Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 128 Laatste
Acties:
  • 722.588 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@iwhnm89 een inlaatcombinatie is alleen voor sanitair-warmwater. In Nederland is het erg ongebruikelijk om dat in 22mm uit te voeren. Wat bracht jou op die gedachte?

Of bedoel je een overstortventiel?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-07 19:24
Hoi allemaal! Zijn er mensen met tussenwoning met een wp buitenunit? Waar positioneren jullie deze, qua opstelling maar ook qua geluid voor de buren? Achtertuin ongeveer 12 meter diep, voor 4. Huidige cv staat op zolder. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Adriaan71 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:00:
[...]

Kan je je SWW tank niet vullen met de boiler van je zonneboiler. De warm water aansluiten op je koudwater invoer boilers SWW. Zo vergroot je je SWW tapwater van je 200 ltr omdat er minder koud water ingaat en zomers graties douche. De spullen heb je toch al.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik denk dat zonnepanelen meer gaan opleveren dan de zonnecollectoren. Bovendien wonen wij met 3 en gaan bijna nooit in bad. 200L zou dan genoeg moeten zijn.

Gelijk jouw opmerking ook beantwoord @koevlaas2 :-)

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 23:03
We zijn in een orienterende fase, en hebben van drie partijen offertes gekregen (2x gasloos, 1x hybride) voor een warmtepomp systeem. Omdat een plaatje heel wat duidelijk maakt (is de bedoeling tenminste), hier een schema van onze huidige warm water voorziening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqnJ8WYhMo-bexicEF4SNClJt3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJYG1ypY7vabgyo0H5lwbZFk.png?f=fotoalbum_large
Drie verdiepingen, met begaande grond en eerste verdieping volledig vloerverwarming. Op zolder twee kleine radiatoren (meer vorstbescherming dan echt comfort). Op beide vloeren is een mengverdeler met thermostaatkop en geschakelde pomp. De kringen zijn opgedeeld in een aantal zones, met voor elke zone een eigen draadloze thermometer (met instelmogelijkheid). Per zone zijn de kringen dan nageregeld met elektrisch aangestuurde ventielen.

De aansturing is sinds vorig jaar veranderd van een oud Honeywell systeem naar een van Mohlenhoff. (Intermezzo: we hebben jarenlang getobd met een ontwerpfout uit het begin. Het Honeywell systeem had dan wel twee floor controllers, maar die van de eerste verdieping kon 'warmtevraag' niet doorgeven aan de ketel. De briljante oplossing van de installeur destijds was dan om de ketel maar constant 'aan' te schakelen. Bij warmtevraag stuurde de floor controller kringen open en schakelde de pomp in, en dat werkt wel, maar het zorgde er ook voor dat de ketel de leiding naar de zolder constant aan het verwarmen was. In de winter misschien wel ok, maar zomers niet zo erg. Dus handmatig de CV ketel qua temperatuur terugregelen in het voorjaar en in de herfst weer omhoog... Het Mohlenhoff systeem geeft warmtevraag wel door, ook vanaf de eerste verdieping en daarmee is de ketel nu 'aan/uit' geschakeld.)

Naast verwarming zorgt de CV ketel ook voor het warme tapwater. Het betreft een Vaillant HR Solide uit 2004.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QA1BEI-9g-bn8i6ppEBeTjITzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMh14fdhnaZ2Cii07gG66OuV.png?f=fotoalbum_large

Erg schematisch, maar dit is zo ongeveer het plan. De CV ketel gaat er uit, en in de plaats daarvan komt een warmtepomp met boilervat voor het tapwater en een buffervat voor verwarming. De mengverdelers worden vervangen, of aangepast, zodat ze niet meer mengen.

Nog wat achtergrond info. Het betreft een vrijstaande woning uit 2004. Vloerverwarming oppervlak is ongeveer 180m2. Zoals gezegd, elk vertrek is apart gestuurd. Gasverbruik de laatste seizoenen is ongeveer 1950m3, waarvan 7/8 in het stookseizoen en 1/8 in de zomer (voor tapwater). Het lijkt er dus op dat we zo'n 1460m3 verstoken om het warm te houden. Woonkamer zo'n 20 graden, keuken en slaapkamers zo'n 18 graden. Niet verblijfruimtes staan op 16 graden.

De CV ketel hangt nu naast de verdeler van de begaande grond, in de garage. Daar is veel ruimte voor buffer en boiler vaten, maar hoe minder ruimte gebruikt wordt hoe beter. Mijn vrouw vind die 'koelkast' modellen wel aansprekend.

De buitenunit kan op het platte dak van de garage, of achter de garagemuur aan de tuinzijde geplaatst worden (die laatste plek lijkt het beste, beschut voor de wind en makkelijk voor onderhoud.)

Qua offertes tot nu toe:

(A) Gasloos systeem met Folansi warmtepomp, met inderdaad een buffertank en hygienetank, netto prijs ongeveer 12000,- (na verrekening subsidie).

(B) Hybride systeem met Rehema Elga 6KW en nieuwe Rehema CV ketel. Ongeveer 7500,- na verrekening subsidie.

(C) Gasloos systeem met Alpha Innotec LWDV 91-1/3 en LWDV 185lt tower. Komt rond 16400,-.

Partij A was zo fair om te stellen dat het een orienterende offerte betrof. Zij vermelden expliciet een transmissie berekening, en dat de hudige installatie nog bezien moet worden om te bepalen wat er mogelijk aangepast moet worden. Dat klinkt ok. Het merk Folansi is mij onbekend, en daarom onbemind. Vind het ook een lelijk ding, maar dat is niet een enorm belangrijk criterium.

Partij B stuurde de standaard confectie offerte. Ik had specifiek om een gasloos systeem gevraagd (met verwijzing naar de Valliant AroTherm die tot voor kort werd vermeld op hun website) maar dat is genegeerd?!

Partij C heeft ons thuis bezocht, en de installatie bekeken, maar niks gezegd over aanpassingen aan de mengverdelers. Ben minder te spreken over de antwoorden op mijn schriftelijke vragen (o.a. die aanpassingen aan de verdelers en over de scheiding van het buffer en boiler vat. Ik heb het idee dat dit een boilervat is met een spiraal voor het verwarmen van het CV water uit die voorraad. Ik denk dat ik twee aparte vaten wil).

Voorlopig ben ik nog niet overtuigd door deze offertes. Partij A lijkt het meest 'kundig', maar...Folansi?

Er gaat nog heel wat uitgezocht moeten worden:

- dimensionering?
- split- of monoblock?
- moet het buffervat eigenlijk zelf een pomp hebben?
- die radiatoren op de zolder gaan er slecht uitkomen, wat zijn daar mogelijke oplossingen voor?
(apart CV buffervat met hogere temperatuur? een ventilatie-lucht/water warmtepompje ipv. de mechanische ventilatieunit op de zolder, met eigen buffervatje - elektrisch bijverwarmd tot radiatorwarmte?)

Ik heb ook een water/water warmtepomp overwogen. Drie boorputten tot max. 80 meter en dan geen zorgen meer over voldoende capaciteit. Daar zijn we best bereid om wat meer voor te betalen. Bij het inlezen daarvoor kwam ik de Vaillant flexoTHERM met Arocollect unit tegen. Da's een warmtepomp waarvan de verbinding tussen buitenunit en binnenunit met 'Brine' gevuld is. Dat is toch zout water? Lijkt me fijner dan iets met een akelig koudemiddel.

Anyway. Ik ben met name op zoek naar wat feedback over dat Folansi merk, ideeen hoe de twee kleine radiatoren boven meegenomen kunnen worden in het systeem en of het klopt dat die mengverdelers in een compleet gasloos systeem (waarbij de aanvoertemperatuur laag, zo'n 40 graden) aangepast moeten worden.

[ Voor 0% gewijzigd door devslashnull op 17-10-2021 09:02 . Reden: Verkeerde nettoprijs hybride ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-07 06:27
FrancD schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik denk dat zonnepanelen meer gaan opleveren dan de zonnecollectoren. Bovendien wonen wij met 3 en gaan bijna nooit in bad. 200L zou dan genoeg moeten zijn.

Wij hebben juist voor een 300 L gekozen omdat je dan minder ver hoeft door te stoken met de warmtepomp. Scheelt weer rendement.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
beffin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:20:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de tekening welke ik van het bedrijf heb gekregen die de vloerverwarming heeft aangelegd. Totale som is volgens hen 9048 watt.
Je hebt dus een vrij grote begane grond van wel 65 m².
Maar ik zie ook dat ze uitgaan van 120 W/m². Dat is nog steeds een vrij hoge (te hoge) waarde. Volgens deze site betekent dat een gemiddelde watertemperatuur van 40 °C (dus een Ta van ca 42°C), bij een tegelvloer met 50mm dekking, slangen 18x2 en een ruimtetemperatuur van 21°C.
Ook de tabellen van Therminon komen daarop uit.

Een dergelijke temperatuur lijkt me voor vloerverwarming niet realistisch. Normaliter wordt uitgegaan van max 35°C, waarbij je uitkomt op een vermogen van zo'n 95 W/m².

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Noord27 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:21:
[...]
In onze tweekapper ligt op de BG ongeveer 900meter (10cm HoH) aan slangen in. De exacte meting moet nog plaats vinden, maar het zal dus tegen de 90m2 uit komen aan vloerverwarming.
Dat is een beste begane grond dan. Dat is 9x10 meter! Onze vorige woning (een tweekapper uit 1970) was tussen de buitenmuren 6m75 breed en gemiddeld zo'n 9 meter diep. Als ik daar dan de oppervlakte onder het aanrecht, onder de trap en trapkast (was verhoogd) en wat binnenmuren van aftrek, kom ik op zo'n 50 m².
Hoe ziet een twee-onder-1-kap met 90m² op de begane grond er uit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
FrancD schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Ik heb laatst iemand een djg wp/zonneboiler combi geleverd, een 300L boiler met solar en wp spiraal, dan kan je je zonnecollectoren houden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FrancD schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:08:
De stroom van de WP komt dan (voorlopig) volledig van de zonnepanelen.
Dat kun je vergeten. Op de momenten dat je WP vol aan de bak moet (december-februari) doen die panelen nauwelijks iets. Hier ligt 14 kWp op het dak, en nog kom ik in vooral december en januari enorm veel stroom tekort.
SWW maken lukt het grootste deel van het jaar wel met m'n eigen zonnestroom, maar de bulk van het verwarmen dus echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
iwhnm89 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:42:
Is een 22mm inlaatcombinatie altijd noodzakelijk? Of kom ik ook weg met een 15mm model? Heb een 6 bar model nodig maar die zijn nogal slecht verkrijgbaar (of duur).
Ik zou die 22mm inlaatcombinatie altijd doen. En ook zorgen voor voldoende dikke leiding (vooral de warmwaterleiding) naar bad en douche, en een dikke leiding vanaf je watermeter naar je SWW-vat. Met een SWW-vat (ipv een gasketel) heb je de luxe van een grote hoeveelheid warm water, waarmee je enorm snel een bad kunt vullen.
Je hoeft immers niet meer te wachten op de CV-ketel die 'live" het warm water moet maken.
Maar dan wordt de leiding de beperking. Daarin moet je dus zoveel mogelijk beperkingen weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:55
En ik denk dat we niet lang meer hoeven te wachten voor er een zomer en wintertarief voor electriciteit komt. Salderen wordt dan wel het verschil bijlappen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Luuk9 zelf heb ik een hoekwoning, maar verderop worden rijtjes gebouwd met L/W warmtepompen aan het fietsenschuurtje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXVQ-jAVpvm0o2_SCkBssIh4HUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82Vuhy5IAoOiA2sgGG7aDLtX.jpg?f=fotoalbum_large
(Excuus voor de beroerde foto).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Proton_ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:12:
@Luuk9 zelf heb ik een hoekwoning, maar verderop worden rijtjes gebouwd met L/W warmtepompen aan het fietsenschuurtje.
[Afbeelding]
Rare opstelling. Staan ze zo niet juist massaal herrie in je slaapkamer te blazen :? Andersom (bij de gevel) gaat het geluid juist van de woningen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Zwartoog
Ze moeten natuurlijk niet zo goed zijn als een straat verderop, waar de huizen een ton duurder zijn. Dan zit er een omkasting omheen. Dat ze dat geen kwartslag gedraaid hebben snap ik ook niet :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrZ9PWrJ29ygNxRjePbdvSJO1nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvXdnDuKgUPhDu8Fe5ARA3la.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Ben trouwens ook benieuwd wanneer de eerste problemen gaan optreden als mensen schuttingen/bomen gaan planten op de leidingen :P

Edit: vallen me eigenlijk 2 dingen op. Bij de luxe woningen is de afstand groter, én is hij ingepakt. Lijkt er dus op dat ze zelf ook geen vertrouwen in de geluidsproductie hebben. Leuk als je in het budgetrijtje woont...

[ Voor 46% gewijzigd door Zwartoog op 14-10-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
LangeFries schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:11:
En ik denk dat we niet lang meer hoeven te wachten voor er een zomer en wintertarief voor electriciteit komt. Salderen wordt dan wel het verschil bijlappen.
Ik verwacht verdere optimalisaties, bv een tarief per dagdeel of tarief afhankelijk van de vraag. Anders in de zomer massaal terugleveren tussen 11 en 15 uur en weer massaal afnemen om 18 uur voor inductie-koken en het opladen van de auto na thuiskomst. En in de winter (bijna) alles eenrichtingverkeer, inclusief warmtepomp. Kan in de zomer leiden tot lokale opslag van stroom in batterij op goedkope uren en leegtrekken van de batterij op dure uren. In de winter lukt dat vast niet in Nederland.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:28

stuffer

Ondertietel

Proton_ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:24:
@Zwartoog
Ze moeten natuurlijk niet zo goed zijn als een straat verderop, waar de huizen een ton duurder zijn. Dan zit er een omkasting omheen. Dat ze dat geen kwartslag gedraaid hebben snap ik ook niet :)
[Afbeelding]
Als je dan toch bang bent voor geluid (zoals ik) is die 600 voor die climeleon kap ook te verwaarlozen.

Snap niet dat ze het dan bij alle huizen doen aangezien ze er wel bang voor zijn bij de wat duurdere huizen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:52
Wat zouden jullie doen, er komt hier op zolder nu 32mm aluplex op zolder binnen van alle 4 verdelers apart ( dus 8 leidingen ). Maximale flow per verdeler zou zijn zo’n 12,5 liter/minuut

Die gaan over naar een schroef 1”. Vervolgens komen ze samen op een buis ( ??mm ) en gaan ze via de Magna 3 ( G 1 1/2” ) naar de buffer op ( G 1 1/2” ).

Welke dikte buis kan ik het beste in dit gedeelte pakken, als ik het zo bekijk kom ik dan op 42mm buis uit.

Klopt dit?

[ Voor 6% gewijzigd door HammieDuDe op 15-10-2021 00:06 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@stuffer precies mijn punt. Maar als het er niet standaard omheen zit, gaat niemand die 600,- extra uitgeven die er geen last van heeft.

En die "het is maar een koelkast-volume"-argument. Nou, weinig mensen die de koelkast in de woonkamer hebben (maken ook een takkeherrie). Pas rond de 20 dB is het geluid een beetje te verwaarlozen voor gevoelige oren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer
  • Laatst online: 03-07 15:28

stuffer

Ondertietel

Zwartoog schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 00:03:
@stuffer precies mijn punt. Maar als het er niet standaard omheen zit, gaat niemand die 600,- extra uitgeven die er geen last van heeft.

En die "het is maar een koelkast-volume"-argument. Nou, weinig mensen die de koelkast in de woonkamer hebben (maken ook een takkeherrie). Pas rond de 20 dB is het geluid een beetje te verwaarlozen voor gevoelige oren.
Denk ook niet dat het achteraf zal gebeuren. Projectbouw is natuurlijk ook beknibbelen op alles wat ze tegenkomen.

Daarnaast moet ie ook verplaatst worden vanwege de plek van de kap.

Ik zou ook snappen als mensen zeggen en denken, hij werkt toch?

Maar heb wel een koelkast in mijn woonkamer (open keuken) en heb er idd geen last van.

In tegenstelling van 1 buurtgenoot die wel eens door de brandgang fietst.

Zo wist hij mij te vertellen dat de wp best wel geluid maakte in afgelopen februari. Ja, fair enough.

Maar toen die dat vertelde 2 a 3 maanden later kwam er gelijk de opmerking: zoals nu! (En toen kwam er een zweefvliegtuig met hulpmotor over).

Dus het is maar waar je je aan ergert. Ik heb er alles aan gedaan om het geluid niet het probleem van de buren te maken (in een rijtjeswoning) en mijn buren (en wij zelf) hebben er geen last van. Meerdere malen gevraagd maar ook al de opmerking gehad, dat het geluid als je door de brandgang komt in de winter niet zo boeiend is. Daarna hoor je het niet.

In de zomer daarentegen hoor je hem helemaal niet voor sww.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Mortel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Wij hebben juist voor een 300 L gekozen omdat je dan minder ver hoeft door te stoken met de warmtepomp. Scheelt weer rendement.
Dit klinkt wel aannemelijk. Maar je warmt dan 100l meer water op naar een lagere temperatuur. Zou dat gunstiger zijn?

200L naar 50gr vs 300L naar .. gr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
koevlaas2 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Ik heb laatst iemand een djg wp/zonneboiler combi geleverd, een 300L boiler met solar en wp spiraal, dan kan je je zonnecollectoren houden.
Deze combi heb ik ook overwogen, maar is best duur...

De zonneboiler verwijderen en wegdoen kost natuurlijk ook geld (afschrijving), maar ik denk dat het dakvlak met PV vol leggen meer oplevert dan de zonnecollector. Hier is al meer discussie over geweest in deze draad.

Natuurlijk stopt het salderen een keer en zullen we minder euro's ontvangen voor de stroom die we terug het net induwen in de zomer. Alsnog denk ik dat het rendement uit PV beter is dan warmte van de zon.

Nu kan ik wellicht het hele systeem , inclusief ATAG CV ketel nog verkopen op MP (7 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
devslashnull schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:17:
Anyway. Ik ben met name op zoek naar wat feedback over dat Folansi merk, ideeen hoe de twee kleine radiatoren boven meegenomen kunnen worden in het systeem
Ik zou zelf niet gaan voor een 'obscuur' merk, maar dat is puur gevoel, geen ervaring.

Voor die twee radiatoren, wellicht even buurten bij het grote fancoil topic? Zelf geen ervaring, maar aanblazen of fancoil kom ik wel veel tegen. Zou ik zelf voor op zolder ook wel aan denken.

Durft iemand hier iets te roepen of die 16kE een beetje het juiste ballpark is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 09:10
Mortel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Jammer dat de energiemaatschappij niet naar je rendement maar naar je verbruik kijkt. ;)

Even denken, om 1 liter water 1 graad op te warmen heb je iets van 250Wh energie nodig (los van verliezen).
Je wilt bv 200 liter van 20 naar 55 opwarmen of 300 liter van 20 naar 45 graden, dus reken maar uit.

Daarna heeft het 300 liter vat per definitie een groter verlies wegens groter oppervlak (uitstraling).

[ Voor 31% gewijzigd door sjimmie op 15-10-2021 09:13 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46

Ethirty

Who...me?

Hele opstart met de aannemer gaat hier super traag, dus ik verwacht straks met de installatie ook de nodige vertraging of onkunde. Het gaat om een oud huis van 10x16 wat we wel gaan na-isoleren, maar ik wil wel de beste techniek voor het geld erin stoppen om er een comfortabel huis van te maken.

Gisteravond me eens een beetje zitten verdiepen in Mitsubishi, omdat ik af en toe wat mindere geluiden hier proef rondom Daikin. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen Zubadan en de Power serie?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Maar dat je met 45 graden water je keet warm kon houden had je toch ook eenvoudig kunnen testen toen je nog een CV-ketel had? Dus voor aanschaf van een WP? Dat is namelijk wat in dit topic steeds wordt geadviseerd:
[...]
Ik heb mijn keuze eind 2013 gemaakt. Dat was ongeveer het moment dat dit topic is gestart :).
Topic gestart in september 2013, toen ging het allemaal over het optimaal uitnutten van de ELGA.

[ Voor 46% gewijzigd door BarryH op 15-10-2021 10:18 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ethirty schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:23:
Hele opstart met de aannemer gaat hier super traag, dus ik verwacht straks met de installatie ook de nodige vertraging of onkunde. Het gaat om een oud huis van 10x16 wat we wel gaan na-isoleren, maar ik wil wel de beste techniek voor het geld erin stoppen om er een comfortabel huis van te maken.

Gisteravond me eens een beetje zitten verdiepen in Mitsubishi, omdat ik af en toe wat mindere geluiden hier proef rondom Daikin. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen Zubadan en de Power serie?
Hier staat je antwoord:
https://alklima.nl/de-inverters-toegelicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:45:
[...]

Dit klinkt wel aannemelijk. Maar je warmt dan 100l meer water op naar een lagere temperatuur. Zou dat gunstiger zijn?

Ik heb de mijne DJG WPS300 al jaren op 45c, dat gaat prima.
Wel je kinderen waarschuwen dat bij andere mensen de boel gloeiend heet kan zijn |:(

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb de mijne DJG WPS300 al jaren op 45c, dat gaat prima.
Wel je kinderen waarschuwen dat bij andere mensen de boel gloeiend heet kan zijn |:(
Dan wordt het verschil in opwarmen dus nog kleiner en is 200L voldoende lijkt mij. Wij douchen sowieso niet heet en in de keuken een Quooker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-07 06:27
FrancD schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:45:
[...]

42 graden doen wij.
sjimmie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Jammer dat de energiemaatschappij niet naar je rendement maar naar je verbruik kijkt. ;)

Even denken, om 1 liter water 1 graad op te warmen heb je iets van 250Wh energie nodig (los van verliezen).
Je wilt bv 200 liter van 20 naar 55 opwarmen of 300 liter van 20 naar 45 graden, dus reken maar uit.

Daarna heeft het 300 liter vat per definitie een groter verlies wegens groter oppervlak (uitstraling).
Eens.

Maar boven de 42 graden heb je meer Wh nodig (bij mij althans) om een graad extra te verwarmen. Die curve verloopt niet vlak. Je ziet de Ta temp ook niet meer met de zelfde Rc stijgen. Die wordt minder.
Er spelen natuurlijk meer argumenten mee, zoals toekomstige kinderen, aanhang van toekomstige kinderen en het is een pluspunt als ooit het huis wordt verkocht.

[ Voor 61% gewijzigd door Mortel op 15-10-2021 10:34 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Laatst online: 05-07 12:09
Kent iemand dit concept van Haas Heat I m kostentechnisch te besparen op de investering en de tvt te verkorten?

https://haasheat.com/?gcl...JFvtL5KDaFcRoCL88QAvD_BwE

Ik ben benieuwd of iemand de warmtepomp op de zaak heeft gezet (bijvoorbeeld een andere zzp’et of DGA) en daarna vanuit de zaak kosten verrekend voor het privé gebruik. Loont zo’n constructie?

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD

In deze grafieken zie je goed het verschil (links Zubadan, midden Power Inverter):

Redeneer ik juist door niet alleen naar het maximum vermogen te kijken, maar ook naar het minimum (om kans op pendelen te verkleinen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4rvw5Fw6WMCpQjfwNu4VH22-Nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XCOxJxDKlllr7eFWoBBm39P0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

Dat kun je vergeten. Op de momenten dat je WP vol aan de bak moet (december-februari) doen die panelen nauwelijks iets. Hier ligt 14 kWp op het dak, en nog kom ik in vooral december en januari enorm veel stroom tekort.
SWW maken lukt het grootste deel van het jaar wel met m'n eigen zonnestroom, maar de bulk van het verwarmen dus echt niet.
Met zonnepanelen verhoog je je directe verbruik van ongeveer 30% naar 40% is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
@koevlaas2 Jij hebt de SUZ-SWM80VA toch?

Heb jij daar het bewuste kabeltje op zitten om het vermogen lager te kunnen zetten of heb je dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:21:
@koevlaas2 Jij hebt de SUZ-SWM80VA toch?

Heb jij daar het bewuste kabeltje op zitten om het vermogen lager te kunnen zetten of heb je dat niet nodig?
Klopt, ik heb de SUZ-SWM80VA, het kabeltje moet ik nog uitzoeken of dat erop kan.
Ik had dat kabeltje op mijn PUHZ-SW75VHA zitten voor beperking van het geluid en dat is voor de SUZ niet nodig, die snort mooi op vol vermogen in de nacht en niemand heeft er last van.
Sterker nog waar ik vroeger kon horen wat ie aan het doen was hoor ik nu niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
HammieDuDe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 00:00:
Wat zouden jullie doen, er komt hier op zolder nu 32mm aluplex op zolder binnen van alle 4 verdelers apart ( dus 8 leidingen ). Maximale flow per verdeler zou zijn zo’n 12,5 liter/minuut

Die gaan over naar een schroef 1”. Vervolgens komen ze samen op een buis ( ??mm ) en gaan ze via de Magna 3 ( G 1 1/2” ) naar de buffer op ( G 1 1/2” ).

Welke dikte buis kan ik het beste in dit gedeelte pakken, als ik het zo bekijk kom ik dan op 42mm buis uit.

Klopt dit?
De ERSD-VM2D is heeft intern gewoon 22mm pijp... Extern is 28mm (of 32mm Alupex) dus meer dan voldoende. Haal hier gewoon 23 lpm, en dan zitten er ook nog een Kamstrup, een vuilfilter en een microbellenontluchter in de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:21
[Afbeelding]
Wel een mooie beugel (aan fundering) waarop de wp op staat, mooi vrij van de grond.
Zo'n kap als in je andere post past natuurlijk niet bij deze oplossing, is ook te weinig ruimte voor bij het schuurtje als ik het zo inschat.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:48:
[...]
Met zonnepanelen verhoog je je directe verbruik van ongeveer 30% naar 40% is mijn ervaring.
Die zin snap ik niet. Zonder zonnepanelen heb je toch helemaal geen direct verbruik (van de energie van je zonnepanelen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Andrehj schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

De ERSD-VM2D is heeft intern gewoon 22mm pijp... Extern is 28mm (of 32mm Alupex) dus meer dan voldoende. Haal hier gewoon 23 lpm, en dan zitten er ook nog een Kamstrup, een vuilfilter en een microbellenontluchter in de leiding.
I know, maar ik ga net als Grolsch mijn buffer hydraulisch gescheiden aansluiten, oftewel, dan is het secundaire circuit losstaand van het primaire circuit en krijg ik 2 verschillende flows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Die zin snap ik niet. Zonder zonnepanelen heb je toch helemaal geen direct verbruik (van de energie van je zonnepanelen)?
Zonnepanelen op je dak, je energieverbruik vanuit de meter loopt met 30% terug, voeg daar een WP aan toe en het verbruik voor de meter loopt op naar ruim 40% dat bedoelde ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 06:59
[...]
De Zubadan heeft compressorinjectie, meer specifiek flash-injection (patent van Mitsubishi) dat een - afhankelijk van de omstandigheden - mengsel van vloeibaar en gasvormig koudemiddel in de compressor injecteert bij lagere temperaturen. Hierdoor heeft een Zubadan aanmerkelijk betere prestaties bij lagere temperaturen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:14
Ivm verhuizing naar een woning waar nu nog fossiel gestookt wordt, zijn wij op zoek naar een meedenkende installateur in regio Venlo. We zouden het zelf het prettigst vinden als dezelfde installateur ook zonnepanelen en evt een airco kan leveren, maar dat is geen must.

We vernemen graag tips via PB. Werkt de huis-installateur van dit forum toevallig in de regio?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Ivow85 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:39:
Ivm verhuizing naar een woning waar nu nog fossiel gestookt wordt, zijn wij op zoek naar een meedenkende installateur in regio Venlo. We zouden het zelf het prettigst vinden als dezelfde installateur ook zonnepanelen en evt een airco kan leveren, maar dat is geen must.

We vernemen graag tips via PB. Werkt de huis-installateur van dit forum toevallig in de regio?
Als je mij bedoelt ja daar kom ik weleens.
Zonnepanelen begin ik zelf niet meer aan of het moet platdak zijn, ik kan natuurlijk wel iemand inschakelen.
Warmtepomp en airco is helemaal mijn straatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Alfa159 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:39:
Kent iemand dit concept van Haas Heat I m kostentechnisch te besparen op de investering en de tvt te verkorten?

https://haasheat.com/?gcl...JFvtL5KDaFcRoCL88QAvD_BwE

Ik ben benieuwd of iemand de warmtepomp op de zaak heeft gezet (bijvoorbeeld een andere zzp’et of DGA) en daarna vanuit de zaak kosten verrekend voor het privé gebruik. Loont zo’n constructie?
Dat heb ik gedaan. Zakelijk subsidie aangevraagd en bij toekenning gekocht installatie en toen geïnstalleerd en alles opgestuurd en subsidie zakelijk ontvangen . En daarna vanuit de zaak naar privé verkocht - subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:41:
[...]

Als je mij bedoelt ja daar kom ik weleens.
Zonnepanelen begin ik zelf niet meer aan of het moet platdak zijn, ik kan natuurlijk wel iemand inschakelen.
Warmtepomp en airco is helemaal mijn straatje.
Waar kom jij eigenlijk niet...? Asking for a friend 🙃

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• koevlaas2
Gramser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Waar kom jij eigenlijk niet...? Asking for a friend 🙃
Heb een keer bedankt voor Thailand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
😂😂😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-07 09:15

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01
Adriaan71 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Dat heb ik gedaan. Zakelijk subsidie aangevraagd en bij toekenning gekocht installatie en toen geïnstalleerd en alles opgestuurd en subsidie zakelijk ontvangen . En daarna vanuit de zaak naar privé verkocht - subsidie.
Offtopic (excuses!), klinkt interessant, maar ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe ik kan beargumenteren waarom ik zakelijk een WP zou moeten aanschaffen en al helemaal niet als je 'm (bijna) direct daarna van zakelijk naar privé overhevelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-07 19:24
[Afbeelding]
Bedankt! Ik heb nog 2 meter tuin achter het schuurtje, dus daar zou ie kunnen. Heb je wel flink wat leidingwerk nodig! 10-12 meter van het huis af! Zou je dan cv leidingen kunnen gebruiken naar zolder als die eruit gaat? Thanks allemaal voor de info en foto’s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-07 11:33

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

FrancD schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:54:
[...]

Deze combi heb ik ook overwogen, maar is best duur...

De zonneboiler verwijderen en wegdoen kost natuurlijk ook geld (afschrijving), maar ik denk dat het dakvlak met PV vol leggen meer oplevert dan de zonnecollector. Hier is al meer discussie over geweest in deze draad.

Natuurlijk stopt het salderen een keer en zullen we minder euro's ontvangen voor de stroom die we terug het net induwen in de zomer. Alsnog denk ik dat het rendement uit PV beter is dan warmte van de zon.

Nu kan ik wellicht het hele systeem , inclusief ATAG CV ketel nog verkopen op MP (7 jaar oud).
Een zonnecollector zullen ze niet snel gaan belasten en werkt goed, ik ben er blij mee en zou het niet van het dak halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Cranberry schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Offtopic (excuses!), klinkt interessant, maar ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe ik kan beargumenteren waarom ik zakelijk een WP zou moeten aanschaffen en al helemaal niet als je 'm (bijna) direct daarna van zakelijk naar privé overhevelt.
Heb een installatie bedrijf en heb er nooit vragen over gehad. Was in 2020. En heb gewoon zakelijk en factuur naar privé gestuurd.
En netjes betaald.
Voer toch ook mijn bedrijf vanuit huis gedeeltelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-07 13:04
PdV15 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:50:
Beste tweakers, hopelijk kunnen jullie me wat advies geven over het volgende:

Onze woning (2012 / 4 personen / 900m3) heeft de (ongeveer) de volgende setup:
[Afbeelding]

In plaats hiervan wordt de CV retour voorverwarmd door de boiler, mits de temperatuur in de boiler hoger is dan de retour temperatuur middels een 3weg klep.

Graag zou ik willen overstappen naar gasloos en de CV ketel er helemaal uitgooien (ivm vastrecht). Zou het mogelijk zijn om de spiraal van de CV voorverwarming in de boiler te gebruiken om de boiler na te verwarmen met een warmtepomp? (bovenste spiraal heeft 1m2 oppervlakte zo snel ik kan vinden)

Zo niet wat zouden jullie adviseren als mogelijk alternatief? De boiler heeft nog een optie om een 3KW electrisch element toe te voegen die de bovenste 100L kan verwarmen.
Nibe en mitsubishi hebben een wp sww vat welke geschikt is om zonnecollectoren op aan te sluiten en je wp hiermee verwarm je zomers nagenoeg gratis je sww.
Helaas kan je de collectoren niet meer gebruiken om je cv systeem te verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:28:
[...]

Heb een keer bedankt voor Thailand.
Ik zat liever in Thailand dan in Vroomshoop :+ ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb mijn wartepomp geïnstalleerd in een wat ouder huis (35 jaar). In mijn cv systeem zitten nogal wat verschillende materialen. 2 rvs buffervaten, kunsstof vloerverwarminsslang, deels stalen cv leiding, deels koperen leiding. Gaat dit problemen geven qua corrosie?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Het SD kaartje van de Ecodan die oa meegeleverd wordt is neem ik aan gewoon een leeg FAT geformatteerd sd kaartje? Ik las in de manual dat er wat voorkeur kaartjes zijn, heb hier nog een 8GB Sandisk SDHC liggen, die zou moeten werken. Vrouwlief heeft het originele kaartje professioneel opgeruimd namelijk ( nergens meer te bekennen ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Heeft je vrouw dat kaartje uit de binnen unit van je mitsu gehaald :? Hier worden grenzen overschreden, en is de ketting duidelijk te lang, of hangt je binnenunit in de keuken ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:03:
Heeft je vrouw dat kaartje uit de binnen unit van je mitsu gehaald :? Hier worden grenzen overschreden, en is de ketting duidelijk te lang, of hangt je binnenunit in de keuken ? :+
Dat kaartje zit op het piepschuim geplakt, dat gooi je zo weg als je niet uitkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:27:
Ik heb mijn wartepomp geïnstalleerd in een wat ouder huis (35 jaar). In mijn cv systeem zitten nogal wat verschillende materialen. 2 rvs buffervaten, kunsstof vloerverwarminsslang, deels stalen cv leiding, deels koperen leiding. Gaat dit problemen geven qua corrosie?
Kan, maar dan gaat je cv systeem vanzelf lekken op de zwakste schakel. Gelukkig zijn bij lekkage de druk en inhoud vrij snel weg dus niet dat je hele huis onderloopt.
Ik zou me er niet al teveel druk over maken, ik denk dat het wel meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Klopt, het word zo langzamerhand wel het theater van de lach zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:18:
[...]

Dat kaartje zit op het piepschuim geplakt, dat gooi je zo weg als je niet uitkijkt.
En daarom had ik hem op de boekjes geplakt en meegenomen naar huis, de boekjes heb ik, maar het SD kaartje is pleite. Er staat niks van software oid op het kaartje op voorhand neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
HammieDuDe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

En daarom had ik hem op de boekjes geplakt en meegenomen naar huis, de boekjes heb ik, maar het SD kaartje is pleite. Er staat niks van software oid op het kaartje op voorhand neem ik aan?
Het kaartje kan er zo ongeformateerd in, eventueel kan je apparaat ook helemaal zonder want voor de werking maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:08:
[...]
Het kaartje kan er zo ongeformateerd in, eventueel kan je apparaat ook helemaal zonder want voor de werking maakt het niet uit.
Bij mij zit ie er ook in, maar wat doet dat kaartje eigenlijk? De handleiding zegt er ook al weinig over. Iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Bij mij zit ie er ook in, maar wat doet dat kaartje eigenlijk? De handleiding zegt er ook al weinig over. Iemand die dat weet?
Volgens mij staat alle logging er op, kun je met een tooltje uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 23:03
Hoi,

Op dit plaatje van warmtepompweetjes.nl staat een schema van een hybride lucht/water warmtepomp, in renovatie context. Ik snap het bijna, maar waarom zit dat buffervat in de retourleiding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdyTAj7WSLa3BfXgzDl2lyClbAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6iKkKeO3Hr8yWtlSwkJ4R4M.jpg?f=fotoalbum_large
Zo’n buffervat zit toch in het systeem om te voorkomen dat de warmtepomp z’n warmte niet kwijt kan als de naregeling het vloerverwarmingsysteem heeft afgesloten (en om al warmte te hebben als de warmtepomp nog moet opstarten).
In de retourleiding heeft dat buffervat toch geen functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
devslashnull schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:25:
Hoi,

Op dit plaatje van warmtepompweetjes.nl staat een schema van een hybride lucht/water warmtepomp, in renovatie context. Ik snap het bijna, maar waarom zit dat buffervat in de retourleiding?
[Afbeelding]
Zo’n buffervat zit toch in het systeem om te voorkomen dat de warmtepomp z’n warmte niet kwijt kan als de naregeling het vloerverwarmingsysteem heeft afgesloten (en om al warmte te hebben als de warmtepomp nog moet opstarten).
In de retour is het een inhoudvergroter, met naregeleling moet je 'm inderdaad parallel zetten. Het kan dus op meerdere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:31
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:53:
[...]

Klopt, het word zo langzamerhand wel het theater van de lach zo.
Dat bedrag kan mooi duurzaam besteed gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

koevlaas2 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

In de retour is het een inhoudvergroter, met naregeleling moet je 'm inderdaad parallel zetten. Het kan dus op meerdere manieren.
Bij de vloerverwarming zie je bypassklep getekend die aan de hand van de oplopende druk open gaat als de vloerverwarming en radiatoren dicht staan. Zodoende behoudt je circulatie in je systeem.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
devslashnull schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:25:
Hoi,

[Afbeelding]
Dat buffervat zit er omdat het een systeem met enkel radiatoren betreft. Dan kom je vaak niet aan de minimale systeeminhoud (liters water) die nodig is om bijvoorbeeld een defrost te kunnen doen. Welke minimale systeeminhoud je nodig hebt vind je in de (installatie)handleiding van je WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
@devslashnull Als je veel radiatoren hebt en een redelijk deel staat open dan KAN het zo zijn dat de radiatoren toch genoeg waterinhoud hebben en is het buffervat niet nodig.
mijn jaren 70 woning heeft aan radiatorvermogen 4x het warmteverlies(oa door na isolatie). Dus bij mij geen buffervat (heb natuurlijk ook een vrij kleine WP).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
H143 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Nibe en mitsubishi hebben een wp sww vat welke geschikt is om zonnecollectoren op aan te sluiten en je wp hiermee verwarm je zomers nagenoeg gratis je sww.
Helaas kan je de collectoren niet meer gebruiken om je cv systeem te verwarmen
Geldt dit voor alle SWW vaten van Mitsubishi of betreft dat een speciaal type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-06 20:23

ybe

Oke, na een paar weken me verdiept te hebben in de wereld van de warmtepompen ben ik uitgekomen op onderstaand.

Huidige situatie:
Vrijstaande jaren 70 woning, dak en vloer zijn nageïsoleerd, ramen zijn vervangen door HR++. Alleen in de spouw zit nog het originele steenwol pakket van wel 3 hele centimeters...!!! Het na isoleren van de spouw is lastig ivm te weinig ruimte.
De beneden verdieping + badkamer wordt volledig verwarmt door vloerverwarming (ongeveer 90m2 vloerverwarming verdeeld over 8 groepen). Boven worden de slaapkamers verwarmt dmv airco.

Daarnaast heb ik nu 48 heatpipes en een cv houtkachel welke een buffervat van 800l verwarmen. Het vat zit aangesloten op zowel de vloerverwarming als SWW. Wanneer nodig verwarmt de CV het water na.

Momenteel zit ons gemiddelde jaar verbruik op 1600kuub gas.
Ik schat dat we zonder houtkachel en heatpipes op ongeveer 2500kuub zouden uitkomen.

Nu is het idee om volledig van het gas te gaan met de Ecodan Zubadan PUD-SHWM120VAA
De 12kw heb ik nodige volgens de Koevlaas formule als ik uit ga van de 2500kuub.
Als ik uit ga van het huidige gasverbruik kom ik uit op een 8kw WP.

Is de 12kw een goede keus of zou dit volgens jullie een maatje kleiner kunnen?

Daarnaast nog onderstaande schema om ff lekker op te schieten :)
- tapwaterbuffer van 500L met 2 spiralen (ivm 2 joekels van regen douches + 2kids en een vrouw die wel van lang douchen houden...)
- OEG hygiene buffer van 800L met 2 spiralen voor CV gebruik en SWW voorverwarming.

De twijfels welke ik nog heb is om de warmtepomp wel of niet rechtstreeks op de vloerverwarming aan te sluiten. Persoonlijk heb ik de voorkeur om ook de WP aan te luiten op het buffervat, maar is 800L niet wat te groot?? Daarmee komt de WP wel in het zelfde circuit als de HK, kan dit problemen opleveren met flow of temp?

Al met al wordt het een aardig systeem met hoge en lage temperaturen wat niet heel KISS is, maar ik wel zo KISS mogelijk wil houden:)

Alvast bedankt voor jullie feedback / meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgYuOGJ9DSWMOywRA8AzE2ZP2Lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IY5bhUllj1wONDgIZd9UlTSf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Gezien de opmerkingen over het toepassen van de zonnecollectoren hierbij wat meer inzicht in mijn situatie van het dak. De collectoren liggen 'in dak', de PV panelen 'op dak'. Ja, het is nu een lappendeken en dat wil ik dus ook veranderen. ;-) De 2 rechter dakramen vervallen.

Naar mijn idee is het vol leggen van het dak met 15 PV panelen het beste. De zonnecollectoren nemen nogal wat ruimte in op het dak. Als ik over een paar jaar elektrisch ga rijden, dan is PV ook beter denk ik.

In de winter levert PV niet zoveel op nee, maar de zonnecollector ook een stuk minder en in de zomer levert de collector een overschot aan warmte waar ik ook niets mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8jMg2mkymajaXtz61YFEYtEcOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWm6wHSeYyh4u5PUjimRkpbL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Volgens mij heb je helemaal gelijk: Het is nogal rommelig nu, en je hebt veel meer aan PV dan aan de collector, die in de zomer te veel produceert, en dat doet PV dus nooit.
Rechts kun je 3 x 4 panelen kwijt, en de 3 overblijvende panelen links kan je zo laten, of ook even "herschikken" om het strak te maken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
ybe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:12:
Oke, na een paar weken me verdiept te hebben in de wereld van de warmtepompen ben ik uitgekomen op onderstaand.

Huidige situatie:
Vrijstaande jaren 70 woning, dak en vloer zijn nageïsoleerd, ramen zijn vervangen door HR++. Alleen in de spouw zit nog het originele steenwol pakket van wel 3 hele centimeters...!!! Het na isoleren van de spouw is lastig ivm te weinig ruimte.
De beneden verdieping + badkamer wordt volledig verwarmt door vloerverwarming (ongeveer 90m2 vloerverwarming verdeeld over 8 groepen). Boven worden de slaapkamers verwarmt dmv airco.

Daarnaast heb ik nu 48 heatpipes en een cv houtkachel welke een buffervat van 800l verwarmen. Het vat zit aangesloten op zowel de vloerverwarming als SWW. Wanneer nodig verwarmt de CV het water na.

Ik schat dat we zonder houtkachel en heatpipes op ongeveer 2500kuub zouden uitkomen.

Nu is het idee om volledig van het gas te gaan met de Ecodan Zubadan PUD-SHWM120VAA
De 12kw heb ik nodige volgens de Koevlaas formule als ik uit ga van de 2500kuub.

- tapwaterbuffer van 500L met 2 spiralen (ivm 2 joekels van regen douches + 2kids en een vrouw die wel van lang douchen houden...)
- OEG hygiene buffer van 800L met 2 spiralen voor CV gebruik en SWW voorverwarming.

De twijfels welke ik nog heb is om de warmtepomp wel of niet rechtstreeks op de vloerverwarming aan te sluiten. Persoonlijk heb ik de voorkeur om ook de WP aan te luiten op het buffervat, maar is 800L niet wat te groot?? Daarmee komt de WP wel in het zelfde circuit als de HK, kan dit problemen opleveren met flow of temp?

Al met al wordt het een aardig systeem met hoge en lage temperaturen wat niet heel KISS is, maar ik wel zo KISS mogelijk wil houden:)

[Afbeelding]
Misschien dan @reneeke1970 je kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-07 18:05
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Dat bedrag kan mooi duurzaam besteed gaan worden.
Nogal bizar dat ik als 0 m3 gasverbruiker in 2022 nu in totaal 788,56 terugkrijg aan vermindering energiebelasting. Kan die VVD staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius nu echt niets beters verzinnen?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
t.oswald schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Nogal bizar dat ik als 0 m3 gasverbruiker in 2022 nu in totaal 788,56 terugkrijg aan vermindering energiebelasting. Kan die VVD staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius nu echt niets beters verzinnen?
Dit schreef @BarryH in een andere draadje.

Het echte probleem is natuurlijk het huishouden in een slecht geisoleerde huur of koopwoning, wat de middelen niet heeft om te isoleren (en over te stappen naar gasloos of gasarm).
Kortom: effectief is
a/ isolatie maatregelen koopwoningen te financieren voor lage inkomen huishoudens
b/ verhuurders forceren sneller te isoleren (huurkorting obv energielabel, ipv huurverhoging na isolatiemaatregelen)
c/ fijnmazig huishoudens informeren over "kleine maatregelen"

In mijn beleving slaat @BarryH de spijker op zijn op, we denken tegenwoordig alleen maar op de korte termijn, maar een echt degelijk lange termijn visie is er helaas niet.
Tenminste ik zie het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:46
t.oswald schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Krijg je de mindering energiebelasting terug als je een 0 op de meter woning hebt? Ik dacht dat je jaarlijkse rekening naar 0 gebracht werd en vervolgens je overschot van PV verrekend werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:12:

Huidige situatie:

[Afbeelding]
Ik zou ook de WP aansluiten op je 800 liter buffervat, en dat is zeker niet teveel.
Ik weet alleen niet of je daar nog aansluitingen over hebt?

In de basis gebruik je dan je heatpipes en houtkachel, en als die het niet doen kan de WP bij springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Laatst online: 29-06 09:34
Goedemiddag.

In mijn zoektocht naar een geschikte hybride warmtepomp oplossing naast mijn intergas Hre 30/36 compact kom ik nu uit op een combinatie met de Remeha Elga Ace 4 of 6kw.

Diverse installateurs raden diverse grootte aan, de een 4 en de ander 6kw.

Ik heb inmiddels ook de besparingstool gedraaid op de website van Remeha, dan kom ik uit op de 4kw Ace.

Evohome systeem, zoneregeling beneden icm vloerverwarming met bypassklep, boven 1e/2e verdiep gestuurde radiatoren; huis blijft makkelijk warm met cv op 45-50 graden, als het echt koud wordt 55.

Zo ook als ik een aantal vuistregels hanteer:
- woonopp 150m2,
- warmteverlies 50W/m2 (2/1kap bouw 2008)
- totaal warmteverlies 7500W
- betafactor wp: 0,4
- benodigd vermogen 3kw.

Ik kom ongeveer op hetzelfde uit als ik reken met:
- 1600m3 gas/jaar
- minus 3x 100m3 tapwater pp
- netto 1300m3 gas
- 1300x10kw/1600uur =8kw
- betafactor wp 0,4
- benodigd vermogen 3,25kw

In deze gevallen zou een Elga Ace 4kw dekkend moeten zijn, icm met bestaande HR Ck ketel.

Diverse installateurs be-amen dat, een paar zeggen dat ze de 6kw zouden aanraden omdat ze met een beta factor van 0,6 rekenen ipv 0,4. De CV ketel zal dan nog iets minder snel aanspringen. Echter anderen zeggen weer dat het beter is om de warmtepomp weer niet te ruim te kiezen ivm pendelen. Mijn huis is zeer goed geisoleerd al reeds.

Nu met de recente cashback actie van Remeha, 400 euro extra terug bovenop subsidie zijn beide wel erg interessant geworden.

Nadeel van de 6kwh is het hogere stroomverbruik en ik moet een extra groep/aansluiting naar zolder laten maken. De 4kw kan gewoon op bestaande stopcontact naast de ketel.

Ik neig naar de 4kw Elga Ace.

Iemand nog goede adviesen/ervaringen ?

Grt

[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 16-10-2021 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
sky_walker schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:27:

Iemand nog goede adviesen/ervaringen
Geen hybride WP, maar volwaardig van het gas af. Scheelt je al € 200,- per jaar.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-07 18:05
RemySoeters schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Krijg je de mindering energiebelasting terug als je een 0 op de meter woning hebt? Ik dacht dat je jaarlijkse rekening naar 0 gebracht werd en vervolgens je overschot van PV verrekend werd?
Krijg je inderdaad terug. Ik hield vorig jaar net wat kWh over. De verrekening ziet er dan zo uit:
Die 33 dagen 1,53030 geeft voor 2021 558,56 en dat wordt voor 2022 dus nog 260 meer als dit plan doorgaat. Dat krijgt iedereen straks los van het verbruik.
Ik ben gasloos en dat maakt voor die heffingskorting niet uit. Scheelt wel voor het totaal wel ook nog de aansluitkosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZWn8O0pzZcY100VWGOENs_RchE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLb4mvi5W8gQAKeoeymlW48Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPCMv4Tmyi94WKdz3x7_slAAjjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDIMuVNbYLv1hO5sqUIIdSVj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwI7K8Xm1Quh5Cy5FngiSg501wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyTGHBjL0kDaNQDUwJf6w0fz.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
CurlyMo schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Geen hybride WP, maar volwaardig van het gas af. Scheelt je al € 200,- per jaar.
Hij schrijft dat ie een Ta van 55 graden nodig heeft om bij vorst zijn huis warm te houden. Dan is volwaardig van het gas af zonder verdere aanpassingen aan het afgiftesysteem (of de isolatie) bepaald geen optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:11

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Andrehj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Hij schrijft dat ie een Ta van 55 graden nodig heeft om bij vorst zijn huis warm te houden. Dan is volwaardig van het gas af zonder verdere aanpassingen aan het afgiftesysteem (of de isolatie) bepaald geen optie...
Lijkt me een prima tip om de afgifte te verhogen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met de besparing op vastrecht kan je de slechtere COP ook wel betalen, €200 is ~800 kWh afhankelijk van wanneer je contract verloopt :)
Ik verwacht dat gas sneller duur wordt dan elektra.
@sky_walker
Met de huidige tarieven en aanpassingen voor 2021 is een jaar-COP van 2.7 zo'n beetje genoeg om goedkoper te zijn met een warmtepomp. Zoveel dagen vorst hebben we ook niet en bij -7 zitten veel lucht/water warmtepompen nog boven de 2. Mocht je je afgiftesysteem een beetje aanpassen (wat PC fans onder de radiator oid, gesloten verdeler ombouwen etc), dan zit je het hele jaar boven de 2.7: mijn warmtepomp heeft volgens specs met -7 buiten nog een COP van 3 om de vloerverwarming van 35 graden te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het is nog maar de vraag of je nog met een COP van 2,7 moet rekenen wat betreft je omslagpunt. Met mijn huidige vaste contract ligt dat op 2,2. En ik verwacht dat dat nog veel lager komt te liggen omdat de overheid het gas steeds duurder maakt t.o.v. elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ds23man Daar ben ik het mee eens; reden te meer om ook bij een benodigde temperatuur van 55 graden bij -10 (?) all-electric te gaan en het gas de deur uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
CurlyMo schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Dat is me nog te kostbaar qua investering, en ruimte op zolder. En ik kook ook nog op gas. Dus ik ga voor hybride. Weet ook niet hoe lang ik hier blijf wonen, dus tvt van 10 jaar of meer is mij niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
sky_walker schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Dat is me nog te kostbaar qua investering, en ruimte op zolder. En ik kook ook nog op gas. Dus ik ga voor hybride. Weet ook niet hoe lang ik hier blijf wonen, dus tvt van 10 jaar of meer is mij niet waard
En nu met 400 euro cashback van Remeha is de elga wel heel erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

En nu met 400 euro cashback van Remeha is de elga wel heel erg aantrekkelijk.
Zeker, ik heb ook een paar aanbiedingen om van gas af te gaan maar dat gaat me eur 11.000-12.000 kosten.
vind ik te duur, kan mijn geld maar 1 keer uitgeven.

Vraag is nu 4 of 6kw voor de elga ace.

Via de bespaartool op de website van Remeha zelf adviseert met 4kw voor mijn situatie, zoals hierboven ook aangegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door sky_walker op 16-10-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
sky_walker schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Zeker, ik heb ook een paar aanbiedingen om van gas af te gaan maar dat gaat me eur 11.000-12.000 kosten.
vind ik te duur, kan mijn geld maar 1 keer uitgeven.

Vraag is nu 4 of 6kw voor de elga ace.

Via de bespaartool op de website van Remeha zelf adviseert met 4kw voor mijn situatie, zoals hierboven ook aangegeven.
In jouw geval de 6kw, en laat je vloerverwarming verdeler vervangen voor een gesloten uitvoering.
Dan ga je met de elga je woning prima warm houden , ook op koudere dagen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
@Ramon_1984 Dan moet ik ook een extra groep laten aanleggen op zolder, weet niet of dat makkelijk lukt.

Ik heb nu een open verdeler met vloerverwarming pomp, die kan ik toch (voorlopig) nog steeds gebruiken, bij een hybride systeem, zeker als de ketel bijspringt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
sky_walker schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:08:
@Ramon_1984 Dan moet ik ook een extra groep laten aanleggen op zolder, weet niet of dat makkelijk lukt.

Ik heb nu een open verdeler met vloerverwarming pomp, die kan ik toch (voorlopig) nog steeds gebruiken, bij een hybride systeem, zeker als de ketel bijspringt ?
je kan het altijd proberen, maar zonder geniet de voorkeur.
Het grootste nadeel is dat je aanvoer temperatuur hoger komt te liggen, meng injectie werkt vaak pas vanaf 35c en oude HT verdeler werken pas lekker vanaf 50c .
@koevlaas2 bouwt verdelers meestal om, misschien heeft hij een tip voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
je kan het altijd proberen, maar zonder geniet de voorkeur.
Het grootste nadeel is dat je aanvoer temperatuur hoger komt te liggen, meng injectie werkt vaak pas vanaf 35c en oude HT verdeler werken pas lekker vanaf 50c .
@koevlaas2 bouwt verdelers meestal om, misschien heeft hij een tip voor je.
Het is een lulverhaal dat vww verdelers met pomp niet werken met een aanvoer van 35 graden. Heb hier 2 jaar gedraaid met 300m2 op een ketel van 24Kw begrensd op 40 graden aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Het is een lulverhaal dat vww verdelers met pomp niet werken met een aanvoer van 35 graden. Heb hier 2 jaar gedraaid met 300m2 op een ketel van 24Kw begrensd op 40 graden aanvoer.
Hier met vvw beneden en radiatoren boven: Bij een aanvoer van 35°C werkte de openverdeler niet omdat de pompschakelaar een ta groter dan 35°C nodig had, pas bij ta > 40°C kreeg ik voldoende warmte in circuit om deze te triggeren. Nog even geprobeerd met een andere pompschakelaar maar ook dan duurde het bij een ta van 35°C een eeuwigheid voordat deze werd getriggerd. Kortom mijn ervaring is gewoon de verdeler vervangen voor een gesloten exemplaar, dan stroomt bij warmtervraag direct water door de vvw en kan je de ta lager houden dan voorheen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan ligt het probleem gewoon bij de pompschakelaar. Leuk dat geneuzel wat betreft stroombesparing, maar ik gebruik dat ding alleen maar buiten het stookseizoen om de pomp(en) 1 keer per dag kortstondig te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:38
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Wat voor temperaar water kreeg je je vloer in?
Heb dit afgelopen winter ook zonder problemen gedaan, maar er zat wel een verschil in temp verschil in het aangevoerde water en wat de vloer inging. Maw, er werd nog wel gemengd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:41:
Dan ligt het probleem gewoon bij de pompschakelaar. Leuk dat geneuzel wat betreft stroombesparing, maar ik gebruik dat ding alleen maar buiten het stookseizoen om de pomp(en) 1 keer per dag kortstondig te laten draaien.
Natuurlijk was de pompschakelaar het probleem, maar ook in het stookseizoen hoeft de pomp van mij niet 24x7 te draaien. dus weg met die pomp, is gewoon overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In grotere systemen krijgt de pomp van je warmtepomp de circulatie in je VVW echt niet voor elkaar. Verder hebben we te maken met de wet behoud van energie, alles wat je erin stopt komt er ook weer uit. Hydraulisch neutraal of niet maakt geen donder uit.

Pagina: 1 ... 125 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.