WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ongeveer zo iets... alleen wat luxer ..en zonder tralies .. en het is openlucht..Grolsch schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:30:
[...]
Ben echt benieuwd hoe zoiets eruit ziet, mijn slaapkamer is 20m2, dus al 2,5 zo groot als jullie tuin

Herken je het van vroeger..

Ooit al een keer "mogen" logeren in mijn jongere jaren

Ahum .. effe goed lezen. staat ook niet in tuin maar op een houten geluids doorlatend K.. dak.. en buren met open slaapkamer raam op 1,5 meter..Andrehj schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:39:
@X21r :Bij die afmetingen (2x4 meter) en compleet omringd met 2 meter hoge schuttingen, is het plaatsen van een buitenunit volgens mij geen goed idee. Want het gaat daar in de winter bij windstil weer heel koud worden, omdat er onvoldoende luchtverversing is. Koude lucht blijft op zo'n binnenplaats hangen. Daardoor gaat de warmtepomp in steeds koudere lucht draaien, wat een steeds lagere rendement oplevert.
In dit geval zou het plaatsen van de buitenunit op een plat dak (afgezien van alle andere reeds vaak genoemde nadelen) nog best wel eens een betere oplossing kunnen zijn.
zelf geluids dempende kast gebouwd.
nu 35dba op raam buren..
lees mijn 2 links maar eens .
start hier https://gathering.tweaker...message/66683188#66683188
Ik zou het niet uitproberen, in de nacht hoor je alles.mister_S schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:47:
@koevlaas2 denk je dat een buitenunit op een garagedak net naast de slaapkamer, met welke constructie dan ook, verstandig is? Of raad je dat sterk af?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Voor mezelf zie ik er echter niet zo'n probleem in. Een monotoon geluid als een warmtepomp is toch bijna white noise? Het soort geluid dat je gebruikt om juist lekker te kunnen slapen in luidruchtige omstandigheden?
Wij draaien de wasmachine altijd snachts, dat maakt echt een bak met herrie maar heb ik ook totaal geen last van. Als de oude mechanische ventilatie op stand 3 stond (zomernachten) was dat ook een goede bak met herrie, ook nooit over ingezeten.
In mijn optiek lig je alleen maar wakker van geluiden waar je jezelf aan stoort. Beslissen waar je jezelf wel of niet aan stoort is dan weer minder eenvoudig gok ik.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
2 antwoorden ..assje schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:47:
Ik snap dat geluidsoverlast subjectief is en je voor een ander moeilijk kunt bepalen wat acceptabel is.
-De wet geeft waardes aan.
-Voor sommige mensen is het pschygies of een super gehoor.
.Een monotoon geluid als een warmtepomp is toch bijna white noise? Het soort geluid dat je gebruikt om juist lekker te kunnen slapen in luidruchtige omstandigheden?
Helaas. het is net een mug die in je slaapkamer in de ronte vliegt.. supper irritant en lage tonen.
En de wetgever geeft aan 5dBa lagere grens waarde bij monotone geluiden......De WP dus...
Lees hier. ook vlak voor defrost veel geluid.
https://gathering.tweaker...message/66272846#66272846
https://gathering.tweaker...message/62205026#62205026
:strip_exif()/f/image/PWARh7rY5kwmdt21oCiXoCA6.jpg?f=fotoalbum_large)
.In mijn optiek lig je alleen maar wakker van geluiden waar je jezelf aan stoort. Beslissen waar je jezelf wel of niet aan stoort is dan weer minder eenvoudig gok ik.
Hellaas kan je niet logisch beslissen waar je wel of niet wakker van ligt.. ook de buren niet..
Ik heb hetzelfde probleem, ik zou veel liever zo een flow sensor aan een of andere ESP device hangen, maar ik weet niet hoe betrouwbaar zo'n flow sensor is.
[/quote]
(Hmmm quote ging niet helemaal goed...)
Shelly ziet er goed uit en ook genoeg handleindingen beschikbaar om die te installeren. Ook temperatuur sensoren mogelijk heb ik gezien. En digitaal als eerste een app en kan altijd nog een eigen database ofzo opzetten.
Flow moet ik dan maar aflezen op het display of hopen als die WP hier staat deze nog uit de machine kunnen trekken qua data gegevens.
Jammer dat er weinig alternatieven zijn.
Reed je brommer zo snel dan ?Grolsch schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:43:
Helaas wel![]()
Ooit al een keer "mogen" logeren in mijn jongere jaren
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Graag enige hulp ter vergroting van mijn kennis over warmtepompen. Dit om een juiste keuze te kunnen maken als ik overstap van verwarmen met woning middels gas naar milieuvriendelijker alternatieven. Bekend dat isoleren dan ook een maatregel moet zijn! Voor mij wordt het nu even kiezen uit diverse lucht-water warmtepompen.
Daarom enige tijd aan het meelezen en de topicstart doorgenomen maar nog niet alle 353 pagina's van dit topic... Ik mis in de startpagina eigenlijk een overzicht welke aandachtspunten belangrijk zijn bij de aanschaf van een warmtepomp. Wel lees ik in het topic een scala aan ervaringen doch zie vele bomen in het bos..
Even een korte schets van huidige situatie:
Vrijstaande woning, 2 personen, 700 kuub inhoud, uit beginjaren 90 met dubbel glas, vloerisolatie, beneden overal vloerverwarming, spouwmuurisolatie en dakisolatie. Deel van kozijnen beneden en bijbehorend glas is onlangs gedeeltelijk vervangen naar HR++. Koken middels inductie en in garage, waar de CV-ketel hangt (12 jaar oud), is 3-fase elektra aanwezig. In de (nabije) toekomst komen PV-panelen en warmteboiler.
Ik ben bekend met de formule voor berekening van vereiste vermogen van de installatie voor warmtepomp. In de woning hangt nu HR-ketel Remeha Quinta 35c. Vermogen 8 – 30 kW. Vermogen WP zal ongeveer 10 kW worden.
Bij vervanging was het in het verleden simpel: Bij vervanging oude ketel werd deze VR en weer later HR. Maar nu krijgen we totaal nieuwe technologie. Als leek heb ik een lijstje opgesteld die criteria van belang kunnen zijn bij beoordelen van specificaties installatie en offerte van installateur.
De installatie zelf:
Thermisch vermogen in relatie tot buitentemperatuur alsmede benodigd vermogen (COP)
Kan inverter moduleren? Hoeveel terug om pendelen te voorkomen?
Geluidsproductie / stille modus
Is er tapwatervoorziening?
Monitoring:
Welke mogelijkheden biedt installatie af fabriek tot monitoring?
Welke middelen zijn aanvullend mogelijk (warmtemeter, flow, kWh-meter)?
Buffervat
Maakt buffervat onderdeel uit van installatie of kan installatie eenvoudig worden gekoppeld?
Zijn er nog meer aandachtspunten waarop je een nieuwe installatie beoordeelt of bij aanleg rekening moet houden? De juiste opstelling inverter in relatie tot omgeving m.b.t. geluid reeds bekeken.
Met belangstelling.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Zelf heb ik nog staan:
max thermisch vermogen versus gemiddelde (ketel doet nu 7kwh max, maar tijdens -5 periode 24 u niet hoger dan 5kwh), continue max 70-80% belast ivm defrosts en geluid
Wat je ook kan zeggen thermisch vermogen incl. defrosts. 2C dip
Hoe warmwater en hoeveelheid warmwater op voorraad nodig.
Wat is de backup strategie bij falen warmtepomp/warmtepompboiler
Hoezo? Wat is een ieders backup strategie bij falen van een gasketel?Dapdodo schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:25:
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Verschil is wel dat er bij een falende gasketel in no time een monteur komt. Dat kan bij een Wp momenteel nog wel een dingetje zijn. Mijn backup is de lucht/lucht Daikin, die binnenkort ook weer voor de koeling gaat zorgen en voor het SWW een washandje.Naalroc schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:28:
[...]
Hoezo? Wat is een ieders backup strategie bij falen van een gasketel?
[ Voor 15% gewijzigd door t.oswald op 29-03-2021 10:56 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Hoezo zou de monteur die mijn WP heeft geïnstalleerd niet komen? Die komt graag hoor, ongeacht of het voor een gasketel of WP is.t.oswald schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:51:
[...]
Verschil is wel dat er bij een falende gasketel in no time een monteur komt. Dat kan bij een Wp momenteel nog wel een dingetje zijn. Mijn backup is de lucht/lucht Daikin, die binnenkort ook weer voor de koeling gaat zorgen en voor het SWW een washandje.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Bij een wp willen de meeste monteurs maar aan bepaalde merken werken, dan kan het wel eens voor komen dat er geen monteur snel gevonden kan worden voor de wp die er staat.
Verder zijn het aantal monteurs die aan een cv willen werken nog steeds vele malen meer dan monteurs die aan een wp willen werken (en dan hebben we het nog niet eens gehad over kunnen werken).
Hier in het dorp ken ik 3 bedrijven welke vaak dezelfde dag nog langs komen voor een CV.
Deze zelfde 3 bedrijven is er maar 1 bij die voor een wp komt, en die wp moet dan ook nog eens vaillant zijn, anders komt ie ook niet, en dezelfde dag is maar de vraag omdat er maar 2 monteurs iets van een wp kennen.
[ Voor 21% gewijzigd door format5 op 29-03-2021 11:25 ]
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Backup is nu elektrische kachel ventilator. Warm water is water koken.Naalroc schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:28:
[...]
Hoezo? Wat is een ieders backup strategie bij falen van een gasketel?
CV offerte nieuw of onderdelen binnen 2 dagen.
Warmtepomp duurt nu al 3 maanden en heb nog geen een offerte. Als dat met de onderdelen ook zo gaat, dan ga ik wel in makkelijkere optie, dan bovenstaand.
Voor SWW ook met een element in je boiler.
Zo heb ik het in ieder geval ongeveer bedacht.
We gaan een Casco woning laten bouwen en zijn zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van o.a. de warmtepomp. Nou zijn we wel geinformeerd maar ik zit heel erg met de vraag hoe erg het is een warmtepomp te kopen met een iets hogere kW dan degene die geadviseerd wordt.
We zitten te kijken naar een Panasonic T-cap 12kW wamtepomp. De investering naar een 16kW is minimaal maar wat zijn nog meer de nadelen van een hogere capaciteit warmtepomp? de meeste moduleren waardoor ze redelijk wat moeten kunnen handelen en niet in de aan/uit modus zouden moeten komen? of valt dit erg tegen?
het gaat om een nieuwbouw met 236m2 woonoppervlakte, dus misschien is deze 12 kW al redelijk overcapaciteit? We horen heel veel verhalen dat er te lage capaciteit geadviseerd wordt dus we twijfelen ook wel een beetje wat er ons verteld wordt.
Het nadeel van een te grote WP is dat het minimale modulatieniveau ook hoger ligt.Aurum schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:12:
Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vraag.
We gaan een Casco woning laten bouwen en zijn zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van o.a. de warmtepomp. Nou zijn we wel geinformeerd maar ik zit heel erg met de vraag hoe erg het is een warmtepomp te kopen met een iets hogere kW dan degene die geadviseerd wordt.
We zitten te kijken naar een Panasonic T-cap 12kW wamtepomp. De investering naar een 16kW is minimaal maar wat zijn nog meer de nadelen van een hogere capaciteit warmtepomp? de meeste moduleren waardoor ze redelijk wat moeten kunnen handelen en niet in de aan/uit modus zouden moeten komen? of valt dit erg tegen?
het gaat om een nieuwbouw met 236m2 woonoppervlakte, dus misschien is deze 12 kW al redelijk overcapaciteit? We horen heel veel verhalen dat er te lage capaciteit geadviseerd wordt dus we twijfelen ook wel een beetje wat er ons verteld wordt.
Je gaat een woning bouwen van 236m2, dus zo'n 600m3.
Ik mag toch hopen dat je niet op 12KW uitkomt, als ik mag gokken de helft.
Ik zou hier toch een Warmteverliesberekening voor laten maken, want ik weet in ieder geval zeker dat 12KW veel te groot is.
Ik heb thuis met een 2016/2017, mechanische ventilatie, 900m3 / 280m2 verwarmd oppervlakte een 11,2KW WP, als jij een 2021 huis hebt zou je behoefte veel en veel minder moeten zijn.
Welk ventilatiesysteem krijg je, is het een vrijstaande woning, welk glas krijg je in je woning
Ik denk dat je eerder richting de 30W/m2 moet denken (+- 7KW WP), en dan hou ik het nog hoog aan denk ik.
Top dankjewel voor de informatie!
Het gaat wel om een EPC 0.4 woning vrijstaand, en we hebben geen upgrade gedaan voor glas of voor een WTW unit. Dus we hebben ventilatie type C.
Ik zal ook eens in de papieren duiken wat we allemaal hebben gekregen omtrend de EPC berekeningen.
Ik geloof dat de m3 uitkwam op 736. Maar ik zal eens kijken naar een warmteverliesberekening.
Als ik jou situatie vergelijk is 16 kW sowieso overkill, dus dan hoeven we daar niet naar te kijken.
met de beng regels kom je waarschijnlijk ergens rond de 6KW uit, gewoon even een warmteverliesberekening laten maken die heb je toch nodig voor de vergunning.Aurum schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:12:
als je aan het kijken bent naar de pana mono zou ik denk ik nu voor je begroting uitgaan van een 9KW 1fase ipv een 7KW hij moduleerd net zo ver terug en dus heeft dezelfde nadelen als de 7kW
en je hebt sneller warm water en iets meer vermogen bij -7
edit: epc 0,4 is dat incl of excl. zonnepanelen ?
als je op 1 fase kan blijven (9kw) heeft dat het voordeel dat die veel veder terug moduleren dan de 9KW (en hoger) 3 fase modellen
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 29-03-2021 13:08 ]
@Aurum Je kan op https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/ even snel inschatten met die tabel. Dan zou je op 45W/m2 verliezen. Daarbij moet je 3 optellen vanwege vrijstaande woning.
dus uit de vuistregel komt 48 * 236 = 11.3kw. Hmmm dat is wel bizar veel. Let op is wel vuistregel.
Ik denk dat je woning wel beter moet zijn dan een 2016-2017 epc 0.4 woning, maar toch. Beter warmteverliesberekening laten maken.
Voor de vergelijking, ik heb 301m2 maar heb een 7.5kw (die overigens 8.4kw kan bij -10). Ik heb wel epc -0.2 met kierdichtbouwen en goede isolatie.
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 29-03-2021 13:38 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
ik zou nog eens kijken, warmteverlies is een onderdeel van de epc berekeningxoror schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:35:
@twain4me Ik heb de vergunning gekregen zonder warmteverliesberekening... Omdat zij nog met EPC werkt, valt ze waarschijnlijk onder oude regels. Geen idee of de warmteverlies nodig is voor BENG. Bij ons is die past gemaakt net voor ze de verwarming gingen installeren.
@Aurum Je kan op https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/ even snel inschatten met die tabel. Dan zou je op 45W/m2 verliezen. Daarbij moet je 3 optellen vanwege vrijstaande woning.
dus uit de vuistregel komt 48 * 236 = 11.3kw. Hmmm dat is wel bizar veel. Let op is wel vuistregel.
Ik denk dat je woning wel beter moet zijn dan een 2016-2017 epc 0.4 woning, maar toch. Beter warmteverliesberekening laten maken.
Iemand nog een goed alternatief voor mijn raspberry pi?
Deze gebruik ik middels Domoticz om de warmtepomp aan te sturen en zone regeling.
Alleen deze loop regelmatig vast, ben er wel een beetje klaar mee.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Dank je Dapdodo. Je aanvullingen zijn zeer welkom. Ik zet ze op ons lijstje.Dapdodo schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:25:
@Hieke ,
Zelf heb ik nog staan:
max thermisch vermogen versus gemiddelde (ketel doet nu 7kwh max, maar tijdens -5 periode 24 u niet hoger dan 5kwh), continue max 70-80% belast ivm defrosts en geluid
Wat je ook kan zeggen thermisch vermogen incl. defrosts. 2C dip
Hoe warmwater en hoeveelheid warmwater op voorraad nodig.
Elektrisch kacheltje gooien we nog niet weg..
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Ligt aan je budget.webje1982 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:39:
Klein beetje of topic.
Deze gebruik ik middels Domoticz om de warmtepomp aan te sturen en zone regeling.
Zelf draai ik domoticz en grafana voor de wp op een Intel nuc met een hypervisor (vmware) waar ook nog andere toepassingen naast draaien op verschillende VM's.
Maar dat is een wat duurdere oplossing tov een raspberrypi.
Iets met hobby en interesses aan mijn kant om het er aan uit te geven.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik heb domoticz hier ondertussen verplaatst naar een jail op mijn nas. Sindsdien loopt deze aanzienlijk minder vaak vast (ongeveer 1 keer per 3 a 4 maanden).webje1982 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:39:
Klein beetje of topic.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Daar heb ik inderdaad vaker wat over gehoord gebruik op dit moment inderdaad nog de SD kaart.Japie.G schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:47:
Ik zou eerst eens kijken waarom je pi vastloopt. Die dingen kunnen prima jaren achter elkaar lopen hoor. Ik gok crappy SD of crappy software. Tip, maak een pi met ssd boot, ben je van alle SD gerelateerde problemen af.
Hoe kom ik erachter of het aan de SD kaart word veroorzaakt?
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Eens, mijn Pi met SSD draait hier al 2 jaar zonder crash.Japie.G schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:47:
Ik zou eerst eens kijken waarom je pi vastloopt. Die dingen kunnen prima jaren achter elkaar lopen hoor. Ik gok crappy SD of crappy software. Tip, maak een pi met ssd boot, ben je van alle SD gerelateerde problemen af.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Moet je @AUijtdehaag even aanschrijven ;-) Hij gebruikt zover ik weet Odroid C4'swebje1982 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:39:
Klein beetje of topic.
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."
Maar odroid N2+ of synology nas met >2gb geheugen (virtual machine manager) of NUC kan ook.
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 14:26 ]
Gebruik je dan een USB to SSD?Remco45 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:05:
[...]
Eens, mijn Pi met SSD draait hier al 2 jaar zonder crash.
Ik zou een WP opzoeken die bij -10, Ta 35 nog steeds 8KW levert, en die ver terug kan moduleren bij Tbuiten +7, Ta 25.Aurum schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:00:
@Grolsch
Top dankjewel voor de informatie!
Het gaat wel om een EPC 0.4 woning vrijstaand, en we hebben geen upgrade gedaan voor glas of voor een WTW unit. Dus we hebben ventilatie type C.
Ik zal ook eens in de papieren duiken wat we allemaal hebben gekregen omtrend de EPC berekeningen.
Ik geloof dat de m3 uitkwam op 736. Maar ik zal eens kijken naar een warmteverliesberekening.
Als ik jou situatie vergelijk is 16 kW sowieso overkill, dus dan hoeven we daar niet naar te kijken.
Zo te zien ben je op de Panasonic tour, daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Maar ongetwijfeld zijn er andere Tweakers die je hiermee kunnen helpen.
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Dan zou het ook kunnen werken een usb harddisk(geen SSD) heb volgens mij nog een 500gb externe hdd liggen. Hoeft neem ik aan niet perse een SSD te zijn, SSD is natuurlijk wel stukje sneller?Hieke schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:38:
SSD via USB werkt zorgeloos als je bijvoorbeeld deze instructie volgt:
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Heb een jaar of 10 met Raspberries gedraaid, overgeschakeld naar USB toen naar SSD, het zijn allemaal verbeteringen t.a.v de stabiliteit. Laatste jaar maar eens een NUC geinstalleerdwebje1982 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:01:
[...]
Daar heb ik inderdaad vaker wat over gehoord gebruik op dit moment inderdaad nog de SD kaart.
Hoe kom ik erachter of het aan de SD kaart word veroorzaakt?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Nog een tip welke NUC en welk besturingssysteem draai je dan?Pietjebel10 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:02:
[...]
Heb een jaar of 10 met Raspberries gedraaid, overgeschakeld naar USB toen naar SSD, het zijn allemaal verbeteringen t.a.v de stabiliteit. Laatste jaar maar eens een NUC geinstalleerd, procedures wijken niet af t.a.v. de Raspbery. Het is een verademing geen problemen meer en zeer stabiel.
Als de raspberry goed draait met SSD/HDD vind ik het ook goed. Als het maar stabiel is.
Volgens de ISSO 98 moet je de van je warmtepomp capaciteit afronden naar beneden toe. Het is voor een warmtepomp beter om lange runs toe maken dan dat korte gependeld waardoor je compressor teveel belasting krijgt in de loop der tijd.Aurum schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:12:
Daardoor zal je pomp ook rustiger draaien.
Zorg dat je alleen wel een warmtepomp kiest die zijn vermogen ook behoud bij lagere temperaturen, en ik zal zo en zo voor een split kiezen gezien de defrost van een mono blok warmte uit je installatie trekken om te ontdooien. Dan kan je inderdaad problemen krijgen met koude tijden om je huis niet warm te houden.
[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 29-03-2021 18:13 ]
Gaat allemaal erg off-topic. Maar SSD is vele malen sneller. Voor opstarten leuk. Verder alleen als je updates of installaties van nieuwe apps doet. Verder niet, lijkt me. Suc6webje1982 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:48:
[...]
Dan zou het ook kunnen werken een usb harddisk(geen SSD) heb volgens mij nog een 500gb externe hdd liggen. Hoeft neem ik aan niet perse een SSD te zijn, SSD is natuurlijk wel stukje sneller?
Daar is je dakconstructie niet op berekend.X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:54:
[...]
Zeker demping aan de buiten unit.. pff
Maar de tweede truk zit in de energie van het geluid.. zoals is ik al vermelde .
Die slaat steeds het hout aan net als een stem vork ..
Zoveel mogenlijk dak met die omgekeerde tegels vullen. zal veel helpen tegen het geluid.
Een split onttrekt ook warmte aan je huis bij een defrost (reverse cycle staat ergens in de specs).Adriaan71 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:10:
[...]
Volgens de ISSO 98 moet je de van je warmtepomp capaciteit afronden naar beneden toe. Het is voor een warmtepomp beter om lange runs toe maken dan dat korte gependeld waardoor je compressor teveel belasting krijgt in de loop der tijd.
Daardoor zal je pomp ook rustiger draaien.
Zorg dat je alleen wel een warmtepomp kiest die zijn vermogen ook behoud bij lagere temperaturen, en ik zal zo en zo voor een split kiezen gezien de defrost van een mono blok warmte uit je installatie trekken om te ontdooien. Dan kan je inderdaad problemen krijgen met koude tijden om je huis niet warm te houden.
Het minimale vermogen en het vermogen bij -10c dat doet er toe, in je EPC berekening kan je zien wat er op de koudste dag aan warmte nodig is en hierop kan je je WP dimensioneren.

Blijkt dat we de klep verkeerd om hebben ingestalleerd

Tevens maar even op out 4 geplugd. Werkt nu naar behoren. Bedankt voor het meedenken.
Dat klopt dat hij warmte ontdekt. Hij draait gas richting om . Die proces duurt ongeveer 30 minuten. In die half uur zakt mijn temperatuur in mijn buffer 5 graden.koevlaas2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:34:
[...]
Een split onttrekt ook warmte aan je huis bij een defrost (reverse cycle staat ergens in de specs).
Het minimale vermogen en het vermogen bij -10c dat doet er toe, in je EPC berekening kan je zien wat er op de koudste dag aan warmte nodig is en hierop kan je je WP dimensioneren.
Maar met de kou in februari draaide ik nachts runs van 2 a 3 uur en overdag rond de 5 a 6 uur.
Dat heb ik hier de afgelopen kou in februari niet gehoord bij een mono blok. De foto's die ik heb gezien lijken het wel ijsfabrieken.
Nee, een defrost duurt alles bij elkaar ongeveer 10 minuten (is iig niet tijdvast). Maar van die tijd is niet alles actief binnen koelen, er zit ook een stukje pauze in.Adriaan71 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:47:
[...]
Dat klopt dat hij warmte ontdekt. Hij draait gas richting om . Die proces duurt ongeveer 30 minuten. In die half uur zakt mijn temperatuur in mijn buffer 5 graden.
Maar met de kou in februari draaide ik nachts runs van 2 a 3 uur en overdag rond de 5 a 6 uur.
Dat heb ik hier de afgelopen kou in februari niet gehoord bij een mono blok. De foto's die ik heb gezien lijken het wel ijsfabrieken.
Oke , dacht dat het gas omdraaide zodat het warme gas voor ontdooiing zorgde bij de buitenunit. Maar het is in ieder geval een stuk minder als bij een Monoblok. Dus wat inhoud dat je huis minder afkoelt als je een stuk minder defrost hebt. Wat zorgt voor een stabielere klimaat in je woning.koevlaas2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:58:
[...]
Nee, het gas draait niet om, de werking wel en een defrost duurt alles bij elkaar ongeveer 10 minuten (is iig niet tijdvast). Maar van die tijd is niet alles actief binnen koelen, er zit ook een stukje pauze in.
Beste lieve aardige leuke slimme mooie uitgeslapen koevlaas2*koevlaas2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:30:
[...]
Daar is je dakconstructie niet op berekend.
(* Doorstepen wat niet van toepassing is).
Die ruber tegels worden ook standaard voor dak terrassen gebruikt.. gewicht is ongeveer 20 -25 kg/m2.
Ieder plak dak is berekend op iets van 200 a 300 kg/m2. sneeuw belasting ..
Dus rubber tegels is geen probleem..
Kijk waar wel het probleem in zit zal ik even uit leggen.
Een modern houten dak boven een LEEFRUIMTE bestaat meestal uit 25 mm multiplex met daar op minstends 50mm "pur" isolerend schuim en dan de dakbedekking...
Nu heeft dat isolerende schuim een statisch en een dynamische belasting (in kg/m2)
Kort om gezegt.. als jij er met 90Kg en schoen maat 41 over dat dak loopt..
Maak je geen schoen afdrukken.. ( dynamische belasting =0,04m2 bij 90kg= 2250kg/m2)
Blijf jij daar gedurende een jaar op het dak staan......( Statische belasting) dan krijg je mooie afdrukken van je schoen...zeker 10mm diep...
Dus je dak bekleding trek je 10mm UIT bij je schoen randen ..
Wat ik meestal zie op de fotos ....
De warmte pomp ..80kg. daar onder 2 opsluitbakjes a 20kg per stuk.. en daaronder die " mooie geluids dempende" (!!!!!) rubber stukjes 1cm dik 10x10 cm..
Meestal maar een stuk of 12..
Dus .. 12x 10x10cm = 0,12m2.
Het totaal gewicht is dan 80+20+20=120kg..bij 0,12m2.
OEF 999kg/m2...statische belasting !!
Nauw reken maar uit .. de druk op je isolatie schuim.. ik zie je volgend jaar wel...dan wel je afdrukken... dan wel lekkage na zoveel jaar.
Tip let op de randen ,daar zit het gevaar.
Het totaal gewicht is van uit de constructie dak ,is natuurlijk zo rond de 100kg/m2 ..als je het goed verspreid dmv je lange opsluitbanden.... hoop ik.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2... of zo iets..
88 kG om precies te zijnX21r schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:18:
[...]
Beste lieve aardige leuke slimme mooie uitgeslapen koevlaas2*
Die ruber tegels worden ook standaard voor dak terrassen gebruikt.. gewicht is ongeveer 20 -25 kg/m2.
Een modern houten dak boven een LEEFRUIMTE bestaat meestal uit 25 mm multiplex met daar op minstends 50mm "pur" isolerend schuim en dan de dakbedekking...
Nu heeft dat isolerende schuim een statisch en een dynamische belasting (in kg/m2)
Maak je geen schoen afdrukken.. ( dynamische belasting =0,04m2 bij 90kg= 2250kg/m2)
Blijf jij daar gedurende een jaar op het dak staan......( Statische belasting) dan krijg je mooie afdrukken van je schoen...zeker 10mm diep...
De warmte pomp ..80kg. daar onder 2 opsluitbakjes a 20kg per stuk.. en daaronder die " mooie geluids dempende" (!!!!!) rubber stukjes 1cm dik 10x10 cm..
Nauw reken maar uit .. de druk op je isolatie schuim.. ik zie je volgend jaar wel...dan wel je afdrukken... dan wel lekkage na zoveel jaar.
Het totaal gewicht is van uit de constructie dak ,is natuurlijk zo rond de 100kg/m2 ..als je het goed verspreid dmv je lange opsluitbanden.... hoop ik.
Ik hoop dat je de mededeling begrijpt.koevlaas2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:57:
[...]
88 kG om precies te zijn, gelukkig heet ik niet Peter Beense (+/-270kG) want dan word het sommetje er 1 met imaginaire getallen.
En als " vertegenwoordiger" in de levende lijve. . de klanten wijst op hun wijsheid of onwijsheid .. bij verdeling van het gewichtig gewicht .
Volgens mij is het enigste verschil tussen een monoblock en een split unit dat de condensor bij een split unit binnen zit in een binnenunit, en er met koelleidingen van de buitenunit naar de binnenunit gegaan wordt.Adriaan71 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:02:
[...]
Oke , dacht dat het gas omdraaide zodat het warme gas voor ontdooiing zorgde bij de buitenunit. Maar het is in ieder geval een stuk minder als bij een Monoblok. Dus wat inhoud dat je huis minder afkoelt als je een stuk minder defrost hebt. Wat zorgt voor een stabielere klimaat in je woning.
Bij een monoblock zitten zowel de verdamper als de condensor buiten waardoor je geen binnenunit hebt, en je met CV waterleidingen naar buiten moet.
Zover ik weet zit er geen noemenswaardig verschil in de manier van defrosten tussen een monoblock en een split unit.
Ik zou dus ook niet weten waarom een split unit beter/sneller zou defrosten dan een monoblock
Misschien dat @Remco45 het beter kan uitleggen
Er zou toch wel een rede zijn waarom mijn split met de kou van afgelopen februari maar 4 a 5 keer per dag 5 graden zakt met een defrost en een mono blok wel 5 a 6 keer per uur wat bij sommige gebeurd wat hier volop te lezen was.Grolsch schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:38:
[...]
Volgens mij is het enigste verschil tussen een monoblock en een split unit dat de condensor bij een split unit binnen zit in een binnenunit, en er met koelleidingen van de buitenunit naar de binnenunit gegaan wordt.
Bij een monoblock zitten zowel de verdamper als de condensor buiten waardoor je geen binnenunit hebt, en je met CV waterleidingen naar buiten moet.
Zover ik weet zit er geen noemenswaardig verschil in de manier van defrosten tussen een monoblock en een split unit.
Er zou toch wel een rede zijn waarom mijn split met de kou maar 4 a 5 keer per dag 5 graden zakt met een defrost
Ik zou dus ook niet weten waarom een split unit beter/sneller zou defrosten dan een monoblock
Misschien dat @Remco45 het beter kan uitleggen
Dan mag je mij ook uitleggen wat daar de rede van ie?
Of zou die -12 in Utrecht warmer zijn als elders in het land
Ik ben niet zo'n held in het technisch uitleggen van dingen, maar 1 ding kan ik je wel vertellen, er is geen technisch verschil tussen een defrost van een split of van een monoblock.Adriaan71 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:19:
[...]
Er zou toch wel een rede zijn waarom mijn split met de kou van afgelopen februari maar 4 a 5 keer per dag 5 graden zakt met een defrost en een mono blok wel 5 a 6 keer per uur wat bij sommige gebeurd wat hier volop te lezen was.
Een WP defrost omdat de verdamper dicht vriest.
De lamellen zorg ervoor dat er energie uit de bron (buitenlucht) wordt opgenomen.
Zodra de verdamper dichtgevoren zit kan er nauwelijk meer energie worden opgenomen, waarna een defrost volgt.
Hoe de defrost strategie exact werkt is meestal een beter bewaard geheim dan het recept van coca cola, maar bij mijn Mitsu kan ik het in de logging goed weer zien.
Opgenomen vermogen neemt toe, COP wordt slechter, binnen enkele minuten een defrost.
Ook ik heb een split unit, en die kan uren en uren draaien zonder defrost bij bijvoorbeeld +2 graden.
Bij temperaturen van 5 graden maar met een hoge RV kan ook mijn split unit elke 3 kwartier defrosten.
Nogmaals, volgens mij zit er op dit gebied technisch geen verschil tussen een monoblock en een splitunit.
Of iemand anders moet meer weten dan ik
@Zwerius heb jij er nog een wetenschappelijk idee bij?
Mijn ervaring wat defrosten beïnvloed
1 = Buitentemperatuur (nogal logisch)
2 = RV in de buitenlucht, hoe meer RV hoe eerder de verdamper dichtvriest (ook logisch)
3 = gevraagde vermogen, als je volle bak vermogen vraagt vriest de verdamper eerder in (eigenlijk ook logisch).
4 = Grootte van de verdamper.
Dan heb je nog bepaalde warmtepompen die "dom" defrosten, zo was er hier 1 die stelselmatig elk half uur defrost, ondanks dat de verdamper niet eens ingevroren was. Merk en type ben ik ff vergeten, het was iig geen Mitsu, Pana of Nibe, en het gebeurde ook alleen bij bepaalde buitentemperaturen.
Verschil in condensoroppervlakte, soortelijk gewicht van de gebruikte condensor (eigenlijk verdamper).Adriaan71 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:19:
[...]
Er zou toch wel een rede zijn waarom mijn split met de kou van afgelopen februari maar 4 a 5 keer per dag 5 graden zakt met een defrost en een mono blok wel 5 a 6 keer per uur wat bij sommige gebeurd wat hier volop te lezen was.
Ik heb het speciaal opgezocht, want ik was ook in twijfel:

De hele cyclus bestaat dus uit 4 verschillende fasen waarbij elke fase zijn eigen element heeft:
De verdamper: Om te zorgen voor de lagere druk zodat de warmte uit de omgeving kan worden gehaald De vloeistof verdampt en slaat de warmte op.
De compressor: Zorgt voor de hogere druk en zal de gassen uit de verdamper zuigen en de vloeistof samen drukken waardoor de temperatuur stijgt.
De condensor: Zal instaan voor het condenseren. Wanneer de temperatuur is gestegen tot het kookpunt zal de damp condenseren (= terug vloeibaar worden).
De ontspanner (het expansieventiel): Zorgt er voor dat het koelmiddel opnieuw terugkeert naar lagere druk, waardoor deze opnieuw gasvormig wordt en de cyclus opnieuw kan beginnen.
Bron: https://warmtepompenadvies.be/warmtepomp-werking/
Nogmaals, dit proces is identiek voor zowel een split unit als een monoblock.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 29-03-2021 21:37 ]
Bij een monoblock ga je met water (cv leidingen) naar buiten. Bij een split unit ga je met koelleidingen naar binnen naar je binnenunit en daar sluit je het water (cv leidingen) op aan.
Water kan bevriezen, koudemiddel niet.Grolsch schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:59:
De belangrijkste reden is bevriezing.
Bij een monoblock ga je met water (cv leidingen) naar buiten. Bij een split unit ga je met koelleidingen naar binnen naar je binnenunit en daar sluit je het water (cv leidingen) op aan.
Oud huis monoblock, nieuw goed geisoleerd huis een split, met als reden dat een monoblock vanaf 5 graden en lager gaat pompen en zo je nieuwe huis zou afkoelen terwijl een split in de koude kan blijven staan.brutus26 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Waarom en wanneer kies je voor een Monoblok, en wanneer voor een split unit
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Wat behoort tot de definitie lange afstanden? Ik wil binnekort een pana gaan installeren op onze oprit. De aanvoer en afvoer wil ik vvia de buitenzijde van de woning twee verdiepingen omhoog werken naar de zolder(ooit komt daar sww vat). Ik schat dat dit ongeveer 7 meter is.Grolsch schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:12:
Inderdaad, zo is en split weer beter als je lange afstanden moet overbruggen. Zo zijn er wel meer kleine verschillen te bedenken.
Is dit dan lang of korte afstand?
Dit lijkt me wel erg veel warmte van de vermogenselektronica om het verschil te verklaren niet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/4QS44Zp3K0lGGwOYQbrfU2cD.png?f=user_large)
.Grolsch schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:28:
[...]
2 = RV in de buitenlucht, hoe meer RV hoe eerder de verdamper dichtvriest (ook logisch)
3 = gevraagde vermogen, als je volle bak vermogen vraagt vriest de verdamper eerder in (eigenlijk ook logisch).
Ik weet er nog een...en nog een..
5 = Je eigen uitgeblazen koude lucht aanzuigen voor een percentage... geeft een nog lagere verdamper temperatuur ,waardoor sneller dan normaal defrost.
6= Unit in vrije lucht zo dat het defrosten niet geheel lekker verloopt en nog wat water/ vocht achter blijft.
Tijdens verwarmen te veel afkoeling door ijzige wind.
Te zien door bevroren afwatering indien unit in vrije lucht staat.
Meeste fabrikanten geven ook aan dat verdamper beschut moet staan.
Dat noem ik kortRemySoeters schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:21:
[...]
Wat behoort tot de definitie lange afstanden? Ik wil binnekort een pana gaan installeren op onze oprit. De aanvoer en afvoer wil ik vvia de buitenzijde van de woning twee verdiepingen omhoog werken naar de zolder(ooit komt daar sww vat). Ik schat dat dit ongeveer 7 meter is.
Is dit dan lang of korte afstand?
Bij de Mitsu split die ik heb (11,2kw zubadan) kan ik gaan tot ruim 80 meter uit mijn hoofd.
Zelf heb ik 20 meter ongeveer waarvan 3/4 inpandig.
Lijkt me een andere compressor, heb je ook de tabel van minimale vermogens?lampy25 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:24:
Aangezien het nu toch gaat over split vs mono, is het verschil in vermogen tussen split en mono te verklaren?
Dit lijkt me wel erg veel warmte van de vermogenselektronica om het verschil te verklaren niet?
[Afbeelding]
Je hebt altijd informatieve items die je aandraagt, ze zijn alleen soms zo lastig te lezen door de opzet er vanX21r schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:18:
[...]
Beste lieve aardige leuke slimme mooie uitgeslapen koevlaas2*
Vergeet niet dat de ene PIR de andere niet is. Daar zit nogal wat verschil in druk belasting.
Daarnaast is bij veel PIR platen een permanente belasting van 25% van de opgegeven statische druk toegestaan. Nu gaat dit volgens mij, inderdaad, wel gepaard met max. 10% indrukking in het slechtste geval.
Ik heb zelf een opstelling die vergelijkend is, en twijfelde eerder al wel eens of ik er niet nog straatbanden onder moet leggen voor het oppervlakte, dat zou het weer groot maken, en behoud je naar mijn inziens toch je massa-veer systeem.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Nee helaas. Zou best een andere compressor kunnen zijn, is immers ook een andere machine.Grolsch schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:45:
[...]
Lijkt me een andere compressor, heb je ook de tabel van minimale vermogens?
Zal eens kijken of ik ergens reserve onderdelen kan vinden in de service manual ofzo.
@Grolsch : Volgens mij heb je het precies goed beschreven. Ik zou ook geen argumenten kunnen bedenken, waarom een monoblock anders zou moeten defrosten dan een split-unit.Grolsch schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:28:
[...]
Ik ben niet zo'n held in het technisch uitleggen van dingen, maar 1 ding kan ik je wel vertellen, er is geen technisch verschil tussen een defrost van een split of van een monoblock.
Een WP defrost omdat de verdamper dicht vriest.
De lamellen zorg ervoor dat er energie uit de bron (buitenlucht) wordt opgenomen.
Zodra de verdamper dichtgevoren zit kan er nauwelijk meer energie worden opgenomen, waarna een defrost volgt.
Hoe de defrost strategie exact werkt is meestal een beter bewaard geheim dan het recept van coca cola, maar bij mijn Mitsu kan ik het in de logging goed weer zien.
Opgenomen vermogen neemt toe, COP wordt slechter, binnen enkele minuten een defrost.
Ook ik heb een split unit, en die kan uren en uren draaien zonder defrost bij bijvoorbeeld +2 graden.
Bij temperaturen van 5 graden maar met een hoge RV kan ook mijn split unit elke 3 kwartier defrosten.
Nogmaals, volgens mij zit er op dit gebied technisch geen verschil tussen een monoblock en een splitunit.
Of iemand anders moet meer weten dan ik
@Zwerius heb jij er nog een wetenschappelijk idee bij?
Mijn ervaring wat defrosten beïnvloed
Dan heb je nog bepaalde warmtepompen die "dom" defrosten, zo was er hier 1 die stelselmatig elk half uur defrost, ondanks dat de verdamper niet eens ingevroren was. Merk en type ben ik ff vergeten, het was iig geen Mitsu, Pana of Nibe, en het gebeurde ook alleen bij bepaalde buitentemperaturen.
Zwerius Kriegsman
Dit moet haast wel, want een identieke compressor in een monoblock of split unit zou hetzelfde thermische vermogen bij identieke omstandigheden moeten leveren.lampy25 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:25:
[...]
Nee helaas. Zou best een andere compressor kunnen zijn, is immers ook een andere machine.
Zal eens kijken of ik ergens reserve onderdelen kan vinden in de service manual ofzo.
Het enigste verschil tussen monoblock en splitunit is zoals eerder aangegeven dat je bij een monoblock je CV leidingen aansluit op de buitenunit, bij een split unit ga je met koelleidingen naar binnen (binnenunit) en sluit je binnen de waterleidingen aan.
Als je er ook SWW (Sanitair Warm Water) door wil laten maken dan een split.brutus26 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Waarom en wanneer kies je voor een Monoblok, en wanneer voor een split unit
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Cop van split is ook beter in het overzicht, dus moet wel andere onderdelen zijn.
@brutus26
Bij de mitsu was het geluid van de split iets minder geloof ik, (omdat deel ook binnen zit). Maar binnen unit is vrij geluidsloos
Wat @koevlaas2 zegt is erg relevant voor nieuwe woningen, dat het water gaat circuleren onder 6 graden, dan koel je je goed geïsoleerde woning af.
Nu heeft hij aan 10L 33graden genoeg om te defrosten. Ik neig ook sterk om geen buffervat aan te sluiten. De badkamer staat altijd op en zodoende kan hij die 10L makkelijk uit het systeem halen.
Toch twijfel ik ergens vandaar dat ik het hier even vraag.
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Dank je wel.Robindd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:21:
[...]
Je hebt altijd informatieve items die je aandraagt, ze zijn alleen soms zo lastig te lezen door de opzet er van![]()
Vergeet niet dat de ene PIR de andere niet is. Daar zit nogal wat verschil in druk belasting..
Het is verschrikkenlijk.moeilijk om voor 3 categorien tekst neer te zetten.
Te veel info en ze schrikken .
Te weining en ze komen met berichten dat de ene pir de andere niet is :) :)
Categorie:
1) Die hebben er nog nooit van gehoord,nog nooit bij stil gestaan.. etc.
2) Sommige weten nog meer dan ik en weten exacte cijfers.. maar te veel info is niet lees baar voor categorie 1
3) 75% van de tweakers vallen hier onder.
Strond eigenwijs :) hebben een of twee keer iets mee gemaakt en weten zeker zo moet het ..ik heb het toch zelf gezien..
Ze tarten iedere theorie werking en grote praktijk ( experimenteer)ervaring.
Ze zijn trots dat ze het zelf hebben uitgevonden en gedaan.
Eigenlijk word hier 90% gekopieerd van iemand anders. zonder fatsoenlijk begrip waarom, waarvoor, waardoor.
Na genoeg geen een installatie is het zelfde.. dus iets kopieeren leverd niet altijd het zelfde resultaat op.
Neem het script van AJT om de warmte te bereken met de temp sensor DS18B20..
gekopieerd door Dylan..Met als resultaat een hogere COP dan de fabrikant aan geeft..
Er zijn hier veel woorden over "vuil" gemaakt.. pfff
Vroeger toen je nog klein was op de kleuter school... waren je ouders trots op je knip en plak werk....( voor die leeftijd).
Nu zijn ze zelf trots op hun knip en plak werk.
Waar het fout gaat hier boven. script foutje.. aansluit foutje.. niet het zelfde materiaal..
bijvoorbeeld in schript staat ABS(kW bereken formule).
ABS staat voor.. maak er altijd een positief getal van.. dus bij defrost ..tel warmte uit je huis genomen... op bij de toegevoerde warmte in je huis. ja ach. fout op fout..
De temperatuur sensors DS18B20.
Die hebbem een temperatuur grafiek die zo krom is als 12 hoepels..
Dus bij 0 graden en 100 graden proberen te calibreren is gewoon onzin..
En dan .. die DS18B20 kan niet tegen vocht.Dus effe in koud water of in 100 graden water.. is je sensor voor eeuwig naast zijn temperatuur schaal zetten..
Deze sensor buiten plaatsen is zonder bescherming stom.. vlak bij de verdamper die bezig is met een defrost ( veel waterdamp) is net zo stom..
( Top Secret).
koop 20 of 30 stuks DS18B20.. monteer 10 of meer tussen twee stalen plaatjes 6x2cm 4mm dik.
Verwarm deze met gas brander tot 110 graden.
Zet daar voor al 2 pannen met kokend water klaar. Draai van onderste pan de deksel om ,leg stukje isolatie er op en dan je sensors( zodat je metalen platen geen contact maken met de pan).
Weer plaatjes isolatie en dan de volgend pan met kokend water er op zetten.Het geheel in dekens winkelen .
en 24 uur monitoren.
Maak een 2 punts correctie bij 20 graden en 50 graden.
Dan hou je 30 a 40% van je sensors over die tussen 20 en 50 graden op 0,08 graad nauwkeurig is ( heel soms kan je tijdenlijk een uitschieter krijgen van 0,1 graad).
(/Top Secret)
De sensors voldoen aan de spec van de fabrikant...maar standaard is niet naukerig genoeg voor een vervanger voor de kamstump..
TENZIJ zij zoals boven beschreven sensors gecorrigeerd...ps water flow weetje ook niet nauwkeurig...
Maar daar is een "oplossing" voor om te calibreren..
Gebruik je "2kW" verwarmings element om je flow terug te rekenen. COP =1 .
Oef alweer te veel tekst.
Terug naar categorie 3 en 1
Niet meer gewoon kopieeren. maar vragen waarom is dat..
En vergelijken met de standaard..
"Still" is niet 44dBa... voor een enkeling ja..maar het gros en de grens in de wet..nee..
Dat veel metingen die gedaan worden niet super accuraat zijn
Alle metingen in dit topic kun je naar mijn bescheiden mening slechts indicatief gebruiken, en niet als absolute waarheid aannemen.
En zelfs al wordt er een gecertificeerde Kamstrup gebruikt, dan is het nog de vraag of deze juist is toegepast. Maar deze gecertificeerde meters zullen wel het dichts bij de waarheid liggen.
.
Dat mijn verhalen soms best wel moeilijk te begrijpen zijn.. zelfs voor jouw
.
.Dat veel metingen die gedaan worden niet super accuraat zijnDat weten we denk ik (hoop ik) allemaal wel.
Kan je nog herinneren het standby verbruikt... zelfde type wp... de ene kwam op 35w en de andere op 10w...pff
Alleen de dieharts begrijpen het. Hoe maak je dat de nieuwkomer duidelijk ?
Klopt .. als je fatsoenlijk te werk gaat kan je met de ds18b20 aardig in de buurt komen.Alle metingen in dit topic kun je naar mijn bescheiden mening slechts indicatief gebruiken, en niet als absolute waarheid aannemen.
En zelfs al wordt er een gecertificeerde Kamstrup gebruikt, dan is het nog de vraag of deze juist is toegepast. Maar deze gecertificeerde meters zullen wel het dichts bij de waarheid liggen.
Geweldig hoor, je bent te goed voor dit forum, volgens mijX21r schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:05:
[...]
.
Dat mijn verhalen soms best wel moeilijk te begrijpen zijn.. zelfs voor jouw![]()
.
[...]
.
Kan je nog herinneren het standby verbruikt... zelfde type wp... de ene kwam op 35w en de andere op 10w...pff
[...]
Klopt .. als je fatsoenlijk te werk gaat kan je met de ds18b20 aardig in de buurt komen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het is net als op de universiteit, de proffessor is niet te snappen..Naalroc schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:17:
[...]
Geweldig hoor, je bent te goed voor dit forum, volgens mij
1 PVoutput . Dongen NB
Kun je me toelichten waarom een monoblock dan in een oud huis de juist voorkeur heeft?koevlaas2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:59:
[...]
Oud huis monoblock, nieuw goed geisoleerd huis een split, met als reden dat een monoblock vanaf 5 graden en lager gaat pompen en zo je nieuwe huis zou afkoelen terwijl een split in de koude kan blijven staan.
Ik veronderstel dat je in oud huis meer/voortdurend moet stoken vanwege grotere verliezen. Maar een split kan in oud huis dan toch ook worden ingezet. Op moment dat er geen warmtevraag is beneden de 5 grheb je die verliezen niet. Lijkt me een voordeel en reden om in oud huis ook split te nemen.
Waarom adviseer je in een oud huis een monoblock?
Ik ben me nog aan het oriënteren en sta open voor advies maar wil het snappen.
Dat er geen touw aan vast te knopen is soms klopt, maar dat zit ook in de vele dingetjes zoals verkeerd gebruik van 'jouw' versus 'jou'.X21r schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:05:
[...]
.
Dat mijn verhalen soms best wel moeilijk te begrijpen zijn.. zelfs voor jouw![]()
.
[...]
.
[...]
Klopt .. als je fatsoenlijk te werk gaat kan je met de ds18b20 aardig in de buurt komen.
Je snapt vast veel dingen van de technische inhoud maar ik kan je verhalen heel moeilijk volgen. Misschien kun je het wat meer gestructureerd opbouwen bijvoorbeeld?
En als het kan dan ook nog zonder typefouten, want ik was er stellig van overtuigd dat alleen dierenartsen het begrijpen (en toen begreep ik het niet meer
Moraal van het verhaal, er zit veel niveauverschil in dit topic.
Nieuwkomers zonder universitaire opleiding in de richting van electronica en/of thermodynamica wetenschappen zullen "ons" Tweakers niet altijd volgen
En net zoals overal op "het internet" moet je niet altijd geloven wat er geschreven wordt.
Bepaalde gebruikers kunnen een verhaal schrijven wat nergens op slaat, en dat moet dan niet als waarheid worden aangenomen.
Personen die al wat langer in dit topic actief zijn weten heel goed (hoop ik voor hun
Ik snap niet waarom dat nodig is, heeft dat te maken met de faseovergang van het koelmiddel?
Als je een verwarmingssysteem hebt dat een delta T opwekt van 10C, betekent dat dan dat je sowieso een buffervat nodig hebt?
Intel NUC | I3 4e generatie | 120SSD | 8GB | Ubuntu
Domoticz + Grafana + MQTT + RFXCOM
Sorry hoor mijn gedachtes gaan al 20x sneller dan ik kan praten en verschil met schrijven is wel 2500x.Fr33z schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:12:
[...]
Dat er geen touw aan vast te knopen is soms klopt, maar dat zit ook in de vele dingetjes zoals verkeerd gebruik van 'jouw' versus 'jou'.
Je snapt vast veel dingen van de technische inhoud maar ik kan je verhalen heel moeilijk volgen. Misschien kun je het wat meer gestructureerd opbouwen bijvoorbeeld?
Daarnaast Nederlands is niet technisch, zijn te simple regels..
Maar "Dat er geen touw aan vast te knopen is soms klopt," kommaatje einde zin of zo ...niet logisch.. ik neem het je niet kwalijk.
Ik probeer zoveel mogenlijk structuur maar met zij sprongen..
Soms koevlaas2 een jaar op het dak laten staan.
Soms wat technisch.
Ik hoop dat er iets blijft hangen..en dat je later als je het echt nodig heb een belletje afgaat.
Nu word hier het advies gegeven.. niet op je dak.
Wat een onzin...het zou moeten zijn "liefst niet op een houten dak met daaronder een leef omgeving TENZIJ.. je zelf handig bent"
Ik schijf voorzichtig wat over "PIR" isolatie in leken taal..en krijg gelijk technische reactie. wel leuk hoor ..
Nieuw onderdeel .. beginners.
Nu zei
30 minuten zeg....Adriaan71 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:47:
[...]
Dat klopt dat hij warmte ontdekt. Hij draait gas richting om . Die proces duurt ongeveer 30 minuten. In die half uur zakt mijn temperatuur in mijn buffer 5 graden.
Er komt wel antwoordt de meine doet het sneller in 6 minuten.
Maar waarom ziet Adriaan dat het 30 minuten duurt ?
Maar komt geen vraag .. wat voor systeem heb je ?? (radiators blijkbaar ivm buffer)
Hoe kom je aan 30 minuten ?
Het zijn van die beginners dingen.
Als je er weining van afweet dan kan je ook de juiste vragen niet stellen.
Laats had ik contact met @reinhrst en wat verder op weg geholpen.
Weing buiten ruimte .
Dus een unit op ventilatie lucht met cv ondersteuning leek hem wel wat.. Gelukkig kan hij aardig rekenen.
Maar ja 600m3 /h in een grote villa kan wel met 10 uit blaas openingen..maar zijn villa is maar 75m2 ..
Goed van de week ergens anders een computer ophaald. kom daar aan via de voorkant met schuur ( eigenlijk dus een achtertuin met schuur).
Staat daar een mooie glimmende wp in het midden tegen de gevel aan.
Dus effe gezellig geklets.een mooie valiant met boiler geinstalleerd door een installateur..."gecertificeerd door Nefit en lid van Techniek Nederland".
Het gebouw had de kwaliteit van een woningbouw vereniging.Er moest nog van alles aan isolatie en tocht wering gedaan worden
Ja ze hadden wel wat probleempjes.... geluid...
Hij stond met zijn verdamper tegen de gevel (op 30cm).. maar de gevel paneel waren niet geisoleerd en iets van 25mm dun.
Dus ze hebben nog wel wat werk.
Goed installateur was nog even vergeten defrost afwatering te maken..zo naast de voordeur...
Nu wat data van bovenstaand geval..
De vraag wat zie je ?
-is er een probleem ?
-zo ja wat is dan een creatieve oplossingen?
Tuin 4,5 bij 5 meter ,aan de huis kant is de gevel 4 meter hoog, daar recht tegenover stenen schuur 2,5m hoog.
Links en recht 1,8m hoog een "hollands goedkoop nieuwbouw" tuin hek..bestaand uit horizontale planken om en om .
Buiten unit blaast met 1200m2/h
ja ja 1200m3/h.....
Da's een leuke om toe te lichten, geen m3 maar m2 per uur
Ik krijg hoofdpijn van het zoeken naar de inhoud tussen de spelvaudten

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het pomp cq leiding compartiment zo veel mogelijk isoleren, zodat deze opwarmt door de opstijgende, relatief gezien, warme lucht uit de bodem.
Vorstgrens zit op max 60cm. vandaar.
Had in het verleden een bron voor pomp-water deze bevroor nooit.
Hoor graag wat men hier van vindt ga binnenkort een monoblock plaatsen in de tuin.
Verdere overwegingen zijn vwb het geluid de uitblaas richtng tuin te positioneren zodat het meeste geluid van het huis af geblazen wordt is dit beter?
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Kijk, hier gaat weer een wereld van onbegrip voor mij open, om een bekende conferencier te parafraseren: waarom die goede man een jaar op het dak laten staan, met welk doel, en zou hij het echt zo lang vol kunnen houden?Ik probeer zoveel mogeNlijk structuur maar met zij sprongen..
Soms koevlaas2 een jaar op het dak laten staan.
Soms wat technisch.
Ik hoop dat er iets blijft hangen..en dat je later als je het echt nodig heb een belletje afgaat.
En heb je dan geen spellingschecker?
SorryGrolsch schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:31:
En als het kan dan ook nog zonder typefouten,
Personen die al wat langer in dit topic actief zijn weten heel goed (hoop ik voor huen) wie onzin verkondigdt, en wie daadwerkelijk redelijk verstand van zaken heeft.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Volgens mij is dit min of meer exact zoals Vaillant het voorsteltBuitenkamp schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:41:
Vwb het bevriezen van een monoblock is het een idee om onder het pomp en leiding gedeelte, wanneer deze op de bodem staat, een buis in de grond te graven zeg diam. 150mm en bv. 1,5 mtr. diep.
Het pomp cq leiding compartiment zo veel mogelijk isoleren, zodat deze opwarmt door de opstijgende, relatief gezien, warme lucht uit de bodem.
Vorstgrens zit op max 60cm. vandaar.
Had in het verleden een bron voor pomp-water deze bevroor nooit.
Hoor graag wat men hier van vindt ga binnenkort een monoblock plaatsen in de tuin.
Verdere overwegingen zijn vwb het geluid de uitblaas richtng tuin te positioneren zodat het meeste geluid van het huis af geblazen wordt is dit beter?
/f/image/7KxJDXCyH9BQfBALITxhLI9S.png?f=fotoalbum_large)
Claude
Nee dit is heel anders juist. Het voorbeeld wat jij noemt gaat over vorstvrij afvoeren van condenswater (plaatje Vailliant).reinhrst schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:29:
[...]
Volgens mij is dit min of meer exact zoals Vaillant het voorstelt(anderen wellicht ook, maar de Vaillant handleiding ken ik inmiddels beetje uit mijn hoofd
).
[Afbeelding]
de vraag van degene die je quote gaat over een soort natuurlijk schoorsteentje maken dat je pomp wat warm kan houden. Dit zal in de praktijk weinig tot niks doen, je kunt veel beter zorgen dat je pomp gewoon zo nu en dan even loopt zodat het water in beweging blijft en je nieuw 'warmer'. water uit de woning in je monoblock brengt.
Fr33z schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:35:
[...]
Nee dit is heel anders juist. Het voorbeeld wat jij noemt gaat over vorstvrij afvoeren van condenswater (plaatje Vailliant).
de vraag van degene die je quote gaat over een soort natuurlijk schoorsteentje maken dat je pomp wat warm kan houden. Dit zal in de praktijk weinig tot niks doen, je kunt veel beter zorgen dat je pomp gewoon zo nu en dan even loopt zodat het water in beweging blijft en je nieuw 'warmer'. water uit de woning in je monoblock brengt.

Claude
Inderdaad, beide partnummers zijn anders van de compressoren. Ook is de curve van het opgenomen vermogen duidelijk anders en neemt de mono meer vermogen op dan de split (en verpompt ook meer warmte).Grolsch schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:59:
[...]
Dit moet haast wel, want een identieke compressor in een monoblock of split unit zou hetzelfde thermische vermogen bij identieke omstandigheden moeten leveren.
Het enigste verschil tussen monoblock en splitunit is zoals eerder aangegeven dat je bij een monoblock je CV leidingen aansluit op de buitenunit, bij een split unit ga je met koelleidingen naar binnen (binnenunit) en sluit je binnen de waterleidingen aan.
Maar komt geen vraag .. wat voor systeem heb je ?? (radiators blijkbaar ivm buffer)
De 30 minuten die ik aangaf is dat ik zie dat mijn water temperatuur begint te zakken naar mijn buffer de Ta. En dat alle weer op temperatuur is na zo'n 30 minuten. Dus dat ik weer de zelfde TA heb.
Met het koude weer gebeurde dat 5 a 6 x per dag waardoor ik niks in mijn huis merkte kwa temperatuur schommeling. Echter voelde je het wel aan de vloer als je op sokken loopt of blote voeten.
Installatie is.
Vaillant Split aroTherm VWL 75/5 230volt
Binnenunit VWL 77/5 IS
Hydraulische ontkoppelt met 100 ltr
Pompgroep voor woning
Begaande grond VV
Eerst etage 1 slaapkamer Jaga Strada hybride
Badkamer Jaga Vertiga Hybrid
Overloop niks
Klein kamer radiator type 11
2e etage slaapkamer en kantoor 2 Jaga Strada Hybrid
Woning 140m2
100% WAR zonder naregeling
Woonkamer 24/7 21 a 22 graden vloer altijd warm
Slaapkamers rond de 16
Kantoor 21 Graden
Badkamer 22 Graden.
Woning uit 1946
Isolatie r-waarde 3.0 wanden en dak
Vloer 4,85
Gebruik geen gas meer voor verwarming
Als je nog wat wil weten hoor ik het wel.
Misschien kan jee hier iets mee.
Ik ga feb. mrt. meestal overwinteren mocht er wat gebeuren kan dan v.d. buren niet verlangen direkt paraat te zijn.
Ik zie er wel wat in zo'n schoorsteentje met aardwarmte.
Vraag mij nog af of eea aan de onderzijde toegankelijk is voor de buisinvoer dan denk ik aan een pana.
en het isoleren vd behuizing.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Ik vraag me af hoe de mensen zonder naregeling het op dagen als vandaag doen.Adriaan71 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:28:
30 minuten zeg....
De 30 minuten die ik aangaf is dat ik zie dat mijn water temperatuur begint te zakken naar mijn buffer de Ta. En dat alle weer op temperatuur is na zo'n 30 minuten. Dus dat ik weer de zelfde TA heb.
Met het koude weer gebeurde dat 5 a 6 x per dag waardoor ik niks in mijn huis merkte kwa temperatuur schommeling. Echter voelde je het wel aan de vloer als je op sokken loopt of blote voeten.
Installatie is.
Vaillant Split aroTherm VWL 75/5 230volt
Binnenunit VWL 77/5 IS
Hydraulische ontkoppelt met 100 ltr
Pompgroep voor woning
Begaande grond VV
Eerst etage 1 slaapkamer Jaga Strada hybride
Badkamer Jaga Vertiga Hybrid
Overloop niks
Klein kamer radiator type 11
2e etage slaapkamer en kantoor 2 Jaga Strada Hybrid
Woning 140m2
100% WAR zonder naregeling
Woonkamer 24/7 21 a 22 graden vloer altijd warm
Slaapkamers rond de 16
Kantoor 21 Graden
Badkamer 22 Graden.
Woning uit 1946
Isolatie r-waarde 3.0 wanden en dak
Vloer 4,85
Gebruik geen gas meer voor verwarming
Als je nog wat wil weten hoor ik het wel.
Misschien kan jee hier iets mee.
Ik neem dan aan dat er wel een max Tbuiten insteling is die ervoor zorgt dat de WP een keer uit gaat
Als ik bijvoorbeeld bij @Dylantje2 kijk (die ook WAR only draait met max buiten Temp setting) dan zie ik dat de WP op het meest ongunstigste tijdstip van de dag begint met verwarmen (21.00 's avonds tot 10:00 's ochtends).
Juist als het buiten warmer begint te worden gaat de WP uit, en pas als het buiten kouder begint de worden gaat de WP weer aan, terwijl de kamertemperatuur hier helemaal niet om vraagt (is nog bijna 22 graden).
En juist als de WP uit gaat schiet de kamertemperatuur omhoog.
Bij mij draait de WP helemaal niet op dagen als vandaag omdat de zon het huis genoeg verwarmd, en de thermostaat zegt dat de ruimte warm genoeg is. (En dat is het).
Als jij gaat overwinteren moet je zo en zo een split installatie nemen. Kunnen je leiding niet bevriezen die naar buiten lopen. Met een Moon blok met cv water dat naar buiten gaat kan dat wel als het stil staat. Heb je met je gasleidingen geen last van.Buitenkamp schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:50:
Het gaat er juist om als de stroom uit mocht vallen en zodoende toch verzekert te zijn van een vorstvrije installatie.
Ik ga feb. mrt. meestal overwinteren mocht er wat gebeuren kan dan v.d. buren niet verlangen direkt paraat te zijn.
Ik zie er wel wat in zo'n schoorsteentje met aardwarmte.
Vraag mij nog af of eea aan de onderzijde toegankelijk is voor de buisinvoer dan denk ik aan een pana.
en het isoleren vd behuizing.
Gewoon de uitschakeling temperatuur zoeken zodat je woning toch op temperatuur blijft. Mijn installatie gaat nu uit bij 12 graden buiten. En als het s'avonds onder de 12 graden wordt schakelt hij weer in zodat het morgens niet koud is als je beneden komt.Grolsch schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:57:
[...]
Ik vraag me af hoe de mensen zonder naregeling het op dagen als vandaag doen.
Ik neem dan aan dat er wel een max Tbuiten insteling is die ervoor zorgt dat de WP een keer uit gaat(Een optie die mijn Mitsu trouwens helaas niet kent).
Als ik bijvoorbeeld bij @Dylantje2 kijk (die ook WAR only draait met max buiten Temp setting) dan zie ik dat de WP op het meest ongunstigste tijdstip van de dag begint met verwarmen (21.00 's avonds tot 10:00 's ochtends).
Juist als het buiten warmer begint te worden gaat de WP uit, en pas als het buiten kouder begint de worden gaat de WP weer aan, terwijl de kamertemperatuur hier helemaal niet om vraagt (is nog bijna 22 graden).
En juist als de WP uit gaat schiet de kamertemperatuur omhoog.
Bij mij draait de WP helemaal niet op dagen als vandaag omdat de zon het huis genoeg verwarmd, en de thermostaat zegt dat de ruimte warm genoeg is. (En dat is het).
Kan ook nog mijn compressor uit tijd stop langer zetten als ik dat wil veranderen. Zo kan je wel wat spelen ermee.
Stooktabel aanpassen als het te warm is. 0,5 verandering op stooktabel scheelt 2 graden water temperatuur. En als ik mijn kamerthermostaat 1 graad aanpast verandert dat ook 1 graad watertemperatuur.
[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 30-03-2021 19:05 ]
Dit topic is gesloten.