@
Remco45 Zo off topic vind ik het anders niet. Maar als jullie vinden van wel geen probleem en hou ik er over op.
Als het in/uit schakelen dusdanig pieken maakt dat er componenten reëel van opwarmen denk ik toch dat het ontwerp niet goed is, uiteraard afhankelijk van het systeem. Bij een warmtepomp zou ik verwachten dat het niet nodig zou zijn.
Een andere, wel zeker on topic vraag.
Ik zat net mijn logging van gisteren na te kijken en hier is gisteren zelfs een koeling run gedaan. Dat is met de huidige omstandigheden echt niet nodig.
Nu zag ik in de instelling dat ik in kan stellen tot welke temperatuur er verwarmd mag worden en vanaf welke temperatuur gekoeld.
Deze staan op default en dus verwarmen tot een 2 uurs gemiddelde buiten temp van 18 en koelen vanaf een 2 uurs gemiddelde buiten temp van 20, deze 20 heb ik al verhoogd naar 23, maar misschien moet het wel nog hoger.
Hebben jullie soortgelijke instellingen, en waar zet je die dan op?
Ter info, met het huidige weer heb ik gedurende de afkoeling in de nacht wel nog een beetje verwarming (circa 20kW) nodig om s'ochtends aan de WAF te voldoen. Iets later op de ochtend stopt de WP dan voor de rest van de avond tot de daaropvolgende nacht.
PS. De woonkamer is het enige deel dat gedurende de nacht net teveel af koelt. Betere isolatie voor de woonkamer komt nog wel, maar niet op korte termijn. De woonkamer heeft een inpandige sere met circa 65m2 dubbel glas en matig geïsoleerd (en niet thermisch ontkoppelde) aluminium profielen.
En voor er opmerkingen over komen, ik mag er helaas geen goed geïsoleerd plat dak van maken.