Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 128 Laatste
Acties:
  • 720.764 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
Toppe schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:48:
[...]

Ja, alleen verplaatsen naar rechts is geen optie en krijgen we een terras tegen de gevel aan. Nu worden we dus bijna ‘verplicht’ om het terras te verplaatsen om de WP op de grond te krijgen.
Kan hij niet rechts van het linker raam, dat deel van de zijgevel springt in, als ik het goed zie; en niet aan de gevel vastmaken. of staat hij dan nóg te dicht bij de erfgrens volgens de aannemer? Lijkt me niet, want die afstand is hetzelfde als rechts-boven de garage.....
Toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
Ik heb voor de LG 9 kW een buffervat op de kop getikt, er zit ook een hygienespiraal in, maar daar doe ik vooralsnog niks mee.

De dakdekker laat op zich wachten om het dak vna Rc 1,7 naar 4,6 te brengen, dan zal ik naar alle waarschinlijkheid niet meer gas hoeven bij te verwarmen, het kan wel, er zit nog een buiswarmtewisselaar onderin het vat. Ik plaats nu een 2000 Watt element om eventueel bij strenge vorst/defrostmania wat extra te hebben.(Zie LG topic)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe7xIrPP1yO_U0DZNP_XTEirURA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhcR3x8cfoHU2AHzEKWvncIY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus 12 groepen vloerverwarming, in drie zones/temperaturen naregeling en 7 fancoils, die d.m.v. de luchtverplaatsing (fanspeed) de temperatuur in dat vertrek regelen, het water stroomt er altijd vol doorheen.

Ik heb een hydraulisch schema getracht te maken, dat staat hieronder. Zou dit de beste methode zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 09:35
Wat zijn fancoils? Kan je een productpagina linken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 09:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Je kunt er laag temperatuur mee verwarmen, 35 graden al veel warmtevermogen met kleine unit en je kunt er enorm mee koelen, er zit condens afvoer op dus je kan met 5 graden watertemperatuur werken. Ik heb dus op alle slaapkamers dus volwaardige airconditioning.

Ik heb dit systeem al, ik wil nu alleen het buffervat toevoegen vanwege de defrost problemen met de LG, de vraag is hoe sluit je dat nou het beste aan in mijn geval. het zit nu zonder de extra pomp en vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45

Toppe

Oké ✅

Naalroc schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:14:
[...]

Kan hij niet rechts van het linker raam, dat deel van de zijgevel springt in, als ik het goed zie; en niet aan de gevel vastmaken. of staat hij dan nóg te dicht bij de erfgrens volgens de aannemer? Lijkt me niet, want die afstand is hetzelfde als rechts-boven de garage.....
Toch?
Er komt nog een uitbouw waarbij de achtergevel glad wordt getrokken met de rest.

Voor nu twijfel ik even: op de grond en naar de achterkant van de tuin verplaatsen, of op het dak?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Cees-JanH schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:11:
Je kunt er laag temperatuur mee verwarmen, 35 graden al veel warmtevermogen met kleine unit en je kunt er enorm mee koelen, er zit condens afvoer op dus je kan met 5 graden watertemperatuur werken. Ik heb dus op alle slaapkamers dus volwaardige airconditioning.

Ik heb dit systeem al, ik wil nu alleen het buffervat toevoegen vanwege de defrost problemen met de LG, de vraag is hoe sluit je dat nou het beste aan in mijn geval. het zit nu zonder de extra pomp en vat.
Hoeveel condens heb je dan eigenlijk als je met zulke lage temps gaat werken? Is een bakje voldoende voor die paar dagen of moet je dus ook en gaat naar buiten maken met een pijpje?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Toppe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 06:40:
[...]

Er komt nog een uitbouw waarbij de achtergevel glad wordt getrokken met de rest.

Voor nu twijfel ik even: op de grond en naar de achterkant van de tuin verplaatsen, of op het dak?
Nooit op een houten dak; geloof mij niet, maar lees een poosje terug hier, dan kom je tot die conclusie.(een enkele uitzondering daar gelaten :X )

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45

Toppe

Oké ✅

Naalroc schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:01:
[...]

Nooit op een houten dak; geloof mij niet, maar lees een poosje terug hier, dan kom je tot die conclusie.(een enkele uitzondering daar gelaten :X )
Voor nu laten we hem op het dak staan, als het alsnog herrie geeft dan smijt ik er een bak geld achter aan en dan verplaatsen we hem naar achter in de tuin. Als hij op de gevel zou komen dan verplaatsen we hem sowieso naar de achtertuin dus in dit geval hebben we niet heel veel te verliezen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14

stuffer

Ondertietel

Toppe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:04:
[...]

Voor nu laten we hem op het dak staan, als het alsnog herrie geeft dan smijt ik er een bak geld achter aan en dan verplaatsen we hem naar achter in de tuin. Als hij op de gevel zou komen dan verplaatsen we hem sowieso naar de achtertuin dus in dit geval hebben we niet heel veel te verliezen.
Ik had hem eerst ook op mn dak staan maar na veel gezoem had ik toch maar besloten om hem er af te laten halen en gelijk een mantelbuis in te laten graven. Hij staat nu op bijna de maximale afstand maar functioneert nog prima. (ik geloof 30M was max)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik ben bezig met de installatie van mijn warmtepomp. Nu heb ik een Kamstrup aangeschaft met de afsluitkraan-set. Maar het water spúit uit de voeler die je in de kraan schroeft. Mis ik wat? Het lijkt me zo’n crappy plastic dingetje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zbNleQbd2u0WhtDJLdPHaduWt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7S7Sp6HBLFq3zWGfhiP0VAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 16:45
dirkdeman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:25:
Ik ben bezig met de installatie van mijn warmtepomp. Nu heb ik een Kamstrup aangeschaft met de afsluitkraan-set. Maar het water spúit uit de voeler die je in de kraan schroeft. Mis ik wat? Het lijkt me zo’n crappy plastic dingetje...
Zorg dat de afdichtring (Gasket) er goed op zit aan de voorzijde.
Handvast indraaien en dan licht aantrekken (ca 4 Nm moment).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOkoc-_znq4iFepLlhWuySsAwHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6E73ueUC7wV0iSoSn7K9vdja.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkdeman
Er zat inderdaad nog een klein rubberen ringetje bij... hij is nu dicht. Enorm bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 20:21
Toppe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:04:
[...]

Groot gelijk, zorg wel voor wat massa eronder en rubber. Je kan hem later anders zelf ook naast de garage zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
Cees-JanH schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:11:

In serie in de retour.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
had je de tekening ook bekeken die ik had gemaakt (zie boven)? Of is gewoon serie in retour beter/zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01
Wij zijn ook bezig met een nieuwe woning - gisteren een gesprek gehad met de potentiële aannemer en we werken steeds meer naar een concreet plaatje, dus stelposten weg zien te werken.

Nu kreeg ik ook een concept te zien van de installateur - echt een basis document en we gaan volgende week met de om tafel. Dit weekend maak ik een verder 'ontwerp' af qua stopcontacten, schakelaars, lichtpunten etc.

Nu las ik in het document dat ze komen met een Stiebel warmte-pomp - een search in dit topic levert maar een paar hits op.

Iemand bekend met dit merk en een mening?

Ik heb aangegeven meer te willen kijken naar Daikin en Mitsubishi dat soort merken.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
A-merk waarvoor je wel de hoofdprijs betaalt.
Heb daarom na wat onderzoek en het bezoeken van enkele andere Tweakers voor Mitsubishi Electric gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Hetzelfde hier, schrikbarend duur. Echter hebben wij gekozen voor een Daikin.
(tevens ook afscheid genomen van de installateur om dezelfde reden.. 8) )

[ Voor 32% gewijzigd door DeWâl op 21-04-2021 13:50 ]

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 10:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik heb nu een Anna die de (oude) Elga ondersteunt/aanstuurt.

Kan deze Anna ook de nieuwe Elga/ACE aansturen?

Graag tips

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Getsie... Ik ben bezig met het installeren van een Panasonic monobloc. Nu krijg ik een h62 water flow error... ik heb geen rare bochten oid in mijn systeem... zou het kunnen dat de vloerverwarmingverdeler (met de vvw-pomp uitgeschakeld) voor problemen zorgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
dirkdeman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:59:
Getsie... Ik ben bezig met het installeren van een Panasonic monobloc. Nu krijg ik een h62 water flow error... ik heb geen rare bochten oid in mijn systeem... zou het kunnen dat de vloerverwarmingverdeler (met de vvw-pomp uitgeschakeld) voor problemen zorgt?
Er zit in de wp ook een krachtige waterpomp, die vv pomp in de verdeler is zelden nodig.
Ventielen en (hoofd) afsluiters staan open neem ik aan, die stilstaande pomp zal dan het probleem zijn, haal er maar tussen uit.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 21-04-2021 18:31 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Heb je wel aan lucht gedacht?
Als er lucht in de pomp van de Pana zit dan pompt hij geen water, en krijg je een foutcode (net als bij mijn Mitsu :X 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 21-04-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Kees_frl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:03:
Wij zijn ook bezig met een nieuwe woning - gisteren een gesprek gehad met de potentiële aannemer en we werken steeds meer naar een concreet plaatje, dus stelposten weg zien te werken.

Nu kreeg ik ook een concept te zien van de installateur - echt een basis document en we gaan volgende week met de om tafel. Dit weekend maak ik een verder 'ontwerp' af qua stopcontacten, schakelaars, lichtpunten etc.

Nu las ik in het document dat ze komen met een Stiebel warmte-pomp - een search in dit topic levert maar een paar hits op.

Ik heb aangegeven meer te willen kijken naar Daikin en Mitsubishi dat soort merken.
Stiebel Eltron heeft een aantal jaren geleden de knowhow van de WP divisie van Danfoss overgenomen. De garantie L/W WP van mij is terug gegaan naar Thermia. De mijne was eigenlijk 1 op 1 kopie van de Thermia ITEC9 max met Danfoss merkplaatje. Mijn WP-app is nu van Thermia.
Siebel Eltron is echt niet de goedkoopste. Dat was mijn Danfoss ook niet. Kwaliteit zal wel Deutsche Gruntlichkeit zijn(of zoiets :+)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je überhaupt flow, of is de waarde 0?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Kees_frl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:03:

Die installateur kent dat merk uit zijn broekzak -neem ik aan- dan zal dat bedrijf voor hem onbekend merk warmtepomp niet (snel) gaan installeren.
Je kan overwegen de wp uit de offerte te halen en aangeven dat je die 'zelf' gaat installeren.
Een eenvoudige lucht / water 'mono' wp uitsluitend voor verwarmen is niet moeilijker aan te sluiten dan een boiler plaatsen

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:49
frisianstar schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:55:
[...]

Die installateur kent dat merk uit zijn broekzak -neem ik aan- dan zal dat bedrijf voor hem onbekend merk warmtepomp niet (snel) gaan installeren.
Je kan overwegen de wp uit de offerte te halen en aangeven dat je die 'zelf' gaat installeren.
Een eenvoudige lucht / water 'mono' wp uitsluitend voor verwarmen is niet moeilijker aan te sluiten dan een boiler plaatsen
Bij zelf installatie lijkt mij wel garantie een kwestie. In de afgelopen maanden ben ik op zoek geweest naar een partij welke een panasonic wilt installeren. Tot nu toe geen happers gehad. Kan mij inbeelden dat garantiewerk een nóg groter probleem gaat zijn.

Hoe gaan jullie daarmee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Je moet eerst handmatig pompen via het installateurs menu (maximale pompsnelheid op ontluchten zetten) en als je een stabiele Flow hebt kan ie pas aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cees-JanH schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:56:
[...]

had je de tekening ook bekeken die ik had gemaakt (zie boven)? Of is gewoon serie in retour beter/zuiniger?
Ik zet de boel als het kan in de retour, dan heeft de wp een warme start en ook warmte bij een defrost.
Ja, ik heb je tekening bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
koevlaas2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:59:
[...]

