :')
Ik moest mijn geheugen budget onder de 130 euro houden om genoeg marge te hebben voor een eventuele 3800x. Er was verder weinig leverbaar dus ben met deze reepjes best tevreden. Bij Azerty voor 9 euro meteen een Bios update aangevraagd, weet ik dat het moederbord up to date is en werkt.. Laat maar komen die matisse. Verder lijkt mij met wat tweaken dat die 3600c17 ook c16 aan moeten kunnen.. we gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millman schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:18:
[...]
Ik lees in tutorials 1,4v? Mits goede koeling lijkt me dat geen probleem? Laten throttlen lijkt mij dan weer een slecht idee, maar als dat zonder fouten gaat is er weinig aan de hand.
Ryzen 1000 was 1,42v. Ryzen 2000 is lang onduidelijk geweest maar ik had juist 1,375v begrepen.
[...]

Ik moest mijn geheugen budget onder de 130 euro houden om genoeg marge te hebben voor een eventuele 3800x. Er was verder weinig leverbaar dus ben met deze reepjes best tevreden. Bij Azerty voor 9 euro meteen een Bios update aangevraagd, weet ik dat het moederbord up to date is en werkt.. Laat maar komen die matisse. Verder lijkt mij met wat tweaken dat die 3600c17 ook c16 aan moeten kunnen.. we gaan het zien!
Ik had zelf zoiets van ik wil B-die en dan koop ik meteen een redelijk goed setje dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:25:
[...]

Ryzen 1000 was 1,42v. Ryzen 2000 is lang onduidelijk geweest maar ik had juist 1,375v begrepen.

[...]

Ik had zelf zoiets van ik wil B-die en dan koop ik meteen een redelijk goed setje dus. :P
Ik heb zo'n vermoeden dat we er snel achter gaan komen wat de 'betere set' is. Mooie test in het OC topic lijkt me: 3200Mhz zo laag mogelijke timings en een test zo hoog mogelijk met losse timings :) We kunnen er een B-die compo van maken zelfs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millman schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:32:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat we er snel achter gaan komen wat de 'betere set' is. Mooie test in het OC topic lijkt me: 3200Mhz zo laag mogelijke timings en een test zo hoog mogelijk met losse timings :) We kunnen er een B-die compo van maken zelfs ;)
Reken niet op mij. AMD haat mij gewoon en ik verlies echt elke keer de silicon lottery met ze. Ik zou als blij zijn als mijn 3700X gewoon 4,6GHz doet en de B-die iets meer dan 3200MT/s 14-14-14-34. :P

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-06-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepperNutz
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik weet niet of dit het goeie topic is maar ik heb momenteel een i5-6600k en ik zit erover na te denken om een ryzen chips aan te schaffen als upgrade. Ook al is het koffiedik kijken omdat de 3gen ryzen nog uit moet komen maar wat kan ik verwachten aan performance increase als ik overstap naar bv 3700 of 3800x in games? Games als wow, heroes of the storm, total war warhammer, eso welke erg cpu intensief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
PepperNutz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:03:
Ik weet niet of dit het goeie topic is maar ik heb momenteel een i5-6600k en ik zit erover na te denken om een ryzen chips aan te schaffen als upgrade. Ook al is het koffiedik kijken omdat de 3gen ryzen nog uit moet komen maar wat kan ik verwachten aan performance increase als ik overstap naar bv 3700 of 3800x in games? Games als wow, heroes of the storm, total war warhammer, eso welke erg cpu intensief zijn.
2x zo veel cores, 4x zoveel threads, reken zo'n 15-20% betere single-thread performance met een 3800X. Ik ga er even vanuit dat je 6600K stock draait anders zul je iets meer moeten delen :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 21-06-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-03 20:42
Ik heb een vraagje over PBO. Klopt dit wel wat ik heb gezegd, ik twijfel nu.

https://nl.hardware.info/...-i9-9900k#comment-1331713
We gaan zien hoe PBO werkt op Zen2. Een hogere TDP betekent meer ruimte voor PBO om z'n werk te doen.

Ik ga er niet vanuit dat een 3700X een cinebench run op 4,4Ghz afhandelt. Zo werkt de turbo van AMD niet. XFR krijg je ook op je 3700X, dus een betere koeling moet theoretisch tot iets hogere kloksnelheid lijden. Maar ik heb XFR sinds de release van Zen nog nooit echt begrepen.

PBO werkt agressiever en daar is TDP ook van groot belang. Ik denk dat daarom het snelheidsverschil tussen de 3800X en de 3700X daarom groter is dan je op basis van 200/100Mhz gaat verwachten.

Ga je handmatig overklokken zal er tussen beide CPU's weinig verschil zitten. Ik hoop dat AMD/moederbord fabrikanten je de mogelijkheid geeft om de PBO limieten zoals TDP, totale socket stroom en temperatuur plafond te verhogen zonder dat PBO uitschakelt.

Ik vind overklokken alleen leuk om mijn max snelheid te vinden. En zolang je nog niet enkele cores kunt overklokken doet PBO in mijn mening beter z'n werk om per applicatie de hoogste kloksnelheid te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepperNutz
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:17:
[...]

