Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gelunox schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:52:
@mstx, CLR CMOS jumpertje op de verkeerde plek op het bord zitten?
Geen jumpertjes aanwezig op het bord en de CLR_CMOS pinnetjes zijn vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

mstx schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:07:
Ik heb nu een stuk of 20 keer onderstaande stappen herhaald:
Opstarten -> Naar BIOS -> Save&exit -> (computer reboot) -> Naar BIOS -> Save&exit -> (computer reboot) -> Naar BIOS -> etc......

Met steeds het XMP 2933 profiel geselecteerd. 2/3e van de keren springt hij terug naar 2133mhz (computer gaat dan enkele seconden helemaal uit) en 1/3e van de keren blijft hij op 2933 draaien. Wanneer ik dan naar Windows ga blijft hij het perfect doen en kan ik gewoon gamen en dergelijke dus aan de stabiliteit ligt het niet. 8)7
Ook met elk reepje apart geprobeerd maar steeds het zelfde gedrag, dus aan het geheugen ligt het ook niet.
Was dat niet een van de verhoudingen dat Ryzen intern op hele losse timings ging lopen? Volgens mij was 3200 de volgende veilige stap na 2400 of 2600 (weet het even niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Damn ik heb 2 dagen terug vengeance 3000 led aangekocht. om ergens in de zomer de ryzen setup in elkaar te steken.
Raden jullie aan om deze retour te zenden en de 3200 te bestellen? ben ik wel een tientje kwijt voor de retourzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
yasin76 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:12:
Damn ik heb 2 dagen terug vengeance 3000 led aangekocht. om ergens in de zomer de ryzen setup in elkaar te steken.
Raden jullie aan om deze retour te zenden en de 3200 te bestellen? ben ik wel een tientje kwijt voor de retourzending.
Ik zou op het moment gewoon helemaal geen RAM kopen voor de zomer. Te veel onduidelijk qua ondersteuning. Niemand kan je garanderen dat het setje dat je nu hebt gekocht ook in de zomer zal werken. Kan best, maar niemand kan het je garanderen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:37:
[...]

Ik zou op het moment gewoon helemaal geen RAM kopen voor de zomer. Te veel onduidelijk qua ondersteuning. Niemand kan je garanderen dat het setje dat je nu hebt gekocht ook in de zomer zal werken. Kan best, maar niemand kan het je garanderen.
Allright morgen gaat em terug op de bus.

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yasin76 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:47:

Tnx
Het is helaas niet anders. De release is gewoon niet soepel gegaan en een van de problemen bevinden zich bij comptabiliteit van RAM. Ryzen is kieskeurig welke setjes hun geadverteerde clockspeeds halen en het is meer dan alleen merknaampje. QVL lijstjes zijn ook matig en worden nog uitgebreid. Ook relevant is hoe de latjes zijn opgebouwd, of ze single of dual sided zijn of single of dualranked. Zeker dat laatste achterhalen is wat lastiger maar het maakt wel uit. Beter zeker en in de zomer waarschijnlijk iets meer betalen dan er dan achter komen dat het niet werkt en je op een lagere clockspeed vast zit. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
True true.Voordat de ryzen 1600x in de verkoop is wordt de build toch uitgesteld. We wachten af wat de mobo fabriekanten gaan kunnen om de ryzen processors effecient met ram te doen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb zelf wat onderzoek naar die samsung b-die gedaan en als ik het goed begrijp hebben ram latjes van g.skill met een snelheid van 3200 en cas14 als timings deze die (dit gaat ook volgens mij op voor snellere versies).

Zie ook volgende topic:
http://i4memory.com/showthread.php?t=58422&page=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:02
Nog iemand die mij kan helpen met die led op de cpu?
Moet die pijltje op die rgb kabaaltje naar de achterkant wijzen?
Want krijg hem niet verder dan paars en wil toch graag kleur veranderen :D

Hopelijk kan die geheugens straks wel iets meer aan dan 2900 :D
Ff afwachten op de updates :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:54:
Ook relevant is hoe de latjes zijn opgebouwd, of ze single of dual sided zijn of single of dualranked.
Volgens mij is fysiek single of dual sided geen factor maar vaak wel overeenkomend met single of dual rank. Probleem is alleen dat je ook moederbordmakers single/dual sided ziet gebruiken om rank aan te duiden. (right? :p)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yasin76 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:03:
True true.Voordat de ryzen 1600x in de verkoop is wordt de build toch uitgesteld. We wachten af wat de mobo fabriekanten gaan kunnen om de ryzen processors effecient met ram te doen werken.
1600X is er per 11 april al. ;)
Verder is wat er nu langskomt in het nieuwstopic ook wel belangrijk. Dat gaat ook over de snelheden van RAM en het nut voor Ryzen. De verbinding tussen de twee CCX units loopt namelijk op een frequentie gedicteerd door de RAM op een basis van 1:2, voor zover ik weet. Dus 2400mhz RAM = 1200mhz. Dat veroorzaakt hoge latency's binnen de CPU en dat kost framerates. De geruchten, zoals ik ze begrijp in ieder geval, is dat er een Ryzen stepping aan zit te komen die er 1:1 van zou kunnen maken. Heb je ook geen 3200mhz RAM meer nodig. 2400mhz is dan ook 2400mhz binnen de CPU.

Klopt dat, dan is wachten nu zeker de beste keuze want een dergelijke CPU zou een beetje Intel CPU absoluut moeten slopen in multitreaded games.
maratropa schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:19:
[...]

Volgens mij is fysiek single of dual sided geen factor maar vaak wel overeenkomend met single of dual rank. Probleem is alleen dat je ook moederbordmakers single/dual sided ziet gebruiken om rank aan te duiden. (right? :p)
Dammit, ik haal echt te veel dingen door elkaar. Ben niet scherp. 8)7
Inderdaad, het gaat om ranked en niet sided. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dus euhm...

Net mijn Ryzen 7 setup geïnstalleerd:Eerste observaties:
  • UEFI update zichzelf niet als ik 'm vertel dat te doen :P
  • RAM staat op Asus QVL maar alleen voor 2133 MHz; als ik 'm op 2933 zet dan reboot het systeem en stelt het vrolijk weer bij naar 2133 MHz.
  • Ik heb twee S-ATA-apparaten (Samsung 850 + Plextor brander), UEFI ziet geen van beide, Linux dus ook niet
  • Debian Stretch (met Linux 4.9) draait netjes, na wat kleine afstellingen.
Als iemand iets gelijkaardigs ervaart met de S-ATA-aansluitingen... Ik hoor het graag. Poort 5 en 6 (of 4 en 5, als je wil :P) zijn de enige op het bord die in een hoek van 90° staan; ik heb de apparaten daarop aangesloten, nog niet op poort 1/2 (of 0/1) geprobeerd. Aangezien UEFI ze ook niet ziet vermoed ik dat het probleem niet bij Linux ligt.

Edit: op poort 1-4 worden de apparaten dus wel gezien, dus het zal nog wel iets funky zijn in de UEFI. Nu ook op laaste UEFI-versie, maar de changelog van Asus is lekker spraakzaam.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 17-03-2017 00:12 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 18:53
yasin76 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:47:
[...]

Tnx
Gskill heeft speciaal 3200 mhz geheugen voor Ryzen (of ja speciaal gecertificeerd) maar dat is niet nog niet te koop.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Astennu schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 23:30:
[...]

Gskill heeft speciaal 3200 mhz geheugen voor Ryzen (of ja speciaal gecertificeerd) maar dat is niet nog niet te koop.
Yep, als het goed is eind deze maand.
Flare: https://www.gskill.com/en/finder?cat=31&series=2954
Fortis: https://www.gskill.com/en/finder?cat=31&series=2953

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

Wildfire

Joy to the world!

Ik ontvang morgen een 8GB (2x4GB) 3200 setje van G.Skill. Zal eens kijken wat dat doet t.o.v. het huidige 2666 setje van Corsair. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:40:
[...]

1600X is er per 11 april al. ;)
Verder is wat er nu langskomt in het nieuwstopic ook wel belangrijk. Dat gaat ook over de snelheden van RAM en het nut voor Ryzen. De verbinding tussen de twee CCX units loopt namelijk op een frequentie gedicteerd door de RAM op een basis van 1:2, voor zover ik weet. Dus 2400mhz RAM = 1200mhz. Dat veroorzaakt hoge latency's binnen de CPU en dat kost framerates. De geruchten, zoals ik ze begrijp in ieder geval, is dat er een Ryzen stepping aan zit te komen die er 1:1 van zou kunnen maken. Heb je ook geen 3200mhz RAM meer nodig. 2400mhz is dan ook 2400mhz binnen de CPU.

Klopt dat, dan is wachten nu zeker de beste keuze want een dergelijke CPU zou een beetje Intel CPU absoluut moeten slopen in multitreaded games.

[...]

Dammit, ik haal echt te veel dingen door elkaar. Ben niet scherp. 8)7
Inderdaad, het gaat om ranked en niet sided. :$
Wat het dual en single rank geheugen betreft. Ryzen werkt het meest optimaal op het moment met 2x4GB of 2x8GB, wil je meer dan 16GB geheugen dan heb je pech en ben je aangewezen op 2x16GB wat momenteel allemaal DS is (dual rank), denk ook niet dat dit gaat veranderen :(.
Helaas is 4x8GB ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Mijn Ryzen 7 1800X systeem kan 24 uur stresstesten met Prime95 small FFT's zonder problemen, maar op x264 encoding met VidCoder loopt het systeem keer op keer uiteindelijk vast.

VidCoder gebruikt intern Handbrake welke FMA3 support. Zou de FMA3-bug dan de oorzaak kunnen zijn? :?

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 17-03-2017 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:03

Hoogie2004

Whohooooo

Borromini schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:49:
Dus euhm...

Net mijn Ryzen 7 setup geïnstalleerd:Eerste observaties:
  • UEFI update zichzelf niet als ik 'm vertel dat te doen :P
  • RAM staat op Asus QVL maar alleen voor 2133 MHz; als ik 'm op 2933 zet dan reboot het systeem en stelt het vrolijk weer bij naar 2133 MHz.
  • Ik heb twee S-ATA-apparaten (Samsung 850 + Plextor brander), UEFI ziet geen van beide, Linux dus ook niet
  • Debian Stretch (met Linux 4.9) draait netjes, na wat kleine afstellingen.
Als iemand iets gelijkaardigs ervaart met de S-ATA-aansluitingen... Ik hoor het graag. Poort 5 en 6 (of 4 en 5, als je wil :P) zijn de enige op het bord die in een hoek van 90° staan; ik heb de apparaten daarop aangesloten, nog niet op poort 1/2 (of 0/1) geprobeerd. Aangezien UEFI ze ook niet ziet vermoed ik dat het probleem niet bij Linux ligt.

Edit: op poort 1-4 worden de apparaten dus wel gezien, dus het zal nog wel iets funky zijn in de UEFI. Nu ook op laaste UEFI-versie, maar de changelog van Asus is lekker spraakzaam.
Ik heb hetzelfde bordje.

Volgens mij worden poort 5&6 gedeeld met het m.2 slot, ik vermoed dat deze poorten dus niets doen als je een m.2 drive hebt geinstalleerd (misschien is er een optie in het bios om de modus in te stellen tussen m.2 en sata5&6?)

Issues met het geheugen heb ik ook. Heb 2x8GB Single Rank, maar hoger als 2133 krijg ik het echt niet. Mja, volgende BIOS wordt vast weer beter :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hoogie2004 op 17-03-2017 07:50 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt! Ja, daar had ik nog niet aan gedacht... Ik heb inderdaad een Samsung NVME - maar dat slot toont hij in de UEFI als 'not connected' - net zoals al de S-ATA-poorten; extreem bizar. Nu ik S-ATA 1 en 2 gebruik heb ik nog niet gecheckt of ie de NVME nu wel laat zien.

Sowieso, ook ik poort 5 en 6 had aangesloten liet ie wel de NVME als opstartapparaat zien. Blijft beetje bizar :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Borromini schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:19:
Bedankt! Ja, daar had ik nog niet aan gedacht... Ik heb inderdaad een Samsung NVME - maar dat slot toont hij in de UEFI als 'not connected' - net zoals al de S-ATA-poorten; extreem bizar. Nu ik S-ATA 1 en 2 gebruik heb ik nog niet gecheckt of ie de NVME nu wel laat zien.

Sowieso, ook ik poort 5 en 6 had aangesloten liet ie wel de NVME als opstartapparaat zien. Blijft beetje bizar :).
De NVME in de UEFI is idd altijd not connected :+ Maar je kan er wel gewoon een OS op installeren, ik gok dat dat nog een bug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja, SSD kwam uit m'n laptop, stond al Debian op, en die bootte gewoon netjes.

Vraagje - heb jij de fan profiles aangepast? Ik heb het moederbord een 'analyse' laten doen en dan de stille profielen ingeschakeld, maar het lijkt nu luider dan het standaard stond 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door Borromini op 17-03-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Borromini schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:32:
Ja, SSD kwam uit m'n laptop, stond al Debian op, en die bootte gewoon netjes.

Vraagje - heb jij de fan profiles aangepast? Ik heb het moederbord een 'analyse' laten doen en dan de stille profielen ingeschakeld, maar het lijkt nu luider dan het standaard stond 8)7
Ik heb de fan profiles handmatig ingesteld (eigen curve).
En de AI Suite in windows niet geinstalleerd.

Ik heb overigens Windows op de NVME geinstalleerd, ondanks dat de BIOS hem niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 17:00
Heb bij azerty bijna een volledige nieuwe systeem besteld, op dinsdag. Moederbord (X370 Asus Crosshair VI Hero) stond op 2-3 dagen, vandaag dus de laatste kan dat ze hem binnen krijgen, anders is het over 3 dagen!!!! *rage* nah, ik geloof niet dat ze het kunnen doen in 3 dagen als ik zo de tekorte zie.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
mstx schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:07:
Ik heb nu een stuk of 20 keer onderstaande stappen herhaald:
Opstarten -> Naar BIOS -> Save&exit -> (computer reboot) -> Naar BIOS -> Save&exit -> (computer reboot) -> Naar BIOS -> etc......

Met steeds het XMP 2933 profiel geselecteerd. 2/3e van de keren springt hij terug naar 2133mhz (computer gaat dan enkele seconden helemaal uit) en 1/3e van de keren blijft hij op 2933 draaien. Wanneer ik dan naar Windows ga blijft hij het perfect doen en kan ik gewoon gamen en dergelijke dus aan de stabiliteit ligt het niet. 8)7
Ook met elk reepje apart geprobeerd maar steeds het zelfde gedrag, dus aan het geheugen ligt het ook niet.
Op mijn Asus PRIME x370 PRO heb ik het geheugen op 2400Mhz gezet (kunnen zetten). Hoger kom ik tot nu toe niet. Het G.Skill geheugen, wat ik heb, staat niet in de QVL maar wel het grotere broertje (de 16G ipv. 8G). Probeer ik hoger te gaan dan "hangt ie een tijdje op het bios" en komt ie na een tijdje weer tot leven (druk F1 om naar bios te gaan).

Als ik in het Asus bios het DOCP profile (XMP) kies kom ik ook niet hoger, al moet ik nog wel even verder rommelen. Het grotere broertje zou 2666Mhz moeten doen maar dat is dus nog niet gelukt.
Hoogie2004 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:51:
[...]

Ik heb overigens Windows op de NVME geinstalleerd, ondanks dat de BIOS hem niet ziet.
Mijn MVNe SSD werd direct in mijn bios gezien en daar staat nu Windows op. Ok, ik heb een x370 moederbord misschien zit het daar in of mogelijk het merk/type?
JinShepard schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:56:
Heb bij azerty bijna een volledige nieuwe systeem besteld, op dinsdag. Moederbord (X370 Asus Crosshair VI Hero) stond op 2-3 dagen, vandaag dus de laatste kan dat ze hem binnen krijgen, anders is het over 3 dagen!!!! *rage* nah, ik geloof niet dat ze het kunnen doen in 3 dagen als ik zo de tekorte zie.
De B350 moederborden zijn makkelijk te verkrijgen maar iedereen wil schijnbaar een X370 moederbord (en terecht, ik heb die ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nahjah, dat is al heel wat dat je dat Asus Prime bord al binnen hebt. Ik wacht nu 2 weken op mijn pre-order exemplaar. Begreep dat ik em "misschien" zaterdag in de post krijg van Alternate.

