Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.305 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Joris748 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:38:
[...]

Wat is er ongezond aan een woning met vraaggestuurde balansventilatie? En waarop baseer je die 50k?
En waarom zou je blij zijn met een tochtig huis waar je een vermogen aan energie voor moet betalen :?.
Juist tocht is ongezond. De luchtkwaliteit in veel woningen is om te huilen.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-04-2021 09:45 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:26
Joris748 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:38:
[...]

Wat is er ongezond aan een woning met vraaggestuurde balansventilatie? En waarop baseer je die 50k?
Hoe ongezond het is kun je aan google vragen, ga ik hier geen discussie over uitlokken.
Die 50k......nou als je beetje weet wat bouw materialen kosten, en vooral hoeveel extra uren er voor de montage in gaan zitten, dan zit je daar zo aan. Aannemers maken daar beetje misbruik van......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Grolsch schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:29:
[...]

Is wel zo eenvoudig, ik heb ook de 11,2kw zubadan, gewoon youless meter er tussen.
Toch niet die voor de p1 poort?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:13
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:46:
[...]

Hoe ongezond het is kun je aan google vragen, ga ik hier geen discussie over uitlokken.
Die 50k......nou als je beetje weet wat bouw materialen kosten, en vooral hoeveel extra uren er voor de montage in gaan zitten, dan zit je daar zo aan. Aannemers maken daar beetje misbruik van......
Aha, zijn we op dat niveau aanbeland? Op Google vind je inderdaad legio voorbeelden van problemen met balansventilatie. Vaak veroorzaakt door verkeerde aanleg (te weinig ventielen, ventielen op de verkeerde plekken, te kleine buisdiameters). En vervolgens laten bewoners de ventilatie altijd op standje 1 staan of trekken ze de stekker eruit, omdat het teveel herrie maakt 8)7 Een goed aangelegd systeem werkt gewoon goed.

Ik heb twee jaar geleden in eigen beheer een huis laten bouwen. Die 50k slaat helemaal nergens op. 5k euro meerprijs voor triple glas, 5k meerprijs voor extra isolatie bovenop de bouwbesluit eisen en hooguit 2,5k meerprijs voor extra uren voor luchtdicht maken. Die laatste 2,5k kon ik wegstrepen, omdat ik dat zelf gedaan hebt.

Je beweringen hebben een hoog verjaardagsfeestjes-niveau

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:50:
[...]

Toch niet die voor de p1 poort?
De Youless zelf is een apparaatje welke de info van een meter doorstuurt, maar is zelf dus geen meter.

Afbeeldingslocatie: https://youless.nl/isotope/l/ls120-cover.jpg

Ik heb via Youless de 3-fasen-meter besteld

Afbeeldingslocatie: https://youless.nl/isotope/i/id-3fasekwh.jpg

Deze is dus aangesloten op de Youless zelf op de S0 ingang.
De slimme meter heb ik aangesloten op de Youless via de P1 ingang.

Nu kan ik dus zowel totaalverbruik (P1) en het verbruik van de WP (S0) onafhankelijk van elkaar uitlezen.

De makkelijkste oplossing is via de website Enelogic de gegevens te bekijken.
Maar ik lees m'n Youless ook uit dmv NodeRed (@AUijtdehaag _/-\o_ _/-\o_ ) zodat ik alle info ook in Grafana kan zien.

Ik lees m'n omvormer ook uit via NodeRed, en dan krijg je dus zulke grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i0BpuOk.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Joris748 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:33:
[...]

Goed geisoleerd (Vloer Rc6, wanden Rc6, dak Rc7), goed luchtdicht, triple glas en balansventilatie met WTW

Daarnaast glas op Oost, veel op Zuid (ca 13x2,6 m1) en nog wat op West. Dat glas maakt wel het verschil. Het zal echt aan de zon liggen of de verwarming weer aan moet.
Dat klinkt wel een tikkeltje anders dan mijn hoekhuis uit 2016 welke in een project gebouwd is haha :)
Rc4,5 wanden, Rc6 dak, en vloer dacht ik ook 4,5.
dubbel glas, en Ventilatie type C. Maakt het sochtends nog steeds een verwarmingsbehoefte.
Met onze veranda nu van 9x4 van glas op OZO wordt het bij een beetje zon wel snel warm :P

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:25:
Ik ben daar niet jaloers op hoor, ze zijn ongezonder, vind ik dan toch, en ze waren toch zeker 50000 euro duurder om te bouwen met al die isolatie.
Ik betaal met veel plezier 300 euro voor verwarming in mijn tochtige huis.
Waarom zou mijn zeer goed geventileerde huis ongezonder zijn? Wij ventileren momenteel continu 220 m3/h. Daarmee blijven 's nachts in de slaapkamers de CO2-niveaus onder de 1000 ppm. Overdag, als er deuren open staan en meer heen en weer gelopen wordt, ligt het niveau in huis rond de 700 ppm. Ik durf er heel wat onder te verwedden dat het CO2-niveau bij jou in huis hoger ligt.
Dat iets meer isolatie duurder is, is een feit. Ik schat dat ik 5000 euro meer kwijt was aan het WTW-systeem (en mijn overgedimensioneerde buizen, waardoor ik nu een superstil systeem heb). Isolatie naar Rc 6 scheelde misschien een paar 1000 euro. Luchtdicht bouwen incl blowerdoortest nog eens een paar k. Maar de door jou genoemde 50k is echt zwaar overdreven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Grappige discussie over tochten of ventileren.
Jouw huis ventileert actief 220m3/h terwijl het huis van @reneeke1970 wellicht 220m3/h passief ventileert (lees: tocht). :D

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:50
sjimmie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:32:
Grappige discussie over tochten of ventileren.
Jouw huis ventileert actief 220m3/h terwijl het huis van @reneeke1970 wellicht 220m3/h passief ventileert (lees: tocht). :D
Het probleem is dat huizen die passief ventileren, bij windstil weer nagenoeg NIET ventileren.
Je leeft dan dus regelmatig in ongezonde condities.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Zwerius schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:36:
[...]

Het probleem is dat huizen die passief ventileren, bij windstil weer nagenoeg NIET ventileren.
Och, probleem... We hebben het al heel lang overleefd. ;)
En nu we geen gas meer stoken, hoeven we ook niet meer te ventileren omwille van koolmonoxide.
Sinds balansventilatie en vraaggestuurde ventilatie zijn uitgevonden worden ineens alle andere vormen van "ventilatie" afgekraakt alsof we al 100 jaar eraan dood zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:52
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:46:
[...]

You just did.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:18

DJT

Zwerius schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:36:
[...]

Hier klaagde de buurman gisteren over het suizen van de luchtroosters boven de ramen bij deze windsnelheden. En als het koud is gaan de roosters ook dicht want dan komt er te koude lucht naar binnen en dat maakt het ook oncomfortabel.

Nee, ik ben erg blij dat ik voor WTW heb gekozen. Als enige nadeel misschien nog dat we nu overdag voor niets de slaapkamers ventileren en 's nachts de begane grond. Misschien ooit nog eens een klep monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:34
sjimmie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:39:
[...]

Och, probleem... We hebben het al heel lang overleefd. ;)
En nu we geen gas meer stoken, hoeven we ook niet meer te ventileren omwille van koolmonoxide.
Sinds balansventilatie en vraaggestuurde ventilatie zijn uitgevonden worden ineens alle andere vormen van "ventilatie" afgekraakt alsof we al 100 jaar eraan dood zijn gegaan.
Als je omwille van koolmonoxide (CO) moet ventileren heb je toch echt een ander en serieus probleem.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
dunklefaser schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:
[...]

Als je omwille van koolmonoxide (CO) moet ventileren heb je toch echt een ander en serieus probleem.
Ik ken het verschil tussen CO en CO2.
Helaas zijn er nog steeds wel oude ketels en boilers die niet volledig gesloten zijn en dus wel degelijk goede ventilatie vereisen om altijd zeker te zijn dat alle CO weggeventileerd wordt. Tegenwoordig zijn ketels en boilers gesloten maar dat was niet altijd zo.

https://www.ggdhollandsno...nmilieu/koolmonoxide.aspx
...Dit kan het geval zijn in een slecht geventileerde ruimte of....
Voor CO2 is ventileren ook belangrijk, maar voordat CO2 dodelijk of ernstig schadelijk wordt...

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 06-04-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
In mijn Mitsubishi zit een booster verwarming welke ik op dit moment nog niet heb aangesloten.
Nu wil ik deze gaan aansluiten op een B16 alamat. Gaat dit goed qua mogelijke inschakelpiek of kan ik dan toch beter voor een C16 gaan? Het gaat om een 2 kW booster verwarming.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:26
Blijft leuk hè, ik steek de haard aan en pak de popcorn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DJT schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:58:
[...]

Hier klaagde de buurman gisteren over het suizen van de luchtroosters boven de ramen bij deze windsnelheden. En als het koud is gaan de roosters ook dicht want dan komt er te koude lucht naar binnen en dat maakt het ook oncomfortabel.

Nee, ik ben erg blij dat ik voor WTW heb gekozen. Als enige nadeel misschien nog dat we nu overdag voor niets de slaapkamers ventileren en 's nachts de begane grond. Misschien ooit nog eens een klep monteren.
Als je ooit iets vindt waar dat automatisch mee te regelen is dan houd ik mij aanbevolen.
Want dat mist hier ook. Tussen 12 en 21 uur hoeven de slaapkamers maar minimaal geventileerd te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 21:15
webje1982 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:30:
In mijn Mitsubishi zit een booster verwarming welke ik op dit moment nog niet heb aangesloten.
Nu wil ik deze gaan aansluiten op een B16 alamat. Gaat dit goed qua mogelijke inschakelpiek of kan ik dan toch beter voor een C16 gaan? Het gaat om een 2 kW booster verwarming.
gewoon een B16: een verwarmingselement is een resistive belasting, en geeft dus geen (grote)piekbelasting bij het inschakelen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:18

DJT

icecreamfarmer schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:36:
[...]

Als je ooit iets vindt waar dat automatisch mee te regelen is dan houd ik mij aanbevolen.
Want dat mist hier ook. Tussen 12 en 21 uur hoeven de slaapkamers maar minimaal geventileerd te worden.
Misschien moeten we hiervoor in een ander topic verder gaan, maar om toch even te beantwoorden:

Ik heb me er al eens in verdiept. Met een regelklep met servomotor kan je open/dicht schakelen. Je zou dan dan dmv een bypass nog een minimaal debiet kunnen regelen voor de etage(s) die dicht staan. Open/dicht kan ik regelen met mijn domotica (Fibaro) maar daar zijn ook vast andere oplossingen voor te bedenken.

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een servomotor die ik in percentages open/dicht kan zetten want er zijn momenten dat ik mijn hele huis maximaal wil ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DJT schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:47:
[...]

Misschien moeten we hiervoor in een ander topic verder gaan, maar om toch even te beantwoorden:

Ik heb me er al eens in verdiept. Met een regelklep met servomotor kan je open/dicht schakelen. Je zou dan dan dmv een bypass nog een minimaal debiet kunnen regelen voor de etage(s) die dicht staan. Open/dicht kan ik regelen met mijn domotica (Fibaro) maar daar zijn ook vast andere oplossingen voor te bedenken.

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een servomotor die ik in percentages open/dicht kan zetten want er zijn momenten dat ik mijn hele huis maximaal wil ventileren.
Goed idee. Misschien iets voor rolluik bediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:50
DJT schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:47:
[...]

Deze heb ik er voor besteld. Weliswaar alleen maar open/dicht, maar dat is al een hele stap vooruit. Ze moeten nog gemonteerd worden. https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4duwqHfY

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Je moet daar ook een Shelly 2.5 voor kunnen gebruiken. Ik moet ook met zoiets gaan werken, om inderdaad de luchttoevoer naar de slaapkamer apart te kunnen regelen van de rest van het huis (overdag minder, 's nachts meer)
Ben laatst ook aan het zoeken geweest (naar inderdaad dit soort kleppen), bijv.

https://www.ventilair.nl/...3draads/groups/g+c+a+view
Prijs van deze weet ik nog niet

Zijn die motoren alleen open/dicht? Dat is lastig en zo ver was ik nog niet met uitzoeken. Maar zo'n Shelly werkt als een screenaansturing, ik neem aan dat zo'n servomotor enkele sec doet om de klep van positie te veranderen, als je halverwege de stroomtoevoer afsluit dan staat je klep toch op 50%?

https://www.ventilatiesho...-ventilatie-regelkleppen/
Draaihoek - werkbereik: 90°
Draaihoek - beperking: 0° tot 30° en 90° tot 60°
Instelbereik/verstelbaar: 5° tot 85°
?

Die van Ali duren als ik het goed lees 10sec en zelfs een eindstop net als een screen ;) . Helaas is die er niet in 160mm....

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 06-04-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
Grolsch schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:18:
[...]

De Youless zelf is een apparaatje welke de info van een meter doorstuurt, maar is zelf dus geen meter.

[Afbeelding]

Ik heb via Youless de 3-fasen-meter besteld

[Afbeelding]

Deze is dus aangesloten op de Youless zelf op de S0 ingang.
De slimme meter heb ik aangesloten op de Youless via de P1 ingang.

Nu kan ik dus zowel totaalverbruik (P1) en het verbruik van de WP (S0) onafhankelijk van elkaar uitlezen.

De makkelijkste oplossing is via de website Enelogic de gegevens te bekijken.
Maar ik lees m'n Youless ook uit dmv NodeRed (@AUijtdehaag _/-\o_ _/-\o_ ) zodat ik alle info ook in Grafana kan zien.

Ik lees m'n omvormer ook uit via NodeRed, en dan krijg je dus zulke grafiekjes:

[Afbeelding]
Ik ben dat groene stekkertje kwijt die je in de youless kan stoppen, want dan kan ik mijn WP er ook aanhangen. Wieowie weet wat voor stekkertje dit is en waar te koop ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:04:
[...]
Ik ben dat groene stekkertje kwijt die je in de youless kan stoppen, want dan kan ik mijn WP er ook aanhangen. Wieowie weet wat voor stekkertje dit is en waar te koop ?
Ik ken de Youless niet, maar zijn het dit soort terminals?
https://www.aliexpress.com/item/1762663592.html
Wel even goed opletten, dit soort stekkertjes zijn er in verschillende steken:
Zeker in 2.54, 3.5 en 3.81mm, maar wellicht nog wel meer. Die van 3.5 en 3.81 lijken nogal op elkaar...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
[...]

Anders even youless vragen wat het is? Bijzonder goede ervaring met Andras daar. Naar aanleiding van een upload probleem op PVO hebben we veel contact gehad en dingen geprobeerd, waarna er een software update uit rolde.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

@koevlaas2 en loggen? _O-

Stuur @YouLess anders een berichtje... :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wie kan me helpen met het vinden van een warmtepomp of een warmtepomp-installateur?
Klimaatvriendelijke lucht/water warmtepomp gezocht
Alle hulp wordt gewaardeerd :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Ik ben dat groene stekkertje ook al eens kwijt geweest, en na een mailtje richting Youless had ik de volgende dag zo'n groen stekkertje in de brievenbus!

En dat alles zonder kosten !! _/-\o_ _/-\o_

Top bedrijf dat @YouLess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:34
heeft er iemand ook gegevens van de Elga Ace beschikbaar?
ik ben opzoek naar het minimale en maximale vermogen van de elga bij diverse buitentemperaturen om zo een goed besluit te kunnen nemen of ik een 4 of een 6 kW benodigd ben,
helaas kan ik online hierover niks vinden en Remeha kan mij ook niet verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Joris748 schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:57:
Heb 1 april de verwarming uitgezet. De vrouw des huizes klaagt nog niet. Het zonnetje doet voldoende haar best.
Gisterenmiddag toch maar de verwarming aangezet O-)

Wel meteen de grenswaarde (Tbuiten) voor verwarmen verlaagd van 18 °C naar 15 °C en de inschakelvertraging voor verwarmen verhoogd naar 12h.

