Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.293 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 20:38
Grolsch schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:10:
[...]

Welk plaatje bedoel je precies? In je linkje staan tientallen plaatjes.

En aansluiten moet je toch altijd met 2 leidingen (aanvoer/retour) of volg ik je niet :?

Dat het maar 1" aansluitingen zijn is geen probleem, die van mij heeft 3/4" aansluitingen, en de WP pompt vrolijk 26L/minuut over het buffervat.
Ik bedoel de simpele principe schema's van pagina 4, schema A en C
Verder doel ik met de dubbele leiding op de opmerking op pagina 6.

De UKV buffervaten hebben een aansluiting van 1", dat is voor de benodigde flow te weinig volgens Nibe, vandaar dat het vat aangesloten dient te worden met 2 leidingen aanvoer en met 2 leidingen retour. In totaal dus 4 aansluitingen nodig. Ondanks dat in mijn beleving 1 aansluiting per retour/aanvoer wel voldoende moet zijn heb ik toch de "regels" van nibe aangehouden.

Bij mij is het nu dus aangesloten zoals op pagina 8, maar het buffer dan zoals op pagina 14 (dus parallel ipv serie).

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
ArjoK schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:37:
[...]

@koevlaas2 wat komt dit er stellig uit. Hoe zit dit? Zoals @chris vw aangaf wordt op warmtepomp weetjes wat anders beweert.
https://warmtepomp-weetje...epompinstallatie/#more-67

De beste intallatie ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Sorry, ging over een Wahlbach doorstroomverwarmer die een verbrande electronica smaak aan het water geeft, maar daar mocht ik hier niet over beginnen dus ik verwijderde de tekst.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 21:15
Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:48:
[...]

De term buffervat wordt in deze discussie eigenlijk niet goed gebruikt. Het buffervat dient niet als buffer voor warmte, maar wordt enkel gebruikt als hydraulische scheiding tussen je primaire circuit (WP) en secundaire circuit (afgiftesysteem).
Het buffervat heb je in de praktijk (zeker met VVW) alleen maar nodig als je naregeling wilt toepassen.
Helemaal eens met je stelling betreffende de warmte opslag, maar niet helemaal met je laatste opmerking, want bij de opstelling zoals door @Grolsch gepromoot en ook door mij toegepast, heb je een aparte pomp voor het verwarmingscircuit, en die heeft, of kàn een grotere opbrengst hebben dan de ingebouwde pomp die bij mij 26 L/min levert; dat kan dan wel eens aan de krappe kant zijn, afhankelijke van de grootte van de installatie.

In geval van de opstelling "C" is er dan het bijkomende nadeel, dat je dan 2 pompen van ongelijke opbrengst in serie zet, waardoor je onnodige circulatie forceert door de 'buffer', wat niet gewenst is; de CV pomp gaat dan water uit de buffer zuigen, omdat de ingebouwde pomp maar een beperkte hoeveelheid water naar de wp terug kan voeren.
Mijns inziens verre van ideaal.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:19
Naalroc schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:14:
[...]

Helemaal eens met je stelling betreffende de warmte opslag, maar niet helemaal met je laatste opmerking, want bij de opstelling zoals door @Grolsch gepromoot en ook door mij toegepast, heb je een aparte pomp voor het verwarmingscircuit, en die heeft, of kàn een grotere opbrengst hebben dan de ingebouwde pomp die bij mij 26 L/min levert; dat kan dan wel eens aan de krappe kant zijn, afhankelijke van de grootte van de installatie.

In geval van de opstelling "C" is er dan het bijkomende nadeel, dat je dan 2 pompen van ongelijke opbrengst in serie zet, waardoor je onnodige circulatie forceert door de 'buffer', wat niet gewenst is; de CV pomp gaat dan water uit de buffer zuigen, omdat de ingebouwde pomp maar een beperkte hoeveelheid water naar de wp terug kan voeren.
Mijns inziens verre van ideaal.
Ik denk dat wij het wel eens zijn, maar jij mij niet goed begreep.
Wat mij betreft zijn er twee mogelijkheden:
  1. Met naregeling. Dan heb je een secundaire pomp, en dus een buffer / hydraulische scheiding. Omdat de pompen nooit precies hetzelfde debiet hebben, wordt er altijd water door de buffer gestuurd, onafhankelijk of je nou aansluit via schema A, B of C.
  2. Zonder naregeling. Dan laat je de WP de temperatuur in huis regelen. Vergelijkbaar met hoe het bij de meeste mensen met een CV-ketel + thermostaat gaat. Dan heb je ook geen buffer nodig, en geen secundaire pomp. Als de (flinke) pomp in de binnenunit niet in staat is om het water door alle vloerverwarmingskringen te pompen, heb je te dunne of te lange leidingen. Ter vergelijking: Ik heb hier 28 kringen. Die staan op 4 na allemaal open. De pomp in de binnenunit staat slechts op stand 3 en pompt hier vrolijk 18 lpm doorheen. Dat is voldoende. Op nominaal vermogen van 8 kW is dat nog steeds maar een dT van 6.4 K.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:15:
[...]

Vraag ik me ook af.
Bij -10 C staat de WP gewoon uit en stook ik met cop=1 vanwege het lawaai (rijtjeshuis)
Was het zo erg dan ? Hier ook niet heel stil maar ik heb wel lekker doorgedraaid op 66hz dag en nacht, qua geluid kon het nog net.
Gelukkig zijn nieuwere modellen een stuk stiller.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@koevlaas2 Zijn dit een beetje normale prijzen?
https://www.shopclima.it/...-6-0-kw-single-phase.html

Met name het geluid dringt door naar de binnenunit.
Een aanwezig gebrom in verschillende toonhoogtes.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2021 14:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:45:

Dat heeft de mijne ook wel, met name bij bepaalde frequenties.
Die prijzen zijn wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat wij het wel eens zijn, maar jij mij niet goed begreep.
Wat mij betreft zijn er twee mogelijkheden:
  1. Met naregeling. Dan heb je een secundaire pomp, en dus een buffer / hydraulische scheiding. Omdat de pompen nooit precies hetzelfde debiet hebben, wordt er altijd water door de buffer gestuurd, onafhankelijk of je nou aansluit via schema A, B of C.
  2. Zonder naregeling. Dan gebruik laat je de WP de temperatuur in huis regelen. Vergelijkbaar met hoe het bij de meeste mensen met een CV-ketel + thermostaat gaat. Dan heb je ook geen buffer nodig, en geen secundaire pomp. Als de (flinke) pomp in de binnenunit niet in staat is om het water door alle vloerverwarmingskringen te pompen, heb je te dunne of te lange leidingen. Ter vergelijking: Ik heb hier 28 kringen. Die staan op 4 na allemaal open. De pomp in de binnenunit staat slechts op stand 3 en pompt hier vrolijk 18 lpm doorheen. Dat is voldoende. Op nominaal vermogen van 8 kW is dat nog steeds maar een dT van 6.4 K.
Mijn reactie was deels ook bedoeld als commentaar op het antwoord van jou op @ArjoK , deze post:
ArjoK in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
, waarin het plaatje is opgenomen van een buffer met 3 aansluitingen en 2 pompen.
Dat gaat volgens mij niet goed, om de redenen die ik in mijn vorige post aangaf: dan gaat de externe pomp retourwater uit de buffer zuigen, omdat er niet voldoende uit de wp komt.
En wat betreft de pomp opbrengst van jouw ingebouwde pomp, dat kan zo zijn; mijn ingebouwde pomp levert zelfs 26L/min, maar de externe kan meer leveren, ligt ook aan het aantal kringen in de vloer, en of het aantal radiatoren dat er nog in het systeem zit.
De essentie van mijn punt is dat ik het ongewenst vind om de 'buffer' aan te sluiten als in de genoemde set-up, met slechts 1 boven en 2 onder aansluitingen, als in het plaatje van ArjoK, hierboven aangehaald.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:00
Naalroc schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:57:
[...]

Mijn reactie was deels ook bedoeld als commentaar op het antwoord van jou op @ArjoK , deze post:
, waarin het plaatje is opgenomen van een buffer met 3 aansluitingen en 2 pompen.
Dat gaat volgens mij niet goed, om de redenen die ik in mijn vorige post aangaf: dan gaat de externe pomp retourwater uit de buffer zuigen, omdat er niet voldoende uit de wp komt.
En wat betreft de pomp opbrengst van jouw ingebouwde pomp, dat kan zo zijn; mijn ingebouwde pomp levert zelfs 26L/min, maar de externe kan meer leveren, ligt ook aan het aantal kringen in de vloer, en of het aantal radiatoren dat er nog in het systeem zit.
De essentie van mijn punt is dat ik het ongewenst vind om de 'buffer' aan te sluiten als in de genoemde set-up, met slechts 1 boven en 2 onder aansluitingen, als in het plaatje van ArjoK, hierboven aangehaald.
Maar ook met 4 aansluitingen heb je, in de situatie die je beschrijft, dat de CV pomp meer uit de buffer trekt dan de WP er in stopt dus deel van CV retour gaat direct de CV weer in. Alleen als je buffer zeer gelaagd is en blijft zal 4 aansluitingen gunstiger kunnen zijn, tot al je water in buffer is 'ververst' met retour uit CV.
In mijn situatie met een buffertje van 50 liter (puur dus hydrolische ontkoppeling) is het vat bijna ideaal gemengd als de WP aan het pompen is (ik heb hem ook nog eens liggend om ruimte te besparen). Bij 4 aansluitingen is dan Tr WP gelijk aan Tin CV.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Naalroc schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:57:
[...]

