Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 128 Laatste
Acties:
  • 722.740 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Dat is geen maximale isolatie.
Anno 2020 is dat drievoudig glas, en een veel dikker isolatiepakket, zodat je aan minimaal Rc 6 komt.
En dan zal er bij zo'n monument ook nog wel met voorzetwanden zijn gewerkt, waardoor je enorm veel warmte via koudebruggen verliest.
Ook kierdichting is vaak bar slecht. Ken genoeg gevallen waar de wind uit de stopcontacten blaast bij koude oostenwind...
Dat er nog veel te winnen is blijkt ook wel uit je gasverbruik. Want 8500 kuub voor alleen een woonhuis (en een dierenverblijf, maar je vermeldt niet hoeveel gas naar welke bestemming gaat) is natuurlijk gigantisch.

Ik zou dat geld voor woningverbetering eerst stoppen in het verminderen van de warmtebehoefte.
We waaien hier niet het huis uit bij harde wind, eigenlijk hebben nauwelijks tocht. Het enige wat we nog kunnen doen is kierafdichting van de kozijnen, maar dan zijn de originele grenen kozijnen uit 1854 binnen 5 jaar weggerot. Probleem is meer de hoogte van de plafonds, in het voorhuis bijna 4 meter en tussenhuis 3. Hoop kuubjes om warm te stoken.

Het zou om deze pomp gaan trouwens:

https://www.installatie-v...k-lucht-water-warmtepomp/

https://www.nibe.eu/assets/documents/30156/431995-1.pdf

Een van 12kw of 2 van 8 in cascade.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

@Grolsch

Jij hebt ook naregeling en een aantal groepen open staan. Zijn dat in jouw geval ook 5 groepen? En is dat bij jou mogelijk ook de oorzaak dat je niet lager komt dan een Tflow van 30 graden?
Nee, meer dan 5, ff uit mijn hoofd heb ik 5 groepen altijd open staan (niet nageregeld), + dus de vragende groep (dat zijn minimaal 2 groepen) dus minimaal 7 groepen over.

Maar als jij 5 groepen van 2L/minuut open hebt staan is dat 10L/min = 0,167L/uur

Minimale vermogen is +- 3KW denk ik :? 3/4,2/,0167 = 4,28, je moet dus een dT van 4,28 zien te realiseren, dat zal niet meevallen met een lage Ta.

Bij je grafiek, wat is daar setpoint Ta :?

Leg je stooklijn anders eens 1 graad omhoog, is het dan afgelopen ?

Het "leuke" is dat de Mitsu bij verschillende buitentemperaturen verschillende frequenties vrijgeeft.

Het kan dus zijn dat bij testen Tbuiten +13 het machtig mooi loopt, maar dat het bij Tbuiten +8 graden toch gaat pendelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:09
Grolsch schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

Nee, meer dan 5, ff uit mijn hoofd heb ik 5 groepen altijd open staan (niet nageregeld), + dus de vragende groep (dat zijn minimaal 2 groepen) dus minimaal 7 groepen over.

Maar als jij 5 groepen van 2L/minuut open hebt staan is dat 10L/min = 0,167L/uur

Minimale vermogen is +- 3KW denk ik :? 3/4,2/,0167 = 4,28, je moet dus een dT van 4,28 zien te realiseren, dat zal niet meevallen met een lage Ta.

Bij je grafiek, wat is daar setpoint Ta :?

Leg je stooklijn anders eens 1 graad omhoog, is het dan afgelopen ?

Het "leuke" is dat de Mitsu bij verschillende buitentemperaturen verschillende frequenties vrijgeeft.

Het kan dus zijn dat bij testen Tbuiten +13 het machtig mooi loopt, maar dat het bij Tbuiten +8 graden toch gaat pendelen.
Die 5 bij mij die altijd open staan kunnen met een thermostaat wel vraag genereren, kan in mijn geval dus best zijn dat de andere wel nageregelde groepen niet open gaan op dat moment.

Ben nu aan het testen met de stooklijn 1 graad omhoog, eens kijken wat er komende nacht gaat gebeuren.

Tsetpoint was 26 graden in de grafiek vanochtend. Tbuiten was +10 graden.

Het minimum vermogen van de SW75YAA is:
- Min / +7 graden Tbuiten / 25 gr Ta = 3.1 kW
- min / +12 graden Tbuiten / 25 gr Ta = 2,9 kW

Hij zat vanochtend op 3,6 a 3,4 kW thermisch met een frequentie van 26Hz. Ik geloof dus niet dat ie al op minimum vermogen zat. Daar tegenover staat wel dat ik inderdaad niet geloof dat ik een delta T van (4,3 graden haal over mn vloer met 5 groepen open). Dus als ie zn minimum vermogen al had bereikt dan kon hij dat nog niet kwijt inderdaad.

Lukt het jou met je Zubadan dan wel om je minimum vermogen in 7 groepen minimaal open kwijt te raken?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Die 5 bij mij die altijd open staan kunnen met een thermostaat wel vraag genereren, kan in mijn geval dus best zijn dat de andere wel nageregelde groepen niet open gaan op dat moment.

Ben nu aan het testen met de stooklijn 1 graad omhoog, eens kijken wat er komende nacht gaat gebeuren.

Hij zat vanochtend op 3,6 a 3,4 kW thermisch met een frequentie van 26Hz. Ik geloof dus niet dat ie al op minimum vermogen zat. Daar tegenover staat wel dat ik inderdaad niet geloof dat ik een delta T van (4,3 graden haal over mn vloer met 5 groepen open). Dus als ie zn minimum vermogen al had bereikt dan kon hij dat nog niet kwijt inderdaad.

Lukt het jou met je Zubadan dan wel om je minimum vermogen in 7 groepen minimaal open kwijt te raken?
Ja, met Ta30 (Dan mag hij dus gaan naar 31,5 zonder gependel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:01:
[...]

Ik kan morgen wel even opzoeken wat die kost incl. transport.

Edit: doe maar ruig, met koeling.
Koeling niet noodzakelijk, ik heb airco. Maar binnenunit met 200L is niet zonder koeling te verkrijgen?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
daansan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Bij <12°C buitentemperatuur is de compressor frequentie minimaal 25Hz, dus je zit bijna op minimum. Ik zou voor de test de Ta vastzetten (dus niet weersafhankelijk) en een aantal graden verhogen. Of nachtverlaging toepassen, want je moet wel heel veel afgifte hebben om je minimum vermogen 24/7 kwijt te kunnen met dit weer.

Die 2,9kW heb ik nog nooit gezien op mijn warmtemeter, de SW75YAA presteert altijd iets beter dan het databook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:09
doek55 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Bij <12°C buitentemperatuur is de compressor frequentie minimaal 25Hz, dus je zit bijna op minimum. Ik zou voor de test de Ta vastzetten (dus niet weersafhankelijk) en een aantal graden verhogen. Of nachtverlaging toepassen, want je moet wel heel veel afgifte hebben om je minimum vermogen 24/7 kwijt te kunnen met dit weer.

Die 2,9kW heb ik nog nooit gezien op mijn warmtemeter, de SW75YAA presteert altijd iets beter dan het databook.
Nachtverlaging wil ik inderdaad ook even gaan testen, App Module voor de Danfoss Icon is onderweg.. Daarmee is dat instelbaar.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-07 08:17
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Je haalt de posts van @berry76 en @Mvcb door elkaar.... Zo begrijpt niemand er meer wat van.
Hoe moet het dan zijn in mijn geval.

Nibe gebeld en die heeft doorgerekend dat ik ongeveer 1000 kWh extra kwijt ben voor verwarming en tap water 49 grd (douche) en 20
Grd verwarming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
berry76 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:15:
[...]
Hoe moet het dan zijn in mijn geval.
Nibe gebeld en die heeft doorgerekend dat ik ongeveer 1000 kWh extra kwijt ben voor verwarming en tap water 49 grd (douche) en 20
Grd verwarming
Nou, dat klopt toch heel aardig met de waarden die @Wuursj en ik hadden genoemd? Wat is je vraag dan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Er werd aangeven dat er dingen door elkaar waren gehaald. Vandaar mijn opmerking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ds23man schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Hier is alles al max geisoleerd ( dubbelglas, muren, vloeren en zolder 10cm isolatie)
Die 8500 kuub is voor 3 ketels. Het gasverbruik is bij ons zo hoog omdat we geen nachtverlaging toepassen en de verwarming hier 24/7 draait. 1 ketel zit op een dierenverblijf waar de ruimte op 23 graden gestookt wordt en waterbasins op 25 graden. De ketel op het voorhuis houdt met een max vermogen van 15Kw/ bij max 65 graden de handel probleemloos warm tenzij het echt streng gaat vriezen. Daarom zal de huidige ketel bivalent gebruikt worden, net als de andere ketels ook trouwens omdat we die nog gebruiken voor warmwater. Verder heb ik niet met een terugverdientijd te maken omdat we 30.000 euro krijgen van de overheid te besteden aan woningverbetering. Dit is een compensatie voor het beoordelen van ons pand met lichtere normen voor bouwkundig versterken in het aardbevingsgebied.

Mijn vraag is of er technische bezwaren zijn om buitenunit(s) van 15Kw in een hele grote schuur te plaatsen.

Verder heb ik een 3x35A aansluiting en 17,5Kwpiek aan panelen liggen. Verbruik 15.000 Kwh per jaar en kan nog 10Kwpiek aan panelen bijplaatsen.
Wat een getallen zeg ... 8500 m3 gasverbruik 15.000 kWh elektriciteit.

Kun je een opsplitsing maken tussen dierenverblijf en woonverblijf? Anders valt er geen chocolade te maken van die cijfers.

Overstappen naar warmtepomp(en) lijkt me een logisch laatste stap. Ik zou beginnen met een hele goede inventarisatie. Zowel bouwtechnisch als verbruikstechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 07:13
berry76 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Dan is het idd een heel ander plaatje. Het terugverdienen van de investering is dan een lastig verhaal. Maar de maandlasten blijven dan te overzien.
Ik denk dat de investering bij jou pas te verantwoorden is als je CV-ketel end-of-life is. Dan valt die +1500,- voor een nieuwe ketel weg tegen de investering voor de WP. Wel is het goed om te dimensioneren op evt gezinsuitbreiding (voldoende groot SWW vat) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Joris748 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Wat een getallen zeg ... 8500 m3 gasverbruik 15.000 kWh elektriciteit.

Kun je een opsplitsing maken tussen dierenverblijf en woonverblijf? Anders valt er geen chocolade te maken van die cijfers.

Overstappen naar warmtepomp(en) lijkt me een logisch laatste stap. Ik zou beginnen met een hele goede inventarisatie. Zowel bouwtechnisch als verbruikstechnisch.
Vorig jaar heb ik wat isolatieaanpassingen gedaan omdat er hier en daar wat miste door de herstelwerkzaamheden i.v.m. aardbevingsschade herstel ( missende leidingisolatie kelder, zolder, boven het tussenhuis wat plafondisolatie). Daarvoor zaten we op 10.000 kuub per jaar, gelukkig had ik een jaar geleden een 3 jarig contract bij Essent afgesloten.

Uitsplitsen is heel lastig, heb maar 1 gasmeter. Van 1 ketel kan ik het verbruik uitlezen via de Nefit Easy app maar dat werkt al een tijdje niet meer op een verouderde tablet.

Bouwtechnisch is alle bekend hier, dit pand is van onder tot boven gerestaureerd op kosten van de NAM. De 2 ketels met vloerverwarming heb ik zelf aangelegd. Een voordeel is dat het CV systeem in het voorhuis in 1992 is aangelegd en de capaciteit daarvan berekend is op de nog ongeisolereerde situatie. In de meeste ruimtes is een vreselijke overcapaciteit aan radiatoren aanwezig met bijbehorend leidingwerk.

Oh ja, we verbruiken ook nog eens 400 kuub water per jaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
ds23man schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Vorig jaar heb ik wat isolatieaanpassingen gedaan omdat er hier en daar wat miste door de herstelwerkzaamheden i.v.m. aardbevingsschade herstel ( missende leidingisolatie kelder, zolder, boven het tussenhuis wat plafondisolatie). Daarvoor zaten we op 10.000 kuub per jaar, gelukkig had ik een jaar geleden een 3 jarig contract bij Essent afgesloten.

Uitsplitsen is heel lastig, heb maar 1 gasmeter. Van 1 ketel kan ik het verbruik uitlezen via de Nefit Easy app maar dat werkt al een tijdje niet meer op een verouderde tablet.

Bouwtechnisch is alle bekend hier, dit pand is van onder tot boven gerestaureerd op kosten van de NAM. De 2 ketels met vloerverwarming heb ik zelf aangelegd. Een voordeel is dat het CV systeem in het voorhuis in 1992 is aangelegd en de capaciteit daarvan berekend is op de nog ongeisolereerde situatie. In de meeste ruimtes is een vreselijke overcapaciteit aan radiatoren aanwezig met bijbehorend leidingwerk.

Oh ja, we verbruiken ook nog eens 400 kuub water per jaar. :+
Wat jou gaat helpen is overzicht/inzicht. Hoe eet je een olifant? Juist ... in plakjes!

Zonder gekheid. Bepaal op welke deelgebieden je je gaat focussen. Om maar een voorzet te geven:
  • Bepaal of het voorhuis al geschikt is voor een warmtepomp (en dat zou goed mogelijk kunnen zijn als je al dikke overcapaciteit hebt in je afgiftesysteem).
  • Maak inzichtelijk wat er allemaal voor je (neem ik aan) hobby nodig is. Het lijkt erop dat daar enorme hoeveelheden energie voor nodig zijn. Hoeveel wil je daar per jaar aan kwijt zijn?
  • Etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
Zwartoog schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Ik denk dat de investering bij jou pas te verantwoorden is als je CV-ketel end-of-life is. Dan valt die +1500,- voor een nieuwe ketel weg tegen de investering voor de WP. Wel is het goed om te dimensioneren op evt gezinsuitbreiding (voldoende groot SWW vat) :)
Daar ben ik het mee eens. De ketel komt uit 2008. Dus loopt op zijn theoretische einde. Dus vandaar dat ik al e.e.a uitzoeken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Joris748 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Wat jou gaat helpen is overzicht/inzicht. Hoe eet je een olifant? Juist ... in plakjes!

Zonder gekheid. Bepaal op welke deelgebieden je je gaat focussen. Om maar een voorzet te geven:
[list]
• Bepaal of het voorhuis al geschikt is voor een warmtepomp (en dat zou goed mogelijk kunnen zijn als je al dikke overcapaciteit hebt in je afgiftesysteem).
Hij vermeldt hierboven dat die ketel op 65 graden staat, en dat ie bij vorst de temperatuur op moet schroeven....
Maar hij kan beter beginnen met die ketels die op de VVW aangesloten zijn. Want daar kan rechtstreeks water van de warmtepompen in.
Maar dan komt weer dat stroomverbruik: Meerdere 15 kW warmtepompen vragen serieuze hoeveelheden elektriciteit. Er is dan al wel een 3x35A aansluiting, maar die zal er wel niet voor niets zijn (gezien ook het enorme huidige stroomverbruik). De kans is dus groot dat die moet worden verzwaard naar 3x50 (of 63?) A.
Op afstand is dat allemaal niet in te schatten.
Hier moet een goede installateur of energieadviseur erg uitgebreid naar kijken.

En ik blijf erbij, bij een dergelijk exorbitant energieverbruik (zowel van gas als elektriciteit) is het veel beter om eerst de vraagkant aan te pakken. Oftewel: isoleren!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Hij vermeldt hierboven dat die ketel op 65 graden staat, en dat ie bij vorst de temperatuur op moet schroeven....
Maar hij kan beter beginnen met die ketels die op de VVW aangesloten zijn. Want daar kan rechtstreeks water van de warmtepompen in.
Maar dan komt weer dat stroomverbruik: Meerder 15 kW warmtepompen vragen serieuze hoeveelheden elektriciteit. Er is dan al wel een 3x35A aansluiting, maar die zal er wel niet voor niets zijn (gezien ook het enorme huidige stroomverbruik). De kans is dus groot dat die moet worden verzwaard naar 3x50 (of 63?) A.

En ik blijf erbij, bij een dergelijk exorbitant energieverbruik (zowel van gas als elektriciteit) is het veel beter om eerst de vraagkant aan te pakken. Oftewel: isoleren!
En nog een stapje verder, ook kijken naar gedrag. Het exorbitante verbruik zit hem niet alleen in (een gebrek aan) isolatie. Waar wordt het verbruik door veroorzaakt? Pas dan kun je een gedegen plan maken.

@ds23man Kan zijn geld maar 1x uitgeven. Het liefst daar waar de impact het grootst is. En sommige maatregelen zijn gratis, gewoon door bepaalde dingen niet meer te doen of anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Je haalt de posts van @berry76 en @Mvcb door elkaar.... Zo begrijpt niemand er meer wat van.
Ik in elk geval niet ;) kun je er wellicht iets zinnigs over roepen aan de hand van mijn info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Mvcb schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:25:
Ik in elk geval niet ;) kun je er wellicht iets zinnigs over roepen aan de hand van mijn info?
Dat stond al in de eerste regel van de post van @BertusB404 . Je 5 kW warmtepomp voldoet.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 12-10-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@ds23man Je buitenunits in een schuur plaatsen is niet handig. onder een open carport kan eventueel wel. Je moet gewoon veel lucht kunnen aan en afvoeren en die lucht moet zich niet vermengen, want dan krijgt je warmtepomp koudere lucht aangevoerd en dus een lager rendement.

Overigens zou je met dit verbruik ook een bodemwarmtepomp kunnen overwegen.

Wat ook helpt is als je je gasverbruik per maand weet of beter nog de maximale waarde voor een koude dag.
Wellicht heb je veel SWW verbruik?

En voor je vloerverwarming kan je ook op basis van de vloerverwarming (Delta T en hoh afstand leidingen terugrekenen hoeveel capaciteit WP zin heeft.).
gezien je bijzondere situatie is het wellicht zinvol een eigen topic te openen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@BarryH
Nuttige tips idd.
Vloerverwarming berekenen en dat met een warmtepomp doen zal al een stuk schelen. Neem aan dat de vloer met iets beters dan 4cm piepschuim geïsoleerd is?

Optimaal isoleren betekent voor iedereen wat anders, jammer dat dit net gedaan is.
Wel heel goed dat er nu wel actie in de tent komt.

Veel mensen met een groot huis en slechte isolatie gaan een hoop centjes weggeven de komende tijd.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 14:33
Hoeveel waarde willen 'we' hechten aan een WP met R410 of R32? Mitsubishi heeft in 11.2kW namelijk nog geen R32 units. Milieutechnisch neig ik er daarentegen wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zit je vast aan Mitsubishi?
Er zijn ook 12 kW monoblocs met R290.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

https://nos.nl/nieuwsuur/...s-als-david-tegen-goliath

We zitten in de tweede helft van de reportage.

Groet Gerhard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja als je Gerard Stoker heet ............................

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:35
BarryH schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:58:
@ds23man

Overigens zou je met dit verbruik ook een bodemwarmtepomp kunnen overwegen.
@ds23man
Een bodem warmtepomp met zonnecollectoren en Bron regeneratie is miss ook nog iets om naar te kijken.
Die 25 graden voor je hobby in de schuur kunnen collectoren wel vrij gemakkelijk maken.
Verder eens met BarryH, iets van inzicht in waar je verbruik(en wanneer) zit gaat je helpen met de juiste keuzes maken.
En plaats ff link naar je topic interessant om mee te lezen

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Ramon_1984 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Ik herken dit ook, mijn Remeha mercuria heeft hetzelfde gedrag .
Klopt want dat is een mitsubishi.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

Dat is wel erg jammer dat hij zich zo opstelt. Prijzen zijn erg scherp bij hen. Spaans alternatief?
Ik zoek mijn leverancier vandaag even op wat het setje moet kosten, ik was gisteren tot laat bij @Xqlusive bezig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:55
wervisser schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:34:
Hoeveel waarde willen 'we' hechten aan een WP met R410 of R32? Mitsubishi heeft in 11.2kW namelijk nog geen R32 units. Milieutechnisch neig ik er daarentegen wel naar.
Dat vroeg ik me 3 jaar geleden ook af.
Koudemiddelen zijn milieutechnisch pas een probleem als ze door een defect of fout vrij komen in de natuur.
Zolang een systeem geen koudemiddel lekt is er niets aan de hand.

Bij einde levensduur kan het koudemiddel meestal worden gerecycled (vooral verwijderen van de compressorolie) en anders wordt het vernietigd door chemische splijting bij hoge temperatuur waaruit weer bepaalde grondstoffen worden gewonnen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Interessant artikel in het Vakblad Warmtepompen over gemaakte fouten bij installatie. Misschien handig bij het zoeken/inschakelen van een installateur als check.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Zit best goed wat je zegt.
De pomp is omgerekend naar de formule hier.
Oud huis tochtig enz enz

@koevlaas, mss nog een idee waar dat forum uit BE was
Link staat in deel 1 van het lucht/water warmtepomp om stroomoverschot mee af te fikken
Zo heette het topic vroeger ongeveer maar ik kan het zo 123 niet meer vinden.
Het staat in de openingspost of in de berichten daar vlak onder ( even uit mijn geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprokkie4
  • Laatst online: 20-03 17:36
Ik hoop dat iemand mij helpen met het volgende.

ik heb een Atag qsolar zonnecombi. de qsolar verwarmt het huis en zorgt voor warm water.
De warmwaterketel is 380 liter en dat is douche en afwas water, ook de vaatwasser krijgt water uit de warmwaterketel
In de zomer gaat alles via de zon. in het voor en naseizoen helpt de zon mee met het verwarmen van het huis.Nu wil ik een warmtepomp de LG Therma deze lijkt me wel wat ivm de hogere temperatuur.
Ik heb vloerverwarming, maar niet in de huiskamer. De bestaande radiatoren in de huiskamer 2 stuks worden vervangen voor T33 types 1x 240x50 en 1x 160x70 het idee is dat de watertemperatuur dan om laag kan en de warmte pomp effectiever is.Oppervlakte huiskamer 45m² met een open doorgang naar de keuken waar vloerverwarming is.
De slaapkamers zijn niet heel belangrijk die hebben gewone radiatoren en thermostaat kranen en worden niet heel warm.

Achter de warmwater uitgang van de qsolar tank hangt een ariston warmte pomp boiler om in de winter goedkoper warm water te maken dan met gas.

Ik heb gelezen dat als het kouder wordt dan -7 je met de uitgang voor de bijverwarming de cv ketel aan / uit kan schakelen dat is mooi, ik heb er geen moeite mee om de cv ketel dan bij te laten springen mag wel al vanaf -4.

Nu de vraag waar zet ik de LG Therma in het hydraulisch schema, en hoe sluit ik het elektrisch aan en welke paramaters moet ik aan passen zodat de functies van de qsolar in takt blijven en mooi samenwerkt met de warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1QDhZyxJRm8H3HLlvEd1loLd1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dSEWW3jxUq0gQsjD3Jhjm5ob.png?f=user_large

Ik heb evt de installatie manual van de qsolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Sprokkie4 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:44:
Ik hoop dat iemand mij helpen met het volgende.

ik heb een Atag qsolar zonnecombi. de qsolar verwarmt het huis en zorgt voor warm water.
De warmwaterketel is 380 liter en dat is douche en afwas water, ook de vaatwasser krijgt water uit de warmwaterketel
In de zomer gaat alles via de zon. in het voor en naseizoen helpt de zon mee met het verwarmen van het huis.Nu wil ik een warmtepomp de LG Therma deze lijkt me wel wat ivm de hogere temperatuur.
Ik heb vloerverwarming, maar niet in de huiskamer. De bestaande radiatoren in de huiskamer 2 stuks worden vervangen voor T33 types 1x 240x50 en 1x 160x70 het idee is dat de watertemperatuur dan om laag kan en de warmte pomp effectiever is.Oppervlakte huiskamer 45m² met een open doorgang naar de keuken waar vloerverwarming is.
De slaapkamers zijn niet heel belangrijk die hebben gewone radiatoren en thermostaat kranen en worden niet heel warm.

Achter de warmwater uitgang van de qsolar tank hangt een ariston warmte pomp boiler om in de winter goedkoper warm water te maken dan met gas.

Ik heb gelezen dat als het kouder wordt dan -7 je met de uitgang voor de bijverwarming de cv ketel aan / uit kan schakelen dat is mooi, ik heb er geen moeite mee om de cv ketel dan bij te laten springen mag wel al vanaf -4.

Nu de vraag waar zet ik de LG Therma in het hydraulisch schema, en hoe sluit ik het elektrisch aan en welke paramaters moet ik aan passen zodat de functies van de qsolar in takt blijven en mooi samenwerkt met de warmtepomp

[Afbeelding]

Ik heb evt de installatie manual van de qsolar
Begrijp ik het goed dat je een zonneboiler, een warmtepompboiler én een gasgestookte CV hebt, en nu er nog een warmtepomp bij wil hebben? Lijkt mij nodeloos complex (en duur) worden zo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Sprokkie4
de WP in serie zetten met de gasketel (voorwaarde dat de pomp in de cv wel gaat "meedraaien" en niet blokkeert), volgens mij had eric-pvt zoiets.
Meer conventioneel de WP parallel aan de gasketel (en dan terugslagkleppen om te voorkomen dat water gaat rouleren tussen gasketel en WP

WP op de ruimte thermostaat.
of het signaal in de gasketelbesturing waarmee de gasketel aangaat als aansturing gebruiken.

Je idee is denk ik dat de gasketel nooit meer nodig is?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 14:01
Wij hebben nu een jaartje onze WP draaien, met beneden volledig vloerverwarming en op de slaapkamers nog radiatoren. We hebben niet geinvesteerd in buffer of een andere vorm (2-zones?) van splitsing omdat het idee was dat goede LTV radiatoren voor boven zouden voldoen.

Ik loop er toch tegenaan dat de vloerverwarming maar 28-32 graden nodig heeft en dat dat niet lekker wil met de radiatoren boven (want wegens weinig ruimte zijn er geen hele dikke grote radiatoren te plaatsen, wat ik had onderschat).

Is er een deugdelijke mogelijkheid om toch met een hogere Ta (35-40?) te draaien voor de radiatoren zonder dat de vloer dan ook die warmte krijgt?
(ik denk dat we in de toekomst ook boven wel vloerverwarming leggen maar de WAF en de bankrekening zijn daar nog niet aan toe)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprokkie4
dirkdeman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:41:
[...]