Welke tijd hebben jullie ingesteld voor inschakelvertraging en waarom?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben nu met compensatie curve aan het draaien, maar in het hoofdscherm staat dan nog plus 0. Je kan dat plus/min doen. Ik kan even niet in de handleiding vinden wat dat doet? Iemand die mij op weg kan helpen?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:03:
[...]
Gisterenmiddag toch maar de verwarming aangezet O-)
Wel meteen de grenswaarde (Tbuiten) voor verwarmen verlaagd van 18 °C naar 15 °C en de inschakelvertraging voor verwarmen verhoogd naar 12h.
Welke tijd hebben jullie ingesteld voor inschakelvertraging en waarom?
Hier is de WP vanochtend ook aan gegaan. Dagenlang deze kou met te weinig zon zorgen er toch voor dat de woning te ver afkoelt. De WP moest even vol aan de bak, want uit de garage kwam een flinke plons koud water, zodat de Tr in het begin slechts 18.5°C was. Dan is er toch (25-18.5)*4.2*18/60 = 8.2 kW nodig om de Ta op peil te krijgen.

Waarom wil je trouwens een inschakelvertraging? Daar is toch de hysterese van de thermostaat voor? Als het binnen te koud is, gaat de WP aan, als het weer warm genoeg is vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Andrehj schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:17:
[...]

Hier is de WP vanochtend ook aan gegaan. Dagenlang deze kou met te weinig zon zorgen er toch voor dat de woning te ver afkoelt. De WP moest even vol aan de bak, want uit de garage kwam een flinke plons koud water, zodat de Tr in het begin slechts 18.5°C was. Dan is er toch (25-18.5)*4.2*18/60 = 8.2 kW nodig om de Ta op peil te krijgen.

Waarom wil je trouwens een inschakelvertraging? Daar is toch de hysterese van de thermostaat voor? Als het binnen te koud is, gaat de WP aan, als het weer warm genoeg is vanzelf uit.
Met name om te voorkomen dat de WP 's nachts aan gaat, terwijl het huis overdag prima op kan warmen onder invloed van de zon en externe energiebronnen.

Ik kan bij mijn zoneregeling helaas geen nachtverlaging instellen.

Maar ik laat me graag overtuigen waarom het geen zin heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:24:
[...]

Met name om te voorkomen dat de WP 's nachts aan gaat, terwijl het huis overdag prima op kan warmen onder invloed van de zon en externe energiebronnen.
Ik kan bij mijn zoneregeling helaas geen nachtverlaging instellen.
Maar ik laat me graag overtuigen waarom het geen zin heeft ;)
Kun je niet een externe thermostaat aansluiten en daarop de nachtverlaging instellen? Zo doe ik het ook met mijn Mitsubishi.
Helaas heeft Mitsubishi daar zelf geen fatsoenlijke oplossing voor, dus komt de thermostaat van Panasonic.
Overigens heeft Mitsubishi twee thermostaatingangen, eentje voor zone 1 en eentje voor zone 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:37:
[...]

Kun je niet een externe thermostaat aansluiten en daarop de nachtverlaging instellen? Zo doe ik het ook met mijn Mitsubishi.
Helaas heeft Mitsubishi daar zelf geen fatsoenlijke oplossing voor, dus komt de thermostaat van Panasonic.
Overigens heeft Mitsubishi twee thermostaatingangen, eentje voor zone 1 en eentje voor zone 2.
Draadloos kan je er zelfs 8 aansluiten, maar dan wel origineel Mitsubishi.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:55:
Draadloos kan je er zelfs 8 aansluiten, maar dan wel origineel Mitsubishi.
Maar op die thermostaten kan je toch geen klokprogramma met nachtverlaging instellen? Of kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:33:
[...]

Maar op die thermostaten kan je toch geen klokprogramma met nachtverlaging instellen? Of kan dat wel?
Nee, via je ftc wel maar volgens mij niet voor 8 verschillende thermostaten.
Heb het zelf nooit uitgeprobeerd dus weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een hystersis van 1 graad toch? (+0,5 - -0,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Gezien de recente onderwerpen: In de US gebruikt iedereen blijkbaar HVAC, verwarmen/koelen via ventilatie (en enkel ventilatie), dus lucht/lucht.

Echter, ik vind er aan onze kant van het water niets over terug. Is dat iets cultureel? Ik neem aan dat beide systemen voor- en nadelen hebben, en dat ze ongeveer in balans zijn?

Wat ik me kan voorstellen: HVAC zorgt voor wat tocht en lawaai, maar heeft iets betere COP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
wmertens schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:40:
Gezien de recente onderwerpen: In de US gebruikt iedereen blijkbaar HVAC, verwarmen/koelen via ventilatie (en enkel ventilatie), dus lucht/lucht.

Echter, ik vind er aan onze kant van het water niets over terug. Is dat iets cultureel? Ik neem aan dat beide systemen voor- en nadelen hebben, en dat ze ongeveer in balans zijn?

Wat ik me kan voorstellen: HVAC zorgt voor wat tocht en lawaai, maar heeft iets betere COP?
In NL niet, in andere landen gebeurt het wel veel meer (koelen en verwarmen op lucht). COP is niet per se beter.

Zal vooral historische redenen hebben, in NL is het dominante systeem CV met radiatoren en heet water erin. Dat combineert slecht met LL WP. Ook moet je nog iets met tapwater doen natuurlijk.

Er is een heel topic voor in dit subforum over verwarmen met airco's, het gebeurt dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:25

De trend die ik momenteel op YT zie is dat men radiant floor heating heeft ontdekt in de VS. Bodemenergie lijkt ook terrein te winnen.

Het verschil tussen de twee continenten zit hem denk ik vooral in het formaat woning, en het kanaalwerk dat je nodig hebt om energie via lucht te verplaatsen. Water heeft nou eenmaal een grotere energiedichtheid en is in onze kleine woningen daarom makkelijker via een compact buizenstelsel te transporten.

De reden waarom de luchtverwarming van brink ook niet echt succesvol is geworden hier. Nog los van het comfort. Verwarmen dmv lucht is per definitie zonder stralingswarmte. Iets wat we met radiatoren lange tijd als prettig hebben ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
xoror schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:54:
Ik ben nu met compensatie curve aan het draaien, maar in het hoofdscherm staat dan nog plus 0. Je kan dat plus/min doen. Ik kan even niet in de handleiding vinden wat dat doet? Iemand die mij op weg kan helpen?
Met de curve zal de wp zijn aanvoer temperatuur bepalen op basis van de buitentemperatuur.
Bv buitentemp 2 = aanvoer 30, buitentemp -4 = aanvoer 32.
Met de plus/min kan je de aanvoer wat hoger/lager zetten, dus bv +1 maakt resp 31 en 33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:43
xoror schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:54:
Zou handig zijn als we weten over welk merk Wp het gaat. Lijkt Panasonic, dan Ep Woody in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
[...]
Heb daar familie wonen.
Hoofdreden voor HVAC-gebruik is goedkope en snelle houtbouw welke op een gestorte betonnen plaat ("slab" vaak zonder fundament) wordt gebouwd. Houten frames met gipswanden is de standaard: daartussen hangt alles los inclusief air ducting. Isolatie is matig vanwege goedkope brandstofkosten. HVAC levert kort na aanzetten meteen voelbare warmte in de vorm van een warme luchtstroom. Voordeel is dat je dan overal waar warme lucht komt je in de zomer ook AC hebt. Nadeel is altijd "dry eyes".

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:46

Volgens mij heeft het vooral te maken met geografie, en de klimatologische behoeftes die daarbij komen kijken.

Wij hier in ons traditioneel koude kikkerlandje met gematigde zomers hebben toch vooral behoefte aan verwarming; niet aan koeling. En de meest prettige warmte is de grotendeels stralingswarmte van onze radiatoren en vloerverwarmingen.

Veel Nederlanders hebben niet helemaal door hoe zuidelijk de VS wel niet ligt ten opzichte van ons. Het meest noordelijke deel ligt zo'n beetje op de hoogte van midden-Frankrijk als ik zo even snel kijk. En het meest zuidelijke deel ligt ten hoogte van de Sahara..