Je moet eerst handmatig pompen via het installateurs menu (maximale pompsnelheid op ontluchten zetten) en als je een stabiele Flow hebt kan ie pas aan.
Yes, heb ik gedaan. Maar ook dan de foutmelding...
Grolsch schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:44:
[...]

Heb je überhaupt flow, of is de waarde 0?
0,1l/min, niks dus!

Ik heb voor nu de stadsverwarming weer aangesloten, 2 dagen zonder douchen maak ik hier geen vrienden mee... later deze week nog maar eens alles nalopen. Misschien zie ik iets simpels over het hoofd... dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dirkdeman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:15:
[...]

[...]

0,1l/min, niks dus!

Ik heb voor nu de stadsverwarming weer aangesloten, 2 dagen zonder douchen maak ik hier geen vrienden mee... later deze week nog maar eens alles nalopen. Misschien zie ik iets simpels over het hoofd... dank voor het meedenken!
Ontluchter in de Panasonic ook open gedraaid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
koevlaas2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:26:
[...]

Ontluchter in de Panasonic ook open gedraaid ?
Yes, is open, en ontlucht naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dirkdeman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:38:
[...]

Yes, is open, en ontlucht naar behoren.
Bijvullen tot 2.5 bar, dat wil nog weleens helpen.
Draait de boel kan de druk weer terug naar 1.5 tot 2.0 B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dirkdeman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:15:
[...]

[...]

0,1l/min, niks dus!

Toevallig niet aanvoer en retour verwisseld

been there, done that O-) O-) :X :X

Een kogelkraan / afsluiter die ergens dicht staat

Het zal ongetwijfeld iets stoms zijn, of inderdaad lucht

Inderdaad pomp hard laten lopen, veel druk op het systeem, spelen met kogelkranen, uiteindelijk gaat de lucht er wel uit als dit het probleem is.

Kan wel ff duren, kheb met mijn mitsu wel eens een half uur moeten wachten met de pomp op full-speed voordat er flow kwam.

Kun je de automatische ontluchter niet een handje helpen door bijv. overdrukventiel met de hand ff te triggeren :?

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 21-04-2021 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:48:
[...]

Toevallig niet aanvoer en retour verwisseld

been there, done that O-) O-) :X :X

Een kogelkraan / afsluiter die ergens dicht staat

Het zal ongetwijfeld iets stoms zijn, of inderdaad lucht

Inderdaad pomp hard laten lopen, veel druk op het systeem, spelen met kogelkranen, uiteindelijk gaat de lucht er wel uit als dit het probleem is.

Kan wel ff duren, kheb met mijn mitsu wel eens een half uur moeten wachten met de pomp op full-speed voordat er flow kwam.

Kun je de automatische ontluchter niet een handje helpen door bijv. overdrukventiel met de hand ff te triggeren :?
Op de juiste plekken ontluchters plaatsen+ tikken op de automatische onluchters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Nogmaals, om de pomp te laten pompen, is het essentieel dat er water in de POMP zit; alle andere lucht is een secundair probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:43
Al gecontroleerd of de stekkerverbinding van de flowsensor in orde is? Ik had al bijna een warmtepomp afgeschreven toen ik er achter kwam dat er een connector niet goed vast zat. Even spanningsvrij maken en alle connectoren checken.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

Ja, en/of te dunne leidingen en te weinig flow.
Zoek even in het Panasonic topic naar deze foutmelding.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
aartw99 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:00:
Ik heb nu een Anna die de (oude) Elga ondersteunt/aanstuurt.

Kan deze Anna ook de nieuwe Elga/ACE aansturen?

Graag tips
Ik heb de nieuwe Elga/ACE en gebruik de Anna icm Adam.
Dat werkt perfect.
Maar de Anna is daarbij niet meer dan Lisa-met-verlichting
Ik kan niet specifieke parameters uitlezen van de Elga.
Wel belangrijkste parameters zoals bv retour en aanvoer temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

Dag mede warmtepompers ;)

Mijn installateur tipt me dat ik 32mm alupex moet gebruiken tussen warmtepomp en buffervat. Het lijkt me zo enorm groot, is 25mm niet voldoende? Er komt waarschijnlijk een 12 (of 16)kW monoblock te staan.

Deze leiding moet door de kruipruimte. Hoe kan ik deze leiding het beste isoleren? De 25mm leidingen zijn met isolatie te krijgen, maar hoe goed isoleert dat überhaupt. Heeft het zin om ze nog in armaflex te wikkelen, of is dat overdreven?

Thanks!

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
Je installateur heeft gelijk.
Sterker nog, ik zou een maatje groter nemen, zeker als je naar 16kW gaat.
Je flow is, uitgaande van een delta-t van 5, 0,57-0,76 liter per seconde.
Hiervoor zit je normaal al minimaal op dunwandig staal ø35, wat een binnenmaat van 32mm heeft en alupex 32x3 heeft een binnenmaat van 26mm.
Liever ga je dus naar alupex 40 en bij 16kW naar alupex 50.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Stoofie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:51:
Je installateur heeft gelijk.
Sterker nog, ik zou een maatje groter nemen, zeker als je naar 16kW gaat.
Je flow is, uitgaande van een delta-t van 5, 0,57-0,76 liter per seconde.
Hiervoor zit je normaal al minimaal op dunwandig staal ø35, wat een binnenmaat van 32mm heeft en alupex 32x3 heeft een binnenmaat van 26mm.
Liever ga je dus naar alupex 40 en bij 16kW naar alupex 50.
Preparez votre monnaie bij 40mm of groter 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Nhz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:05:
Dag mede warmtepompers ;)

Mijn installateur tipt me dat ik 32mm alupex moet gebruiken tussen warmtepomp en buffervat. Het lijkt me zo enorm groot, is 25mm niet voldoende? Er komt waarschijnlijk een 12 (of 16)kW monoblock te staan.

