@
Andrehj Ik spreek hier even voor mezelf... Met de kans dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
Ik heb ook een houtkachel, deze gebruik ik ook. Ongeveer 10m3 hout gaat daar per jaar in op.
Als deze aan is zie en ruik je buiten niet dat deze aan is. Dat neemt uiteraard niet weg dat er geen rotzooi uit zal komen.
Ik denk alleen dat de hoeveelheid bij goed stoken redelijk mee zal vallen.
Verder vind ik de sfeer en warmte van een houtkachel nog steeds erg fijn. En ook het idee deze als backup te kunnen gebruiken vind ik een fijne gedachte.
Als ik naar mijn WTW filters kijk zie ik daar in de zomer (als er dus geen houtkachel gestookt wordt) veel meer zwarte rotzooi in zitten dan in de winter. Dat zal deels komen door minder neerslag. Maar de meeste vervuiling hier komt van de A2 en de industrie, welke in de zomer maanden dus blijkbaar erger is dan de winter maanden.
De warmtepomp heb ik in eerste instantie niet genomen voor het mileu, maar om de maandlasten te drukken en het comfort te verhogen. Dat het vervolgens beter is voor het milieu is mooi meegenomen.
Waar ik echter wel twijfels over heb, is wat de impact er van op het milieu is over langere tijd (productie/vervoer/afvoeren/lekkende gassen/etc).
[
Voor 6% gewijzigd door
format5 op 26-03-2021 13:47
]