Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:26:
Wij willen onze woning radicaal renoveren, zie
Potentieel project: complete renovatie dijkwoning mocht je het leuk vinden
In dit topic wil ik me richten op WP en gebruik van warmbouwen. Ik ben warmbouwen via deze topicreeks op het spoort gekomen dus ik denk dat het wel mooi is om die vragen in deze topicreeks te houden.
Eerst even kort over dat warmbouwen. Voor hen die het niet kennen een veel te kort door de bocht uitleg:
Men neme een soort vloerverwarmingssysteem, brenge dat aan in een (leem)stuclaag aan de binnenzijde op de buitenwanden en plaatst een voorzetwand (of PIR/EPS platen direct hierop). Vervolgens de boel op een WP aansluiten en je houdt de muren ergens tussen 16-18º. Klinkt mooi toch? Als je niet nadenkt over het veranderen van je buitenmuren in een soort mega-verwarming wel
Systeem gebruikt: ZLTV stralingsverwarming, BioClina van
https://clina.de
Als je nu een WP gebruikt met zonnepanelen (en eventueel aangevuld met zonneboiler, maar kostbaar in aanschaf), dan vallen de stookkosten als het goed is
redelijk goed te overzien, mits genoeg panelen dan.
Er is bij ons zeker twijfel of dit de slimste oplossing is, de twee grootste voordelen lijken ruimtebesparing en de belofte dat het boven douwpunt houden van de buitenmuren goed is voor die muren. Muren die in ons geval uit 1906-1908 stammen en we graag behouden, inclusief de prachtige knipvoeg. 20cm voorzetwanden is een horror-scenario waar we niet over willen nadenken.
Gezien geen spouwmuur, we aan de buitenzijde niks kunnen doen, hebben we denk ik niet echt opties over of wel?
Okay door naar WTW en WP dan, eindelijk

Eerst een schets van ons perceel ter verduidelijking. Ook de deels nieuw te realiseren technische ruimte is hierop weergegeven. We wonen in beschermd dorpsgezicht, omringd door panden gebouwd in de periode 1890-1915 waarbij een groot deel niet bepaald geïsoleerd zal zijn.
[Afbeelding]
Aan de voorzijde van het huis/de schuur is een looppad van ±1m25, daarna de Westfriese omringdijk (±2m60 hoogte). Aan de achterzijde grenst het perceel aan een water

De achterzijde van het perceel is geheel voorzien van een houten hek, 1m80 hoogte.
We willen graag een warmtepomp, moeten hierbij kiezen voor een water-lucht omdat we zowel geen vergunning zullen krijgen voor grondboren vanwege de locatie en het naar alle waarschijnlijkheid niet verstandig is om een grondboormachine (20 ton ofzo?) over het huis te tillen

Het kostenplaatje wordt dan ook een dingetje om het voorzichtig te zeggen.
Vraag 1
We hebben een relatief zware installatie nodig, vanwege het warmbouwen systeem, en zouden graag ook kunnen koelen met het systeem. Hoor goede dingen over Techneco/Remeha, maar heb er echt de ballen verstand van
Kan iemand me hier een beetje op weg helpen?
Vraag 2
Waar gaan we de buitenunit plaatsen?
Huidige idee:
Mijn eerste gedachte is in de ruimte tussen de schuur en het hek aan de achterzijde (onderkant tekening). De afstand tussen de WP en de buitenunit wordt dan hemelsbreed al snel meer dan 4 meter, eerder 5.
(In de 'gang' rechts op het beeld is niet aan te raden omdat het huis van de buren tot deze grens is gebouwd en er twee slaapkamers van de buren zijn aan deze kant.)
Het idee is om een geluidsdempende ombouw te gebruiken om het geluid zoveel mogelijk te dempen. Op de omheining is grotendeels klimop aanwezig, dat moet al flink helpen met de geluidsisolatie

We kunnen op de buitenzijde, zolang uit zicht, ook wat maatregelen treffen als dit helpt. We willen de buurt en onszelf immers niet teveel belasten met het geluid.
Een relatief grote afstand naar de buitenunit zal waarschijnlijk flink effect hebben op de COP, of schat ik dat verkeerd in?
Alternatief 1:
Een TR voor de warmtepomp tegen de achterwand van de schuur bouwen, dat maakt de afstand immers korter. Maar dan komen we denk ik stevig in de knoop met de te overbruggen afstand naar het huis. Daar hebben we zowel water als vloer- en wandverwarming nodig immers.
Alternatief 2:
Een deel van de bijkeuken opofferen voor de TR, er is een soort nis/gangetje tussen het huis en de schuur, daarin is genoeg plek voor een buitenunit. Nadeel is wel dat hier weinig luchtcirculatie is en dat de buitenunit dan tussen stenen muren staat waardoor versterking van geluid te verwachten is. (De ingetekende wand van de bijkeuken gaat sowieso verplaatst, dus geen zorgen over die ruimte.)
Alternatief 3:
Aan de achterzijde van het huis is een uitbouw van ±1m80 bij een meter of 8, voorzien van plat dak met (nog te realiseren) balkon. Hier is ook ruimte voor een buitenunit, maar ik vraag me af of we met het 'optillen' van de unit niet juist voor eenvoudiger verspreiding van geluid gaan zorgen. De afstand tussen de TR en de buitenunit is dan wel fijn kort natuurlijk. :-)