RTX 3080 Ti FE scheidt er mee uit.... en vraag over NBB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-05 17:00
Beste mensen om mijn gemoedstoestand hopelijk wat terug te krijgen even deze post.

Een kleine 3 weken geleden bij Notebooksbilliger een RTX 3080 Ti FE besteld. Alles ging goed en draaide mooi. Vond wel dat ie veel coil wine had maar het schijnt er soms bij te horen. Tempraturen waren goed etc etc Hiervoor zat er een RTX 3080 van Asus in het systeem en dat gaf ook geen problemen en werkte goed maar kon voor dezelfde prijs de FE 3080Ti krijgen en die vind ik kwa looks mooi dus toen gedaan. Nu dus spijt van.

Nu zins afgelopen donderdag begint mijn monitor in Windows en bij gamen uit te vallen eerst gewoon zwart scherm en na een paar seconden het beeld weer terug maar nu constant geen beeld (heel even), zwart dan wel weer beeld tot zelfs geen signaal volgens de monitor etc. Vreemd. Enigste wat veranderd is in de setup afgelopen week is een 4K monitor in plaats van een 1440P monitor dus die verdacht ik als eerste want dat was immers de laatste verandering.

Vandaag een nieuwe monitor (wou toch een LG) gekocht en aangesloten maar helaas.... zelfde problemen.

Dan het scherm maar eens aansluiten met andere kabels DP, HDMI andere poorten etc geen verschil.

Dan maar aansluiten op het moederbord (Intel Graphics) helaas geen verschil.

Dan de GPU er toch maar even uit gehaald en dan via de Intel onboard GPU en juist, probleem opgelost. Alles blijft aan en werkt goed. Ik verdenk dus toch de GPU nu en het viel mij op dat de coil wine niet minder werd op 4K zeg maar. Dus ik vermoed dus sterk dat het daar toch echt in zit. Momenteel is het zo erg dat het niet meer bruikbaar is omdat het beeld constant weg valt.

Nog geprobeerd met DDU etc nieuwe en andere drivers te instelleren zelfs een schone Windows installatie gedaan maar steeds dezelfde problemen. In de BIOS en tijdens installatie van Windows niks aan de hand zodra Windows gebood is en je de correcte drivers installeert is het weer gedaan met de pret.

Tijdens het booten gaat het soms wel soms niet goed het gedeelte voor Windows zeg maar.

Ben er dus vrij zeker van dat de GPU die vanaf het begin wel erg veel coil wine had naar mijn idee vergeleken met de vorige stuk is.

Nu de gerust stukje, normaal bestel ik bij Nederlandse shops en Amazon etc dus daar kwa garantie omruilen etc nooit een probleem natuurlijk maar omdat ik natuurlijk een FE edition wou (nooit meer nu) had ik hem dus bij NBB gekocht prima verzending etc is allemaal goed gegaan maar iemand ervaring met retouren en geld terug krijgen?

Want liefste wil ik mijn geld terug om of te wachten tot December (AMD) of hem toch maar wat veiliger te bestellen in Nederland gewoon en toch maar een partner kaart.

Alvast bedankt, voor het misschien gerust stellen want het is een hoop geld wat ik niet 2x kan uitgeven helaas..... :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-05 19:18
Je kaart zal het normale rma proces ingaan,
dus hij zal via nbb naar de fabrikant gaan en deze kijken wat ze kunnen doen repareren of vervangen,
denk niet dat je zomaar je geld terug krijgt,

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Kleine titelfix. Uitschijten is wat anders dan uitscheiden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 21:08
wat is de rest van je systeem?Voeding moederbord ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
bumtroll schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:48:
Je kaart zal het normale rma proces ingaan,
dus hij zal via nbb naar de fabrikant gaan en deze kijken wat ze kunnen doen repareren of vervangen,
denk niet dat je zomaar je geld terug krijgt,
Ja hij is 3 weken oud nu..... dus hoop eigenlijk op een beetje coulance wat dat betreft......
freaky35 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:01:
wat is de rest van je systeem?Voeding moederbord ect
Corsair HX850 voeding
MSI Torpedo Z690 Moederbord
Intel i7 12700K
Corsair DDR5 4800mhz
Samsung 980 Pro SSD

Alles is paar maanden oud en zoals gezegd werkte prima met de Asus TUF RTX 3080 en eerste 2 weken ook met deze 3080Ti. De problemen zijn zins afgelopen donderdag begonnen toen ik op 4K ging spelen. Terug naar 1440P maakt trouwens verder niks meer uit nu. Net als drivers etc. Enigste wat helpt is kaart eruit en via de Intergrated GPU de pc gebruiken. Die overigens dezelfde problemen geeft zodra de RTX in de pc zit. Normaal zou ik gewoon een 2de GPU bestellen want AMAZON etc doen niet moeilijk over retouren die net 3 weken oud zijn maar gezien de prijzen etc kan ik niet zomaar even met 2 GPUs financieel gaan zitten zeg maar aangezien ik niet weet wat NBB gaat doen en hoe lang dit wellicht gaat duren.

RMA zou balen zijn want dan kan ik natuurlijk relatief lang wachten op een oplossing waarschijnlijk.....

De ''Problemen'' die ik vanaf het begin ervaarde was dat coil wine wel erg luid was want pc onder bureau en dicht was nog vrij duidelijk hoorbaar. En alle kaarten die ik gehad heb hadden wat wine maar niet zo hard als deze. Vond hem kwa koeling ook vrij luid maar tempraturen leken verder normaal. Coil wine werd eerder erger dan minder wat mensen vaak zeggen over nieuwe kaarten.

[ Voor 4% gewijzigd door JWFpeters op 06-11-2022 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
coil whine hoeft geen probleem te zijn trouwens,ik heb ook een asus strix 3080ti en ook die van mij heeft coil whine ook behoorlijk hard,zekers als ik 3080ti vol gaat belasten.

Die van mij is al een aantal maand oud alweer.

De coil whine zal alleen maar erger worden op 4k omdat die nog meer belast word

Als je de mogelijkheid hebt om de kaart te testen in een ander systeem dan zou ik dat zeker doen, om het uit te sluiten dat het echt de 3080ti is

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2022 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
NBB is een betrouwbaar Duits bedrijf, veel verschil zal het niet zijn met RMA via webshop in NL
Terugsturen als WKOA zal niet meer gaan na 3 weken gebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door PP_Sound op 06-11-2022 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
wat ik trouwens vergeet te melden.

De game etc draait gewoon door. (Geluid uit speakers) de pc loopt dus niet vast ofzo beeld gaat aan het soms niet meer aan en moet ik rebooten om hem weer beeld te krijgen maar al die tijd loopt de pc nooit vast verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Heb je nbb al een berichtje gestuurd?
Wat was hun antwoord (al denk ik dat je morgen pas reactie krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
JWFpeters schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:31:
wat ik trouwens vergeet te melden.

De game etc draait gewoon door. (Geluid uit speakers) de pc loopt dus niet vast ofzo beeld gaat aan het soms niet meer aan en moet ik rebooten om hem weer beeld te krijgen maar al die tijd loopt de pc nooit vast verder.
Dat is nogal van belang,dat je dat erbij zet,want het hoeft dan niet perse de gpu zelf te zijn maar kan ook bv nog de voeding zijn.Zeker omdat je er last van hebt met hele zware belasting.

Die gpu heeft nogal wat powerspikes ook en zal een aardige belasting zijn voor de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Idd gestuurd met google translate haha maar dat wordt even afwachten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
freaky35 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:40:
[...]

Dat is nogal van belang,dat je dat erbij zet,want het hoeft dan niet perse de gpu zelf te zijn maar kan ook bv nog de voeding zijn.Zeker omdat je er last van hebt met hele zware belasting.

