Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
@JWFpeters

Nieuw zegt niet altijd alles. Niet alle nieuwe voedingen zijn helaas goed of kunnen goed omgaan met de transient spikes. Zeker als je puur naar wattage kijkt kun je snel de mist ingaan. Goede voeding reviews kun je o.a. bij Tomshardware, Techpowerup en Hardwarebusters vinden. Aris (crmaris) de man achter Cybenetics reviewed daar. Tegenwoordig is het echt wel een must om je in voedingen te verdiepen, zeker als je zwaardere GPU's wilt gebruiken.

Is het deze of deze ?

Ik zeg overigens niet dat het de voeding is maar het viel me op.

Je kijkt op de goede QVL lijst want 5600x is inderdaad Vermeer. Jouw geheugen zie ik daar niet bij staan echter in de afgelopen jaren is gebleken dat de QVL lijst helaas ook niet altijd garantie voor succes is. En geheugen dat er niet op staat kan vaak gewoon prima werken.

Zelf heb ik geen ervaring met dat geheugen en het is voor mij al tijdje geleden dat ik hiermee bezig was, het lijkt me wel dat het gewoon zou moeten werken.

Misschien kun je eens een screenshot van Zentimings op XMP settings posten. Heb je het bios geupdate naar de laatste versie, welke versie staat er nu op ?

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2022 20:16 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-07 13:04
Het is de tweede voeding zou prima moeten zijn.

BIOS is geupdate.

Zal dat Zentimings zo even doen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
^
Van de tweede voeding op 550W kan ik helaas geen goede reviews vinden. 550W zou wel moeten kunnen puur obv wattage, maar ja die transient spikes kunnen volgens Tomshardware oplopen tot ~320W met een 6700XT. Ik weet niet hoe goed de voeding daar mee om kan gaan.

Hier Voeding advies en informatie topic - Deel 34 kun je evt. een 2nd opinion vragen over de geschiktheid van de voeding voor deze set.

Waar ik ook nog aan zat te denken, obv je andere topic, is hoe je de videokaarten aansluit ? Gebruik je wel alle PCIe kabels die met de voedingen meegeleverd worden ? Zodat je dus alle PCIe connecties aan de PSU zijde benut ?

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2022 20:47 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Yes 2 losse kabel vanaf de PSU. Zoals ik zei het is weer een ram verhaal. Crashes zijn alleen met XMP aan. Forza Horiozon 5 staat gerust 8 uur achter elkaar te draaien (load) zonder problemen, tot ik XMP aanzet. Mijn vorige systeem hetzelfde verhaal toen uiteindelijk 4 soorten RAM verder en toen uiteindelijk stabiel gekregen.

Enigste wat ik hier zou kunnen proberen is een RAM setje uit de lijst opzoeken en die erin prikken maar op 1 of andere manier valt dat niet mee kwa prijs of beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Sorry ik linkte verkeerd naar je andere topic. Ik bedoelde je topic over de 3080Ti FE. Was het daar uiteindelijk RAM :?

Want die voeding (HX850) heeft inderdaad meerdere pcie kabels vanaf de PSU. De 550W v2 heeft namelijk maar één pcie kabel.

Ben benieuwd naar je zentimings screenshot. Wellicht valt me nog wat op. Er zitten in dit topic sowieso wat mensen die hier veel dieper in zijn gedoken en je mogelijk kunnen helpen adhv zo'n screenshot.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Help!!!! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:51:
Sorry ik linkte verkeerd naar je andere topic. Ik bedoelde je topic over de 3080Ti FE. Was het daar uiteindelijk RAM :?

Want die voeding (HX850) heeft inderdaad meerdere pcie kabels vanaf de PSU. De 550W v2 heeft namelijk maar één pcie kabel.

Ben benieuwd naar je zentimings screenshot. Wellicht valt me nog wat op. Er zitten in dit topic sowieso wat mensen die hier veel dieper in zijn gedoken en je mogelijk kunnen helpen adhv zo'n screenshot.
Dat topic over de 3080 Ti ging over mijn eigen huidige Intel systeem dat is opgelost dat was gewoon de monitor kabel die niet goed was.

Mijn vorige AMD systeem had ik wel deze zelfde problemen als die ik nu beschreef hier en dat was uiteindelijk het RAM geheugen waar ik na 4 soorten setjes en enkele BIOS updates het syteem eindelijk stabiel had gekregen.

Over de V550 voeding. Hoe bedoel je dat? Ik heb 2 losse PCIe kabels van de voeding naar de GPU (RX 7600XT) lopen. Dan gaat er nog 1 naar het moederbord voor de CPU dus 3 van de totaal 4 uitgangen op de voeding heb ik in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2MGx2iSbLv5WpfvGqTwxoohnoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yy5bmLZXyXQ9Txny498L0Xou.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qte-86wqfQX2AeP189dP4ZLbJLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ytoqgpDBMfFQ1VndCv1YkO9u.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door JWFpeters op 19-11-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Ah ok helder. Je hebt gelijk over de V550, ik had te snel gekeken op de coolermaster site. Dan kan dat uitgesloten worden. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Hierboven de ZEN timings, zonder XMP is dit dus nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Het enige wat me zo snel opvalt is dat tRDWR niet gelijk is. Maar met deze settings had je geen issues toch?

Kun je ook de XMP 3200 settings posten? Want daar had je toch errors mee?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Met XMP aan gebeurd het heel vaak.

XMP uit heb ik het alleen een keer met Destiny 2 gehad maar na die keer heeft het daarna vervolgens 3 uur zonder problemen gedraaid. Dus daar gebeurd het wel maar sporadisch.

XMP aan Zentimings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5ZRHTzyGRJM4I-ZuUr9I5VQe-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8177qeMO2hCCoueoiOycbVDm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-wRsOz8RmGo-NmYD1j_0Lbzajo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MUDxBNU1sApJtaVFnCgrKklo.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door JWFpeters op 19-11-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Indien je bios de optie heeft om tRDWR handmatig in te stellen zou je die nog gelijk kunnen zetten op 9.

VSOC SVI2 iets hoger zetten kan ook nog wat helpen met mem stability. Bijv 1.0v of met stapjes naar 1.05v.

Beetje een long shot maar wat andere dingen die je zou kunnen proberen is het geheugen opnieuw in de slots doen. En Evt de cpu reseaten en kijken of de cpu pinnen er nog allemaal goed en recht uitzien.

Zien al je andere voltages, temperaturen e.d. er normaal uit ?

En het geheugen zelf testen op errors, wat levert dat op :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CPU is mij wat te warm (80 graden max) maar dat is een stock cooler dus dat is niet anders. Maar lijkt me ook weinig te maken te hebben met XMP aan of uit. Als de klant een wat hoger buget had had ik lekker Intel genomen. EN XMP aan of uit zal hem niks uit maken en doet verder weinig aan de prestaties verder maar het zint me niet dat ie kans heeft op uitvallen ;)

Maar al het geheugen in die lijst is of zo goed als niet te krijgen of kan ik niet vinden in de shops of is erg duur vergelijken met de normale 16gb prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Ik zou de tests er op na moeten slaan maar 2133 of 3200 zal toch vast wel wat uitmaken qua prestaties. Ook je infinity fabric draait nu een stuk lager 1067 vs 1600. Je hebt uiteindelijk gewoon betaald voor 3200.

Dit hoort gewoon te werken op 3200. Defect geheugen lijkt me ook zeker niet uit te sluiten, had je dat al getest?

En misschien/hopelijk heeft iemand als @Cidious nog tips adhv je screenshots en je geheugen.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:22
JWFpeters schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:46:
CPU is mij wat te warm (80 graden max) maar dat is een stock cooler dus dat is niet anders. Maar lijkt me ook weinig te maken te hebben met XMP aan of uit. Als de klant een wat hoger buget had had ik lekker Intel genomen. EN XMP aan of uit zal hem niks uit maken en doet verder weinig aan de prestaties verder maar het zint me niet dat ie kans heeft op uitvallen ;)

Maar al het geheugen in die lijst is of zo goed als niet te krijgen of kan ik niet vinden in de shops of is erg duur vergelijken met de normale 16gb prijzen.
Heb je ook WHEA errors in de event log van windows na zo'n spontane reboot?
Kan zijn (theorie) dat de cpu iets meer voltage vraagt nu het geheugen wat sneller draait en dat er dus een paar cores wat minder stabiel zijn. Lijkt misschien wat vergezocht maar even in de event viewer kijken kost maar een paar seconden :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-07 11:24
Mensen, even een semi offtopic vraag :

Op het moment heb ik een 5800X3D met een RTX 4090 (ben VR flightsimmer)
Waar ik nou tegenaan loop is dat de frametimes erg hoog zijn (zit regelmatig tegen 20ms aan in MSFS )
De hoge FPS met hoge frame times equals veel stutters

Op het moment gebruik ik een G.Skill Ripjaws V DDR4 3600Mhz 32GB set, Hynix geheugen uit m'n hoofd
Nu kreeg ik gisteren het advies om over te stappen naar B-die geheugen, en dan in plaats van 2 dimms van 16 4 dimms van 8Gb.
De 5800X3D schijnt hier makkelijker mee om te kunnen gaan..
(Heb nog geen directe review kunnen vinden met een 5800X3D, wel 1 van Gamers nexus met een 5600x welke aantoont dat het in sommige spelen een voordeel kan hebben)

Heeft dit zin om te doen :?
Het gaat me niet om de FPS, ik wil puur de frame times naar beneden krijgen....

Volgend jaar wil ik zo ie zo overstappen naar een de nieuwe 7***X3D CPU van AMD, DDR5 RAM set heb ik al liggen (heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik de verkeerde heb gekocht maar goed)

[ Voor 25% gewijzigd door dierkx36 op 22-11-2022 13:49 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07 13:30
dierkx36 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:45:

Waar ik nou tegenaan loop is dat de frametimes erg hoog zijn (zit regelmatig tegen 20ms aan in MSFS )

Op het moment gebruik ik een G.Skill Ripjaws V DDR4 3600Mhz 32GB set, Hynix geheugen uit m'n hoofd
Nu kreeg ik gisteren het advies om over te stappen naar B-die geheugen, en dan in plaats van 2 dimms van 16 4 dimms van 8Gb.
(Heb nog geen directe review kunnen vinden met een 5800X3D, wel 1 van Gamers nexus met een 5600x welke aantoont dat het in sommige spelen een voordeel kan hebben)

Volgend jaar wil ik zo ie zo overstappen naar een de nieuwe 7***X3D CPU van AMD, DDR5 RAM set heb ik al liggen (heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik de verkeerde heb gekocht maar goed)
Zulke framedrops kunnen ook een andere oorzaak hebben. De 5800X3D is juist extreem ongevoelig voor ramtimings vergeleken met normalen ryzen processors. Is je bios volledig up to date? Het kan zijn dat je nog last hebt van de TPM bug. Check dit even op de website van je moederbord. Mijn eigen ervaring met de 5800X3D is juist dat framedrops verleden tijd zijn en elke game butterysmooth is sinds ik de 5600X heb geupgrade. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik 3600C14 b-die geheugen gebruik met strakke timings op 3800c14. Puur omdat ik het leuk vind er aan te tweaken. Het is echter niet noodzakelijk.

Het kan ook dat je even een DDU moet doen omdat je gpu drivers ergens tegenaan hikken. Ik zou nog niet direct overgaan op een aankoop van duurder geheugen.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:46

CMT

JWFpeters schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:59:
Het zal wel aan mij liggen maar AMD vind ik maar drama.

Mijn eerste systeem die ik had gebouwd was B550 met 3700x zo’n 2 jaar geleden hoop gezeur gehad met stabiliteit random crashes zonder meldingen behalve kernel41 uiteindelijk achter gekomen dat het RAM geheugen geneuzel was wat niet op XMP kom draaien…..

Nu heb ik een systeem voor een klant gebouwd, B550 met Ryzen 5 5600x en wederom zelfde geneuzel. Met XMP valt de pc zomaar uit en gaat ie rebooten geen Blue screens etc rebooten gaat ook normaal. Met name met gamen vrij random soms snel na starten van het spel (half uur) soms ook uren niet. Met XMP uit gebeurd het vrijwel niet tot nooit….. maar nog steeds af en toe.

Voor mezelf dit haar een Intel systeem gebouwd en nergens last van.

Kan geen toeval zijn met dat Ryzen.
Dat kan je AMD niet verwijten als het een geheugen probleem is. XMP is altijd een gok of dat werkt, ook bij Intel systemen. Maar wat je omschrijft klinkt wel als instabiel geheugen en evt. ook instabiele geheugencontroller. Wat je eigenlijk echt moet doen is om het geheugen handmatig in te stellen, want anders blijf je etteren met het probleem. Als 1 waarde niet lekker staat kan dat een hoop kopzorgen geven.
Ik heb laatst bij het overzetten van het geheugen op een ander systeem de tRTP moeten verhogen van 8 naar 10. Het stond kennelijk net te strak gedraaid, wat borderline stabiel was op het vorige systeem.
Na het laten vieren daarvan kon de rest van de timings en spanning wel een stuk lager.

Ik heb de screenshots bekeken en de spanningen staan een beetje vreemd, maar voor 3200MHz of meer zou dat opzich 'ok' moeten zijn. Meestal neemt men 50mV verschil tussen CLDO VDDP en VDDG (CCD/IOD). Dus bijv. 1.0V SoC, 0.9Vddp en 0.95 VDDG. Hoger is niet nodig voor 3200Mhz, want dan ben je dingen aan het forceren of is het moederbord gewoon crappy.
Mijn ervaring met een aantal CPU's, is dat de sweetspot van CLDO VDDP vaak lager ligt dan 0.9V. Eerder rond 0.85V. Verder staat tRDWR wel vreemd/laag, meestal gebruikt men 8 of 9 daarvoor met 1 tot 4 voor tWRRD (deze waarde is afhankelijk van singlerank of dualrank geheugen).

Maar wat ik vooral mis, is de Dram voltage. XMP neemt dat namelijk soms niet over (zelf meegemaakt, met alle frustratie van dien). Is dat echt 1.35V met XMP aan? Controleer dat niet alleen in de bios, maar ook in HWinfo bijvoorbeeld.

Ik zou eerst eens kijken of de spanning van het geheugen wel goed staat op 1.35V met Dram Vref op de halve waarde daarvan. En dan een stresstest met Testmem5 + Anta777 profiel doen, minstens 5 passes. Ik durf te wedden dat je al heel snel fouten zult ontdekken, gezien je klachten.
Pas dan het volgende aan qua timings tCL 20, tRRDL 8, tCWL 20, tRTP 16, tRDRDSD 5, tRDRDDD 5.
Voltages: Vsoc 1.0, VDDP, 0.85V, VDDG CCD 0.9V, VDDG IOD 0.95V, Vdram 1.3V, Vdram ref 0.65V

Als je daarmee succesvol 5 passes van Testmem5 met de Anta777 extreme profiel kan voltooien. Dan kan je evt. de geheugen overklokken om de grens te vinden qua klok /spanning of de timings langzaam aan te draaien. Beginnende met de hoofd timings, dan secundaire timings en tot slot tertiaire timings als je echt het onderste uit de kan wilt halen. Een verkeerde waarde kan daar echter wel voor een hoop instabiliteit zorgen.
dierkx36 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:45:

Ik zou nu niet meer duur B-die geheugen kopen. Dan ben je minstens €230 kwijt voor een snelle dual rank 32GB set.
De meeste winst haal je toch door de Infinity Fabric over te klokken, dus probeer eerst eens of je FCLK 1900MHz 1 : 1 stabiel kan krijgen met het werkgeheugen. En daarna of je het geheugen qua timings nog strakker kan aandraaien. Vergeleken met stock, maakt dat soms erg veel uit.

Maar weet je zeker dat de frametime spikes door traag werkgeheugen veroorzaakt wordt en niet bijvoorbeeld door shadercaching van de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
bjvdven schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:39:
[...]

Zulke framedrops kunnen ook een andere oorzaak hebben. De 5800X3D is juist extreem ongevoelig voor ramtimings vergeleken met normalen ryzen processors. Is je bios volledig up to date? Het kan zijn dat je nog last hebt van de TPM bug. Check dit even op de website van je moederbord. Mijn eigen ervaring met de 5800X3D is juist dat framedrops verleden tijd zijn en elke game butterysmooth is sinds ik de 5600X heb geupgrade. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik 3600C14 b-die geheugen gebruik met strakke timings op 3800c14. Puur omdat ik het leuk vind er aan te tweaken. Het is echter niet noodzakelijk.

Het kan ook dat je even een DDU moet doen omdat je gpu drivers ergens tegenaan hikken. Ik zou nog niet direct overgaan op een aankoop van duurder geheugen.
Drivers gaan hier altijd pas nadat DDU erover heen is geweest :Y
Paar weken geleden alles nog opnieuw geinstalleerd,

Enigste raar wat ik wel iedere keer heb is bij het installeren van de chipset drivers (gebruik de laatste driver van AMD en heb een Gigabyte X570 Auros Master rev 1.1/1.2 moederboord) dat als je de installatie van de driver start, de vlakken allemaal grijs zijn en geen groen zoals het normaal moet zijn.
Dit is dus al een driver versie of 4 aan de gang.
Ben al een aantal keren aan het zoeken geweest wat dit betekend : of ik ben blind of ik zoek niet goed maar ik kan niks vinden.

Moederboord heeft de laatste BIOS erop staan uit mijn hoofd maar ik ga het voor de zekerheid controleren :)
edit:

jep, laatste BIOS staat erop

En eeehhh TPM bug ?
'k heb iets gemist geloof ik .... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
CMT schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:01:

Ik zou nu niet meer duur B-die geheugen kopen. Dan ben je minstens €230 kwijt voor een snelle dual rank 32GB set.
De meeste winst haal je toch door de Infinity Fabric over te klokken, dus probeer eerst eens of je FCLK 1900MHz 1 : 1 stabiel kan krijgen met het werkgeheugen. En daarna of je het geheugen qua timings nog strakker kan aandraaien. Vergelijken met stock, maakt dat soms erg veel uit.

Maar weet je zeker dat de frametime spikes door traag werkgeheugen veroorzaakt wordt en niet bijvoorbeeld door shadercaching van de videokaart?
1:1 zal ik eerst proberen, ga zoeken hoe dit moet, ben al een tijd niet meer bezig met tunen/tweaken.

Hoe kan ik controleren dat het niet door de shadercaching komt ? :$

edit:

Lang leve youtube : filmpje gevonden waar de shader cache staat, deze nou aan het opschonen en ergens in Nvidia control panel moet er ook nog de mogelijkheid zijn shadercache aan te passen : ben aan het zoeken waar

[ Voor 12% gewijzigd door dierkx36 op 22-11-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

dierkx36 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:05:
[...]

1:1 zal ik eerst proberen, ga zoeken hoe dit moet, ben al een tijd niet meer bezig met tunen/tweaken.

Hoe kan ik controleren dat het niet door de shadercaching komt ? :$

edit:

Lang leve youtube : filmpje gevonden waar de shader cache staat, deze nou aan het opschonen en ergens in Nvidia control panel moet er ook nog de mogelijkheid zijn shadercache aan te passen : ben aan het zoeken waar
Het is lastig te controleren. Maar wat je vaak merkt is dat een bepaalde zone in het spel en/of een benchmark na verloop van tijd dan soepel en zonder framespikes zal draaien. Ik gebruik zelf de benchmark van Borderlands 3 daarvoor omdat deze erg gevoelig is voor caching. Pas na tientallen keren benchen loopt het dan soepel. Mijn ervaring met de 5800X3D is dat vooral het 'ruis' van de frametimes verminderd, maar dat grote spikes er blijven staan (hoewel wat minder in aantal). Het is gewoon gladder met minder microschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
dierkx36 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:03:
[...]

Drivers gaan hier altijd pas nadat DDU erover heen is geweest :Y
Paar weken geleden alles nog opnieuw geinstalleerd,

Enigste raar wat ik wel iedere keer heb is bij het installeren van de chipset drivers (gebruik de laatste driver van AMD en heb een Gigabyte X570 Auros Master rev 1.1/1.2 moederboord) dat als je de installatie van de driver start, de vlakken allemaal grijs zijn en geen groen zoals het normaal moet zijn.
Dit is dus al een driver versie of 4 aan de gang.
Ben al een aantal keren aan het zoeken geweest wat dit betekend : of ik ben blind of ik zoek niet goed maar ik kan niks vinden.
Met alles opnieuw geinstalleerd bedoel je dan alleen GPU drivers neem ik aan omdat je aangeeft dat je AMD driver probleem al heel wat versies speelt :?

Ik heb een keer een probleem gehad met AMD chipset drivers dat hierop lijkt. Ik kon geen nieuwere varianten meer installeren.

Uit mijn hoofd was de oplossing achterhalen wat de laatste versie was die nog wel werkte. Daarna deze opnieuw installeren, wat dan wel goed ging en vervolgens weer volledig verwijderen.

Daarna kon ik de nieuwste versie weer zonder fouten installeren. Er is overigens gisteren net weer een nieuwe AMD chipset driver uitgekomen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Help!!!! schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:53:
[...]

Met alles opnieuw geinstalleerd bedoel je dan alleen GPU drivers neem ik aan omdat je aangeeft dat je AMD driver probleem al heel wat versies speelt :?

Ik heb een keer een probleem gehad met AMD chipset drivers dat hierop lijkt. Ik kon geen nieuwere varianten meer installeren.

Uit mijn hoofd was de oplossing achterhalen wat de laatste versie was die nog wel werkte. Daarna deze opnieuw installeren, wat dan wel goed ging en vervolgens weer volledig verwijderen.

Daarna kon ik de nieuwste versie weer zonder fouten installeren. Er is overigens gisteren net weer een nieuwe AMD chipset driver uitgekomen.
Bij een nieuwe installatie haal ik zowel alle GPU drivers (Nvidia,Amd, Intel) als geluidsdriver (Creative, Realtek) eraf die Windows tijdens installatie mee installeerd en vervolgens gaan de nieuwste erop :)

Achterhalen wat de laatst werkende chipset driver was.. dit word een leuk :+

Vanavond wat te doen.

PS :
De chipset drivers installeren wel, ben nou de nieuwste driver erop aan het zetten, maar wat ik zo raar vind is dat bij veel mensen de keuze vlakken groen zijn en bij mij grijs.
Voor hetzelfde geld betekend het niks natuurlijk

@CMT
Infinity Fabric op 1900 gezet, no go. systeem wou niks meer doen.
Vervolgens 1800 geprobeerd (zoals ik IF begrijp is dit de helft van je RAM snelheid :? ) en weer helemaal vast

Staat nou weer terug op auto.

Wel de shadercache kunnen opruimen en shadercache grote ingesteld op 10Gb via de nvidia driver

edit:

Het verstandigste lijkt me dat ik eerst ga inlezen wat Infinity Fabric is, daadwerkelijk doet, en de verder hoe en wat voor ik hier heel dapper settings ga veranderen ;)
Weinig zin om weer +/- 3TB aan spul te gaan installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door dierkx36 op 22-11-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@dierkx36
FCLK op 1900MHz is ook zo'n beetje de heilige graal met de 5***X serie. In hele zeldzame gevallen haalt men na tunen 2000MHz stabiel. Dat is wel de echte klok trouwens, met DDR geheugen is de effectieve klok 3800MHz - 4000MHz bij een 1:1 ratio met de IF.

Ik kan anders wel voltages voor de geheugencontroller posten, die je als uitgangspunt kan nemen?
Dat zijn doorsnee waarden die in de meeste gevallen werken.
Het heeft mij wel moeite gekost om de 1900MHz te halen en een vorige 5800X3D wilde gewoon niet verder gaan dan 1866MHz. Zo heb ik bij beze CPU (en bij een gewone 5800X) spreadspectrum uit moeten zetten, anders ontstonden er WHEA error's vanwege de variërende BCLK (bus klok).
Het zal altijd een loterij blijven helaas.

