zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
-220 hier, ik warm ook nog mijn schuur op he
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Had ook maar 134 kWh "over"koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:28:
[...]
-220 hier, ik warm ook nog mijn schuur op he
Jij een schuur, ik een cop1 douche.

Ik een te klein dak waardoor ik 1800kWh te kort kwamRol-Co schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:31:
[...]
Had ook maar 134 kWh "over"
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
wpboiler..Rol-Co schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:31:
[...]
wp gratis en een vat voor paar honderd
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Onderaan de streep is de rekening 174 euro maar krijg nog 110 van m'n werkgever dus 64 euro per jaar...
Kan ik dan ook wel weer mee leven
[ Voor 30% gewijzigd door Daannn1987 op 08-10-2021 22:43 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
-220€ , ik had maar 28 kWh over.Rol-Co schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:31:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij mij is het gas ongeveer 7.50 per m3 geweest dus bij jou valt het nog mee.Daannn1987 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:40:
Mijn gas wordt wel erg duurCOP1 is zelfs nu interessanter voor het tapwater
[Afbeelding]
Onderaan de streep is de rekening 174 euro maar krijg nog 110 van m'n werkgever dus 64 euro per jaar...
Kan ik dan ook wel weer mee leven
Wel is die laatste 98m3 natuurlijk makkelijk weg te poetsen.
Ja dit is puur SWW..koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:50:
[...]
Bij mij is het gas ongeveer 7.50 per m3 geweest dus bij jou valt het nog mee.
Wel is die laatste 98m3 natuurlijk makkelijk weg te poetsen.
Tot nu toe houd de ELGA de hut al 5 jaar warm
Met er eigenlijk eens actie op gaan ondernemen.
Keteltje die er hangt is ook al net zo oud als de woning; 19 jaar
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Herrie ding, nee dank je.
Waar een gratis warmtepomp?wp gratis en een vat voor paar honderd
WP boiler erbij of ELGA eruit en echte WP +boiler erin.Daannn1987 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:52:
[...]
Ja dit is puur SWW..
Tot nu toe houd de ELGA de hut al 5 jaar warm
Met er eigenlijk eens actie op gaan ondernemen.
Keteltje die er hangt is ook al net zo oud als de woning; 19 jaar
Weer iemand die (een beetje) klem zit met een hybride systeem.
Als hij binnen is zal ik het proberen. Zag wel in de gecombineerde installatiehandleiding van de Mac-56 en mac-57 serie de volgende opmerking:koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:22:
[...]
Als ie fysiek past kan je 'm gebruiken volgens mij alleen de nieuwe modellen kan je op een betere manier connecteren.
Ik heb de hele oude Melcloud op mijn ERSD-VM2D gezet en die werkte meteen met de oude instellingen er nog in. Wifi thermostaat idem dito
ATW(lucht-water)is alleen compatibel met MAC-567IF-E
Dat geeft dan weer geen hoop.
Misschien dat het stekkertje dan niet past.chris vw schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:20:
[...]
Als hij binnen is zal ik het proberen. Zag wel in de gecombineerde installatiehandleiding van de Mac-56 en mac-57 serie de volgende opmerking:
ATW(lucht-water)is alleen compatibel met MAC-567IF-E
Dat geeft dan weer geen hoop.
Valt mee, dat is het verschil tussen 29 en 30 graden in radiatoren of vloerverwarming (deltaT = 9 vs 10 -> 10% t.o.v. de ruimtetemperatuur van 20 gr). En ik zal nog wat verder uitweiden.Proton_ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:55:
@JBtL je hebt enorm veel aannames nodig om dit naar je toe te kunnen rekenen.
Met 10% meer afgifteoppervlak (2000->2200) 1 volle graad lager stoken lijkt me erg optimistisch
De 90% heb ik gebaseerd op een transmissieberekening in mijn eigen huis (rijtjeshuis - jaren 70 -3 verdiepingen - wel nageisoleerd). In totaal heb je daar voor het verwarmen van de bovenverdiepingen op 20 graden ipv 18 graden (wat ze toch wel worden als ik alleen in de woonkamer verwarm) ongeveer 10% extra warmte nodig (5364 vs 5897 kWh/jr om precies te zijn). Maar door daar de radiatoren open te zetten verdubbelt de totale afgifte capaciteit zowat en kan de aanvoertemperatuur in het gehele huis flink naar beneden. Ik kon de stooklijn van mijn Elga Ace hierdoor omzetten van 1.4 naar 0.8 gr/gr en daarmee verbetert de verwachte SCOP zodanig (van 3.4 naar 4.0) dat het stroomverbruik voor transmissieverliezen van 1564 naar 1465kWh/jr daalt Niet schokkend natuurlijk, maar niet echt wat je zou verwachten als er 10% meer warmte wordt gevraagd.
Je kan het ook zo zien: als je in een goed geisoleerd huis alleen maar in de woonkamer/woonkeuken de verwarming aanzet zal echt minstens 3/4 van de warmte via het plafond en de zijmuren de rest van het huis ingaan - en niet naar buiten. Al is het temperatuursverschil maar 1 graad met de verdieping erboven. De thermostaat regelt de aanvoertemperatuur dan zo, dat dit warmteverlies wordt overwonnen. Door de temperatuur op de verdieping gelijk te maken aan de woonkamer breng je dit warmteverlies terug naar 0 (er is geen transmissie zonder temperatuursverschil). Hierdoor kan dus de aanvoertemperatuur naar beneden.
Voor een gasketel maakt die ene graad - of die paar graden in mijn geval - natuurlijk niet uit, en kan je dan beter niet verwarmen in ruimtes waar je niet bent. Maar bij een warmtepomp dus wel.
De ca. 2.5% verschil in COP bij 1 graad verschil in aanvoertemperatuur waterzijdig komt trouwens o.a, uit dit artikel; https://www.sciencedirect...77705817350294?via%3Dihub.
En ja, je kan ook de capaciteit in de woonkamer uitbreiden door vloerverwarming aan te leggen of extra radiatoren te plaatsen, en dat is altijd wat zuiniger - maar verwarmen waar je dat eerst niet deed - hoe tegennatuurlijk ook - lijkt dus een goede tweede keus (en - daar begon deze discussie mee - voorkomt ook debietproblemen).
Wellicht vrijwilligers om dit te testen in hun situatie?
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Onderstaande heb ik gevonden, welke mij op zich niet slecht lijkt. Het is wel een geemailleerd model, waar zowel voor als nadelen aan zitten. 1x per 2 jaar een anode vervangen vind ik geen probleem. Wat denken jullie hier van, of zijn er betere alternatieven? Dit lijkt mij beter dan een horizontaal model?
https://www.reflex-winkel.../reflex_products/7864000/
Type AH 300/1_B
kleur Wit
Nominale inhoud 302 l
Energie-efficiëntieklasse B
max. toelaatbare bedrijfstemperatuur 95 °C
Toel. bedrijfstemperatuur warmtewisselaar 110 °C
Max. toelaatbare bedrijfsoverdruk 10 bar
Toegestane bedrijfsdruk warmtewisselaar 10 bar
Warmteverlies 70 W
Aansluiting drinkwater R 1"
Aansluiting circulatie R 3/4"
Aansluiting koud/warm water R 1"
Aansluiting, voor-/terugloop R 1 1/4"
Verwarmingsoppervlak boven 3,20 m²
Isolatietype kunststof folie
isolatiesterkte 51,5 mm
Diameter 700 mm
Max. hoogte 1334 mm
Diepte 700 mm
Kantelmaat ca. 1441 mm
Gewicht 139,00 kg
/f/image/7XehwPTtJGmNasYTnHcA4xGH.png?f=fotoalbum_large)
Het gewicht zie ik nu staan.. 140 kg. Ik zou nog niet weten hoe ik dat de trap op krijg!
[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 09-10-2021 00:10 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Heb je een mono of split model gekozen?j4y schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:25:
[...]
Hier een huis uit 2017 met vvw beneden en radiatoren boven. Zelf panasonic aangeschaft, installatie door de huisinstallateur van Tweakers![]()
Wij hebben de Panasonic op een houten garage staan. Maakt iets bromgeluid in de garage bij SWW bedrijf. Maar is de garage dus voor ons niet storend, wel een aandachtspuntje (geen idee of het bij beton ook het geval is). De leiding gaat in zo'n 'airco koof' via buiten naar boven en dan achter de knieschotten langs naar de plaats waar de ketel zat. Denk al gauw een meter of 15 leiding (waarvan 3 buiten). De boel is daar aangesloten op de bestaande aansluitingen en nieuwe boiler van 300L. Ketel aan de schoonouders gegeven want die van hun was aan vervanging toe
In het laatste geval, hoe lopen de koel leidingen dan achter het knie schot? Los? Foto? 😀
Ik heb mkleinman een bericht gestuurd over mijn ventilatiewarmtepomp boiler. Ik heb er ook een review over geschreven met op en aanmerken en met nibe gedeeld maar nooit een reactie op ontvangen, wel jammer voor zo’n merk, beetje arrogant.koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:38:
[...]
Ik heb even gezocht en het gaat om @corsat en niet @mightym , corsat kan/wil jij er wat over vertellen aan @mkleinman ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Gewicht gaat wel. Die van ons is ook zo zwaar. Gewoon met spanbanden erom heen, goed lussen knopen en met vier man. Twee bovenaan en twee onderaan. En dan steeds een treetje verder. Zo stond ons vat in een paar minuten boven.HaTe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:05:
[Afbeelding]
Het gewicht zie ik nu staan.. 140 kg. Ik zou nog niet weten hoe ik dat de trap op krijg!
Jouw positie onder het dak is wel een dingetje. Vergeet je niet dat er aan de bovenkant nog een anode zit (die is lang!) die je moet kunnen vervangen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nu zijn alle zones dicht, dus verwarmt hij het buffervat. Maar dan moet het buffervat toch de voorlooptemperatuur krijgen. Echter aanvoer naar buffervat kan ik niet aanraken. Kan het zijn omdat de de vloerverwarming pomp bijna niet draait dat hij door blijft gaan omdat temp sensoren na de pomp niet de voorlooptemperatuur halen?
Voorlooptemperatuur staat op 30 graden.
Enige wp die 'gratis' is is de hewalex?Dylantje2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:37:
[...]
wpboiler..
wp gratis en een vat voor paar honderd
Dan heb je nog wel een vat nodig met cop1 naverwarming. Zijn die er voor een paar honderd euro? Al is gebleken dat de hewalex wel tot 60 graden kan verwarmen. Maar de cop is dan om te huilen.
Ik vermoed dat jij een Ta sensor na je buffervat hebt zitten, aangezien er geen water stroomt na je buffervat omdat alle zones dicht staan wordt die gewenste Ta van 30 nooit gehaald / gemeten op die plek, met als gevolg dat je WP maar door blijft verwarmen tot hele COP onvriendelijke temperaturen.chris vw schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:13:
Een andere vraag over m'n ecodan. Hij stookt op buitentemperatuur. Daarnaast zoneaansturing en geen centrale thermostaat.
Nu zijn alle zones dicht, dus verwarmt hij het buffervat. Maar dan moet het buffervat toch de voorlooptemperatuur krijgen. Echter aanvoer naar buffervat kan ik niet aanraken. Kan het zijn omdat de de vloerverwarming pomp bijna niet draait dat hij door blijft gaan omdat temp sensoren na de pomp niet de voorlooptemperatuur halen?
Klopt mijn vermoeden
Verder gaat dit zo niet werken, als alle zones dicht zijn moet je zone regeling de WP uitzetten, je krijgt een gigantisch gependel op deze manier, omdat je 0,0 afgifte hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2021 12:25 ]
Ook een mailwisseling met een medewerker van milieucentraal bevestigt dit.
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 09-10-2021 12:33 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Normaal gaan de wp ook uit als er geen vraag is uit een zone. Snap eigenlijk ook niet waarom hij gaat draaien.Grolsch schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:24:
[...]
Ik vermoed dat jij een Ta sensor na je buffervat hebt zitten, aangezien er geen water stroomt na je buffervat omdat alle zones dicht staan wordt die gewenste Ta van 30 nooit gehaald / gemeten op die plek, met als gevolg dat je WP maar door blijft verwarmen tot hele COP onvriendelijke temperaturen.
Klopt mijn vermoedenIndien ja, dan snel de sensor eraf slopen en niet meer gebruiken. Been there, done that
Verder gaat dit zo niet werken, als alle zones dicht zijn moet je zone regeling de WP uitzetten, je krijgt een gigantisch gependel op deze manier, omdat je 0,0 afgifte hebt.
Dit is de opstelling. Ta na buffervat. Maar wp heeft toch ook nog temperatuursensor.
:strip_exif()/f/image/5sMSYQKwcwtNPmwI4f773pte.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij wil nu op sensor 9 30 graden zien, en dat gaat niet gebeuren omdat je secundair geen flow hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2021 12:34 ]
Dat klopt al niet. Als alle zones dicht zijn hoort de WP niet aan te gaan. Daarom sluit je normaliter een uitgang van je naregeling aan op de thermostaatingang van de WP.chris vw schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:13:
Een andere vraag over m'n ecodan. Hij stookt op buitentemperatuur. Daarnaast zoneaansturing en geen centrale thermostaat.
Nu zijn alle zones dicht, dus verwarmt hij het buffervat.
Weet je zeker dat je WP niet een SWW-cyclus (of legionellacyclus) aan het draaien is?Maar dan moet het buffervat toch de voorlooptemperatuur krijgen. Echter aanvoer naar buffervat kan ik niet aanraken. Kan het zijn omdat de de vloerverwarming pomp bijna niet draait dat hij door blijft gaan omdat temp sensoren na de pomp niet de voorlooptemperatuur halen?
Dat lijkt me ook al veel te hoog. In een woning met VVW kan je bij deze buitentemperaturen makkelijk uit met een lagere Ta (tenzij je deze hoge Ta nodig hebt om pendelen door te weinig afgifteoppervlak te voorkomen).Voorlooptemperatuur staat op 30 graden.
