Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:37:
Mijn buren hebben de airco aan en de gordijnen en de buitendeur open. Ja, zo denken ze, "ik heb toch airco, dan hoef ik ook geen andere maatregelen te nemen om de temperatuur laag te houden".
Bij mij zit met dit weer alles potdicht overdag om de warmte buiten te houden.
Eerlijk gezegd, op het moment is het gewoon lekker zomerweer(*), waarbij het nog genoeg afkoelt 's nachts om een groot deel van de dag juist de ramen open te hebben.
Als het lange tijd drukkend warm wordt, zonder afkoeling 's nachts, zal ik niet zeggen dat die airco nergens voor nodig is. En mensen in een flatje op 8 hoog hebben ook andere omstandigheden. Maar over het algemeen kun je je op dit weer prima aanpassen. Zonwering uit, losse kleding aan.
Je ziet sowieso een soort normalisering van de airco, terwijl deze temperaturen in zuidelijker gelegen landen niet als bijzonder warm zouden worden ervaren.
Gisteren was het uiterst comfortabel fietsweer. Bij de kruispunten zie je dan auto's die zoemen als stofzuigers, omdat de airco hard moet werken om de stalen kooi draaglijk te maken. Terwijl dit volgens mij prima weer is voor de ARKO.
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:45:
Hoe lager op de sociaaleconomische ladder hoe anders de prioriteiten zijn. Als jouw eerste prioriteit, je zorgen, is de maand door te komen, eten op de tafel te hebben en de rekeningen te kunnen betalen dan heb je weinig tijd en financiële ruimte je druk te maken over het klimaat. En die begrijp ik.
Nou, reden te meer voor de mensen die het wel goed hebben (en die zijn er in ons landje genoeg) om zich namens hen in te spannen.
De wetmatigheid is dat je klimaatimpact kleiner is naarmate je minder te besteden hebt. Dan rijd je geen auto maar een fiets of een scooter. Ga je niet op vliegreis naar Bali, eet je geen biefstuk maar frikandellen gemaakt van restvlees. Je woont niet vrijstaand maar in een flatje, en het woonoppervlak van een woning is een betere voorspeller van energieverbruik dan het energielabel.
We hebben onszelf allemaal aangepraat dat milieuvriendelijk leven duur is, en dat je er allerlei spullen voor moet kopen. Dat komt omdat de overheid het via de markt wil oplossen (vooral om ideologische redenen) en de markt wil vooral dingen verkopen.
(*) Jaja, volgens astronomen is het nog lente.