2x zo veel cores, 4x zoveel threads, reken zo'n 15-20% betere single-thread performance met een 3800X. Ik ga er even vanuit dat je 6600K stock draait anders zul je iets meer moeten delen :+.
Oke bedankt, ik kon verder niet echt informatie vinden over deze vergelijking.
De i5 is inderdaad overgeclocked tot 4,7 maar zal wel in dezelfde ballpark liggen als die 15-20% :)
Is een 15-20% upgrade trouwens een volwaardige upgrade of beter nog een jaar wachten?

Met gpu's vind ik de keuze vaak makkelijker om er een upgrade te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
PepperNutz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Oke bedankt, ik kon verder niet echt informatie vinden over deze vergelijking.
De i5 is inderdaad overgeclocked tot 4,7 maar zal wel in dezelfde ballpark liggen als die 15-20% :)
Is een 15-20% upgrade trouwens een volwaardige upgrade of beter nog een jaar wachten?

Met gpu's vind ik de keuze vaak makkelijker om er een upgrade te verantwoorden.
De meeste spellen die je noemt hebben nog altijd een hoofdthread waarbij ik niet zo 123 durf te stellen of je veel gaat merken als je van een 6600K op 4.7GHz afkomt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14446?key=cf3c95f23f2b29d0a3fe91ff33b9ccd9

Dit is Cinebench R15 met alle CPUs op 2.8GHz.

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 21-06-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PepperNutz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:03:
Ik denk dat het voor Warhammer zal helpen. De rest is echt niet bijzonder.
Potentieel kan je beter kijken naar een B450+3600. Stuk goedkoper en waarschijnlijk niet slechter dan een 3700X voor eigenlijk vrijwel elke game. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepperNutz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:44:
[...]
Ik denk dat het voor Warhammer zal helpen. De rest is echt niet bijzonder.
Potentieel kan je beter kijken naar een B450+3600. Stuk goedkoper en waarschijnlijk niet slechter dan een 3700X voor eigenlijk vrijwel elke game. :)
Warhammer is aardig intensief inderdaad, de setup die je voorschrijft is wel een stuk voordeliger als 3700x met de x570 bord dus dat is het overwegen waard :)
Paprika schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:09:
[...]

De meeste spellen die je noemt hebben nog altijd een hoofdthread waarbij ik niet zo 123 durf te stellen of je veel gaat merken als je van een 6600K op 4.7GHz afkomt.

[Afbeelding]

Dit is Cinebench R15 met alle CPUs op 2.8GHz.
Niet gedacht dat de 6600k nog zo goed mee zou komen in deze test, al verschillen synthetische benchmarks wel iets met games. Bedankt voor alle informatie, ik ga de overweging na de 7e maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
PepperNutz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:00:
Niet gedacht dat de 6600k nog zo goed mee zou komen in deze test, al verschillen synthetische benchmarks wel iets met games. Bedankt voor alle informatie, ik ga de overweging na de 7e maken _/-\o_
De markt staat dan ook al jaren bijna stil wat betreft IPC. De verbeteringen tussen CPU lijnen waren dan ook voornamelijk terug te vinden in hogere frequenties door betere nodes en architectuur wijzigingen. Nu stond het schalen van cores ook jaren stil, maar ik gok dat het wel echt een ding gaat worden nu mainstream systemen langzaam maar zeker dan ook echt voorbij de 6 cores lijken te gaan. Support voor dual, en later quad, systemen heeft ook een aardige tijd op zich laten wachten, maar nu verwachten we niet anders.

[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 21-06-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:30
Net de nieuwe F41 bios op mijn X370 gigabyte moederbord geïnstalleerd.
Kan ik binnenkort mooi mijn 1700X vervangen.door een 3 serie

Wel een omslachtige update. Backup Bios via een tool van de gigabyte website terug naar F23.
Vervolgens F31 updaten en daarna F41.

Ach, eerst de standaard instellingen uitproberen.
Geheugen op 3200 ingesteld en PBO lijkt ook te werken. Alle cores automatisch op 3500 i.p.v. 3400 ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maulwurfje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:44:
Ik heb een vraagje over PBO. Klopt dit wel wat ik heb gezegd, ik twijfel nu.

https://nl.hardware.info/...-i9-9900k#comment-1331713

[...]
Ik geef dan maar eens antwoord. :P
PBO heeft in principe niks met TDP rating te maken. PBO is eigenlijk het uitschakelen van restricties zoals TDP en de CPU volledig vrij laten om naar het maximum te gaan. XFR weten we ook helemaal niks van. Ik weet niet eens of Ryzen 3000 nog wel XFR heeft. Wel zou PBO activeren, maximaal 200MHz extra clockspeed opleveren. Dat is waarschijnlijk afhankelijk van koeling, kwaliteit moederbord etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16
Ik zit er aan te denken om mijn servertje (waar ik ook op game een Ryzen upgrade te geven). Ik wacht natuurlijk eerst even de benchmarks enzo af, maar mijn server heeft op dit moment een i7-7700 op een Z270 moederbord.

Ik wil eigenlijk gewoon een Asus PRIME X470-PRO kopen, waar ik een Ryzen 7 3700X op zet. Het enige waar ik aan twijfel is of mijn geheugen wel snel genoeg is. Ik heb op dit moment 32GB geheugen op 2400MHz in mijn server zitten en ik hoopte dat ik dit niet hoefde te vervangen.

Waarom de upgrade? Ik wil meer cores tot mijn beschikking hebben. Het is een Unraid server waar allerlei dockers en ook mijn gaming VM op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 20:14

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik zit beetje met stroomverbruik vraag.
Als ik nu mijn 2700x (105w) omruil met een 3700x (65w) dan heb ik nagenoeg dezelfde specs qua snelheid maar ga ik dat dan echt merken in mijn stroomverbruik?