Dat doet ie ook met 4 aansluitingen. Teken het maar eens rustig uit. Stel de WP levert 20 lpm, en de externe pomp verpompt 25 lpm. Dan komt trekt die externe pomp altijd 5 lpm uit de buffer. Of de aanvoer dan met een T-stuk aan de buffer hangt, of dwars door de buffer loopt maakt daarvoor helemaal niets uit.

Het voordeel van de methode met het T-stuk is dat je maximaal water uit de WP haalt, en dus minimaal menging hebt. Hoeveel dat in de praktijk uit maakt weet ik niet, want ik heb zelf geen buffervat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:38
Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:01:
[...]

Dat doet ie ook met 4 aansluitingen. Teken het maar eens rustig uit. Stel de WP levert 20 lpm, en de externe pomp verpompt 25 lpm. Dan komt trekt die externe pomp altijd 5 lpm uit de buffer. Of de aanvoer dan met een T-stuk aan de buffer hangt, of dwars door de buffer loopt maakt daarvoor helemaal niets uit.

Het voordeel van de methode met het T-stuk is dat je maximaal water uit de WP haalt, en dus minimaal menging hebt. Hoeveel dat in de praktijk uit maakt weet ik niet, want ik heb zelf geen buffervat.
Ik zie hier hetzelfde fenomeen: de cv aanvoer is ongeveer gelijk aan de WP retour. Er wordt dus gemengd in de buffer. Van 1:1 oversteken bovenin is hier geen sprake. De flow van 1600l/u van de WP veroorzaakt zoveel stroming in het 50 liter vaatje dat alles mooi gemengd wordt. En dan heb ik een CV flow die ongeveer de helft is van de WP flow.

Met de wetenschap van nu zou ik achteraf ook gekozen hebben voor de oplossing met het T-stuk in de aanvoer; dan is de aanvoer van de CV in ieder geval meer hetzelfde aan wat de WP aanvoerd. Ik kan mij voorstellen dat issue bij een groter / hoger buffer minder speelt, en dat er dan meer gelaagdheid ontstaat. Bij mij de CV aanvoer altijd zo'n 1,5 á 2 graden lager dan de WP aanvoer. Het kost dus COP.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Fullpower schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:13:
Ik zie hier hetzelfde fenomeen: de cv aanvoer is ongeveer gelijk aan de WP retour. Er wordt dus gemengd in de buffer. Van 1:1 oversteken bovenin is hier geen sprake. De flow van 1600l/u van de WP veroorzaakt zoveel stroming in het 50 liter vaatje dat alles mooi gemengd wordt. En dan heb ik een CV flow die ongeveer de helft is van de WP flow.

Met de wetenschap van nu zou ik achteraf ook gekozen hebben voor de oplossing met het T-stuk in de aanvoer; dan is de aanvoer van de CV in ieder geval meer hetzelfde aan wat de WP aanvoerd. Ik kan mij voorstellen dat issue bij een groter / hoger buffer minder speelt, en dat er dan meer gelaagdheid ontstaat. Bij mij de CV aanvoer altijd zo'n 1,5 á 2 graden lager dan de WP aanvoer. Het kost dus COP.
Kun je dat T-stuk niet alsnog inbouwen? Als je je een paar uurtjes druk maakt zit ie er toch tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:45:

Kan je geen flexibel deel ertussen maken dan die de trilling dempt? Gaat niet om geluid buiten dus?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Ja geluid buiten ook wel.
Omgeven door muren, maar dat wist je al. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:25:
@Rol-Co Ja geluid buiten ook wel.
Omgeven door muren, maar dat wist je al. ;)
Ja daarom, ik ben bang dat het niet uit maakt wat je daar neer zet, net of je door een trechter staat te roepen he. ;)
Als je die buiten unit nou eens verplaatst naar de voorkant huis, naast je voordeur bijv. Dan ben je ook klaar toch?
Alleen even de andere kant onder de fundering door... :P

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:19:
[...]

Kun je dat T-stuk niet alsnog inbouwen? Als je je een paar uurtjes druk maakt zit ie er toch tussen?
& @Fullpower , @ArjoK Jullie hebben helemaal gelijk, het maakt niet uit; alleen, ik heb een 200L buffer; op dít moment is de aanvoer van de WP exact 1,0*C hoger (dus vóór de buffer) dan de aanvoer bijn de CV, en die meetpunten liggen ca 7 meter van elkaar af.
( wp temp gemeten waar het uit de wp komt, en voor de cv waar het de verdeler in gaat).
DeltaT over de wp in- uitgang is nu 3,1*C, om 17:51 aangesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-10 19:32
Vraagje. De paw-a2w-rtwired is die aan de muur op te hangen? Iemand mogelijk een foto hoe deze er aan de achterkant/zijkant uit ziet?
Vind namelijk geen info of afbeeldingen of het ophangen mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
FXZeRRo85 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:22:
Vraagje. De paw-a2w-rtwired is die aan de muur op te hangen? Iemand mogelijk een foto hoe deze er aan de achterkant/zijkant uit ziet?
Vind namelijk geen info of afbeeldingen of het ophangen mogelijk is.
Ja, dat kan. Hangt hier aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Oke, bedankt voor de info @Andrehj

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Monitoring maart 2021
April is de laatste monitoring deze winter. Ik zal dan een totaal overzicht geven.
Daarna wordt mei t/m september als een periode genomen omdat er weinig energie wordt verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iETnrqyrs4Z8YNHeSKpOh3cVV9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t53U25Q6ThzV1PEXURVAxWgG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxfuRXe8QjZLeO-m3D7-ZUSMq9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M69pzlZj77T0Hu1E38JiaQGo.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-10 22:02
Heel erg bedankt, @Tomexergie, voor je niet aflatende werk met het bijhouden van de monitoring-data van inmiddels tientallen wp-gebruikers. Prachtig praktijkbewijs dat de warmtepomp in heel veel verschillende omstandigheden, en bij een range aan aanvoertemperaturen werkt én eigenlijk altijd een (vanuit milieu-oogpunt) goede tot uitstekende MCOP haalt. Mijn indruk is zelfs dat die over de hele linie stijgt in de loop der jaren, maar dat kan ook de voortgang der techniek zijn.

Hoe dan ook: een perfect tegengif tegen al die horror-verhalen over de warmtepomp.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:15:
[...]

Vraag ik me ook af.
Bij -10 C staat de WP gewoon uit en stook ik met cop=1 vanwege het lawaai (rijtjeshuis)
Heb je nog geprobeerd om de aanvoertemp te verlagen naar 25, flow terugschroeven dan moduleert je machine hopelijk ook terug maar komt er toch nog wat warmte uit de machine ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2 Nee niet geprobeerd.
Ga ik nog even testen nu het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:41:
@koevlaas2 Nee niet geprobeerd.
Ga ik nog even testen nu het nog kan.
In de nacht bij -6c bedoel je ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 20:07
Nachtverlaging / uit zetten: Wat is zuinig?

Ook in deze nachten met -2/-3 heb ik vanaf 23.00 de WP uit staan en om 8.00 gaat die weer aan. In de ochtend is het niet te koud binnen dus voor comfort is het prima (koelt afgelopen nacht 1 graad af tussen 23.00-8.00). Er wordt dan een lange run gedaan die afhankelijk van de zoninstraling stopt tussen 13.00-16.00. In de avond gaat die vaak nog voor 2e run tot 23.00.

Ik kies hiervoor zodat de WP vooral draait wanneer het buiten warmer is --> rendement hoger en ook minder defrosts. Klopt mijn aanname dat dit inderdaad het zuinigst is? Ta staat vast op 26 graden met dit weer. Geen WAR regeling, enkel thermostaat met kleine hysteresis.

Voorbeeld van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVsPvinbvf8NZzcxFAtcvOVtyVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4IKDbBJGjEqDFHPbe4bdq1B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door vandermark op 13-04-2021 10:09 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-10 19:35
vandermark schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:00:

Ook in deze nachten met -2/-3 heb ik vanaf 23.00 de WP uit staan en om 8.00 gaat die weer aan. In de ochtend is het niet te koud binnen dus voor comfort is het prima (koelt afgelopen nacht 1 graad af tussen 23.00-8.00). Er wordt dan een lange run gedaan die afhankelijk van de zoninstraling stopt tussen 13.00-16.00. In de avond gaat die vaak nog voor 2e run tot 23.00.

Ik kies hiervoor zodat de WP vooral draait wanneer het buiten warmer is --> rendement hoger en ook minder defrosts. Klopt mijn aanname dat dit inderdaad het zuinigst is? Ta staat vast op 26 graden met dit weer. Geen WAR regeling, enkel thermostaat met kleine hysteresis.

Voorbeeld van gisteren:
[Afbeelding]
Kun je de buitentemp er eens bij plotten? Volgens mij is 's ochtens zo'n beetje het koudste moment van de dag. Met die theorie in het achterhoofd zou je dus beter kunnen stoppen tussen 5u/10u sochtends en je verwarming buiten die tijden laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 20:07
B-lex schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:15:
[...]

Kun je de buitentemp er eens bij plotten? Volgens mij is 's ochtens zo'n beetje het koudste moment van de dag. Met die theorie in het achterhoofd zou je dus beter kunnen stoppen tussen 5u/10u sochtends en je verwarming buiten die tijden laten draaien.
Vanaf 8.00 wordt het veelal snel warmer en begint de zon te schijnen op de WP. Dat is reden voor start om 8.00:

T-buiten van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_CmHrx65QoRxsMQAOjt1TcwxxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5sVALSh1xDVb8T68wM2FRSb.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-10 19:35
vandermark schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:26:
[...]

