Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.322 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Naalroc schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:05:
[...]

Dat doet de Mitsu dus niet: mijn heater is niet aangesloten, al 2 1/2 jaar niet.
Jij hebt ook geen mono die een heater nodig heeft ter voorkoming van bevriezing, dus zal je mitsu een worst wezen.
Voor de pana is hij van levensbelang.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 21:01
Goed punt, niet bij stil gestaan.... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 21:15
Dre schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:04:
@X21r @Fr33z

Panasonic valt in storing als je de Backup Heater afkoppelt, en hij deze wel wil gebruiken.
Ah ha het was even denken ...maar waarschijnlijk het antwoordt gevonden.

Voor defrost is toch aardig wat vermogen nodig.
Nu geven de fabrikanten een minimale water inhoud op ..  ik vermoed dat dit samen met de massa in huis voldoende is om de benodigde kW te produceren.
Tenzij je een super systeem heb die inhuis warmte tekort bijvuld met de backup heater.😉

Nu heeft Dre geen 30 graden maar 45 graden als water temperatuur.
Dus 15x keer meer energie tot zijn beschikking.
Vandaar de eerste keer wel een backup heater.. en daarna niet meer.

Dre had iets van 35 liter x15° zou vergelijkbaar zijn met 525 liter bij 30 graden.   lol
@Dre hoe laag is Ta en delta T, bij 1e start en bij defrost..
En heb jij een % vermogen beperking er op ?

Dus welke mono units hebben geen backup heater.. toch intressant.
LG blijkbaar( of alleen sommige types)

En welke splits ...

En staat er ergens in een data sheet de vermelding van minimale systeem inhoud bij xx aan temperatuur ??
Of te wel ... benodigde thermische kW per defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
X21r schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:15:
[...]

En staat er ergens in een data sheet de vermelding van minimale systeem inhoud bij xx aan temperatuur ??
Lees hier Defrost dubbel-dip:
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
............
Als voorbeeld, ME heeft daar mooie grafieken van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z1Y2w4E9qxWIYm2qSZTCI2Q7BU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BRp4CfOzcmk6zG0nscpTkHHD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:12:
[...]

Jij hebt ook geen mono die een heater nodig heeft ter voorkoming van bevriezing, dus zal je mitsu een worst wezen.
Voor de pana is hij van levensbelang.
Monoblock LG heeft geen heater. Split van Panasonic heeft wel een heater.

Blijkbaar kan je dus best een monoblock zonder heater gebruiken. Als het hard vriest gaat 's nachts van de Panasonic alleen de waterpomp aan. En verwarming van het expansievat. De Backup Heater blijft uit, bij mij in ieder geval.
X21r schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:15:
[...]

Ah ha het was even denken ...maar waarschijnlijk het antwoordt gevonden.

Voor defrost is toch aardig wat vermogen nodig.
Nu geven de fabrikanten een minimale water inhoud op ..  ik vermoed dat dit samen met de massa in huis voldoende is om de benodigde kW te produceren.
Tenzij je een super systeem heb die inhuis warmte tekort bijvuld met de backup heater.😉

Nu heeft Dre geen 30 graden maar 45 graden als water temperatuur.
Dus 15x keer meer energie tot zijn beschikking.
Vandaar de eerste keer wel een backup heater.. en daarna niet meer.

Dre had iets van 35 liter x15° zou vergelijkbaar zijn met 525 liter bij 30 graden.   lol
@Dre hoe laag is Ta en delta T, bij 1e start en bij defrost..
En heb jij een % vermogen beperking er op ?

Dus welke mono units hebben geen backup heater.. toch intressant.
LG blijkbaar( of alleen sommige types)

En welke splits ...

Welke berekening gebruik je om te komen aan 15× meer energie?

Sinds dit jaar draai ik op Quiet mode, dat beperkt het vermogen.

Defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLX0Unf_ileiB3eFS07MAm5ZpPI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/rU9GobqIYDirVwkH8g8YwItq.png?f=fotoalbum_medium

Start grafiek heb ik eerder gepost vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:38
Een berekening:

Dre heeft 35 liter water, daar zit per graad Celsius dus 4,2*35= 147 kJ in. Dat is 40,8 Wh aan energie.

Stel je onttrekt in 6 min (mooi 1/10e van een uur) circa 10C uit deze hoeveelheid water:

408 Wh / 10 = 4080 W vermogen kun je dan uit het water trekken gedurende die 6 min om je verdamper te ontdooien.

Moet makkelijk lukken, waarschijnlijk kom je er er met 2 of 3 kW aan power ook wel en daalt zelfs de temp in een klein systeem slechts 5 of 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Domosapiens schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:37:
[...]

Lees hier Defrost dubbel-dip:
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
............

[Afbeelding]
Leuk stukje.
Grafiek ( goed gevonden) verteld alleen de minimum temperatuur. .. wat gebeurt er dan ?? backup heater aan ?

En volgens mij is de energie die benodigde is bij defrost uit de backup heater of het huis.....
Beter uit het huis.. die energie is met cop 3-4  binnen gebracht.
Dat je daarna nog wat productie tijd mist mag je dan wel rekenen..
Dus moeilijk geval .. en inderdaad bij te kleine capaciteit van de WP kan het je problemen opleveren.
Ook ben ik het eens met je dat serie buffer   geen toegevoegde waarde heeft.

@ dre

Oeps...gedachte...
Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Dt. = Tset =45. minus normale te verwacht( gebruikte) Tset 30 graden...
is 15 graden meer en dus 15x meer energie...

oke 15 x mischien te overdreven..

Maar heel knap dat je met zo weining inhoud en een radiator en hoge temp... een defrost kan overleven.

Maar zoals domosapians laat zien heb je blijkbaar bij hogere temperatures snel minder inhoud nodig.
Domosapiens schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z1Y2w4E9qxWIYm2qSZTCI2Q7BU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BRp4CfOzcmk6zG0nscpTkHHD.jpg?f=user_large

Dus geen extra water heater ? Dre.

Bij te weing temeratuur in je water systeem bij eerste start sochtends.
geeft je verbruik  aan 3kW piek bij die ochtend defrost. ? . het lijkt op te weinig energie in je afgifte systeem om een defrost te doen.
Fr33z schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:11:
Een berekening:

Dre heeft 35 liter water, daar zit per graad Celsius dus 4,2*35= 147 kJ in. Dat is 40,8 Wh aan energie.

Stel je onttrekt in 6 min (mooi 1/10e van een uur) circa 10C uit deze hoeveelheid water:

408 Wh / 10 = 4080 W vermogen kun je dan uit het water trekken gedurende die 6 min om je verdamper te ontdooien.

Moet makkelijk lukken, waarschijnlijk kom je er er met 2 of 3 kW aan power ook wel en daalt zelfs de temp in een klein systeem slechts 5 of 7 graden.
De temp bij Dre zakt  van 45 naar 33 graden ..

Bij een LG  systeem met weining massa en Ta 37 zakt hij meer dan 13 graden..

In het algemeen..
En ik moet zeggen mijn beide mistu 75vaa draaien ook met beperking op het vermogen.
En ik moet zeggen een veel rustiger gedrag.( nooit last gehad van defrost hoor).
Zijn er nog meer mensen die "meer teveden" zijn met een beperking in vermogen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Ik ben een 18kW SprSun inverter monoblock warmtepomp aan het overwegen, deze heeft blijkbaar G1 wateraansluitingen en zou ook graag 0.88l/s water hebben. Volgens tabellen betekent dat een DN40 buis, is dat uberhaupt te vinden?

Ik zou me dunkt meerlagige buizen willen gebruiken maar die zijn enkel te vinden in 16-20mm?

Ik zou een 15m tussen de WP en de SWW/CV aansluitingen hebben, met een evenwichtsfles er tussen. Zou dus best de leiding tot daar die grote diameter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-10 22:41
Ik kan een defrost volgen op de temperatuursensor van mijn jaga en zie dat de temperatuur zakt van 30 naar 20 graden. Mijn fans schakelen bij 23 graden uit. Na enkele minuten start de wp weer en enkele minuten later zit mijn watertemperatuur boven de 23 graden. Ik heb minimale defrosts als ik het vergelijk met andere forumleden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
corsat schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:51:
Ik kan een defrost volgen op de temperatuursensor van mijn jaga en zie dat de temperatuur zakt van 30 naar 20 graden. Mijn fans schakelen bij 23 graden uit. Na enkele minuten start de wp weer en enkele minuten later zit mijn watertemperatuur boven de 23 graden. Ik heb minimale defrosts als ik het vergelijk met andere forumleden.
ik 2x een 75vaa de ene doet 7 graden zakken bij Ta 30 met alles op vloer verwarming ..plus kast erom heen...dus niet in de vrij lucht geplaatst.
De andere heeft de helft jaga. en het water gaat daarna de pas de vloer in. hier 8 graden zakken bij Ta 34 kast er om heen dus niet in vrije lucht geplaatst. zou defrost sneller ,efficiënter en minder kostbaar doen laten verlopen😉
Maar behuizing staat om het geluid te dempen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
wmertens schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:37:
Ik ben een 18kW SprSun inverter monoblock warmtepomp aan het overwegen, deze heeft blijkbaar G1 wateraansluitingen en zou ook graag 0.88l/s water hebben. Volgens tabellen betekent dat een DN40 buis, is dat uberhaupt te vinden?

Ik zou me dunkt meerlagige buizen willen gebruiken maar die zijn enkel te vinden in 16-20mm?

Ik zou een 15m tussen de WP en de SWW/CV aansluitingen hebben, met een evenwichtsfles er tussen. Zou dus best de leiding tot daar die grote diameter hebben?
Een 1"G aansluiting komt overeen met 28mm koper of staal dunwandig.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Naalroc schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:59:
[...]

Hoe zou ik zoiets best aansluiten zodat ik gemakkelijk een andere monoblok in de plaats kan zetten? Deze SprSun zou namelijk een experiment zijn, hij kost slechts zo'n 1800$, geleverd uit de EU, en als hij niet voldoende presteert of te veel lawaai maakt zou ik hem door iets bekender vervangen, bijvoorbeeld LG of Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is een serieuze jongen, welk kasteel ga je ermee verwarmen?

Minimaal vermogen = 7,59KW, dat is erg veel.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-10 10:45
Raakt wel de helft van z'n vermogen kwijt met -7 hè, @wmertens

En als het een experiment is, een meeting WP is na subsidie nog vele malen goedkoper volgensmij.

[ Voor 43% gewijzigd door Twan dz op 22-03-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-10 13:06
Naalroc schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:59:
[...]

Mooi, die vraag had ik nog uitstaan bij mezelf ;-) Thanks!

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
wmertens schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:41:
[...]

Hoe zou ik zoiets best aansluiten zodat ik gemakkelijk een andere monoblok in de plaats kan zetten? Deze SprSun zou namelijk een experiment zijn, hij kost slechts zo'n 1800$, geleverd uit de EU, en als hij niet voldoende presteert of te veel lawaai maakt zou ik hem door iets bekender vervangen, bijvoorbeeld LG of Panasonic.
Als de pomp uitwendige draad heeeft dan deze https://www.wildkamp.nl/p...d-x-knel-1-x-28-mm/847883
van Wildkamp, of deze
847884
Anders de overeenkomstige fittingen met buitendraad.

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 22-03-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:49
Twan dz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:49:

En als het een experiment is, een meeting WP is na subsidie nog vele malen goedkoper volgensmij.
Die meeting WP draait volgens mij altijd op 100% met natuurlijk de nodige decibellen. Niet echt een toppertje voor een experiment lijkt me?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Bo0bz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Die meeting WP draait volgens mij altijd op 100% met natuurlijk de nodige decibellen. Niet echt een toppertje voor een experiment lijkt me?
Zo ver heb ik mij er niet in verdiept:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
KaDoos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Goed uitgelegd, ik moest het wel twee keer nalezen. Ik wil natuurlijk niet voor @sjimmie spreken maar naar ik begreep heeft hij geen probleem met de afgifte want hij heeft goede lange runs, alleen maakt de pomp herrie en dat doet hij ook bij een sww run. Tweede probleempje was dat hij niet onder een Ta van 27C kan, maar als het minimum vermogen van de pomp dan hetzelfde is kan het toch niet door een te hoog maximum vermogen komen?
Ik zie inderdaad zelf geen afgifte probleem. Bij Ta 28 graden (lager wil mijn WP momenteel niet) verwarmt de woning gewoon goed en is er zoveel afgifte dat ik niet continu kan draaien omdat dan de woonkamer te warm wordt. Als het dan buiten echt koud wordt, zeg ruim onder nul, dan ga ik Ta 29 graden nodig hebben.
Als het ooit nog eens bekend wordt waarom de WP bij lagere Ta telkens stopt, kan ik doorgaans waarschijnlijk ook met 27 of zelfs 26 wel rondkomen.

De problemen hier zitten in het geluid van de (compressor in de ) buitenunit.
Die piept bij lage toeren en gromt bij hoog vermogen (warm water run bijvoorbeeld). Zowel installateur als leverancier zijn het erover eens dat dat niet goed is, maar kunnen niet vinden waar het door komt. De hele buitenunit is al een keer vervangen.
Omdat vervangen van de hele buitenunit het geluidprobleem niet oploste, is nu de vraag waar het dan wel door veroorzaakt wordt. Er is blijkbaar iets wat de compressor niet leuk vindt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Grolsch schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:01:
[...]

Dat is een serieuze jongen, welk kasteel ga je ermee verwarmen?

Minimaal vermogen = 7,59KW, dat is erg veel.
🤔 mja - maar een equivalent model van LG kost zo'n 4000 EUR meer - da's dus 2 jaar huidige stookkosten (ik heb een 28 jaar oude 35kW gasinstallatie).