Mijn werkpc staat de hele dag aan (doe niet veel zware dingen, draait meestal praktich idle, game maar af en toe en soms wat VMs werk of rendering) en als dat op jaarbasis een leuke bedragje scheelt (bijv € 40) is mijn 7 maanden oude 2700x verkopen en die 3700x aanschaffen zeker de moeite waard. Ga denk ik zeker 5 jaar met dat systeem doen gerekend vanaf nu.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
je upgrade na een jaar je cpu en denkt dat je er dan wel 5 jaar mee doet?

Met jouw verbruikt scheelt dat nauwelijks gok ik. Dat topvermogen vraag je dus bijna nooit en in idle zal het verschil absoluut gezien niet groot zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 16:16
Heb ik iets gemist? De pricewatch heeft ineens een stuk minder AMD 3X00 processoren:
categorie: Processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Zijn er wel, niet met dat filter.
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=3600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

418O2 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:35:
je upgrade na een jaar je cpu en denkt dat je er dan wel 5 jaar mee doet?

Met jouw verbruikt scheelt dat nauwelijks gok ik. Dat topvermogen vraag je dus bijna nooit en in idle zal het verschil absoluut gezien niet groot zijn
Ik ga me er toch eens in verdiepen. Heb idee dat mijn 2700x (en mijn 2200G) best wel wat stroom verbruiken.
Afhankelijk wat ik nog voor mijn 2700x vang en wat ik bespaar kan het misschien best wel eens schelen. PC staat hier zo'n beetje 16 uur aan per dag.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
MrMarcie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:03:
[...]

Ik ga me er toch eens in verdiepen. Heb idee dat mijn 2700x (en mijn 2200G) best wel wat stroom verbruiken.
Afhankelijk wat ik nog voor mijn 2700x vang en wat ik bespaar kan het misschien best wel eens schelen. PC staat hier zo'n beetje 16 uur aan per dag.
Het idle verbruik van een systeem (!) met een 2700X is zo'n 50W (source TPU). Het laagste verbruik komt van een Intel systeem met 'n verbruik van 37W. Stel dat je dat verbruik weet te halen dan scheelt dat dus zo'n 13W. 16 uur per dag gedurende 365 dagen betekent dat dat je nog geen 20 euro gaat besparen. Realistisch gezien ga je de 10 euro per jaar niet eens halen. Met de som (nieuwprijs - restwaarde) ga je niet eens in de buurt komen. Wil je graag wat nieuws kopen ga vooral je gang, maar als je het goed wilt praten voor jezelf dan is verbruik de meest slechte argumentatie die je kunt hanteren, want je gaat gegarandeerd verlies maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Paprika schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 01:02:
[...]

Het idle verbruik van een systeem (!) met een 2700X is zo'n 50W (source TPU). Het laagste verbruik komt van een Intel systeem met 'n verbruik van 37W. Stel dat je dat verbruik weet te halen dan scheelt dat dus zo'n 13W. 16 uur per dag gedurende 365 dagen betekend dat je nog geen 20 euro gaat besparen. Realistisch gezien ga je de 10 euro per jaar niet eens halen. Met de som (nieuwprijs - restwaarde) ga je niet eens in de buurt komen. Wil je graag wat nieuws kopen ga vooral je gang, maar als je het goed wilt praten voor jezelf dan is verbruik de meest slechte argumentatie die je kunt hanteren, want je gaat gegarandeerd verlies maken.
Dank je, daarom wilde ik het ook gaan onderzoeken. Als het echt niet zoveel scheelt dan hoef ik niks nieuws. Die 2700x is nieuw genoeg en denk dat die zelfs over 5 jaar nog ruim voldoende voldoet. Maar dan bouw ik wel weer wat nieuws. Want langer kan ik me meestal niet bedwingen om weer eens wat nieuws te bouwen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
Joehoe.... Azerty zegt dat mijn AMD Ryzen R9 3900x is opgestuurd (dus als alles goed gaat is ie morgen binnen) ;)

Mijn collega kreeg hem vandaag op het werk van AMD (Digital River) binnen maar ik mocht hem niet meenemen en "testen". Vond het maar vreemd hij heeft geen eens een moederbord en geheugen om het te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
NINjak schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:33:
Joehoe.... Azerty zegt dat mijn AMD Ryzen R9 3900x is opgestuurd (dus als alles goed gaat is ie morgen binnen) ;)

Mijn collega kreeg hem vandaag op het werk van AMD (Digital River) binnen maar ik mocht hem niet meenemen en "testen". Vond het maar vreemd hij heeft geen eens een moederbord en geheugen om het te testen :P
AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
Echt? Bestaat dat? O-)

Dit is/wordt een platform ervaring aangezien deze op mijn Asus PRIME X370-PRO komt ipv. van mijn 1700x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Paprika schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 01:02:
[...]

Het idle verbruik van een systeem (!) met een 2700X is zo'n 50W (source TPU). Het laagste verbruik komt van een Intel systeem met 'n verbruik van 37W. Stel dat je dat verbruik weet te halen dan scheelt dat dus zo'n 13W. 16 uur per dag gedurende 365 dagen betekent dat dat je nog geen 20 euro gaat besparen. Realistisch gezien ga je de 10 euro per jaar niet eens halen. Met de som (nieuwprijs - restwaarde) ga je niet eens in de buurt komen. Wil je graag wat nieuws kopen ga vooral je gang, maar als je het goed wilt praten voor jezelf dan is verbruik de meest slechte argumentatie die je kunt hanteren, want je gaat gegarandeerd verlies maken.
En 1 benchmark doet dat hele idle verbruik op jaarbasis compleet teniet. Lekker zinvol. Mijn Pc draait 24/7. Ik lig er niet echt wakker van dat de energierekening daardoor een paar tientjes op jaarbasis meer uit zou vallen.

Ik stook daar in tegen stukken minder, gebruik minder zware apparaten, en in de winter gewoon een dikkere trui aan. Net zo makkelijk.

Ik las her en der dat je met Performance Enhancer level 3 op mijn 470-F een all-core boost state van 4.2Ghz kunt behalen. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik lees her en der dat het voltage al belachelijk hoog komt te staan bij zo'n tweak.

4.2Ghz all core boost klinkt aantrekkelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Nu online

Apoca

Array Technology Industry

Iemand enig idee waar de Stilt's memory settings nu te vinden zijn in de laatste bios voor de Asus C6E :?

Heb de laatste bios 7201 erop gezet voor mijn nieuwe 3700X, alleen kan ik ze nu nergens meer vinden?
Ze stonden eerst keurig onder Extreme Tweaker\DRAM Timing Control\Memory Presets.

Ze hebben die toch niet laten sneuvelen hoop ik omdat de bios size te krap is anders?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dark Rock 4 op mijn 2700x gezet, super stil systeem nu. Blij mee. En scheelt behoorlijk in de temperaturen. Idle al eens 28 graden gezien maar meestal zo'n 35. En bij belasting scheelt het wel een graad of 9. Dus prima investering, maar voornamelijk voor het geluid. Dat soms 'aanspringen' van die Prism begon irritant te worden.

Backup pc 2200G vervangen door de 3400G, wauw. Indrukwekkend processortje. Daar weer op de Wraith Prism van de 2700x. Werkt goed maar bij echt zware belasting hoor je 'm toch wel terwijl de temps niet hoger gaan dan zo'n 67 graden. Idle zo'n 30/31 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Ik bezit een MSI B450 A PRO en heb de laatste BIOS op het bordje gezet. Dit is een "Lite" bios waar ondersteuning voor Bristol Rigde is vervallen en de GUI is versimpeld. Ik heb er geen enkele moeite mee, maar één belangrijk aspect is MSI vergeten. Er is geen ondersteuning meer voor profielen.

Hoe kun je dat er nu uit slopen. Nu mag ik alles overtikken als iets vast loopt (ik ben met geheugen aan het spelen). Bedankt MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apoca schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:47:
Iemand enig idee waar de Stilt's memory settings nu te vinden zijn in de laatste bios voor de Asus C6E :?

Heb de laatste bios 7201 erop gezet voor mijn nieuwe 3700X, alleen kan ik ze nu nergens meer vinden?
Ze stonden eerst keurig onder Extreme Tweaker\DRAM Timing Control\Memory Presets.

Ze hebben die toch niet laten sneuvelen hoop ik omdat de bios size te krap is anders?
Ze staan er in de C6H ook niet meer in zodra je een ZEN2 CPU er in stopt. Denk niet dat het met bios size te maken heeft. Eerder dat die timings getest zijn met ZEN 1/1+ en niet met ZEN2.

Edit: Heb mijn ZEN1+ Stilt timings ingevoerd en dan boot ie niet met 3700X. Dus denk idd niet altijd compatibel.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Nu online

Apoca

Array Technology Industry

Help!!!! schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:11:
[...]
Heb mijn ZEN1+ Stilt timings ingevoerd en dan boot ie niet met 3700X. Dus denk idd niet altijd compatibel.
Heb ze weer gevonden :)
https://www.overclock.net...ad-2067.html#post26178558

Der zijn veel mensen die problemen krijgen bij de 1T en GearDownMode combi lees ik her en der, der is echt nog wel wat werk aan de winkel bij Asus en hun toekomstige AGESA 1.0.0.3 update. Al verwacht ik der ook geen echte wonderen van, zal nog wel zeker een bios update of twee overheen gaan voordat de zaak echt weer fatsoenlijk draait.

[ Voor 24% gewijzigd door Apoca op 21-07-2019 20:30 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Apoca
Thx. Heb even in het ZEN2 topic gereageerd, daar past het wat beter.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Ik heb mijn Ryzen 2600 via een opmerkelijk veilige manier weten over te klokken. Ik heb mijn multiplier op 40x gezet en het voltage verandert door negatieve offset. In Cinebech R15 scoor ik 1388 punten op 4 Ghz met 1.36V.

Verlaag ik nu mijn voltage (meer offset) zodat de processor geen 4 Ghz haalt, dan crashed Cinebench niet, maar knalt mijn CPU in multiplier. In Cinebench krijg ik dan een multiplier die tussen de 28x en 30x ligt. Als ik een rondje memtest doe krijg ik een multiplier van 37x - 39x.

Ook de p-states werken nog steeds met deze overklok. 1.6Ghz en 2.7 Ghz komt in idle heel vaak langs. Multiplier wijzigt constant. Voor de duidelijkheid ik heb AMD Cool & Quiet functie aan gehouden. Het is jammer dat ik geen stroommeter heb, zodat ik het verbruik kan meten en vergelijken.

