Andrehj schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:21:
@
FXZeRRo85 Op 20 februari had je dit schema ook al gepost, met soortgelijke problemen (de WP moest toen met een erg hoge Ta van 35 graden draaien), en toen heb ik je een advies gegeven om het geheel drastisch te vereenvoudigen.
Ik kan dat advies alleen maar herhalen. Je opstelling is echt veel te complex.
Bedenk ook: Stel dat jou wat overkomt. Hoe gaan je nabestaanden ooit een monteur vinden die hier nog wat mee kan beginnen? Je zadelt ze met een massief probleem op.
Correct, ik heb dat schema destijds geplaats echter was toen de vraag hoe het kon dat de 3wegklep omschakelde naar het tapwater vat als het CV vat op temperatuur was en de parameters van het tapwater niet bereikt waren(terug lezend niet fijn beschreven). Afijn dat is opgelost, klep verkeerd om geïnstalleerd

. Sindsdien werkt prima en blijft het tapwater vat op temperatuur zoals het hoort.
Om je een voorzet te geven voor een drastische vereenvoudiging:
- Verbruik de verbindingen tussen de vaten. Haal die leidingen ook weg.
- Gebruik het linker vat als standaard CV buffervat en sluit dat op de normale manier aan, dus alleen verwarmen met de warmtepomp. Leidingen naar heatpipes weghalen.
- Uit dit buffervat haal je dan op de gebruikelijke manier het water voor je verwarming, via een secundaire pomp.
- Nu kun je ook gewoon een standaard naregeling (of de standaard 2-zone pompgroep van Mitsubishi) toepassen.
- Het rechter (SWW)vat verwarm je met de heatpipes, ook weer op de standaard manier, via de daarvoor bestemde spriaal.
- De andere spiraal is je hygiene spiraal voor je SWW.
- Verder kun je dat vat nog via de driewegklep op de standaard manier vanuit de WP opwarmen. Die zal dat dan alleen doen als de heatpipes onvoldoende warmte hebben toegevoerd.
Met dit voorstel kan je WP op een standaard WAR + thermostaat regeling draaien. En je kunt ook nog naregeling toevoegen. En iedere WP monteur begrijpt hoe het werkt.
In feite is het systeem zoals je schrijft geïnstalleerd.
De leiding tussen de vaten zit dicht met een kogelkraan en is voor installatie gemak ertussen gezet. Juist om het in de toekomst makkelijker te maken mocht dat nodig zijn.
Het weghalen van de solarleiding in het CV vat( linker) is niet perse nodig, dat kan ook geregeld worden via de controller. Verder is het exact zoals je het beschrijft.
Het maakt het idd makkelijker om het cv niet (bij) tevoeden via de solar maar de wens blijft bestaan.
De vraag blijft dus ook hoe ik ga zorgen dat de naregeling de wp aan stuurt (aan/uit zet).
Een aantal opties die ik voorbij heb zien komen:
- Paw-a2w -> WP aansturen-> Wp stuurt secundaire pomp aan.
- Danfoss icon -> regelt zones(en secundairepomp) en stuurt wp aan
P.S. Waarom heb je eigenlijk die heatpipes op het dak gelegd? Er is in dit topic al vele malen aangetoond dat je bij gebruik van een WP veel efficiënter wat meer PV op het dak kan leggen en daarmee (via de WP) dan warm water kunt maken. Dan heb je geen gekloot met stagnatie, want je kunt in de zomer de overtollige energie gewoon aan je energiebedrijf terugleveren, het installatiewerk is veel eenvoudiger en je hoeft niet zo'n onmogelijke complex leidingschema te verzinnen.
Eigenlijk omdat ik het dak al vol heb liggen met PV en een vat nodig had. Uiteindelijk misschien wat te groot geworden maar dat zien we in de zomer maanden wel.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind alle input erg fijn om te krijgen. Ik reageer op dat gene wat jullie schrijven om zaken te verhelderen, niet om het beter te weten.