Deze leiding moet door de kruipruimte. Hoe kan ik deze leiding het beste isoleren? De 25mm leidingen zijn met isolatie te krijgen, maar hoe goed isoleert dat überhaupt. Heeft het zin om ze nog in armaflex te wikkelen, of is dat overdreven?

Thanks!
Je kan 32mm leidingen voorgeisoleerd kopen (uponor) en dan schruif je daar nog Armaflex 13mm maat 48 isolatie overheen dan heb je een perfect geisoleerd stukje buis.
Let op: wat buiten ligt intapen ivm vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

@Stoofie @koevlaas2 Bedankt voor de info!

Ik had al wel even gezocht, maar de grotere diameters uponor kon ik zo snel niet (geisoleerd) vinden. Hebben jullie een adresje?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nhz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:29:
@Stoofie @koevlaas2 Bedankt voor de info!

Ik had al wel even gezocht, maar de grotere diameters uponor kon ik zo snel niet (geisoleerd) vinden. Hebben jullie een adresje?
Warmteservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik krijg binnenkort de offerte voor een Daikin Altherma 3 all electric 8 kW. Met buffervat van 40 of 60 liter (parallel), boilervat van 300 liter.
Mijn huis is in 2019 opgeleverd, heeft ruim 200 m2 woonoppervlak, en overal vloerverwarming. Ik heb nu een Plugwise Anna in de woonkamer, en nog geen zoneregeling.

Die zoneregeling wil ik echter ook graag gaan toevoegen. Ik heb dit topic doorgelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Warmtepompen kunnen blijkbaar niet met OpenTherm overweg. Als ik het goed begrijp betekent dat dat de warmtepomp niet kan moduleren zoals de thermostaat het vraagt, waardoor het aan/uit wordt. Klopt dat?

Qua looks en integratie met Homey (smarthome, en lokale verbinding!! Dus geen afhankelijkheid van servers van derden) lijkt Plugwise me een goede optie. Koen's op de verdelers, Adam die het regelt en Lisa's draadloos in de verschillende ruimtes.

Honeywell Evohome lijkt me ook wel iets. Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb Homey geprogrammeerd om de temperatuur in te stellen. Met variabelen als wel/niet thuis (ook in toekomst aan de hand van agenda), hoe warm of koud wordt het (niet teveel verwarmen want de zon gaat 's ochtends al gelijk vol schijnen, of in de winter niet te veel verlagen 's nachts, want het wordt echt koud), etc. Ik wil dit graag zelf kunnen regelen dus. Watts heb ik naar gekeken, maar op zijn zachtst gezegd vind ik het spuuglelijk. De apparaten die in de ruimtes hangen, de interface, het lijkt echt nog van vorige eeuw.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb laatst bij iemand een regeling van Tech gezien. Dat zag er erg mooi uit, verder weet ik ik niets van.

https://www.eplucon.nl/tech/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Tot mijn schrik blijkt dat Enzavu is opgeheven. :?
⚌ 2021-03-22: Wijziging: Per 4-3-2021 is Vereffenaar Jacob Thomas de Mooij in functie getreden.

⚌ 2021-03-22: Wijziging: Per 4-3-2021 is Bestuurder Jacob Thomas de Mooij uit functie getreden.

⚌ 2021-03-12: Wijziging: Per 4-3-2021 liquidatie beëindigd. Per 11-3-2021 is de rechtspersoon uitgeschreven wegens Geen bekende baten meer aanwezig bij rechtspersoon.

⚌ 2021-03-12: Ontbinding: Op 4-3-2021 is Enzavu B.V. ontbonden door Besluit van de algemene vergadering/stichtingsbestuur.

Ik had nog een paar puntjes lopen maar sinds een paar weken lijkt ook elke communicatiepoging op niets uit te lopen. :(

Bezit jij de Enzavu NAV5Ai of ken jij iemand in je omgeving met deze Warmtepomp, ik kom graag in contact om ervaringen uit te wisselen.

Zie ook Topic: Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 08:53
TKroon schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:33:

Die zoneregeling wil ik echter ook graag gaan toevoegen. Ik heb dit topic doorgelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Warmtepompen kunnen blijkbaar niet met OpenTherm overweg. Als ik het goed begrijp betekent dat dat de warmtepomp niet kan moduleren zoals de thermostaat het vraagt, waardoor het aan/uit wordt. Klopt dat?
Opentherm is een regeling vanuit kamerthermostaat om een CV ketel op lagere vermogens te laten draaien als de kamertemperatuur nabij de setpoint is. Dat is ook wel nodig want een CV ketel op vol vermogen laat anders je kamertemperatuur te veel schommelen.

Een warmtepomp daarintegen is gebouwd voor traag/laag verwarmen op laag vermogen. De warmtepomp moduleert hierbij zelf op basis van de retour en aanvoer temperatuur van het CV water. En als je de aanvoertemperatuur zo instelt (vaak in combinatie met stooklijn op basis van de buiten temperatuur) dan is je huis altijd precies even warm zoals je het wilt hebben. Je kamerthermostaat zal dan dus nagoeg altijd de temperatuur aangeven die jij wilt. En schakelt niks aan of uit. De warmtepomp blijft gewoon door lopen.

Echter soms kan het zijn dat de regeling niet goed genoeg is. Bijv. je huis wordt nog te warm. Dan kan je de stooklijn omlaag zetten. Of bijv. toch een 'uit' schakeling vanaf je thermostaat naar de warmtepomp sturen. Dan schakelt de warmtepomp volledig uit.

Al met al, de warmtepomp regelt helemaal anders dan een CV ketel.

Nu in zone stand zit daar wat meer werk aan omdat de benodigde aanvoer temperatuur per kamer weer verschillend kan zijn. Maar doorgaans kan je gewoon de zone kleppen uit en aan laten zetten door de lokale thermostaten en de warmtepomp altijd laten blijven draaien. Natuurlijk wel een bypass ventiel er in of werken met een open verdeler en extra pomp dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@thehog dank voor je uitgebreide reactie. Kan ik concluderen dat een thermostaat dan als aan/uit fungeert, omdat er met zo’n lage temperatuur verwarmd wordt? Heb je zelf ook zoneregeling thuis?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
De weersafhankelijke regeling zorgt voor een bepaalde aanvoertemperatuur aan de hand van de "stooklijn". De stooklijn bepaald welke aanvoertemperatuur bij welke buitentemperatuur nodig is om je huis warm te houden.

De warmtepomp regelt (moduleert) het toerental van de compressor en ventilator om deze aanvoertemperatuur te halen.

Aangezien de buitentemperatuur niet de enige factor is voor het warmteverlies dat gecompenseerd moet worden door de warmtepomp, kun je de thermostaat laten ingrijpen mocht het toch te warm worden in huis.

De meeste ketels hebben ook een optie om op deze manier te verwarmen trouwens. Alleen bij een warmtepomp is het meer noodzaak dan optie.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
ArjoK schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:08:
⚌ 2021-03-22: Wijziging: Per 4-3-2021 is Vereffenaar Jacob Thomas de Mooij in functie getreden.

⚌ 2021-03-22: Wijziging: Per 4-3-2021 is Bestuurder Jacob Thomas de Mooij uit functie getreden.

⚌ 2021-03-12: Wijziging: Per 4-3-2021 liquidatie beëindigd. Per 11-3-2021 is de rechtspersoon uitgeschreven wegens Geen bekende baten meer aanwezig bij rechtspersoon.

⚌ 2021-03-12: Ontbinding: Op 4-3-2021 is Enzavu B.V. ontbonden door Besluit van de algemene vergadering/stichtingsbestuur.

Ik had nog een paar puntjes lopen maar sinds een paar weken lijkt ook elke communicatiepoging op niets uit te lopen. :(

Bezit jij de Enzavu NAV5Ai of ken jij iemand in je omgeving met deze Warmtepomp, ik kom graag in contact om ervaringen uit te wisselen.

Het grote nadeel van cowboys....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:29:
@thehog dank voor je uitgebreide reactie. Kan ik concluderen dat een thermostaat dan als aan/uit fungeert, omdat er met zo’n lage temperatuur verwarmd wordt? Heb je zelf ook zoneregeling thuis?
Klopt, en ik heb zoneregeling (9 zones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:38:
[...]

Het grote nadeel van cowboys....
Tja het is een lastige markt voor deze warmtepomp voor volledige binnenopstelling. Ik ben er toch wel blij mee, Heb lang lopen zoeken naar een oplossing zonder buitenunit, ben nooit een passend alternatief tegengekomen. Nu maar hopen dat als het uit systeem uit elkaar valt er een installateur is die er raad mee weet. (@koevlaas2 jij wellicht?)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:05
ArjoK schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:08:

Oprechte vraag, had je echt verwacht dat een nieuw bedrijfje met een whitelabel import uit oost-europa je een warmtepomp kon leveren met 15 jaar (verwachte levensduur) reserveonderdelen en service? En dan ook nog eens in de niche van binnenshuis geplaatste monoblocks.

Tuurlijk, iedereen verdient een kans en moet een keer beginnen. Maar we hebben het hier niet over een tosti-ijzer met dito aanschafprijs.

Ik hoop voor je dat e.e.a. goed te repareren valt.
Voor componenten of software-updates zou je ook de fabrikant in Tsjechië kunnen benaderen. Wellicht kunnen die wat voor je betekenen, of hebben ze andere dealers/importeurs in NL, BE of DE. Who knows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
B-lex schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:30:
[...]

Oprechte vraag, had je echt verwacht dat een nieuw bedrijfje met een whitelabel import uit oost-europa je een warmtepomp kon leveren met 15 jaar (verwachte levensduur) reserveonderdelen en service? En dan ook nog eens in de niche van binnenshuis geplaatste monoblocks.

Tuurlijk, iedereen verdient een kans en moet een keer beginnen. Maar we hebben het hier niet over een tosti-ijzer met dito aanschafprijs.

Ik hoop voor je dat e.e.a. goed te repareren valt.
Voor componenten of software-updates zou je ook de fabrikant in Tsjechië kunnen benaderen. Wellicht kunnen die wat voor je betekenen, of hebben ze andere dealers/importeurs in NL, BE of DE. Who knows.
HOTJET is in NL dan wel een kleine (of geen) speler maar het merk bestaat al jaren. Het zrker de moeite waard eens uit te zoeken of ze in NL nog een dealer hebben. De gebruikte onderdelen zijn standaard en komen van de gerenomeerde merken als Emerson, Danfoss, Swep, Carel en Siemens. Dus vervangende onderdelen maak ik me geen zorgen.
Voor eventuele ondersteuning (op afstand) van Hotjet moet zich tzt bewijzen maar op mails reageren ze bijzonder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Niet helemaal ontopic, maar ik zoek een heel klein water/water warmtepompje van ca. 2 kW, die kan ik dan hybride opstellen met mijn huidige WP.
Heb er nog niet 1 gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
koevlaas2 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:26:
Niet helemaal ontopic, maar ik zoek een heel klein water/water warmtepompje van ca. 2 kW, die kan ik dan hybride opstellen met mijn huidige WP.
Leuk experiment. Wat wil je als bron gaan gebruiken? Of heb je iets slims gedaan met de fundering van je nieuwe garage?
Ik zou deze vraag even stellen in het juiste topic:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Daar zit vast meer kennis. Maar ik denk dat de keuze erg beperkt is, vooral om economische redenen: Met zo'n klein vermogen is een elektrische verwarming (straalkachel) veel goedkoper, je gaat de installatiekosten van een brine warmtepomp nooit terugverdienen. Dat weten de fabrikanten ook, dus die maken die warmtepompen niet, omdat niemand ze gaat kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 24-04-2021 10:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@koevlaas2
Auer Edel Eau?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:05
Geen idee wat je budget is, maar een Booster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Zat ik ook aan te denken, maar ik denk dat daar R143A in zit, wat meer geschikt is voor het temperatuurbereik van 35 - 70 graden. Het is niet voor niets dat warmtepompen voor verwarming gebruik maken van R410 of R32, wat voor een lager temperatuurbereik is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
B-lex schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:04:
[...]
Die heeft een brontemperatuur van minimaal 15 graden, zal ook wel met R143A werken schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Andrehj ik weet vrij zeker dat er R290 in zit, en dat kan alles :)
Maar hij is niet modulerend, dus inderdaad niet bijzonder geschikt voor ruimteverwarming.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
B-lex schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:04:
[...]

Kan dat ding ook op 28c Ta draaien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:39
koevlaas2 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:26:
[...]

Kan dat ding ook op 28c Ta draaien ?
Gezien de handleiding is dit om warm tapwater te maken uit een stadsverwarmingsnet LTV.
Denk niet geschikt voor jouw toepassing, maar meer om een boiler(tje) te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Helaas die heeft minimaal b18 nodig en dat leveren mijn heipalen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@koevlaas2 meh, dat is vrijwel zeker een softwarelimiet alleen om condens op de vloer te voorkomen.
Het koudemiddel en de compressor kan veel kouder; het is dezelfde als de luchtvariant.
Gewoon een weerstand parallel aan de ntc en gaan :) (wel zorgen dat de wisselaar niet stukvriest bij pomp storing/lucht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:19
Hebben jullie wellicht tips voor het volgende. Wij draaien WAR en wat we nu merken is dat elke ochtend rond 5 a 6 uur de warmtepomp aanslaat omdat de temperatuur onder de 20 graden gedaald is. Echter een uurtje later schijnt nu al een paar ochtenden de zon volle bak naar binnen rond 7/8uur en warmt het op tot 23 graden.

Beetje zonde dus om de warmtepomp begin ochtend aan te hebben staan dus. Iemand tips om deze "weersvoorspellingen" mee te nemen in de aansturing?

Gaat in dit geval om een ducobox eco, maar zal voor elke wp gelden denk ik.
Je kan ook de subsidielijst afstruinen op 2KW warmtepompen. En anders zoiets als de Vaillant geoTHERM hybride VWS 36/4.1
https://www.wasco.nl/arti...-geotherm-hybride/1120190

[ Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 25-04-2021 06:52 . Reden: Toevoegen WP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Murkmans schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:40:
Hebben jullie wellicht tips voor het volgende. Wij draaien WAR en wat we nu merken is dat elke ochtend rond 5 a 6 uur de warmtepomp aanslaat omdat de temperatuur onder de 20 graden gedaald is. Echter een uurtje later schijnt nu al een paar ochtenden de zon volle bak naar binnen rond 7/8uur en warmt het op tot 23 graden.

Beetje zonde dus om de warmtepomp begin ochtend aan te hebben staan dus. Iemand tips om deze "weersvoorspellingen" mee te nemen in de aansturing?

[...]

Je kan ook de subsidielijst afstruinen op 2KW warmtepompen. En anders zoiets als de Vaillant geoTHERM hybride VWS 36/4.1
bij mitsu kan je tijden instellen wanneer hij mag draaien

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:19
xoror schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:47:
[...]

bij mitsu kan je tijden instellen wanneer hij mag draaien
Ja dat is nu ook ingesteld, maar ik bedoel meer dat de ene dag je dus wel zoninstraling hebt (dus niet de wp nodig hebt in de vroege ochtend op het koudste moment buitem) en de andere dag geen zoninstraling en dan juist wel fijn is als de wp de kou er af haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Murkmans schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:51:
[...]

Ja dat is nu ook ingesteld, maar ik bedoel meer dat de ene dag je dus wel zoninstraling hebt (dus niet de wp nodig hebt in de vroege ochtend op het koudste moment buitem) en de andere dag geen zoninstraling en dan juist wel fijn is als de wp de kou er af haalt.
Als we daar een app voor zouden hebben, is het KNMI niet meer nodig.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

biljoenblik schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:43:
[...]

Als we daar een app voor zouden hebben, is het KNMI niet meer nodig.
Leg uit - ik snap het namelijk niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zoiets is wel te maken, maar dan zul je zelf met Domotica aan de gang moeten.

Dit is een standaard functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Murkmans schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:40:

Gaat in dit geval om een ducobox eco, maar zal voor elke wp gelden denk ik.

[...]

Ik verlaag altijd een graadje in het voorjaar want ik heb hetzelfde 'probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook ik heb dit "probleem", daarom gaat mijn nachtverlaging er om 10:00, dan zijn de buitentemperaturen tenminste COP vriendelijk, en als de zon schijnt heeft de zon voor 10.00 mijn keuken wel warm.

Echt afkoelen doet het in mijn woning toch niet, dus het voelt dan ook niet koel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024

Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc dossier (i.o.)

.
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvLGbIiK1IuevJCS3cy8OM68yKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQRwZ1TAIwJAQ5BYQtOKYM1r.jpg?f=user_large

https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596

Dossier bijgewerkt:
- exploded views
- prijzen van dure delen
- optionele electrische anode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:16
koevlaas2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:55:
[...]

Ik verlaag altijd een graadje in het voorjaar want ik heb hetzelfde 'probleem'.
Ik heb de wp al vanaf half april uit. De temperatuur daalt dan nu in de nacht tot net boven de 19 graden. In de ochtend pakt de Daikin l/l airco het heel snel op, daarna de zon en rond 22 uur de airco soms nog even. Kost me tussen de 1,0 en de 2,5 kWh, afhankelijk van de zon. Met de wp was dat aanzienlijk meer en omdat de buffer uit de vloer steeds kleiner werd, gaf het ook geen comfort meer.
Vandaag leuk voorbeeld waarbij de zon het nog laat afweten, al beweert het weerbericht van Tado anders! Heeft tot nu toe 2,1 kWh gekost.
Verheug me ook al op de zomer met een echte airco in plaats van dat waardeloos koelen met de wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFxO5QdzktXWV9x8MrzRgVHjQRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z2mB8RuadoPYSTGPc7Ac2Rh0.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
dunklefaser schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:13:
[...]

Leg uit - ik snap het namelijk niet.
Dat we dus kunnen weten of er morgen op welk tijdstip er zonneinstraling is. Zodat de warmtepomp vooraf weet dat deze niet aan hoeft te gaan.

Het KNMI kan dat zelfs niet exact zeggen.

In het voorjaar is dat gewoon moeilijk. Koude nachten en veel zon overdag.
Of je laat hem uit, met als gevolg een paar uur een fris huis.

Of je laat hem aan, met als gevolg dat het wat te warm wordt in huis.

Hoort typisch bij April. Eind April gaat hoe dan ook de verwarming uit. Einde stookseizoen.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:16
biljoenblik schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:43:
[...]

Dat we dus kunnen weten of er morgen op welk tijdstip er zonneinstraling is. Zodat de warmtepomp vooraf weet dat deze niet aan hoeft te gaan.

Het KNMI kan dat zelfs niet exact zeggen.

In het voorjaar is dat gewoon moeilijk. Koude nachten en veel zon overdag.
Of je laat hem uit, met als gevolg een paar uur een fris huis.

Of je laat hem aan, met als gevolg dat het wat te warm wordt in huis.

Hoort typisch bij April. Eind April gaat hoe dan ook de verwarming uit. Einde stookseizoen.
En je Daikin dan?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:17
[...]

Ik heb dit heel eenvoudig opgelost door het temperatuur setpoint over de dag in stappen te verhogen: 20c om 8:00u, 21c om 11:00u en 22c om 17:00u. De thermostaat van de WP hangt aan de oostzijde van het huis, in de keuken. Als de zon erop staat, gaat de WP 's ochtends niet aan. Geen zon, dan gaat de WP eerder aan. In de winter om 8:00u al, en in het voorjaar afh. temperatuur en zonneinstraling. Werkt voor ons prima.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Die gebruik ik dan voor de dagen dat het misschien net te fris is. Maar dan hoeft niet heel de vloer warm gestookt te worden.

De hoofdverwarming mitsubishi staat op tijdklok. 10:00 tot 22:00 21 graden.
Die gaat in Mei tot Oktober uit. Dus verwarming op verbieden zetten.

De daikins zijn hoofdzakelijk bedoeld voor koeling, of sporadisch bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
t.oswald schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:28:
[...]

Ik heb de wp al vanaf half april uit. De temperatuur daalt dan nu in de nacht tot net boven de 19 graden. In de ochtend pakt de Daikin l/l airco het heel snel op, daarna de zon en rond 22 uur de airco soms nog even. Kost me tussen de 1,0 en de 2,5 kWh, afhankelijk van de zon. Met de wp was dat aanzienlijk meer en omdat de buffer uit de vloer steeds kleiner werd, gaf het ook geen comfort meer.
Vandaag leuk voorbeeld waarbij de zon het nog laat afweten, al beweert het weerbericht van Tado anders! Heeft tot nu toe 2,1 kWh gekost.
Verheug me ook al op de zomer met een echte airco in plaats van dat waardeloos koelen met de wp.
[Afbeelding]
Ik ga mijn wp ook in de zomer stand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
koevlaas2 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:01:
[...]

Ik ga mijn wp ook in de zomer stand zetten.
Bij mij moet dat nog even wachten vrees ik, de woning koelt in de nacht nog te veel af.
Wat is April dit jaar koud. Vorig jaar lagen de temperaturen dagelijks ongeveer 5 graden hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 16:25
Van de winter een storing gehad in een (eigen) besturingskabeltje in de buitenunit (Zubadan).
Ik kon dat toen voorlopig oplossen door ergens iets te bypassen.

Nu maar eens de buitenunit open gemaakt. Wat een bende!

Een compleet muizenverblijf leek me.
Met blaadjes, zaden, notendoppen (ik heb een hazelaar in de tuin en de buren een walnoot), pluizen (o.a. isolatiemateriaal van de compressor en geluiddempingsmateriaal uit de omkasting) etc.

Het lijkt me dus aan te bevelen om dat jaarlijks eens even te controleren.

Ik ga proberen de opening tussen de koelmiddelleidingen en de kast dicht te maken, want dat is de grootste opening en ik denk dat een muisje daar gemakkelijk door kan.
We hebben ook regelmatig eekhoorns in de tuin, maar ik schat dat die te groot zijn om in de buitenunit te kunnen kruipen.

Iemand nog een tip voor het afdichten van de openingen? Waarmee zou ik dat het beste kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TwV8fv9H/muizen-troep-in-buitenunit.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CLv3FNGY/muizen-troep-in-buitenunit-2.jpg

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
De wat grotere openingen met dun RVS gaas; de kleinere met een of andere kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Muizen komen door gaten van 6mm volgens mijn buurman de ongedierte bestrijder. Dus een boel gaten zijn al snel groot genoeg.

Maar verder is RVS reparatie gaas een goeie idd, als inspiratie:
https://www.gereedschapla...s,-3-stuks-powertec-92424

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 13:26
TriLithium schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:03:
Muizen komen door gaten van 6mm volgens mijn buurman de ongedierte bestrijder. Dus een boel gaten zijn al snel groot genoeg.

Moet je niet oppassen dat je verschillende metalen niet bij elkaar komen? Anders kan er wat gaan "rotten". Dacht dat de finnen vaak alu zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
UdiBenLudi schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:09:
[...]

Moet je niet oppassen dat je verschillende metalen niet bij elkaar komen? Anders kan er wat gaan "rotten". Dacht dat de finnen vaak alu zijn?
Finnen zijn van vlees en bloed. Vinnen zijn van vissen, en soms van metaal of kunststof. :+

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan-rutten
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-01-2023
Itho heeft warmtepompjes van ca. 2,5kW bij B10/W35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
TriLithium schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:03:

Tja, dat komt me bekend voor: bij mij door de luchtinlaat van de automotor, en dwars door het luchtfilter heen gevreten. Nog net niet in de motor terecht gekomen, omdat ik het checkte aan het begin van nieuwe seizoen (was een oldtimer die de winter in opslag staat.)
Dat opgelost door in de grootste opening een stuk zeef gaas te monteren van, ik dacht 4x4 mm. opening.
Sindsdien geen last meer.
bij mij was het belangrijk, dat het gaas over de grootste opening werd gemonteerd, in verband met de luchtweerstand in de aanzuig van de motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1608730

-edit door Glenn0z-

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 1608730 op 28-04-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Iemand enig idee waarom 1 groep van de vloerverwarming het niet zou kunnen doen?
Alles werkt maar de flow op die ene groep blijft zeer beperkt (0,2 l/m). Zelfs met alle andere groepen dicht en vol pompvermogen op die ene groep stroomt het niet sneller.

Ventielen al vol open gedraaid en die groep met leidingwater helemaal doorgespoeld en dat ging goed.
Met de infrarood camera zie ik ook dat de vloer daar kouder is en het is een volledig nieuw systeem.

Kan de verdeler intern voor 1 groep kapot zijn?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik neem aan dat je dat doorspoelen rechtstreeks op de slangen hebt gedaan; daarmee heb je dus niet de toevoer en retour accessoires getest, dus daar zal het probleem zitten, en/of in een onvolledige doorboring van de verbinding met de verdeler zelf.
Kan dus in de afsluit ventiel(en) zitten of in de flowcheck valve als je die hebt; kan blijven plakken inwendig.
Kijk eerst eens naar het ventiel onder de stelmotor, en zie of het pinnetje daaronder wel omhoog komt (=open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 17:13
Ik was vandaag druk aan het klussen in mijn nieuwe huis toen de installateur bij mijn buren kwam omdat de Ecodan daar al een hele poos niet lekker draait, wat blijkt, compressor lek ( niet te spreken over de 4 keer dat de installateur al R410a heeft bijgevuld ),….

Het voordeel van ze is dat het onder garantie valt en als het goed is Alklima deze week de compressor nog komt vervangen…

Iemand dit al eens eerder gehoord bij de Ecodan ( het is een SW75YAA )?

Ik begin hem natuurlijk nu te knijpen gezien ik mijn unit vorige week heb mogen verwelkomen vanuit Spanje, maar Alklima gaat hier natuurlijk geen garantie op verlenen ;-) ( ja i know, ik heb het risisco aanvaard door hem uit Spanje te halen )

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 13:31
HammieDuDe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:23:
Ik was vandaag druk aan het klussen in mijn nieuwe huis toen de installateur bij mijn buren kwam omdat de Ecodan daar al een hele poos niet lekker draait, wat blijkt, compressor lek ( niet te spreken over de 4 keer dat de installateur al R410a heeft bijgevuld ),….

Het voordeel van ze is dat het onder garantie valt en als het goed is Alklima deze week de compressor nog komt vervangen…

Iemand dit al eens eerder gehoord bij de Ecodan ( het is een SW75YAA )?

Ik begin hem natuurlijk nu te knijpen gezien ik mijn unit vorige week heb mogen verwelkomen vanuit Spanje, maar Alklima gaat hier natuurlijk geen garantie op verlenen ;-) ( ja i know, ik heb het risisco aanvaard door hem uit Spanje te halen )
Een Mitsubishi installateur hier uit de buurt wist me te vertellen dat hij zeer regelmatig compressoren van de SW75YAA moest vervangen vanwege defecten. Dat in tegenstelling tot de zwaardere modellen die blijkbaar beter zijn qua compressor. Het was voor hem in ieder geval zo’n ergernis dat hij dat model niet meer installeert. N=1 qua installateur, maar ik heb het dus eerder gehoord....

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Domosapiens overweeg je deze Vaillant warmtepomp, of heb je er één?
Hij staat namelijk op mijn shortlist en ik zou graag een installatie ermee zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Proton_ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:34:
@Domosapiens overweeg je deze Vaillant warmtepomp, of heb je er één?
Hij staat namelijk op mijn shortlist en ik zou graag een installatie ermee zien :)
Ben zelf ook nog op zoek naar ervaringen ...

Mijn dochter & schoonzoon hebben plannen voor een nieuwbouwhuis, dus BENG 2021 normen.

Een eerste offerte bevat de Nibe, type SPLIT AMS 10-8 i.c.m. Nibe BA-SVM.
Dat leek mij een zeer onverstandig idee (lawaai, oude meuk, gas verboden per 2025)

Dus help ik ze, met zoeken naar een beter geschikte LW pomp met SWW.
De capaciteit keuze hangt af van de warmte-verlies-berekening,die nog gemaakt moet worden.

Globale indruk
+ Vaillant voldoet aan de strengere, eerder ingevoerde, Duitse geluidsnormen.
+ Hogere SWW temperaturen zonder electrisch element
+ All-in onderhoud & service contract voor 10 jaar mogelijk
+ daardoor geen reserve delen prijs of verkrijgbaarheid risico
- rare lage capaciteit opgave rondom de 2C (defrosts)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 23:09
@Domosapiens Ik heb de VAILLANT aroTHERM split versie VWL 75/5 (6KW) + unistor boiler/binnenunit recent laten installeren door @koevlaas2. Tot nu toe zeer tevreden, lekker stil.
Toe nu toe is de 6KW wat ruim bemeten voor mijn premie A woning uit 1967 van 125m2 (na-geïsoleerd) maar pomp is ook pas aangesloten eind maart (na de meest kou dus)

-SWW op 55 zonder elektrisch element in 60 minuten klaar
-Legionella run (60°C) in principe ook haalbaar zonder element (heb 1x een verbruik van 1 KWh gezien in de app)

Heb ook de Monoblock versie overwogen, maar de vermogens dip bij A2 gaf kleine angst en daarnaast vanwege praktische zaken bij de installatie (veel isolatie en grote leidingen waren nodig ivm specifieke situatie bij mij) gekozen voor de split versie.
SPlit of monoblock zijn verder bijna gelijkwaardig (qua design en geluid)

Volledige BOM:
https://docs.google.com/s...-cV4JEWo/edit?usp=sharing

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Pagina: 1 ... 94 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.