Hoe is de WAR-curve bepaald?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat is het gemiddelde verbruik bij koken op inductie op jaarbasis?
175kWh dus
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2021 13:24 ]
Monteur heeft probleem opgelost recent dat zolderverdieping niet omschakelen naar koeling. Denk iets fout gedaan. Want reageerde eerst wel op zoneregeling dat hij uit ging.Andrehj schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:40:
[...]
Dat klopt al niet. Als alle zones dicht zijn hoort de WP niet aan te gaan. Daarom sluit je normaliter een uitgang van je naregeling aan op de thermostaatingang van de WP.
[...]
Weet je zeker dat je WP niet een SWW-cyclus (of legionellacyclus) aan het draaien is?
[...]
Dat lijkt me ook al veel te hoog. In een woning met VVW kan je bij deze buitentemperaturen makkelijk uit met een lagere Ta (tenzij je deze hoge Ta nodig hebt om pendelen door te weinig afgifteoppervlak te voorkomen).
Hoe is de WAR-curve bepaald?
Geen sww, want die zit ingebouwd in hydrobox. Gaat echt om buffervat.
War curve is niet bepaald. Is gewoon standaard erin gezet volgens mij. Wi die zelf nog updaten of gewoon aantal graden corrigeren.
Zal Monteur weer eens uitnodigen.
Ik zou dan maar eens kijken waar die curve op staat, want "default settings" van een "Default installateur" slaan vaak nergens opchris vw schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:23:
[...]
Monteur heeft probleem opgelost recent dat zolderverdieping niet omschakelen naar koeling. Denk iets fout gedaan. Want reageerde eerst wel op zoneregeling dat hij uit ging.
Geen sww, want die zit ingebouwd in hydrobox. Gaat echt om buffervat.
War curve is niet bepaald. Is gewoon standaard erin gezet volgens mij. Wi die zelf nog updaten of gewoon aantal graden corrigeren.
Zal Monteur weer eens uitnodigen.
Minimale Ta zo laag zetten dat hij net niet begint te pendelen in de minst gunstigste situatie, max Ta zou maximaal 32 á 33 moeten zijn bij -5 bij een goed geïsoleerde woning, zeker niet hoger, eerder lager.
Daarom ben ik helemaal van het gas afgegaan, zodat ik ook geen vastrecht meer betaal.dunklefaser schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:26:
Ook de VEH komt er achter dat in nieuwere rijtjeshuizen met een fatsoenlijke isolatie een hybride warmtepomp niet de beste keuze is, om het maar voorzichtig uit te drukken.
Ook een mailwisseling met een medewerker van milieucentraal bevestigt dit.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt.. De hewalex is een 3kw wp..Twan dz schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:14:
[...]
Enige wp die 'gratis' is is de hewalex?
Dan heb je nog wel een vat nodig met cop1 naverwarming. Zijn die er voor een paar honderd euro? Al is gebleken dat de hewalex wel tot 60 graden kan verwarmen. Maar de cop is dan om te huilen.
in te zetten voor meerdere opties.
https://zonneboilermagazi...ilers?dir=asc&order=price
Voor paar honderd...erbij natuurlijk..
Maar ideaal voor cv ondersteuning en evt zonneboiler die je buiten op je dak hebt.. 2 spiralen voor meer fun..
mss wel de kleinste wp te koop.
En kan "gewoon" op een 2015+ bouwjaar huis mss al wel eens meer als voldoende zijn voor de paar kw die nodig is voor te verwarmen.
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 09-10-2021 14:17 ]
Voor het nieuwe huis ben ik aan het kijken of de pana mono nog steeds een goede keus is of dat er betere oplossingen zijn.
Wil weer zonnepanelen, mogelijk met zonneboiler, en een wp met boiler
Wat vinden jullie? Weer een pana mono?
Maar de echte optie is natuurlijk volledig WP...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik ken via facebook iemand die dat graag wil weten.
Ook zonder de "onderhoudskosten" is bij laag gasverbruik (<1000m³) de investering in een hybride oplossing moeilijk rendabel te krijgen, zeker als je nog wat aan de cv-installatie etc. moet aanpassen.BarryH schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:03:
@dunklefaser Berenschot neemt ook aan dat de hybride WP voor eur 125,- per jaar onderhouden moet worden. Ik heb na 8 jaar 1 keer onderhoud laten doen voor eur 40,-....
Maar de echte optie is natuurlijk volledig WP...
Je kan bijvoorbeeld de calculator op de Remeha website voor een indicatie gebruiken (reeds met verhoogde tarieven gas/electra). YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Kijk ook zeker even op het recent aangemaakte Vaillant WP topic. Dat topic is als een speer uit de startblokken gegaan. Er zitten ook een paar behulpzame Vaillant medewerkers in (zelf heb ik geen belangen, wel enthousiast geraakt).
Bij de Atag Energion hybride moet je de elektra en gasprijzen invoeren en dan berekend het systeem zelf wat het voordeligst is. Dus als je dan een hele hoge gasprijs invoert draait alleen de wp.koevlaas2 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:16:
@mkleinman Hoe kan je met de elga ace voorkomen dat je cv ketel gaat meedraaien ?
Misschien bij de ace hetzelfde?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dit is geen automagische conclusie voor mij.
Parameter HP061 instellen op Geen Backup (staat default op Kosten zoals hierboven al gezegd).koevlaas2 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:16:
@mkleinman Hoe kan je met de elga ace voorkomen dat je cv ketel gaat meedraaien ?
Je kan met een aantal parameters spelen. Hybride range kan je mee spelen vanaf welke temperatuur de ketel mee mag doen. Die staat bij mij op -15. Verder moet je de regelstrategie ( COP / kosten etc ) aanpassen.koevlaas2 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:16:
Exacte parameters moet ik even opzoeken. Kom je hier verder mee of moet ik de documentatie ook ff in duiken.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
HP029 staat op je website 😉mkleinman schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:33:
[...]
Je kan met een aantal parameters spelen. Hybride range kan je mee spelen vanaf welke temperatuur de ketel mee mag doen. Die staat bij mij op -15. Verder moet je de regelstrategie ( COP / kosten etc ) aanpassen.
Exacte parameters moet ik even opzoeken. Kom je hier verder mee of moet ik de documentatie ook ff in duiken.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Wat er dan weer niet staat is dat een warmtepomp met het "buitendeel" binnen dus
a/ flinke openingen vergt in de schil
b/ meer lawaai binnen (ipv buiten)
Rode vlag 1: de enige prijs die genoemd wordt is niet gespecificeerd en ex BTW
Rode vlag 2: geen datablad met metingen volgens de norm (en dus ook geen energielabel).
De specs die er zijn (R32, op de plek van de ketel, 2-6 kW tot -10) lijken me lastig te verwezenlijken, je wil toch wel een flinke verdamper. En met het benodigde debiet ga je die centrifugaalfan dan echt wel horen.
Maar geen direct natuurkundig onmogelijke dingen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Nu pas? Rijkelijk laat voor de zaterdag en de regio waar je woontHammieDuDe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:49:
Even een vreugde momentje hier, de 3/8 5/8 leiding zit er nu in ( uit frustratie heeft de 1/2 1/4 leiding het niet overleefd ), met 3 man in de kruipruimte, 2 aan de rol en eentje buiten bij de mantelbuis en 2 uur later, maar de 34 meter zit er in 😁 volgende week gaat de SW75YAA op z’n bigblocks,.. en nu aan het bier…
Ik ga het ruimschoots compenseren ( pas om 16:00 begonnen in de kruipruimte )Grolsch schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:51:
[...]
Nu pas? Rijkelijk laat voor de zaterdag en de regio waar je woont
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Ben ik even blij dat ik maar 3 meter leiding heb.HammieDuDe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:49:
Even een vreugde momentje hier, de 3/8 5/8 leiding zit er nu in ( uit frustratie heeft de 1/2 1/4 leiding het niet overleefd ), met 3 man in de kruipruimte, 2 aan de rol en eentje buiten bij de mantelbuis en 2 uur later, maar de 34 meter zit er in 😁 volgende week gaat de SW75YAA op z’n bigblocks,.. en nu aan het bier…
Duur foutje trouwens.
Daar ging het bij ons verkeerd 1500 begonnen met het bierHammieDuDe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:53:
[...]
Ik ga het ruimschoots compenseren ( pas om 16:00 begonnen in de kruipruimte )
Interessant, lijkt weer wat op mijn Hotjet mini kijk ik Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen.Aziraphale schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:05:
Is er iemand bekend met de Versi-I wp (www.zorgeloosgasloos.nl)? Er wordt hier in de buurt mee geadverteerd, maar lijkt mij weer een kwestie van te mooi om waar te zijn.
Ik heb voor vergelijk de datasheet bij ze opgevraagd.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Het voordeligst is het gas wegdoen.ron321 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:55:
[...]
Bij de Atag Energion hybride moet je de elektra en gasprijzen invoeren en dan berekend het systeem zelf wat het voordeligst is. Dus als je dan een hele hoge gasprijs invoert draait alleen de wp.
Misschien bij de ace hetzelfde?
Oke goed om te horen.Andrehj schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:23:
[...]
Gewicht gaat wel. Die van ons is ook zo zwaar. Gewoon met spanbanden erom heen, goed lussen knopen en met vier man. Twee bovenaan en twee onderaan. En dan steeds een treetje verder. Zo stond ons vat in een paar minuten boven.
Jouw positie onder het dak is wel een dingetje. Vergeet je niet dat er aan de bovenkant nog een anode zit (die is lang!) die je moet kunnen vervangen?
De anode moet geen probleem zijn, er bestaan ook kettinganodes voor deze boiler:
:fill(white):strip_exif()/f/image/MqdwDndTG7uGOCRiAAjsnGk7.png?f=user_large)
https://anodenshop.com/pr...passend-zu-reflex-7751600
Maar verder zien jullie geen nadelen of alternatieven?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Dat moet je tegen degene zeggen die jou de vraag stelde
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Kan me voorstellen dat de hoge gasprijzen voor jou heel veel extra offerte aanvragen betekent. Of valt het nog mee?
Zie ook https://www.ew-installati...sloveens-warmtepompwonder voor de achtergrond van deze warmtepomp. Blijkbaar kan je ook ventilatielucht bijmengen. Misschen ook iets voor het ventilatiewarmtepomp topic?ArjoK schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:21:
[...]
Interessant, lijkt weer wat op mijn Hotjet mini kijk ik Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen.
Ik heb voor vergelijk de datasheet bij ze opgevraagd.
Duurde overigens maar 4 minuten.....tijdens de ochtend SWW run
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
We gebruiken die ketel op het moment alleen voor warm water ok, nu even niet... In de woonkamer staat een pelletkachel die op termijn door vloerverwarming en een monoblock buitenunit vervangen zou worden. Boven hebben we een paar maanden geleden een paar innova 2.0 10HP's opgehangen en die veroorzaken nu de twijfel.
Als ik het zo zie hoef ik er niet op te rekenen door de drukte op heel korte termijn een split unit ter vervanging te kunnen laten installeren. Een alternatief zou kunnen zijn om een monoblock lucht/water boiler met buitenluchtaanvoer te installeren zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl...JNFQ.2_13.23.ProductTitle. Maar ik zie dat zoiets 59dB(A) als buiten-geluidsniveau heeft. Ik vind de innova's met 51dB(A) op vol vermogen al behoorlijk lawaaiig. Maar die komen wel uit de gevel ipv uit het dak.
Is in de gemiddelde vinex wijk zo'n boiler met buitenluchtaanzuiging een realistische optie? En klopt m'n aanname dat een dergelijke setup inderdaad de enige realistische snelle oplossing is afgezien van het domweg vervangen van de cv ketel door een andere gas cv ketel? Eventueel zou het als overbrugging nog mogelijk zijn om voor even een 300-euro COP1 boiler op te hangen. Daar zou ik eventueel wat tijd mee kunnen kopen. Die 300 euro zijn de kosten ook niet op de kosten van een nieuwe warmtepomp, maar dan moet er wel concreet zicht zijn op een geschikte oplossing.
door het lawaai van die innova's en de onoverzichtelijkheid van de keuzes ben ik een beetje voorzichtig geworden. Ik zie dat veel warmtepompboilers warm cv water gebruiken waardoor de stillere sowieso al afvallen, wat de keuze er niet makkelijker op maakt. Het voelt alsof er alleen slechte keuzes zijn en ik nu de minst slechte moet kiezen
Met bijbehorende topic: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuningFr33z schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:42:
@Yucon jij moet denk ik een warmtepompboiler kopen, bijv atlantic explorer v4 bij esanico.be. kost na subsidie iets van 1200 euro, is je warm water gefixt. dan later bij je vloerverwarming een monoblock uitzoeken die alleen dat doet
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Voor een dergelijk bedrag inderdaad zo'n boiler of een tweedehands cv-ketel kopen.Yucon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:27:
Mag ik hier even binnenvallen? Het was de bedoeling om ergens komend jaar onze ketel te vervangen door een warmtepomp. Nu onze cv ketel gisteren gesneuveld is is het in een stroomversnelling gekomen.
[...]
Eventueel zou het als overbrugging nog mogelijk zijn om voor even een 300-euro COP1 boiler op te hangen. Daar zou ik eventueel wat tijd mee kunnen kopen. Die 300 euro zijn de kosten ook niet op de kosten van een nieuwe warmtepomp, maar dan moet er wel concreet zicht zijn op een geschikte oplossing.
Dat is snel te installeren en dan heb je de tijd om dit forum goed door te lezen en een goed plan te maken.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hij zou in een kleine ruimte van ongeveer 4m3 komen staan dus als ik hem niet aansluit op een externe luchtbron heb ik direct een koelcel in huis. Al kan dat ook heel handig zijn.
Al blijft het punt volgens mij wel staan. Die Atlantic Explorer heeft ook een geluidsproductie van 53dB(A) wat weliswaar minder is dan die olimpia splendid maar toch nog steeds erg veel.
edit: wat niet wil zeggen dat ik het niet nog eens door ga lezen. Dank voor de tip
[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 10-10-2021 11:15 ]
Mijn 6.5 kW WP doet 2300 m³/h, dat door zo'n buis geeft 8 m/s.
Dat zal wel minder zijn, dus hogere dT, dus lagere COP en meer defrosts.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
binnenshuis niet neewizzopa schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:27:
@Yucon als je de Atlantic op buiten/buiten via geluid dempende stangen laat draaien hoor je niets meer.
Binnen juist wel daar hoor je de ventilator en de compressor, maar dat ervaren wij niet als storend.
Ik denk dat ik je misschien verkeerd begrijp. Als ik zoek op geluidsdempende stangen kom ik dingen tegen die bedoeld lijken te zijn om de trillingen van het apparaat te neutraliseren. Maar dat lijkt me verder niets te zeggen over het luchtgeruis buiten.wizzopa schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:24:
[...]
Binnen juist wel daar hoor je de ventilator en de compressor, maar dat ervaren wij niet als storend.
Of bedoel je van van die dempingsfilters die in de luchtbuizen zitten?
Maar die diameter gebruik je bij dat opgevoerde koelkastcompressortje van een WP-boiler. Om de luchtsnelheid (en dus de verliezen) een beetje binnen de perken te houden gaat de diameter voor een volledige WP van bijvoorbeeld 7 kW dan al snel richting de halve meter....rykers schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:48:
Ik denk dat dit soort dempende kanalen wordt bedoeld. Zelf heb ik hier een meter van en daarna spirobuis. Luchtgeluid hoor ik niet, alleen de compressor een beetje.
[Afbeelding]
Dat is zeker waar. De luchtstroom van mij 9kW LG op volle kracht staat in geen verhouding tot die van de Atlantic wpb die altijd voluit draait.Andrehj schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:24:
[...]
Maar die diameter gebruik je bij dat opgevoerde koelkastcompressortje van een WP-boiler. Om de luchtsnelheid (en dus de verliezen) een beetje binnen de perken te houden gaat de diameter voor een volledige WP van bijvoorbeeld 7 kW dan al snel richting de halve meter....
Het ging mijn ook vooral om het voorbeeld van het type kanaal, niet het formaat
Te smalle kanalen wil je wat mij betreft al niet omdat er dan teveel weerstand komt wat de prestatie negatief beïnvloed.
Dit soort kanalen zorgen toch juist dat je in huis het geluid minder hoort? Het lijkt me niet dat dit effect heeft op het geruis aan de buitenkant. En dat is juist wat die 53 of 59 dB(A) betekent.rykers schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:48:
Ik denk dat dit soort dempende kanalen wordt bedoeld. Zelf heb ik hier een meter van en daarna spirobuis. Luchtgeluid hoor ik niet, alleen de compressor een beetje.
[Afbeelding]
Stap in je auto en kom luisteren😉Yucon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:14:
[...]
Dit soort kanalen zorgen toch juist dat je in huis het geluid minder hoort? Het lijkt me niet dat dit effect heeft op het geruis aan de buitenkant. En dat is juist wat die 53 of 59 dB(A) betekent.
Maar hier heb ik niet aan gemeten, dus ik kan niet aangeven wat het verschil is.
Natuurlijk wel. Als je die geluiddempers monteert in de buizen naar buiten toe (wat op de foto gedaan is), zal er buiten minder geluid te horen zijn.Yucon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:14:
Dit soort kanalen zorgen toch juist dat je in huis het geluid minder hoort? Het lijkt me niet dat dit effect heeft op het geruis aan de buitenkant. En dat is juist wat die 53 of 59 dB(A) betekent.
Inderdaad, een ware tsunamie van aanvragen/opdrachten.Afas schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
Kan me voorstellen dat de hoge gasprijzen voor jou heel veel extra offerte aanvragen betekent. Of valt het nog mee?
Met maar 2 handen ben ik natuurlijk wel beperkt in wat ik in een korte periode kan maken.
Heeft hij soms zojuist sww gemaakt, want dan dumpt hij altijd even zijn restwarmte in je cv gedeelte ?chris vw schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:13:
Kom net thuis en de krachtgroep van de warmtepomp is uit. Opnieuw aangezet maar de WP (sw75yaa) gaat niet meer aan.
Geen idee wat er gebeurt is toen ik thuis weg was.
Iemand een idee wat te doen?
Ben nu de zekeringen op de buitenunit aan het nameten. Maar er wordt geen spanning aan de binnenunit doorgegeven.
Led 1 en led 2 op de buitenunit branden om en om even
[ Voor 27% gewijzigd door daansan op 10-10-2021 16:41 ]
I love it when a plan comes together!
Noisefilter defect omdat de nul zwevend is.daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:23:
Ik heb een probleem hier:
Kom net thuis en de krachtgroep van de warmtepomp is uit. Opnieuw aangezet maar de WP (sw75yaa) gaat niet meer aan.
Geen idee wat er gebeurt is toen ik thuis weg was.
Iemand een idee wat te doen?
Misschien heeft je 'eigen' onderhouds monteur/bedrijf een stapel bruikbare ketels liggen, al helemaal omdat hij alleen warm water hoeft te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 10-10-2021 16:40 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Wat bedoel je hier precies mee? Installatie heeft wel een nul. Meet ook 230v vanaf alle drie de fasen naar nul toe.koevlaas2 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:34:
[...]
Noisefilter defect omdat de nul zwevend is.
Is midden in een sanitair run uitgevallen
De twee linker zekeringen op de buitenunit zijn doorgebrand
Ik heb een vermoeden: van de week is het kabeltje van de cnbht-bk even los getrokken en ik zie dat die terug geplugd was op de cnih-og stekker. Geen idee wat die doen?? En of het er iets mee te maken heeft. Moet eerst nieuwe 3a 250v glaszekeringen zien te halen
[ Voor 40% gewijzigd door daansan op 10-10-2021 16:58 ]
Dit probleem hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar de symptomen lijken erg op een gevalletje dat ik een keer had en waar dus het noisefilter defect was door (zei Alklima) een zwevende nul.daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Installatie heeft wel een nul. Meet ook 230v vanaf alle drie de fasen naar nul toe.
Is midden in een sanitair run uitgevallen
De twee linker zekeringen op de buitenunit zijn doorgebrand
Ik neem aan dat je je installateur gebeld hebt, mag hij het uitzoeken ?
Wp komt uit spanje, installateur ben ik zelfkoevlaas2 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Dit probleem hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar de symptomen lijken erg op een gevalletje dat ik een keer had en waar dus het noisefilter defect was door (zei Alklima) een zwevende nul.
Ik neem aan dat je je installateur gebeld hebt, mag hij het uitzoeken ?
Regel dan alvast maar een scheidingsmediator.daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:59:
[...]
Wp komt uit spanje, installateur ben ik zelf
Edit: toch niet instaladoratermica ?
[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 10-10-2021 17:01 ]
Hee grappig 🙄koevlaas2 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
Regel dan alvast maar een scheidingsmediator.
Nieuwe zekeringen kan ik wel scoren, iemand voor de zekerheid een idee waar ik (betaald uiteraard) een bevoegd monteur vandaan haal? Heeft alklima een dienst?
Nee ecoclimagroup
Ik heb een vermoeden: van de week is het kabeltje van de cnbht-bk even los getrokken en ik zie dat die terug geplugd was op de cnih-og stekker. Geen idee wat die doen?? En of het er iets mee te maken heeft. Moet eerst nieuwe 3a 250v glaszekeringen zien te halen
[ Voor 28% gewijzigd door daansan op 10-10-2021 17:01 ]
Ik zou er niet zelf aan gaan klooien met nieuwe zekeringen maar bel Alklima om advies en laat ze eventueel het euvel repareren als dit noodzakelijk is. Nu kan je natuurlijk slecht zonder je apparaat.daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:01:
[...]
Hee grappig 🙄
Nieuwe zekeringen kan ik wel scoren, iemand voor de zekerheid een idee waar ik (betaald uiteraard) een bevoegd monteur vandaan haal? Heeft alklima een dienst?
Geen idee, maar gezond lijkt het ook niet, maar vraag Alklima.daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:01:
[...]
Nee ecoclimagroup
Gaan we ook van je horen hoe de modusoperandi daar werkt in geval van calamiteiten.
koevlaas2 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
Regel dan alvast maar een scheidingsmediator.
Edit: toch niet instaladoratermica ?

Zekeringen vervangen is niet zo moeilijk, maar waarom zijn ze er door gegaan? Heb je alle E verbindingen goed nagedraaid?
Enige wat ik me kan bedenken is dit:
Ik heb een vermoeden: van de week is het kabeltje van de cnbht-bk even los getrokken en ik zie dat die terug geplugd was op de cnih-og stekker.
Iemand een idee wat die twee connectors doen?
Hebben ze geen 24 uurs service ?daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:07:
Zeker, ik ga ze morgen 08:00 gelijk bellen. Laat nog wat van me weten!
Ja wel Costa dura
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 10-10-2021 17:19 ]
Ik heb mijn contact bij alklima even een bericht gestuurd.daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:28:
Algemeen telefoonnr zegt dicht in ieder geval
Ik heb dus gisteren per abuis de kabel naar de booster heater aangesloten op de tweede output naar de immersion heater (waar een relay coil achter hangt).
Daarmee is feitelijk dus het witte kabeltje naar de booster heater ( het relais daarvan) aangesloten op de immersion heater output (waar op out9 al een extern relais op aangesloten zat)
Zou dat de kortsluiting kunnen veroorzaken?
Dit topic is gesloten.