no problem

Sowieso, ik modder maar wat aan, beetje ervaringen delen...
Het is ook niet zo gek dat AMD's mobiel platform dicht bij de desktop platform zit qua prestaties.
Beide zijn namelijk op hetzelfde proces gemaakt en qua architectuur grotendeels aan elkaar gelijk.
En de 5800X kan in jouw situatie ook niet voluit gaan

.
Toevallig heb ik gisteren bovenstaande pc in z'n geheel verkocht. Ik begon ineens hard te twijfelen over m'n SFFPC "obsessie", of die toch sterk in vraag te stellen. En ik wist niet goed meer wat ik er van wou. Ergens rammelt het hele concept langs alle kanten.
Ik kreeg een eerlijke en nette prijs die ik niet kon laten liggen, waardoor ik zonder al te veel kleerscheuren kon uitstappen en even een stapje terug nemen. Ik heb uiteindelijk met een paar honderd euro opleg een legion 5 (5800H) gekocht met 3060 mobile.
In alle opzichten een super apparaat. Qua cpu nagenoeg op hetzelfde niveau als m'n 'gewurdge' 5800x (thermal), ongeveer 12900 score in CB R23, in vergelijking met 13200 voor de 5800x. Qua gpu sowieso een aardige sprong, van 1060 naar 3060 mobile. En dan krijg ik er nog ultra mobiliteit, een scherm en een toetsenbord bij.
Snel 32 Gb ram ingejast (ram is spotgoedkoop), 1TB + 2TB SSD, en ik ben weer even klaar voor een tweetal jaar, tot ik weer een gezond perspectief op pc's heb.
SFFPC is 'no longer life' dus...

Want een gamelaptop doet alles, en meer, en beter, voor ongeveer dezelfde prijs of zelfs goedkoper. Plus service en garantie op 'het geheel', gemakkelijker door te verkopen of door te schuiven naar familie, want geen zelfbouw knutselwerkje zoals dat DAN A4 gebeuren hierboven.
Mijn eerste gamelaptop, en het is best wel een eye opener.

En veel stof tot nadenken in elk geval. Vooral het hele plaatje van performance, power budgets, onevenredig veel 'overhead' voor incremental gains, en dat alles in de context van form factors en zo. Het kan best dat ik in de huidige markt nooit meer aan een zelfbouw pc ga. De 'value proposition' is heel erg scheef wat betreft desktop hardware...
Voor een 'gemiddelde' pc user als mezelf, koop je tegenwoordig massa's performance voor relatief weinig geld. Meer performance dan wat ik nodig heb. Het zwaarste wat ik draai is MSFS en dat lukt op bovenstaande laptop prima op 1080/medium/60 fps, wat voor mij genoeg is. Iedereen beweert dat pc's tegenwoordig stervens duur zijn, maar ik ervaar het tegenovergestelde. Ja, als je naar ultradure moederborden/cpu's en top tier gpu's kijkt... Maar mensen vergeten dat dit halo producten zijn, die sowieso niet op de massa gericht zijn.
Terwijl ik dit schrijf, en steam en MSFS updates binnenhalen, draait de cpu op een package power van 10 Watt! Idem voor de gpu. Dit krijg je in een desktop nooit voor elkaar. Steeds op een performance power setting, want aangesloten op de voeding
Laatste off-topic reactie, en dan houd ik er mee op

:
Ik had een tiental jaar geleden goede hoop dat dankzij de miniaturisatie overal, de volgende stap gezet zou worden in een nieuwe standaard na ATX. Dus dat mini ITX de norm zou worden. En dat er kleine, 250-300 watt PSU's in een nieuwe formfactor zouden komen. Om van die grote, voornamelijk lege en stofzuigende dozen onder de bureaus af te zijn. Die omslag is er echter nooit gekomen. En de 'obsessie' voor SFFPC is eigenlijk de nek omgewrongen. Of eigenlijk vervangen door een nieuwe generatie 'gaming laptops'.
Als SFFPC je hobby is, dan probeer je eigenlijk onderdelen die er niet voor gemaakt zijn en massa's stroom verbruiken en dus warmte te generen, in kleine doosjes te stoppen. Wat dus niet lukt of erg moeilijk is.
In 2023 is miniITX/SFX meer dan ooit een niche, met extra dure hardware en soms zelfs niet verkrijgbaar. Wanneer heb je de laatste singleslot,
low profile gpu gezien? SFX voedingen kosten 2x de prijs, idem met miniITX.
De volgende pc die ik bouw is sowieso mATX en ATX PSU. De SFFPC 'drang' heb je enkel jezelf mee. Het is een leuke hobby maar meer ook niet. Ik vermoed dat de standaarden ook niet meer veel veranderen, de limiet is bereikt. Sowieso kan er enkel nog performance gewonnen worden door extra vermogen door alles heen te jagen, dus we blijven nog wel 10 jaar op ATX zitten voor performance.
Het grote voordeel van de mobiele chips is dat die nog monolithisch zijn opgebouwd, waardoor de SoC drastisch minder stroom verbruikt. Met zo'n laag vermogensbudget blijft er dan meer vermogen voor de cpu kernen over. Qua zuinigheid van de cpu kernen onderling is er eigenlijk niet veel verschil.
AMD is hier echt top

Ik blijf voor laptop/mobiel nog lang bij AMD zolang ze hier duidelijk de koploper zijn!
Waarschijnlijk is het volgende overbodig, maar wie weet zit iemand anders in een vergelijkbare situatie.
In mijn voorgaande bericht had ik het erover om nog eventueel een duct te plaatsen tussen de Noctua L9 koeler en zijwand van de kast, om zodoende de koeling met een paar graden te verbeteren.
Met louter toevalligheid ben ik tegen precies zoiets aangelopen, speciaal voor de L9 en gemaakt door Noctua zelf :P:
https://noctua.at/en/na-fd1
Dit zou inderdaad kunnen helpen. Net te laat wel

Sowieso was ik het sleutelen een beetje beu. Om de PC ergens mee te nemen (bvb gamen bij familie) was 'ie nog steeds loeizwaar (ondanks de alu DAN A4) door alle heatsinks en zo. Ook 5 fans (die van de psu begon lichtjes aan te lopen, weer dus potentieel 120 euro nodig voor een vervanging), terwijl een laptop met dezelfde performance twee kleine fans heeft die heel fijn zoemen. Wel erg veel geluk gehad met de verkoop.
EDIT:
De 5900HX is qua specs veel beter te vergelijken met een 5700G (dat is voor de desktop een efficiëntiemonster met zeer laag idle verbruik en eveneens monolithisch qua opbouw).
Mijn HTPC met een 5700G verbruikt maar 17-18W in rust (gemeten aan de 230V kant).
Nu draai ik geen 5900HX, maar een 5800H en ik kom eigenlijk niets te kort. 8C/16T, steeds op 4, 3 Ghz zonder throttling... Gewoon uitstekende hardware tegenwoordig!