Vanaf 8.00 wordt het veelal snel warmer en begint de zon te schijnen op de WP. Dat is reden voor start om 8.00:

T-buiten van gisteren:
[Afbeelding]
Lijkt me in jouw situatie prima dan toch? Ik draai 24/7 WAR + Thermostaat op 21C vanwege matige isolatie en weinig thermische massa. Anders duurt het 's ochtends te lang voor de woning weer bijgetrokken is. Lagere SCOP neem ik voor lief, comfort is me meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK

Voorbeeld van gisteren:
[Afbeelding]
Deze aanname lijkt mij te kloppen. Ik word wel wat jaloers op het geringe warmteverlies van jouw woning, mijn woning koelt heel wat sneller af.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voorbeeld van gisteren:
[Afbeelding]
08.00 is vaak wel het koudste moment van de dag, daarom draai ik vanaf 10:00 tot 22:00.

In de praktijk betekent dit dat de WP er meestal "ergens" in de middag mee stopt, en er op het warmste moment van de dag verwarmd wordt, terwijl de PV de meeste stroom levert (direct verbruik).

Gisteren heeft de WP gelopen van 10:00 t/m 15.30, incl. SWW run om 14.00.

Als het zoals nu 's nachts nog vriest zet ik vaak rond 19.00 de houtkachel aan, dus daarom gaat de WP 's avonds niet meer aan. Als ik de houtkachel niet aan zou steken begint mijn WP ook weer rond +- 20.00 te verwarmen tot 22:00.

Maar wat bij mij goed werkt hoeft bij jou niet goed te werken, iedere situatie is uniek.

Wel is het overal zo dat rond 08.00 het net het koudste moment van de dag is, en dat de PV panelen overdag de meeste stroom leveren.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09 06:19
Wel is het overal zo dat rond 08.00 het net het koudste moment van de dag is, en dat de PV panelen overdag de meeste stroom leveren.
dat koudste moment van de dag zal hartje winter nog wel later liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
Ik heb het hier nog iets anders ingeregeld, bij aanwezigheid overdag van 08.30 tot 16.00 op 21gr en 16.00-23.00 op 21,5 om wat warmtevraag te generen. We hebben veel zonlicht inval wat overdag de temperatuur aardig kan boosten, nadeel is dat we die warmte relatief snel kwijt raken in de nacht, een warme vloer doet dat niet. Daarom bovenstaande.

Ta 32. Ik kan ook met 26-28 toe maar we houden er wel van om een beetje warmte te voelen aan de vloer.

Overigens heb ik sinds april met mijn oost-west opstelling 2x16 panelen van 08.00-19.00 (bijna) altijd meer dan 2kW aan PV opwek,

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:04:
[...]

08.00 is vaak wel het koudste moment van de dag, daarom draai ik vanaf 10:00 tot 22:00.
*knip*
Het is mijn ervaring dat zo net rond zonsopkomst, of soms iets later het koudste moment van de dag is.
Belangrijke parameters zijn: al dan niet een wolkendek en lucht vochtigheid.

Heb onderstaande tekst na wat zoeken even van het internet geplukt.

De reden is simpel : Wij danken onze warmte vooral aan de Zon. Wanneer de Zon verdwijnt koelt het dus af . Bij Zonsopgang heeft de Aarde dus een hele nacht kunnen afkoelen .Wanneer de Zon (of het licht bij bewolking) terug verschijnt zal het heel vlug weer warmer worden.
Het is nu wel zo , dat de Aarde het meeste afkoelt bij een heldere en droge lucht en dat dit veel minder is bij een dik wolkendek. Dat wolkendek heeft een beetje effect als een dekentje. Het vertraagt het afkoeleffect.
Op plaatsen die een heel heldere nacht hebben en waar de luchtvochtigheid zeer laag is zullen de temperaturen nog extremer zijn. vb: Op sommige plaatsen in de Sahara kan het 's middags 40°C zijn terwijl het 's nachts -10°C is. Hoe vochtiger de lucht , Hoe beter wij de temperatuur aanvoelen. Bij sneeuw en -1°C heb je vlugger koude voeten dan bij -10°C maar heel droge lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 14-04-2021 10:31 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Gemiddeld was het de afgelopen maanden het koudst om 6 uur 's ochtends (althans, bij mij op het dak). Het warmst om 14 uur. Het verschil is verbazingwekkend klein. De gemiddelde temperatuur om 6 uur 's ochtends is 3.0 graden, om 14 uur was dat 7.8. De minima/maxima zijn -10 tot 13 om 6 uur en -5 tot 26 om 14 uur.

Voor de hele tabel, zie hieronder. Dit zijn gemiddelden over 14,000 metingen in de periode 10-12-2020 tot nu .

UurGemiddelde temperatuurMinimum temperatuurMaximum temperatuur
03.7-813
13.5-813
23.3-913
33.3-913
43.2-1013
53.1-1013
63.0-1013
73.1-1013
83.6-1014
94.5-916
105.5-720
116.3-523
127.2-525
137.6-526
147.8-526
157.7-626
167.3-626
176.7-726
186.0-725
195.3-723
204.9-819
214.5-816
224.2-814
233.9-813

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt, zie hieronder mijn grafiek van de afgelopen 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tVNk3du.jpg

Zo tegen 08.00 is het koudste moment van de dag, daarna gaat de temperatuur snel omhoog.

Vandaar dat ik om 10.00 begin met verwarmen, en niet om 08.00.

Bij mensen die 24 uur per dag verwarmen zoals bijv. Dylantje zie je dat de WP snachts dus een slechtere COP heeft en loopt te defrosten, en dat de WP overdag uitgaat omdat het buiten te warm wordt, of de ruimtetemperatuur loopt op richting de 23 graden als het buiten net niet warm genoeg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:35

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:02:
Klopt, zie hieronder mijn grafiek van de afgelopen 24 uur.

[Afbeelding]

Zo tegen 08.00 is het koudste moment van de dag, daarna gaat de temperatuur snel omhoog.

Vandaar dat ik om 10.00 begin met verwarmen, en niet om 08.00.

Bij mensen die 24 uur per dag verwarmen zoals bijv. Dylantje zie je dat de WP snachts dus een slechtere COP heeft en loopt te defrosten, en dat de WP overdag uitgaat omdat het buiten te warm wordt, of de ruimtetemperatuur loopt op richting de 23 graden als het buiten net niet warm genoeg wordt.
Maar krijg je dan niet dat je de wp op 10:00 vrijgeeft om te verwarmen dat hij dan maar heel kort draait omdat de zon de boel dan overneemt? Met andere woorden, smorgens een oncomfortabel huis?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@Japie.G Dat zal bij @Grolsch wel meevallen. Ik zie dat zijn Tmin woonkamer 20,4 was en Tmax 22,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ArjoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:09:
@Japie.G Dat zal bij @Grolsch wel meevallen. Ik zie dat zijn Tmin woonkamer 20,4 was en Tmax 22,3
Zie ik indd, echter 20,4 zonder dat de wp aanstaat voelt in mijn 2018 huis minder comfortabel dan 20,4 terwijl dat wp draait. Of zou dat placebo effect zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:06:
[...]

Maar krijg je dan niet dat je de wp op 10:00 vrijgeeft om te verwarmen dat hij dan maar heel kort draait omdat de zon de boel dan overneemt? Met andere woorden, smorgens een oncomfortabel huis?
Nee, omdat ik zone regeling heb is het alleen de woonkeuken die bij veel zon er snel mee stopt, de rest van de woning (waar nodig) wordt wel verwarmd.

De keuken is zelfs 's avonds om 22.00 nog 21,5 graden.

Gisteren is de WP er bij mij rond 15.00 mee gestopt, toen was het overal warm genoeg.

Door de massa blijven de vloeren ook heel erg lang warm, voelt niet koud aan.

Ik kan wel merken dat in onze garage de vloer wel echt een stuk kouder is, setpoint is daar 18 graden, en die vloer heeft al weken geen warm CV water gezien.
ArjoK schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:09:
Die waarde van de woonkamer moet je met een korreltje zout (lees blokje hout :+ ) lezen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K3aEODK.jpg

3 x raden hoe laat ik de houtkachel heb aangestoken >:)

Maar je ziet dat de WP vanaf 10.00 de woonkamer loop te verwarmen, en rond 15.00 was setpoint (21 graden) gehaad, toen ging de WP uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 14-04-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

aaaahja tuurlijk. Die zone regeling. Das toch wel echt geweldig in jouw geval zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:43
Voor mij heeft het nu nauwelijks nog zin om de wp aan te zetten. De buffer is nu wel zo ongeveer uit de vloer verdwenen waardoor een paar uur aanzetten nauwelijks iets oplevert. Zodra de zon in de kamer komt, stijgt de kamertemperatuur in korte tijd tot boven de 21 graden. De tijd tussen opstaan en zon overbrug ik nu desgewenst met mijn Daikin airco. Die brengt de huiskamer binnen een uur van 19.9 naar 21.1, waarna de zon het overneemt. Dus voor mij einde wp seizoen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:53
Hier helaas niet.. De woning van de buren verspringt, net naar het zuiden toe. Wij hebben vroeg in de ochtend even zon, maar dan is hij heel lang weg en komt echt pas weer rond 6 uur de woning binnen (ivm uitspringen van de woning naast ons + uitbouw van hen). Daarom staat hij altijd wel aan, maar over het algemeen niet heel veel.. We verliezen niet zo superveel warmte (rond de 1 graden per nacht) dus hoeven ook relatief weinig te stoken (niet zo weinig als hierboven maar toch :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek om voor mijn eigen monoblock de "ideale" plek te vinden op mijn dak(terras). De ene hoek is ideaal omdat dat recht boven de plek zit waar de huidige dakdoorvoer zit (voor CV ketel) en dus ook de meest logische plek voor de doorvoer van de WP buizen. Echter andere kant van het dak is ideaal ivm afstand tot buren en uitblaas richting een plek waar nooit iemand op het terras zal zitten.

Probleem is uiteraard dat als ik de WP daar plaats ik ofwel buizen (zichtbaar) door mijn woonkamer heb lopen, of ze moeten een afstand van zo'n 7 meter overbruggen buiten.

Wat is jullie ervaring met hoe goed dit te isoleren is als de buizen buitenom lopen? Ik heb in principe alle ruimte (buiten) om meerdere dikke lagen isolatie om de buizen heen te leggen. Of is dit een no-go en moet ik op zoek naar een plan B (of eventueel een split unit gaan overwegen)?

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-10 21:46
Fatsoenlijk isoleren. Bij mij lopen ze 6m door de grond en dan nog ongeveer 1m bovengronds. De Ta tov Tb is maar 10-20 graden hoger dan die van je woning tov de Tb. Omdat het zo'n klein oppervlak is, kun je prima wat compactere (duurdere) isolatie nemen.

Edit: Enige waar je eens over na moet denken is of je hem per se op het dak wil hebben

[ Voor 15% gewijzigd door LangeFries op 14-04-2021 20:13 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Welke naregelingen(zoneregeling) gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen qua gebruik en installatie?

Met de verbouwing in juni/juli ga ik nieuwe vloer verwarming leggen +/-85m2 op h.o.h. 5cm en zal worden aangesloten op een gesloten verdeler, gevoed door een WP met hydraulisch gescheiden buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
FXZeRRo85 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:21:
Welke naregelingen(zoneregeling) gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen qua gebruik en installatie?

Met de verbouwing in juni/juli ga ik nieuwe vloer verwarming leggen +/-85m2 op h.o.h. 5cm en zal worden aangesloten op een gesloten verdeler, gevoed door een WP met hydraulisch gescheiden buffervat.
Ik gebruik Evohome voor de naregeling.

5cm h.o.h. dat is nogal dicht op elkaar, lijkt me erg lastig worden met leggen, en ook erg veel, bij 85m2 heb je al minimaal 1700m leiding nodig, en dus 17 groepen uitgaande van een max van 100m per groep.

[ Voor 3% gewijzigd door format5 op 15-04-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Het is idd kort op elkaar maar wel te doen. Bij een kameraad ook samen gelegd.

Heb het even uitgetekend en worden groepen van 85mtr, zijn er dan 18 op de beneden verdieping.

Wat ik eigenlijk zoek is dat de naregeling de warmtepomp gaat bedienen(aan/uit).
Nu lees ik dat @Grolsch daar wel goede ervaringen mee heeft.
Wilde in eerste instantie de paw-a2w installeren maar dat lijkt me niet handig met naregeling. Volgens mij heb je dan er veel thermostaten hangen en dat vind ik niet mooi.
Ik wil 4-6 zones maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 12:18
FXZeRRo85 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:54:

Heb het even uitgetekend en worden groepen van 85mtr, zijn er dan 18 op de beneden verdieping.

Wat ik eigenlijk zoek is dat de naregeling de warmtepomp gaat bedienen(aan/uit).
Wilde in eerste instantie de paw-a2w installeren maar dat lijkt me niet handig met naregeling. Volgens mij heb je dan er veel thermostaten hangen en dat vind ik niet mooi.
Ik wil 4-6 zones maken.
Ik gebruik hier het Danfoss Icon systeem voor naregeling, en dat werkt prima. Groot voordeel (voor mij dan) is dat alle thermostaten draadloos of bedraad aangelegd kunnen worden in hetzelfde afdekraam als je schakelmeteriaal. De Danfoss controller zet de WP aan/uit (potentiaalvrij contact op de controller), en regelt de secundaire pomp voor de vloerverwarming (230V relais op de controller). Automatisch overschakelen naar koelen werkt ook, de WP schakelt een relais en daar zit de controller weer op aangesloten.

Het enige wat er niet op zit is een minimale nalooptijd; in theorie kan hij de WP vragen om 1 minuut te verwarmen, en dat is volgens de handleiding niet zo goed voor de compressor (moet minimaal 10 minuten draaien). Dat had ik eerst opgelost met een arduino ertussen, maar is nu niet meer nodig omdat ik de badkamer vloerverwarming continue open laat, ook al is er geen warmtevraag.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:44

FTL

Onze nieuwbouwwoning is opgeleverd; we houden nu voor het eerst het energieverbruik bij.

Bouwjaar is dus 2020/2021. Oppervlakte/inhoud: 200m2 / 900m3.
We hebben op begane grond en verdiepingsvloer vloerverwarming.

De warmtepomp bestaat uit

- Nibe AMS 10-8
- Nibe HBS-05 binnenunit
- Nibe SMO-40 als regelunit
- Nibe VPB 300 -R boiler (280l)

Nu was ons stroomverbruik gisteren: 49kWh, weet dat er iets vorst was maar zijn dit normale waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@FTL Nee dat is veel te veel. Voor een huis uit 2021. Er zal waarschijnlijk nog wel veel vocht in de woning zitten wat wellicht nog wel meespeelt. Maar 49 Kwh per dag lijkt mij te veel. Laat de installateur er naar kijken

[ Voor 53% gewijzigd door Possible op 15-04-2021 09:39 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
LangeFries schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:12:
Fatsoenlijk isoleren. Bij mij lopen ze 6m door de grond en dan nog ongeveer 1m bovengronds. De Ta tov Tb is maar 10-20 graden hoger dan die van je woning tov de Tb. Omdat het zo'n klein oppervlak is, kun je prima wat compactere (duurdere) isolatie nemen.

Edit: Enige waar je eens over na moet denken is of je hem per se op het dak wil hebben
Thanks! Dat was idd ook wat ik dacht...

Helaas is het het dak, of een gas-CV.... Tuin heb ik niet, gevel staat boven de straat en is beschermd stadsgezicht.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:36:
Onze nieuwbouwwoning is opgeleverd; we houden nu voor het eerst het energieverbruik bij.

- Nibe AMS 10-8
- Nibe HBS-05 binnenunit

Nu was ons stroomverbruik gisteren: 49kWh, weet dat er iets vorst was maar zijn dit normale waarden?
Welk verbruik hou je bij?
Van de wp of van heel het huis?

Ter vergelijking, bij mij heeft de wp gisteren 25kWh gebruikt (incl legionella preventie) maar heel het huishouden is er 63kWh gebruikt. Maar bij mij is het dan wel een woning ui 1978

De strekking is dus, hangt er van af wat je meet of het veel is ja of nee.

@Possible Ik vind het een beetje voorbarig om meteen te zeggen dat de installateur er naar moet kijken, je weet tenslotte (nog) niet wat hij gemeten heeft. Misschien heeft hij wel een elektrische auto opgeladen binnen die 49kWh. Als het alleen de WP is ben ik het waarschijnlijk wel met je eens.

[ Voor 21% gewijzigd door format5 op 15-04-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50

- Nibe AMS 10-8
- Nibe HBS-05 binnenunit

49kWh in 24 uur, dat ongeveer constant 2.000Watt opgenomen vermogen.
Met een gemiddelde COP van 4 is er dan dus constant 8.000Watt je huis in gestuurd. Met zoveel vermogen in een vrijwel nieuw huis zou het nu een sauna moeten zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
format5 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:41:
[...]

Ter vergelijking, bij mij heeft de wp gisteren 25kWh gebruikt (incl legionella preventie) maar heel het huishouden is er 63kWh gebruikt. Maar bij mij is het dan wel een woning ui 1978

@Possible Ik vind het een beetje voorbarig om meteen te zeggen dat de installateur er naar moet kijken, je weet tenslotte (nog) niet wat hij gemeten heeft. Misschien heeft hij wel een elektrische auto opgeladen binnen die 49kWh. Als het alleen de WP is ben ik het waarschijnlijk wel met je eens.
Ervan uitgaande inderdaad dat het alleen de wp is ja je hebt gelijk

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@sjimmie Hoeft niet helemaal zo te zijn. Je hebt in mijn beleving nog teweinig info.
Stel, het huis is opgeleverd met een temp van +/- 10 graden en je begint meteen met stoken naar 20 (wel af te raden lijkt me) de boiler is ook nog koud. Dan kan je in 24 uur best veel warmte in moeten brengen.

Nog maals denk ik dat we te weinig info hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-10 16:33

- Nibe AMS 10-8
- Nibe HBS-05 binnenunit

Hier gisteren 45 kWh verbruikt met de WP (F2040-16). Inhoud woning is 333m2 en 1370m3 uit 1972.
Isolatie is niet zo goed als de huidige maatstaven dus ik denk dat 49 kWh in jouw geval veel te hoog is.
Meet je alle 4 de apparaten afzonderlijk en opgeteld is dat 49 kWh?

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

format5 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:41:
[...]

Het is alleen de warmtepomp; we wonen er nog niet en het is het enige elektrische apparaat in het huis op dit moment. Over 14 dagen had hij 564kWh op de slimme meter qua verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

martgom schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:49:
[...]

Hier gisteren 45 kWh verbruikt met de WP (F2040-16). Inhoud woning is 333m2 en 1370m3 uit 1972.
Isolatie is niet zo goed als de huidige maatstaven dus ik denk dat 49 kWh in jouw geval veel te hoog is.
Meet je alle 4 de apparaten afzonderlijk en opgeteld is dat 49 kWh?
Aangezien er nog geen andere apparaten in huis zijn kijk ik op de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

format5 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:47:
@sjimmie Hoeft niet helemaal zo te zijn. Je hebt in mijn beleving nog teweinig info.
Stel, het huis is opgeleverd met een temp van +/- 10 graden en je begint meteen met stoken naar 20 (wel af te raden lijkt me) de boiler is ook nog koud. Dan kan je in 24 uur best veel warmte in moeten brengen.

