Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik kan de logica nog niet echt achterhalen.
De frequentie loopt bij mij op tot 36Hz op een gegeven moment, om daarna te zakken naar 32Hz en hij blijft op 32Hz draaien terwijl setpoint nog lang niet gehaald is (zit er nog 3 graden af).
Dit op 50% vermogen.
Mitsubishi ElectricSunri5e schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:19:
Wellicht een domme vraag (al zijn er die er naar mijn idee niet) maar ik ben helemaal niet thuis in de warmtepompen. We hebben onze aannemer opdracht gegeven om dermate goed te isoleren dat we een warmtepomp kunnen gaan plaatsen. Nu geeft de installateur aan om eigenlijk alle merken te kunnen leveren. Als we een voorkeur hebben voor een bepaald merk dan kunnen we dat bij hem kenbaar maken en dan gaat hij kijken of dit merk een type heeft past bij onze situatie (de keuze aan hun laten kan ook). Nu zijn er tientallen fabrikanten waardoor ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Als je puur kijkt naar een goede verhouding tussen prijs/kwaliteit, welke fabrikanten zijn dan volgens jullie aan te raden?
Panasonic
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
En zijn er dan ook bepaalde types van deze merken die goed aangeschreven zijn?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Gezien je afstand tot de materie, zou ik zeker ook naar Vaillant kijken, vanwege hun all-in, no-risk service contracten:Sunri5e schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:19:
Wellicht een domme vraag (al zijn er die er naar mijn idee niet) maar ik ben helemaal niet thuis in de warmtepompen. We hebben onze aannemer opdracht gegeven om dermate goed te isoleren dat we een warmtepomp kunnen gaan plaatsen. Nu geeft de installateur aan om eigenlijk alle merken te kunnen leveren. Als we een voorkeur hebben voor een bepaald merk dan kunnen we dat bij hem kenbaar maken en dan gaat hij kijken of dit merk een type heeft past bij onze situatie (de keuze aan hun laten kan ook). Nu zijn er tientallen fabrikanten waardoor ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Als je puur kijkt naar een goede verhouding tussen prijs/kwaliteit, welke fabrikanten zijn dan volgens jullie aan te raden?
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar.
https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596
Volop dealers door het hele land:
https://www.vaillant.nl/consument/vind-een-installateur/
Wat betreft de NIBEs (de S2125 heb je het over dan toch?). Die waren aangekondigd voor Q2 2020, toen Q3, toen Q4, en nu Q2 2021 (steeds stilletjes uitgesteld, heb nergens iets kunnen vinden over waarom wat vertrouwen gaf dat ze het nu wel gaan redden).... Ik moet het nog zien! Ook omdat ik andere producten in hun 2021 Q1 prijslijst zie die voor Q1 aangekondigd staan daarin waar ik verder niets nieuws op de site over kan vinden....brutus26 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:52:
Welke warmtepompen komen er nog meer met propaan dan Nibe en Vaillant
(Helaas, dat wel... ze zien er mooi uit en had ze er graag bijgehad om te vergelijken met de Vaillants..)
Claude
reinhrst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:11:
[...]
Wat betreft de NIBEs (de S2125 heb je het over dan toch?). Die waren aangekondigd voor Q2 2020, toen Q3, toen Q4, en nu Q2 2021 (steeds stilletjes uitgesteld, heb nergens iets kunnen vinden over waarom wat vertrouwen gaf dat ze het nu wel gaan redden).... Ik moet het nog zien! Ook omdat ik andere producten in hun 2021 Q1 prijslijst zie die voor Q1 aangekondigd staan daarin waar ik verder niets nieuws op de site over kan vinden....
(Helaas, dat wel... ze zien er mooi uit en had ze er graag bijgehad om te vergelijken met de Vaillants..)
Kwam deze net tegen: https://www.idm-energie.at/en/product/aero-alm/ (een merk wat ik overigens hier nog nooit langs heb zien komen -- iemand ervaring mee? ). Ze zijn zelf ook niet al te scheutig met informatie, wat niet een heel goed teken is....brutus26 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:52:
Welke warmtepompen komen er nog meer met propaan dan Nibe en Vaillant
edit: op Jazrechner komen ze wel goed uit de bus!
[ Voor 5% gewijzigd door reinhrst op 04-05-2021 16:33 ]
Claude
Check, doe het vanavond even.Tomexergie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:37:
Monitoring April 2021: Ik heb er nog maar 29 binnen en wacht dus nog even met invoer. Inleveren s.v.p.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Naar bijna alle 382 pagina's te hebben doorgelezen ben ik er nog niet uit.
Ik heb een vraag over of we optie moeten nemen op vloerkoeling in ons nog te bouwen nieuwbouwhuis.
In onze nieuwbouwwoning krijgen we een LW/WP met standaard capaciteit van 200L waarbij we al besloten hebben deze te vergroten naar 300L.
Er is nu de optie aangeboden om de WP te voorzien van vloerkoeling á €2750 en daarnaast is er nog de optie om de HoH van de vvw kleiner te maken voor €1250.
Ik lees gemixte verhalen of vloerkoeling zin heeft. Wat zijn jullie ervaringen en waar moet ik rekening mee houden?
Diverse Tweakers zijn er tevreden over, anderen niet en die gebruiken vaak een airco.Exection13 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:45:
Goedenavond!
Ik heb een vraag over of we optie moeten nemen op vloerkoeling in ons nog te bouwen nieuwbouwhuis.
In onze nieuwbouwwoning krijgen we een LW/WP met standaard capaciteit van 200L waarbij we al besloten hebben deze te vergroten naar 300L.
Er is nu de optie aangeboden om de WP te voorzien van vloerkoeling á €2750 en daarnaast is er nog de optie om de HoH van de vvw kleiner te maken voor €1250.
Ik lees gemixte verhalen of vloerkoeling zin heeft. Wat zijn jullie ervaringen en waar moet ik rekening mee houden?
Voordelen vloerkoeling:
- Als de vloer eenmaal koel is, werkt het lang door.
- Binnen geluidloos.
- Geen airco-binnenunit.
- Het duurt (erg) lang voordat het effect merkbaar wordt. Een airco werkt veel sneller.
- Luchtvochtigheid wordt hoger waardoor het binnenklimaat tropisch-vochtig aan kan voelen. Daardoor ook kans op natte vloer indien te koud afgesteld.
Een airco verlaagt de luchtvochtigheid waardoor zelfs een afkoeling van maar 2 of 3 graden een veel prettiger binnenklimaat geeft - De airco is een goede back-up voor de WP. Omdat de meeste airco's inverters zijn, kunnen ook verwarmen. I.g.v. een technische storing aan de WP hoef je dan niet in de kou te zitten. Dat heeft een hoge WAF
In principe is een HoH van 10 cm voldoende en dat is ook de huidige standaard met een 16 of 18 mm slang.
Pas op met dit nog verder te verkleinen: als dat met een dunnere leiding gebeurt (vanwege bochtstraal), verlies je vermogen. Dat moet weer moet worden goedgemaakt door meer groepen aan te leggen of - bij eenzelfde aantal groepen- middels een hogere stromingssnelheid. Immers is voor eenzelfde warmteafgifte middels een dunnere slang hetzelfde aantal liters per minuut nodig. Dat geeft meer weerstand en kans op stromingsruis. Even goed navragen dus.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Vraag eens of ze een luchtkoeler kunnen plaatsen op je balansventilatie. Die luchtkoeler kan dan weer zijn koude water uit de warmtepomp halen (ipv dat het water naar de vloer gaat). Veel effectiever. Maar vereist wel een beetje inventiviteit van de installateur :-)Exection13 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:45:
Goedenavond!
Meestal is de ventilatieluchthoeveelheid veel te klein om voldoende koelvermogen te kunnen realiseren.thehog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:55:
[...]
Vraag eens of ze een luchtkoeler kunnen plaatsen op je balansventilatie. Die luchtkoeler kan dan weer zijn koude water uit de warmtepomp halen (ipv dat het water naar de vloer gaat). Veel effectiever. Maar vereist wel een beetje inventiviteit van de installateur :-)
Zwerius Kriegsman
Waarbij het voordeel 1 gecombineerd met het nadeel 2, bij weeromslag, denk aan onweer met verhoging van de relative luchtvochtigheid, tot langdurig dweilen leidt. Ik vond het een ramp. Net of je met je onderste 30cm in de grondmist staat. En op hoger dan 1 meter meer dan 2 tot 3 graden lager als buiten krijg je het ook niet. Ik ben dol gelukkig met mijn l/l Daikin’s. Dat geeft tenminste een echt koele slaapkamer bij 28 buiten. En inderdaad, die verwarmen ook. Niet alleen als backup maar juist nu in het voorjaar kan de wp uit en zorgt de airco desgewenst in een half uurtje voor directe warmte tot de zon in de kamer komt. Koelen met de airco kost ook veel minder kWh dan met de l/w wp. Snel, comfortabel en zuinig.Remco45 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:32:
[...]
Diverse Tweakers zijn er tevreden over, anderen niet en die gebruiken vaak een airco.
Voordelen vloerkoeling:Nadelen vloerkoeling/voordelen airco:
- Als de vloer eenmaal koel is, werkt het lang door.
- Binnen geluidloos.
- Geen airco-binnenunit.
Overigens is 2750 op de gehele woning niet al te duur: vaak wordt er dan een andere (kunststof of RVS) verdeler geplaatst en tevens een andere elektronische regeling.
- Het duurt (erg) lang voordat het effect merkbaar wordt. Een airco werkt veel sneller.
- Luchtvochtigheid wordt hoger waardoor het binnenklimaat tropisch-vochtig aan kan voelen. Daardoor ook kans op natte vloer indien te koud afgesteld.
Een airco verlaagt de luchtvochtigheid waardoor zelfs een afkoeling van maar 2 of 3 graden een veel prettiger binnenklimaat geeft- De airco is een goede back-up voor de WP. Omdat de meeste airco's inverters zijn, kunnen ook verwarmen. I.g.v. een technische storing aan de WP hoef je dan niet in de kou te zitten. Dat heeft een hoge WAF
In principe is een HoH van 10 cm voldoende en dat is ook de huidige standaard met een 16 of 18 mm slang.
Pas op met dit nog verder te verkleinen: als dat met een dunnere leiding gebeurt (vanwege bochtstraal), verlies je vermogen. Dat moet weer moet worden goedgemaakt door meer groepen aan te leggen of - bij eenzelfde aantal groepen- middels een hogere stromingssnelheid. Immers is voor eenzelfde warmteafgifte middels een dunnere slang hetzelfde aantal liters per minuut nodig. Dat geeft meer weerstand en kans op stromingsruis. Even goed navragen dus.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
t.oswald schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:30:
[...]
Waarbij het voordeel 1 gecombineerd met het nadeel 2, bij weeromslag, denk aan onweer met verhoging van de relative luchtvochtigheid, tot langdurig dweilen leidt. Ik vond het een ramp. Net of je met je onderste 30cm in de grondmist staat. En op hoger dan 1 meter meer dan 2 tot 3 graden lager als buiten krijg je het ook niet. Ik ben dol gelukkig met mijn l/l Daikin’s. Dat geeft tenminste een echt koele slaapkamer bij 28 buiten. En inderdaad, die verwarmen ook. Niet alleen als backup maar juist nu in het voorjaar kan de wp uit en zorgt de airco desgewenst in een half uurtje voor directe warmte tot de zon in de kamer komt. Koelen met de airco kost ook veel minder kWh dan met de l/w wp. Snel, comfortabel en zuinig.
Ah... ik zat net gister te kijken naar een ComfoPost, maar je zegt dus dat het de moeite niet waard is?Zwerius schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:06:
[...]
Meestal is de ventilatieluchthoeveelheid veel te klein om voldoende koelvermogen te kunnen realiseren.
Kleine airco spreekt me zeker aan, alleen ze zijn zo zichtbaar....
Claude
Hier werkt het ook goed maar heb als groot voordeel dat ik met vloer en wandverwarming werk.brutus26 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:10:
Dat van de slaapkamer snap ik maar denk dat de vloerkoeling in de keuken en woonkamer wel werkt
[...]
Ben voor de slaapkamers nog aan het kijken voor fancoils omdat daar alleen maar radiatoren hangen.
[ Voor 13% gewijzigd door Leudal op 06-05-2021 10:40 ]
Als je in de specs kijkt, zie je dat de CW6 al een luchthoeveelheid nodig heeft van 300 m3/uur. Dus je moet eerst nagaan of jouw ventilatiesysteem dat luchtdebiet wel kan produceren.reinhrst schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:28:
Ah... ik zat net gister te kijken naar een ComfoPost, maar je zegt dus dat het de moeite niet waard is?
Je kunt dan een koelvermogen van 2,21 kW bereiken. Als je tenminste met je WP een koudwatertemperatuur van 7°C kunt realiseren.
Maar 2,21 kW voor een hele woning is niet erg veel. Vaak heeft een enkele airco (voor één vertrek) al een koelvermogen van tenminste 1,5 kW. Let op: bij airco's wordt het koelvermogen vaak aangeduid in BTU/h. 1 kW= 3412 BTU/h
Al met al, misschien kan het (net), maar wel eerst goed alle randvoorwaarden controleren.
Als je bijv. weet, welk verwarmingsvermogen je nodig hebt in hartje winter, is dat al een indicatie om het benodigde koelvermogen te kunnen uitrekenen.
Zwerius Kriegsman
Zou het een optie zijn om dit te combineren met koeling via de vloer. Als je het hele huis voorziet van droge lucht, dan kan de temperatuur van het water in de vloer omlaag. Dan zou je gemakkelijk de benodige capaciteit kunnen halen.Zwerius schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:26:
[...]
Als je in de specs kijkt, zie je dat de CW6 al een luchthoeveelheid nodig heeft van 300 m3/uur. Dus je moet eerst nagaan of jouw ventilatiesysteem dat luchtdebiet wel kan produceren.
Je kunt dan een koelvermogen van 2,21 kW bereiken. Als je tenminste met je WP een koudwatertemperatuur van 7°C kunt realiseren.
Maar 2,21 kW voor een hele woning is niet erg veel. Vaak heeft een enkele airco (voor één vertrek) al een koelvermogen van tenminste 1,5 kW. Let op: bij airco's wordt het koelvermogen vaak aangeduid in BTU/h. 1 kW= 3412 BTU/h
misschien je leiding zo in serie aanleggen:phicoh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:43:
[...]
Zou het een optie zijn om dit te combineren met koeling via de vloer. Als je het hele huis voorziet van droge lucht, dan kan de temperatuur van het water in de vloer omlaag. Dan zou je gemakkelijk de benodige capaciteit kunnen halen.
warmtepomp -> Comfopost -> vloer verdeler
Je ventilatie haalt deel van kou (en warmte in de winter) uit de aanvoer, daarna gaat het iets warmer (maar nog steeds koud de vloer in) met het drogen van de lucht via de luchtkoeler mag je vloer ook kouder worden.
Wel zorgen dat je flow voldoende is via je comfopost, anders parallel, maar dan gaat je luchtkoeling wel naar beneden omdat de Ta hoger moet zijn (anders condend op de vloer)
ik heb zelf fancoils op de slaapkamer en zolder geïnstalleerd. Die leveren 2-3 kw koelvermogen bij Ta 18 en indien ik de Ta naar 7 graden zet, nog veel meer, maar dan moet de vloerverwarming in de woonkamer uit (want condens). Die fancoils kunnen wel condenserend koelen, dus hoop door slimme combinatie toch het vochtpercentage in het hele huis te kunnen verlagen hiermee. Mijn regeling (vaillant) past koelvermogen aan de relatieve luchtvochtigheid aan. Dus hoe droger de lucht des te kouder de vloer kan worden.
I heb door gebrek aan hitte (de verwarming staat zelfs nog aan) nog niet kunnen testen met koelen!
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Welke fancoils heb je? Ik heb twee paar Vasco Niva Ventilo radiator convectoren op zolder/kantoor. Voor de woonkamer zoek ik nog een mooie wand fancoil.Kird03 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:58:
[...]
misschien je leiding zo in serie aanleggen:
warmtepomp -> Comfopost -> vloer verdeler
Je ventilatie haalt deel van kou (en warmte in de winter) uit de aanvoer, daarna gaat het iets warmer (maar nog steeds koud de vloer in) met het drogen van de lucht via de luchtkoeler mag je vloer ook kouder worden.
Wel zorgen dat je flow voldoende is via je comfopost, anders parallel, maar dan gaat je luchtkoeling wel naar beneden omdat de Ta hoger moet zijn (anders condend op de vloer)
ik heb zelf fancoils op de slaapkamer en zolder geïnstalleerd. Die leveren 2-3 kw koelvermogen bij Ta 18 en indien ik de Ta naar 7 graden zet, nog veel meer, maar dan moet de vloerverwarming in de woonkamer uit (want condens). Die fancoils kunnen wel condenserend koelen, dus hoop door slimme combinatie toch het vochtpercentage in het hele huis te kunnen verlagen hiermee. Mijn regeling (vaillant) past koelvermogen aan de relatieve luchtvochtigheid aan. Dus hoe droger de lucht des te kouder de vloer kan worden.
I heb door gebrek aan hitte (de verwarming staat zelfs nog aan) nog niet kunnen testen met koelen!
Claude
Extra verwarmingsvermogen, maar gaat voornamelijk om de koeling. En alles weggewerkt op 2 roosters na.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Of een oude grote convector regelen, er zijn er wel te krijgen via een loodgieter /zzp-er zeker als je hem laat aansluiten. Hier bij ons misschien ook wat om uit te proberen boven een grote klerenkast op de slaapkamer met stille ventilatoren. Netjes afwerken en klaar.BertusB404 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:51:
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik overweeg om een Vaillant arovair kanaal model te installeren in de koof aan het plafond boven het keukenblad. (Open keuken)
Extra verwarmingsvermogen, maar gaat voornamelijk om de koeling. En alles weggewerkt op 2 roosters na.
Om met de comfopost de relatieve vochtigheid van de lucht voldoende omlaag te krijgen, moet je natuurlijk wel naar relatief koud water, zodat er voldoende luchtvochtigheid condenseert.phicoh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:43:
[...]
Zou het een optie zijn om dit te combineren met koeling via de vloer. Als je het hele huis voorziet van droge lucht, dan kan de temperatuur van het water in de vloer omlaag. Dan zou je gemakkelijk de benodige capaciteit kunnen halen.
Dat water is dan wel veel te koud voor de vloer.
Maar je zou natuurlijk weer uitgaand water van de vv kunnen bijmengen.
En in serie zetten is ook een optie. Heb ik zelf ook. Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html
Maar je moet dan natuurlijk wel kijken of je voldoende debiet door de comfopost kunt krijgen (waterzijdig).
Zwerius Kriegsman
Wat voor type fancoils heb je opgehangen? Ik heb er veel bekeken, maar 3kWatt bij 18c is wel heel wat. Bij welke kamertemperatuur is dat dan?Kird03 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:58:
[...]
ik heb zelf fancoils op de slaapkamer en zolder geïnstalleerd. Die leveren 2-3 kw koelvermogen bij Ta 18 en indien ik de Ta naar 7 graden zet, nog veel meer...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
172m2 verwarmd vloeroppervlak.
Warmteverlies berekening bij -10 geeft 5300w 30w/m2
Overal vloerverwarming 20/2mm hoh 10, 120m per groep.
WTW ventilatie.
Zonnepanelen.
Geen extra bron voor buffervat, enkel warmtepomp.
Verwarmen en koelen met warmtepomp.
Ik heb al wat offertes opgevraagd, maar vind het allemaal nogal duur uitpakken. Als ik de apparatuur die ze aanbieden los opzoek, kom ik meestal maar tot de helft van het offerte bedrag.
Ik zoek een enigszins betaalbare warmtepomp van ongeveer 9kW met 500L tapwater buffer. Overcapaciteit warmtepomp ivm grote buffer. Liefst extreem stil buitendeel, zou hem het liefst op 2m van de erfgrens plaatsen, heb nog wel een alternatieve plek, als dit niet reëel is. Qua budget zou ik graag onder 10k incl installatie uitkomen.
Graag advies merk/type warmtepomp en buffer.
Tips voor eerlijke betaalbare installateur in omgeving van Dordrecht / Zuid Holland zijn ook welkom.
Alternatief is een model dat zelf te installeren is. Voorkeur is via installateur die voor ongeveer subsidie bedrag installeert. Scheelt mij weer werk.
Bij welke buitentemperatuur geldt die 5.3 kW uit je berekening?
En waarom een 9 kW wp? Lijkt erg groot.
Zelf zou ik in jouw geval de nieuwe 6 kW R32 wp van Mitsubishi Electric kopen. Maar de puhz-sw75yaa (die ik zelf ook heb) kan ook en heeft als voordeel dat ie op 3 fasen werkt en nog wat meer capaciteit heeft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ben hier ook heel benieuwd naar, meer info is zeker fijn indien mogelijk. Ik moet ook nog oude radiatoren verwijderen en vervangen door convectoren, nu heb ik aan 1kW koeling ook meer dan genoeg maar ben nu wel heel benieuwd.Fullpower schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:30:
[...]
Wat voor type fancoils heb je opgehangen? Ik heb er veel bekeken, maar 3kWatt bij 18c is wel heel wat. Bij welke kamertemperatuur is dat dan?
Ik kom meestal deze dingen tegen als ik zoek op convectoren:
Innova Airleaf SL400 (of 600 of 800 etc.)
https://www.ebay.nl/itm/V...CON-COMANDO-/223518298139
Ik heb overal Jaga's hangen met zelfbouw DBE erop. Ik kom echt niet verder dan gem. 800Watt per stuk, bij 18c aanvoer. En dan moet het al erg warm zijn binnen.Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:52:
[...]
Ik ben hier ook heel benieuwd naar, meer info is zeker fijn indien mogelijk. Ik moet ook nog oude radiatoren verwijderen en vervangen door convectoren, nu heb ik aan 1kW koeling ook meer dan genoeg maar ben nu wel heel benieuwd.
Ik kom meestal deze dingen tegen als ik zoek op convectoren:
Innova Airleaf SL400 (of 600 of 800 etc.)
https://www.ebay.nl/itm/V...CON-COMANDO-/223518298139
Na een dag koelen is het totale vermogen dat ik in 8 Jaga's weg krijg maximaal 4kWatt, bij 24c binnen. (In bijna 9 meter aan Jaga's met tig fan's erop.)
Dus vandaar dat ik erg nieuwsgierig was naar welk merk/type hij had geplaatst.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Transmissieverlies heet het waarschijnlijk, kun je een screenshot van 1 van de tabellen in het rapport maken en die posten?Sunri5e schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:42:
Ik heb een warmteverliesberekening laten maken. Echter is het rapport voor mij echt abracadabra. Uit welke kengetallen haal ik nu hoe zwaar de warmtepomp moet zijn?
Er staan 22 pagina's vol met tabellen in het rapportFr33z schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:08:
[...]
Transmissieverlies heet het waarschijnlijk, kun je een screenshot van 1 van de tabellen in het rapport maken en die posten?
Hoe heet het document / type berekening dat je hebt laten uitvoeren dan? Het kan een transmissieverlies-berekening zijn, of een EPC-berekening (vaak in software gemaakt die Uniec2 heet) of een ... berekening.Sunri5e schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:10:
[...]
Er staan 22 pagina's vol met tabellen in het rapport
meestal eindigen die rapporten met een samenvattende tabel, je zoekt iets dat warmteverlies (in de eenheid 'W') of een warmteverliescoefficient in de eenheid 'W/K'
Of een totaaloverzicht op de eerste pagina, scheelt je zoeken naar het eind.Fr33z schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:18:
[...]
Hoe heet het document / type berekening dat je hebt laten uitvoeren dan? Het kan een transmissieverlies-berekening zijn, of een EPC-berekening (vaak in software gemaakt die Uniec2 heet) of een ... berekening.
meestal eindigen die rapporten met een samenvattende tabel, je zoekt iets dat warmteverlies (in de eenheid 'W') of een warmteverliescoefficient in de eenheid 'W/K'
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ja hier! Wij hebben van iDM de A3-11 staan, buitenunit is zeer stil, je hoort alleen maar de ventilator als je er heel dicht bij staat. Specifiek hier naar gezochte omdat de buitenunit dicht bij de erfgrens staat en we geen geluidsoverlast wilden voor de buren. De binnenunit maakt wel wat geluid, hier zit nml de compressor in, maar deze staat met wasmachine en droger in een geïsoleerde kast en hoor je ook bijna niet. Ervaring is goed, met de extreme kou begin dit jaar de stooklijn iets aangepast en dat was het enige. Kan jammer genoeg niet in de installatie modus om zelf wat dingen te regelen.reinhrst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:28:
[...]
Kwam deze net tegen: https://www.idm-energie.at/en/product/aero-alm/ (een merk wat ik overigens hier nog nooit langs heb zien komen -- iemand ervaring mee? ). Ze zijn zelf ook niet al te scheutig met informatie, wat niet een heel goed teken is....
edit: op Jazrechner komen ze wel goed uit de bus!
Ah, goed om te horen. Ik heb inmiddels bij de importeur ook wat meer data opgevraagd over de iPump ALM 2-8. Prijs is behoorlijk (€15000 bruto ex btw voor binnen + buiten incl boiler met hygienespiraal). Daar staat tegenover wel een heel mooi modulatiebereik, en volgens mij de beste COP waardes die ik ken....Tigern schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:31:
[...]
Ja hier! Wij hebben van iDM de A3-11 staan, buitenunit is zeer stil, je hoort alleen maar de ventilator als je er heel dicht bij staat. Specifiek hier naar gezochte omdat de buitenunit dicht bij de erfgrens staat en we geen geluidsoverlast wilden voor de buren. De binnenunit maakt wel wat geluid, hier zit nml de compressor in, maar deze staat met wasmachine en droger in een geïsoleerde kast en hoor je ook bijna niet. Ervaring is goed, met de extreme kou begin dit jaar de stooklijn iets aangepast en dat was het enige. Kan jammer genoeg niet in de installatie modus om zelf wat dingen te regelen.
/f/image/2dRf2231uoCV70Knu6Av2rkC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hEwdTgDSVN2P7a4zGr5OkZ6C.png?f=fotoalbum_large)
Ik probeer nog zeker wat meer info los te krijgen van de importeur (hoewel ik bang ben dat ie het op prijs gaat afleggen tegen een Vaillant aroTHERM plus 75/6 )
Wat bedoel je met
Welke dingen kan je wel/niet zelf aanpassen?Kan jammer genoeg niet in de installatie modus om zelf wat dingen te regelen.
[ Voor 4% gewijzigd door reinhrst op 07-05-2021 14:14 ]
Claude
Interessant ding. Die 15.000 euro, is dit in- of exclusief montage? Want exclusief montage kost een 7.5 kW Ecodan (qua vermogen ongeveer gelijk aan je grafiekje) minder dan de helft...reinhrst schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:56:
[...]
Ah, goed om te horen. Ik heb inmiddels bij de importeur ook wat meer data opgevraagd over de iPump ALM 2-8. Prijs is behoorlijk (€15000 bruto ex btw voor binnen + buiten incl boiler met hygienespiraal). Daar staat tegenover wel een heel mooi modulatiebereik, en volgens mij de beste COP waardes die ik ken....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik probeer nog zeker wat meer info los te krijgen van de importeur (hoewel ik bang ben dat ie het op prijs gaat afleggen tegen een Vaillant aroTHERM plus 75/6 )
Wat bedoel je met
[...]
Welke dingen kan je wel/niet zelf aanpassen?
Verder past je tabel niet bij de grafiek. Bij minimaal vermogen zit er ongeveer een factor 2 tussen, en max vermogen past ook niet. Welke is juist?
En welk koelmiddel wordt er gebruikt? Want die 70 graden kunnen veel WP's niet halen. Rendement bij die temperaturen is (zoals verwacht) wel dramatisch trouwens.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die €15000 lijkt adviesprijs te zijn, dus valt waarschijnlijk nog wel wat mee te regelen, maar excl montage. Maar idd, is een hoop geld! Heb ook even in Duitsland gekeken, daar zie ik min of meer dezelfde prijs.
Is op basis van R290.
Claude
Krijg net een onderhouds contract aangeboden voor mijn warmtepomp en mv box.
1 x per jaar krijg ik het volgende.
1 Reiniging waterfilter binnenunit.
2 Controle goede werking
3 F gassen controle
4 Visuele inspectie condensor
5 Druk en stroom metingen buitenunit.
Nummer 1, 2 en 4 kan ik zelf nog wel.
Dus alleen 3 en 5 zouden misschien van meerwaarde zijn.
Is dit uberhaupt noodzakelijk? Zolang hij warmte geeft, is het toch goed. Met goede COP. Of mis ik iets.
Dan de MV box.
1 Controle waaier, indien nodig reinigen.
2 Controle lagers.
3 Controle ventilator, indien nodig schoonmaken.
4 Controle werking.
5 Controle duco co2 sensoren.
Nummer 1 en 3 zijn hetzelfde denk ik.
Alleen optie 5 kan ik denk ik niet. Maar goed. Zolang deze het stil doet. En geen herrie maakt. Dan hoeft hier toch niks mee te gebeuren.
Denk dat het ding eerder stuk is, als je die ieder jaar open gooit.
En dan het geen waar ik het meest van schrik. Dit moet dan 326 euro kosten per jaar. Excl onderdelen.
Het enige voordeel. Een 24 uurs storing service.
Na 2 jaar heb je 600 euro in je zak. Daar kun je wel een monteur laten komen denk ik.
Maar goed. Van de experts hoor ik graag of een jaarlijks service beurt echt van meerwaarde is.
Maar ik neem aan dat de mitsu zelf ook wel tijdig aan geeft, dat er iets niet pluis is. Bijv met het koelmiddel.
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Pfoei ja 15.000 euro... Mijn Panasonic 7kW split met 190 liter boiler kostte INCL de installatie 7.800 euro.Andrehj schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:06:
[...]
Interessant ding. Die 15.000 euro, is dit in- of exclusief montage? Want exclusief montage kost een 7.5 kW Ecodan (qua vermogen ongeveer gelijk aan je grafiekje) minder dan de helft...
Nou met die prijs mag het dan wel een COP van 2 cijfers voor de komma zijn, met een gouden randje!reinhrst schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:56:
[...]
volgens mij de beste COP waardes die ik ken....
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik ben geen wp specialist maar ik heb het vorig jaar voor de eerste keer laten doen en tegelijk wat advies ingewonnen (was van te voren afgesproken) was inclusief btw €90,-biljoenblik schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:34:
Zomaar even een vraagje en of ter info voor een ieder.
Krijg net een onderhouds contract aangeboden voor mijn warmtepomp en mv box.
1 x per jaar krijg ik het volgende.
1 Reiniging waterfilter binnenunit.
2 Controle goede werking
3 F gassen controle
4 Visuele inspectie condensor
5 Druk en stroom metingen buitenunit.
Nummer 1, 2 en 4 kan ik zelf nog wel.
Dus alleen 3 en 5 zouden misschien van meerwaarde zijn.
Is dit uberhaupt noodzakelijk? Zolang hij warmte geeft, is het toch goed. Met goede COP. Of mis ik iets.
Dan de MV box.
1 Controle waaier, indien nodig reinigen.
2 Controle lagers.
3 Controle ventilator, indien nodig schoonmaken.
4 Controle werking.
5 Controle duco co2 sensoren.
Nummer 1 en 3 zijn hetzelfde denk ik.
Alleen optie 5 kan ik denk ik niet. Maar goed. Zolang deze het stil doet. En geen herrie maakt. Dan hoeft hier toch niks mee te gebeuren.
Denk dat het ding eerder stuk is, als je die ieder jaar open gooit.
En dan het geen waar ik het meest van schrik. Dit moet dan 326 euro kosten per jaar. Excl onderdelen.
Het enige voordeel. Een 24 uurs storing service.
Na 2 jaar heb je 600 euro in je zak. Daar kun je wel een monteur laten komen denk ik.
Maar goed. Van de experts hoor ik graag of een jaarlijks service beurt echt van meerwaarde is.
Maar ik neem aan dat de mitsu zelf ook wel tijdig aan geeft, dat er iets niet pluis is. Bijv met het koelmiddel.
magneetfilter schoongemaakt, controle werking complete unit, buiten unit visuele inspectie, schoonmaken buiten unit en er is hwat doorgemeten aan de buiten unit. Niet gevraagd wat.
Nu snap en weet ik ook hoe magneetfilter schoonmaken, controle werking complete unit (duh), buiten unit visuele inspectie, schoonmaken buiten unit moet en wat er van verwacht wordt. Is niet moeilijk maar laat deze installateur dit jaar weer langs komen. Al is het maar dat ik hem ook bel als het koud wordt in de winter en de wp niet zou werken.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Voor die 90 euro zou ik ook direct tekenen. Al kwam die alleen maar langs en zeggen dat alles goed is.stuffer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:39:
[...]
Ik ben geen wp specialist maar ik heb het vorig jaar voor de eerste keer laten doen en tegelijk wat advies ingewonnen (was van te voren afgesproken) was inclusief btw €90,-
magneetfilter schoongemaakt, controle werking complete unit, buiten unit visuele inspectie, schoonmaken buiten unit en er is hwat doorgemeten aan de buiten unit. Niet gevraagd wat.
Nu snap en weet ik ook hoe magneetfilter schoonmaken, controle werking complete unit (duh), buiten unit visuele inspectie, schoonmaken buiten unit moet en wat er van verwacht wordt. Is niet moeilijk maar laat deze installateur dit jaar weer langs komen. Al is het maar dat ik hem ook bel als het koud wordt in de winter en de wp niet zou werken.
Het enige wat ik zelf niet kan, is het meten van de drukken in het koudemiddel circuit.
Dat zou dan ook het enige zijn wat meerwaarde bied. Zeker icm een 24 uurs service.
Maar de rest kan en heb ik zelf al gedaan.
Maar om hier 326 euro voor te vragen.....
Maar goed, het enige wat ik dan van de experts wil horen, of het een meerwaarde is om het koelmiddel circuit te laten controleren. Of is een mitsu al zo inteligent, dat deze het zelf aangeeft.
Zou het wel zonde vinden, als het ding in de soep zou lopen.
Maar ja, 10 jaar geen onderhoud is ook een nieuw systeem.
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
reinhrst schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:19:
Excuus, je hebt gelijk, ik had de Leistungsdaten van z'n grotere broer (ALM 4-12) erin geplakt, gefixt!
Die €15000 lijkt adviesprijs te zijn, dus valt waarschijnlijk nog wel wat mee te regelen, maar excl montage. Maar idd, is een hoop geld! Heb ook even in Duitsland gekeken, daar zie ik min of meer dezelfde prijs.
Is op basis van R290.
https://www.greensources.eu/brutus26 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:44:
Mooi speurwerk wie is de importeur ?de WP lijkt wel interesant, maar ,oet wel een goed servie bedrijf achter staan
[...]
Ze reageren goed op mail; vanmiddag ook even gebeld, en je krijgt wel gelijk mensen met verstand aan de lijn!
Die jongen zei dat hij persoonlijk voor 50 klanten remote de instellingen aanpast indien nodig (stooklijn verhogen/verlagen/etc). Ik denk dat het allemaal zaken zijn die wij als tweakers zelf willen doen, maar geeft wel aan dat ze ook na de sale nog betrokken zijn (geen idee of ze er iets voor rekenen....)
Toen ik begon over API en domotica integratie, riep ie gelijk dat ie er in ging duiken omdat ie het zelf ook machtig interessant vindt!
(kan natuurlijk ook dat het gewoon een goede sales jongen was
@sjimmie mee eens, je zou hopen 2 keer de prijs = 2 keer de COP
Ow, en in their defence. Je krijgt (voor zover ik zie) een geluidsdempende kast om je buitenunit er gratis bij -- geeft gelijk een flinke demping op buiten lawaai (binnenlawaai heb ik nog niet kunnen vinden in de brochures).
/f/image/hhYHWSClVSmfyhf2kLXkIin8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z1YkHowz3XjvccyyQ9ZUommB.png?f=fotoalbum_large)
(linker kolom is ALM 2-8, rechts ALM 4-12)
Claude
Daar ben ik wel ook wel benieuwd naar want dat zat er niet bij. Ik vraag me af hoe dat gemeten wordt en of dat kan. Of is dat gewoon ondervinden door hoger verbruik met minder afgifte.....? 24/7 service is niet de afspraak maar ga er wel een beetje gemakshalve van uit dat als de wp stuk is dat ik hem kan bellen. Dat het niet op zondagnacht is neem ik op de koop toe (dan maar dikke cop1 kachels aan)biljoenblik schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:58:
[...]
Maar goed, het enige wat ik dan van de experts wil horen, of het een meerwaarde is om het koelmiddel circuit te laten controleren. Of is een mitsu al zo inteligent, dat deze het zelf aangeeft.
Zou het wel zonde vinden, als het ding in de soep zou lopen.
Maar ja, 10 jaar geen onderhoud is ook een nieuw systeem.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Verwijderd
@Domosapiens Gezien de onduidelijkheden heb ik een vermogensgrafiek opgevraagd en mag ik de onderstaande grafiek delen, hierin staan de vermogens bij verschillende modulatie bereiken (compressor snelheid in rps van 30-120) en buitentemperaturen op basis van een 35-30 traject met de 7kW aroTHERM Plus. De tekst in de brochure zal worden aangepast, het genoemde nominale vermogen is inderdaad waar het beste COP getal op gebaseerd is. De genoemde vermogensbereiken zijn de minimale en maximale vermogens in het volledige modulatiebereik.Domosapiens schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:52:
[...]
Bedankt @Verwijderd
Die gedachte van optimale COP, daar wil ik wel in meegaan.
Maar 10,4kW ?? Dat is vast zonder defrosts (dry bulb conditie)
En waarom is er geen overeenstemming tussen de grafiek (pag 4) en de tabel (pag 28) in jouw ref document ?
Die grafiek is eerder ook ter sprake gekomen:
https://gathering.tweaker...message/66328054#66328054 plus enkel posts daarna.
De tabel in die post geeft mij de verwarring: wat is het definitie verschil tussen "Vermogen" bij A2 en "Nominaal vermogen" bij A7 en A-7
Of gaat het om het "netto" vermogen, wat er overblijft na de tijd&energie die nodig is voor defrost?
Hieronder de grafiek en tabel met highlight uit vorige post.
Okk hier: Waarom geen overeenkomst tussen grafiek en tabel ??
De pag 4 grafiek van VWL 75/6 in dit document https://www.vaillant.nl/p...102020-online-1930946.pdf is wel erg stylistisch.
[Afbeelding]
.
In de Vaillant catalogus 2021 https://www.vaillant.nl/p...s-2021-online-1973400.pdf heb ik de navolgende tabel gevonden:
.
[Afbeelding]
.
Het probleem heb ik met de terminologie.
Vermogensbereik klinkt mij als minimaal tot maximal (bestuurbare) afgegeven vermogen.
Wat is dan "Nominaal vermogen verwarming".
.... Nominaal = nuttig bruikbare energie ?
Bij A-7 spreken ze over een "Nominaal vermogen verwarming"
Bij A2 over "Vermogen verwarming"
Bij A7 weer over "Nominaal vermogen verwarming".
Waarom wordt het woord "Nominaal" weggelaten bij A2?
Bij A2 zit een enorme "zonder Nominaal dip", meer dan 50% !
In jouw redenering ... alleen een COP dip ?
In het LG forum https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2017448/0 zijn ook een aantal voorbeelden beschreven van (te) beperkte vermogens tijdens defrost, die later, min of meer, te lezen waren in de specificatie...
In de ontijzingsprocedure kan er tijdelijk maximaal 12% capaciteit verloren gaan, maar dit is zeker niet constant. Door de relatief grote opening van 2,1mm tussen de lamellen van de verdamper wordt ijsvorming zo lang mogelijk tegen gehouden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Gr. Glenn
/f/image/dnVYqeKe124UqYvqSKN8TTNN.png?f=fotoalbum_large)
https://www.vaillant.nl/p...-65216.html#specificationthehog schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:38:
[...]
Welke fancoils heb je? Ik heb twee paar Vasco Niva Ventilo radiator convectoren op zolder/kantoor. Voor de woonkamer zoek ik nog een mooie wand fancoil.
ik heb de VA 2-045 CN max 4.3 KW koelen, er is nog een zwaardere variant, maar ook luchtkanaal varianten.
zien er erg mooi uit, de VA 2-* serie is voor wandmontage en zien er superstrak, plaatje links boven en links onder)
/f/image/DAjk6XdEOKpdSvE1g37eOHCq.png?f=fotoalbum_large)
Nice, bedankt voor het delen. Heb je metingen om te bepalen hoeveel koelvermogen je eruit kunt krijgen bij een aanvoer van 18C? Want volgens de specs is het bij de klassieke 7C aanvoer en 12C retour (dus 'ouderwets laag temperatuur koelen') zo dat je tussen de 2,7 en 4,3 kW kunt koelen.Kird03 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:39:
[...]
https://www.vaillant.nl/p...-65216.html#specification
ik heb de VA 2-045 CN max 4.3 KW koelen, er is nog een zwaardere variant, maar ook luchtkanaal varianten.
zien er erg mooi uit, de VA 2-* serie is voor wandmontage en zien er superstrak, plaatje links boven en links onder)
[Afbeelding]
Ik kan me voorstellen dat je bij veel hogere aanvoertemperatuur ook echt veel minder kunt koelen, zou verwachten dat het eerder 20-30% overgebleven vermogen is. Dan kom je dus meer rond de 0,8 tot 1,2 kW uit. Nu is dat puur gevoel, heb jij ervaring / metingen / andere gegevens over koelen met 18C aanvoer?
Als de opgave bij 7/12c is, dan kun je schatten wat er over blijft:Fr33z schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:53:
[...]
Nice, bedankt voor het delen. Heb je metingen om te bepalen hoeveel koelvermogen je eruit kunt krijgen bij een aanvoer van 18C? Want volgens de specs is het bij de klassieke 7C aanvoer en 12C retour (dus 'ouderwets laag temperatuur koelen') zo dat je tussen de 2,7 en 4,3 kW kunt koelen.
Ik kan me voorstellen dat je bij veel hogere aanvoertemperatuur ook echt veel minder kunt koelen, zou verwachten dat het eerder 20-30% overgebleven vermogen is. Dan kom je dus meer rond de 0,8 tot 1,2 kW uit. Nu is dat puur gevoel, heb jij ervaring / metingen / andere gegevens over koelen met 18C aanvoer?
Stel 25c in de kamer.
7/12c is een gem. temp. van 9,5c
Verschil met ruimte is 15,5c
18/20 c is een gem. temp van 19c
Verschil met ruimte is 6c
Afgifte zal ca. 39% van over blijven; dus tussen de 1kW en 1.6kW.
Ah bedankt.Kird03 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:39:
[...]
[Afbeelding]
Misschien weet jij dit dan ook. Ik heb vergelijkbare fancoils maar dan van Vasco.
Daar zitten standaard 3-weg kleppen in. Die zorgen er voor dat als er koeling (of warmte) nodig is de klep opengaat naar de fancoil. Is er geen vraag, dan draait de klep naar de bypass rechtstreeks terug de retour in. Dat laatst vind mijn systeem niet zo fijn want dan komt er te warm (in winterstand) of te koud (in zomerstand) water retour naar mijn warmtepomp.
Moet ik gewoon die bypass afsluiten? Wat is dan het nut van zo'n 3-weg klep? Had dat niet gewoon beter een 2-weg klep/afsluiter kunnen zijn.
De laatste weken gaat bij mij om 22:00 de wp uit tot 10:00 in de ochtend.
De meeste ruimtes koelen in dat tijdsbestek circa 0,8 graden af, wat nog goed acceptable is.
Ze zijn door het beetje zon wat we bijvoorbeeld de afgelopen dagen hadden overdag opgewarmd naar zijn 19,5 graad. S'ochtends zitten de meeste ruimtes dan richten de 18,7 graden.
Echter is dit in de woonkamer anders.
Deze warmt overdag door het beetje zon (veel glas) op naar tussen de 20 en 22 graden (setpoint voor de zone regeling is 20 dus die gaat al vrij snel dicht).
Echter, s'ochtends rond 7, net voordat de zon instraalt is de temperatuur gezakt naar net geen 17 graden, rond 10 uur is dit al weer 18 graden door de zon, en rond 12 al weer 20 graden voornamelijk weer door de zon.
Is dit iets wat jullie ook terug zien? Of is de isolatie echt te slecht?
Het betreft hier een woonkamer met inpandige serre en open keuken met een totaal vloer opp van circa 80m.
De 5 ramen (a 1,5m2 bestaande uit 12 kleine raampjes) en de schuifpui (16m2 in 4 delen) zijn allemaal traditioneel dubbelglas. Het dak van de serre is helaas nog polycarbonaat kanaalplaat van 32mm (circa 34m2 opp).
Ik ben wel al aan het kijken om het dak van de serre te vervangen door iets dat beter geïsoleerd is, maar twijfel nog over de grote schuifpui, mede vanwege de kosten.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Het dubbelglas upgraden naar HR++ glas zou je per m2 de meeste isolatiewinst opleveren. Je zou ook kunnen kijken wat een dik gordijn tussen woonkamer en serre die je s avonds dichtdoet voor invloed heeft.
De 2x40mm microflex waterleiding loopt vnauit de kelder (buffervat) onder de vloer, door de fundering en dan uit de grond omhoog waar de pomp staat.
Nu heb ik de keuze om de elektra kabel dezelfde route af te laten leggen, middels een mantelbuis. De vraag is dan alleen hoe monteer je dat af zonder dat er troep en ongedierte die mantelbuis in komt.
Andere optie is om via het plafond te gaan en dan aan de buitenkant van de gevel weer naar beneden, dit kan dan gewoon met 19mm buis en zadels.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Groetjes
@Nhz +na de bocht naar beneden deksel erop met wartel. Dan geen binnenkruipende beestjes.timovd schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:12:
@Nhz Op een 40mm mantelbuis past gewoon 40mm PVC (afvoermateriaal). Wat ik meestal doe, is twee hoekjes van 45° graden er op (schuifmof, niet lijmen). De mantelbuis steekt toch al schuin uit de grond, dus dat zorgt er voor dat het uiteindelijk weer naar beneden loopt. Als je het niet vertrouwt, kun je er altijd nog tape omheen doen. En zorg er voor dat de opening richting iets loopt waarbij je weinig kans hebt dat er troep naar binnen waait.
Dit omdat de serre eigenlijk een vast onderdeel van de woonkamer is geworden, de eettafel, piano en aquarium staan hier bijvoorbeeld.
De reden om het dak zeker aan te pakken is niet zozeer dat de platen minder goed isoleren, maar er helaas in de jaren 90 een verkeerde keuze van profielen is gemaakt. Het zijn allemaal redelijk brede auminium profielen welke niet geïsoleerd of thermisch ontkoppeld zijn. Ook zijn er een aantal platen beschadigd en zijn ze niet meer schoon te krijgen. Verder worden we "gek" van het geluid dat ze door laten en dan hebben we het nog niet eens over de regen herrie.
Het dak gaan we hoe dan ook vervangen, hopelijk nog dit jaar, maar waarschijnlijk pas volgend jaar.
Ik twijfel meer of dat de kosten om de schuifpui vervangen op wegen tegenover de meerwaarde aan isolatie.
De schuifpui is van kunstof profielen welke wel geisoleerd zijn, echter alleen tradiotioneel dubbelglas.
Dit opwaarderen naar beter dubbelglas is in de bestaande pui lastig, de maximale maat is 6/6/5 dus 17mm wat een u-waarde van 2,5W/m² K (voor HR+ glas aangezien HR++ niet past volgens de glaszetter) zou geven tov de 3,3W/m² K die er nu in zit.
Echter is een schuifpui best een prijzig iets, er moet dus wel een terugverdientijd zijn om de betere isolatie te verantwoorden.
Ik zou overigens niet alleen naar tvt kijken maar ook naar comfortwinst, die is hier wel te behalen lijkt me. Tvt met genoeg PV, een WP en een salderingsregeling is al snel lastig ;-)
@NoobyDNoobyD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:26:
[...]
Het meeste gaat over normale CV's zo te zien en niet over een warmtepomp.
Iemand verder nog ideeën?
Ondertussen iets gebouwd met iobroker en grafana:
op dit moment alleen nog Ta en Tboiler, maar Tbuiten, Tkamer, luchvochtigheid zou ook mogelijk moeten zijn.
Dit loopt via de API van internetmodule. Het zijn data punten met intervallen van 5 minuten omdat er geen "live" koppeling met systeem is, maar indiret via een behoorlijk afgeschermde API van Vaillant.
(opklik voor groot plaatje)
/f/image/eqaJJyc8nIROTp6db75LCCpo.png?f=fotoalbum_large)
3 opvallende zaken:
1. veel pendelen, maar met huidige temperaturen niet meer dan logisch denk ik?
2. Ik heb dynamische Ta (weersafhankelijk met max van 32 en minimum van 25) en je ziet de TA gedurende de dag ook oplopen, van 23.30h nachtverlaging naar 20 graden (dag is 22)
3. Warmteverlies SWW vat is 0,5 graad per 2 uur ongeveer. Voelt als wat veel??
Heb mijn systeem hier nog niet formeel voorgesteld, dus even snel wat data:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Vaillant aroTHERM VWL 75/5 AS WP 5.8KW nominaal Vaillant uniTOWER aroTHERM VWL 78/5 IS MB3 Boiler 180L / hydraulische unit Buffervat Vaillant VPS R 100/1 M 100L buffervat Pompgroep zonder mengkraan DN 25 (1”) secundaire flow na buffer fancoil VA 2-045 CN Zolder fancoil VA 2-035 CN Slaapkamer Ambisense VR50 ruimteregeling sensocomfort Vr720f thermostaat/hoofdregeling sensonet gateway VR 921 t.b.v. app en ruimteregeling |
Alles aangesloten door @koevlaas2
binnenkort volledige omschrijving met wat foto's
geinstalleerd in woning uit 1967, premie A tussenwoning, met enige naisolatie.
Vervangt gasverbruik van ca. 1000-1200 m3 (incl SWW)
Ik heb even gezocht op 'wartel pvc deksel', maar ik kan zo snel niks vinden dat bruikbaar lijkt. Heb je misschien een linkje?Dapdodo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:00:
[...]
@Nhz +na de bocht naar beneden deksel erop met wartel. Dan geen binnenkruipende beestjes.
Alvast bedankt
Groetjes
[ Voor 85% gewijzigd door Signor Doekie op 08-05-2021 13:08 ]
Je kunt in een gewone dop of deksel gaten boren voor een paar wartels met contramoer.
Voor kant en klaar kan je misschien een M40 wartel erop klussen met een multi inzetstuk

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Interessant! Hoeveel geluid maken de fans in deze units?Kird03 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:39:
[...]
En hoe zit het qua besturing? Gaan die fans vanzelf aan als er warm (of koud) water gedetecteerd wordt?
Ik zit voor de planning op mijn zolder een beetje te dubben.
Condenserend koelen zie ik qua leidingwerk niet zo zitten, dus lager dan 18 graden wordt het niet.
Ik zou dan de grootste fancoil-unit (VA 2-070 CN) kunnen plaatsen, maar die is nog steeds "slechts" 136cm breed. Alternatief zou zijn om een gewone T33 op te hangen, ik kan daar 60cm hoog en 180cm breed kwijt en die zou ik dan eventueel zelf met wat fans nog kunnen boosten. Dat kost de helft en is ook lekker simpel. Maar ik vind het lastig om de capaciteit te vergelijken tussen zo'n fancoil en een flinke T33 met aardig wat massa staal.
Wat was voor jou de reden om voor fancoils te kiezen?
Dat zou erg fijn zijn ja, maar helaas geen optie.Piper schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:55:
Volgens mij is de enige echt zinnige optie om die serre plat te gooien en iets uit 2021 voor terug te zetten..;-)
Ik zou overigens niet alleen naar tvt kijken maar ook naar comfortwinst, die is hier wel te behalen lijkt me. Tvt met genoeg PV, een WP en een salderingsregeling is al snel lastig ;-)
Ik moet het een serre laten zijn en mag er helaas niet een normaal plat dak of iets dergelijks van maken.
De muren aan de zijkanten zijn trouwens beiden met een 10cm spouw welke ook gevuld is met glaswol, dus dat is wel goed.
Alleen het dak en de schuifpui zijn probleem punten ivm matige isolatie.
Maar nogmaals, ik mag er erg weinig mee van de gemeente.
De schuifpui mag ik vervangen door een betere, maar wel volledig transparant glas.
Het dak mag ik vervangen door een kunstof of glazen dak maar wel minimaal 40% lichtdoorlatend over het gehele oppervlak exclusief constructiedelen..
Ze doen moeilijk over een zogenaamd beschermd dorpsaangezicht, ondanks dat niemand het kan zien... Helaas heb ik dan niet veel keuze dan mee werken.
Jouw systeem kan geen ta=25 draaien, eerder 30 continue oid.Kird03 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:11:
[...]
@NoobyD
Ondertussen iets gebouwd met iobroker en grafana:
op dit moment alleen nog Ta en Tboiler, maar Tbuiten, Tkamer, luchvochtigheid zou ook mogelijk moeten zijn.
Dit loopt via de API van internetmodule. Het zijn data punten met intervallen van 5 minuten omdat er geen "live" koppeling met systeem is, maar indiret via een behoorlijk afgeschermde API van Vaillant.
(opklik voor groot plaatje)
[Afbeelding]
3 opvallende zaken:
1. veel pendelen, maar met huidige temperaturen niet meer dan logisch denk ik?
2. Ik heb dynamische Ta (weersafhankelijk met max van 32 en minimum van 25) en je ziet de TA gedurende de dag ook oplopen, van 23.30h nachtverlaging naar 20 graden (dag is 22)
3. Warmteverlies SWW vat is 0,5 graad per 2 uur ongeveer. Voelt als wat veel??
Heb mijn systeem hier nog niet formeel voorgesteld, dus even snel wat data:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Vaillant aroTHERM VWL 75/5 AS WP 5.8KW nominaal Vaillant uniTOWER aroTHERM VWL 78/5 IS MB3 Boiler 180L / hydraulische unit Buffervat Vaillant VPS R 100/1 M 100L buffervat Pompgroep zonder mengkraan DN 25 (1”) secundaire flow na buffer fancoil VA 2-045 CN Zolder fancoil VA 2-035 CN Slaapkamer Ambisense VR50 ruimteregeling sensocomfort Vr720f thermostaat/hoofdregeling sensonet gateway VR 921 t.b.v. app en ruimteregeling
Alles aangesloten door @koevlaas2
binnenkort volledige omschrijving met wat foto's
geinstalleerd in woning uit 1967, premie A tussenwoning, met enige naisolatie.
Vervangt gasverbruik van ca. 1000-1200 m3 (incl SWW)
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Vandaag sww getest en in het begin ging het goed maar na 6 uur loopt het water aan de onderkant van de binnencilinder?
Ook wanneer de stroom uitstaat.
Heeft iemand enig idee waar hem dat in kan zitten? Alle pijpen aan de voorkant van de unit zijn droog.
Water lekt er hard uit aan de linker voorkant.
Hebben een unit met ingebouwd 300 liter sww vat.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
foto, merk, type? Condens?icecreamfarmer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:39:
Onze mitsubishi warmtepomp draait nu al 5 maanden goed op verwarming.
Vandaag sww getest en in het begin ging het goed maar na 6 uur loopt het water aan de onderkant van de binnencilinder?
Heeft iemand enig idee waar hem dat in kan zitten? Alle pijpen aan de voorkant van de unit zijn droog.
Hoe heb je de afgelopen 5 maanden warm water gehad dan ?icecreamfarmer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:39:
Onze mitsubishi warmtepomp draait nu al 5 maanden goed op verwarming.
Blijkbaar heb je dus de binnenunit incl. 300 liter vat
Maar als dit vat de laatste 5 maanden gevuld is geweest met water, en het probleem alleen optreed tijdens het verwarmen van je SWW vat vermoed ik dat er iets bij je inlaatcombinatie niet goed gaat.
Water zet uit als je het verwarmd waardoor de druk oploopt. Tijdens een SWW run lekt dit water normaal gesproken via de inlaatcombinatie weg naar de afvoer. Dit is inderdaad aanzienlijk wat meer dan een paar druppels.
Ik had gisteren beperkt de tijd.Grolsch schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:32:
[...]
Hoe heb je de afgelopen 5 maanden warm water gehad dan ?
Blijkbaar heb je dus de binnenunit incl. 300 liter vatBestaat dit ? Ik dacht dat ze tot 200 liter gingen.
Maar als dit vat de laatste 5 maanden gevuld is geweest met water, en het probleem alleen optreed tijdens het verwarmen van je SWW vat vermoed ik dat er iets bij je inlaatcombinatie niet goed gaat.
Water zet uit als je het verwarmd waardoor de druk oploopt. Tijdens een SWW run lekt dit water normaal gesproken via de inlaatcombinatie weg naar de afvoer. Dit is inderdaad aanzienlijk wat meer dan een paar druppels.
Het is de unit van mijn broertje. Huis is een jaar in verbouwing en hadden geen warm water nodig dus ik had de dipswitch omgezet en geen water in de unit laten stromen.
Eind december is hij aangesloten om toch verwarming te hebben.
Morgen komt de stucadoor en het leek mij verstandig om alle waterleidingen en warmtapwater voorziening eens te testen voordat alles dicht gesmeerd wordt.
In de ochtend (gisteren) toen het vat gevuld en hem laten verwarmen zodat ik dat vandaag kon testen.
Appte echter mijn vader om 1800 dat hij aan het lekken was. Toen ik om 1200 weg ging was dat niet het geval en was hij aan het opwarmen.
Het is niet de condensafvoer. Want die zit achter en het is echt veel water wat eruit komt.
Om de zoveel uur moet de emmer geleegd worden.
Ik heb gisteren alles snel uitgezet en afgesloten. Maar zag zo snel niets waar het uitkomt en ik was druk bezig met iets anders.
Ga zo kijken wat de stand is.
Betreft een ERST30D-VM2ED.
Met een puhz sw75vaa
Er zit een inlaat combi met overdruk beveiliging. Ik zal zo foto's posten.thehog schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:49:
Of hij heeft geen inlaatcombinatie en komt het water er nu ergens uit waar het niet hoort
wat standaard geïsoleerd is, niets mis mee.
Bij 180 l inhoud komt dit overeen met ca. 1,25 kWh(thermisch)/d (= ca. 53 W).
Met een sCOP van ca. 2,0 kost je dit ca. 250 kWh voor de stilstandsverliezen bij een keer per dag bijverwarmen, zoals in het plaatje.
Voor losse boilers is er een EN met bijbehorende energielabels (even opzoeken).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Aangezien cv wel goed gaat denk ik dat er ergens in het sww gedeelte wat lek is.
Hoe gekocht? Via installateur? Dan snel dat bedrijf bellen.
Kan dat wel? Zo'n unit laten verwarmen zonder de boiler te vullen? Ontrekt hij geen warmte uit de boiler bij een defrost? Dan zonder water heb je kans op bevriezing.icecreamfarmer schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:21:
[...]
Ik had gisteren beperkt de tijd.
Het is de unit van mijn broertje. Huis is een jaar in verbouwing en hadden geen warm water nodig dus ik had de dipswitch omgezet en geen water in de unit laten stromen.
Eind december is hij aangesloten om toch verwarming te hebben.
Morgen komt de stucadoor en het leek mij verstandig om alle waterleidingen en warmtapwater voorziening eens te testen voordat alles dicht gesmeerd wordt.
Betreft een ERST30D-VM2ED.
Met een puhz sw75vaa
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat werkt gewoon, je hebt ook units zonder boiler.Rol-Co schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:54:
[...]
Kan dat wel? Zo'n unit laten verwarmen zonder de boiler te vullen? Ontrekt hij geen warmte uit de boiler bij een defrost? Dan zonder water heb je kans op bevriezing.
Hij werkte afgelopen maanden goed. Ook de koelmogelijk.
De 2e foto toont de interne circulatiepomp en het vuilfilter, o.a.
De inlaatcombinatie zit in de leiding vanaf de koudwater toevoer naar de boiler.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat snap ik maar de inlaatcombi is niet heel spannend.Naalroc schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:51:
Die eerste en laatste foto tonen niet de inlaatcombinatie, maar meer, naar mij lijkt het leidingwerk naar de warmtewisselaar.
De 2e foto toont de interne circulatiepomp en het vuilfilter, o.a.
De inlaatcombinatie zit in de leiding vanaf de koudwater toevoer naar de boiler.
:strip_exif()/f/image/f8ASMPZEqLTp4DFCFgbwwiZo.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan die dicht hebben gezeten?
Het loopt langs de lekbak af zo op de onderplaat.Andrehj schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:26:
@icecreamfarmer Ik snap de afvoer van je lekwater niet. Uiteraard hoort er niet zoveel water uit te lekken en is er iets mis, maar een unit die kan koelen heeft toch onderin een lekbak met condenswaterafvoer? Dan hoort eventueel lekwater automatisch in het riool te lopen en hoef je dus niet met emmers te hannesen.
Alles is droog behalve de onderplaat. Daar zijn wel 2 emmers water uitgekomen.
De mantel van de SWW tank is ook alleen onder nat. Ik heb net met een endoscoop gekeken maar die krijg ik er amper in en zie niets.
Bovenop de unit zitten wat druppels maar ik gok dat dat condens is van het lekwater. Dat het condenseert nabij de koelleiding.
Is er een manier om de onderste mantel te verwijderen zonder alles te slopen. Dan kunnen we iets zien.
Hoe controleer ik de inlaatcombi?Andrehj schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:37:
Ik ken die binnenunits met ingebouwde SWW-tank niet, maar dit klinkt heel erg als een lekke SWW-tank. Of die al lek was, of dat je inlaatcombinatie vast zit (en dus de druk bij het opwarmen te ver is opgelopen), kan niemand van afstand beoordelen.
Overigens zit er bovenop de unit nog een overdruk ventiel van 10 bar van mitsubishi zelf.
Zou toch raar zijn als zowel de inlaatcombi als overdrukventiel gefaald hebben. Vraag is nu kan ik hem vullen om te controleren of het weer gaat lekken?
Lekkage lijkt vooralsnog helemaal onderin te zitten want de mantel is alleen daar nat.
Je kunt de knop op de inlaat combi verdraaien, dan moet er water uit spuiten, als je hem ver genoeg verdraaid.
Welke waarde staat er op het schildje op die knop?
Maar goed, als er nog een Mitsu overdruk ventiel op zit, dan moet die boiler voldoende beveiligd zijn; alleen, zit daar ook een afvoerleiding op? Anders zou daar het water vandaan kunnen komen, als het overdrukventiel bij de inlaat vast zit; normaal gesproken dacht ik 8 bar afblaas
Daar zit een afvoer op de mitsubishi overdrukventiel. Die is trouwens 10 bar.Naalroc schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:35:
[...]
Je kunt de knop op de inlaat combi verdraaien, dan moet er water uit spuiten, als je hem ver genoeg verdraaid.
Welke waarde staat er op het schioldje op die knop?
Maar goed, als er nog een Mitsu overdruk ventiel op zit, dan moet die boiler voldoende beveiligd zijn; alleen, zit daar ook een afvoerleiding op? Anders zou daar het water vandaan kunnen komen, als het overdrukventiel bij de inlaat vast zit; normaal gesproken dacht ik 8 bar afblaas
Mijn vader zei trouwens net dat het water wat lekte koud was. zou het in de toevoer kunnen zitten?
Hoe zit het met de systeem druk, zakt deze ook?
CV systeem werkt gewoon. Maar ik bedoelde dat het de toevoer is en niet het voorraadvat. Want als ik water van de boiler aftap is dat warm water.Grolsch schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:19:
Het lijkt mij ook dat het sww water is een geen cv water.
Hoe zit het met de systeem druk, zakt deze ook?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
In die stand heeft hij bijna 2 uur gestaan en er is niets gelekt (bodemplaat was droog).
Hebben hem daarna een half uur warmwater laten maken en er staat weer water op de bodemplaat.
Dat water is echter koud en niet warm. We horen trouwens ook iets druppen en dat lijkt van rechtsvoor te komen.
Ik heb echter de aansluitingen gecontroleerd die er in en uitgaan en die zijn allemaal droog (en heet).
Waar zou hij koud water kunnen lekken?
Hoe weet je zo zeker dat het koud water is en geen afgekoeld warm water?icecreamfarmer schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:42:
Het wordt steeds aparter. We hebben de toevoer opengezet maar de machine uit.
In die stand heeft hij bijna 2 uur gestaan en er is niets gelekt (bodemplaat was droog).
Hebben hem daarna een half uur warmwater laten maken en er staat weer water op de bodemplaat.
Dat water is echter koud en niet warm. We horen trouwens ook iets druppen en dat lijkt van rechtsvoor te komen.
Ik heb echter de aansluitingen gecontroleerd die er in en uitgaan en die zijn allemaal droog (en heet).
Waar zou hij koud water kunnen lekken?
Zwerius Kriegsman
Omdat water van 50 graden niet zo snel afkoelt.Zwerius schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:51:
[...]
Hoe weet je zo zeker dat het koud water is en geen afgekoeld warm water?
Althans dat denk ik.
Overigens is het ook raar dat het alleen is wanneer hij in bedrijf is.
[ Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-05-2021 18:04 ]
-hij lekt alleen tijdens opwarmen
-hij lekt koud water
-hij lekt geen systeem water, want dat heeft al een half jaar of zo gedraaid
-hij lekt niet uit de overdrukventiel, maar MOET wel water uit de boiler kwijt tijdens opwarmen (Natuurwet)
-dus hij lekt in de daarvoor bedoelde afvoer.
> die afvoer is dus lek, en lekt in de onderbak.
OF die onderbak heeft ook een (gecombineerde) afvoer, en het overdruk water lekt dan niet verder in het riool, maar in de onderbak.
Riool verstopt, of de afvoer van de onderbak ligt hoger dan de afvoer naar het riool, en het overdrukwater loopt makkelijker de onderbak in dan het riool in.
Denk ik
Goede theorie maar helaas de lekbak is kurkdroog.Naalroc schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:38:
Lek in de afvoer van de overstort?
-hij lekt alleen tijdens opwarmen
-hij lekt koud water
-hij lekt geen systeem water, want dat heeft al een half jaar of zo gedraaid
-hij lekt niet uit de overdrukventiel, maar MOET wel water uit de boiler kwijt tijdens opwarmen (Natuurwet)
-dus hij lekt in de daarvoor bedoelde afvoer.
> die afvoer is dus lek, en lekt in de onderbak.
OF die onderbak heeft ook een (gecombineerde) afvoer, en het overdruk water lekt dan niet verder in het riool, maar in de onderbak.
Riool verstopt, of de afvoer van de onderbak ligt hoger dan de afvoer naar het riool, en het overdrukwater loopt makkelijker de onderbak in dan het riool in.
Denk ik
Beide overstortventielen trouwens gecontroleerd en beide werken uitstekend.
En het lekt op de bodemplaat dus onder de lekbak door.
[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-05-2021 18:48 ]
En/of laat dat lekwater van de overstort eens via een slang in een emmer lopen, dan heb je weer wat om uit te sluiten (verstopte rioolpijp)
[ Voor 67% gewijzigd door Naalroc op 09-05-2021 18:52 ]
Nee dat spoelt goed weg. Riool spoelt goed door. Overigens zijn die afvoeren in een open pijp gestoken met sifon dus water kan er altijd makkelijk uit zelfs wanneer het riool verstopt is.Naalroc schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:51:
Dus afvoer naar riool verstopt....
En/of laat dat lekwater van de overstort eens via een slang in een emmer lopen, dan heb je weer wat om uit te sluiten (verstopte rioolpijp)
Overigens net getest door de unit aan te zetten maar de sww functie uit te laten. Geen lekkage.
Het is dus alleen tijdens de sww run.
Correctie net alleen de CV functie gebruikt maar dan lekt hij ook. Wel aanzienlijk (gok 3/4de) minder.
Alle leidingen van de CV nagelopen maar die zijn ook allemaal droog. Het water lijkt zich linksachter te verzamelen in de eerste diagonaal. Daar lopen echter geen leidingen.
Mijn gedachte is nu de water/water platenwisselaar maar daar is ook alles droog.
[ Voor 34% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-05-2021 19:56 ]
Dit topic is gesloten.