Dit is wel een van de veiligste en stabielste overklocks die ik heb draaien. Is er iemand hier die dit gedrag kan verklaren. Tot nu toe dacht ik dat als je eenmaal je multiplier hebt vast gezet deze niet meer wijzigt.

edit: idle gedrag toegevoegd
edit: het lijkt alsof ik een soort p-state overklok heb toegepast, terwijl ik op mijn MSI B450-A PRO die mogelijkheid niet eens heb.

[ Voor 24% gewijzigd door Maulwurfje op 26-07-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is gewoon FIT die ingrijpt. Als je de offset tever zet (dus het ding krijgt een te laag voltage) dan merkt FIT op dat de CPU gewoon niet meer stabiel op die clock(s) kan zijn en zet de multiplier terug.

Er is een berg testen opgedoken in waarin de 3x00 series lager scoort met een undervolt vanaf een bepaalde waarde ten opzichte van stock voltages. De CPU kan die clock gewoon niet meer vasthouden en schakelt terug.

Dus, je undervolt is wellicht nu met wat lager verbruik, maar je prestaties lever je ook in. Als je power wilt saven, richt je dan middels PPT of EDC. Dat kan je instellen via je bios of eventueel via ryzen master.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 25-07-2019 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Het is AMD Cool'n' Quiet wat voor de variatie in multiplier zorgt. Als ik het uit zet in de bios stopt dit gedrag. Ik heb een Ryzen 2600 op een B450. Ik haal de volledige snelheid met deze OC.

Dan laat ik deze energiebesparing aan. Helpt het ietsjes. Mijn vorige bord ondersteunde p-stateoverclocking, waardoor zowel het voltage als kloksnelheid omlaag ging bij het overklokken. Nu alleen de multiplier die omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij manueele OC wordt inderdaad het advies gegeven C&C uit te zetten, maar als je pc niets doet dan hoeft ook niet constant op maximale clocks te staan de hele tijd.

1388 is redelijk. Mijn 2700x doet 1851 punten. En dat is zonder manueele OC, gewoon de CPU onder de 60 graden houden met maximale boost states.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:42:
Bij manueele OC wordt inderdaad het advies gegeven C&C uit te zetten, maar als je pc niets doet dan hoeft ook niet constant op maximale clocks te staan de hele tijd.

1388 is redelijk. Mijn 2700x doet 1851 punten. En dat is zonder manueele OC, gewoon de CPU onder de 60 graden houden met maximale boost states.
(1851/8)*6 = 1388 :P Zie hier het verschil tussen de X en non-X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
Hoewel het geen desktop is wil ik hier toch even wat leuke ervaringen delen. Ik heb sinds kort de nieuwe Lenovo S340 met daarin de Ryzen 3200U CPU:

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-3-3200u

Wat een enorm fijn ding. Ook leuk om te zien dat bij mobile PPT zeer beperkt is (duh) en dat je daarom hele leuke boostkarakteristieken krijgt.

Bij een all-core boost (2C/4T) komt het voltage niet verder dan 0,9 en zit de boost ergens in de 2 GHz. (CPU-Z). Totale package power 10,5 watt. Dit is op accu en de power slider op 'better performance' met profiel Ryzen balanced.

Single core gaat ie op accu met 1 core naar z'n boost clock van 3,5 GHz. en gaat er dus wel 1,3 volt op (dat heb je nou eenmaal nodig voor die snelheden). Totale package power ook 10,5 watt in CPU-Z.

Als je hem aan de accu hangt (best performance) dan krijg je MT een hogere boost en ook hogere voltages.

Ik moet nog even kijken of ik de PPT hier kan aanpassen (ik vrees van niet, geen BIOS optie) om eens te kijken wat de boost doet met meer ruimte. Je merkt duidelijk dat hij z'n boost daarop beperkt (gezien voltages en beperkte frequentie).

Met 1 core verstookt ie gewoon z'n hele power budget aan 1 core in CPU-Z :)

Lees dit ook in relatie tot dit filmpje:
YouTube: Rambling about CPU boost and power

Ik blijf het prachtige CPU's vinden.

Zal voor de grap even CineBench R15 draaien (R20 duurt echt lang op zo'n simpel dingetje) met een paar gegevens. Dit dan wel aan de adapter.

MT:
  • Boost: 3,3 GHz.
  • 1,25 a 1,3 volt
  • Package power 11 watt
ST:
  • Boost: 3,5 GHz.
  • 1,33 volt
  • Package power hier maar 6 a 7 watt. Blijkbaar is CPU-Z zwaarder
Voltage en frequentie flucteert wel vrij fors omdat de CPU continu aan het vechten is tegen z'n limits.

---
PS: Ryzen mobile (en ook de normale desktop APU's) serie 3000 is desktop 2000 (dus Zen+).

[ Voor 27% gewijzigd door Korvaag op 29-07-2019 19:43 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vroeger had je gewoon fixed snelheden, wat betreft CPU clocks en voltages. Tegenwoordig tast het ding zelf gewoon af wat het nodig heeft en kan netjes binnen de gestelde power limit blijven.

Tenzij je een andere bios erin kan flashen dat geschikt is voor jouw laptop, denk ik niet dat je ooit de PPT waardes enz aan kunt passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
Edit: Is al opgelost.

[ Voor 98% gewijzigd door Sato op 16-08-2019 14:01 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

Vandaag de wraith spire die ik van een medetweaker heb overgenomen op mijn 2600 geschroefd, en omdat ik toevallig gisteren wat videos moest transcoden, toen op de clocks/temps gelet, en nu diezelfde run nog een keer gedaan

uit de losse pols/op het blote oog
wraith stealth
boost-clocks: 3500-3550 gemiddeld
temp: 85 graden (bios staat ingesteld op max 85 graden), fan uiteraard op full blast

wraith spire
boost clocks: 3600-3660 gemiddeld
temp: ~ 69-72 graden, ik heb geen fan speed getallen, maar in tegenstelling tot de stealth was ie nu niet hoorbaar.

Nu is het momenteel in huis ook wel een graad of 2 koeler dan gisteren tijdens de run, maar zelfs met die correctie heb je ~ 100 mhz extra en >10 graden koeler, met minder fan-geluid.

Nou heb ik ook niet de beste airflow in mijn kast, maar eigenlijk is het toch wel onbegrijpelijk dat AMD de 2600 (en ook 3600?) standaard met de stealth levert, het zal ongetwijfeld een kosten kwestie zijn, maar met de spire er op is de 2600 gewoon een nog fijner/beter product.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor een topmodel installeer je ook een aftermarket koeler ipv wat de fabrikant meelevert. Dat is bij Intel niet anders. Als je 't laatste eruit wil persen dan schaf je een betere koeler aan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 15:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

Maar een 2600 is geen topmodel toch? Ik draai niet overclocked, ik heb enkel het geheugen op XMP draaien.

Either way, ik ben blij met de upgrade, en wou dus even delen dat voor een 2600 een wraith spire absoluut de moeite waard is.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

vectormatic schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:41:
Maar een 2600 is geen topmodel toch? Ik draai niet overclocked, ik heb enkel het geheugen op XMP draaien.

Either way, ik ben blij met de upgrade, en wou dus even delen dat voor een 2600 een wraith spire absoluut de moeite waard is.
Ik heb de 2700x. Met die Wraith Prism Cooler. Prima hoor maar uiteindelijk een Dark Rock 4 erop gezet terwijl ik helemaal niet vaak die CPU over de zeik trek. Maar heb nu wel een heerlijk stil systeem. Die Wraith Prism Cooler hoorde ik vaak even aanhalen en dat begon me behoorlijk te irriteren. Denk dat je altijd wel beter af bent met een after market cooler bij wat sterkere CPU;s. Mijn backup PC waar ik eerst een 2200G in had was de bijgeleverde cooler prima en stil. Heb daar nu een 3400G in en daar die Wraith Prism Cooler opgezet.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb last van 1.2V RAM boot bug met een 1gen ryzen 7 1700 op een prime x370 pro met het laatste bios erop 5204
En krijg de ene bsod na de andere ,is er een fix voor dat ram probleem ?
Zelfs met ram op stock snelheid 2666MHz 1.2v krijg ik bsod's
Bios flashback gaat niet op dit bord..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Speedy-J schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:55:
Ik heb last van 1.2V RAM boot bug met een 1gen ryzen 7 1700 op een prime x370 pro met het laatste bios erop 5204
En krijg de ene bsod na de andere ,is er een fix voor dat ram probleem ?
Zelfs met ram op stock snelheid 2666MHz 1.2v krijg ik bsod's
Bios flashback gaat niet op dit bord..
Opgelost waar het altijd stabiel met 4 dimms bezet heb gedraaid is met deze bios om zeep geholpen.
Op zoek naar 2x8...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 15:49
Ik heb van het weekend mijn cpu en geheugen overgeclockt.

Een 1700x met 2x8GB Corsair Vengeance LPX geheugen.
AsRock X370 Taichi met de laatste BIOS voor deze cpu.
Corsair Hydro H110i koeler.

In principe reden gelukt was het niet dat de boel crasht met Prime95. Dat doet het ook wanneer ik alles op default zet. :X
Is er een manier om te zien waarom de pc crasht? Het beeld gaat op zwart, ventilatoren blijven voluit blazen en enkel de aan\uit schakelaar ingedrukt houden zorgt ervoor dat er iets gebeurd. Bij een reboot kan ik Prime niet uitlezen, want die is logischerwijs afgesloten door de reboot.

Los van Prime95 gaan alle testen (van max 2 uur) tot nu toe goed. Ik laat Prime dan ook voor wat het is (op zo'n manier stress ik mijn pc nooit, maar ben toch wel benieuwd. Puur uit interesse.

Stresstesten via RealBench icm de stresstest van CPU-Z loopt prima door.
Het zwaarste wat ik met de pc doe is video's renderen en dat gaat ook goed. Dit strest de cpu niet op 100%. Rond de 90% en een uitschieter richting 95% zag ik, maar dat werd meteen weer rond de 90%.

Resultaat tot nu toe:

Cpu op 3925Mhz in de bios @ 1.425v
Geheugen van 2133 naar 3000Mhz @ 1.375v. Timings moet ik mij nog in gaan verdiepen. Nog nooit gedaan.

Idle is het max rond de 1.42v en door Cool n Quiet drop het tot onder de 1.0v tijdens idle.
Tijdens een stresstest is het 1.408v en alle cores rond de 1.350v.

