DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:05:
Ik vraag me eigenlijk af wat mensen hier gaan doen. Uiteraard ga ik er vanuit dat iedereen over gaat naar Ryzen 3000.
Ik denk dat ik zelf bij mijn Prime X370-Pro zal blijven. De CPU zal waarschijnlijk de 3700X gaan worden. Als de 3700X en 3800X een beetje zoals de 1700 en 1800X gaan worden, dan neem ik het geringe OC potentieel denk ik voor lief. Het gaat al duur genoeg worden voor mij.
Ik weet al dat mijn bord minstens 3333MT/s gewoon kan booten. Zeer instabiel, maar het moederbord is daar geen harde barrière. Dat is dan de ASUS Prime X370-Pro die met T-topology zit en dan alsnog niet echt lekker wil bij eigenlijk niemand. Het lijkt voor dit bord ook slechter te zijn geworden met Ryzen 1000 en B-die nadat 3803 uitkwam met AGESA voor Ryzen 2000. ASUS lijkt het in haar bios verprutst te hebben want de traces zullen niet magisch slechter zijn geworden. Helaas kwam ik daar te laat achter en is terugflashen heel wat gedoe. Met mijn geluk verander ik mijn bordje dan gegarandeerd in een baksteen. Toch maar niet.
Hier en daar ben ik wel eens tegengekomen dat 3400MT/s gehaald is met een Ryzen 2000. Het lijkt dus ook niet helemaal dramatisch te zijn. Ik zit ook met een extreem vroege productie 1700 die echt geen goede IMC heeft. Deze lijkt op zich redelijk clockspeed tolerant te zijn, maar lijkt ook erg snel instabiel te worden. Dat verklaard waarschijnlijk waarom ik in de donkere dagen van de Ryzen 1000 launch, gewoon 3200MT/s kon booten, maar dat het nooit lang stabiel bleef en na een paar reboots altijd resette. Dat kon opeens niet meer na de eerste AGESA update. Was overigens ook een ander bord.
Ik hoop dat ik er misschien nog wat meer uit zal kunnen persen met een Ryzen 3000 met een hopelijk veel betere IMC. Anders 3333MT/s maar stabiel krijgen met strakke timings. Mocht het alsnog absoluut dramatisch zijn tot het punt dat ik niet eens de XMP van 3200MT/s 14-14-14-34 stabiel krijg, dan gaat het waarschijnlijk wel kriebelen en ga ik kijken naar een X470 Prime Pro, ROG Strix of als de prijzen hopelijk zakken de C7H.

Still on the fence.
Ik leun naar intel 9900k puur omdat ik weet dat ik daar zonder problemen 4266 mhz ram op kan prikken en er weer 5 jaar mee kan doen.
De prestatie,geheugen support en totaalprijs en en of ik me over die verrekte MB fan kan zetten of een x470 goed genoeg vind gaat de doorslag geven betreft 3800x en 9900k.
Anders word het een msi pro carbon met 9900k, dark rock pro 4 en 16 gb ddr4 4266.
Gelukkig heb ik geen haast. de upgrade was al 2 a 3 jaar geleden in de planning maar met alleen een gpu upgrade naar 1070 haal ik in de meeste games nog altijd de 75 hz refresh rate van mijn scherm of dicht in de buurt daarvan.
En gezien de geheugen support die toch deels afhankelijk is van het moedebord is voor mijn ijs x570 toch wel een verijsde.
En dat brengt weer kosten met zich mee over intel. hoe cpu+ moederbord onder de streep word blijft een vraag.
En bij x470 heb je nog de issue bios support en flash wat bij veel borden toch wel een probleem kan zijn.
Daarnaast had je nog de verhalen dat bij snel ram geheugen de UClk gehalveerd word en de vraag hoe dit impact heeft op de prestatie van duurder ram en het systeem als geheel.
We willen natuurlijk niet een situatie waar ddr4 3200 interessanter word dan een 4000+ setje.
Ik ben erg beniewd hoe en of dit een impact gaat hebben.
We gaan het zien. ik heb geen haast.
Het zijn interessante tijden en frustrerende tijden.
Net als je denkt alles te weten word er weet een handvol onbekende zaken in de groep gegooid en ik ben een persoon die ieder detail boven water wil hebben dus het word lastig.
Zo ben ik ook nog altijd niet uit over de koeling wat zeker biji ryzen exytra belangrijk is want meer koeling = betere prestaties zonder iets te doen.
en gezien de volgende afbeeldingen :
Kan je zien dat de chiplets in het zuiden komen en de koeler de heatpipes in een andere directie georiënteerd zijn en dat de setup qua contact niet optimaal is.
Misschien krijgen we ryzen 3000 coolers of worden AIO de betere keuze in dit geval.
Youtubers en reviewers hebben genoeg te testen in ieder geval.
Koeler op de afbeelding is een dark rock pro 4 trouwens en de noctua heeft dezelfde oriëntatie voor degene die het willen weten.
7/7 kan me niet snel genoeg komen.