Ik heb een keer meegemaakt dat in een Ecodan een wartel niet goed aan gedraaid was en de boel lekte, svp even alle koppelingen controleren ?icecreamfarmer schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Dat snap ik maar de inlaatcombi is niet heel spannend.
[Afbeelding]
Kan die dicht hebben gezeten?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Twee lekken gevonden zowel de koud waterinlaat als sww uitlaat lekten behoorlijk.Grolsch schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:08:
Als je systeem druk niet zakt kun je stoppen met zoeken naar lekkage in het wp/cv gedeelte.
Is die boiler niet gewoon lek ergens achter de isolatie?
Die nu aangedraaid. Lek is behoorlijk gestopt nu echter lekt het net zo hard als alleen met CV modus aan. Zou kunnen omdat de mantel drijfnat is en er bij het opwarmen druppels uitkomen? Kwestie van tijd?
Net alles nog gecontroleerd en zien hier nu dat er nat uitkomt. Dat is echter niet veel.
Ik gok de temperatuur sensor?
Laten nu alles een nacht aanstaan en controleren dan weer.
:strip_exif()/f/image/qRzGgsbCFFtVzVSRMU22bHJB.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier druppelt water in, lekbak van condens is echter droog.
:strip_exif()/f/image/KCXes66pePUFQJIynnxELkHi.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is het nat en lijkt er water uit te komen.
Zei het miniem maar zichtbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-05-2021 22:20 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Trek je dit uit de eBus? Volgens mij hadden we idd wat vragen openstaan over welke info we uit de eBus van een Vaillant konden trekken, maar ziet er goed uit dus volgens mij!Kird03 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:11:
[...]
@NoobyD
Ondertussen iets gebouwd met iobroker en grafana:
[...]
Claude
Ik weet niet of ik hier direct een vraag/advies mag stellen, maar ik ga het toch maar proberen...
Mijn situatie:
-hoog gasverbruik (>5000m3 / jaar)
-ruime woning (1450 m3)
-gezin met 5 personen
-overal lage temperatuur vloerverwarming
-HR ketel, Nefit Topline 45
-zoneregeling in elke ruimte, het op de juiste temperatuur krijgen van alle vertekken werkt uitstekend en is zeer comfortabel. Ik maak geen onderscheid tussen dag/nacht regeling wegens de traagheid van het systeem (erg dikke betonnen vloeren)
Graag wil ik proberen iets aan mijn gasverbruik (totale kostenverlaging) te doen. Ik zit hierbij de denken aan een hybride lucht-warmtepomp. Waarom hybride? Met name om geen boiler voor warm tapwater te hebben.
Nu zie ik allerlei varianten, Elga Ace 4/6 KW, Bosch Compress/Monoblock/etc etc. Eigenlijk is mijn grootste vraag, hoe kom ik er achter hoe "zwaar" de warmtepomp moet zijn. Als ik de verschillende stelregels gebruik moet ik een ontzettend grote warmtepomp hebben. Maar als ik vergelijkbare stelregels gebruik om te bepalen hoe groot mijn CV ketel zou moeten zijn, dan zou ik met mijn huidige ketel mijn woning nooit warm krijgen. Oftewel, de getallen kloppen niet zo goed voor mijn situatie.
Een andere optie zou voor mij ook kunnen zijn om de CV ketel puur voor warm water te gebruiken, en verwarming volledig op een warmtepomp doen.
Wie o wie kan me verder helpen?
Super veel dank voor de hulp.
Joost
Waarom wil je geen boiler voor SWW?
Wij hebben een gezien met 6 personen (2 kinderen + aanhang) en als we allemaal achter elkaar willen douchen, kan dat prima met een 400 l boiler.
Met een dergelijke grote woning zou je voor een boiler ruimte moeten hebben lijkt mij.
Ik neem aan dat de woning goed is geïsoleerd.
Het effect van gasloos gaan zit 'm voor een flink deel in het niet meer hoeven betalen van de vaste kosten voor gas (vastrecht). Vooral als je zonnepanelen hebt/kunt plaatsen is gasloos gaan eigenlijk een "no brainer".
Mijn break-even is minder dan 6 jaar.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Als ik die stelregel gebruik kom ik op 24kW wat je nodig zou hebben. Je CV ketel lever max 42,3kW volgens de eerste google hit. Dus die is ruim voldoende dan.joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:11:
Als ik de verschillende stelregels gebruik moet ik een ontzettend grote warmtepomp hebben. Maar als ik vergelijkbare stelregels gebruik om te bepalen hoe groot mijn CV ketel zou moeten zijn, dan zou ik met mijn huidige ketel mijn woning nooit warm krijgen. Oftewel, de getallen kloppen niet zo goed voor mijn situatie.
Joost
24kW uit een warmtepomp is best veel ja. Da's een flinke unit. Je kan ook parallel schakelen natuurlijk. Of gewoon eens beginnen met een flinke 16kW pomp. Kijken hoe die het trekt in bivalente stand met je CV ketel als hulpje er bij. En dan eventueel later uitbreiden met een 2e pomp die ondertussen alsnog ook een watertank opwarmt (kan eindelijk je gas weg).
Hoi Joost, hoe is je isolatie?joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:11:
Beste allemaal,
Ik weet niet of ik hier direct een vraag/advies mag stellen, maar ik ga het toch maar proberen...
Mijn situatie:
-ruime woning (1450 m3)
-gezin met 5 personen
-zoneregeling in elke ruimte, het op de juiste temperatuur krijgen van alle vertekken werkt uitstekend en is zeer comfortabel. Ik maak geen onderscheid tussen dag/nacht regeling wegens de traagheid van het systeem (erg dikke betonnen vloeren)
Graag wil ik proberen iets aan mijn gasverbruik (totale kostenverlaging) te doen. Ik zit hierbij de denken aan een hybride lucht-warmtepomp. Waarom hybride? Met name om geen boiler voor warm tapwater te hebben.
Nu zie ik allerlei varianten, Elga Ace 4/6 KW, Bosch Compress/Monoblock/etc etc. Eigenlijk is mijn grootste vraag, hoe kom ik er achter hoe "zwaar" de warmtepomp moet zijn. Als ik de verschillende stelregels gebruik moet ik een ontzettend grote warmtepomp hebben. Maar als ik vergelijkbare stelregels gebruik om te bepalen hoe groot mijn CV ketel zou moeten zijn, dan zou ik met mijn huidige ketel mijn woning nooit warm krijgen. Oftewel, de getallen kloppen niet zo goed voor mijn situatie.
Een andere optie zou voor mij ook kunnen zijn om de CV ketel puur voor warm water te gebruiken, en verwarming volledig op een warmtepomp doen.
Joost
Misschien kun je eerst dit aanpakken voordat je een WP gaat plaatsen. Je standaard verbruik lijkt mij zeer tov mijn huis die full electric en goed geïsoleerd is. Kleine 700m3 heb ik en ik kan het met een 7kW WP af maar voor de zekerheid heb ik een 9kW WP. Mijn verbruik op jaarbasis is ca. 3500kWh.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Hoi Wim,Wimhaw schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:33:
[...]
Hoi Joost, hoe is je isolatie?
Misschien kun je eerst dit aanpakken voordat je een WP gaat plaatsen. Je standaard verbruik lijkt mij zeer tov mijn huis die full electric en goed geïsoleerd is. Kleine 700m3 heb ik en ik kan het met een 7kW WP af maar voor de zekerheid heb ik een 9kW WP. Mijn verbruik op jaarbasis is ca. 3500kWh.
De isolatie is goed (kan natuurlijk altijd beter), mijn woning heeft een energielabel A. Is dat je totale energieverbruik? of alleen van de warmtepomp?
Het geeft weer nieuwe gedachten :-). Mijn dak ligt al vol met zonnepanelen (hoewel de opbrengst eigenlijk volledig wordt verbruikt).Remco45 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:24:
@joostdejonge123
Waarom wil je geen boiler voor SWW?
Wij hebben een gezien met 6 personen (2 kinderen + aanhang) en als we allemaal achter elkaar willen douchen, kan dat prima met een 400 l boiler.
Met een dergelijke grote woning zou je voor een boiler ruimte moeten hebben lijkt mij.
Ik neem aan dat de woning goed is geïsoleerd.
Het effect van gasloos gaan zit 'm voor een flink deel in het niet meer hoeven betalen van de vaste kosten voor gas (vastrecht). Vooral als je zonnepanelen hebt/kunt plaatsen is gasloos gaan eigenlijk een "no brainer".
Mijn break-even is minder dan 6 jaar.
Ruimte voor een boiler is er zeker. Angst (vanuit verleden) is vooral om de hele tijd koud water te hebben.
Die terugverdientijd is inderdaad erg kort, ik ga er verder induiken.
Ik heb bij een bekende die ook 5000m3 verbruikte een 14KW zubadan geadviseerd.
5000x0,7=3500 euro
10000x0,2=2000 euro
Alleen op verbruik zonder pv al 1500 euro per jaar besparen.
Opgegeven verbruik is alleen van de WP en incl SWW en overal VVW 24/7. Totaal verbruik is ca. 7500kWh voor 4 volwassen personen. Als ik de omgekeerde koevlaas2 berekening toepas kom ik op zo'n kleine 1900m3. Jouw woning heeft iets meer dan 2 x zoveel inhoud. Met een goede isolatie zou je ca. 1000m3 minder verbruiken.joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:40:
[...]
Hoi Wim,
De isolatie is goed (kan natuurlijk altijd beter), mijn woning heeft een energielabel A. Is dat je totale energieverbruik? of alleen van de warmtepomp?
Is jouw 5000m3 incl of excl koken?
Dat zou het verschil deels kunnen verklaren als koken erbij zit, maar nog niet helemaal.
5000 kuub gas is heel erg veel. Maar omdat je nu al overal LTV hebt, is een warmtepomp makkelijk installeren, en gezien je gigantische gasverbruik ook snel terugverdiend.joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:11:
Beste allemaal,
Mijn situatie:
-ruime woning (1450 m3)
-gezin met 5 personen
Joost
Wat is het bouwjaar van je woning? Want gezien je gasverbruik denk ik dat je dat energielabel A hoofdzakelijk door de zonnepanelen hebt gehaald, en daar bespaar je natuurlijk geen gas mee.
Ik zou toch maar wat aandacht aan je isolatie besteden, want volgens mij is daar nog erg veel te winnen.
Ter vergelijking: Hier verwarmen we bijna 1200 m3 woning met ca 2400 kWh aan stroom (via de 7.5 kW warmtepomp), wat overeen zou komen met ca 1100 m3 gas.... Dat is minder dan een kwart van jouw verbruik, terwijl je woning misschien 20% groter is.
Om je huidige gasverbruik te vervangen door een WP, kom je idd rond de 25 kW uit. Dat is een heel erg grote WP, met dito stroomverbruik. Dan zal ook de 3x25A hoofdaansluiting krap worden, nog een argument om je isolatie eerst op orde te krijgen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Cancel dat gerust, koken ga je niet eens kunnen onderscheiden bij zo'n gigantisch verbruik. Als je per jaar 10 tot 20 kuub gas verbruikt voor koken zit je al hoog, dus op die >5000m3 gaat dat niet te traceren zijn en maakt het ook niks uit.Wimhaw schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:08:
[...]
Opgegeven verbruik is alleen van de WP en incl SWW en overal VVW 24/7. Totaal verbruik is ca. 7500kWh voor 4 volwassen personen. Als ik de omgekeerde koevlaas2 berekening toepas kom ik op zo'n kleine 1900m3. Jouw woning heeft iets meer dan 2 x zoveel inhoud. Met een goede isolatie zou je ca. 1000m3 minder verbruiken.
Is jouw 5000m3 incl of excl koken?
Dat zou het verschil deels kunnen verklaren als koken erbij zit, maar nog niet helemaal.
Bij een dergelijk verbruik geloof ik weinig van een goede isolatie, label zegt helaas ook weinig. Ik denk dat het zeer de moeite is om eens iemand in te huren voor een energie advies voor je woning.
Natuurlijk is het wel zo dat je met zo'n verbruik ook veel kunt besparen. Je kunt beginnen met een vrij grote lw Wp en dan dat naast je CV ketel zetten, kijken of je bijv 80 vd verwarming kunt doen daarmee.
Geen idee hoe je bij die palletkachel komt, die komt er hier niet in. Stinkt veel te hard en vervuilt gigantisch. Dat stroomverbruik van de WP is onze totale verwarmingsbehoefte, dus inclusief SWW.Wimhaw schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:18:
@Andrehj 1200m3 omgerekend is wel heel weinig. Je gebruikt toch ook nog een palletkachel als het nodig is? Als je dat meeneemt hoeveel m3 verbruik je dan?
Bijverwarming hebben we niet.
Je moet beginnen met goede isolatie. Hier Rc6 rondom, overal 3-voudig glas (tot in de garage), luchtdicht gebouwd en uiteraard WTW. En veel vloerverwarmingsoppervlak, zodat de watertemperatuur van de WP lekker laag kan en het rendement hoog is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Energielabel A is nog zonder de zonnepanelen. En we koken elektrisch. Het valt me wel op dat elke jaar er iets van 400 kuub bij komt aan verbruik.Andrehj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:13:
[...]
5000 kuub gas is heel erg veel. Maar omdat je nu al overal LTV hebt, is een warmtepomp makkelijk installeren, en gezien je gigantische gasverbruik ook snel terugverdiend.
Wat is het bouwjaar van je woning? Want gezien je gasverbruik denk ik dat je dat energielabel A hoofdzakelijk door de zonnepanelen hebt gehaald, en daar bespaar je natuurlijk geen gas mee.
Ik zou toch maar wat aandacht aan je isolatie besteden, want volgens mij is daar nog erg veel te winnen.
Ter vergelijking: Hier verwarmen we bijna 1200 m3 woning met ca 2400 kWh aan stroom (via de 7.5 kW warmtepomp), wat overeen zou komen met ca 1100 m3 gas.... Dat is minder dan een kwart van jouw verbruik, terwijl je woning misschien 20% groter is.
Om je huidige gasverbruik te vervangen door een WP, kom je idd rond de 25 kW uit. Dat is een heel erg grote WP, met dito stroomverbruik. Dan zal ook de 3x25A hoofdaansluiting krap worden, nog een argument om je isolatie eerst op orde te krijgen.
Welke isolatie zou je aanpakken? Spouwmuren zijn allemaal voorzien van steenwol (14cm dik). Dak is voorzien van 12 cm isolatie, evenals de vloeren...
Als ik mijn woning idd kan verwarmen met 2400 kWh aan stroom, dan is het zeker een nobrainer om een warmtepomp + boiler te installeren. Het lastige blijft dan nog wel, hoe groot? en als hij te klein is, kan ik makkelijk een extra warmtepomp er bij zetten? Of moet er dan bijvoorbeeld een tweede binnenunit bijkomen?
Dan heb ik je verward met iemand anders. Sorry. Je verbruik is dan inderdaad mooi laag.Andrehj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:26:
[...]
Geen idee hoe je bij die palletkachel komt, die komt er hier niet in. Stinkt veel te hard en vervuilt gigantisch. Dat stroomverbruik van de WP is onze totale verwarmingsbehoefte, dus inclusief SWW.
Bijverwarming hebben we niet.
Je moet beginnen met goede isolatie. Hier Rc6 rondom, overal 3-voudig glas (tot in de garage), luchtdicht gebouwd en uiteraard WTW. En veel vloerverwarmingsoppervlak, zodat de watertemperatuur van de WP lekker laag kan en het rendement hoog is.
Vloeroppervlak klopt inderdaad. Ik ben niet helemaal bekend met alle termen, maar in het energie prestatie advies staan de volgende waardes (ik noem alleen even de grote oppervlaktes, losse deuren laat ik achterwege):Fr33z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:23:
@joostdejonge123 wat voor woning heb je? Ik schat obv de inhoud dat je bijna 400 tot 450m2 vloeroppervlak hebt, klopt dat?
Bij een dergelijk verbruik geloof ik weinig van een goede isolatie, label zegt helaas ook weinig. Ik denk dat het zeer de moeite is om eens iemand in te huren voor een energie advies voor je woning.
Natuurlijk is het wel zo dat je met zo'n verbruik ook veel kunt besparen. Je kunt beginnen met een vrij grote lw Wp en dan dat naast je CV ketel zetten, kijken of je bijv 80 vd verwarming kunt doen daarmee.
-RC 3,86 [m2.K/W] voor gevel, 224m2
-RC 3,00 voor betonnen vloer, 250m2
-RC 3,02 voor schuin dak, 310 m2
-U 1,80 ZTA 60% voor glas, totaal 95m2
Kan je altijd een warmtepomp naast je CV zetten? (ik hoor allerlei verhalen over hybride oplossingen...)
Die 2400 kWh is mijn stroomverbruik van de WP. Jij gaat veeeeeeeeeeel meer nodig hebben, denk iets rond de 11.000 kWh.joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:27:
[...]
Energielabel A is nog zonder de zonnepanelen. En we koken elektrisch. Het valt me wel op dat elke jaar er iets van 400 kuub bij komt aan verbruik.
Welke isolatie zou je aanpakken? Spouwmuren zijn allemaal voorzien van steenwol (14cm dik). Dak is voorzien van 12 cm isolatie, evenals de vloeren...
Als ik mijn woning idd kan verwarmen met 2400 kWh aan stroom, dan is het zeker een nobrainer om een warmtepomp + boiler te installeren. Het lastige blijft dan nog wel, hoe groot? en als hij te klein is, kan ik makkelijk een extra warmtepomp er bij zetten? Of moet er dan bijvoorbeeld een tweede binnenunit bijkomen?
Je kunt (iig bij Mitsubishi) meerdere warmtepompen in cascade zetten.
Qua isolatieverbetering: Ik zou een expert een warmteverliesberekening laten maken. Die verdien jij zo terug, en dan kun je precies zien waar de verliezen zitten.
Overigens is 12cm isolatie in een dak tegenwoordig niet veel meer, hier zit er volgens mij meer dan 30cm glaswol op, en onder de bgg vloer zit 30cm XPS.
Adviseur is aangevraagd! dank voor het advies. Ga ik eerst dat eens afwachten wat daar uit gaat komen, voordat ik vervolgstappen ga nemen.Andrehj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:34:
[...]
Die 2400 kWh is mijn stroomverbruik van de WP. Jij gaat veeeeeeeeeeel meer nodig hebben, denk iets rond de 11.000 kWh.
Je kunt (iig bij Mitsubishi) meerdere warmtepompen in cascade zetten.
Qua isolatieverbetering: Ik zou een expert een warmteverliesberekening laten maken. Die verdien jij zo terug, en dan kun je precies zien waar de verliezen zitten.
Overigens is 12cm isolatie in een dak tegenwoordig niet veel meer, hier zit er volgens mij meer dan 30cm glaswol op, en onder de bgg vloer zit 30cm XPS.
Daarmee kan je goed afschatten welke capaciteit je nodig hebt.
En weet je de spreiding van je gasverbruik, dus hoeveel m3 gas op het moment dat je een dag niet thuis bent in de zomer? en hoeveel voor SWW?
Wellicht is je CV ketel gewoon stuk? ik heb een jaren 70 hoekwoning van 600m3, mijn verbruik was 2800m3/jaar voor isolatie (alleen spouwmuur isolatie en ouderwets dubbelglas). Na isolatie (maar nog steeds veel minder goed dan bij jou), ca 1500 m3. En dat met radiatoren (Geen LTV)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is een zeer hoog gas verbruik, ik heb een vrijstaande woning van 1050 m3 uit 1995, met een isolatie van RC=2.5 en ook een 45kW Nefit ketel waarmee ik het zonder zone regeling altijd alles aan op 20oC gemiddeld (beneden iets warmer, boven iets kouder) houd met zo'n 1800m3-1900m3 Gas per jaar.joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:11:
Beste allemaal,
Mijn situatie:
-ruime woning (1450 m3)
-gezin met 5 personen
Afgelopen jaar niet, ik heb met airco's bijverwarmt en kom niet verder dan 1200 m3 Gas en 1400 kWh stroom voor de Airco's tot nu toe, en het stook seizoen lijkt wel zo'n beetje over.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
De ketel die we nu hebben (gas) is 2 jaar oud, dus kan makkelijk verhangen worden, maar, we gaan meerdere isolatie maatregelen treffen dus we krijgen een subsidie op een warmtepomp.
Het aantrekkelijke van een warmtepomp is de mogelijkheid tot koelen in de zomer. Dus ik ben erg benieuwd naar de ervaringen m.b.t. het koelen in de zomer van een vrijstaande woning die "redelijk" geïsoleerd gaat zijn. (spouwmuur 7 cm - dak 15cm). Is het koelen dusdanig goed, dan kunnen we de airco's die we hebben gepland laten vervallen (en dus in de extra kosten voor de warmtepomp stoppen)
Ik ben echter bang dat het koelen met de warmtepomp niet zoveel zoden aan de dijk gaat zetten omdat onze isolatie gewoon te weinig is, en dat we eigenlijk niet onder een airco uitkomen.
War is the only proper school of the surgeon.
@joostdejonge123 Denk dat het meten is weten wordt. Lijkt erop dat je WAR draait en de ketel geen HR of VR is. Ook zo'n stroomverbuik zou ik maar eens onderzoekenPentaClover schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:36:
[...]
Dat is een zeer hoog gas verbruik, ik heb een vrijstaande woning van 1050 m3 uit 1995, met een isolatie van RC=2.5 en ook een 45kW Nefit ketel waarmee ik het zonder zone regeling altijd alles aan op 20oC gemiddeld (beneden iets warmer, boven iets kouder) houd met zo'n 1800m3-1900m3 Gas per jaar.
Afgelopen jaar niet, ik heb met airco's bijverwarmt en kom niet verder dan 1200 m3 Gas en 1400 kWh stroom voor de Airco's tot nu toe, en het stook seizoen lijkt wel zo'n beetje over.
nee, bij dergelijke lage isolatiewaarden niet.SerealKiller schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:43:
Is het koelen dusdanig goed, dan kunnen we de airco's die we hebben gepland laten vervallen (en dus in de extra kosten voor de warmtepomp stoppen)
We hadden vanmiddag een gesprek met een installateur die Itho Daalderop warmtepompen installeert en gaf aan dat het eigenlijk wel van belang was dat we onder de 7Kw zouden blijven qua vermogen omdat we anders jaarlijks honderden euros kwijt zouden zijn aan een STEK gecerftificeerde keurder.
Ik heb hier nog nooit van gehoord weten jullie iets hiervan?
volgens
https://stek.nl/wp-content/uploads/2020/05/Wetgeving-folder_tot_2020.pdf
vanaf 5 ton CO2 equivalent.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ketel is wel een HR, dat weet ik zeker. WAR regeling zit er niet op. Ik zie wel dat er een instelling niet goed is (temperatuur voor vloer veels te hoog, en max vermogen begrensd, geen idee wat daar de impact van is).Dapdodo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:47:
[...]
@joostdejonge123 Denk dat het meten is weten wordt. Lijkt erop dat je WAR draait en de ketel geen HR of VR is. Ook zo'n stroomverbuik zou ik maar eens onderzoeken
Gasverbruik heb ik, zie onderstaande plaatje:
:strip_exif()/f/image/8dGwylg6fBsThc3NPebkYK6u.jpg?f=fotoalbum_large)
En elektriciteitsverbruik klopt helaas, ik heb hier vrij veel apparaaten die 24x7 aanstaan, die ik helaas niet kan uitzetten.
Ik heb vandaag nog eens over jouw situatie nagedacht, en zou je het volgende adviseren:joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:32:
[...]
Vloeroppervlak klopt inderdaad. Ik ben niet helemaal bekend met alle termen, maar in het energie prestatie advies staan de volgende waardes (ik noem alleen even de grote oppervlaktes, losse deuren laat ik achterwege):
Kan je altijd een warmtepomp naast je CV zetten? (ik hoor allerlei verhalen over hybride oplossingen...)
- Check je elektriciteitsaansluiting. Waarschijnlijk heb je 3x25A, maar je vermeldt niet hoeveel stroom je nu al verbruikt en wat voor piekverbruikers je hebt, maar die gaat je beperkende factor zijn voor een warmtepomp (als je moet upgraden naar 3x40A kost dat je 800 euro extra per jaar, wat erg slecht is je voor de terugverdientijd van je WP).
- Installeer de grootste 3-fasen WP die er bij je aansluiting nog bij past. Met een beetje passen en meten (en vooral goede faseverdeling van overige verbruikers) zou ik gokken op een 14 kW Mitsubishi. Die gaat dan de hoofdmoot van de verwarming doen.
- Als het te koud wordt (omschakelpunt zal wel ergens net boven het vriespunt liggen) gaat de ketel meehelpen, of het zelfs helemaal overnemen.
- SWW doe je nog gewoon met je CV-ketel (SWW is met een WP nauwelijks goedkoper en heeft wel veel meer beperkingen dan met een CV-ketel, zoals beperkte hoeveelheid, lagere temperatuur en een groot SWW-vat wat ruimte inneemt).
- Nu kun je op je gemak de isolatie verbeteren om je energieverbruik verder te verlagen. Daarbij zou ik beginnen met je glas: 95m² met een U-waarde van slechts 1.8 hakt er nogal in. Bij een temperatuurverschil binnen-buiten van 31K verlies je alleen daar al 5.3 kW...
Besparingspotentieel: Stel WP doet 80% van verwarmingsbehoefte en vervangt daarmee 4000m3 gas. Bespaart dus 4000*0.8 = €3200
WP heeft daarvoor ca 8000 kWh nodig (grof geschat). a 22 ct kost je dat € 1760. Netto besparing ca 1450 euro per jaar.
Investering WP zal rond de 10K liggen, terugverdientijd 7 jaar.
Edit: Uit bovenstaande grafiek kun je mooi je WP vermogen afleiden: Op de koudste dag had je een verbruik van ca 47m3 aan gas. Daar haalt een HR-ketel ongeveer 9 kWh aan warmte uit. Dus je warmtebehoefte was toen 423 kWh. Deel dat door 24 uur en je komt op 18 kW aan continu vermogen.
Met een 14 kW Mitsu, die bij -10 nog 15 kW levert, kun 360 kWh per dag in je huis stoppen, wat ongeveer gelijk staat aan 40 kuub gas. Daarmee zou je het bijna alle dagen al warm houden (en dan alleen het SWW voor gas aanhouden).
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 11-05-2021 19:47 ]
45x9=405kWh warmte per 24 uur nodig hebben in de piek (als de gasketel efficient draait, wat ws. niet zo is).
dus 405/24 = 17kW vermogen continu (stel bij -5 of -10).
Echter, op basis van de oppervlaktes en isolatiewaardes is je warmteverlies bij -10 ca 12,5kW:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lxlNOZ3R3CnNVntBRCC2KWTj.png?f=user_large)
Dan verlies je dus nog >4kW door ventilatie: Wat voor ventilatie systeem is het ?
Wellicht aanpassen naar vraaggestuurd?
Glas vervangen (ca eur 100/m2 naar HR++ warm edge) kan dat warmteverlies halveren.
Eventueel extra dakisolatie? (+10cm kan je warmteverlies daarvan halveren).
[ Voor 59% gewijzigd door BarryH op 11-05-2021 19:52 ]
Stel dat bovenstaande lijstje klopt, dan zou je bij een delta-T van 31K (binnen 21 graden, buiten gemiddeld over de hele dag -10) het volgende vermogen nodig hebben:joostdejonge123 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:32:
Vloeroppervlak klopt inderdaad. Ik ben niet helemaal bekend met alle termen, maar in het energie prestatie advies staan de volgende waardes (ik noem alleen even de grote oppervlaktes, losse deuren laat ik achterwege):
Glas 5.3 kW, gevel 1.8 kW, vloer 2.1 kW (op basis van 30 graden VVW-watertemp en 5 graden grondtemp) en dak 3.2 kW. Totaal 12.4 kW. Daarbij nog 3? kW ventilatieverliezen en je zit op 15.4 kW.
De rest zul je dan verliezen door wat losse deuren (die je niet genoemd had) en via tocht.
Het meest is dus (zoals al gezegd) te winnen bij het glas (upgraden naar 3-voudig, U 0.6), en dat geeft ook nog eens de grootste comfortwinst.
Ik lees hierboven steeds opmerkingen over je stroomverbruik, maar kan geen post vinden waarin dat genoemd wordt. Kun je dat nog eens intikken?
Bovenstaande berekening is niet helemaal correct. Voor de vloer gelden namelijk andere randvoorwaarden:BarryH schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:45:
obv de piek van 45m3 gas zou je
45x9=405kWh warmte per 24 uur nodig hebben in de piek (als de gasketel efficient draait, wat ws. niet zo is).
Echter, op basis van de oppervlaktes en isolatiewaardes is je warmteverlies bij -10 ca 12,5kW:
[Afbeelding]
- Aan de bovenkant moet je niet rekenen met ruimtetemperatuur, maar met vloertemperatuur. Bij -10 kan die zomaar 30 graden zijn.
- Aan de onderkant is het geen -10 (dan zouden alle leidingen bevriezen), maar meestal een graad of 5 of zelfs nog wat hoger.
- En meestal wil men het wat comfortabeler hebben dan 20 graden binnen. Daarom zou ik rekenen met 31K.
Netto komt er wel ongeveer hetzelfde uit als bij mijn berekening.
De wetgeving is hier vrij duidelijk in.Aurum schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:14:
Weet iemand iets van een jaarlijkse keuring door een STEK en Fgassen gekeurde airco specialist als je warmtepomp boven de 7kw uitkomt?
We hadden vanmiddag een gesprek met een installateur die Itho Daalderop warmtepompen installeert en gaf aan dat het eigenlijk wel van belang was dat we onder de 7Kw zouden blijven qua vermogen omdat we anders jaarlijks honderden euros kwijt zouden zijn aan een STEK gecerftificeerde keurder.
Ik heb hier nog nooit van gehoord weten jullie iets hiervan?
bron: https://stek.nl/wettelijk...ening-per-1-januari-2017/Logboek
De ondergrens voor het verplicht bijhouden van een logboek verandert per 1-1-2017. Was het voorheen vanaf 3 kg, per 2017 is dit vanaf 5 ton CO2-equivalent.
Eigenaar en installateur moeten de gegevens uit het logboek 5 jaar bewaren.
Noot: installaties met een inhoud minder dan 3 kg maar meer dan 5 ton CO2 worden nu dus logboek plichtig. Dit geldt ook voor bestaande installaties.
Dit geldt zowel voor particulieren als zakelijke gebruikers.
Het probleem (zoals met zoveel dingen in NL) is de handhaving. Ik heb nog nooit gehoord dat een particulier hierop gecontroleerd is, zakelijk heb ik in bijna 13 jaar tijd al wel 2 x controle gehad van een milieucontroleur in opdracht van de gemeente. Deze man wou dan ook echt alle logboeken zien van apparaten waar koudemiddel in zit (Airco's in mijn geval).
Bij R410A (meest gebruikte koudemiddel in WP's) is het dus controleplichtig vanaf 2,39KG.
Dit kantelpunt ligt inderdaad op +-7KW, de SW75YAA van Mitsu bevat 3KG R410A gas en is dus controleplichtig.
Maar nogmaals, ik ken niemand die hier ooit op is gecontroleerd privé, en ik heb ook nog nooit in dit topic gelezen dat iemand deze verplichte controles heeft laten uitvoeren.
@Grolsch jazeker, er zijn ook mogelijkheden om Monoblocks te nemen die wel binnen die regels blijven, Daikins hebben andere koelmiddelen en die voldoen voor bijna alle kW's zowel split als monoblock. Dus dat is sowieso een optie.
Voor de installateur was het een rede om een WTW unit te pushen zodat we waarschijnlijk een lagere kw WP nodig hadden. Dat is helaas voor mij geen rede om wel/geen WTW te nemen.
Heel raar met dat glas trouwens, het is HR++ glas (althans volgens dat stripje tussen de ramen), en als ik dat goed op zoek zou daar een U waarde van 1.1 bij horen. In het energieprestatie advies staat 1,8... dat scheelt natuurlijk nog al. Ik neem aan dat de adviseur die langs komt hier wat over gaat zeggen.Andrehj schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:55:
[...]
Het meest is dus (zoals al gezegd) te winnen bij het glas (upgraden naar 3-voudig, U 0.6), en dat geeft ook nog eens de grootste comfortwinst.
Piekverbruik van stroom kan ik lastig nagaan zie ik, ik log alles, maar op dag niveau, niet op uur niveau. Grootste verbruiker is kookplaat (11kwh), dan blijft er van de 3x25 aansluiting niet zo heel veel over...
Stroomverbruik op jaarbasis is circa 8000kwh. Standaard staat hier voor 500 watt aan apparatuur aan, dat gaat natuurlijk best hard op jaarbasis. Ik moet dat ook in detail gaan uitzoeken waar dat inzit allemaal.
We gebruiken geen mechanische ventilatie, alleen ramen open, of van die openschuif dingen (ik ben de naam even kwijt) aan de bovenkant.BarryH schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:45:
obv de piek van 45m3 gas zou je
[Afbeelding]
Dan verlies je dus nog >4kW door ventilatie: Wat voor ventilatie systeem is het ?
Wellicht aanpassen naar vraaggestuurd?
Glas vervangen (ca eur 100/m2 naar HR++ warm edge) kan dat warmteverlies halveren.
Eventueel extra dakisolatie? (+10cm kan je warmteverlies daarvan halveren).
Extra dakisolatie acht ik lastig haalbaar, die operatie is me te groot. Wellicht ramen veranderen is wel mogelijk. Helaas is het niet zou koud meer, anders zou ik met een warmtebeeldcamera kunnen kijken waar de grote warmtelekken zitten.
Dat is wel leerzaam. Iets van een P1 monitor kan al veel inzicht geven.joostdejonge123 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:43:
[...]
Piekverbruik van stroom kan ik lastig nagaan zie ik, ik log alles, maar op dag niveau, niet op uur niveau.
Als je met een inductieplaat voor vier mensen aardappelen, groente en vlees op tafel zet blijf je onder de 4 kW piek en onder 1 kWhGrootste verbruiker is kookplaat (11kwh), dan blijft er van de 3x25 aansluiting niet zo heel veel over...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
hahaha, ik zit eenheden weer eens door elkaar te halen... aansluitwaarde van kookplaat is 11kW. De kans dat ik dat inderdaad gebruik is erg klein...Proton_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:50:
[...]
Dat is wel leerzaam. Iets van een P1 monitor kan al veel inzicht geven.
[...]
Als je met een inductieplaat voor vier mensen aardappelen, groente en vlees op tafel zet blijf je onder de 4 kW piek en onder 1 kWh
Ik heb zelf een Youless op mijn stroommeter aangesloten, ik ga eens kijken of ik de loggin op 1 of andere manier langer kan vasthouden op uur basis.
Dus ik durf met enige zekerheid te zeggen dat 3x25A wel goed gaat met een 14KW WP
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 11-05-2021 21:56 ]
Kent iemand een goede installateur hiervoor in de omgeving van Den Bosch? Hoewel ik er ook niet vies van ben het allemaal zelf te doen...Andrehj schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:33:
[...]
Voorwaarde: Goede installateur nodig, die snapt hoe je je huidige ketel naast de WP kan zetten.
ik heb een vraag mbt een nieuwbouw woning, gaat over de berekening van de WP. (vermogen)
Het wordt een woning met BENG eisen, het wordt L/W.
Ik heb nu het beng rapport ontvangen en lees het volgende (uit 30 pagina's):
Opwekker 1
type opwekker warmtepomp - elektrisch
invoer opwekker forfaitair
functie(s) van opwekker verwarming en warm tapwater
bron warmtepomp buitenlucht (afgifte water)
toestel / warmteleveringssysteem warmtepomp - voldoet aan tabel 9.28
warmtebehoefte verwarmingssysteem 11.237 kWh
door opwekker geleverde warmte (per toestel) 11.237 kWh
COP 3,35
energiefractie 1,000
hulpenergie per toestel 59 kWh
Nu kregen we te horen er moet een 12 KW warmtepomp in - maar dat lijkt me voor een nieuwbouwwoning onder de beng Eisen nogal veel? Woning is 836M3 groot.
Het beng rapport is echter niet meegestuurd naar de leverancier (was er toen nog niet) die kennelijk de berekening maakt voor de installateurs.
Ik heb al veel zitten googlen en OP gelezen maar duizelt me - ik zou zelf ook willen meekijken/rekenen.
Iemand tips daarvoor?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
We gaan een berg panelen op het dak plaatsen (30-32], dus stroom zat zou je denken
Bericht hierboven
11237 moet je delen door 1650 dan kom je op een 6,7KW WP, dat lijkt mij meer kloppen.Kees_frl schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:29:
Hoi,
ik heb een vraag mbt een nieuwbouw woning, gaat over de berekening van de WP. (vermogen)
Opwekker 1
COP 3,35
energiefractie 1,000
Nu kregen we te horen er moet een 12 KW warmtepomp in - maar dat lijkt me voor een nieuwbouwwoning onder de beng Eisen nogal veel? Woning is 836M3 groot.
Het beng rapport is echter niet meegestuurd naar de leverancier (was er toen nog niet) die kennelijk de berekening maakt voor de installateurs.
Ik heb al veel zitten googlen en OP gelezen maar duizelt me - ik zou zelf ook willen meekijken/rekenen.
Iemand tips daarvoor?
12 kW is waarschijnlijk veel te groot. Maar ergens in je rapport staat een waarde in W/K. Als je die vermenigvuldigt met het gewenste temperatuurverschil binnen-buiten (ik zou rekenen met 31K in het oosten, en 28K langs de westkust) heb je het benodigde WP vermogen voor verwarming. Doe dat maal 24/23 (want je WP is ook nog een uurtje met SWW bezig) en je weet hoe zwaar je WP moet zijn.Kees_frl schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:29:
Hoi,
Opwekker 1
COP 3,35
energiefractie 1,000
Dat vermogen moet je WP dan wel bij -10 (of -7 voor de kust) kunnen leveren! En daar zit em de crux, want er zijn een aantal merken op de markt die een WP als 12 kW verkopen, maar daar blijft dan vervolgens bij
die lage temperaturen maar 7 kW van over....
@koevlaas2 , bij jouw in de buurt?Floor-is schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 02:28:
Ik lees met bewondering mee, hoewel ik best een boel begrijp ben ik met keukens, badkamers, zonnepanelen, vloeren en nog andere zaken ook bezig waardoor er weinig ruimte in m’n kop overblijft. Kan iemand me daarom een goed installateur aanraden die in de kop van Noord-Holland ook wel wil plaatsen?
We gaan een berg panelen op het dak plaatsen (30-32], dus stroom zat zou je denken
In mijn warmte verlies was ook uitgegaan van Qv10=0,4, maar na meting bleek dat ook stukken lager.
is er voor je volume alleen de binnenruimte genomen of heb je ook de buiten muren, daken en fundering meegenomen?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Inmiddels al een beter resultaat Tom?Tomexergie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:37:
Monitoring April 2021: Ik heb er nog maar 29 binnen en wacht dus nog even met invoer. Inleveren s.v.p.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Mooi uitgewerkt advies!Andrehj schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:33:
[...]
Ik heb vandaag nog eens over jouw situatie nagedacht, en zou je het volgende adviseren:
Ik heb denk ik een redelijk vergelijkbare hoeveelheid apparatuur, en kom helaas wel boven de 10KW piek uit.Grolsch schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:55:
Ik heb een 11KW kookplaat 3 fasen, 11KW WP, zonnebank, quooker, vaatwasser, droger, wasmachine en de rest wat allemaal in een normale woning zit, log mijn p1 elke 10 seconden en heb nog nooit een piek boven de 10KW waargenomen en ik log al 4 jaar.
Dus ik durf met enige zekerheid te zeggen dat 3x25A wel goed gaat met een 14KW WP
De max welke ik afgelopen jaren gehad heb is iets meer dan 15KW, maar dusdanig kortstondig dat een 3x25 het wel gehouden heeft.
Mijn piek per dag was afgelopen 8 feb met 124KWh op 1 dag (en helaas geen toevoeging van PV wegens sneeuw).
Hier een elektra gebruik van circa 8000KWh per jaar voordat de wp afgelopen oktober kwam, en hier gaat ook nog ongeveer 5000KWh aan zelf opwek weer af (PV).
Ik log hier ook elke 10 seconden (naar influx (grafana) en domoticz)
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Mocht de verdeling een probleem worden, kan een minuscule thuisaccu helpen. Daarmee kan je vermogen tussen de fases uitwisselen, ook zonder stroom op te wekken met PV.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is toch geen enkel probleem? met 3x25A en uitgaande van 230V kun je dus 5750Watt per fase trekken maakt 17.250Watt totaal.format5 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:19:
[...]
Ik heb denk ik een redelijk vergelijkbare hoeveelheid apparatuur, en kom helaas wel boven de 10KW piek uit.
De max welke ik afgelopen jaren gehad heb is iets meer dan 15KW, maar dusdanig kortstondig dat een 3x25 het wel gehouden heeft.
Mijn piek per dag was afgelopen 8 feb met 124KWh op 1 dag (en helaas geen toevoeging van PV wegens sneeuw).
Hier een elektra gebruik van circa 8000KWh per jaar voordat de wp afgelopen oktober kwam, en hier gaat ook nog ongeveer 5000KWh aan zelf opwek weer af (PV).
Ik log hier ook elke 10 seconden (naar influx (grafana) en domoticz)
De normen schrijven voor dat een automaat een uur lang met 13% overbelast moet kunnen worden.
dat is 19.492Watt langer dan een uur. Dan mag je nog wel even
Wel inderdaad goed verdelen over de fasen indien mogelijk, daarom heb ik grootverbruikers (Omvormer, WP, Kookplaat) ook als 3 fasen apparaten gekocht.
Ik zie het ook niet als een probleem, ik wou alleen aangeven (@Grolsch bevestigen) dat een hoog jaarverbruik en een zware wp met veel extra zaken inderdaad vaak probleemloos op 3x25 gaat.
Om als nog in te gaan op jullie berichten. De verdeling over de fasen is zo goed als mogelijk gedaan. Natuurlijk schommelt de belasting wel eens wat afhankelijk van wat er gebruikt wordt, maar meestal gaan ze redelijk gelijk op. Er zit zelden meer dan 2KW verschil tussen de fasen, en meestal zelfs minder. En ook hier inderdaad waar mogelijk grootverbruikers op 3 fasen ivm het verdelen.
De echte pieken (per fase) zijn 6500W plus (maar minder dan 6900W), maar zijn dusdanig kortstondig dat de hoofdzekeringen nog niet zijn gesprongen (gelukkig want het zijn niet zelf te wisselen (zonder zegel verbreken) smeltpatronen). Deze pieken komen bijv kortstondig als de quooker aan het opwarmen is, WP aan, en kookplaat (inductie) gaat net aan, alles wat veel warmte maakt dus, en ook meestal alleen bij net inschakelen. Wat vanwege de korte duur gelukkig geen probleem is.
Alles is deze week geinstalleerd en we zijn officieel van het gas af! Energieleverancier heeft het al aangepast en Stedin kom in juli de meter verwijderen (was de eerste optie!).NoobyD schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:54:
Kogel is door de kerk. In mei gaat hier een Valliant 65/6 lucht/water warmtepomp komen, samen met en een Auer Edel wamtepompboiler van 200L die aangesloten gaat worden op de ventilatie en in serie met de huidige zonneboiler voor het SWW.
Installatie is super prettig verlopen, 2 aardige installateurs die alle tijd namen voor al onze vragen en extra dingetjes. Heb gelijk geleerd om de mengkraan te ontkalken, dat was nodig!!! Die haperde wat met de eerste douchebeurt, maar werkt nu weer als nieuw.
Ook extra kleppen in het systeem zodat de boel omgekeerd kan draaien voor de koelmodus. Dat is samen met ons bedacht en in overleg erbij gezet, hopenlijk kunnen we met de zomer met radiatoren die van onderaf gevuld worden de binnen de temperatuur aangenaam houden
Geluid is mij 100% meegevallen. Hij staat op een houten dak. Met installatie genoeg ruimte op de slangen genomen om eventueel wat te schuiven voor eventuele resonantie, maar alleen op de overloop bij de trap is een hele kleine brom te horen bij 70% belasting, verder helemaal niks!
De pomp van de zonneboiler hoor ik beter ( en de snelweg vlakbij nog meer...)
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om nog niks qua meetapperatuur bij te zetten. Flowmeter zit in de machine en kunnen we actueel bekijken op de display en ook dagstanden van verbruik en opbrengst. Energie volg ik al een tijd online met een app. Vooralsnog vind ik het zo voldoende.
Al met al zijn we superblij met onze keuzes en hoe alles nu voorlopen is. Nu op naar de zomer 😀
Prijs de dag niet voor het avond is
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 12-05-2021 22:31 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Het is niet de vraag of het gaat resoneren, maar wanneerNoobyD schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:07:
Tuurlijk houden we het in de gaten en de installateurs komen ook direct terug als er toch iets gaat resoneren. Het risico van een houten dak zijn we bewust van.
Je geeft zelf al aan dat je hem bij +15 graden al hoort.
Het zal aan je eigen acceptatieniveau liggen wat jij acceptabel vindt.
Ik heb van alles geprobeerd:
- Rubberen bigfoots,
- Daar weer rubber onder.
- Zware tegels onder de bigfoots
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
:strip_exif()/f/image/yWKe90qyk6YxQBAzQfIOgfNt.jpg?f=fotoalbum_large)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 14-05-2021 08:59 ]
Zojuist gedaan. De drieweg klep gaat dan weer naar CV stand en de aanvoertemp zakt naar 21.2 graden. Oftewel geen verwarming en dat is goed. Wat me opvalt is dat de unit niet draait en er ook geen gevraagde temp in beeld komt. Zodra ik warm water gebruik dan schiet de aanvoer temp weer omhoog. Zou het een lekkende 3-weg klep kunnen zijn waardoor warm boiler water langs de aanvoersensor stroomt?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Als de sensor deze wisselende temperatuur meet en de pomp/compressor draait niet, dan kan het inderdaad een soort lekstroom zijn. de periodiciteit blijft overigens wel gek.
Waar in je systeem zit deze temperatuursensor?
Er zijn split lucht/water warmtepompen waarbij er gebruik wordt gemaakt van een hydraulische binnenunit om het koudemiddel van de buitenunit om te zetten in warm water.
Nu vraag ik me af of installaties bestaan met een verdeler waar je 2 (kleinere) buitenunits op kan aansluiten en diverse apparaten?
Het doel is om het aantal warmtepompen te verminderen en gebruik te maken van warmtepompen met redelijke kleine afmetingen. Ook kun je denk ik met meerdere warmtepompen een hogere efficiëntie halen.
Een 5-split lucht/lucht WP is behoorlijk groot en duur. En deze zal bijna nooit op vol vermogen draaien. Een 9kw lucht/water unit is ook behoorlijk groot. 2 stuks 5kw warmtepompen zijn een stuk kleiner.
/f/image/AoNnRV1qpPqd41Ddk2G43Hez.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Opperhoof op 14-05-2021 11:38 ]
De pulserende werking duidt op "Einrohrzirkulation" (éénpijpscirculatie)Bo0bz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:23:
@BarryH Deze sensor zit in de warmtepomp op de aanvoerleiding en is affabriek. Ik heb even op mijn P1 meter gekregen en zie geen verbruik op de fase waar de warmtepomp op zit. Het lijkt dus alsof het warme water uit de boiler de aanvoer verwarmt op een of andere manier. Nu even handmatig de driewegklep op CV gezet. Vanmiddag gaat er een nieuwe sww run aan en zal ik kunnen zien of dan weer het zelfde gaat spelen.
O.a. @Andrehj heeft hierover geschreven,
https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839
Populair genaamd: Thermosifon
https://gathering.tweaker...5D=71&keyword=thermosifon
(dankzij Einrohrzirkulation kan Thermosifon, een continue hevelwerking, op gang komen)
@Opperhoof Volgens zoek je een systeem wat @Rimco heeft?
Daarnaast wil je volgens mij niet koelen met je vloerverwarming op een houtenvloer. Met een beetje pech heb je condens op je houtenvloer staan. Hout en water zijn geen beste vrienden...
Het gaat de Atag Energion Hybrid 7T worden (3 fase 7kW LW warmtepomp).
Hier nog niet veel over gelezen op het forum, dus zodra hij draait zal ik eens wat info posten.
LL warmtepomp? Je bedoeld L/W WP!DanTm schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:22:
Ik heb eindelijke de knoop ook maar doorgehakt, en een bestelling geplaatst voor een hybride warmtepomp.
Het gaat de Atag Energion Hybrid 7T worden (3 fase 7kW LL warmtepomp).
Hier nog niet veel over gelezen op het forum, dus zodra hij draait zal ik eens wat info posten.
Even een klein schopje omhoog van mijn vraag van vorige week.ocaj schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:23:
[...]
Interessant! Hoeveel geluid maken de fans in deze units?
En hoe zit het qua besturing? Gaan die fans vanzelf aan als er warm (of koud) water gedetecteerd wordt?
Ik zit voor de planning op mijn zolder een beetje te dubben.
Condenserend koelen zie ik qua leidingwerk niet zo zitten, dus lager dan 18 graden wordt het niet.
Ik zou dan de grootste fancoil-unit (VA 2-070 CN) kunnen plaatsen, maar die is nog steeds "slechts" 136cm breed. Alternatief zou zijn om een gewone T33 op te hangen, ik kan daar 60cm hoog en 180cm breed kwijt en die zou ik dan eventueel zelf met wat fans nog kunnen boosten. Dat kost de helft en is ook lekker simpel. Maar ik vind het lastig om de capaciteit te vergelijken tussen zo'n fancoil en een flinke T33 met aardig wat massa staal.
Wat was voor jou de reden om voor fancoils te kiezen?
Ik kom nog niet helemaal uit wat beter/handiger zou zijn: een fancoil op niet-condenserende temperaturen of een wat grotere T33, eventueel geboost met ventilatoren. Heeft zo'n dure Vaillant-fancoil dan toch nog veel extra's te bieden, of is dat vooral handig als je weinig ruimte hebt of condenserend wil koelen?
Ook in de woonkamer heb ik nu nog T30's hangen. Ik kan niet echt goede tabelletjes vinden hoeveel verschil in vermogen er nu zit tussen een T30 en T33. (Meeste leveranciers hebben alleen tabellen van modellen die ze nog verkopen en T30 wordt volgens mij niet meer verkocht...)
Als je met de fancoil de lucht afkoelt tot onder het dauwpunt, hou er dan rekening mee dat je de kanalen aan de buitenkant goed dampdicht isoleert.H143 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:40:
Heeft er iemand al ervaring met een fancoilunit icm met koeling? Ik zit er aan te denken om op zolder een vancoil satteliet model te installeren en hieraan een aantal kanalen te koppelen achter het knieschot langs en uit te blazen op een aantal kamers.
Ik heb enkele fancoils gemonteerd in combinatie met vloerverwarming (koeling).
Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html
Zwerius Kriegsman
T30 T33 verschilocaj schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Even een klein schopje omhoog van mijn vraag van vorige week.
Ik kom nog niet helemaal uit wat beter/handiger zou zijn: een fancoil op niet-condenserende temperaturen of een wat grotere T33, eventueel geboost met ventilatoren. Heeft zo'n dure Vaillant-fancoil dan toch nog veel extra's te bieden, of is dat vooral handig als je weinig ruimte hebt of condenserend wil koelen?
Ook in de woonkamer heb ik nu nog T30's hangen. Ik kan niet echt goede tabelletjes vinden hoeveel verschil in vermogen er nu zit tussen een T30 en T33. (Meeste leveranciers hebben alleen tabellen van modellen die ze nog verkopen en T30 wordt volgens mij niet meer verkocht...)
https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Afgelopen week heb ik al erg goede adviezen gehad in dit forum over de mogelijk plaatsing van een warmtepomp systeem. Nu komt natuurlijk de stap over de technische invulling. Mijn wensen:
-+/- 14kWh warmtepomp
-monoblock
-tapwater via mijn huidige systeem
-mogelijkheid om over te schakelen naar CV als gas stoken goedkoper is dan op elektra, of bij verwarmen via ketel (bivalent bedrijf)
Via de site van Nibe heb ik diverse schema's hiervoor opgeduikeld en uiteindelijk kom ik op onderstaande uit:
:strip_exif()/f/image/HhEIads0Db3qRQxdp25EbCyj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht kunnen jullie nog adviezen geven, daar ben ik wederom zeer dankbaar voor!
-gaat dit schema op deze manier werken?
-heeft iemand een vergelijkbare opstelling staan?
-zit er nou echt een verschil in het merk / type van de verschillende leveranciers van de warmtepompen. Ik kom vaak Mitsubishi Elektra / Panasonic / Nibe tegen, maar er zijn er nog veel meer. Welk merk type kunnen jullie aanraden met een gewenst vermogen van ca. 14kWh?
-is een buffervat noodzakelijk? In welke gevallen wel / niet?
-hoe gaat nou mijn CV ketel aan? het is me niet duidelijk hoe hij daadwerkelijk een signaal krijgt (zoals ik nu een aan/uti signaal er op heb)
Dank voor jullie adviezen (en tijd!)
Nb, de P1 meting is gestart om te kijken of mijn elektraaansluiting zwaar genoeg is.
Joost
Ik denk dat je met zo'n T33 wel beetje kunt koelen, maar of het super gaat werken is de vraag. Ikzelf heb dat niet geprobeerd, en heb meteen overal comvectors geplaatst, met geforceerde luchtstroom.ocaj schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Even een klein schopje omhoog van mijn vraag van vorige week.
Eén ding heb ik wel gemerkt met een testje op een standaard radiator: je moet de radiator kruislinks aansluiten. Als je het koude water er aan de bovenzijde in voert (zoals bij verwarmen), dan 'valt' het koude water meteen naar beneden als de afvoer aan dezelfde kant zit. De radiator wordt alleen aan de kant van de leidingen koud; rest doet niks.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Volgens mij kan het simpeler:
Geen buffervat (want je hebt een grote buffer in je vloerverwarming)
De monoblock parallel aan de CV ketel (beide aansluitingen met terugslagkleppen en dan de beide pompen zo inregelen dat ze elkaar niet wegdrukken
Een aparte thermostaat voor de monoblock, deze 0,5 graad boven de gasketelthermostaat
Een warmtepomp kopen die ook een externe boiler kan opwarmen, dan kan je in de toekomst ook je SWW daar mee doen
Kijk bij de keuze van de warmtepomp naar het vermogen bij -10, dan heb je nl je 14kW nodig.
ps. het omslagpunt tussen E en G ligt echt heeel laag: 1 m3 gas= 80 ct, en 9kWh warmte, dus ca. 9ct/kWh warmte. Bij -10c is de COP van een WP vaak nog rond / boven 2: dus 1kWh E = 2+ kWh warmte, dus 21ct/2+ = ~10 ct/kWh. Boven de -10 is de WP dus goedkoper
[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 14-05-2021 20:54 ]
Maar dit 'vat' is hier een mengvat voor de wp en de ketel (waarbij de het mengventiel van die ketel ook nog eens heel hoog staat afgesteld, voor een vloerverwarming zonder menging (wat wèl nodig is voor een lage temp. verwarming)
Ik heb zo geen rechtstreekse oplossing, maar zou uitgaan van een traditionele open verdeler (lees buffer), met daarbij zowel de voeding door de wp, als de ketel.
2 thermostaten voor de hoofdruimtes, afgesteld zoals Barry al zegt, al zullen er vast wel betere electronische oplossingen voor zijn; je zou er ook gewoon voor kunnen kiezen, om handmatig de ketel aan te zetten om als ruimte verwarming te fungeren, als de temp.buiten onder de -10* (of zo) daalt.
Tja, en dan kan ik je de 14 kWh Mitsubishi aanbevelen; maar zou zeker voor een split unit kiezen
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Bedankt, dat helpt met rekenen.
(verder ook een lekker duidelijke site trouwens)
Dat is een goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Kruislings aansluiten betekent nogal wat onhandig leidingwerk, dus is het misschien toch slimmer om iets meer uit te geven en twin-jaga Tempo's of Strada's op te hangen...Fullpower schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:41:
[...]
Ik denk dat je met zo'n T33 wel beetje kunt koelen, maar of het super gaat werken is de vraag. Ikzelf heb dat niet geprobeerd, en heb meteen overal comvectors geplaatst, met geforceerde luchtstroom.
Eén ding heb ik wel gemerkt met een testje op een standaard radiator: je moet de radiator kruislinks aansluiten. Als je het koude water er aan de bovenzijde in voert (zoals bij verwarmen), dan 'valt' het koude water meteen naar beneden als de afvoer aan dezelfde kant zit. De radiator wordt alleen aan de kant van de leidingen koud; rest doet niks.
Ik ben het er mee eens dat het zeker anders kan, en in sommige gevallen anders wel eens beter kan zijn. Maar nibe wil eigenlijk dat alles volgens een van hun principe schema's aan is gesloten mochten er eventueel problemen zijn. Verder heb ik zelf gemerkt dat als het niet aangesloten is volgens een van hun principe schema's de interne regeling wel eens minder prettig kan werken.
Verder ben ik tot op heden goed tevreden over mijn nibe wp.
Welke veren heb je er precies onder?Appie Heijn schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:21:
@NoobyD Je kan hem altijd nog op metalen veren zetten. Bij mij staat hij op een platdak. (grotendeels hout).
Ik heb van alles geprobeerd:En nu uiteindelijk de veren… deze helpen echt.
- Rubberen bigfoots,
- Daar weer rubber onder.
- Zware tegels onder de bigfoots
Ik heb een LG warmtepomp van 100kg. Buiten is hij superstil en hoor je hooguit wat windruis. Binnen bij -5 is het een ander verhaal. Het scheelt dat hij boven de badkamer zit, maar het mag wel wat stiller. Zit nu op rubbers, dan bigfoots. 3x 60*40 tegels en dan rubberen speeltegels.
Ik ga als hij even uit kan blijven er toch weer mee bezig.
Nukezone FTW
2x AM-15 M veervoet 15kg M8 60mm voor de "fan kant"
heb je een foto van jouw opstelling?Appie Heijn schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:09:
2x AM-25 M veervoet 10-25kg M8 80mm voor de zware kant
2x AM-15 M veervoet 15kg M8 60mm voor de "fan kant"
@TweakersOnlyAppie Heijn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:20:
Vandaag de Yutaki op veren gezet. Had ondanks de extra aangebracht dakisolatie bij bepaalde toerentallen toch wel wat last van resonantie in de platte dak constructie. Hopelijk is dit afdoende.
-Unit
-Veren
-Bigfoot
-Zware tegel
-Rubberen matjes ter bescherming
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BipVAPPwS3yLFyAdq48QBKv2.jpg?f=user_large)
Ik heb een vrij hoge opstelling, hij kan op deze manier mooi over de opstand heenblazen wat weer scheelt in de weerkaatsing van het geluid. Mijn buren slapen op 2-2,5mtr afstand van de unit, onder de koepel met dat groene gaas er overheen.
[ Voor 51% gewijzigd door Appie Heijn op 15-05-2021 10:53 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dank je wel.BarryH schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:52:
@joostdejonge123
Volgens mij kan het simpeler:
Geen buffervat (want je hebt een grote buffer in je vloerverwarming)
De monoblock parallel aan de CV ketel (beide aansluitingen met terugslagkleppen en dan de beide pompen zo inregelen dat ze elkaar niet wegdrukken
Een aparte thermostaat voor de monoblock, deze 0,5 graad boven de gasketelthermostaat
Een warmtepomp kopen die ook een externe boiler kan opwarmen, dan kan je in de toekomst ook je SWW daar mee doen
Kijk bij de keuze van de warmtepomp naar het vermogen bij -10, dan heb je nl je 14kW nodig.
ps. het omslagpunt tussen E en G ligt echt heeel laag: 1 m3 gas= 80 ct, en 9kWh warmte, dus ca. 9ct/kWh warmte. Bij -10c is de COP van een WP vaak nog rond / boven 2: dus 1kWh E = 2+ kWh warmte, dus 21ct/2+ = ~10 ct/kWh. Boven de -10 is de WP dus goedkoper
Mijn situatie is iets lastiger qua regeling:
-op dit moment heb per ruimte een thermostaat, welke kleppen op mijn vloerverwarmingsverdeler kan aan/utizetten. De ketel gaat uiteindelijk aan met één enkel aan/uit signaal. Het liefste zou ik hebben dat met dit signaal de WP aangaat, en dat de WP gaat bepalen (afhankelijk van buitentemp.) of de CV ook aan moet. Je schets het wel duidelijk met hoe koud het moet zijn wil dat inderdaad zin hebben...
Ik denk dat open verdeler inderdaad de juiste oplossing is, en afhankelijk hoe groot deze dan is, is het een buffer.Naalroc schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:49:
@joostdejonge123 Dat buffervat is natuurlijk geen buffervat; trouwens in de meeste wp opstellingen is dat niet het geval, maar dient het als een open verdeler; als je naregeling op 1 of meerdere groepen wilt, dan is een 2e pomp daarachter wel essentieel.
Maar dit 'vat' is hier een mengvat voor de wp en de ketel (waarbij de het mengventiel van die ketel ook nog eens heel hoog staat afgesteld, voor een vloerverwarming zonder menging (wat wèl nodig is voor een lage temp. verwarming)
Ik heb zo geen rechtstreekse oplossing, maar zou uitgaan van een traditionele open verdeler (lees buffer), met daarbij zowel de voeding door de wp, als de ketel.
2 thermostaten voor de hoofdruimtes, afgesteld zoals Barry al zegt, al zullen er vast wel betere electronische oplossingen voor zijn; je zou er ook gewoon voor kunnen kiezen, om handmatig de ketel aan te zetten om als ruimte verwarming te fungeren, als de temp.buiten onder de -10* (of zo) daalt.
Tja, en dan kan ik je de 14 kWh Mitsubishi aanbevelen; maar zou zeker voor een split unit kiezen
Kan je aangeven waaarom je voor een split unit zou gaan?
Dank.
Ik heb ongeveer dezelfde situatie.joostdejonge123 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:34:
[...]
Dank je wel.
Mijn situatie is iets lastiger qua regeling:
-op dit moment heb per ruimte een thermostaat, welke kleppen op mijn vloerverwarmingsverdeler kan aan/utizetten. De ketel gaat uiteindelijk aan met één enkel aan/uit signaal. Het liefste zou ik hebben dat met dit signaal de WP aangaat, en dat de WP gaat bepalen (afhankelijk van buitentemp.) of de CV ook aan moet. Je schets het wel duidelijk met hoe koud het moet zijn wil dat inderdaad zin hebben...
Hier heb ik de WP volledig weersafhankelijk draaien. Met een evohome zone regeling (ook alle zones nageregeld met thermostaten per ruimte).
De WP zorgt dat de temp in de open verdeler "altijd" correct is adhv de buiten temp, en een 2e pomp (welke door evohome samen met de WP aan wordt gestuurd zorgt voor de circulatie over de vloerverwarming groepen als er 1 of meerdere groepen open zijn.
Deze 2e pomp blijkt achteraf zelfs minder energie te kosten dan alleen de circulatie pomp van nibe omdat ze onafhankelijk van elkaar draaien en de wp zo zelf de optimale flow bepaald en het cv circuit ook.
Zoals ik het heb is het uit te breiden dat de CV bijspringt als de WP het niet meer zou trekken.
Bijna helfde principe dus als wat je eerder gepost had, maar heb ik het dan zonder de CV ketel omdat de WP het bij mij goed af kan zonder.
Alleen heb ik het dan zonder AVDO en het buffervat als open verdeler. Je zou min of meer schema 1008a zonder de zonneboiler dan over houden als je het wil combineren met een CV ketel.
[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 15-05-2021 13:11 ]
Bingo, dat schema is hem inderdaad precies! (op het zonneboiler stuk na dan).format5 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde situatie.
Hier heb ik de WP volledig weersafhankelijk draaien. Met een evohome zone regeling (ook alle zones nageregeld met thermostaten per ruimte).
De WP zorgt dat de temp in de open verdeler "altijd" correct is adhv de buiten temp, en een 2e pomp (welke door evohome samen met de WP aan wordt gestuurd zorgt voor de circulatie over de vloerverwarming groepen als er 1 of meerdere groepen open zijn.
Deze 2e pomp blijkt achteraf zelfs minder energie te kosten dan alleen de circulatie pomp van nibe omdat ze onafhankelijk van elkaar draaien en de wp zo zelf de optimale flow bepaald en het cv circuit ook.
Zoals ik het heb is het uit te breiden dat de CV bijspringt als de WP het niet meer zou trekken.
Bijna helfde principe dus als wat je eerder gepost had, maar heb ik het dan zonder de CV ketel omdat de WP het bij mij goed af kan zonder.
Alleen heb ik het dan zonder AVDO en het buffervat als open verdeler. Je zou min of meer schema 1008a zonder de zonneboiler dan over houden als je het wil combineren met een CV ketel.
Ik heb hier inderdaad meerdere pompen (die buiten mijn cv ketel zitten), en dat werkt perfect, dan kan ik dat circuit op het buffervat aansluiten en alles snel werkende krijgen.
Nu nog even uitzoeken dan hoe de elektrische signalen naar de ketel gaan...
Vervolgens gaan ze dan ook nog weer in de handleiding omslachtig te werk met referenties naar footnotes waar dan de daadwerkelijke buitentemperatuur staat.
Is dit puur om 1-op-1 vergelijken moeilijk te maken? Als ik zoveel moeite moet doen om achter deze getallen te komen schept dit bij mij erg veel argwaan en staat zo'n fabrikant gelijk op 2-0 achter. Zijn er zoveel mensen of installateurs die puur vertrouwen op de blauwe ogen van de fabrikant met alle mooie brochures met wollige taal?
PS. Deze zoektocht is nog 10 keer erger wanneer je op zoek gaat naar informatie over de maximale geluidsproductie...
Idem geluidsproductie; er zijn normen en vuistregels, maar zodra je resonantie krijgt is het klaar.
Verder is je frustratie heel herkenbaar
Dit topic is gesloten.