Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 128 Laatste
Acties:
  • 722.584 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:10
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:15:
In grotere systemen krijgt de pomp van je warmtepomp de circulatie in je VVW echt niet voor elkaar. Verder hebben we te maken met de wet behoud van energie, alles wat je erin stopt komt er ook weer uit. Hydraulisch neutraal of niet maakt geen donder uit.
Het maakt zeker wel uit, want als je gaat mengen stijgt je retour temp en daalt het COP en ook het vermogen dat je warmtepomp kan leveren. Een Ecodan pomp heeft hier geen enkele moeite met 190m2 vloerverwarming.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Volgens mij stijgt je COP bij een warmtepomp bij een hogere retour, een WP werkt graag met t5 verschil. Een HR ketel is een ander verhaal, die wil graag een zo laag mogelijke retour i.v.m. de condensatie van warmtegassen en werkt graag met een T30 verschil of meer.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
ArjoK schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Hier met vvw beneden en radiatoren boven: Bij een aanvoer van 35°C werkte de openverdeler niet omdat de pompschakelaar een ta groter dan 35°C nodig had, pas bij ta > 40°C kreeg ik voldoende warmte in circuit om deze te triggeren. Nog even geprobeerd met een andere pompschakelaar maar ook dan duurde het bij een ta van 35°C een eeuwigheid voordat deze werd getriggerd. Kortom mijn ervaring is gewoon de verdeler vervangen voor een gesloten exemplaar, dan stroomt bij warmtervraag direct water door de vvw en kan je de ta lager houden dan voorheen.
Dan is er iets foutgegaan met je pompschakelaar of de voeler op een verkeerde plek gemonteerd.
ik heb er 1 die je geheel vrij kan instellen als je wil dat die eerder ingrijpt kan dat gewoon.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-07 19:54
Heeft het niet gewoon allemaal te maken met wat voor mengventiel er op je verdeler zit?

Hier is hij in te stellen van 20 t/m 60c. "Pomp schakelaar" is hier gewoon een wifi stekker welke schakelt met de warmte vraag van de termostaat, met een nadraaitijd van 7 min. (Vanuit home assistant)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:59
Mijn pompschakelaar heeft ook een vaste waarde van 35 graden: daar valt niets aan in te stellen. Dus ik herken de situatie van @ArjoK helemaal.
Voor de volledigheid: zelf heb ik nog een cv ketel (met open verdeler), maar overweeg een L/W warmtepomp. Daarbij denk ik er ook over om de verdeler te vervangen door een gesloten exemplaar.

Edit: open en gesloten verdeler per ongeluk verwisseld

[ Voor 10% gewijzigd door Franciesco op 16-10-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:51
Adriaan71 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Heb een installatie bedrijf en heb er nooit vragen over gehad. Was in 2020. En heb gewoon zakelijk en factuur naar privé gestuurd.
En netjes betaald.
Voer toch ook mijn bedrijf vanuit huis gedeeltelijk.
Heb ik ook gedaan enkele jaren geleden maar dat vond de belastingdienst niet goed en moest ik omdraaien. Wel de subsidie ontvangen, btw werd gecorrigeerd. Heeft te maken met woonhuis, of je die wel of niet zakelijk gebruikt maakt niet uit, je mag geen wp of airco zakelijk aftrekken, lees de regels maar eens door.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
sky_walker schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:27:
Goedemiddag.

In mijn zoektocht naar een geschikte hybride warmtepomp oplossing naast mijn intergas Hre 30/36 compact kom ik nu uit op een combinatie met de Remeha Elga Ace 4 of 6kw.

Diverse installateurs raden diverse grootte aan, de een 4 en de ander 6kw.

Ik heb inmiddels ook de besparingstool gedraaid op de website van Remeha, dan kom ik uit op de 4kw Ace.

Evohome systeem, zoneregeling beneden icm vloerverwarming met bypassklep, boven 1e/2e verdiep gestuurde radiatoren; huis blijft makkelijk warm met cv op 45-50 graden, als het echt koud wordt 55.

Zo ook als ik een aantal vuistregels hanteer:
- woonopp 150m2,
- warmteverlies 50W/m2 (2/1kap bouw 2008)
- totaal warmteverlies 7500W
- betafactor wp: 0,4
- benodigd vermogen 3kw.

Ik kom ongeveer op hetzelfde uit als ik reken met:
- 1600m3 gas/jaar
- minus 3x 100m3 tapwater pp
- netto 1300m3 gas
- 1300x10kw/1600uur =8kw
- betafactor wp 0,4
- benodigd vermogen 3,25kw

In deze gevallen zou een Elga Ace 4kw dekkend moeten zijn, icm met bestaande HR Ck ketel.

Diverse installateurs be-amen dat, een paar zeggen dat ze de 6kw zouden aanraden omdat ze met een beta factor van 0,6 rekenen ipv 0,4. De CV ketel zal dan nog iets minder snel aanspringen. Echter anderen zeggen weer dat het beter is om de warmtepomp weer niet te ruim te kiezen ivm pendelen. Mijn huis is zeer goed geisoleerd al reeds.

Nu met de recente cashback actie van Remeha, 400 euro extra terug bovenop subsidie zijn beide wel erg interessant geworden.

Nadeel van de 6kwh is het hogere stroomverbruik en ik moet een extra groep/aansluiting naar zolder laten maken. De 4kw kan gewoon op bestaande stopcontact naast de ketel.

Ik neig naar de 4kw Elga Ace.

Iemand nog goede adviesen/ervaringen ?

Grt
Hier wordt volgende week de 4kw Elga gemonteerd ook op advies om niet de 6kw te nemen vanwege pendelen. Er wordt ook een buffervat van 50L geplaatst.
Verbruik ongeveer 1500m3 gas voor verwarming per jaar, voornamelijk vloerverwarming.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:10
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:47:
Volgens mij stijgt je COP bij een warmtepomp bij een hogere retour, een WP werkt graag met t5 verschil.
Dit klopt niet.

COP daalt het temperatuurverschil tussen de bron(lucht) en doel(CV water) groter wordt. Dus als je door een mengverdeler warmer water hebt zal je COP dalen doordat de TA en TR hoger zijn.

Daarbij halen warmtepompen hun max vermogen makkelijker bij lagere aanvoertempratuur. Vaak zie je dat bij -10 de maximale tempratuur nog maar 55 graden is.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:54
roelzadh schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:33:
[...]

Dit klopt niet.

COP daalt het temperatuurverschil tussen de bron(lucht) en doel(CV water) groter wordt. Dus als je door een mengverdeler warmer water hebt zal je COP dalen doordat de TA en TR hoger zijn.

Daarbij halen warmtepompen hun max vermogen makkelijker bij lagere aanvoertempratuur. Vaak zie je dat bij -10 de maximale tempratuur nog maar 55 graden is.
Precies

Een warmte pomp wil ook een hoge flow om de TA zo laag mogelijk te houden
Dit lukt ook niet met de meng thermostaat.
Het gat is te klein.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFAYeBvQm_LaAA2aJYuGNJDSLX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU788Ql4CktgcndB4qXSOmgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn verdeler omgebouwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:15:
In grotere systemen krijgt de pomp van je warmtepomp de circulatie in je VVW echt niet voor elkaar.
Huh? Hoe kom je daar dan bij? Ik heb hier 28 zones van ca 80 meter (18x2 buis) liggen, waarvan bij verwarmen zo'n 3/4 open staan en bij koelen 25 stuks. En de interne waterpomp van de Mitsubishi binnenunit (ERSD-VM2D) drukt hier op zijn gemak 23 l/min doorheen (op stand 5). Maar meestal draait die rustig op stand 3. Dan gaat er (volgens de Kamstrup) 17.2 l/min doorheen, oftewel, ongeveer een liter per minuut per groep.
Werkt allemaal prima.
Verder hebben we te maken met de wet behoud van energie, alles wat je erin stopt komt er ook weer uit. Hydraulisch neutraal of niet maakt geen donder uit.
Je zit hier in een warmtepompforum. En warmtepompen draaien het best (hoogste rendement) bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Die bereik je met gesloten verdelers. Zo kan ik tot ongeveer het vriespunt met 25 graden water de keet warm houden. Dat scheelt behoorlijk in het energieverbruik van de warmtepomp.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 16-10-2021 20:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 13:37
Ik heb dus een Elga Ace (6kw) maar snap nog iets niet. M'n vloerverwarming beneden wordt aangestuurd via Tado. Het is nu hier beneden 19.7c en de Tado staat ingesteld op 20c. Tado vraagt nu de hele tijd "1 streepje" wat inhoudt dat de Elga water tot c.a. 26c gaat maken. Daar wordt het niet warmer van en de Elga gaat pendelen. Pas bij 30 - 35c gaat het lekker warmer worden hier maar die aanvoer temp gaat de Elga pas maken als onze Tado zegt dat ie op vol niveau moet draaien. Soms denk ik dat het slimmer is om gewoon aan/uit te werken ipv modulerend? Of stel ik wat fout in bijv met m'n stooklijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
ds23man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:47:
Volgens mij stijgt je COP bij een warmtepomp bij een hogere retour, een WP werkt graag met t5 verschil.
Je moet wat bijleren. Retourtemperatuur is niet interessant, en die deltaT ook al niet. Dat is alleen maar een richtlijn voor CV-monteurs die gewend zijn om met een delta T van 20 graden te werken.
Als ik mijn waterpomp op maximaal zet, en de WP draait op minimaal vermogen, heb ik een delta T van misschien 2 graden. Vindt de WP helemaal prima.
Het rendement van de WP hangt af van de Ta (aanvoertemperatuur dus), het vermogen, en de buitentemperatuur. Dat zijn ook de gegevens die je in de grafieken terugziet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
@MitchellHearth hoe word je VVW pomp aangestuurd? gaat die wel draaien bij Ta=26?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
MitchellHearth schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:57:
Ik heb dus een Elga Ace (6kw) maar snap nog iets niet. M'n vloerverwarming beneden wordt aangestuurd via Tado. Het is nu hier beneden 19.7c en de Tado staat ingesteld op 20c. Tado vraagt nu de hele tijd "1 streepje" wat inhoudt dat de Elga water tot c.a. 26c gaat maken. Daar wordt het niet warmer van en de Elga gaat pendelen. Pas bij 30 - 35c gaat het lekker warmer worden hier maar die aanvoer temp gaat de Elga pas maken als onze Tado zegt dat ie op vol niveau moet draaien. Soms denk ik dat het slimmer is om gewoon aan/uit te werken ipv modulerend? Of stel ik wat fout in bijv met m'n stooklijn?
Al heel vaak hier ter sprake geweest.
Geen modulerende thermostaat met een warmtepomp!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@sky_walker 6kW nemen, gewoon op stopcontact. max gebruik is 13A, dat kan prima op een 16A groep. Alleen opletten wat er nog meer op dezelfde groep zit.

Dan kan je waarschijnlijk gasloos verwarmen. Later een boiler erbij voor je warm water en een inductieplaat.

[ en inderdaad: een volwaardige WP van 6kW of 7kW is slimmer, maar goed dit is ook een verstandige stap]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
BarryH schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:08:
@MitchellHearth hoe word je VVW pomp aangestuurd? gaat die wel draaien bij Ta=26?
Ik heb een foto gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeE6mlqKuyXVXLmfcrT8NifVGYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZS4NV0SM4YADwWRUYCZv0s3y.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik controleren wanneer de pomp gaat draaien? Het spijt me, ik volg dit topic al een tijd en probeer zoveel mogelijk te leren!

Niet modulerend dus, dat dacht ik al. Volgens mij kan de Tado ook op aan/uit werken maar dan moet hij anders aangesloten worden. Moet ik even uitzoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MitchellHearth draait de pomp als de tado "aan" springt?
Vaak zit bij een VVWpomp een temperatuurschakelaar. Daarmee schakelt de pomp aan als er warm water wordt aangevoerd (B.v. op 40 graden) en weer uit als de aanvoer afkoelt (b.v. 25 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
BarryH schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:14:
Vaak zit bij een VVWpomp een temperatuurschakelaar. Daarmee schakelt de pomp aan als er warm water wordt aangevoerd (B.v. op 40 graden) en weer uit als de aanvoer afkoelt (b.v. 25 graden)
Moet ik even checken. Net bovenaan m'n foto zit een thermostaatknop, die staat standaard op c.a. 35c ingesteld. Wat is de functie van zo'n knop? Dacht altijd dat die knop zorgde dat het water dan zou gaan mengen tot die 35c.

Hieronder nog het "probleem" gevisualiseerd in een grafiekje van Tado. De lichtgrijze stukken dan zegt Tado dat hij op een laag pitje moet verwarmen waardoor de warmtepomp gaat draaien maar op zeer laag niveau. Pas wanneer het voldoende is afgekoeld zegt Tado: nu volop verwarmen en dan zie je ook dat het mooi opwarmt (de Elga gaat dan ook water tot 35c verwarmen). Eigenlijk zou je toch willen dat Tado direct die 35c temp vraagt? Ipv het in stapjes op te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwwkItxs9_v3bNRdRaokfeRDCi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awj4ohW9RnoIVUE7idSIXxAD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door MitchellHearth op 16-10-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Klopt, dat doet hij dus ook; bij een open verdeler, en dat is de watertemperatuur die de vloer in gaat.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21
BarryH schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:11:
@sky_walker 6kW nemen, gewoon op stopcontact. max gebruik is 13A, dat kan prima op een 16A groep. Alleen opletten wat er nog meer op dezelfde groep zit.
Nou nee, zo'n apparaat met die vermogens hoort op een eigen groep te zitten. Ja het kan, maar het is niet volgens de regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Andrehj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Hij schrijft dat ie een Ta van 55 graden nodig heeft om bij vorst zijn huis warm te houden. Dan is volwaardig van het gas af zonder verdere aanpassingen aan het afgiftesysteem (of de isolatie) bepaald geen optie...
Dan heeft hij vast een heel slecht aangesloten afgiftesysteem en met een beetje geluk is hier met lage kosten wat aan te doen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:10
Ben nieuw hier in dit topic, maar volg het al wel een tijdje en al wel wat onderzoek gedaan.

Wil voor ik overga tot aanschaf graag een paar dingen dubbelchecken.

1. Met een gasverbruik van +/- 2500m3 en vloerverwarming zit je op een warmtepomp van +/- 12 kW?
2. Het is mogelijk om als het 's winters echt koud is de warmtepomp te laten bijstaan door de gas cv? (deze houden we toch i.v.m. warm water), maakt het hierbij uit welke gas cv je hebt?
3. Deze LG is een geschikte warmtepomp? Of zijn er redenen om toch voor een Misubitsu of Panasonic te gaan?
4. Ik heb RvO gevraagd en voor de subsidie maakt het niet uit of de warmtepomp in het buitenland gekocht is, maar je moet wel woningeigenaar en hoofdgebruiker zijn. En er moet een factuur van de installateur zijn, dus je mag het niet zelf aanleggen, klopt dit?
5. Aangezien ik een eigen zaak (aan huis) heb en sinds 2 jaar veel thuis werk las ik ergens dat sommige mensen dit zakelijk aanschaffen en onder de WKR naar prive verhuizen. Dat scheelt natuurlijk nogal qua belasting. Gaat dat geen problemen opleveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Tijgerkracht schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

Hier wordt volgende week de 4kw Elga gemonteerd ook op advies om niet de 6kw te nemen vanwege pendelen. Er wordt ook een buffervat van 50L geplaatst.
Verbruik ongeveer 1500m3 gas voor verwarming per jaar, voornamelijk vloerverwarming.
Dat zijn weer wereldadviezen van Techniek Nederland. :F

Edit: als je maximaal hybride wil besparen zou ik toch voor de 6 kw gaan, bouw je vloerverdeler om en maximaliseer de temperatuur van je cv ketel op 38c.

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 16-10-2021 21:18 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
BarryH schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:14:
Ik heb het idee dat de pomp continu op een laag pitje aan staat, zou dat ook kunnen? WP sloeg net even aan maar merkte geen verschil bij de pomp. Hij staat wel de hele tijd zachtjes aan op 1 streepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:08
MitchellHearth schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:17:
[...]

Ik heb het idee dat de pomp continu op een laag pitje aan staat, zou dat ook kunnen? WP sloeg net even aan maar merkte geen verschil bij de pomp. Hij staat wel de hele tijd zachtjes aan op 1 streepje.
De elga start op met vol vermogen, +/- 17 liter per minuut , dat gaat niet door je thermostaat kraan / voet ventiel van de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
gabn88 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:02:
Ben nieuw hier in dit topic, maar volg het al wel een tijdje en al wel wat onderzoek gedaan.

Wil voor ik overga tot aanschaf graag een paar dingen dubbelchecken.

1. Met een gasverbruik van +/- 2500m3 en vloerverwarming zit je op een warmtepomp van +/- 12 kW?
Bij zo'n groot gasverbruik zou ik beginnen met kijken of je je isolatie niet kunt verbeteren.
2. Het is mogelijk om als het 's winters echt koud is de warmtepomp te laten bijstaan door de gas cv? (deze houden we toch i.v.m. warm water), maakt het hierbij uit welke gas cv je hebt?
Nee. Aansturen met thermostaatingang kan altijd.
3. Deze LG is een geschikte warmtepomp? Of zijn er redenen om toch voor een Misubitsu of Panasonic te gaan?
Ja. Die zijn over het algemeen stiller en hebben een hoger rendement.
4. Ik heb RvO gevraagd en voor de subsidie maakt het niet uit of de warmtepomp in het buitenland gekocht is, maar je moet wel woningeigenaar en hoofdgebruiker zijn. En er moet een factuur van de installateur zijn, dus je mag het niet zelf aanleggen, klopt dit?
Als de RvO (subsidieverstrekker) dat zegt, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet klopt?

Twee technische opmerkingen:
1. Is je afgiftesysteem geschikt voor LTV? Oftewel welk vermogen kun je daarin kwijt?
2. Als je toch je CV-ketel wilt houden en je misschien die 12 kW niet kwijt kunt in je afgiftesysteem, dan kan het zomaar zijn dat je ook met een kleinere WP uit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:29:
[...]

Bij zo'n groot gasverbruik zou ik beginnen met kijken of je je isolatie niet kunt verbeteren.
Kan best zijn dat de ketel erg slecht is en/of erg slecht geïnstalleerd (hoge temperaturen, veel uneto vni copkilling componenten in het afgiftesysteem), vaak zijn met een wp goede resultaten te boeken met minimale aanpassingen van de rest.
Niet altijd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
je kan het altijd proberen, maar zonder geniet de voorkeur.
Het grootste nadeel is dat je aanvoer temperatuur hoger komt te liggen, meng injectie werkt vaak pas vanaf 35c en oude HT verdeler werken pas lekker vanaf 50c .
@koevlaas2 bouwt verdelers meestal om, misschien heeft hij een tip voor je.
Ombouwen doet je Techniek Nederland installateur waarschijnlijk niet als je er nou op staat dat hij 'm vervangt door een lt exemplaar en je aanvoertemperatuur van de cv ketel maximaliseert op ca. 38c dan kan je het maximale uit je hybride systeem halen.

En geen bypass by the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
FrancD schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Geldt dit voor alle SWW vaten van Mitsubishi of betreft dat een speciaal type?
DJG heeft ze ook, ik heb er laatst iemand 1 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
corsat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Heb ik ook gedaan enkele jaren geleden maar dat vond de belastingdienst niet goed en moest ik omdraaien. Wel de subsidie ontvangen, btw werd gecorrigeerd. Heeft te maken met woonhuis, of je die wel of niet zakelijk gebruikt maakt niet uit, je mag geen wp of airco zakelijk aftrekken, lees de regels maar eens door.
Dat zien we vanzelf dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-07 18:05
MitchellHearth schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:19:
[...]

Moet ik even checken. Net bovenaan m'n foto zit een thermostaatknop, die staat standaard op c.a. 35c ingesteld. Wat is de functie van zo'n knop? Dacht altijd dat die knop zorgde dat het water dan zou gaan mengen tot die 35c.

Hieronder nog het "probleem" gevisualiseerd in een grafiekje van Tado. De lichtgrijze stukken dan zegt Tado dat hij op een laag pitje moet verwarmen waardoor de warmtepomp gaat draaien maar op zeer laag niveau. Pas wanneer het voldoende is afgekoeld zegt Tado: nu volop verwarmen en dan zie je ook dat het mooi opwarmt (de Elga gaat dan ook water tot 35c verwarmen). Eigenlijk zou je toch willen dat Tado direct die 35c temp vraagt? Ipv het in stapjes op te voeren.

[Afbeelding]
Al vaak vermeld, de Tado kan niet dom aan/uit schakelen. Blijft altijd slim doen. Ook de helpdesk van Tado geeft dat als reactie aan. Moduleren met een Wp is het niet.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 06:59
ArjoK schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Hier met vvw beneden en radiatoren boven: Bij een aanvoer van 35°C werkte de openverdeler niet omdat de pompschakelaar een ta groter dan 35°C nodig had, pas bij ta > 40°C kreeg ik voldoende warmte in circuit om deze te triggeren. Nog even geprobeerd met een andere pompschakelaar maar ook dan duurde het bij een ta van 35°C een eeuwigheid voordat deze werd getriggerd. [...]
Offtopic:
Bekend probleem, destijds ook bij mijn CV-ketel.
Bij de meeste CV-ketels schakelt de driewegklep na CV-bedrijf terug naar SWW-stand.
Heb toen de schakeling van de driewegklep afgetakt naar een relais dat dan weer de verdelerpomp aan- en uit schakelde.
Nu met de WP uiteraard ook de verdeler pomploos gemaakt en de bijmenging eruit gewijzigd.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@MitchellHearth Je kan een verbruiksmeter op je VVW pomp zetten (tussen het stekker en het stopcontact), dan kan je zien wanneer de pomp echt aan gaat.
Ook kan je het debiet verhogen (een WP is gebaat bij veel flow en lage deltaT, dus op op 3 streepjes ipv 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:10
Bedankt voor de reacties.

We hebben 288m2 vloerverwarming, dus ik verwacht die 12kW wel kwijt te kunnen. We hebben 2 verdelers 1 staat altijd al op 38 graden, de andere stond op 45 en heb ik omlaag gedraaid naar 40 met een verhoging van het debiet. Even kijken of we de keer dan nog warm houden.

10,5kW is ook nog een mogelijkheid. Wil wel graag 3 fasen ivm een elektrische auto die ook 3 fasen oplaadt en om dus met de waterpomp niet 1 fase op te blazen.

Huis is 100 jaar oud, helemaal gerenoveerd. Oa dakisolatie en dus vloer isolatie met vloerverwarming. Nieuwe kunststof kozijnen met hr glas. Gevel zouden we nog iets aan kunnen doen, maar dan houdt het ook op.

Plan is nu 16800Wp zonnepanelen(voor 12000 kWh O/W) en een warmtepomp te plaatsen.

Als ik iets over het hoofd zie hoor ik graag.
Andrehj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:29:
[...]

[...]

Nee. Aansturen met thermostaatingang kan altijd.

[...]

Ja. Die zijn over het algemeen stiller en hebben een hoger rendement.

[...]

Als de RvO (subsidieverstrekker) dat zegt, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet klopt?

Twee technische opmerkingen:
1. Is je afgiftesysteem geschikt voor LTV? Oftewel welk vermogen kun je daarin kwijt?
2. Als je toch je CV-ketel wilt houden en je misschien die 12 kW niet kwijt kunt in je afgiftesysteem, dan kan het zomaar zijn dat je ook met een kleinere WP uit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
devslashnull schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:17:
[...]
De CV ketel hangt nu naast de verdeler van de begaande grond, in de garage. Daar is veel ruimte voor buffer en boiler vaten, maar hoe minder ruimte gebruikt wordt hoe beter. Mijn vrouw vind die 'koelkast' modellen wel aansprekend.
Het gasverbruik komt overeen met dat van ons: wij hebben daarom in 2019 een Mitsubishi Electric 11,2 kW WP gekozen. Een 10 kW zou echter voldoende moeten zijn.
Naregeling vereist hydraulische ontkoppeling (buffervat parallel met eigen pomp) of tenminste een aantal groepen en de radiatoren boven altijd open. Verder inderdaad aangepaste verdelers waarbij het warme water zonder bijmenging rechtstreeks de vloer in gaat. Maar ook aanvoerleidingen van voldoende diameter tussen WP - buffervat - verdelers: liefst 28 mm. Heb je meer info over die vvw: aantal groepen, slanglengte, slangdiameter?
De buitenunit kan op het platte dak van de garage, of achter de garagemuur aan de tuinzijde geplaatst worden (die laatste plek lijkt het beste, beschut voor de wind en makkelijk voor onderhoud.)
Inderdaad indien mogelijk altijd op grondniveau plaatsen.
(A) Gasloos systeem met Folansi warmtepomp, met inderdaad een buffertank en hygienetank, netto prijs ongeveer 12000,- (na verrekening subsidie).
Ik zou gaan voor een van de bekende merken waar inmiddels veel ervaring mee is opgedaan. (o.a. Mitsubishi, Nibe, Panasonic etc.).
Hybride systeem [...]
Bij voorkeur gasloos en een split unit.
- die radiatoren op de zolder gaan er slecht uitkomen, wat zijn daar mogelijke oplossingen voor?
als je daar (toekomstig) goede verwarming wil - b.v. studeerkamer - zou ik een airco nemen. Dat is ons goed bevallen: snel op temperatuur. De radiatoren laten we meedraaien, maar die doen niet veel. Jaga's was voor ons niet handig.
Ik heb ook een water/water warmtepomp overwogen. Drie boorputten tot max. 80 meter en dan geen zorgen meer over voldoende capaciteit.
Dat is maar de vraag: in het desbetreffende forum vind je diverse probleemsituaties waaruit blijkt dat de situatie diep in de grond achteraf toch niet zo gunstig blijkt als gedacht. Dat is ook lastig te inspecteren. Lucht is altijd voldoende aanwezig. Grondboringen zijn peperduur.
Bij het inlezen daarvoor kwam ik de Vaillant flexoTHERM met Arocollect unit tegen. Da's een warmtepomp waarvan de verbinding tussen buitenunit en binnenunit met 'Brine' gevuld is. Dat is toch zout water? Lijkt me fijner dan iets met een akelig koudemiddel.
Bij dit systeem wordt inderdaad de warmte eerst met brine naar de WP verplaatst. De complete WP - met "akelig" koelmiddel en compressor (geluid) bevindt zich dus binnen. Volgens de folder is de brine welke terug komt van de buitenunit zo koel dat deze ook nog warmte uit de grond op neemt. Zelfs leidingisolatie zou niet nodig zijn. Maar dat extra afkoelen kost capaciteit. De zin van deze extra stap ontgaat me. Heb je daar performance gegevens van, vooral bij lagere temperaturen?

Overigens is er niets akeligs aan koudemiddel. Zolang dat niet weglekt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@devslashnull @Remco45 Kleine aanvulling: "Brine" is in het geval van de "arocollect"-oplossing een water/glycolmengsel.
Onderaan op de b.g. pagina staat nog onder "Geen warmteverlies" dat het water/glycolmengsel een temperatuur onder de omgevingstemperatuur heeft, dit wordt als voordeel genoemd omdat de ongeïsoleerde leidingen op de weg (max. 30m) tussen buitenunit en binnenunit nog (condensatie?)warmte kunnen opnemen.
Volgens mij krijg je natuurlijk ook condensatie en misschien zelf bevriezing. YMMV

P.S.: Ze gaan natuurlijk er van uit dat de leidingen voor het grootste deel in de grond zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 17-10-2021 10:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft iemand nog dat aansluitschematje van het mitsu capaciteits kabeltje.
Ik zoek me suf :$

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Bij deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQOrXoMHd9Dwg2Ccg-zwyQZ7nKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8DGcgj6n4cGe0WW6d12fKpm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@AUijtdehaag Toch even een waarschuwing: zoals ik het mij herinner, zijn de kleuren verkeerd op het onderste schema (en dat is wat je nodig hebt.)
Daarbij komt dat je die relais niet nodig hebt, want als je een meerpolige schakelaar gebruikt, dan gaat het rechtstreeks.
Als je wilt kan ik nog wel opzoeken hoe ik dat destijds heb aangesloten, het is door mij al meerdere malen gepubliceerd, denk vanaf september 2018

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Klopt: destijds waren er verschillende uitvoeringen in omloop.

Voorbeeld van een meerpolige schakelaar welke ik in gebruik heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWAbyRi-UUari7rExl-mjQSwMic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/sr4VQwbDTvsHJkTQvIesiDOa.gif?f=user_large

Verbind 2 en 5 door met Orange en sluit Red aan op contact 1 en Brown op contact 4.

Links = 100%; midden is 75% en rechts is 50%

Dit zou moeten kloppen met het schema uit het manual.

[ Voor 22% gewijzigd door Remco45 op 17-10-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:51:
Heeft iemand nog dat aansluitschematje van het mitsu capaciteits kabeltje.
Ik zoek me suf :$
Erin, dip 7-2 om in de buitenunit.
Alle 3 draden bij elkaar = 50%, alles los is 100% en oranje en rood aan elkaar is 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Er is er trouwens 1 met een defect aan zijn Panasonic monoblock die gekocht is bij RJTec, wat ik ervan hoor is de garantiesupport van RJtec nou niet zo denderend.
Nader bericht volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

sjimmie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Jammer dat de energiemaatschappij niet naar je rendement maar naar je verbruik kijkt. ;)

Even denken, om 1 liter water 1 graad op te warmen heb je iets van 250Wh energie nodig (los van verliezen).
Je wilt bv 200 liter van 20 naar 55 opwarmen of 300 liter van 20 naar 45 graden, dus reken maar uit.

Daarna heeft het 300 liter vat per definitie een groter verlies wegens groter oppervlak (uitstraling).
Even googlen, om een liter water 1 graad op te warmen heb je (tussen de 20 en 45 °C) gemiddeld ca. 4,15 kJ nodig, dit is omgerekend ca. 4,15/3,6 = ca. 1,15 Wh /(l K) als ik me niet heel erg vergis O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

Erin, dip 7-2 om in de buitenunit.
Alle 3 draden bij elkaar = 50%, alles los is 100% en oranje en rood aan elkaar is 75%
Om de verwarring even te vergroten: volgens mij moet dipswitch 7-1 op ON

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dank allen voor de uitleg.

Edit:
Nu weet ik weer waarom dat kabeltje er 3 jaar geleden al niet in zat...
3 uur bezig geweest 8)7
Maar hij zit er in. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7SliXPLT16XhEdoAPcDUu0DuLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn6UIZh4J3it86FqCL8mMOgk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkrWV0OIXpIns_8H8kIFFjoAOJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxi2l0S1wmBNkv9TV2REvUKE.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu weer samenbouwen...
Hij doet het.

[ Voor 95% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2021 17:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
dunklefaser schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Even googlen, om een liter water 1 graad op te warmen heb je (tussen de 20 en 45 °C) gemiddeld ca. 4,15 kJ nodig, dit is omgerekend ca. 4,15/3,6 = ca. 1,15 Wh /(l K) als ik me niet heel erg vergis O-) .
ah ja maar voor de vergelijking maakt het benodigde aantal Wh nieteens uit zolang je maar aan beide kanten van de vergelijking hetzelfde gebruikt. het ging om de vergelijking 200 liter xx graden verwarmen of 300 liter yy graden verwarmen.
whatever. is volgens mij sowieso niet meer relevant voor de vraagsteller.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-07 19:54
(200*xx)/300=yy

Je kunt je afvragen wanneer het lagere temperatuurverschil opweegt tegen het grotere oppervlak van een groter vat. Daar heb je iets meer gegevens voor nodig.

Als je de versimpelde formule pakt voor warmteoverdracht (Q=k*A*∆T) en er van uitgaat dat k nagenoeg hetzelfde is van beide vaten (isolatie met name) kom je op het volgende uit:

(200*55)/300=36.6C

Uitgaande van een omgevingstemperatuur van 20c kom je dan op een ∆T van 16.6 voor het 300l vat tegenover 35 voor het 200l vat.
Dat verschilt 18.4C of bijna 53%, waardoor het oppervlak van het 300l vat dus 53% groter kan zijn voor hetzelfde verlies.

Of je SWW van 36.6C fijn vind is een andere vraag.
(Ik maak vast ergens een rekenfout op deze zondagmiddag)

Edit: typo, 28.4 in 18.4 gewijzigd

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:03
@koevlaas2 recent gekocht en nu geïnstalleerd ? Of draaide hij al?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:53
koevlaas2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:17:
Er is er trouwens 1 met een defect aan zijn Panasonic monoblock die gekocht is bij RJTec, wat ik ervan hoor is de garantiesupport van RJtec nou niet zo denderend.
Nader bericht volgt.
Ah, dat is balen. Wat is er mis mee? Tot nu toe nog weinig over defecte monoblocks gehoord. Hier draait hij ook al ruim een jaar naar tevredenheid (ook bij RJtec vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
KaDoos schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:08:
[...]

Al heel vaak hier ter sprake geweest.
Geen modulerende thermostaat met een warmtepomp!!!!
Remeha geeft het hier ook zelf aan (en legt duidelijk uit waarom): YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 17-10-2021 21:09 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Possible schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:42:
@koevlaas2 recent gekocht en nu geïnstalleerd ? Of draaide hij al?
Iemand die 'm zelf gekocht heeft en geïnstalleerd, krijgt nu iedere keer een hoge druk error.
Mogelijk staat er een koudemiddelkraan niet open, dat is al meer gebeurd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:03
koevlaas2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Iemand die 'm zelf gekocht heeft en geïnstalleerd, krijgt nu iedere keer een hoge druk error.
Mogelijk staat er een koudemiddelkraan niet open, dat is al meer gebeurd namelijk.
En dat is iets wat ze in de fabriek zijn vergeten?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:03
@MitchellHearth ik lees dat je een Tado hebt hangen. Mijn ervaring met Tado en een warmtepomp is niet al te denderend. Een WP werkt graag met zijn eigen aansturing. De Tado is nogal 'agressief' in het doorduwen van zijn eigen regeling. Hier vervangen voor een stomme Honeywell

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Bo0bz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:27:
@MitchellHearth ik lees dat je een Tado hebt hangen. Mijn ervaring met Tado en een warmtepomp is niet al te denderend. Een WP werkt graag met zijn eigen aansturing. De Tado is nogal 'agressief' in het doorduwen van zijn eigen regeling. Hier vervangen voor een stomme Honeywell
t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@t.oswald Mooie oplossing! Inmiddels zelf de Tado al niet meer in bezit maar voor de lezers hier wel een optie. Werkt dit ook allemaal netjes zonder een internet verbinding?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bo0bz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:03:
@t.oswald Mooie oplossing! Inmiddels zelf de Tado al niet meer in bezit maar voor de lezers hier wel een optie. Werkt dit ook allemaal netjes zonder een internet verbinding?
Nee, IFTTT en SmartLife zijn net applicaties. En de Aquarea Cloud met de CZ-TAW1 uiteraard ook.

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 18-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Bo0bz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:27:
Oef, dat is inmiddels wel de conclusie die ik kan trekken ja. Hoor het van alle kanten. M'n hele huis hangt vol met Tado, inclusief de radiatorknoppen in de badkamer en boven (al worden die eerlijk gezegd niet bijzonder veel gebruikt). Nadeel is als ik de thermostaat ga veranderen dat ik vrij weinig meer aan die radiatorknoppen heb want die communiceren nu met de Tado om zo de ketel/WP aan te zetten als het koud boven is. Heb nog wel de normale "domme" radiatorknoppen alleen dan kan ik het alleen warm boven/in de badkamer krijgen als er beneden ook warmtevraag is. Hoe zou je dit dan oplossen? Daarom had ik eigenlijk destijds gekozen voor Tado...
Ga ik even checken!

[ Voor 10% gewijzigd door MitchellHearth op 18-10-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:52
Hoe hebben jullie de afwatering mooi opgevangen van de SW75YAA? ik heb een aansluiting nu onder de buitenunit gemaakt naar mijn HWA toe, maar onder de unit zitten 3 gaten voor afwatering, waarvan 1tje best ver van de andere 2 af, ik zit zelf te twijfelen om een soort van gootje ( opengezaagde 110 buis ) er onder te fixeren met een verloop naar de HWA.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
MitchellHearth schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Oef, dat is inmiddels wel de conclusie die ik kan trekken ja. Hoor het van alle kanten. M'n hele huis hangt vol met Tado, inclusief de radiatorknoppen in de badkamer en boven (al worden die eerlijk gezegd niet bijzonder veel gebruikt). Nadeel is als ik de thermostaat ga veranderen dat ik vrij weinig meer aan die radiatorknoppen heb want die communiceren nu met de Tado om zo de ketel/WP aan te zetten als het koud boven is. Heb nog wel de normale "domme" radiatorknoppen alleen dan kan ik het alleen warm boven/in de badkamer krijgen als er beneden ook warmtevraag is. Hoe zou je dit dan oplossen? Daarom had ik eigenlijk destijds gekozen voor Tado...

[...]

Ga ik even checken!
Zelf om deze reden begonnen met plugwise nadat ik de tado van de muur had gehaald. Veel contact gehad met het development team om dit goed werkend te krijgen met mijn warmtepomp. Ook daar kregen ze het niet voor elkaar. Mocht wel test versies draaien maar voor bedankt vanwege komst van een kleine dame. Toen behoefte aan een stabiele oplossing en dus gekozen voor een 'domme' thermostaat zonder kamer regeling. Heb zelf beneden vloer verwarming dus in de praktijk draait de warmtepomp op koude dagen de hele dag door op een laag pitje. Daarmee kan ik mijn Jaga's boven prima aanslingeren. Tot op heden nog geen spijt gehad. Wellicht dat dit anders is als jij of je huisgenoten regelmatig boven werken/studeren/spelen en een kamer snel wil verwarmen. Dat gaat toch minder met een warmtepomp.

@HammieDuDe Mijn warmtepomp, geen mitsu overigens, staat op platdak van de schuur. Daar lekker het water op laten lopen. Pomp wel wat hoger gezet ivm water wat kan bevriezen na bijvoorbeeld een defrost ronde.

[ Voor 6% gewijzigd door Bo0bz op 18-10-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
MitchellHearth schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

[...]

Ga ik even checken!
Met een Wp moet je toch leren denken in lage temperatuur, zeg tussen de 26 en 30 graden Ta. En dan heb je sowieso niet veel aan al die regelingen. Dan krijgt WAR met een goede stooklijn het comfort in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bo0bz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Zelf om deze reden begonnen met plugwise nadat ik de tado van de muur had gehaald. Veel contact gehad met het development team om dit goed werkend te krijgen met mijn warmtepomp. Ook daar kregen ze het niet voor elkaar. Mocht wel test versies draaien maar voor bedankt vanwege komst van een kleine dame. Toen behoefte aan een stabiele oplossing en dus gekozen voor een 'domme' thermostaat zonder kamer regeling. Heb zelf beneden vloer verwarming dus in de praktijk draait de warmtepomp op koude dagen de hele dag door op een laag pitje. Daarmee kan ik mijn Jaga's boven prima aanslingeren. Tot op heden nog geen spijt gehad. Wellicht dat dit anders is als jij of je huisgenoten regelmatig boven werken/studeren/spelen en een kamer snel wil verwarmen. Dat gaat toch minder met een warmtepomp.
De Tado heb ik met mijn gasketel ook nooit goed gekregen nadat ik vloerverwarming had laten aanleggen. Tado is bij uitstek voor hoge temperatuur systemen prima. Weet niet hoeveel contact ik gehad heb met ze, maar de vloerverwarming ging voor geen meter. Pas met WAR stooklijn en Wp kwam de vv tot leven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@t.oswald Ik ben zelf inderdaad ook aan de knutsel gegaan met tado en vloerverwarming. Tado mooi aan de muur en in de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingverdeler een tadoknop geknutseld. Je kunt dan in de app instellen dat de thermostaat de voeler is en de knop moet worden geschakeld bij warmtevraag. Dat ging als een speer. Hele gebeuren bij tado waarbij officieel de thermostaat verbonden moet zijn met de vloerverwarming klep en een extensie kit bij de ketel werkte voor geen fluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bo0bz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:01:
@t.oswald Ik ben zelf inderdaad ook aan de knutsel gegaan met tado en vloerverwarming. Tado mooi aan de muur en in de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingverdeler een tadoknop geknutseld. Je kunt dan in de app instellen dat de thermostaat de voeler is en de knop moet worden geschakeld bij warmtevraag. Dat ging als een speer. Hele gebeuren bij tado waarbij officieel de thermostaat verbonden moet zijn met de vloerverwarming klep en een extensie kit bij de ketel werkte voor geen fluit.
Off topic. Ja, ik ken die oplossing vanuit het Tado forum op tweakers. Was niet meer nodig toen de Wp kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 22:52
@t.oswald Hier geen Tado maar ook een systeem wat met elkaar communiceert. Wat ik heb gedaan is de ruimteregeling loskoppelen van de CV regeling. Ik gebruik Node-Red als middleware om bij warmtevraag de CV regeling aan te zetten. Dit ga ik straks ook doen bij de WP (aan/uit bij warmtevraag en WP op WAR). Eventueel zou je ook extra logica dan kunnen toevoegen.

Systeem werkt trouwens ook als Node-Red uitvalt. Enige is dat je de CV regeling dan handmatig moet aanzetten. Dat zal pendelen, maar i.i.g. niet de vrouw boos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Wat voor thermostaat zouden jullie dan aanraden i.c.m. mijn Elga Ace WP? Ik ben beetje huiverig om voor de eTwist te gaan vanwege de reviews, ondanks dat uiteraard Remeha dit als beste optie aanprijst. Of moet ik voor een simpele Honeywell gaan? Zoiets als dit is nog steeds modulerend, wat je niet wil toch eigenlijk? pricewatch: Honeywell Round Modulation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-07 09:15
MitchellHearth schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:29:
Wat voor thermostaat zouden jullie dan aanraden i.c.m. mijn Elga Ace WP? Ik ben beetje huiverig om voor de eTwist te gaan vanwege de reviews, ondanks dat uiteraard Remeha dit als beste optie aanprijst. Of moet ik voor een simpele Honeywell gaan? Zoiets als dit is nog steeds modulerend, wat je niet wil toch eigenlijk? pricewatch: Honeywell Round Modulation
Schoonvader heeft een Etwist, gaat dikke prima daar.
@mkleinman ook meen ik

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
MitchellHearth schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:29:
Ik heb een Honeywell Chronotherm Touch gehad samen met mijn ACE 6kW, en dat was absoluut geen goed huwelijk. Ik had op sommige dagen, zoals nu, 50 starts van de warmtepomp per dag. Dat was overigens met een reguliere ruimteregeling met een thermostaat.

Op de instelling met WAR en WAR+RAR met stooklijn had ik geen problemen met de aansturing maar wel met overshoots en een hoog verbruik.

Ik heb een eTwist hangen en vanaf dat moment eigenlijk geen omkijken meer naar de ACE en de eTwist. Mooie is als je het koud hebt je op de bank je thermostaat hoger kan zetten.

Aandachtspunten: Display gaat af en toe spontaan aan; Dit kan heel irritant zijn. Ons interesseert het niet. Temperatuurinstelling klopte standaard niet, gaf een veel te hoge waarde aan, na ijken met andere sensor dat probleem ook niet meer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
_Piwi_ schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:05:
@t.oswald Hier geen Tado maar ook een systeem wat met elkaar communiceert. Wat ik heb gedaan is de ruimteregeling loskoppelen van de CV regeling. Ik gebruik Node-Red als middleware om bij warmtevraag de CV regeling aan te zetten. Dit ga ik straks ook doen bij de WP (aan/uit bij warmtevraag en WP op WAR). Eventueel zou je ook extra logica dan kunnen toevoegen.

Systeem werkt trouwens ook als Node-Red uitvalt. Enige is dat je de CV regeling dan handmatig moet aanzetten. Dat zal pendelen, maar i.i.g. niet de vrouw boos ;)
Ik onderdruk de wens om me in scripts te verdiepen. Voor mij is het met IFTTT simpel. Plaatje voor vandaag, heeft 4,129 kWh gekost, om 4.27 gestart omdat de kamertemperatuur onder de 21,0 kwam, om 10.55 een shift naar -1 omdat de kamertemperatuur boven de 21,4 kwam en om 11.49 helemaal uit met het WiFi relais omdat de kamertemperatuur boven de 21,8 kwam (klein zonnetje in de kamer via de lichtkoepels) en de shift naar 0, klaar voor de volgende start ergens in de nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5LM-iSkzR4zhjEkfDDGjAVeT7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qFmzYc3INkVlH77nLTbdFTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zie de mogelijkheden voor acties met Aquarea, Tado in IFTTT:
t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 18-10-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb een Honeywell Chronotherm Touch gehad samen met mijn ACE 6kW, en dat was absoluut geen goed huwelijk. Ik had op sommige dagen, zoals nu, 50 starts van de warmtepomp per dag. Dat was overigens met een reguliere ruimteregeling met een thermostaat.

Op de instelling met WAR en WAR+RAR met stooklijn had ik geen problemen met de aansturing maar wel met overshoots en een hoog verbruik.

Ik heb een eTwist hangen en vanaf dat moment eigenlijk geen omkijken meer naar de ACE en de eTwist. Mooie is als je het koud hebt je op de bank je thermostaat hoger kan zetten.

Aandachtspunten: Display gaat af en toe spontaan aan; Dit kan heel irritant zijn. Ons interesseert het niet. Temperatuurinstelling klopte standaard niet, gaf een veel te hoge waarde aan, na ijken met andere sensor dat probleem ook niet meer.
En in de etwist kan je het verbruik per dag terug zien, is ook wel leuk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:13
JBtL schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:05:
[...]

Remeha geeft het hier ook zelf aan (en legt duidelijk uit waarom): YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer
Ik weet dat die een beetje uit de running is. Maar hier hangt nog een oude elga icm met een Toshiba buiten unit aangestuurd door een Anna thermostaat van plugwise.
Dit is een opentherm thermostaat.
Hoe kan ik de elga ook rustig laten draaien? Als die aan gaat (halve graad hoger in huis is de vraag) gaat ie meteen 100% met dito verbruik en tA richting de 40 graden. Terwijl ik de keet ook makkelijk verwarm met 30 graden aanvoer temperatuur. Hij moduleert pas terug als die nog 0.2 graden moet stijgen. De Anna thermostaat is in te stellen per 0.5 graad. Enige mogelijkheid is dan zonder nachtverlaging van 0.5 graden werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-07 09:15
Twan dz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Ik weet dat die een beetje uit de running is. Maar hier hangt nog een oude elga icm met een Toshiba buiten unit aangestuurd door een Anna thermostaat van plugwise.
Dit is een opentherm thermostaat.
Hoe kan ik de elga ook rustig laten draaien? Als die aan gaat (halve graad hoger in huis is de vraag) gaat ie meteen 100% met dito verbruik en tA richting de 40 graden. Terwijl ik de keet ook makkelijk verwarm met 30 graden aanvoer temperatuur. Hij moduleert pas terug als die nog 0.2 graden moet stijgen. De Anna thermostaat is in te stellen per 0.5 graad. Enige mogelijkheid is dan zonder nachtverlaging van 0.5 graden werken...
Ik heb met P80 en P81 de temperatuur getemperd, weet niet of dat lukt met Anna?
Dat bepaald wel de retourtemperatuur (tenzij je de sensoren omwisselt, dus volgas zal hij nogsteeeds starten maar sneller terugtoeren)

Daannn1987 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 18-10-2021 12:53 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktullemans88
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-06 16:13
Heeft er iemand ervaring met een Artel Warmtepomp mono van 9kw?
Schijnt van Midea te zijn, maar heb ook al de volgende merken / types gevonden die exact hetzelfde zijn:

Midea M-Thermal Mono - MHC-V9W/D2N8
Inventor Matrix
Ferroli RVL-I - Plus 9
Artel MHP9RL24
Airwell AW-WHPMA08-H91
Atlantia Fluo
Centrometal Monobloc
Systemair M.hp09 DCI Mono

Ik had natuurlijk al even gezocht in de forum historie, en daar was onduidelijkheid of bovenstaande modulerend zijn, dus met inverter. Dit blijkt gelukkig wel het geval te zijn.

Ik zou de warmtepomp op een Hygiëne vat van 600L willen aansluiten omdat ik reeds een grote zonnecollector heb en een Centrometal pelletcv (18kw). Reden voor aanschaf is dat ik de gas aansluiting wil opzeggen en mijn backup gas cv ketel wil inruilen voor een monobloc warmtepomp. De pellet cv draait enkel van oktober tot maart / april en is eigenlijk te groot voor mijn huis maar ideaal voor het bubbelbad buiten :), de rest vangt de zonneboiler met heatpipes (48) op. De warmtepomp zal dus niet zoveel draaien maar zou in nood of wanneer ik pelletcv verkoop (nog geen plannen voor) wel het huis warm moeten houden.

Maar door subsidie is een warmtepomp wel interessant geworden. (Dit was ook het geval bij de pellet cv en zonnecollector)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVeD37UIqTftUwedVTIds7HrB6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VyiO7Oy5KuDLU2SukXEmbxTr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:33
HammieDuDe schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:50:
Hoe hebben jullie de afwatering mooi opgevangen van de SW75YAA? ik heb een aansluiting nu onder de buitenunit gemaakt naar mijn HWA toe, maar onder de unit zitten 3 gaten voor afwatering, waarvan 1tje best ver van de andere 2 af, ik zit zelf te twijfelen om een soort van gootje ( opengezaagde 110 buis ) er onder te fixeren met een verloop naar de HWA.
Ik heb er bij mijn Zubadan een rechthoekige kabelgoot onderdoor gemaakt (ik dacht ca 50 mm breed). Die gaat met een haakse bocht ook nog een hoekje om. Gefixeert met ducttape en vervolgens aan de onderkant nog wat gesteund met een paar stenen. De kabelgoot eindigt uiteindelijk in een ronde pijp die direct naar beneden gaat, naar vorstvrije diepte en verderop is aangesloten op de HWA.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Welke hybrid CV ketel - warmtepomp combinatie geniet jullie voorkeur uitgaande van een CW5 ketel en een benodigd vermogen van 8 kW? Daikin Altherma 8kW, Intergas 36 extreme met 6 kW Elga, ...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
aeacus45 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:09:
Welke hybrid CV ketel - warmtepomp combinatie geniet jullie voorkeur uitgaande van een CW5 ketel en een benodigd vermogen van 8 kW? Daikin Altherma 8kW, Intergas 36 extreme met 6 kW Elga, ...?
Waarom deze vraag? Heb je gesproken met adviseurs en heb je voorstellen gekregen met deze opties? Ik heb in het topic even kort gezocht op jou posts maar zie niet veel voorbijkomen. Neem ons eens mee in je situatie zodat we je (beter) kunnen adviseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:52
Zwerius schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Ik heb er bij mijn Zubadan een rechthoekige kabelgoot onderdoor gemaakt (ik dacht ca 50 mm breed). Die gaat met een haakse bocht ook nog een hoekje om. Gefixeert met ducttape en vervolgens aan de onderkant nog wat gesteund met een paar stenen. De kabelgoot eindigt uiteindelijk in een ronde pijp die direct naar beneden gaat, naar vorstvrije diepte en verderop is aangesloten op de HWA.
Ja precies, zoiets wou ik ook gaan doen. Thanks

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
aeacus45 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:09:
In navolging van @Bo0bz, voordat je @koevlaas2 e.a. O-) over je heen krijgt met de waanzin van een hybride WP ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2021 14:00 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
Bo0bz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Waarom deze vraag? Heb je gesproken met adviseurs en heb je voorstellen gekregen met deze opties? Ik heb in het topic even kort gezocht op jou posts maar zie niet veel voorbijkomen. Neem ons eens mee in je situatie zodat we je (beter) kunnen adviseren :)
Ik heb een jaren 30 woning dat volledig is nageisoleerd (vloer-, gevel en dakisolatie). Verwarming bestaat uit vloerverwarming met 2 radiatoren. In principe verwachten we alleen onze woonkamer en open keuken. De huidige CV ketel is afgestemd op 50 graden aanvoer temperatuur en houdt de beneden verdieping goed warm in de afgelopen koude winterdagen. Desondanks verbruik ik 1800 m3 gas per jaar. Het huurcontract van mijn CV ketel (overgenomen van vorige bewoner) loopt in april volgend jaar. Ik ben mij aan het orienteren op een hybride CV ketel. Ik zie meerdere merken en modellen voorbij komen in dit topic maar zie nu door de bomen het bos niet meer. Intergas icm Remeha Elga en Daikin Altherma zijn de meest genoemde hybride systemen, maar wat zouden jullie mij aanraden in mijn situatie?

PS Vanwege plaatsgebrek in de technische ruimte kan ik helaas geen warmtepompboiler erbij plaatsen zonder een zeer ingrijpende verbouwing.

[ Voor 5% gewijzigd door aeacus45 op 18-10-2021 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
aeacus45 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Ik heb een jaren 30 woning dat volledig is nageisoleerd (vloer-, gevel en dakisolatie). Verwarming bestaat uit vloerverwarming met 2 radiatoren. In principe verwachten we alleen onze woonkamer en open keuken. De huidige CV ketel is afgestemd op 50 graden aanvoer temperatuur en houdt de beneden verdieping goed warm in de afgelopen koude winterdagen. Desondanks verbruik ik 1800 m3 gas per jaar. Het huurcontract van mijn CV ketel (overgenomen van vorige bewoner) loopt in april volgend jaar.
Hier ook jaren '30 woning maar met enkel radiatoren. Gaat prima met een 5kW + WPB voor 124m2 volledig van het gas. Aanvoer is tussen de 34 en 41 graden.
PS Vanwege plaatsgebrek in de technische ruimte kan ik helaas geen warmtepompboiler erbij plaatsen zonder een zeer ingrijpende verbouwing.
En twee kleintjes of een elektrische doorstroomverwarmer? @Rol-Co heeft bijv. een cascade opstelling van twee 30L elektrische boilers.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@aeacus45 Ik zou in deze fase zeker de optie om een volledig elektrische warmtepomp te nemen niet uitsluiten. Je geeft aan dat je nog 1800m3 gas verbruik. Met vloerverwarming en twee radiatoren klinkt dat aardig veel. Even wat vragen om een goed beeld te krijgen. Hoe groot is je woning en
hoe veel van die 1800m3 zou je gebruiken voor warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
Bo0bz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:15:
@aeacus45 Ik zou in deze fase zeker de optie om een volledig elektrische warmtepomp te nemen niet uitsluiten. Je geeft aan dat je nog 1800m3 gas verbruik. Met vloerverwarming en twee radiatoren klinkt dat aardig veel. Even wat vragen om een goed beeld te krijgen. Hoe groot is je woning en
hoe veel van die 1800m3 zou je gebruiken voor warm water?
175 m3 is nodig voor warm water, maar dit zal meer worden met twee opgroeiende dochters. :/ Mijn keuken heeft een dakisolatie van 5cm glaswol. Volgend voorjaar wordt het dak vernieuwd en ik wil hier graag nog 10 cm PIR toevoegen op het dakbestek. Gevel in de keuken bestaat uit van buiten naar binnen baksteen -> 5cm glaswol -> gipsplaat me stuc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:07
ktullemans88 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:54:
Heeft er iemand ervaring met een Artel Warmtepomp mono van 9kw?
Schijnt van Midea te zijn, maar heb ook al de volgende merken / types gevonden die exact hetzelfde zijn:

Midea M-Thermal Mono - MHC-V9W/D2N8
Inventor Matrix
Ferroli RVL-I - Plus 9
Artel MHP9RL24
Airwell AW-WHPMA08-H91
Atlantia Fluo
Centrometal Monobloc
Systemair M.hp09 DCI Mono

Ik had natuurlijk al even gezocht in de forum historie, en daar was onduidelijkheid of bovenstaande modulerend zijn, dus met inverter. Dit blijkt gelukkig wel het geval te zijn.

Ik zou de warmtepomp op een Hygiëne vat van 600L willen aansluiten omdat ik reeds een grote zonnecollector heb en een Centrometal pelletcv (18kw). Reden voor aanschaf is dat ik de gas aansluiting wil opzeggen en mijn backup gas cv ketel wil inruilen voor een monobloc warmtepomp. De pellet cv draait enkel van oktober tot maart / april en is eigenlijk te groot voor mijn huis maar ideaal voor het bubbelbad buiten :), de rest vangt de zonneboiler met heatpipes (48) op. De warmtepomp zal dus niet zoveel draaien maar zou in nood of wanneer ik pelletcv verkoop (nog geen plannen voor) wel het huis warm moeten houden.

Maar door subsidie is een warmtepomp wel interessant geworden. (Dit was ook het geval bij de pellet cv en zonnecollector)

[Afbeelding]
Ik zou als backup geen monoblock nemen. Die staat een groot deel van de winter je vat af te koelen om zelf niet te bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
aeacus45 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

175 m3 is nodig voor warm water, maar dit zal meer worden met twee opgroeiende dochters. :/ Mijn keuken heeft een dakisolatie van 5cm glaswol. Volgend voorjaar wordt het dak vernieuwd en ik wil hier graag nog 10 cm PIR toevoegen op het dakbestek. Gevel in de keuken bestaat uit van buiten naar binnen baksteen -> 5cm glaswol -> gipsplaat me stuc.
Jij moet denk ik wel uit kunnen met een 9kW Panasonic J serie. Ik heb de 5kW, maar dat is dezelfde unit als de 9, alleen is hij softwarematig gecapped. Of een ~ 9kW van een ander merk.