Ik heb zo'n 320m3 leefruimtes, 65m3 badkamer en 200m3 gang, met gietijzeren radiatoren. Deze werken bij dit weer (zo'n 6C) op 38-40C prima, wel wat langzaam, en op 55C werken ze zonder problemen bij -3C (Belgie, nog niet lager kunnen testen, we hebben het huis een jaar).

Het duurt met de huidige installatie 10 minuten circuleren voor ik de Tr zie stijgen maar helaas weet ik niet wat mijn debiet is, op de pomp staat enkel toeren/min.

Bovendien heb ik een zwembad met warmtewisselaar, en zonnepanelen die in de zomer 3kW niet mogen op het net zetten, dus de capaciteit kan ik wel opgebruiken.

Ik moet dus vermijden dat die eerste 15m tot aan de evenwichtsfles te snel opwarmen, minimum runtime moet 10 min zijn? Hmm, aan 7.6kW duurt het 10 minuten om 55l op te warmen van 37C (Tr) tot 55C (Tmax). Da's inderdaad wat krap als de verwarming niet meewerkt :-/

Nu is het momenteel zo dat mijn "35kW" gasbrander er zo'n 20 minuten over doet om de CV van Tr 18C naar Tr 33C te krijgen, dus er is wel wat thermische massa. Zou dat volstaan, met wat hysteresis, om die 8kW bezig te houden in het tussenseizoen, of moet er dan een stevig buffervat tussen i.p.v. evenwichtsfles?

(en indien buffervat, zou ik dan eentje nemen met warmtewisselaar?)
Twan dz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:49:
Dat valt nog wel mee, dit is wat ze me gaven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4lWwC-FjAwolT7NjRcryIl-Cgg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DDGddML7A1duLWuLfDBykgqj.jpg?f=user_large

Bij -7C hou ik nog 12-14kW over, en ik heb bij -10C minstens 8kW nodig, uitgerekend op graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
wmertens schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:02:
Dat valt nog wel mee, dit is wat ze me gaven:

[Afbeelding]

Bij -7C hou ik nog 12-14kW over, en ik heb bij -10C minstens 8kW nodig, uitgerekend op graaddagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC82cVoivS0bQgYN2jHKy0riQ28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xbf80IeH3T6cIzQXonoh2596.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat het gaat om de 220v of 380v 18kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Twan dz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik neem aan dat het gaat om de 220v of 380v 18kw?
Het gaat over een recenter model, cgk060v2: https://www.sprsunheatpum...ir-source-heat-pumps.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Aah dat scheelt nogal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Hyena schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:05:
Ben voorzichtig aan het oriënteren op een warmtepomp en lees ook steeds meer over varianten welke compleet binnen staan. Maar waarom zijn deze zo ongelooflijk duur? Bijvoorbeeld de recocompact exclusive van Vaillant. Kan wel gelijk de oude WTW vervangen worden maar dan nog. https://www.vaillant.be/c...pact-exclusive-75200.html

Of deze: https://www.flexit.no/en/...door_climate_central_wh4/

https://www.installatie.n...omp-volledig-binnenshuis/

Lijkt mij toch mooi om een alles in 1 systeem te hebben.
Zat ook al tijdje te kijken naar een dergelijk systeem. Voelt heel lekker, om alles 100% binnenshuis te hebben (de consumentenbond warmtepompen test suggereert ook beetje dat dit de holy grail is, maar geeft ook aan dat ze nog nauwelijks bestaan). Overigens krijg je wel flink wat geluid erbij in je huis (voor mij een reden om toch maar af te stappen van het idee)...

Zat er nog wel even aan te rekenen.... (op basis van https://www.vaillant.be/r...xclusive-230v-1426275.pdf )

VWL 39/5 230V heeft max luchtstroom van 260m3/uur = 72 l/sec.
Verwarmingsvermogen A7/W35 is 4.83 kW, bij 1.05kW electrisch gebruik, dus hij trekt 3.78 kJ uit (max) 72 liter lucht. 72 liter lucht = 93 gram. Soortelijke warmte van lucht is 1J/gK, dus je moet je lucht 3780/93 = 40 graden afkoelen om er 3780J uit 72 liter te kunnen trekken -- spuugt dus lucht van -33 graden uit.

Het klinkt mij alsof bovenstaand verhaal toch niet echt kan (wellicht maak ik een rekenfoutje ergens).... Maar als het wel waar is, kan ik me voorstellen dat het niet goedkoop is om dat te bouwen en allemaal in goede banen te leiden....

EDIT:

Ik zie net dat ie ook warmte uit de ventilatielucht trekt.... ik weet nog steeds niet hoe dat precies werkt (heb het laatst ook al voor de Nibe F730 proberen uit te zoeken), maar volgens mij gaat ie er dan vanuit dat ie 1.5kW (oid) kan genereren op basis van de ventilatielucht van 20 graden, en de rest op basis van buitenlucht...

Verandert volgens mij nog niets aan het sommetje -- moet de lucht nog steeds 40 graden omlaag... Tenzij die 260m3/uur exclusief ventilatielucht is.....

EDIT2: Met dank aan @ArjoK (ArjoK in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9")

Het systeem heeft een max ventilatie-debiet van 260m3/uur, en kan daarnaast max 1900m3/uur van buiten af aanzuigen (vaillant is echt een van de betere partijen in exact beschrijven wat hun apparatuur kan.... heb je niets aan als ik dan niet goed lees 8)7 ).

Maakt het sommetje een stuk logischer. Laten we uitgaan van nominaal A7W35, 1300m3/uur buitenlucht + 210m3/uur ventilatielucht = 1510m3/uur = 419 l/s

Komen we op 3780/419 = 9 graden dat de afgevoerde lucht kouder moet zijn dan de aangevoerde lucht. Laten we uitgaan van binnenlucht van 20 graden en buitenlucht van 7 graden, is de mix dus (210*20+1300*7)/1510=8.8 graden, dus uitgaande lucht -1.2 graden. Stuk geloofwaardiger.

(Overigens verwacht ik dat het sommetje iets anders zal moeten zijn. Lijkt erop dat ie balans ventilatie doet, dus hij zal ook weer 210m3/uur aan 20 graden warme lucht willen inblazen dus misschien moet je die wegstrepen tegen ingaande lucht en moet je alleen de buitenlucht meetellen voor de verwarming -- anyways, kom je op 10.5 graden lager uit, en uitstroom temperatuur van -3.5... nog steeds in het land van de mogelijkheden.

Waar ik me wel zorgen over maak.... Hij wil 1300m3/uur (max 1900) door een buisje met diameter van 15cm trekken als ik het zo lees. Dat is dus 360 (max 510) liter per seconde. doorsnede is 1.76 dm2, dus stroomsnelheid is 20.4 (max 29) m/s. Dat is windkracht 9 (max windkracht 11!). Me dunkt dat daar nog wel wat geluid uit gaat komen.

[ Voor 36% gewijzigd door reinhrst op 23-03-2021 10:17 ]

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@wmertens
Die ziet er beter uit dan de Meeting MD30. Dit is de Meeting MD30:
  • Geen inverter
  • Geen inschakelstroombegrenzing.
  • Geen ingebouwde waterpomp
  • Geen ingebouwd filter
  • Onbekend of er een expansievat bij zit
  • Geen toerental geregelde ventilator
  • Geen specificaties van COP bij verschillende temperaturen
  • Wel een 4-weg klep
Let dus ook op de bijkomende kosten van onderdelen die je zelf moet aanschaffen. Een Panasonic/LG is vaak helemaal compleet.

Meeting MD30 kakt in naar 5 kW als het koud wordt.

Panasonic T-cap 12 kW kost € 5.640 - € 2.500 = € 3140 na ISDE subsidie
Panasonic T-cap 16 kW kost € 6.069 - € 2.900 = € 3169 na ISDE subsidie

Winkel: https://shop.rjtec.eu/de/luft-wasser-wp/monoblock/

Maarja, ik lees nu Belgie, dus geen ISDE subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Dre schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:34:
@wmertens
Die ziet er beter uit dan de Meeting MD30. Dit is de Meeting MD30:
  • Geen inverter
  • Geen inschakelstroombegrenzing.
  • Geen ingebouwde waterpomp
  • Geen ingebouwd filter
  • Onbekend of er een expansievat bij zit
  • Geen toerental geregelde ventilator
  • Geen specificaties van COP bij verschillende temperaturen
  • Wel een 4-weg klep
Let dus ook op de bijkomende kosten van onderdelen die je zelf moet aanschaffen. Een Panasonic/LG is vaak helemaal compleet.
Oh, goed punt! Ik denk dat er inderdaad geen pomp, filter, noch expansievat inzitten, die staan apart op het installatieschema. Ik heb om bevestiging gevraagd.

Voordeel van een eigen pomp is natuurlijk dat die dan goed afgestemd kan worden op die van de CV.
Maarja, ik lees nu Belgie, dus geen ISDE subsidie.
Helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Deze Phnix R32 HeroPremium ziet er wel heel goed uit: YouTube: HeroPremium - New R32 Heat Pump for Higher Efficient House Heating/C...

Veel geluidsisolatie, ingebouwde waterpomp, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:26
Voor de geïnteresseerden.
Sneak preview resultaten extreem koude week:
https://www.installatiemo...taten-extreem-koude-week/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Hey allemaal

Heb een vraagje, weet niet of het hier mag, zo niet verwijder ik het wel voor een apart topic.

Mijn ouders zijn aan het bouwen (België), iemand anders volgt de werken op en andere 2 huizen hebben al gekozen voor VVW/SWW (gewoon gas) ouders willen offertes kijken en vergelijken etc, en hebben nu een offerte gekregen voor VVW (120M², woonkamer beneden en badkamer boven, huis totaal 260m² dacht ik)/SWW met warmtepomp is een offerte voor een 9KW unit (wat mij enorm veel lijkt?) waarschijnijk een Panasonic KIT-ADC09JE5 (WH-ADC0309J3E5 en WH-UD09JE5 (afgeleid uit het feit dat de brochure er bij zat), nu staat er bij de offerte:
All-in-one binnentoestel gebaseerd op warmteverliesberekening. Iets groter genomen omwille van meer comfort op sanitair warm water.
Is het normaal om een groter vermogen (Ik gok dan 2KW) te nemen enkel voor het comfort op sanitair warm water?
En wat voor comfort zou dit juist geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:28
Melcloud heeft veel meer data dan je ziet...

Ik was bezig met het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort, en zat eens naar de ruwe data te kijken die het script vanaf de Melcloud server ophaalt. En dat is nog best interessant, daar zit veel meer data in dan je zelf in Melcloud kunt zien:

Onder andere de compressorfrequentie en nog diverse andere interessante waarden zitten er gewoon tussen. Nu het script nog even aanpassen dat die waarden ook in Domoticz komen, en het is weer een stuk interessanter geworden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
[{"ID":xxxx
"Name":"xxxx"
"AddressLine1":"xxxx"
"AddressLine2":null
"City":"xxxx"
"Postcode":"xxxx"
"Latitude":xxxx
"Longitude":xxxx
"District":null
"FPDefined":false
"FPEnabled":false
"FPMinTemperature":14
"FPMaxTemperature":16
"HMDefined":true
"HMEnabled":false
"HMStartDate":null
"HMEndDate":null
"BuildingType":2
"PropertyType":1
"DateBuilt":"2020-05-31T00:00:00"
"HasGasSupply":false
"LocationLookupDate":"2020-09-20T11:13:34.573"
"Country":159
"TimeZoneContinent":3
"TimeZoneCity":59
"TimeZone":119
"Location":72447
"CoolingDisabled":false
"Expanded":true
"Structure":{"Floors":[]
"Areas":[]
"Devices":[{"DeviceID":278565
"DeviceName":"Warmtepomp"
"BuildingID":190703
"BuildingName":null
"FloorID":null
"FloorName":null
"AreaID":null
"AreaName":null
"ImageID":-1
"InstallationDate":"2020-03-31T00:00:00"
"LastServiceDate":"2020-03-31T00:00:00"
"Presets":[]
"OwnerID":null
"OwnerName":null
"OwnerEmail":null
"AccessLevel":4
"DirectAccess":false
"EndDate":"2500-01-01T00:00:00"
"Zone1Name":null
"Zone2Name":null
"MinTemperature":0
"MaxTemperature":40
"HideVaneControls":false
"HideDryModeControl":false
"HideRoomTemperature":false
"HideSupplyTemperature":false
"HideOutdoorTemperature":false
"BuildingCountry":null
"OwnerCountry":null
"AdaptorType":-1
"LinkedDevice":null
"Type":1
"MacAddress":"xxxx"
"SerialNumber":"xxxx"
"Device":{"DeviceType":1
"FTCVersion":1000
"FTCRevision":"r0"
"LastFTCVersion":1000
"LastFTCRevision":"r0 "
"FTCModel":3
"RefridgerentAddress":0
"DipSwitch1":46
"DipSwitch2":140
"DipSwitch3":24
"DipSwitch4":0
"DipSwitch5":38
"DipSwitch6":4
"HasThermostatZone1":true
"HasThermostatZone2":true
"TemperatureIncrement":0.5
"DefrostMode":0
"HeatPumpFrequency":36
"MaxSetTemperature":36.0
"MinSetTemperature":22.0
"RoomTemperatureZone1":20.5
"RoomTemperatureZone2":20.5
"OutdoorTemperature":8.0
"FlowTemperature":25.0
"FlowTemperatureZone1":25.0
"FlowTemperatureZone2":25.0
"FlowTemperatureBoiler":25.0
"ReturnTemperature":22.0
"ReturnTemperatureZone1":25.0
"ReturnTemperatureZone2":25.0
"ReturnTemperatureBoiler":25.0
"BoilerStatus":false
"BoosterHeater1Status":false
"BoosterHeater2Status":false
"BoosterHeater2PlusStatus":false
"ImmersionHeaterStatus":false
"WaterPump1Status":true
"WaterPump2Status":true
"WaterPump3Status":false
"ValveStatus3Way":false
"ValveStatus2Way":true
"WaterPump4Status":false
"ValveStatus2Way2a":false
"ValveStatus2Way2b":false
"TankWaterTemperature":47.5
"UnitStatus":0
"HeatingFunctionEnabled":true
"ServerTimerEnabled":false
"ThermostatStatusZone1":false
"ThermostatStatusZone2":false
"ThermostatTypeZone1":2
"ThermostatTypeZone2":2
"MixingTankWaterTemperature":25.0
"CondensingTemperature":24.1
"DemandPercentage":100
"HasDemandSideControl":false
"DailyHeatingEnergyConsumed":9.46
"DailyCoolingEnergyConsumed":0.0
"DailyHotWaterEnergyConsumed":0.6
"DailyHeatingEnergyProduced":50.06
"DailyCoolingEnergyProduced":0.0
"DailyHotWaterEnergyProduced":1.51
"EffectiveFlags":0
"LastEffectiveFlags":0
"Power":true
"EcoHotWater":true
"OperationMode":2
"OperationModeZone1":2
"OperationModeZone2":1
"SetTemperatureZone1":20.5
"SetTemperatureZone2":20.0
"SetTankWaterTemperature":47.0
"TargetHCTemperatureZone1":23.5
"TargetHCTemperatureZone2":0.0
"ForcedHotWaterMode":false
"HolidayMode":false
"ProhibitHotWater":false
"ProhibitHeatingZone1":false
"ProhibitHeatingZone2":false
"ProhibitCoolingZone1":false
"ProhibitCoolingZone2":false
"ServerTimerDesired":false
"SecondaryZoneHeatCurve":false
"SetHeatFlowTemperatureZone1":25.0
"SetHeatFlowTemperatureZone2":0.0
"SetCoolFlowTemperatureZone1":18.0
"SetCoolFlowTemperatureZone2":0.0
"DECCReport":false
"CSVReport1min":false
"Zone2Master":false
"DailyEnergyConsumedDate":"2021-03-21T00:00:00"
"DailyEnergyProducedDate":"2021-03-21T00:00:00"
"CurrentEnergyConsumed":11
"CurrentEnergyProduced":3
"CurrentEnergyMode":2
"HeatingEnergyConsumedRate1":11
"HeatingEnergyConsumedRate2":0
"CoolingEnergyConsumedRate1":0
"CoolingEnergyConsumedRate2":0
"HotWaterEnergyConsumedRate1":0
"HotWaterEnergyConsumedRate2":0
"HeatingEnergyProducedRate1":3
"HeatingEnergyProducedRate2":0
"CoolingEnergyProducedRate1":0
"CoolingEnergyProducedRate2":0
"HotWaterEnergyProducedRate1":0
"HotWaterEnergyProducedRate2":0
"ErrorCode2Digit":0
"SendSpecialFunctions":0
"RequestSpecialFunctions":0
"SpecialFunctionsState":0
"PendingSendSpecialFunctions":0
"PendingRequestSpecialFunctions":0
"HasZone2":false
"HasSimplifiedZone2":false
"CanHeat":true
"CanCool":true
"HasHotWaterTank":true
"CanSetTankTemperature":true
"CanSetEcoHotWater":true
"HasEnergyConsumedMeter":true
"HasEnergyProducedMeter":true
"CanMeasureEnergyProduced":false
"CanMeasureEnergyConsumed":true
"Zone1InRoomMode":false
"Zone2InRoomMode":false
"Zone1InHeatMode":true
"Zone2InHeatMode":true
"Zone1InCoolMode":false
"Zone2InCoolMode":false
"AllowDualRoomTemperature":false
"IsGeodan":false
"HasEcoCuteSettings":false
"HasFTC45Settings":true
"HasFTC6Settings":true
"CanEstimateEnergyUsage":true
"CanUseRoomTemperatureCooling":true
"IsFtcModelSupported":true
"MaxTankTemperature":60.0
"IdleZone1":false
"IdleZone2":true
"MinPcycle":1
"MaxPcycle":1
"MaxOutdoorUnits":255
"MaxIndoorUnits":255
"MaxTemperatureControlUnits":0
"DeviceID":xxxx
"TimeZoneID":119
"DiagnosticMode":0
"DiagnosticEndDate":null
"ExpectedCommand":1
"Owner":null
"DetectedCountry":null
"FirmwareDeployment":null
"FirmwareUpdateAborted":false
"WifiSignalStrength":-52
"WifiAdapterStatus":"NORMAL"
"Position":"Unknown"
"PCycle":1
"RecordNumMax":1
"LastTimeStamp":"2021-03-22T19:25:00"
"ErrorCode":8000
"HasError":false
"LastReset":"2020-08-06T18:06:58.767"
"FlashWrites":0
"Scene":null
"TemperatureIncrementOverride":0
"SSLExpirationDate":"2037-12-31T00:00:00"
"SPTimeout":1
"Passcode":null
"ServerCommunicationDisabled":false
"ConsecutiveUploadErrors":0
"DoNotRespondAfter":null
"OwnerRoleAccessLevel":1
"OwnerCountry":159
"HideEnergyReport":false
"ExceptionHash":null
"ExceptionDate":null
"ExceptionCount":null
"Rate1StartTime":"00:00:00"
"Rate2StartTime":"00:00:00"
"ProtocolVersion":0
"UnitVersion":0
"FirmwareAppVersion":17000
"FirmwareWebVersion":0
"FirmwareWlanVersion":0
"EffectivePCycle":1
"HasErrorMessages":false
"Offline":false
"Units":[]}
"Registrations":329
"LocalIPAddress":null
"RegistReason":"STARTUP"
"RegistRetry":0
"DateCreated":"2020-08-06T19:06:58.753+01:00"
"Permissions":{"CanSetForcedHotWater":true
"CanSetOperationMode":true
"CanSetPower":true
"CanSetTankWaterTemperature":true
"CanSetEcoHotWater":false
"CanSetFlowTemperature":true
"CanSetTemperatureIncrementOverride":true}}]
"Clients":[]}
"DirectAccess":true
"iDateBuilt":null
"QuantizedCoordinates":{"Latitude":51.95
"Longitude":6.0}}]

Interessante parameters. :P
BTW, weet iemand hoe ik dat codeblock hierboven korter (en scrollbaar) kan maken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:00:

Ik was bezig met het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort, en zat eens naar de ruwe data te kijken die het script van ophaalt. En dat is nog best interessant, daar zit veel meer data in dan je zelf in Melcloud kunt zien:

Onder andere de compressorfrequentie en nog diverse andere interessante waarden zitten er gewoon tussen. Nu het script nog even aanpassen dat die waarden ook in Domoticz komen, en het is weer een stuk interessanter geworden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289

BTW, weet iemand hoe ik dat codeblock hierboven korter (en scrollbaar) kan maken?
Dat lijkt inderdaad aardig veel op de info die we ook uit de Procon halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Grolsch schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Dat lijkt inderdaad aardig veel op de info die we ook uit de Procon halen
Meer zelfs denk ik? Ziet er nice uit iig!

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22

40mm en zelfs 63mm bestaat ook hoor, ik heb hier zelfs 40mm liggen.
Je stuitert wel je dorp uit als je hoort wat het kost en de koppelingen zijn ook erg duur.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
koevlaas2 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:32:
[...]

40mm en zelfs 63mm bestaat ook hoor, ik heb hier zelfs 40mm liggen.
Je stuitert wel je dorp uit als je hoort wat het kost en de koppelingen zijn ook erg duur.
En probeer ze niet in een hoek op je breedplaatvloer te maken of denken dat je ze “zo” even trekt ;-)

Sorry mijn frustraties van afgelopen week komen er uit, 30 meter aan 32mm door de tralies van een breedplaatvloer moeten leggen voor mijn huis :F

Ik schrok al enorm van de prijs van mijn 50 meter 32mm rollen geïsoleerd ( Henco ) en dan heb ik het nog niet gezien van de koppelingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-10 15:30
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:26:
Wij willen onze woning radicaal renoveren, zie Potentieel project: complete renovatie dijkwoning mocht je het leuk vinden ;)

In dit topic wil ik me richten op WP en gebruik van warmbouwen. Ik ben warmbouwen via deze topicreeks op het spoort gekomen dus ik denk dat het wel mooi is om die vragen in deze topicreeks te houden. :)

Eerst even kort over dat warmbouwen. Voor hen die het niet kennen een veel te kort door de bocht uitleg:
Men neme een soort vloerverwarmingssysteem, brenge dat aan in een (leem)stuclaag aan de binnenzijde op de buitenwanden en plaatst een voorzetwand (of PIR/EPS platen direct hierop). Vervolgens de boel op een WP aansluiten en je houdt de muren ergens tussen 16-18º. Klinkt mooi toch? Als je niet nadenkt over het veranderen van je buitenmuren in een soort mega-verwarming wel :P

Systeem gebruikt: ZLTV stralingsverwarming, BioClina van https://clina.de

Als je nu een WP gebruikt met zonnepanelen (en eventueel aangevuld met zonneboiler, maar kostbaar in aanschaf), dan vallen de stookkosten als het goed is redelijk goed te overzien, mits genoeg panelen dan.

Er is bij ons zeker twijfel of dit de slimste oplossing is, de twee grootste voordelen lijken ruimtebesparing en de belofte dat het boven douwpunt houden van de buitenmuren goed is voor die muren. Muren die in ons geval uit 1906-1908 stammen en we graag behouden, inclusief de prachtige knipvoeg. 20cm voorzetwanden is een horror-scenario waar we niet over willen nadenken.

Gezien geen spouwmuur, we aan de buitenzijde niks kunnen doen, hebben we denk ik niet echt opties over of wel?

Okay door naar WTW en WP dan, eindelijk :P
Eerst een schets van ons perceel ter verduidelijking. Ook de deels nieuw te realiseren technische ruimte is hierop weergegeven. We wonen in beschermd dorpsgezicht, omringd door panden gebouwd in de periode 1890-1915 waarbij een groot deel niet bepaald geïsoleerd zal zijn.

[Afbeelding]
Aan de voorzijde van het huis/de schuur is een looppad van ±1m25, daarna de Westfriese omringdijk (±2m60 hoogte). Aan de achterzijde grenst het perceel aan een water :) De achterzijde van het perceel is geheel voorzien van een houten hek, 1m80 hoogte.

We willen graag een warmtepomp, moeten hierbij kiezen voor een water-lucht omdat we zowel geen vergunning zullen krijgen voor grondboren vanwege de locatie en het naar alle waarschijnlijkheid niet verstandig is om een grondboormachine (20 ton ofzo?) over het huis te tillen :P Het kostenplaatje wordt dan ook een dingetje om het voorzichtig te zeggen. :+

Vraag 1
We hebben een relatief zware installatie nodig, vanwege het warmbouwen systeem, en zouden graag ook kunnen koelen met het systeem. Hoor goede dingen over Techneco/Remeha, maar heb er echt de ballen verstand van :P

Kan iemand me hier een beetje op weg helpen?

Vraag 2
Waar gaan we de buitenunit plaatsen?

Huidige idee:
Mijn eerste gedachte is in de ruimte tussen de schuur en het hek aan de achterzijde (onderkant tekening). De afstand tussen de WP en de buitenunit wordt dan hemelsbreed al snel meer dan 4 meter, eerder 5.
(In de 'gang' rechts op het beeld is niet aan te raden omdat het huis van de buren tot deze grens is gebouwd en er twee slaapkamers van de buren zijn aan deze kant.)

Het idee is om een geluidsdempende ombouw te gebruiken om het geluid zoveel mogelijk te dempen. Op de omheining is grotendeels klimop aanwezig, dat moet al flink helpen met de geluidsisolatie :) We kunnen op de buitenzijde, zolang uit zicht, ook wat maatregelen treffen als dit helpt. We willen de buurt en onszelf immers niet teveel belasten met het geluid. :)

Een relatief grote afstand naar de buitenunit zal waarschijnlijk flink effect hebben op de COP, of schat ik dat verkeerd in?

Alternatief 1:
Een TR voor de warmtepomp tegen de achterwand van de schuur bouwen, dat maakt de afstand immers korter. Maar dan komen we denk ik stevig in de knoop met de te overbruggen afstand naar het huis. Daar hebben we zowel water als vloer- en wandverwarming nodig immers.

Alternatief 2:
Een deel van de bijkeuken opofferen voor de TR, er is een soort nis/gangetje tussen het huis en de schuur, daarin is genoeg plek voor een buitenunit. Nadeel is wel dat hier weinig luchtcirculatie is en dat de buitenunit dan tussen stenen muren staat waardoor versterking van geluid te verwachten is. (De ingetekende wand van de bijkeuken gaat sowieso verplaatst, dus geen zorgen over die ruimte.)

Alternatief 3:
Aan de achterzijde van het huis is een uitbouw van ±1m80 bij een meter of 8, voorzien van plat dak met (nog te realiseren) balkon. Hier is ook ruimte voor een buitenunit, maar ik vraag me af of we met het 'optillen' van de unit niet juist voor eenvoudiger verspreiding van geluid gaan zorgen. De afstand tussen de TR en de buitenunit is dan wel fijn kort natuurlijk. :-)
Hey @Floor-is, wat een plannen! Heb er even op moeten kauwen om een reactie op te stellen.
Allereerst dat warmbouwen. Het lijkt mij dat je op de binnenmuur eerst en relatief dunne laag (ademende) isolatie aanbrengt en daar bovenop dan de wandverwarming?
Andersom, eerst wandverwarming dan isolatie, waar zit dan de energiebesparing en hoe verwarm je dan? Met een tweede verwarmingsbron? Dan dus 2 warmtepompen met 2 temperatuurniveau's (3 als je warm tapwater/SWW meetelt)?
Graag wat verheldering van je plan.

Bij warmbouwen lijkt de voorkeur voor een WKO met bodemwarmtepomp, met relatief weinig werk voor de WP en relatief veel 'gratis' warmte en koude uit de opslag. In geval van een gewone bodem-WP (zonder WKO) of een lucht/water-WP zal de WP best wat aan de bak moeten, zeker als de isolatie niet heel veel beter wordt. Het grote voordeel met veel wandverwarming is wel dat je aanvoertemperatuur lekker laag kan blijven en hele goede COP binnen bereik is.

Vraag 1:
Wat is het huidige gasverbruik, hoeveel besparing verwacht je te kunnen realiseren? 20%, 30%, ..%??
Laat eventueel een warmteverliesberekening maken, of begin zelf te spelen in ubakus.
Als je weet hoeveel kWh/jaar warmte je nodig hebt kun je pas de grootte van de WP bepalen.
Echt merkvast zijn we hier niet, let op wat past binnen je eigen budget en wat je zelf wilt doen of niet (importeren?). Kijk goed in de datasheets wat er nog van het vermogen overblijft bij -7 of -10 Celcius.
Optioneel wordt het gokken met een 12/14kW 3-fase WP en bijv. 500L buffervat, of 2 panasonic monoblokken in cascade op dat buffer met mogelijk nog een 3e als het toch tegen gaat vallen rond het vriespunt. (gokken = dokken)

Vraag 2:
Afstand is niet zo'n probleem voor een split, of een monoblock met goed geïsoleerde leidingen. 5m is niks, 15 meter is zeker goed te doen. Het effect op COP en stroomverbruik is klein.

Geluiddemping: sterke voorkeur om de WP op de grond plaatsen met goede zware betonnen voeten. De huidige warmtepompen maken echt niet zoveel lawaai, zeker niet als ze goed worden geplaatst en geïnstalleerd. Bij twijfel kun je in jouw situatie denken aan geluidsdempende dikke schuttingen met stenen, kokosvezel of hennep (greenwall).

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 17:54

Floor-is

5.2

Chris_82 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:59:
[...]

Hey @Floor-is, wat een plannen! Heb er even op moeten kauwen om een reactie op te stellen.
Allereerst dat warmbouwen. Het lijkt mij dat je op de binnenmuur eerst en relatief dunne laag (ademende) isolatie aanbrengt en daar bovenop dan de wandverwarming?
Hey man, dank voor je uitgebreide antwoord!

Oh en ja, correct!
Andersom, eerst wandverwarming dan isolatie, waar zit dan de energiebesparing en hoe verwarm je dan? Met een tweede verwarmingsbron? Dan dus 2 warmtepompen met 2 temperatuurniveau's (3 als je warm tapwater/SWW meetelt)?
Graag wat verheldering van je plan.
Hier zit weinig besparing, erger nog: dit kost energie en waarschijnlijk een heleboel.
Vooralsnog gaan we uit van 2xWP inderdaad.
Bij warmbouwen lijkt de voorkeur voor een WKO met bodemwarmtepomp, met relatief weinig werk voor de WP en relatief veel 'gratis' warmte en koude uit de opslag. In geval van een gewone bodem-WP (zonder WKO) of een lucht/water-WP zal de WP best wat aan de bak moeten, zeker als de isolatie niet heel veel beter wordt. Het grote voordeel met veel wandverwarming is wel dat je aanvoertemperatuur lekker laag kan blijven en hele goede COP binnen bereik is.
Wij kunnen geen bodem en dat zuigt harige kamelenballen. De isolatie in de rest van het pand wordt juist (ook) compleet aangepakt. Vloer op BG moet naar een Rc van minimaal 5 (is nu feitelijk nihil), dak zelfde richt Rc. Liever gaan we nog hoger (6+), maar ruimte en kosten doen ook mee in de variabelen. :)
Vraag 1:
Wat is het huidige gasverbruik, hoeveel besparing verwacht je te kunnen realiseren? 20%, 30%, ..%??
Huidig verbruik aan gas is ~2750m3. Dit is wel inclusief WW.
Een deel van ons kWh-verbruik is ook verwarming en de EV, dat is 8k+ in totaal.
Laat eventueel een warmteverliesberekening maken, of begin zelf te spelen in ubakus.
Als je weet hoeveel kWh/jaar warmte je nodig hebt kun je pas de grootte van de WP bepalen.
Die warmteverlies heeft eigenlijk pas zin als de plannen voor het huis een beetje concreter zijn. Ik heb al wat in ubakus zitten spelen, maar dat is eigenlijk de detail-niveau voor wat ik probeer te bereiken. Hoe lullig dit ook mag klinken: uiteindelijk zijn zo de warmteverliezende plekken allemaal kleine 'zwarte doosjes' voor mij. Het dat is 117m2 schuin met een Rc van X, een plat dak van 11x2.4m met Rc van Y, een plat dak van 8x2m met een Rc van Z, vloer van 75m2 met een Rc van X en voor de deuren en ramen kan ik het ook redelijk bepalen gelukkig. De muren zullen echter wel een lastiger ding zijn, omdat die qua temperatuur heel anders zijn dan menig rekentool mee kan werken (16-18º).
Echt merkvast zijn we hier niet, let op wat past binnen je eigen budget en wat je zelf wilt doen of niet (importeren?). Kijk goed in de datasheets wat er nog van het vermogen overblijft bij -7 of -10 Celcius.
Optioneel wordt het gokken met een 12/14kW 3-fase WP en bijv. 500L buffervat, of 2 panasonic monoblokken in cascade op dat buffer met mogelijk nog een 3e als het toch tegen gaat vallen rond het vriespunt. (gokken = dokken)
We kopen liefst in NL, maar importeren is een optie (met relatief kleine kans hoor). De opzet van de systemen heb ik geen kaas van gegeten. Maar de installateurs die ik spreek lijken allemaal nogal fan van hybride systemen en dacht juist van het gas af te gaan.
Vraag 2:
Afstand is niet zo'n probleem voor een split, of een monoblock met goed geïsoleerde leidingen. 5m is niks, 15 meter is zeker goed te doen. Het effect op COP en stroomverbruik is klein.
Oh thanks! Dat is toch wel een verlichting te weten :)
Geluiddemping: sterke voorkeur om de WP op de grond plaatsen met goede zware betonnen voeten. De huidige warmtepompen maken echt niet zoveel lawaai, zeker niet als ze goed worden geplaatst en geïnstalleerd. Bij twijfel kun je in jouw situatie denken aan geluidsdempende dikke schuttingen met stenen, kokosvezel of hennep (greenwall).
Een dergelijk schutting mogen we waarschijnlijk niet plaatsen. Hoop dat we dit ook goed kunnen benaderen met een ombouw, begroeide houten schutting (klimop ofzo) en eventueel een geluidsreductie aan de muurzijde. Ik dacht voor die laatste eigenlijk een paar palen in de grond te jekkeren en er iets van gaaswerk en rieten matten tegenaan te plaatsen, klimop te planten en zodat tegen de tijd dat het riet vergaat de klimop het overneemt. Dat is wel snoeiwerk, maar da's prima te doen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Fantasma schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:18:
Hey allemaal

Heb een vraagje, weet niet of het hier mag, zo niet verwijder ik het wel voor een apart topic.

Mijn ouders zijn aan het bouwen (België), iemand anders volgt de werken op en andere 2 huizen hebben al gekozen voor VVW/SWW (gewoon gas) ouders willen offertes kijken en vergelijken etc, en hebben nu een offerte gekregen voor VVW (120M², woonkamer beneden en badkamer boven, huis totaal 260m² dacht ik)/SWW met warmtepomp is een offerte voor een 9KW unit (wat mij enorm veel lijkt?) waarschijnijk een Panasonic KIT-ADC09JE5 (WH-ADC0309J3E5 en WH-UD09JE5 (afgeleid uit het feit dat de brochure er bij zat), nu staat er bij de offerte:

[...]

Is het normaal om een groter vermogen (Ik gok dan 2KW) te nemen enkel voor het comfort op sanitair warm water?
En wat voor comfort zou dit juist geven?
Er zitten flink wat aannames in je verhaal; het is niet zonder meer te zeggen of 9kW genoeg, te veel of te weinig is voor een bepaald huis (hangt van isolatie af). In praktijk is het waarschijnlijk fijner om net-wat-te-groot (kost meer, eventueel net iets mindere COP) dan net-wat-te-klein (je zit in de kou als het echt koud wordt) te dimensioneren, en ik gok dat dit ook zeker een overweging van de installateur is geweest. Zeker als er een voldoende groot buffervat aangelegd (kan) worden.

Voordeel voor SWW is dat het sneller opwarmt. Met 5k kan je ongeveer 2.5 liter/minuut op 38 graden brengen, met 9k is dat zo'n 4 liter/min. Niet dat je SWW op 38 graden wil hebben, maar geeft wel een idee over hoe snel je boiler van koud naar warm gaat. Als je voldoende grote boiler hebt is dit ook geen probleem.

Overigens zijn de meningen op het forum (voor zover ik nu zie) beetje verdeeld over of overdimensioneren van systeem aan te raden is. Er lijken voor- en nadelen aan beide te zitten die te complex zijn om even in 1 post mee te nemen.

Claude

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:49
@Andrehj volgens mij kun je de code ook als een quote neerzetten. Die klapt automatisch in :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 20:40

Wordt de buis altijd afgestemd op een ΔT van 5? Ik was opzoek naar deze tabel. Hierbij zie ik dat voor mijn 11kw warmtepomp een buis nodig is van inwendig 26mm maar ga ik op 3 zitten dan wordt het gelijk 34mm inwendig. Een behoorlijk verschil.

Zoals het er nu naar uitziet moet ik naar de verdeler van de woonkamer sowieso een nieuwe leiding leggen. Deze kan ik via het plafond laten lopen of ik kan deze inslijpen in de betonvloer (veel meer werk). Wat zou hierbij de beste optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 11-10 20:18

Ik was bezig met het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort, en zat eens naar de ruwe data te kijken die het script vanaf de Melcloud server ophaalt. En dat is nog best interessant, daar zit veel meer data in dan je zelf in Melcloud kunt zien:

Ik heb een spring-boot applicatie gemaakt met Homie MQTT koppeling, zodat ik bovenstaande waarden in OpenHab en InfluxDB/Grafana kan stoppen. Werkt inderdaad prima i.c.m. de niet standaard zichtbare meetwaarden :)

Ik zal eens kijken of ik dit ergens op GitHub kan gooien, beetje zonde als iedereen dit apart gaat zitten programmeren ;)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Vraag: wat is nu de echte ΔT van een doorsnee warmtepomp? Als ik de gegevens van de Sprsun gebruik, dus minimum 8kW, maximum 18.5kW, en minimum flow 0.55l/s, maximum 1.47l/s, kom ik op 1 seconde tijd bij 0.55l aan een maximale ΔT van 8C en bij 1.47l aan een minimale ΔT van 1.3C.

Maar dus, hoe lang gaat het water door de warmtewisselaar? Is dit niet wat meer dan 1s, en dan zou ΔT 16 of 24C kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door wmertens op 23-03-2021 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:19
@reinhrst Is die max luchtstroom van 260m3/uur niet alleen de ventilatielucht? Voor verwarmen zie ik op pagina 243:
Luchtvolumestroom min. 750 m³/h
Luchtvolumestroom max. 1.900 m³/h

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
ArjoK schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:25:
@reinhrst Is die max luchtstroom van 260m3/uur niet alleen de ventilatielucht? Voor verwarmen zie ik op pagina 243:
Luchtvolumestroom min. 750 m³/h
Luchtvolumestroom max. 1.900 m³/h
Helemaal gelijk. Had niet ver genoeg gekeken...

Berekeningen aangepast (zie originele post), temperatuur drop is dan slechts 9 (of 10.5) graden.... Er gaat wel windkracht 9-11 door je pijpen heen alleen :P

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

reinhrst schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 06:01:
[...]

Er zitten flink wat aannames in je verhaal; het is niet zonder meer te zeggen of 9kW genoeg, te veel of te weinig is voor een bepaald huis (hangt van isolatie af). In praktijk is het waarschijnlijk fijner om net-wat-te-groot (kost meer, eventueel net iets mindere COP) dan net-wat-te-klein (je zit in de kou als het echt koud wordt) te dimensioneren, en ik gok dat dit ook zeker een overweging van de installateur is geweest. Zeker als er een voldoende groot buffervat aangelegd (kan) worden.

Voordeel voor SWW is dat het sneller opwarmt. Met 5k kan je ongeveer 2.5 liter/minuut op 38 graden brengen, met 9k is dat zo'n 4 liter/min. Niet dat je SWW op 38 graden wil hebben, maar geeft wel een idee over hoe snel je boiler van koud naar warm gaat. Als je voldoende grote boiler hebt is dit ook geen probleem.

Overigens zijn de meningen op het forum (voor zover ik nu zie) beetje verdeeld over of overdimensioneren van systeem aan te raden is. Er lijken voor- en nadelen aan beide te zitten die te complex zijn om even in 1 post mee te nemen.
Veel info heeft ze zelf ook niet.
Staat niets van buffervat in offerte.
Boiler is 185L
Van wat ik overal gelezen heb vond ik 9K gewoon veel, zoveel vloeroppervlakte is het niet, volledig nieuw dus goede isolatie etc, zijn hier mensen met meer vloeroppervlak met kleinere WP.

Zal eens horen of ze warmteverliesberekening te pakken krijgt, en wat de normale suggestie was geweest zonder extra comfort voor SWW.
Momenteel is hier electriciteit nog 4x duurder dan gas, dus minder verbruik zou altijd fijn zijn, maar inderdaad koude voeten wat minder.

In ieder geval goed om te weten dat er toch iets is qua 'comfort' in zit, had dat hier nog niet gevonden (of verkeerd gezocht), ben zelf vooral bang dat het ding gaat pendelen bij vloerverwarming ofzo en dan te snel stuk gaat, want in België zet je blijkbaar geen warmtepomp want 'terugverdientijd is te groot, nu gewoon gas en over 10 jaar nog is bekijken ...'

Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Fantasma schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:34:
[...]

Veel info heeft ze zelf ook niet.
Staat niets van buffervat in offerte.
Boiler is 185L
Van wat ik overal gelezen heb vond ik 9K gewoon veel, zoveel vloeroppervlakte is het niet, volledig nieuw dus goede isolatie etc, zijn hier mensen met meer vloeroppervlak met kleinere WP.

Zal eens horen of ze warmteverliesberekening te pakken krijgt, en wat de normale suggestie was geweest zonder extra comfort voor SWW.
Momenteel is hier electriciteit nog 4x duurder dan gas, dus minder verbruik zou altijd fijn zijn, maar inderdaad koude voeten wat minder.

In ieder geval goed om te weten dat er toch iets is qua 'comfort' in zit, had dat hier nog niet gevonden (of verkeerd gezocht), ben zelf vooral bang dat het ding gaat pendelen bij vloerverwarming ofzo en dan te snel stuk gaat, want in België zet je blijkbaar geen warmtepomp want 'terugverdientijd is te groot, nu gewoon gas en over 10 jaar nog is bekijken ...'

Bedankt in ieder geval.
Volgens de rekenmethode op https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/ zou je voor een 2021 huis (in Nederland) van 260m2 uit kunnen gaan van 9.3kW voor vrijstaand/mechanische ventilatie tot 6kW voor tussenwoning/wtw ventilatie (kengetallen resp 36 en 23). Geen idee of bouweisen hetzelfde zijn in Belgie (kan me ook nog voorstellen dat het uitmaakt of je 's winters in de Ardennen zit, of aan het strand voor je max warmtebehoefte). Ik vind 9kW in dit geval dus niet eens zo gek klinken.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Kan iemand die een hoop meters aan z'n WP heeft hangen mij vertellen hoe lang het duurt na het eerste aanslaan voordat een WP op 50% vermogen zit (waarmee ik bedoel: dat 50% van max vermogen aan CV installatie / SWW wordt afgegeven, uiteraard als de WP niet moduleert) ? En hoe lang voor ie op 90% zit? Orde van grote's, hebben we het over minuten of tientallen minuten?

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 14:24
Dag allen,
Recentelijk is er bij onze nieuwbouwwoning een warmtepomp geïnstalleerd, en ik vroeg mij af of er forumleden zijn die ervaring hebben met retourverhoging.

Bij mijn installatie zit namelijk ook een zonnecollector met buffervat van 800L. De retour vloerverwarming loopt over dat buffervat, en wordt daarna teruggemengd tot een (met thermostaatkraan) instelbare temperatuur. Idee hiervan is om, wanneer er warmte in het de buffer zit, de retour te verhogen, waardoor de delta T voor de warmtepomp daalt, en hij dus efficiënter kan draaien.

Nu vraag ik mij voornamelijk af hoe dit samenvalt met het minimale vermogen van de warmtepomp. Is er een minimale delta T die hij moet krijgen? Wat zou er gebeuren als die delta T kleiner is? Of zelfs 0? Dat laatste zou volgens mij ideaal zijn, dan hoeft hij alleen te pompen en kan de compressor uitblijven, maar ik vraag mij af hoe dit in de praktijk werkt.

De warmtepomp wordt alleen gebruikt voor de vloerverwarming, dus heeft verder niets met het sww te maken.

Het betreft overigens een Nibe F2040-8 monoblock, maar uit de handleiding word ik niet veel wijzer. (https://www.nibe.eu/assets/documents/25743/231038-6.pdf)

Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door woeta op 23-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
woeta schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:58:
Dag allen,
Recentelijk is er bij onze nieuwbouwwoning een warmtepomp geïnstalleerd, en ik vroeg mij af of er forumleden zijn die ervaring hebben met retourverhoging.

Bij mijn installatie zit namelijk ook een zonnecollector met buffervat van 800L. De retour vloerverwarming loopt over dat buffervat, en wordt daarna teruggemengd tot een (met thermostaatkraan) instelbare temperatuur. Idee hiervan is om, wanneer er warmte in het de buffer zit, de retour te verhogen, waardoor de delta T voor de warmtepomp daalt, en hij dus efficiënter kan draaien.

Nu vraag ik mij voornamelijk af hoe dit samenvalt met het minimale vermogen van de warmtepomp. Is er een minimale delta T die hij moet krijgen? Wat zou er gebeuren als die delta T kleiner is? Of zelfs 0? Dat laatste zou volgens mij ideaal zijn, dan hoeft hij alleen te pompen en kan de compressor uitblijven, maar ik vraag mij af hoe dit in de praktijk werkt.

De warmtepomp wordt alleen gebruikt voor de vloerverwarming, dus heeft verder niets met het sww te maken.

Het betreft overigens een Nibe F2040-8 monoblock, maar uit de handleiding word ik niet veel wijzer. (https://www.nibe.eu/assets/documents/25743/231038-6.pdf)

Dank!
Als de retour hoger is dan setpoint Ta zal de WP inderdaad niet aan gaan, dat klopt.

Maar wil jij die 800 liter niet gebruiken om te douchen :? Of zit daar weer een (of meerdere) warmtewisselaar(s) / spiralen in?

Als dat douchewater is, dan ga je dit vat koud trekken als je hem ook gebruikt voor CV, wat weer betekent dat je dit vat 's winters met je WP op COP onvriendelijke temperaturen (+45 graden) moet verwarmen.

Kun je een schema posten van hoe e.e.a. is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Wow snel antwoord :)

Die 800L buffer heeft 3 spiralen, waarvan 2 voor de zonnecollector (hij schakelt tussen boven en beneden, om al sneller water van 60graden bovenin te hebben), en 1 hygiënespiraal voor sww.

Na die hygiënespiraal zit vervolgens een doorstroomverwarmer (COP1), die hopelijk niet al te veel hoeft te doen! Retour vloerverwarming zal op een graadje of 23/24/25 liggen (ik hoop met aanvoer 28 weg te kunnen komen), dus dat zal het vat niet al te veel opwarmen (dat wilde ik juist voorkomen ivm stilstandverlies), maar ook niet al te veel afkoelen (koudwater van de gemeente zal op 10 graden binnenkomen).

Schema'tje kan ik een dezer dagen posten, dan ben ik in de woning waar hij op een a4tje hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
woeta schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:15:
Wow snel antwoord :)

Die 800L buffer heeft 3 spiralen, waarvan 2 voor de zonnecollector (hij schakelt tussen boven en beneden, om al sneller water van 60graden bovenin te hebben), en 1 hygiënespiraal voor sww.

Na die hygiënespiraal zit vervolgens een doorstroomverwarmer (COP1), die hopelijk niet al te veel hoeft te doen! Retour vloerverwarming zal op een graadje of 23/24/25 liggen (ik hoop met aanvoer 28 weg te kunnen komen), dus dat zal het vat niet al te veel opwarmen (dat wilde ik juist voorkomen ivm stilstandverlies), maar ook niet al te veel afkoelen (koudwater van de gemeente zal op 10 graden binnenkomen).

Schema'tje kan ik een dezer dagen posten, dan ben ik in de woning waar hij op een a4tje hangt :)
Voor de beeldvorming, een 800 liter vat met 3 spiralen zoals hieronder is te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.pyrosolar.nl/Buffervaten/Solar-Buffervat-/Drinkwatervat-3-spiralen-geemailleerd.jpg

Bovenste spiraal is een hygiëne spiraal waardoor schoon SWW later loopt
Middelste spiraal is Solartubes t.b.v. verwarmen buffervat.
Onderste spiraal is Solartubes t.b.v. verwarmen buffervat.

Het water in het vat (de 800 liter) is "vuil" CV water.

De retour van je afgifte gaat IN het buffervat (op welke hoogte :?) en UIT het buffervat gaat een leiding naar de retour van je WP.

Snap ik hem zo goed :?

Kan eigenlijk best wel goed werken zit ik me nu te bedenken, wat ik me alleen wel af vraag is hoe je ervoor zorgt dat de Ta wordt terug geschroefd. Er moet ergens een mengventiel zitten.

Dat vat kan dmv de heatpipes wel 80 á 90 graden worden, hoe zorg je ervoor dat er geen 80 á 90 graden in je WP komt :? Want dat gaat je WP niet leuk vinden verwacht ik.

Het kan dan niet anders dan dat dit mengventiel tussen buffervat en retouraansluiting WP komt te zitten.
Deze zou je dan inderdaad op een veilige waarde kunnen afstellen (35 graden ofzo), maar dan gaat er ook 35 graden je vloer in. Dus dan zou je 2 mengventielen nodig hebben :?

Een ander probleem wat ik zie is dat de WP dus blijkbaar niet het buffervat kan verwarmen.

's winters doen de solar tubes zo weinig (net als PV) dat je dit vat niet warm krijgt met solartubes alleen. Ga je dan de hele winter COP=1 douchen :?

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 08:26

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Een kennis van mij neemt mijn Toshiba-Elga over.
Nu vraagt de gemeente allerlei info omdat het plaatsen vergunningplichtig is?
Op basis van welke regeling wil de gemeente niet zeggen (sic!) en ook niet wel;ke criteria worden toegepast.

Iemand ervaring met dit gedoe?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:36
@aartw99
Bij ons in hilversum was in 2014 het plaatsen van een warmtepomp vergunningplichtig. Een airco plaatsen was niet vergunning plichtig.
Dus ik heb de elga op zn koelfunctie geselecteerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 23-03-2021 13:03 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Ik snap niet wat die installateurs allemaal met NIBE moeten, ik vind het maar niks.
Duur, veel losse dingen, rete-ingewikkelt en voor de eindgebruiker niet te bedienen.
Ik heb installaties gezien met 4 circulatiepompen, dat was op basis van een VVM320 (wat overigens een model met hygiene spiraal is en daar ben ik ook geen fan van).
Uit interesse @koevlaas2, waarom geen boiler met hygienespiraal? Het klinkt mij als een hele mooie oplossing (maar misschien te lang op websites van hygienespiraal-makers gezeten :P )

Anders dan dat het woord hygiënespiraal toch constant andere associaties oproept... -- bij mij in elk geval.

[ Voor 8% gewijzigd door reinhrst op 23-03-2021 14:58 ]

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightvalve
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 17:42
aartw99 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:48:
Op basis van welke regeling wil de gemeente niet zeggen (sic!) en ook niet wel;ke criteria worden toegepast.

Die regeling is de Bor (Besluit Omgevingsrecht).

Hier staat wel wat nuttige info: https://www.wieringa-advo...p-vergunningsvrij-of-niet

Een buitenunit wordt gezien als "bouwwerk"; als die binnen bepaalde maten blijft dan is ie vergunningsvrij. Ik vermoed dat de gemeente wil nagaan of dat in dit geval zo is. In het geval van de Toshiba buitenunit blijft ie denk ik wel binnen die maten, zo'n groot ding is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aartw99 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:48:

Let ook op nieuw geplaatste warmtepompen moeten bijna aan de nieuwe geluidseisen gaan voldoen.
niet heel veel oudere modelen halen dat indien je naast de erfgrens zit.
Aan de voorgevel is bijna altijd (bouw)vergunningsplichtig, aanvullende eisen zullen zeer lokaal zijn dus daar kan je weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
brightvalve schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Die regeling is de Bor (Besluit Omgevingsrecht).

Hier staat wel wat nuttige info: https://www.wieringa-advo...p-vergunningsvrij-of-niet

Een buitenunit wordt gezien als "bouwwerk"; als die binnen bepaalde maten blijft dan is ie vergunningsvrij. Ik vermoed dat de gemeente wil nagaan of dat in dit geval zo is. In het geval van de Toshiba buitenunit blijft ie denk ik wel binnen die maten, zo'n groot ding is het niet.
Volgens mij zijn opjecten van boven de 60cm op een plat dak vergunning aanvraag. Dat kan nog per wijk verschillen waar je woont.Heb het ook een keer gehad met een lichtstraat bij een opdrachtgever. Als die onder de 60cm bleef hoeft er geen vergunning voor aangevraagd te worden

[ Voor 10% gewijzigd door Adriaan71 op 23-03-2021 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Adriaan71 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Volgens mij zijn opjecten van boven de 60cm vergunning aanvraag. Dat kan nog per wijk verschillen waar je woont.
In de voortuin is 1 meter hoog vergunningsvrij behalve als er beschermd stads/dorpsgezicht is of het een monument betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 11-10 21:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH7o5pFpjub9QX5U8MJMScdiUKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BipVAPPwS3yLFyAdq48QBKv2.jpg?f=user_large
Vandaag de Yutaki op veren gezet. Had ondanks de extra aangebracht dakisolatie bij bepaalde toerentallen toch wel wat last van resonantie in de platte dak constructie. Hopelijk is dit afdoende.
-Unit
-Veren
-Bigfoot
-Zware tegel
-Rubberen matjes ter bescherming

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38
Appie Heijn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:20:
[Afbeelding]
Vandaag de Yutaki op veren gezet. Had ondanks de extra aangebracht dakisolatie bij bepaalde toerentallen toch wel wat last van resonantie in de platte dak constructie. Hopelijk is dit afdoende.
-Unit
-Veren
-Bigfoot
-Zware tegel
-Rubberen matjes ter bescherming
Ik ben benieuwd of dit voor jou de oplossing is. Waarom heb je ervoor gekozen om de veervoeten direct onder de buitenunit te plaatsen? Meest gehoorde advies is om langere kokers onder de buitenunit de plaatsen en vervolgens de veervoeten onder de kokers te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
format5 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Dat is een lastige bij een VVM.
De VVM is een complete binnenunit met ingebouwde boiler. Die kan je niet "even" vergroten.
Dan heb je of een grotere VVM nodig, of een alles in losse onderdelen systeem (laatste heb ik trouwens met een 400L vat ivm lang douchen en een groot ligbad).
Kwam net tegen dat je ook gewoon later een externe boiler kan aansluiten op de VVM225 (zie pagina 21), alleen is het me niet duidelijk of die dan ook door de WP verwarmd wordt...

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Grolsch schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Voor de beeldvorming, een 800 liter vat met 3 spiralen zoals hieronder is te zien:

[Afbeelding]

Bovenste spiraal is een hygiëne spiraal waardoor schoon SWW later loopt
Middelste spiraal is Solartubes t.b.v. verwarmen buffervat.
Onderste spiraal is Solartubes t.b.v. verwarmen buffervat.
Hmm lijkt erop, maar de hygiënespiraal loopt van onder tot boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubcl8bo13TYiqpm6CnlpZRutl-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9jjZCir3eOpJzKGA9Q8DXJQ.png?f=fotoalbum_large
Het water in het vat (de 800 liter) is "vuil" CV water.

De retour van je afgifte gaat IN het buffervat (op welke hoogte :?) en UIT het buffervat gaat een leiding naar de retour van je WP.

Snap ik hem zo goed :?
Ja precies. retour vloerverwarming gaat helemaal onderaan de buffer in, en gaat er helemaal bovenin weer uit. Dat laatste is voor mij nog een twijfelgevalletje, zou bijvoorbeeld ook op 60% kunnen geloof ik (daar zitten ook aansluitingen). Dan zou het hetere water bovenin wat ontzien kunnen worden, en dus bewaard voor het sww.
Kan eigenlijk best wel goed werken zit ik me nu te bedenken, wat ik me alleen wel af vraag is hoe je ervoor zorgt dat de Ta wordt terug geschroefd. Er moet ergens een mengventiel zitten.

Dat vat kan dmv de heatpipes wel 80 á 90 graden worden, hoe zorg je ervoor dat er geen 80 á 90 graden in je WP komt :? Want dat gaat je WP niet leuk vinden verwacht ik.

Het kan dan niet anders dan dat dit mengventiel tussen buffervat en retouraansluiting WP komt te zitten.
Deze zou je dan inderdaad op een veilige waarde kunnen afstellen (35 graden ofzo), maar dan gaat er ook 35 graden je vloer in. Dus dan zou je 2 mengventielen nodig hebben :?
Er zit inderdaad een mengventiel na het buffervat, voordat de retour weer naar de WP gaat. Deze wordt teruggemengd met water uit de retour vvw van vóórdat hij het buffervat ingaat voor de retourverhoging. Deze waarde stel je dus in op (of iets hoger ivm leidingverlies) de temperatuur waarmee de WP het water de vloer in stuurt.

Als de buffer lekker op temperatuur is zal hij dus maar kleine beetjes heet water toevoegen, om zo de retour vvw op te krikken. In het geval dat de buffer kouder is dan de Ta loopt hij er alsnog ook overheen, en kan dit eigenlijk gezien worden als retourverlaging...maar warmt de buffer dus wel ietsje op (en dus iets minder COP1 verwarmen van douchewater)
Een ander probleem wat ik zie is dat de WP dus blijkbaar niet het buffervat kan verwarmen.

's winters doen de solar tubes zo weinig (net als PV) dat je dit vat niet warm krijgt met solartubes alleen. Ga je dan de hele winter COP=1 douchen :?
Tja dat was wel even een afweging, maar aangezien het buffervat in een verwarmde ruimte staat zal deze eigenlijk altijd wel rond de 20C° zijn. Er liggen 85 buizen op het dak, en als die dan geschakeld staat op de bovenste spiraal zijn dat dus 85 buizen op iets meer dan 300 liter, dat gaat wel hard dan als het goed is. Met wat gelaagdheid zou die doorstromer (Clage CEX) dus sowieso nooit van 10C° uit de waterleiding tot 40C° naar de douche hoeven te doen, al zou hij dat wel aan kunnen trouwens.

Het alternatief was geweest op met de warmtepomp de buffer op temperatuur te houden (bijvoorbeeld op 35 graden ofzo), dan hoeft de doorstroomverwarmer minder te doen, maar sta je wel 24/7 een gigantische hoeveelheid water warm te houden, en komen de heatpipes er ook pas later bij kijken (hoe kouder de buffer hoe sneller ze aan het werk kunnen)

Doel is dus juist niet om het vat op temperatuur te houden maar wel de bovenkant buffer zsm naar de 60 graden te krijgen voor gratis douchen, en daarnaast de WP ondersteunen om zuiniger te kunnen draaien. Ik hoop dat dit enigszins samen gaat, en de CV niet alle warmte er binnen no-time uit trekt. Al blijven dat natuurlijk gratis Joules die de WP niet meer hoeft op te wekken.

Rest mij toch nog wel de vraag wat er gebeurt als de retour opgekrikt zou worden tot 1 graad onder de aanvoerstemperatuur bijvoorbeeld. Kan een modulerende WP dat aan? Of overschiet hij dan en wordt de aanvoerstemperatuur hoger dan waar hij op mikt. Of komt hij pas weer in wanneer de minimale delta T is bereikt?

@Grolsch, toevallig is er net in het zonneboiler-topic een schema geplaatst wat sprekend op de mijne lijkt:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66635078

(De 800L buffer kan in de zomer dmv 3-wegklep gebypast worden als de WP wil koelen, daar is een aparte 50 liter buffer voor bijgezet).

[ Voor 8% gewijzigd door woeta op 23-03-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
twain4me schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:17:
[...]

In de voortuin is 1 meter hoog vergunningsvrij behalve als er beschermd stads/dorpsgezicht is of het een monument betreft.
Sorry bedoel op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:03
Beste Tweakers, Ik ben op dit moment bezig met het plannen van een verbouwing + gedeeltelijk moderniseren van een jaren 70 tussenwoning. Ik ga naast het isoleren van vloer + spouw + dak (heeft iemand hier toevallig tips qua bedrijf?) ook vloerverwarming op de begane grond en etage laten frezen. Naast het aanpassen van de verwarming wil ik ook graag een aangenaam klimaat in de zomer. Ik heb natuurlijk gekeken naar een L/L pomp (Airco) maar mij lijkt een hybride L/W pomp interessant gezien er ook in de winter een financieel rendement behaald kan worden wat de totale kosten ook een beetje zou kunnen drukken op termijn. Ik heb in dit topic veel gelezen over koeling door een L/W pomp wat niet goed zou werken zonder fancoils. Vloerkoeling zou voor vochtproblemen zorgen wat natuurlijk niet de bedoeling is. Waar ik echter nog weinig over gelezen heb is een combinatie van beide systemen (een L/L en een L/W). Zou ik bijvoorbeeld met een lagere capaciteit L/L af kunnen aangezien deze ook zou kunnen ontvochtigen en dus de nadelen van een L/W pomp met vloerkoeling zou kunnen opheffen en het systeem dus beter zou werken. De besparing op de airco's zou dan weer als investering kunnen dienen voor de L/W pomp. Kloppen mijn aannames? Graag jullie advies hieromtrent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
@Sturmer93 ik denk dat koelen met een hybride niet lukt.
in 1 huis zowel een lw-wp en een ll-wp plaatsen moet kunnen, zeker als je in 3 seizoenen de ene gebruikt en in 1 seizoen de andere. beide tegelijk zou ook kunnen maar vergt wat uitdagingen (en waarom zou je).
met 2 units zit je dan wel met 2 "dikke dozen" buiten en tweemaal het leidingwerk.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
woeta schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:47:
[...]

Hmm lijkt erop, maar de hygiënespiraal loopt van onder tot boven:

[Afbeelding]

[...]

Ja precies. retour vloerverwarming gaat helemaal onderaan de buffer in, en gaat er helemaal bovenin weer uit. Dat laatste is voor mij nog een twijfelgevalletje, zou bijvoorbeeld ook op 60% kunnen geloof ik (daar zitten ook aansluitingen). Dan zou het hetere water bovenin wat ontzien kunnen worden, en dus bewaard voor het sww.

[...]

Er zit inderdaad een mengventiel na het buffervat, voordat de retour weer naar de WP gaat. Deze wordt teruggemengd met water uit de retour vvw van vóórdat hij het buffervat ingaat voor de retourverhoging. Deze waarde stel je dus in op (of iets hoger ivm leidingverlies) de temperatuur waarmee de WP het water de vloer in stuurt.

Als de buffer lekker op temperatuur is zal hij dus maar kleine beetjes heet water toevoegen, om zo de retour vvw op te krikken. In het geval dat de buffer kouder is dan de Ta loopt hij er alsnog ook overheen, en kan dit eigenlijk gezien worden als retourverlaging...maar warmt de buffer dus wel ietsje op (en dus iets minder COP1 verwarmen van douchewater)

[...]

Tja dat was wel even een afweging, maar aangezien het buffervat in een verwarmde ruimte staat zal deze eigenlijk altijd wel rond de 20C° zijn. Er liggen 85 buizen op het dak, en als die dan geschakeld staat op de bovenste spiraal zijn dat dus 85 buizen op iets meer dan 300 liter, dat gaat wel hard dan als het goed is. Met wat gelaagdheid zou die doorstromer (Clage CEX) dus sowieso nooit van 10C° uit de waterleiding tot 40C° naar de douche hoeven te doen, al zou hij dat wel aan kunnen trouwens.

Het alternatief was geweest op met de warmtepomp de buffer op temperatuur te houden (bijvoorbeeld op 35 graden ofzo), dan hoeft de doorstroomverwarmer minder te doen, maar sta je wel 24/7 een gigantische hoeveelheid water warm te houden, en komen de heatpipes er ook pas later bij kijken (hoe kouder de buffer hoe sneller ze aan het werk kunnen)

Doel is dus juist niet om het vat op temperatuur te houden maar wel de bovenkant buffer zsm naar de 60 graden te krijgen voor gratis douchen, en daarnaast de WP ondersteunen om zuiniger te kunnen draaien. Ik hoop dat dit enigszins samen gaat, en de CV niet alle warmte er binnen no-time uit trekt. Al blijven dat natuurlijk gratis Joules die de WP niet meer hoeft op te wekken.

Rest mij toch nog wel de vraag wat er gebeurt als de retour opgekrikt zou worden tot 1 graad onder de aanvoerstemperatuur bijvoorbeeld. Kan een modulerende WP dat aan? Of overschiet hij dan en wordt de aanvoerstemperatuur hoger dan waar hij op mikt. Of komt hij pas weer in wanneer de minimale delta T is bereikt?

@Grolsch, toevallig is er net in het zonneboiler-topic een schema geplaatst wat sprekend op de mijne lijkt:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66635078

(De 800L buffer kan in de zomer dmv 3-wegklep gebypast worden als de WP wil koelen, daar is een aparte 50 liter buffer voor bijgezet).
Interessant experiment, maar ik denk dat dit betekend dat je de gehele donkere winterperiode COP 1 loopt te douchen, omdat de solartubes domweg te weinig energie leveren om te kunnen douchen.

M.b.t. de retour, en 1 graad ondersetpoint. Of dit goed gaat is afhankelijk van het soort regeling van de WP.

Bij een Mitsu gaat dit niet goed in mijn situatie.
Bij WAR regeling gaat deze regelen op Ta, als Ta onder setpoint is gaat de WP aan.

Minimale thermische vermogen van mijn WP = +- 4KW.

4/4,2/0.4333=2,2.

Dus ik heb bij een flow van 26 ltr /minuut een minimale dT van 2,2 nodig, anders begint de WP te pendelen.

Het debiet verdubbelen (wat je nodig hebt voor een dT van 1) is een illusie en gaat je niet lukken.

Maar de pana regelt bijv. op retour temperatuur, deze moet xx graden lager zijn, en dan gaat de WP pas draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Grolsch schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:00:
[...]

Interessant experiment, maar ik denk dat dit betekend dat je de gehele donkere winterperiode COP 1 loopt te douchen, omdat de solartubes domweg te weinig energie leveren om te kunnen douchen.
We gaan het meemaken! De doorstromer is wel 3 fase aangesloten, dus lastig het verbruik met een kWh metertje meten (iemand misschien tips hiervoor?) Het COP1 douchen klinkt niet aantrekkelijk natuurlijk, maar dat is wel een beperkte tijd per dag/week he? COP4 je buffer warmhouden klinkt efficiënt, maar draait misschien wel meer dan 4 keer zo lang per dag/week...

Ik zal hier in ieder geval na de volgende winter eens mijn bevindingen posten!
M.b.t. de retour, en 1 graad ondersetpoint. Of dit goed gaat is afhankelijk van het soort regeling van de WP.

Bij een Mitsu gaat dit niet goed in mijn situatie.
Bij WAR regeling gaat deze regelen op Ta, als Ta onder setpoint is gaat de WP aan.

Minimale thermische vermogen van mijn WP = +- 4KW.

4/4,2/0.4333=2,2.

Dus ik heb bij een flow van 26 ltr /minuut een minimale dT van 2,2 nodig, anders begint de WP te pendelen.

Het debiet verdubbelen (wat je nodig hebt voor een dT van 1) is een illusie en gaat je niet lukken.

Maar de pana regelt bijv. op retour temperatuur, deze moet xx graden lager zijn, en dan gaat de WP pas draaien.
Ok ik ga maar eens contact opnemen met Nibe dan, ik ben erg benieuwd hoe dit geregeld is! Wat zijn precies de waarden die je opgeeft? Minmaal thermisch vermogen / COP ? / ? = dT

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
woeta schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:24:
[...]

We gaan het meemaken! De doorstromer is wel 3 fase aangesloten, dus lastig het verbruik met een kWh metertje meten (iemand misschien tips hiervoor?)
Ik zou er een Youless meter tussenhanger, dat ga je toch hopelijk ook bij je WP doen? Meten is weten, gissen is missen :P

Youless verkoopt zelf ook betrouwbare 3 fasen meters

https://youless.nl/winkel...e-din-rail-kwh-meter.html
Het COP1 douchen klinkt niet aantrekkelijk natuurlijk, maar dat is wel een beperkte tijd per dag/week he? COP4 je buffer warmhouden klinkt efficiënt, maar draait misschien wel meer dan 4 keer zo lang per dag/week...

Ik zal hier in ieder geval na de volgende winter eens mijn bevindingen posten!
Zijn we zeker benieuwd naar.

Voor "normaal" Gebruik en normaal "verbruik" (Dus een gezin zonder solartubes, die per dag meerdere keren douchen) weegt het stilstandsverlies niet op tegen de extra kosten die je maakt met COP=1 SWW water maken.

In onze situatie, wij verbruiken per jaar zo'n 2200kWh (thermisch) voor SWW.
Dit doen wij met een COP van +- 3,4, dus wel verbruiken zo'n 650kWh elektrisch per jaar voor SWW.

Volgens opgave fabricant heb ik een standbyverlies van 100W, maar dit is volgens mij gerekend bij Tboiler 65, Truimte 15 graden, dus dT van 50 graden.
In werkelijkheid is mijn boiler gemiddeld zo'n 45 graden, en ruimtetemperatuur gemiddeld 25 graden, dus dT van 20, dus 20/50'e van 100W is 40W
40*24=1000Watt, dus 1KW per dag standbyverlies (thermisch).
1*365= 365kWh thermisch stilstandverlies.
365/3,4=107kWh

Dus SWW verbruik totaal (elektrisch) = 650kWh = 143 euro
Waarvan
Standby = 107 * 0,22 = 23,54 per jaar
Daadwerkelijk verbruik = 543 * 0,22 = 119,46 per jaar

Stel geen boiler, geen stilstandverlies, maar COP 1

=543*3.4=1846,2 (Energie thermisch) x 0,22 = 406,16

In mijn geval zou ik dus bijna 3 x zoveel kosten / stroom kwijt zijn in het geval van een doorstroomverwarmer.

Los daarvan is het beschikbare debiet bij zowel een doorstroomverwarmer als een hygiëne spiraal veel beperkter dan wat ik nu heb met mijn 400 liter boiler.

Bij jou zit het anders, omdat je naar verwachting zo'n 3/4 van het jaar "gratis" douchewater hebt van je solartubes.
[...]

Ok ik ga maar eens contact opnemen met Nibe dan, ik ben erg benieuwd hoe dit geregeld is! Wat zijn precies de waarden die je opgeeft? Minmaal thermisch vermogen / COP ? / ? = dT

Dank!
De formule is gebaseerd op:

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Aangezien je terug wilt rekenen doe je dus minimaal thermisch vermogen in kW / 4,2 (soortelijke warmte van water) / flow in liters per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt

Nieuwsbericht | 23-03-2021 | 11:13

https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-10 18:31
niki_lauda schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:02:

Iemand enig idee of de Panasonic monoblocks wp's hier binnen vallen? Lijkt me niet, toch?

//Edit

Raar dat er gesproken wordt over 40db bij de buren. Lijkt mij iets wat erg lastig van te voren te bepalen is. Weerkaatsing op muren en positionering van de wp wordt hiermee iig een stuk lastiger. Vraag mijzelf ook af of dit het max geluid is in de winter waarbij de buren binnen zitten?

[ Voor 26% gewijzigd door RemySoeters op 23-03-2021 20:46 . Reden: Niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Grolsch schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Ik zou er een Youless meter tussenhanger, dat ga je toch hopelijk ook bij je WP doen? Meten is weten, gissen is missen :P

Youless verkoopt zelf ook betrouwbare 3 fasen meters

https://youless.nl/winkel...e-din-rail-kwh-meter.html
Goede tip, ga ik even naar kijken! Waarschijnlijk dan de 3fasen meter in de meterkast naast de groep voor de doorstromer, en de youless meter voor de WP (geen ruimte meer in de meterkast voor een 2e kwh meter helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De youless is geen kwh meter, maar een kastje waar je een kwh meter op aansluit.

Lees de website maar eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Oh mazzeltje, ik zie dat de warmtepomp op een enkelfasige groep is aangesloten, en ik kan nog wel een enkelfasige meter kwijt. Top dan kan ik hier in ieder geval terugkomen en het stroomverbruik delen van de bovenstaande installatie :)

(en ik zal ook nog even laten weten wat ze bij de warmtepomp fabrikant te zeggen hebben over minimale delta T)

@Grolsch Hoe weet jij je flow zo precies eigenlijk? Flowmeter ergens?

[ Voor 3% gewijzigd door woeta op 23-03-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de mitsu zit er 1, die lees ik uit met een procon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
niki_lauda schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:02:

Dus als de buurman met een microfoon naar de WP wijst hopen dat er dan geen defrost is.

Mijn Panasonic Mono Wp op 'Stille Werking stand' <2> is zó stil dat is zonder gekheid op 10 meter afstand niet meer te meten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

reinhrst schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:57:
Kan iemand die een hoop meters aan z'n WP heeft hangen mij vertellen hoe lang het duurt na het eerste aanslaan voordat een WP op 50% vermogen zit (waarmee ik bedoel: dat 50% van max vermogen aan CV installatie / SWW wordt afgegeven, uiteraard als de WP niet moduleert) ? En hoe lang voor ie op 90% zit? Orde van grote's, hebben we het over minuten of tientallen minuten?
Geen heel erg standaard systeem, maar dit is de Samsung, thermisch vermogen in kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvzJMS7-tXAQh9QhKxR-dramXnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JRfqeXykJUf137btzhtbDMks.jpg?f=user_large

Om 10:10 start de circulatiepomp en ongeveer een minuut later de compressor. Dan komt er eerst een kleine piek om de druk op te bouwen waarna hij langzaam verder gaat en het vermogen stapsgewijs verhoogt.

Het gaat soms wel sneller, maar dit was volgens mij een redelijk koude start.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

reinhrst schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Uit interesse @koevlaas2, waarom geen boiler met hygienespiraal? Het klinkt mij als een hele mooie oplossing (maar misschien te lang op websites van hygienespiraal-makers gezeten :P )

Anders dan dat het woord hygiënespiraal toch constant andere associaties oproept... -- bij mij in elk geval.
Ik heb er 2 staan, 500 en 150L. Wat vooral opvalt is dat bij groot verbruik (12L/m) dat de kleine moeite heeft om genoeg vermogen over te dragen. Met 50C in het vat komt er dan met geluk 37C uit, waarbij de ingaande temperatuur al rond de 30C ligt vanwege de grote die er voor in serie staat. De grote doet het wat beter, maar alsnog zie je toch nog wel een delta tussen het vat en het tapwater. Voordeel is nog wel dat het volume (10+26L ofzo) in de spiraal zelf zorgt voor een initiële piek, dus ik heb wat tijd om de wp te starten om na te verwarmen (zie vorige post ;) )

Beiden zitten ook aan de ZB en als het water daardoor lekker warm is werkt het allemaal prima. Voor mij is het een hobby om alles uit te proberen dus dit hoort er bij ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Rimco schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 00:36:
[...]

Ik heb er 2 staan, 500 en 150L. Wat vooral opvalt is dat bij groot verbruik (12L/m) dat de kleine moeite heeft om genoeg vermogen over te dragen. Met 50C in het vat komt er dan met geluk 37C uit, waarbij de ingaande temperatuur al rond de 30C ligt vanwege de grote die er voor in serie staat. De grote doet het wat beter, maar alsnog zie je toch nog wel een delta tussen het vat en het tapwater. Voordeel is nog wel dat het volume (10+26L ofzo) in de spiraal zelf zorgt voor een initiële piek, dus ik heb wat tijd om de wp te starten om na te verwarmen (zie vorige post ;) )

Beiden zitten ook aan de ZB en als het water daardoor lekker warm is werkt het allemaal prima. Voor mij is het een hobby om alles uit te proberen dus dit hoort er bij ;)
Thanks! Maakt een hoop duidelijk!
Voordeel is nog wel dat het volume (10+26L ofzo) in de spiraal zelf zorgt voor een initiële piek, dus ik heb wat tijd om de wp te starten om na te verwarmen (zie vorige post ;) )
Begrijp ik hieruit dat je de WP gebruikt als doorstroomverwarmer voor SWW? Dit (of iets dergelijks) wilde ik ook eens aan gaan rekenen of het uitkan -- op basis van jouw grafiek ziet het er goed uit. Zelf zat ik te denken aan kleine boiler (100L) en dan zodra je weet dat je wat langer wil douchen (of in bad gaan) een knop die je indrukt die je WP gelijk op 100% aanzet (je zet bijv de boilertemperatuur 5 graden hoger). Uit jouw grafiek blijkt dat (in elk geval de Samsung) na 5 min op 70% zit, en na 10 min op 100%.

Met 10 lit/min douche (38 graden) onttrek je 10/60*4.2*(38-10) = 19kW aan je boiler. Als je daar 12kW in terug kan proppen via de WP, kan je plotseling 3 keer zo lang douchen. Stel dat je 100L (vergeet ik even dat daar maar 80L effectief in zit) op 50 graden hebt, kan je daar normaal 100*(50-10)/(38-10) = 142 liter @ 38° uithalen, is 14.2 minuten douchen. Als je op de knopt (en gelijk onder de douche springt), trekt ie na minuut 7 nog maar 7kW uit de boiler. Plotseling zal je dan 7 + (7.2 * 2.7) = 26.4 minuten kunnen douchen. Je zou ook nog een 7kW electrische doorstroomverwarmer erachter kunnen hangen, zodat je onbeperkt door kan blijven douchen (laten we zeggen dat de 12kW WP 4kW electriciteit energie nodig heeft, COP=3. Daarnaast doorstroomverwarmer van 7kW. Douche je nog steeds met COP van 19/11=1.7 )

Komt dit beetje overeen met wat jij ook doet?

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb de afgelopen dagen het idee dat de Yutaki af en toe onnodig defrosts doet. Ik ga maar een youless halen zodat ik de kWh meters uit kan lezen, dat zowieso. Wellicht kan iemand zeggen of ondergenoemde waarden "goed" zijn, dit zijn de afgelezen waarden na 15-30 minuten na opstarten:
Gas T (R410A) :57gr
Liquid T 21gr
Evap Gas T 2gr
In Exp Valve open 35%
Out Exp Valve open 67%
Inverter Freq 115% (bijna full pull)
Water Inlet 21gr
Water Outlet 27gr
OutdoorT 7gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reinhrst schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:57:
Bij de Mitsubishi is dat erg afhankelijk van de situatie, van invloed zijn:

Buitentemperatuur (Bij lagere buitentemperaturen worden hogere frequenties vrijgegegeven)
Verschil tussen Ta setpoint, en daadwerkelijke setpoint. Als dit verschil kleiner wordt begint de Mitsu terug te moduleren, maar als hier bijvoorbeeld 10 graden tussen zit dan gaat hij vol gas.

Het patroon wat ik elke run herken is:

Start WP, waterpompen beginnen te lopen voor +- 1 minuut, daarna gaat de buitenunit aan.
Hij draait eerst +- 3 minuten op een wat lagere frequentie, en daarna gaat hij los, en vol vermogen draaien als hierom gevraagd wordt. Hoeveel Hz de frequentie dan draait is afhankelijk van de T-buiten. Als hij in de buurt van setpoint komt begint hij terug te moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
reinhrst schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Naar mijn mening meer inefficiënt dan een vaatje vers.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Laatst online: 10-10 20:40
@Appie Heijn lees jij je Yutaki uit met domotica of gewoon via het display? Mijn Yutaki moet deze zomer gaan draaien maar ik ben nog aan het kijken wat de beste manier is om deze uit te lezen; ik zit nu te denken aan die Hitatchi modbus module te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik lees hem uit via het display. In principe kijk ik er nooit naar. Alleen nu even vanwege het feit dat hij verplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Laatst online: 02-03 19:21
Kogel is door de kerk. In mei gaat hier een Valliant 65/6 lucht/water warmtepomp komen, samen met en een Auer Edel wamtepompboiler van 200L die aangesloten gaat worden op de ventilatie en in serie met de huidige zonneboiler voor het SWW.

Nu nog een vraag, monitoring lijkt me leuk. Voor de kwh met Youless lijkt me nog goed te doen. ( een app en connectie maken vertouw ik mezelf nog wel toe).
Maar dat de flow e.d. Ik zag die Kamstrup voorbijkomen, maar bij M- bus, domoticz e.d dan volg ik het allemaal niet meer. Zag ook nog iets van Procon voorbijkomen, maar geen idee wat dat dan is.
Voordat daar veel geld aan op gaat zou ik graag willen weten van jullie wat voor mij te doen is of dat ik het idee van precieze monitoring moet loslaten gezien mijn gebrek aan kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 10:28

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289

Even een reactie op mezelf: Ik dacht even op basis van deze waarden de live COP te kunnen berekenen, maar helaas zit de flow er niet tussen. :| ;w

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Even een reactie op mezelf: Ik dacht even op basis van deze waarden de live COP te kunnen berekenen, maar helaas zit de flow er niet tussen. :| ;w
Dat zou dan ook de enigste reden nog zijn om een procon te kopen.

Ik miste juist de flow en de frequentie bij de Melcloud module, frequentie is blijkbaar wel uit te lezen.

De enigste interessante waarden die ik uitlees zijn:

Ta
Tr
Flow
Frequentie
Tbuiten
NoobyD schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:54:
Kogel is door de kerk. In mei gaat hier een Valliant 65/6 lucht/water warmtepomp komen, samen met en een Auer Edel wamtepompboiler van 200L die aangesloten gaat worden op de ventilatie en in serie met de huidige zonneboiler voor het SWW.

Nu nog een vraag, monitoring lijkt me leuk. Voor de kwh met Youless lijkt me nog goed te doen. ( een app en connectie maken vertouw ik mezelf nog wel toe).
Maar dat de flow e.d. Ik zag die Kamstrup voorbijkomen, maar bij M- bus, domoticz e.d dan volg ik het allemaal niet meer. Zag ook nog iets van Procon voorbijkomen, maar geen idee wat dat dan is.
Voordat daar veel geld aan op gaat zou ik graag willen weten van jullie wat voor mij te doen is of dat ik het idee van precieze monitoring moet loslaten gezien mijn gebrek aan kennis.
Een Procon werkt alleen maar met een Mitsu WP.

De vraag is hoe kun je een Vaillant WP uitlezen, wat je eigenlijk graag wil zien is:

E-vermogen
T-vermogen (Te bepalen door Ta, Tr, en flow)
Temperaturen
Flow

[ Voor 50% gewijzigd door Grolsch op 24-03-2021 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmertens
Uit interesse: hoe is de keuze gevallen? Iets specifiek aan de Vaillant, prijs, ...?

Ook vraag ik me in het algemeen af wat de redenering achter een warmtepompboiler is. Waar moet die dan staan? Wordt dat niet koud in de winter? Hebben die goede COP?
Shelly maakt ook een zeer betrouwbare meter, de EM3 voor 3 fase, 100EUR en de EM voor 2x dezelfde fase, 50EUR. Gratis cloud opslag of zelf doen met MQTT.
Ik heb hetzelfde probleem, ik zou veel liever zo een flow sensor aan een of andere ESP device hangen, maar ik weet niet hoe betrouwbaar zo'n flow sensor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Ik heb er gisteren nog 1 aangesloten, is wel te doen (niet dat ik denk dat je het zelf gaat doen).
Heeft overigens ook al een redelijk losse kastjes gehalte zoals Nibe en een abracadabra aan stekkertjes intern. als je daar nog wat info uit wil halen wellicht is het te doen maar zo 123 weet ik het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoobyD
Reden Valliant, goede ervaring van de installateur (levert ook andere merken indien gewenst), dus klopt dat we het niet zelf doen. Maar natuurlijk wel meekijken/ helpen, wat ook gewaardeerd wordt :)

Warmtepompboiler, boiler komt op de begaande grond in een inpandig washok. Dus kou geen probleem en die ruimte hebben we toch. Door gebruik te maken van ventilatiewarmte die we anders weggooien goede COP, ook winterdag en kan met hotfill van de zonneboiler omgaan (1 verdieping hoger, recht boven de boiler, maar houten vloer). Dus bij mooi lenteweer of meer zoals vandaag hoeft de boiler nauwelijks wat te doen. En 200L zodat bij herfstweer zonder zon het bad ook nog gevuld kan worden.

De warmtepomp kon nu wat kleiner omdat die geen SWW hoeft aan te maken en kan dan ook iets meer terug moduleren.

Als we meters e.d. erbij willen nemen ze die gelijk mee in de installatie, dus ook dat is verzorgt. Maar het uitlezen en inrichten voor databeheer wil ik zelf kunnen en snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
Shelly ziet er inderdaad ook te doen uit. Nu nog een te doen flow en Ta/Tr temperatuur meter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

reinhrst schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:28:
[...]

Thanks! Maakt een hoop duidelijk!

[...]

Begrijp ik hieruit dat je de WP gebruikt als doorstroomverwarmer voor SWW? Dit (of iets dergelijks) wilde ik ook eens aan gaan rekenen of het uitkan -- op basis van jouw grafiek ziet het er goed uit. Zelf zat ik te denken aan kleine boiler (100L) en dan zodra je weet dat je wat langer wil douchen (of in bad gaan) een knop die je indrukt die je WP gelijk op 100% aanzet (je zet bijv de boilertemperatuur 5 graden hoger). Uit jouw grafiek blijkt dat (in elk geval de Samsung) na 5 min op 70% zit, en na 10 min op 100%.

Met 10 lit/min douche (38 graden) onttrek je 10/60*4.2*(38-10) = 19kW aan je boiler. Als je daar 12kW in terug kan proppen via de WP, kan je plotseling 3 keer zo lang douchen. Stel dat je 100L (vergeet ik even dat daar maar 80L effectief in zit) op 50 graden hebt, kan je daar normaal 100*(50-10)/(38-10) = 142 liter @ 38° uithalen, is 14.2 minuten douchen. Als je op de knopt (en gelijk onder de douche springt), trekt ie na minuut 7 nog maar 7kW uit de boiler. Plotseling zal je dan 7 + (7.2 * 2.7) = 26.4 minuten kunnen douchen. Je zou ook nog een 7kW electrische doorstroomverwarmer erachter kunnen hangen, zodat je onbeperkt door kan blijven douchen (laten we zeggen dat de 12kW WP 4kW electriciteit energie nodig heeft, COP=3. Daarnaast doorstroomverwarmer van 7kW. Douche je nog steeds met COP van 19/11=1.7 )

Komt dit beetje overeen met wat jij ook doet?
Ik heb inderdaad de WP als doorstroomverwarmer erbij. Daarbij is het wel zo dat ik een extra (grote) platenwarmtewisselaar heb die als laatste stap na de 2 boilers staat. Het probleem is namelijk dat zelfs met het hoge vermogen van deze WP dat het "snel" bijvullen van de kleine boiler niet snel genoeg zorgt voor warmer water. Met ongeveer 30 L/m uit de WP duurt het alsnog 5 minuten voordat de kleine boiler een keer doorgespoeld is met 7 graden warmer water. Omdat al die tijd de spiraal nog gedeeltelijk met kouder water zit gaat het alsnog niet snel genoeg. Ik heb het zelfs een keer gezien dat een SWW run die bijna klaar is (en door het starten van warm tapwater blijft lopen) het water maar net warm genoeg kan houden.

Waar het dus op neerkomt is dat zelfs al hou je de boiler op 50 graden en blijf je die warm houden tijdens het tappen zal er (in het geval van de 150L variant) maar met moeite 40 graden uit blijven komen. Voor de 500L variant lijkt de delta tussen boiler en tapwater ongeveer 5 graden (30 in de boiler, 25 uit), dus dat is al de helft. Daarbij is het zo dat beide boilers het water ongeveer de helft van het opwarmen doen: 10-25-40, tenminste als die kleine boiler de 40 zou halen :P Als de WP aan het naverwarmen is heb ik 3 stappen: 10-25-35-43, in dit voorbeeld draaide de WP op dat moment op 9kW en de delta tussen Ta (44) en SWW (43) via de platenwarmtewisselaar is dan maar 1 graad. De WP kan nog warmer/harder, maar daar had hij nog geen zin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoobyD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAuDWl9unH3XiSbgID9FWPGO3Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoGVDTMUxu6d78hp8vBrqUKh.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluitschema gevonden. Weet niet of daar wat mee kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Laatst online: 11-10 13:45
NoobyD schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:08:
[Afbeelding]

Aansluitschema gevonden. Weet niet of daar wat mee kan?
heb zelfs sinds gisteren een Valliant Split VWL 75/5 en ben ook geïnteresseerd. Uiteindelijk werd de installatie al complexer dan voorzien en niet gekozen voor kamstrups enz.
Dit topic geeft wel wat info waarmee je verder kunt maar is nog niet heel goed uitgewerkt.
Vaillant themostaat via eBUS koppelen aan RPi
Als het lukt ben ik ook geïnteresseerd, maar voorlopig iets te druk hiervoor.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Wij hebben in onze nieuwbouwwoning een Itho Daalderop (bodem) warmtepomp (WPU45 I-5G), met een voorraadvat van 200 liter.

Nu vinden we in de badkamer de waterdruk bij het douchen erg zwak, is dat iets wat in de warmtepomp nog geregeld kan worden?
Of moet het zoeken in het leidingwerk, of de aanvoerdruk vanuit de waterleverancier?
De warmtepomp staat op de begane grond, de badkamer op de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
GeleFles schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:39:
Wij hebben in onze nieuwbouwwoning een Itho Daalderop (bodem) warmtepomp (WPU45 I-5G), met een voorraadvat van 200 liter.

Nu vinden we in de badkamer de waterdruk bij het douchen erg zwak, is dat iets wat in de warmtepomp nog geregeld kan worden?
Of moet het zoeken in het leidingwerk, of de aanvoerdruk vanuit de waterleverancier?
Heb je wat meer info? Je stipt al wel de mogelijke oorzaken aan, waarbij de waterdruk niet zozeer het probleem zal zijn. Ik neem aan dat de druk op de andere kranen/koud water wel goed is?

Kijk eens wat voor leidingen ze hebben geplaatst ( diameter / materiaal / kranen / verlopen ) voor warm water vanuit de WP /boiler naar boven, en wat voor een douche heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 07-10 02:25
HammieDuDe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Heb je wat meer info? Je stipt al wel de mogelijke oorzaken aan, waarbij de waterdruk niet zozeer het probleem zal zijn. Ik neem aan dat de druk op de andere kranen/koud water wel goed is?

Kijk eens wat voor leidingen ze hebben geplaatst ( diameter / materiaal / kranen / verlopen ) voor warm water vanuit de WP /boiler naar boven, en wat voor een douche heb je?
De waterdruk kan juist wel een probleem zijn lijkt me? Maar de leidingen spelen daarin qua weerstand natuurlijk ook een rol. Als je de waterdruk in de koudwaterleiding omhoog zou brengen, gaat die van je warm water ook direct omhoog. Gaat ten slotte door je vat heen :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeleFles schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:39:

De waterdruk in je douche / SWW boiler heeft in ieder geval helemaal niets te maken met je warmtepomp en/of binnenunit.

Waterdruk bij het douchen komt weg bij de waterdruk van je waterleverancier, en het leidingwerk / koppelingen in je woning.

Hoogteverschillen geven wel drukverlies.
Hoe werkt waterdruk thuis?

Elke meter aan hoogte die moet worden overwonnen zorgt voor een daling van de waterdruk met 0.1 bar.

Zo daalt de waterdruk dus door het hoogteverschil:

Begane grond: 2,4 bar
Eerste verdieping: 2,1 bar
Tweede verdieping: 1,8 bar
Derde verdieping: 1,5 bar
Vierde verdieping: 1,2 bar
Wanneer de waterdruk te laag is, komt er simpelweg (te) weinig water uit de kraan. Controleer eerst of het aan de kra(a)n(en) ligt:

Schroef de kop eraf en controleer het zeefje. Wanneer alle kranen te weinig druk lijken te hebben controleer dan eerst of de hoofdkraan helemaal opengedraaid is.

Nog steeds geen waterdruk? Dan kan een hydrofoor uitkomst bieden.
bron https://www.aquacombi.nl/...%20grond%3A%202%2C4%20bar

[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 25-03-2021 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Aftellen: grote verbouwing waarvan op 19 juli de complete WP op de planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:22:
Aftellen: grote verbouwing waarvan op 19 juli de complete WP op de planning staat.
En wat word je setup ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:18

DJT

Grolsch schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:17:
[...]

De waterdruk in je douche / SWW boiler heeft in ieder geval helemaal niets te maken met je warmtepomp en/of binnenunit.

Waterdruk bij het douchen komt weg bij de waterdruk van je waterleverancier, en het leidingwerk / koppelingen in je woning.

[...]
In principe ben ik het met je eens dat waterdruk niets met je SWW boiler te maken heeft.

Toch merk ik wel dat het warme water bij een net opgeladen boiler méér druk heeft dan wanneer hij 'leeg' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 09:27

thido

Tilburg

Plannen om de keuken te gaan verbouwen. Er komt naast een nieuwe keuken dan ook een nieuwe vloer.
Het plan is hier vvw in te laten frezen. De keuken is ca. 20m2, het deel waar de vvw inkomt is ca. 14.5m2.
Nu hoef ik de keuken niet echt te verwarmen maar het is wel fijn als de kou van de tegelvloer is.
Dat wordt waarschijnlijk een leiding trekken naar de verdeler. Maar toch ben ik nieuwsgierig of ik de bestaande leiding van een radiator daarvoor zou kunnen gebruiken. Deze is slechts 14mm.
Adviezen of ervaringen?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Pagina: 1 ... 87 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.