Dit zijn mijn instellingen (let even niet op de geheugen timings, dit is specifiek voor mijn B-die set):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfZg5XnH-hLXE15cVod8hHH1NFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wOkVnPn7ClMx6TZ0CNH4EkkG.png?f=user_large

De 1e stap is eigenlijk om eerst de Infinity Fabric en geheugencontroller stabiel te maken. Dus met het geheugen op de gewenste snelheid + losse timings dat proefondervindelijk bepalen.
Vaak pak ik dan een Dram voltage van 1.35V en verlaag dat net zo lang totdat het niet meer wil booten en/of geen fouten meer genereert.

De 2e stap is dan om evt. de spanningen van Vsoc, Vddp en Vddg CCD & IOD te verlagen. Of de sweetspot daarvan te vinden (heb ik voor deze 5800X3D hierboven trouwens nog niet gedaan).
Dat kan je het beste achterhalen door benchmarks te draaien voor het geheugen en stresstests te doen die de cache belasten. Wanneer het trager begint aan te voelen, spontane reboots ontstaan bij stresstesten (open dan ook tussendoor andere programma's om het lekker variabel te maken), WHEA error en of duidelijk lagere benchmark scores krijgt, dan ben je te ver naar onder gegaan met een spanning.

De 3e stap is dan om de geheugen timings langzaam aan te draaien. Ik weet even niet meer hoe de methode genoemd wordt, maar wat men vaak doet is een grote stap te nemen en als dat niet werkt een waarde kiezen dat gelijk is aan de helft daarvan. Als dat dan wel werkt, de helft van het verschil tussen de vorige max dat onstabiel was en de huidige stabiele instelling (als een taartstuk dat steeds verder opgedeeld wordt).
Dan kom je uiteindelijk na een aantal iteraties op een bepaalde grenswaarde uit. Bijv. 20 - > 14 - > 17 -> 15 -> 16.
Er zijn wel wat algemene vuistregels waar je aan vast kan houden, daar is volgens mij ook een pin van gemaakt in dit topic of het Zen2 topic.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 22-11-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
CMT schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:58:
@dierkx36
FCLK op 1900MHz is ook zo'n beetje de heilige graal met de 5***X serie. In hele zeldzame gevallen haalt men na tunen 2000MHz stabiel. Dat is wel de echte klok trouwens, met DDR geheugen is de effectieve klok 3800MHz - 4000MHz bij een 1:1 ratio met de IF.

Ik kan anders wel voltages voor de geheugencontroller posten, die je als uitgangspunt kan nemen?
Dat zijn doorsnee waarden die in de meeste gevallen werken.
Het heeft mij wel moeite gekost om de 1900MHz te halen en een vorige 5800X3D wilde gewoon niet verder gaan dan 1866MHz. Zo heb ik bij beze CPU (en bij een gewone 5800X) spreadspectrum uit moeten zetten, anders ontstonden er WHEA error's vanwege de variërende BCLK (bus klok).
Het zal altijd een loterij blijven helaas.

Dit zijn mijn instellingen (let even niet op de geheugen timings, dit is specifiek voor mijn B-die set):
[Afbeelding]

De 1e stap is eigenlijk om eerst de Infinity Fabric en geheugencontroller stabiel te maken. Dus met het geheugen op de gewenste snelheid + losse timings dat proefondervindelijk bepalen.
Vaak pak ik dan een Dram voltage van 1.35V en verlaag dat net zo lang totdat het niet meer wil booten en/of geen fouten meer genereert.

De 2e stap is dan om evt. de spanningen van Vsoc, Vddp en Vddg CCD & IOD te verlagen. Of de sweetspot daarvan te vinden (heb ik voor deze 5800X3D hierboven trouwens nog niet gedaan).
Dat kan je het beste achterhalen door benchmarks te draaien voor het geheugen en stresstests te doen die de cache belasten. Wanneer het trager begint aan te voelen, spontane reboots ontstaan bij stresstesten (open dan ook tussendoor andere programma's om het lekker variabel te maken), WHEA error en of duidelijk lagere benchmark scores krijgt, dan ben je te ver naar onder gegaan met een spanning.

De 3e stap is dan om de geheugen timings langzaam aan te draaien. Ik weet even niet meer hoe de methode genoemd wordt, maar wat men vaak doet is een grote stap te nemen en als dat niet werkt een waarde kiezen dat gelijk is aan de helft daarvan. Als dat dan wel werkt, de helft van het verschil tussen de vorige max dat onstabiel was en de huidige stabiele instelling (als een taartstuk dat steeds verder opgedeeld wordt).
Dan kom je uiteindelijk na een aantal iteraties op een bepaalde grenswaarde uit. Bijv. 20 - > 14 - > 17 -> 15 -> 16.
Er zijn wel wat algemene vuistregels waar je aan vast kan houden, daar is volgens mij ook een pin van gemaakt in dit topic of het Zen2 topic.
Dank je _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 22-11-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
dierkx36 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:08:
[...]

Bij een nieuwe installatie haal ik zowel alle GPU drivers (Nvidia,Amd, Intel) als geluidsdriver (Creative, Realtek) eraf die Windows tijdens installatie mee installeerd en vervolgens gaan de nieuwste erop :)

Achterhalen wat de laatst werkende chipset driver was.. dit word een leuk :+

Vanavond wat te doen.

PS :
De chipset drivers installeren wel, ben nou de nieuwste driver erop aan het zetten, maar wat ik zo raar vind is dat bij veel mensen de keuze vlakken groen zijn en bij mij grijs. Vandaag nog ge
Voor hetzelfde geld betekend het niks natuurlijk
Achterhalen kan volgensmij sowieso via het windows register, anders even googlen.

Misschien krijg je grijze vlakken omdat je al de laatste versies hebt ?

Aan het einde vd installatie krijg je overigens twee opties in witte tektst waar je op kunt klikken. Daarmee kun je de installatielogs opvragen. Eén is de korte variant 'install summary'. Deze staan sowieso ergens op de c schijf. Bij mij hier: "C:\AMD\Chipset_Software \Logs\AMD_Chipset_Software_Install_Summary.txt"

Wellicht helpt dat ook nog.

Dit is mijn install summary van vandaag, laatste versie:

"AMD Chipset Software Install Summary

Name : AMD Ryzen Power Plan
Version : 8.0.0.13
Install : Success

Name : AMD PCI Device Driver
Version : 1.0.0.90

Name : AMD GPIO Driver
Version : 2.2.0.130

Name : AMD GPIO Driver (for Promontory)
Version : 3.0.0.0

Name : AMD PSP Driver
Version : 5.22.0.0

Name : AMD SMBus Driver
Version : 5.12.0.38
Install : Success"

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Help!!!! schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:16:
[...]

Achterhalen kan volgensmij sowieso via het windows register, anders even googlen.

Misschien krijg je grijze vlakken omdat je al de laatste versies hebt ?

Aan het einde vd installatie krijg je overigens twee opties in witte tektst waar je op kunt klikken. Daarmee kun je de installatielogs opvragen. Eén is de korte variant 'install summary'. Deze staan sowieso ergens op de c schijf. Bij mij hier: "C:\AMD\Chipset_Software \Logs\AMD_Chipset_Software_Install_Summary.txt"

Wellicht helpt dat ook nog.

Dit is mijn install summary van vandaag, laatste versie:

"AMD Chipset Software Install Summary

Name : AMD Ryzen Power Plan

Name : AMD GPIO Driver (for Promontory)
Version : 3.0.0.0

Install : Success"
Thanx, gevonden :
AMD Chipset Software Install Summary

Name : AMD Processor Power Management Support
Install : Fail

AMD Processor Power Management Support failed, heb jij misschien een idee waarom dit kan komen ?
Normaal zie je in je power management van Windows een aparte setting voor AMD Ryzen's .. die heb ik dus nog nooit gehad :N

Ryzen 5 maakt schijnbaar geen gebruik meer van deze aparte power managment maar werkt via de Windows power managment , weer wat geleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 22-11-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:10
Wellicht zijn er hier mensen met ervaringen;

Specs;
Asus Crosshair VIII Hero WiFI
G.Skill DDR4 Trident-Z 2x16GB 3600Mhz RGB [F4-3600C16D-32GTZNC] x2
Oude CPU (prima werkend, geen issues what-so-ever) 3700x

Vandaag mijn (verwachtte) upgrade binnen 5800x3d, dus uiteraard aan de slag gegaan om alles om te bouwen.

Stap 1, BIOS upgrade. netjes afgerond, PC boot als vanouds etc. met de 3700x
Stap 2, Reboot verricht -> BIOS defaults geladen -> PC afgesloten
Stap 3, HW swap van 3700x naar 5800x3d

resultaat is echter een fijne 0d error zonder POST of beeld. Van alles geprobeerd inmiddels van niks aangesloten, 0/1/2 RAM bankjes, tot aan opnieuw flashes BIOS, echter met elke keer resultaat dat de 5800x3d blijft hangen op 0d error, en de oude 3700x wel start.

Iemand wellicht nog ideeën alvorens ik moet concluderen dat ik een DOA in handen heb? 8)7

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:06
Xrypta schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:58:

Specs;

Vandaag mijn (verwachtte) upgrade binnen 5800x3d, dus uiteraard aan de slag gegaan om alles om te bouwen.

resultaat is echter een fijne 0d error zonder POST of beeld. Van alles geprobeerd inmiddels van niks aangesloten, 0/1/2 RAM bankjes, tot aan opnieuw flashes BIOS, echter met elke keer resultaat dat de 5800x3d blijft hangen op 0d error, en de oude 3700x wel start.

Iemand wellicht nog ideeën alvorens ik moet concluderen dat ik een DOA in handen heb? 8)7
Ik heb ook een hoop geouwehoer gehad toen ik over ging van een 5800x naar de 5800x3d, ook allerlei door meldingen en codes.
Uiteindelijk een versie installatie van Windows er op gezet en akkers was goed.

Kun je wel in het keuze menu komen waar je van wil opstarten, ik dacht dat F12 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xrypta schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:58:

Specs;

Heel irritant.

Wat ik zo snel nog even kan bedenken. Ik doe een update vaak op de onderstaande manier. Het derde punt alleen bij hele rare problemen. :
  • Heb je voor de flash de cmos reset button op backpanel gebruikt?
  • Heb je de flash via USB stick gedaan en knop op backpanel dus niet via bios setup?
  • Je kunt na een cmos reset evt. de batterij even 5 min. uit je mobo halen en aan/uit knop paar keer indrukken zodat je zeker weet dat oude settings erased zijn.
Kwam nog een oude thread tegen met allerlei verschillende invalshoeken.

https://rog.asus.com/foru...ror-0d-Crosshair-VI/page3

Hopelijk krijg je het snel opgelost, geen leuk begin zo.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
JappieR schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:13:
[...]

Ik heb ook een hoop geouwehoer gehad toen ik over ging van een 5800x naar de 5800x3d, ook allerlei door meldingen en codes.
Uiteindelijk een versie installatie van Windows er op gezet en akkers was goed.

Kun je wel in het keuze menu komen waar je van wil opstarten, ik dacht dat F12 was.
Oh zover kom ik nog niet eens :+ ! Eindigt hier nog voor de POST van de BIOS.
Enige herleiding die ik heb is de 0d code vanaf het Mobo.
Help!!!! schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:29:
[...]

Heel irritant.

Wat ik zo snel nog even kan bedenken. Ik doe een update vaak op de onderstaande manier. Het derde punt alleen bij hele rare problemen. :
  • Heb je voor de flash de cmos reset button op backpanel gebruikt?
  • Heb je de flash via USB stick gedaan en knop op backpanel dus niet via bios setup?
  • Je kunt na een cmos reset evt. de batterij even 5 min. uit je mobo halen en aan/uit knop paar keer indrukken zodat je zeker weet dat oude settings erased zijn.
Kwam nog een oude thread tegen met allerlei verschillende invalshoeken.

https://rog.asus.com/foru...ror-0d-Crosshair-VI/page3

Hopelijk krijg je het snel opgelost, geen leuk begin zo.
Allemaal een check in the box, op het flashen buiten de bios om. Tevens de safe-boot optie geprobeerd.
Enige wat ik nog had kunnen proberen is oudere bios versie (en terug evt.), maar gezien de 3700x direct oppakt had ik ergens zon moment van 'ehhhhhh die is stuk' _O-

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xrypta schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:37:
[...]

Oh zover kom ik nog niet eens :+ ! Eindigt hier nog voor de POST van de BIOS.
Enige herleiding die ik heb is de 0d code vanaf het Mobo.
[...]

Allemaal een check in the box, op het flashen buiten de bios om.
Het staat er niet helemaal duidelijk maar als je dat nog niet gedaan hebt zou ik dat zeker nog even proberen.

Wel even netjes wachten totdat het flikkeren van lampje gestopt is. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Help!!!! schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:49:
[...]

Het staat er niet helemaal duidelijk maar als je dat nog niet gedaan hebt zou ik dat zeker nog even proberen.

Wel even netjes wachten totdat het flikkeren van lampje gestopt is. :)
doet het flashen buiten de bios om nog zoveel anders dan? 8)7 (Oprechte vraag niet negatief bedoeld)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@bjvdven en @CMT

Nog bedankt voor de hulp gisteren, vandaag ging niet helemaal zoals ik gehoopt had dus ben niet aan het tunen toegekomen.

Net wel met puur toeval over nog een aantal mensen gestruikeld die tegen hetzelfde probleem aan lopen als ik, dat frame time geneuzel :
Lang verhaal kort : hoge frame times met een RTX 4090 is "normaal"
Simpel gezegd komt het omdat de 4090 het te makkelijk heeft :')
Oplossing is de GPU zwaarder gelasten

Scheelt als op het juiste forum op de juiste verwoording zoekt |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
bjvdven schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:39:
[...]
De 5800X3D is juist extreem ongevoelig voor ramtimings
Ah, hier zocht ik naar. Ik kan gewoon 3600CL18 aanhouden, heeft geen zin om C16 te kopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xrypta schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:57:
[...]

doet het flashen buiten de bios om nog zoveel anders dan? 8)7 (Oprechte vraag niet negatief bedoeld)
Het wordt vaak aangeraden bij problemen. Volgensmij zit het voordeel erin dat je PC verder uit staat, en je bios dus niet in gebruik is. De flash kan zo alles overschrijven.

Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Hier een oude handleiding: https://rog.asus.com/foru...US-ROG-USB-BIOS-Flashback

Nieuwere: https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Je moet wel de bios file los downloaden en renamen specifiek voor jouw mobo. Kijk voor de juiste naam even in je manual/Aus Site. Volgensmij is het "C8H.CAP" En de USB flashback poort op je backpanel gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 23-11-2022 21:17 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Help!!!! schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:11:
[...]

Het wordt vaak aangeraden bij problemen. Volgensmij zit het voordeel erin dat je PC verder uit staat, en je bios dus niet in gebruik is. De flash kan zo alles overschrijven.

Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Hier een oude handleiding: https://rog.asus.com/foru...US-ROG-USB-BIOS-Flashback

Je moet wel de bios file los downloaden en renamen specifiek voor jouw mobo. Kijk voor de juiste naam even in je manual/Aus Site. Volgensmij is het "C8H.CAP" En de USB flashback poort op je backpanel gebruiken.
Ga het morgen eens proberen, RMA is nog niet bevestigd dus inderdaad baat het niet schaadt het niet, direct even nieuwe kryonaut besteld. :)

Zal morgen ochtend even update posten!

Edit: nog wijs eerst naar een oudere versie te gaan, of gewoon nogmaals de nieuwste stable?

[ Voor 5% gewijzigd door Xrypta op 23-11-2022 21:21 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Succes!

Nieuwere handleiding hier: https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

dierkx36 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:03:
@bjvdven en @CMT

Nog bedankt voor de hulp gisteren, vandaag ging niet helemaal zoals ik gehoopt had dus ben niet aan het tunen toegekomen.

Net wel met puur toeval over nog een aantal mensen gestruikeld die tegen hetzelfde probleem aan lopen als ik, dat frame time geneuzel :
Lang verhaal kort : hoge frame times met een RTX 4090 is "normaal"
Simpel gezegd komt het omdat de 4090 het te makkelijk heeft :')
Oplossing is de GPU zwaarder gelasten

Scheelt als op het juiste forum op de juiste verwoording zoekt |:( 8)7
Zou het dan komen dat de GPU klok teveel terugklokt? Ik weet niet of het met Nvidia mogelijk is om een minimum klok in te stellen, maar dat zou dan iets zijn waar je evt. naar kunt kijken.
Het is wel voor het eerst dat ik hoor dat een GPU te snel is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
CMT schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:47:
[...]

Zou het dan komen dat de GPU klok teveel terugklokt? Ik weet niet of het met Nvidia mogelijk is om een minimum klok in te stellen, maar dat zou dan iets zijn waar je evt. naar kunt kijken.
Het is wel voor het eerst dat ik hoor dat een GPU te snel is O-)
Voor mij ook het eerst trust me :/

Als ik hier op HwInfo kijkt gaat ie gewoon naar zijn maximale snelheid, alleen wat die daarna doet weet ik niet (heb meeste een VR bril op)
Kwa verbruikt vermogen kom ik eigenlijk niet voorbij de 380 watt, iChill Frostbite gaat max naar 450 en dat heb ik nog niet gehaald dus het zou best kunnen.

Iemand met een bijna gelijkwaardige setup als ik, enigste verschil was de CPU (hij een 5900x, ik die 5800X3D) had al zijn settings gepost.
Morgen als ik tijd heb die inkloppen en kijken wat die doet

Niet geschoten etc etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xrypta schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:19:
[...]

Edit: nog wijs eerst naar een oudere versie te gaan, of gewoon nogmaals de nieuwste stable?
Oudere bios is niet nodig. Je kan gelijk nieuwe doen.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
JeroenNietDoen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:04:
[...]

Ah, hier zocht ik naar. Ik kan gewoon 3600CL18 aanhouden, heeft geen zin om C16 te kopen :?
Ik ben ook voor c18 3600MHz gegaan omdat maar een enkele procenten scheelt, en dat was bij gewone 5000 serie cpu's. Het is veel belangrijker dat de ramsnelheid snelheid 1:1 met de Infinity fabric loopt, 3600MHz dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
JappieR schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:12:
[...]
Het is veel belangrijker dat de ramsnelheid snelheid 1:1 met de Infinity fabric loopt, 3600MHz dus.
Ja, die wist ik. Was meer dat voor mijn nieuwe build het budget vrij ruim is en strakkere timings kunnen, maar als die 5800X3D daar niet gevoelig voor is, is het weggegooid geld.

• bjvdven
JeroenNietDoen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:21:
[...]

Ja, die wist ik. Was meer dat voor mijn nieuwe build het budget vrij ruim is en strakkere timings kunnen, maar als die 5800X3D daar niet gevoelig voor is, is het weggegooid geld.
Weggegooid geld zou ik het niet direct noemen. Als je je het kunt permitteren om iets meer geld uit te geven en 3600 c16 18 18 te halen oid kan het wel degelijk een verschil maken. Dat verschil is echter niet zo groot als bij "normale" zen 3 componenten. Het verschilt ook nogal per game en engine. Dus als je krap bij kas zit zou ik 3600c18 doen, heb je wat meer te besteden ga lekker voor 3600c16.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• JeroenNietDoen
bjvdven schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:15:
[...]

Weggegooid geld zou ik het niet direct noemen. Als je je het kunt permitteren om iets meer geld uit te geven en 3600 c16 18 18 te halen oid kan het wel degelijk een verschil maken. Dat verschil is echter niet zo groot als bij "normale" zen 3 componenten. Het verschilt ook nogal per game en engine. Dus als je krap bij kas zit zou ik 3600c18 doen, heb je wat meer te besteden ga lekker voor 3600c16.
Budget is niet echt een probleem. Wat meer een probleem is, is de QVL van mijn Asus Strix-F X570. Er staan maar weinig C16 setjes op en X570 is meen ik toch wel wat kritisch om zomaar even van de QVL af te wijken.

• bjvdven
JeroenNietDoen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:52:
[...]

Budget is niet echt een probleem. Wat meer een probleem is, is de QVL van mijn Asus Strix-F X570. Er staan maar weinig C16 setjes op en X570 is meen ik toch wel wat kritisch om zomaar even van de QVL af te wijken.
Hmm QVL is soms inderdaad een issue maar ik denk dat je met g.skill dimms niet snel tegen problemen aan zult lopen. Als je echt het maximale eruit wilt halen kun je natuurlijk voor een lekker b-die kitje gaan maar dan lopen de kosten significant op. Je kunt wellicht even https://www.overclock.net...-thread.1628751/page-1062 hier vragen of iemand specifiek ervaring heeft met dit moederbord en welk geheugen daar het meest geschikt voor is.

• JappieR
bjvdven schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:15:
[...]

Ik vond het verschil van +/- 5 tientjes niet verantwoorden met het verschil in prestaties, het zijn echt maar getalletjes in de marge.
Al moet ik wel zeggen dat ik ook had verwacht dat het een groter verschil zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
Help!!!! schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:44:
[...]

Oudere bios is niet nodig. Je kan gelijk nieuwe doen.
Alright korte update (helaas);
- CMOS reset
- via USB flashback opnieuw naar nieuwste versie
- opnieuw CMOS reset > Geen resultaat, nogsteeds 0d en geen POST

- CMOS reset
- via USB flashback naar de op 1 na nieuwste versie
- opnieuw CMOS reset > wederom 0d en geen POST

- alle devices eraf (alleen MOBO + CPU)
- CMOS reset
- via USB flashback naar nieuwste versie
- CMOS reset > wederom 0d en geen POST

- alle stappen tot aan alles weer Connected ook doorlopen, resultaat 0d en je raad het; geen POST

Ga zo de 3700x er weer terug inzetten, dikke kans dat het gekke ding weer tokkelt. ;w

Update;
En inderdaad, 3700x terug en tokkelen als nooit te voren. Wel bijzonder een DOA CPU :+

[ Voor 6% gewijzigd door Xrypta op 24-11-2022 15:44 ]

3960wp SE | Model Y RWD

• AtlAntA
Xrypta schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:20:
[...]

Alright korte update (helaas);
- CMOS reset
- via USB flashback opnieuw naar nieuwste versie
- opnieuw CMOS reset > Geen resultaat, nogsteeds 0d en geen POST

- CMOS reset
- via USB flashback naar de op 1 na nieuwste versie
- opnieuw CMOS reset > wederom 0d en geen POST

- alle devices eraf (alleen MOBO + CPU)
- CMOS reset
- via USB flashback naar nieuwste versie
- CMOS reset > wederom 0d en geen POST

- alle stappen tot aan alles weer Connected ook doorlopen, resultaat 0d en je raad het; geen POST

Ga zo de 3700x er weer terug inzetten, dikke kans dat het gekke ding weer tokkelt. ;w

Update;
En inderdaad, 3700x terug en tokkelen als nooit te voren. Wel bijzonder een DOA CPU :+
Erg zeldzaam inderdaad. Heb je de mogelijkheid nog om de CPU in een ander bord te testen?

• Xrypta
AtlAntA schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:04:
[...]

Erg zeldzaam inderdaad. Heb je de mogelijkheid nog om de CPU in een ander bord te testen?
Helaas niet, dat zou de enige overgebleven test zijn. Maar gezien voorderest alles werkt lijkt me die ook ergens niet heel verdacht. Wat mee speelt en ik niet direct heb laten doorschemeren (met reden gezien ik niet direct een leverancier wil beschuldigen) is dat de verpakking van de cpu geopend was en met een stikker met daarop ‘Pass’ gesloten is. Zegt uiteraard geheel niets, maar het is wel de eerste cpu die ik in handen krijg waar dit het geval mee is.

Heb overigens rma akkoord gekregen, alleen jammer dat de verzending bij mij ligt en dus ook de verantwoordelijkheid van aankomst daaro ;w

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xrypta schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:42:
[...]

Helaas niet, dat zou de enige overgebleven test zijn. Maar gezien voorderest alles werkt lijkt me die ook ergens niet heel verdacht. Wat mee speelt en ik niet direct heb laten doorschemeren (met reden gezien ik niet direct een leverancier wil beschuldigen) is dat de verpakking van de cpu geopend was en met een stikker met daarop ‘Pass’ gesloten is. Zegt uiteraard geheel niets, maar het is wel de eerste cpu die ik in handen krijg waar dit het geval mee is.

Heb overigens rma akkoord gekregen, alleen jammer dat de verzending bij mij ligt en dus ook de verantwoordelijkheid van aankomst daaro ;w
Als ik die CPU had gekregen was die gelijk terug gegaan. Als ik nieuwprijs betaal wil ik ook een verpakking die onaangetast is. Of een 2e kans prijs.

ps: Een defecte nieuwe CPU is bij mijn weten echt heel zeldzaam. Dus ik vind een verbroken verpakking in dat geval toch wel relevante informatie voor je vraag. Je hoeft de leverancier natuurlijk niet te noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 24-11-2022 22:14 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Help!!!! schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:55:
[...]

Als ik die CPU had gekregen was die gelijk terug gegaan. Als ik nieuwprijs betaal wil ik ook een verpakking die onaangetast is. Of een 2e kans prijs.

ps: Een defecte nieuwe CPU is bij mijn weten echt heel zeldzaam. Dus ik vind een verbroken verpakking in dat geval toch wel relevante informatie voor je vraag. Je hoeft de leverancier natuurlijk niet te noemen.
Snap ik, het is ook voor mij de eerste keer dat ik een mogelijk gebruikt artikel ontvang, zeker in de vorm van een CPU. Ik denk geef het een kans, gezien de ‘pass’ sticker en de voorderest tiptop uitziende CPU. Gelukkig hebben we de Fotos nog bij uitpakken van de omdoos _/-\o_ .

Enige jammerlijke; je schiet er zo weinig mee op, wordt weer opsturen, wachten, etc. :/

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-07 13:40
Hey people,

Ik ben recent op internet naar de effecten van curve optimizer lopen (onder)zoeken en ik heb wat uitgeprobeerd. Nou was ik op een video van Optimum tech gekomen waarin hij het process ging uit leggen en de settings ervan liet zien. In zijn video heeft hij laten zien dat hij PBO heeft uitgezet. Mijn vraag is of dat wel de optimale setting is of je het beter aan kan laten staan. Momenteel staat die uit en heb ik een negative offset van -10 stabiel kunnen krijgen op all cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Vraagje ik heb zelf de 5800x3D besteld ter vervanging van mijn 3600 cpu. Wat heeft jullie doen besluiten om te kiezen voor de 5800x3D ipv de 5900x of andersom? Wat zijn jullie ervaringen daar in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-07 10:35
dutchnltweaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:12:
Vraagje ik heb zelf de 5800x3D besteld ter vervanging van mijn 3600 cpu. Wat heeft jullie doen besluiten om te kiezen voor de 5800x3D ipv de 5900x of andersom? Wat zijn jullie ervaringen daar in.
Volgens mij is het vooral:
Wordt er vooral gegamed met de PC dan: 5800X3D
Dient de PC vooral als workstation: Dan 5900/5950 voor meer cores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
kyrillajax schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:05:
Hey people,

Ik ben recent op internet naar de effecten van curve optimizer lopen (onder)zoeken en ik heb wat uitgeprobeerd. Nou was ik op een video van Optimum tech gekomen waarin hij het process ging uit leggen en de settings ervan liet zien. In zijn video heeft hij laten zien dat hij PBO heeft uitgezet. Mijn vraag is of dat wel de optimale setting is of je het beter aan kan laten staan. Momenteel staat die uit en heb ik een negative offset van -10 stabiel kunnen krijgen op all cores.
De curve optimizer staat los van PBO. Je kunt PBO aanzetten voor extra multicore performance. Of het niet activeren om het verbruik en de temperatuur binnen de perken te houden met multicore loads.
Zelf heb ik PBO niet geactiveerd maar heb wel curve optimizer ingesteld.
Op die manier blijft alles nog enigszins zuinig als mijn computer urenlang staat te zwoegen op een multithreaded klus.
Mijn ervaring is dat PBO heel veel extra energie verbruikt voor een relatief klein prestatievoordeel. Je kunt nog voor de middenweg gaan, namelijk handmatig instellen van ppt/edc/tdc.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
cavanta schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:35:
[...]

Volgens mij is het vooral:
Wordt er vooral gegamed met de PC dan: 5800X3D
Dient de PC vooral als workstation: Dan 5900/5950 voor meer cores.
Dat heb ik al eens vernomen, mij was meer de vraag voor mensen die de beslissing zelf hebben genomen. Ik lees ook genoeg dat mensen van een 5900x naar een 5800x3d zijn overgestapt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Heb een 5950x overgenomen van iemand die naar een 5800x3d ging sidegraden, vond het ook apart voor die paar extra FPS,maar puur omdat hij alleen maar games op zijn pc speelde.

Voor een beetje surfen en gamen heb je namelijk ook genoeg aan 8 cores en 16 threads, waarbij de X3D soms AM5 prestaties neerzet in games.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik hou het voorlopig bij mijn Ryzen 7 5800X processor dat is na 2 jaar nog steeds meer dan voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 10-12-2022 23:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Q_7 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:40:
Heb een 5950x overgenomen van iemand die naar een 5800x3d ging sidegraden, vond het ook apart voor die paar extra FPS,maar puur omdat hij alleen maar games op zijn pc speelde.

Voor een beetje surfen en gamen heb je namelijk ook genoeg aan 8 cores en 16 threads, waarbij de X3D soms AM5 prestaties neerzet in games.
Ik denk dat het er enorm vanaf hangt wat voor games je speelt. Vooral in simulators (racen, vliegen) is de 5800X3D gewoon echt veel beter. De nieuwe CPU's kunnen nog niet tippen aan de X3D in bijvoorbeeld Assetto Corsa Competizione.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Corsair Vengeance 96GB 6000CL30 Sodimm | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | MiniNeo S400v2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-07 11:17
Nou, ik ben ook over: Enkele dagen terug mijn oude 3600 eruit gehaald, en nu een 5800X3D erin gestopt.

Hier maar gelijk de resultaten en bevindingen delen, hopelijk heeft iemand er wat aan.

Ik gebruikte voorheen de Wraith Prism koeler van AMD, maar tegelijk met deze upgrade ook maar een Dark Rock Pro 4 er in gestopt, en de oude koeler samen met de oude CPU verkast naar de gamepc van dochterlief.

En damn. Dit ding is een beest. Hij blijft niet zo koel als ik had gehoopt (zie CB resultaten), maar wel koeler dan verwacht, naar aanleiding van de reviews die her en der op het WWW staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7c6zDXCd-DaJ-_wyNbYvtlQPjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ABVui4PZGh1oBLrjp1woF9Xl.png?f=user_large

Hierboven dus de resultaten van een stress-test van CPU-Z.
Rij 1: Huidige temp
Rij 2: Minimum temp
Rij 3: Maximum temp

En op het moment dat ik de stress-test uitzet, is het een seconde of 2, maximaal, voordat de temperaturen weer terug zijn gezakt naar wat je daar zit in het linker-rijtje.

Bij Cinebench wordt hij ietsje heter, maar alsnog dik binnen de perken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGMJ33nWe4QPG7Arzm4_kI4MnE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eMLITftG45f5gnJDXIprePWK.png?f=user_large

Al met al dik tevreden over de behaalde resultaten. De reviews die ik gelezen heb, waarin gewaarschuwd wordt dat de CPU erg heet kan worden: Daar zit een kern van waarheid in. Ik heb er een dikke luchtkoeler op zitten, een van de dikste, en die kan dit beest goed temmen, maar ik vrees voor het ergste als je een wat lichtere koeler gebruikt, en/of de airflow in je kast belabberd is. De Wraith Prism (die ik eerder had), werkte op zich OK, deze heb ik ook een dag gebruikt, en de PC ging in ieder geval niet gek doen. Jammer genoeg geen benchmarks gedraaid daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeppeMan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:27
Heb de 5800X3D nu een 2-tal maand. Met PBO2tuner staan alle cores op -30, behalve de 2de beste core op -18. In een eerdere post had ik vermeld dat alle cores stabiel waren op -30, geen enkele error met verschillende stresstests. Maar als ik ging gamen had ik toch random reboots. Na opnieuw vele tests uitgevoerd te hebben blijkt nog steeds alles stabiel all core -30, behalve tijdens gamen. -18 op de 2de beste core heeft dit probleem opgelost. Hierdoor zie je dat stresstests niet alles zeggen. Gewoon je computer gebruiken zoals je altijd doet en dan kom je ook al veel te weten.

PPT, TDC en EDC zijn ook verlaagd naar 120, 75 en 110. Hierdoor gaan alle cores gemiddeld 50mhz sneller draaien tijdens CB23. Met CB23 is mijn max score 15241. Al met al tevreden met het resultaat 🙂

[ Voor 9% gewijzigd door ZeppeMan op 27-12-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-07 17:03
Ik heb problemen met een Asus Crosshair Hero VIII met 3950X, start niet gelijk door, blijft in Q01 of b.v. Q22 hangen. Met druk op resetknop start hij wel door. Of gaat niet aan, als ik schakelaar van voeding uit en aan zet gaat hij wel direct aan. Of na een restart blijft hij uit, heel raar allemaal terwijl ik vandaag een 5950X wou kopen, maar dit lijkt me niet CPU gerelateerd. Ik ga eerst CR2032 batterijtje kopen. Voeding is een Seasonic 1250W. Klok de CPU niet over, geheugen laat ik wel op 3200Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
Cpt.nIX schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:43:
Nou, ik ben ook over: Enkele dagen terug mijn oude 3600 eruit gehaald, en nu een 5800X3D erin gestopt.

Hier maar gelijk de resultaten en bevindingen delen, hopelijk heeft iemand er wat aan.

Ik gebruikte voorheen de Wraith Prism koeler van AMD, maar tegelijk met deze upgrade ook maar een Dark Rock Pro 4 er in gestopt, en de oude koeler samen met de oude CPU verkast naar de gamepc van dochterlief.

En damn. Dit ding is een beest. Hij blijft niet zo koel als ik had gehoopt (zie CB resultaten), maar wel koeler dan verwacht, naar aanleiding van de reviews die her en der op het WWW staan.

[Afbeelding]

Hierboven dus de resultaten van een stress-test van CPU-Z.
Rij 1: Huidige temp
Rij 2: Minimum temp
Rij 3: Maximum temp

En op het moment dat ik de stress-test uitzet, is het een seconde of 2, maximaal, voordat de temperaturen weer terug zijn gezakt naar wat je daar zit in het linker-rijtje.

Bij Cinebench wordt hij ietsje heter, maar alsnog dik binnen de perken:
[Afbeelding]

Al met al dik tevreden over de behaalde resultaten. De reviews die ik gelezen heb, waarin gewaarschuwd wordt dat de CPU erg heet kan worden: Daar zit een kern van waarheid in. Ik heb er een dikke luchtkoeler op zitten, een van de dikste, en die kan dit beest goed temmen, maar ik vrees voor het ergste als je een wat lichtere koeler gebruikt, en/of de airflow in je kast belabberd is. De Wraith Prism (die ik eerder had), werkte op zich OK, deze heb ik ook een dag gebruikt, en de PC ging in ieder geval niet gek doen. Jammer genoeg geen benchmarks gedraaid daarmee.
Ik heb de 5800x3d besteld ter vervanging van de 3600. Jammer dat je geen test hebt gedaan met de 3600. Was wel mooi het verschil te zien :).

Wat merk je zelf in gaming bijvoorbeeld? En wat is je huidige videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-07 11:17
Nou, in gaming maakt mijn nieuwe GPU meer verschil vrees ik. Ben van een 1080 over naar een 7900XT. Die combinatie kan wel weer even vooruit. De 3600 en de 1080 bottleneckten elkaar in ieder geval niet (echt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-07 12:17
GoldenLeafBird schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:50:
[...]

Nouja wat ik zeg, ik heb enkel de diagnostic gedaan, en die duurde inderdaad erg lang. Ook ging die gepaard met meerdere reboots die handmatig inloggen en starten van Hydra vereisten.

Momenteel ben ik bezig met het handmatig tunen van m'n systeem omdat ik ook onder linux draai, en daar geen Hydra of andere tools heb.
Ik heb vandaag Hydra pro 1.2H uitgeprobeerd,.met mijn nieuwe 5700X op een Asus prime b350 plus moederbord. Eerste reeks van testen duurde enkele uren met 4 of reboots. Daarna ging het mis bij de aanvullende testen met Cinebench; core 3 kon regelmatig de gevraagde frequentie niet halen en op gegeven moment na enkele crashes/reboots wilde Hydra niet meer verder. Het vroeg de log wel/niet weg te gooien. Het was onduidelijk in welk profiel het probleem zat.
Met Ryzen Master ging de curve optimizer test prima en de instellingen werken tot nu toe prima (ook bij lage workloads).
Een B350-moederbord is niet echte handig als je ook onder linux draai (wat ik gebruik als ik niet foto's of video's bewerk). De curve optimization mist in het bios, alleen PBO is aanwezig (geen PBO2 ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 23:07
Heel tevreden over mijn 5800X3D. Had hiervoor een 3700x en heb er een 3080 GPU bij.
ben van 70 a 80 fps naar 144+ gegaan bij games als Squad.

Ook in COD MW2 is de FPS bump gigantisch. .

goede investering geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Laatst online: 13-07 16:56
Met nog steeds dezelfde videokaart?

Dan ben ik er zelf ook niet met enkel de GTX 1080 vervangen door iets boven de 6800XT (of een 7900XT).
Ik heb een 2700X cpu en als monitor een 1440p/144hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-07 00:26
Als je de 2700x vervangt door een 5600 haal je al flink hogere average fps en 0.1% lows. De 5800x3d is met bijna 100MB L3 cache al helemaal extreem snel. Als je de GTX1080 houdt zou ik lekker alleen je CPU vervangen met een 5600. En als dan 2x16GB DUAL RANK setje 3600C16 koopt (Kingston heeft Hynix chips, even kijken op de specsheet of er 2Rx8 bij staat, dat is dus 100% dual rank uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32) heb je nog eens een flinke fps boost. Als je een 6800XT of hoger koopt zou ik direct voor een 5800X3D gaan en dan maakt RAM ook niet meer uit.

edit: setje dual rank 2x16GB E85,- uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32.

[ Voor 11% gewijzigd door Kalis op 14-01-2023 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
@JWFpeters Volgens mij herken ik je naam nog uit de tijd dat ik ook instability had met mijn RAM en nieuwe B550 build. Topic van flink wat pagina's wat uiteindelijk met een nieuwe BIOS en GPU opgelost was. Vervelend dat je het nu weer ervaart...

R5 3600 -> R7 5800X3D Upgrade

Ik ben zojuist van een R5 3600 naar de 5800X3D gegaan. Kon het niet laten ivm een aanbieding, hoewel ik het idee had dat het niet echt nodig was :P Speel op 1440p met een RX6800, dus had verwacht weinig/geen verschil te merken. Maar... ik heb echt het idee dat spellen soepeler lopen dan voorheen en in sommige gevallen ook gewoon hogere FPS halen. Daarbij gebruik ik dezelfde memory timings als bij de R5 3600, maar met iets lagere voltages.

PUBG lijkt niet meer last te hebben van microstutters bij inladen van de map/omgeving, FPS bij veel smokes is beter, en ook bij drukke steden. Daarnaast haal ik 250-350 fps in rustige gebieden, waar het eerst 150-180 was.

ARMA3 speelt echt veel beter in steden dan voorheen. Tikt de 100fps aan waar dat eerst naar 40-50 kon gaan.

Temperaturen

Het is wel een heethoofd. Binnen een paar sec op 90 graden in Prime95 met een Cooler Master 212 Black. Ik ben nu stability testing aan het doen met -30 Curve Optimizer in de ASUS BIOS. Dat scheelt zeker in hitte en ik haal ook betere CPU scores, maar Prime tikt nog steeds de 90 graden aan en zorgt voor throttlen. Maar echt realistisch vind ik die use-case ook weer niet. In games en minder intensieve benchmarks zit het tussen 50-80 graden en wordt de 4450mhz continu gehaald.

Tweaks en testing

Zoals aangegeven draai ik naast de RAM timing tweaks (DDR4 3733 CL15) met PBO Curve optimizer op -30 voor alle cores). Als iemand nog tips heeft voor BIOS tweaks en stability testing tools dan hoor ik het graag. Zo las ik dat mensen CPPC en C-State enablen in de BIOS, maar ik had daar lagere Cinebench scores mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
MailMan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:39:
@JWFpeters Volgens mij herken ik je naam nog uit de tijd dat ik ook instability had met mijn RAM en nieuwe B550 build. Topic van flink wat pagina's wat uiteindelijk met een nieuwe BIOS en GPU opgelost was. Vervelend dat je het nu weer ervaart...

R5 3600 -> R7 5800X3D Upgrade

Ik ben zojuist van een R5 3600 naar de 5800X3D gegaan. Kon het niet laten ivm een aanbieding, hoewel ik het idee had dat het niet echt nodig was :P Speel op 1440p met een RX6800, dus had verwacht weinig/geen verschil te merken. Maar... ik heb echt het idee dat spellen soepeler lopen dan voorheen en in sommige gevallen ook gewoon hogere FPS halen. Daarbij gebruik ik dezelfde memory timings als bij de R5 3600, maar met iets lagere voltages.

PUBG lijkt niet meer last te hebben van microstutters bij inladen van de map/omgeving, FPS bij veel smokes is beter, en ook bij drukke steden. Daarnaast haal ik 250-350 fps in rustige gebieden, waar het eerst 150-180 was.

ARMA3 speelt echt veel beter in steden dan voorheen. Tikt de 100fps aan waar dat eerst naar 40-50 kon gaan.

Temperaturen

Het is wel een heethoofd. Binnen een paar sec op 90 graden in Prime95 met een Cooler Master 212 Black. Ik ben nu stability testing aan het doen met -30 Curve Optimizer in de ASUS BIOS. Dat scheelt zeker in hitte en ik haal ook betere CPU scores, maar Prime tikt nog steeds de 90 graden aan en zorgt voor throttlen. Maar echt realistisch vind ik die use-case ook weer niet. In games en minder intensieve benchmarks zit het tussen 50-80 graden en wordt de 4450mhz continu gehaald.

Tweaks en testing

Zoals aangegeven draai ik naast de RAM timing tweaks (DDR4 3733 CL15) met PBO Curve optimizer op -30 voor alle cores). Als iemand nog tips heeft voor BIOS tweaks en stability testing tools dan hoor ik het graag. Zo las ik dat mensen CPPC en C-State enablen in de BIOS, maar ik had daar lagere Cinebench scores mee.
Interesant, jij kon het dus wel via je bios veranderen? Ik lees dat je dat vaak met een tool pbo2 tuner moet doen https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md.

Zelf heb ik ook een Asus Board, dus ben benieuwd of dit met elke bord kan. Beter via de bird natuurlijk indien dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
dutchnltweaker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Interesant, jij kon het dus wel via je bios veranderen? Ik lees dat je dat vaak met een tool pbo2 tuner moet doen https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md.

Zelf heb ik ook een Asus Board, dus ben benieuwd of dit met elke bord kan. Beter via de bird natuurlijk indien dat mogelijk is.
Er is recent een BIOS update gekomen voor ASUS die het mogelijk maakt. https://www.reddit.com/r/...s_that_now_allows_to_use/

Ik draai de meest recente voor een budget Prime B550m-a Wifi en daar is het dus beschikbaar. Ook per core dacht ik.

Ook ergens gelezen dat er bugs waren bij iemand die betere snelheden haalde wanneer het via AMDs eigen Overlock settings in de Bios werd gedaan ipv met het ASUS menu. Maar geen idee of dat nu nog geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
De laatste post in het ZEN4 topic dateert van 5 januari. Het lijkt daar ook niet echt helemaal op stoom te komen? Aan de hand van de reviews is ZEN4 echt een uitstekend platform. Veel performance, veel performance per watt ook en gemakkelijk 30-40% zuiniger dan de intel tegenhangers. Ook belangrijk, vind ik. Zelfs als prijs/kWh je niet boeit.

Ik ben zelf niet zo'n hardcore gamer, en zit op dit moment nog op een B450 MOBO en ryzen 2400G. Is nog steeds helemaal prima voor de meeste games, zelfs moderne games. Maar je bent twaker of niet, en upgraden is gewoon leuk.

Dus op zoek naar een leuke upgrade, maar het moet wel 'leuk' blijven. Dus geen 2000+ euro voor een nieuwe pc. Gewoon een goedkope en slimme boost, om net weer even iets meer performance te hebben.

Daarom ga ik nu al een viertal weken heen en weer tussen een aantal scenario's:

Ofwel op zen3 blijven (5000 reeks). Voordeel, kan de rest van de hardware gewoon bijhouden en nog een leuke upgrade doen met 5800x (met gratis game!) a 269 euro, zonder verder veel uitgaven te moeten doen. Een 2400G naar 5800x zal vast ook wel een enorme extra performance boost zijn. Een zuinige maar mooie upgrade, zo heb ik ze graag! :)

Ofwel toch naar zen4, ben ik meteen 'bij' aan de start van een nieuwe socket, en heb ik een jarenlang upgrade path. Helemaal bij de tijd/up to date met de nieuwste tech.

Een 7600x is op zich niet duurder dan een 5800x (ongeveer 270 euro). Het probleem is dat ik fervent mini-ITX gebruiker ben. En B650 moederbordjes op mini-ITX formaat, zelfs zonder exotische features, zijn stervens duur. Duurder dan een 5800x3d :X Dit gaat volledig voorbij aan het concept van een leuke upgrade 'voor de hobby' en het plezier. (en niet omdat het echt nodig is)

Als ik nu, net zoals vroeger, een basic 150 euro kostend mini ITX bordje kon kopen voor een AM5 cpu, had ik het vast wel gedaan zonder erover na te denken. 150+260 = 410 en klaar. Echter heb je het nu over minstens 290+260 = 550 + DDR5 ram.

Anderzijds voelt het 'wrang' om op het eind van de lifecycle nog een upgrade te doen in de vorige AM4 socket. Daarom ook ben ik ook minder een voorstander van een 5800x3d, ook al is 'ie op dit moment de absoluut populairste cpu onder gamers, tweakers, hier op GoT en in de pricewatch, voor gebruikers die nog op AM4 zitten.

Ik begrijp de argumenten, maar ik zit eerder in het kamp dat een 260 euro kostende 'boost' op het einde van het AM4 platform (om het nog enkele jaartjes te trekken) logischer is dan high tech 380 euro kostende cpu te kopen, op hetzelfde uitlopende platform. Doet denken aan veel tuning budget spenderen aan een 2005 peugeot 208 of zo. Daarbij komt nog dat het vrij 'unieke' tech betreft, geen OC mogelijkheden, de cpu is minder 'flexibel' aan te passen, en vrij warm. Vooral de warmte zal vast niet ideaal zijn in een mini ITX build.

Intel heb ik ook meerdere malen overwogen, vooral omdat ik daar ook gewoon m'n DDR4 kan overzetten, en de basic mini-itx bordjes voor 13th gen ook gewoon 150 euro kosten zoals het hoort. Maar telkens als je dan leest hoe een 13600 gemakkelijk boost naar 180 watt om amd een beetje bij te blijven, kan ik het niet meer verantwoorden. Niet uit groene ecologische principes of gebruik van de pc (enkel gamen), maar gewoon uit principe. Waarom zo als het ook gewoon anders kan.

Begin 2023 zit je niet in een gemakkelijke positie als je wil upgraden (zonder natuurlijk alles opnieuw te kunnen kopen met open budget). Vooralsnog lijkt een AM4 boost naar een 5800x de beste optie, en dan over 2 jaar nog eens kijken wat de markt doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
Amos_x schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:36:
De laatste post in het ZEN4 topic dateert van 5 januari. Het lijkt daar ook niet echt helemaal op stoom te komen? Aan de hand van de reviews is ZEN4 echt een uitstekend platform. Veel performance, veel performance per watt ook en gemakkelijk 30-40% zuiniger dan de intel tegenhangers. Ook belangrijk, vind ik. Zelfs als prijs/kWh je niet boeit.

Ik ben zelf niet zo'n hardcore gamer, en zit op dit moment nog op een B450 MOBO en ryzen 2400G. Is nog steeds helemaal prima voor de meeste games, zelfs moderne games. Maar je bent twaker of niet, en upgraden is gewoon leuk.

Dus op zoek naar een leuke upgrade, maar het moet wel 'leuk' blijven. Dus geen 2000+ euro voor een nieuwe pc. Gewoon een goedkope en slimme boost, om net weer even iets meer performance te hebben.

Ofwel op zen3 blijven (5000 reeks). Voordeel, kan de rest van de hardware gewoon bijhouden en nog een leuke upgrade doen met 5800x (met gratis game!) a 269 euro, zonder verder veel uitgaven te moeten doen. Een 2400G naar 5800x zal vast ook wel een enorme extra performance boost zijn. Een zuinige maar mooie upgrade, zo heb ik ze graag! :)

Ofwel toch naar zen4, ben ik meteen 'bij' aan de start van een nieuwe socket, en heb ik een jarenlang upgrade path. Helemaal bij de tijd/up to date met de nieuwste tech.

Een 7600x is op zich niet duurder dan een 5800x (ongeveer 270 euro). Het probleem is dat ik fervent mini-ITX gebruiker ben. En B650 moederbordjes op mini-ITX formaat, zelfs zonder exotische features, zijn stervens duur. Duurder dan een 5800x3d :X Dit gaat volledig voorbij aan het concept van een leuke upgrade 'voor de hobby' en het plezier. (en niet omdat het echt nodig is)

Als ik nu, net zoals vroeger, een basic 150 euro kostend mini ITX bordje kon kopen voor een AM5 cpu, had ik het vast wel gedaan zonder erover na te denken. 150+260 = 410 en klaar. Echter heb je het nu over minstens 290+260 = 550 + DDR5 ram.

Anderzijds voelt het 'wrang' om op het eind van de lifecycle nog een upgrade te doen in de vorige AM4 socket. Daarom ook ben ik ook minder een voorstander van een 5800x3d, ook al is 'ie op dit moment de absoluut populairste cpu onder gamers, tweakers, hier op GoT en in de pricewatch, voor gebruikers die nog op AM4 zitten.

Ik begrijp de argumenten, maar ik zit eerder in het kamp dat een 260 euro kostende 'boost' op het einde van het AM4 platform (om het nog enkele jaartjes te trekken) logischer is dan high tech 380 euro kostende cpu te kopen, op hetzelfde uitlopende platform. Doet denken aan veel tuning budget spenderen aan een 2005 peugeot 208 of zo. Daarbij komt nog dat het vrij 'unieke' tech betreft, geen OC mogelijkheden, de cpu is minder 'flexibel' aan te passen, en vrij warm. Vooral de warmte zal vast niet ideaal zijn in een mini ITX build.

Intel heb ik ook meerdere malen overwogen, vooral omdat ik daar ook gewoon m'n DDR4 kan overzetten, en de basic mini-itx bordjes voor 13th gen ook gewoon 150 euro kosten zoals het hoort. Maar telkens als je dan leest hoe een 13600 gemakkelijk boost naar 180 watt om amd een beetje bij te blijven, kan ik het niet meer verantwoorden. Niet uit groene ecologische principes of gebruik van de pc (enkel gamen), maar gewoon uit principe. Waarom zo als het ook gewoon anders kan.

Begin 2023 zit je niet in een gemakkelijke positie als je wil upgraden (zonder natuurlijk alles opnieuw te kunnen kopen met open budget). Vooralsnog lijkt een AM4 boost naar een 5800x de beste optie, en dan over 2 jaar nog eens kijken wat de markt doet.
Vrijdag en gisteren was de 5800X3D voor 329 euro nieuw te koop.. 70 euro verschil valt nog te overbruggen ivm de 5800X. Ik heb de stap van de 3600 naar de 5800X3D wel gezet. Enige wat ik dit jaar nog koop is een videokaart en het AM4 platform kan nog zeker minimaal 3 a 4 jaar mee. De investering in een nieuwe cpu, moederbord en Ram vind ik te gortig.. dat zou betekenen dat ik tussen de 7 a 800 moet uitgeven voor een in mijn optiek grote investering voor niet veel winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 11:47

AM5 is op dit moment niet interessant vanwege meerdere factoren:
De meest interessante chips moeten nog komen, degenen die dus geld voor high end (Gaming) in de hand willen nemen zullen nu zeker geen upgrade doen.

De prijzen schommelen nogal en het is de verwachting dat er nog wel een correctie naar beneden komt voor de non-X chips zowel als voor de moederborden en RAM.

Ik deel wat dat betreft je mening niet mbt de 5800X3D. Had ik reeds op AM4 gezeten (ipv Z170), had ik echt wel toegehapt. Voor Gaming zit je dan gewoon geramd en biedt het nieuwe AM5 platform op het moment gewoon niks extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalis
Ik zat in hetzelfde schuitje en ben uiteindelijk juist niet voor een 5800x3d gegaan omdat de multiplier locked is en RAM overklokken geen zin heeft met zoveel L3 cache. Als Tweaker heb je genoeg aan een 5600 of 5700x die je dik kan overklokken en tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
Vraagje, ik heb in PBO 2 voor mijn 5800x3d alles op -30 gezet. Zonder nog de limits er in te zetten van ppt, TDC en edc. Waar ik tegen aan loop is als ik daar niks verander wordt mijn cpu warmer dan normaal in stock settings. Stock haal ik max 85 graden, met pbo 2 curve -30 en geen aanpassingen van limits wordt hij zelfs 90 graden maar haal ik wel cinebench score van boven de 15000. Als ik de ppt, TDC en edc Instel een cap op 95w 60a en 90a wat ik zo eens lees krijg ik maar een score van 14515 in cinebench. Mijn cpu wordt hierdoor wel Max 70 graden celcius, waar dit met mijn 3600 75 graden was max in cinebench.
Stock resultaat is 13751 en 85 graden max.

Heeft er iemand nog tips, mij lijkt het dat het beter zou moeten kunnen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA

Ik zou in jouw geval zeker een 5800x(3d) doen en het am5 platform nog even laten voor wat het is. Het verschil met je huidige CPU is echt gigantisch en zelfs de games die het nu nog prima doen zullen het nog beter doen :)

Kijk wel even goed naar je geheugen of dat nog goed mee kan en voordat je gaat upgraden kijk ook even of je je UEFI van te voren moet upgraden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
ZeppeMan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:43:
Heb de 5800X3D nu een 2-tal maand. Met PBO2tuner staan alle cores op -30, behalve de 2de beste core op -18. In een eerdere post had ik vermeld dat alle cores stabiel waren op -30, geen enkele error met verschillende stresstests. Maar als ik ging gamen had ik toch random reboots. Na opnieuw vele tests uitgevoerd te hebben blijkt nog steeds alles stabiel all core -30, behalve tijdens gamen. -18 op de 2de beste core heeft dit probleem opgelost. Hierdoor zie je dat stresstests niet alles zeggen. Gewoon je computer gebruiken zoals je altijd doet en dan kom je ook al veel te weten.

PPT, TDC en EDC zijn ook verlaagd naar 120, 75 en 110. Hierdoor gaan alle cores gemiddeld 50mhz sneller draaien tijdens CB23. Met CB23 is mijn max score 15241. Al met al tevreden met het resultaat 🙂
Wat zijn je Temps van je cpu? Op internet lees je dat een ppt van 95,tdc van 60 en edc van 90 het beste is voor goede resultaten en lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Vraagje, als ik niet tegen PPT/TDC/EDC limits aanloop met mijn 5800X3D bij Cinebench R23, en 82-83 graden haal en dus ook niet tegen de limit van 90 zit, waarom boost de CPU dan tot 4350 en niet tot 4450?

PBO staat op -30 all core en daarmee haal ik de hoogste CB23 score van rond de 14900. Toch lijkt het mij dat de CPU eigenlijk nog wat hoger zou moeten kunnen boosten/scoren.

Of gaat de 5800X3D al throttlen op lagere temperaturen dan 90 graden?

Update:

Na het plaatsen van een Pull fan (naast de standaard Push) op de Cooler Master Hyper Black 212 is de temperatuur ietsje (~2 graden) lager in Cinebench, en de score ietsje hoger. Zie dan ook dat hij in het begin boost tot 4400 als de temps nog onder de 80 graden zijn. Het lijkt erop dat er dus op dat het throttlen al eerder gebeurt dan bij 90 graden.

[ Voor 36% gewijzigd door MailMan op 16-01-2023 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeppeMan
dutchnltweaker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Wat zijn je Temps van je cpu? Op internet lees je dat een ppt van 95,tdc van 60 en edc van 90 het beste is voor goede resultaten en lage temperaturen.
Als ik CB23 een half uur laat draaien dan is maximum temp 78 graden. Tijdens gamen blijft deze mooi onder 70 graden. Ik gebruik een Thermalright AXP120-X67, niet eens zo een zware koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHlo_U_bganmij3ZQurnvo9fmm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttFsdpZacegk13hvv5uBzvyl.jpg?f=fotoalbum_large

Alles op stock tikt hij net geen 90 graden aan na een half uur CB23.
Wat betreft PPT, TDC en EDC zijn 120, 75 en 110 mijn optimale waarden. Heb vanalles getest, maar met deze settings haal ik de hoogste snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door ZeppeMan op 16-01-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:10:
Ik zat in hetzelfde schuitje en ben uiteindelijk juist niet voor een 5800x3d gegaan omdat de multiplier locked is en RAM overklokken geen zin heeft met zoveel L3 cache. Als Tweaker heb je genoeg aan een 5600 of 5700x die je dik kan overklokken en tunen.
Het mooie en bijzondere aan de 5800X3D is dat je deze dus niet hoeft over te klokken om dikke performance bij hele deftige stroom opname te realiseren. -30 curve all core en klaar is kees. 3200cl16 of 3800cl16 maakt inderdaad weinig verschil. Maar er is een enkele game waarbij het helpt.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
Cidious schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Het mooie en bijzondere aan de 5800X3D is dat je deze dus niet hoeft over te klokken om dikke performance bij hele deftige stroom opname te realiseren. -30 curve all core en klaar is kees. 3200cl16 of 3800cl16 maakt inderdaad weinig verschil. Maar er is een enkele game waarbij het helpt.
Ik ben wel benieuwd wat je all core boost dan is en je single core boost freq? met PBO en CO-30? En doe je ook nog aan bclk overklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
ZeppeMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Als ik CB23 een half uur laat draaien dan is maximum temp 78 graden. Tijdens gamen blijft deze mooi onder 70 graden. Ik gebruik een Thermalright AXP120-X67, niet eens zo een zware koeler.

[Afbeelding]

Alles op stock tikt hij net geen 90 graden aan na een half uur CB23.
Wat betreft PPT, TDC en EDC zijn 120, 75 en 110 mijn optimale waarden. Heb vanalles getest, maar met deze settings haal ik de hoogste snelheid.
Getest, van een Max 69 graden Celsius gaat de cpu naar 82/83 Max en de score wat ik ermee hoger haal is maar 100 punten meer in cinebench.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeppeMan
dutchnltweaker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Getest, van een Max 69 graden Celsius gaat de cpu naar 82/83 Max en de score wat ik ermee hoger haal is maar 100 punten meer in cinebench.. :?
Elke cpu is natuurlijk verschillend en misschien heb ik gewoon geluk dat de mijne redelijk koel blijft 🤔 Ben ook redelijk lang bezig geweest met fine tuning. Als ik dacht dat alles stabiel was en ik ging gamen had ik plotse reboots. Mijn 2de beste core wil niet lager dan -18 terwijl de rest -30 geen probleem is. EDC had bij mij de grootste impact om hogere snelheden te halen. Laat CB23 een half uur draaien op de achtergrond en verlaag stapsgewijs je EDC en kijk in Ryzenmaster naar je snelheden. Als je merkt dat je snelheden weer naar beneden gaan verhoog je de EDC opnieuw een beetje tot op het punt dat je de hoogste core clock vind. Doe dan hetzelfde met PPT en TDC. Zo heb ik het gedaan 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kalis schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je all core boost dan is en je single core boost freq? met PBO en CO-30? En doe je ook nog aan bclk overklokken?
Kan met BCLK tot 104MHz komen ofzo. Is het absoluut niet waard. Instabiliteit met chipset, USB, SATA, NVME etc.

