• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02:26
Met nog steeds dezelfde videokaart?

Dan ben ik er zelf ook niet met enkel de GTX 1080 vervangen door iets boven de 6800XT (of een 7900XT).
Ik heb een 2700X cpu en als monitor een 1440p/144hz.

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-01 19:52
Als je de 2700x vervangt door een 5600 haal je al flink hogere average fps en 0.1% lows. De 5800x3d is met bijna 100MB L3 cache al helemaal extreem snel. Als je de GTX1080 houdt zou ik lekker alleen je CPU vervangen met een 5600. En als dan 2x16GB DUAL RANK setje 3600C16 koopt (Kingston heeft Hynix chips, even kijken op de specsheet of er 2Rx8 bij staat, dat is dus 100% dual rank uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32) heb je nog eens een flinke fps boost. Als je een 6800XT of hoger koopt zou ik direct voor een 5800X3D gaan en dan maakt RAM ook niet meer uit.

edit: setje dual rank 2x16GB E85,- uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32.

[Voor 11% gewijzigd door Kalis op 14-01-2023 18:38]

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-02 07:56
@JWFpeters Volgens mij herken ik je naam nog uit de tijd dat ik ook instability had met mijn RAM en nieuwe B550 build. Topic van flink wat pagina's wat uiteindelijk met een nieuwe BIOS en GPU opgelost was. Vervelend dat je het nu weer ervaart...

R5 3600 -> R7 5800X3D Upgrade

Ik ben zojuist van een R5 3600 naar de 5800X3D gegaan. Kon het niet laten ivm een aanbieding, hoewel ik het idee had dat het niet echt nodig was :P Speel op 1440p met een RX6800, dus had verwacht weinig/geen verschil te merken. Maar... ik heb echt het idee dat spellen soepeler lopen dan voorheen en in sommige gevallen ook gewoon hogere FPS halen. Daarbij gebruik ik dezelfde memory timings als bij de R5 3600, maar met iets lagere voltages.

PUBG lijkt niet meer last te hebben van microstutters bij inladen van de map/omgeving, FPS bij veel smokes is beter, en ook bij drukke steden. Daarnaast haal ik 250-350 fps in rustige gebieden, waar het eerst 150-180 was.

ARMA3 speelt echt veel beter in steden dan voorheen. Tikt de 100fps aan waar dat eerst naar 40-50 kon gaan.

Temperaturen

Het is wel een heethoofd. Binnen een paar sec op 90 graden in Prime95 met een Cooler Master 212 Black. Ik ben nu stability testing aan het doen met -30 Curve Optimizer in de ASUS BIOS. Dat scheelt zeker in hitte en ik haal ook betere CPU scores, maar Prime tikt nog steeds de 90 graden aan en zorgt voor throttlen. Maar echt realistisch vind ik die use-case ook weer niet. In games en minder intensieve benchmarks zit het tussen 50-80 graden en wordt de 4450mhz continu gehaald.

Tweaks en testing

Zoals aangegeven draai ik naast de RAM timing tweaks (DDR4 3733 CL15) met PBO Curve optimizer op -30 voor alle cores). Als iemand nog tips heeft voor BIOS tweaks en stability testing tools dan hoor ik het graag. Zo las ik dat mensen CPPC en C-State enablen in de BIOS, maar ik had daar lagere Cinebench scores mee.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:04
MailMan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:39:
@JWFpeters Volgens mij herken ik je naam nog uit de tijd dat ik ook instability had met mijn RAM en nieuwe B550 build. Topic van flink wat pagina's wat uiteindelijk met een nieuwe BIOS en GPU opgelost was. Vervelend dat je het nu weer ervaart...

R5 3600 -> R7 5800X3D Upgrade

Ik ben zojuist van een R5 3600 naar de 5800X3D gegaan. Kon het niet laten ivm een aanbieding, hoewel ik het idee had dat het niet echt nodig was :P Speel op 1440p met een RX6800, dus had verwacht weinig/geen verschil te merken. Maar... ik heb echt het idee dat spellen soepeler lopen dan voorheen en in sommige gevallen ook gewoon hogere FPS halen. Daarbij gebruik ik dezelfde memory timings als bij de R5 3600, maar met iets lagere voltages.

PUBG lijkt niet meer last te hebben van microstutters bij inladen van de map/omgeving, FPS bij veel smokes is beter, en ook bij drukke steden. Daarnaast haal ik 250-350 fps in rustige gebieden, waar het eerst 150-180 was.

ARMA3 speelt echt veel beter in steden dan voorheen. Tikt de 100fps aan waar dat eerst naar 40-50 kon gaan.

Temperaturen

Het is wel een heethoofd. Binnen een paar sec op 90 graden in Prime95 met een Cooler Master 212 Black. Ik ben nu stability testing aan het doen met -30 Curve Optimizer in de ASUS BIOS. Dat scheelt zeker in hitte en ik haal ook betere CPU scores, maar Prime tikt nog steeds de 90 graden aan en zorgt voor throttlen. Maar echt realistisch vind ik die use-case ook weer niet. In games en minder intensieve benchmarks zit het tussen 50-80 graden en wordt de 4450mhz continu gehaald.

Tweaks en testing

Zoals aangegeven draai ik naast de RAM timing tweaks (DDR4 3733 CL15) met PBO Curve optimizer op -30 voor alle cores). Als iemand nog tips heeft voor BIOS tweaks en stability testing tools dan hoor ik het graag. Zo las ik dat mensen CPPC en C-State enablen in de BIOS, maar ik had daar lagere Cinebench scores mee.
Interesant, jij kon het dus wel via je bios veranderen? Ik lees dat je dat vaak met een tool pbo2 tuner moet doen https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md.

Zelf heb ik ook een Asus Board, dus ben benieuwd of dit met elke bord kan. Beter via de bird natuurlijk indien dat mogelijk is.

• MailMan
dutchnltweaker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Interesant, jij kon het dus wel via je bios veranderen? Ik lees dat je dat vaak met een tool pbo2 tuner moet doen https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md.

Zelf heb ik ook een Asus Board, dus ben benieuwd of dit met elke bord kan. Beter via de bird natuurlijk indien dat mogelijk is.
Er is recent een BIOS update gekomen voor ASUS die het mogelijk maakt. https://www.reddit.com/r/...s_that_now_allows_to_use/

Ik draai de meest recente voor een budget Prime B550m-a Wifi en daar is het dus beschikbaar. Ook per core dacht ik.

Ook ergens gelezen dat er bugs waren bij iemand die betere snelheden haalde wanneer het via AMDs eigen Overlock settings in de Bios werd gedaan ipv met het ASUS menu. Maar geen idee of dat nu nog geldt.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:23
De laatste post in het ZEN4 topic dateert van 5 januari. Het lijkt daar ook niet echt helemaal op stoom te komen? Aan de hand van de reviews is ZEN4 echt een uitstekend platform. Veel performance, veel performance per watt ook en gemakkelijk 30-40% zuiniger dan de intel tegenhangers. Ook belangrijk, vind ik. Zelfs als prijs/kWh je niet boeit.

Ik ben zelf niet zo'n hardcore gamer, en zit op dit moment nog op een B450 MOBO en ryzen 2400G. Is nog steeds helemaal prima voor de meeste games, zelfs moderne games. Maar je bent twaker of niet, en upgraden is gewoon leuk.

Dus op zoek naar een leuke upgrade, maar het moet wel 'leuk' blijven. Dus geen 2000+ euro voor een nieuwe pc. Gewoon een goedkope en slimme boost, om net weer even iets meer performance te hebben.

Daarom ga ik nu al een viertal weken heen en weer tussen een aantal scenario's:

Ofwel op zen3 blijven (5000 reeks). Voordeel, kan de rest van de hardware gewoon bijhouden en nog een leuke upgrade doen met 5800x (met gratis game!) a 269 euro, zonder verder veel uitgaven te moeten doen. Een 2400G naar 5800x zal vast ook wel een enorme extra performance boost zijn. Een zuinige maar mooie upgrade, zo heb ik ze graag! :)

Ofwel toch naar zen4, ben ik meteen 'bij' aan de start van een nieuwe socket, en heb ik een jarenlang upgrade path. Helemaal bij de tijd/up to date met de nieuwste tech.

Een 7600x is op zich niet duurder dan een 5800x (ongeveer 270 euro). Het probleem is dat ik fervent mini-ITX gebruiker ben. En B650 moederbordjes op mini-ITX formaat, zelfs zonder exotische features, zijn stervens duur. Duurder dan een 5800x3d :X Dit gaat volledig voorbij aan het concept van een leuke upgrade 'voor de hobby' en het plezier. (en niet omdat het echt nodig is)

Als ik nu, net zoals vroeger, een basic 150 euro kostend mini ITX bordje kon kopen voor een AM5 cpu, had ik het vast wel gedaan zonder erover na te denken. 150+260 = 410 en klaar. Echter heb je het nu over minstens 290+260 = 550 + DDR5 ram.

Anderzijds voelt het 'wrang' om op het eind van de lifecycle nog een upgrade te doen in de vorige AM4 socket. Daarom ook ben ik ook minder een voorstander van een 5800x3d, ook al is 'ie op dit moment de absoluut populairste cpu onder gamers, tweakers, hier op GoT en in de pricewatch, voor gebruikers die nog op AM4 zitten.

Ik begrijp de argumenten, maar ik zit eerder in het kamp dat een 260 euro kostende 'boost' op het einde van het AM4 platform (om het nog enkele jaartjes te trekken) logischer is dan high tech 380 euro kostende cpu te kopen, op hetzelfde uitlopende platform. Doet denken aan veel tuning budget spenderen aan een 2005 peugeot 208 of zo. Daarbij komt nog dat het vrij 'unieke' tech betreft, geen OC mogelijkheden, de cpu is minder 'flexibel' aan te passen, en vrij warm. Vooral de warmte zal vast niet ideaal zijn in een mini ITX build.

Intel heb ik ook meerdere malen overwogen, vooral omdat ik daar ook gewoon m'n DDR4 kan overzetten, en de basic mini-itx bordjes voor 13th gen ook gewoon 150 euro kosten zoals het hoort. Maar telkens als je dan leest hoe een 13600 gemakkelijk boost naar 180 watt om amd een beetje bij te blijven, kan ik het niet meer verantwoorden. Niet uit groene ecologische principes of gebruik van de pc (enkel gamen), maar gewoon uit principe. Waarom zo als het ook gewoon anders kan.

Begin 2023 zit je niet in een gemakkelijke positie als je wil upgraden (zonder natuurlijk alles opnieuw te kunnen kopen met open budget). Vooralsnog lijkt een AM4 boost naar een 5800x de beste optie, en dan over 2 jaar nog eens kijken wat de markt doet.

• dutchnltweaker
Amos_x schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:36:
De laatste post in het ZEN4 topic dateert van 5 januari. Het lijkt daar ook niet echt helemaal op stoom te komen? Aan de hand van de reviews is ZEN4 echt een uitstekend platform. Veel performance, veel performance per watt ook en gemakkelijk 30-40% zuiniger dan de intel tegenhangers. Ook belangrijk, vind ik. Zelfs als prijs/kWh je niet boeit.

Ik ben zelf niet zo'n hardcore gamer, en zit op dit moment nog op een B450 MOBO en ryzen 2400G. Is nog steeds helemaal prima voor de meeste games, zelfs moderne games. Maar je bent twaker of niet, en upgraden is gewoon leuk.

Dus op zoek naar een leuke upgrade, maar het moet wel 'leuk' blijven. Dus geen 2000+ euro voor een nieuwe pc. Gewoon een goedkope en slimme boost, om net weer even iets meer performance te hebben.

Ofwel op zen3 blijven (5000 reeks). Voordeel, kan de rest van de hardware gewoon bijhouden en nog een leuke upgrade doen met 5800x (met gratis game!) a 269 euro, zonder verder veel uitgaven te moeten doen. Een 2400G naar 5800x zal vast ook wel een enorme extra performance boost zijn. Een zuinige maar mooie upgrade, zo heb ik ze graag! :)

Ofwel toch naar zen4, ben ik meteen 'bij' aan de start van een nieuwe socket, en heb ik een jarenlang upgrade path. Helemaal bij de tijd/up to date met de nieuwste tech.

Een 7600x is op zich niet duurder dan een 5800x (ongeveer 270 euro). Het probleem is dat ik fervent mini-ITX gebruiker ben. En B650 moederbordjes op mini-ITX formaat, zelfs zonder exotische features, zijn stervens duur. Duurder dan een 5800x3d :X Dit gaat volledig voorbij aan het concept van een leuke upgrade 'voor de hobby' en het plezier. (en niet omdat het echt nodig is)

Als ik nu, net zoals vroeger, een basic 150 euro kostend mini ITX bordje kon kopen voor een AM5 cpu, had ik het vast wel gedaan zonder erover na te denken. 150+260 = 410 en klaar. Echter heb je het nu over minstens 290+260 = 550 + DDR5 ram.

Anderzijds voelt het 'wrang' om op het eind van de lifecycle nog een upgrade te doen in de vorige AM4 socket. Daarom ook ben ik ook minder een voorstander van een 5800x3d, ook al is 'ie op dit moment de absoluut populairste cpu onder gamers, tweakers, hier op GoT en in de pricewatch, voor gebruikers die nog op AM4 zitten.

Ik begrijp de argumenten, maar ik zit eerder in het kamp dat een 260 euro kostende 'boost' op het einde van het AM4 platform (om het nog enkele jaartjes te trekken) logischer is dan high tech 380 euro kostende cpu te kopen, op hetzelfde uitlopende platform. Doet denken aan veel tuning budget spenderen aan een 2005 peugeot 208 of zo. Daarbij komt nog dat het vrij 'unieke' tech betreft, geen OC mogelijkheden, de cpu is minder 'flexibel' aan te passen, en vrij warm. Vooral de warmte zal vast niet ideaal zijn in een mini ITX build.

Intel heb ik ook meerdere malen overwogen, vooral omdat ik daar ook gewoon m'n DDR4 kan overzetten, en de basic mini-itx bordjes voor 13th gen ook gewoon 150 euro kosten zoals het hoort. Maar telkens als je dan leest hoe een 13600 gemakkelijk boost naar 180 watt om amd een beetje bij te blijven, kan ik het niet meer verantwoorden. Niet uit groene ecologische principes of gebruik van de pc (enkel gamen), maar gewoon uit principe. Waarom zo als het ook gewoon anders kan.

Begin 2023 zit je niet in een gemakkelijke positie als je wil upgraden (zonder natuurlijk alles opnieuw te kunnen kopen met open budget). Vooralsnog lijkt een AM4 boost naar een 5800x de beste optie, en dan over 2 jaar nog eens kijken wat de markt doet.
Vrijdag en gisteren was de 5800X3D voor 329 euro nieuw te koop.. 70 euro verschil valt nog te overbruggen ivm de 5800X. Ik heb de stap van de 3600 naar de 5800X3D wel gezet. Enige wat ik dit jaar nog koop is een videokaart en het AM4 platform kan nog zeker minimaal 3 a 4 jaar mee. De investering in een nieuwe cpu, moederbord en Ram vind ik te gortig.. dat zou betekenen dat ik tussen de 7 a 800 moet uitgeven voor een in mijn optiek grote investering voor niet veel winst.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:16

AM5 is op dit moment niet interessant vanwege meerdere factoren:
De meest interessante chips moeten nog komen, degenen die dus geld voor high end (Gaming) in de hand willen nemen zullen nu zeker geen upgrade doen.

De prijzen schommelen nogal en het is de verwachting dat er nog wel een correctie naar beneden komt voor de non-X chips zowel als voor de moederborden en RAM.

Ik deel wat dat betreft je mening niet mbt de 5800X3D. Had ik reeds op AM4 gezeten (ipv Z170), had ik echt wel toegehapt. Voor Gaming zit je dan gewoon geramd en biedt het nieuwe AM5 platform op het moment gewoon niks extra.

• Kalis
Ik zat in hetzelfde schuitje en ben uiteindelijk juist niet voor een 5800x3d gegaan omdat de multiplier locked is en RAM overklokken geen zin heeft met zoveel L3 cache. Als Tweaker heb je genoeg aan een 5600 of 5700x die je dik kan overklokken en tunen.

• dutchnltweaker
Vraagje, ik heb in PBO 2 voor mijn 5800x3d alles op -30 gezet. Zonder nog de limits er in te zetten van ppt, TDC en edc. Waar ik tegen aan loop is als ik daar niks verander wordt mijn cpu warmer dan normaal in stock settings. Stock haal ik max 85 graden, met pbo 2 curve -30 en geen aanpassingen van limits wordt hij zelfs 90 graden maar haal ik wel cinebench score van boven de 15000. Als ik de ppt, TDC en edc Instel een cap op 95w 60a en 90a wat ik zo eens lees krijg ik maar een score van 14515 in cinebench. Mijn cpu wordt hierdoor wel Max 70 graden celcius, waar dit met mijn 3600 75 graden was max in cinebench.
Stock resultaat is 13751 en 85 graden max.

Heeft er iemand nog tips, mij lijkt het dat het beter zou moeten kunnen namelijk.

Ik zou in jouw geval zeker een 5800x(3d) doen en het am5 platform nog even laten voor wat het is. Het verschil met je huidige CPU is echt gigantisch en zelfs de games die het nu nog prima doen zullen het nog beter doen :)

Kijk wel even goed naar je geheugen of dat nog goed mee kan en voordat je gaat upgraden kijk ook even of je je UEFI van te voren moet upgraden of niet.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• dutchnltweaker
ZeppeMan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:43:
Heb de 5800X3D nu een 2-tal maand. Met PBO2tuner staan alle cores op -30, behalve de 2de beste core op -18. In een eerdere post had ik vermeld dat alle cores stabiel waren op -30, geen enkele error met verschillende stresstests. Maar als ik ging gamen had ik toch random reboots. Na opnieuw vele tests uitgevoerd te hebben blijkt nog steeds alles stabiel all core -30, behalve tijdens gamen. -18 op de 2de beste core heeft dit probleem opgelost. Hierdoor zie je dat stresstests niet alles zeggen. Gewoon je computer gebruiken zoals je altijd doet en dan kom je ook al veel te weten.

PPT, TDC en EDC zijn ook verlaagd naar 120, 75 en 110. Hierdoor gaan alle cores gemiddeld 50mhz sneller draaien tijdens CB23. Met CB23 is mijn max score 15241. Al met al tevreden met het resultaat 🙂
Wat zijn je Temps van je cpu? Op internet lees je dat een ppt van 95,tdc van 60 en edc van 90 het beste is voor goede resultaten en lage temperaturen.

• MailMan
Vraagje, als ik niet tegen PPT/TDC/EDC limits aanloop met mijn 5800X3D bij Cinebench R23, en 82-83 graden haal en dus ook niet tegen de limit van 90 zit, waarom boost de CPU dan tot 4350 en niet tot 4450?

PBO staat op -30 all core en daarmee haal ik de hoogste CB23 score van rond de 14900. Toch lijkt het mij dat de CPU eigenlijk nog wat hoger zou moeten kunnen boosten/scoren.

Of gaat de 5800X3D al throttlen op lagere temperaturen dan 90 graden?

Update:

Na het plaatsen van een Pull fan (naast de standaard Push) op de Cooler Master Hyper Black 212 is de temperatuur ietsje (~2 graden) lager in Cinebench, en de score ietsje hoger. Zie dan ook dat hij in het begin boost tot 4400 als de temps nog onder de 80 graden zijn. Het lijkt erop dat er dus op dat het throttlen al eerder gebeurt dan bij 90 graden.

[Voor 36% gewijzigd door MailMan op 16-01-2023 10:11]

• ZeppeMan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44
dutchnltweaker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Wat zijn je Temps van je cpu? Op internet lees je dat een ppt van 95,tdc van 60 en edc van 90 het beste is voor goede resultaten en lage temperaturen.
Als ik CB23 een half uur laat draaien dan is maximum temp 78 graden. Tijdens gamen blijft deze mooi onder 70 graden. Ik gebruik een Thermalright AXP120-X67, niet eens zo een zware koeler.

Alles op stock tikt hij net geen 90 graden aan na een half uur CB23.
Wat betreft PPT, TDC en EDC zijn 120, 75 en 110 mijn optimale waarden. Heb vanalles getest, maar met deze settings haal ik de hoogste snelheid.

[Voor 7% gewijzigd door ZeppeMan op 16-01-2023 09:46]

Kalis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:10:
Ik zat in hetzelfde schuitje en ben uiteindelijk juist niet voor een 5800x3d gegaan omdat de multiplier locked is en RAM overklokken geen zin heeft met zoveel L3 cache. Als Tweaker heb je genoeg aan een 5600 of 5700x die je dik kan overklokken en tunen.
Het mooie en bijzondere aan de 5800X3D is dat je deze dus niet hoeft over te klokken om dikke performance bij hele deftige stroom opname te realiseren. -30 curve all core en klaar is kees. 3200cl16 of 3800cl16 maakt inderdaad weinig verschil. Maar er is een enkele game waarbij het helpt.

R9 5800X3D + MEG X570s Unify-X MAX + RX 6900XT + 32GB Crucial 3800cl16

• Kalis
Cidious schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Het mooie en bijzondere aan de 5800X3D is dat je deze dus niet hoeft over te klokken om dikke performance bij hele deftige stroom opname te realiseren. -30 curve all core en klaar is kees. 3200cl16 of 3800cl16 maakt inderdaad weinig verschil. Maar er is een enkele game waarbij het helpt.
Ik ben wel benieuwd wat je all core boost dan is en je single core boost freq? met PBO en CO-30? En doe je ook nog aan bclk overklokken?

• dutchnltweaker
ZeppeMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Als ik CB23 een half uur laat draaien dan is maximum temp 78 graden. Tijdens gamen blijft deze mooi onder 70 graden. Ik gebruik een Thermalright AXP120-X67, niet eens zo een zware koeler.

[Afbeelding]

Alles op stock tikt hij net geen 90 graden aan na een half uur CB23.
Wat betreft PPT, TDC en EDC zijn 120, 75 en 110 mijn optimale waarden. Heb vanalles getest, maar met deze settings haal ik de hoogste snelheid.
Getest, van een Max 69 graden Celsius gaat de cpu naar 82/83 Max en de score wat ik ermee hoger haal is maar 100 punten meer in cinebench.. :?

• ZeppeMan
dutchnltweaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Getest, van een Max 69 graden Celsius gaat de cpu naar 82/83 Max en de score wat ik ermee hoger haal is maar 100 punten meer in cinebench.. :?
Elke cpu is natuurlijk verschillend en misschien heb ik gewoon geluk dat de mijne redelijk koel blijft 🤔 Ben ook redelijk lang bezig geweest met fine tuning. Als ik dacht dat alles stabiel was en ik ging gamen had ik plotse reboots. Mijn 2de beste core wil niet lager dan -18 terwijl de rest -30 geen probleem is. EDC had bij mij de grootste impact om hogere snelheden te halen. Laat CB23 een half uur draaien op de achtergrond en verlaag stapsgewijs je EDC en kijk in Ryzenmaster naar je snelheden. Als je merkt dat je snelheden weer naar beneden gaan verhoog je de EDC opnieuw een beetje tot op het punt dat je de hoogste core clock vind. Doe dan hetzelfde met PPT en TDC. Zo heb ik het gedaan 🙂
Kalis schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je all core boost dan is en je single core boost freq? met PBO en CO-30? En doe je ook nog aan bclk overklokken?
Kan met BCLK tot 104MHz komen ofzo. Is het absoluut niet waard. Instabiliteit met chipset, USB, SATA, NVME etc.

Max all core is 4450MHz zoals altijd. Met -30 is de multicore score gelijk aan mijn B0 5800X.

Het hele idee van de 5800X3D is dat hij plug and play is. Geen gedonder met memory timings, clocks etc. Ding draait gewoon als de wind bij hele deftige lage power draws.

Ik denk dan mensen de marges een beetje aan het overdrijven zijn. 5800X3D er in en genieten van stottervrij gamen etc. Als je op AM4 zit en je gamed, dan is de 5800X3D de enige reeele optie allround. Tenzij je een heel krap budget hebt. Dan is de 5600 de beste optie. Maar om een 5700X aan te raden over de 5800X3D omdat deze te 'over te klokken' is, is zot. Absoluut niet waard. AMD chips overklokken niet meer. Ze undervolten wel.

[Voor 24% gewijzigd door Cidious op 17-01-2023 14:43]

• Kalis
Ja het is een prachtige performante cpu maar dan heb je zo'n fantastisch moederbord dat schreeuwt om een mooie stabiele overklok. Kan je ook zuinig maken met PBO. Maar ieder zijn ding ik begrijp het ook wel sneller is niet nodig. Ik doe het tweaken en overklokken voor de hobby.
Kalis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:43:
Ja het is een prachtige performante cpu maar dan heb je zo'n fantastisch moederbord dat schreeuwt om een mooie stabiele overklok. Kan je ook zuinig maken met PBO. Maar ieder zijn ding ik begrijp het ook wel sneller is niet nodig. Ik doe het tweaken en overklokken voor de hobby.
Zen 3 is niet overklokbaar.. Koop een Intel.

(Ik heb een MSI X570s Unify-X MAX)

[Voor 5% gewijzigd door Cidious op 17-01-2023 14:45]

• Kalis
Echt wel...

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:58
Cidious schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Zen 3 is niet overklokbaar.. Koop een Intel.

(Ik heb een MSI X570s Unify-X MAX)
Ook hier draai ik gewoon een overclockte zen3... Weet niet waarop je je uitspraak baseert maar zen 3 incl.de 5800x3d is prima overklokbaar (op asus moederborden in ieder geval )

Always bet on Huub

^
ok maar wat is je OC dan precies en hoeveel tijd heb je er in gestoken :?

PC Specs
Asus CH VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x | Crucial M500 240GB SATA

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:58
Help!!!! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:21:
^
ok maar wat is je OC dan precies en hoeveel tijd heb je er in gestoken :?
Een zaterdagmiddag. 135 watt max, 5000ghz boost single en een allcore van 4750 op 1.2v
Cpu wordt ongeveer 80 graden in cinebench 23 onder een luchtkoeler van BQ.

Single r23 1609
Multi r23 15923

De 5800x draait nu ~20 maanden stabiel

[Voor 5% gewijzigd door huubhuub op 17-01-2023 17:45]

Always bet on Huub

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:47

ParaWM

Pro Prutser

huubhuub schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Een zaterdagmiddag. 135 watt max, 5000ghz boost single en een allcore van 4750 op 1.2v
Cpu wordt ongeveer 80 graden in cinebench 23 onder een luchtkoeler van BQ.

Single r23 1609
Multi r23 15923

De 5800x draait nu ~20 maanden stabiel
Punt is een beetje dat het op Zen3 bijzonder weinig uithaalt. Ik heb ook vele 5800/5900X processors getest en getuned met alle settings lopen spelen maar uiteindelijk is de winst minimaal. Zet je overklok maar eens uit, Curve Optimzer uit en alleen auto PBO aan. Je zal vergelijkbare scores halen. De scores die je noemt zijn ook vrij standaard. Ik zat met de 5800 R23 tussen de 15700 en 16250 multi en 1634-1658 single na veel CO tuning en geheugen tuning. Tune uit en het scheelde bijna niets. In game benchmarks al helemaal niets (binnen normale herhaalbaarheids spreiding). Zoveel uren aan besteed toen... Best zonde :)

Sinterklaas wil bier !

• dutchnltweaker
ParaWM schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Punt is een beetje dat het op Zen3 bijzonder weinig uithaalt. Ik heb ook vele 5800/5900X processors getest en getuned met alle settings lopen spelen maar uiteindelijk is de winst minimaal. Zet je overklok maar eens uit, Curve Optimzer uit en alleen auto PBO aan. Je zal vergelijkbare scores halen. De scores die je noemt zijn ook vrij standaard. Ik zat met de 5800 R23 tussen de 15700 en 16250 multi en 1634-1658 single na veel CO tuning en geheugen tuning. Tune uit en het scheelde bijna niets. In game benchmarks al helemaal niets (binnen normale herhaalbaarheids spreiding). Zoveel uren aan besteed toen... Best zonde :)
Dus het heeft meer zin om de temps laag te houden doormiddel van pbo tuner alles -30 en daarna ppt 95, tdc op 60 en edc op 90 te houden voor de 5800X3D?

• dutchnltweaker
ZeppeMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Elke cpu is natuurlijk verschillend en misschien heb ik gewoon geluk dat de mijne redelijk koel blijft 🤔 Ben ook redelijk lang bezig geweest met fine tuning. Als ik dacht dat alles stabiel was en ik ging gamen had ik plotse reboots. Mijn 2de beste core wil niet lager dan -18 terwijl de rest -30 geen probleem is. EDC had bij mij de grootste impact om hogere snelheden te halen. Laat CB23 een half uur draaien op de achtergrond en verlaag stapsgewijs je EDC en kijk in Ryzenmaster naar je snelheden. Als je merkt dat je snelheden weer naar beneden gaan verhoog je de EDC opnieuw een beetje tot op het punt dat je de hoogste core clock vind. Doe dan hetzelfde met PPT en TDC. Zo heb ik het gedaan 🙂
Lastig, maar tot hoe hoog en laag kan je met die waardes gaan? en wat de juiste balans?
Ik *denk* dat jullie beide een beetje gelijk hebben. :)

Technisch gezien ben je niet aan het overklokken en kan je zen3 (buiten BCLK om misschien maar dat laat ik even buiten beschouwing) zen3 ook niet overklokken. Je bent eigenlijk alleen maar voltage's en powerlimits aan het aanpassen. Daadwerkelijke kloksnelheden pas je niet aan. Je kan instellen dat de CPU hoger mag boosten maar dat is het dan ook. Als je een goede CPU hebt dan zal je ook wel hogere kloks krijgen met hopelijk lagere temps en goede stabiliteit maar dat is lang niet altijd het geval.

Mijn 5950x haalt 4950mhz (50 meer dan geadverteerd) als snelste op single core en dat is pas nadat ik PBO advanced aanzet, een custom curve maak (tussen 0 en -9 is waar ik stabiliteit vond) en standaard PPT, EDC en TDC. Meer dan dat heb ik er nog niet uit kunnen krijgen zonder instabiel te worden.

• Kalis
Tja ik dacht we zitten hier op het Zen 3 ervaringen en OC topic, maar opa weet het weer beter ;)
Ik heb hier natuurlijk ook pbo draaien voor dagelijks gebruik. met een lichte blck oc om 4000 1:1 te halen. Maar overklokken kan wel degelijk en ook best wel behoorlijk. Maar ieder zijn ervaring. Tot nu toe klokt het hier met normale temperaturen 5150 MHz cpu-z en draai benches met 5100 https://hwbot.org/user/kaliz/ zonder gekkigheid gewoon met een 360mm aio.

• ZeppeMan
dutchnltweaker schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Lastig, maar tot hoe hoog en laag kan je met die waardes gaan? en wat de juiste balans?
Hoe hoog en hoe laag je kan gaan weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat te lage waardes de prestaties doet verminderen en te hoog ook. Ik zou beginnen bij de stock settings, PPT 142, TDC 95 en EDC 140. Verminder je EDC naar 130 en monitor je snelheden met Ryzenmaster terwijl je CB23 laat draaien. Zolang je clocksnelheid blijft verhogen blijf je de EDC verlagen tot je merkt dat de clocksnelheid weer verlaagt, dan verhoog je weer je EDC tot op het punt waar je de hoogste clocksnelheid had en daar laat je hem dan op staan. En dit doe je hetzelfde voor de TDC en PPT. Bij mij had EDC de grootste impact. Een juiste balans ga je enkel vinden door veel te testen. Het kan goed zijn dat jouw cpu met hele andere waarden blij is 🙂
Kalis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:28:
Tja ik dacht we zitten hier op het Zen 3 ervaringen en OC topic, maar opa weet het weer beter ;)
Ik heb hier natuurlijk ook pbo draaien voor dagelijks gebruik. met een lichte blck oc om 4000 1:1 te halen. Maar overklokken kan wel degelijk en ook best wel behoorlijk. Maar ieder zijn ervaring. Tot nu toe klokt het hier met normale temperaturen 5150 MHz cpu-z en draai benches met 5100 https://hwbot.org/user/kaliz/ zonder gekkigheid gewoon met een 360mm aio.
Opa weet het niet beter. Opa geeft je alleen de feiten. Zen 3 schaalt niet met hogere kloksnelheden. Waar het wel mee schaalt is het stroomverbruik dat omhoog schiet zonder er veel meer performance voor terug te geven. Als jij me buiten een select groepje synthetische benchmarks kan laten zien dat jouw OC echt zoden aan de dijk zet in dagelijks gebruik dan heb je mij overtuigd. Ik ben zelf in het bezit van 6 Zen 3 chips over 4 verschillende moederborden en twee laptops met Zen 3+ en heb allen tot de max getest. Of je Zen 3 nou auto draait of "tweaked" het maakt in de praktijk niet veel uit voor performance.

Waar zen 3 wel op reageert is undervolten en dus lager gebruik en temperaturen bij dezelfde prestaties of soms zelfs 'ietsje' meer.

Dat jij nu hier enthusiast binnenkomt met je nieuwe kit en plezier hebt van het tinkeren is natuurlijk hardstikke leuk en ik probeer daar echt niks van weg te nemen. Lekker ontdekken en zelf testen. Dat is waar het allemaal om gaat hier. Daar ben ik het helemaal met je eens. Dit verandert echter niks aan de feiten die ik hierboven omschrijf. Zen 3 is niet echt interessant als het gaat om overklokken en je koopt hier geen specifieke Zen 3 chip voor. 5800X3D is plug and play. Beste dat AM4 te bieden heeft voor gaming en mid-end all round gebruik. Zonder tweaken.

[Voor 3% gewijzigd door Cidious op 18-01-2023 07:03]

• MailMan
Leuke discussie als net nieuwe 5800X3D bezitter, zo lang we een beetje vriendelijk blijven :P

Mijn beperkte OC ervaring met de 5800XD is inderdaad dat je met CO tuning wat stappen kan zetten qua performance en temp, maar voor de rest is het gerommel in de marge. Geheugensnelheid maakt niet veel uit, voltages kan je niet direct instellen etc. Je kan misschien wel iets hogere synthetische scores halen, maar is het het gepiel waard?

Daarnaast is het volgens mij zo dat hogere clocks ook niet per se hoeft te betekenen dat je betere performance hebt. Ik weet niet zeker of het clock stretching is, maar je ziet het ook bij GPUs dat een hogere clock soms lagere performance kan hebben.

Wat me wel opvalt is dat ik zelf wat aan de lage kant zit met ±14900 CB23 bij -30 CO. Maar ik heb ook geen schone installatie gedaan, dus wellicht speelt dat mee.

[Voor 5% gewijzigd door MailMan op 18-01-2023 08:35]

MailMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:33:
Leuke discussie als net nieuwe 5800X3D bezitter, zo lang we een beetje vriendelijk blijven :P

Mijn beperkte OC ervaring met de 5800XD is inderdaad dat je met CO tuning wat stappen kan zetten qua performance en temp, maar voor de rest is het gerommel in de marge. Geheugensnelheid maakt niet veel uit, voltages kan je niet direct instellen etc. Je kan misschien wel iets hogere synthetische scores halen, maar is het het gepiel waard?

Daarnaast is het volgens mij zo dat hogere clocks ook niet per se hoeft te betekenen dat je betere performance hebt. Ik weet niet zeker of het clock stretching is, maar je ziet het ook bij GPUs dat een hogere clock soms lagere performance kan hebben.

Wat me wel opvalt is dat ik zelf wat aan de lage kant zit met ±14900 CB23 bij -30 CO. Maar ik heb ook geen schone installatie gedaan, dus wellicht speelt dat mee.
Mijn maat heeft ook een 5800X3D onder water net als ik op hetzelfde moederbord en ding zit ook aan de lage kant wat hij ook doet. Zelfde settings, zelfde curve, zelve geheugen settings, verse windows etc. We begrijpen zelf niet zo goed waarom dit is maar we vermoeden dat het binning is. Dus dat een andere frequentie is gezet bij hetzelfde voltage. Helaas is dit koffiedik kijken.

Een ander verschil dat we hebben gevonden is dat hij 4x 8GB geheugen draait en ik 2x 16GB. Draai jij met 4 sticks single rank?

[Voor 4% gewijzigd door Cidious op 18-01-2023 11:35]

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-01 20:36
Mijn 5800X is all core overclocked. Heb hem op een rustige mooie 4500mhz staan. Single core kan hij sneller. Maar zo is hij stiller en zuller er nooit hoge voltages bereikt worden. Nu rond 1.25v. En haal wat hogere Cinebench scores dan uit de box. Die klokt all core tot wel 4200mhz terug (Noctua NH-D15 koeling). En dat is trager dan vast 4500mhz.

Ik wil wel wat nieuws, ben uitgekeken op de 5800X. Heb een 13700K op het oog, lijkt me leuk speelgoed.
kujinshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:35:
Mijn 5800X is all core overclocked. Heb hem op een rustige mooie 4500mhz staan. Single core kan hij sneller. Maar zo is hij stiller en zuller er nooit hoge voltages bereikt worden. Nu rond 1.25v. En haal wat hogere Cinebench scores dan uit de box. Die klokt all core tot wel 4200mhz terug (Noctua NH-D15 koeling). En dat is trager dan vast 4500mhz.

Ik wil wel wat nieuws, ben uitgekeken op de 5800X. Heb een 13700K op het oog, lijkt me leuk speelgoed.
Ik zou zeggen dat dat geen OC is maar het verlagen van frequentie en voltage en dus stroom verbruik. Een undervolt dus, maar ook lagere kloksnelheden. Dit is niet overklokken. Overklokken wordt te makkelijk rondgegooid als verzamelnaam voor het 'tweaken' van hardware settings.

Intel chips overklokken lekker. De kloksnelheden verhogen schaalt vaak met de performance surplus die behaald kan worden.

betreft 'nieuw speelgoed' Zou ik lekker op de 5800X blijven tot 7000X3D beschikbaar wordt. B650 + 7800X3D lijkt zeer interessant te gaan worden en dan heb je veel langer platform support.

[Voor 8% gewijzigd door Cidious op 18-01-2023 11:43]

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:58
Overklokken is simpelweg delen van bv een cpu sneller draaien dan gespecificeerd door fabrikant. Boeit geen fluit of dat wel of niet "efficienter" of buiten synthetische benchmarks zichtbaar is. Ook is er geen minimum percentage aan meer "snelheid" vanaf wanneer je iets overklokken mag noemen.

De meesten draaien op hogere infinity fabric en memory snelheden en dat is simpelweg al een overklok. Daarnaast is baseclock aanpassing een ding wat specifiek voor de 5800X3D een uitkomst is.

iRacing Profiel

Razkin schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:03:
Overklokken is simpelweg delen van bv een cpu sneller draaien dan gespecificeerd door fabrikant. Boeit geen fluit of dat wel of niet "efficienter" of buiten synthetische benchmarks zichtbaar is. Ook is er geen minimum percentage aan meer "snelheid" vanaf wanneer je iets overklokken mag noemen.

De meesten draaien op hogere infinity fabric en memory snelheden en dat is simpelweg al een overklok. Daarnaast is baseclock aanpassing een ding wat specifiek voor de 5800X3D een uitkomst is.
En Zen 3 core snelheid schaalt niet met 'overklokken'.

Geheugen overklokken is dus voor al het andere behalve 5800X3D. (Ik draai wel 3800cl16 1:1 op de mijne omdat het systeem altijd zo gelopen heeft maar 3200cl16 geeft dezelfde resultaten op een paar games na als Shadow of the Tombraider).

Betreft BCLK OC. Dit is een optie voor de 5800X3D maar je hele systeem gaat er maf van lopen. SATA, USB, NVME cutouts etc. Leuk voor een paar benchmarks maar verder niet echt relevant voor dagelijks gebruik. B550 is hier wel iets beter in dan X570.

Het feit dat ik probeer over te brengen, dat sommigen hier niet willen accepteren omdat ze nog lekker in de tinker fase zitten is dat het voor Zen 3 amper verschil maakt wat voor instellingen je gebruikt anders dan auto settings. Je kan het verbruik iets terugbrengen of hier en daar wat punten pakken op synthetische benchmarks feit blijft dat het echt ENORM marginaal is. Leuk als je de gear in huis hebt en lekker beetje wil knooien maar koop geen specifieke Zen 3 chip omdat je denkt dat deze goed in overklokken is.

5800X3D -30 op de curve XMP=aan en gaan! Beste chip van de hele Zen 3 generatie. Ik kijk uit naar 7800X3D.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:58
Cidious schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:18:
[...]

En Zen 3 core snelheid schaalt niet met 'overklokken'.

Of het wel of niet lekker schaalt doet niets af of iets een overklok is

Geheugen overklokken is dus voor al het andere behalve 5800X3D. (Ik draai wel 3800cl16 1:1 op de mijne omdat het systeem altijd zo gelopen heeft maar 3200cl16 geeft dezelfde resultaten op een paar games na als Shadow of the Tombraider).

Er is zijn veel meer usescase dan Tomb Raider, Iracing in VR heeft prima baat bij 3733MHz CL14 RAM ook bij een 5800X3D

Betreft BCLK OC. Dit is een optie voor de 5800X3D maar je hele systeem gaat er maf van lopen. SATA, USB, NVME cutouts etc. Leuk voor een paar benchmarks maar verder niet echt relevant voor dagelijks gebruik. B550 is hier wel iets beter in dan X570.

Hier heeft een jaar een 5800X3D @101,85MHz baseclock gedraaid, niets mafs aan en wel degelijk prestatie voordeel

Het feit dat ik probeer over te brengen, dat sommigen hier niet willen accepteren omdat ze nog lekker in de tinker fase zitten is dat het voor Zen 3 amper verschil maakt wat voor instellingen je gebruikt anders dan auto settings. Je kan het verbruik iets terugbrengen of hier en daar wat punten pakken op synthetische benchmarks feit blijft dat het echt ENORM marginaal is. Leuk als je de gear in huis hebt en lekker beetje wil knooien maar koop geen specifieke Zen 3 chip omdat je denkt dat deze goed in overklokken is.

Maakt het wel degelijk verschil afhankelijk van wat je ermee doet, leuk dat het gemiddeld nauwelijks wat oplevert, dat maakt het effect niet nul

5800X3D -30 op de curve XMP=aan en gaan! Beste chip van de hele Zen 3 generatie. Ik kijk uit naar 7800X3D.

iRacing Profiel

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11
dutchnltweaker schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Dus het heeft meer zin om de temps laag te houden doormiddel van pbo tuner alles -30 en daarna ppt 95, tdc op 60 en edc op 90 te houden voor de 5800X3D?
Ik weet nog niet of ik de juiste balans heb gevonden. Maar ik ben van een Ryzen 9 5900X naar een Ryzen 7 5800X3D gegaan. De volgende settings heb ik in bios ingesteld (nieuwe biossen hebben PBO2 CO voor X3D):

- Op alle cores -30 PBO Curve Optimiser
- PPT- 120
- TDC- 75
- EDC- 110
- Geheugen op 3600 CL16 gezet (B-die) ik ga nog 3800 CL16 of 3766 CL16 proberen.

Ik koel de processor met een Arctic Liquid Freezer II 280. All cores draait hij in zowel games als benchmarks of torture tests als Prime op 4450 MHz. Single Core draait hij 4550 MHz (op 4 van de 8 cores haalt hij dit).

Bij gamen wordt hij zo'n 60 a 65 graden.
Cinebench R23 wordt hij 72 graden.
Prime95 wordt hij 75 a 78 graden.

De reden dat ik van de 5900X naar de 5800X3D ben overstapt, als sidegrade, is omdat ik na upgraden van mijn RTX 3080 naar een RTX 4080 een grote CPU bottleneck had. In veel games kon de processor de 4090 niet op 99% GPU load houden.

Ik game op 3 schermen:
Bureau: 3440x1440 @ 144 Hz
SimRig: 5120x1440 @ 240 Hz (Games met een controller speel ik ook vanuit mijn SimRig)
TV: Ondersteund 4K @ 120 Hz maar ik gebruik een Shield met GameStream/Moonlight om beneden te kunnen gamen dus 4K @ 60Hz.

Ik heb de CPU pas een paar dagen nog niet veel mee gegamed. Maar tot nu toe al echt grote verschillen gezien. Bijvoorbeeld in Assetto Corsa Competizione op Epic 5120x1440 bij een race start tussen alle autos viel mijn GPU load terug tussen 60%~80%. Echter nu met de 5800X3D behoud hij de 99% GPU load! Mega verschil! Ook mijn HP Reverb G2 is er heel blij mee! Geen stutters meer, hoge settings, 100% SteamVR resolution, 100 ACC VR Pixel density, 80% ACC Resolution. En locked 90FPS op High settings. Eindelijk is ACC geen blurry mess meer.

Maar ook even hieronder een ander voorbeeld:

Ryzen 9 5900X Shadow of the Tomb Raider - Max settings - Raytracing Off - 3440x1440

Ryzen 7 5800X3D Shadow of the Tomb Raider - Max settings - Raytracing Off - 3440x1440

Je ziet.. massive verschil.. van 2% GPU limited naar 96% GPU limited. Met ray tracing aan van 46% GPU limited naar 99% GPU limited gegaan.

Ik moet zeggen, mocht ik nu vakantie foto's of zo bewerken heb ik wel 4 cores 8 threads minder, en de max boost is ook nog eens een stuk lager. Maar voor 95% van de tijd gebruik ik de PC voor gaming of internet. Dus de 5800X3D is daar de perfecte aanvulling voor. De 7000 series X3D processoren zullen wel een nog betere match zijn voor de RTX 4090 maar voor nu kan ik daar op mijn gemak mee wachten totdat die in prijs zijn gezakt samen met de moederboord prijzen. Dat wordt een upgrade voor einde van het jaar denk ik.

AMD Ryzen 7 5800X3D - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

• BarryS
Cidious schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Mijn maat heeft ook een 5800X3D onder water net als ik op hetzelfde moederbord en ding zit ook aan de lage kant wat hij ook doet. Zelfde settings, zelfde curve, zelve geheugen settings, verse windows etc. We begrijpen zelf niet zo goed waarom dit is maar we vermoeden dat het binning is. Dus dat een andere frequentie is gezet bij hetzelfde voltage. Helaas is dit koffiedik kijken.

Een ander verschil dat we hebben gevonden is dat hij 4x 8GB geheugen draait en ik 2x 16GB. Draai jij met 4 sticks single rank?
Ik draai 2X 16GB Dual Rank.. momenteel op 3600 CL16 en haal in Cinebench R23 ook maar 14905. Dat is met -30 op alle cores. Ik lees ook dat mensen 15k+ halen. Is mij niet gelukt. Misschien een verschil tussen Windows versies? Ik draai een fully updated Windows 11. Merk wel dat ik ook wat background processen heb die wat weg snoepen, zoals de StreamDeck software, Windows Phone, etc. Zou het nog eens kunnen proberen met al die processen gekilled. Heb geen schone installatie gedaan van Windows na processor swap.

AMD Ryzen 7 5800X3D - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

• Kalis
Een tip om cleane CB scores te halen. Download Benchmate en draait het in real time.

• BarryS
Kalis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:58:
Een tip om cleane CB scores te halen. Download Benchmate en draait het in real time.
Goede tip! Ik heb even snel Cinebench in Task Manager op Pirority Real Time gezet. Behaal dan een score van 15013.

• MailMan
Cidious schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:34:
[...]

2x 8GB single rank. Maar de score is ook niet erg laag. Haalde net 15k CB, dus ik denk eigenlijk dat het wel prima is op luchtkoeling.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:27
Mag ik nu even informatieve vraag stellen?
Waarom is +90% GPU limited beter dan 2%? Ik snap dat niet goed :)
En waarom is dat zo een groot verschil met een CPU te wisselen?

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• BarryS
kazzzdafke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:05:
De CPU levert de frames zeg maar aan bij de GPU om ze te compileren. Als de CPU niet voldoende frames kan leveren (dus een CPU bottleneck) dan staat de GPU uit zijn neus te eten wanneer deze op frames wacht. Dan haal je dus niet het maximale uit je videokaart.

Zit je al aan je max fps wat je monitor kan leveren is dat geen probleem. Maar ik heb bijvoorbeeld een 240 Hz scherm, mijn RTX 4090 zat niet op volle belasting omdat de CPU niet voldoende frames kon leveren, waardoor mijn videokaart en monitor niet ten volle benut werden. Erg zonde, dan laat je performance liggen na een dure aanschaf van zo'n kaart en monitor.

Daarnaast, vaak als de CPU niet voldoende frames kan aanleveren heb je vaak ook een hele schommelende framerate. Waardoor het toch ook minder vloeiend aanvoelt, ook al heb je een GSync of FreeSync scherm.

Door de CPU bottleneck weg te halen, kan de videokaart ten volle benut worden. Hoe sneller de videokaart hoe meer afhankelijk je ook bent van de CPU. Vorig jaar was de vuistregel nog dat op 4K 60 FPS je toch wel GPU bottlenecked was. Dan maakt de CPU niet veel meer uit. Dat is nu met de nieuwe generatie videokaarten wel anders, zelfs op 4K heb je nu een stevige moderne CPU nodig om de videokaart van voldoende input te kunnen voorzien.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:08
Denk installeer m'n 5800X3D even maar krijg na het opnieuw flashen van de BIOS nog steeds de code 0d, wat voor zover ik mag geloven betekent dat de cpu niet ondersteund word.

ASUS ROG Strix X570-E bios 4408(nieuwste)
paragon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:15:
Denk installeer m'n 5800X3D even maar krijg na het opnieuw flashen van de BIOS nog steeds de code 0d, wat voor zover ik mag geloven betekent dat de cpu niet ondersteund word.

ASUS ROG Strix X570-E bios 4408(nieuwste)
https://www.asus.com/support/FAQ/1043948

CPU Abnormal

Weet je 100% zeker dat de bios goed geflashed is? Ik heb problemen gehad met 2 ASUS borden waarbij ik de flashback knop probeerde te gebruiken met het juiste bestand maar de bios wilde maar niet laden. Uiteindelijk moest ik een Zen 2 CPU erin steken om de bios via de bios tool te updaten voordat ik mijn Zen 3 processoren erin kon gebruiken.

• kazzzdafke
BarryS schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:11:
[...]

De CPU levert de frames zeg maar aan bij de GPU om ze te compileren. Als de CPU niet voldoende frames kan leveren (dus een CPU bottleneck) dan staat de GPU uit zijn neus te eten wanneer deze op frames wacht. Dan haal je dus niet het maximale uit je videokaart.

Zit je al aan je max fps wat je monitor kan leveren is dat geen probleem. Maar ik heb bijvoorbeeld een 240 Hz scherm, mijn RTX 4090 zat niet op volle belasting omdat de CPU niet voldoende frames kon leveren, waardoor mijn videokaart en monitor niet ten volle benut werden. Erg zonde, dan laat je performance liggen na een dure aanschaf van zo'n kaart en monitor.

Daarnaast, vaak als de CPU niet voldoende frames kan aanleveren heb je vaak ook een hele schommelende framerate. Waardoor het toch ook minder vloeiend aanvoelt, ook al heb je een GSync of FreeSync scherm.

Door de CPU bottleneck weg te halen, kan de videokaart ten volle benut worden. Hoe sneller de videokaart hoe meer afhankelijk je ook bent van de CPU. Vorig jaar was de vuistregel nog dat op 4K 60 FPS je toch wel GPU bottlenecked was. Dan maakt de CPU niet veel meer uit. Dat is nu met de nieuwe generatie videokaarten wel anders, zelfs op 4K heb je nu een stevige moderne CPU nodig om de videokaart van voldoende input te kunnen voorzien.
Ok thanks! Helder…
Ik speel voornamelijk COD MW2 en zit meestal op 144fps (144hz scherm). Maar het voelt niet vloeiend aan. Ik voel die micro stutters.
Heb een 3090 gaming x, 5900x, .. en dus al even aan het twijfelen over die 5800x3D, mede omdat ik een 5900x eerste batch heb die wel redelijk heet wordt, 86 tot 87gr ingame, wat meestal 65 Max is.
Denk dat ik mss nog wel wacht op de nieuwe x3D cpu’s.

kazzzdafke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:05:
Hij draait een 4090. Dit is de dikste GPU voor de consumenten markt beschikbaar. 90%+ GPU gelimiteerd zijn betekent dus dat de bottleneck in de GPU ligt en niet in de CPU. Bij een DIKKE GPU als die haal je dan het maximale uit de €2000+ die er voor betaald is. Tegenover een CPU die slechts enkele honderden euros kost.

Als de het systeem 2% GPU limited is dan houdt de CPU de GPU enorm tegen en betekent dat in de praktijk deze misschien maar net als een 4070ti presteerd ipv een 4090. Of erger nog.

• paragon
Cidious schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:29:
[...]

https://www.asus.com/support/FAQ/1043948

CPU Abnormal

Weet je 100% zeker dat de bios goed geflashed is? Ik heb problemen gehad met 2 ASUS borden waarbij ik de flashback knop probeerde te gebruiken met het juiste bestand maar de bios wilde maar niet laden. Uiteindelijk moest ik een Zen 2 CPU erin steken om de bios via de bios tool te updaten voordat ik mijn Zen 3 processoren erin kon gebruiken.
Ja de BIOS zat er ook al op voordat ik de CPU installeerde. Maar dacht nadat die naar 0d ging. Even flashen voor de zekerheid. 3700X er weer in en hij doet het weer. Snap er niks van.

• BarryS
paragon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Ja de BIOS zat er ook al op voordat ik de CPU installeerde. Maar dacht nadat die naar 0d ging. Even flashen voor de zekerheid. 3700X er weer in en hij doet het weer. Snap er niks van.
Check even goed de onderkant van de CPU op verbogen pinnetjes. Not saying that you... maar just in case.

Ik heb ook een Asus moederboord de Strix B550-E Gaming, wat ik heb gedaan na BIOS updaten, voor de processor swap, is load setup defaults. Daarna CPU swap gedaan, 1ste keer booten duurde even, op scherm stond toen een melding dat nieuwe CPU gedetecteerd was en of ik akkoord was om de TPU keys opnieuw te genereren met de bitlocker waarschuwing van stel eerst je decryption key veilig. Vervolgens kon ik hem gewoon gebruiken. Heb je misschien meerde schermen aangesloten staan dat die melding op een ander scherm staat?

Kan ook een DOA zijn. Je zou nog een CMOS reset kunnen proberen.

• paragon
@BarryS pinnetjes allemaal helemaal recht. 1 scherm. Maar hij gaat echt supersnel op 0d. Had BIOS defaults geladen voor de swap.

Ondertussen doet die het.

[Voor 11% gewijzigd door paragon op 18-01-2023 15:28]

kazzzdafke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Ok thanks! Helder…
Ik speel voornamelijk COD MW2 en zit meestal op 144fps (144hz scherm). Maar het voelt niet vloeiend aan. Ik voel die micro stutters.
Heb een 3090 gaming x, 5900x, .. en dus al even aan het twijfelen over die 5800x3D, mede omdat ik een 5900x eerste batch heb die wel redelijk heet wordt, 86 tot 87gr ingame, wat meestal 65 Max is.
Denk dat ik mss nog wel wacht op de nieuwe x3D cpu’s.
Als je al wel die 144fps haalt dan kan je eventueel nog proberen om Vsync aan te zetten. Voel je de toegevoegde input lag dan kan het nog lonen via andere wegen de fps te cappen op bijvoorbeeld 130fps. Ik vermoed namelijk dat de microstutters die jij voelt komen door het tegen de limiet aan zitten van je scherm dan ergens anders door. Als heet werkt zou het je in ieder geval een mooie duit kunnen besparen. Ook al kan de 5800x3d nog steeds een goede sidegrade zijn.

• BarryS
AtlAntA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Als je al wel die 144fps haalt dan kan je eventueel nog proberen om Vsync aan te zetten. Voel je de toegevoegde input lag dan kan het nog lonen via andere wegen de fps te cappen op bijvoorbeeld 130fps. Ik vermoed namelijk dat de microstutters die jij voelt komen door het tegen de limiet aan zitten van je scherm dan ergens anders door. Als heet werkt zou het je in ieder geval een mooie duit kunnen besparen. Ook al kan de 5800x3d nog steeds een goede sidegrade zijn.
Ah ja goede! En eens, ik heb ook altijd VSync aan staan, onder de max refresh rate doet GSync en FreeSync dan gewoon hun werk, en je scherm is capped op de max frame rate.

Het handmatig cappen van framerates doe ik eigenlijk nooit... met 144 Hz of hoger is de input lag al zodanig laag dat ik het niet meer merk.

• kazzzdafke
Ik heb eens die Rivatuner laten draaien en in COD MW2 zie ik GPU load rond de 70 tot 80% fluctueren.
Dat is niet verkeerd denk ik dan?

• BarryS
kazzzdafke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:11:
Ik heb eens die Rivatuner laten draaien en in COD MW2 zie ik GPU load rond de 70 tot 80% fluctueren.
Dat is niet verkeerd denk ik dan?
Wanneer je op max refreshrate van je monitor zit dan gaat je load ook omlaag natuurlijk. De videokaart is dan "klaar". Je zou Vsync uit kunnen zetten en kijken of je dan op 99% load blijft. Daarna wel weer aanzetten natuurlijk.

Met Rivatuner kan je als het goed is ook een graph aanzetten die je frametimes weergeeft. Als daar veel fluctuatie in zit verklaard dat ook je microstutter.

• paragon
Beetje met m'n 5800X3D kunnen spelen. Schrok in eerste instantie want bij het draaien van CB knalde de temp meteen naar 90gr. Dacht dat mn Dark Rock 4 dus toch niet genoeg was. Spelen van Assetto Corsa Competizione met veel AI is een wereld van verschil vergeleken een 3700X. Van CPU bottleneck naar GPU(3070)bottleneck maar dan wel minimaal 20FPS meer als min framerate en het voelt super stabiel aan. Temp wel hoog met alle fans op full. CO op -30 gezet een temperatuur probleem opgelost. Tijdens CB naar 81 max en tijden gamen 70gr met fans op een lagere instelling.

Boost overigens naar 4450 max.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Cidious schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 03:06:
[...]

Ja dit is waarschijnlijk. B350 was nooit ontworpen voor meer dan 3200 als ik het me goed herinner. B350 was 2666Mhz support officieel volgens mij. Dit zou je zelf even moeten nalopen. B350 borden zijn ook niet allemaal van gelijke kwaliteit. En over verschillende chipset/bord generaties is veel gedaan aan het verbeteren van de memory traces layout. B550 zal absoluut 3600 ondersteunen met een 5700X. Mijn MSI B550M Mortar kan 4200 draaien zonder al te veel problemen. (3800 is de sweet spot)
Saturnus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:44:
[...]

Je hebt gelijk dat er niet hoger wordt genoemd dan 3200 in de handleiding van mijn B350 moederbord. (y) Eens zien of ik een ASUS ROG Strix B550-F Gaming kan scoren ergens.
Het duurde even maar ik heb hem vandaag te pakken. Helaas exact hetzelfde gedrag als met de B350. Ook met flink hoge voltages (puur als test) als 1,42V op het geheugen, 1,2V op de SoC, 0,75V VTT, 96Ohm ProcODT wordt 3400MHz niet gepakt. Alles hoger dan 3200MHz lijkt niet stabiel.

Ik probeer het binnenkort nog een keer, maar dat nu al exact hetzelfde gebeurt, is geen goede hoop.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
Gisteren besloten om toch maar een 5800x3d aan te schaffen als upgrade van mijn inmiddels 3jaar oude 3900XT.

Ik twijfelde vorige week nog toen hij voor 329 bij alternate te koop was. Hij is ondertussen alweer verhoogt naar 354.95 bij meerdere shops. Ik acht de kans dat hij structueel heel veel goedkoper word niet zo groot in.

Ik verwacht in mijn huidige setup niet zo heel veel baat te zien (1070TI). Maar is ook meer voor de toekomst.
Deze cpu kan zeker weer minstens 3 Jaar mee.

Vadaag cpu vervangen. Eingelijk zon beetje alles ooit wel eens vervangen maar gek genoeg nog nooit een CPU upgrade gedaan. Installatie ging ok ondanks de nogal grote onhandige koeler (DH-15). Had nog een beetje twijfel bij het aandraaien van de schoeven.

Maar eens wat runs met Cinibench R23 gedaan.

Tweede run score van 143582. Niet slecht zo uit de doos lijkt me. Hij word zo rond de 83c tijdens Cinibench. Niet veel anders dan bij mijn 3900XT. Hij zit idle rond 30-34 Wat lager is dan mijn 3900XT die zat bijna altijd rond de 40 graden idle. Alle cores boosten tot ongeveer 4350. Later mischien nog eens met pbo tuner undervolten om te kijken of dat betere resulaten opleverd.

[Voor 5% gewijzigd door snakeye op 21-01-2023 21:28]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:21:
[...]

[...]

Het duurde even maar ik heb hem vandaag te pakken. Helaas exact hetzelfde gedrag als met de B350. Ook met flink hoge voltages (puur als test) als 1,42V op het geheugen, 1,2V op de SoC, 0,75V VTT, 96Ohm ProcODT wordt 3400MHz niet gepakt. Alles hoger dan 3200MHz lijkt niet stabiel.

Ik probeer het binnenkort nog een keer, maar dat nu al exact hetzelfde gebeurt, is geen goede hoop.
Met hele losse timings is 3600MT/s toch gelukt. Apart: tRFC werd in de BIOS gegeven als '320', maar die liep steeds vast. DRAM Calculator gaf die terug als 560, dus dat en hoger gaan gebruiken. Prestaties zoals verwacht slechter dan met 3200MT/s, maar beide zijn nog niet straks gezet.

Nu eerst even terug naar de 5700X. Die lijkt op het eerste gezicht iets beter te draaien met B550. Lagere temperaturen. Voltages en verbruik misschien ook wel lager. Ik kom er op terug.

[Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 22-01-2023 02:29]

Saturnus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 02:28:
[...]

Met hele losse timings is 3600MT/s toch gelukt. Apart: tRFC werd in de BIOS gegeven als '320', maar die liep steeds vast. DRAM Calculator gaf die terug als 560, dus dat en hoger gaan gebruiken. Prestaties zoals verwacht slechter dan met 3200MT/s, maar beide zijn nog niet straks gezet.

Nu eerst even terug naar de 5700X. Die lijkt op het eerste gezicht iets beter te draaien met B550. Lagere temperaturen. Voltages en verbruik misschien ook wel lager. Ik kom er op terug.
Wat voor geheugen is het? 560 tRFC klinks are Micron Rev E. Ik heb even gemist of je dit eerder al gepost had of dat ik het over het hoofd heb gezien.

• Saturnus
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Wat voor geheugen is het? 560 tRFC klinks are Micron Rev E. Ik heb even gemist of je dit eerder al gepost had of dat ik het over het hoofd heb gezien.
Typhoon Burner zei een half jaar terug Samsung B- of C-die. B-die lijkt mij niet, vanzelfsprekend.
Saturnus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Typhoon Burner zei een half jaar terug Samsung B- of C-die. B-die lijkt mij niet, vanzelfsprekend.
Ja dan is dit hele euvel een geheugen compatibiliteits probleem en heeft weinig met de CPU zelf te maken. Moderne zen 3 chips kunnen allemaal 4000+ draaien. Ik zou naar een beter kitje kijken. Crucial Rev E kits zijn enorm goedkoop te vinden. Gegarandeerd 3800cl16.

• Saturnus
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Ja dan is dit hele euvel een geheugen compatibiliteits probleem en heeft weinig met de CPU zelf te maken. Moderne zen 3 chips kunnen allemaal 4000+ draaien. Ik zou naar een beter kitje kijken. Crucial Rev E kits zijn enorm goedkoop te vinden. Gegarandeerd 3800cl16.
Okay. (y) Ik ga nog de tuning doen. Dan nieuwe videokaart, dan zien of het geheugen echt de prestaties van het systeem tegenhoudt.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
Net ook de 5800x3d besteld als vervanging voor de 3700x.
Heb een rtx3080 waar ik nog lang mee wil doen, en wil de gpu zo goed mogelijk benutten.
Game op 1440p high instellingen dan haal je wat hogere fps, das beter voor een oled tv die snel last heeft van stutters door de snelle beeldopbouw.
Goofy1978 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:14:
Net ook de 5800x3d besteld als vervanging voor de 3700x.
Heb een rtx3080 waar ik nog lang mee wil doen, en wil de gpu zo goed mogelijk benutten.
Game op 1440p high instellingen dan haal je wat hogere fps, das beter voor een oled tv die snel last heeft van stutters door de snelle beeldopbouw.
De 5800X3D was een enorme verademing met gamen tegenover de 5900X betreft stotteren met 6900XT. Ik ga er vanuit dat het van de 3700X en RTX3080 ook een lekkere vooruitgang is.

• kazzzdafke
En merk je iets in windows taksks?
Met meerdere tabbladen open, video's, .... Want ik heb die 5900x ook, heel wat "issues" met belangrijkste: warm + micro stutters..
Dus al lang aan het twijfelen om ook de 5800X3D aan te schaffen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:06
@Saturnus voor wat het waard is heb ik zelf sinds 3 dagen het volgende setje: uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Welke stabiel draait op de geadverteerde snelheid/timings i.c.m. een uitvoering: Asus Prime X370-Pro en een 5600. Direct out of the box zelf met het juiste DOCP (XMP) profiel, wellicht kan ik er dus nog iets meer uit persen.

Het kitje wat ik hiervoor had: uitvoering: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB

Was niet stabiel te krijgen boven de 2933MT/s i.c.m. een 2600x, geen idee of die wel daarboven was gekomen met m'n 5600 - nooit aan gedacht dat te doen. :')

In ieder geval een heerlijk merkbaar verschil in performance, scheelt al snel >5% in games. Dat is niet iets wat ik ooit verwacht zou hebben van een geheugen-upgrade. :D

[Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 24-01-2023 09:07]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Saturnus
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:53:
@Saturnus voor wat het waard is heb ik zelf sinds 3 dagen het volgende setje: uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Welke stabiel draait op de geadverteerde snelheid/timings i.c.m. een uitvoering: Asus Prime X370-Pro en een 5600. Direct out of the box zelf met het juiste DOCP (XMP) profiel, wellicht kan ik er dus nog iets meer uit persen.

Het kitje wat ik hiervoor had: uitvoering: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB

Was niet stabiel te krijgen boven de 2933MT/s i.c.m. een 2600x, geen idee of die wel daarboven was gekomen met m'n 5600 - nooit aan gedacht dat te doen. :')

In ieder geval een heerlijk merkbaar verschil in performance, scheelt al snel >5% in games. Dat is niet iets wat ik ooit verwacht zou hebben van een geheugen-upgrade. :D
Dat is lekker. Welke timings had je op 2933?
Ik heb dus (waarschijnlijk) pech met het geheugen, en dat met twee G.Skill sets, jij ook. Die maken hun reputatie echt niet waar.
Saturnus schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Ik zal nog even zien. Alles -30 nu, op een na; -10. Heb niet het idee dat dat het nou veel zuiniger maakt.
Dit tunen is echt heel anders dan het klassieke overklokken. :X Zelfs vcore of vsoc aanpassen zorgt voor meer of minder energiebudget, en daarmee hogere of lagere prestaties, en niet zoals vroeger minder energie voor dezelfde prestaties.
Ik zie niet alleen dit, maar nu ook dat je met bijvoorbeeld CPU offset -0,2V nog steeds dezelfde frequentie haalt, en dat stabiel en continue, 4850MHz in mijn geval, maar dat je Cinebench score een klap lager is; ~14000. 8)7 Sterker nog...ik zet de offset op +0,1V, vervolgens is de frequentie tijdens multicore letterlijk lager, namelijk 4650MHz, maarrr de Cinebench score is stukken hoger, ~15900. 7(8)7

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:06
Saturnus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Dat is lekker. Welke timings had je op 2933?
Ik heb dus (waarschijnlijk) pech met het geheugen, en dat met twee G.Skill sets, jij ook. Die maken hun reputatie echt niet waar.
Pfoe, zo uit het hoofd uiteindelijk de hoop opgegeven op CL15-15-15-36 @ ~1.36V. Ik was destijds zo klaar met het finetunen omdat ik nog nauwelijks toe was gekomen aan het simpelweg genieten van m'n nieuwe systeem dat ik het al die tijd maar zo gelaten heb. _O-

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Goofy1978
De 5800x3d vanavond geïnstalleerd werkt prima onder de Noctua NH-U14S, heb 3200c14 geheugen wat op xmp draait.
Verder niet veel aangepast in bios, ga eerst maar wat gamen.

[Voor 25% gewijzigd door Goofy1978 op 24-01-2023 23:39]

kazzzdafke schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:47:
En merk je iets in windows taksks?
Met meerdere tabbladen open, video's, .... Want ik heb die 5900x ook, heel wat "issues" met belangrijkste: warm + micro stutters..
Dus al lang aan het twijfelen om ook de 5800X3D aan te schaffen.
JA! mijn ervaringen betreft de overstap van 5900X naar 5800X3D staan eerder in dit topic omschreven. Ik heb 3-4 keer geswapt om te verifieren wat ik merkte. Namelijk met de 5800X3D voelt Windows veel snappier en applicaties laden veel sneller en zonder stotteren.

In mijn discord server zijn 5 mensen overgestapt naar een 5800X3D waarvan 4 vanaf 5900X en 1 vanaf 5950X. 3 vanaf 5900X voelden duidelijk verschil waarvan 1 niks merkte. Degene komend vanaf 5950X ervaarde ook niet veel verschil.

Dit is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek maar er is een duidelijk trend aanwezig. Het vermoeden is dat de latency penalty tussen CCDs voor slechts 6 cores per CCD aanzienlijk is en minder aanwezig bij de 5950X met volledige CCDs van 8 cores. Mijn 5800X heeft ook altijd vlotter aangevoeld dan de 5900X bij dezelfde geheugen in stellingen.

What men zou kunnen doen is 'Whysoslow' draaien van Resplendence Software (developer van LatencyMON, vrij bekende en veilige latency monitor voor het vinden van latency issues) en kijken wat de applicatie latency is.

Hier is mijn report met 5800X3D ter referentie:

Helaas heb ik deze app ten tijde niet gedraaid op mijn 5900X en doet deze nu dienst in mijn server welke ik niet zo maar kan/wil afsluiten voor een experimentje.

• kazzzdafke
Ok dit is mijn Analyze op dit moment met de 5900x:

Ondertussen tijdens het gewone surfen/filmpje kijken:

Dus de 3800X3D gesteld en ga em straks in de winkel ophalen :)
We zullen het snel weten!

[Voor 29% gewijzigd door kazzzdafke op 25-01-2023 09:47]

kazzzdafke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:55:
Ok dit is mijn Analyze op dit moment met de 5900x:

[Afbeelding]

Ondertussen tijdens het gewone surfen/filmpje kijken:

[Afbeelding]

Dus de 3800X3D gesteld en ga em straks in de winkel ophalen :)
We zullen het snel weten!
Gefeliciteerd! En ja laat maar even weten of je een verschil kan merken. Het lastige is natuurlijk wel zo lang we geen goede tool en methode hebben om het goed te meten dat het een beetje subjectief blijft, helemaal als je een aankoop hebt gedaan mede afhangend van dit vermeende voordeel.

Wat ik voor mezelf zeker weet is dat het verschil er is. Ik had namelijk absoluut geen verschil daarin verwacht en toen ik de 5800X3D in mijn setup stak met dezelfde memory timings en zelfde windows installatie was ik mind blown hoeveel vlotter en snappier alles was. En toen ik vanaf de 5800X naar 5900X ging dacht ik hetzelfde te merken maar dan andersom. Hier niet veel aandacht aan geschonken omdat de aankoop validatie dat de 5900X beter dan de 5800X was erg sterk meewoog in de onwelwillendheid om er dieper te graven destijds. De 5800X doet nog steeds dienst in mijn madame haar rig en dat systeem voelde ook altijd vlotter aan dan mijn 5900X hoofd machine.

• kazzzdafke
Hij steekt er in :D

Buiten eerst BIOS update, daarna even DOCP terug goed zetten, en Y klikken bij de TPM melding moet ik niets doen e?
Chipset drivers etc.. maakt allemaal niet uit van 5900x naar 5800x3D denk ik?

kazzzdafke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:04:
Hij steekt er in :D

Buiten eerst BIOS update, daarna even DOCP terug goed zetten, en Y klikken bij de TPM melding moet ik niets doen e?
Chipset drivers etc.. maakt allemaal niet uit van 5900x naar 5800x3D denk ik?
Juist. Enige dat je anders nog zou kunnen doen is Curve op -30 zetten later. Maar wat je hierboven omschrijft is alles dat je in eerste instantie zou moeten doen voor stabiele start.

• kazzzdafke
Ok en die curve, die kon ik ervoor gewoon vanuit Ryzen Master, maar.. dat lukt niet meer denk ik?
Ik zie althans die optie niet meer staan, Curve Optimizer..

Dus dat moet via de BIOS of via de handleiding zoals deze hier heeft gezet:

https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md

Dit zijn de enige 2 opties?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
Curve optimer zit gewoon nog in Ryzen Master. Gisteren nog mee gespeeld. Kan ff geen screenshot maken want ik heb daarna Ryzen Master weer verwijderd (het is nogal een irritant stuk software dat na wat spelen soms BIOS-waardes blijft overriden, wat je ook doet).

Ryzen Master laatste versie installeren, advanced, daarna heb je links in het menu als onderste optie 'Curve Optimizer' en kan je handmatig zaken instellen en/of laten scannen naar goede settings (die hier instabiel waren)

Edit: Wacht.. ik zie dat je juist van een 5900X naar een 5800X3D bent gegaan. Mijn excuus. Ik dacht dat je het nog over de 5900X had. Ik heb geen idee of de Curve Optimizer zichtbaar is bij de 5800X3D.

[Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 25-01-2023 19:55]

UNOX: The worst operating system

• MailMan
kazzzdafke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:29:
Ok en die curve, die kon ik ervoor gewoon vanuit Ryzen Master, maar.. dat lukt niet meer denk ik?

Inderdaad via PBO2 tuner in Windows, of bij sommige moederborden (o.a. ASUS) kan het sinds recente updates ook vanuit de BIOS!
kazzzdafke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:29:

Ligt zoals hierboven aangegeven wordt aan je moederbord. Voor ASUS is het een bios optie en voor MSI heet het Kombo Strik (lvl 1-2-3 als in -10 -20 -30).

Mocht je een Gigabyte of ASRock bord hebben dan ff PBO2 Tuner gebruiken

• kazzzdafke
Ja ik heb een Asus, maar heb ondertussen heel die guide gevolgd voor PBO2 tuner, en dat werkt nu perfect, met de melding zelfs bij reboot of wat dan ook :)

10u laten stresstesten, en enkel core 0 gaf een error op -30. Daarna 2u opnieuw laten testen voor enkel core 0 op -25 en de rest op -30 en werkt perfect!

• Goofy1978
De 5800x3d haalt wat lage scores in cinebench23 13200 punten.
Heb een Noctua NH-U14S maar heb syy 157 als koelpasta gebruikt, werkt perfect voor gpu chips en laptops maar is denk ik te dik voor een cpu koeler.
Heb het ook niet uitgesmeerd, maar de 5 dot methode gebruikt.
Binnenkort toch maar even veranderen, kijken of noctua pasta verschil maakt.

• paragon
Cidious schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:18:
[...]
Crucial Rev E kits zijn enorm goedkoop te vinden. Gegarandeerd 3800cl16.
Dat is dus ook een bijkomend "voordeel". Draait nu ook op 3800cl16. Dat was met mn 3700x niet stabiel te krijgen. Wat voor (sub)timings gebuik jij? Heb ze nu op de save settings van dram calculator staan, maar met lagere voltages.
paragon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Dat is dus ook een bijkomend "voordeel". Draait nu ook op 3800cl16. Dat was met mn 3700x niet stabiel te krijgen. Wat voor (sub)timings gebuik jij? Heb ze nu op de save settings van dram calculator staan, maar met lagere voltages.

Ik heb 4 verschillende Rev E kitjes. Allemaal 2x 16GB. Alle kitjes draaien deze timings over all processoren en moederborden die ik bezit met als enige verschil dat de tRFC afhankelijk is van de qualiteit van de ICs. Dit kitje draait tRFC 554. Ik heb een ander kitje op tRFC 545 en een ander kitje will niet strakker dan tRFC 590. Dit zal je dus zelf even moeten testen. Alle andere instellingen zijn 100% kopieerbaar behalve de voltage voor de IO-die van de CPU dit is CPU afhankelijk. Mijn 5800X3D heeft een betere IO-die dan mijn 5900X dus ik kan VDDG IOD en VSOC ietsje lager draaien hierdoor. Als rule of thumb houdt 65mv tussen VSOC en VDDG IOD. heb je dus meer IOD voltage nodig omdat je idle reboots ervaart dan moet je ook IOD iets verhogen en dus ook VSOC. 65mv is vaak een goede start.

ClkDrvStr is een hele belangrijke. Als deze niet op 60ohm staat wil je geheugen veel meer voltage voor dezelfde timings.

[Voor 4% gewijzigd door Cidious op 27-01-2023 07:21]

• paragon
@Cidious helemaal top dit. Gebruik nu lagere voltages maar ook minder strakke timings. Wel 4x8GB maar ik ga het gewoon proberen en laat tRFC voor nu op 576 staan.
paragon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:18:
@Cidious helemaal top dit. Gebruik nu lagere voltages maar ook minder strakke timings. Wel 4x8GB maar ik ga het gewoon proberen en laat tRFC voor nu op 576 staan.
Hierboven is voor 2x16. Werkt een beetje anders. Je kan het wel proberen maar dat is niet success gegarandeerd.

Al geeft de DRAM calc praktische gezien soortgelijke timings met fast preset.

tWWRD is 3 ipv 4. tRAS geeft 36 maar kan je zo laag als 21 zetten zonder problemen en ook zonder echt performance boost.

tRFC verlagen levert lagere memory latency op. En kan je gewoon verlagen stap voor stap tot het systeem niet meer wil booten en dan 2-4 weer omhoog werkt vaak prima.

• paragon
@Cidious Ja ben stap voor stap aan instellingen aan het veranderen ivm 4xSR en 2xDR. tWR op 16 resulteert iig dat die in een safemode bios terecht komt omdat die ergens blijft hangen. Voltages iets verhoogd, maar lang niet wat jij gebruikt:

Je hebt niet goed opgelet haha. ClkDrvStr moet absoluut op60 ohm. Ik zie je vdimm ook niet. tWR moet 16 kunnen. Ik zie dat je een beetje aan het gokken bent. tRC al te laag. maak tWTRL super hoog. Je timings staan helemaal uit balans.

De timings hebben onderlinge verbanden. Je kan niet zomaar een bepaalde timings flink verlagen en een anderen hoog houden. Dat is vragen om problemen (stotters, crashers, niet eens willen booten etc).

Je IOD zal ook echt iets omhoog moeten denk ik. Op zn minst 1.040v als je geen idle reboots wilt.

Zet alles exact zoals DRAM calculator in de screenshot hierboven aangeeft. Aandacht schenken aan ProcODT, ClkDrv etc! Dat zal hoogstwaarschijnlijk goed draaien en nagenoeg optimaal zijn. Wat je hierboven aan het doen bent zet geen zoden aan de dijk haha.

Deze staan allemaal verkeerd.

[Voor 15% gewijzigd door Cidious op 27-01-2023 15:57]

Fwiw: Tweakers heeft ook een artikel gewijd aan powerlimits en undervolten.

review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed...

PC Specs
Asus CH VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x | Crucial M500 240GB SATA

• paragon
@Cidious nuttige info weer. Wist dat sommige perse in een bepaalde verhouding moesten. Even voor de duidelijkheid tRFC niet speciefiek toch? Zoals je eerder aangaf. Verder stonden er nog veel subtimings op auto.
paragon schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:13:
@Cidious nuttige info weer. Wist dat sommige perse in een bepaalde verhouding moesten. Even voor de duidelijkheid tRFC niet speciefiek toch? Zoals je eerder aangaf. Verder stonden er nog veel subtimings op auto.
tRFC heb ik altijd vrij los mee kunnen spelen. die gooi je gewoon zo laag als mogelijk. De rest absoluut even volgens de DRAM calculator screenshot instellen. Begin gewoon met alles zoals de DRAM calculator en dan als dat stabiel is ga je tRFC verlagen tot je niet meer kan en dan paar stapjes terug. En dat is het. De rest van de timings kunnen veelal niet lager of geven geen voordeel en wel instabiliteit. Sommige Rev E kitjes kunnen tRCDRD 18 bij hogere voltages maar over het algemeen moet deze gewoon 19 zijn voor een bruikbaar systeem. Geardown ook specific op enabled zetten.

• paragon
@Cidious ondertussen staat alles zoals in DRAM Calc. Alleen nog spelen met de tRFC en dat van de tRCDRD vroeg ik me al af. Die had ik toen alles op 3600Mhz liep iig ook op 18 staan ipv de aangegeven 19 en lagere voltages. Maar eerst maar even gamen.
paragon schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:16:
@Cidious ondertussen staat alles zoals in DRAM Calc. Alleen nog spelen met de tRFC en dat van de tRCDRD vroeg ik me al af. Die had ik toen alles op 3600Mhz liep iig ook op 18 staan ipv de aangegeven 19 en lagere voltages. Maar eerst maar even gamen.
Ja op 3600 kan die op 18 zonder al te veel problemen. Maar met 3800 wordt het knijpen. Alleen hele goed gebinde kitjes kunnen het.

• Saturnus
  • Niet online
Ik weet nog niet hoeveel dieper ik in de cpu tuning ga, maar tot nu toe is het beste, gebalanceerde, resultaat hier met de 5700X om natuurlijk de curves zo laag mogelijk te zetten (alles -30 en een op -15), en de Vsoc op -0,05V, waardoor die op 0,95V werkt. Dit laatste geeft een 1-2% beter Cinebench 23 single core score. :P Het verder verlagen van Vsoc maakt dat weer ongedaan. Ook een Vcore verlaging (-0,05V getest) geeft een lagere score en de besparing van energie is zeer laag. Vcore verhoging had dus een positief effect maar of de penalty voor energie en warmte dat waard is weet ik nog niet. Ook PPT, TDC en EDC moet ik nog gaan aandraaien. Die hebben extra ruimte nu, maar die wordt toch niet benut.

• Goofy1978
snakeye schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:16:
Gisteren besloten om toch maar een 5800x3d aan te schaffen als upgrade van mijn inmiddels 3jaar oude 3900XT.

Ik twijfelde vorige week nog toen hij voor 329 bij alternate te koop was. Hij is ondertussen alweer verhoogt naar 354.95 bij meerdere shops. Ik acht de kans dat hij structueel heel veel goedkoper word niet zo groot in.

Ik verwacht in mijn huidige setup niet zo heel veel baat te zien (1070TI). Maar is ook meer voor de toekomst.
Deze cpu kan zeker weer minstens 3 Jaar mee.

Vadaag cpu vervangen. Eingelijk zon beetje alles ooit wel eens vervangen maar gek genoeg nog nooit een CPU upgrade gedaan. Installatie ging ok ondanks de nogal grote onhandige koeler (DH-15). Had nog een beetje twijfel bij het aandraaien van de schoeven.

Maar eens wat runs met Cinibench R23 gedaan.

Tweede run score van 143582. Niet slecht zo uit de doos lijkt me. Hij word zo rond de 83c tijdens Cinibench. Niet veel anders dan bij mijn 3900XT. Hij zit idle rond 30-34 Wat lager is dan mijn 3900XT die zat bijna altijd rond de 40 graden idle. Alle cores boosten tot ongeveer 4350. Later mischien nog eens met pbo tuner undervolten om te kijken of dat betere resulaten opleverd.
Mijn 5800x3d doet 14100 in cinebench23 4180mhz al core klok, wel is de temp max 74 graden met kamertemp van 18graden, koeler is een Noctua NH-U14S.
Hij heeft nog speling in temps om hoger te klokken lijkt me maar ie houd het voor gezien :P
Geen undervolt mem 3200c14 op xmp, nieuwe chipsetdrivers en win powerplan op standaard verder niets veranderd.

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:48
Nu iedereen blijkbaar naar een AMD Ryzen 7 5800X3D wil, zat ik er ook naar te kijken.

Ik heb een 2 jaar oude AMD Ryzen 9 3900x samen met een Nvidia 2800 SUPER.
Momenteel heb ik niet de indruk dat mijn systeem traag is maar naar de toekomst gericht kijken is de 5800X3D de snelste gaming CPU die op dit moment voor de AM4 socket te verkrijgen is nietwaar?
Dus met de komst van de nieuwe AM5 socket wil dat zeggen dat de 5800X3D de snelste CPU is die ik ooit in mijn moederbord kan steken?

Is deze CPU het waard voor mij of moet ik dan ook mijn vga kaart upgraden? Want hoe kan je gemakkelijk zien of je CPU voor een bottleneck vormt?

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:22
Als je pc vooral voor gamen gebruikt dan is het antwoord ja. Als je applicaties gebruikt die baat hebben bij zo veel mogelijk cores dan is een 5900x of 5950x naar mijn mening beter

• Goofy1978
Astratuner schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:10:
Nu iedereen blijkbaar naar een AMD Ryzen 7 5800X3D wil, zat ik er ook naar te kijken.

Ik heb een 2 jaar oude AMD Ryzen 9 3900x samen met een Nvidia 2800 SUPER.
Momenteel heb ik niet de indruk dat mijn systeem traag is maar naar de toekomst gericht kijken is de 5800X3D de snelste gaming CPU die op dit moment voor de AM4 socket te verkrijgen is nietwaar?
Dus met de komst van de nieuwe AM5 socket wil dat zeggen dat de 5800X3D de snelste CPU is die ik ooit in mijn moederbord kan steken?

Is deze CPU het waard voor mij of moet ik dan ook mijn vga kaart upgraden? Want hoe kan je gemakkelijk zien of je CPU voor een bottleneck vormt?
Je systeem is nu wel in balans hoor, vanaf een rtx3070 begint een 5800x3d wat meerwaarde te krijgen.
Enkel jou gpu upgraden zal de meeste winst gaan geven in games, maar met een rtx4080 en een 3900x is het zonde dat ie niet genoeg data aangeleverd krijgt.
Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee