Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 21:35
Flipking94 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:40:
Kan je dit onderbouwen aub? Ik geloof er nl niets van. Nieuwe huizen, in België althans, zijn verplicht om een ventillatiesysteem in te voeren met aan en afvoer van verse lucht. Mijn nieuwbouwappartement met 24cm dikke isolatie heeft een ventillatiesysteem C+, waardoor warmte en koude perfect afgevoerd kunnen worden. Heb je in de zomer uberhaupt eens in zo'n nieuwbouwhuis/appartement gezeten? Het is aangenaam koel daarin door deze dikke isolatie. Zonder airco, die hebben de moderne huizen tegenwoordig niet meer nodig door dit systeem.

Het tegenovergestelde is eerder waar: Bij de bouw hebben ze mij aangeraden om in de badkamer een aparte aarding en stopcontact in te bouwen voor een elektrisch kacheltje in de tussenmaanden. Dit omdat door de sterke isolatie mijn badkamer (volledig centraal gelegen) te koud gaat zijn in de overgangsmaanden. Uw artikel is van 2019, dus ik denk een beetje gedateerd ;).
Ook met isolatie warmt een woning op. Als de volle zon op een zuidgevel staat dan wordt die enorm heet. Dat geeft een continue stroom van warmte in de woning. Verder heb je nog de warmte van de mensen die in de woning zijn, warmte van koken. Al die warmte moet afgevoerd worden, anders wordt het alleen maar warmer.

Bij balansventilatie kan je goed koelen als het 's nachts koud genoeg is. Als het 's nachts boven de 20 graden is, dan houdt dat ook op.

Ik snap de opmerking niet over de badkamer. Bij een badkamer heb je afvoer van lucht. Dus als het goed is gaat er een constante stroom van warme lucht door de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Britse kolencentrales moeten na 46 dagen weer aan vanwege airconditioning

In het artikel staan wel nog enkele andere oorzaken.

Zoals gezegd: eerst isolatie, zonwering en zonnepanelen, waarna je die zonnepanelen gebruikt om overdag je airco te gebruiken. Maar dat is dus in een ideale wereld... Wij hebben vandaag 0,6 kWh van het net gehaald met 2 airco's een hele dag aan, injectie was 21 kWh. De 1e ging aan om 9u30, de 2e om 11u30 en uit rond 20u en 20u30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18yP5xwpVUrjtQU_cOvdrTAEYCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a1ZbxCXHASucoZuhAyCoF0Vn.png?f=fotoalbum_large

Ook zonder airco konden we het koel houden door 's nachts alles open te zetten, maar dat was niet zo inbraakveilig en dan mag de hittegolf ook niet te lang duren zoals nu. Die dag was dus echt 39 graden, ook in de thermometerhut in Ukkel (2e warmste ooit in BE).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HGS_49I_B7zka3RWroDm2zutP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5bOWMf11OZu74MHDuMSTDbp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de warmste ooit in BE :) Ook zonder airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhWAKG-9KI2iObeIkbDo4Tjbjo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a5PR2Abzbvpziik8zH8A8z3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2023 22:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Sorry, maar dat heeft geen enkele relatie met wat ik schrijf. Sowieso is het huis van mijn buren exact even oud als dat van mij (35 jaar zo onderhand), maar ook bij moderne huizen is het gewoon zo dat je warmte buiten moet houden en ook bij moderne huizen is het van de gekke om de buitendeur open te zetten, de warmte binnen te halen en dan de airco aan te zetten.

Voor moderne huizen moet er trouwens een andere oplossing komen: een ventilatiebox met airco ingebouwd. Een 325 m3/h ventilatiebox heeft 2 kW nodig om 25 graden te koelen. Moet voldoende zijn om je huis koel te houden. Maar dan natuurlijk niet de buitendeur openzetten!
Ik heb vandaag in de loop van de middag de deur wagenwijd open gezet omdat de temperatuur in huis tot 33 graden was opgelopen ondanks dat het buiten 28 graden was. En dat was omdat ik even weg was, als ik thuis ben houd ik het open zodat temperatuur buiten en binnen gelijk blijven.

Moderne architectuur ziet er leuk uit, maar een glazen wand van 7mx2m op het zuiden zonder zonwering buiten (mag niet van architect en die heeft in NL te veel rechten!) is op een dag als vandaag niet leuk.

Niet alleen moeten er bouwvoorschriften komen dat zoiets nooit mer gebouwd wordt, maar er moeten ook regels komen dat architecten met hun intellectuele eigendommen geen gezond verstandige maatregelen als buiten zonwering kunnen blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:11
Heb je hier bewijzen van? Als ik met mijn wagen airco aan rijd, verbruik ik ongeveer een halve liter per 100km meer. Ik vind dat toch best veel.
Ik maakte geen claim, ik vroeg het me af. De ANWB becijfert de luchtweerstand van portierraampjes, ook op 100km/u op zo'n 0,2l/100km. Dan lijkt het alsof ARKO altijd voordeliger is.
Kan je dit onderbouwen aub? Ik geloof er nl niets van. Nieuwe huizen, in België althans, zijn verplicht om een ventillatiesysteem in te voeren met aan en afvoer van verse lucht. Mijn nieuwbouwappartement met 24cm dikke isolatie heeft een ventillatiesysteem C+, waardoor warmte en koude perfect afgevoerd kunnen worden. Heb je in de zomer uberhaupt eens in zo'n nieuwbouwhuis/appartement gezeten? Het is aangenaam koel daarin door deze dikke isolatie. Zonder airco, die hebben de moderne huizen tegenwoordig niet meer nodig door dit systeem.
In Nederland zijn er een aantal jaren geweest waar voor de norm niet hoefde te worden uitgerekend hoe het gebouw zich hield op warme dagen. Dan kan een bouwer daar natuurlijk grote ramen op het zuiden inzetten, want dat is in de winter voordelig (extra verwarming door de lage zon), maar in de zomer nadelig.

Inmiddels is de norm aangepast, maar er zullen ongetwijfeld een paar pareltjes zijn opgeleverd die niet al te comfortabel zijn in een warme, benauwde zomer.

Verder kan een passieve maatregel als isolatie natuurlijk nooit helpen als het langdurig niet afkoelt. Je hebt dan inderdaad geen manier om de warmte "kwijt" te raken, en de massa van het gebouw gaat de warmte zelfs opslaan, zodat, als het eenmaal afgekoeld is, je gebouw langer warm blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 14-06-2023 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:12:
[...]

Dan kan een bouwer daar natuurlijk grote ramen op het zuiden inzetten, want dat is in de winter voordelig (extra verwarming door de lage zon), maar in de zomer nadelig.
En in de winter ook nadelig bij bewolking of duisternis (grootste deel van de tijd). Want hr-glas isoleert even slecht als een ongeïsoleerde muur. Maar we zijn al een tijd off-topic bezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2023 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:41
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:02:
[...]

Ik heb vandaag in de loop van de middag de deur wagenwijd open gezet omdat de temperatuur in huis tot 33 graden was opgelopen ondanks dat het buiten 28 graden was. En dat was omdat ik even weg was, als ik thuis ben houd ik het open zodat temperatuur buiten en binnen gelijk blijven.

Moderne architectuur ziet er leuk uit, maar een glazen wand van 7mx2m op het zuiden zonder zonwering buiten (mag niet van architect en die heeft in NL te veel rechten!) is op een dag als vandaag niet leuk.

Niet alleen moeten er bouwvoorschriften komen dat zoiets nooit mer gebouwd wordt, maar er moeten ook regels komen dat architecten met hun intellectuele eigendommen geen gezond verstandige maatregelen als buiten zonwering kunnen blokkeren.
Het opwarmen van (nieuwbouw-) woningen is al langer een groot probleem. De 'glas op het zuiden' trend om zogenaamd (verwarmings-) energie te besparen heeft er enkel in geresulteerd dat we al sinds flink wat jaren meer energie aanwenden om te koelen dan om te verwarmen.

Beste oplossing is direct zonlicht op ramen te voorkomen, maar dat zie je nog veel te weinig.

Sowieso zit 'warmte-management' niet bepaald in het DNA van de Nederlander :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:59:
[...]

Het opwarmen van (nieuwbouw-) woningen is al langer een groot probleem. De 'glas op het zuiden' trend om zogenaamd (verwarmings-) energie te besparen heeft er enkel in geresulteerd dat we al sinds flink wat jaren meer energie aanwenden om te koelen dan om te verwarmen.

Beste oplossing is direct zonlicht op ramen te voorkomen, maar dat zie je nog veel te weinig.

Sowieso zit 'warmte-management' niet bepaald in het DNA van de Nederlander :).
Onze VVE had jaren terug al een plan om overal zonnewering aan de gevel te monteren. De architect stak daar een stokje voor, het zou zijn werk verminken.

Helaas niet genoeg geld in kas om een rechtzaak te vieren die je niet met zekerheid wint en dan ook nog eens de schermen aan te schaffen.

Het moet een wettelijk recht worden dat boven de auteursrechten van de architect of ieder ander gaat om redelijke isolatie en warmte werende maatregelen te nemen om energie te besparen. Er zijn nu te veel obstakels. Architect of VVE kunnen dit soort zaken (te) eenvoudig tegenhouden.

Zo houdt de VVE tegen dat ik een opening in de gevel maak en buiten een airco unit ophang. Als het buiten richting 30 gaat loopt het als ik een dag op het werk ben op tot 40 graden, dan krijg ik het alleen nog maar koel met een airco anders is het niet leefbaar. Door de VVE ben ik dan gebonden aan mobiele veel minder efficiënte apparaten.

Dikke warmte werende gordijnen heb ik al, maar het is domweg te beperkt wat je kan doen achter het glas.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:23:
[...]

Onze VVE had jaren terug al een plan om overal zonnewering aan de gevel te monteren. De architect stak daar een stokje voor, het zou zijn werk verminken.

Helaas niet genoeg geld in kas om een rechtzaak te vieren die je niet met zekerheid wint en dan ook nog eens de schermen aan te schaffen.

Het moet een wettelijk recht worden dat boven de auteursrechten van de architect of ieder ander gaat om redelijke isolatie en warmte werende maatregelen te nemen om energie te besparen. Er zijn nu te veel obstakels. Architect of VVE kunnen dit soort zaken (te) eenvoudig tegenhouden.
Ja, wij hadden hetzelfde probleem, maar dan met een warmtepomp. Die man ligt compleet dwars hier. Ik snap dat niet zo goed. Hij laat z'n ego nu voorgaan op de gezondheid van mensen, etc.

Nu heb ik gelukkig geen ramen op het zuiden (alleen de slaapkamer, maar daar heb ik z'n dik gordijn hangen dat het niet opwarmt). Maar ik zou eigenlijk ook op een gegeven moment wel strategisch een warmptepomp willen. Hier komt ook geen stadsverwarming namelijk, dus sowieso hebben we weinig keuze.

Dat gaat nog wel wat worden. We kunnen natuurlijk wat geluk hebben dat de vraag naar gas zo gaat dalen (wishful thinking) dat aanbod > vraag. Dan zit de prijselasticiteit ook wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49
"warmte en koude perfect afgevoerd kunnen worden"
Nu overschat je de rol van ventilatie in het opwarmen en koelen van de woning nogal een beetje, de warmtecapaciteit van lucht is niet zo groot.

Een mechanische ventilatie die vol gas draait met 400m3/u koelt 134W per graad temperatuurverschil (bij gelijke luchtvochtigheid). Dat zet weinig zoden aan de dijk in periode waar het 's nachts ook gewoon 18+ graden blijft.

Balansventilatie met een kleine koelcapaciteit zou echt veel meer doen, het voorkomt opwarming (door ventilatie) en geeft de mogelijkheid opwarming te compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSFN2sT45USpLSSZ0aZaVAHrzDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3deWlcqm2MmBwgWzuIKvAh4.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
alexbl69 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:59:
In de komende decennia moet ons opgestelde PV vermogen nog bijna x10 gaan. Zonder enige twijfel gaan we in periode met veel zon grote overschotten hebben.

Gezien de 100% gelijktijdigheid van koelen met PV opwek is het wat mij betreft echt een non-probleem. In een toekomst met hoofdzakelijk duurzame energie is een kWh warmte in de winter veel meer waard dan in de zomer. Bij nieuwbouw blijft het wat mij betreft logisch om primair in te zetten om ontwerpen om warmte binnen te houden en krijgen.

Uiteraard zou deugdelijke zonwering wel gewoon standaard/verplicht moeten zijn. Een airco zonder zonwering is een klimaatdelict.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 14-06-2023 09:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:06:
En in de winter ook nadelig bij bewolking of duisternis (grootste deel van de tijd). Want hr-glas isoleert even slecht als een ongeïsoleerde muur. Maar we zijn al een tijd off-topic bezig.
Triple glas op zuid is op jaarbasis zeker netto positief, ik zou het moeten verifiëren maar ik dacht dat dit in de wintermaanden (gemiddeld) ook wel geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:56
assje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Triple glas op zuid is op jaarbasis zeker netto positief, ik zou het moeten verifiëren maar ik dacht dat dit in de wintermaanden (gemiddeld) ook wel geldt.
Als ik zo even de Rc en U waarden bekijk van eender welke glasboer dan is triple glas nog steeds stukken slechter stukken slechter qua isolatie dan een redelijk geïsoleerde muur/dak. Dat scheelt een factor zeventien met wat ik afgelopen jaar in mijn dak heb laten spuiten (Supafil Timber Frame van Knauf Insulation).

In de winter wanneer je er echt lekker warmpjes bij wil zitten verlies je dus ook nog met triple glas de ene na de andere Watt aan energie. En in de zomer krijg je zo even tien tot twintig keer meer energie binnen die dan weer afgevoerd moet worden. Dan ben ik wel benieuwd hoe dit positief moet uitpakken. Zou de winst in de lente en herfst door het minder hoeven te stoken zo veel meer zijn dan het verlies van de zomer (koelen) en de winter (extra stoken)? Maar ook in de overgangsseizoenen is het nog maar de vraag of de extra stook tijdens een weekje vorst dan alle winst niet weer te niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Een mechanische ventilatie die vol gas draait met 400m3/u koelt 134W per graad temperatuurverschil (bij gelijke luchtvochtigheid). Dat zet weinig zoden aan de dijk in periode waar het 's nachts ook gewoon 18+ graden blijft.

Balansventilatie met een kleine koelcapaciteit zou echt veel meer doen, het voorkomt opwarming (door ventilatie) en geeft de mogelijkheid opwarming te compenseren.
Inderdaad, wat ik al eerder noemde (volgens mij is het 0,26 W/K * m3/h, dus 102 W om 400 m3/h één graad te koelen). Met 2 kW kun je dan 20 graden temperatuursverschil maken (35 naar 15) en daar moet je het huis toch makkelijk mee koel houden.

Het huis moet er natuurlijk wel op gebouwd zijn om de warmte buiten te houden (dus geen grote glaspartijen, iig niet zonder mogelijkheid tot volledige verduistering).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:23:
Begrijp ik, heel jammer dat jullie dat niet kunnen. Ben wel heel benieuwd hoe een rechter hier over denkt.

Resten je nog twee opties:
  1. De architect raadplegen of hij een ontwerp wil maken voor zonnewering
  2. Wachten tot de architect overlijdt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:56
alexbl69 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Begrijp ik, heel jammer dat jullie dat niet kunnen. Ben wel heel benieuwd hoe een rechter hier over denkt.

Resten je nog twee opties:
  1. De architect raadplegen of hij een ontwerp wil maken voor zonnewering
  2. Wachten tot de architect overlijdt :)
Is er geen optie 3: architect ontslaan en iemand aannemen die wel het werk wil doen? Of optie 4: gewoon doen?

Waarom heeft een architect überhaupt zo'n grote stem als zijn klant iets compleet anders wil met zijn gebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Maasluip schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Inderdaad, wat ik al eerder noemde (volgens mij is het 0,26 W/K * m3/h, dus 102 W om 400 m3/h één graad te koelen). Met 2 kW kun je dan 20 graden temperatuursverschil maken (35 naar 15) en daar moet je het huis toch makkelijk mee koel houden.

Het huis moet er natuurlijk wel op gebouwd zijn om de warmte buiten te houden (dus geen grote glaspartijen, iig niet zonder mogelijkheid tot volledige verduistering).
Een airco is natuurlijk iets ingewikkelder. Bij een airco wil je koelen tot onder het dauwpunt. En daarna warm je de lucht weer op zodat je niet enorm koude lucht naarbinnen blaast.

Bij koelen met lucht zal de debiet berekend moeten worden op wat nodig is om te koelen, en niet alleen om genoeg verse lucht binnen te krijgen. In Nederland is ventilatie vaak onderbemeten. Dus goede kans dat losse airco units beter werken dan een airco aansluiten op het ventilatie systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Nathilion schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:52:
Waarom heeft een architect überhaupt zo'n grote stem als zijn klant iets compleet anders wil met zijn gebouw?
Auteurswet. De architect is een kunstenaar, en heeft het recht om zijn kunstwerk te beschermen. Ja, helemaal geschift, maar dat is de wet op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nathilion schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:34:
Als ik zo even de Rc en U waarden bekijk van eender welke glasboer dan is triple glas nog steeds stukken slechter stukken slechter qua isolatie dan een redelijk geïsoleerde muur/dak. Dat scheelt een factor zeventien met wat ik afgelopen jaar in mijn dak heb laten spuiten (Supafil Timber Frame van Knauf Insulation).

In de winter wanneer je er echt lekker warmpjes bij wil zitten verlies je dus ook nog met triple glas de ene na de andere Watt aan energie. En in de zomer krijg je zo even tien tot twintig keer meer energie binnen die dan weer afgevoerd moet worden. Dan ben ik wel benieuwd hoe dit positief moet uitpakken. Zou de winst in de lente en herfst door het minder hoeven te stoken zo veel meer zijn dan het verlies van de zomer (koelen) en de winter (extra stoken)? Maar ook in de overgangsseizoenen is het nog maar de vraag of de extra stook tijdens een weekje vorst dan alle winst niet weer te niet doet.
Vanzelfsprekend is glas qua isolatiewaarde veel minder dan een moderne geisoleerde muur:
  • Triplge glas U-0,6 dus R=1,67
  • Bouwbesluit muren op dit moment R=4,5
De vraag is of de zoninstraling dit compenseert en hoe dit per seizoen zit. Onderstaand rapportje dat ik eerder al eens gezien had heeft als conclusie dat gemiddeld over het stookseizoen (212 dagen en gemiddeld 4,8⁰C) balans positief is (nu even geen tijd om in detail te bekijken)
https://klimapedia.nl/wp-...ontoetreding_via_raam.pdf

Strenge vorst gaat overigens vaak gepaard met weinig bewolking en dus relatief veel zon.

Of de balans positief blijft na aftrek koeling in de zomer is een ander vraagstuk. Ik blijf erbij dat die vergelijking niet 1:1 gemaakt moet worden (de "waarde" van energie is niet gelijk tussen seizoenen).

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 14-06-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Vanzelfsprekend is glas qua isolatiewaarde veel minder dan een moderne geisoleerde muur:
  • Triplge glas U-0,6 dus R=1,67
  • Bouwbesluit muren op dit moment R=4,5
De vraag is of de zoninstraling dit compenseert en hoe dit per seizoen zit.
En hoe je de R-waarde van glas nog verbetert door verduistering. 4,5 zal het niet worden, maar het zal zeker uitmaken. Ik heb bijvoorbeeld een plissé luxaflex en een zwaar gordijn. Zowel in de zomer als in de winter merk ik verschil in temperatuur achter het gordijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maasluip schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:55:
[...]

En hoe je de R-waarde van glas nog verbetert door verduistering. 4,5 zal het niet worden, maar het zal zeker uitmaken. Ik heb bijvoorbeeld een plissé luxaflex en een zwaar gordijn. Zowel in de zomer als in de winter merk ik verschil in temperatuur achter het gordijn.
Maar zelfs zonder additionele maatregelen:
  • Muur R=4.5 -> U0.22 W/(m²·K)
  • Raam U0.6 W/(m²·K)
Dat is een verschil van 0,378W/(m²·K)
Bij een gemiddelde buitentemperatuur van 5⁰C over het stookseizoen en een binnentemperatuur van 20⁰C (∆T=15⁰C) geeft dat dus een ∆5,55W/m² (tussen muur & raam).

Zoninstraling kan pal op het zuiden (ook in de winter) 270W/m² zijn, zeg netto 135W/m² rekening houdend met G-waarde. Je hebt dus niet zo heel veel uren zon nodig om het verlies goed te maken (ongeveer 1 uur volle zon gemiddeld per dag).

Note; een U-waarde van 0.6 over een combinatie kozijn/raam/glas is doorgaans nogal optimistisch

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 14-06-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Geen taboes meer: volgens Timmermans gaan wij sowieso over die anderhalve graad heen.
Er zijn positieve ontwikkelingen, maar toch ziet het er niet goed uit.

‘Eind dit jaar zal blijken dat we ver achterlopen op wat we moeten doen. Het wordt ook steeds moeilijker vol te houden dat we die anderhalve graad (opwarming van de aarde) kunnen halen. We gaan er echt overheen, maar we kunnen er later weer onder zakken. Dus, ja, natuurlijk maak ik me zorgen. Maar wanhoop verlamt. Als je nu zegt: het wordt niets meer, dan gebeurt er ook niets meer. Als we iets versnellen, kunnen we er echt wel komen.’

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:43:
Geen taboes meer: volgens Timmermans gaan wij sowieso over die anderhalve graad heen.
De communicatie over temperatuurstijgingen alsof het doelen zijn blijft de zaak verwarren. Het zijn hectometerpaaltjes. We hadden gehoopt dat paaltje pas in 2050 te zien, maar we zien het ongeveer twintig jaar eerder. We schieten er met een razende snelheid voorbij, en dat is omdat we nauwelijks afremmen. Sterker nog, we geven gas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:12:
[...]

In Nederland zijn er een aantal jaren geweest waar voor de norm niet hoefde te worden uitgerekend hoe het gebouw zich hield op warme dagen. Dan kan een bouwer daar natuurlijk grote ramen op het zuiden inzetten, want dat is in de winter voordelig (extra verwarming door de lage zon), maar in de zomer nadelig.

Inmiddels is de norm aangepast, maar er zullen ongetwijfeld een paar pareltjes zijn opgeleverd die niet al te comfortabel zijn in een warme, benauwde zomer.
Ik werk in een vrij nieuw kantoorpand (2021 opgeleverd) en het is een hel om er te zitten. Bovenste verdieping ,enorm veel glas rondom en een plat dak. Bij 17 graden buiten loopt het binnen al tegen de 27 graden en dan hebben we de screens voor de ramen al dicht en bij deze temperaturen is het gewoon ruim over de 30 binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQcQ5rTMwC1q50b9vulcf7NpNUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyOMBEUMBRpiaeorM1sOAxHS.png?f=fotoalbum_large

Ook het gebouw dat je erachter ziet is 1 grote glasplaat. Uiteraard in combinatie (volgens mij) geen enkele vorm van isolatie. Echt onbegrijpelijk dat zulke gebouwen nog opgeleverd mogen worden. Maar wel gasloos (koelen en verwarmen met airco's) en zonnepanelen dus ongetwijfeld een mooi energielabel.

Hoog tijd om veel meer in te zetten op passief koelen en verwarmen, dat hebben ze in de wat meer zuidelijke europese landen al eeuwen lang begrepen. Loop een gemiddelde middeleeuws huis in Frankrijk binnen in hartje zomer en het is gewoon lekker koel door de kleine ramen, enorm dikke muren en grote bomen overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Metro2002 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:28:
Ook het gebouw dat je erachter ziet is 1 grote glasplaat. Uiteraard in combinatie (volgens mij) geen enkele vorm van isolatie. Echt onbegrijpelijk dat zulke gebouwen nog opgeleverd mogen worden. Maar wel gasloos (koelen en verwarmen met airco's) en zonnepanelen dus ongetwijfeld een mooi energielabel.
Ja, bij kantoorpanden gaat eigenlijk vanalles mis. Niet in de laatste plaats omdat de eigenaars van een kantoorpand heel andere belangen hebben dan degenen die er uiteindelijk in moeten werken.
Hoog tijd om veel meer in te zetten op passief koelen en verwarmen, dat hebben ze in de wat meer zuidelijke europese landen al eeuwen lang begrepen. Loop een gemiddelde middeleeuws huis in Frankrijk binnen in hartje zomer en het is gewoon lekker koel door de kleine ramen, enorm dikke muren en grote bomen overal
Dat werkt in klimaten met droge hitte, waarbij het 's nachts flink afkoelt, en die dikke muren een deel van hun hitte weer kwijt kunnen.

In tropische klimaten waar het zowel overdag als 's nachts warm is, zie je dat men kiest voor een bouwstijl met zo min mogelijk massa, die veel natuurlijke ventilatie vangt. Maar die landen hebben dat klimaat meestal het hele jaar door.

Veel landen met wisselende seizoenen gaan nu ook van die broeierige, warme zomers krijgen. En ik denk dat je daar amper met passieve maatregelen voor kunt compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh

Hoog tijd om veel meer in te zetten op passief koelen en verwarmen, dat hebben ze in de wat meer zuidelijke europese landen al eeuwen lang begrepen. Loop een gemiddelde middeleeuws huis in Frankrijk binnen in hartje zomer en het is gewoon lekker koel door de kleine ramen, enorm dikke muren en grote bomen overal.
Het lijkt me dat als je in de zomer de energie van het gebouw met PV op kan wekken, de airco niet direct een probleem is. Natuurlijk is het niet handig om zoveel glas te hebben.

We moeten tegenwoordig ook rekening houden met het materiaal gebruik. Gewoon bouwen met enorm dikke muren is ook geen optie meer. Het energie gebruik om beton te maken is veel te hoog. En op grote schaal natuursteen aanvoeren lijkt me ook niet ideaal.

Dus we moeten ons richten op natuurlijke materialen. En we moeten slim omgaan met licht. Wel daglicht op de juist plekken (er is genoeg techniek), maar niet enorme raampartijen die alleen maar ellende geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Het lijkt me dat als je in de zomer de energie van het gebouw met PV op kan wekken, de airco niet direct een probleem is. Natuurlijk is het niet handig om zoveel glas te hebben.
wel als je bedenkt dat we te veel energie gebruiken, veel meer dan wat we uit duurzame bronnen kunnen halen.

Ik denk dat het VK heeft onderschreven hoe 'mooi' het werkt als je weigert het te benaderen als een systeem, als een geheel: https://www.volkskrant.nl...-airconditioning~bc891298

Achter een paywall, maar moraal is dat door de hitte:
1. de zonnepanelen minder produceren en de windproductie tegenviel.
2. airco's zoveel stroom opslurpen dat kolencentrales opnieuw aangezet moeten worden.

Je gehele voordeel van duurzame energie is dan dus gewoon weg, omdat mensen zo nodig een airco moeten laten draaien :)
We moeten tegenwoordig ook rekening houden met het materiaal gebruik. Gewoon bouwen met enorm dikke muren is ook geen optie meer. Het energie gebruik om beton te maken is veel te hoog. En op grote schaal natuursteen aanvoeren lijkt me ook niet ideaal.

Dus we moeten ons richten op natuurlijke materialen. En we moeten slim omgaan met licht. Wel daglicht op de juist plekken (er is genoeg techniek), maar niet enorme raampartijen die alleen maar ellende geven.
Er zijkn al wat beproefde concepten, oa. aardwoningen in diverse vormen bv. Men lijkt echter vooral niet te willen veranderen en dus dobberen we nog altijd wat rond in kleine schijnoplossingen of maken we eventuele deeloplossingen geheel zelfstandig ineffectief :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Qua energieverbruik in de zomer inderdaad niet maar de airco's trekken het gewoon niet als er zoveel warmte binnenkomt dus het wordt alsnog bloedheet. In de winter is het dan weer amper warm te stoken en staan ze de hele dag op vol vermogen te stampen terwijl de zonnepanelen niks opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
polthemol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:47:
wel als je bedenkt dat we te veel energie gebruiken, veel meer dan wat we uit duurzame bronnen kunnen halen.

Je gehele voordeel van duurzame energie is dan dus gewoon weg, omdat mensen zo nodig een airco moeten laten draaien :)
Als we uitgaan van kantoortijden van 9:00 tot 17:00, dan zijn day-ahead prijzen deze week tijdens die uren gewoon laag.

Mensen gaan echt geen energie besparen als ze goedkoop energie uit fossiele bron kunnen krijgen. Zolang stroom uit kolen en gas goedkoop zijn, is het leuk om te praten over betere gebouwen, maar op een enkeling na, gebeurt er niets. Zelfs het handhaven van het energielabel op kantoorpanden gebeurt al nauwelijks.

Maar ik vindt ook dat we niet verplicht solidair hoeven te zijn. Als een kantoorpand (of woning) genoeg PV heeft om de airco te laten draaien, dan moeten we eerst kijken naar die panden die stroom inkopen om de airco te laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:05:

Maar ik vindt ook dat we niet verplicht solidair hoeven te zijn. Als een kantoorpand (of woning) genoeg PV heeft om de airco te laten draaien, dan moeten we eerst kijken naar die panden die stroom inkopen om de airco te laten draaien.
Dat moeten we dus wel zijn: verplicht solidair zijn. Doe je dat niet, dan erken je nog altijd niet dat je met een systeem te maken hebt en leeft het idee verder dat we door kunnen gaan met zoals we altijd hebben gedaan.

De IPCC-rapporten zijn echt vreselijk duidelijk en consistent: er zijn geen marges meer over, de enige opties die langzaam resteren zijn erg, erger en fataal. Dus 'veprlicht solidair' is wat resteert, want vrijwillige werkt dus duidelijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
polthemol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:10:
Dat moeten we dus wel zijn: verplicht solidair zijn. Doe je dat niet, dan erken je nog altijd niet dat je met een systeem te maken hebt en leeft het idee verder dat we door kunnen gaan met zoals we altijd hebben gedaan.

De IPCC-rapporten zijn echt vreselijk duidelijk en consistent: er zijn geen marges meer over, de enige opties die langzaam resteren zijn erg, erger en fataal. Dus 'veprlicht solidair' is wat resteert, want vrijwillige werkt dus duidelijk niet :)
Er zijn in Nederland nog genoeg marges over. Bijv. eens beginnen met die tientallen miljarden per jaar subsidie stopzetten. Export subsidies voor fossiel stop zetten. Met het afschaffen van de salderingsregeling zal de overheid de installatie van PV afremmen.

Er zijn nauwelijks eisen aan de energieprestaties van gebouwen, en de eisen die er zijn worden niet gehandhaafd.

Dus misschien gewoon bij het begin beginnen en de slechtste partijen aanpakken. Ieder gebouw dat in de zomer energieneutraal is, loopt ver voor op de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Er zijn in Nederland nog genoeg marges over. Bijv. eens beginnen met die tientallen miljarden per jaar subsidie stopzetten. Export subsidies voor fossiel stop zetten. Met het afschaffen van de salderingsregeling zal de overheid de installatie van PV afremmen.

Er zijn nauwelijks eisen aan de energieprestaties van gebouwen, en de eisen die er zijn worden niet gehandhaafd.

Dus misschien gewoon bij het begin beginnen en de slechtste partijen aanpakken. Ieder gebouw dat in de zomer energieneutraal is, loopt ver voor op de rest.
je hebt 2 opties met energie altijd: of je gaat er minder van gebruiken OF je gaat meer produceren (en dan nog een combinatie tussen beide).

Gezien de urgentie die er is, is het prima dat er meerdere wegen zijn, maar we gebruiken niet/nauwelijks iets van die wegen en met hoe lang er al quasi niets is gedaan, zal het aantal ingrepen alleen maar groter worden en harder. Het is denk ik ook een vals idee wat je krijgt door te wijzen 'maar er zijn ook andere opties waar men eerst'. Die gaan de lading ook niet dekken. Het meest makkelijke is gewoon minder energie verbruiken. Elke kw die ik bespaar hoef ik niet op te wekken en daarbij zijn zaken als airco echt tenenkrommend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Ik werk in een vrij nieuw kantoorpand (2021 opgeleverd) en het is een hel om er te zitten. Bovenste verdieping ,enorm veel glas rondom en een plat dak. Bij 17 graden buiten loopt het binnen al tegen de 27 graden en dan hebben we de screens voor de ramen al dicht en bij deze temperaturen is het gewoon ruim over de 30 binnen.

[Afbeelding]

Om het plaatje compleet te maken zitten er in deze glazendoos waarschijnlijk ook overdreven veel lampen?

offtopic:
Ik zit nu in een ruimte, met in totaal vier mensen, grote raampartij (veel natuurlijk licht, schaduwval dus geen nood voor zonwering) maar toch moeten twaalf grote lampen aanstaan. De verlichting alleen is al goed voor grofweg 3.5kWh (35Wh per lamp x 12 lampen x 8 uur + pauze en niet iedereen begint/stopt tegelijkertijd) per dag voor enkel de ruimte waar ik in zit. Dan is er nog geen watt naar klimaatbeheersing, schermen, laptops/desktops, etc. gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
polthemol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:21:
Gezien de urgentie die er is, is het prima dat er meerdere wegen zijn, maar we gebruiken niet/nauwelijks iets van die wegen en met hoe lang er al quasi niets is gedaan, zal het aantal ingrepen alleen maar groter worden en harder. Het is denk ik ook een vals idee wat je krijgt door te wijzen 'maar er zijn ook andere opties waar men eerst'. Die gaan de lading ook niet dekken. Het meest makkelijke is gewoon minder energie verbruiken. Elke kw die ik bespaar hoef ik niet op te wekken en daarbij zijn zaken als airco echt tenenkrommend.
Die airco valt volstrekt in het niet bij de energie die in winter verspild wordt. Het is een enorme verspilling van aandacht om een groot punt van zo'n klein probleem te maken.

Een van de enorm negatieve effecten van al die negatieve aandacht voor airco's is dat lucht-lucht warmtepompen vaak geen subsidie krijgen omdat ze ook als airco kunnen werken. In veel woningen is zo'n L/L WP een ontzettend snelle manier om in de winter energie te besparen. Veel meer dan die airco in de zomer gebruikt. Maar, 'airco', dus geen subsidie, dus gewoon gas blijven stoken.

Nederland zit vol met installaties die direct fossiele brandstof gebruiken, of het nu aardgas is, of benzine, kerozine. Dat moet stoppen.

Maar nee, we moeten het hebben over airco's op een dag dat we meer vermogen aan elektriciteit exporteren dan we opwekken met kolen (gas is een uitzondering, want dat hebben we op dit moment nodig voor een stabiel netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:02

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
@phicoh en @polthemol,

Volgens mij denken jullie hetzelfde, maar is de verwoording zodanig dat jullie langs elkaar lijken te praten.

Ik lees twee invullingen van "marges" en ook heb ik het idee dat vrijwillige verantwoording nemen en het verplicht verantwoording nemen duidelijk gescheiden mag blijven.

[ Voor 39% gewijzigd door DevWouter op 14-06-2023 13:48 . Reden: Zinnen omgedraaid ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Die airco valt volstrekt in het niet bij de energie die in winter verspild wordt. Het is een enorme verspilling van aandacht om een groot punt van zo'n klein probleem te maken.

Een van de enorm negatieve effecten van al die negatieve aandacht voor airco's is dat lucht-lucht warmtepompen vaak geen subsidie krijgen omdat ze ook als airco kunnen werken. In veel woningen is zo'n L/L WP een ontzettend snelle manier om in de winter energie te besparen. Veel meer dan die airco in de zomer gebruikt. Maar, 'airco', dus geen subsidie, dus gewoon gas blijven stoken.

Nederland zit vol met installaties die direct fossiele brandstof gebruiken, of het nu aardgas is, of benzine, kerozine. Dat moet stoppen.

Maar nee, we moeten het hebben over airco's op een dag dat we meer vermogen aan elektriciteit exporteren dan we opwekken met kolen (gas is een uitzondering, want dat hebben we op dit moment nodig voor een stabiel netwerk)
Ik heb vandaag een premie aangevraagd voor mijn LL-systeem (België) maar die wordt enkel toegekend als het de enige verwarming is en als er ook zonnepanelen zijn. Dat lijkt me wel fair want bij de meesten worden ze vooral als koeling gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Ik werk in een vrij nieuw kantoorpand (2021 opgeleverd) en het is een hel om er te zitten. Bovenste verdieping ,enorm veel glas rondom en een plat dak. Bij 17 graden buiten loopt het binnen al tegen de 27 graden en dan hebben we de screens voor de ramen al dicht en bij deze temperaturen is het gewoon ruim over de 30 binnen.
offtopic:
Bij dat soort temperaturen zou ik gewoon de ARBO inschakelen. In het geval van licht kantoorwerk zou de temperatuur niet boven de 28 uit mogen komen. Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:28:
Ik heb vandaag een premie aangevraagd voor mijn LL-systeem (België) maar die wordt enkel toegekend als het de enige verwarming is en als er ook zonnepanelen zijn. Dat lijkt me wel fair want bij de meesten worden ze vooral als koeling gebruikt.
In Nederland is er over een paar jaar de verplichting om naast een gas cv-ketel een warmtepomp te nemen (als de cv ketel vervangen moet worden). En een L/L WP zou daar heel goed geschikt voor zijn. Dus als enige verwarming is een rare eis. Hetzelfde geld voor PV. Een WP die COP4 of beter draait haalt enorm veel energie uit de buitenlucht. Qua hoeveelheid energie zeker vergelijbaar met een PV installatie.

Blijft alleen over de angst dat een L/L WP alleen als airco gebruikt wordt.

Maar wel per kWh op elektriciteit een veel hogere belasting heffen dan op gas (in Nederland). Volstrekt de omgekeerde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:35:
[...]

er is geen of/of he. Ik deel je mening mbt. fossiele brandstoffen, maar het een sluit het ander niet uit. Er is ook een stevige gedragsverandering nodig en als we de 'overshoot' bekijken die we als Westerling hebben door onze levensstijl, valt ook aircogebruik onder verspilling te noemen.

Ik ben dus van mening dat men gewoon op meerdere zaken tegleijk moet ingrijpen, want we gaan nu al voelen wat de effecten zijn van klimaatopwarming (beter gesteld: we krijgen een klein voorproefje deze weken, maar dan nog wel een voorproefje waarbij we buffers hebben).

Je sentimentpunt inzake waar iets wel of niet subsidie op komt erken ik trouwens zonder meer en dat is helaas hoe de politiek lijkt te werken. Misschien ter onderstreping: ik verwacht wetenschappelijk beleid en niet op basis van emoties of aftandse visies en die wetenschappelijke visie klopt heel nadrukkelijk dat we heel snel heel veel minder moeten doen op heel veel vlakken, vandaar dus ook dat alles ter discussie moet staan en dat het een niet het ander uitsluit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
@phicoh ik tag je even zo, iets eenvoudiger :). Ik zeg ook nergens dat een nieuwbouwwoning niet opwarmt. Uiteindelijk warmt alles op als je temperaturen van afgelopen week hebt.

Wat ik wel zeg is dat ik het niet geloof dat een nieuw huis het slechter doet qua warmteafvoering dan een oud huis en dat ik dit argument graag gestaafd zie met bronnen. Mijn reactie van ventillatie was er omdat de ventillatie ook voor een groot deel zorgt voor warmteafvoer door de constante luchtcirculatie.

Betreffende de badkamer. In moderne woningen, waaronder mijn appartement gebeurt de verwarming volledig door een warmtepomp. Een warmtepomp kan zeer constant een temperatuur vasthouden, maar het duurt even vooraleer die temperatuur bereikt is. Daarom hadden ze me aangeraden een vuurtje te zetten in de badkamer, omdat de lente en herfst kouder kunnen aanvoelen in de badkamer (enige kamer zonder venster, meest geïsoleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
De of/of is denk ik dat de politieke aandacht beperkt is. De industrie staat te juichen als we het hebben over airco's. Want dan is er minder aandacht voor de verspilling die daar optreedt.

Een ander punt is dat we de samenleving zo in moeten richten (en op dit onderwerp vooral belasting) dat iedereen autonoom de juiste kant op gaat. Een goed gebouw moet gewoon aantrekkelijker zijn dan een slecht gebouw met een zware airco. Je kan iedereen verplichten om alleen LED-verlichting te hebben. Maar als mensen dan weer spraakgestuurde AI gebruiken om het licht aan en uit te zetten, dan win je niets.

We hebben heel veel techniek om efficient met energie om te gaan, maar hoe krijgen we de samenleving om? En ik denk dat als we veel aandacht besteden aan relatief kleine dingen waar mensen veel waarde aan hechten, we een kans laten liggen om grote zaken aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:13:
[...]

De of/of is denk ik dat de politieke aandacht beperkt is. De industrie staat te juichen als we het hebben over airco's. Want dan is er minder aandacht voor de verspilling die daar optreedt.

Een ander punt is dat we de samenleving zo in moeten richten (en op dit onderwerp vooral belasting) dat iedereen autonoom de juiste kant op gaat. Een goed gebouw moet gewoon aantrekkelijker zijn dan een slecht gebouw met een zware airco. Je kan iedereen verplichten om alleen LED-verlichting te hebben. Maar als mensen dan weer spraakgestuurde AI gebruiken om het licht aan en uit te zetten, dan win je niets.

We hebben heel veel techniek om efficient met energie om te gaan, maar hoe krijgen we de samenleving om? En ik denk dat als we veel aandacht besteden aan relatief kleine dingen waar mensen veel waarde aan hechten, we een kans laten liggen om grote zaken aan te pakken.
vandaar mijn punt: dwang :) Huisjesmelkers niet stimuleren met kortingen om hun huurhuizen te verduurzamen, maar het simpelweg verplichten, hetzelfde voor woningbouw en noem maar op. Daar zijn zeker nadelen aan, maar ik ben er redelijk zeker van dat die niet opwegen tegen constante temperaturen van 30+ graden of hele werelddelen waar ze over de 50 graden stuctureel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Flipking94 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:07:
Wat ik wel zeg is dat ik het niet geloof dat een nieuw huis het slechter doet qua warmteafvoering dan een oud huis en dat ik dit argument graag gestaafd zie met bronnen. Mijn reactie van ventillatie was er omdat de ventillatie ook voor een groot deel zorgt voor warmteafvoer door de constante luchtcirculatie.

Betreffende de badkamer. In moderne woningen, waaronder mijn appartement gebeurt de verwarming volledig door een warmtepomp. Een warmtepomp kan zeer constant een temperatuur vasthouden, maar het duurt even vooraleer die temperatuur bereikt is. Daarom hadden ze me aangeraden een vuurtje te zetten in de badkamer, omdat de lente en herfst kouder kunnen aanvoelen in de badkamer (enige kamer zonder venster, meest geïsoleerd).
Ventilatie kan alleen warmte afvoeren als de aanvoerlucht kouder is dan de lucht in de woning. Als het lang warm is, dan is de lucht buiten vaak zo warm dat je er niets meer aan hebt. Het enige is dat je met een WTW wel voorkomt dat warme buitenlucht de woning nog verder opwarmt.

Ik heb hetzelfde verhaal gehoord bij het bestellen van mijn badkamer. Dus er is ruimte voor een elektrische kachel. En die ruimte is ongebruikt. De badkamer krijgt de hele dag een luchtstroom uit alle slaapkamers, en via de WTW is het hele huis gekoppeld. Dus de badkamer krijgt warmte en heeft maar een beperkt warmteverlies.

Maar goed, iedere woning is anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
polthemol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:17:
[...]

vandaar mijn punt: dwang :) Huisjesmelkers niet stimuleren met kortingen om hun huurhuizen te verduurzamen, maar het simpelweg verplichten, hetzelfde voor woningbouw en noem maar op. Daar zijn zeker nadelen aan, maar ik ben er redelijk zeker van dat die niet opwegen tegen constante temperaturen van 30+ graden of hele werelddelen waar ze over de 50 graden stuctureel gaan.
Zeker huurwoningen moeten gewoon een goede energieprestatie hebben. Er moet inderdaad een verbod komen om slechte huurwoningen nog te verhuren (plus een lage maximale huur voor woningen die op dit moment verhuurd worden).

Nieuwe woningen moeten wel al aan strenge eisen voldoen. Hoewel het altijd beter kan, is dat geloof ik niet het eerste punt van zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:39:
[...]

In Nederland is er over een paar jaar de verplichting om naast een gas cv-ketel een warmtepomp te nemen (als de cv ketel vervangen moet worden).
Gaat niet alle ellende oplossen. Ik heb stadsverwarming en elke vorm van effectieve koeling wordt door de architect geblokkeerd. Een warmtepomp? Dan niet je toch echt lucht door de gevel pompen en een buiten unit monteren. en elk gat 'ist verboten!' Regel is regel van onze architect.

Het hitte werende HR++++... Glas is en grap. Een vintage plus dit glas leide bij alles boven de 20 graden en zon tot ruim boven de 30 richting 40 in huis.

Nu met dat glas, warmtewerende plissegordijnen en een dik verduisteren gordijn lukt het meestal om de temperatuur in die omstandigheden in de hoge 20tot lage 30 te houden. Maar zodra het buiten 30+ is dan is de binnen temperatuur niet meer te beheersen en wordt het 40+.

Ik zit er serieus over te denken het huis komende winter te koop te zetten. In de zomer verkoopt hier in de flat nooit iets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:36:
Gaat niet alle ellende oplossen. Ik heb stadsverwarming en elke vorm van effectieve koeling wordt door de architect geblokkeerd. Een warmtepomp? Dan niet je toch echt lucht door de gevel pompen en een buiten unit monteren. en elk gat 'ist verboten!' Regel is regel van onze architect.
Wat mischien nog wel kan is een losse constructie die in een raamopening past, en daarin de doorvoer van een mobiele airco. Zolang het niet vast aan de woning verbonden is heeft een archtect er weinig over te zeggen (voor zover ik weet).

Maar dit is wel iets waarvan je hoopt dat er iemand een keer een principe uitspraak weet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Wat mischien nog wel kan is een losse constructie die in een raamopening past, en daarin de doorvoer van een mobiele airco. Zolang het niet vast aan de woning verbonden is heeft een archtect er weinig over te zeggen (voor zover ik weet).

Maar dit is wel iets waarvan je hoopt dat er iemand een keer een principe uitspraak weet te krijgen.
Wij hebben een advocaat gevraagd te kijken naar de kansen en het is een risico.

De rechter gaat het recht van de architect afwegen tegen de redelijkheid. Er zijn verloren zaken waarin de rechter heeft gezegd dat er genoeg mogelijkheden binnen de woning zijn om de warmte buiten te houden of te koelen.

Er zijn zijn ook zaken waar al vanalles gedaan was en de temperatuur desondanks niet leefbaar werd waar de architect alleen nog iets over de kleur mocht zeggen bij wijze van spreken, maar verder bakzeil haalde.

Omdat de architect bij ons ook warmtepompen en airco's blokkeert en de temperatuur ondanks alle nog mogelijke maatregelen te hebben genomen uit de hand loopt gaf hij ons een bovengemiddelde kans dat we wonnen. Dat is niet overtuigend om een dure rechtzaak om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:43:

[...]
we kunnen later weer onder de 1,5 graden zakken als we de hele aardatmosfeer reinigen van CO2, lijkt me niet echt een realistisch scenario.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Wij hebben een advocaat gevraagd te kijken naar de kansen en het is een risico.

De rechter gaat het recht van de architect afwegen tegen de redelijkheid. Er zijn verloren zaken waarin de rechter heeft gezegd dat er genoeg mogelijkheden binnen de woning zijn om de warmte buiten te houden of te koelen.

Er zijn zijn ook zaken waar al vanalles gedaan was en de temperatuur desondanks niet leefbaar werd waar de architect alleen nog iets over de kleur mocht zeggen bij wijze van spreken, maar verder bakzeil haalde.

Omdat de architect bij ons ook warmtepompen en airco's blokkeert en de temperatuur ondanks alle nog mogelijke maatregelen te hebben genomen uit de hand loopt gaf hij ons een bovengemiddelde kans dat we wonnen. Dat is niet overtuigend om een dure rechtzaak om te starten.
Bizar dat architecten blijkbaar niet alleen maar geen mooie gebouwen meer kunnen ontwerpen maar ook nog eens nádat het pand verkocht is er nog zeggenschap over behouden.
Dit soort laaghangend fruit zou ook eens opgepakt mogen worden door de overheid, net als bv 'beschermd dorpsgezicht'. Als mensen niet mogen verduurzamen houdt het snel op natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Het hitte werende HR++++... Glas is en grap. Een vintage plus dit glas leide bij alles boven de 20 graden en zon tot ruim boven de 30 richting 40 in huis.

Nu met dat glas, warmtewerende plissegordijnen en een dik verduisteren gordijn lukt het meestal om de temperatuur in die omstandigheden in de hoge 20tot lage 30 te houden. Maar zodra het buiten 30+ is dan is de binnen temperatuur niet meer te beheersen en wordt het 40+.

Ik zit er serieus over te denken het huis komende winter te koop te zetten. In de zomer verkoopt hier in de flat nooit iets!
Weet niet of je het wil (of een andere bewoner wellicht), maar je zou kunnen overwegen hiermee naar de lokale pers te stappen. Die zijn gek op dit soort verhalen.

"We willen verduurzamen, maar de regeltjes houden ons tegen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Weet niet of je het wil (of een andere bewoner wellicht), maar je zou kunnen overwegen hiermee naar de lokale pers te stappen. Die zijn gek op dit soort verhalen.

"We willen verduurzamen, maar de regeltjes houden ons tegen".
Even heel cru wil ik dat nu niet omdat is serieus een verkoop overweeg (er speelt meer). En als je negatief in het nieuws komt is dat niet goed voor de prijs. Wel een idee om duurzaamheid als extra aan te voeren naast onbewoonbaar heid in huidige situatie.

Overigens kan je in mijn buurt beter ook geen elektrische auto kopen. De laadpalen zijn allemaal betaald parkeren en het zijn er veel te weinig, maar het net kan meer niet aan.

Duurzaam is hier niet echt een haalbare zaak :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Droogte, branden, smeltend ijs en warme oceanen: 4 grafieken bij de vreemde sprongen van het klimaat
Wereldwijd maakt het klimaat gekke bokkensprongen en sneuvelen records bij bosjes. Wat is er aan de hand? ‘Wat we nu zien, overtreft de verwachtingen.’
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZlsmZSRsmdeTvjqYdNUWQ6-7vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AAQacfEobiKkLg3qcF7PAthC.png?f=fotoalbum_large
Op 11 juni was de watertemperatuur er 22,7 graden Celsius, een verpulvering van het vorige record uit 2010 met een halve graad. “Dit is zeker erg uitzonderlijk”, zegt Peter Landschützer, onderzoeksdirecteur aan het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ). Dat in een opwarmende wereld ook de oceanen opwarmen, is bekend. “Maar wat we nu zien, overtreft de verwachtingen”, aldus Landschützer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8sSjUGvOOHVYwwze_2X26hXapE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EkVLwOLo3km37dnjfgov9DnD.png?f=fotoalbum_large
Veranderende windpatronen rond Antarctica als gevolg van El Niño spelen volgens Pattyn wellicht een rol, net als het opwarmende oceaanwater rond Antarctica. “Natuurlijke variatie en klimaatverandering werken op elkaar in”, zegt Pattyn.

Goed nieuws is dat allerminst. Het zee-ijs vormt een soort buffer dat landijs beschermt tegen golfslag. “Minder zee-ijs kan het afkalven van het landijs versnellen, met gevolgen voor de wereldwijde zeespiegelstijging”, zegt Pattyn. “In dat opzicht is dit wel alarmerend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwtiX_z7OBfWFRyE56ly9B3IC1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aGpDkPbFow9B2H4HmrsbL2Tk.png?f=fotoalbum_large
Uit zo’n analyse bleek dat klimaatverandering de hittegolf en branden die in 2020 Siberië teisterden zo’n 600 keer waarschijnlijker maakte. Zo’n studie is voor Canada nog niet uitgevoerd. Maar Veraverbeke wijst wel op de snelheid waarmee extremen elkaar opvolgen. “Er waren hevige branden in Siberië in 2019, 2020 én 2021. Een duidelijk effect van de klimaatverandering, en we zien die effecten sneller dan verwacht. Wat zich nu afspeelt verwachtten we pas rond 2050.”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_NgZtASEI1svCTfU_rDgnuvPpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZY5lvPmtU2znaYCz0y7oKPgJ.png?f=fotoalbum_large
Het neerslagtekort loopt op. De droogte breekt nog geen records, al zal het erom spannen. “In 2007 regende het van maart tot begin mei 36 dagen geen druppel boven Ukkel”, zegt Dehenauw. “Blijft het tot volgende dinsdag droog, sneuvelt dat record.”

Net als voor andere extremen is attributieonderzoek nodig om duidelijkheid te verschaffen over het precieze aandeel van de klimaatverandering, zegt Dehenauw. “Maar dat de opwarming dit soort extremen waarschijnlijker maakt, staat buiten kijf.”

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2023 19:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34

WhySoSerious

Be the change.

Nieuw onderzoek: wereld nóg veel dichter bij 1,5 graden opwarming
De mens kan veel minder broeikasgassen uitstoten om onder de kritieke grens van 1,5 graden opwarming te blijven dan gedacht. Dat concludeert een groep internationale klimaatwetenschappers na analyse van nieuwe klimaatgegevens. De opwarming van de aarde versnelt zelfs in een ongekend tempo.

Elk decennium stijgt de temperatuur 0,2 graden. "Veel sneller dan verwacht. Dit maakt snel ingrijpen nog urgenter", aldus Piers Forster, hoofdauteur en als klimaatwetenschapper verbonden aan de Universiteit van Leeds.

Bij een opwarming boven de 1,5 graden vrezen wetenschappers ernstige en mogelijk onomkeerbare gevolgen voor de aarde. Zoals smeltende ijskappen en negatieve effecten op landbouw en biodiversiteit. Daarom is in 2015 in Parijs afgesproken dat de opwarming van de aarde ruim onder de 2 graden - en het liefst 1,5 graden - moet blijven.

'Komende jaren cruciaal'
Door de opwarming is het de afgelopen tien jaar al 1,14 graden warmer dan vóór het industriële tijdperk, blijkt uit de nieuwe gegevens. De uitstoot van broeikasgassen is hoger dan ooit en neemt nog elk jaar toe. De vijftig wetenschappers achter de studie, uit 17 landen, zijn allemaal nauw betrokken bij de meest recente VN-klimaatrapporten van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

Deze toonaangevende VN-rapporten geven om de zoveel jaar een stand van zaken rond klimaatverandering. Tussen die rapporten zit vaak vijf tot tien jaar en dat is te lang, vinden de onderzoekers. Vooral omdat het komende decennium bepalend is voor het beperken van de opwarming.

"Met deze tussentijdse rapporten willen we beleidsmakers van de meest actuele informatie voorzien. Zeker nu de komende jaren cruciaal zijn", zegt hoofdauteur Forster.

De Nederlandse IPCC-auteur en klimaatwetenschapper Detlef van Vuuren (Planbureau voor de Leefomgeving en Universiteit Utrecht) is niet betrokken bij de studie, maar begrijpt de behoefte aan actuele informatie. "Een gat van zeven jaar is prima als je met je auto ver van het ravijn bent. Maar nu zijn we qua opwarming vlakbij het ravijn."

De onderzoekers gebruiken volgens Van Vuuren dezelfde werkwijze en methodes als het IPCC - "de gouden standaard" - alleen maken ze gebruik van recentere gegevens en de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Zo komen ze tot een betere analyse van het zogeheten koolstofbudget: de hoeveelheid CO2 die de mens nog kan uitstoten voordat de wereld de grens van 1,5 graden overschrijdt.

Door de verbranding van kolen, olie en gas neemt de concentratie broeikasgassen in de atmosfeer steeds verder toe. Hogere concentraties broeikasgassen leiden uiteindelijk tot een hogere temperatuur. Vergelijk het met een badkuip die steeds voller loopt. Uit de nieuwe gegevens en analyses blijkt dat het bad voller zit dan gedacht. Niet over negen, maar al over zes jaar is de wereld met de huidige emissies door zijn koolstofbudget voor 1,5 graden heen. "Voor 1,5 graden staat het water aan de rand", waarschuwt van Vuuren.

De CO2-ruimte die de wereld nog heeft, wordt nu aanzienlijk lager ingeschat dan in het laatste IPCC-rapport. Dat komt omdat wetenschappers beter begrijpen wat de impact is van luchtvervuiling.

Dat zit zo, zegt Van Vuuren: "Luchtvervuiling werkte lang als een soort 'rem' op de opwarming." Zo heeft zwaveldioxide dat vrijkomt bij kolenverbranding een verkoelend effect. Maar nu die luchtvervuiling afneemt, verdwijnt dat verkoelende effect. Het gevolg: we gaan eerder over de 1,5 graden-grens heen. Ook inzichten rond de uitstoot van het krachtige broeikasgas methaan kunnen leiden tot een kleiner koolstofbudget.

'Hollen de verkeerde kant op'
Eén 'lichtpuntje' dat de onderzoekers vonden: de snelheid waarmee de uitstoot jaar na jaar stijgt is aan het afnemen. De klimaatwetenschappers zijn van plan het onderzoek jaarlijks te herhalen en publiceren de belangrijkste klimaatindicatoren op een website met regelmatig actuele informatie.

Klimaatwetenschapper Forster: "Om nog onder de 1,5 graden te blijven, moeten we sowieso voor 2025 een piek in de uitstoot hebben bereikt. Daarna moet de uitstoot razendsnel dalen."

Zijn collega Van Vuuren die met eerder onderzoek ook aanwijzingen vond dat het mondiale koolstofbudget mogelijk veel kleiner is dan waar het IPCC in het meest recente rapport vanuitging, deelt die conclusie. "We hollen nog steeds in fors tempo de verkeerde kant op."
https://nos.nl/nieuwsuur/...-bij-1-5-graden-opwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na de ergste overstromingen in de geschiedenis van Pakistan vorige zomer, waarvan het land nog niet hersteld is, is er nu een zware tyfoon op komst die grote steden, infrastructuur en oogsten bedreigt, men voorspelt nu al voedselprijsstijgingen.

Verwijzend naar de grote overstromingen van vorige zomer:
"Nog steeds staan er gebieden onder water. Twee miljoen mensen zijn getroffen, honderdduizenden mensen hebben nog geen huis en zitten in vluchtelingenkampen. Unicef heeft vorige maand nog gewaarschuwd dat 10 miljoen mensen nog geen toegang hebben tot proper drinkwater. Je kunt je vandaag voorstellen: als al dat zoute zeewater het land ingaat, tel er dan nog maar een paar miljoen bij."
De link met klimaat:
En door het veranderende klimaat ziet ook de toekomst er somber uit voor Pakistan. "Pakistan is eigenlijk geen cycloonland", legt van der Maten uit. "Ja, misschien een keer om de zoveel decennia gebeurde dat. Maar aan de mensen die de klimaatverandering blijven ontkennen, zou ik zeggen: kijk gewoon naar Pakistan."

"In Jacobabad, een stadje niet zover van Karachi, is het wel weer 50 graden. Dat is het heetste stadje van de wereld. En over een maand begint de moesson weer in Pakistan: 3 maanden lang felle buien. Wat gaat er dan gebeuren? Gaat er weer een rivier overstromen? Er is toch wat aan de hand met ons klimaat en Pakistan is een van de kwetsbare landen."
Als rampen te snel elkaar opvolgen, zonder kans om te herstellen, dan wordt een land onleefbaar. Er wonen 250 miljoen mensen, zelfs als op termijn 10% migreert wordt het onhoudbaar en Pakistan is slechts 1 van de vele landen aan de frontlinie van de klimaatontwrichting.

Veel hitterecords dezer dagen

Peking zal morgen ook flirten met het absolute record van 41 graden (juli is er het warmst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uit het risico-analyse rapport van het WEF:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLLZ25a62v1o2X_rA4VhFu88I5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VkNlnTbDSxZShUpG7W9dPCU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_U_wiML8u74o4agYixQMZ8exQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufD8swdwgHiaNDVOZuLAEsWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2ZVlOp_ABRoLx_OX6fV-nJggdg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MCet0AD1wZHWjw1kTwxgFRew.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:23:
Uit het risico-analyse rapport van het WEF:
Ter toevoeging. Dit is van het World Economic Forum, dus de groep die een salaris hebben waar wij allen waarschijnlijk van dromen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Ter toevoeging. Dit is van het World Economic Forum, dus de groep die een salaris hebben waar wij allen waarschijnlijk van dromen.
Des te meer, het is geen activistische ecologische organisatie, dus als zij het klimaatprobleem al zo hoog in schatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Des te meer, het is geen activistische ecologische organisatie, dus als zij het klimaatprobleem al zo hoog in schatten...
Dat was ook het punt wat ik wilde maken. Als daar een kentering zal plaats vinden dan zal de politiek ook volgen (of in elk geval de tegenstanders afnemen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:36:
"Maar aan de mensen die de klimaatverandering blijven ontkennen, zou ik zeggen: kijk gewoon naar Pakistan."
Volgens mij ontkent niemand klimaatverandering meer; die fase is voorbij. We zitten helaas nog steeds in de 'maar dat wordt niet door ons veroorzaakt, dus al die maatregelen zijn onzin en kosten mij alleen maar leefgenot'-fase. Ook als argument gebruikt door vaders en moeders met jonge kinderen 8)7

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyTrip schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Volgens mij ontkent niemand klimaatverandering meer; die fase is voorbij. We zitten helaas nog steeds in de 'maar dat wordt niet door ons veroorzaakt, dus al die maatregelen zijn onzin en kosten mij alleen maar leefgenot'-fase. Ook als argument gebruikt door vaders en moeders met jonge kinderen 8)7
Voor de duidelijkheid en andere lezers: het was dus een correspondent die dat zei :) Maar ik vind ook dat men daar niet te veel woorden meer moet aan vuil maken. Wie het probleem nu nog ontkent of minimaliseert kan niet serieus genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Voor de duidelijkheid en andere lezers: het was dus een correspondent die dat zei :) Maar ik vind ook dat men daar niet te veel woorden meer moet aan vuil maken. Wie het probleem nu nog ontkent of minimaliseert kan niet serieus genomen worden.
Die groep heeft helaas wel stemrecht en dat vinden partijtjes als FvD, PVV en wellicht BBB erg fijn.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyTrip schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Die groep heeft helaas wel stemrecht en dat vinden partijtjes als FvD, PVV en wellicht BBB erg fijn.
Gelukkig komen veel duurzame maatregelen van Europa, waar die partijen minder invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Gelukkig komen veel duurzame maatregelen van Europa, waar die partijen minder invloed hebben.
Nou, voor de natuurherstelwet was het al kantje boord...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Recente metingen en berekeningen door The Copernicus Climate Change Service (C3S) laten zien dat de gemiddelde temperatuur nu al met meer dan 1,5 graden stijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR82eMyp16mEAC8hh0ik0pElBfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bfaSECddle5qP9UFxLmdTpiW.png?f=fotoalbum_large
Global-mean temperature (⁰C) averaged for each day of ERA5 from 1 January 1940 to 11 June 2023, plotted as time series for each year, with years from 2015 onwards distinguished by colour. The dashed and dotted lines denote values that are respectively 1.5⁰C and 2⁰C above the 1850-1900 reference values taken to represent pre-industrial levels. (b) Global-mean temperatures for 2016, 2020 and parts of 2015 and 2023 expressed as differences (⁰C) from 1850-1900 levels.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

crisp schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Nou, voor de natuurherstelwet was het al kantje boord...
Ja, vooral de EVP lag dwars, omdat ze graag landbouwers te vriend houden. Nochtans is dat een sector waar je 10 vliegen in 1 klap kan slaan: uitstoot broeikasgassen en stikstof, bestrijding van droogte en wateroverlast, biodiversiteit, natuurherstel,... terwijl een groot deel dient voor luxe/overconsumptie en export.
Yaksa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:05:
Recente metingen en berekeningen door The Copernicus Climate Change Service (C3S) laten zien dat de gemiddelde temperatuur nu al met meer dan 1,5 graden stijgt.

[Afbeelding]
Global-mean temperature (⁰C) averaged for each day of ERA5 from 1 January 1940 to 11 June 2023, plotted as time series for each year, with years from 2015 onwards distinguished by colour. The dashed and dotted lines denote values that are respectively 1.5⁰C and 2⁰C above the 1850-1900 reference values taken to represent pre-industrial levels. (b) Global-mean temperatures for 2016, 2020 and parts of 2015 and 2023 expressed as differences (⁰C) from 1850-1900 levels.
Bron:
Maar het is pas 'officieel' als het gemiddelde over een periode van 20 jaar 1,5 bedraagt.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als aanvulling op deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZlsmZSRsmdeTvjqYdNUWQ6-7vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AAQacfEobiKkLg3qcF7PAthC.png?f=fotoalbum_large

Door een verlaagde zwaveluitstoot van schepen? In het artikel staan nog 2 andere - minder waarschijnlijke -oorzaken.
As of January 1, 2020, the International Maritime Organization (IMO) put a limit on the sulfur content in shipping fuels, reducing the global upper limit on sulfur content from 3.50% to 0.50%. This policy is referred to as IMO 2020. Here is a link to an article describing this change. This reduced limit was mandatory and led to over a 75% drop in the emission of sulfur oxides. While great for the environment in many respects (e.g. less acid rain and ocean acidification), there was also a not-so-unexpected consequence.

Sulfate aerosols, in combination with atmospheric particulates, increase the amount of incoming sunlight reflected away from the Earth, effectively dimming the planet’s surface. Lasting only weeks to months in the atmosphere, these sulfate aerosols must be continually replenished to have their cooling impact. The IPCC suggests that current sulfur aerosol levels are contributing in the neighborhood of 0.5° C to total global cooling, offsetting warming that would otherwise rapidly occur. This is commonly known as “global dimming.”

By cleaning up shipping fuels, massive regions of the world’s oceans that were protected from heating by shipping sulfate aerosols are now experiencing rapid warming. This includes the main shipping routes between Asia and the Western US as well as the major routes from the Eastern US to Europe and the Middle East. And that’s where the warming is happening. This rapid heating is known as “termination shock,” and it appears to be, at least in part, what’s happening right now.
Het is niet enkel de Noord-Atlantische temperatuur die hard gaat, al zal die wel het globale gemiddelde omhoog trekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYY0ygsHE5iZlP1F33i2zpV0DSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jBPRrDNzcG9YMudYbrpU6mx.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de Antarctische ijskap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sqtr3ZE7aHD0ilwrppn83mzW5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6drFanMH4p7oO4QWgKZKSK0i.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ziet het er niet zo goed uit voor Noord-Afrika en het Midden-Oosten, denk maar aan grote vluchtelingstromen. Sommige kaartjes vind ik onverwacht, maar het gaat dan ook niet over de totale impact, maar over hoeveel het erger wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JEaVOeT5wlffyq7KBJk5VXZ2Cs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vEsujwq534rkrnOOjlOjPgiT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL8naCX0eqZF9KhoSZIXxEb7TTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fx225hXFA9CHo6EPwigZFEj9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltCu38afEZuyJwMsgOLXJt1W7cs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/notmr9fN5oA7cZlUqflsxPWk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8M_JLRIXYb2tE933Aem0V-xIAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Hz8Wv9jLzU7Bsgf2a4IaDXl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kuUlEjeQVO6Q75guG4rObbBYNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XMyDGLSroWDzSzzFvjkj6X02.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2Yy12lH0-kmKwS9dI4x3TUdTHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gxr3xBewbJwQCMaoAX8f4ZWR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Verwijderd Was die 1,5 graad niet een omslag punt waarbij andere systemen instorten en er een versnelling plaats vind? Ik vraag me al een tijdje af of we hiervan niet het begin al zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:10:
Als aanvulling op deze grafiek:

[Afbeelding]

Door een verlaagde zwaveluitstoot van schepen? In het artikel staan nog 2 andere - minder waarschijnlijke -oorzaken.
Het is natuurlijk wel koren op de molen van klimaatontkenners/downplayers (en ja, ik heb het zo al misbruikt zien worden), maar ik zie nog geen duidelijk bewijs voor een causaal verband.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:19:
@Verwijderd Was die 1,5 graad niet een omslag punt waarbij andere systemen instorten en er een versnelling plaats vind? Ik vraag me al een tijdje af of we hiervan niet het begin al zien.
Het is niet helemaal duidelijk vanaf welke temperatuur de verschillende kantelpunten zich voordoen, maar het risico stijgt wel en na 1 kantelpunt komen volgende kantelpunten ook sneller in het vizier:
https://climatetippingpoi...tipping-points-feedbacks/
crisp schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:22:
[...]

Het is natuurlijk wel koren op de molen van klimaatontkenners/downplayers (en ja, ik heb het zo al misbruikt zien worden), maar ik zie nog geen duidelijk bewijs voor een causaal verband.
Het is inderdaad onder voorbehoud, maar het is wel bekend dat fossiele branstoffen ook voor een (kleinere) afkoeling zorgen door fijn stof en zwavel, en dat we dat zouden moeten meetellen.

Even aan ChatGPT gevraagd :)
Het correcte cijfer voor de schatting van het koelende effect van aerosolen in het vijfde assessmentrapport van het IPCC is een compensatie van ongeveer -0,45 tot -0,15 graden Celsius. Dit betekent dat aerosolen hebben bijgedragen aan het verminderen van de mondiale gemiddelde temperatuurstijging met ongeveer 0,15 tot 0,45 graden Celsius in vergelijking met een situatie zonder aerosolen.

De bron voor deze schatting is te vinden in het IPCC-rapport "Climate Change 2013: The Physical Science Basis" (Hoofdstuk 8: Anthropogenic and Natural Radiative Forcing, sectie 8.5.2.3). Daar wordt vermeld dat het netto koelende effect van aerosolen, inclusief zowel directe als indirecte effecten, wordt geschat tussen -0,45 en -0,15 graden Celsius. Deze schatting is gebaseerd op een combinatie van waarnemingen, modelstudies en expertbeoordelingen van de beschikbare wetenschappelijke literatuur op dat moment.

Het is belangrijk op te merken dat deze schattingen onderhevig zijn aan onzekerheden vanwege de complexiteit van aerosolprocessen en de uitdagingen bij het modelleren en kwantificeren ervan. Nieuwe onderzoeken en voortschrijdend inzicht kunnen leiden tot bijgewerkte schattingen. Daarom blijft onderzoek op dit gebied voortdurend evolueren.
Ik denk dat het lokaal en tijdelijk wel wat hoger kan zijn, na een plotse afname van aerosolen, zoals we ook na 9/11 zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
De gletsjers in de Alpen hebben vorig jaar ook flink geleden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW3ZLlzSyxLCVsKIZpQAcj1f3So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z10n8yp72cFjNxSsIYhSmChu.jpg?f=fotoalbum_large

Toch nog maar snel even een trip naar de Alpen maken voor het te laat is, ook al is dat misschien wat hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het oppompen van grondwater zorgt ook voor een zeespiegelstijging:
https://www.vrt.be/vrtnws...t-de-aarde-doet-kantelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
Echter wel verwaarloosbaar @Verwijderd 6mm op 17 jaar is natuurlijk niets in vergelijk met het smelten van de poolkappen.

Daarnaast wil ik toch wel nuances brengen in dit stukje:
De onderzoekers berekenden dat die verplaatsing van water de aarde 4,36 centimeter per jaar meer naar het oosten heeft doen kantelen. Zo veel water oppompen zou de polen dus bijna 80 centimeter hebben doen opschuiven, op 17 jaar tijd.
Als je kijkt naar de tektonische platen waaruit de aarde is opgebouwd is het ook een natuurlijk proces waarbij er ieder jaar de platen tussen de 0-10cm veerschuiven. Daar heeft de mens ook geen invloed op.

Wat ik ook mis in die uitspraken is de toename van felle regenbuien. Als grondwater oppompen al zorgt voor een verschuiving van de aardas (en ik neem aan dat er grondwater wereldwijd wordt opgepompt), lijkt het me sterk dat sterke weersfenomenen zoals orkanen en stormen niet zorgen voor veranderingen in die as. Als ik kijk naar typhoons in bvb Japan kan daar zo'n 800mm per m2 vallen. Voor enkel tokyo gaat het dan over bijna 2000l die er dan valt. Dan zit je maar aan 2 ton, maar ook maar aan één orkaan op één locatie op één tijdstip.

Leuke noot: Als je dan op zoek gaat naar de bronnen uit de gelinkte paper, zie je dat de beweging van tektonische platen een veel grotere impact hebben (2.5-7cm per jaar op de aardas): https://www.sciencedirect...12821X18305314?via%3Dihub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flipking94 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:15:
Echter wel verwaarloosbaar @Verwijderd 6mm op 17 jaar is natuurlijk niets in vergelijk met het smelten van de poolkappen.

Daarnaast wil ik toch wel nuances brengen in dit stukje:

[...]

Als je kijkt naar de tektonische platen waaruit de aarde is opgebouwd is het ook een natuurlijk proces waarbij er ieder jaar de platen tussen de 0-10cm veerschuiven. Daar heeft de mens ook geen invloed op.

Wat ik ook mis in die uitspraken is de toename van felle regenbuien. Als grondwater oppompen al zorgt voor een verschuiving van de aardas (en ik neem aan dat er grondwater wereldwijd wordt opgepompt), lijkt het me sterk dat sterke weersfenomenen zoals orkanen en stormen niet zorgen voor veranderingen in die as. Als ik kijk naar typhoons in bvb Japan kan daar zo'n 800mm per m2 vallen. Voor enkel tokyo gaat het dan over bijna 2000l die er dan valt. Dan zit je maar aan 2 ton, maar ook maar aan één orkaan op één locatie op één tijdstip.

Leuke noot: Als je dan op zoek gaat naar de bronnen uit de gelinkte paper, zie je dat de beweging van tektonische platen een veel grotere impact hebben (2.5-7cm per jaar op de aardas): https://www.sciencedirect...12821X18305314?via%3Dihub
In vergelijking met de totale zeespiegelstijging is het inderdaad weinig, maar het is toch een massaal volume dat we uit de grond halen en via rivieren wegvloeit zodat 70% van het aardoppervlak 6 mm stijgt. De (grond)watervoorraden staan er op de meeste plaatsen in de wereld dan ook slecht voor. Ook veel fossiel water dat er al duizenden jaren zit wordt nu gewoon opgebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, dit valt niet echt onder wetenschap helaas.

[ Voor 87% gewijzigd door NMH op 28-06-2023 20:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk past dit hier, anders past het nergens en het is ook geen eigen topic waard.
Spreken over klimaatopwarming doe je niet ongestraft: ‘Rot op met je linkse lobby’

In de VS stapt een weerman op na een doodsbedreiging. Nederlandse, Spaanse, Franse, Australische en Britse collega’s melden een toename van verbale agressie door kijkers die verwijzingen naar het klimaat niet pikken.
Reinier van den Berg krijgt ook doodsbedreigingen, in Spanje zijn de bedreigingen samen met de droogte toegenomen en ook in BE is een weervrouw biijna gestopt:
Net zoals Van den Berg laat Peeters zich zo weinig mogelijk beïnvloeden door de toenemende haat. “Ik pas mijn weerpraatjes en andere communicatie niet aan”, zegt ze. “Maar het is mentaal slopend. Ik begrijp goed dat anderen ermee stoppen, ik heb eerder ook op dat punt gestaan. Ik probeer me te beschermen door geen reacties op lezersplatformen of sociale media te lezen. Maar soms staan mensen aan mijn deur. Dan wordt het natuurlijk beklemmend.”
Ik weet dat het vooral 'keyboard warriors' zijn, maar het toont toch weer aan hoe gepolariseerd het 'debat' kan zijn. Dat merk je ook in 'sub-topics' die (deels) met klimaat te maken hebben.

Het blijft vreemd: een weerpraatje is een ideaal onderwerp als je je buurman of collega ziet, maar het grotere plaatje - het klimaat - is voor sommigen een mijnenveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:54:
Hopelijk past dit hier, anders past het nergens en het is ook geen eigen topic waard.
Weer-mensen zijn ook wetenschappers en dit is achtergrond.
[...]
Ik weet dat het vooral 'keyboard warriors' zijn, maar het toont toch weer aan hoe gepolariseerd het 'debat' kan zijn. Dat merk je ook in 'sub-topics' die (deels) met klimaat te maken hebben.
Als ze aanbellen (zoals in jouw tekst benoemd wordt) dan zijn het geen "keyboard warriors" meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
martijn.s schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:43:
De gletsjers in de Alpen hebben vorig jaar ook flink geleden...

[Afbeelding]

Toch nog maar snel even een trip naar de Alpen maken voor het te laat is, ook al is dat misschien wat hypocriet.
En de wegkijkers komen dan steevast met opmerkingen dat het vroeger ook wel eens warm was. Maar ze kunnen nooit zo'n grafiek laten zijn die hun mening onderbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Er zijn meer en betere thermometers nodig in de Atlantische Oceaan om de opwarming van de oceaan te kunnen monitoren. Het weer in Nederland en andere West-Europese landen wordt sterk bepaald door de Warme Golfstroom in die oceaan. Sinds begin maart laten de oceanen, en met name de Atlantische Oceaan, totaal onverwacht zeer hoge oppervlaktetemperaturen zien. Ten westen van Ierland is het water aan de oppervlakte vier tot vijf graden warmer dan ooit gemeten.

Deze warmte is "abnormaal", "heel bijzonder" en "voorheen nooit met vakgenoten besproken als mogelijkheid", zeggen klimaatwetenschappers tegen de NOS. Met de natuurlijke schommeling El Niño heeft het maar weinig te maken, denken ze. Onderzoekers hebben nog geen sluitende verklaring voor de huidige ontwikkeling en ook de mogelijke gevolgen zijn onbekend.

De ongewoon hoge oppervlaktetemperatuur van de Atlantische Oceaan werpt licht op het huidige systeem waarmee de oceaantemperatuur gemeten wordt, en vooral ook op de tekortkomingen ervan. De wens tot meer meetinstrumenten in zee wordt breed gedeeld. "Er is altijd veel aandacht voor de opwarming van de atmosfeer, maar eigenlijk is de oceaan belangrijker. Want 90 procent van de extra warmte door de toename van broeikasgassen verdwijnt in zee", zegt hoogleraar Caroline Katsman van de TU Delft.[
Bron, en meer info: https://nos.nl/artikel/24...ekortkomingen-meetsysteem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi8XzbFexxLkA98p5MKgDOz8dDU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SEcvQdOev4akpc6ws43s2aKX.jpg?f=user_large

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Wetenschappelijk topic, maar er wordt hier dus één meting genoemd waarbij de temperatuur hoger is dan het langjarig gemiddelde.
What about vorig jaar? En het jaar daarvoor? En dáárvoor? Want één meting zegt evenveel als dat ik NU kijk naar de weersverwachting van morgen en daar klimaatconclusies uit trek: helemaal niks.

Dus voordat de NOS en iedereen over elkaar heenbuitelt, zie ik liever gewoon feiten in plaats van een ophefmakend stukje.

disclaimer: nee, ik ontken niet dat het warmer wordt in de wereld.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Lordy79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:13:
[...]

Wetenschappelijk topic, maar er wordt hier dus één meting genoemd waarbij de temperatuur hoger is dan het langjarig gemiddelde.
What about vorig jaar? En het jaar daarvoor? En dáárvoor? Want één meting zegt evenveel als dat ik NU kijk naar de weersverwachting van morgen en daar klimaatconclusies uit trek: helemaal niks.
De laatste jaren zijn behoorlijk wat warmterecords verbroken, het gaat dus in een steeds sneller tempo ;)

dit jaar en volgend jaar zouden wel eens de warmste jaren ooit kunnen worden

Het weer van morgen zegt niks over het klimaat, dat snap je zelf ook wel denk ik, maar pas die 5 weken droogte in NL, gevolgd door héél veel (plaatselijke) regen zegt toch wel iets

Dat plaatje laat de watertemperatuur zien... die veranderd niet van de ene op de andere dag, en zegt wel iéts over het klimaat

[ Voor 19% gewijzigd door Mr. Detonator op 02-07-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:11

Roozzz

Plus ultra

[...]

Dus voordat de NOS en iedereen over elkaar heenbuitelt, zie ik liever gewoon feiten in plaats van een ophefmakend stukje.

Waar lees jij dat? Ik lees iets over een imperfect meetnetwerk, maar zeker niet dat dit één meting zou zijn.

En dat het vergeleken wordt met het langjarig gemiddelde impliceert dat er nogal wat meer data is van de afgelopen jaren. Gelukkig is alle data van Argo, het netwerk waar het artikel om draait, openbaar beschikbaar. Dus knock yourself out met een paar miljoen metingen en iedere mogelijke doorsnede die je kan verzinnen... :+

De samenvatting van al die meetpunten:
Afbeeldingslocatie: https://argo.ucsd.edu/wp-content/uploads/sites/361/2020/05/sea_level.png

En een kort overzichtje van het wat en hoe van dit systeem dat ook de leek begrijpt, vind je via deze site. Best mooi onderzoekswerk als je het mij vraagt.

Fijn die disclaimer trouwens. Zonder de gewraakte houding 'ik stel alleen maar vragen', was die niet nodig.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Roozzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:28:
[...]

Waar lees jij dat? Ik lees iets over een imperfect meetnetwerk, maar zeker niet dat dit één meting zou zijn.
Nou, er wordt één meting getoond (dat warmtekaartje).

Verder dank voor de duidelijke reacties. Ik zou wel willen weten hoeveel de temperatuur elk jaar heeft afgeweken van het langjarig gemiddelde. Maar zal daar zelf wel even naar op zoek gaan.
Ik blijf er echter bij dat dat warmtekaartje niet wetenschappelijk is maar het wel lekker 'bekt' dat er veel rood te zien is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Lordy79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:46:
[...]

Verder dank voor de duidelijke reacties. Ik zou wel willen weten hoeveel de temperatuur elk jaar heeft afgeweken van het langjarig gemiddelde. Maar zal daar zelf wel even naar op zoek gaan.
Ik blijf er echter bij dat dat warmtekaartje niet wetenschappelijk is maar het wel lekker 'bekt' dat er veel rood te zien is.
Is nog niet zo lang geleden langs geweest, ik denk dat dit genoeg zegt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:11

Roozzz

Plus ultra

[...]

Wat zou de intentie zijn van dat kaartje? Ik zie daar een heleboel data ontsloten in een vorm die voor het het grote publiek aardig te begrijpen is. Dat lijkt mij typisch een vorm van wetenschapscommunicatie. Wat ook logisch is als het gebruikt wordt bij een persbericht. Wil je alle nuances dan zoek je de originele onderzoeken / publicaties / databronnen op. Dat is niet anders in welk onderzoeksgebied dan ook. Maar goed, als het over klimaat gaat moet op alle slakken zouten gelegd worden.

Hoe jij dit plaatje als één meting interpreteert is mij een raadsel trouwens. Er zit bijvoorbeeld nogal wat nuance in de Atlantische oceaan. Maar soit. Ik heb geen behoefte aan die discussie of definitie geneuzel. Er is een reden dat ik geen onderzoek meer doe ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Roozzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:11:
[...]

Wat zou de intentie zijn van dat kaartje? Ik zie daar een heleboel data ontsloten in een vorm die voor het het grote publiek aardig te begrijpen is. Dat lijkt mij typisch een vorm van wetenschapscommunicatie. Wat ook logisch is als het gebruikt wordt bij een persbericht. Wil je alle nuances dan zoek je de originele onderzoeken / publicaties / databronnen op. Dat is niet anders in welk onderzoeksgebied dan ook. Maar goed, als het over klimaat gaat moet op alle slakken zouten gelegd worden.

Hoe jij dit plaatje als één meting interpreteert is mij een raadsel trouwens. Er zit bijvoorbeeld nogal wat nuance in de Atlantische oceaan. Maar soit. Ik heb geen behoefte aan die discussie of definitie geneuzel. Er is een reden dat ik geen onderzoek meer doe ;)
allereerst bedankt @Verwijderd

@Roozzz -> op GoT en zeker AWM en al helemaal dit topic verwacht ik nuances.
Met één meting bedoel ik: één dag. Maar dat schreef ik al eerder vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Lordy79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:14:
[...]

allereerst bedankt @Verwijderd

@Roozzz -> op GoT en zeker AWM en al helemaal dit topic verwacht ik nuances.
Met één meting bedoel ik: één dag. Maar dat schreef ik al eerder vandaag.
de oceaantemperatuur veranderd niet van de ene op de andere dag, wat snap je daar niet aan ?

dat duurt weken/maanden, en zeker nou voor de tijd van het jaar is die érg warm vergeleken met voorgaande jaren

Het is echt geen rocket-science allemaal hoor !!

Het laatste plaatje zegt wel wat meer denk ik...of gaat er dan nog steeds geen alarmbelletje rinkelen ??

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Detonator op 02-07-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Recente inzichten over kantelpunten:

When we include all of these multiple forcings and two types of noise into our simulations, we find that the system tipping (crossing a breakpoint or threshold of no return) occurs much sooner, in fact occurs substantially sooner, or closer to today by between 38% and 81%.

Although the four different systems examined in this paper represent a cross-section of all systems, the results are likely variously applicable to Earth systems like Arctic Sea Ice collapse to a Blue Ocean event, collapse of Amazon Rainforest to a grassland or savannah state, loss of Boreal Forests, Ocean Acidification, Loss of Arctic Permafrost, loss of Greenland Ice Sheets, loss of Antarctica Ice sheets, and Shutdown of AMOC and PMOC (Pacific Meridional Overturning Circulation), as well as Biodiversity Collapse.
En nog iets over extra opwarming 'in the pipeline':

Equilibrium Climate Sensitivity (ECS) is the warming that is expected to occur with a doubling of CO2, considering fast (and ultrafast) feedbacks only. Hansen’s new number is 4 C, as opposed to the mainstream popular number of 3 C.

Even worse, Hansen’s new paper shows that with present levels of GHGs, in equilibrium our temperature would warm a whopping 10 C (reduced to about 8 C if aerosols stayed at today’s levels). Not only that, but global sea levels would rise 60 meters from complete loss of ice on Greenland and Antarctica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik vindt het ook vreemd. Volgens mij worden de zeewatertemperaturen vrij nauwkeurig gemeten met talloze satellieten.

Je kunt SST (sea surface temperature) charts bijna overal vinden alhoewel het voor gedetailleerde kaarten wel vaak een betaal abbo is.

Maar zo'n betaalde service lijkt me voor wetenschappelijk onderzoek niet van belang. De kosten zijn relatief beperkt. Ja voor een prive persoon is het stevig. Ik heb er wel eens naar gekeken en zelfs overwogen maar just for fun was het me dan toch te prijzig.

Het Amerikaanse NOOA heeft trouwens wel een aantal gebieden gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Indoubt schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Ik vindt het ook vreemd. Volgens mij worden de zeewatertemperaturen vrij nauwkeurig gemeten met talloze satellieten.
Uit het artikel:

De satellieten meten alleen aan de oppervlakte,terwijl de floats de diepte in gaan. Er zijn ongeveer 4000 van die floats wereldwijd, robotachtige drijvers, die op een bepaalde diepte meedrijven met de stroming. Elke tien dagen ongeveer duiken en stijgen ze door het water en registreren de temperatuur en het zoutgehalte in de bovenste twee kilometer.

Het plaatje bij het artikel van de NOS gaat trouwens wel weer over oppervlaktetemperatuur waar dus wél goede metingen van zijn. Het is dus een brij van informatie en de minder kritische lezer kan dus op het verkeerde been gezet worden.

Wat verder niets afdoet aan het feit dat de oceaan temperaturen stijgen zoals @Verwijderd heeft gepost vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Veel extreem weer in China:
Hittegolven in de ene streek, hagelbuien of zware regenval met aardverschuivingen in de andere: China blijft maar in de greep zitten van extreem weer. Zelfs de op sociale media (doorgaans) berustende Chinezen laten zich dit keer gaan: "Ik kan zelfs niet meer huilen omdat mijn tranen verdampen". Voorlopig lijkt er nog geen beterschap in zicht.
Momenteel is EU-commissaris Frans Timmermans in China om er te praten over de klimaatverstoring. Binnenkort wordt de Amerikaanse klimaatgezant John Kerry er verwacht. In dat verband was er toch een beetje goed nieuws de voorbije dagen: China zit ver voor op zijn doelstellingen voor wind- en zonne-energie. Het doel van 1.200 gigawatt zou al in 2025 bereikt kunnen worden in plaats van 2030, zo blijkt uit cijfers van de Global Energy Monitor.

