Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.318 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:35:
[...]

In principe ben ik het met je eens dat waterdruk niets met je SWW boiler te maken heeft.

Toch merk ik wel dat het warme water bij een net opgeladen boiler méér druk heeft dan wanneer hij 'leeg' is.
Dat komt omdat warm water uitzet, dat heeft wederom niets met de wp zelf te maken maar is inherent aan warm water.

Daarom zit er ook een inlaat combinatie voor een boiler.

Dat drukverschil is trouwens na enkele seconden verdwenen bij het openen vd warm water kraan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Misschien leuk om te zien, er is een artikel over karma er staat een screenshot van de categorie Warmtepomp bij.

@Grolsch @Dylantje2 @reneeke1970 @koevlaas2 (zelfs vet gedrukt) @Rol-Co @CurlyMo @Oxellaar @AUijtdehaag @Speedy-Andre

plan: Het Tweakers-karmasysteem - Hoe werkt het en hoe kan het beter?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
busscherski schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:14:
Misschien leuk om te zien, er is een artikel over karma er staat een screenshot van de categorie Warmtepomp bij.
Ik had één opmerking over dat karma geneuzel. Een opt-out. Wat een onzin om mij in die lijst te hebben net als een hoop andere badges van me.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb mijn fotoalbum te danken aan de opgebouwde karma, wel zo fijn dat mijn plaatjes blijven werken :)
De custom CSS functie ga ik eens bekijken, ik studeer daar momenteel voor (onderdeel van web developer).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wtf is een karma system en hoezo sta ik daar in het rood boven aan 7(8)7

Heb ik nu een koelkast of magnetron gewonnen of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:42:
Wtf is een karma system en hoezo sta ik daar in het rood boven aan 7(8)7

Heb ik nu een koelkast of magnetron gewonnen of mis ik iets?
Je bent onze keizer >:) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAvrgaYoCZSUCDj35JybN_vq3jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49unlb6KNa4ROhEG395PRbhw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 25-03-2021 23:50 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

DJT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:35:
[...]

In principe ben ik het met je eens dat waterdruk niets met je SWW boiler te maken heeft.

Toch merk ik wel dat het warme water bij een net opgeladen boiler méér druk heeft dan wanneer hij 'leeg' is.
Een hogere watertemperatuur kan ook zorgen dat je meer koud moet bijmengen, en dan kan de druk hoger zijn bij het tappunt. Maar zoals Grolsch aangeeft heb je de eerste seconde een hogere druk, 6 of 8 bar afhankelijk van inlaatcombinatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
GeleFles schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:39:
Wij hebben in onze nieuwbouwwoning een Itho Daalderop (bodem) warmtepomp (WPU45 I-5G), met een voorraadvat van 200 liter.

Nu vinden we in de badkamer de waterdruk bij het douchen erg zwak, is dat iets wat in de warmtepomp nog geregeld kan worden?
Of moet het zoeken in het leidingwerk, of de aanvoerdruk vanuit de waterleverancier?
De warmtepomp staat op de begane grond, de badkamer op de 1e verdieping.
Staat de inlaatcombinatie wel helemaal open ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Grolsch schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:17:
[...]

De waterdruk in je douche / SWW boiler heeft in ieder geval helemaal niets te maken met je warmtepomp en/of binnenunit.

Waterdruk bij het douchen komt weg bij de waterdruk van je waterleverancier, en het leidingwerk / koppelingen in je woning.

Hoogteverschillen geven wel drukverlies.

[...]

bron https://www.aquacombi.nl/...%20grond%3A%202%2C4%20bar
Duidelijk, ik wilde even weten of de warmtepomp nog van invloed is, maar dat is dus niet het geval. Ik zal eens gaan kijken wat de druk exact beneden is en wat ik boven kan meten.

We hebben een grohe inbouwthermostaat met 2 douchekoppen, die zijn wel waterbesparend, dus wellicht dat die ook nog wat tegenhouden. (Al vind ik nu meer dat het water uit de douchekoppen valt ipv spuit)
Met beide douchekoppen aan is het helemaal treurig, maar met slechts 1 douchekop vind ik het ook beneden de maat.
Ik zal ook eens navragen wat voor leidingwerk er gebruikt is, al kan ik me niet voorstellen dat er hele smalle leidingen gebruikt zijn, er is/was genoeg ruimte voor fatsoenlijke leidingen in dit nieuwbouwhuis.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips zover :)
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:32:
[...]

Die zal ik ook eens checken!

[ Voor 7% gewijzigd door GeleFles op 26-03-2021 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GeleFles schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:45:
[...]

Duidelijk, ik wilde even weten of de warmtepomp nog van invloed is, maar dat is dus niet het geval. Ik zal eens gaan kijken wat de druk exact beneden is en wat ik boven kan meten.

We hebben een grohe inbouwthermostaat met 2 douchekoppen, die zijn wel waterbesparend, dus wellicht dat die ook nog wat tegenhouden. (Al vind ik nu meer dat het water uit de douchekoppen valt ipv spuit)
Met beide douchekoppen aan is het helemaal treurig, maar met slechts 1 douchekop vind ik het ook beneden de maat.
Ik zal ook eens navragen wat voor leidingwerk er gebruikt is, al kan ik me niet voorstellen dat er hele smalle leidingen gebruikt zijn, er is/was genoeg ruimte voor fatsoenlijke leidingen in dit nieuwbouwhuis.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips zover :)

[...]

Die zal ik ook eens checken!
Ligt het niet aan je douchekop :? Ga anders eens meten met een emmer.

Begin met het meten van koudwaterdebiet
Ga vervolgens warmwaterdebiet meten, en dit kun je ook op verschillende plekken in huis meten.

Stel koudwaterkraan = 15L/minuut
Stel warmwaterkraan = 15L/minuut
Stel douche = 5L/minuut, dan zit het hem dus in de douchekop.

Ik heb thuis een waterontharder met een debietmeter, dus ik kan live aflezen wat het actuele debiet is, dat is soms verrekte handig :P
Jij durft nogal, de Keizer "Tutoyeren" :+ :>

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 19:55
Jongens, ik kan nog wel wat advies gebruiken. Momenteel ben ik aan het kijken naar een hybride warmtepomp, zodat deze naast mijn Remeha Calenta Ace CV keten kan staan. Ik snap dat een hybride oplossing niet ideaal is, maar heb m'n redenen om hiervoor te kiezen ;)

Er zijn 2 modellen die momenteel op mijn lijstje staan:

- Remeha Elga Ace
- Atlantic AUREA 5 R32 Hybrid Add-on (Fujitsu)

De Elga is als ik hier ook lees aardig bekend. Echter mijn installateur geeft aan dat de AUREA "nieuw" is en "veel meer wordt verkocht". Nou ben ik er ook wel achter gekomen waarom hij dat zegt: hij mag namelijk niet die Elga installeren omdat hij geen F-gassen papieren heeft. En die certificering is niet nodig voor die AUREA.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met het AUREA systeem? Wat ik op internet kan vinden vind ik opzich wel interessant (kleine binnenmodule, zeer energiezuinig etc). Maar gezien de goede ervaringen van de Elga twijfel ik nog heel erg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:01
MitchellHearth schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:57:
Maar gezien de goede ervaringen van de Elga twijfel ik nog heel erg.
Echt?
Waar dan?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
O.a.:
thafusion schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Hier sinds half januari de nieuwe Elga Ace hangen en deze werkt perfect, blijft heerlijk op temperatuur binnen en is buiten temperatuur gestuurd en moduleert heerlijk mee. Draait hier eigenlijk de afgelopen maanden letterlijk 24/7 behalve op de momenten dat de zon op de eTwist staat.. maar dat heb ik opgelost om dan de 'openhaard' functie aan te zetten :)
Daarnaast reviews van verschillende webshops (dus buiten Tweakers).

Wil je zeggen dat er juist slechte ervaringen zijn? Want ook dat hoor ik natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:28
*knip*

verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door rimave op 26-03-2021 11:17 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 19:58
rimave schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:23:
Ik gebruik mijn Panasonic op het moment om te verwarmen en het apparaat gedraagt zich wat vreemd. Ik heb hem ingesteld op 21,5 graden. Ik zet hem vaak rond een uur of 3 in de middag aan. In de woonkamer is het dan ongeveer 16 graden (thermostaat staat op 15 graden max). De airco moet dan even opwarmen en slaat dan aan.
Je zit in het verkeerde topic. Je airco is geen lucht/water warmtepomp...
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 17:40
Goed.

Mijn zus wil van het gas af en heeft mij gevraagd om te invetariseren wat voor haar het beste is.

Situatie:
-Nieuwbouw woning 2016
-3 kids en 2 volwassenen.
-Beneden 6 groepen met vloerverwarming + een houtkachel
-Boven radiatoren.

Gas verbruik per jaar is zon 1100 kuub inclusief SWW. Mij lijkt een panasonic 5 Kw dan voldoende als ik de @koevlaas2 formule gebruik.

Installatie is redelijk simpel. Ze hebben een balkon op zolder welke direct naast de CV ketel staat. Dus de WP zou daar kunnen staan. met 2 gaten door de muur en dan ben je meteen bij het leidingwerk om deze aan te sluiten.

Het probleem is echter het SWW vat. Wat is tegenwoordig daar het beste voor wat veel gebruikt wordt?

Watergebruik is zon 115 m3 per jaar. Zou dan een 200 / 250 liter vat voldoende zijn? Het spul komt dan in een washok te staan dus de ruimte is beperkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 26-03-2021 11:13 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:32
Possible schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:11:
Goed.

Mijn zus wil van het gas af en heeft mij gevraagd om te invetariseren wat voor haar het beste is.

Situatie:
-Nieuwbouw woning 2016
-3 kids en 2 volwassenen.
-Beneden 6 groepen met vloerverwarming + een houtkachel
-Boven radiatoren.

Gas verbruik per jaar is zon 1100 kuub inclusief SWW. Mij lijkt een panasonic 5 Kw dan voldoende als ik de @koevlaas2 formule gebruik.

Installatie is redelijk simpel. Ze hebben een balkon op zolder welke direct naast de CV ketel staat. Dus de WP zou daar kunnen staan. met 2 gaten door de muur en dan ben je meteen bij het leidingwerk om deze aan te sluiten.

Het probleem is echter het SWW vat. Wat is tegenwoordig daar het beste voor wat veel gebruikt wordt?

Watergebruik is zon 115 m3 per jaar. Zou dan een 200 / 250 liter vat voldoende zijn? Het spul komt dan in een washok te staan dus de ruimte is beperkt.
Dit lijkt mij inderdaad de simpelste oplossing. En gezien de houtkachel is er backup voor de extreem koude dagen. Eventueel zou je nog kunnen denken over het toevoegen van een multisplit airco om de bovenverdieping mee te koelen en verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:50
@Possible Om met het laatste te beginnen: totaal verbruik water 115 m³
en wat daarvan is warmwater? Belangrijk is ook het verbruikspatroon.

Hoeveel van de 1100 m³ gas is dus ongeveer voor sww? - Laat je zus dat maar tijdens een week uitzoeken.
Hoe oud zijn de kids? - Pubers verbruiken veel warm water, m.n. de dames ("urenlang" douchen).

Voor de verwarming: Wat is het temperatuurregime voor de radiatoren?
Is het mogelijk met 40°C aanvoer de boel boven warm te krijgen? -
Boven misschien werkkamers in de toekomst, kids worden ouder - huiswerk?

Houtkachel is contraproductief voor de verwarming boven om dat ze beneden staat 8)7 .

Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@dunklefaser

Alles is super goed geïsoleerd dus ga er wel vanuit dat ze het met 40 graden warm krijgen. Boven hebben ze afgelopen jaren nog nooit de verwarming aangehad, dus dat durf ik niet te zeggen. De verwarming staat sowieso nooit aan omdat ze nu ook volledig op die houtkachel stoken sinds 1 jaar.

Kids zijn nu 2, 4 en 6, dus het waterverbruik zal over een aantal jaar wel flink toe gaan nemen. Het is natuurlijk ook hoe je kids gaat opvoeden :+ Zelf heb ik een WPB van 200 liter wat goed gaat. (we douchen nooit achter elkaar)

In de zomer is het verbruik ongeveer 20 kuub (inclusief koken)

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 26-03-2021 11:38 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:50
@Possible Dit snap ik niet: Citaat: "De verwarming [boven?] staat sowieso nooit aan omdat ze nu ook volledig op die houtkachel [staat beneden] stoken sinds 1 jaar." In dit geval weten ze toch precies hoeveel ze voor warmwater (en koken) aan gas verbruiken, of niet? Voor koken misschien iets van 50 - 70 m³?
Een beetje warrig verhaal.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
dunklefaser schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:47:
@Possible Dit snap ik niet: Citaat: "De verwarming [boven?] staat sowieso nooit aan omdat ze nu ook volledig op die houtkachel [staat beneden] stoken sinds 1 jaar." In dit geval weten ze toch precies hoeveel ze voor warmwater (en koken) aan gas verbruiken, of niet? Voor koken misschien iets van 50 - 70 m³?
Een beetje warrig verhaal.
Excuses.. Ze zijn verhuist naar een andere woning. Dit huis is exact hetzelfde als die ze hadden (2 huizen verderop) met als verschil een carport en een houtkachel.

In het vorige huis stookten ze nooit boven. Alleen de badkamer + beneden. Ik heb met de slimme meter in de zomermaanden wel eens opgemeten wat het verbruik was, en dat zat zo rond de 20 kuub per maand inlcusief koken + douchen.

Daar was het gemiddelde verbruik over de jaren heen zon 1100 - 1200 kuub. Ik verwacht dat het niet anders is in hun huidige huis aangezien deze exact hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
niki_lauda schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:02:
Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt

Nieuwsbericht | 23-03-2021 | 11:13

https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Hier is een rekentool te vinden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MitchellHearth schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:57:
Jongens, ik kan nog wel wat advies gebruiken. Momenteel ben ik aan het kijken naar een hybride warmtepomp, zodat deze naast mijn Remeha Calenta Ace CV keten kan staan. Ik snap dat een hybride oplossing niet ideaal is, maar heb m'n redenen om hiervoor te kiezen ;)
Mag ik vragen wat die redenen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:32:
[...]

Of een ontharder met CA terugstroom beveiliging 😊

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
twain4me schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Mag ik vragen wat die redenen zijn?
Tuurlijk.

Een jaar geleden hebben we bijna het hele huis gerenoveerd. Daarvoor hebben we toen ook subsidie gekregen (SEEH).

Eind vorig jaar hebben we besloten om ook ons hele dak aan te pakken incl. isoleren. Daar kunnen we behoorlijk wat subsidie (ISDE) op terug krijgen, maar alleen op voorwaarde dat we nóg een maatregel nemen. Isolatiemaatregelen zijn niet meer mogelijk, aangezien we alles al geïsoleerd hebben en daarover subsidie hebben ontvangen.

Dan blijven er nog 2 mogelijkheden over:
- Zonneboiler aanschaffen (echter hebben we maar beperkt ruimte in de CV kast, wordt lastig met buffervat)
- Warmtepomp aanschaffen (we hebben boven nog wel radiatoren, en een splinternieuwe CV ketel. Vandaar de keuze voor hybride)

Door de aanschaf van zo'n hybride warmtepomp krijgen we dus óók de subsidie van de dakisolatie. Onder de streep kunnen we dus een "gratis" hybride warmtepomp aanschaffen en krijgen we zelfs nog geld toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:01
MitchellHearth schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:13:

Daarnaast reviews van verschillende webshops (dus buiten Tweakers).

Wil je zeggen dat er juist slechte ervaringen zijn? Want ook dat hoor ik natuurlijk graag.
Geloof je wat webshops zeggen?
En slechte ervaringen? lees even terug, of zoek hier op Elga, dan kom je voornamelijk ellende tegen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MitchellHearth schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Tuurlijk.

Een jaar geleden hebben we bijna het hele huis gerenoveerd. Daarvoor hebben we toen ook subsidie gekregen (SEEH).

Eind vorig jaar hebben we besloten om ook ons hele dak aan te pakken incl. isoleren. Daar kunnen we behoorlijk wat subsidie (ISDE) op terug krijgen, maar alleen op voorwaarde dat we nóg een maatregel nemen. Isolatiemaatregelen zijn niet meer mogelijk, aangezien we alles al geïsoleerd hebben en daarover subsidie hebben ontvangen.

Dan blijven er nog 2 mogelijkheden over:
- Zonneboiler aanschaffen (echter hebben we maar beperkt ruimte in de CV kast, wordt lastig met buffervat)
- Warmtepomp aanschaffen (we hebben boven nog wel radiatoren, en een splinternieuwe CV ketel. Vandaar de keuze voor hybride)

Door de aanschaf van zo'n hybride warmtepomp krijgen we dus óók de subsidie van de dakisolatie. Onder de streep kunnen we dus een "gratis" hybride warmtepomp aanschaffen en krijgen we zelfs nog geld toe.
Als het huis toch op orde is qua isolatie zou ik kiezen voor een echte warmtepomp dan ben je je vast recht van gas ook meteen kwijt. eventueel de afgifte boven vergroten en die nieuwe ketel brengt gewoon goed geld op op marktplaats :) plus verwijderen van de gas aansluiting is nu gratis, kleine kans dat dit zo blijft.
blijft de uitdaging voor een SWW vat nog over

hybride is eigenlijk iets voor huizen die niet te isoleren zijn of waar het heel duur is. (Of waar de waf lauw water vrees heeft. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:12
@Naalroc Zo erg is het ook niet met de ELGA hoor.
De originele doelgroep was: iedereen met een gasketel kan zonder gedrag aan te passen een deel van zn gasverbruik voorkomen. Zonder risico op lage COP.

Dat gaat er plug en play goed mee.

Bij Installatie vinden sommige installateurs het moeilijk om parallel bedrijf goed in te stellen

En als je hem gaat tweaken dan kan je meer gas besparen.

Voorzover ik gezien heb is het in NL de hybride WP. andere merken zie je gewoon veel minder.

Natuurlijk kan je ook een "stand alone" WP kopen en die eventueel "hybride" aansluiten. Dat is wellicht slimmer, maar daarvoor zijn minder installateurs te vinden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
dunklefaser schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:32:
@Possible Om met het laatste te beginnen: totaal verbruik water 115 m³
Houtkachel is contraproductief voor de verwarming boven om dat ze beneden staat 8)7 .
Houtkachels zijn per definitie contraproductief. Ze stinken en stoten bakken met roet en fijnstof uit. Bovendien wil je toch van het gas af vanwege milieu en zo? Dan moet je dat schone gas niet gaan vervangen door iets wat 1000x smeriger is....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Tja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf een pelletkachel en komende maanden gaan we hier de vloer aanpakken. Vloerverwarming met 8 groepen en een pana op het dak.

De pelletkachel zal wel blijven ook voor de gezelligheid maar zal natuurlijk vele malen minder aan gaan (alleen savonds wellicht). En laat nou net je wp kapot gaan midden in de kou zoals @zw7 had. Dan is er dus nog wel een soort van backup.

Daarnaast, mij gaat het ook om de vaste lasten die naar beneden kunnen om heel eerlijk te zijn, dan is het milieu leuk mee genomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 26-03-2021 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 20:38
@Andrehj Ik spreek hier even voor mezelf... Met de kans dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn.

Ik heb ook een houtkachel, deze gebruik ik ook. Ongeveer 10m3 hout gaat daar per jaar in op.
Als deze aan is zie en ruik je buiten niet dat deze aan is. Dat neemt uiteraard niet weg dat er geen rotzooi uit zal komen.
Ik denk alleen dat de hoeveelheid bij goed stoken redelijk mee zal vallen.
Verder vind ik de sfeer en warmte van een houtkachel nog steeds erg fijn. En ook het idee deze als backup te kunnen gebruiken vind ik een fijne gedachte.

Als ik naar mijn WTW filters kijk zie ik daar in de zomer (als er dus geen houtkachel gestookt wordt) veel meer zwarte rotzooi in zitten dan in de winter. Dat zal deels komen door minder neerslag. Maar de meeste vervuiling hier komt van de A2 en de industrie, welke in de zomer maanden dus blijkbaar erger is dan de winter maanden.

De warmtepomp heb ik in eerste instantie niet genomen voor het mileu, maar om de maandlasten te drukken en het comfort te verhogen. Dat het vervolgens beter is voor het milieu is mooi meegenomen.
Waar ik echter wel twijfels over heb, is wat de impact er van op het milieu is over langere tijd (productie/vervoer/afvoeren/lekkende gassen/etc).

[ Voor 6% gewijzigd door format5 op 26-03-2021 13:47 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Possible schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:38:
@dunklefaser

Alles is super goed geïsoleerd dus ga er wel vanuit dat ze het met 40 graden warm krijgen. Boven hebben ze afgelopen jaren nog nooit de verwarming aangehad, dus dat durf ik niet te zeggen. De verwarming staat sowieso nooit aan omdat ze nu ook volledig op die houtkachel stoken sinds 1 jaar.

Kids zijn nu 2, 4 en 6, dus het waterverbruik zal over een aantal jaar wel flink toe gaan nemen. Het is natuurlijk ook hoe je kids gaat opvoeden :+ Zelf heb ik een WPB van 200 liter wat goed gaat. (we douchen nooit achter elkaar)

In de zomer is het verbruik ongeveer 20 kuub (inclusief koken)
300L RVS.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:04
@format5 en @Possible
Nou van mij mogen ze die dingen verbieden in steden.
Bij mij barst het van de openhaarden en mensen die op windstille dagen dat ding aan hebben en giga smoren waardoor de lucht door mijn ventilatie systeem door de hele woning zit.
Lekker naar bed met een stinkende kamer.

Grootste deel van de mensen stookt gewoon niet goed en te zuinig.
Pelletkachel is wel beter maar ook die ruik je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Kleine correctie in dit soort discussies, het is niet "beter" maar "minder slecht".
Geen enkele manier van verwarmen (behalve dmv de zon) is goed, dus ook geen enkele is beter.
Allemaal zijn ze slecht, alleen sommige zijn iets minder slecht.
O-)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@SpikeHome Verbieden in steden kan ik wel begrijpen, verder zal ik er maar niet veel van zeggen O-)
Ik woon in een dorp. En dan ook nog eens aan de rand van het dorp, ik kijk letterlijk uit op de weilanden.

Ik hoef hier echt niet het ventilatie systeem lager/uit te zetten voor de kachel.
Nog maals, als die aan is ruik en zie ik er hier niks van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Hier ook een tevreden houtstoker, wij stoken er zo'n 4m3 hout per jaar door heen.
We stoken wel verantwoordelijk en droog hout.

Gelukkig woon ik in het Oosten des lands waar buren noabers zijn, en we niet op elke slak zout proberen te leggen, en waar we verdraagzaamheid hoog in het vaandel hebben staan :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:21:
[...]

Of een ontharder met CA terugstroom beveiliging 😊
?? bedoel je dat ieder tussenliggend apparaat weer van het totale debiet afsnoept (leidingweerstand vergroot ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:42:
[...]

?? bedoel je dat ieder tussenliggend apparaat weer van het totale debiet afsnoept (leidingweerstand vergroot ) ?
Google ff op raminex CA
0,8 bar drukverlies

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Google ff op raminex CA
0,8 bar drukverlies
Wat dacht je van al die Nederlandse A merk spullen, allemaal met miezergaatjes. Ik let er wel op of eea wat ik monteer past bij de douche die er zit of komt en soms voer ik spullen dubbel uit, dubbele inlaatcombinatie met 32mm leidingwerk bijvoorbeeld.
Had een keer 1 die moest 50 L per minuut hebben, daar heb ik dus o.a 32mm met dubbele inlaatcombinatie gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10 15:53
format5 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:33:
@SpikeHome Verbieden in steden kan ik wel begrijpen, verder zal ik er maar niet veel van zeggen O-)
Ik woon in een dorp. En dan ook nog eens aan de rand van het dorp, ik kijk letterlijk uit op de weilanden.

Ik hoef hier echt niet het ventilatie systeem lager/uit te zetten voor de kachel.
Nog maals, als die aan is ruik en zie ik er hier niks van.
Nou wij kijken aan 2 kanten uit op weilanden maar we stinken regelmatig het huis uit in het stookseizoen. Asap verbieden die fijnstof bommen in de bebouwde kom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
Grolsch schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:41:
Hier ook een tevreden houtstoker, wij stoken er zo'n 4m3 hout per jaar door heen.
We stoken wel verantwoordelijk en droog hout.

Gelukkig woon ik in het Oosten des lands waar buren noabers zijn, en we niet op elke slak zout proberen te leggen, en waar we verdraagzaamheid hoog in het vaandel hebben staan :P :+
Verantwoordelijk stoken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Kird03 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:07:
[...]

heb zelfs sinds gisteren een Valliant Split VWL 75/5 en ben ook geïnteresseerd. Uiteindelijk werd de installatie al complexer dan voorzien en niet gekozen voor kamstrups enz.
Dit topic geeft wel wat info waarmee je verder kunt maar is nog niet heel goed uitgewerkt.
Vaillant themostaat via eBUS koppelen aan RPi
Als het lukt ben ik ook geïnteresseerd, maar voorlopig iets te druk hiervoor.
Het meeste gaat over normale CV's zo te zien en niet over een warmtepomp.
Iemand verder nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Biker_007 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Nou wij kijken aan 2 kanten uit op weilanden maar we stinken regelmatig het huis uit in het stookseizoen. Asap verbieden die fijnstof bommen in de bebouwde kom!
Ik ken zo veel mensen met houtkachels, en nergens waar ik kom word je het huis uit gestookt (behalve misschien dan door de warmte van de kachel).
Ik ben dan eerder bang dat je buren (buurtbewoners) niet goed kunnen stoken.
Of ze stoken nat/vers hout (of misschiens zelfs wel andere rotzooi). Of ze smoren de kachel waardoor deze niet goed genoeg kan verbranden.
Hoe dan ook, nogmaals, als de kachel hier aan is zie en ruik je er buiten niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koevlaas2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:49:
[...]

inlaatcombinatie met 32mm leidingwerk bijvoorbeeld.
ohw ik zoek nog een 22mm knel variant toevallig tips? (of waarschuwingen welke vooral niet te kopen :))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biker_007
format5 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Ik ken zo veel mensen met houtkachels, en nergens waar ik kom word je het huis uit gestookt (behalve misschien dan door de warmte van de kachel).
Ik ben dan eerder bang dat je buren (buurtbewoners) niet goed kunnen stoken.
Of ze stoken nat/vers hout (of misschiens zelfs wel andere rotzooi). Of ze smoren de kachel waardoor deze niet goed genoeg kan verbranden.
Hoe dan ook, nogmaals, als de kachel hier aan is zie en ruik je er buiten niks van.
Vast wel, het stinkt hier vaak ook overdag en niet alleen bij ons huis maar ook verder in het dorp zelfs bij de basisschool. Hout is hier bij veel huizen hoofdverwarming (uit besparing). De fijnstof vervuiling is ook heel goed meetbaar, zelfs kachels van >150 meter verder. Het is gewoon niet meer van deze tijd met 17mln mensen op elkaar. Nu weer over warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
twain4me schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:48:
[...]

ohw ik zoek nog een 22mm knel variant toevallig tips? (of waarschuwingen welke vooral niet te kopen :))
Ik zet altijd een 15mm 6 bar parallel aan een 22mm 8 bar want die heb ik nog niet in 6 bar kunnen vinden. Bij elkaar heb je wel een aardige flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:17:
[...]

Ik zet altijd een 15mm 6 bar parallel aan een 22mm 8 bar want die heb ik nog niet in 6 bar kunnen vinden. Bij elkaar heb je wel een aardige flow.
https://www.wasco.nl/arti...dn20-1203-0-06-01/3652459

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Heeft er iemand ervaring met ultrasone flowmeters? Zouden die genoeg precisie hebben om COP te berekenen?

Bijvoorbeeld https://www.aliexpress.com/item/32850203197.html

Voordeel is dat je geen buizen moet opensnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:17:
Ik heb deze (22mm 6 bar) erin zitten. Zit ook gelijk een sanitair expansievat bij, dus hij druppelt nooit:
https://www.wolf-online-s...-bar-DN20-3-4::56086.html

Zonder expansievat zijn ze er ook (van Duco):
https://elektrischeboiler.eu/inlaatcombinatie-22mm-knel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
wmertens schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:36:
Heeft er iemand ervaring met ultrasone flowmeters? Zouden die genoeg precisie hebben om COP te berekenen?
Kan me niet voorstellen dat je hiermee ook maar in de buurt van de nauwkeurigheid van een Kamstrup komt (die trouwens nauwelijks duurder is). Ik zou er niet aan beginnen. Dan is de interne flowmeter van je WP waarschijnlijk een stuk nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Andrehj schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Kan me niet voorstellen dat je hiermee ook maar in de buurt van de nauwkeurigheid van een Kamstrup komt (die trouwens nauwelijks duurder is). Ik zou er niet aan beginnen. Dan is de interne flowmeter van je WP waarschijnlijk een stuk nauwkeuriger.
Aha, Kamstrup is blijkbaar ook ultrasoon, en zelfs refurbished goedkoper https://www.heiz24.de/Kam...h-Ultraflow-65-S-CDAA-372

Waar zou ik kunnen leren dit soort dingen aan te sluiten? Is er een loodgieterij cursus op Youtube? (serieuze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:38:
[...]

Ik heb deze (22mm 6 bar) erin zitten. Zit ook gelijk een sanitair expansievat bij, dus hij druppelt nooit:
https://www.wolf-online-s...-bar-DN20-3-4::56086.html

Zonder expansievat zijn ze er ook (van Duco):
https://elektrischeboiler.eu/inlaatcombinatie-22mm-knel
Dank @Andrehj en @ron321 , binnenkort heb ik er 1 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
format5 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:46:
@Andrehj Ik spreek hier even voor mezelf... Met de kans dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn.

Ik heb ook een houtkachel, deze gebruik ik ook. Ongeveer 10m3 hout gaat daar per jaar in op.
Als deze aan is zie en ruik je buiten niet dat deze aan is. Dat neemt uiteraard niet weg dat er geen rotzooi uit zal komen.
Ik denk alleen dat de hoeveelheid bij goed stoken redelijk mee zal vallen.
Redelijk meevallen.... Hou er maar bij je schoorsteen een witte doek. Je wilt niet weten wat er vanaf komt.
Niet voor niets hebben personen die astmatisch zijn aangelegd het slecht in de buurt waar ze houtstoken zal bij jouw niet anders zijn.

@Possible als je jouw pallet kachel aanzet voor het milieu dan kun je beter niet stoken. Bij niet stoken help je het milieu vele malen beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Wimhaw op 26-03-2021 20:19 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ken je dat? Rekening houden met een ander, en proberen geen overlast te bezorgen.

https://imgshare.io/image/pRkgvy

Heerlijk, wp staat al sinds 1200 uit hier. (En ging pas 10.00 aan)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2021 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-10 12:41
Grolsch schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Ja, ken je dat? Rekening houden met een ander, en proberen geen overlast te bezorgen.

https://imgshare.io/image/pRkgvy

Hier is de wp ook sinds 12:00 uit.
Gaat morgen om 8:00 weer aan.
En heb geen fijnstof fabriek nodig.

Woon hier aan het bos. En alle oudbouw om me heen stookt veel hout.
Dus ja, iedere avond stinkt het wel een paar uur.
De fijnstofmeter gelijk op standje mondkap.

Als ze het nou alleen doen als het waait......

Maar goed. Beter binnen hout stoken. Straks krijg je die domme vuurkorven weer. Buiten stoken 8)7

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bij ons in ons gehucht heeft iedereen een houtkachel, is niets te ruiken, en klaagt niemand. Hebben wij in Twente zulke bijzondere kachels?

Wel vrijstaande woningen tussen de weilanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:38:
Dat kan nog beter: Hier heeft ie voor het laatst afgelopen woensdag 2 uurtjes gedraaid, sindsdien alleen nog maar SWW gemaakt. En binnen blijft het netjes 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:00:
Melcloud heeft veel meer data dan je ziet...

Ik was bezig met het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort, en zat eens naar de ruwe data te kijken die het script vanaf de Melcloud server ophaalt. En dat is nog best interessant, daar zit veel meer data in dan je zelf in Melcloud kunt zien:

Onder andere de compressorfrequentie en nog diverse andere interessante waarden zitten er gewoon tussen. Nu het script nog even aanpassen dat die waarden ook in Domoticz komen, en het is weer een stuk interessanter geworden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
[{"ID":xxxx
"Name":"xxxx"
"AddressLine1":"xxxx"
"AddressLine2":null
"City":"xxxx"
"Postcode":"xxxx"
"Latitude":xxxx
"Longitude":xxxx
"District":null
"FPDefined":false
"FPEnabled":false
"FPMinTemperature":14
"FPMaxTemperature":16
"HMDefined":true
"HMEnabled":false
"HMStartDate":null
"HMEndDate":null
"BuildingType":2
"PropertyType":1
"DateBuilt":"2020-05-31T00:00:00"
"HasGasSupply":false
"LocationLookupDate":"2020-09-20T11:13:34.573"
"Country":159
"TimeZoneContinent":3
"TimeZoneCity":59
"TimeZone":119
"Location":72447
"CoolingDisabled":false
"Expanded":true
"Structure":{"Floors":[]
"Areas":[]
"Devices":[{"DeviceID":278565
"DeviceName":"Warmtepomp"
"BuildingID":190703
"BuildingName":null
"FloorID":null
"FloorName":null
"AreaID":null
"AreaName":null
"ImageID":-1
"InstallationDate":"2020-03-31T00:00:00"
"LastServiceDate":"2020-03-31T00:00:00"
"Presets":[]
"OwnerID":null
"OwnerName":null
"OwnerEmail":null
"AccessLevel":4
"DirectAccess":false
"EndDate":"2500-01-01T00:00:00"
"Zone1Name":null
"Zone2Name":null
"MinTemperature":0
"MaxTemperature":40
"HideVaneControls":false
"HideDryModeControl":false
"HideRoomTemperature":false
"HideSupplyTemperature":false
"HideOutdoorTemperature":false
"BuildingCountry":null
"OwnerCountry":null
"AdaptorType":-1
"LinkedDevice":null
"Type":1
"MacAddress":"xxxx"
"SerialNumber":"xxxx"
"Device":{"DeviceType":1
"FTCVersion":1000
"FTCRevision":"r0"
"LastFTCVersion":1000
"LastFTCRevision":"r0 "
"FTCModel":3
"RefridgerentAddress":0
"DipSwitch1":46
"DipSwitch2":140
"DipSwitch3":24
"DipSwitch4":0
"DipSwitch5":38
"DipSwitch6":4
"HasThermostatZone1":true
"HasThermostatZone2":true
"TemperatureIncrement":0.5
"DefrostMode":0
"HeatPumpFrequency":36
"MaxSetTemperature":36.0
"MinSetTemperature":22.0
"RoomTemperatureZone1":20.5
"RoomTemperatureZone2":20.5
"OutdoorTemperature":8.0
"FlowTemperature":25.0
"FlowTemperatureZone1":25.0
"FlowTemperatureZone2":25.0
"FlowTemperatureBoiler":25.0
"ReturnTemperature":22.0
"ReturnTemperatureZone1":25.0
"ReturnTemperatureZone2":25.0
"ReturnTemperatureBoiler":25.0
"BoilerStatus":false
"BoosterHeater1Status":false
"BoosterHeater2Status":false
"BoosterHeater2PlusStatus":false
"ImmersionHeaterStatus":false
"WaterPump1Status":true
"WaterPump2Status":true
"WaterPump3Status":false
"ValveStatus3Way":false
"ValveStatus2Way":true
"WaterPump4Status":false
"ValveStatus2Way2a":false
"ValveStatus2Way2b":false
"TankWaterTemperature":47.5
"UnitStatus":0
"HeatingFunctionEnabled":true
"ServerTimerEnabled":false
"ThermostatStatusZone1":false
"ThermostatStatusZone2":false
"ThermostatTypeZone1":2
"ThermostatTypeZone2":2
"MixingTankWaterTemperature":25.0
"CondensingTemperature":24.1
"DemandPercentage":100
"HasDemandSideControl":false
"DailyHeatingEnergyConsumed":9.46
"DailyCoolingEnergyConsumed":0.0
"DailyHotWaterEnergyConsumed":0.6
"DailyHeatingEnergyProduced":50.06
"DailyCoolingEnergyProduced":0.0
"DailyHotWaterEnergyProduced":1.51
"EffectiveFlags":0
"LastEffectiveFlags":0
"Power":true
"EcoHotWater":true
"OperationMode":2
"OperationModeZone1":2
"OperationModeZone2":1
"SetTemperatureZone1":20.5
"SetTemperatureZone2":20.0
"SetTankWaterTemperature":47.0
"TargetHCTemperatureZone1":23.5
"TargetHCTemperatureZone2":0.0
"ForcedHotWaterMode":false
"HolidayMode":false
"ProhibitHotWater":false
"ProhibitHeatingZone1":false
"ProhibitHeatingZone2":false
"ProhibitCoolingZone1":false
"ProhibitCoolingZone2":false
"ServerTimerDesired":false
"SecondaryZoneHeatCurve":false
"SetHeatFlowTemperatureZone1":25.0
"SetHeatFlowTemperatureZone2":0.0
"SetCoolFlowTemperatureZone1":18.0
"SetCoolFlowTemperatureZone2":0.0
"DECCReport":false
"CSVReport1min":false
"Zone2Master":false
"DailyEnergyConsumedDate":"2021-03-21T00:00:00"
"DailyEnergyProducedDate":"2021-03-21T00:00:00"
"CurrentEnergyConsumed":11
"CurrentEnergyProduced":3
"CurrentEnergyMode":2
"HeatingEnergyConsumedRate1":11
"HeatingEnergyConsumedRate2":0
"CoolingEnergyConsumedRate1":0
"CoolingEnergyConsumedRate2":0
"HotWaterEnergyConsumedRate1":0
"HotWaterEnergyConsumedRate2":0
"HeatingEnergyProducedRate1":3
"HeatingEnergyProducedRate2":0
"CoolingEnergyProducedRate1":0
"CoolingEnergyProducedRate2":0
"HotWaterEnergyProducedRate1":0
"HotWaterEnergyProducedRate2":0
"ErrorCode2Digit":0
"SendSpecialFunctions":0
"RequestSpecialFunctions":0
"SpecialFunctionsState":0
"PendingSendSpecialFunctions":0
"PendingRequestSpecialFunctions":0
"HasZone2":false
"HasSimplifiedZone2":false
"CanHeat":true
"CanCool":true
"HasHotWaterTank":true
"CanSetTankTemperature":true
"CanSetEcoHotWater":true
"HasEnergyConsumedMeter":true
"HasEnergyProducedMeter":true
"CanMeasureEnergyProduced":false
"CanMeasureEnergyConsumed":true
"Zone1InRoomMode":false
"Zone2InRoomMode":false
"Zone1InHeatMode":true
"Zone2InHeatMode":true
"Zone1InCoolMode":false
"Zone2InCoolMode":false
"AllowDualRoomTemperature":false
"IsGeodan":false
"HasEcoCuteSettings":false
"HasFTC45Settings":true
"HasFTC6Settings":true
"CanEstimateEnergyUsage":true
"CanUseRoomTemperatureCooling":true
"IsFtcModelSupported":true
"MaxTankTemperature":60.0
"IdleZone1":false
"IdleZone2":true
"MinPcycle":1
"MaxPcycle":1
"MaxOutdoorUnits":255
"MaxIndoorUnits":255
"MaxTemperatureControlUnits":0
"DeviceID":xxxx
"MacAddress":"xxxx"
"SerialNumber":"xxxx"
"TimeZoneID":119
"DiagnosticMode":0
"DiagnosticEndDate":null
"ExpectedCommand":1
"Owner":null
"DetectedCountry":null
"AdaptorType":-1
"FirmwareDeployment":null
"FirmwareUpdateAborted":false
"LinkedDevice":null
"WifiSignalStrength":-52
"WifiAdapterStatus":"NORMAL"
"Position":"Unknown"
"PCycle":1
"RecordNumMax":1
"LastTimeStamp":"2021-03-22T19:25:00"
"ErrorCode":8000
"HasError":false
"LastReset":"2020-08-06T18:06:58.767"
"FlashWrites":0
"Scene":null
"TemperatureIncrementOverride":0
"SSLExpirationDate":"2037-12-31T00:00:00"
"SPTimeout":1
"Passcode":null
"ServerCommunicationDisabled":false
"ConsecutiveUploadErrors":0
"DoNotRespondAfter":null
"OwnerRoleAccessLevel":1
"OwnerCountry":159
"HideEnergyReport":false
"ExceptionHash":null
"ExceptionDate":null
"ExceptionCount":null
"Rate1StartTime":"00:00:00"
"Rate2StartTime":"00:00:00"
"ProtocolVersion":0
"UnitVersion":0
"FirmwareAppVersion":17000
"FirmwareWebVersion":0
"FirmwareWlanVersion":0
"EffectivePCycle":1
"HasErrorMessages":false
"Offline":false
"Units":[]}
"DiagnosticMode":0
"DiagnosticEndDate":null
"Location":72447
"DetectedCountry":null
"Registrations":329
"LocalIPAddress":null
"TimeZone":119
"RegistReason":"STARTUP"
"ExpectedCommand":1
"RegistRetry":0
"DateCreated":"2020-08-06T19:06:58.753+01:00"
"FirmwareDeployment":null
"FirmwareUpdateAborted":false
"Permissions":{"CanSetForcedHotWater":true
"CanSetOperationMode":true
"CanSetPower":true
"CanSetTankWaterTemperature":true
"CanSetEcoHotWater":false
"CanSetFlowTemperature":true
"CanSetTemperatureIncrementOverride":true}}]
"Clients":[]}
"AccessLevel":4
"DirectAccess":true
"MinTemperature":0
"MaxTemperature":40
"Owner":null
"EndDate":"2500-01-01T00:00:00"
"iDateBuilt":null
"QuantizedCoordinates":{"Latitude":51.95
"Longitude":6.0}}]

Interessante parameters. :P
BTW, weet iemand hoe ik dat codeblock hierboven korter (en scrollbaar) kan maken?
Vanavond toch geprobeerd om met de data van het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort de COP uit te rekenen (en dan maar de flow handmatig in te vullen). Maar ik loop vast.
Het script haalt zijn gegevens uit het .data bestandje.
Maar de gegevens van hierboven staan in het .deviceid bestandje. En daarvan is het formaat net anders (begint en eindigt met de [] charachters)
Zodra ik het script de data uit het .deviceid bestandje laat halen, krijg ik een foutmelding: "jq: error (at <stdin>:0): Cannot index array with string "FlowTemperature".
Dus ik zit voorlopig even vast. Morgen verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54
We hebben de buitenunit van onze WP achter de garage, dit wilde ik laten verplaatsen naar boven de garage. Direct naar boven en een meter de garage dak op dus. Bij de aannemer was dit onmogelijk, ik heb wel een derde partij gevonden die dit met behoud van garantie wel wil doen. Ze vragen hier wel 2200 euro voor. Nu zal ik het werk wel onderschatten, maar dat leek me wel erg veel voor zoiets. Is dat een beetje een normale prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@koevlaas2 doet het voor de helft denk ik ;)

Maar waarom wil je de wp op je garage? Genoeg mensen in dit topic die hem er juist vanaf willen hebben :)

[ Voor 54% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Tuin is zo'n 80m2, maar de buitenunit verpest een deel daarvan (moet ruimte vrijhouden, planten kunnen er niet goed tegen etc.). Zou mooi zijn als het ergens anders stond, de garage dak lijkt de enige optie. Maar 2200 euro is mij dat niet waard. Eerlijk gezegd vind ik het ook een erg lelijk bakbeest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar zolang hij in je tuin staat heb je er alleen in je tuin last van. Zodra hij op je dak staat......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biker_007
Grolsch schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:48:
Bij ons in ons gehucht heeft iedereen een houtkachel, is niets te ruiken, en klaagt niemand. Hebben wij in Twente zulke bijzondere kachels?

Dat zijn dan inderdaad wel heel bijzonder kachels. Zelfs de modernste ' ecodesign' kachels zijn volgens de specs van de fabrikant zeer vervuilend (en dat onder laboratorium omstandigheden).
Besef je wel dat klagen een grote stap is want je zet de relatie met de buren flink onder druk.

Ik daag je uit om eens wat onderzoek te doen naar de vervuiling. Hier gaat de vlag uit als het ooit tot een verbod/flinke inperking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Grolsch schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:27:
Maar zolang hij in je tuin staat heb je er alleen in je tuin last van. Zodra hij op je dak staat......
Dus de problemen die ik tot nog toe gerapporteerd vond zijn:
  1. lawaai van compressor wordt versterkt
  2. resonantie bij sommige frequenties
  3. niet zo eenvoudig er bij te geraken
  4. ijsplaat in de winter
Zijn er nog?

Zijn die niet allemaal overkomelijk?
  1. dempen met rubberen matten, machinevoetjes, flexibele aanvoerbuizen die wat gebogen liggen, met extra isolatie aan de muuringang
  2. zie 1, en misschien kan je de WP frequentie aanpassen
  3. tja
  4. WP wat hoger zetten, nog meer rubber?
Ik ben ook sterk de dakpositie aan het overwegen aangezien de voortuin een zeer lage WAF heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Toch de vraag in dit meest brede WP topic zetten
Al eens in het pana topic gevraagd maar hier zitten meer WP eigenaren natuurlijk...

Zijn er mensen met een Panasonic J-Serie 5 of 7kW split?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 21:15
wmertens schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:04:
[...]

Dus de problemen die ik tot nog toe gerapporteerd vond zijn:
  1. lawaai van compressor wordt versterkt
  2. resonantie bij sommige frequenties
  3. niet zo eenvoudig er bij te geraken
  4. ijsplaat in de winter
Zijn er nog?

Zijn die niet allemaal overkomelijk?
  1. dempen met rubberen matten, machinevoetjes, flexibele aanvoerbuizen die wat gebogen liggen, met extra isolatie aan de muuringang
  2. zie 1, en misschien kan je de WP frequentie aanpassen
  3. tja
  4. WP wat hoger zetten, nog meer rubber?
Ik ben ook sterk de dakpositie aan het overwegen aangezien de voortuin een zeer lage WAF heeft.
ter info .. https://gathering.tweaker...message/66272846#66272846
Wat ik gevonden heb als materiaal om geluid te dempen.. rubber tegels met aan de onderzijde( nu boven) zo hoog(dus "diep") mogelijke noppen.
Er zijn twee uitvoeringen de zware 4 cm dik en weinig buigzaam voor op het terras.
En de dunne 2,5cm dik ( licht gewicht) gebruikt bij sportaccomodatie( of thuis sportschool), deze kan je niet ophangen met enkele schroeven boven aan( hangend) deze scheurt door zijn eigen gewicht.
Je koopt voor 12€ m2 en soms nog goedkoper.
Op een " dak" kan wel degelijke.
Om allerlei resonantie weg te werken.

Buiten unit op veren dan op opsluitbanden en dan op.....
Gehele( zeker groot oppervlakte) bekleden met rubber tegels( noppen omhoog).
Dit dempt het geluid en zorgt ervoor dat het dak niet aangeslagen word ( zoals een stem fork).

De unit produceerd aardig wat geluid.
Denk er om een eventuele gevel muur welke dicht bij staat.. die ontvangt ook het geluid.. en geeft het door in het huis.
Bekleden met dezelfde rubber tegels en eventueel daar voor wat kunstof groene heg er voor zetten voor het gezicht.

ijsplaat... indien er een "kast" om de buiten unit staat .. dus geen directe afkoeling zal je weing ijsplaat krijgen.
Mocht er toch wat ijsplaat zijn dan is deze eigenlijk steeds onderbroken door de noppen ( geluid word gebroken) en door dat je rubber tegels er onder/ door het ijs heen zitten kan je het rustig met een hamer breken zonder je dak te beschadigd.. maar voorkomen is natuurlijk beter. Dus wel hoog genoeg zetten en de onderzijde afschermen voor directe buiten lucht.( en eigenlijk ook de verdamper kant als deze in de vrij lucht staat... zoals sommige fabrikanten aangeven)

Voorbeeld buiten kast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrpqoGIKGTqZ01jNJmDMpetDCmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqAJNZVJb2XBCbbXqmfmyskg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 19-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@wmertens de installateur die het wil doen zegt dat resonantie geen probleem zal zijn, ze zullen het vastmaken aan het gevel zoals bij een airco unit. De buitenunit komt dus niet op het platte dak zelf te staan. Of ik de installateur moet geloven op zijn blauwe ogen weet ik natuurlijk niet, het ding zou dan pal naast het hoofdbord van onze bed komen te staan.
Onze unit moduleert helaas niet, projectbouw dingetje. Tijdens een kijkdag met de koude dagen viel het geluid van de compressor wel mee, het pruttelde een beetje en de ventilator was best stil. Verwarming stond op 20 graden, binnen leek het wel een sauna.
@Grolsch heeft wel gelijk denk ik. In de tuin heb je er last van in de tuin en ik kan de unit moeilijk terug laten plaatsen als het voor overlast zorgt tijdens het slapen. Had ik maar een bodem warmtpomp, of een grotere tuin :(

@X21r dank voor je input. Direct bij de slaapkamer lijkt dus een no-go, gewoon laten staan waar het staat dus. Jammer.

[ Voor 6% gewijzigd door mister_S op 27-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-10 13:06
Ik heb mijn 3,5kW airco buitenunit aan de gevel hangen in de rubbers en als die volledig vermogen draait, is hij zeker wel te horen in huis. Niet ergerlijk, maar het geluid/resonantie is wel degelijk aanwezig

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wmertens schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:36:

De technologie lijkt best wel prima te zijn ( https://www.sierrainstrum...ommeter_innovasonic_207i/ -- 0.5% accuracy). Alleen staat bij deze geen prijs, en de vraag is of die aliexpress net zo goed werkt. Het is zeker een oplossing voor diegenen die liever niet zelf sleutelen aan de pijpen.

Het concept lijkt trouwens niet al te ingewikkeld.... De ene kant maakt een geluidje. De andere kant zal eerst het geluid horen dat via het metaal, daarna via het water, en uiteindelijk via de lucht. Van het geluid via het water meet je de frequentie, en via het doppler effect kan je de stroom snelheid berekenen.... Zou bijna een hobby projectje kunnen zijn om er eens 1 in elkaar te klussen :).

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
@X21r bedankt voor de grondige uitleg! Ik ga eens wat op mijn dak kloppen :)

@mister_S is wel een risico dat de ophanging de trillingen doorgeeft in de muur, maar anderszijds wordt dit al decennia gedaan met "gewone" aircos. Kan je evt je bed anders plaatsen?

Ik vraag me af hoe je een WP geluid kunt simuleren. Misschien een stofzuiger op het dak of tegen de muur houden en aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:29:
@koevlaas2 doet het voor de helft denk ik ;)

Maar waarom wil je de wp op je garage? Genoeg mensen in dit topic die hem er juist vanaf willen hebben :)
Klopt doe ik wel voor de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:39:
[...]

ter info .. https://gathering.tweaker...message/66272846#66272846

En https://gathering.tweaker...message/62205026#62205026

[...]

Op een " dak" kan wel degelijke.
Om allerlei resonantie weg te werken.

Buiten unit op veren dan op opsluitbanden en dan op.....
Gehele( zeker groot oppervlakte) bekleden met rubber tegels( noppen omhoog).
Dit dempt het geluid en zorgt ervoor dat het dak niet aangeslagen word ( zoals een stem fork).

De unit produceerd aardig wat geluid.
Denk er om een eventuele gevel muur welke dicht bij staat.. die ontvangt ook het geluid.. en geeft het door in het huis.
Bekleden met dezelfde rubber tegels en eventueel daar voor wat kunstof groene heg er voor zetten voor het gezicht.

ijsplaat... indien er een "kast" om de buiten unit staat .. dus geen directe afkoeling zal je weing ijsplaat krijgen.
Mocht er toch wat ijsplaat zijn dan is deze eigenlijk steeds onderbroken door de noppen ( geluid word gebroken) en door dat je rubber tegels er onder/ door het ijs heen zitten kan je het rustig met een hamer breken zonder je dak te beschadigd.. maar voorkomen is natuurlijk beter. Dus wel hoog genoeg zetten en de onderzijde afschermen voor directe buiten lucht.( en eigenlijk ook de verdamper kant als deze in de vrij lucht staat... zoals sommige fabrikanten aangeven)

Voor een mooie behuizing ( en redenlijke prijs) op je dak kan je in tweede link een voorbeeld met instructies zien.
[Afbeelding]
Ik heb een nieuwe manier van dempen van split warmtepompen op daken. Ik zet ze op bigfoots, dan schroef ik die klemmetjes vast aan de Bigfoot en dan met een koppelmoer zet ik er nog grijze rubbers boven. Daar dan de wp op en dat gaat zeker met een beetje een recente wp best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@koevlaas2 en voor mono ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
@koevlaas2 voor "bigfoot" vind ik enkel die aap, en een "koppelkoers" is een race :) Heb je toevallig geen foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
heren .. het is niet alleen de " compressor" die geluid maakt.

Het is die grote luidspeaker !!! van een paar m2.

Als wp met rug tegen gevel staat met rubber ontkoppeling aan de / op beugels.
Dan heb je nog steeds die grote luidspreker..
Tegen je muur staan.!!!! en kans op geluids overdracht.

En het gaat niet om " best goed" ..maar niet hoorbaar. cq 35 dBa buiten.. en nog minder dBa binnen.

En bigfoot zijn geen garantie... veren zijn velen malen beter..

Alles is een kans . het gaat er om je kansen zo groot mogenlijk te maken..
En dat het bij sommige werkt is nog geen garantie .. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
[b]mister_S in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"mister_S schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:43

@X21r dank voor je input. Direct bij de slaapkamer lijkt dus een no-go, gewoon laten staan waar het staat dus. Jammer.
Waarom niet ???
In eerste link. is dak terras slaapkamer buren welke open staat !!! maar..... 35dBa op ingang van dat raam ....
Je moet wel wat ruimte hebben om een geluids dempende behuizing te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Grolsch schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:48:

Moet je al die huizen eens in een straat zetten tegen elkaar. Kijken of je dan nog niks ruikt.

Heb zelf ook een houtkacheltje voor de sier en daar gaat nog geen 0,5 m3 per jaar doorheen. Maar kan wel begrijpen als men veel stookt en je woont in dicht bevolkt gebied dat er weerstaand komt. Zeker als je lichamelijke klachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:43:
[...]

Waarom niet ???
In eerste link. is dak terras slaapkamer buren welke open staat !!! maar..... 35dBa op ingang van dat raam ....
Je moet wel wat ruimte hebben om een geluids dempende behuizing te maken.
De maatregelen die je in je vorige post noemde klinken logisch, maar zover gaat de installateur die ik had gevonden dus niet. Het gaat erom dat zoiets met behoud van garantie moet gebeuren, het blijkt dat er zeer weinig installateur zijn die aan een bestaande installatie willen sleutelen. Het plan die ik uitgelegd heb gekregen is vrij basic moet ik zeggen, daarom leek 2200 euro me erg veel. Ik weet zelf veel te weinig van resonantie en geluidsdruk om te beoordelen of een buitenunit een paar cm bij onze slaapkamermuur wel verstandig is. Bed kan helaas nergens anders staan, dan wordt de indeling onhandig.

Ik dacht dat iemand misschien in eenzelfde situatie had en me kon geruststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
mister_S schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:43:
@wmertens de installateur die het wil doen zegt dat resonantie geen probleem zal zijn, ze zullen het vastmaken aan het gevel zoals bij een airco unit. De buitenunit komt dus niet op het platte dak zelf te staan. Of ik de installateur moet geloven op zijn blauwe ogen weet ik natuurlijk niet, het ding zou dan pal naast het hoofdbord van onze bed komen te staan.
Onze unit moduleert helaas niet, projectbouw dingetje. Tijdens een kijkdag met de koude dagen viel het geluid van de compressor wel mee, het pruttelde een beetje en de ventilator was best stil. Verwarming stond op 20 graden, binnen leek het wel een sauna.
@Grolsch heeft wel gelijk denk ik. In de tuin heb je er last van in de tuin en ik kan de unit moeilijk terug laten plaatsen als het voor overlast zorgt tijdens het slapen. Had ik maar een bodem warmtpomp, of een grotere tuin :(

Op je gevel monteren is ook nog geen garantie dat je niks hoort. Dus als je pech hebt hoor je hem nog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:38:
heren .. het is niet alleen de " compressor" die geluid maakt.

Het is die grote luidspeaker !!! van een paar m2.

Als wp met rug tegen gevel staat met rubber ontkoppeling aan de / op beugels.
Dan heb je nog steeds die grote luidspreker..
Tegen je muur staan.!!!! en kans op geluids overdracht.

En het gaat niet om " best goed" ..maar niet hoorbaar. cq 35 dBa buiten.. en nog minder dBa binnen.

En bigfoot zijn geen garantie... veren zijn velen malen beter..

Alles is een kans . het gaat er om je kansen zo groot mogenlijk te maken..
En dat het bij sommige werkt is nog geen garantie .. 😉
Kom maar eens bij mij luisteren naar die "luid"spreker. De ventilator van een ME PUHZ-75YAA draait zo mooi rustig, dat is hooguit een "fluister"spreker. Daar heeft echt niemand overlast van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
@mister_S zou het anders geen optie zijn om de WP in de tuin te vervangen? Als die niet moduleert heb je waarschijnlijk ook slechte COP in de winter (<2.7 dus duurder dan gas).

Een Panasonic kost niet zoveel meer dan die dak operatie en heeft goede COP aan het forum te zien (LG dan weer niet).

Bovendien zal die dan een stuk stiller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
mister_S schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:00:
[...]

De maatregelen die je in je vorige post noemde klinken logisch, maar zover gaat de installateur die ik had gevonden dus niet. Het gaat erom dat zoiets met behoud van garantie moet gebeuren, het blijkt dat er zeer weinig installateur zijn die aan een bestaande installatie willen sleutelen. Het plan die ik uitgelegd heb gekregen is vrij basic moet ik zeggen, daarom leek 2200 euro me erg veel. Ik weet zelf veel te weinig van resonantie en geluidsdruk om te beoordelen of een buitenunit een paar cm bij onze slaapkamermuur wel verstandig is. Bed kan helaas nergens anders staan, dan wordt de indeling onhandig.

Ik dacht dat iemand misschien in eenzelfde situatie had en me kon geruststellen.
FYI

Ik zou een unit nooit aan muur laten hangen. Dat hoor je gegarandeerd. Heb een airco aan de gevel. Bij verwarmen hoor ik die binnen. In koelmodus zou die stiller zijn, dat moet ik nog testen. Anders zet ik deze ook op de grond.

Bij mij staat de warmtepomp unit op het terras naast de tuindeuren.
Als het ventlatierooster open staat en het vriest, dan hoor ik alleen windgeruis.
Verder hoor ik de unit niet binnen.

Bij andere huizen staat deze op de aanbouw (HSB) en die ervaren binnen overlast. Bromtoon.

Bij de mensen met een aanbouw (verlenging woonkamer met beton plafond) die hebben geen last binnen.

De units staan standaard op bigfoots.

Bij de HSB aanbouwen hebben ze onlangs extra demping geplaatst. Het is minder geworden, maar niet weg.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Kom maar eens bij mij luisteren naar die "luid"spreker. De ventilator van een ME PUHZ-75YAA draait zo mooi rustig, dat is hooguit een "fluister"spreker. Daar heeft echt niemand overlast van.
De meeste zal je ook niet horen, Maar op vol vermogen dan draait hij niet mee rustig. En dan zijn ze ook niet meer rustig. Heb hem thuis ook op mijn uitbouw staan H.s.B. constructie. Hoorde hem ook niet maar met de kou toe die ,moest werken hoorde ik hem wel binnen. Maar niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
[...]

Als het vriest is die dan nog steeds zo stil?

Hier hoor ik boven de 7 graden ook niks als ik er naast sta.
Maar onder de 7 graden blaast hij harder.
En als het vriest, dan blaast hij echt flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
[...]

Ik ben bang dat je mijn postings eens moet lezen...
Zelfde type.. ik heb er 2 " inbeheer" doen het zelfde ..
En op 75% Sww draaien onder de buiten temp van 5 graden .
( fan 750rpm ,compressor 2kW opgenomen vermogen )
Wil je niet slapen op 1,5 m afstand.. je wilt wel ..maar gaat niet.. lol.

Nu zit ik op 35dBa. en 35dBa is zeeeer weing geluid...
In de stad hier kan ik alleen tussen 02:00 en 05:00 de metingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
wmertens schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:22:
@mister_S zou het anders geen optie zijn om de WP in de tuin te vervangen? Als die niet moduleert heb je waarschijnlijk ook slechte COP in de winter (<2.7 dus duurder dan gas).

Een Panasonic kost niet zoveel meer dan die dak operatie en heeft goede COP aan het forum te zien (LG dan weer niet).

Bovendien zal die dan een stuk stiller zijn.
Moet ik dan niet de boiler e.d. ook vervangen? Het is een Innotec LWD50 met HTD boiler. We zullen komende winter wel zien hoe het gaat, mei gaan we het huis bewonen. Volgens de installateur is de jaarlijkse gemiddelde COP 4, leek me erg optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
biljoenblik schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:26:
[...]

De units staan standaard op bigfoots.

Bij de HSB aanbouwen hebben ze onlangs extra demping geplaatst. Het is minder geworden, maar niet weg.
Zeker demping aan de buiten unit.. pff

Maar de tweede truk zit in de energie van het geluid.. zoals is ik al vermelde .
Die slaat steeds het hout aan net als een stem vork ..
Zoveel mogenlijk dak met die omgekeerde tegels vullen. zal veel helpen tegen het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightvalve
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 17:42
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:54:
[...]
Zoveel mogenlijk dak met die omgekeerde tegels vullen. zal veel helpen tegen het geluid.
Bedoel je dan dit soort tegels? https://rubbermatten24.nl/rubber-tegel-zwart-50-50-55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Bijna.... die hebben een iets te dikke rug..en is nutteloos voor ons.( en te duur)
wij moeten hoge noppen hebben.. ( maar niet die hoge ronde voor paarden stal )

rug meestal 1,5 cm dik nop 2,5 cm hoog . totaal 4cm dik ( dikker mag maar meestal veel duurder).
Nop is trapezium vorm 5x5 cm

op 50cm is dat 6 hele noppen en 2 halve.
betaal niet meer dan 12,5€ /m2. marktplaats..
bv https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
wel duur bij deze link .
Voor 12,5€/m2 en lager kan je ook slagen.
Nog even ter verduidelijking.
bovenstaande zijn de slappe uitvoering( sportschool) de iets zwaardere komen uit de tuin ( zware persing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Adriaan71 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:28:
De meeste zal je ook niet horen, Maar op vol vermogen dan draait hij niet mee rustig. En dan zijn ze ook niet meer rustig. Heb hem thuis ook op mijn uitbouw staan H.s.B. constructie. Hoorde hem ook niet maar met de kou toe die , moest werken hoorde ik hem wel binnen. Maar niet storend.
Maar je moet zo'n buitenunit ook niet op het dak zetten, maar in je tuin. Dat scheelt echt enorm. Hier staat ie op 30cm van de gevel op bigfoots, zonder extra rubbers. En alleen als ie echt hard moet werken kan ik em binnen in de woonkamer (als het voor de rest helemaal stil is) nét horen. Prima dus.
biljoenblik schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:29:
Als het vriest is die dan nog steeds zo stil?
Hier hoor ik boven de 7 graden ook niks als ik er naast sta.
Maar onder de 7 graden blaast hij harder.
En als het vriest, dan blaast hij echt flink.
Als het flink vriest (zoals afgelopen februari) zit je toch niet in de tuin, dus dat is in de praktijk geen issue.
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:31:
Ik ben bang dat je mijn postings eens moet lezen...
Zelfde type.. ik heb er 2 " inbeheer" doen het zelfde ..
En op 75% Sww draaien onder de buiten temp van 5 graden .
( fan 750rpm ,compressor 2kW opgenomen vermogen )
Wil je niet slapen op 1,5 m afstand.. je wilt wel ..maar gaat niet.. lol.
Maar een SWW-run doe je toch overdag? Ik slaap meestal 's nachts...
Nu zit ik op 35dBa. en 35dBa is zeeeer weing geluid...
In de stad hier kan ik alleen tussen 02:00 en 05:00 de metingen doen.
35 dBa is wel heel erg weinig. Ik vind de standaard 44 dBa van deze unit al prima. Bezoekers zijn hier allemaal verbaasd hoe stil zo'n buitenunit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Andrehj schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Maar je moet zo'n buitenunit ook niet op het dak zetten, maar in je tuin. Dat scheelt echt enorm.

35 dBa is wel heel erg weinig. Ik vind de standaard 44 dBa van deze unit al prima. Bezoekers zijn hier allemaal verbaasd hoe stil zo'n buitenunit is.
Klopt dat de 75vaa een der stilste is.

Maar in de tuin van mij ..van 2x 4 meter kompleet omringt door minimaal 2m hoog.
Lijkt mij nouw niet de beste oplossing... zachtjes uitgedrukt.

44dBa. is helaas niet toereikend .. 35dBa is de norm bij de buren.. cq grens.

En wel eens opgevallen vlak voor een defrost.... een stoom machine is er niets bij. veel zwaar geluid..kei hard...denderd door de vochtige lucht heel ver.!

En bij mensen is het zo... al ze eenmaal iets gehoord hebben. .. en ze irriteren zich daar aan ...horen ze hem altijd .. ook al staat hij uit..

Goed dat jij niemand in de buurt heb...ik zit hier niet zo ruim..alle 5 de buren kan ik spuugend bereiken 😉.

Vandaar ook mijn geluidsdemping.
Sorry maar 44dBa is niet stil... dat jij hem niet hoord of niet aan irriteerd is weer wat anders :)
En lees mijn 1e verhaal. raam slaapkamer buren staat altijd open...behalve bij -10.

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 27-03-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Maar in de tuin van mij ..van 2x 4 meter kompleet omringt door minimaal 2m hoog.

En wel eens opgevallen vlak voor een defrost.... een stoom machine is er niets bij. veel zwaar geluid..kei hard...denderd door de vochtige lucht heel ver.!

En bij mensen is het zo... al ze eenmaal iets gehoord hebben. .. en ze irriteren zich daar aan ...horen ze hem altijd .. ook al staat hij uit..

Goed dat jij niemand in de buurt heb...ik zit hier niet zo ruim..alle 5 de buren kan ik spuugend bereiken 😉.

Sorry maar 44dBa is niet stil... dat jij hem niet hoord of niet aan irriteerd is weer wat anders :)
En lees mijn 1e verhaal. raam slaapkamer buren staat altijd open...behalve bij -10.
Het ligt ook aan de situatie. Als alle buren zo’n zelfde unit hebben, dan is er veel sneller acceptatie.
Ben jij de enige, das is afgunst ook een hele grote factor in de perceptie van geluid.

Mijn buren vinden het niet leuk, dat mijn unit in de tuin staat. Want als het vriest, dan horen hun de unit in de tuin.

Maar ja, zij horen hun unit als ze slapen.....hadden hem ook liever in de tuin gehad.
Maar dat was niet zo gepland door de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Heb laatst op een balkon in Amsterdam een 5 J geplaatst met deze constructie eronder.
wmertens schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:12:
@koevlaas2 voor "bigfoot" vind ik enkel die aap, en een "koppelmoer" is een lange moet :) Heb je toevallig geen foto's?
Nee heb er geen foto van, ik zal er 1 maken volgende keer.
Fix-itfoot - boutenset, moer, koppelmoer en trillingsdemper voor airco (lichtgrijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@koevlaas2 denk je dat een buitenunit op een garagedak net naast de slaapkamer, met welke constructie dan ook, verstandig is? Of raad je dat sterk af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
mister_S schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:47:
@koevlaas2 denk je dat een buitenunit op een garagedak net naast de slaapkamer, met welke constructie dan ook, verstandig is? Of raad je dat sterk af?
Als je nu al twijfelt kan het alleen maar tegen vallen. En het gaat tegenvallen. Niet doen dus.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Tuin van 2x4? Dat is toch geen tuin? Hoe kun je daar zitten met 4 man? Heb je een foto? Ik heb er geen beeld bij. Kneem aan typefout en dat je 20x4 bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Grolsch Hier zeggen we een postzegel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij ons zijn de postzegels nog groter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
koevlaas2 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:21:
[...]

Heb laatst op een balkon in Amsterdam een 5 J geplaatst met deze constructie eronder.

[...]
Balkon ?? constructie beton ? hout?.
Wij hadden het over een houten dak waaronder een "leefruimte" is.
Grolsch schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Tuin van 2x4? Dat is toch geen tuin? Hoe kun je daar zitten met 4 man? Heb je een foto? Ik heb er geen beeld bij. Kneem aan typefout en dat je 20x4 bedoelt?
Neen 4x2. of 2x4. meer is het niet..
Het lukt wel met 10 man... Zoom en 50 inch scherm. .. ( en ik hoef mijn bier niet te delen).
Ik zei al als ik goed gaat staan kan ik zo in de "tuinen" van 5 buren spuwen..
En dat is geen wereld record.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
X21r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:27:
[...]

Balkon ?? constructie beton ? hout?.
Wij hadden het over een houten dak waaronder een "leefruimte" is.

[...]

Neen 4x2. of 2x4. meer is het niet..
Het lukt wel met 10 man... Zoom en 50 inch scherm. .. ( en ik hoef mijn bier niet te delen).
Ik zei al als ik goed gaat staan kan ik zo in de "tuinen" van 5 buren spuwen..
En dat is geen wereld record.. :)
Ben echt benieuwd hoe zoiets eruit ziet, mijn slaapkamer is 20m2, dus al 2,5 zo groot als jullie tuin :)

Pagina: 1 ... 88 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.