Hoe zit het eigenlijk met de plaatsing van een buitenunit ten opzichte van andere buitenunits? Ik heb hier een buitenunit van mijn lucht/lucht-warmtepomp (hierna: airco) aan de muur hangen, net boven de uitbouw (bijkeuken) met een buitenlengte van circa 340cm. Boven de aanbouw is naast het raam een ruimte beschikbaar van ongeveer 130cm tussen de regenpijp en het raam.
Hierbij een overzichtsfoto:
Wat zou rendementstechnisch het beste zijn? De buitenunit schuin boven de buitenunit van de airco hangen? Nu dient de airco nog als hoofdverwarming en koeling, maar met een eventuele L/W zou de rollen worden verdeeld. Boven, waar geen LTV hangt of ligt, blijft voor rekening van de airco (een werkkamer en een slaapkamer van ongeveer 35m3 en 45m3. Beneden, met de hele fijne vloerverwarming onder de koude tegelvloer zou de L/W alles moeten doen. In de zomer verwacht ik geen probleem, want dan staat de L/W toch alleen maar een beetje SWW te maken. En dat wordt er alleen maar efficiënter op met de hitte die van de airco afkomt dan. Echter in het stookseizoen dan zakt de koude lucht en natuurlijk de condens van de L/W natuurlijk naar beneden en zou dit de (S)COP van de airco negatief kunnen beïnvloeden.
Een andere optie is de L/W zo'n beetje helemaal tegen het eind van de uitbouw op het dak te plaatsen, maar dan plaats de airco dus in principe z'n lucht in de L/W. De aircounit steekt zo'n 25 cm uit, dus de afstand zou dan iets meer dan 3 meter zijn. Is dat acceptabel?
Ook zit ik nog met de nieuwe geluidsnorm van 40dB(A) op de erfgrens. Mijn uitbouw staat namelijk min of meer precies op de erfgrens dus als ik hem gewoon neerzet/hang dan komt het niet goed denk ik. Daarom ben ik aan het kijken of ik een soort geluidswerend wandje naast de buitenunit neer kan zetten, zodat het netjes binnen de norm blijft. Zo'n omkasting kan ook maar dat lijkt me in mijn situatie nodeloos duur en het ziet er slecht uit voor het rendement. Zou hoeft in mijn geval het gelijk naar voren en het geluid mijn eigen tuin in niet gedempt te worden.
Ik ben ook geneigd te denken dat het geluidstechnisch beter zou zijn om hem tegen de muur te hangen dan om hem op het dak te plaatsen, omdat mijn grootste zorg geluid naar binnen toe is (ook al zijn onze huizen aardig goed geïsoleerd). Het geluid moet dan eerst door mijn eigen buitenmuur heen en dan nog door de muur die onze huizen scheiden. Als ik de L/W meer naar voren haal dan is een directe "line of sight" tussen de achtergevel van de buren en de L/W. Ook is het plaatsen van een geluidswerend wandje waarschijnlijk makkelijker en steviger tegen mijn eigen buitenmuur dan zonder ankerpunten op een plat dak?
Zijn er hier mensen die heer (meer) ervaring mee hebben? Zowel wat betreft de onderlingen invloed tussen meerdere buitenunits als het geluid hangende aan een muur vs meer losstaand op een plat dak? Of heeft er zelfs iemand een tip voor wat betreft een oplossing voor een geluidswerend wandje?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW