Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 128 Laatste
Acties:
  • 723.004 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HammieDuDe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:23:
Ik was vandaag druk aan het klussen in mijn nieuwe huis toen de installateur bij mijn buren kwam omdat de Ecodan daar al een hele poos niet lekker draait, wat blijkt, compressor lek ( niet te spreken over de 4 keer dat de installateur al R410a heeft bijgevuld ),….
Au! Voor een kilootje R410a klimaatdruk kan je al 1000m3 gas verbranden :(.

@Domosapiens hier nog iemand die het op de shortlist heeft, ook vanwege het gas wat erin zit! Heel fijn overzicht wat je gemaakt hebt!

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26

icecreamfarmer

en het is

Naalroc schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:35:
Ik neem aan dat je dat doorspoelen rechtstreeks op de slangen hebt gedaan; daarmee heb je dus niet de toevoer en retour accessoires getest, dus daar zal het probleem zitten, en/of in een onvolledige doorboring van de verbinding met de verdeler zelf.
Kan dus in de afsluit ventiel(en) zitten of in de flowcheck valve als je die hebt; kan blijven plakken inwendig.
Kijk eerst eens naar het ventiel onder de stelmotor, en zie of het pinnetje daaronder wel omhoog komt (=open)
Moet dat vragen aan de CV monteur hoe hij dat gedaan heeft.

Retour ventiel (blauwe knop) staat helemaal open en pinnetje is goed beweegbaar.

Hoe check ik de flowcheck valve. Moet ik de unit dan uitelkaar schroeven? Het betreft een henco 7 groepsverdeler. Waarvan 6 groepen gewoon werken maar de meest linkse niet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1608730

Domosapiens schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:47:
[...]

Ben zelf ook nog op zoek naar ervaringen ...

Mijn dochter & schoonzoon hebben plannen voor een nieuwbouwhuis, dus BENG 2021 normen.

Een eerste offerte bevat de Nibe, type SPLIT AMS 10-8 i.c.m. Nibe BA-SVM.
Dat leek mij een zeer onverstandig idee (lawaai, oude meuk, gas verboden per 2025)

Dus help ik ze, met zoeken naar een beter geschikte LW pomp met SWW.
De capaciteit keuze hangt af van de warmte-verlies-berekening,die nog gemaakt moet worden.

Globale indruk
+ Vaillant voldoet aan de strengere, eerder ingevoerde, Duitse geluidsnormen.
+ Hogere SWW temperaturen zonder electrisch element
+ All-in onderhoud & service contract voor 10 jaar mogelijk
+ daardoor geen reserve delen prijs of verkrijgbaarheid risico
- rare lage capaciteit opgave rondom de 2C (defrosts)
Het weergegeven getal voor het vermogen bij A2/W35 is het vermogen waarbij de COP het beste is (4,1). Het maximaal continue vermogen is 10,4 kW maar natuurlijk met een minder mooi COP getal.

Misschien heb je wat aan dit bestandje, waar ook onderstaande vermogensgrafiek in staat; https://www.vaillant.nl/p...102020-online-1930946.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIr5AgdidGyJsjPcA8vKoFUipTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VdbgFgBHOKOtvLe1XBUnw5y8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 21:32
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:09:
[...]

Retour ventiel (blauwe knop) staat helemaal open en pinnetje is goed beweegbaar.

Hoe check ik de flowcheck valve. Moet ik de unit dan uitelkaar schroeven? Het betreft een henco 7 groepsverdeler. Waarvan 6 groepen gewoon werken maar de meest linkse niet.
Een foto van de gehele verdeler helpt wel, denk ik.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:09:
[...]

Heb je ook flowmeters op je henco verdeler :?

Hier kun je namelijk ook de flow mee knijpen, dan moet je die rode veiligehieidsring eraf halen, en aan die moer draaien, zo verhoog je de flow.

Tenminste, bij mijn Henco verdelers. Ik zal eens kijken of ik plaatjes kan vinden.

edit, zie onderstaande post, daar is het uitgelegd met plaatjes:

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 28-04-2021 10:06 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Naalroc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:03:
[...]

Een foto van de gehele verdeler helpt wel, denk ik.
Dit is hem. Maar wij hebben hem andersom gemonteerd (inlaat zit rechts).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
HammieDuDe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:23:
Ik was vandaag druk aan het klussen in mijn nieuwe huis toen de installateur bij mijn buren kwam omdat de Ecodan daar al een hele poos niet lekker draait, wat blijkt, compressor lek ( niet te spreken over de 4 keer dat de installateur al R410a heeft bijgevuld ),….

Het voordeel van ze is dat het onder garantie valt en als het goed is Alklima deze week de compressor nog komt vervangen…

Iemand dit al eens eerder gehoord bij de Ecodan ( het is een SW75YAA )?

Ik begin hem natuurlijk nu te knijpen gezien ik mijn unit vorige week heb mogen verwelkomen vanuit Spanje, maar Alklima gaat hier natuurlijk geen garantie op verlenen ;-) ( ja i know, ik heb het risisco aanvaard door hem uit Spanje te halen )
1x meegemaakt, maar dat was een zelf gekocht systeem dus de klant heeft dat door de leverancier laten oplossen (buitenunit vervangen), bovenop de compressor was er eea afgeblazen.
Maar massaal 75yaa's die stuk gaan dat niet en ik heb er toch best een aantal weggezet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Grolsch schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:05:
[...]

Heb je ook flowmeters op je henco verdeler :?

Hier kun je namelijk ook de flow mee knijpen, dan moet je die rode veiligehieidsring eraf halen, en aan die moer draaien, zo verhoog je de flow.

Tenminste, bij mijn Henco verdelers. Ik zal eens kijken of ik plaatjes kan vinden.

edit, zie onderstaande post, daar is het uitgelegd met plaatjes:

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Yep die draai ik helemaal open maar hij komt gewoon niet verder. Of ik nu links draai of rechts draai, er lijkt geen verschil te zijn. Bij de andere zakt dan idd het rode dingetje in de flowmeter.
Er lijkt dus verminderde flow te zijn.
Vloer wordt overigens wel warm maar een heel stuk langzamer dan de rest van het systeem.
Maar met gewoon de tuinslang erop spoelt hij wel goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Kird03 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:27:
@Domosapiens Ik heb de VAILLANT aroTHERM split versie VWL 75/5 (6KW) + unistor boiler/binnenunit recent laten installeren door @koevlaas2. Tot nu toe zeer tevreden, lekker stil.
Toe nu toe is de 6KW wat ruim bemeten voor mijn premie A woning uit 1967 van 125m2 (na-geïsoleerd) maar pomp is ook pas aangesloten eind maart (na de meest kou dus)

-SWW op 55 zonder elektrisch element in 60 minuten klaar
-Legionella run (60°C) in principe ook haalbaar zonder element (heb 1x een verbruik van 1 KWh gezien in de app)

Heb ook de Monoblock versie overwogen, maar de vermogens dip bij A2 gaf kleine angst en daarnaast vanwege praktische zaken bij de installatie (veel isolatie en grote leidingen waren nodig ivm specifieke situatie bij mij) gekozen voor de split versie.
SPlit of monoblock zijn verder bijna gelijkwaardig (qua design en geluid)

Volledige BOM:
https://docs.google.com/s...-cV4JEWo/edit?usp=sharing
@Kird03 Dank voor je reactie.
Ik begrijp dat de split VWL 75/5 (versie 5!) nog R410 gas heeft.
De mono VWL 75/6 (versie6!) heeft R290 (=propaan)
Ik zie nergens R290 toegepast in split units vanwege ontploffing/brandgevaar ???

Voordeel van R290 is, dat het wat makkelijker voor radiator woningen bruikbaar is (wat hogere CV temperaturen, zeg 45C). Voor een volledig vloerverwarming huis minder relevant.

Meer sprekend is het voordeel van R290 dat het legionella veilige hogere SWW temperaturen kan maken en meer boiler capaciteit geeft.

Nadeel van andere gassen dan R410, R290 en R32 hebben minder vermogen rond A2 ??
Voor R32 lees het LG forum: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2017448/0

R410 mag vanaf 2025 niet meer in nieuwe LW pompen toegepast worden.
Daarom vind ik voor een nieuwbouwhuis, te bouwen in 2021/2022 een R410 WP minder geschikt.

Dank voor je inzichtelijke BOM, klasse!

[ Voor 4% gewijzigd door Domosapiens op 28-04-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:46:
[...]

Dit is hem. Maar wij hebben hem andersom gemonteerd (inlaat zit rechts).
je onderschrift is buitengewoon toepasselijk, want ik zie geen foto....... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Naalroc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:20:
[...]

je onderschrift is buitengewoon toepasselijk, want ik zie geen foto....... :?
Apart, ik had een link geplaatst.
https://www.sanispecials....ietmeting-UFH0605MDK0703L

Deze is het. Foto van daadwerkelijke opstelling heb ik momenteel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Anoniem: 1608730 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:23:
[...]

Het weergegeven getal voor het vermogen bij A2/W35 is het vermogen waarbij de COP het beste is (4,1). Het maximaal continue vermogen is 10,4 kW maar natuurlijk met een minder mooi COP getal.

Misschien heb je wat aan dit bestandje, waar ook onderstaande vermogensgrafiek in staat; https://www.vaillant.nl/p...102020-online-1930946.pdf

[Afbeelding]
Bedankt @Anoniem: 1608730
Die gedachte van optimale COP, daar wil ik wel in meegaan.
Maar 10,4kW ?? Dat is vast zonder defrosts (dry bulb conditie)
En waarom is er geen overeenstemming tussen de grafiek (pag 4) en de tabel (pag 28) in jouw ref document ?

Die grafiek is eerder ook ter sprake gekomen:
https://gathering.tweaker...message/66328054#66328054 plus enkel posts daarna.

De tabel in die post geeft mij de verwarring: wat is het definitie verschil tussen "Vermogen" bij A2 en "Nominaal vermogen" bij A7 en A-7

Of gaat het om het "netto" vermogen, wat er overblijft na de tijd&energie die nodig is voor defrost?

Hieronder de grafiek en tabel met highlight uit vorige post.
Okk hier: Waarom geen overeenkomst tussen grafiek en tabel ??

De pag 4 grafiek van VWL 75/6 in dit document https://www.vaillant.nl/p...102020-online-1930946.pdf is wel erg stylistisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuvE-I1HjkGAkoOlfEcPxphCU_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMTEFcGoStaE7LRTvCEUJlSk.jpg?f=user_large
.
In de Vaillant catalogus 2021 https://www.vaillant.nl/p...s-2021-online-1973400.pdf heb ik de navolgende tabel gevonden:
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-iRQtzHruYcRmHwyIg779kEzbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SWg088TKzmZ3otZ9R036DHCR.jpg?f=user_large
.
Het probleem heb ik met de terminologie.
Vermogensbereik klinkt mij als minimaal tot maximal (bestuurbare) afgegeven vermogen.

Wat is dan "Nominaal vermogen verwarming".
.... Nominaal = nuttig bruikbare energie ?

Bij A-7 spreken ze over een "Nominaal vermogen verwarming"
Bij A2 over "Vermogen verwarming"
Bij A7 weer over "Nominaal vermogen verwarming".
Waarom wordt het woord "Nominaal" weggelaten bij A2?

Bij A2 zit een enorme "zonder Nominaal dip", meer dan 50% !
In jouw redenering ... alleen een COP dip ?

In het LG forum https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2017448/0 zijn ook een aantal voorbeelden beschreven van (te) beperkte vermogens tijdens defrost, die later, min of meer, te lezen waren in de specificatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:50:
Apart, ik had een link geplaatst.
https://www.sanispecials....ietmeting-UFH0605MDK0703L

Deze is het. Foto van daadwerkelijke opstelling heb ik momenteel niet.
Dan kan het alleen maar zitten in de blauwe afsluiter: de knop kan er af, en dan zit daar een dun pennetje, dan je met de achterkant van een schroevendraaier of zo, ca 2-3 mm moet kunnen indrukken; in ingedrukte stand is de klep dan dicht, maar hij moet dus in de bovenste stand staan om door te laten.
Kan ook in een 'plakkende flowmeter zitten, en daar aan kan je zelf weinig doe, want dan moet het systeem drukloos gemaakt worden, en die flowmeter verwijderd/geïnspecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Naalroc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:18:
[...]

Dan kan het alleen maar zitten in de blauwe afsluiter: de knop kan er af, en dan zit daar een dun pennetje, dan je met de achterkant van een schroevendraaier of zo, ca 2-3 mm moet kunnen indrukken; in ingedrukte stand is de klep dan dicht, maar hij moet dus in de bovenste stand staan om door te laten.
Kan ook in een 'plakkende flowmeter zitten, en daar aan kan je zelf weinig doe, want dan moet het systeem drukloos gemaakt worden, en die flowmeter verwijderd/geïnspecteerd.
Dat eerste is gecontroleerd en werkt.
Is dat laatste door ons zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07 21:22
Naalroc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:18:
[...]

Een hangende flowmeter komt bij nieuwe verdelers wel eens voor ja. Dan kan een zacht tikje wel eens net genoeg zijn om deze los te krijgen. Wat ik destijds gedaan heb is de overige groepen dicht zetten, dat alle pomp druk op de hangende flowmeter stond. En dan met een schroevendraaier een voorzichtige tik bovenop de flowbuis. Hier na sprong deze meteen los, en sindsdien er geen problemen mee gehad.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

format5 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:24:
[...]

Een hangende flowmeter komt bij nieuwe verdelers wel eens voor ja. Dan kan een zacht tikje wel eens net genoeg zijn om deze los te krijgen. Wat ik destijds gedaan heb is de overige groepen dicht zetten, dat alle pomp druk op de hangende flowmeter stond. En dan met een schroevendraaier een voorzichtige tik bovenop de flowbuis. Hier na sprong deze meteen los, en sindsdien er geen problemen mee gehad.
Ook gedaan maar gaf ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:26:
[...]

Ook gedaan maar gaf ook geen verschil.
Dan zou ik toch adviseren de installateur het op laten lossen als er nog garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

format5 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:45:
[...]

Dan zou ik toch adviseren de installateur het op laten lossen als er nog garantie op zit.
Dat is een vriend van ons en die heeft het voor niets aangelegd.
Maar die staat eigenlijk ook voor een raadsel. Dus wij denken dat de verdeler kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee verdeler is niet kapot, tenzij er een ontbrekende doorvoer is (niet goed doorgeboord), en dat kan je zelf controleren als de verdeler toe-afvoer afsluiters dicht zijn; moet je trouwens ook doen om de klep en de flowvalve te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:08:
[...]

Dat is een vriend van ons en die heeft het voor niets aangelegd.
Maar die staat eigenlijk ook voor een raadsel. Dus wij denken dat de verdeler kapot is.
In dat geval zou ik "simpel" de flowmeter een keertje los halen en testen of die vriend van jullie het een keer laten doen.

Als je de op de aanvoer en retour een kraan hebt zitten gaat dat redelijk makkelijk.
Beide kranen dicht, via het aftap punt op de verdeler de druk er af laten.

Vervolgens komt er nog een klein beetje water uit als je de flow meter los haalt, maar niks wat een handdoek niet op kan vangen.

Dan kan je het buisje van de flowmeter los schroeven of de gehele flowmeter er af halen.

Maar zoals al eerder gezegd was is de klep onder de blauwe dop eerst controleren wel de makkelijkste stap.
Je zegt al gecontroleerd te hebben als de dop er af is of je dan het pinnetje in kan drukken. Heb je ook al gekeken als je er een andere dop af hebt of beide pinnetjes dan even ver uit steken?

En nog een andere vraag, je zegt dat het de meest links is, is dat de eerste of de laatste (afhankelijk van links of rechts gemonteerde leidingen)? Indien de laatste, geven de meters wel correcte waarden aan en werkt het ontluchtings ventiel naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

format5 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:43:
[...]

In dat geval zou ik "simpel" de flowmeter een keertje los halen en testen of die vriend van jullie het een keer laten doen.

Als je de op de aanvoer en retour een kraan hebt zitten gaat dat redelijk makkelijk.
Beide kranen dicht, via het aftap punt op de verdeler de druk er af laten.

Vervolgens komt er nog een klein beetje water uit als je de flow meter los haalt, maar niks wat een handdoek niet op kan vangen.

Dan kan je het buisje van de flowmeter los schroeven of de gehele flowmeter er af halen.

Maar zoals al eerder gezegd was is de klep onder de blauwe dop eerst controleren wel de makkelijkste stap.
Je zegt al gecontroleerd te hebben als de dop er af is of je dan het pinnetje in kan drukken. Heb je ook al gekeken als je er een andere dop af hebt of beide pinnetjes dan even ver uit steken?

En nog een andere vraag, je zegt dat het de meest links is, is dat de eerste of de laatste (afhankelijk van links of rechts gemonteerde leidingen)? Indien de laatste, geven de meters wel correcte waarden aan en werkt het ontluchtings ventiel naar behoren?
Het is de laatste.
Lucht hebben we er gisteren nog een keer afgehaald maar dat was niet veel.

Die flowmeter is er gewoon met een steek sleutel af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:48:
[...]

Het is de laatste.

De opmerking was niet zo zeer of er wel of geen lucht in zit, maar meer of er geen blokkade in de verdeler zelf zit.
Van Henco weet ik het zo niet, maar de merken die ik wel ken kan je ze of met de hand, of met een steeksleutel (of lange dop en ratel) los halen.
Mogelijk dat iemand hier ervaring heeft met Henco en het kan bevestigen/ontkennen.

[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 28-04-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:48:
[...]

Het is de laatste.

Als je alle andere groepen dicht draait gaat dan de flow wel omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Grolsch schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:52:
[...]

Als je alle andere groepen dicht draait gaat dan de flow wel omhoog?
Nee, 0 verandering.
Ik kan hem wel verder verminderen door de flow met dat rode ding dicht te draaien.

Het valt mij trouwens nu op dat de flow niet verminderd als ik het pinnetje onder de blauwe knop naar beneden druk. Bij alle andere groepen zie je dat ding dan meteen verspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:57:
[...]

Nee, 0 verandering.
Ik kan hem wel verder verminderen door de flow met dat rode ding dicht te draaien.

Het valt mij trouwens nu op dat de flow niet verminderd als ik het pinnetje onder de blauwe knop naar beneden druk. Bij alle andere groepen zie je dat ding dan meteen verspringen.
Komt het pinnetje van die groep wel net zo ver om hoog als de andere als de blauwe knop er af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:57:
[...]

Nee, 0 verandering.

Ik zou dan inderdaad ff hoofdafsluiters van je verdeler dicht doen, druk eraf, en dan eens 1 en ander demonteren. Er moet ergens iets niet goed zitten. Dat kan zowel bij de blauw knop, als bij de debietregelaar (flowmeter) zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Grolsch schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:18:
[...]

Ik zou dan inderdaad ff hoofdafsluiters van je verdeler dicht doen, druk eraf, en dan eens 1 en ander demonteren. Er moet ergens iets niet goed zitten. Dat kan zowel bij de blauw knop, als bij de debietregelaar (flowmeter) zitten.
Gaat de CV monteur nu ook doen. Het moet in de verdeler zitten. Maar we gaan hem er vanaf schroeven.

Pinnetje bij de blauwe knop komt net zo hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-04-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:22:
[...]

Gaat de CV monteur nu ook doen. Het moet in de verdeler zitten. Maar we gaan hem er vanaf schroeven.

Pinnetje bij de blauwe knop komt net zo hoog.
Ik ben benieuwd, we horen hier graag wat er aan de hand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
icecreamfarmer schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:27:
Iemand enig idee waarom 1 groep van de vloerverwarming het niet zou kunnen doen?
Alles werkt maar de flow op die ene groep blijft zeer beperkt (0,2 l/m). Zelfs met alle andere groepen dicht en vol pompvermogen op die ene groep stroomt het niet sneller.

Ventielen al vol open gedraaid en die groep met leidingwater helemaal doorgespoeld en dat ging goed.
Met de infrarood camera zie ik ook dat de vloer daar kouder is en het is een volledig nieuw systeem.

Kan de verdeler intern voor 1 groep kapot zijn?
Draai de debietmeter eens een halve slag, henco debietmeters luisteren heel nauw qua afstelling.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 11:46
koevlaas2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:47:
[...]

1x meegemaakt, maar dat was een zelf gekocht systeem dus de klant heeft dat door de leverancier laten oplossen (buitenunit vervangen), bovenop de compressor was er eea afgeblazen.
Maar massaal 75yaa's die stuk gaan dat niet en ik heb er toch best een aantal weggezet.
Idem was ook bij deze aan de hand, lek aan de bovenkant van de compressor,.. blijkbaar wel “een dingetje”

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

koevlaas2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:55:
[...]

Draai de debietmeter eens een halve slag, henco debietmeters luisteren heel nauw qua afstelling.
Ook al gedaan. Bij de overige groepen zie je hem idd terugspringen als je te ver draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
Domosapiens schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:01:
[...]

@Kird03 Dank voor je reactie.
Ik begrijp dat de split VWL 75/5 (versie 5!) nog R410 gas heeft.
De mono VWL 75/6 (versie6!) heeft R290 (=propaan)
Ik zie nergens R290 toegepast in split units vanwege ontploffing/brandgevaar ???

Voordeel van R290 is, dat het wat makkelijker voor radiator woningen bruikbaar is (wat hogere CV temperaturen, zeg 45C). Voor een volledig vloerverwarming huis minder relevant.

Meer sprekend is het voordeel van R290 dat het legionella veilige hogere SWW temperaturen kan maken en meer boiler capaciteit geeft.

Nadeel van andere gassen dan R410, R290 en R32 hebben minder vermogen rond A2 ??
Voor R32 lees het LG forum: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2017448/0

R410 mag vanaf 2025 niet meer in nieuwe LW pompen toegepast worden.
Daarom vind ik voor een nieuwbouwhuis, te bouwen in 2021/2022 een R410 WP minder geschikt.

Dank voor je inzichtelijke BOM, klasse!
Interessant - onze installateur kwam eerst met een Stiebel als voorstel - zit/zat zelf meer aan een Mitsubishi te denken. Helemaal geen weet vann gebruik R410 VS R32 etc.

Zal inlezen - weet niet in hoeverre dit een factor moet zijn in de keuze nu voor een WP.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
icecreamfarmer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:06:
[...]

Ook al gedaan. Bij de overige groepen zie je hem idd terugspringen als je te ver draait.
Maar je kan de groep dus wel goed doorspoelen, enkel inactie laat deze het afweten ? Wellicht zit er een knik oid in.
Ben je instaat 2 groepen op de verdeler te wisselen daarmee kan je uitsluiten of de verdeler de oorzaak is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

koevlaas2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:15:
[...]

Maar je kan de groep dus wel goed doorspoelen, enkel inactie laat deze het afweten ? Wellicht zit er een knik oid in.
Ben je instaat 2 groepen op de verdeler te wisselen daarmee kan je uitsluiten of de verdeler de oorzaak is ?
Met leidingwater spoelt hij goed door.
En ik kan hem dichtzetten door het aanvoer ventiel dicht te draaien maar verder open dan 0,3 l/m gaat hij niet. Kan hem overigens niet dichtzetten wanneer ik de retour dichtdraait. Daar reageert hij niet op.
Gaan hem binnenkort van de muur afschroeven om het te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
icecreamfarmer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:19:
[...]

Met leidingwater spoelt hij goed door.
En ik kan hem dichtzetten door het aanvoer ventiel dicht te draaien maar verder open dan 0,3 l/m gaat hij niet. Kan hem overigens niet dichtzetten wanneer ik de retour dichtdraait. Daar reageert hij niet op.
Gaan hem binnenkort van de muur afschroeven om het te bekijken.
In plaats van alles los te halen is de opmerking van @koevlaas2 ook een goede.
Dat is relatief weinig werk, en daar mee weet je meteen of de flowmeter/afsluiter of de leiding zelf het probleem is. Daar kan je denk ik beter je aandacht op zetten dan alles los halen en vervolgens nog weinig kunnen zien/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

format5 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:08:
[...]

In plaats van alles los te halen is de opmerking van @koevlaas2 ook een goede.
Dat is relatief weinig werk, en daar mee weet je meteen of de flowmeter/afsluiter of de leiding zelf het probleem is. Daar kan je denk ik beter je aandacht op zetten dan alles los halen en vervolgens nog weinig kunnen zien/testen.
Het is maar de vraag of de leidingen lang genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:49
Murkmans schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:40:
Hebben jullie wellicht tips voor het volgende. Wij draaien WAR en wat we nu merken is dat elke ochtend rond 5 a 6 uur de warmtepomp aanslaat omdat de temperatuur onder de 20 graden gedaald is. Echter een uurtje later schijnt nu al een paar ochtenden de zon volle bak naar binnen rond 7/8uur en warmt het op tot 23 graden.

Beetje zonde dus om de warmtepomp begin ochtend aan te hebben staan dus. Iemand tips om deze "weersvoorspellingen" mee te nemen in de aansturing?

Gaat in dit geval om een ducobox eco, maar zal voor elke wp gelden denk ik.
om even hier op terug te komen, Ik heb het nu als volgt aangemaakt in domoticz (blockly), maar zal ook wel in Home assistant etc. kunnen vermoed ik. nodig heb je de plugin buienradar en een weerstation in de buurt:

IF 15 minuten na zonsopgang (dmv dummyswitch)
EN temperatuur woonkamer >19
EN zonnekracht > 50 watt
EN regen komende uur = OFF
EN weer (weather discription) = onbewolkt of zeer licht bewolkt.

Do groep warmtepomp UIT

En vervolgens elke 30 minuten na zonsopgang checken of temperatuur
na 30 min zonsopgang >19,5 graden, anders WP aan.
na 60 min zonsopgang >20 graden, anders WP aan.
na 90 min zonsopgang >20,5 graden, anders WP aan.
na 120 min zonsopgang >21 graden, anders WP aan.
na 180 min zonsopgang EN WP= uit, dan WP aan.

Pas 1x getest helaas vanwege slecht weer nu, maar lijkt te werken.

blockly
<xml xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"><block type="domoticzcontrols_ifelseif" id="H:PK_xGLE*8@mHh.a8Hj" x="166" y="-101"><value name="IF0"><block type="logic_operation" id="bJtrhH:_*e9W`s/BS%AZ"><field name="OP">AND</field><value name="A"><block type="switchvariablesAF" id="i#cw){,4GgCp7!o-m4s-"><field name="Switch">139</field></block></value><value name="B"><block type="logic_operation" id="N~4Ug7vn[eAzjCAsVF7F"><field name="OP">AND</field><value name="A"><block type="logic_compare" id="Pb@TcN^Jd!w5qzz/Lif|"><field name="OP">GTE</field><value name="A"><block type="temperaturevariables" id="H?D?NIQqv8PnMlE.jNt7"><field name="Temperature">182</field></block></value><value name="B"><block type="math_number" id=",HKb[M-D0XV7wU+BKImU"><field name="NUM">19</field></block></value></block></value><value name="B"><block type="logic_operation" id="tA,JFvnXM(]Ik0zObfAW"><field name="OP">AND</field><value name="A"><block type="logic_operation" id="A9Dj@ifEOWk#hAQFnLNC"><field name="OP">OR</field><value name="A"><block type="logic_compare" id="@Zd@;(A_Bm3(YTuzTRQ="><field name="OP">EQ</field><value name="A"><block type="textvariables" id="G*,iO-|~W3/hK{_f!%6n"><field name="Text">86</field></block></value><value name="B"><block type="text" id="s6iz/-?gva_2.|=dZZ1t"><field name="TEXT">onbewolkt</field></block></value></block></value><value name="B"><block type="logic_compare" id="8z)Tx=zOU75vanA#B:ZJ"><field name="OP">EQ</field><value name="A"><block type="textvariables" id="ju8pWh(Q{Es[]~Ah_U^s"><field name="Text">86</field></block></value><value name="B"><block type="text" id="x.HJ|+sXLf44L+?gJalW"><field name="TEXT">zeer lichte bewolking </field></block></value></block></value></block></value><value name="B"><block type="logic_operation" id="CfsE@jQ#zu$`3u_rTPW3"><field name="OP">AND</field><value name="A"><block type="logic_compare" id="=9oDE-?R^xLYeXbN;5|E"><field name="OP">EQ</field><value name="A"><block type="utilityvariablesMR" id="!0p8}Z.:OgacZ?9R%V|Q"><field name="Utility">76</field></block></value><value name="B"><block type="logic_states" id="Qun$HuFcJw@dBD/Abtd8"><field name="State">Off</field></block></value></block></value><value name="B"><block type="logic_compare" id="ORY1DXj`2=yn1d.BZ6dZ"><field name="OP">GTE</field><value name="A"><block type="utilityvariablesSZ" id="=Oz0meZ_OvxwZO=-@Jrv"><field name="Utility">67</field></block></value><value name="B"><block type="math_number" id="fOF2bbmAmgQ6U7:IGOUh"><field name="NUM">50</field></block></value></block></value></block></value></block></value></block></value></block></value><statement name="DO0"><block type="logic_set" id="q4HjAqtd/Nd{4k@|5B32"><value name="A"><block type="switchvariablesSZ" id="kaQc!f$GSS$W{C}L(G`Q"><field name="Switch">137</field></block></value><value name="B"><block type="logic_states" id="}OO@O85bWVFj}M3nt)/7"><field name="State">Group Off</field></block></value></block></statement></block></xml>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 20:46
Murkmans schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:33:
[...]

om even hier op terug te komen, Ik heb het nu als volgt aangemaakt in domoticz (blockly), maar zal ook wel in Home assistant etc. kunnen vermoed ik. nodig heb je de plugin buienradar en een weerstation in de buurt:

IF 15 minuten na zonsopgang (dmv dummyswitch)
EN temperatuur woonkamer >19
EN zonnekracht > 50 watt
EN regen komende uur = OFF
EN weer (weather discription) = onbewolkt of zeer licht bewolkt.

Do groep warmtepomp UIT

En vervolgens elke 30 minuten na zonsopgang checken of temperatuur
na 30 min zonsopgang >19,5 graden, anders WP aan.
na 60 min zonsopgang >20 graden, anders WP aan.
na 90 min zonsopgang >20,5 graden, anders WP aan.
na 120 min zonsopgang >21 graden, anders WP aan.
na 180 min zonsopgang EN WP= uit, dan WP aan.

Pas 1x getest helaas vanwege slecht weer nu, maar lijkt te werken.

blockly

[...]
Ik heb hier ook wel eens aan gedacht maar ik denk niet dat dit goed gaat werken. Voor nu heb ik een simpele thermsostaat switch gemaakt in domoticz waarmee ik de thermostaat functie aan en uit kan zetten. In dit soort tussen seizoenen zet ik de thermostaat dus uit en wanneer het te koud wordt weer aan.

De temperaturen die acceptabel zijn verschillen namelijk ook: Vandaag is het met 19.7 binnen prima uit te houden maar in de winter is dat te koud. Dat proberen te automatiseren zie ik niet zitten.

Ben wel benieuwd wat jouw ervaringen zijn na een poosje.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-07 14:01

Piper

No guts, no glory

Ik heb de filtertjid waarmee 'ie rekent voor de buitentemperatuur opgeschroefd naar 24u, zodat die koude dipjes van 0-2 graden 's ochtends om 5-6u minder invloed hebben en ik heb de nachtverlaging wat groter gemaakt zodat 'ie wat minder snel aanslaat, is inderdaad redelijk overbodig 99 van de 100 keer. Lijkt te helpen so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

He Hi....

Ik zag dit.:
https://www.telegraaf.nl/...=email&utm_campaign=email

Iemand mss al eens een vergelijk gemaakt qua joules/wp als daar iets mee mogelijk is?

Al dit waar is zijn er dus wijken waar je beter een WP kunt aanschaffen, en je vastrecht van je stadsverwaring door blijft betalen..#followthemoney

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 19:47
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:31:
He Hi....

Ik zag dit.:
https://www.telegraaf.nl/...=email&utm_campaign=email

Iemand mss al eens een vergelijk gemaakt qua joules/wp als daar iets mee mogelijk is?

Al dit waar is zijn er dus wijken waar je beter een WP kunt aanschaffen, en je vastrecht van je stadsverwaring door blijft betalen..#followthemoney
"1 gigajoule is de energie die gewonnen kan worden uit ongeveer 30 kubieke meter aardgas of 278 kWh"

278 / 4 (COP) = 69.5 kwh electrisch = ca. 14-15 Eur tegenover 38.04 Eur

Zoiets bedoel je?

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 19:30
BertusB404 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:37:
[...]

"1 gigajoule is de energie die gewonnen kan worden uit ongeveer 30 kubieke meter aardgas of 278 kWh"

278 / 4 (COP) = 69.5 kwh electrisch = ca. 14-15 Eur tegenover 38.04 Eur

Zoiets bedoel je?
Het is een begin, maar om de vergelijking vollediger te maken moet het meer zoiets zijn:

standaard jaarverbruik thermische energie: 35 GJ ±= 10.000 kWh thermisch
COP van 4 --> 2.500 kWh elektriciteit voor nodig
2.500 * 0,21 = 525 euro per jaar variabele kosten

aanschaf en vervanging warmtepomp: 5000 euro
uitgaan van levensduur van 15 jaar is dat 333 euro/jaar

50 tot 100 euro onderhoud per jaar

Totale kosten
----------------------+
958 EUR / jaar

958 / 35 --> 27 EUR/GJ

edit: aanvulling om ook een vergelijkbare situatie met gasketel uit te rekenen

variabele kosten: 1.100 m3/jaar * 0,70 = 770 euro/jaar
aanschaf + vervanging cv-ketel: 2000 eur
levensduur 15 jaar --> 133 eur/jaar
vastrecht aardgas --> 200 euro/jaar
100 euro onderhoud per jaar

totaal
-------------+
1.203 EUr/jaar

1.203 / 35 = 34 EUR/GJ

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 30-04-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Fr33z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:03:
[...]

Het is een begin, maar om de vergelijking vollediger te maken moet het meer zoiets zijn:

aanschaf en vervanging warmtepomp: 5000 euro
uitgaan van levensduur van 15 jaar is dat 333 euro/jaar

50 tot 100 euro onderhoud per jaar

Totale kosten
----------------------+
958 EUR / jaar

958 / 35 --> 27 EUR/GJ

edit: aanvulling om ook een vergelijkbare situatie met gasketel uit te rekenen

variabele kosten: 1.100 m3/jaar * 0,70 = 770 euro/jaar
aanschaf + vervanging cv-ketel: 2000 eur
levensduur 15 jaar --> 133 eur/jaar
vastrecht aardgas --> 200 euro/jaar
100 euro onderhoud per jaar

totaal
-------------+
1.203 EUr/jaar

1.203 / 35 = 34 EUR/GJ
maar dat is wat je rekent met wp en stroom.
Maar wat kost zon GJ in de stadsverwarming?
Wp met cop4 tov stadsverwarming?

"gewoon:" 1 GJ stadsverwarming en 1 GJ wp [ cop 4 ]

Edit.
Dit kan ook met gewoon met gas berekent worden?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 17:16
Fr33z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:03:
[...]

Voor 2021 is de vermindering energiebelasting (op elektriciteit) 461,62 euro. Het is altijd lastig dat mee te nemen in de sommetjes omdat het erg afhankt van rest verbruik van je huis en je opbrengst van je zonnepanelen. Maar hierdoor is elke kWh dus niet altijd gemiddeld 21 cent.
Bijv. als het je lukt om je rest verbruik van je huis weg te salderen met je zonnepanelen en dus alleen die 2500kWh verbruik hebt voor je warmtepomp dan betaal je in bovenstaand sommetje maar (525 - 461,62) euro.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-07 11:20
MONITORING april 2021 inleveren s.v.p. Dit is de laatste wintermaand, daarna worden mei t/m sept samen genomen in de monitoring tabel. Dus nog even werk en daarna kun je maanden terrasjes pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
thehog schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:46:
[...]

Voor 2021 is de vermindering energiebelasting (op elektriciteit) 461,62 euro. Het is altijd lastig dat mee te nemen in de sommetjes omdat het erg afhankt van rest verbruik van je huis en je opbrengst van je zonnepanelen. Maar hierdoor is elke kWh dus niet altijd gemiddeld 21 cent.
Bijv. als het je lukt om je rest verbruik van je huis weg te salderen met je zonnepanelen en dus alleen die 2500kWh verbruik hebt voor je warmtepomp dan betaal je in bovenstaand sommetje maar (525 - 461,62) euro.
Nee het is altijd simpel om dat mee te nemen, iedereen krijgt dat bedrag gewoon dus dat laat je uit je berekening. Dat is gewoon gratis geld dat je krijgt, of je nou 1 kWh verbruikt of 5000 kWh.

Zonnepanelen maken inderdaad dat je kostprijs van stroom niet altijd 21 cent is maar misschien juist maar 15 cent per kWh. Daarmee wordt je totale prijs natuurlijk nog weer lager.

Om het zo overzichtelijk mogelijk te houden heb ik het hier berekend met 21 cent voor een kWh, dus ik ga uit van de situatie zonder zonnepanelen waarbij je gewoon je kWhs van het stroomnet inkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Fr33z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:55:
[...]

Nee het is altijd simpel om dat mee te nemen, iedereen krijgt dat bedrag gewoon dus dat laat je uit je berekening. Dat is gewoon gratis geld dat je krijgt, of je nou 1 kWh verbruikt of 5000 kWh.

Zonnepanelen maken inderdaad dat je kostprijs van stroom niet altijd 21 cent is maar misschien juist maar 15 cent per kWh. Daarmee wordt je totale prijs natuurlijk nog weer lager.

Om het zo overzichtelijk mogelijk te houden heb ik het hier berekend met 21 cent voor een kWh, dus ik ga uit van de situatie zonder zonnepanelen waarbij je gewoon je kWhs van het stroomnet inkoopt.
Eerst zeg je 'het is simpel' en vervolgens kom je met twee voorbeelden waardoor blijkt dat het lastig is om een exacte kostprijs te maken van je energie in de warmtepomp :-)

Ja, het is simpel om die korting mee te rekenen in je eind afrekening. Dat klopt. Maar om dan de kostprijs van de energie van je warmtepomp te berekenen, dat maakt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
thehog schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:03:
[...]

Eerst zeg je 'het is simpel' en vervolgens kom je met twee voorbeelden waardoor blijkt dat het lastig is om een exacte kostprijs te maken van je energie in de warmtepomp :-)

Ja, het is simpel om die korting mee te rekenen in je eind afrekening. Dat klopt. Maar om dan de kostprijs van de energie van je warmtepomp te berekenen, dat maakt het lastig.
Je kunt het moeilijk maken, maar voor dit soort simulaties is het simpel.

Stap 1: teruggave energiebelasting --> negeren, iedereen krijgt die en boeit dus niks voor de echte kostprijs van je stroom. Dit bedrag kun je volledig vergeten.
Stap 2: pak een gemiddelde stroomprijs, voor zo simpel mogelijk zonder zonnepanelen of ander gedoe (bijv 21 cent/kWh)
Stap 3: reken de jaarlijkse kosten uit
Stap 4: vergelijk dat met de situaties 'aardgasketel' en 'stadsverwarming' en trek wat conclusies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-07 14:44
Om de terugverdientijd te bekijken moet je niet rekenen met de kosten per kWh, maar de marginale kosten per kWh. Oftewel: hoeveel betaal je voor de kWh die je extra afneemt ten opzichte van de situatie zonder warmtepomp. En dat is niet eenvoudig. De vier stappen hierboven schetsen een te negatief beeld (dus dat geeft je een bovengrens op de terugverdientijd).

Dat is alleen lastig als je zoveel zonnepanelen hebt dat je overcapaciteit hebt, want dan zijn de marginale kosten per kWh van de eerste kWh's lager dan van de laatste kWh's. Zonder salderingsregeling is het nog lastiger omdat je dan drie categorieën kWh's hebt: Zelf opgewekt en direct verbruikt (dus nooit door de meter gezien), aangekocht vanaf het net zolang totaal verbruik onder totale teruglevering blijft en aangekocht bovenop totale teruglevering.

Categorie 1 heeft een marginale kostprijs gelijk aan het teruglevertarief (deze kWh kost je het minst, want zou je die hebben teruggeleverd krijg je daar het teruglevertarief voor). Categorie 2 heeft een marginale kostprijs gelijk aan het salderingspercentage maal het inkooptarief (deze kWh zou je anders hebben gesaldeerd tegen het salderingspercentage) en Categorie 3 heeft een maginale kostprijs gelijk aan het inkooptarief (die moet je immers volledig betalen).

Omdat die salderingspercentages per jaar wisselen is dit echt geen eenvoudige berekening.

Even mijn situatie: Ik stook nog volledig op gas en mijn gasverbruik is +/- 1500 m3/jaar. Dat komt overeen met 1336,40 euro aan gas en daarvoor is 14214 kWh geleverd (op 97% bovenwaarde gemiddeld). Bij een SCOP van 4.46 (dat is een A++ model warmtepomp) heb je dan 3187 kWh elektrische energie nodig om datzelfde vermogen op te wekken.

Gerekend met de stappen hierboven zijn de kosten voor die 3187 kWh gelijk aan 670 euro, oftewel een besparing van 667 euro per jaar ten opzichte van gas. Bij een investering van 10,000 euro zou dat een terugverdientijd opleveren van 15 jaar.

Ik heb echter 2000 kWh overcapaciteit op de zonnepanelen (ik produceer netto meer dan ik consumeer). Die 2000 kWh lever ik nu terug tegen 11 cent per kWh. De eerste 2000 kWh van de 3187 kWh kosten me dus geen 21 cent, maar slechts 11 cent. De energiekosten zijn dus maar 469 euro per jaar en de jaarlijkse besparing dus 867 euro, wat een terugverdientijd oplevert van 11.5 jaar. Aanzienlijk minder dan die 15 jaar.

Helaas gaat deze berekening uit van een saldering van 100% en dat gaat straks (waarschijnlijk) veranderen. In dat geval zal de terugverdientijd dus ergens tussen de 11.5 en de 15 jaar uitkomen.

Op dit moment (zonder warmtepomp) gebruik ik 28% van de opgewekte kWh's direct zelf. Stel dat je daar mee rekent. Dan betaal je dus over 28% * 2000 = 560 kWh de terugleverprijs van 11 cent. De overige 72% van die 2000 kWh betaal je het gesaldeerde tarief voor (vanaf 2031 is dat 100% van de de inkoopprijs). Dan kom je dus op een jaarlijkse kostenpost van 613 euro voor stroom met een bijbehorende terugverdientijd van 13.8 jaar.

Ik heb het dus niet eens met de stelling dat je de zonnepanelen en de salderingsregeling maar gewoon moet negeren. Maar als je een maximale terugverdientijd wilt weten heb je helemaal gelijk dat het geen zin heeft hier naar te kijken. Wil je een realistische inschatting, dan wel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Tomexergie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:47:
MONITORING april 2021 inleveren s.v.p. Dit is de laatste wintermaand, daarna worden mei t/m sept samen genomen in de monitoring tabel. Dus nog even werk en daarna kun je maanden terrasjes pakken.
...

Mss wat om ergens een live online vergelijk te maken.
Zodat het met grfieken live beter zichtbaar is.

Zijn scriptjes genoeg om eea te uploaden naar een algemener stukje...
Ik waardeer al je tijd en inzet, staat voorop. maar handmatig telkens is zo 1990...

Is er nergens een live optie te vinden waarvoor iemand een node red oid schrijft zodat we allemaal hetzelfde uploaden.

Ik zie van al jouw inzet zo weinig duurzaam terug en telkens handmatig alles naast elkaar zetten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Blihi schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:29:
Om de terugverdientijd te bekijken moet je niet rekenen met de kosten per kWh, maar de marginale kosten per kWh. Oftewel: hoeveel betaal je voor de kWh die je extra afneemt ten opzichte van de situatie zonder warmtepomp. En dat is niet eenvoudig. De vier stappen hierboven schetsen een te negatief beeld (dus dat geeft je een bovengrens op de terugverdientijd).

Dat is alleen lastig als je zoveel zonnepanelen hebt dat je overcapaciteit hebt, want dan zijn de marginale kosten per kWh van de eerste kWh's lager dan van de laatste kWh's. Zonder salderingsregeling is het nog lastiger omdat je dan drie categorieën kWh's hebt: Zelf opgewekt en direct verbruikt (dus nooit door de meter gezien), aangekocht vanaf het net zolang totaal verbruik onder totale teruglevering blijft en aangekocht bovenop totale teruglevering.

Categorie 1 heeft een marginale kostprijs gelijk aan het teruglevertarief (deze kWh kost je het minst, want zou je die hebben teruggeleverd krijg je daar het teruglevertarief voor). Categorie 2 heeft een marginale kostprijs gelijk aan het salderingspercentage maal het inkooptarief (deze kWh zou je anders hebben gesaldeerd tegen het salderingspercentage) en Categorie 3 heeft een maginale kostprijs gelijk aan het inkooptarief (die moet je immers volledig betalen).

Omdat die salderingspercentages per jaar wisselen is dit echt geen eenvoudige berekening.

Even mijn situatie: Ik stook nog volledig op gas en mijn gasverbruik is +/- 1500 m3/jaar. Dat komt overeen met 1336,40 euro aan gas en daarvoor is 14214 kWh geleverd (op 97% bovenwaarde gemiddeld). Bij een SCOP van 4.46 (dat is een A++ model warmtepomp) heb je dan 3187 kWh elektrische energie nodig om datzelfde vermogen op te wekken.

Gerekend met de stappen hierboven zijn de kosten voor die 3187 kWh gelijk aan 670 euro, oftewel een besparing van 667 euro per jaar ten opzichte van gas. Bij een investering van 10,000 euro zou dat een terugverdientijd opleveren van 15 jaar.

Ik heb echter 2000 kWh overcapaciteit op de zonnepanelen (ik produceer netto meer dan ik consumeer). Die 2000 kWh lever ik nu terug tegen 11 cent per kWh. De eerste 2000 kWh van de 3187 kWh kosten me dus geen 21 cent, maar slechts 11 cent. De energiekosten zijn dus maar 469 euro per jaar en de jaarlijkse besparing dus 867 euro, wat een terugverdientijd oplevert van 11.5 jaar. Aanzienlijk minder dan die 15 jaar.

Helaas gaat deze berekening uit van een saldering van 100% en dat gaat straks (waarschijnlijk) veranderen. In dat geval zal de terugverdientijd dus ergens tussen de 11.5 en de 15 jaar uitkomen.

Op dit moment (zonder warmtepomp) gebruik ik 28% van de opgewekte kWh's direct zelf. Stel dat je daar mee rekent. Dan betaal je dus over 28% * 2000 = 560 kWh de terugleverprijs van 11 cent. De overige 72% van die 2000 kWh betaal je het gesaldeerde tarief voor (vanaf 2031 is dat 100% van de de inkoopprijs). Dan kom je dus op een jaarlijkse kostenpost van 613 euro voor stroom met een bijbehorende terugverdientijd van 13.8 jaar.

Ik heb het dus niet eens met de stelling dat je de zonnepanelen en de salderingsregeling maar gewoon moet negeren. Maar als je een maximale terugverdientijd wilt weten heb je helemaal gelijk dat het geen zin heeft hier naar te kijken. Wil je een realistische inschatting, dan wel.
Gewoon 1 GJ op alle maniere uitegrekend geeft toch het beste vergelijk?
Iedereen maakt zij keuzes qua tvt saldering enz enz

Maar wat is nu echt het kosten plaatje voor 1 GJ....

Dan zou voor meedere de keuze makkelijk worden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Dat is dus het punt. Dat kun je niet zeggen.

Dat is hetzelfde als vragen hoeveel een auto per km kost. Het antwoord hangt van zoveel factoren af zoals het rijgedrag, het kilometrage, de gebruikelijke routes, etc. Daarnaast maakt het ook nog uit hoeveel je betaalt voor de benzine.

Je kiest een aantal auto's op basis van een pakket eisen en dan zoek je de goedkoopste. Zelden kijken mensen dan nog naar de indicatieve kostprijs per km. Maar bij warmtepompen willen we ineens wel kijken naar de prijs per kWh/GJ.

Als je het goed wil doen, moet je bij de auto ook kijken naar de indicatieve prijs per km en dan op basis van jouw eigen rijprofiel kijken of je de eventuele meerprijs van een duurder exemplaar dat aan jouw eisen voldoet het waard is. Maar dat doet niemand.

Een warmtepomp moet je dus in eerste instantie uitzoeken op basis van zijn eigenschappen die passend moeten zijn bij jouw situatie. Het energielabel geeft vervolgens een indicatie voor de efficiëntie, maar alleen in combinatie met jouw eigen verbruiksprofiel kun je zeggen of de ene WP goedkoper is voor jouw situatie. Dat kun je niet in een algemeen getal gieten. Net als bij auto's.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:05
Blihi schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:29:
...

Hier vergeet je dat je het leveringscontract en de aansluiting gas opzegt, dat scheelt je afhankelijk van je leverancier nog eens tussen € 200 en € 300 per jaar.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Precies @ArjoK , Bligi heeft een redelijke berekening maar vergeet ook weer een aantal belangrijke posten....

@Blihi Prima dat je vindt dat je zonnepanelen wel mee moet nemen, dat kan ook wel. Maar dan moet je verder de berekening zo zuiver mogelijk houden en namaken zodat je over hetzelfde praat.

Voor mij is de conclusie toch vrij basic:

* Als je uitgaat van de situatie geen zonnepanelen/salderen/whatever en verder de indicatieve getallen gebruikt in mijn sommetje dan is een WP per jaar een paar honderd euro goedkoper bij een vrij gemiddelde warmtevraag.

(kun je wat van vinden, misschien is een WP wel 8000 euro bijv. maar doe je geen onderhoud of ...

* als je dan nog zonnepanelen toevoegt zoals jij doet wordt het alleen maar goedkoper en scheelt het misschien wel 400 of 500 euro per jaar.

Verder is al dit gereken natuurlijk dikke bullshit, je kunt dit alleen gebruiken om een indicatie te krijgen van een TVT bijv. Daarna is het gewoon een keuze maken en zo'n ding kopen of niet. Daarna kun je alleen maar afwachten. Niemand checkt of je echt na 7 of 8 jaar dat ding terugverdiend hebt, we hebben bijv. geen idee van de stroom en gas tarieven tegen die tijd.

Dus zie dit alleen als indicatie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Fr33z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:26:

Verder is al dit gereken natuurlijk dikke bullshit, je kunt dit alleen gebruiken om een indicatie te krijgen van een TVT bijv. Daarna is het gewoon een keuze maken en zo'n ding kopen of niet. Daarna kun je alleen maar afwachten. Niemand checkt of je echt na 7 of 8 jaar dat ding terugverdiend hebt, we hebben bijv. geen idee van de stroom en gas tarieven tegen die tijd.

En de werkelijke TVT valt achteraf niet (exact) te checken om dat je geen gegevens hebt van je verbruik als je de oude situatie had behouden. 8)7

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ArjoK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:07:
[...]

Hier vergeet je dat je het leveringscontract en de aansluiting gas opzegt, dat scheelt je afhankelijk van je leverancier nog eens tussen € 200 en € 300 per jaar.
Nee, dat vergeet ik niet, want dat zit in de 1336 euro aan gas per jaar. Dat is opgebouwd uit 245 euro vastrecht en 73 cent per m3 aan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fr33z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:26:
Precies @ArjoK , Bligi heeft een redelijke berekening maar vergeet ook weer een aantal belangrijke posten....

@Blihi Prima dat je vindt dat je zonnepanelen wel mee moet nemen, dat kan ook wel. Maar dan moet je verder de berekening zo zuiver mogelijk houden en namaken zodat je over hetzelfde praat.

Voor mij is de conclusie toch vrij basic:

* Als je uitgaat van de situatie geen zonnepanelen/salderen/whatever en verder de indicatieve getallen gebruikt in mijn sommetje dan is een WP per jaar een paar honderd euro goedkoper bij een vrij gemiddelde warmtevraag.

(kun je wat van vinden, misschien is een WP wel 8000 euro bijv. maar doe je geen onderhoud of ...
Ik reken met 10k aan investering, maar ik moet dan ook best een behoorlijk huis verwarmen. Een WP moet bij -10 nog een continu vermogen van 8 kW kunnen leveren.
* als je dan nog zonnepanelen toevoegt zoals jij doet wordt het alleen maar goedkoper en scheelt het misschien wel 400 of 500 euro per jaar.
Dak is vol, maar je hebt een punt, als je de ruimte hebt kun je nog meer panelen toevoegen.

Ja klopt. Maar in mijn geval is het de keuze om een gasketel van nog geen jaar oud te vervangen voor een warmtepomp en dan is TVT wel een dingetje. Als de gasketel aan vervanging toe zou zijn is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Blihi schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:58:
[...]

Nee, dat vergeet ik niet, want dat zit in de 1336 euro aan gas per jaar. Dat is opgebouwd uit 245 euro vastrecht en 73 cent per m3 aan gas.
Je hebt gelijk, anders was je variabele m3 prijs wel erg hoog 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-07 11:20
Kan de monitoring niet automatisch?

Dat vragen ook meerdere forumleden zich af. Kan het niet zoals op de Duitse website, zelf de info mailen zonder tussenkomst van een moderator/facilitator ed. Ik zit ook niet op dit werk te wachten, maar in de praktijk blijkt dat er regelmatig verkeerde informatie wordt aangeleverd die door mij simpel, via een PM, wordt gecorrigeerd. Als deze correcties niet zouden plaatsvinden dan vervuilt onze monitoring met informatie die niet meer vergelijkbaar is en missen we het doel van de monitoring.

Je kunt je afvragen wat het nut is van onze monitoring van c.a 40 deelnemers:

* Wij hebben via ons forum kunnen aantonen dat L/W warmtepompen een echte SCOP >4 kunnen halen en dus een effectief middel zijn om aardgas te reduceren met eventueel groene elektriciteit.
* Meten is weten bij veel warmtepompen ontbreekt.
* L/W Warmtepompen best door kunnen gaan tot -10C maar de opbrengst wordt gereduceerd.
* Geluid daarbij een probleem kan zijn; leveranciers daar ook meer aandacht aan moeten besteden
* Hybride bedrijf voor oude wonigen een goede optie is maar door leveranciers onvoldoende wordt ondersteund. Vaak regeltechnische problemen op het forum. (80% aardgas reductie is realistisch!)
* Het vergelijken van prestaties en van elkaar leren hoe om te gaan met hydraulische systemen en regeling werkt goed op het forum. Monitoring is daarbij een hulpmiddel.
* Via de goede resultaten gepresenteerd op dit forum woningbezitters motiveren om een L/W warmtepomp te installeren.

En zo zijn er nog wel meer zaken op te noemen.

Het zou inderdaad mooi zijn als de info via een standaard formulier wordt aangeleverd en automatisch in een database wordt geplaatst. Daarna zal een facilitator met verstand van zaken moeten controleren en toch weer via PM correcties aanbrengen, dit helaas, anders wordt het een puinhoop. Maar het zou wel veel werk besparen.

Kom maar met oplossingen die passen in het kader van het Tweakersforum.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
Even een opmerking voor alle warmtepomp bezitters. Afgelopen week hebben we ons huis laten taxeren om de rente van de hypotheek te verlagen.
De taxateur gaf aan dat ze ruim €30k meer hebben gerekend, omdat we volledig energieneutraal zijn met onze PV-jaaropbrengst in combinatie met gasloos zijn m.b.v. een WP. Ik had niet verwacht dat dit zoveel meerwaarde had t.o.v. woningen op gas.
Toch wel een meevaller oOo *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Wimhaw op 30-04-2021 20:29 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Wimhaw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:04:
Even een opmerking voor alle warmtepomp bezitters. Afgelopen week hebben we ons huis laten taxeren om de rente van de hypotheek te verlagen.
De taxateur gaf aan dat ze ruim €30k meer hebben gerekend, omdat we volledig energieneutraal zijn met onze PV-jaaropbrengst in combinatie met gasloos zijn m.b.v. een WP. Ik had niet verwacht dat dit zoveel meerwaarde had t.o.v. woningen op gas.
Kan kloppen want het scheelt je gewoon €2000,- per jaar aan energienota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:44:
Kan de monitoring niet automatisch?

Dat vragen ook meerdere forumleden zich af. Kan het niet zoals op de Duitse website, zelf de info mailen zonder tussenkomst van een moderator/facilitator ed. Ik zit ook niet op dit werk te wachten, maar in de praktijk blijkt dat er regelmatig verkeerde informatie wordt aangeleverd die door mij simpel, via een PM, wordt gecorrigeerd. Als deze correcties niet zouden plaatsvinden dan vervuilt onze monitoring met informatie die niet meer vergelijkbaar is en missen we het doel van de monitoring.

Je kunt je afvragen wat het nut is van onze monitoring van c.a 40 deelnemers:

* Wij hebben via ons forum kunnen aantonen dat L/W warmtepompen een echte SCOP >4 kunnen halen en dus een effectief middel zijn om aardgas te reduceren met eventueel groene elektriciteit.
* Meten is weten bij veel warmtepompen ontbreekt.
* L/W Warmtepompen best door kunnen gaan tot -10C maar de opbrengst wordt gereduceerd.
* Geluid daarbij een probleem kan zijn; leveranciers daar ook meer aandacht aan moeten besteden
* Hybride bedrijf voor oude wonigen een goede optie is maar door leveranciers onvoldoende wordt ondersteund. Vaak regeltechnische problemen op het forum. (80% aardgas reductie is realistisch!)
* Het vergelijken van prestaties en van elkaar leren hoe om te gaan met hydraulische systemen en regeling werkt goed op het forum. Monitoring is daarbij een hulpmiddel.
* Via de goede resultaten gepresenteerd op dit forum woningbezitters motiveren om een L/W warmtepomp te installeren.

En zo zijn er nog wel meer zaken op te noemen.

Het zou inderdaad mooi zijn als de info via een standaard formulier wordt aangeleverd en automatisch in een database wordt geplaatst. Daarna zal een facilitator met verstand van zaken moeten controleren en toch weer via PM correcties aanbrengen, dit helaas, anders wordt het een puinhoop. Maar het zou wel veel werk besparen.

Kom maar met oplossingen die passen in het kader van het Tweakersforum.
Dit kan zeker automatisch alleen een gek Tweaker vinden die het kan wil :+

Helaas beschik ik niet over de kennis en kunde om dit te kunnen programmeren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:59:
[...]

Dit kan zeker automatisch alleen een gek Tweaker vinden die het kan wil :+

Helaas beschik ik niet over de kennis en kunde om dit te kunnen programmeren :'(
@kmf misschien, maar of hij zin en tijd heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wimhaw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:04:
Vind je gemeente ook niet erg, kan die woz ook omhoog, en zuid holland is al een koopje..... not!
Ik denk niet dat ik daardoor ook maar 1 kwartje meer krijg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:42:
[...]

Vind je gemeente ook niet erg, kan die woz ook omhoog, en zuid holland is al een koopje..... not!
Ik heb jaren achtereen bezwaar gemaakt tegen de verhogingen, en telkens ...... gewonnen

Dit scheelt bizar veel.

WOZ - melkkoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:35:
[...]

Ik heb jaren achtereen bezwaar gemaakt tegen de verhogingen, en telkens ...... gewonnen

Dit scheelt bizar veel.

WOZ - melkkoe
Ja ook gedaan, echter gaan ze het in no time weer proberen, dus wordt het een terugkerend dingetje.

Melk koe is het zeker, als ik de vragen zag, hoe is de staat dit en staat dat, plaatst iemand een dakkapel of aanbouw gaat het ook omhoog, of ze er aan mee betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:42:
[...]

Zolang er hier nog geen vergelijkbare huizen te koop staan betaal is mijn WOZ - waarde significant lager dan de verkoopwaarde. Ik ga geen slapende gemeente wakker maken. :+

Bij verkoop weet ik nu dat ik mijn investeringen ruimschoots terug krijg en dat ik geen rekening hoef te houden met terug verdien tijd. Dit zit al in het vat.
O ja, daar hield ik al geen rekening mee! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wimhaw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Zolang er hier nog geen vergelijkbare huizen te koop staan betaal is mijn WOZ - waarde significant lager dan de verkoopwaarde. Ik ga geen slapende gemeente wakker maken. :+

Bij verkoop weet ik nu dat ik mijn investeringen ruimschoots terug krijg en dat ik geen rekening hoef te houden met terug verdien tijd. Dit zit al in het vat.
Het mes snijdt aan 3 kanten, het huis hoger getaxeerd, tvt is er ook nog en de gemeentelijke WOZ telt je wp niet mee want die weten dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:35:
[...]

Dit scheelt bizar veel.

WOZ - melkkoe
Ik denk dat jouw huis ook onverkoopbaar is met al die techniek. Niemand die straks snapt hoe het werkt behalve jij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thehog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat jouw huis ook onverkoopbaar is met al die techniek. Niemand die straks snapt hoe het werkt behalve jij :-)
Dat hebben we hier ook, als ik kom te overlijden weet niemand hoe de boel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Dat hebben we hier ook, als ik kom te overlijden weet niemand hoe de boel werkt.
En toch zullen er zijn die er veel geld voor over hebben _/-\o_ 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Weet je wel wat de WOZ is? En mooier, wat vanuit berekend wordt?
Slapende honden zitten er bij gemeente echt niets als het om belasting gaat, automatisch geïndexeerd.
Als je cv x jaar oud, als je badkamer x jaar oud enz enz
Is dat hoe dan ook [financieel] afgeschreven..
Maar bij automatische indexatie wordt er geen rekening me gehouden.

En ik vrees dat mijn gat tussen woz en verkoop stukken groter als al mijn vergelijkbare objecten [ iig het huis van mijn zwager die een kopie is van de onze ]

En WOZ heeft niets met TVT te maken toch?
Je kunt in 10 jaar duizenden euro's teveel woz betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Dat is altijd, en zeker nu denk ik aangezien die huizenmarkt weer sky high zit met biedingen ver boven de vraagprijs. (Hier dan)
Ik weet zeker dat ik er niets extra voor krijg maar boeit me ook niet aangezien dat allang terugverdiend heb, het platte dak trek ik dan gewoon leeg, dan zouden ze het met zuid en noord moeten doen.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Slapende honden zitten er bij gemeente echt niets als het om belasting gaat, automatisch geïndexeerd.
Als je cv x jaar oud, als je badkamer x jaar oud enz enz
Is dat hoe dan ook [financieel] afgeschreven..
Maar bij automatische indexatie wordt er geen rekening me gehouden.

En ik vrees dat mijn gat tussen woz en verkoop stukken groter als al mijn vergelijkbare objecten [ iig het huis van mijn zwager die een kopie is van de onze ]

Duizenden euro's zal ook nog wel meevallen.

Hier schiet de WOZ ook elk jaar omhoog, in 2017 begonnen met WOZ van 420K en op dit moment ruim 480K.

Helaas zou ik niet weten hoe ik dat aan zou moeten vechten, ik wil hem er niet voor verkopen en als ik het bord in de tuin zou zetten weet ik zeker dat we veel meer krijgen.

Ook huizen in de buurt worden voor tonnen meer verkocht, dus die kan ik ook niet als referentie gebruiken.

Stel dat ik de WOZ met 100K naar beneden zou krijgen, wat scheelt me dat dan per jaar :? 100 euro ofzo?

En als ze de WOZ waarde niet verhogen, dan verhogen ze het percentage wel, betalen moeten we toch 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 01-05-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Jij?
Je betaald geen WOZ maar ze maken de berekeningen met de waarde van de OZ, en bij je aangifte belasting komt ie ook weer voorbij, ik heb nooit echt uitgerekend wat het scheelt als je 20k euro minder WOZ hebt, heel veel is het niet per jaar, denk niet dat je er met zijn 2e van kan gaan uit eten.
Maar het bezwaar is meer een prestigieuze gedachte, " ze doen zomaar" en "we hoeven niet alles te slikken" toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Dat is altijd, en zeker nu denk ik aangezien die huizenmarkt weer sky high zit met biedingen ver boven de vraagprijs. (Hier dan)
En dat in die Artikel 12 gemeente van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw

Moet je wel alles lezen...😉 Inderdaad WOZ heeft niets te maken met tvt. Wat wel telt is dat de taxateur van de makelaar voor onze PV-panelen, L/W WP en overal VVW €30k berekend en die bovenop de taxatieprijs komt.
Als we nog gas zouden hebben zou de woning ruim €30k minder waard zijn. Achteraf een goede investering. Was voor alles minder kwijt.
Daarmee hoef ik in ons geval geen rekening te houden met tvt. Dat zit in het beruchte "vat" als we ons huis ooit eens gaan verkopen. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:23:
[...]

En dat in die Artikel 12 gemeente van je.
Hahaha, geen idee! ;) Ik moest het gewoon opzoeken, hahaha.
Wikipedia: Artikel 12-status

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Hahaha, geen idee! ;) Ik moest het gewoon opzoeken, hahaha.
Wikipedia: Artikel 12-status
Volgens mij was het al Artikel 12 gemeente toen ik er nog woonde.... Niets veranderd dus. 😆

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:28:
[...]

Moet je wel alles lezen...😉 Inderdaad WOZ heeft niets te maken tvt. Wat wel telt is dat de taxateur van de makelaar voor onze PV-panelen, L/W WP en overal VVW €30k berekend en die bovenop de taxatieprijs komt.
Als we nog gas zouden hebben zou de woning ruim €30k minder waard zijn. Achteraf een goede investering. Was voor alles minder kwijt.
Daarmee hoef ik in ons geval geen rekening te houden met tvt. Dat zit in het beruchte "vat" als we ons huis ooit eens gaan verkopen. 😀
Tijd voor een nieuwe makelaar zou ik zeggen, die gebruikt pv en warmtepomp als excuus om er meer waarde op te krijgen maar dat had je waarschijnlijk zonder ook wel.
Nu ben je met een 0 woning zonder gas misschien nog redelijk speciaal, over 10 jaar natuurlijk niet meer omdat er dan veel zijn.
Ik weet zeker dat ik geen euro meer getaxeerd krijg als ik dat nu zou laten doen, wel meer dan de vorige maar zeker niet omdat er pv ligt, en geen gas meer.
Ook 30k extra, dat koste het niet eens toch? Hoe kan dat dan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:44
Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Tijd voor een nieuwe makelaar zou ik zeggen, die gebruikt pv en warmtepomp als excuus om er meer waarde op te krijgen maar dat had je waarschijnlijk zonder ook wel.
Nu ben je met een 0 woning zonder gas misschien nog redelijk speciaal, over 10 jaar natuurlijk niet meer omdat er dan veel zijn.
Ik weet zeker dat ik geen euro meer getaxeerd krijg als ik dat nu zou laten doen, wel meer dan de vorige maar zeker niet omdat er pv ligt, en geen gas meer.
De makelaar wil wat extra verdienen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:34:
[...]
@koevlaas2 kwam met de opmerking van een kostenbesparing van minimaal €2000 per jaar.

36 panelen €11500, WP €8500 VVW op alle verdiepingen ca. €5000 subsidie WP €1900 en teruggave BTW PV ca €2000
Installatie voorbereidingen bouwer €1800.

Inderdaad geen €30k.😀👍@Rol-Co

Maar even over artikel 12 in Gouda. Kwam deze tegen uit 2001. Destijds woonde ik aan de Groenhovenweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjT9kPYeeQkkJRoMghDfjh8I-tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KW2eb0oxqLhDcxjOdPBJz8b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wimhaw op 01-05-2021 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:42:
[...]

@koevlaas2 kwam met de opmerking van een kostenbesparing van minimaal €2000 per jaar.

Maar even over artikel 12 in Gouda. Kwam deze tegen uit 2001. Destijds woonde ik aan de Groenhovenweg.

[Afbeelding]
2000,- per jaar is nog voorzichtig, gezien ik op 250,- in de maand betaalde in 2012, dat is al 3k!

Gouda is slim zie ik, gratis geld en tevreden burgers. :*)

@reneeke1970
Ik denk het ook, gaat in % he ;) die man zit nu nog aan de wijn betaald door @Wimhaw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:49:
[...]

@reneeke1970
Ik denk het ook, gaat in % he ;) die man zit nu nog aan de wijn betaald door @Wimhaw :+
Zou zo maar kunnen dat ze lekker aan de wijn zitten. 8)
De kosten heb ik zo snel terug verdiend, omdat ik op mijn hypotheek nu maandelijks ruim €300 bespaar.
Ik heb een gestaffelde rente betaling als de waarde toeneemt of je meer afbetaald gaat de rente omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Duizenden euro's zal ook nog wel meevallen.

Hier schiet de WOZ ook elk jaar omhoog, in 2017 begonnen met WOZ van 420K en op dit moment ruim 480K.

Helaas zou ik niet weten hoe ik dat aan zou moeten vechten, ik wil hem er niet voor verkopen en als ik het bord in de tuin zou zetten weet ik zeker dat we veel meer krijgen.

Ook huizen in de buurt worden voor tonnen meer verkocht, dus die kan ik ook niet als referentie gebruiken.

Stel dat ik de WOZ met 100K naar beneden zou krijgen, wat scheelt me dat dan per jaar :? 100 euro ofzo?

En als ze de WOZ waarde niet verhogen, dan verhogen ze het percentage wel, betalen moeten we toch 8)
Nou pas op duizenden euro's
Zoek maar eens uit wat er allemaal vanaf WOZ berekent wordt. Je belasting aangifte... Sommige mensen zijn erg rijk omdat ze een hoge woz hebben, dan ben ik maar arm..Waterschap afvalstoffe, verzekeringen enz enz enz

Verkoop en WOZ zijn twee uiterste.
Loop na wat er financieel afgeschreven is.
Een keuken zomaar 20-30K omdat je huis ook een bepaald waarde heeft.[ een huis van 400k of van 200k zit een andere index in ]
Cv
wp goed kijken welk jaar.
Mijn WOZ werd in een jaar berekent dat mijn cv al afgeschreven was.
Badkamer >10 afgeschreven
Achterstallig onderhoud enz enz

Ik heb via internet een bedrijf.
Paar foto omschrijven en zij doen de rest.
5 jaar gedaan. Afgelopen jaar een makkelaar gehad, omdat ze het niet zagen zitten
Die gaf ons gelijk :-)

Er zijn twee dingen prijs per eenheid bepaald de gemeente
En de Waarde een index of de taxateur.

Ander topic wss waard :-) , maar het is ECHT de moeite waard.
Indexeren = automatisch, 5% over 6% over 10% [ en erger, dalen in de crisis deden ze niet, maar bij mij wel ]
Of 1% over 3% over 4% rekenen er maar eens aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wimhaw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:42:
[...]

36 panelen €11500, WP €8500 VVW op alle verdiepingen ca. €5000 subsidie WP €1900 en teruggave BTW PV ca €2000
Installatie voorbereidingen bouwer €1800.

Inderdaad geen €30k.😀👍@Rol-Co

[Afbeelding]
Maar na x zijn de panelen juist afgeschreven en zal het van je WOZ af moeten... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimhaw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:54:
[...]

De kosten heb ik zo snel terug verdiend, omdat ik op mijn hypotheek nu maandelijks ruim €300 bespaar.
Ik heb een gestaffelde rente betaling als de waarde toeneemt of je meer afbetaald gaat de rente omlaag.
Het kan zeker interessant zijn dat je huis hoog getaxeerd wordt door een makelaar als je dit voor de bank doet.

Je WOZ wil je inderdaad zo laag mogelijk, maar taxatie voor de bank zo hoog mogelijk.

Een makelaar heeft er geen persoonlijk belang bij een huis onnodig hoog te taxeren, normaal gesproken spreek je een vast bedrag af, en of hier dan 200K, 500K of 1mio uit komt, dat levert hem geen extra geld op.

Maar als je in jouw geval met 30K hogere taxatie net zo hoog uitkomt dat je gefinancierde bedrag onder de 67,5% van de marktwaarde (Dit is dus het taxatierapport) uitkomt, betaal je dus 0,2% minder rente.

Op een hypotheek van 400K is dat toch 800 euro (bruto) per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 11:46
Grolsch schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Het kan zeker interessant zijn dat je huis hoog getaxeerd wordt door een makelaar als je dit voor de bank doet.

Je WOZ wil je inderdaad zo laag mogelijk, maar taxatie voor de bank zo hoog mogelijk.

Een makelaar heeft er geen persoonlijk belang bij een huis onnodig hoog te taxeren, normaal gesproken spreek je een vast bedrag af, en of hier dan 200K, 500K of 1mio uit komt, dat levert hem geen extra geld op.

Maar als je in jouw geval met 30K hogere taxatie net zo hoog uitkomt dat je gefinancierde bedrag onder de 67,5% van de marktwaarde (Dit is dus het taxatierapport) uitkomt, betaal je dus 0,2% minder rente.

Op een hypotheek van 400K is dat toch 800 euro (bruto) per jaar.
Idem hier, de taxateur vroeg me zelfs nog wat ik het liefst zag, en het aangegeven bedrag stond op de taxatie, hoppa 0,2% naar beneden!

WOZ vecht ik echt jaar aan, gezien de gemeente elk jaar probeert in te halen en grote ( lees: te grote ) stappen maakt.

Maar goed, tot zoverre offtopic

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +8 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Idem hier, de taxateur vroeg me zelfs nog wat ik het liefst zag, en het aangegeven bedrag stond op de taxatie, hoppa 0,2% naar beneden!

WOZ vecht ik echt jaar aan, gezien de gemeente elk jaar probeert in te halen en grote ( lees: te grote ) stappen maakt.

Maar goed, tot zoverre offtopic
Alle mensen die hun WOZ aanvechten kost de gemeentes ook klauwen met geld.

3 x raden wie deze kosten uiteindelijk weer betaalt :? Inderdaad, de burgers.

Als een WOZ waarde echt niet juist is, dan snap ik dat je er wat van zegt, maar standaard bezwaar maken met alle kosten tot gevolg zorgt er alleen maar voor dat de gemeentelijke belastingen nog hoger worden.

https://www.rtlnieuws.nl/...0gelijk%20wordt%20gesteld.

Maar inderdaad zwaar offtopic, laten we het weer over warmtepompen hebben :+ 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 01-05-2021 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-07 20:21
Grolsch schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:32:
[...]

Alle mensen die hun WOZ aanvechten kost de gemeentes ook klauwen met geld.

3 x raden wie deze kosten uiteindelijk weer betaalt :? Inderdaad, de burgers.

Als een WOZ waarde echt niet juist is, dan snap ik dat je er wat van zegt, maar standaard bezwaar maken met alle kosten tot gevolg zorgt er alleen maar voor dat de gemeentelijke belastingen nog hoger worden.

https://www.rtlnieuws.nl/...0gelijk%20wordt%20gesteld.

Maar inderdaad zwaar offtopic, laten we het weer over warmtepompen hebben :+ 8)
Kijk, een verstandig iemand.

En waar maken we ons druk over. Die paar tientjes op jaarbasis.....die je evt. kunt besparen.

Staat in geen verhouding tot de gemaakte kosten.

Een financieel gezonde gemeente, zorgt ook voor een prettige leefomgeving.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Bij de aanschaf van ons huis een taxatie voor de hypotheek uitlaten voeren met daarin de geplande plaatsing van WP en PV laten opnemen. Ook hier 30k erbij als waarde na installatie van WP en PV.

Al met al een prima investering dus!

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:54:
[...]

Dat zou hier niet lukken, het is nog geen 300 :)

@Grolsch
Hypotheek van 4 ton, pfff het is nog niet eens de helft.

Maar goed, weer on topic.

Het is al mei en de warmtepomp loopt nog steeds, meestal gaat hij in april wel op stand-by, dat gaat wat meer kosten dit jaar denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Plas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
Hier ook de WP een week uit gehad (alleen SWW), maar wordt nu toch te fris in huis...
Hopen dat de zon snel weer terug komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 17:16
Rol-Co schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:49:
[...]

2000,- per jaar is nog voorzichtig, gezien ik op 250,- in de maand betaalde in 2012, dat is al 3k!

Gouda is slim zie ik, gratis geld en tevreden burgers. :*)

@reneeke1970
Daarbij kan ik toevoegen dat bij de (kleine) hypotheek die wij gaan krijgen maar liefst een rentekorting krijgen van 50% op dezelfde hypotheek, omdat we gaan voor een woning waarbij de energielasten rond 0 euro op jaarbasis uit zullen komen. Dat tikt ook wel aardig door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:59
Kan er überhaupt door de nieuwe geluidsregelementen voor warmtepompen nog wel een lucht lucht warmte pomp geplaatst worden in een woonwijk?
Max is 45Db, waarbij als ik kijk elke buitenunit van daikin al ongeschikt verklaard lijkt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 19:47
Gaat om de erfgrens. Overheid heeft er een tool voor, ff googlen.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-07 21:16
Welke warmtepompen komen er nog meer met propaan dan Nibe en Vaillant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:16
brutus26 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:52:
Welke warmtepompen komen er nog meer met propaan dan Nibe en Vaillant
Wolf https://nl.wolf.eu/consumenten/ de CHA monoblok
https://www.western.nl/pr...o_aw_ah_cn_fusio_aw_ah_cn

[ Voor 17% gewijzigd door Dapdodo op 02-05-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:16
BertusB404 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:47:
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:44
BertusB404 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:47:
Nee alleen met grondgebonden woningen gaat het om de erfgrens.
Bij appartementen gaat het om de geluidsproductie ter hoogte van de dichtstbijzijnde deur- of raamopening.
Pagina: 1 ... 95 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.