China is daarmee wereldleider, maar helaas zijn de goede cijfers niet voldoende om de grote vraag naar energie te beantwoorden. Steenkool is en blijft een dominante bron van energie op dit moment, onderstrepen experts. Timmermans roept China op nog meer te doen om klimaatverandering tegen te gaan.
"Het verlies van de lente: hoe we van de winter meteen de zomer in tuimelen"
Van een koude douche naar een droge sauna zonder veel te acclimatiseren, zo leest de lente dit jaar. Niet enkel in België trouwens: in Zuid-Europa sloegen recordtemperaturen al in april toe, en in Noord-Amerika was mei dan weer de warmste ooit gemeten dankzij de extreme hittegolf die op Canada bleef rusten.

Het gekende relaas van klimaatopwarming zet de lente een beetje klem. “De natuur trekt zich in die periode op gang, dan heb je vooral nood aan wisselend weer: af en toe wat regen, af en toe wat warme zonnestralen”, zegt Peeters, die merkt dat de blaadjes aan de bomen niet meer ruisen. “Ze kraken in de wind, alsof ze in de airfryer hebben gezeten.”
Mooi samengevat:
“De straalstroom is lui geworden”, zegt Peeters. Ze maakt bredere kronkels. In plaats van een zweem Zuid-Frankrijk en een Schotse bui te combineren, krijgen we Noord-Afrika en IJsland in langere blokken. “Het is een van nature chaotisch systeem, dat door de klimaatverstoring nu gekke uitspattingen maakt zoals late vorst of vroege hittegolven.”
Die uitspattingen blijven niet zonder gevolg, het ontwricht ecosystemen over heel de wereld. In het noordwesten van de VS deed het sneeuwpak door de vroege hitte een ‘verdwijntruc’, vertelt een klimatoloog aan The Atlantic. Eerst waren er overstromingen, nadien droogte en bosbranden. Of neem vogels zoals de zwarte ibissen en steltkluten, soorten die zich tijdens de lente normaal gezien ophouden in het zuiden van Europa en die nu noodgedwongen neerstreken in, jawel, Vlaanderen.

De ‘nieuwe’ lente is “uitputtend” voor een natuur in ontwaakmodus, zegt Peeters. “Zo zien we in het voorjaar steeds vaker een noordoostelijke wind, die van over het land en niet uit de zee komt aanwaaien.” Droge lucht dus, die het afgelopen voorjaar, ondanks de aangevulde grondwaterreserves, een droge bovenlaag opleverde.

Lenteverlies maakt met andere woorden niet enkel mensen chagrijnig, omdat het te lang nat blijft of de hitte plots en overweldigend is. Het zet een heel hydrologische systeem onder druk en zorgt voor een mismatch in de natuur, waar timing van belang is.

“Dat de extremen nog extremer worden”, zegt Peeters, “geldt minstens voor de komende dertig jaar, zelfs als we nu allemaal bewuste planeetbewoners worden.” Een ‘gewone’ lente is daarmee niet uitgesloten, de kans neemt wel af. “Een terugkeer naar de seizoenen zoals we die ooit gekend hebben, zal het sowieso nooit meer zijn.”
Het gaat inderdaad steeds steiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvSR95OJGBKi_i5vyiUTPwI4Zj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qr9iy21VGSCcrqcHWVRqaRTJ.jpg?f=user_large

In het artikel over China kan je trouwens ook lezen dat de hitte er vroeger dan normaal komt.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2023 19:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Meer info (geen betaalartikel dus je kan het volledig lezen):
Wetenschappers ongerust door ‘totaal onverwachte’ hittegolf in de Atlantische Oceaan

Ook stelt het Amerikaanse Oceanografische Agentschap NOAA vast dat meer dan 40 procent van de zeeën nu hittegolven meemaakt. “Normaal ligt dat rond de 10 procent. Sinds 32 jaar metingen hebben we nog nooit zoveel wijdverspreide verhitting gezien”, zegt Dillon Amaya, onderzoeker bij NOAA, in de briefing van eind juni hierover. Tegen september, zo voorspelt het agentschap, zou de helft van de zeeën met hittegolven te maken hebben.
Vooral de Atlantische Oceaan baart zorgen. Sinds begin maart voltrekt zich daar, van het zuiden van IJsland tot in Afrika, een mariene hittegolf die geen enkele expert voor mogelijk hield. Recent was de gemiddelde temperatuur van de Atlantische Oceaan 23,3 graden, wat 1,32 graden meer is dan normaal rond deze tijd van het jaar en 0,6 graden boven het vorige record.
Rond Ierland en Schotland is er volgens NOAA een hittegolf van categorie vijf, de hoogste variant, omschreven als ‘meer dan extreem’.
“Er is iets aan de hand”, zegt professor mariene biologie Filip Meysman (Universiteit Antwerpen). “Ik ben net terug van een expeditie in de Ierse en IJslandse wateren met het onderzoeksschip Belgica. We hebben een temperatuur van 10 graden gemeten in het zeewater nabij IJsland, wat meerdere graden meer is dan normaal. In Ierland is de temperatuur aan het zeeoppervlak op sommige plekken zelfs 5 graden hoger dan anders. Dat is een enorme verrassing en een grote bezorgdheid, want dit is nooit eerder vastgesteld.”
“De hittegolf in de Atlantische Oceaan is veel extremer dan onze ergste klimaatvoorspellingen”, zegt biowetenschapper Richard Unsworth (Swansea University) tegen CNN.
“Het is de klassieke combinatie van een door de mens veroorzaakte klimaatverandering met daarbovenop een laag van natuurlijke variatie binnen het klimaatsysteem”, stelt het Britse Met Office. Dat zegt ook Thiery: “De klimaatverandering speelt zonder twijfel een rol. Daarnaast is er een bijkomend effect van natuurlijke variabiliteit. Soms werkt dat tijdelijk koelend, soms tijdelijk verwarmend.”
Nog een hypothese is dat het iets te maken heeft met de ‘subtropical gyre’: een grote draaikolk in zee die meer en meer gevoed wordt door zoet water van nabij Groenland, waardoor er meer opwarming ontstaat. “De vraag is of dit een eenmalige uitschieter is, dan wel deel van een patroon veroorzaakt door de opwarming van de aarde, die mee die circulatie van het zeewater verandert”, zegt Meysman. “Wij vrezen dat laatste, wat betekent dat de klimaatverandering grote onverwachte effecten brengt en dit meer en meer zal voorkomen.”
Kantelpunt door het smelten van Groenland dat door de warme oceaan nog meer zal smelten?

Er worden meer/zwaardere tropische stormen verwacht (het seizoen begint nu ongeveer) en een grote impact op fauna en flora en dus ook op de mariene voedselketens en voedselvoorziening.

Grafiek tot 1 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zti-WpggVnbhQdaGwPrWyuck86M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UbMZ6X8PlIiHUghxtlnu4aQf.png?f=fotoalbum_large

Welke verrassingen gaan we nog krijgen? 49 graden in Canada of de waterbom in Wallonië/Duitsland hield ook niemand voor mogelijk en nu begint er ook nog een sterke El Nino - waarmee deze mariene hittegolf normaal gezien niets te maken heeft. Ik denk dat ik al 2 jaar in het begin van de zomer hier de vraag gesteld heb "wat voor een gestoorde zomer gaan we nu weer krijgen?" Alle ingrediënten voor een gestoorde zomer zijn weer aanwezig en op veel plaatsen leek juni al hoogzomer.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Afgelopen maandag was wereldwijd de warmste dag die ooit is gemeten. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van de National Centers for Environmental Prediction uit de VS. Die cijfers worden sinds 1979 bijgehouden.

De gemiddelde temperatuur op de aarde was van 17,01 graden Celsius. Het vorige record stamde uit augustus 2016 en was 16,92 graden.

Op verschillende plekken in de wereld is het ongebruikelijk warm. Dat is bijvoorbeeld in het zuiden van de Verenigde Staten zo. Ook delen van China zuchten onder een hittegolf en in het noorden van Afrika zijn er temperaturen van rond de 50 graden gemeten. Ook op Antarctica is het opvallend warm. Oekraïense onderzoekers stelden een temperatuur van 8,7 graden vast.

"Dit is geen mijlpaal die we moeten vieren", zegt een klimaatwetenschapper van het Imperial College London tegen persbureau Reuters. "Het is een doodvonnis voor mensen en ecosystemen."
Bron: Amerikaanse deskundigen: afgelopen maandag was warmste dag ooit gemeten

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een eerste gevolg van de uitzonderlijk warme Atlantische Oceaan?
Storm Poly die momenteel over het land raast, is de eerste zeer zware zomerstorm ooit en daardoor de zwaarste zomerstorm ooit gemeten.
Normaal gezien heb je pas zware stormen in de herfst nadat de zee een hele zomer opgewarmd is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34

WhySoSerious

Be the change.

Juni was wereldwijd de warmste juni ooit gemeten

Afgelopen juni was de warmste maand juni wereldwijd ooit gemeten. Dat meldt de EU-instantie Copernicus Climate Change Service in een rapport.

De gemiddelde temperatuur lag 0,5 graad boven het gemiddelde van 1991 tot 2020. Daarmee werd het vorige record, van juni 2019, overtroffen. De EU-instantie baseert deze bevindingen op computerberekeningen met enorme hoeveelheden data van satellieten, schepen, vliegtuigen en weerstations over de hele wereld.

Noordwest-Europa had te maken met recordtemperaturen, schrijft de EU-instantie. Maar ook in delen van Noord-Amerika, Azië en het oosten van Australië was het flink warmer dan normaal gesproken in deze periode van het jaar.

Warm water

Ook de oppervlaktetemperatuur van de zee bereikte een record. Dit heeft volgens de onderzoekers te maken met klimaatverandering en El Niño. Van dit weerfenomeen is sprake als de oppervlaktetemperatuur van het water in de Stille Oceaan rond de evenaar warmer is dan gemiddeld. De vorige keer dat er een sterke El Niño was, was in 2016.

Onder andere in de noordelijke Atlantische Oceaan werden extreem hoge temperaturen gemeten. Zo lagen de temperaturen hoog rondom Ierland, het Verenigd Koninkrijk en de Oostzee.

Gisteren werd al bekend dat afgelopen maandag wereldwijd de warmste dag ooit gemeten was. De gemiddelde temperatuur op de aarde was die dag 17,01 graden Celsius. Het vorige record stamde uit augustus 2016 en was 16,92 graden.
https://nos.nl/artikel/24...warmste-juni-ooit-gemeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Het zee-ijs rond Antarctica heeft een dieptepunt bereikt. Zelfs nu het daar winter is groeit de hoeveelheid zee-ijs minder dan verwacht. Op dit moment ontbreekt er een oppervlakte met een omvang van ruim 45 keer de oppervlakte van Nederland. Het komt wel vaker voor dat er minder zee-ijs ligt, maar er lijkt nu toch sprake van een trendbreuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CsNSxCsy33QkpqeT3hRPHcJKig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT3uIfAZCaV31wgAEdrVFJdt.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: NOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het record van warmste dag wereldwijd wordt al enkele dagen op rij gebroken, maar gisteren was er ook de hoogste minimumtemperatuur ooit in Afrika, namelijk 39,6 graden in het zuiden van Algerije, overdag is het er nu rond de 50 graden.
Voor Afrika werd gisteren de warmste nacht ooit gemeld. In de Algerijnse stad Adrar zakte de temperatuur niet onder de 39,6 graden. “Dat is de hoogste minimumtemperatuur die ooit gemeten werd in de Afrikaanse klimaatgeschiedenis”, aldus klimatoloog Maximiliano Herrera. Overdag flirt Adrar deze week met de 50 graden. Gisteren was het er 48,4 graden, woensdag 49,5 graden en dinsdag zelfs 49,6 graden.
Het wereldrecord is 42,6 graden in Oman in 2018, wat een temperatuur, nog voor zonsopgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE6ixeQ7pkugh6FGK3prep3D624=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VV4PDLXObeBi7FgnOemyqAGH.jpg?f=fotoalbum_large

Pff.. dan functioneer je toch niet meer met die temperaturen..

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Erulezz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:52:
[Afbeelding]

Pff.. dan functioneer je toch niet meer met die temperaturen..
Is dat ook in het zuiden van Algerije? In Irak/Iran is het nog warmer en daar wonen meer mensen. Kijk eens naar Basra en Ahvaz. De laatste jaren is 50 graden daar geen uitzondering meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNbmdQs3Awr_RJkDfQqleWWh5Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPBI0lCE89se6KZA6j8ZwoW9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:33

Amphiebietje

In de blubber

Yeah, GO mensheid :X :

Warmste week sinds 100.000 jaar

Mensheid exit voor 2100?
Pagina: 1 ... 50 ... 65 Laatste

Let op:
Blijf ontopic!
Kijk voor het beleid in dit topic s.v.p. hier:
Klimaat: wetenschap en achtergronden

Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor energievoorziening is er: Energie - crisis & actualiteit
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor de ecologische crisis is er: De ecologische crisis: achtergronden en actualiteit
Voor de discussie over veganisme is er: Het grote veganisme topic deel 2
Voor overbevolking is er: Terugdringen van de wereldpopulatie
Voor mobiliteit en klimaat is er: Klimaat en de toekomst van mobiliteit