Max all core is 4450MHz zoals altijd. Met -30 is de multicore score gelijk aan mijn B0 5800X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8syRevzyltHANGfTa6ntRrAAEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U3eFXmUKTXSVZTErz3Dw5ATx.png?f=user_large

Het hele idee van de 5800X3D is dat hij plug and play is. Geen gedonder met memory timings, clocks etc. Ding draait gewoon als de wind bij hele deftige lage power draws.

Ik denk dan mensen de marges een beetje aan het overdrijven zijn. 5800X3D er in en genieten van stottervrij gamen etc. Als je op AM4 zit en je gamed, dan is de 5800X3D de enige reeele optie allround. Tenzij je een heel krap budget hebt. Dan is de 5600 de beste optie. Maar om een 5700X aan te raden over de 5800X3D omdat deze te 'over te klokken' is, is zot. Absoluut niet waard. AMD chips overklokken niet meer. Ze undervolten wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Cidious op 17-01-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
Ja het is een prachtige performante cpu maar dan heb je zo'n fantastisch moederbord dat schreeuwt om een mooie stabiele overklok. Kan je ook zuinig maken met PBO. Maar ieder zijn ding ik begrijp het ook wel sneller is niet nodig. Ik doe het tweaken en overklokken voor de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:43:
Ja het is een prachtige performante cpu maar dan heb je zo'n fantastisch moederbord dat schreeuwt om een mooie stabiele overklok. Kan je ook zuinig maken met PBO. Maar ieder zijn ding ik begrijp het ook wel sneller is niet nodig. Ik doe het tweaken en overklokken voor de hobby.
Zen 3 is niet overklokbaar.. Koop een Intel.

(Ik heb een MSI X570s Unify-X MAX)

[ Voor 5% gewijzigd door Cidious op 17-01-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalis
Echt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:43
Cidious schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Zen 3 is niet overklokbaar.. Koop een Intel.

(Ik heb een MSI X570s Unify-X MAX)
Ook hier draai ik gewoon een overclockte zen3... Weet niet waarop je je uitspraak baseert maar zen 3 incl.de 5800x3d is prima overklokbaar (op asus moederborden in ieder geval )

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
^
ok maar wat is je OC dan precies en hoeveel tijd heb je er in gestoken :?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:43
Help!!!! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:21:
^
ok maar wat is je OC dan precies en hoeveel tijd heb je er in gestoken :?
Een zaterdagmiddag. 135 watt max, 5000ghz boost single en een allcore van 4750 op 1.2v
Cpu wordt ongeveer 80 graden in cinebench 23 onder een luchtkoeler van BQ.

Single r23 1609
Multi r23 15923

De 5800x draait nu ~20 maanden stabiel

[ Voor 5% gewijzigd door huubhuub op 17-01-2023 17:45 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-07 14:28

ParaWM

Pro Prutser

huubhuub schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Een zaterdagmiddag. 135 watt max, 5000ghz boost single en een allcore van 4750 op 1.2v
Cpu wordt ongeveer 80 graden in cinebench 23 onder een luchtkoeler van BQ.

Single r23 1609
Multi r23 15923

De 5800x draait nu ~20 maanden stabiel
Punt is een beetje dat het op Zen3 bijzonder weinig uithaalt. Ik heb ook vele 5800/5900X processors getest en getuned met alle settings lopen spelen maar uiteindelijk is de winst minimaal. Zet je overklok maar eens uit, Curve Optimzer uit en alleen auto PBO aan. Je zal vergelijkbare scores halen. De scores die je noemt zijn ook vrij standaard. Ik zat met de 5800 R23 tussen de 15700 en 16250 multi en 1634-1658 single na veel CO tuning en geheugen tuning. Tune uit en het scheelde bijna niets. In game benchmarks al helemaal niets (binnen normale herhaalbaarheids spreiding). Zoveel uren aan besteed toen... Best zonde :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
ParaWM schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Punt is een beetje dat het op Zen3 bijzonder weinig uithaalt. Ik heb ook vele 5800/5900X processors getest en getuned met alle settings lopen spelen maar uiteindelijk is de winst minimaal. Zet je overklok maar eens uit, Curve Optimzer uit en alleen auto PBO aan. Je zal vergelijkbare scores halen. De scores die je noemt zijn ook vrij standaard. Ik zat met de 5800 R23 tussen de 15700 en 16250 multi en 1634-1658 single na veel CO tuning en geheugen tuning. Tune uit en het scheelde bijna niets. In game benchmarks al helemaal niets (binnen normale herhaalbaarheids spreiding). Zoveel uren aan besteed toen... Best zonde :)
Dus het heeft meer zin om de temps laag te houden doormiddel van pbo tuner alles -30 en daarna ppt 95, tdc op 60 en edc op 90 te houden voor de 5800X3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Nu online
ZeppeMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Elke cpu is natuurlijk verschillend en misschien heb ik gewoon geluk dat de mijne redelijk koel blijft 🤔 Ben ook redelijk lang bezig geweest met fine tuning. Als ik dacht dat alles stabiel was en ik ging gamen had ik plotse reboots. Mijn 2de beste core wil niet lager dan -18 terwijl de rest -30 geen probleem is. EDC had bij mij de grootste impact om hogere snelheden te halen. Laat CB23 een half uur draaien op de achtergrond en verlaag stapsgewijs je EDC en kijk in Ryzenmaster naar je snelheden. Als je merkt dat je snelheden weer naar beneden gaan verhoog je de EDC opnieuw een beetje tot op het punt dat je de hoogste core clock vind. Doe dan hetzelfde met PPT en TDC. Zo heb ik het gedaan 🙂
Lastig, maar tot hoe hoog en laag kan je met die waardes gaan? en wat de juiste balans?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik *denk* dat jullie beide een beetje gelijk hebben. :)

Technisch gezien ben je niet aan het overklokken en kan je zen3 (buiten BCLK om misschien maar dat laat ik even buiten beschouwing) zen3 ook niet overklokken. Je bent eigenlijk alleen maar voltage's en powerlimits aan het aanpassen. Daadwerkelijke kloksnelheden pas je niet aan. Je kan instellen dat de CPU hoger mag boosten maar dat is het dan ook. Als je een goede CPU hebt dan zal je ook wel hogere kloks krijgen met hopelijk lagere temps en goede stabiliteit maar dat is lang niet altijd het geval.

Mijn 5950x haalt 4950mhz (50 meer dan geadverteerd) als snelste op single core en dat is pas nadat ik PBO advanced aanzet, een custom curve maak (tussen 0 en -9 is waar ik stabiliteit vond) en standaard PPT, EDC en TDC. Meer dan dat heb ik er nog niet uit kunnen krijgen zonder instabiel te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
Tja ik dacht we zitten hier op het Zen 3 ervaringen en OC topic, maar opa weet het weer beter ;)
Ik heb hier natuurlijk ook pbo draaien voor dagelijks gebruik. met een lichte blck oc om 4000 1:1 te halen. Maar overklokken kan wel degelijk en ook best wel behoorlijk. Maar ieder zijn ervaring. Tot nu toe klokt het hier met normale temperaturen 5150 MHz cpu-z en draai benches met 5100 https://hwbot.org/user/kaliz/ zonder gekkigheid gewoon met een 360mm aio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeppeMan
dutchnltweaker schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Lastig, maar tot hoe hoog en laag kan je met die waardes gaan? en wat de juiste balans?
Hoe hoog en hoe laag je kan gaan weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat te lage waardes de prestaties doet verminderen en te hoog ook. Ik zou beginnen bij de stock settings, PPT 142, TDC 95 en EDC 140. Verminder je EDC naar 130 en monitor je snelheden met Ryzenmaster terwijl je CB23 laat draaien. Zolang je clocksnelheid blijft verhogen blijf je de EDC verlagen tot je merkt dat de clocksnelheid weer verlaagt, dan verhoog je weer je EDC tot op het punt waar je de hoogste clocksnelheid had en daar laat je hem dan op staan. En dit doe je hetzelfde voor de TDC en PPT. Bij mij had EDC de grootste impact. Een juiste balans ga je enkel vinden door veel te testen. Het kan goed zijn dat jouw cpu met hele andere waarden blij is 🙂

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kalis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:28:
Tja ik dacht we zitten hier op het Zen 3 ervaringen en OC topic, maar opa weet het weer beter ;)
Ik heb hier natuurlijk ook pbo draaien voor dagelijks gebruik. met een lichte blck oc om 4000 1:1 te halen. Maar overklokken kan wel degelijk en ook best wel behoorlijk. Maar ieder zijn ervaring. Tot nu toe klokt het hier met normale temperaturen 5150 MHz cpu-z en draai benches met 5100 https://hwbot.org/user/kaliz/ zonder gekkigheid gewoon met een 360mm aio.
Opa weet het niet beter. Opa geeft je alleen de feiten. Zen 3 schaalt niet met hogere kloksnelheden. Waar het wel mee schaalt is het stroomverbruik dat omhoog schiet zonder er veel meer performance voor terug te geven. Als jij me buiten een select groepje synthetische benchmarks kan laten zien dat jouw OC echt zoden aan de dijk zet in dagelijks gebruik dan heb je mij overtuigd. Ik ben zelf in het bezit van 6 Zen 3 chips over 4 verschillende moederborden en twee laptops met Zen 3+ en heb allen tot de max getest. Of je Zen 3 nou auto draait of "tweaked" het maakt in de praktijk niet veel uit voor performance.

Waar zen 3 wel op reageert is undervolten en dus lager gebruik en temperaturen bij dezelfde prestaties of soms zelfs 'ietsje' meer.

Dat jij nu hier enthusiast binnenkomt met je nieuwe kit en plezier hebt van het tinkeren is natuurlijk hardstikke leuk en ik probeer daar echt niks van weg te nemen. Lekker ontdekken en zelf testen. Dat is waar het allemaal om gaat hier. Daar ben ik het helemaal met je eens. Dit verandert echter niks aan de feiten die ik hierboven omschrijf. Zen 3 is niet echt interessant als het gaat om overklokken en je koopt hier geen specifieke Zen 3 chip voor. 5800X3D is plug and play. Beste dat AM4 te bieden heeft voor gaming en mid-end all round gebruik. Zonder tweaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 18-01-2023 07:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MailMan
Leuke discussie als net nieuwe 5800X3D bezitter, zo lang we een beetje vriendelijk blijven :P

Mijn beperkte OC ervaring met de 5800XD is inderdaad dat je met CO tuning wat stappen kan zetten qua performance en temp, maar voor de rest is het gerommel in de marge. Geheugensnelheid maakt niet veel uit, voltages kan je niet direct instellen etc. Je kan misschien wel iets hogere synthetische scores halen, maar is het het gepiel waard?

Daarnaast is het volgens mij zo dat hogere clocks ook niet per se hoeft te betekenen dat je betere performance hebt. Ik weet niet zeker of het clock stretching is, maar je ziet het ook bij GPUs dat een hogere clock soms lagere performance kan hebben.

Wat me wel opvalt is dat ik zelf wat aan de lage kant zit met ±14900 CB23 bij -30 CO. Maar ik heb ook geen schone installatie gedaan, dus wellicht speelt dat mee.

[ Voor 5% gewijzigd door MailMan op 18-01-2023 08:35 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 40 Laatste