Die gpu heeft nogal wat powerspikes ook en zal een aardige belasting zijn.
Hele zware is eigenlijk al in Windows als ik niks doe en met name zodra de drivers er op komen. Als ik de Windows setup doe bijvoorbeeld is ook niks aan de hand.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Hoe heb je de 3080ti aangesloten qua kabels,wel hopelijk met allemaal aparte kabels vanuit de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
freaky35 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:41:
Hoe heb je de 3080ti aangesloten qua kabels,wel hopelijk met allemaal aparte kabels vanuit de voeding?
Uiteraard ;) zoals ik zei heeft ook 2 weken wel gewerkt allemaal en met de 3080 die ik hiervoor had ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 20:25

iop

Ik heb hetzelfde gehad met een 3070 en van 1080p naar 1440p (ook nieuw scherm). Bij mij was het de voeding die net door het beetje extra wat de GPU nodig had het niet meer trok.

Vooral tijdens gamen ineens blackscreens.

//spuit-11-edit: zie nu dat je je PSU wel had gepost, 850 zou moeten voldoen.

[ Voor 31% gewijzigd door iop op 06-11-2022 10:49 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ja maar het is geen black screen als in de pc loopt vast spel gaat gewoon door, Windows gaat gewoon door. Beeld gaat alleen aan uit aan uit en soms niet meer aan tenzij ik de pc reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je hebt al wel Windows up to date ook qua drivers ect en welke kabel gebruik je nu tussen de gpu en monitor?

En die al eens gewisseld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Yes nu HDMI maar meerdere kabels zowel HDMI als DP geprobeerd ook de kabels die werken nieuwe kabels uit de doos etc

Zit nu ook in Windows met de Basic display driver en dan is er ook niks aan de hand ook zoiets raars.

[ Voor 31% gewijzigd door JWFpeters op 06-11-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 07:53
Als je met de Intel videokaart ook precies dezelfde problemen hebt als met de 3080Ti erin en zonder niet, dan kan dit bijna niet liggen aan de 3080Ti. Klinkt dan meer als een voeding probleem. Zeker weten doe ik het niet, maar dat klinkt logischer in dit geval.
Als je een voeding kan lenen of de 3080Ti bij een bekende kan testen, zou ik dat in ieder geval proberen voordat je de 3080Ti voor RMA gaat terug sturen.

Een 4K monitor zet de GPU veel meer aan het werk dan de oude monitor en kan problemen met de voeding die je eerst niet zag en er mogelijk wel zijn, naar voren brengen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Zojuist de nvidea driver geinstalleerd op een schone windows installtie en probleem is er gelijk weer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
JWFpeters schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:15:
Zojuist de nvidea driver geinstalleerd op een schone windows installtie en probleem is er gelijk weer.....
Heb je windows al geupdate naar de laatste versie?ook qua upodates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ja schone installatie eerst helemaal Windows geupdate daarna Nvidia driver en terug zijn de problemen. Versie van driver maakt niet uit oude nieuwe alles al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Enigste optie die je dan nog hebt is de kaart in een ander systeem te proberen.
Geeft die daar hetzelfde probleem,dan weet je het.

Of inderdaad RMA sturen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Dit is dan weer wat nieuws, daarna zwart no signaal (YouTube blijft doorspelen, geluid) en dan komt het beeld weer terug tot hij weer uitvalt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4l_cYTHNgtStL1x_kXm8Ym2aDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IqI8VvC6FVYeOVgR9WHhCfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
@JWFpeters

Wanneer het scherm uitvalt en weer aangaat, probeer de game eens in windowed mode te zetten, dus niet volledig scherm. Heb je er dan nog steeds last van?

Als het scherm uitvalt en en je herstart je computer, is het dan (tijdelijk) opgelost?

[EDIT]
Ah ik dacht dat het alleen tijdens gamen gebeurde maar blijkbaar ook tijdens het booten?

"Tijdens het booten gaat het soms wel soms niet goed het gedeelte voor Windows zeg maar."

In dat geval nvm.

[ Voor 31% gewijzigd door Nopheros op 06-11-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Booten gaat dus vaak ook goed tot je in Windows komt (driver wordt geladen)

Het gaat goed tot de drivers van Nvidia er op komen. Zodra die van Basic driver naar die gaan beginnen de problemen weer. Ik kan echt niks anders bedenken dan de GPU heb de stroom kabels ook nog gewisseld voor andere aan aangesloten op andere punten op de voeding maar niks helpt.

Enigste wat helpt is de GPU eruit of erin zonder de drivers.

NVM is RMA?

[ Voor 9% gewijzigd door JWFpeters op 06-11-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
JWFpeters schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:
Booten gaat dus vaak ook goed tot je in Windows komt (driver wordt geladen)

Het gaat goed tot de drivers van Nvidia er op komen. Zodra die van Basic driver naar die gaan beginnen de problemen weer. Ik kan echt niks anders bedenken dan de GPU heb de stroom kabels ook nog gewisseld voor andere aan aangesloten op andere punten op de voeding maar niks helpt.

Enigste wat helpt is de GPU eruit of erin zonder de drivers.

NVM is RMA?
Ja videokaart is stuk (wel even testen in een 2de computer natuurlijk), RMA idd. Zou me verder niet druk maken dat het pakketje naar Duitsland moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Nopheros op 06-11-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:28
nvm = Nevermind

[ Voor 20% gewijzigd door T-Forever op 06-11-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 16:41
Als je zegt dat je oudere drivers gebruikt, hoe oud spreken we hier over? (ik zit zelf op 512.77 op windows 10)
Als ik zo je problemen lees komt dit in mijn ervaring neer op slechte drivers die ergens mee botsen.

Welke windows gebruik je? Als het windows 11 is kan het zijn dat er nog steeds wat bugs in zitten.

Verder inderdaad kijken of je de kaart in een ander systeem kunt prikken om te zien of dat ook dezelfde problemen geeft. Als dit het geval is, dan lijkt er inderdaad een probleem te wezen met de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Heb de ena laatste en de laatste geprobeerd, overigens werkte beide versies zonder problemen voor die tijd dus daar zit het probleem niet.

Heb helaas geen andere systeem dus kan het niet proberen helaas. Ga hem RMA sturen heb op dit moment even geen andere opties. Voeding etc zit het probleem ook niet want systeem werkt gewoon ook zonder beeld.

Back to the xbox..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:13
Gefeli met je aankoop, maar:
JWFpeters schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:37:
Nog geprobeerd met DDU etc nieuwe en andere drivers te instelleren zelfs een schone Windows installatie gedaan maar steeds dezelfde problemen. In de BIOS en tijdens installatie van Windows niks aan de hand zodra Windows gebood is en je de correcte drivers installeert is het weer gedaan met de pret.

Tijdens het booten gaat het soms wel soms niet goed het gedeelte voor Windows zeg maar.
JWFpeters schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:31:
Heb de ena laatste en de laatste geprobeerd, overigens werkte beide versies zonder problemen voor die tijd dus daar zit het probleem niet.
Maar eerder zeg je juist zelf dat t JUIST mis gaat na installeren van?
daarvoor zeg je dat t bios / voor windows prima werkt. terwijl je ook zegt dat t niet werkt voor het gedeelte van windows :?

Schone windows? Up2date? maybe juist 22h2 die roet int eten gooit?
laatste 3 drivers zijn 2 game ready drivers en een studio driver in 52x reeks.
merk: Nvidia , probeer is een echt oudere? wel iets dat je 30xx series ondersteunt, en win10 of 11 (en wel 64 bits?). gezien dat nog steeds niet genoemd is....
evt kan je ook linux op een stickje zetten en live booten, is je kaart echt stuk.. zal ook dat niet werken.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:08
@freaky35 suggereerde het ook al

Maar ooit een zelfde probleem gehad in heel ver verleden. En toen bleek dus dat het aan de voedingsconnector lag. Ik had namelijk een 12v connector uit dezelfde rail aangesloten als die volgens mij ook naar het moederbord ging.

Dus zodra de driver opstartte in Windows en het geheel op hoge resolutie ging draaien (ook buiten games om en alleen al GUI van Windows) ging m’n beeld op zwart of op reboot.

Oplossing voor mij was om een 12v connectie van een andere rail vanaf m’n voeding pakken. Zou dit bij jou ook het probleem kunnen zijn? Wat hierbij paste was dat als ik Windows in veilige modus starte (dus zonder speciale driver voor de videokaart dat het dan wel werkte).

[ Voor 3% gewijzigd door dangerpaki op 06-11-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ben nu een dag aan het klooien geweest in elkaar uit elkaar software etc etc uiteindelijk nog maar eens een andere display port kabel uit de monitor doos gepakt en ineens lijkt het te werken (afkloppen) maar blijf dit heel vreemd vinden want de kabels die ik gebruikt heb hebben wel gewoon gewerkt ook 2 weken lang....

IK geloof er nog niet in maar ga het nog even testen vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Dat kan,vandaar dat ik het noemde,heb je een andere kabel geprobeerd,maar goed even afwachten of dit het inderdaad was.

Je kan er beter nu al achter komen dat het misschien de kabel is, als dat je de kaart RMA stuurt en er blijkt niet wat mee mis te zijn.

Vandaar dat je toch vaak eerst van alles het beste kan proberen.
Zoals je vandaag gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 07:53
Aangezien je een upgrade heb gedaan van 1440p naar 4K, kan de kabel zeker het probleem zijn geweest. Zoals boven mij geschreven, zal je het met de tijd pas zeker weten.
4K stuurt veel meer data door de kabel dan 1440p.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 23:21
Misschien rare opmerking, wat voor aansluiting gebruik je? Ik had ook rare dingen die ik niet kon verklaren ... totdat ik DDC/CI uit had gezet op me monitor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
DisplayPort of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Even voor de zekerheid,

Gister avond en vanmorgen weer een paar uur gespeeld zonder problemen. Waardes hieronder lijken me verder prima toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKlPhAbz_gj18byHZKvnXqLXZhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CozwDxMYd5WntpTnSlpmiHlV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik zie geen bijzonderheden,

Qua temps,geheugen is aan de hete kant, maar dat is en bekend dingetje van deze kaarten meen ik.
Maar het ziet er verder normaal uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:13
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Eskimoo op 07-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
freaky35 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:53:
Ik zie geen bijzonderheden,

Qua temps, geheugen is aan de hete kant, maar dat is en bekend dingetje van deze kaarten meen ik.
Maar het ziet er verder normaal uit
Klopt dat vond ik ook maar ken het ook niet heel anders met mijn vorige kaarten. De TUF 3080 was zelfde kwa memory temps alleen de MSI Ventus 3080 was erger die was echt niet goed kwa tempts dus daar toen de TUF voor in de plaats gehaald.

Nu dacht ik met 40 serie aankondiging en de hoge prijzen dan even een toch maar even een 3080 Ti omdat ik ook graag naar 4K wou (die ik voor een redelijke prijs kon krijgen) dan ben ik voorlopig even klaar.

Maar goed...... nu spelende op 4K is power altijd welkom dus wellicht dat de AMD kaarten me nog eens overhalen te switchen. 4080 is me denk ik te duur. Zwaarste game die ik speel is Forza Horizon 5 en mag daar toch niet echt over klagen over de framerate......

[ Voor 74% gewijzigd door JWFpeters op 07-11-2022 16:18 ]

Pagina: 1