Dus dan is de verwarmingsbehoefte veel lager, en speelt vooral de behoefte om te koelen. En zoals ook al in de TS hier staat vermeld, koelen met een gesloten watercircuit is.. suboptimaal.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Morgen wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met een Ecodan Warmtepomp:
PUHZ-SW75YAA en een ERST30D + 100L buffervat.
De woning is overal voorzien vloerverwarming en complete naregeling per ruimte.

De installatie ziet er als volgt uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp_14NFkturnF1TMlOGtEi-m0qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sMSYQKwcwtNPmwI4f773pte.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me alleen af hoe de warmtepomp nu geregeld wordt. Dit zal een WAR regeling zijn, maar de aanvoertemperatuur wordt gemeten bij de pomp. Volgens de installateur zal de warmtepomp aanslaan als er een verschil ontstaat tussen de aanvoer en retourtemperatuur. Maar als de pomp stopt omdat alle groepen gesloten zijn, dan zal de aanvoertemperatuur niet meer actueel gemeten worden. Hoe weet dan de warmtepomp wanneer hij moet stoppen.
Ik heb wat lopen lezen op warmtepomp weetjes, en daar wordt eigenlijk gezegd dat dit schema niet juist is en er een t-stuk op de aanvoer moet en in de buffer gemeten moet worden. Maar daar hebben ze het niet over het meten van een retourtemperatuur. Kort gezegd mijn vraag, is de warmtepomp zo goed aangelegd of kan dit veel beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 23:24
H143 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:58:
heeft er iemand ook gegevens van de Elga Ace beschikbaar?
ik ben opzoek naar het minimale en maximale vermogen van de elga bij diverse buitentemperaturen om zo een goed besluit te kunnen nemen of ik een 4 of een 6 kW benodigd ben,
helaas kan ik online hierover niks vinden en Remeha kan mij ook niet verder helpen
Bij min 10 komt er nog steeds bijna 5kW uit de 6kW versie. Hier staan enkele gegevens; https://tools.remeha.nl/w...Vaw1ju29K_JtzzuZSmO8Y0v8p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
chris vw schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:58:
Morgen wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met een Ecodan Warmtepomp:
PUHZ-SW75YAA en een ERST30D + 100L buffervat.
De woning is overal voorzien vloerverwarming en complete naregeling per ruimte.

De installatie ziet er als volgt uit.
[Afbeelding]

Ik vraag me alleen af hoe de warmtepomp nu geregeld wordt. Dit zal een WAR regeling zijn, maar de aanvoertemperatuur wordt gemeten bij de pomp. Volgens de installateur zal de warmtepomp aanslaan als er een verschil ontstaat tussen de aanvoer en retourtemperatuur. Maar als de pomp stopt omdat alle groepen gesloten zijn, dan zal de aanvoertemperatuur niet meer actueel gemeten worden. Hoe weet dan de warmtepomp wanneer hij moet stoppen.
Ik heb wat lopen lezen op warmtepomp weetjes, en daar wordt eigenlijk gezegd dat dit schema niet juist is en er een t-stuk op de aanvoer moet en in de buffer gemeten moet worden. Maar daar hebben ze het niet over het meten van een retourtemperatuur. Kort gezegd mijn vraag, is de warmtepomp zo goed aangelegd of kan dit veel beter?
Volgens mij blijkt de praktijk dat je beter de losse sensoren na het buffervat eruit kan halen, en gewoon op de interne sensoren van de binnenunit kan werken. Zo heeft @Grolsch dat in ieder gedaan, ook na het proberen destijds dacht ik.

Je WP wordt aangestuurd door een thermostaat neem ik aan. Waarschijnlijk de originele draadloze variant van Mitsubishi? Als die eenmaal aan slaat zal die een bepaalde aanvoertemperatuur proberen te halen die gemeten wordt met de sensoren. Dat verschil zal bepalen hoe hard de WP aan de bak gaat.

EDIT
Je hebt dan 3 opties feitelijk.
1 - een vaste aanvoer temperatuur instellen, en dan schakeld de thermostaat hem vrolijk aan en uit.
2 - een WAR grafiek instellen, de thermostaat zet hem nog steeds aan en uit maar de aanvoertemperatuur varieert mee met de buitentemperatuur. (Kon dat nu wel of niet met de draadloze Mitsu thermostaat?)
3 - De automatische variant waarbij de WP zelf de Ta bepaald. @Andrehj was daar in eerste instantie erg tevreden over, maar vond dacht ik dat hij na een defrost te hard van bil ging.

[ Voor 12% gewijzigd door Robindd op 09-04-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Bedankt voor de reactie. Er is geen thermostaat geplaatst van mitsubishi.
Er zijn 3 verdelers met aansturing van Mohlenhoff Alpha direct, waarbij elke groep wordt aangestuurd door een ruimtethermostaat. De besturing koppelt volgens mij wel terug naar de warmtepomp.

Er wordt gewerkt met WAR, en de aan- en retourtemperatuur schakelt de warmtepomp zei de monteur. Dus ik denk optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
chris vw schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:30:
Bedankt voor de reactie. Er is geen thermostaat geplaatst van mitsubishi.
Er zijn 3 verdelers met aansturing van Mohlenhoff Alpha direct, waarbij elke groep wordt aangestuurd door een ruimtethermostaat. De besturing koppelt volgens mij wel terug naar de warmtepomp.

Er wordt gewerkt met WAR, en de aan- en retourtemperatuur schakelt de warmtepomp zei de monteur. Dus ik denk optie 2.
Dat is ook een optie inderdaad. Ze zullen dan allemaal verbonden zijn met de WP, om zodoende bij warmtevraag van 1 kamer (thermostaat) de WP in te schakelen en alle, op dat moment, open groepen te voeden?
Dat brengt na even draaien (je hebt iets uitstel door je 100L buffer) wel pendel risico's met zich mee. Tenzij je in dat systeem ook een minimale hoeveelheid open groepen in kan stellen? Bijv. kamer 1 vraagt warmte maar is klein qua oppervlakte. Standaard gaat de gang, garage en badkamer ook mee open (of staan sowieso altijd open). Dat is wel interessant om even na te vragen in ieder geval, dat je op die manier kan zorgen dat het minimale vermogen van je WP altijd kwijtgeraakt kan worden en hij dus niet gaat pendelen. E.e.a. ook afhankelijk van je temperatuur instellingen.

PS
Volgens mij klopt dat niet, dat de aanvoer en retour temp. de warmtepomp schakelt met dit systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Robindd op 09-04-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Robindd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:40:
[...]

PS
Volgens mij klopt dat niet, dat de aanvoer en retour temp. de warmtepomp schakelt met dit systeem.
Nou volgens mij moet ik het misschien wat anders zeggen. De kamerthermostaten sturen de pomp aan van de vloerverwarming. Als er een bepaalde Delta T ontstaat op de aanvoer en retourtemperatuur springt de warmtepomp aan. Dus als er maar één ruimte warmte vraagt, dan zal de warmtepomp in eerste instantie niet aanspringen maar zal de buffer eerst worden aangesproken als ik het goed gebruik. Ik ga het nog eens goed navragen.
De installateur komt binnenkort nog een keer uitleg geven. Maar ik wil zelf voorbereid zijn op dat gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chris vw schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:51:
[...]

Nou volgens mij moet ik het misschien wat anders zeggen. De kamerthermostaten sturen de pomp aan van de vloerverwarming. Als er een bepaalde Delta T ontstaat op de aanvoer en retourtemperatuur springt de warmtepomp aan. Dus als er maar één ruimte warmte vraagt, dan zal de warmtepomp in eerste instantie niet aanspringen maar zal de buffer eerst worden aangesproken als ik het goed gebruik. Ik ga het nog eens goed navragen.
De installateur komt binnenkort nog een keer uitleg geven. Maar ik wil zelf voorbereid zijn op dat gesprek.
Nee, zo werkt een Mitsubishi warmtepomp niet.

Ik snap hoe de boel hydraulisch is aangesloten, maar hoe je thermostaten zijn aangesloten is mij nog niet duidelijk.

Als jij de Mitsu op WAR zet dan zal deze 24*7*365 proberen Ta setpoint te halen, en stabiel te houden.
Schiet hij erover heen, dan moduleert hij terug, kan hij niet verder terugmoduleren (omdat al je groepen zijn afgesloten) dan begint hij te pendelen. WP gaat uit omdat Ta te ver (1,5 graad) over setpoint heen is, waterpomp van de binnenunit blijft lopen, en binnen 3 minuten gaat de WP weer aan, om vervolgens binnen 5 minuten weer uit te gaan.

Normaal gesproken laat je een thermostaat de WP aanzetten, en de WP stuurt dan de secundaire pomp aan.

Works like a charm, en die extra sensoren achter buffervat inderdaad lekker helemaal niet gebruiken.
KISS (Keep It Stupid & Simple).

Dus is er "ergens" warmtevraag, WP aan, is er nergens warmtevraag WP uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:15:
[...]

3 - De automatische variant waarbij de WP zelf de Ta bepaald. @Andrehj was daar in eerste instantie erg tevreden over, maar vond dacht ik dat hij na een defrost te hard van bil ging.
Dat heb jij goed onthouden! Bij milde temperaturen werkt de RAR regeling prima, maar zodra het kouder werd ging hij veel te hard na een defrost. Dus maar naar WAR met thermostaat. Dat heeft tevens tot voordeel dat ik voor de nachtverlaging niet meer afhankelijk ben van Melcloud.
Mijn WAR-curve is erg simpel: Ta is altijd 25 graden, en loopt onder nul langzaam op. Werkt tot nu toe prima.

Overigens is RAR voor @chris vw volgens mij helemaal geen alternatief, want hij heeft naregeling. Hij zal dus WAR moeten gebruiken. Nu heb ik totaal geen ervaring met naregeling, maar is het niet zo dat die naregeling ook de thermostaatingang van de WP gebruikt om aan te geven dat er wel of niet warmtevraag is? Wellicht dat @Grolsch als ervaringsdeskundige dit even kan toelichten?

Verder ben ik wel van mening dat in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met 3-voudig glas, WTW en goede zonwering een naregeling helemaal niet nodig is. Hier draai ik zonder enig probleem zonder naregeling. Het hele huis is mooi constant van temperatuur.
Enig nadeel is dat in deze maanden waarin een vrij groot deel van de verwarmingsenergie van de stralingswarmte van de zon komt, de garage en de bijkeuken (uitgebouwd) aan de noordzijde relatief kouder worden. In de garage was het kort voor de WP deze week weer aan ging afgekoeld tot 14 graden, maar dat is geen echt groot probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
[...]
Dat kan niet: de WP gaat niet aan/uit alleen gebaseerd op THW6 en THW7.
Hij staat bij uitsluitend WAR altijd "aan", maar Mitsubishi raadt zelf aan om dan toch een kamerthermostaat mee te laten regelen (zie Hinweis 1). Die staat in jouw schema onder 1.
Plaatsing van de sensoren kan mogelijk een probleem geven, zie de overige info uit onderstaande bladzijde uit het Praktijkhandboek (heb nog geen versie gevonden in een andere taal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyLLqxl18vIrbDl1X0bmQF5NsMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9eiQlcNgQnQyMf73dbmc1UG.jpg?f=fotoalbum_large

Hahaha...@Grolsch heeft ook al gereageerd: ik zou zijn schema aanhouden: dat heeft zich in de praktijk bewezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Remco45 op 09-04-2021 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:15:
[...]

Verder ben ik wel van mening dat in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met 3-voudig glas, WTW en goede zonwering een naregeling helemaal niet nodig is. Hier draai ik zonder enig probleem zonder naregeling. Het hele huis is mooi constant van temperatuur.
Enig nadeel is dat in deze maanden waarin een vrij groot deel van de verwarmingsenergie van de stralingswarmte van de zon komt, de garage en de bijkeuken (uitgebouwd) aan de noordzijde relatief kouder worden. In de garage was het kort voor de WP deze week weer aan ging afgekoeld tot 14 graden, maar dat is geen echt groot probleem.
Jij geeft hier exact aan waarom ik wel naregeling per vertrek heb.

In een beetje grote woning met meerdere vertrekken, raampartijen, windrichtingen en verwarmingsbehoeftes per vertrek zou ik nooit meer zonder naregeling willen werken.

Ook hebben wij een houtkachel die de woonkamer kan verwarmen, maar ik wil dan wel een warmte douche hebben bijvoorbeeld.

Ik kan elk vertrek in de woning op exact 0,1 graad nauwkeurig regelen, en misschien dat jullie die behoefte niet hebben, wij hebben het wel. Maar dit wil niet zeggen dat het helemaal niet nodig zou zijn. Dat ligt toch aan de gebruikers en comfort wensen?

Een bepaalde ruimte in de woning op 14 graden zou voor ons domweg te koud zijn, maar is voor jullie misschien geen probleem.

Het bouwen van een nieuwe woning kost ver boven de 500K, als naregeling dan 2K kost vind ik dat "peanuts" in vergelijking met het comfort wat je ervoor terug krijgt. Maar ik kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:07:
[...]

Nee, zo werkt een Mitsubishi warmtepomp niet.

Ik snap hoe de boel hydraulisch is aangesloten, maar hoe je thermostaten zijn aangesloten is mij nog niet duidelijk.

Als jij de Mitsu op WAR zet dan zal deze 24*7*365 proberen Ta setpoint te halen, en stabiel te houden.
Schiet hij erover heen, dan moduleert hij terug, kan hij niet verder terugmoduleren (omdat al je groepen zijn afgesloten) dan begint hij te pendelen. WP gaat uit omdat Ta te ver (1,5 graad) over setpoint heen is, waterpomp van de binnenunit blijft lopen, en binnen 3 minuten gaat de WP weer aan, om vervolgens binnen 5 minuten weer uit te gaan.

Normaal gesproken laat je een thermostaat de WP aanzetten, en de WP stuurt dan de secundaire pomp aan.

Works like a charm, en die extra sensoren achter buffervat inderdaad lekker helemaal niet gebruiken.
KISS (Keep It Stupid & Simple).

Dus is er "ergens" warmtevraag, WP aan, is er nergens warmtevraag WP uit.
Volgens mij kan hij inderdaad beter die sensoren er af gooien, en zou het wel gewoon goed werken zoals het verder zit -> thermostaten sturen de groepen open, en de verdeler geeft bij een open groep direct signaal aan de WP op de thermostaat ingang = starten van de WP+sec. pomp.
Enige wat nog te bekijken is dan of die wel voldoende groepen minimaal open schakelt om pendelen te voorkomen dan.

Maar de Mitsu dealers doen standaard volgens mij een buffervat + dat setje sensoren leveren en aansluiten. Dus gek is het niet om dit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:58:
[...]
Ik kan elk vertrek in de woning op exact 0,1 graad nauwkeurig regelen, en misschien dat jullie die behoefte niet hebben, wij hebben het wel. Maar dit wil niet zeggen dat het helemaal niet nodig zou zijn. Dat ligt toch aan de gebruikers en comfort wensen?
Uiteraard. Maar wij hebben geen houtkachel, dus ook in onze badkamer is het altijd lekker warm, rond de 21.5 graden.
Een bepaalde ruimte in de woning op 14 graden zou voor ons domweg te koud zijn, maar is voor jullie misschien geen probleem.
Nu doe je net of die 14 graden ergens in de woning is. Die 14 graden was in de garage... Hoe warm is jouw garage? Binnen de woning heb ik ook maar een paar tiende graad variatie. Hooguit wordt het in de woonkamer met langdurige zon wel eens iets warmer, maar dat is in dit jaargetijde wel fijn. En als het te gek wordt doen we gewoon de zonwering (raffstores) wat meer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:46
Hoe zit het eigenlijk met de plaatsing van een buitenunit ten opzichte van andere buitenunits? Ik heb hier een buitenunit van mijn lucht/lucht-warmtepomp (hierna: airco) aan de muur hangen, net boven de uitbouw (bijkeuken) met een buitenlengte van circa 340cm. Boven de aanbouw is naast het raam een ruimte beschikbaar van ongeveer 130cm tussen de regenpijp en het raam.

Hierbij een overzichtsfoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNjvsMnr16yAy4NnUsbZ1aN-Mus=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu8LDYC7lCkPrfh0xX8uyG9r.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat zou rendementstechnisch het beste zijn? De buitenunit schuin boven de buitenunit van de airco hangen? Nu dient de airco nog als hoofdverwarming en koeling, maar met een eventuele L/W zou de rollen worden verdeeld. Boven, waar geen LTV hangt of ligt, blijft voor rekening van de airco (een werkkamer en een slaapkamer van ongeveer 35m3 en 45m3. Beneden, met de hele fijne vloerverwarming onder de koude tegelvloer zou de L/W alles moeten doen. In de zomer verwacht ik geen probleem, want dan staat de L/W toch alleen maar een beetje SWW te maken. En dat wordt er alleen maar efficiënter op met de hitte die van de airco afkomt dan. Echter in het stookseizoen dan zakt de koude lucht en natuurlijk de condens van de L/W natuurlijk naar beneden en zou dit de (S)COP van de airco negatief kunnen beïnvloeden.

Een andere optie is de L/W zo'n beetje helemaal tegen het eind van de uitbouw op het dak te plaatsen, maar dan plaats de airco dus in principe z'n lucht in de L/W. De aircounit steekt zo'n 25 cm uit, dus de afstand zou dan iets meer dan 3 meter zijn. Is dat acceptabel?

Ook zit ik nog met de nieuwe geluidsnorm van 40dB(A) op de erfgrens. Mijn uitbouw staat namelijk min of meer precies op de erfgrens dus als ik hem gewoon neerzet/hang dan komt het niet goed denk ik. Daarom ben ik aan het kijken of ik een soort geluidswerend wandje naast de buitenunit neer kan zetten, zodat het netjes binnen de norm blijft. Zo'n omkasting kan ook maar dat lijkt me in mijn situatie nodeloos duur en het ziet er slecht uit voor het rendement. Zou hoeft in mijn geval het gelijk naar voren en het geluid mijn eigen tuin in niet gedempt te worden.

Ik ben ook geneigd te denken dat het geluidstechnisch beter zou zijn om hem tegen de muur te hangen dan om hem op het dak te plaatsen, omdat mijn grootste zorg geluid naar binnen toe is (ook al zijn onze huizen aardig goed geïsoleerd). Het geluid moet dan eerst door mijn eigen buitenmuur heen en dan nog door de muur die onze huizen scheiden. Als ik de L/W meer naar voren haal dan is een directe "line of sight" tussen de achtergevel van de buren en de L/W. Ook is het plaatsen van een geluidswerend wandje waarschijnlijk makkelijker en steviger tegen mijn eigen buitenmuur dan zonder ankerpunten op een plat dak?

Zijn er hier mensen die heer (meer) ervaring mee hebben? Zowel wat betreft de onderlingen invloed tussen meerdere buitenunits als het geluid hangende aan een muur vs meer losstaand op een plat dak? Of heeft er zelfs iemand een tip voor wat betreft een oplossing voor een geluidswerend wandje?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:52:
[...]

Uiteraard. Maar wij hebben geen houtkachel, dus ook in onze badkamer is het altijd lekker warm, rond de 21.5 graden.

[...]

Nu doe je net of die 14 graden ergens in de woning is. Die 14 graden was in de garage... Hoe warm is jouw garage? Binnen de woning heb ik ook maar een paar tiende graad variatie. Hooguit wordt het in de woonkamer met langdurige zon wel eens iets warmer, maar dat is in dit jaargetijde wel fijn. En als het te gek wordt doen we gewoon de zonwering (raffstores) wat meer dicht.
Zo warm als ik hem instel, normaal gesproken 18 graden.

Ik heb veel meer variatie binnen mijn woning dan een paar tiende van graden, slaapkamers 18, kantoor 20,5, woonkamer en keuken 21 graden, badkamer 21,5 graden. Dat is juist de reden waarom ik zoneregeling wil, omdat ik niet m'n hele huis op dezelfde temperatuur wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:15:
[...]
Zo warm als ik hem instel, normaal gesproken 18 graden.
Ik heb veel meer variatie binnen mijn woning dan een paar tiende van graden, slaapkamers 18, kantoor 20,5, woonkamer en keuken 21 graden, badkamer 21,5 graden. Dat is juist de reden waarom ik zoneregeling wil, omdat ik niet m'n hele huis op dezelfde temperatuur wil hebben.
Dat is het nadeel van ventilatie met WTW en zeer goede isolatie: Ondanks dat we onze slaapkamer niet verwarmen, komt het daar niet of nauwelijks onder de 20 graden. Ik vind dat wel lekker, mijn wederhelft had het liever wat koeler gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:31:
[...]

Dat is het nadeel van ventilatie met WTW en zeer goede isolatie: Ondanks dat we onze slaapkamer niet verwarmen, komt het daar niet of nauwelijks onder de 20 graden. Ik vind dat wel lekker, mijn wederhelft had het liever wat koeler gehad.
Dat is mij eigenlijk ook te warm voor een slaapkamer, bij ons is het in de praktijk meestal tussen de 18 en 19 graden, verwarming gaat bijna nooit aan omdat de temperatuur bijna nooit onder de 18 graden komt.

Maar met WTW of zonder WTW maakt in dat geval niet zo heel veel uit, vanwege de goede isolatiewaarden van tegenwoordig zit er geen 10K verschil in ruimtetemperaturen.

Maar als je niet verwarmd in de slaapkamers, en niet naregelt, hoe ga je er dan voor zorgen dat je wel gaat koelen zomers in de slaapkamers? Want ik neem aan dat je dat wel doet?

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2021 13:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:43:
Maar als je niet verwarmd in de slaapkamers, en niet naregelt, hoe ga je er dan voor zorgen dat je wel gaat koelen zomers in de slaapkamers? Want ik neem aan dat je dat wel doet?
Ik heb een aantal kleppen in de vvw zitten. Die hangen aan de koelen-uitgang van de WP-binnenunit. Dus zodra ik de WP op koelen zet, gaan de zones in de badkamers dicht, en degene van de slaapkamers open.
De ouderslaapkamer heeft daardoor aan de onder- en bovenzijde koeling.
Vorig jaar hebben we in de nazomer nog handmatig de koeling geregeld (twee keer per dag een blok van 4 uur of zo), deze zomer ga ik even zien of ik dat niet met de Panasonic thermostaat wat meer kan automatiseren.
Maar door ons grote VVW-oppervlak ging het in ieder geval prima, de WP kon zijn minimale vermogen goed kwijt. Ik moet alleen even aftasten tot welke binnentemperatuur dat goed gaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
MONITORING warmtepompen REMINDER
Er zijn nog c.a. 20 open plekken, dus s.v.p. gegevens Maart aanleveren!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Je WP draait in je buffervat op basis van een WAR regeling, als je warmte aan je buffer onttrekt dan zal de warmtepomp dat weer aanvullen. Nieuwe type Ecodan modellen kan je ook op aangeven bij welke buitentemperatuur het verwarmen zou moeten stoppen zodat je niet bij +30c nog je buffervat staat warm te houden.
Met een beetje tweaken kan zo'n setup best een leuke oplossing zijn, if not dan wijzig je er qua instellingen eea aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Bedankt voor alle antwoorden. We gaan het straks allemaal eens bekijken als we er wonen en evt nog melcloud module aanschaffen.

Ander vraag die ik nog wel heb is de aansluiting van het buffervat. Nu loopt de aanvoer van de warmtepomp altijd door het buffervat. Vandaag zag je dit al, aanvoer warmtepomp 35 graden, maar aanvoer vloerverwarming 30 graden. Nu loopt het opstookprotocol, dus niet helemaal vergelijkbaar met normaal. Maar je verliest warmte in het buffervat. Hoe zijn de meningen over de noodzaak van een t stuk ertussen, zodat de aanvoer van de warmtepomp ook gelijk bij vraag de vloerverwarming in kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mag niet...