Begrijp ik het goed dat je een zonneboiler, een warmtepompboiler én een gasgestookte CV hebt, en nu er nog een warmtepomp bij wil hebben? Lijkt mij nodeloos complex (en duur) worden zo…
valt wel mee hoe complex het is en de kosten ook wel
de warmtepomp boiler was goedkoper dan het subsidie bedrag dat ding verwarmt het water na, ik laat de cv het warmwater opstoken tot 40 graden en dat gaat in de wp boiler. dat is een apart systeem en ik heb er geen moeite mee als die boiler straks op marktplaats komt te staan.

Waar het omgaat is dat de qsolar de radiatoren van het huis voedt als er genoeg warmte in de middelste deel van de boiler zit, dat kan op gewarmd zijn door de zon en dus ook via de nieuw te plaatsen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprokkie4
BarryH schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:00:
@Sprokkie4
de WP in serie zetten met de gasketel (voorwaarde dat de pomp in de cv wel gaat "meedraaien" en niet blokkeert), volgens mij had eric-pvt zoiets.
Meer conventioneel de WP parallel aan de gasketel (en dan terugslagkleppen om te voorkomen dat water gaat rouleren tussen gasketel en WP

WP op de ruimte thermostaat.
of het signaal in de gasketelbesturing waarmee de gasketel aangaat als aansturing gebruiken.

Je idee is denk ik dat de gasketel nooit meer nodig is?
Uiteindelijk gaan we wel eens van het gas af, nu wil ik het gas verbruik reduceren. ik kook ook nog op gas.
Signaal uit de ketel halen om de wp te starten lijk me wel een leuke oplossing maar geen idee of dat kan bij de qsolar ben bang dat ie in storing gaat vallen.

Als ik de wp in serie set met de cv ketel moet er dan nog iets gebeuren om het warmwatervat te verwarmen, kleppen oid, kan die aansturing vanuit de wp komen ?

Ik lees ook op internet over een buffervat of open verdeler, moet dat er ook nog bij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 15:48
sjimmie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:58:
.............

Is er een deugdelijke mogelijkheid om toch met een hogere Ta (35-40?) te draaien voor de radiatoren zonder dat de vloer dan ook die warmte krijgt?
(ik denk dat we in de toekomst ook boven wel vloerverwarming leggen maar de WAF en de bankrekening zijn daar nog niet aan toe)
Ik denk dat je dan een open verdeler nodig hebt, zoals die bij gasketels ook gebruikt wordt, dan moet je het systeem op een hogere temperatuur houden, en de thermostaat op de verdeler zorgt dan dat de pomp op de verdeler lagere temperaturen door de vloer stuurt.
Dat is dus het tegenovergestelde van wat een wp eigenaar moet willen, maar in dit geval is het even niet anders, denk ik.
Althans, wat een eenvoudige oplossing zou zijn.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:19
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Maar dan komt weer dat stroomverbruik: Meerdere 15 kW warmtepompen vragen serieuze hoeveelheden elektriciteit. Er is dan al wel een 3x35A aansluiting, maar die zal er wel niet voor niets zijn (gezien ook het enorme huidige stroomverbruik). De kans is dus groot dat die moet worden verzwaard naar 3x50 (of 63?) A.

Om uit te zoeken welk deel van de schil veel warmte verliest is misschien het huren van een warmtebeeldcamera een idee. Vergelijk dat met een woning van pak en beet bouwjaar 2015 of nieuwer en dan weet je precies waar je lekken zitten.
Ik zag in de berichten niets over vloerisolatie. Is deze er want veel warmte verdwijnt ook naar onderen?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@sjimmie of het water eerst door de radiatoren laten gaan en daarna door de VVW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Sprokkie4 je warme water doe je toch al via de WPB van ariston?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wij hebben nu een jaartje onze WP draaien, met beneden volledig vloerverwarming en op de slaapkamers nog radiatoren. We hebben niet geinvesteerd in buffer of een andere vorm (2-zones?) van splitsing omdat het idee was dat goede LTV radiatoren voor boven zouden voldoen.

Ik loop er toch tegenaan dat de vloerverwarming maar 28-32 graden nodig heeft en dat dat niet lekker wil met de radiatoren boven (want wegens weinig ruimte zijn er geen hele dikke grote radiatoren te plaatsen, wat ik had onderschat).

Ik zou toch kijken wat de mogelijkheden zijn om met 2 CV-circuits te werken. Misschien is je WP daar al geschikt voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 13-10-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Dunne 15mm aanvoerleidingen en een open verdeler op je vloerverwarming, dan kan je hoofdsysteem op een hogere temperatuur draaien. Nadeel is dat er rendement in een zwart gat verdwijnt net als bij een cv ketel setup.

Edit: Woonkamerdeur open, dan vliegt er mooi wat warmte naar boven.
Of een airco boven op verwarmen zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 13-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprokkie4
BarryH schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:09:
@sjimmie of het water eerst door de radiatoren laten gaan en daarna door de VVW
ja maar dat is niet echt optimaal, die 100 liter is zo komt 40 graden water in vanuit de zonneboiler en dan verwarmt dat ding naar 55 graden, gedurende de dag koelt het af.
Ook de snelheid waar mee het water wordt verwarmt valt tegen zodoende werkt dat ding als na verwarming.

Heb er wel eens aan zitten denken om warmte uit te wisselen met de zonenboler en de ariston.
paar keer per dag een pompje water rond te pompen van de ariston naar halverwege het boiler vat.
Dan wordt met de warmte pomp van de ariston het bovenste deel van de zonneboiler op temperatuur gehouden.
De radiatoren in huis kunnen dan ook gebruik maken van dat warme water.
De qsolar installatie gebruikt warmte uir de boiler voor het verwarmen van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Ik kijk voor de Mitsubishi SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D
Mijn leverancier kan ook een EHST20D-VM2D leveren, scheelt tov ERST 50 euro
Ik stuur de prijs in een PB van ERST

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:53:
Mijn leverancier kan ook een EHST20D-VM2D leveren, scheelt tov ERST 50 euro
Ik stuur de prijs in een PB van ERST
Voor die 50 euro zou ik de mogelijkheid van koelen nooit willen missen! Lijkt me een no-brainer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
Eens @Andrehj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 12:22
Ik heb grote delen van dit topic al doorgelezen, maar heb toch wat advies nodig.

Mijn situatie:

Huishouden: 2 volwassenen, uitbreiding op komst
Type woning: twee onder 1 kap
Bouwjaar: 1974
Isolatie:
  • Spouw, na geïsoleerd met steenwol, 8 cm
  • Vloer, 11 cm pur isolatie
  • Dak: 20 cm steenwol (houten zoldervloer ook 20 cm steenwol)
  • Glas: HR++ hele woning
Verwarming:
  • Intergas hreco 36 CW5 bj 2015
  • Vloerverwarming h.o.h. 10 cm (benedenverdieping en badkamer boven. Flow 12,97 l/min, watt totaal 9048)
  • Radiatoren (bovenverdieping)
  • Airco met verwarming (bovenverdieping, eventueel als backup verwarming)
Verbruik:
Gas 1600 m3 (gemiddelde 3 jaar)
Elektra 3600 kw (gemiddelde 3 jaar)

We hebben momenteel wat geld om te investeren en ons eerste plan was om dit te doen in zonnepanelen. Dit is natuurlijk niet zo heel ingewikkeld maar we overwegen eigenlijk ook al een tijdje een (hybride) warmtepomp. De huidige gekte rondom de gasprijs heeft ons nu doen besluiten om hier maar eens mee door te pakken.

Qua capaciteit kom ik volgens de op dit topic genoemde formule op een 9 kw warmtepomp (1600m3 x 8 kw = 12800 kw, gedeeld door 1650 kom ik op 7,76 kw) Bij deze formule word echter aangegeven dat deze niet geld voor wanneer je ook SWW wil gaan verwarmen.

Klopt mijn berekening voor een hybride opstelling door te kiezen voor een 9 kw versie, of kan ik beter voor een 7 kw model kiezen (berekend vermogen 7,76 kw)? Ik kan tenslotte altijd bijverwarmen met gas.

Wanneer ik voor een opstelling zou kiezen waarbij ik ook SWW kan verwarmen zou ik volledig van het gas af kunnen, wat natuurlijk ook voordelen bied. Is de 1,24 kw 'over capaciteit' die een 9 kw model levert, voldoende om een buffer warm te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@beffin Volgens mij ben je klaar om over te stappen op volledige warmtepomp. Weet je toevallig je gasverbruik per dag, zodat je kan terugzoeken wat je op een hele koude dag verbruikt? dat kan je dan omrekenen naar het gebruik bij -10 en je weet je piek.
Voor de juiste warmtepomp moet je dan kijken naar het vermogen bij -10 graden (En Ta=35, neem aan dat dat je VVW ingaat).

zo op het eerste gezicht lijkt 9kW (bij -10c!) voldoende capaciteit. Je gasketel zal overigens nooit meer aanspringen (even aannemende dat je er een boiler bijzet voor je SWW en die met de WP warmstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Naalroc en @koevlaas2 de huidige gesloten verdeler ombouwen naar een open verdeler, dat betekent (als eenvouudige oplossing) vervangen?

@Joris748 Ja die is er geschikt voor met een uitbreidingsprint, maar dan is er nog steeds wel een buffervat nodig. De wp kant is dus niet moeilijk (die print kan ik zelf plaatsen) maar de waterkant is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
@barryH Dank voor je bericht.

Ik heb vanaf november 2018 mijn dagverbruik gelogd, hoe kan ik aan de hand van deze data het piekvermogen berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Voor die 50 euro zou ik de mogelijkheid van koelen nooit willen missen! Lijkt me een no-brainer...
Eens.
Nou je hebt ze erbij, maar zelf lever ik ALTIJD met tenzij er een hele dringende reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
sjimmie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:59:
@Naalroc en @koevlaas2 de huidige gesloten verdeler ombouwen naar een open verdeler, dat betekent (als eenvouudige oplossing) vervangen?

@Joris748 Ja die is er geschikt voor met een uitbreidingsprint, maar dan is er nog steeds wel een buffervat nodig. De wp kant is dus niet moeilijk (die print kan ik zelf plaatsen) maar de waterkant is het probleem.
@Xqlusive heeft nog een 5groeps verdeler in de beun, gisteren eraf geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:25:
@Xqlusive heeft nog een 5groeps verdeler in de beun, gisteren eraf geschroefd.
Ging het doorvoeren van de koelleidingen in de groene ventilatieslang een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
beffin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:06:
Ik heb grote delen van dit topic al doorgelezen, maar heb toch wat advies nodig.

Mijn situatie:

Huishouden: 2 volwassenen, uitbreiding op komst
Type woning: twee onder 1 kap
Bouwjaar: 1974
Isolatie:
  • Spouw, na geïsoleerd met steenwol, 8 cm
  • Vloer, 11 cm pur isolatie
  • Dak: 20 cm steenwol (houten zoldervloer ook 20 cm steenwol)
  • Glas: HR++ hele woning
Verwarming:
  • Intergas hreco 36 CW5 bj 2015
  • Vloerverwarming h.o.h. 10 cm (benedenverdieping en badkamer boven. Flow 12,97 l/min, watt totaal 9048)
  • Radiatoren (bovenverdieping)
  • Airco met verwarming (bovenverdieping, eventueel als backup verwarming)
Verbruik:
Gas 1600 m3 (gemiddelde 3 jaar)
Elektra 3600 kw (gemiddelde 3 jaar)

We hebben momenteel wat geld om te investeren en ons eerste plan was om dit te doen in zonnepanelen. Dit is natuurlijk niet zo heel ingewikkeld maar we overwegen eigenlijk ook al een tijdje een (hybride) warmtepomp. De huidige gekte rondom de gasprijs heeft ons nu doen besluiten om hier maar eens mee door te pakken.

Qua capaciteit kom ik volgens de op dit topic genoemde formule op een 9 kw warmtepomp (1600m3 x 8 kw = 12800 kw, gedeeld door 1650 kom ik op 7,76 kw) Bij deze formule word echter aangegeven dat deze niet geld voor wanneer je ook SWW wil gaan verwarmen.

Klopt mijn berekening voor een hybride opstelling door te kiezen voor een 9 kw versie, of kan ik beter voor een 7 kw model kiezen (berekend vermogen 7,76 kw)? Ik kan tenslotte altijd bijverwarmen met gas.

Wanneer ik voor een opstelling zou kiezen waarbij ik ook SWW kan verwarmen zou ik volledig van het gas af kunnen, wat natuurlijk ook voordelen bied. Is de 1,24 kw 'over capaciteit' die een 9 kw model levert, voldoende om een buffer warm te houden?
Belangrijkste vraag in jouw geval: Welk vermogen kun je kwijt in je vloerverwarming? Dat is bij de meeste jaren 70 tweekappers de beperking. Maar stel dat je daar toevallig 7 kW in kwijt kan (en nog 1 kW in de radiatoren), dan zou je helemaal van het gas af kunnen.
Maar alles hangt af van je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Andrehj afgifte VVW staat in zn post. kan dus... Alleen de flow is (nu?) niet heel hoog met 13 liter/min

[ Voor 35% gewijzigd door BarryH op 13-10-2021 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
beffin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:05:
@barryH Dank voor je bericht.

Ik heb vanaf november 2018 mijn dagverbruik gelogd, hoe kan ik aan de hand van deze data het piekvermogen berekenen?
Ik zou kijken:
1/ vanaf welke temperatuur je verwarming nodig is (Bij mij b.v. rond de 13 graden, ook jaren 70 huis, nageisoleerd)
2/ op een paar hele koude dagen: de gem. dag temperatuur en je gas verbruik.
en dan voor een paar dagen:
stel: -5 gemiddeld en 10m3 gas,
10 m3 voor (13- -5 = ) 18 graden temperatuur verschil. Stel -10 buiten -> 13- -10 =23 graden verschil
dus gasverbruik bij -10: 10/18*23 = 12,8m3.
12,8 m3 gas x 9,6 kWh/m3 = 123kWh warmte in 24 uur. Dus als je 24 uur per dag verwarmt: 123/24 = 5,1kW vermogen bij -10 nodig. Stel 10% extra voor SWW: 5,6 kW nodig bij -10 graden.
Vervolgens in de specificaties van warmtepompen kijken naar het vermogen bij -10 buiten en een Ta (aanvoertemperatuur) van 35 graden. En zo zoek je de passende warmtepomp op....

Door een paar dagen te pakken en de koevlaas formule krijg je wel een goede indicatie van de range voor de juiste capaciteit voor jou. Eventueel kan je ook nog aanvullend een airco nemen en dan daar in de zomer mee koelen en in de winter nog een beetje extra verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:28:
[...]

Ging het doorvoeren van de koelleidingen in de groene ventilatieslang een beetje?
Dat was best nog wel duwen met z'n 2en, maar is dus wel gelukt.
Ik heb er ook nog een stuk afgeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:19

Zelfde hier.. ik neig nu naar Jaga's, eventueel met ventilatoren.. heb je dat overwogen?. Ik denk dat je extra warmte kan onttrekken met b.v. climate boosters (of zelfbouw), dat was nu mijn plan om niet teveel van stal te halen..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@sjimmie ventilatoren verhoogt opbrengst met 50%. anders airco erbij plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
BarryH schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:42:
Kan je nog mooi koelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Wat ik wel lastig vind te bepalen. Als je die jaga selectietool pakt dan heeft ie aan: jaga straks 2900 watt.. maar dat is zonder ventilatoren. Die verhogen de opbrengst maar hoeveel kan je dan in mindering nemen?

Anyway: ik wil de Ta ook rond de 35 houden (max) dus er moet genoeg vermogen zijn om zowel de warmte krijg te raken aan de radiatoren als aan de VV. Ik heb ook slechts 1 circuit dus hopelijk kan ik daarmee e.e.a. optimaliseren. Vind hem nu nog teveel pendelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
beffin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:06:
Mijn situatie:
Hoe kom je bij die 9 kW afgiftevermogen van je VVW? Want voor de bgg van een tweekapper lijkt me dat erg veel.
Stel nou dat je 50 m² afgifteoppervlak hebt (het zal in die buurt zijn, tenzij enorm uitgebouwd, maar het oppervlak onder bijv. een bad of aanrecht gaat er ook nog af).
Dan is dat een afgiftevermogen van 180 W/m². Volgens de tabellen van Thermion (met 18x2 slang) heb je dan al een gemiddelde watertemperatuur van zo'n 46 a 47 graden nodig. Dat is dus een aanvoertemperatuur van 50°C.
Dat is echt veel te hoog voor vloerverwarming (en ook bijzonder oncomfortabel).
Dus óf je hebt een hele grote begane grond (en een hele grote badkamer), óf die 9 kW klopt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 13-10-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Wat voor soort veiligheidgroep hebben jullie op jullie SWW boiler zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:00:
[...]

Hoe kom je bij die 9 kW afgiftevermogen van je VVW? Want voor de bgg van een tweekapper lijkt me dat erg veel.
Stel nou dat je 50 m² afgifteoppervlak hebt (het zal in die buurt zijn, tenzij enorm uitgebouwd, maar het oppervlak onder bijv. een bad of aanrecht gaat er ook nog af).
Dan is dat een afgiftevermogen van 180 W/m². Volgens de tabellen van Thermion (met 18x2 slang) heb je dan al een gemiddelde watertemperatuur van zo'n 46 a 47 graden nodig. Dat is dus een aanvoertemperatuur van 50°C.
Dus óf je hebt een hele grote begane grond (en een hele grote badkamer), óf die 9 kW klopt niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWQctG3jefRc5N7s9DoY6xE9xhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvyd3bsWH0DhHodpVEt1tRXI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de tekening welke ik van het bedrijf heb gekregen die de vloerverwarming heeft aangelegd. Totale som is volgens hen 9048 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ID-College Weet je zeker dat een jaga zonder ventilatoren veel meer vermogen heeft dan een T33 van dezelfde maat? (Bij dezelfde-lage- aanvoertemperatuur)?

Ik dacht dat dat maar weinig scheelde en dat het echt om de ventilatoren ging om er meer warmte uit te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
BarryH schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:46:
@ID-College Weet je zeker dat een jaga zonder ventilatoren veel meer vermogen heeft dan een T33 van dezelfde maat? (Bij dezelfde-lage- aanvoertemperatuur)?

Ik dacht dat dat maar weinig scheelde en dat het echt om de ventilatoren ging om er meer warmte uit te trekken
Kort antwoord: nee. Waarom? De wattage worden allemaal met 75/65/20 berekend. Ik kan niet een makkelijke vergelijking vinden van wat T33's doen en Jaga's op de zelfde temperaturen. Je moet dan het wattage weten van de T33's bij een Ta van 40/35 en Tr van 35/30. Er zijn wel excels hier en daar of matrixen maar dat komt niet in de buurt (mij niet gelukt iig). Ergens klopt er iets niet, want ik kom dan op een veel hoger wattage uit dan de tool van Jaga..

Als je kijkt wat T33s kosten en Jaga's zit er wel een verschil in maar het is ook geen schokkend verschil (zeker als je ventilatoren meeneemt; hoewel je die zelf kan doen).
De Jagas die de selectietool aangeven heb je al voor een krappe 300 euro.. ik neig dan liever naar Jagas ipv T33's met ventilatoren.

Ja het is iets duurder naar scheelt wel wat ruimte :) ik wil wel zeker weten dat de WP zijn warmte echt kwijt kan.. anders zit je straks nog met een hoop werk + geld uitgegeven en is t nog steeds suboptimaal.. ik ga er nog verder induiken maar het is wel lastig vergelijken omdat ze allemaal de wattage met andere aanvoer/retour temp meten :O

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 13-10-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
BarryH schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:46:

Een Jaga DHB hybride heeft zonder dat de fan' s aanstaan een lage vermogen en door de ventilatie snelheid in te stellen in 3 verschillende snel]heden kan je de vermogen opvoeren. Heb er zelf 4 in mijn huis hangen en heb voor de zekerheid ook over capaciteiten genomen. Kan nu op standje 1 boven alles goed warm houden met LTV.
En heb ze ook achter een tijdschakelaar geplaatst dat de slaapkamers nacht's stil zijn.

Op de jaga site kan je aangeven met waar voor Ta je wilt werken n dan kan je zien wat het vermogen is van de confector

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 13-10-2021 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
beffin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de tekening welke ik van het bedrijf heb gekregen die de vloerverwarming heeft aangelegd. Totale som is volgens hen 9048 watt.
Bij Ta 40, Tr35 kom je aan 122w/m2, lijkt mij veel te hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Radson heeft tegenwoordig een rekentool waar je met elke gewenste Ta/Tr kan rekenen. https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Jaga vind ik de Excel het makkelijkste:
https://www.jaga.nl/tools/

@ID-College / @BarryH Volgens deze tools bar weinig verschil tussen een T33 en Jaga Tempo (zonder fans) van dezelfde dikte/afmeting... bij 35-30/20 Maar de eerste websites die ik naast elkaar leg kost de T33 een hoop meer...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Ronald Mij gaat het er vooral om dat er een automatisme / aanname lijkt te leven dat convectoren voor LTV zijn en radiatoren niet. Terwijl ze elkaar weinig ontlopen. Dus als je meer warmteafgifte wil is puur overstap naar convector niet gelijk de oplossing. Ventilatoren wel. Maar dat moet je wel willen (ivm geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
beffin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]

Delta T=10 8)7 maak daar maar 2 - 4 van en je krijgt een iets andere uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
@BarryH Ik was ook wat verrast ;-) Daarom heb ik even gezocht. Mooie onderbouwing toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 07:13
BarryH schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:44:
@Ronald Mij gaat het er vooral om dat er een automatisme / aanname lijkt te leven dat convectoren voor LTV zijn en radiatoren niet. Terwijl ze elkaar weinig ontlopen. Dus als je meer warmteafgifte wil is puur overstap naar convector niet gelijk de oplossing. Ventilatoren wel. Maar dat moet je wel willen (ivm geluid)
Zou mij idd niets verbazen. Hier ook ouderwetse T10 tot T40 overal. Zelfs die T10 geeft een bak warmte af met Ta=40 graden. In ieder geval ruim voldoende om die ruimte te verwarmen.

Ook niet heel verrassend misschien: zijn gedimensioneerd op een ongeïsoleerde tochtige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:21
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:00:
[...]

In onze tweekapper ligt op de BG ongeveer 900meter (10cm HoH) aan slangen in. De exacte meting moet nog plaats vinden, maar het zal dus tegen de 90m2 uit komen aan vloerverwarming. De 50m2 lijkt mij daarom erg weinig voor een beetje tweekapper, wat je aanname is? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:21:
[...]

In onze tweekapper ligt op de BG ongeveer 900meter (10cm HoH) aan slangen in. De exacte meting moet nog plaats vinden, maar het zal dus tegen de 90m2 uit komen aan vloerverwarming. De 50m2 lijkt mij daarom erg weinig voor een beetje tweekapper, wat je aanname is? ;)
75m2 staat op het blaadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ID-College schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Zelfde hier.. ik neig nu naar Jaga's, eventueel met ventilatoren.. heb je dat overwogen?. Ik denk dat je extra warmte kan onttrekken met b.v. climate boosters (of zelfbouw), dat was nu mijn plan om niet teveel van stal te halen..!
BarryH schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:42:
Jagas wel overwogen maar dat is dan weer 3x veel werk en kosten om de radiatoren te vervangen. Dan kan ik onderhand net zo goed toch vloerverwarming boven laten leggen. Ik heb beneden wel 1 jaga hangen, maar bij een Ta van 30 graden vind ik dat ding echt helemaal niks doen, ook niet met een aantal fans eronder om het te proberen.

Airco... WAF, nog een buitenunit, gaten in de muren, leidingen, apparaten, gedoe...
Een beetje complete installatie komt dan ook weer qua kosten richting de duurzamere oplossing van vloerverwarming boven laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ronald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:39:
Radson heeft tegenwoordig een rekentool waar je met elke gewenste Ta/Tr kan rekenen. https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Jaga vind ik de Excel het makkelijkste:
https://www.jaga.nl/tools/

@ID-College / @BarryH Volgens deze tools bar weinig verschil tussen een T33 en Jaga Tempo (zonder fans) van dezelfde dikte/afmeting... bij 35-30/20 Maar de eerste websites die ik naast elkaar leg kost de T33 een hoop meer...
Begrijpelijk, dat leeft bij mij ook een beetje.. Maar laten we even een voorbeeld pakken.
Slaapkamer is hier 15m2 oppervlakte en heeft een inhoud van 35m3.

Als ik de slaapkamer op 18 graden wil houden dan kom ik op 18*3,86*35m3 = 2460watt, bij 75/65/20.
Als ik een aanvoer van 40 graden pak, en retour van 35 , dan kom ik (via https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator) uit op maar 1 radiator (de F203306030010300) voor een T33

Als ik google dan is de radiator 8000 watt. Dat klinkt wat extreem in mijn ogen.
Als ik diezelfde ruimte in de Jaga selectietool gooi dan geeft ie aan: STRW.05018020.133.
Oftewel een 50cm hoge jaga, 1,8m lang van type 20.. Als ik die google, dan kom ik uit op 4365watt.. Kortom, een verschil van bijna 50%?

8000watt versus 4365.. Wat is nu de waarheid? Bovendien kost de Jaga 481 euro volgens internet (dat is dan nog de Strada, de Tempo is nog goedkoper zelfs, namelijk 417 euro), versus 850 euro voor de T33, waar de Jaga ook nog eens een stuk kleiner is..

Ik ben er niet helemaal uit dus.. Lijkt mij dat er iets niet helemaal klopt? Waarom zou je voor T33's gaan als de Jaga's kleiner en goedkoper zijn..?
sjimmie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:41:
[...]

[...]

Jagas wel overwogen maar dat is dan weer 3x veel werk en kosten om de radiatoren te vervangen. Dan kan ik onderhand net zo goed toch vloerverwarming boven laten leggen. Ik heb beneden wel 1 jaga hangen, maar bij een Ta van 30 graden vind ik dat ding echt helemaal niks doen, ook niet met een aantal fans eronder om het te proberen.

Airco... WAF, nog een buitenunit, gaten in de muren, leidingen, apparaten, gedoe...
Een beetje complete installatie komt dan ook weer qua kosten richting de duurzamere oplossing van vloerverwarming boven laten leggen.
Wat is duur in jouw ogen? Ik kwam hier uit op 1200 voor 4 Jaga's.. Is dat heel duur?

[ Voor 19% gewijzigd door ID-College op 14-10-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-07 20:00
Het is vooral de combinatie convectoren + ventilatoren die goed resultaat leveren met LTV.

Zonder ventilatoren is de luchtstroom bij LTV zowel langs de radiator als langs de convector tamelijk beperkt, waardoor het grotere warmtegeleidend oppervlak van de convector nog niet echt voordelen biedt. Met een grotere luchtstroom (geforceerd door een ventilator) komt het voordeel van een groot warmtegeleidend oppervlak tot zijn recht met veel warmte-afgifte aan de koele lucht die langs het warme oppervlak stroomt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:09
ID-College schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:16:
Ik ben er niet helemaal uit dus.. Lijkt mij dat er iets niet helemaal klopt?
Ta en Tr moeten wel hetzelfde zijn om het vermogen te vergelijken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ivow85 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

Het is vooral de combinatie convectoren + ventilatoren die goed resultaat leveren met LTV.

Zonder ventilatoren is de luchtstroom bij LTV zowel langs de radiator als langs de convector tamelijk beperkt, waardoor het grotere warmtegeleidend oppervlak van de convector nog niet echt voordelen biedt. Met een grotere luchtstroom (geforceerd door een ventilator) komt het voordeel van een groot warmtegeleidend oppervlak tot zijn recht met veel warmte-afgifte aan de koele lucht die langs het warme oppervlak stroomt.
Jep.. En gevoelsmatig haal je er met een ventilator meer uit bij een convector meer uit dan bij een radiator? Al is het maar gelet op de hoeveelheid ventilatoren (een 3m T33 versus een 1,8m convector).. Je hebt dus ook bijna 2x zoveel ventilatoren nodig..
The Lord schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:57:
[...]

Ta en Tr moeten wel hetzelfde zijn om het vermogen te vergelijken.
Begrijpelijk, maar dat zijn ze ook in mijn vergelijking hierboven :) Anders ben je wel appels met peren aan het vergelijken.. Daarom gaf ik aan: iets klopt er niet.. Als alle variabelen hetzelfde zijn, hoe kan het dan dat je 2x compleet verschillende vermogens krijgt bij 2 verschillende sites? Zijn Jaga's dan zo efficiënt of rammelt er 1 site?

Misschien nog even goed om aan te vullen.. Als je b.v. deze tabel bekijkt op deze pagina: https://energiepionier.nl...ge-temperatuur-verwarming.

Als je uitgaat van 2460 watt, en je kijkt daar bij een Ta van 40 en Tr van 35 met een omgevingstemperatuur van 18 graden, je een factor 3,41 moet vermenigvuldigen.. Dat zou neerkomen op 8200 watt. Dat komt dus redelijk overeen met wat Radson aangeeft (die geeft namelijk 8000 watt aan). Echter, de site van Jaga zelf meent dus weg te kunnen met 4365 watt (bij dezelfde Ta en Tr), wat dus een beetje doet vermoeden dat Jaga heel anders rekent (of dus dat Jaga's veel meer warmte afgeven..)

[ Voor 20% gewijzigd door ID-College op 14-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:09
[...]

[...]

Begrijpelijk, dat leeft bij mij ook een beetje.. Maar laten we even een voorbeeld pakken.

Als ik de slaapkamer op 18 graden wil houden dan kom ik op 18*3,86*35m3 = 2460watt, bij 75/65/20.
Als ik een aanvoer van 40 graden pak, en retour van 35 , dan kom ik (via https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator) uit op maar 1 radiator (de F203306030010300) voor een T33

Als ik google dan is de radiator 8000 watt. Dat klinkt wat extreem in mijn ogen.
Als ik diezelfde ruimte in de Jaga selectietool gooi dan geeft ie aan: STRW.05018020.133.
Oftewel een 50cm hoge jaga, 1,8m lang van type 20.. Als ik die google, dan kom ik uit op 4365watt.. Kortom, een verschil van bijna 50%?

8000watt versus 4365.. Wat is nu de waarheid? Bovendien kost de Jaga 481 euro volgens internet (dat is dan nog de Strada, de Tempo is nog goedkoper zelfs, namelijk 417 euro), versus 850 euro voor de T33, waar de Jaga ook nog eens een stuk kleiner is..

Ik ben er niet helemaal uit dus.. Lijkt mij dat er iets niet helemaal klopt? Waarom zou je voor T33's gaan als de Jaga's kleiner en goedkoper zijn..?

[...]

Wat is duur in jouw ogen? Ik kwam hier uit op 1200 voor 4 Jaga's.. Is dat heel duur?
Kijkende naar “wat je huis bij -10c aan warmte verliest”, komt mijn volledige woning uit op 7kW. Dan zou één type 33 radiator met jouw aangegeven aanvoer/retour afdoende zijn om mijn volledige woning te verwarmen. 2400w voor een slaapkamer lijkt mij nogal extreem.

Ik heb berekend wat de warmteverlies per m2 woonruimte is(op basis van -10c buiten, 20c binnen)en vervolgens dat maal mijn slaapkamer oppervlakte gedaan. Hiermee kwam ik voor de slaapkamer uit op ~1kW.

Zelf heb ik een type 22 radiator via MP op de kop getikt voor 30 euro(2,40x0,45) met een maximale wattage van 950 watt bij a=40c en r=35c. Vervolgens dynamische thermostaatkraan opgezet en ingeregeld op 40/35 bij 18c. Werkt tot nu toe perfect.

Voor wattage berekeningen van radiatoren kan je ook HyTools gebruiken van Heimeier(ios app, android weet ik niet). Daar kan je de afmetingen van radiatoren op ingeven, het type en gewenste aanvoer/retourtemp. Rekent vervolgens het wattage uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Laatst online: 06-05 20:29
[...]

[...]

[...]

Als ik deze prijzen zo zie, zou je ook fancoils kunnen overwegen. Dan zou je later eventueel ook nog kunnen koelen met je Warmtepomp.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ID-College Je warmtebehoefte sommetje snap ik niet. Dat zou van warmteverlies uit moeten gaan.

en die geadverteerde vermogens zijn bij 75/65/20 oid, niet bij lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
RemySoeters schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Kijkende naar “wat je huis bij -10c aan warmte verliest”, komt mijn volledige woning uit op 7kW. Dan zou één type 33 radiator met jouw aangegeven aanvoer/retour afdoende zijn om mijn volledige woning te verwarmen. 2400w voor een slaapkamer lijkt mij nogal extreem.

Ik heb berekend wat de warmteverlies per m2 woonruimte is(op basis van -10c buiten, 20c binnen)en vervolgens dat maal mijn slaapkamer oppervlakte gedaan. Hiermee kwam ik voor de slaapkamer uit op ~1kW.

Zelf heb ik een type 22 radiator via MP op de kop getikt voor 30 euro(2,40x0,45) met een maximale wattage van 950 watt bij a=40c en r=35c. Vervolgens dynamische thermostaatkraan opgezet en ingeregeld op 40/35 bij 18c. Werkt tot nu toe perfect.

Voor wattage berekeningen van radiatoren kan je ook HyTools gebruiken van Heimeier(ios app, android weet ik niet). Daar kan je de afmetingen van radiatoren op ingeven, het type en gewenste aanvoer/retourtemp. Rekent vervolgens het wattage uit.
Dank, ik duik daar eens in! :)
BarryH schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:06:
@ID-College Je warmtebehoefte sommetje snap ik niet. Dat zou van warmteverlies uit moeten gaan.

en die geadverteerde vermogens zijn bij 75/65/20 oid, niet bij lage temperatuur.
Weet ik :) daarom schiet het vermogen ook zo hoog bij lage temperatuur, omdat er vooral uitgegaan wordt van 75/65/20! Berekeningen zijn nu gebaseerd op wat ik online vind:
aantal m3 * 3,86 * gewenste temperatuur binnen die ruimte.

Ik heb geen warmteverliesberekening (laten maken).. Ik begrijp dat het zinniger is om daar vanuit te gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 14-10-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ID-College Warmteverliesberekening is heel nuttig. Je kan ook redeneren: bij 0 graden buiten wordt het maar 18 graden en ik wil 21 graden, kom dus 3/18 = ~20% tekort. Als je dan je capaciteit verdubbeld heb je een goede marge (en kan je met een thermostaatkraan terugregelen).
Maakt ook veel uit of je de kamer op temperatuur wil kunnen houden of juist snel verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
BarryH schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:31:
@ID-College Warmteverliesberekening is heel nuttig. Je kan ook redeneren: bij 0 graden buiten wordt het maar 18 graden en ik wil 21 graden, kom dus 3/18 = ~20% tekort. Als je dan je capaciteit verdubbeld heb je een goede marge (en kan je met een thermostaatkraan terugregelen).
Maakt ook veel uit of je de kamer op temperatuur wil kunnen houden of juist snel verwarmen.
Ik was van plan nu meer de tweakers methode te hanteren :P De Jaga site geeft aan 2910 watt benodigd. De Jaga Tempo kost 276 euro, en dan nog de aansluitset.. Komen we op iets meer dan 300 euro. Ik heb nu T10 radiatoren (zonder fans), dat is sowieso heel beperkt in afgifte (en zorgt vervolgens weer voor pendelen).

Ding eens neerhangen in 1 kamer en kijken wat er gebeurt. In principe kan ik ook T22's met een stuk groter vermogen ophangen en daar eventueel fans aan plakken, dat voldoet ook al verwacht ik.. Die kosten rond de 100 euro per stuk.. Laten we even voor het gemak een speedcomfort erbij rekenen: 160 a 170 euro.. Ongeveer de helft van Jaga's. Ik kan op MP gaan struinen maar wil direct de kamers aanpakken.. Dus niet met een mengelmoes van allerlei radiatoren zitten omdat de juiste afmetingen maten niet kloppen, of omdat je een afgekloven ding vindt na 1 uur rijden terwijl in de kamer ernaast een hele nette hangt :P

Anyway: ik weet genoeg, het is nu even piloten.. Zolang de WP minder gaat pendelen en ik een beetje warmte terug krijg ben ik al tevreden (y)

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 14-10-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
ID-College schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Ik was van plan nu meer de tweakers methode te hanteren :P De Jaga site geeft aan 2910 watt benodigd. De Jaga Tempo kost 276 euro, en dan nog de aansluitset.. Komen we op iets meer dan 300 euro. Ik heb nu T10 radiatoren (zonder fans), dat is sowieso heel beperkt in afgifte (en zorgt vervolgens weer voor pendelen).

Ding eens neerhangen in 1 kamer en kijken wat er gebeurt. In principe kan ik ook T22's met een stuk groter vermogen ophangen en daar eventueel fans aan plakken, dat voldoet ook al verwacht ik.. Die kosten rond de 100 euro per stuk.. Laten we even voor het gemak een speedcomfort erbij rekenen: 160 a 170 euro.. Ongeveer de helft van Jaga's. Ik kan op MP gaan struinen maar wil direct de kamers aanpakken.. Dus niet met een mengelmoes van allerlei radiatoren zitten omdat de juiste afmetingen maten niet kloppen, of omdat je een afgekloven ding vindt na 1 uur rijden terwijl in de kamer ernaast een hele nette hangt :P

Anyway: ik weet genoeg, het is nu even piloten.. Zolang de WP minder gaat pendelen en ik een beetje warmte terug krijg ben ik al tevreden (y)
Ik heb nog twee T22 radiatoren op marktplaats staan. De fancoils die er voor in de plaats hangen geven véél meer warmte af. De ventilator draait op minimum stand en hoor je niet. Ik had afgelopen winter 3 casefans in de T22 zitten, maar dat is niet vergelijkbaar met het geluid en de airflow van een fancoil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
doek55 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Ik heb nog twee T22 radiatoren op marktplaats staan. De fancoils die er voor in de plaats hangen geven véél meer warmte af. De ventilator draait op minimum stand en hoor je niet. Ik had afgelopen winter 3 casefans in de T22 zitten, maar dat is niet vergelijkbaar met het geluid en de airflow van een fancoil.
Ik zal er eens induiken, niet aan gedacht! Ik ben precies daarom wat huiverig.. Ik wil niet straks T22's ophangen, ventilatoren erbij en je schiet er alsnog weinig mee op. Het moet gewoon werken, punt :P (ook omdat het een kinderkamer betreft) Dan liever 300 voor een jaga (die je evt. nog kan boosten met ventilatoren) dan een half-werkende situatie die mij 100 euro bespaart.. Anyway, voor het laten doen vragen ze 1k per convector :D dus dat wordt hem sowieso niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 14:33
Iemand bekend met Meeting MDxxD warmtepompen? Zijn spotgoedkoop en dat zal niet voor niets zijn denk ik zo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:44
wervisser schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:50:
Iemand bekend met Meeting MDxxD warmtepompen? Zijn spotgoedkoop en dat zal niet voor niets zijn denk ik zo O-)
Lijkt wel een zwembad warmtepomp...?
Beroerde COP ook trouwens

Heeft eerder de revue gepasseerd;
mightym in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

[ Voor 26% gewijzigd door Daannn1987 op 14-10-2021 15:29 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdV15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 16:11
Beste tweakers, hopelijk kunnen jullie me wat advies geven over het volgende:

Onze woning (2012 / 4 personen / 900m3) heeft de (ongeveer) de volgende setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YMHfRyTGVkrOETOG4lgaYN0Yq8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MyG4VThaogBooe0WdUZot7Qi.jpg?f=user_large

In plaats hiervan wordt de CV retour voorverwarmd door de boiler, mits de temperatuur in de boiler hoger is dan de retour temperatuur middels een 3weg klep.

Graag zou ik willen overstappen naar gasloos en de CV ketel er helemaal uitgooien (ivm vastrecht). Zou het mogelijk zijn om de spiraal van de CV voorverwarming in de boiler te gebruiken om de boiler na te verwarmen met een warmtepomp? (bovenste spiraal heeft 1m2 oppervlakte zo snel ik kan vinden)

Zo niet wat zouden jullie adviseren als mogelijk alternatief? De boiler heeft nog een optie om een 3KW electrisch element toe te voegen die de bovenste 100L kan verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door PdV15 op 14-10-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
@PdV15

Ik heb precies dezelfde opstelling staan. Ik vervang deze setup volledig. Spiraal is veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdV15
FrancD schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:52:
@PdV15

Ik heb precies dezelfde opstelling staan. Ik vervang deze setup volledig. Spiraal is veel te klein.
Thanx voor je snelle reactie! Daar was ik al beetje bang voor inderdaad en is ook door mijn hoofd gegaan. Alles van het dak afhalen en nieuwe boiler maakt het hele plaatje qua tvt wel een stuk onaantrekkelijker met een relatief laag gasgebruik. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
PdV15 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:56:
[...]

Thanx voor je snelle reactie! Daar was ik al beetje bang voor inderdaad en is ook door mijn hoofd gegaan. Alles van het dak afhalen en nieuwe boiler maakt het hele plaatje qua tvt wel een stuk onaantrekkelijker met een relatief laag gasgebruik. :/
Ik vervang de zonnecollectoren door zonnepanelen, levert weer wat extra op. Met deze gasprijzen wordt de tvt sowieso wat korter.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdV15
FrancD schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Ik vervang de zonnecollectoren door zonnepanelen, levert weer wat extra op. Met deze gasprijzen wordt de tvt sowieso wat korter.....
Dat is zeker zo! Heb je overwogen om de zonneboiler te laten staan voor alleen tapwater bereiding met een bepaalde naverwarmer COP 1? Het rendement voor deze taak bij een WP is toch een stuk lager, terwijl ik op dat gebied toch ook echt wel voordelen van een zonneboiler zie. Daarnaast moet je ook een zwaardere WP hebben voor beide taken. Ik ben daarentegen wel weer voorstander van KISS, dus twijfel.

[ Voor 4% gewijzigd door PdV15 op 14-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
Ik ga inderdaad voor KISS. WP van Mitsubishi met geïntegreerde tank van 200L voor SWW.

Ik heb nu 9x285Wp panelen liggen en de 2 zonnecollectoren. Deze vervang ik door 15 405Wp panelen (2 dakramen vervallen ook).

De stroom van de WP komt dan (voorlopig) volledig van de zonnepanelen.

Ik vind de opbrengst van de zonneboiler in de winter (te) laag. Dan gaat je stroomverbruik met een naverwarmer flink omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
FrancD schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:08:
Ik ga inderdaad voor KISS. WP van Mitsubishi met geïntegreerde tank van 200L voor SWW.

Ik heb nu 9x285Wp panelen liggen en de 2 zonnecollectoren. Deze vervang ik door 15 405Wp panelen (2 dakramen vervallen ook).

Ik vind de opbrengst van de zonneboiler in de winter (te) laag. Dan gaat je stroomverbruik met een naverwarmer flink omhoog.
Kan je je SWW tank niet vullen met de boiler van je zonneboiler. De warm water aansluiten op je koudwater invoer boilers SWW. Zo vergroot je je SWW tapwater van je 200 ltr omdat er minder koud water ingaat en zomers graties douche. De spullen heb je toch al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:08:

Je kan ook nog voor een model 300 binnenunit gaan, met ingebouwde 300L sww tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-07 11:40
Is een 22mm inlaatcombinatie altijd noodzakelijk? Of kom ik ook weg met een 15mm model? Heb een 6 bar model nodig maar die zijn nogal slecht verkrijgbaar (of duur).

Zou ik 2 15mm modellen (1 van 6 bar en 1 van 8 bar) kunnen parallel zetten?
Pagina: 1 ... 124 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.