Temperatuur gepiekt op 70c (Tdie) tijdens 2 uur stresstesten, maar zakte daarna weer. Blijft rond de 67-69c

Meer dan 3.9Ghz en 3000 Mhz lukt niet. Als ik al tot een stresstest kom crasht de doel. Al met al ben ik hier wel tevreden mee.
Deze week nog een volledige Memtest draaien (nu enkel 2 uurtjes gedaan) en van het weekend een 4 uur of langer de cpu stressen met RealBench icm de CPU-Z stresstest.

En, mocht iemand mij wat wijzer maken mbt Prime wellicht eens kijken waarom of welke core(s) ervoor zorgen dat deze crasht (of het RAM wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Heb een tijdje getwijfeld om een zen2 te halen, maar als ik de gameresultaten zie, dan ga ik er niet heel veel op vooruit. Mijn 2700x doet 4.2Ghz allcore, volgens mij een prima resultaat voor deze cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Sowieso als de GPU gelimiteerd is of je scherm is de limiterende factor, dan maakt de CPU vaak niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Phuncz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:13:
Sowieso als de GPU gelimiteerd is of je scherm is de limiterende factor, dan maakt de CPU vaak niets uit.
Ik heb een 2080 op 1440p 144Hz, dus het is eigenlijk vrij gebalanceerd.

Alle games draaien soepel genoeg met 80+ FPS met alles bijna voluit. Speel nu CoD:MW multiplayer en dan zet ik een paar grafische settings omlaag zodat ik steady 120+ fps heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 22:56
@418O2
Toevallig Metro Exodus gespeeld?

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Alleen geïnstalleerd. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
418O2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:16:
[...]

Alleen geïnstalleerd. Hoezo?
Dan ben ik eens benieuwd of je het op max settings kan draaien zonder fps drops :)
Zitten (weinig) stukken in de game waarbij mijn fps in een keer snel omlaag ging O-)

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mosin schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:20:
[...]

Dan ben ik eens benieuwd of je het op max settings kan draaien zonder fps drops :)
Zitten (weinig) stukken in de game waarbij mijn fps in een keer snel omlaag ging O-)
Zal hem binnenkort eens opstarten.Wou hem niet spelen omdat ik las over veel bugs en zit nu even in MW, maar zal binnenkort eens kijken. Welke resolutie/refreshrate speel je?

• Mosin
418O2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:59:
[...]

Zal hem binnenkort eens opstarten.Wou hem niet spelen omdat ik las over veel bugs en zit nu even in MW, maar zal binnenkort eens kijken. Welke resolutie/refreshrate speel je?
Bugs zijn er al een hele tijd geleden uitgehaald d.m.v. een grote patch. Ik heb geen gekke dingen mee gemaakt gelukkig.
Ik speelde hem zelf op 1080p, 75Hz. Niet zo heel bijzonder dus. Maar ik heb hem voor de speelbaarheid op ultra gezet. Anders kwam ik links en rechts een frame drop tegen.

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb met Black Friday pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB aangeschaft (Micron E-die als ik het goed heb) en dat werkt als een zonnetje met een 1800X en pricewatch: Asus Prime B350M-A (laatste BIOS - 5220). D.O.C.P. aangevinkt in het BIOS en boot netjes door, 3200 MT in BIOS en in CPU-Z gerapporteerd.

SoC-voltage diende iets verhoogd (0,1V extra) zoals bij mijn eerdere setje pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15.

Staat momenteel Memtest86 te draaien.

Edit: ik vermoed dat de geheugencontroller van mijn 1800X 3200 MT niet lust. Het boot allemaal wel door, maar ik krijg consequent foutmeldingen bij bepaalde Memtest86-sequenties. Alleen terugschakelen naar 2933 MT lijkt dat op te lossen.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 09-12-2019 21:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 06:19
Ik vraag mij zelf af of de 3200g power genoeg heeft of om spellen te spelen die vanaf de Xbox one x naar de pc worden gestreamd, in eigen netwerk. Ik neem aan dat het meeste werk dor de Xbox wordt gedaan, maar ik weet niet wat het van cpu vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
*knip* dit hoort in de V&A thuis.

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 05-05-2020 09:50 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
rened80 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:54:
Ik vraag mij zelf af of de 3200g power genoeg heeft of om spellen te spelen die vanaf de Xbox one x naar de pc worden gestreamd, in eigen netwerk. Ik neem aan dat het meeste werk dor de Xbox wordt gedaan, maar ik weet niet wat het van cpu vraagt.
Volgens mij kan dat prima. De ontvangende pc hoeft nauwelijks iets te doen, alleen video decoderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 04-06 21:48
Heren, ik wil inmiddels mijn moederbord vervangen voor wat beters. Ik heb nu de gaming 3 van gigabyte en wil iets met beter geluid en ik wil graag mijn RAM op 3200ghz kunnen draaien. Daar waar ze nu op de 2100 worden gezet in de bios. Alles daarboven zorgt ervoor dat het systeem instabiel wordt. Kortom een degelijk en goed moederbord voor mijn 1700 waar ik voorlopig nog niet uit groei. Ik kom zelf weinig tegen en ik vraag me af of de huidige moederborden deze cpu out of the box accepteren.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dus je moederbord gaat terug naar fail-safe settings. Dat is normaal als het geheugen niet correct werkt. Ik zou eerst eens alles dubbel checken of je,

- Geheugen volgorde juist hebt, vaak is het B & D ipv A en C.
- Geheugen voltage volgens spec instelt voordat je XMP instelt
- Timings ook kloppen met je geheugen.