[ Voor 98% gewijzigd door koevlaas2 op 10-04-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:31:
Bedankt voor alle antwoorden. We gaan het straks allemaal eens bekijken als we er wonen en evt nog melcloud module aanschaffen.

Ander vraag die ik nog wel heb is de aansluiting van het buffervat. Nu loopt de aanvoer van de warmtepomp altijd door het buffervat. Vandaag zag je dit al, aanvoer warmtepomp 35 graden, maar aanvoer vloerverwarming 30 graden. Nu loopt het opstookprotocol, dus niet helemaal vergelijkbaar met normaal. Maar je verliest warmte in het buffervat. Hoe zijn de meningen over de noodzaak van een t stuk ertussen, zodat de aanvoer van de warmtepomp ook gelijk bij vraag de vloerverwarming in kan gaan.
Dit is niet normaal, ik verlies max 1 graad over buffervat, normaal <0,5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Concept monitoring Maart 2021
S.V.P. controleer de invoer. De rechter kolom is Maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnR2tyQZrrTtXruKDDzfQW61Www=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rt8RUOI9LqKeYTehBBfu8zAZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFNynbQQc0YluU1S-ADzNhWqWAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rj45mqxkyaSWavfm6YI445Vl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:21:
[...]

Situatie is wel dat er 160m2 vloer staat op te warmen waarbij ruimtethermostaten op 30 graden staan. Dus de retourtemperatuur is denk ik momenteel laag. Dus zou kunnen dat buffervat zelf niet zo'n hoge gemiddelde temperatuur heeft? Heb er verder zelf geen kennis van, maar kan mezelf voorstellen dat normaal de warmtevraag minder is en dan het effect kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Open of gesloten verdelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SejDtpwIhyY6QzfwF-Knuik5Tpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNSOlz5NQj55eMkYf2jASqEn.jpg?f=fotoalbum_large
Weet ik niet het verschil. Foto is van verdeler van de zolder. Zo nog 2 verdelers bg en 1e verdieping die groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gesloten pomp loze verdelers, zoals het hoort met een WP d:)b

Wp staat uit? Groep 1 staat open maar geen flow?

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 10-04-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:59:
Gesloten pomp loze verdelers, zoals het hoort met een WP d:)b

het is nieuwbouw dus alles is uitgedacht met warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Grolsch schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:21:
[...]
Volgens mij is @chris vw bezig met het vloeropstookprotocol. De WP gaat dan regelmatig aan en weer uit en dat is niet helemaal representatief voor de normale werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:59:

Nee warmtepomp draaide maar waarschijnlijk opgestart met niet gevulde groep. Dus druk was helemaal weggevallen in het systeem op deze foto.
Hoe kan je zien of er flow is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 100% gewijzigd door Grolsch op 10-04-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat rode vlottertje links bovenin staat op 0

Terwijl die motor open staat (blauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:30:
Dat rode vlottertje links bovenin staat op 0

Terwijl die motor open staat (blauw)
Ik snap het. Wat ik wel apart vond vandaag is dat alle knoppen die open stonden erg warm zijn. Ik zou zeggen als hij open is gaat de spanning eraf. Maar dat leek niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:45
@Tomexergie Leuk twee nieuwe kolommen in de monitoring, maar wat is de power @-10 kolom (de 2e nieuwe)? Is dat een schatting van het benodigde vermogen op basis van de totalen in de monitoring?

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:34:
[...]

Ik snap het. Wat ik wel apart vond vandaag is dat alle knoppen die open stonden erg warm zijn. Ik zou zeggen als hij open is gaat de spanning eraf. Maar dat leek niet zo.
Dat ligt eraan, kan NO of NC zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:24
@koevlaas2 wat komt dit er stellig uit. Hoe zit dit? Zoals @chris vw aangaf wordt op warmtepomp weetjes wat anders beweert.
https://warmtepomp-weetje...epompinstallatie/#more-67

De beste intallatie ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvBeFR-mLnqsLE4EGtzp7rne2Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6LXfPbgz3PxZwNRgDYv6D7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bovenstaande geldt voor niet modulerende warmtepompen, bij inverters zoals tegenwoordig te koop gaat deze vlieger niet op.

Die website is ruim 5 jaar oud

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 10-04-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Grolsch schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:41:
Bovenstaande geldt voor niet modulerende warmtepompen, bij inverters zoals tegenwoordig te koop gaat deze vlieger niet op.

Die website is ruim 5 jaar oud
En dan doel je modulerend de cv pomp van warmtepomp? Bij mij lijkt cv pomp niet te moduleren maar moduleert de warmtepomp allen met compressor en toeren van de ventilator. De cv pomp in het afgiftesysteem is wel modulerend en stuurt op ingestelde delta T van het afgiftesysteem. Het is toch zonde om met de Tr van de warmtepomp je cv in te gaan ipv direct met Ta?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArjoK schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:54:
[...]

En dan doel je modulerend de cv pomp van warmtepomp? Bij mij lijkt cv pomp niet te moduleren maar moduleert de warmtepomp allen met compressor en toeren van de ventilator. De cv pomp in het afgiftesysteem is wel modulerend en stuurt op ingestelde delta T van het afgiftesysteem. Het is toch zonde om met de Tr van de warmtepomp je cv in te gaan ipv direct met Ta?
Ik bedoel het moduleren van de compressor (inverter).

Ik (en velen met mij) hebben de buffer gewoon aangesloten via methode A.

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

Hierdoor heb je de extra sensor niet nodig, en bij het opengaan van een bepaalde groep/zone krijgt de WP niet ineens een sloot koud water in de retour.

Ik kan nog steeds geen voordelen bedenken voor methode C, behalve dat het ingewikkelder wordt.

In het artikel op warmtepompweetjes hameren ze erop dat je de aanvoertemperatuur richting afgiftesysteem met methode C nauwkeurig kunt regelen, maar ik doe dat dus helemaal niet.

Omdat ik vrij veel meet weet ik dat de Ta bij de v.v. verdelers zo'n 0,5 tot 1 graad lager ligt dan de Ta die de binnenunit verlaat. Dit komt gedeeltelijk door het buffervat (halve graad denk ik maximaal) maar die 20 meter leiding die door de vloer loopt verliest ook wel wat.

Maar eigenlijk is dat toch helemaal niet boeiend :? als je het buffervat juist aansluit (hoogste punt moet richting afgifte gaan) is dit geen enkel probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 11-04-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 20:38
@Grolsch
Nibe adviseerd schema A of C (let op dat dit andere benamingen zijn dan op warmtepompweetjes.nl).
Zie https://www.nibe.eu/downl...lische_schemas_vf2_19.pdf

Als ik naar mijn situatie kijk en het volgens nibe manier C aan wil sluiten heb ik een probleem.
Het buffervat moet met 2 leidingen aangesloten worden omdat deze maar 1" zijn en ik het model 16 heb.
Er zitten maar 4 aansluitingen op, 2 boven en 2 onder.
Ik kan dus met dit buffervat het alleen aan sluiten volgens manier nibe manier a (manier c op warmtepompweetjes.nl).
Of zie jij dit anders?

Nu heb ik dat de leiding van de wp naar een t stuk gaat, vanaf dat t stuk gaat 1 aftakking naar het cv circuit. en 1 naar het buffer. Bij het buffer zit weer een t-stuk om zo beide aansluitingen te kunnen gebruiken.
De retour gaat vervolgens op dezelfde manier.

Eigenlijk zou ik de 2 t-stukken nog een keer willen aanpassen naar kruisstukken zodat ik de sensoren er dmv een dompelbuis in kan hangen, dat zal net iets nauwkeuriger zijn dan ze er nu tegenaan.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:04:
@Grolsch
Nibe adviseerd schema A of C (let op dat dit andere benamingen zijn dan op warmtepompweetjes.nl).
Zie https://www.nibe.eu/downl...lische_schemas_vf2_19.pdf

Als ik naar mijn situatie kijk en het volgens nibe manier C aan wil sluiten heb ik een probleem.
Het buffervat moet met 2 leidingen aangesloten worden omdat deze maar 1" zijn en ik het model 16 heb.
Er zitten maar 4 aansluitingen op, 2 boven en 2 onder.
Ik kan dus met dit buffervat het alleen aan sluiten volgens manier nibe manier a (manier c op warmtepompweetjes.nl).
Of zie jij dit anders?

