Dag Tweakers,
Alvast excuses voor de lange post, maar ik kom er niet helemaal uit en hopelijk kunnen jullie mij helpen aan een nuttig antwoord.
Op dit moment zit ik in een stevige discussie met onze aannemer. Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht met een Daikin Altherma 3 inclusief topkoeling functie. Ik weet dat ze ERGA04-08DV als buitenunit gebruiken. Een exact typenummer voor binnen heb ik niet.
De buitenunit voor de warmtepomp is ingetekend op het dak, dat is vanaf dag één zo geweest tot 7 April, toen werd ons doodleuk verteld dat de warmtepomp verplaatst zou worden naar de achtergevel omdat er te veel mensen klaagden over geluidsoverlast van die unit.
Wij krijgen nog een uitbouw, de achtergevel loopt dus in de volledige breedte gelijk met de garage/schuur. Met een kleine dame van nu 17 maanden vinden wij dit gewoon geen geschikte locatie.
Dit is de model woning op een andere locatie, hier is ook aangeven dat verplaatsen een optie was. Later bleek hij in de tekening al standaard op het dak te staan.
Dit is de modelwoning van ons project, was nog niet klaar toen wij gingen kopen. Wat ons betreft echt de perfecte locatie om de buitenunit kwijt te kunnen. Ik heb een andere Tweaker gevonden die ook exact dit huis heeft en hij ook op het dak staat zonder overlast. 'Achter' de buitenunit is een slaapkamer (die we ook in gebruik nemen).
Wij willen deels mee gaan met de denk wijze van de aannemer en zijn best bereid om mee te denken naar een geschikte oplossing, onze gedachte zou dan zijn om de unit rechts van de garage deur te hangen. Aannemer wilt hier niet in mee gaan want dan kom je niet op de 35dB van de erfgrens en beroept zich op een artikel in de koopovereenkomst dat er eenzijdig wijzigingen kunnen plaats vinden als dit noodzakelijk is. Nu is dit niet noodzakelijk, we krijgen namelijk de optie om de unit alsnog op het dak te plaatsen, al is het op eigen risico.
Voor de compleetheid tekenen we hiervoor:
quote: Bouwbedrijf
OP UITDRUKKELIJK VERZOEK VAN OPDRACHTGEVER: verplaatsen van buitenunit naar het platte dak van de aanbouw, uitvoering:
- buitenunit op platte dak, op rubberblokken geplaatst
- beleid van Bouwbedrijf is om de buitenunit conform voorschriften aan de stenen massa van de buitenmuur te bevestigen zo ver mogelijk bij verblijfsruimtes vandaan. Om de kans op geluidsoverlast en of hinderlijke trillingen te minimaliseren
- door het verplaatsen van de buitenunit van de gevel naar het platte dak van de aanbouw kan er hinderlijke geluids- en/of trillingshinder ontstaan. De geluidshinder die in de woning ontstaat kan zelfs boven de geldende normen uitstijgen.
- bouwbedrijf heeft opdrachtgever nadrukkelijk geïnformeerd over de mogelijke geluids- en/of trillingshinder die door het verplaatsen van de buitenunit kan ontstaan
- tegen het advies van het bouwbedrijf in wil opdrachtgever de buitenunit verplaatsen naar het platte dak van de aanbouw
- opdrachtgever verklaard er bekend mee te zijn dat hierdoor hinderlijk geluidsoverlast en/of trillingen kunnen ontstaan en accepteert alle negatieve consequenties die hieruit kunnen voortvloeien
- het verplaatsen van de buitenunit naar het platte dak is derhalve geheel voor eigen rekening en risico van opdrachtgever en vrijwaart het bouwbedrijf van alle negatieve consequenties hiervan.
Nu blijft dus concreet de vraag: Gaan we spijt krijgen van de buitenunit op het dak en moeten we dan maar accepteren om hem aan de achtergevel te hangen? Daar hoor ik weer over dat die dingen zo'n herrie maken dat je elkaar niet meer kan verstaan.