Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.221 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:40:
Cnbht-bk is de booster heater, cnih-og is een output voor de immersion heater.

Ik heb dus gisteren per abuis de kabel naar de booster heater aangesloten op de tweede output naar de immersion heater (waar een relay coil achter hangt).

Daarmee is feitelijk dus het witte kabeltje naar de booster heater ( het relais daarvan) aangesloten op de immersion heater output (waar op out9 al een extern relais op aangesloten zat)

Zou dat de kortsluiting kunnen veroorzaken?
Dat moet je even in het schema bekijken. Overigens is er ook wel ergens een service handleiding van de buitenunit die uitlegt wat de knipperende LED's betekenen en wat de functie is van die glaszekeringen.
Edit: F1 en F2 (als dat de kapotte zekeringen zijn) in de buitenunit zijn overigens wel degenen die de binnenunit voeden. F1 in de nul, en F2 in de fase (L3).
Ondanks dat ik niet precies snap welke kabels je nu verwisseld hebt, lijkt het daarmee waarschijnlijk dat je de zekeringen zijn gesprongen toen de WP in de legionella/SWW-run zijn immersionheater inschakelde.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2021 18:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:01
Ik heb mijn Mitsubishi WP ingesteld met het weekschema om 1x per dag in de middag het SWW te verwarmen. Dit werkt voor ons perfect, alleen hij probeert als een raket het vat te verwarmen. Dit is immers na een dag wel aardig afgekoeld. Zijn er manieren om het vat wat geleidelijker te laten opwarmen? Het lijkt mij namelijk beter voor de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Excavator schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:03:
Ik heb mijn Mitsubishi WP ingesteld met het weekschema om 1x per dag in de middag het SWW te verwarmen. Dit werkt voor ons perfect, alleen hij probeert als een raket het vat te verwarmen. Dit is immers na een dag wel aardig afgekoeld. Zijn er manieren om het vat wat geleidelijker te laten opwarmen? Het lijkt mij namelijk beter voor de COP.
Ja. Simpelst is de eco-modus inschakelen, en anders een 0-50-75-100% kabeltje installeren (even op zoeken in dit topic).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:28:
Algemeen telefoonnr zegt dicht in ieder geval
Mijn contact zegt dat het het algemene nummer moet bellen, heb je dan geen keuzemenu ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:50
koevlaas2 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

Mijn contact zegt dat het het algemene nummer moet bellen, heb je dan geen keuzemenu ?
Eerste melding was dat ze gesloten zijn, heb toen meteen opgehangen.

Maar: ik denk dat ik weet wat er gebeurd is. En hij doet het ook al weer.

Reconstructie:
Hij heeft vandaag aan het einde van de SWW run het immersion element ingeschakeld om een legionella run af te maken. Ik heb het relais voor het immersion element op out9 zitten. Per abuis had ik de boosterheater op cnih-og aangesloten ipv op cnbth-bk waar die op hoort.

Op de een of andere manier heeft dat booster element zoveel vermogen gevraagd (230 x 6.3 = 1450 watt) dat de zekeringen zijn doorgebrand.

Ik heb net de zekeringen vervangen door nieuwe 6.3 a traag zekeringen (die zaten er ook in), en nu draait de machine weer. Hij is nu ook een nieuwe sww run aan het doen.

Dan rest mij nog wel om te testen of de immersion heater output niet is doorgebrand, eens kijken of ik dat kan testen.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Eerste melding was dat ze gesloten zijn, heb toen meteen opgehangen.

Maar: ik denk dat ik weet wat er gebeurd is. En hij doet het ook al weer.

Reconstructie:
Hij heeft vandaag aan het einde van de SWW run het immersion element ingeschakeld om een legionella run af te maken. Ik heb het relais voor het immersion element op out9 zitten. Per abuis had ik de boosterheater op cnih-og aangesloten ipv op cnbth-bk waar die op hoort.

Op de een of andere manier heeft dat booster element zoveel vermogen gevraagd (230 x 6.3 = 1450 watt) dat de zekeringen zijn doorgebrand.

Ik heb net de zekeringen vervangen door nieuwe 6.3 a traag zekeringen (die zaten er ook in), en nu draait de machine weer. Hij is nu ook een nieuwe sww run aan het doen.

Dan rest mij nog wel om te testen of de immersion heater output niet is doorgebrand, eens kijken of ik dat kan testen.
Daar kom je dan goed weg, kunnen dure fouten zijn.
Heb eens eerder iemand gehad die de zekeringen eruit geblazen had en die deed het ook weer na nieuwe zekeringen. Blijkbaar toch best robuust.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Dit zou zomaar eens een gevalletje enorme mazzel kunnen zijn.

Zit nu in de service manual te bekijken.
Toen de immersion heater aan gesprongen is heeft hij dus 230v gezet op de kabel die op CNBHT hoort te zitten. De service manual laat zien dat dat de thermostaat van de booster heater is.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die thermostaat tegen 230v kan en zal dus ook wel voor kortsluiting gezorgd hebben.

Belangrijkste open vragen zijn nu:
- Doet OUT9 het nog (mag maximaal 0.5A hebben) om het immersion element te schakelen
- Doet de Booster Heater en de thermostaat het nog

Iemand een briljant idee hoe bovenstaande zaken te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:42:
[...]
Reconstructie:

Dat is dan weer heel logisch. Het klinkt alsof je de booster heater rechtstreeks vanuit de voedingsspanning van de binnenunit (die dus vanaf de buitenunit komt) hebt gevoed. En die booster heater vraagt 2 kW. Die heeft niet voor niets een eigen groep.
Ik snap overigens nog steeds niet hoe je dat voor elkaar gekregen hebt, want die booster heater hangt toch aan een relais en niet direct aan een connector op de FTC print?
Edit: Laat maar, uitleg staat hierboven al.
Mooi. Dan zat ik aardig in de juiste richting. Hoe kwam je zo snel op zondag aan de juiste zekeringen? Had je nog een knutselvoorraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Daansan belde mij en aangezien ik dat Service manual niet had, hebben we het online opgezocht en gedownloaded.
Voor de geïnteresseerden, het gaat om deze sensoren welke verkeerd waren aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy9L0eLbn7iA8Ef5nFJgfoVf-4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db8JB6H2xqcglCqP2N4YkHvj.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:14:
Dit zou zomaar eens een gevalletje enorme mazzel kunnen zijn.

Zit nu in de service manual te bekijken.
Toen de immersion heater aan gesprongen is heeft hij dus 230v gezet op de kabel die op CNBHT hoort te zitten. De service manual laat zien dat dat de thermostaat van de booster heater is.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die thermostaat tegen 230v kan en zal dus ook wel voor kortsluiting gezorgd hebben.
Die thermostaat is normaal gesloten. Zodra de binnenunit dus het relais dacht aan te sturen was daar direct een kortsluiting. 230V is voor veel thermostaten niet zo spannend. Het is hooguit de stroom die een dingetje is.
Belangrijkste open vragen zijn nu:
- Doet OUT9 het nog (mag maximaal 0.5A hebben) om het immersion element te schakelen
Waarschijnlijk wel, maar die kun je makkelijk testen door hem in te laten schakelen (legionellarun draaien en met multimeter checken of ie inschakelt, of aan de SWW-parameters draaien zodat ie ook daar bij gaat helpen.
- Doet de Booster Heater en de thermostaat het nog
De booster heater kun je natuurlijk gewoon doormeten, maar ik verwacht niet dat daar wat gebeurd is.
Die thermostaat heeft wel een flinke opdoffer gehad, maar is standaard gesloten. Hij heeft de hoge stroom dus niet hoeven schakelen, maar alleen doorgeven. Nu is het de uitdaging om te testen of die thermostaat nog open gaat als je booster heater oververhit raakt (boven de 90/121°C).... Geen idee hoe.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Remco45 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:54:
Daansan belde mij en aangezien ik dat Service manual niet had, hebben we het online opgezocht en gedownloaded.
Voor de geïnteresseerden, het gaat om deze sensoren welke verkeerd waren aangesloten:

[Afbeelding]
Hé, een service manual van binnenunit ERSD-VM2D? Kun je een link geven? Want ik heb al een enorme verzameling documentatie, maar deze nog nergens kunnen vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
Maar natuurlijk:

https://www.manualslib.co...n-Ersd-Vm2d-10768281.html

Kies het Service Manual (nu de tweede van boven).

EDIT: toevoeging:
En voor het Parts Manual:

https://www.google.com/ur...Vaw2UBy-5XQJcyXh10zIJmcTD

[ Voor 46% gewijzigd door Remco45 op 10-10-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Die immersion heater output meten kan ik morgen wel even doen inderdaad. Niet eerder want a.) ik kan vandaag niet manueel nog een nieuwe legionella run starten (als ik de frequency op 1 dag zet is morgen de eerste gelegenheid) en b.) wil ik even een paar reserve zekeringen in huis halen.

Die thermostaat meten wordt nog lastig, ik heb een goede multimeter maar blijkbaar niet een die ook milli ohms kan meten... ik dacht van wel maar blijkt niet zo te zijn.

Ik ga eerst maar eens even wat van de avond genieten en hier morgen mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:09:
Die immersion heater output meten kan ik morgen wel even doen inderdaad. Niet eerder want a.) ik kan vandaag niet manueel nog een nieuwe legionella run starten (als ik de frequency op 1 dag zet is morgen de eerste gelegenheid) en b.) wil ik even een paar reserve zekeringen in huis halen.

Die thermostaat meten wordt nog lastig, ik heb een goede multimeter maar blijkbaar niet een die ook milli ohms kan meten... ik dacht van wel maar blijkt niet zo te zijn.

Ik ga eerst maar eens even wat van de avond genieten en hier morgen mee verder.
Je warmtepomp start niet met SWW boven een bepaalde SWW-temperatuur (was dat niet 47 graden oid?), dus nu een legionellarun starten zal niet meevallen.
En gezien het feit dat je een los dompelelement in je SWW-vat gebruikt: heb je niet (net als ondergetekende en diverse anderen) de booster heater permanent uitgeschakeld? Dan kun je ook het grijze draadje van dat brommende relais van heater van de FTC loshalen. Scheelt herrie en ca 1W energieverbruik.
Dan heeft het checken van die thermostaat ook een stuk minder prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Precies @Andrehj , want die thermostaat-thermische zekeringcombinatie staat niet als spare part vermeld.
Heb net even bij mijn hydrobox gekeken, maar dat is lastig te vervangen.
Waarschijnlijk zou dan de gehele Booster Heater moeten worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Ik vond hem inderdaad ook al niet als spare part, en daarbij was ik inderdaad ook niet voornemens om de booster heater uberhaupt te gaan gebruiken en wil ik inderdaad dat kabeltje nog lostrekken om van het brommende element af te zijn.

Wel ga ik de thermostaat nog doormeten, gewoon om te weten of hij nog heel is of niet. Prioriteit heeft dat zeker niet nee.

Welk stekkertje trekken jullie los om van de brom van het relais van de booster heater af te komen? CNBC?

Morgen haal ik even een paar extra reserve zekeringen en dan ga ik een nieuwe legionella run proberen, weten we snel genoeg of OUT9 het nog doet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:25:
Welk stekkertje trekken jullie los om van de brom van het relais van de booster heater af te komen? CNBC?
Volgens mij was het een grijs stekkertje. Maar het kan niet missen. Gewoon het aanstuurkabeltje van dat brommende relais volgen naar de FTC en daar los halen.
Is overigens al vaker (en hier het vervolg) in dit topic naar voren gekomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Volgens mij was het een grijs stekkertje. Maar het kan niet missen. Gewoon het aanstuurkabeltje van dat brommende relais volgen naar de FTC en daar los halen.
Is overigens al vaker (en hier het vervolg) in dit topic naar voren gekomen.
Gevonden, dat stekkertje is er nu af in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:49:
Mooi. Dan zat ik aardig in de juiste richting. Hoe kwam je zo snel op zondag aan de juiste zekeringen? Had je nog een knutselvoorraad?
Bekende van me had er toevallig nog een paar liggen voor een audio project, echt stom toeval dat het ook 6.3A traag zekeringen waren. We hobbyen nog wel eens wat met versterkers bouwen enzo.

[ Voor 6% gewijzigd door daansan op 10-10-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
@Andrehj ik zit me nog even af te vragen hoe die kortsluiting nu heeft kunnen gebeuren, die booster heater thermostaat zal dus tijdelijk paralel aangesloten aan de spoel van het externe relais dat het immersion element schakelt.

Die uitgang is echter gemaakt om kortgesloten te worden. Of ik nou een spoel van een relais kortsluit of kortsluiting creeer over een thermostaat maakt toch eigenlijk niet uit?

Die thermostaat overleeft dat mogelijk niet, maar hoe er dan 1450w heeft kunnen gaan lopen en een kortsluiting heeft plaatsgevonden snap ik even niet.

Of maak ik nu een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:13:
@Andrehj ik zit me nog even af te vragen hoe die kortsluiting nu heeft kunnen gebeuren, die booster heater thermostaat zal dus tijdelijk paralel aangesloten aan de spoel van het externe relais dat het immersion element schakelt.

Die uitgang is echter gemaakt om kortgesloten te worden. Of ik nou een spoel van een relais kortsluit of kortsluiting creeer over een thermostaat maakt toch eigenlijk niet uit?

Die thermostaat overleeft dat mogelijk niet, maar hoe er dan 1450w heeft kunnen gaan lopen en een kortsluiting heeft plaatsgevonden snap ik even niet.

Of maak ik nu een denkfout?
denkfout een relaisspoel heeft weldegelijk weerstand en een thermostaat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daansan
Dapdodo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 06:58:
[...]

denkfout een relaisspoel heeft weldegelijk weerstand en een thermostaat niet.
Ja, ik bedacht me vanmorgen (nachtje slaap doet wonderen) dat een relaisspoel ook een gespecificeerde stroomsterkte heeft.

Die thermostaat heeft een weerstand van ca 80mOhm, wet van ohm geeft dan een hele hoge stroomsterkte.

[ Voor 13% gewijzigd door daansan op 11-10-2021 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Het eerste advies is om een scheidingsmediator in de arm te nemen, en een halve dag later is het opgelost, geanalyseerd, en de boel draait weer.
Lekker hoor

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Moraal van het verhaal "de soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend" :+

"Gelukkig" wist @daansan goed wat hij (verkeerd) gedaan had, zo is het relatief eenvoudig om de oplossing te bedenken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 20:03

j4y

petermdevries schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:07:
[...]

Heb je een mono of split model gekozen?
In het laatste geval, hoe lopen de koel leidingen dan achter het knie schot? Los? Foto? 😀
Ik heb een mono. Alles is aangesloten op de bestaande cv-ketel plek. Moet nog een koofje maken om het uit het zicht te halen maar de zolder wordt nog niet gebruikt dusja :p Spul ligt gewoon los achter de schotten naar de andere kant van het huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL0FEJTsk70_ro846ZwORC2RTm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z95QB6WG3ODHGaFSuZcuRp0O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVPlUML_bMme9PXhMQQuqGgth0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7OBWCrpybCqTvXJj4stsoFk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCUGhzRlIrkEqR1E4bUBHal6_Sw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tR9Y8gvtNsfZuhzCfhtrU6Gi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7w27bNX3DcUtok6MX_b6hlgaBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEVPnG3rW1EOdO0HZU4GICIs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BjOdIAl_gjdbf_JZ0JmqgINVvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kudl1O2vRdgLqMm1IFm6Ahii.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
koevlaas2 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Regel dan alvast maar een scheidingsmediator.
Edit: toch niet instaladoratermica ?
Ik begrijp uit deze reactie dat we hier beter geen WP kunnen bestellen?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
JBtL schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:11:
[...]
492 W.

Een lager benodigd vermogen dus - en ja, dat ging bij mij ook tegen mijn intuitie in.
Dan moet je nog wel vermogen vermenigvuldigen met de tijd. Want je betaalt niet per kW maar per kWh.
En als je WP met een wat lager opgenomen vermogen draait wil dat niet zeggen dat je huis in dezelfde tijd opgewarmd is, sterker nog als dat vermogen over meer ruimtes (lees: afgiftepunten) verdeeld wordt kan je op je vingers uittellen dat daar dus meer tijd voor nodig is.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
Grolsch schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:29:
Moraal van het verhaal "de soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend" :+

"Gelukkig" wist @daansan goed wat hij (verkeerd) gedaan had, zo is het relatief eenvoudig om de oplossing te bedenken.
om dan nog wat goed nieuws te verschaffen: OUT9 werkt ook nog steeds, installatie staat nu als test een legionellarun te doen en heeft via OUT9 de immersion heater aangezet.

Nog 1 ding doormeten: de thermostaat van de booster heater. Die uitslag volgt later :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kan niet zo goed antwoord vinden op de vraag of je een warmtepomp ook goed kan combineren met uitsluitend radiatoren / convectors (zoals Jaga DBE / Vasco en soortgelijken).

Wij willen eigenlijk nog niet beginnen aan vloerverwarming in ons huis, want dan moeten we ook:
  • de vloer na isoleren
  • nieuwe vloerbedekking
  • Nadenken over plaatsen van vloerverwarming in keuken en mogelijk een nieuwe keuken
Dat zijn allemaal dingen die we op termijn wel een keer willen doen, maar niet nu.
Zijn er hier tweakers die met uitsluitend radiatoren werken? Wat zijn voor / nadelen?
Is de aanleg goedkoper dan vloerverwarming, als ik al mijn hoofdleidingen van CV nog moet isoleren?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04
_eLMo_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:18:
Ik kan niet zo goed antwoord vinden op de vraag of je een warmtepomp ook goed kan combineren met uitsluitend radiatoren / convectors (zoals Jaga DBE / Vasco en soortgelijken).
Ja
Zijn er hier tweakers die met uitsluitend radiatoren werken? Wat zijn voor / nadelen?
Ja hier. Afgifte is wat telt. De rest maakt niet gek veel uit. Vloerverwarming is de makkelijkste manier om véél afgifte te creëren. Dus minder afgifte is een hogere aanvoertemperatuur of je radiatoren flink boosten met DBE's. Het is daarmee lastiger om je huis op een constante temperatuur te houden, omdat het snelle warmtebronnen zijn. Die warmen relatief snel op en koelen relatief snel af waardoor je meer golfbewegingen hebt qua temperatuur in je huis.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:34
sjimmie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Dan moet je nog wel vermogen vermenigvuldigen met de tijd. Want je betaalt niet per kW maar per kWh.
En als je WP met een wat lager opgenomen vermogen draait wil dat niet zeggen dat je huis in dezelfde tijd opgewarmd is, sterker nog als dat vermogen over meer ruimtes (lees: afgiftepunten) verdeeld wordt kan je op je vingers uittellen dat daar dus meer tijd voor nodig is.
Ik heb het over het benodigde vermogen om de temperatuur constant te houden (en dan gemiddeld over het stookseizoen).

Als dit gemiddelde vermogen lager is, heb je over een stookseizoen ook een lager verbruik.

En wat het opwarmen betreft - dat gaat inderdaad trager. Net als het afkoelen. Wat dat betreft lijkt deze strategie net op een vloerverwarming :*).

[ Voor 73% gewijzigd door JBtL op 11-10-2021 17:37 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Wij willen eigenlijk nog niet beginnen aan vloerverwarming in ons huis, want dan moeten we ook:
  • de vloer na isoleren
  • nieuwe vloerbedekking
  • Nadenken over plaatsen van vloerverwarming in keuken en mogelijk een nieuwe keuken
Dat zijn allemaal dingen die we op termijn wel een keer willen doen, maar niet nu.
Is de aanleg goedkoper dan vloerverwarming, als ik al mijn hoofdleidingen van CV nog moet isoleren?
WP combineren met een afgiftesysteem zonder vvw kan.
Voordeel: Je systeem is veel sneller dan met vvw, je kunt dus sneller wat bijverwarmen (mits WP voldoende groot).
Nadeel: Je mist de gigantische thermische buffer van je vloer, waarmee vooral in het tussenseizoen (nu dus) het minimum vermogen van je WP vaak te groot is en pendelen op de loer ligt. Bij vloerverwarming kun je dan nog steeds runs van uren maken, zonder dat de temperatuur in huis merkbaar varieert. Dit zou voor mij een reden zijn om geen WP te willen in een huis zonder vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:28:
[...]

Ja, ik bedacht me vanmorgen (nachtje slaap doet wonderen) dat een relaisspoel ook een gespecificeerde stroomsterkte heeft.

Die thermostaat heeft een weerstand van ca 80mOhm, wet van ohm geeft dan een hele hoge stroomsterkte.
Inderdaad. Je bent er al uit. Maar ik bedacht mij vandaag dat je ook nog geschreven had dat je 3-fasen automaat in de meterkast was uitgeslagen. Die schakelt uit bij minimaal 3x de nominale stroom. Dus je thermostaat (en je output) heeft kortstondig zeker 50A mogen doorgeven....
Blijkbaar zijn die outputs (geen idee of dat relais of halfgeleiders zijn) nog best degelijk. Maar mooi dat het zo goed is afgelopen.
Overigens had je die 6.3 AT zekering ook wel door eentje met een lagere waarde kunnen vervangen. Bijna niemand gebruikt alle uitgangen van de binnenunit. De mijne neemt nooit meer dan 80W oid op, dus zelfs met een 1AT zekering doet ie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:18:
[...]
Dit zou voor mij een reden zijn om geen WP te willen in een huis zonder vvw.
Met als alternatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@_eLMo_ ik heb alleen radiatoren en een hybride WP.
Achteraf gezien had ik liever een volledige WP oplossing gehad.
Ik ben er nu nl achter dat met 45 graden watertemperatuur ik het huis tot -10 graden op temperatuur kan houden.

En dat is voldoende laag voor een WP oplossing.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:55:
Ik ben er nu nl achter dat met 45 graden watertemperatuur ik het huis tot -10 graden op temperatuur kan houden.

Cool, ik zal binnenkort eens een topic openen :)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Vloerverwarming aanleggen. Of verwarmen met lucht-lucht warmtepompen (heeft ook diverse nadelen, maar is goedkoper in aanleg dan LW icm VVW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik vind die 45 graden nog wel hoog, zeker met de huidige stroomprijzen wordt het dan wel interessant om wat convectoren met ventilatoren (Jaga ed) aan te schaffen, om zo je watertemperatuur te kunnen verlagen en het rendement te verhogen.
Maar dat je met 45 graden water je keet warm kon houden had je toch ook eenvoudig kunnen testen toen je nog een CV-ketel had? Dus voor aanschaf van een WP? Dat is namelijk wat in dit topic steeds wordt geadviseerd:
  1. Bepaal het benodigde vermogen en
  2. Check je afgiftesysteem (bepaal welke minimale watertemperatuur je nodig hebt om dat vermogen kwijt te kunnen.
Dan weet je of je huis geschikt is, welke oplossing je wilt (hybride of niet) en welke WP je het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
De sw75yaa heeft hier vanmiddag een aantal uren 56 watt idle verbruikt en is nu net weer terug gezakt naar de typische 22.3w idle.

Iemand enig idee wat hij aan het doen is als dat idle verbruik zo verdubbeld? Alle programma’s waren gepauzeerd en de buitenunit stond ‘uit’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:23

• de vloer na isoleren
  • nieuwe vloerbedekking
Hier ook alleen radiatoren in combinatie met een Nibe warmtepomp F2040-6. In mei geïnstalleerd dus tot nu toe vooral gekoeld hiermee. Inmiddels is die aan het verwarmen en dat gaat mooi geleidelijk. Duidelijk geleidelijker dan voorheen met de modulerende CV ketel. De ketel kan nog steeds bijspringen mocht het van de winter nodig blijken. Wanneer dat niet nodig is gaat de CV ketel eruit en gaat komend voorjaar ook de SWW op de warmtepomp en kan wat dat betreft het gas eruit.

Voor het koelen worden ook de radiatoren gebruikt en is op 1 slaapkamer een fancoil geplaatst om meer afgifte te krijgen bij minimale watertemperatuur van 18 graden Celsius. Bij het koelen wordt met twee automatische kleppen de stroomrichting door de radiatoren omgedraaid zodat ze van onderuit gevuld worden en de hele radiator koud wordt. Een tip die ik hier op dit forum gelezen heb. _/-\o_

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Nee, ik heb het een paar keer gedaan, als er iets fout gaat dan valt dat op geen enkele manier aan die zakkenwasser duidelijk te maken. Ik krijg nog een airco van hem, heb deze betaald maar krijg het niet aan zijn verstand gepeuterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
daansan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:37:
De sw75yaa heeft hier vanmiddag een aantal uren 56 watt idle verbruikt en is nu net weer terug gezakt naar de typische 22.3w idle.

Iemand enig idee wat hij aan het doen is als dat idle verbruik zo verdubbeld? Alle programma’s waren gepauzeerd en de buitenunit stond ‘uit’
Carterverwarming waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:37:

Dat doet die van ons ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP91ft1Nhx-7WOQ-YgrCiNKifXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQ3DSZFwk5aKcTi2xJe6TLDJ.jpg?f=fotoalbum_large
Overigens herken ik jouw lage waarden niet. Idle is hier rond de 25W, en de piekjes rond de 60. Wat voor energiemeter gebruik je?
De oorzaak van dat verbruik weet ik niet precies, maar omdat ik het op alle drie de fasen meet, moet het iets in de buitenunit zijn.
Ik verwacht iets van een carterverwarming oid (voor zover ik begrepen heb werkt die bij Mitsubishi door gewoon de compressor iets aan te sturen, zodat deze wel iets opwarmt maar nog niet gaat draaien. Hierdoor warmt deze dan op).
Maar ik heb geen idee waarom dat wordt aangestuurd. Vooral ook omdat het onafhankelijk van de buitentemperatuur gebeurt. Als het buiten 30 graden is doet ie het ook. Zou dit ook graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
koevlaas2 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Nee, ik heb het een paar keer gedaan, als er iets fout gaat dan valt dat op geen enkele manier aan die zakkenwasser duidelijk te maken. Ik krijg nog een airco van hem, heb deze betaald maar krijg het niet aan zijn verstand gepeuterd.
Dat is wel erg jammer dat hij zich zo opstelt. Prijzen zijn erg scherp bij hen. Spaans alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
koevlaas2 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Heeft ie geen showroom waar je hem uit kan trekken. Zal lekker zijn.
Betalen en niks krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:04:
[...]

Dat doet die van ons ook:
[Afbeelding]
Overigens herken ik jouw lage waarden niet. Idle is hier rond de 25W, en de piekjes rond de 60. Wat voor energiemeter gebruik je?
De oorzaak van dat verbruik weet ik niet precies, maar omdat ik het op alle drie de fasen meet, moet het iets in de buitenunit zijn.
Ik verwacht iets van een carterverwarming oid (voor zover ik begrepen heb werkt die bij Mitsubishi door gewoon de compressor iets aan te sturen, zodat deze wel iets opwarmt maar nog niet gaat draaien. Hierdoor warmt deze dan op).
Maar ik heb geen idee waarom dat wordt aangestuurd. Vooral ook omdat het onafhankelijk van de buitentemperatuur gebeurt. Als het buiten 30 graden is doet ie het ook. Zou dit ook graag willen weten.
Die piekjes naar de 60 heb ik hier ook wel. Ik gebruik een eastron sdm630 modbus mid kwh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik herken het ook bij mijn mitsu, en verdenk ook carterverwarming. Beetje jammer dat hij het ook doet als het buiten warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
[quote]daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Nee ecoclimagroup

@daansan Mag ik vragen hoe je het transport hebt geregeld met Ecoclimagroup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
FrancD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:39:
[quote]daansan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Nee ecoclimagroup

@daansan Mag ik vragen hoe je het transport hebt geregeld met Ecoclimagroup?
Jazeker! Op advies van @Remco45 contact opgenomen met Segers transport uit Oosterhout. Uiteindelijk samen met @iwhnm89 daar allebei een sw75yaa gekocht.

Is nog wel een avontuur geweest, ons transport is minder vlekkeloos verlopen als anderen die ons voor zijn gegaan (tevens Segers en Ecoclimagroup). Maar beide warmtepompen zijn redelijk snel en zonder schade geleverd bij ons (Belgie en Nederland).

Ecoclimagroup lijkt wel een prima bedrijf, soms wel wat behelpen in het spaans communiceren maar al met al goed gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

Dat is wel erg jammer dat hij zich zo opstelt. Prijzen zijn erg scherp bij hen. Spaans alternatief?
Hij rekent torenhoge transportprijzen, check maar eens met zoeken op 'transport'.
Zie ik nou goed dat hij Albert hoekstra €1193 rekent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Wat is een beetje de gemiddelde sCOP voor warmwater bereiding op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:21:
Kijk bij tomexergie zijn sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Wat heb je nodig ? Ik heb nog een bestellinkje in Slovenië staan daar kan nog wel wat bij (voor deze ene keer ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Heeft ie geen showroom waar je hem uit kan trekken. Zal lekker zijn.
Betalen en niks krijgen
Door het sleutelgat trekken 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
hoi,

ik heb wat leiding omgelegd in mijn setup maar nu zit ik nog even met de aansturing.
situatie:
L/W WP verwarmd het bovenste deel van 1000L vat. dat doet ie op watertemp. van het retour water.
de aansturing hangt in de garage, dus hij kan de kamertemp niet meten en doet dat dus obv het water in het vat.
de vvw thermostaat hangt wel in de huiskamer, en die stuurt de pomp van het vat naar de vvw aan.
ze fungeren dus los.

ik heb de leiding omgelegd zodat de WP nu direct naar de vvw kan, en ook weer direct terug. dus helemaal buiten het vat om. Doel was om te kunnen koelen in de zomer, maar ik ben er pas vorige week aan toegekomen, dus koelen wordt volgend jaar pas weer.

nu de vraag:
ik zit erover te denken om de WP direct naar de vvw te laten verwarmen, en retour via het vat (daar zitten collectoren op, dus elk beetje warmte daaruit is prima voor retourverhoging).
Echter ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de aansturing ga doen. kan niet op de kamertemperatuur, want dat weet de WP niet. dus moet op watertemperatuur, maar hoe ga ik dat goed krijgen?
ik dacht eraan om de WP altijd te laten verwarmen gedurende de dag, beetje zoals ik nu ook al doe (hieronder) en hem dan 's nachts geforceerd uit te zetten met de stooklijnaanpassing.
Echter heb ik dan geen stop als het huis warm genoeg is, en dan moet de stooklijn wel precies kloppen, anders wordt het huis te warm, of krijgt ie het niet warm.

heeft iemand een slim idee?

de huidige vvw aanvoerpomp aansturen moet ook nog, maar dat is in principe gewoon een extra kabeltje liggen op het WP contact 'extra pomp' toch? kan een pomp zonder stroom ertegen als een andere pomp water er doorheen pompt?

Huidige situatie:
ik speel ook nog wat met de stooklijn gedurende de dag, en verwarm altijd in de middag dmv de thermostaat in de kamer. dat werkt erg goed, dus wil ik eigenlijk ook weer zo 'geforceerd' laten gebeuren.
dit bedoel ik: Ik stook bijna alleen overdag. Dikke betonvloer dus gebruik die als warmtebuffer. Ik gebruik een stooklijn van 25 tot 40 graden van +15 tot - 10.
De thermostaat is zo ingesteld dat ie in de ochtend begint. En tot begin avond doorgaat.
Maar! De wp z'n stooklijn wordt aangepast op het beste stookmoment.
7u = - 1.
11u =0
13u = +1
15u = +2
18u = 0
22u = - 2

Hij stookt dus maximaal op de warmste moment van de dag. En snachts in principe niet.
Dat maakt 't COP technisch bijzonder mooi werkend.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Baapje327 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:31:
hoi,

ik heb wat leiding omgelegd in mijn setup maar nu zit ik nog even met de aansturing.
situatie:
L/W WP verwarmd het bovenste deel van 1000L vat. dat doet ie op watertemp. van het retour water.
de aansturing hangt in de garage, dus hij kan de kamertemp niet meten en doet dat dus obv het water in het vat.
de vvw thermostaat hangt wel in de huiskamer, en die stuurt de pomp van het vat naar de vvw aan.
ze fungeren dus los.

ik heb de leiding omgelegd zodat de WP nu direct naar de vvw kan, en ook weer direct terug. dus helemaal buiten het vat om. Doel was om te kunnen koelen in de zomer, maar ik ben er pas vorige week aan toegekomen, dus koelen wordt volgend jaar pas weer.

nu de vraag:
ik zit erover te denken om de WP direct naar de vvw te laten verwarmen, en retour via het vat (daar zitten collectoren op, dus elk beetje warmte daaruit is prima voor retourverhoging).
Echter ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de aansturing ga doen. kan niet op de kamertemperatuur, want dat weet de WP niet. dus moet op watertemperatuur, maar hoe ga ik dat goed krijgen?
ik dacht eraan om de WP altijd te laten verwarmen gedurende de dag, beetje zoals ik nu ook al doe (hieronder) en hem dan 's nachts geforceerd uit te zetten met de stooklijnaanpassing.
Echter heb ik dan geen stop als het huis warm genoeg is, en dan moet de stooklijn wel precies kloppen, anders wordt het huis te warm, of krijgt ie het niet warm.

heeft iemand een slim idee?

de huidige vvw aanvoerpomp aansturen moet ook nog, maar dat is in principe gewoon een extra kabeltje liggen op het WP contact 'extra pomp' toch? kan een pomp zonder stroom ertegen als een andere pomp water er doorheen pompt?

Huidige situatie:
ik speel ook nog wat met de stooklijn gedurende de dag, en verwarm altijd in de middag dmv de thermostaat in de kamer. dat werkt erg goed, dus wil ik eigenlijk ook weer zo 'geforceerd' laten gebeuren.
dit bedoel ik: Ik stook bijna alleen overdag. Dikke betonvloer dus gebruik die als warmtebuffer. Ik gebruik een stooklijn van 25 tot 40 graden van +15 tot - 10.
De thermostaat is zo ingesteld dat ie in de ochtend begint. En tot begin avond doorgaat.
Maar! De wp z'n stooklijn wordt aangepast op het beste stookmoment.
7u = - 1.
11u =0
13u = +1
15u = +2
18u = 0
22u = - 2

Hij stookt dus maximaal op de warmste moment van de dag. En snachts in principe niet.
Dat maakt 't COP technisch bijzonder mooi werkend.
Wat is die COP dan, want begrijp ik je goed dat je op momenten 40 graden naar je vloer stuurt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
koevlaas2 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:28:
[...]

Wat heb je nodig ? Ik heb nog een bestellinkje in Slovenië staan daar kan nog wel wat bij (voor deze ene keer ).
Ik kijk voor de Mitsubishi SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
koevlaas2 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:34:
[...]

Wat is die COP dan, want begrijp ik je goed dat je op momenten 40 graden naar je vloer stuurt ?
ligt er beetje aan het weer he, maar is redelijk conform de specs van de fabrikant, en ik draai dus op het gunstigste moment van de dag. Denk dat dat de grootste impact heeft eigenlijk.
Ja klopt, 40 graden is bij -10, dus dat komt niet zo vaak voor. Huis uit '79 met oude vvw en lage aanvoer flow die niet hoger kan. maar dat was niet echt mijn vraag eigenlijk. Ging om de aansturing.
in de sheet van tomexergie sta ik ook, draai al ff zo. Dus kijk vooral zou ik zeggen.

[ Voor 25% gewijzigd door Baapje327 op 11-10-2021 21:53 . Reden: Beetje extra uitleg ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Henielma schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Voor het koelen worden ook de radiatoren gebruikt en is op 1 slaapkamer een fancoil geplaatst om meer afgifte te krijgen bij minimale watertemperatuur van 18 graden Celsius. Bij het koelen wordt met twee automatische kleppen de stroomrichting door de radiatoren omgedraaid zodat ze van onderuit gevuld worden en de hele radiator koud wordt. Een tip die ik hier op dit forum gelezen heb. _/-\o_
Je hebt wel verteld dat je hebt gekoeld, maar niet hoe goed dat werkte op basis van radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Adriaan71 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:21:
Ik zit op 3,4 gemiddeld voor 2019/2020 over het hele jaar gezien.

2021 gaat wat slechter worden, koude winter en koude zomer in vergelijking met vorige jaren.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24

Alleen radiatoren zonder dbe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Arievd Ja, geen DBE. Ben gehecht aan stilte in huis en woon in een rustige omgeving.
is wel een nageisoleerde jaren 70 woning. Dus flinke overcapaciteit in de radiatoren. De cvketel installateur had uitgerekend dat mn ketel 36kW moest kunnen leveren om alle radiatoren warm te houden :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:23
CurlyMo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Je hebt wel verteld dat je hebt gekoeld, maar niet hoe goed dat werkte op basis van radiatoren.
Ik moet nog even aangeven dat we hier op de beneden verdieping relatief grote radiatoren hebben. In februari heb ik de radiator temperatuur regelmatig gemeten en dat zat toen met de CV ketel tussen de 25 en 35 graden Celsius.

Hoe goed werkte het koelen:
Tegen de tijd dat ik zover was dat de stroomrichting door de radiatoren omkeert bij het koelen en dat de fancoil geplaatst was wat het tevens de laatste echt warme dag in juni. Daarna ging het koelen eigenlijk best goed maar waren de dagen niet meer echt heet. De woonkamer temperatuur bleef deze zomer tussen 22 en 24 graden Celsius.
De luchtvochtigheid liep wel aardig op na een paar dagen koelen en daarom heb ik later een ventilator via Domoticz aangestuurd die s'nachts in de keuken lucht afzuigt zodat koele relatief droge lucht naar binnen komt. Deze ventilator stopt of om 7 uur in de ochtend of eerder wanneer binnen het dauwpunt lager ligt dan bruiten. Sindsdien is de luchtvochtigheid binnen ook tijdens dagen koelen aangenaam.

Hieronder de gelogde temperatuur in de woonkamer gedurende afgelopen zomer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfV5qDMsGuXB3XkQIV-yaECbJtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctcb7wmEl5V8I0RTnkfyHDQK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Henielma op 11-10-2021 22:32 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
daansan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:49:
[...]

Jazeker! Op advies van @Remco45 contact opgenomen met Segers transport uit Oosterhout. Uiteindelijk samen met @iwhnm89 daar allebei een sw75yaa gekocht.

Is nog wel een avontuur geweest, ons transport is minder vlekkeloos verlopen als anderen die ons voor zijn gegaan (tevens Segers en Ecoclimagroup). Maar beide warmtepompen zijn redelijk snel en zonder schade geleverd bij ons (Belgie en Nederland).

Ecoclimagroup lijkt wel een prima bedrijf, soms wel wat behelpen in het spaans communiceren maar al met al goed gelukt!
Me too, Ecoclimagroup icm Segers, prima geregeld geweest ( na ook wat struggles met ander transportbedrijf ).

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
vraagje mbt benodigd vermogen warmtepomp; onze nieuwbouw is momenteel in aanbouw, het betreft een half vrijstaande woning (projectmatig) met ca.165 m2 vloeroppervlak, dit is incl. de 1,2 m aanbouw.

Volgens de EPC berekening heeft de woning een epc van 0,25, dit is incl. 7 zonnepanelen in combinatie met WTW. Isolatie vloer/gevel/dak = 3,5 / 4,5 en 6. Goed maar volgens mij nog niet het meest optimaal.

Nu kregen wij bericht dat een warmtepomp geïnstalleerd wordt met een vermogen van 5kw en aparte boiler van 300 l. Ik vraag mij af of 5 kw voldoende vermogen levert om de woning te verwarmen.

Als ik kijk naar de tabel met kengetallen voor het bepalen van het vermogen dan zou ik uitgaan van 35w/m2, ofwel dan zou je met 5kw wellicht net iets tekort komen. Is dit een juiste benadering of is 5kw toch voldoende? Wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Ik kijk voor de Mitsubishi SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D
Ik kan morgen wel even opzoeken wat die kost incl. transport.

Edit: doe maar ruig, met koeling.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 12-10-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Vanacht dit gedrag van de warmtepomp gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHGnJXPNJpaKgt36r8R5DwwoXgQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6690du0uheXSCSHCRBkhoe7L.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of hij daar nou afslaat op de thermostaat of dat dit nou echt pendelgedrag is? Ik vind de uit/aan momenten in ieder geval verdacht dicht bij elkaar in de buurt zitten (tweede deel van de nacht).

Wat zou dit kunnen verklaren? Stooklijn te laag? (Staat nu op 30 graden water bij -11 naar 26 graden water bij +10)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Met lach en gehoon luiterde ik zojuist naar radio veronica waar veel zin en vooral onzin over warmtepompen werden verteld. Er valt toch echt nog wat te doen aan landelijke voorlichting ...

edit: eerst iemand van Eneco die beweerde dat een hybride warmtepomp de oplossing is voor iedereen
Vervolgens iemand in de IR panelen business die dat weerlegde en vond dat iederen IR panelen moest aanschaffen omdat dat veel minder energie zou verbruiken dan hybride of volledige warmepompen.
Dan iemand in de advies business die daar weer tegenin ging en (eindelijk) het eerlijke verhaal vertelde over warmtepompen en dat het vooral om goed advies gaat maar dat een all-electric echt in de meeste situaties ruim binnen 10 jaar terug verdiend kan zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door thehog op 12-10-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-09 16:41
Ik ben aan het uitzoeken wat een lucht/water warmtepomp mij gaat kosten.
Situatie: hoekwoning 2008, energie label A, 2 persoonshuishouden.

Vloerverwarming, keramische kookplaat en een boiler in de keuken, hierdoor gebruik ik de hr ketel alleen voor verwarmen en douchen.

Mijn gemiddelde gas verbruik is 400 m3, mijn netto stroomverbruik is 1000 kwh ( er liggen 12 x 230 wp zonnepanelen op het zuiden.)

Als ik ruim reken ( 450x8 : 1650) kom ik afgerond op een 3 kw noodzaak voor een warmtepomp. Daarnaast zal ik een 100 a 120 liter boiler nodig hebben.

De cv en alle leidingen zitten aan/in de westmuur. De warmtepomp kan in de voortuin (W) of aan de Oostgevel. De CV staat op zolder, ik heb dus 10 a 15 meter leidingen nodig om eea aan te laten sluiten.

Nu ben ik aan het kijken naar een nibe F2040-6 buitenunit en deze geeft bij gemiddeld klimaat voor ruimte verwarming 2089/3091 kwh jaar gebruik.

Begrijp ik dan goed dat een warmtepomp 3091 x 0,24 €741,80 aan stroom kost? Zonder het stroomverbruik van het warm houden van de boiler en rekeninghoudend met het vervallen van de gasrekening (450x €0,77= 346,50)

Dan ga ik €741,80-€436,50= € 395,34 meer per jaar betalen, los van de investering

Ik heb het gevoel dat ik wat mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Even quick and dirty:

- Als je voor de warmwatervoorziening een warmtepompboiler neemt voor alleen douchen voor 2 personen, dan ben je kwijt voor electra 600 kwh/jaar.
- Als je voor de verwarming een monoblock neemt van 5kw dan ben je hiervoor kwijt 1200 kwh bij weinig gebruik en 2000 kwh voor veel gebruik, dus stel 1600 kwh gemiddeld.

Dan ben je dus voor stroom per jaar 2200 kwh kwijt en dat is 600 euro.

Je gas kan er dan af en dat is 400 m3 dus 340 euro. En je vastrecht kan eraf en dat is 300 euro. Dus 640 euro.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
martijn v o schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:43:
Even quick and dirty:

- Als je voor de warmwatervoorziening een warmtepompboiler neemt voor alleen douchen voor 2 personen, dan ben je kwijt voor electra 600 kwh/jaar.
- Als je voor de verwarming een monoblock neemt van 5kw dan ben je hiervoor kwijt 1200 kwh bij weinig gebruik en 2000 kwh voor veel gebruik, dus stel 1600 kwh gemiddeld.

Dan ben je dus voor stroom per jaar 2200 kwh kwijt en dat is 600 euro.

Je gas kan er dan af en dat is 400 m3 dus 340 euro. En je vastrecht kan eraf en dat is 300 euro. Dus 640 euro.
Ik snap jouw uitleg, echter betaal ik nu €0,79710 per m3 gas, waarvan €0,22510 ex btw levering. En mijn contract loopt tot 01-06-2022

Ik betaal inclusief vastrecht dus €358,69 voor het gas op dit moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

berry76 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:30:

Nu ben ik aan het kijken naar een nibe F2040-6 buitenunit en deze geeft bij gemiddeld klimaat voor ruimte verwarming 2089/3091 kwh jaar gebruik.

Begrijp ik dan goed dat een warmtepomp 3091 x 0,24 €741,80 aan stroom kost? Zonder het stroomverbruik van het warm houden van de boiler en rekeninghoudend met het vervallen van de gasrekening (450x €0,77= 346,50)
Hoe kom je aan het geschatte verbruik van 3091 kwh? Want dat lijkt niet te kloppen. Als je nu 400m3 gas verbruikt, ga je niet 3091 kwh verstoken ter vervanging van die 400m3 gas. Eerder minder dan de helft, ergens rond de 1000 a 1500 kwh, grof geschat. En dan ziet het verhaal er heel anders uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 12-10-2021 09:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Mvcb schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:22:
vraagje mbt benodigd vermogen warmtepomp; onze nieuwbouw is momenteel in aanbouw, het betreft een half vrijstaande woning (projectmatig) met ca.165 m2 vloeroppervlak, dit is incl. de 1,2 m aanbouw.

Volgens de EPC berekening heeft de woning een epc van 0,25, dit is incl. 7 zonnepanelen in combinatie met WTW. Isolatie vloer/gevel/dak = 3,5 / 4,5 en 6. Goed maar volgens mij nog niet het meest optimaal.

Nu kregen wij bericht dat een warmtepomp geïnstalleerd wordt met een vermogen van 5kw en aparte boiler van 300 l. Ik vraag mij af of 5 kw voldoende vermogen levert om de woning te verwarmen.

Als ik kijk naar de tabel met kengetallen voor het bepalen van het vermogen dan zou ik uitgaan van 35w/m2, ofwel dan zou je met 5kw wellicht net iets tekort komen. Is dit een juiste benadering of is 5kw toch voldoende? Wat zijn de ervaringen?
EPC-waarde zegt niets over benodigd vermogen, de EPC kun je door meer of minder PV op elke gewenste waarde uit laten komen. In je EPC-berekening staat ook het benodigd verwarmingsvermogen in W/K. Wat staat daar? Want dat is waar je naar zoekt.
En 5 kW WP zegt ook al niets, omdat de ene 5 kW WP bij -10 nog maar 3 kW levert en een andere misschien wel 6 kW.
Kortom, zonder meer data is deze vraag niet te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wuursj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:03:
[...]

Hoe kom je aan het geschatte verbruik van 3091 kwh? Want dat lijkt niet te kloppen. Als je nu 400m3 gas verbruikt, ga je niet 3091 kwh verstoken ter vervanging van die 400kwh. Eerder minder dan de helft, ergens rond de 1000 a 1500 kwh, grof geschat. En dan ziet het verhaal er heel anders uit.
Minder nog. In dit topic circuleren vaak verhoudingen van een dikke factor 2. Dan zou je dus op max 900 kWh uit komen. Ben ook benieuwd naar de bron van die 3091 kWh (en verbaas me over de 4 significante cijfers, als je bij een dergelijke schatting een nauwkeurigheid van 100 kWh haalt doe je het al erg goed!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Andrehj ja zoals gezegd, grof geschat. 400m3 x 10 kwh/kuub = 4000 kwh warmtevraag nu. Met een SCOP van 4 hou je dan ~1000 electrische kWh's over. Plus nog wat marge omdat SWW vaak wat lagere SCOP haalt.

Bij mezelf is 800m3 gas vervangen door ~2500kwh in een nog verre van ideale situatie (nog radiatoren) die bij bij @berry76 al beter is en omdat we voorheen veel selectief stookten . Dan zou hij op 1250 kwh uit komen. Maar waarschijnlijk een stuk beter.

Igg is die genoemde 3091 kwh veel te veel :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 12-10-2021 09:19 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
De bron is de technische installatiewijzer van de nibe f2040-6
https://www.nibe.eu/nl-nl...roducten/NIBE-F2040-_-228

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

EPC-waarde zegt niets over benodigd vermogen, de EPC kun je door meer of minder PV op elke gewenste waarde uit laten komen. In je EPC-berekening staat ook het benodigd verwarmingsvermogen in W/K. Wat staat daar? Want dat is waar je naar zoekt.
En 5 kW WP zegt ook al niets, omdat de ene 5 kW WP bij -10 nog maar 3 kW levert en een andere misschien wel 6 kW.
Kortom, zonder meer data is deze vraag niet te beantwoorden.
in de epc berekening kom ik de volgende getallen tegen, mij zegt dit niet zo heel veel
- transmissieverlies januari Ht 108 w/K
- warmtebehoefte verwarmingssysteem 16513 Mj

en de specs van de warmtepomp
- nominaal verwarmingsvermogen A7w35 4,4 kw
- COP A7w35 5,02
- nominaal vermogen A -7W35 5,0 kw
- cop -7W35 3,06
- koelvermogen A35W18 5,87

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Volgens die cijfers is je transmissie verlies bij -10 buiten en 20c binnen 3.24 kW

Voor verwarming komt die 16513 MJ neer op 4600 kWh thermisch. Met een sCOP van 3.65 komt dat neer opop 1269 kWh.
Met een sCOP van 4.8 komt dat op 958 kWh.
(3.65 en 4.8 is wat het dagblad geeft voor de sCOP bij koud-/gemiddeld klimaat)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
BertusB404 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:36:
Volgens die cijfers is je transmissie verlies bij -10 buiten en 20c binnen 3.24 kW

Voor verwarming komt die 16513 MJ neer op 4600 kWh thermisch. Met een sCOP van 3.65 komt dat neer opop 1269 kWh.
Dan is het idd een heel ander plaatje. Het terugverdienen van de investering is dan een lastig verhaal. Maar de maandlasten blijven dan te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Vul bij terugverdienen ook eens voor de grap de tarieven in die je zou moeten betalen bij een nieuw contract in de huidige markt voor zowel de WP als de gawketel situatie ;) Dan gaat die terug-verdien-tijd nog wel wat omlaag ;)
Maar dat is nu eenmaal het nadeel van al weinig verbruiken, dan gaat terug verdienen ook langzamer.

[ Voor 34% gewijzigd door Wuursj op 12-10-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

de warmtepomp is gisteren uit zichzelf aangesprongen (de thermostaat dan).

ik heb maar even een inspectierondje gelopen om de vvw even te checken. vorig jaar nog gebleken dat 1 groep uit was gezet. nu doe ik elk seizoen voor de zekerheid een rondje.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L0XYCh0/20211008-T105018.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/By0WQ08/20211008-T105031.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:12:
Vul bij terugverdienen ook eens voor de grap de tarieven in die je zou moeten betalen bij een nieuw contract in de huidige markt ;) Dan gaat die terug-verdien-tijd met rasse schreden omlaag :)
Dat valt wel mee, want ook elektra stijgt ook lekker mee?

Of rekent iedereen erop dat zonnepanelen het (meer)verbruik wel dekken?

Ik lees mee in dit topic uit interesse, maar zelf nog geen stappen ondernomen. Ik kan voor mezelf de investering (nog steeds) maar moeilijk verantwoorden. Er zal echt wat moeten veranderen aan het fiscale 'klimaat', want een kWh stroom is verhoudingsgewijs een stuk hoger belast dan een kuub gas, zodanig dat ik een soortgelijke uitkomst als hierboven heb. Nu is mijn verwachting wel dat de energiebelasting op stroom verder omlaag gaat (ook ter compensatie van waarschijnlijke afbouw salderingsregeling) en die op gas verder omhoog. Dat maakt het plaatje wat gunstiger, maar dat is gokken op de toekomst.

(PS: ik kan alleen maar rekenen en niet installeren, dus ik heb ook dure uren nodig om het voor mij te installeren, dat maakt waarschijnlijk een groot verschil in de rekensom. Daarnaast ligt mijn dak al vol (6,2 MWh op jaarbasis afgelopen jaren, 6325Wp) en gebruik ik alle stroom al in het huishouden, inclusief rijden..)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Dat valt wel mee, want ook elektra stijgt ook lekker mee?
elektra stijgt niet zo hard als gas. 4x vs 10x las ik zo.
ben ook benieuwd wat de overheid doet. stroombelasting willen ze meer verlagen dan van gas las ik zo (en zoals ik tusssen de regels door lees : van de extra belastinginkomen worden isolatiesubsidies betaald)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
MONITORING mei t/m sept 2021
Ik mis er nog 20. De resultaten over deze periode neem ik mee bij het weergeven van de monitoringresultaten van oktober.
Ik denk dat onze warmtepomp gegevens juist nu nuttig kunnen zijn voor woningbezitters die van het aardgas af willen of energie neutraal willen worden.

1 m3 aardgas levert netto 9 kWh warmte kosten.
Voor 9 kWh warmte is er 2,25 kWh elektriciteit nodig bij toepassing warmtepomp.

Kostenbesparing per m3 aardgas= aardgasprijs-2,25x elektriciteitsprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hallo allemaal, mijn eerste post op dit forum en heb een vraag over het plaatsen van een buiten unit.

De situatie: rijksmonumentale boerderij in hartje aardbevingsgebied met een gasverbruik van 8500 kuub per jaar. Er draaien hier 3 cv ketels waarvan 2 op vloerverwarming, verder is er maximaal geisoleerd. De twee ketels op de vloerverwarmingen is simpel te doen met twee warmtepompjes. Afgelopen winter de ketel van het voorhuis op max aanvoer 65 graden gezet met max ketelvermogen 15Kw en dat gaat probleemloos totdat het echt gaat vriezen ( -10/-15), dan zie je heel langzaam de temperatuur terugzakken. Onder normale omstandigheden kiest de Nefit Trendline II een aanvoertemperatuur tussen de 35-45 graden. Dus op naar een warmtepomp die ook wat hogere temperaturen kan leveren. Ben wel gecharmeerd van de nieuwe Nibe S2125. Maar ik loop tegen een plaatsingsprobleem aan. De meest logische plek qua leidingwerk is naast voorhuis onder onze slaapkamerramen. Aan de andere kant van het voorhuis betekend 20 meter leidingwerk. Maar zou je ook de unit in een schuur kunnen plaatsen:

https://commons.wikimedia...enum_-_20376328_-_RCE.jpg

45x27 meter en een inhoud van meer dan 7000 kuub met voldoende ventilatie.

Kan dat?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BertusB404 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:36:

Je haalt de posts van @berry76 en @Mvcb door elkaar.... Zo begrijpt niemand er meer wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
kmf schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:25:
[...]
Deze cijfer slaan ook nergens op. 4x en 10x zoveel gaat een particulier echt niet betalen. Electra gaat hooguit richting de 40 ct per kWh, wat maximaal een factor 2 is (voor de meesten is het maar een factor 1.5).
Gas gaat richting de 2 euro op dit moment, wat maximaal een factor 3 is (en voor de meesten hooguit een factor 2).
Dat elektra minder hard stijgt dan gas klopt dan weer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 12-10-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Nog een vraag aan de andere Mitsubishi eigenaren:

Ik stook hier met een aan/uit regeling vanuit mijn thermostaat (naregeling vloerverwarming), maar de warmtepomp zelf bepaalt zijn temperatuur op basis van een compensatiecurve (WAR).

Wat ik nu zie is dat de Tflow/aanvoer stelselmatig over de Tsetpoint hier gaat en het juist lijkt dat hij zo regelt dat de Tretour naar Tsetpoint toe kruipt.

Zie ook onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B21HDHrXjD_jo_ufx-VEVjT7akE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spstEVNzy3VdtkAPdskbHMVq.png?f=fotoalbum_large

Waar de rode lijn (Tflow) terugvalt naar de blauwe lijn (Tretour) vindt pendelgedrag plaats.

Ik vraag me dus af of dat komt omdat Tretour Tsetpoint heeft bereikt?

Mijn verwachting was eigenlijk dat hij Tflow naar Tsetpoint zou sturen (en dus niet Tretour naar Tsetpoint zou sturen). Enige herkenning voor iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:32
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:09:

Ik stook hier met een aan/uit regeling vanuit mijn thermostaat (naregeling vloerverwarming), maar de warmtepomp zelf bepaalt zijn temperatuur op basis van een compensatiecurve (WAR).

Wat ik nu zie is dat de Tflow/aanvoer stelselmatig over de Tsetpoint hier gaat en het juist lijkt dat hij zo regelt dat de Tretour naar Tsetpoint toe kruipt.

[Afbeelding]

Waar de rode lijn (Tflow) terugvalt naar de blauwe lijn (Tretour) vindt pendelgedrag plaats.

Mijn verwachting was eigenlijk dat hij Tflow naar Tsetpoint zou sturen (en dus niet Tretour naar Tsetpoint zou sturen). Enige herkenning voor iemand?
Ik herken dit ook, mijn Remeha mercuria heeft hetzelfde gedrag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:09:

[Afbeelding]

Ja. Wat je ziet is te weinig afgifte voor de opgegeven Ta i.c.m. het minimum vermogen van de WP. Wat zijn de vermogens (elektrisch en thermisch) die je op dat moment ziet? De WP probeert op minimum vermogen te blijven draaien, totdat de Ta te veel gaat afwijken (op de interne sensor meer dan 2 graden boven setpoint komt). Dan stopt de WP en slaat weer aan als de Ta sensor is afgekoeld, wat vaak al heel snel is.
De oplossing hiervoor is afgifte verhogen (meer vvw-circuits open zetten) of je WAR-curve hoger zetten (waarmee je afgifte dus automatisch hoger wordt), zodat de wp zijn minimum vermogen kwijt kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-10-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:43:
[...]

Ja. Wat je ziet is te weinig afgifte voor de opgegeven Ta i.c.m. het minimum vermogen van de WP. Wat is het vermogen wat je op dat moment ziet? De WP probeert op minimum vermogen te blijven draaien, totdat de Ta te veel gaat afwijken (op de interne sensor meer dan 2 graden boven setpoint komt). Dan stopt de WP en slaat weer aan als de Ta sensor is afgekoeld, wat vaak al heel snel is.
De oplossing hiervoor is afgifte verhogen (meer vvw-circuits open zetten) of je WAR-curve hoger zetten (waarmee je afgifte dus automatisch hoger wordt), zodat de wp zijn minimum vermogen kwijt kan.
Welke vermogens (elektrisch en thermisch) zie je als dit optreedt?
Hij draait dan:
- ca 555 a 600 w elektrisch
- ca 3600 w thermisch

Hij zit dan nog niet aan zijn absolute minimumvermogen.

Er staan altijd 5 groepen open op dit moment waar per groep een flow van 2 liter per minuut wordt gezien. (hydraulisch wel ontkoppeld door buffervat)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
ds23man schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:32:
Hallo allemaal, mijn eerste post op dit forum en heb een vraag over het plaatsen van een buiten unit.

De situatie: rijksmonumentale boerderij in hartje aardbevingsgebied met een gasverbruik van 8500 kuub per jaar. Er draaien hier 3 cv ketels waarvan 2 op vloerverwarming, verder is er maximaal geisoleerd. De twee ketels op de vloerverwarmingen is simpel te doen met twee warmtepompjes. Afgelopen winter de ketel van het voorhuis op max aanvoer 65 graden gezet met max ketelvermogen 15Kw en dat gaat probleemloos totdat het echt gaat vriezen ( -10/-15), dan zie je heel langzaam de temperatuur terugzakken. Onder normale omstandigheden kiest de Nefit Trendline II een aanvoertemperatuur tussen de 35-45 graden. Dus op naar een warmtepomp die ook wat hogere temperaturen kan leveren. Ben wel gecharmeerd van de nieuwe Nibe S2125. Maar ik loop tegen een plaatsingsprobleem aan. De meest logische plek qua leidingwerk is naast voorhuis onder onze slaapkamerramen. Aan de andere kant van het voorhuis betekend 20 meter leidingwerk. Maar zou je ook de unit in een schuur kunnen plaatsen:

https://commons.wikimedia...enum_-_20376328_-_RCE.jpg

45x27 meter en een inhoud van meer dan 7000 kuub met voldoende ventilatie.

Kan dat?
Nee. Dit wordt niks. 8500 kuub gas vervangen met Ta 65 op een warmtepomp gaat niet rendabel worden, nog afgezien van enorme stroomaansluiting (3x80A?) die je daarvoor nodig hebt. Je moet eerst zorgen dat je met een WP-vriendelijke Ta (max 35 graden) je keet warm kunt stoken, en daarna kijken hoe je de daarvoor benodigde hoeveelheid stroom bij de WP krijgt.
Ik zou beginnen met de isolatie een factor 3 verbeteren.
De plaats van de WP is echt je kleinste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
kmf schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

ben ook benieuwd wat de overheid doet. stroombelasting willen ze meer verlagen dan van gas las ik zo (en zoals ik tusssen de regels door lees : van de extra belastinginkomen worden isolatiesubsidies betaald)
Maar de terugverdientijd van een investering in warmtepompen wordt zo wel steeds korter. Het verschil in euro per kWh wordt dus steeds groter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Hij draait dan:
- ca 3600 w thermisch

De WP vindt toch van wel (ik heb, overigens vooral bij koelen, ook al vaak gezien dat de 75YAA een hoger minimum vermogen heeft dan opgegeven). Met zo weinig groepen open heb je gewoon te weinig afgifte. En kun je, zeker omdat je ook nog een buffervat hebt, niet met die Ta draaien. Die moet omhoog, of je moet meer groepen open zetten.
Dat is het nadeel van een buffervat met naregeling.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 12-10-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

De WP vindt toch van wel. Met zo weinig groepen open heb je gewoon te weinig afgifte. En kun je, zeker omdat je ook nog een buffervat hebt, niet met die Ta draaien. Die moet omhoog, of je moet meer groepen open zetten.
Dat is het nadeel van een buffervat met naregeling.
Ik ga eens DS18B20's plakken op de Ta en Tr buizen naar mn vloerverwarming verdelers. Ik wil wel eens uitrekenen of die 5 groepen echt te weinig vermogen toestaan. (wat natuurlijk zou kunnen bij een bepaalde flow en deltaT.)

Heb voor nu de Tsetpoint/compensatiecurve een graad verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Ik ga eens DS18B20's plakken op de Ta en Tr buizen naar mn vloerverwarming verdelers. Ik wil wel eens uitrekenen of die 5 groepen echt te weinig vermogen toestaan. (wat natuurlijk zou kunnen bij een bepaalde flow en deltaT.)

Heb voor nu de Tsetpoint/compensatiecurve een graad verhoogd.
Gezien de snelheid waarmee je Ta oploopt en voorbij Tsetpoint schiet (zie grafiek hier ergens boven) is dat nog veel te weinig. Die Ta moet zeker met 2 of 3 graden omhoog om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Nee. Dit wordt niks. 8500 kuub gas vervangen met Ta 65 op een warmtepomp gaat niet rendabel worden, nog afgezien van enorme stroomaansluiting (3x80A?) die je daarvoor nodig hebt. Je moet eerst zorgen dat je met een WP-vriendelijke Ta (max 35 graden) je keet warm kunt stoken, en daarna kijken hoe je de daarvoor benodigde hoeveelheid stroom bij de WP krijgt.
Ik zou beginnen met de isolatie een factor 3 verbeteren.
De plaats van de WP is echt je kleinste probleem.
Hier is alles al max geisoleerd ( dubbelglas, muren, vloeren en zolder 10cm isolatie)
Die 8500 kuub is voor 3 ketels. Het gasverbruik is bij ons zo hoog omdat we geen nachtverlaging toepassen en de verwarming hier 24/7 draait. 1 ketel zit op een dierenverblijf waar de ruimte op 23 graden gestookt wordt en waterbasins op 25 graden. De ketel op het voorhuis houdt met een max vermogen van 15Kw/ bij max 65 graden de handel probleemloos warm tenzij het echt streng gaat vriezen. Daarom zal de huidige ketel bivalent gebruikt worden, net als de andere ketels ook trouwens omdat we die nog gebruiken voor warmwater. Verder heb ik niet met een terugverdientijd te maken omdat we 30.000 euro krijgen van de overheid te besteden aan woningverbetering. Dit is een compensatie voor het beoordelen van ons pand met lichtere normen voor bouwkundig versterken in het aardbevingsgebied.

Mijn vraag is of er technische bezwaren zijn om buitenunit(s) van 15Kw in een hele grote schuur te plaatsen.

Verder heb ik een 3x35A aansluiting en 17,5Kwpiek aan panelen liggen. Verbruik 15.000 Kwh per jaar en kan nog 10Kwpiek aan panelen bijplaatsen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ds23man schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Hier is alles al max geisoleerd ( dubbelglas, muren, vloeren en zolder 10cm isolatie)
Dat is geen maximale isolatie.
Anno 2020 is dat drievoudig glas, en een veel dikker isolatiepakket, zodat je aan minimaal Rc 6 komt.
En dan zal er bij zo'n monument ook nog wel met voorzetwanden zijn gewerkt, waardoor je enorm veel warmte via koudebruggen verliest.
Ook kierdichting is vaak bar slecht. Ken genoeg gevallen waar de wind uit de stopcontacten blaast bij koude oostenwind...
Dat er nog veel te winnen is blijkt ook wel uit je gasverbruik. Want 8500 kuub voor alleen een woonhuis (en een dierenverblijf, maar je vermeldt niet hoeveel gas naar welke bestemming gaat) is natuurlijk gigantisch.

Ik zou dat geld voor woningverbetering eerst stoppen in het verminderen van de warmtebehoefte.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 12-10-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Gezien de snelheid waarmee je Ta oploopt en voorbij Tsetpoint schiet (zie grafiek hier ergens boven) is dat nog veel te weinig. Die Ta moet zeker met 2 of 3 graden omhoog om pendelen te voorkomen.
@Grolsch

Jij hebt ook naregeling en een aantal groepen open staan. Zijn dat in jouw geval ook 5 groepen? En is dat bij jou mogelijk ook de oorzaak dat je niet lager komt dan een Tflow van 30 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:31
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Hij draait dan:
- ca 3600 w thermisch

Er staan altijd 5 groepen open op dit moment waar per groep een flow van 2 liter per minuut wordt gezien. (hydraulisch wel ontkoppeld door buffervat)
Het minimum vermogen van de SW75YAA is afhankelijk van de buitentemperatuur.
Pas bij een buitentemperatuur >12°C is het absolute minimum vermogen beschikbaar, het verbruik is dan ergens tussen 350W-450W.
Onder de 12°C wordt het minimum vermogen steeds hoger. De eerste stap is een verbruik van 500W-600W en dat loopt op naarmate het buiten kouder wordt. Onder de 5°C zit je al op een minimum van ~800W en gaat de ventilator van 440rpm naar 700rpm.

De warmtepomp start meestal niet op minimum vermogen en heeft even tijd nodig om af te kunnen zakken naar het minimum. Als je dan al over setpoint gaat kom je nooit op het minimum vermogen en wordt het een pendelfestijn.
Pagina: 1 ... 123 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.