Nu heb ik dat de leiding van de wp naar een t stuk gaat, vanaf dat t stuk gaat 1 aftakking naar het cv circuit. en 1 naar het buffer. Bij het buffer zit weer een t-stuk om zo beide aansluitingen te kunnen gebruiken.
De retour gaat vervolgens op dezelfde manier.

Eigenlijk zou ik de 2 t-stukken nog een keer willen aanpassen naar kruisstukken zodat ik de sensoren er dmv een dompelbuis in kan hangen, dat zal net iets nauwkeuriger zijn dan ze er nu tegenaan.
Welk plaatje bedoel je precies? In je linkje staan tientallen plaatjes.

En aansluiten moet je toch altijd met 2 leidingen (aanvoer/retour) of volg ik je niet :?

Dat het maar 1" aansluitingen zijn is geen probleem, die van mij heeft 3/4" aansluitingen, en de WP pompt vrolijk 26L/minuut over het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 14:51
LangeFries schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:37:
@Tomexergie Leuk twee nieuwe kolommen in de monitoring, maar wat is de power @-10 kolom (de 2e nieuwe)? Is dat een schatting van het benodigde vermogen op basis van de totalen in de monitoring?
Bij mij komt het aardig overeen met de ervaring van afgelopen winter :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
LangeFries schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:37:
Vraag ik me ook af.
Bij -10 C staat de WP gewoon uit en stook ik met cop=1 vanwege het lawaai (rijtjeshuis)

Over cijfertjes gesproken, ik douche op 8,5 ltr/min (totaal warm + koud) met warm water door de doorstroomverwarmer.
Die niet aanspreekt vanwege het vat wat warm is (> 45 graden - aton power to heat)
Enkel de 1e 8 sec wel, omdat de leidingen nog koud zijn.
Verder zit er een douchewtw voor, zowel richting douche als buffer
//einde offtopic

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2021 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:24:
[...]

Ik bedoel het moduleren van de compressor (inverter).

Ik (en velen met mij) hebben de buffer gewoon aangesloten via methode A.

[Afbeelding]

Hierdoor heb je de extra sensor niet nodig, en bij het opengaan van een bepaalde groep/zone krijgt de WP niet ineens een sloot koud water in de retour.

Ik kan nog steeds geen voordelen bedenken voor methode C, behalve dat het ingewikkelder wordt.

In het artikel op warmtepompweetjes hameren ze erop dat je de aanvoertemperatuur richting afgiftesysteem met methode C nauwkeurig kunt regelen, maar ik doe dat dus helemaal niet.

Omdat ik vrij veel meet weet ik dat de Ta bij de v.v. verdelers zo'n 0,5 tot 1 graad lager ligt dan de Ta die de binnenunit verlaat. Dit komt gedeeltelijk door het buffervat (halve graad denk ik maximaal) maar die 20 meter leiding die door de vloer loopt verliest ook wel wat.

Maar eigenlijk is dat toch helemaal niet boeiend :? als je het buffervat juist aansluit (hoogste punt moet richting afgifte gaan) is dit geen enkel probleem.
In het ideale geval wil je dan toch geen menging in je buffervat, en ook geen plons koud water in je retour?
Wat is er dan tegen om de aanvoer met een T-stuk te doen (volgens methode C) en alleen de retour door de buffer (volgens methode A)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:29:
[...]

In het ideale geval wil je dan toch geen menging in je buffervat, en ook geen plons koud water in je retour?
Wat is er dan tegen om de aanvoer met een T-stuk te doen (volgens methode C) en alleen de retour door de buffer (volgens methode A)?
Dat is precies wat ik ook dacht. Door de stroming in de buffer vanuit WP ca 30 liter/minuut van boven naar beneden en afgifte ca. 15 liter / minuut van beneden naar boven lijkt het mij bijna een ideaal gemengd vat, tenzij je buffer groot en hoog is om de gelaagdheid te behouden.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-Yr_SmPH-IV3qaQAkG7q8kkN50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcTAZYIt7j4pgzoRsLF2O60n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ArjoK op 11-04-2021 10:40 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:29:
[...]

ArjoK schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:41:
[...]

Dat is precies wat ik ook dacht. Door de stroming in de buffer vanuit WP ca 30 liter/minuut van boven naar beneden en afgifte ca. 15 liter / minuut van beneden naar boven lijkt het mij bijna een ideaal gemengd vat, tenzij je buffer groor en hoog is om de gelaagdheid te behouden.

Zo dus:
[Afbeelding]
Als dit geen flow restricties / problemen geeft zou dat inderdaad ook een goede oplossing zijn.

Alleen de sensor in het plaatje getekend zou ik dan niet gebruiken, laat de WP lekker de Ta bepalen, die Ta komt vanzelf in de vloer als je de boel goed aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Grolsch schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:24:
[...]

[...]

Als dit geen flow restricties / problemen geeft zou dat inderdaad ook een goede oplossing zijn.

Alleen de sensor in het plaatje getekend zou ik dan niet gebruiken, laat de WP lekker de Ta bepalen, die Ta komt vanzelf in de vloer als je de boel goed aansluit.
afbeelding aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog niet goed, ik zou helemaal geen sensor gebruiken, maar gewoon regelen op de interne Ta sensor van de WP zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
als er onverhoopt toch een hoger debiet door cv gaat dan door wp is de sensor wel nuttig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoK schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:30:
als er onverhoopt toch een hoger debiet door cv gaat dan door wp is de sensor wel nuttig :)
Probeer het zou ik zeggen, ik heb het ook geprobeerd en ben er snel op terug gekomen.

Waarden van die sensor gebruiken zal ervoor zorgen dat de daadwerkelijke Ta van de WP enkele graden naar boven gaat, wat slecht is voor de COP.

Ik heb het ook geprobeerd met een externe sensor, en leverde alleen maar "raar" gedrag op van de WP die hoge aanvoertemperaturen gaat maken om op die bepaalde sensor een bepaald getal te zien.
Ik ben er weer vanaf gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:34
Hoe registreren jullie het verbruik van de wp per maand? Ik lees de kwh meter uit met modbus en de kamstrup met mbus en heb dit in grafana, helaas heeft deze geen maand weergaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Grolsch schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:46:
[...]

Probeer het zou ik zeggen, ik heb het ook geprobeerd en ben er snel op terug gekomen.

Waarden van die sensor gebruiken zal ervoor zorgen dat de daadwerkelijke Ta van de WP enkele graden naar boven gaat, wat slecht is voor de COP.

Ik heb het ook geprobeerd met een externe sensor, en leverde alleen maar "raar" gedrag op van de WP die hoge aanvoertemperaturen gaat maken om op die bepaalde sensor een bepaald getal te zien.
Ik ben er weer vanaf gestapt.
Ik geef je helemaal gelijk, ik zou hem ook weglaten en dan de cv pomp begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 22:35
Wel een buffervat toepassen ? als je voldoende inhoud hebt in de vloer is dit toch niet nodig met de huidige warmtepompen, deze moduleren toch voldoende, of heb ik dat niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
H143 schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:48:
Hoe registreren jullie het verbruik van de wp per maand? Ik lees de kwh meter uit met modbus en de kamstrup met mbus en heb dit in grafana, helaas heeft deze geen maand weergaves
Omdat de WP uit staat? Of wat bedoel je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
brutus26 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:16:
Wel een buffervat toepassen ? als je voldoende inhoud hebt in de vloer is dit toch niet nodig met de huidige warmtepompen, deze moduleren toch voldoende, of heb ik dat niet goed
De term buffervat wordt in deze discussie eigenlijk niet goed gebruikt. Het buffervat dient niet als buffer voor warmte, maar wordt enkel gebruikt als hydraulische scheiding tussen je primaire circuit (WP) en secundaire circuit (afgiftesysteem).
Het buffervat heb je in de praktijk (zeker met VVW) alleen maar nodig als je naregeling wilt toepassen.

Pagina: 1 ... 91 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.