Nog maals denk ik dat we te weinig info hebben.
Huis is al op temperatuur voordat ik deze meting begon. Vaste temperatuur zonder verlagingen. Ben niet aan het opstoken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martgom
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:52:
[...]

Aangezien er nog geen andere apparaten in huis zijn kijk ik op de slimme meter.
Vast al wel geprobeerd, maar heb je de WP al eens uitgezet en gekeken of er heel toevallig een ander apparaat stroom verbruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik wil 4-6 zones maken.
Ik zou ook Danfoss toepassen, ik heb nog het Danfoss CF2+ systeem, maar dat is "oud", tegenwoordig is dat het Icon systeem zoals @Rockster aangeeft.
Rockster schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:29:
[...]

Ik gebruik hier het Danfoss Icon systeem voor naregeling, en dat werkt prima. Groot voordeel (voor mij dan) is dat alle thermostaten draadloos of bedraad aangelegd kunnen worden in hetzelfde afdekraam als je schakelmeteriaal. De Danfoss controller zet de WP aan/uit (potentiaalvrij contact op de controller), en regelt de secundaire pomp voor de vloerverwarming (230V relais op de controller). Automatisch overschakelen naar koelen werkt ook, de WP schakelt een relais en daar zit de controller weer op aangesloten.

Het enige wat er niet op zit is een minimale nalooptijd; in theorie kan hij de WP vragen om 1 minuut te verwarmen, en dat is volgens de handleiding niet zo goed voor de compressor (moet minimaal 10 minuten draaien). Dat had ik eerst opgelost met een arduino ertussen, maar is nu niet meer nodig omdat ik de badkamer vloerverwarming continue open laat, ook al is er geen warmtevraag.
Ik laat de secundaire pomp schakelen door mijn Mitsubishi.

Kort samen gevat, als 1 van zones warmtebehoefte heeft (in mijn geval 9 stuks) gaat er een "AAN" signaal naar de binnenunit van mijn WP. De binnenunit zet zowel interne waterpomp als secundaire waterpomp aan.

Minimale nalooptijd regel je niet in een thermostaat, maar in de warmtepomp. Bij mij loopt de waterpomp 1 minuut na. Ik snap niet zo goed wat de compressor hier mee te maken heeft :?

Mijn Danfoss zorgt wel voor een minimale UIT periode van 20 minuten, zodat hij niet kan gaan pendelen door thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

martgom schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:54:
[...]

Vast al wel geprobeerd, maar heb je de WP al eens uitgezet en gekeken of er heel toevallig een ander apparaat stroom verbruikt?
Er is nog niets anders in huis helaas. Geen inrichting, geen keuken, geen radio. Kan wel een dag proberen. Maar voor alleen de warmtepomp zou het dus veel te veel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:57:
[...]

Er is nog niets anders in huis helaas. Geen inrichting, geen keuken, geen radio. Kan wel een dag proberen. Maar voor alleen de warmtepomp zou het dus veel te veel zijn?
Ja voor deze woning zou dat veel te veel zijn. Zou eerst de WP eens uitzetten om uit te sluiten dat er niet ergens iets anders is wat je over het hoofd ziet, zie je niet ergens een dikke grijze kabel naar de zolder van de buren lopen vanuit jouw meterkast? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@FTL op basis van wat je allemaal vertelt zou ik me zorgen maken als het mijn huis+wp zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

martgom schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:58:
[...]

Ja voor deze woning zou dat veel te veel zijn. Zou eerst de WP eens uitzetten om uit te sluiten dat er niet ergens iets anders is wat je over het hoofd ziet, zie je niet ergens een dikke grijze kabel naar de zolder van de buren lopen vanuit jouw meterkast? 8)7
Haha, hij is wel altijd zo blij me te zien de laatste tijd. Kweekt er plantjes mee.
Zal eens alles uitzetten, kijken wat het effect is. Als dit stookgedrag zo doorgaat ben ik bang dat het niet zo efficient is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 13:53
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:57:
[...]

Draait de buitenunit wel? Is hij niet op backup 1:1 aan het draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 12:18
Grolsch schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:55:

[...]

Minimale nalooptijd regel je niet in een thermostaat, maar in de warmtepomp. Bij mij loopt de waterpomp 1 minuut na. Ik snap niet zo goed wat de compressor hier mee te maken heeft :?

Mijn Danfoss zorgt wel voor een minimale UIT periode van 20 minuten, zodat hij niet kan gaan pendelen door thermostaat.
Misschien gebruik ik de verkeerde term (of begrijp ik de service installation manual niet goed ;) ). In de installation manual staat in paragraaf 5.2 onder "Signal inputs" dat IN1 gebruikt wordt voor Room Thermostat 1 input. Er staat "*1" achter, en onder die tabel staat:

"*1: Set the ON/OFF cycle time of the room thermostat for 10 minutes or more; otherwise the compressor may be damaged"

Wat ik bedoel met nalooptijd is eigenlijk de minimum duur van de warmtevraag.

[ Voor 1% gewijzigd door Rockster op 15-04-2021 10:20 . Reden: Instalaltion manual ipv service manual ]

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:51:
[...]
Het is alleen de warmtepomp; we wonen er nog niet en het is het enige elektrische apparaat in het huis op dit moment. Over 14 dagen had hij 564kWh op de slimme meter qua verschil
Ik las dat de woning al op temperatuur was voordat je de meting begon: dan neem ik aan dat de boiler ook is opgewarmd. Mogelijke redenen waarom er dan toch zoveel energie wordt verbruikt zijn:
  1. Warmte lekkage: b.v. dakraam open of verkeerd ingesteld /aangesloten ventilatiesysteem.
  2. Settings van het syteem verkeerd: b.v. gebruik van back-up element of te vaak/lang anti-Legionella.
  3. Systeem is niet correct aangesloten.
De eerste is snel uit te vinden; de settings zou je hier kunnen posten. Heb zelf geen Nibe maar er zijn hier diverse Tweakers die daar wel ervaring mee hebben.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:25

- Nibe AMS 10-8
- Nibe HBS-05 binnenunit

Natuurlijk is het een fors verbruik, maar vergeet niet, dat de woning ook ruim 2 x zo groot is als de gemiddelde woning (900m3). Dat verklaart meteen al een fors deel.
Je zegt dat je verder geen apparaten in het huis hebt meedraaien en dat je daarom wel de meterstanden uit de meterkast kunt gebruiken.
Mogelijk is dat zo, maar soms vergeet men toch dat er bepaalde zaken draaien.
Heb je bijv. een ventilatiesysteem dat continu in bedrijf is? Heb je toevallig in die ene dag net een legionella-run van de boiler zitten, etc.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rockster schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:17:
[...]

Misschien gebruik ik de verkeerde term (of begrijp ik de service installation manual niet goed ;) ). In de installation manual staat in paragraaf 5.2 onder "Signal inputs" dat IN1 gebruikt wordt voor Room Thermostat 1 input. Er staat "*1" achter, en onder die tabel staat:

"*1: Set the ON/OFF cycle time of the room thermostat for 10 minutes or more; otherwise the compressor may be damaged"

Wat ik bedoel met nalooptijd is eigenlijk de minimum duur van de warmtevraag.
Ahh, nu snap ik je, dat is niet de nadraaitijd, maar de minimale aan tijd, of het aantal schakelingen per uur.

Daarom ben ik juist zo'n fan van Danfoss, die heeft daar geen "last" van.

Als je bijv. Honeywell hebt, die kan 6 x per uur aan/uit sturen, dat doet mijn Danfoss dus (gelukkig) niet, wel PWM uitzetten bij vloerverwarming en WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Mijn Danfoss zorgt wel voor een minimale UIT periode van 20 minuten, zodat hij niet kan gaan pendelen door thermostaat
@Grolsch kun je dat instellen of is dat standaard?

Volgens mij is het danfoss systeem wel hetgene wat ik zoek. Een aantal zones op wat thermostaten. En de controller die de wp aan/uit schakelt.
Maar omdat ik zonnecollectoren heb is het misschien wel beter om controller de secundaire pomp te laten aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:28

Ik wil 4-6 zones maken.
Wij hebben Uponor Smatrix Pulse systeem. En hebben in alle nageregelde ruimtes een T-161 hangen. Bedienen doen we uitsluitend met de app.

https://www.nathan.nl/reg...et-rh-sensor-style-t-161/

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:44:
[...]

@Grolsch kun je dat instellen of is dat standaard?

Volgens mij is het danfoss systeem wel hetgene wat ik zoek. Een aantal zones op wat thermostaten. En de controller die de wp aan/uit schakelt.
Maar omdat ik zonnecollectoren heb is het misschien wel beter om controller de secundaire pomp te laten aansturen?
In mijn Danfoss CF2+ kan ik dat instellen, hoe dat met de Icon zit weet ik niet, zul je de handleiding moeten lezen.

En je wilt dus ook zonnecollectoren gaan gebruiken voor CV verwarming? Dan wordt het hele verhaal natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
En je wilt dus ook zonnecollectoren gaan gebruiken voor CV verwarming? Dan wordt het hele verhaal natuurlijk anders.
Klopt. Alleen ik krijg het niet helder hoe het systeem dan te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:15:
[...]

Klopt. Alleen ik krijg het niet helder hoe het systeem dan te regelen.
Welke warmtepomp wordt er toegepast (Merk & Type) :?

