polthemol schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:31:
[...]
je vergeet een optie: waar we de politiek macht hebben simpelweg geen vergunningen afgeven voor boringen in welke vorm dan ook. De beste manier om olie in de grond te houden is simpelweg verbieden ernaar te boren/het op te pompen.
Dat kunnen we wellicht hier doen voor de minuscule hoeveelheid olie die wij hebben, maar Saoedi-Arabië - dat zonder olie zo'n beetje het armste land ter wereld zou zijn geweest - gaat echt hun welvaart en binnenlandse stabiliteit niet opgeven. Dat land zal één grote failed state worden zonder oliedollars.
Daarbij ook stoppen met welke subsidievorm dan ook aan fossiele industrie. Het is te ridicuul voor woorden dat je bv. een Shell subsidies gaat geven om te vergroenen, terwijl ze elk jaar opnieuw divident blijven uitkeren aan aandeelhouders en elke druppel die ze vinden oppompen.
Eens dat we Shell in ieder geval geen geld moeten toedoen voor duurzame projecten.
Het is anders betreffende minder belasting t.o.v. consumenten en kleinbedrijf. Wij inwoners kunnen niet zo makkelijk emigreren, maar grote energie-intensieve industrie vertrekt gewoon als het niet uit kan. Het staal en aluminium voor elektrische auto's, windturbines, PV, bewapening voor energiezuinige huizen e.d. moet toch gemaakt worden.
Het beschouwen van minder belasting t.o.v. kleinverbruikers wordt gezien als subsidie, maar als je die logica doortrekt kun je stellen dat als we de accijns en energiebelasting voor brandstof en elektra stoppen, dat dan de fossiele subsidie ineens veel lager uitpakt

Dan eindigen we inderdaad met lagere fossiele subsidies, maar ook Amerikaanse toestanden voor 80 cent/liter brandstof en grote SUVs. Niet wenselijk lijkt me?
Dus je levensstijl zelfstandig aanpassen gaat niet helpen. Alternatieven ontwikkelen om de vraag te drukken gaat ook weinig tot niet helpen. Dat gaat namelijk uit van een vrije markt idee en een 'leveled playingfield', waar veel fossiele industrie doodleuk 'both sides' speelt en hun producten aardig wat voordelen/financieringen krijgen (rechtstreekse subsidies, vrijstellingen, lagere heffingen, ...)
Dat vind ik nogal een statement.
Ja, je hebt zelf weinig invloed als indvidu, maar ik denk dat als iedereen gezamenlijk
zelf zou veranderen wat ze kunnen dat de wereld er snel anders uit zag. Stel dat iedereen beslist om 8+ jaar met een telefoon te doen, een Fairphone te kopen ipv iPhone (en ja, concessies doen m.b.t. grootte en camerakwaliteit), in de buurt op vakantie, zelden te vliegen, weinig vlees te eten, geen domme meuk uit China, lang met spullen doen/fixen, lang met kleren doen en kwaliteitskleren kopen (geen fast fashion), i.p.v. onzinbanen het grid gaan verzwaren voor de energietransitie, goed nadenken van welk bedrijf ze spullen kopen en diensten afnemen, moet je opletten hoe snel de wereld dan kan veranderen. Maar dat doen mensen niet.
Ik zie alleen maar meer en meer SUVs rondrijden. Dat wordt echt niet opgelegd door Shell die eist dat iemand een SUV koopt. Dat doen die mensen toch echt zelf.
Waar ik je wel kan vinden waarschijnlijk is dat we de low-hanging-fruit maatregelen moeten identificeren. Ik irriteer mij bijvoorbeeld behoorlijk aan 25 euro met Ryan Air naar Barcelona. Waarom geen 50 euro per enkele reis bovenop alle tickets gooien? Dat maakt dan 125 euro. Nog steeds goedkoop. Vliegen naar Barcelona is echt geen recht. Of misschien als percentage van de ticketprijs met als minimum 50 euro.
Ook mogen domme SUVs wat mij betreft nog meer belast worden. Het is blijkbaar nog niet hoog genoeg, gezien de aantallen van die domme wagens met giga CW waarde en dito gewicht.