Verder wel eens met @Bo0bz. Je verbruik klinkt hoog, maar dat is zonder grootte en type woning te weten lastig hard te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
CurlyMo schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:00:
[...]
Verder wel eens met @Bo0bz. Je verbruik klinkt hoog, maar dat is zonder grootte en type woning te weten lastig hard te maken.
Dat komt waarschijnlijk door het ongeisoleerde houten plafond in de woonkamer. Op de onverwarmde slaapkamers daarboven staan altijd de ramen open, dus ook in de winter. Aangezien het plafond netjes afgewerkt is, ben ik enigszins terughoudend om dit verder aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:13
Daannn1987 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb met P80 en P81 de temperatuur getemperd, weet niet of dat lukt met Anna?
Dat bepaald wel de retourtemperatuur (tenzij je de sensoren omwisselt, dus volgas zal hij nogsteeeds starten maar sneller terugtoeren)

Helaas heb ik met de Anna niks in te stellen.
Geen p-zoveel. Alleen de dipswitches van de elga. Ik kan wel weersafhankelijk instellen. Maar dat werkt weer niet met de Anna thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
aeacus45 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

Het ruimtegebrek in de technische ruimte hoeft niet persé een probleem te zijn. Er zijn ook all-in split systemen waarvan de binnenunit met boiler niet misstaan in je huis. Als voorbeeld deze van Panasonic, maar andere merken leveren ze ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swU2hqaEdhrsQln8jlOghGGruK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdqnfC9GxarXpldJwXHC9iPb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Dit vind ik wel interessant. Alvorens ik een eTwist ga bestellen had ik nog even aan Tado gevraagd waarom hun systeem niet gewoon aan/uit kan werken icm met de Elga Ace. Ik kreeg de reactie dat ze Tado zeker wel aan/uit kunnen laten werken. Wel met de volgende voetnoot:
"Warmtepompsystemen zijn intelligente systemen die moeten worden aangestuurd door een modulerend systeem, zoals jouw tado° systeem momenteel is. Door een aan/uit-systeem te gebruiken, zou je een deel van de interessante functionaliteit van de warmtepomp verliezen. Daarom raden we je sterk aan om de thermostaat geconfigureerd te houden zoals je hem nu hebt."
De interessante functionaliteiten zitten toch in m'n Elga Ace en ga je toch juíst gebruiken als je je thermostaat op aan/uit hebt?

Anders maar de eTwist bestellen en dat eens uitproberen hoor maar probeer het ff te begrijpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 22:57
MitchellHearth schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:41:
Dit vind ik wel interessant. Alvorens ik een eTwist ga bestellen had ik nog even aan Tado gevraagd waarom hun systeem niet gewoon aan/uit kan werken icm met de Elga Ace. Ik kreeg de reactie dat ze Tado zeker wel aan/uit kunnen laten werken. Wel met de volgende voetnoot:

[...]

De interessante functionaliteiten zitten toch in m'n Elga Ace en ga je toch juíst gebruiken als je je thermostaat op aan/uit hebt?

Anders maar de eTwist bestellen en dat eens uitproberen hoor maar probeer het ff te begrijpen!
Klopt, alle intelligentie zit in de WP zelf en een thermostaat hoeft alleen maar aan te geven of de WP aan of juist uit moet. Niet meer en niet minder. Klinkt als een klok-en-klepel-verhaal van Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

[...]

Boeiend! Ik kreeg een heel ander antwoord op de vraag of ze de Tado niet dom aan/uit konden laten schakelen. Wellicht zit het misverstand in het gegeven dat je de Tado inderdaad via de extensiekit aan/uit laat schakelen, maar dat ie dan toch “slim” blijft doen. Dus de thermostaat zet de Wp aan of uit, dat klopt, maar wel volgens het “slimme” algoritme. Ik heb dat droog getest met een relais, te vroeg uit en te laat aan, zoals bij een hoog temperatuur systeem gewenst zou zijn. Er was geen beschuit van te maken.

Dit was hun antwoord:

Bedankt dat u contact met ons hebt opgenomen,
Hier is de tado° niet voor bedoelt en het is niet mogelijk om de tado° "dom" te maken
Mocht u nog vragen hebben dan horen wij dit graag.
Met vriendelijke groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Possible schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 00:20:
[...]

En dat is iets wat ze in de fabriek zijn vergeten?
Ja, nogal slordig blijkbaar zijn de te volgen procedures niet zo waterdicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
HammieDuDe schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:50:
Tenzij je in dat afwateringssysteem een verwarmingslint gaat plaatsen moet je hier niet aan beginnen. Die hele bende gaat namelijk bij nachtvorst bevriezen. Gewoon alle gaten open laten en zorgen dat de unit hoog genoeg (minimaal zo'n 15 cm) boven de grond staat, dan gaat het wel goed (afgelopen februari tenminste wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 22:47
Ik ben het helemaal eens met @Andrehj . Hoe meer buizen/pijpen etc, hoe sneller het dicht vriest, tenzij je met stroom vretende vorstlinten aan de slag gaat. Gewoon in een grindbak laten lopen.

Het feit dat de gaten verspreid onder het apparaat zitten, geeft al aan dat de fabrikant het zo bedacht heeft.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:33
Andrehj schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:27:
[...]

Tenzij je in dat afwateringssysteem een verwarmingslint gaat plaatsen moet je hier niet aan beginnen. Die hele bende gaat namelijk bij nachtvorst bevriezen. Gewoon alle gaten open laten en zorgen dat de unit hoog genoeg (minimaal zo'n 15 cm) boven de grond staat, dan gaat het wel goed (afgelopen februari tenminste wel).
Zoals ik hierboven al schreef, heb ik er een PVC-kabelgootje onder lopen. Wel op afschot. Die verderop in een ronde afvoerpijp terecht komt. Recht naar beneden naar vorstvrije diepte en vervolgens naar de HWA.
Ik heb er geen verwarmingslint in zitten en het draait al een jaar of 10 probleemloos. Het eerste beetje dooiwater van een defrost zou misschien nog in de goot kunnen bevriezen, maar er komt dan nog genoeg achteraan, om de hele boel weer te ontdooien. En aan het einde van de defrost loopt alle water op afschot weg, zodat de kabelgoot leeg en droog klaar staat voor de volgende defrost.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984

[...]

Je zou nog eens kunnen proberen met de flow te spelen en je voetpunt van de stooklijn omhoog te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 22:47
Ik heb geen redenen om het oneens te zijn met @Andre1973 maar ik bedoelde hier uiteraard @Andrehj. Aangepast, thanx!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:55
Zwerius schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

Zoals ik hierboven al schreef, heb ik er een PVC-kabelgootje onder lopen. Wel op afschot. Die verderop in een ronde afvoerpijp terecht komt. Recht naar beneden naar vorstvrije diepte en vervolgens naar de HWA.
Ik heb er geen verwarmingslint in zitten en het draait al een jaar of 10 probleemloos. Het eerste beetje dooiwater van een defrost zou misschien nog in de goot kunnen bevriezen, maar er komt dan nog genoeg achteraan, om de hele boel weer te ontdooien. En aan het einde van de defrost loopt alle water op afschot weg, zodat de kabelgoot leeg en droog klaar staat voor de volgende defrost.
Bij mij komt het uit een schuin buisje ~30mm rond. Daaronder nog een betonsteen en daarnaast grind tot 70cm diepte. Nog nooit iets van ijs gezien daar (sinds feb 2018).

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
Wat voor COP halen jullie deze dagen? Ik heb sinds vorige week een Elga ACE van 6kW hangen en kan sinds gisteren T_a, T_r en opgenomen vermogen monitoren. Kom dan op een COP 7.6 uit, wat me wat hoog lijkt...

Hoekhuis, dubbelgas, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Overdag thermostaat op 20 graden, 's nachts naar 19. Pomp op 14L/min gezet (ivm herrie) en heb een delta T van 3.5 graad. Elga draaide vanochtend 5 uur continue op gemiddeld 450W, T_a is 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:42
Rein_stein schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:06:
Wat voor COP halen jullie deze dagen? Ik heb sinds vorige week een Elga ACE van 6kW hangen en kan sinds gisteren T_a, T_r en opgenomen vermogen monitoren. Kom dan op een COP 7.6 uit, wat me wat hoog lijkt...

Hoekhuis, dubbelgas, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Overdag thermostaat op 20 graden, 's nachts naar 19. Pomp op 14L/min gezet (ivm herrie) en heb een delta T van 3.5 graad. Elga draaide vanochtend 5 uur continue op gemiddeld 450W, T_a is 26 graden.
warmte pomp staat uit. is het al 18graden nee 8)7
7,6 lijkt me nogal hoog :>

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1 ... 126 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.