Kun je eens een hydraulisch schema tekenen hoe je dit wil gaan aansluiten, want dit kan op meerdere manieren, ook zul je er mengkranen tussen moeten hebben, wellicht gebruik je de heatpipes ook voor SWW water :?

Dit maakt het er regeltechnisch niet eenvoudiger op, maar onmogelijk is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Zal vanmiddag de tekening aanpassen, ben nu niet thuis. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraag je zelf ook goed af wat je denkt te besparen.

Dit wordt een ingewikkelde / complexe constructie, met de nodige prijsconsequenties.

Over het algemeen leveren solartubes nagenoeg geen energie als je het voor je CV het hardste nodig hebt. (zelfde als PV Panelen, maar daar kun je (nog) mee salderen)

Solartubes kunnen in de winterperiode een SWW vat al niet op temperatuur krijgen/houden, laat staan je woning verwarmen.

Je kunt ook kiezen voor een KISS (Keep It Stupid & Simple) oplossing, door de solartubes niet te gebruiken voor CV verwarming.

Ik denk dat je al snel ruim 1K kwijt bent aan extra kosten, ervanuit gaande dat je al een groot buffervat hebt. Als je die ook nog moet kopen verdubbel dit bedrag dan maar.

Hoeveel energie en dus stroom ga je hiermee besparen?
En zijn de solartubes al aanwezig, of is dit onderdeel van je plan?

Indien nog niet aanwezig, verander snel je plan naar PV panelen, dat is veel rendabeler financieel gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 15-04-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zwerius schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:20:
[...]

Natuurlijk is het een fors verbruik, maar vergeet niet, dat de woning ook ruim 2 x zo groot is als de gemiddelde woning (900m3). Dat verklaart meteen al een fors deel.
Je zegt dat je verder geen apparaten in het huis hebt meedraaien en dat je daarom wel de meterstanden uit de meterkast kunt gebruiken.
Mogelijk is dat zo, maar soms vergeet men toch dat er bepaalde zaken draaien.
Heb je bijv. een ventilatiesysteem dat continu in bedrijf is? Heb je toevallig in die ene dag net een legionella-run van de boiler zitten, etc.
2 weken lang gemiddeld ruim 40kWh per dag in een vrijwel nieuwe woning he.
Mijn jaren 70 woning heeft de afgelopen 14 dagen 7-8kWh verstookt aan warmte en warmwater.
Al is zijn woning 4x zo groot, dan zou zo'n modern huis hooguit 2x zoveel mogen verstoken als de mijne!

edit: en omdat ze er nog niet wonen is warmwater alleen het warm-houden en niet verbruik van douche enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 15-04-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:04
@FTL

Jouw dagververbuik is ca mijn weekverbruik.
Mijn woning is een tweekapper uit 1988 en is goed nageisoleerd met een nuttig opp van 165m2, beneden vvw en boven houden we alleen de badkamer warm en wordt warm gestookt met een Panasonic 5j.
In week 13 heb ik 21kWh verbruikt, in week 14 is dat 49kWh, en deze week tot nu is er 26kWh verstookt. Dit is inclusief een of meerdere defrosts in de koudere nachten en gemeten met een homewizzard kWh meter en is gebruikt voor alleen verwarmen.
Jullie verbruik vind ik toch wel iets aan de royale kant voorzichtig gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Signor Doekie op 15-04-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@FTL 49 kWh per dag is waanzinnig veel. Ter vergelijking: wij wonen in een nieuwbouwwoning van 2020 en hebben in april (1-14 april, dus 14 dagen) in totaal 41 kWh verstookt aan verwarming. En daarbij nog 16 kWh voor SWW.
Onze woning is ook ca 900 m3, maar we stoken de garage (300 m3) ook nog mee.
Nu scheelt het natuurlijk wel dat wij er al wonen, dus er komt thermisch nog ca 10 kWh per dag bij van het elektrisch vermogen van apparatuur (elektrisch vergelijkbaar met 2 kWh). En van 4 personen nog ca 9 kWh warmte per dag, maar dan nog kom je nooit aan jouw 49 kWh elektrisch per dag.
Wordt die meting trouwens niet beïnvloed door PV? Als je afleest op de slimme meter, is gaat er nog meer dan 49 kWh in de warmtepomp...

@format5 Verbruik jij op een dag 63-25 = 38 kWh voor de woning excl WP? Hoe doe je dat dan? Heb je nog een wietkwekerij op zolder? Of wordt er meerdere elektrische auto's opgeladen?
Hier zitten we sinds het thuiswerken op 10 kWh per dag, vroeger eerder rond de 8. Ik zou niet weten wat je moet doen om op 38 kWh te komen (tenzij je elektrische auto's oplaadt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4DvLRlcr3lCpouKgSfvPcD6WD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpElL9dcB7e1dVrwlVY05eVx.jpg?f=fotoalbum_large

@Grolsch Hopelijk maakt het plaatjes het een en ander duidelijk. Heb 10,35kWp op het dak liggen. Daarnaast 90 heatpipes.
De Mitsu loopt op het CV vat en de Honeywell T6R stuurt de secundaire pomp aan. Om vervolgens naar een openverdeler te gaan.

Na de verbouwing, zoals je wellicht hebt gelezen komt er op de beneden verdieping alleen vvw h.o.h. 5cm met gesloten verdeler (18groepen, +/-85mtr per groep, 4-6 zones).

Ik sta open voor suggesties/mogelijkheden om het systeem efficiënt en rustig te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Complex verhaal, dat linkervat schrijf je bij hygieneboiler, maar dat is toch gewoon een buffervat van 500 liter :?

Wat voor een water zit er in de boiler zelf, en wat gaat er door de wisselaars?

Hoe zorgt je ervoor dat de WP geen water van 65 graden in zijn wisselaar krijgt?

Zijn de vaten nu onderling gekoppeld?

In zulke gevallen moet je eigenlijk gewoon ff aan de keukentafel zitten en overleggen :P

Ik zou het hele CV verhaal ontkoppelen van SWW.

Je solartubes verwarmen het SWW vat rechts, je WP doet het CV gedeelte.
Je WP kan dan het SWW vat helpen met verewarmen dmv 2e spiraal als je solartubes onvoldoende warmte geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FXZeRRo85
Een idee is om de radiatoren uit de hoge temperatuur hygiënebuffer te voeden (waar je nu "tapwater" bij hebt staan). De CV buffer kan je dan voor vloerverwarming gebruiken en puur op WAR. Dit zorgt er voor dat hij zeldzaam boven de 30 graden hoeft te komen.

Wat wil je met solar? Maximale opbrengst of maximaal WP ondersteunen?
Daar zit een complex sommetje; COP voor hoge temperatuur is lager, dus daar zit meer winst, maar rendement van heatpipes is ook hoger op lagere temperatuur :) Zonder curves is daar dus geen uitsluitsel over te geven.

Om het enigzins efficiënt en eenvoudig te maken, kan je overwegen om de heatpipes alleen op de lage temperatuur buffer te doen en een aparte controller een transport van lage- naar hogetemperatuur buffer te laten doen indien de LT-buffer warmer is dan de HT-buffer. Dat zorgt voor maximale opbrengst uit de heatpipes en haalt een driewegklep weg ten koste van een extra transportpomp. Die hoeft echter niets te kunnen, is aan/uit en zal dus goedkoper zijn dan de driewegklep :)

In winterbedrijf is de LT-buffer dan door de WP op 25-30 graden (WAR), de HT buffer door de WP op 55 graden.
In de lente is de LT buffer dan 30 graden+ door solar en de HT buffer door de WP op 55 graden+.
In de zomer is de LT en HT buffer beide 60 graden+ door solar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

Andrehj schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
@FTL 49 kWh per dag is waanzinnig veel. Ter vergelijking: wij wonen in een nieuwbouwwoning van 2020 en hebben in april (1-14 april, dus 14 dagen) in totaal 41 kWh verstookt aan verwarming. En daarbij nog 16 kWh voor SWW.
Onze woning is ook ca 900 m3, maar we stoken de garage (300 m3) ook nog mee.
SWW is sanitair water? Bij ons zit de 280l boiler er ook bij-in inderdaad. Maar dan nog veel te veel dus? Vandaag nog even gekeken - afgelopen dag 26kWh, dat is van verwarming en warmwater. Toch maar de installateur naar laten kijken.

Vergeten te vermelden maar de thermostaat staat ingesteld op 19c, komt niet onder de 21c tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Grolsch schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:09:
Complex verhaal, dat linkervat schrijf je bij hygieneboiler, maar dat is toch gewoon een buffervat van 500 liter :?

Wat voor een water zit er in de boiler zelf, en wat gaat er door de wisselaars?
In beide vaten zit "dood" CV water. Het rechter vat is niet opgenomen in het CV circuit. De hygiene spiraal loopt dus door beide op. Koudwater -> 1ste vat 35graden -> 2de vat 55 graden -> door naar douche etc.
Hoe zorgt je ervoor dat de WP geen water van 65 graden in zijn wisselaar krijgt?
Nou niet op dit moment. Al zijn beide nog niet aan die temperatuur gekomen dusverre.
In zulke gevallen moet je eigenlijk gewoon ff aan de keukentafel zitten en overleggen :P
Neem aan dat je niet in buurt woont, Limburg:P
Je solartubes verwarmen het SWW vat rechts, je WP doet het CV gedeelte.
Je WP kan dan het SWW vat helpen met verewarmen dmv 2e spiraal als je solartubes onvoldoende warmte geven.
De WP zit aangesloten beide vaten en de solar op de spiralen onder in het vat.

@Proton_ Ik wil gaan voor maximale WP ondersteuning, althans dat was de opzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:26:
[...]

SWW is sanitair water? Bij ons zit de 280l boiler er ook bij-in inderdaad. Maar dan nog veel te veel dus? Vandaag nog even gekeken - afgelopen dag 26kWh, dat is van verwarming en warmwater. Toch maar de installateur naar laten kijken.

Vergeten te vermelden maar de thermostaat staat ingesteld op 19c, komt niet onder de 21c tot nu toe.
SWW is inderdaad Sanitair Warm Water. Dat zit dus in een boiler die door de warmtepomp wordt verwamd. Die boiler is doorgaans aardig geisoleerd en zolang je geen SWW verbruikt zal je er hooguit een enkele kWh per dag ofzo op verliezen. Resteert dus voor afgelopen dag nog altijd 25kWh.

Je zegt dat de thermostaat op 19 staat en het is 21. Dan zou de WP dus helemaal nieteens moeten mogen draaien, dus verbruik 0kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Proton_Een idee is om de radiatoren uit de hoge temperatuur hygiënebuffer te voeden (waar je nu "tapwater" bij hebt staan). De CV buffer kan je dan voor vloerverwarming gebruiken en puur op WAR. Dit zorgt er voor dat hij zeldzaam boven de 30 graden hoeft te komen.
Ik verwacht eigenlijk dat we de radiatoren nauwelijks tot niet gaan gebruiken. Dus wat ze doen op 30-35 graden is dan zo. Al heb ik ze nog niet open gehad deze winter. Blijft op de kamer, met een niet ideale afgifte onder zo rond 16-17 graden in de koude nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:28:
[...]

In beide vaten zit "dood" CV water. Het rechter vat is niet opgenomen in het CV circuit. De hygiene spiraal loopt dus door beide op. Koudwater -> 1ste vat 35graden -> 2de vat 55 graden -> door naar douche etc.

[...]

Nou niet op dit moment. Al zijn beide nog niet aan die temperatuur gekomen dusverre.

[...]

Neem aan dat je niet in buurt woont, Limburg:P

[...]

De WP zit aangesloten beide vaten en de solar op de spiralen onder in het vat.

@Proton_ Ik wil gaan voor maximale WP ondersteuning, althans dat was de opzet.
Je moet hier iemand bij halen die hier serieus verstand van heeft, want je maakt het wel erg complex op deze manier.

Dat linkervat ga je toch nooit op 35 graden houden met solartubes, die wordt veel warmer, en dat wil je ook (met solartubes) want je wilt energie bufferen.

Dus je moet die vaten zo heet mogelijk maken met de solartubes, en de temperatuur richting CV en WP beveiligen tegen te hoge temperaturen, en dus bij mengen met een mengventiel.

Maar juist als je de energie voor je CV nodig hebt zullen je solar tubes nagenoeg niets doen, en daardoor heb je alsnog je WP en/of elektrische naverwarmer nodig.

500 liter op 35 graden bevat nauwelijks energie.
1 liter water 1 graad verhogen kost 1,163 Wh

stel dat je terug kunt naar 20, dan heb je 15*500*1.163=8,7KW energie opgeslagen.... Dat is een uurtje? Dan ben je die energie kwijt.

En omdat je met hygiëne spiralen werkt heb je helemaal geen 500 liter SWW water tot je beschikking, en zul je ook nog een elektrische naverwarmer moeten hebben om in periodes zonder zon ook nog warm te kunnen douchen.

Ik vind het een complexe niet rendabele oplossing wat je hier bedacht hebt.

Je had voor al dat geld wat je nu geïnvesteerd hebt (En nog moet gaan investeren) het veel goedkoper, eenvoudiger kunnen oplossen.

Maar het kwaad is al geschied als ik het goed begrijp, dus dan moet je er maar wat van zien te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Dus je moet die vaten zo heet mogelijk maken met de solartubes, en de temperatuur richting CV en WP beveiligen tegen te hoge temperaturen, en dus bij mengen met een mengventiel.
Er zit een mengventiel tussen vat en de cv. Echter niet tussen vat en WP. Begrijp dat dit wel gewenst is.
En omdat je met hygiëne spiralen werkt heb je helemaal geen 500 liter SWW water tot je beschikking, en zul je ook nog een elektrische naverwarmer moeten hebben om in periodes zonder zon ook nog warm te kunnen douchen
Klopt. Heb het maximale nog niet uitgeprobeerd maar in totaal 40-50min douche(in 2 beurten zonder bij verwarmen) tot dusverre is nog geen probleem geweest.
Je had voor al dat geld wat je nu geïnvesteerd hebt (En nog moet gaan investeren) het veel goedkoper, eenvoudiger kunnen oplossen.
Denk dat het nog wel mee valt.....? 18-19K(na aftrek subsidie) voor WP, 2x 500 hyg boiler, 90 solar en 30 zonnepanelen incl optimizers. incl installatie materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
De solartube controller staat wel zo afgesteld dat hij het cv vat niet hoger dan 65 graden mag stoken en tapwater vat 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:08:
[...]

Er zit een mengventiel tussen vat en de cv. Echter niet tussen vat en WP. Begrijp dat dit wel gewenst is.

[...]

Klopt. Heb het maximale nog niet uitgeprobeerd maar in totaal 40-50min douche(in 2 beurten zonder bij verwarmen) tot dusverre is nog geen probleem geweest.

[...]

Denk dat het nog wel mee valt.....? 18-19K(na aftrek subsidie) voor WP, 2x 500 hyg boiler, 90 solar en 30 zonnepanelen incl optimizers. incl installatie materiaal.
Voor wat je hebt lijkt mij dat een nette prijs, maar voor 5K minder had je een oplossing gehad die net zo weinig energie verbruikt, minder complex was, en minder ruimte in beslag had genomen, maar nogmaals je hebt alles al, dus terug kun je niet meer, dus dat is geen optie.

Ik ben benieuwd hoe je e.e.a. gaat aansluiten en regelen, en ben zeker benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@FXZeRRo85 Op 20 februari had je dit schema ook al gepost, met soortgelijke problemen (de WP moest toen met een erg hoge Ta van 35 graden draaien), en toen heb ik je een advies gegeven om het geheel drastisch te vereenvoudigen.
Ik kan dat advies alleen maar herhalen. Je opstelling is echt veel te complex.
Bedenk ook: Stel dat jou wat overkomt. Hoe gaan je nabestaanden ooit een monteur vinden die hier nog wat mee kan beginnen? Je zadelt ze met een massief probleem op.

Om je een voorzet te geven voor een drastische vereenvoudiging:
  • Verbruik de verbindingen tussen de vaten. Haal die leidingen ook weg.
  • Gebruik het linker vat als standaard CV buffervat en sluit dat op de normale manier aan, dus alleen verwarmen met de warmtepomp. Leidingen naar heatpipes weghalen.
  • Uit dit buffervat haal je dan op de gebruikelijke manier het water voor je verwarming, via een secundaire pomp.
  • Nu kun je ook gewoon een standaard naregeling (of de standaard 2-zone pompgroep van Mitsubishi) toepassen.
  • Het rechter (SWW)vat verwarm je met de heatpipes, ook weer op de standaard manier, via de daarvoor bestemde spriaal.
  • De andere spiraal is je hygiene spiraal voor je SWW.
  • Verder kun je dat vat nog via de driewegklep op de standaard manier vanuit de WP opwarmen. Die zal dat dan alleen doen als de heatpipes onvoldoende warmte hebben toegevoerd.
Met dit voorstel kan je WP op een standaard WAR + thermostaat regeling draaien. En je kunt ook nog naregeling toevoegen. En iedere WP monteur begrijpt hoe het werkt.

P.S. Waarom heb je eigenlijk die heatpipes op het dak gelegd? Er is in dit topic al vele malen aangetoond dat je bij gebruik van een WP veel efficiënter wat meer PV op het dak kan leggen en daarmee (via de WP) dan warm water kunt maken. Dan heb je geen gekloot met stagnatie, want je kunt in de zomer de overtollige energie gewoon aan je energiebedrijf terugleveren, het installatiewerk is veel eenvoudiger en je hoeft niet zo'n onmogelijke complex leidingschema te verzinnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 15-04-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FXZeRRo85 als je dit schema mooi lamineert kan je het wel zo laten.
Ik snap de intentie van de installatie, maar ook dat het niet lekker werkt.
De oorzaak van het hoge verbruik/ongewenste regelgedrag lijkt mij dat de warmtepomp in verwarmingsbedrijf niet de laagst mogelijke aanvoertemperatuur kan regelen, omdat er een enorme buffer (stilstandverlies, regelvertraging) en een thermostatisch mengventiel (lekkage tussen A en B) tussen zit.
Je hebt wel iets van buffer nodig, want alles is nageregeld. Als je besluit een paar groepen ongeregeld te laten, kun je besluiten de CV buffer alleen door Solar te laten opwarmen voor meer SWW in de zomer.
Met nog wat extra complexiteit kan je dan uit die buffer bijmengen bij warmtevraag.
Elegant wordt het niet :)
Misschien kan de Mitsubishi warmtepompsturing dat wel aansturen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Andrehj schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:21:
@FXZeRRo85 Op 20 februari had je dit schema ook al gepost, met soortgelijke problemen (de WP moest toen met een erg hoge Ta van 35 graden draaien), en toen heb ik je een advies gegeven om het geheel drastisch te vereenvoudigen.
Ik kan dat advies alleen maar herhalen. Je opstelling is echt veel te complex.
Bedenk ook: Stel dat jou wat overkomt. Hoe gaan je nabestaanden ooit een monteur vinden die hier nog wat mee kan beginnen? Je zadelt ze met een massief probleem op.
Correct, ik heb dat schema destijds geplaats echter was toen de vraag hoe het kon dat de 3wegklep omschakelde naar het tapwater vat als het CV vat op temperatuur was en de parameters van het tapwater niet bereikt waren(terug lezend niet fijn beschreven). Afijn dat is opgelost, klep verkeerd om geïnstalleerd 8)7. Sindsdien werkt prima en blijft het tapwater vat op temperatuur zoals het hoort.
Om je een voorzet te geven voor een drastische vereenvoudiging:
  • Verbruik de verbindingen tussen de vaten. Haal die leidingen ook weg.
  • Gebruik het linker vat als standaard CV buffervat en sluit dat op de normale manier aan, dus alleen verwarmen met de warmtepomp. Leidingen naar heatpipes weghalen.
  • Uit dit buffervat haal je dan op de gebruikelijke manier het water voor je verwarming, via een secundaire pomp.
  • Nu kun je ook gewoon een standaard naregeling (of de standaard 2-zone pompgroep van Mitsubishi) toepassen.
  • Het rechter (SWW)vat verwarm je met de heatpipes, ook weer op de standaard manier, via de daarvoor bestemde spriaal.
  • De andere spiraal is je hygiene spiraal voor je SWW.
  • Verder kun je dat vat nog via de driewegklep op de standaard manier vanuit de WP opwarmen. Die zal dat dan alleen doen als de heatpipes onvoldoende warmte hebben toegevoerd.
Met dit voorstel kan je WP op een standaard WAR + thermostaat regeling draaien. En je kunt ook nog naregeling toevoegen. En iedere WP monteur begrijpt hoe het werkt.
In feite is het systeem zoals je schrijft geïnstalleerd.
De leiding tussen de vaten zit dicht met een kogelkraan en is voor installatie gemak ertussen gezet. Juist om het in de toekomst makkelijker te maken mocht dat nodig zijn.
Het weghalen van de solarleiding in het CV vat( linker) is niet perse nodig, dat kan ook geregeld worden via de controller. Verder is het exact zoals je het beschrijft.

Het maakt het idd makkelijker om het cv niet (bij) tevoeden via de solar maar de wens blijft bestaan.
De vraag blijft dus ook hoe ik ga zorgen dat de naregeling de wp aan stuurt (aan/uit zet).

Een aantal opties die ik voorbij heb zien komen:
- Paw-a2w -> WP aansturen-> Wp stuurt secundaire pomp aan.
- Danfoss icon -> regelt zones(en secundairepomp) en stuurt wp aan
P.S. Waarom heb je eigenlijk die heatpipes op het dak gelegd? Er is in dit topic al vele malen aangetoond dat je bij gebruik van een WP veel efficiënter wat meer PV op het dak kan leggen en daarmee (via de WP) dan warm water kunt maken. Dan heb je geen gekloot met stagnatie, want je kunt in de zomer de overtollige energie gewoon aan je energiebedrijf terugleveren, het installatiewerk is veel eenvoudiger en je hoeft niet zo'n onmogelijke complex leidingschema te verzinnen.
Eigenlijk omdat ik het dak al vol heb liggen met PV en een vat nodig had. Uiteindelijk misschien wat te groot geworden maar dat zien we in de zomer maanden wel.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind alle input erg fijn om te krijgen. Ik reageer op dat gene wat jullie schrijven om zaken te verhelderen, niet om het beter te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Andrehj schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
@format5 Verbruik jij op een dag 63-25 = 38 kWh voor de woning excl WP? Hoe doe je dat dan? Heb je nog een wietkwekerij op zolder? Of wordt er meerdere elektrische auto's opgeladen?
Hier zitten we sinds het thuiswerken op 10 kWh per dag, vroeger eerder rond de 8. Ik zou niet weten wat je moet doen om op 38 kWh te komen (tenzij je elektrische auto's oplaadt).
Ik zou willen dat het zo laag was, zonder uiteraard in te moeten leveren
Even wat cijfers van mijn gebruik van gisteren dan maar..
Verlichting 1kWh O-)
Server/CCTV/WiFi/Router/Switch 5.3kWh
WTW 1.35kWh
Koelkast 2kWh
Element tbv legionella run (was toevallig ook gisteren) 5.73kWh
Zwembad 0.32kWh (standby)
Warmtepomp garage 7.6kWh
Aquarium 2.7kWh
TV (incl surround set) 1.66 kWh
Thuis bios 2.57kWh
WP huis (incl ssw) 25.1kWh
Onbekend (alle niet individueel gemonitorde apparatuur waaronder 2 laptops, 2 computers, 5 monitors, laders, quooker, koffie automaat, etc) 7.5kWh

Totaal 1+5.3+1.35+2+5.73+0.32+7.6+2.7+0.66+2.57+25.1+7.5= 62.83kWh

@FTL Je zegt dat de temp niet beneden de 21 graden komt. Ik vermoed dat ze de installatie dan niet goed hebben ingesteld op de woning. Ik denk dat de curve veel te hoog zal staan met wat je tot nu toe aan info hebt kunnen geven. Daarbij is wel de vraag hoe je SMO in is gesteld. Het kan zijn dat de ruimte temp te weinig of misschien zelfs niet mee speelt in de configuratie

@sjimmie Hoeft niet te zijn dat de Wp dan niet hoeft te lopen. Nibe kan de thermostaat gebruiken, maar dat hoeft niet. Als deze in is gesteld op war met een te hoge curve is het niet moeilijk het 21 graden te krijgen. Ook kan de correctie van de thermostaat uit staan met een te hoge curve. Er zijn dus wel verschillende zaken te bedenken wat een configuratiefout kan zijn.

@FTL De inbedrijfstelling is deze door nibe gedaan of de instellateur? Mijn ervaring is dat bij de laatste er veel zijn die onvoldoende kennis hebben en daar mee de WP een slechte naam geven.

[ Voor 29% gewijzigd door format5 op 15-04-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Heb de hele avond al problemen met mijn eTwist app van Remeha om verbinding te maken met de eTwist van de Elga Ace. eTwist al gereset en instellingen opnieuw ingesteld, app opnieuw geïnstalleerd maar helpt niets...
verbindingsinstellingen zijn wel oke in het menu van de app. Zijn er meer die hier nu last van hebben? Dat er toch iets mis is bij de server van Remeha misschien? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
format5 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:10:
@sjimmie Hoeft niet te zijn dat de Wp dan niet hoeft te lopen. Nibe kan de thermostaat gebruiken, maar dat hoeft niet. Als deze in is gesteld op war met een te hoge curve is het niet moeilijk het 21 graden te krijgen. Ook kan de correctie van de thermostaat uit staan met een te hoge curve. Er zijn dus wel verschillende zaken te bedenken wat een configuratiefout kan zijn.
Ik bedoelde natuurlijk ook dat de wp niet zou mogen draaien met de thermostaat uit, als alles goed is ingesteld. Oftewel dat er daar dus iets niet klopt. Anders had ik dat ook niet specifiek gezegd... (om precies te zijn gebruikte ik de woorden "zou mogen", wat aangeeft "als het goed was ingericht")

Mijn WP kan ondermeer werken met interne thermostaat en met externe thermostaat. Maar ook zonder thermostaat. Dus als zijn wp bv staat ingesteld op de verkeerde thermostaat of op WAR zonder thermostaat dan klopt dat niet. Met een thermostaat ZOU de wp niet MOGEN draaien als de temperatuur hoger is dan de instelling van de thermostaat. Waarom heeft hij anders een thermostaat.

[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 16-04-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
format5 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:10:
Maar zelfs als de WP het door een wat minder optimale WAR-curve stookt naar 21 ipv 18 graden is het verbruik van @FTL van 49 kWh op 1 dag volkomen waanzinnig.
Het lijkt inderdaad of de WP met COP = 1 (dus met alleen het backup element) loopt te draaien.
Hier heeft de WP gisteren weer een paar uurtjes aan gestaan en daarin 25 kWh thermisch in de woning gepompt. Als ik daar 10 kWh thermisch van apparatuur bij optel en nog eens 9 kWh van personen, kom je aardig in de buurt van die 49 kWh.

@FTL: wat staat er op de display van je WP? En draait de ventilator in de buitenunit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

Bedankt voor al jullie antwoorden. Maandag ochtend komt de installateur die het meest verstand van warmtepompen heeft.

Gisteren heeft hij 28kWh verbruikt voor verwarming en WSS, dat komt al meer in de richting. Hij staat wel op thermostaat mode, stook curve staat op 5 zag ik.

De buitenunit springt best vaak aan. Ik ga nu elke dag monitoring wat verbruik is en kijken wat het nu doet. Helaas kan ik de Engie app nog niet gebruiken om via de slimme meter uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

Andrehj schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:54:
[...]

@FTL: wat staat er op de display van je WP? En draait de ventilator in de buitenunit wel?
Groene status (geen error), netjes op 19 graden ingesteld maar huidige temperatuur 21 rond de middag. Buitentemperatuur geeft hij netjes 8 graden aan.
sjimmie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:17:
[...]
Met een thermostaat ZOU de wp niet MOGEN draaien als de temperatuur hoger is dan de instelling van de thermostaat. Waarom heeft hij anders een thermostaat.
Hij staat niet op WAR, maar zal de installateur daar nog eens goed naar laten kijken.

Gisteren heeft hij 28kWh verbruikt voor verwarming en WSS samen. Ga het nu per dag monitoren omdat de slimme meter app nog niet gekoppeld is.

[ Voor 41% gewijzigd door FTL op 16-04-2021 10:50 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.