Begreep dat ze van Asus buiten de 5040 EUFI's voor de X370's hard bezig zijn met meer memory profiles, maar dat deze biossen niet voor iedereen downloadbaar zijn. Beetje jammer want de toch wel oude versie hebben voor zowel de Crosshair als de Prime nog wat jammerlijke bugs.

Dat iedereen een X370 wil snap ik wel. Het zijn toch 2 PCI-Ex lanes extra. Vandaar dus méér USB 3.1 gen1 (4 poorten, maar dus maar voor 2 full Bandwith?) en dat je bij M.2 op de B350 spontaan SATA poorten kwijtraakt.

Wil zelf graag 6 drives (3x HDD, 3x SSD) + 1 PCI-Ex 4x mode MVNe SSD erin hebben, dus ik heb niet echt keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warturtle
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-06-2023
JinShepard schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:56:
Ik heb net mijn bestelling geannuleerd bij azerty (Asus crosshair vi hero + 1800x + H110i + trident z rgb 3466) nadat ik al sinds 23 februari gepreorderd had ,nooit meer azerty ook geen enkel bericht in de tussentijd en erg kortaf personeel :( .

Maar vandaag wist de verkoopster mij te vertellen dat de Asus crosshair vi hero nog lang niet binnenkomt , hij zou deze week binnenkomen maar dat was weer niet gelukt , dus succes met het wachten het gaat nog lang duren.
Ik ga nu maar alles apart bestellen bij meerdere bedrijven ik baal wel erg van de leveringen van de moederborden in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

G.Skill Flare en Fortis duiken op in de PW:
categorie: Geheugen intern
Info:
http://gskill.com/en/finder?cat=31&series=2954

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Geheugen blijft echt nog prutsen. Ik heb met de 1800X uiteindelijk maar op 2400MHz gereviewd omdat ik 2666 niet werkend kreeg, noch de 3000MHz die de Corsair Vengeance LPX kit aangeeft. Maar 2933 loopt weer wel als een zonnetje.

Zit nu met een 1700 / gtx 1070 te testen, dus weet niet hoe dat uitpakt op de andere modellen, maar ik zie bij de 1080p benchmarks eenvoudig 10% winst boven 2133MHz.

edit: initiele verschillen tussen 2400/2933 lijken echter flink kleiner. Ben nu aan het knutselen, maar dat het een interessant onderwerp is mag duidelijk zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Foritain op 17-03-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ryzen CPU's ondersteunen niet DDR4 op 3000MT/s of 3400MT/s. 2933MT/s, 3200MT/s en 3500MT/s zijn de mogelijkheden of je moet met baseclock van de CPU veranderen dan zou je wel op 3000MT/s uit kunnen komen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Warturtle schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:12:
[...]

Ik heb net mijn bestelling geannuleerd bij azerty (Asus crosshair vi hero + 1800x + H110i + trident z rgb 3466) nadat ik al sinds 23 februari gepreorderd had ,nooit meer azerty ook geen enkel bericht in de tussentijd en erg kortaf personeel :( .

Maar vandaag wist de verkoopster mij te vertellen dat de Asus crosshair vi hero nog lang niet binnenkomt , hij zou deze week binnenkomen maar dat was weer niet gelukt , dus succes met het wachten het gaat nog lang duren.
Ik ga nu maar alles apart bestellen bij meerdere bedrijven ik baal wel erg van de leveringen van de moederborden in het algemeen.
O dear.. morgen maar ff bellen dan... Alternate lijkt meer opties te bieden maar ik houd niet van hun xD slechte ervaringen.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 19:42
JinShepard schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:28:
[...]

O dear.. morgen maar ff bellen dan... Alternate lijkt meer opties te bieden maar ik houd niet van hun xD slechte ervaringen.
Liever alternate dan afuture 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:45:
Ryzen CPU's ondersteunen niet DDR4 op 3000MT/s of 3400MT/s. 2933MT/s, 3200MT/s en 3500MT/s zijn de mogelijkheden of je moet met baseclock van de CPU veranderen dan zou je wel op 3000MT/s uit kunnen komen.
Dat weten we nu, maar de dag dat de 1800X binnenkwam en ik meteen aan de bak ging niet :D

Omdat 3000 niet werkte ging ik terug naar 2666, maar ook dat ging niet goed, dus niet bedacht dat 2933 wel zou werken dus de volgende logische stap was omlaag: 2400. 2133/2400 doen het wel, nu dus 2933 ook prima.. pff.. Kijken of ik een beetje leuke 3.2K op de kop kan tikken.

Voorlopige conclusie game benchmarks: 2933MHz is -zeker- de moeite boven 2133/2400!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook in februari stond bij verschillende moederborden al 2133/2400/2666MT/s en 2933/3200MT/s (OC) support, dat was voor de Ryzen launch. En geheugen frequentie zit gekoppeld aan de frequentie waarmee de twee CCX'jes in de Ryzen 7 met elkaar communiceren, dus dat kan idd veel verschil maken. Dan hoef je nog niet eens bandbreedte voor werkgeheugen te kort te komen op winst te zien. Maar ook hoge geheugenfrequentie maakt sowieso vaak al verschil. Je ziet het ook bij veel games bij bijvoorbeeld een i7 Kabylake of Skylake van Intel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Weer even losse flodders terwijl ik met hardware aan het gooien ben hier:

Bij een dikke GPU bottleneck, denk aan 1440p/4K Ultra AAA games, dan zie ik geen verschil tussen een 1700, 1800X, 7700K, ongeacht of ik Ryzen met 2133MHz of 2933MHz combineer.

2400Mhz benches tussen 7700K/1800X ook niet significant anders bij games waar GPU/CPU een balans moeten vinden. (dan zie je spontaan wat geschommel in een handje vol FPS, soms voor AMD, soms voor Intel), dat zag je ook in de launch review.

Maar 1700 met 2133MHz? Zodra je richting 1080p/Ultra benches gaat zeker, maar ook al bij de games die richting de 60-100FPS draaien, Daar kost het geheugen dus zo 10%, een verschil dat je in één klap goed maakt met sneller geheugen. Zou bijna denken dat voor gaming een 1700X met een OC capable bord en snel geheugen voor gamers nog leuker gaat zijn dan een 1800X.

Next up: 1700 zelf OC'en, wish me le luck.

edit: Uiteraard volgt een compleet resultatenlijstje nog een keer.

edit 2: grinnik: https://www.instagram.com/p/BRvo9cEgR3z

[ Voor 12% gewijzigd door Foritain op 17-03-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Pfff, nog steeds geen X370 borden geleverd... Heb nu twee orders uitstaan, maar helaas, na 2 weken nog steeds niet leverbaar...

In één van de mailtjes hierover lees ik dat Asus z'n X370's eerst met nieuwe EUFI's wil uitrusten, omdat ze nog altijd meer dan eens bricken bij het resetten van ram-speeds na mislukte mem-OC's.

En ondertussen zie ik hierboven mensen gewoon wel al meerdere borden hebben... Zucht. Verkeerde winkels gekozen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Laatst online: 07:32
Hier zit ik ook nog steeds op mn X370 moederbord te wachten. De rest is ondertussen binnen, maar een asus X370 prime-pro lijkt niet leverbaar (waar ik mn order heb uitstaan in ieder geval). Ben er benieuwd hoe hoog ik mijn geheugen ga kunnen klokken (4x8GB geheugen dus heb niet heel veel hoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Ik zit ook nog op de leverbaarheid van m'n bord de wachten. RAM komt morgen binnen en de rest staat in een order te wachten op het moederbord en komt dan in 1x.

Ik zag mijn bord (ASRock X370 Gaming K4) trouwens gister heel eventjes leverbaar staan met 1 stuks op vooraad bij leverancier bij meerdere shops, zal wel weer niet inhouden dat de preorders al aan de beurt zijn, mailtje met de webshop leverde niks op.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04-2022
Sorry als ik het op de verkeerde plek vraag, maar zit hier volgens mij goed :) Zouden tweakers die momenteel aan't OC'en en benchen zijn met Ryzen-builds, en de rest van de toppers die graag meedenken en geïnteresseerd zijn in Ryzen eens over het volgende willen buigen:

Het blijkt uit de benchmarkresultaten bij de launch dat de R7 CPU's consequent achterlopen qua fps in 1080p games op een (wel of niet @5GHz) 7700k, ook waar die laatste onder 100% load draait vs ~60%, terwjil op de meeste vlakken ze qua rekenkracht verder de vloer met zelfs de 8-cores aanvegen.

Ik weet zeker dat ik niet de enige tweaker ben die sinds die launch alles aan zich voorbij heeft laten gaan aan reviews, benches en verklaringen voor die eerste resultaten; kloksnelheid vs cores, IPC, slechte optimalisaties, de "Win10 Scheduler", threading/geheugen/BIOS/mobo-issues et cetera.

To the (deep technical) point: De laatste ontwikkelingen lijken in mijn ogen iets verrassends aan te geven; het schijnt dat er 140ns delay ontstaat wanneer een thread op CCX0 wil communiceren met een thread op CCX1, terwijl dit met beiden threads op dezelfde CCX maar 20ns is.
Dit zou komen door de Infinity Fabric (AMD's nieuwe FSB á la crossbar), die meedraait op de clock van de memory controller. Bij DDR4-2133 is dat 1066Mhz. Die frequentie zou een bottleneck vormen, waarmee de delay van 140ns ontstaat, die zich weer vertaalt naar die 1080p-benchmarks en meer.

Hilbert (Guru3D) had 3600MHz ddr4 voor elkaar gekregen, en keek gek op toen qua memory I/O Ryzen opeens een 7700k met een 3.8GHz kit voorbij ging, andere benchmarks gingen ook omhoog.

Conclusie; helpt een zo hoog mogelijke klok op je Infinity Fabric (en dus je RAM) die eerste 1080p-charts om te draaien voor de Ryzen's vs de 7700k? Ik blijf er namelijk bij dat +100% cores nog altijd zwaarder weegt dan -7% IPC en -25% clocksnelheid, en zelfs de rest van de verschillen en issues nog niet alles verklaren.

Bronnen:
Reactie van AMD m.b.t. Infinity Fabric, DDR4-clock en de CCX: https://i.redd.it/a5gdj003gsly.png
Guru3D's 1800x-reviewpagina m.b.t. geheugen: http://www.guru3d.com/art..._processor_review,13.html
AdoredTV's Ryzen-review: YouTube: The (Belated) Ryzen Review - R7 1800X and R7 1700 - AMD back in busi...
(Zie ook de top comment van Roy Taylor daar, de VP van AMD. 500+ likes)

PS: Ben nog op zoek naar de filmpjes waar ik ze die delay van 140ns heb zien onderzoeken etc

[ Voor 4% gewijzigd door Interlace84 op 17-03-2017 18:16 . Reden: Zag dat ik iets vergeten was ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Me ryzen 1700 en 2x4GB HyperX fury 2666MHz zijn binnen en draait direct zonder moeite op zijn specs.
Het gaat zelfs naar 2933MHz zonder voltage aanpassingen ,tot nu toe op de stock koeler 3.7Ghz op 1.3Vcore
Dit alles zit op een Asus prime b350 plus moederbordje en loopt tot nu toe perfect!

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
Speedy-J schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 18:12:
Me ryzen 1700 en 2x4GB HyperX fury 2666MHz zijn binnen en draait direct zonder moeite op zijn specs.
Het gaat zelfs naar 2933MHz zonder voltage aanpassingen ,tot nu toe op de stock koeler 3.7Ghz op 1.3Vcore
Dit alles zit op een Asus prime b350 plus moederbordje en loopt tot nu toe perfect!
Gaaf!! :*) congrats met die OC! Wat voor GPU heb je en hoe zijn jouw benches t.o.v. die 1080p-benches online? ben superbenieuwd. Ook of je geheugen verder op kunnen krikken een grotere boost dan verwacht geeft. (niet dat ik wil dat je je garantie of geheugen op het spel zet.. >:) ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Interlace84 op 17-03-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Tot nu toe alleen cinebench r15 gedaan en intel burn test ,jammer dat de meeste progjes waar ik me voltages en temperaturen mee uitlees nu niet kan gebruiken.
AI suite is ook best wel mager met info geven..

Cinebench R15
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2z56lvn.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-J op 17-03-2017 18:24 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Interlace84
In het kort op basis van wat we nu weten: Ja, hogere geheugensnelheid helpt omdat infinity fabric hieraan gekoppeld is.

Hoeveel :? Dat zullen de benches moeten uitwijzen en daarbij helpt het niet dat de hogere geheugen speeds momenteel nogal slecht ondersteund worden.

Zal waarschijnlijk beter worden met de tijd. Daarom lijkt het verstandig om (minimaal) 3200 speed DDR te kopen. Dat lijkt een redelijk haalbare snelheid in de enigzins nabije toekomst.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inmiddels weer meer benches gedraaid op 2133/2933. De definitie van 'winst' loopt serieus uiteen. Cinebench of Blender (gooseberry, bmw) o.i.d. zie je maar 1-2% verschil, net als je bij een i7 zou verwachten met dergelijke verschillen. Games aan de andere kant, varierend eenvoudig tot aan de 10%, waarbij één game duidelijk gevoeliger is dan de ander, uiteraard primair wanneer de CPU de bottleneck gaat vormen (1080p medium met een 1070), maar ook hogerop scheelt het soms veel. 10% met een 1700 in Hitman Abso op 1440p/Ultra/MSAA x2 bijv.

Nu eerst f bench uit, wordt beetje leip van al die getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Nou.. gaat weer lekker dit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b39iFVD.png

Met "inspanningen" bedoelen ze trouwens volgensmij dat het geautomatiseerde systeem geen leverdatum van het systeem van de leverancier heeft weten te krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door Gelunox op 17-03-2017 21:02 ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
Foritain schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:34:
Cinebench ... maar 1-2% verschil, net als je bij een i7 zou verwachten met dergelijke verschillen. Games aan de andere kant, varierend eenvoudig tot aan de 10%..
En dat bedoel ik... in de workloads waar ze al domineerden verandert weinig, maar die max 10% @1080p in games erbij buigt dus wel een paar van die initiële benchcharts om in het voordeel van Ryzen, toch? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Interlace84 op 17-03-2017 21:19 . Reden: 't fockschaep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Helaas pindakaas...

G.Skill 8 GB DDR4-3200 Kit F4-3200C16D-8GVK, Ripjaws V

Op m'n Asrock AB350 Pro4 met een Ryzen 7 1800X krijg ik dit niet hoger getild dan 2666 momenteel... terwijl het 3200 geheugen is.

Ik wacht maar een BIOS update af... met komende nieuwe microcode van AMD zou geheugencompatibiliteit moeten verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interlace84
@Help!!!! Nog bedankt voor de bevestiging trouwens :) was al blij dat 'ie er was, word nu nog blijer van het vooruitzicht!
Wildfire schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:35:
Helaas pindakaas...
..niet hoger getild dan 2666 momenteel...
..ook niet met verhogen BCLK?

Even citaatje Guru3D: "BLCK changes to 135 MHz, core multiplier is now 26.6 and with a 40:3 DRAM ratio we are now running a G.Skill TridentZ kit at 3600 MHz :-) This brings read perf to 56K and 53K on writes"
Wel met een crosshair hero-bordje, maar wie weet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 18:50:
@Interlace84
In het kort op basis van wat we nu weten: Ja, hogere geheugensnelheid helpt omdat infinity fabric hieraan gekoppelt is.

Hoeveel :? Dat zullen de benches moeten uitwijzen en daarbij helpt het niet dat de hogere geheugen speeds momenteel nogal slecht ondersteund worden.

Zal waarschijnlijk beter worden met de tijd. Daarom lijkt het verstandig om (minimaal) 3200 speed DDR te kopen. Dat lijkt een redelijk haalbare snelheid in de enigzins nabije toekomst.
We weten wel hoeveel het verschil is. Net even voor mezelf uitgerekend omdat ik benieuwd was. :)

De verhouding is 1:1 tussen de MT van je RAM en Infinty Fabric snelheid.

2133mhz RAM = 1066MT
2400mhz RAM = 1200MT
2666mhz RAM = 1333MT
2993mhz RAM = 1496MT
3200mhz RAM = 1600MT

256bit x 1066MT = 272896bits :8 = 34122byte = 34,1GB/s
256bit x 1200MT = 307200bits :8 = 38400byte = 38,4GB/s
256bit x 1333MT = 341248bits :8 = 42656byte = 42,6GB/s
256bit x 1496MT = 382976bits :8 = 47872byte = 47,8GB/s
256bit x 1600MT = 409600bits :8 = 51200byte = 51,2GB/s

https://linustechtips.com...-in-performance-on-ryzen/

Dankzij hardware.fr weten we dat het probleem met Ryzen ontstaat zodra meer dan 8MB aan cache nodig is, oftewel het moment dat een CCX het niet meer aankan en de tweede aangesproken moet worden of de RAM.

De L2 en L3 benchmarks kloppen alleen niet, AIDA64 was nog niet geoptimaliseerd om die correct weer te geven. RAM daarentegen lijkt wel correct.
https://twitter.com/AIDA6...s/837308895882276866?s=09

Hier kan je wel de RAM vinden en die zijn hoog. In het artikel testte ze voor zover ik kan achterhalen met 2400mhz RAM omdat hoger niet wou draaien. Dat is dus 38,4GB/s voor de verbinding tussen de twee CCX units en de RAM.
http://www.hardware.fr/ar...sous-systeme-memoire.html

Ik denk eigenlijk dat het probleem niet eens de L3 cache is. Nu ik me er eens in heb verdiept vermoed ik dat het probleem is dat de L3 cache door een 256bit bus moet en dus gelimiteerd is tot 32B/cycle zoals de schema's aangeven. Niet zo vreemd aangezien 256bit = 32 byte. :P
Nee, wat relevant is hier zijn de cycles, en die worden bepaalt door je RAM snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/53/IMG0053311.jpg

Buiten de ene CCX eenheid gaat de verbinding met de Infinity Fabric spelen. Deze deelt haar bandbreedte met de RAM en daar bottlenecked de CPU nu. Het verschil tussen 2400mhz en 3200mhz komt ook neer op 26,5% meer bandbreedte. Dat is nogal wat voor CPU communicatie en het verklaard waarom juist in cache intensieve programma's, games dus, de verschillen behoorlijk kunnen zijn. We zitten hier in ieder geval buiten een foutmarge van 1% ofzo in ieder geval. Getallen van 10% of meer komen wel eens voorbij voor de meer CPU intensieve games. Met dergelijke verschillen is Ryzen niet alleen de future proof keuze vanwege al die cores, maar presteert Ryzen ook verdomt goed voor haar lagere clockspeeds.

Ergo, je wil het snelste RAM dat er is en dan zal het waarschijnlijk niks meer uitmaken in realistische scenario's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
Dankjewel voor die kristalheldere uitleg!!! :D Ik heb eindelijk rust in m'n kop nu ik het helemaal snap :) bijjjna 30% meer bandbreedte.. en ik vermoed hoop stiekem dat de verhouding bandbreedte<>uiteindelijke performance wel eens verrassend anders dan 1:1 uit zou kunnen pakken.

[ Voor 26% gewijzigd door Interlace84 op 17-03-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wildfire schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:35:
Helaas pindakaas...

G.Skill 8 GB DDR4-3200 Kit F4-3200C16D-8GVK, Ripjaws V

Op m'n Asrock AB350 Pro4 met een Ryzen 7 1800X krijg ik dit niet hoger getild dan 2666 momenteel... terwijl het 3200 geheugen is.

Ik wacht maar een BIOS update af... met komende nieuwe microcode van AMD zou geheugencompatibiliteit moeten verbeteren.
Het is wel SS (Single Rank) geheugen, maar het heeft niet de samsung b-die denk ik.

Schiet nog niet op met mijn bestelling... wacht nog op het moederbord (:().

Ik vraag me overigens hoe groot uiteindelijk het verschil tussen een moederbord met CLKGEN chip en zonder chip is qua geheugensnelheid. Heeft iemand daar ervaring mee?
Interlace84 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:55:
@Help!!!! Nog bedankt voor de bevestiging trouwens :) was al blij dat 'ie er was, word nu nog blijer van het vooruitzicht!

[...]

..ook niet met verhogen BCLK?

Even citaatje Guru3D: "BLCK changes to 135 MHz, core multiplier is now 26.6 and with a 40:3 DRAM ratio we are now running a G.Skill TridentZ kit at 3600 MHz :-) This brings read perf to 56K and 53K on writes"
Wel met een crosshair hero-bordje, maar wie weet..
Dat kan alleen als het moederbord een apparte CLKGEN chip heeft zover ik weet.

[ Voor 28% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 17-03-2017 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Interlace84 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:56:
Dankjewel voor die kristalheldere uitleg!!! :D Ik heb eindelijk rust in m'n kop nu ik het helemaal snap :) bijjjna 30% meer bandbreedte.. en ik vermoed hoop stiekem dat de verhouding bandbreedte<>uiteindelijke performance wel eens verrassend anders dan 1:1 uit zou kunnen pakken.
En nu maar hopen dat ik er zelf niet helemaal naast zit. :P Denk het niet maar je weer maar nooit. ;)
We zullen alleen moeten wachten totdat 3200mhz RAM eens fatsoenlijk werkt en wat testen zijn geweest. Games zoals the Witcher 3 of BF1 zijn hier relevant vanwege hun zware CPU last maar ook games die vier cores goed belasten en het daarbij laten. Tomb Raider komt dan wel vaak voorbij. Misschien zelfs de ultieme vraag voor PC hardware eens naarboven halen. But can it run Crysis? Crysis was namelijk belachelijk slecht geoptimaliseerd aan de CPU kant voor de grafische pracht.

Als laatste. Nee, ik verwacht geen Kaby Lake prestaties met gelijke clockspeeds. Dat zou mij verbazen mocht dit gebeuren. Het is ook niet nodig voor met name de R5 quadcores om de betere gaming CPU te zijn dan de Intel tegenhangers. Hogere clockspeeds en de mogelijkheid tot een overclock is die andere weg naar Rome. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Interlace84 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:08:
[...]

En dat bedoel ik... in de workloads waar ze al domineerden verandert weinig, maar die max 10% @1080p in games erbij buigt dus wel een paar van die initiële benchcharts om in het voordeel van Ryzen, toch? :/
Heel kort: Met een dikke GPU op praktisch relevante benchmarks (dus niet 1080p medium met een 1070, maar 1440p Ultra oid) heb ik 1800X vs 7700 nek-aan-nek, heel strict genomen een procent voorsprong voor de Intel maar dat wil ik nog onder de foutmarge rekenen, terwijl de 1700 daar marginaal onder zit. Ik zet al mn resultaten straks nog in een tabel. Overigens nog enkel met de 1070 getest, de 480 staat nog op de planning al hoop ik stiekem dat er een 1080 Ti voorbij komt zetten voordat ik daar aan begin; een dikkere GPU is natuurlijk interessanter voor de CPU test.

Iets wat het geheel wellicht overbodig maakt: ik heb de 1700 nu op 3.8GHz/1.35V draaien zonder issues, nog niet hoger getest, wie weet gaan we verder ;) Maar dat zijn dus 1800X prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foritain schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:16:

Iets wat het geheel wellicht overbodig maakt: ik heb de 1700 nu op 3.8GHz/1.35V draaien zonder issues, nog niet hoger getest, wie weet gaan we verder ;) Maar dat zijn dus 1800X prestaties.
Wat had je eigenlijk als voltage nodig om je 1700 naar 3,6ghz te krijgen of heb je daar niet op gestest? Ben eigenlijk wel benieuwd wat daar voor nodig is om tot 1800X prestaties te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:19:
[...]

Is toch echt al een paar keer gezegd dat het 1:1 was...
Ik ben het nergens tegengekomen, inclusief niet in het bericht van AMD zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:21:
[...]

Reactie van AMD m.b.t. Infinity Fabric, DDR4-clock en de CCX: https://i.redd.it/a5gdj003gsly.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interlace84 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:25:
[...]

Dat zeg ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
Inderdaad, 2:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:21:
[...]

Dat maakt het dan nog niet waar.
winwiz schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:21:
je haalt Mhz met MT door elkaar.
Dit doe je nog steeds.

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4266C19D-16GTZR dit is DDR4 op 2133MHz en pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 is DDR4 op 1066MHz.
1:1 is echt geen rocket science...

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 17-03-2017 23:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:18:
[...]

Wat had je eigenlijk als voltage nodig om je 1700 naar 3,6ghz te krijgen of heb je daar niet op gestest? Ben eigenlijk wel benieuwd wat daar voor nodig is om tot 1800X prestaties te komen. :)
Niet getest nog, was 9 uur, dacht ik mik die core clock even omhoog. Temps zijn iig bij lange na geen zorg met een U12S.

Ook nog niet gekeken of ik met 1.3V oid wegkom ;) Brute force OC :D

[ Voor 7% gewijzigd door Foritain op 17-03-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
Ok ok, we zijn het eens over hoe snel dat stomme Eindeloze Stofje draait, toch? :D Maar ja, ehh... veel van die eerste benchmarks zijn wel met 2133mhz DDR4-2133 sticks gedaan (thnx @Help!!!! :)) En als op 1066MHz = 34,1GB/s (© @DaniëlWW2 ) die 2 CCX-clusters naast met elkaar ook nog 's met je GPU en de rest moeten blijven praten, is't nogal logisch dat daar een dikke vette bottleneck in bepaalde loads zit, toch? :/

[ Voor 25% gewijzigd door Interlace84 op 18-03-2017 00:29 . Reden: wijzer geworden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bij bijv. DDR4-2133 geheugen staat 2133 voor MT/s en niet voor Mhz. Als je de Mhz wilt weten moet je door twee delen en dan kom je op 1066Mhz.

Die 2133 klinkt natuurlijk beter voor de marketing dus noem je het DDR4-2133 en komt voort uit het gegeven dat DDR geheugen zowel op de rise en fall van de clockcycle data kan versturen. Vandaar DoubleDataRate. 1066*2 datatransfers = 2133

Van 1066 naar 1600 (DDR4-3200) is toch een 'overklok' van 50% en zou dus wel wat impact moeten hebben zodra zaken over de IF moeten.

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 17-03-2017 23:52 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:49:
Bij bijv. DDR4-2133 geheugen staat 2133 voor MT/s en niet voor Mhz. Als je de Mhz wilt weten moet je door twee delen en dan kom je op 1066Mhz.

Die 2133 klinkt natuurlijk beter voor de marketing dus noem je het DDR4-2133 en komt voort uit het gegeven dat DDR geheugen zowel op de rise en fall van de clockcycle data kan versturen. Vandaar DoubleDataRate. 1066*2 signalen = 2133

Van 1066 naar 1600 (DDR4-3200) is toch een 'overklok' van 50% en zou dus wel wat impact moeten hebben zodra zaken over de IF moeten.
En bedankt, nu snap ik het dus wel en heb ik het aangepast. :)
Neemt niet weg dat de rest dan wel al klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Mijn hemel, een beschikbare compatibel geheugensetje(16GB, +3200) vinden voor de MSI X370 is echt speurwerk. Ik moet anders gewoon (weer) even wachten tot de lijst verder wordt uitgebreid. Of is er iemand met dit moederbord die misschien een tip heeft?

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

QVL's zijn allemaal leuk en aardig, maar ik kan hier in Nederland eigenlijk nergens iets vinden wat op de lijst van m'n Asrock AB350 Pro4 staat...

Ben op zoek naar een 2x4GB DDR4-3200 setje. Die staat er sowieso maar eentje in de hele QVL lijst... en van 2666 kan ik ook al niets vinden in Nederland.

Lekker handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

@-The_Mask- Staat helaas (nog) niet op de lijst van compatible reepjes.

@caanova1984 Bedankt, maar zo'n lijstje was ik juist al aan het afspeuren. Even erbij zeggen dat het dus mij om de X370 CARBON versie gaat.

@Wildfire Ja, ik heb dus exact hetzelfde probleempje. Reepjes die ik eventueel wil staan of niet op de lijst of worden hier in Nederland niet verkocht. :/

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou het wel heel uitzonderlijk vinden als die The Mask linkt niet goed zou werken...

Reviews laten toch zien dat die strookjes netjes hoge clocks halen op de Asus Crosshair, Prime, Auorus 5 (en hun 350), MSI Toma (350) en ik ben er vast nog wel een bord vergeten.

Alternatief, Corsairs ddr4-3000, zowel de 16 als 32GB kit zouden op 2666mhz -> OC 2933mhz moeten werken.

Asus en MSI hebben veel Geil & Team geheugen weer van de QVL lijstjes afgehaald, en ook Crucial lijkt een beetje uit de gratie.

G.Skill, Corsair & Kingston zie je in grote getalen op de lijstjes, waarbij de 8GB strookjes veelal prima "stock" en hoger geclockt kunnen worden.

=edit=

Deze kon ik jullie toch niet onthouden.

coressfire

Je zou bijna denken dat Asus dit perongeluk express heeft gedaan. O-)

[ Voor 18% gewijzigd door djunicron op 18-03-2017 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik zal mezelf maar weer eens quoten want niemand lijkt te beseffen dat AMD zelf DDR4-3000 afraadt en een eigen advies geeft !
Phuncz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:18:
[...]

https://community.amd.com...a-better-amd-ryzen-system

We have internally observed good results from 2933, 3200, and 3500 MT/s rates with 16GB kits based on Samsung "B-die"; memory chips. Potential kits include:

Geil EVO X - GEX416GB3200C16DC [16-16-16-36 @ 1.35v]
G.Skill Trident Z - F4-3200C16D-16GTZR [16-18-18-36 @ 1.35v]
Corsair CMK16GX4M2B3200C16 VERSION 5.39 [16-18-18-36 @ 1.35v]
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZB
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Bedankt om niet mee te doen met de "DDR4-3000 moet je hebben" trein, maar hoe weet je dat die kit single-rank is ? Ik zie bv. op de Asus Prime X370-Pro en Crosshair VI Hero Memory QVL namelijk "SS" en "DS" staan, wat bij mij vertaald als "Single Sided" en "Double Sided". Nergens op de fabrikant zijn website vind ik deze gegevens terug of het Single/Dual Rank of Single/Double Sided is.

http://dlcdnet.asus.com/p...E_X370_PRO_Memory_QVL.pdf
http://dlcdnet.asus.com/p...DRyzenProcessors_0316.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door Phuncz op 18-03-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Phuncz Ik heb het gegoogled :Y) Normaal gesproken is het iets wat de fabrikant op geeft, maar Corsair geeft amper specs. Maar het is ook uit te lezen door verschillende tooltjes dus even Googelen en je vindt het vaak zo.

Overigens kun je gewoon 3000MT/s geheugen nemen. Je moet het dan alleen op 2933MT/s instellen of overklokken naar 3200MT/s als dat mogelijk is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

djunicron schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 02:13:
Ik zou het wel heel uitzonderlijk vinden als die The Mask linkt niet goed zou werken...

Reviews laten toch zien dat die strookjes netjes hoge clocks halen op de Asus Crosshair, Prime, Auorus 5 (en hun 350), MSI Toma (350) en ik ben er vast nog wel een bord vergeten.

Alternatief, Corsairs ddr4-3000, zowel de 16 als 32GB kit zouden op 2666mhz -> OC 2933mhz moeten werken.

Asus en MSI hebben veel Geil & Team geheugen weer van de QVL lijstjes afgehaald, en ook Crucial lijkt een beetje uit de gratie.

G.Skill, Corsair & Kingston zie je in grote getalen op de lijstjes, waarbij de 8GB strookjes veelal prima "stock" en hoger geclockt kunnen worden.

=edit=

Deze kon ik jullie toch niet onthouden.

[afbeelding]

Je zou bijna denken dat Asus dit perongeluk express heeft gedaan. O-)
;(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

-The_Mask- schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:59:
@Phuncz Ik heb het gegoogled :Y) Normaal gesproken is het iets wat de fabrikant op geeft, maar Corsair geeft amper specs. Maar het is ook uit te lezen door verschillende tooltjes dus even Googelen en je vindt het vaak zo.

Overigens kun je gewoon 3000MT/s geheugen nemen. Je moet het dan alleen op 2933MT/s instellen of overklokken naar 3200MT/s als dat mogelijk is.
Dat zou inderdaad wel kunnen. Van DDR4-3000 vind ik in bv. de Asus QVL's helaas maar enkele verwijzingen waarin ze 2933MT halen, maar wel vaak 2133, met soms 2400 of 2666. Aangezien geheugensnelheid bij deze chips voor wel relatief veel performance zorgt, is dat extra tientje op €130 (<10%) toch de moeite om voor meer zekerheid te gaan dat je 20% meer geheugenperformance kan hebben met een boost in algemene performance.

Nu kan dat nog allemaal veranderen met BIOS en microcode updates, maar toch zie ik de duidelijke boodschap dat DDR4-3000 iets teveel loterij-spelen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:33:
Bedankt om niet mee te doen met de "DDR4-3000 moet je hebben" trein, maar hoe weet je dat die kit single-rank is ?
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uOi1e/39beea2d0d.png

Uitgelezen van mijn Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R

JEDEC DIMM Label = 1Rx8 dus single rank. Na de laatste BIOS update draait het prima op 2933mhz op mijn moederbord. :)

[ Voor 20% gewijzigd door mstx op 18-03-2017 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 17:21
Ik weet niet of het op GoT al is langsgekomen, maar op m'n Crosshair blijkt de AM4 backplate te zijn vastgelijmd/vastgeplakt met adhesive tape. Achteraf kan ik het wel vinden op Reddit etc dat er idd versies met een vastgelijmde backplate in omloop zijn maar vantevoren had ik het niet echt verwacht, omdat AM3 compatibiliteit zo'n puntje was voor dit bord.

Dus mensen die van plan zijn een AM3 backplate te gaan inzetten icm een AM3+ compatible koeler en daarvoor speciaal dit bord aanschaffen, reken er op dat je kunt gaan hobbyen met fohns enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Net het nieuwe beta BIOS F6d op de AB350G3 geflashed, nu onthoudt hij eindelijk het XMP profiel na elke reboot en draait het geheugen op 2933mhz. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:24:
[...]

Dat zou inderdaad wel kunnen. Van DDR4-3000 vind ik in bv. de Asus QVL's helaas maar enkele verwijzingen waarin ze 2933MT halen, maar wel vaak 2133, met soms 2400 of 2666.
Veel is ook dual rank, dus dan houdt het sowieso al snel op. En als je meer dan 16GB werkgeheugen wil zit je volgens mij sowieso vast aan lage geheugenfrequenties. Omdat er geen single rank 16GB geheugenreepjes zijn, 16Gb chips worden niet of nog amper gebruikt, zijn allemaal 8Gb chips en dus kom je met max 8 chips, één rank van allemaal 8Gb chips op een totaal van 8GB voor één reepje. En vier reepjes van 8GB om op 32GB te komen zorgt ook weer voor lagere maximale frequentie. Dus ideaal is 16GB bestaande uit twee maal 8GB single rank, daarmee moet het meestal wel mogelijk zijn om hoge frequenties te halen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Heb op mijn Asus Prime B350M-A het geheugen inmiddels op 2400 lopen... Geen idee waarom het nu wel blijft staan.

D.O.C.P. profiel aan, en snelheid op 2400. Hoger lukt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mstx schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:22:
Net het nieuwe beta BIOS F6d op de AB350G3 geflashed, nu onthoudt hij eindelijk het XMP profiel na elke reboot en draait het geheugen op 2933mhz. *O*
Oh mooi. Voor dat plankje wou ik ook gaan. Een zorg minder want ik ga wel voor 3200mhz RAM en dat moet dan ook zo lopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Echt duidelijk dat BIOS-updates nog heel veel kunnen betekenen. Ik ga m'n huidig G-Skill 3200Mhz geheugen maar houden en voorlopig op 2666MHz draaien en kijken of met toekomstige BIOS-updates ik het wel naar 3200MHz kan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik zie op de QVL lijst van MSI dat er ook geheugen wordt ondersteunt tot 3733Mhz.
Op het moment kunnen ze maar gaan tot 3200mhz.
Zou dit in de toekomst opgelost worden door een Bios update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wildfire schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:53:
Echt duidelijk dat BIOS-updates nog heel veel kunnen betekenen. Ik ga m'n huidig G-Skill 3200Mhz geheugen maar houden en voorlopig op 2666MHz draaien en kijken of met toekomstige BIOS-updates ik het wel naar 3200MHz kan tillen.
Single Rank of Dual Rank?
michelk31 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:02:
Ik zie op de QVL lijst van MSI dat er ook geheugen wordt ondersteunt tot 3733Mhz.
Op het moment kunnen ze maar gaan tot 3200mhz.
Zou dit in de toekomst opgelost worden door een Bios update ?
Volgens mij kun je alleen hoger als 3200MT/s door de base frequentie van de CPU aan te passen, omdat er geen hogere memory multiplier is in te stellen dan 3200MT/s.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Laatst online: 27-05 11:57
Weet er iemand welk geheugen het meeste bang for your buck is:

32 GB
DDR4-3200
dual rank
2 x 16 GB module

compatibel met een GIGABYTE GA-AB350-Gaming 3.

Ik kom door die gigantische lijst van Gigabyte niet door ik weet niet welke 2 x 16 GB (dual rank) configuratie op DDR4-3200 goed gaat draaien.

Ik heb weinig ervaring met dit geheugenprobleem. Is het uberhaupt mogelijk om 32 GB (2x 16 GB dual rank) op 3200 MT/s te draaien op de meeste AM4 moederborden ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:15
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:32:
[...]

We weten wel hoeveel het verschil is. Net even voor mezelf uitgerekend omdat ik benieuwd was. :)

De verhouding is 2:1 tussen ramspeeds en Infinty Fabric snelheid.

2133mhz:2 = 1066mhz
2400mhz:2 = 1200mhz
2666mhz:2 = 1333mhz
2993mhz:2 = 1496mhz
3200mhz:2 = 1600mhz

256bit x 1066mhz = 272896bits :8 = 34122byte = 34,1GB/s
256bit x 1200mhz = 307200bits :8 = 38400byte = 38,4GB/s
256bit x 1333mhz = 341248bits :8 = 42656byte = 42,6GB/s
256bit x 1496mhz = 382976bits :8 = 47872byte = 47,8GB/s
256bit x 1600mhz = 409600bits :8 = 51200byte = 51,2GB/s

https://linustechtips.com...-in-performance-on-ryzen/

Dankzij hardware.fr weten we dat het probleem met Ryzen ontstaat zodra meer dan 8MB aan cache nodig is, oftewel het moment dat een CCX het niet meer aankan en de tweede aangesproken moet worden of de RAM.

De L2 en L3 benchmarks kloppen alleen niet, AIDA64 was nog niet geoptimaliseerd om die correct weer te geven. RAM daarentegen lijkt wel correct.
https://twitter.com/AIDA6...s/837308895882276866?s=09

Hier kan je wel de RAM vinden en die zijn hoog. In het artikel testte ze voor zover ik kan achterhalen met 2400mhz RAM omdat hoger niet wou draaien. Dat is dus 38,4GB/s voor de verbinding tussen de twee CCX units en de RAM.
http://www.hardware.fr/ar...sous-systeme-memoire.html

Ik denk eigenlijk dat het probleem niet eens de L3 cache is. Nu ik me er eens in heb verdiept vermoed ik dat het probleem is dat de L3 cache door een 256bit bus moet en dus gelimiteerd is tot 32B/cycle zoals de schema's aangeven. Niet zo vreemd aangezien 256bit = 32 byte. :P
Nee, wat relevant is hier zijn de cycles, en die worden bepaalt door je RAM snelheid.

[afbeelding]

Buiten de ene CCX eenheid gaat de verbinding met de Infinity Fabric spelen. Deze deelt haar bandbreedte met de RAM en daar bottlenecked de CPU nu. Het verschil tussen 2400mhz en 3200mhz komt ook neer op 26,5% meer bandbreedte. Dat is nogal wat voor CPU communicatie en het verklaard waarom juist in cache intensieve programma's, games dus, de verschillen behoorlijk kunnen zijn. We zitten hier in ieder geval buiten een foutmarge van 1% ofzo in ieder geval. Getallen van 10% of meer komen wel eens voorbij voor de meer CPU intensieve games. Met dergelijke verschillen is Ryzen niet alleen de future proof keuze vanwege al die cores, maar presteert Ryzen ook verdomt goed voor haar lagere clockspeeds.

Ergo, je wil het snelste RAM dat er is en dan zal het waarschijnlijk niks meer uitmaken in realistische scenario's. :)
Infinity fabric bestaat uit meerdere protocollen en bussen. Zoals Anandtech zegt: Infinity Fabric is not a single thing, it is a collection of busses, protocols, controllers, and all the rest of the bits. Infinity Fabric (IF) is based on Coherent Hypertransport “plus enhancements”, at a briefing one engineer referred to it as Hypertransport+ more than once. Think of CHT+ as the protocol that IF talks as a start.
Daarnaast geeft AMD aan dat Infinity Fabric een bandbreedte van 30 GB tot meer dan 512 GB per cycle. Ook heeft alleen AMD een figuur vrijgeven waarom duidelijk te zien is dat Infinity Fabric 32 read en 32 bytes write per cycle biedt.

Afbeeldingslocatie: https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2017/03/zeppelin_bw.jpg

Maar dat zegt natuurlijk niks over hoeveel connecties er zijn tussen L3 cache van core 1 en L3 cache van core 7 en wat de bandbreedte van de connecties. Op dit moment weet alleen AMD hoeveel connectie bussen er zijn en wat de bandbreedte is.

Afbeeldingslocatie: https://semiaccurate.com/assets/uploads/2017/01/AMD_Infinity_Fabric_layout-617x688.jpg

Voordeel van AMD implementatie is dat er waarschijnlijk dedicated paths zijn naar de verschillende L3 cache buiten de CCX. Daarnaast heeft AMD twee keer de L2 cache capaciteit dan Skylake, wat ervoor zorgt dat er minder naar de L3 hoeft te worden gelezen/geschreven.
Intel Ringbus heeft als nadeel dat de hele ringbus moet doorlopen worden tot de gewenste data in de cache gevonden is in de L3 van de andere core. Ook bij Intel is bus 256 bit breed.

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/articles/5.png

Afbeeldingslocatie: http://www.qdpma.com/SystemArchitecture_files/SandyBridgeEa.jpg

AMD heeft dat probleem niet binnen de CCX L3.

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2017/March/amd-ccx-1.jpg

Op dit moment is het echt onduidelijk wat er aan de hand is! Ryzen heeft waarschijnlijk last dat er wat mis gaat als de workload laag is en core parking/thread swapping plaatst vindt en de cache gegevens worden verplaatst.
Waarschijnlijk ligt een oorzaak in de aansturing van de L3 cache:
The L3 cache can be shut down if only L1 and L2 are in use, serving as a power saving feature during periods of zero L3 cache hits. Keep in mind that this is something that happens without user intervention or knowledge – there’s no switch you throw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Volgens Thaiphoon Burner is het single rank.

G.Skill 8 GB DDR4-3200 Kit (2x4GB) - type F4-3200C16D-8GVK, Ripjaws V

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 18-03-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerotol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:51
Ik heb een gaming 3 gekocht met 1700 en corsair vengeance lpx 2X8GB

Windows 10 crasht na enkele minuten met deze foutmelding

clock watchdog timeout

Iemand enig idee hoe dit te maken is?

ik heb geen OC en ram loopt op 2133...

Now i am become death , the destroyer of worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Echnon schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:08:
Ik weet niet of het op GoT al is langsgekomen, maar op m'n Crosshair blijkt de AM4 backplate te zijn vastgelijmd/vastgeplakt met adhesive tape. Achteraf kan ik het wel vinden op Reddit etc dat er idd versies met een vastgelijmde backplate in omloop zijn maar vantevoren had ik het niet echt verwacht, omdat AM3 compatibiliteit zo'n puntje was voor dit bord.

Dus mensen die van plan zijn een AM3 backplate te gaan inzetten icm een AM3+ compatible koeler en daarvoor speciaal dit bord aanschaffen, reken er op dat je kunt gaan hobbyen met fohns enzo.
Dat zou wel heel dom zijn.. Ik kocht de Kraken RGB 62 omdat deze een AM3+ mounting heeft, en dus ik op de crosshair kon gebruiken.. :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 17:21
JinShepard schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:26:
[...]

Dat zou wel heel dom zijn.. Ik kocht de Kraken RGB 62 omdat deze een AM3+ mounting heeft, en dus ik op de crosshair kon gebruiken.. :F :F
Dat dacht ik ook. Lijkt er op dat in het wild toch echt allebei de varianten helaas voorkomen:

https://rog.asus.com/foru...ose-or-glued-on-backplate

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Echnon
JinShepard schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:26:
[...]

Dito met mijn Crosshair hier. Weet niet of het los te krijgen is, maar het zit serieus stevig vast in elk geval! Ook de Aorus Gaming 5 lijkt het te hebben, maar ik moet die nog uit elkaar halen om het te bevestigen (nu in gebruik).

Het -aller- vreemdste eraan vind ik dat de gaten wel in het moederbord zitten voor AM3 en AM4 backplates, zou je toch denken dat het los moet kunnen. Maar ik heb er geen vertrouwen in dat ik hem niet sloop...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 15:35
Foritain schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:42:
@Echnon
[...]

Dito met mijn Crosshair hier. Weet niet of het los te krijgen is, maar het zit serieus stevig vast in elk geval! Ook de Aorus Gaming 5 lijkt het te hebben, maar ik moet die nog uit elkaar halen om het te bevestigen (nu in gebruik).

Het -aller- vreemdste eraan vind ik dat de gaten wel in het moederbord zitten voor AM3 en AM4 backplates, zou je toch denken dat het los moet kunnen. Maar ik heb er geen vertrouwen in dat ik hem niet sloop...
Mijn crosshair backplate zat met witte dubbelzijdige tape vast. deze kwam prima los door vanaf de bovenkant op de pinnetjes te drukken. niks spannends aan.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wildfire schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Volgens Thaiphoon Burner is het single rank.

G.Skill 8 GB DDR4-3200 Kit (2x4GB) - type F4-3200C16D-8GVK, Ripjaws V
In dat geval zou het idd nog wel goed moeten komen.
zerotol schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:18:

clock watchdog timeout

Kwestie van testen, gewoon op dezelfde manier als met elke andere PC die last heeft van instabiliteit.

[ Voor 43% gewijzigd door -The_Mask- op 18-03-2017 13:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Iemand die al lang zit te wachten/ nog lang moet wachten op zijn asus crosshair hero bord? Heb er 1 over, nieuw in verpakking. Had bij meerdere webshop het bord in bestelling. Coolblue leverde plots heel snel en heb de rest toen geannuleerd. Toch is er nog een bord verstuurd :p. Zie mijn advertentie of PM me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ymaenhout schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:59:
Iemand die al lang zit te wachten/ nog lang moet wachten op zijn asus crosshair hero bord? Heb er 1 over, nieuw in verpakking. Had bij meerdere webshop het bord in bestelling. Coolblue leverde plots heel snel en heb de rest toen geannuleerd. Toch is er nog een bord verstuurd :p. Zie mijn advertentie of PM me!
Of je retourneert onder de wet koop op afstand. Kost je alleen de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hoogie2004 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:43:
Heb op mijn Asus Prime B350M-A het geheugen inmiddels op 2400 lopen... Geen idee waarom het nu wel blijft staan.

D.O.C.P. profiel aan, en snelheid op 2400. Hoger lukt nog steeds niet.
Heb jij ook 2x 8 GB 3000MT single-rank Corsair geheugen? Ik kan niet terugvinden wat je hebt in je vorige posts (misschien kijk ik erover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-06 21:50
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:40:
[...]

Of je retourneert onder de wet koop op afstand. Kost je alleen de verzendkosten.
Bij winkels als Bol.com en Coolblue is het retourneren zelfs gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Borromini schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:38:
[...]

Heb jij ook 2x 8 GB 3000MT single-rank Corsair geheugen? Ik kan niet terugvinden wat je hebt in je vorige posts (misschien kijk ik erover).
Ik heb pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR

Dit is single rank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik wou jullie dit toch niet onthouden >:)

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/90dx4h5nh/Schermafdruk_van_2017_03_19_13_11_19.png

Onder volle belasting lijken alle cores tegelijkertijd 3850 MHz te doen. Noctua begint dan wel beetje te janken... Daar moet ik nog es naar kijken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 19-03-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunnyh0pSt3f
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-05 23:52
Echnon schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:08:

Gewoon eraf drukken, gaat prima
Ik heb er een am3+ ekwb opzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

zerotol schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:18:

clock watchdog timeout

Nieuwste versie van windows 10 downloaden ,dus 1607 dan verdwijnen je vastlopers als sneeuw voor de zon. :)

Pagina: 1 2 ... 66 Laatste