Probeer dat eens, een 1700 heeft moeite met 3200Mhz geheugen volgens mij. De 2x00 series kon daar wat beter tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 04-06 21:48
Anoniem: 58485 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:48:
Dus je moederbord gaat terug naar fail-safe settings. Dat is normaal als het geheugen niet correct werkt. Ik zou eerst eens alles dubbel checken of je,

- Geheugen volgorde juist hebt, vaak is het B & D ipv A en C.
- Geheugen voltage volgens spec instelt voordat je XMP instelt
- Timings ook kloppen met je geheugen.

Probeer dat eens, een 1700 heeft moeite met 3200Mhz geheugen volgens mij. De 2x00 series kon daar wat beter tegen
Dat ga ik proberen. Ik heb wel 16gb erbij gekocht omdat ik soms met fotobewerking in de problemen kom. Dus de 32gb (4x8) zal op 3200 moeten werken. Dat zou de ideale situatie zijn.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:30
stevens20 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Dat ga ik proberen. Ik heb wel 16gb erbij gekocht omdat ik soms met fotobewerking in de problemen kom. Dus de 32gb (4x8) zal op 3200 moeten werken. Dat zou de ideale situatie zijn.
Je 1700X heeft problemen met de geheugencontroller en vooral meerdere modules.

Heb zelf ook een Gaming K3 en ooit Corsair geheugen. Het werkte wel maar met veel pijn en moeite en handmatige instellingen.

Nu geupgrade naar een 3700X en 2 * 8 3600 Crucial geheugen en draait als een zonnetje op mijn X370 moederbord.

In jouw geval zou ik de 3200 even uit het hoofd zetten en kijken of je het op 3000 Mhz stabiel kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
Dit topic mag dan niet meer echt in leven zijn, maar toch even een update van mijn Zen1+ systeem:
Asus ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 7 2700X
2x Corsair CMR16GX4M2C3200C16

Sinds de BIOS update versie 5837 met AGESA 1.2.x komt de BIOS regelmatig in de safe mode na enkele pogingen het systeem door de BIOS post te krijgen. Meestal na een 'reset to optimized defaults', cold boot en profiel terug zetten gaat het weer even goed. In Windows voor de rest geen issues wanneer hij netjes doorstart.

Met de nieuwste BIOS versie 5843 gaat hij helemaal niet verder dan een BIOS safe mode en ben ik erachter gekomen dat DOCP met mijn geheugen niet meer goed gaat. Als ik dat uitzet en mijn geheugen handmatig op 3000Mhz start alles stabiel door.

Mogelijk dat er met de nieuwe AGESA versie wat veranderd is met memory timings/compatibility, maar ik vind het uitermate vreemd en wel vervelend (vooral de random BIOS safe mode). 3000Mhz vind ik prima op deze setup, zolang dit stabiel blijft.

Misschien ervaren meer mensen zoiets met de nieuwere BIOS / AGESA varianten op oudere platformen (X370/350, X470/450). Kijk dan eens bij de geheugen instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Goeie waarschuwing, dan updatet ik voorlopig even niet. Heb bijna dezelfde setup, alleen dan Corsair RGB Pro RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De nieuwe agesa's zijn voornamelijk bedoeld voor de 3x00 en 5x00 series. Er zit bijna geen fixes meer in voor de oudere generatie's. En door de limitatie van vele 16mbit ROM's moeten ze her en der snijden om het passend te krijgen.

Ik heb welgeteld 10 biossen ( 8)7 ) geprobeerd omdat ik het geheugen niet goed kreeg ondanks dat die combinatie perfect werkte met een X470-F vs een X570 Auros nu. Uiteindelijk flink zitten klagen bij Gigabyte, die had uiteindelijk een bios eruit gezet dat het geheugen in ieder geval stabiel kreeg op 3200Mhz. Alles op stock met PBO laten staan en een 103Mhz BCLK en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
rookie no. 1 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:47:
Dit topic mag dan niet meer echt in leven zijn, maar toch even een update van mijn Zen1+ systeem:
Asus ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 7 2700X
2x Corsair CMR16GX4M2C3200C16

Sinds de BIOS update versie 5837 met AGESA 1.2.x komt de BIOS regelmatig in de safe mode na enkele pogingen het systeem door de BIOS post te krijgen. Meestal na een 'reset to optimized defaults', cold boot en profiel terug zetten gaat het weer even goed. In Windows voor de rest geen issues wanneer hij netjes doorstart.

Met de nieuwste BIOS versie 5843 gaat hij helemaal niet verder dan een BIOS safe mode en ben ik erachter gekomen dat DOCP met mijn geheugen niet meer goed gaat. Als ik dat uitzet en mijn geheugen handmatig op 3000Mhz start alles stabiel door.

Mogelijk dat er met de nieuwe AGESA versie wat veranderd is met memory timings/compatibility, maar ik vind het uitermate vreemd en wel vervelend (vooral de random BIOS safe mode). 3000Mhz vind ik prima op deze setup, zolang dit stabiel blijft.

Misschien ervaren meer mensen zoiets met de nieuwere BIOS / AGESA varianten op oudere platformen (X370/350, X470/450). Kijk dan eens bij de geheugen instellingen.
Met bios versie 5851 al weer een paar dagen de geheugen instellingen op DOCP 3200Mhz stabiel aan het werk. Denk dat ik deze X470 op deze versie laat zitten. Verwacht weinig vernieuwing voor de Ryzen Zen+ serie.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste