CMT schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 05:23:
@
Amos_x Graag gedaan hoor
Hmm Noctua is wel een beetje rooskleurig imho, de NH-L9a-AM4 heeft echt niet de capaciteit om een stock 5800X voor een lange periode koel te houden.
142W package power is gewoon veel te veel voor zo'n klein dingetje.
Heel misschien dat het in de openlucht met een hoop herrie nog nét gaat, maar dat is geen reële situatie.
142 W PPT lijkt me inderdaad niet mogelijk op die koeler. Afgaand op jouw conversie hieronder en het feit dat m'n CPU op +-90 W draait, zou dat ongeveer een 120 W PPT zijn. Aan exact 4 Ghz. Wat wel min of meer overeenkomt met deze tabel:
/f/image/G506jT9kke3OJJrbJNooKy0m.png?f=fotoalbum_large)
Het fijne van Zen CPU's is wel dat deze veel telemetrie aan boord heeft en de boost zo zullen regelen dat een van de PBO waarden niet zal worden overschreden.
In jouw geval is het een thermische limiet en de reden waarom je constant 90°C ziet.
De klok wordt dan teruggeschroefd (en daarmee de prestaties) om de CPU niet te beschadigen.
Dat is iets wat ik me gisteren ook afvroeg.
De CPU kan beslissen om
niet te boosten boven stock klok om binnen de thermische limieten te blijven, dus gewoon stock blijven draaien als de thermische limiet bvb net boven stock klok ligt.
Maar wat als, door een heel slecht geconfigureerd en bedacht systeem (nog slechter dan m'n A4, bvb iets passief of micro pc), de thermische limiet
ONDER stock klok ligt (dus ergens onder 3800 Mhz/90 graden), zal de CPU dan ook terug klokken om zichzelf te beschermen? Dus ipv niet boosten boven stock, limiteren onder stock? Stel dat het in mijn config nodig zou zijn (in de zomer bvb, maar stock draait 'ie dus prima op dit moment, hetzij tegen de limiet)
Maar ik zou het persoonlijk niet prettig vinden om constant op de thermische limiet te zitten.
Het is in feite een noodrem waar je tegen aanloopt.
Ik heb daar persoonlijk minder moeite mee. Ik stel wel vertrouwen in 'rated use' en gebruiksenveloppes bepaald door de ingenieurs die het ding hebben gemaakt. Die hebben ook normen te volgen en garanties te leveren voor de verwachtte levensduur van een processor. Dit vind ik op de amd site:
"The 5800X Processor Maximum Operating Temperature is 90C"
"Max. Operating Temperature (Tjmax) 90°C"
Ik heb nog nooit een CPU kapot gehad door temperatuur. Ok, mijn vorige CPU's zijn ook nooit zo hot geweest
Als je reddit of quora mag geloven bvb, zie je daar beweringen dat een 5800x "maximum op 65-75 graden mag draaien onder full load, full boost". Maar gebaseerd op wat? Gevoel? Puur kwalitatieve interpretaties van "oei 75 graden is warm". De gewone consument weet niet wat dit soort engineering/silicon aan kan. GPU's zelfs tot 110 graden.
Ik heb weinig medelijden met m'n silicon. De economische levensduur is toch max.5 jaar of zo. Sterker, deze 5800x is een bruggetje naar een ryzen 7xxx of 8xxx binnen 2 of 3 jaar. Wanneer AM5 mainstream wordt en je een leuk mini-itx systeempje in elkaar kan zetten. Of vier jaar zelfs als de 5800x zich gewoon sterk houdt en voldoet voor m'n dagelijks gebruik (wat vast wel het geval is)
Maar ik neem de bedenking in overweging. Helaas kan ik er vrij weinig aan veranderen (ik probeer wel jouw tips hieronder), behalve dan behuizing veranderen. En daar moet ik wel eens goed over nadenken. SFFPC is life

En een ongezonde obsessie

Fractal node 202 -> NR200P -> DAN A4 (kleiner kan ik niet meer)
Een wissel naar een 5700X is echt niet nodig hoor en zou ik ook afraden.
De 5800X is een chip van betere kwaliteit en is d.m.v. de PBO instellingen precies als een 5700X in te stellen/configureren.
Super! Spaart me weer wat werk uit. Ik kan plezier halen uit het sleutelen aan een pc, maar het mag geen doel op zich worden. De pc staat ten dienste van m'n ontspanning, bvb met games. Dus liever mijn beperkte tijd gebruiken voor wat gaming, dan alles weer helemaal uit elkaar te bouwen

65W TDP = 88W PPT (PTT staat voor Package Power Tracking)
105W TDP = 142W PPT
Om de 5800X als een 5700X in te stellen/begrenzen moet je de Fmax op -100MHz instellen en de PPT = 88W. Dan heb je als het ware een 5700X+ die wat koeler zal draaien of meer prestaties biedt (hangt er van af tegen welk limiet je aanloop, vermogen of temperatuur).
Ik zag dat er in het MSI bios enkele reeds gedefinieerde modi staan. Allesomvattende 'settings' die waarschijnlijk doen wat jij zegt, maar dan met 1 setting. Waaronder een ECO 65 Watt setting. Waarschijnlijk is dat een one-stop setting om ongeveer hetzelfde te doen. Maar ik zoek het vanavond of morgen uit.
Ik zag trouwens dat de DAN A4 plaats bied voor een ventilator onderin de kast, maak je daar toevallig ook gebruik van? Het optimaliseren van de koeling kan soms behoorlijk uitmaken.
Denk bijv. aan een ventilator omdraaien voor een andere richting van de airflow, airduct om direct verse lucht van buiten aan te kunnen zuigen etc.
Mijn SFX voeding is vreemd genoeg vrij lang, en door de modulaire setup (die stekkers nemen wel heel wat plaats in eigenlijk! En zijn niet echt 'flexibel') kon ik de fan onder de voeding niet laten zitten. De van onder het moederbord zit er nog, maar is niet echt nuttig. Door het 2-kamer principe, "rug-tegen-rug" van dat soort kastjes zit er een halve fan onder de GPU, en een halve fan onder het moederbord/cpu gedeelte. De fan is echter compleet afgeblokt door de PWM kabels van de cpu-fan en system-fan, en die 8 pin power connector die daar langs komt. Dus eigenlijk draagt die fan weinig bij, zal 'm er ook binnenkort uithalen. De lucht wordt gewoon door de kleine gaatjes in het zijpaneel naar buiten geduwd. Alle fans staan ook evenwijdig met de zijpanelen (cpu en gpu)
Het feit is wel dat in jouw geval de prestaties gelimiteerd worden door de Tjmax (absolute thermische grens van de CPU). De koeling optimaliseren en de CPU afstellen is het enige wat je dan kan doen om het maximale uit de CPU te halen.
Koeling kan ik weinig meer aan veranderen. Ik kan eventueel kijken of er een grotere noctua cpu in past, maar op een mini-ITX bordje is er weinig plaats tussen de ram sticks en de IO
Is het trouwens een PC waar je veel multicore toepassingen op gaat draaien?
Cinebench is fijn om de koeling te testen bij een middelzware load, maar het is ook een situatie waarbij alle cores continue belast worden.
Goed punt! Neen eigenlijk niet

Misschien in de toekomst afhankelijk van hobby of apps die ik wil draaien. Maar het is dus geen werk pc, en dient enkel voor gaming/ontspanning.
En ik speel niet altijd MSFS of andere cpu-limited games. Eerder AA of max. 2 jaar oude AAA games, medium, 1080/1440, 75 Hz. Allemaal erg 'standaard', en waarschijnlijk gelimiteerd op 2, max 4 cores.
Voorlopig laat ik het allemaal zo, behalve nog de settings aanpassen die je voorstelt. En dan als ik wat meer tijd heb eens kijken naar (weer

) een nieuwe case